Gold west is zonder meer de titel waarnaar ik het meeste heb
uitgekeken het afgelopen spellenjaar. Na een eerste lezing van de spelregels
had ik hem dan ook met rood aangestipt op onze lijstjes. Dit zou voor de
eurogamer, die houdt van korte, maar toch diepgaande spellen, wel eens het spel
van het najaar kunnen worden denk ik.
Het speelbord bestaat uit 4 grote delen, waarvan 1 deel
bestaat uit 8 terreintegels en 1 watertegel. Doordat je de terreintegels steeds
in een andere volgorde rond de centrale watertegel legt, zal de beginsituatie
op die manier ook steeds ietsje anders zijn. Bij aanvang van het spel worden op
alle terreintegels fiches gelegd in de overeenkomstige kleuren (koper, goud,
zilver, bos) en diegene die grenzen aan het water worden alvast opengedraaid en
voorzien van grondstoffen (blokjes) die staan afgebeeld op de fiches.
Elke speler krijgt een spelersbord, een mijnmeeple om de
punten aan te geven op het scorespoor dat rond het speelbord loopt, 3
postkoetsen die later op het spoor linksboven van het speelbord hun intrede
doen, 12 kampen en 12 invloedsfiches die in de loop van het spel op het
speelbord geplaatst zullen worden, maar voorlopig in de speler zn voorraad
worden gelegd.
Er worden vier willekeurige boomtownfiches genomen en in het
3x3 rooster geplaatst op een willekeurige manier. Het resterende vakje wordt
steeds opgevuld het met 4-puntenfiche. Dit rooster is verdeeld in rijen en
kolommen en bij elke rij of kolom staat één van de grondstoffen uit het spel
afgebeeld, dit zal aangegeven welke grondstoffen je moet ophoesten om punten te
verzamelen op het einde van het spel (zie boomtownfase).
Kies acht willekeurige investeringskaarten (van de 20) en
leg ze naast het speelbord klaar. Ook de investeringsbonustegels worden hier naast
gelegd. (afh. aantal spelers). De 12 verschepenbonustegels worden ook op de
daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd, hoogste waarde per soort
bovenaan.
Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen,
krijgen de andere spelers ook een volgordefiche in wijzerzin verdeeld en nemen
ze de hierop afgebeelde grondstoffen als startkapitaal. Deze grondstoffen
leggen ze op hun persoonlijke voorradenspoor op hun spelersbord, zoals
aangegeven op de volgordetegel.
Tijdens een beurt doorloop je drie fasen :
1) activeer je voorradenspoor
2) gebruik metalen
3) bouwen of incasseren
Activeer je voorradenspoor : kies één van de vakken in je
voorradenspoor en neem alle daar aanwezige grondstoffen op handen, daarna
plaats je telkens één van deze grondstoffen in de vakken erboven (mancala-systeem).
De resterende grondstoffen worden boven je spelersbord gelegd en kunnen
gedurende het resterende verloop van de ronde gebruikt worden. Niet gebruikte
grondstoffen worden overigens afgelegd op het einde van je beurt en kunnen niet
worden overgedragen op een volgende ronde.
Gebruik metalen : heb je toevallig goud, koper of zilver
boven je voorradenspoor gekregen, dan kan je deze gaan gebruiken om te
investeren OF boomtown te gebruiken OF te verschepen. Indien je wenst te
investeren, geef je de afgebeelde grondstoffen op de investeringskaarten af aan
de algemene voorraad en krijg je de afgebeelde bonus (punten en een voordeel).
Dit kan je maar één keer per beurt doen. Ook de boomtownactie mag je maar één
keer per beurt doen. Geef de gevraagde grondstoffen volgens de rij en kolom aan
de algemene voorraad en plaats je invloedsfiche op het aangegeven kruispunt op
de boomtownfiche. Aan het einde van het spel zal je hiervoor scoren als je aan
de gevraagde voorwaarde voldoet. Indien je op de 4-puntenfiche landt, zet je
onmiddellijk vier punten bij op het scorespoor. Tenslotte kan je ook je
resterende materiaal inleveren om met je postkoetsen op de verschillende sporen
verder te springen. Indien je een puntenfiche passeert, neem je de bovenste en
zet je jouw scoremarker het desbetreffende aantal overwinningspunten op het
scorespoor vooruit.
Hout en steen zijn de andere grondstoffen die je uit je
voorraad kunt toveren. Deze kan je gaan gebruiken om te bouwen of te incasseren.
Welke actie je ook kiest, je gaat steeds één van je kampen moeten plaatsen. Je
kan opteren om een kamp te bouwen, om een nederzetting te bouwen of om te
incasseren.
* Als je een kamp wil bouwen, leg je 1 hout OF 1 steen in de
algemene voorraad, plaats je een eigen kamp op een openliggende tegel op het
speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je
onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar
afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw
spelersbord op de desbetreffende kleur, deze geeft je invloed weer in de
diverse gebieden.
* Als je een nederzetting wil bouwen, leg je 1 hout EN 1
steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp, met daaronder een
invloedsfiche, op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar
aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een
vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de
fiche van het speelbord op jouw spelersbord, met één spatie tussen, aangezien
je 2 invloed hebt verworven in deze kleur.
* Als je geen hout of steen hebt, moet je incasseren. Je
plaatst één van je kampen op het Wanted-gebied op het bord, verliest 1 punt,
verwijderd een openliggende fiche naar keuze van het speelbord uit het spel,
maar plaatst wel de grondstoffen in je voorradenspoor. Je scoort natuurlijk
geen punten of invloed bij deze actie.
Welke actie je hierboven ook kiest, nadat je dit deed,
worden alle aangrenzende fiches op het speelbord opengedraaid en voorzien van
grondstoffen.
Het spel loopt door tot alle spelers al hun kampen hebben
geplaatst. Nadien krijgt elke speler nog één beurt. In deze beurt wordt er
enkel nog fase 1 en 2 uitgevoerd. Er volgt nog een slotwaardering waarbij je 2
punten scoort per kamp in je grootste groep van aanééngesloten kampen en
nederzettingen. Je scoort voor je
invloedsfiches op boomtowntegels en verliest punten als je de meeste kampen
hebt in het Wanted-gebied. De speler met de meeste kampen daar krijgt 1
strafpunt per eigen kamp daar, de 2de speler krijgt 1 strafpunt per
2 eigen kampen daar. Tenslotte worden er nog bonussen uitgereikt voor de speler
met de meeste en 2de meeste invloed in de verschillende kleuren op
zn spelersbord.
Titel : Gold west
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+
|