Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-08-2015
Isle of Skye (Mayfair/Lookout)
"In Isle of Skye vecht je als Schotse clan om dominantie over het eiland. Enkel het stamhoofd dat het territorium van z'n clan het beste uitbreidt, zal tot koning gekroond worden. De volgende keer dat je het speelt, zal echter alles anders zijn." Met deze vrije vertaling van de inleiding geeft men onmiddellijk aan dat er wat parameters zijn die het spel telkens anders maken. Isle of Skye is een tegel-leg-spel, dat op het eerste gezicht een Carcassonne-look heeft. Het spel is echter een stuk tactischer en dieper. Ik geef dit spel dan ook alvast de ronkende titel "Carcassonne taken to the next level" mee.
In de doos, die overigens geen standaardafmetingen heeft, vindt u een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 5 spelers, de andere voor 2-4) met hierop een overzicht van de speelronden, de kleine regeltjes en de scoremogelijkheden, alsook een scorespoor en een overzichtje van de eindtelling (zie ook afbeelding hieronder). Daarnaast zijn er 16 scoretegels, waarvan er in elke spel slechts 4 gebruikt worden en ook nog eens in willekeurige volgorde, dus u gaat in elk spel op andere zaken moeten spelen. De 73 landschapstegels vormen het hart van het spel en worden in de stoffen zak geschud. Elke speler ontvangt een scorepion, een starttegel die hij voor z'n zichtscherm legt en één aflegfiche. De rondepion wordt op het speelbord geplaatst, de scorepionnen op nul op het rondespoor en het geld wordt klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en dan kan het spel beginnen.
Een spel omvat 6 ronden (5 bij 5 spelers) die op hun beurt bestaan uit 6 fasen. Fase 1 : Inkomsten Standaard krijgt elke speler al 5 goud per beurt voor z'n kasteelfiche. Elk, met wegen aan het kasteel verbonden, vat whiskey levert 1 extra goud op. Bovendien krijgen de spelers vanaf ronde 3 extra goud voor spelers die voor hen staan op het scorespoor. (in ronde 3 = 1 goud per speler die voor je ligt op het scorespoor; in ronde 4 = 2 goud; in ronde 4 = 3 goud en in ronde 5 = 4 goud)
Fase 2 : Trek tegels en bepaal de prijzen Elke speler trekt drie tegels uit de zak die hij naast elkaar voor z'n zichtscherm legt. Achter z'n scherm gaat hij op gelijke hoogte van de tegels een bod erbij plaatsen of de aflegfiche. Je bod moet minstens 1 goud bedragen. Resterend goud hou je in je hand. Zo gauw alle spelers klaar zijn, worden de zichtschermen weggezet, zodat iedereen kan zien welke tegels beschikbaar zijn tegen welke prijs.
Fase 3 : Leg een tegel af De spelers leggen de tegel, waarbij ze het aflegfiche legden als bod, terug in de zak en schudden de zak nadien.
Fase 4 : Koop een tegel In speelvolgorde gaan de spelers een tegel kopen bij hun tegenspelers. Ze betalen hiervoor de prijs die de desbetreffende speler bij de tegel heeft geplaatst. De speler wiens tegel werd gekocht, neemt, naast het verworven goud, ook z'n bod van die tegel terug op handen. De gekochte tegel wordt voorlopig nog terzijde gelegd (zie fase 5). Indien je geen tegel wil of kan kopen, moet je passen. Nadat alle spelers kochten of pasten, verwerf je de resterende tegels die voor je liggen. Het bod dat je bij deze tegels plaatste, gaat terug in de algemene voorraad.
Fase 5 : Bouw In deze fase moeten de spelers al hun tegels die ze verworven in fase 4 aan hun speelveld leggen. Elke tegel moet minstens met één zijde grenzen aan een eerder gelegde tegel. Daarnaast moeten de landschapstypen kloppen. Wegen mogen wel onderbroken worden. Door het plaatsen van tegels kan je afgesloten gebieden vormen, dit zijn gebieden die volledig door een ander landschapstype worden omgeven. Indien je een bepaalde tegel niet kan plaatsen volgens de bouwregels, wordt deze tegel terug in de zak gestopt.
Fase 6 : Einde van de ronde en waardering De spelers scoren overwinningspunten volgens de scoretegels die geldig zijn voor de lopende ronde (A,B,C,D). Voor een overzicht bekijk je het speelbord. Elke scoretegel wordt 3x in het spel gewaardeerd. De startspeler wordt doorgegeven aan de volgende speler in wijzerzin. Na de laatste ronde volgt er nog een eindtelling.
Eindtelling : De spelers waarderen de tegels in hun speelgebied met een perkamentje. Zo kan je scoren voor : 1 punt per 2 schapen, 1 punt per 2 whiskey, 1 punt voor elke 2 schepen, 1 punt per vee, 1 punt per toren, 1 punt per boerderij en 1 punt per vuurtoren. Indien dit perkamentje zich bevindt in een afgesloten gebied worden de punten die dit perkament oplevert, verdubbelt. Tenslotte krijg je nog 1 punt voor elke 5 goud dat je nog op handen hebt.
De scoretegels : - 2 punten voor elk vierkant van 4 landschapstegels (tegels mogen meermaals gebruikt worden) - 1 punt per schaap in je gebied - 1/3/6 punten voor 1/2/3 torens in je gebied - 5 punten voor de speler met het meeste whiskeyvaten en 2 punten voor de speler met het tweede meeste whiskeyvaten - 1 punt voor elk schaap en elk vee dat orthogonaal grenst aan een boerderij of op de tegel van de boerderij staat afgebeeld - 2 punten voor elk vee dat via wegen aan elkaar verbonden is - 1 punt voor elke tegel die via wegen aan je kasteel is verbonden - 2 punten voor elke tegel in je grootste afgesloten watergebied - 2 punten voor elk afgesloten gebergtegebied - 3 punten voor elke verticale lijn in je gebied die uit minstens 3 landtegels bestaat - 3 punten voor elk watergebied met 1 schip dat aan een vuurtoren grenst - 5 punten voor de speler met het meeste geld, 2 punten voor de speler met het tweede meeste geld - 5 punten voor de speler met het meeste schepen, 2 punten voor de speler met het tweede meeste schepen - 5 punten voor elke set van torens, vuurtorens en boerderijen (elk gebouw kan maar in één set gebruikt worden) - 3 punten voor elk afgesloten gebied dat uit minstens drie landtegels bestaat - 1 punt voor elk afgesloten gebied
Titel : Isle of Skye Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister Uitgeverij : Mayfair games/ Lookout spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30-60 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".