IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.March of the ants (Weird city games)


March of the ants is een spel dat via Kickstarter het licht mocht zien ... en zijn wij blij dat het dat heeft gedaan. Eigenlijk kan ik niet anders dan dit spel gaan vergelijken met Myrmes. Enerzijds is het thema natuurlijk erg gelijklopend, maar ook delen van de gebruikte mechanieken zijn identiek. Toch is March of the ants een totaal ander spel en zal je er een ander gevoel aan overhouden. March of the ants is een spel waarbij elke speler zijn mierenkolonie uitbreidt, versterkt en laat evolueren in moorddadige mieren die enkel tot doel hebben om de andere soorten te verpletteren. Klinkt misschien een beetje te hard, want zo extreem gaat het er inderdaad niet aan toe. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat we voorlopig nog maar één speelsessie achter de rug hebben, deze als positief hebben ervaren, maar toch nog enkele bedenkingen hadden (en deze pleiten allemaal voor de kwaliteit van het spel overigens, meer hierover in onze imprESSEN die morgen zal verschijnen).

We zullen u even een kort overzicht geven van het materiaal, vooraleer het spelverloop aan te snijden. In de stevige (en mooie) doos vindt u 1 grote tunnel (centrale, grote tegel), 25 tegels (waarvan 8 starttegels en  17 standaardtegels), 66 kaarten, 5 spelersborden (nesten), 180 blokjes (in de spelerskleuren), 5 spelersfiches (om de score aan te duiden), 30 voedselfiches, 1 scorespoor, 15 worm/duizendpoot-fiches, 1 rondefiche en 1 actieve spelerfiche.

De grote tunnel wordt in het midden van de tafel gelegd en het scorespoor ernaast. Elke speler neemt een spelersbord en plaatst 5 larven (blokjes) in de larvekamer, alsook 2 voedselfiches in de voedselvoorraad. De resterende blokjes worden terzijde gelegd. Het scorefiche wordt op de nul van het scorespoor geplaatst. De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 2 (of bij de variant 4 waaruit je er 2 kiest). De standaardtegels worden geschud en als trekstapel klaargelegd (bij je eerste spellen verwijder je de tegels met nummer 21-25). Je neemt 2 willekeurige starttegels per speler, schudt deze en plaatst ze bovenop de stapel standaardtegels. Tenslotte worden de wormfiches terzijde gelegd, wordt de rondefiche op de eerste ronde (centrale tunnel) gelegd en wordt er een startspeler aangeduid die de actieve spelerfiche krijgt. (zonnekant)

Op het spelersbordje (zie onder) staan alle fasen netjes in een overzicht gegoten. Bovendien kan je er ook voor opteren om met verschillende eigenschappen het spel te starten. Op de achterkant van elk spelersbord staat er dan ook een unieke eigenschap voor elke speler.



Het normale spel verloopt over vier ronden. Elke ronde bestaat uit z'n beurt uit vier fasen, die u hierboven netjes kan volgen.
1) Worker phase : in deze fase gaan de spelers om beurten acties uitvoeren. Bij elke actie hoort ook een reactie, zodat de tegenspelers ook buiten hun beurt om betrokken zijn bij het spel. De mogelijke acties die je kan ondernemen zijn :
- exploreren (kost = 1 voedsel) : neem de bovenste tegel van de stapel, leg deze aan de grote tunnel (of eerder geplaatste tegel) aan en verplaats eigen mieren van een aangrenzende tegel naar deze nieuwe tegel. De tegels bestaan overigens uit verschillende vakjes waar je grondstoffen kan gaan verzamelen (voedsel, larven, punten, kaarten), het vakje met de pijltjes is het vakje voor de dominantie (doorslaggevend bij gelijkspel in de soldatenfase en bij het scoren van punten in de slumberfase). Als reactie mogen de andere spelers een larve uit hun larvekamer in de centrale tunnel leggen.
- bewegen (kost = 1 voedsel) : je mag tot vijf stappen zetten. Te beginnen met het verplaatsen van larven naar de centrale tunnel en met mieren van de ene naar de andere tegel. Als reactie mogen de andere spelers één mier één stap verplaatsen. (Het verschil tussen mieren en larven is dat larven in de larvekamer op je spelersbord liggen, vanaf het moment dat de blokjes op het speelbord en tegels verschijnen, zijn het mieren). Elke evolutiekaart die je speelde met een lijfje, zorgt voor één stap extra.
- verzamelen (kost = 1 voedsel) : trek twee kaarten van de trekstapel. Als reactie mogen de andere spelers één blokje van de voorraad naar de larvekamer brengen.
- een kaart spelen (kosten = aangegeven op de kaart, te betalen in larven en/of mieren) : de speler speelt de kaart en voert de actie uit.
Als reactie mogen de andere spelers een kaart uit hun hand afleggen en een nieuwe trekken. Er zijn drie types van kaarten : gebeurteniskaarten worden onmiddellijk afgehandeld en nadien afgelegd, evolutiekaarten worden op het spelersbord gelegd en stellen je in staat om te zondigen tegen de normale regels (lees de tekst op de kaart), koloniedoelkaarten geven je overwinningspunten als je aan de voorwaarden voldoet (je mag er hier maar twee van hebben tijdens het spel).
- rusten (geen kosten) : als je rust neem je een blokje uit de voorraad als larve voor de volgende ronde. Elke keer je nu aan de beurt zou komen, neem je één voedsel. Vanaf het moment dat een tweede speler rust, eindigt de lopende ronde en wordt deze speler ook de nieuwe startspeler in de volgende ronde. Je mag als eerste actie nog niet rusten.




2) Soldier phase : er wordt gevochten in gecontesteerde tegels, dit wil zeggen tegels waar er meer blokjes liggen dan er vrije vakjes zijn of vakjes waar er een duizendpoot en mieren aanwezig zijn. Indien er tussen mieren wordt gevochten, wordt de kracht berekend door het aantal blokjes op te tellen bij het aantal kaarten (met hoofdje) dat de spelers hebben liggen. Daarnaast mogen de spelers nog een kaart spelen om hun kracht te vergroten (hiervoor telt het getal in het zwarte uitroepteken op de kaarten). De winnende speler krijgt 1 overwinningspunt. Er vallen slachtoffers en de resterende mieren nemen hun plaatsen in op de vrije vakken. Er wordt slechts één gevecht tussen twee spelers uitgevoerd ook al zijn er nog te veel blokjes. Indien er meerdere spelers aanwezig zijn, volgt er een gevecht met de volgende speler. Moet er gevochten worden tegen een duizendpoot, wordt de kracht van de duizendpoot bepaald door het trekken van twee kaarten en de waarden (in zwart uitroepteken) van beide kaarten op te tellen. Bij winst (of gelijke stand) wint de speler en krijgt hij 1 voedsel en 1 overwinningspunt. Een mooi overzicht van de soldier phase staat overigens op een overzichtje, waarop de achterkant de manieren staan om punten te verdienen.

3) Queen phase : de koninginfase bestaat uit wat opschoonwerk. Alle spelers nemen hun oogst in ontvangst. Ze kijken welke vakjes ze bezetten met hun blokjes en krijgen op die manier voedsel, punten, kaarten, larven. Daarna moeten ze hun mieren voederen. Eén voedsel kan tot vier mieren verzorgen. Elke evolutiekaart met een staart zorgt dat je één mier extra kan voederen met een voedsel. Heb je voedsel tekort mag je één larve opofferen voor elke mier die je niet kan voederen. Indien je dan nog niet genoeg hebt, moet je mieren van het speelbord verwijderen. Tenslotte mag elke speler kiezen tussen vijf nieuwe larven of 2 voedsel om de volgende ronde aan te vatten.

4) Slumber : De spelers die het dominantievakje bezetten op de tegels die rond de centrale tunnel zijn geplaatst scoren één overwinningspunt. Daarna wordt de rondefiche één vakje verder gezet. Indien dit de laatste ronde was, volgt er een korte eindtelling waarbij er nog 3 punten zijn weggelegd voor de speler met de meeste resterende larven, het meeste resterende voedsel en de meeste resterende kaarten op handen.

De speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : March of the ants
Auteurs : Ryan Swisher & Tim Eisner
Uitgeverij : Weird city games
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 70 min.
Leeftijd : 13+


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs