Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
02-11-2014
Sun Tzu (Matagot)
Met Sun Tzu bracht Matagot een oudere titel in een nieuw jasje op de markt. Vroeger hadden ze al de rechten voor de Franse versie maar nu ook de internationale en daarom werd dit spel in een compleet nieuw jasje gestopt. Een gepimpt jasje overigens en dat verdient dit spel ook wel. In Sun Tzu gaan spelers met elkaar de strijd aan om de totale macht. Het spel verloopt over 9 ronden, met een mogelijkheid tot een vervroegd einde na ronde 3 en ronde 6. Indien een speler op dat ogenblik totale dominantie heeft, is het ook onherroepelijk afgelopen.
Het materiaal dat u in het doosje vindt, is zonder enige twijfel erg mooi te noemen. Een mooi speelbord, 10 scoredisplays (waarvan je er in een spel slechts 5 gebruikt), een gouden en zilveren miniatuur om respectievelijk de score en ronde aan te geven en 5 gebeurteniskaarten. Elke speler krijgt bovendien 21 legers, 5 krijgsheerkaarten en 20 actiekaarten. Elke speler begint het spel overigens met z'n 6 startactiekaarten en 4 willekeurige andere actiekaarten, de rest vormt de trekstapel.
Het spel bestaat dus uit 3, 6 of 9 ronden. Elke ronde bestaat op z'n beurt uit 5 fasen : 1) rondeteller verzetten (behalve in ronde 1) : één stapje naar beneden zetten van de gouden miniatuur 2) actiekaarten uitspelen : bij elke provincie legt elke speler aan zijn kant van het speelbord één kaart gedekt 3a) actiekaarten openleggen : de kaarten worden één voor één opengedraaid en afgehandeld. In ronde 1 van Qin naar Wu (links naar rechts), vanaf volgende ronden kiest de speler met de minste legers waar er eerst wordt gespeeld. 3b) gevechten uitvoeren : de kaarten van de spelers worden vergeleken en van elkaar afgetrokken. Het verschil bepaalt het aantal legers dat wordt ingezet door de winnende speler. Eerst wordt er gekeken of de verliezer geen eigen legers moet weghalen. Indien er nog steeds legers van de verliezer overblijven, blijft hij domineren. Indien het juist uitkomt, is de provincie ongecontroleerd. Kan je onvoldoende verliezende legers weghalen, plaatst de winnaar extra legers op het bord. Indien er nog niets stond, plaatst de winnaar natuurlijk gewoon z'n verschil in legers op het bord. (extra : er liggen 3 legers per speler in de algemene voorraad, je kan deze ten allen tijde naar je persoonlijke voorraad halen door een actiekaart definitief af te leggen. 4) scoren : na ronde 3, 6 en 9 : de scoredisplays geven aan hoeveel punten een speler krijgt voor een bepaalde provincie te domineren. Tel de punten op en vergelijk met elkaar. Het verschil wordt met de grijze miniatuur aangeduid op het scorespoor. Bevindt de miniatuur na het scoren zich op één van beide uiteinden van het scorespoor wint de betreffende speler het spel. Na ronde 9 eindigt het spel sowieso en wint de speler met de meeste punten. 5) nieuwe actiekaarten trekken : de speler neemt z'n actiekaarten waarde 1-6 terug op handen. De andere gespeelde kaarten worden afgelegd. Tot slot neemt de speler twee kaarten van z'n trekstapel, houdt er één en legt de andere onderop de stapel.
De gebeurteniskaarten : worden bij aanvang geschud en de bovenste opengedraaid. Wordt er ooit tijdens het spel voldaan aan de voorwaarde, wordt de gebeurtenis afgehandeld en afgelegd en is de volgende gebeurtenis zichtbaar. Indien aan de laatste gebeurtenis wordt voldaan, eindigt het spel ook onmiddellijk en wint de speler met de meeste punten.
Speciale kaarten : beginners worden afgeraden om met deze kaarten te spelen, maar gevorderde spelers zullen deze zeker graag willen gebruiken. Ze laten je toe extra kaarten te trekken op het einde van de ronde, legers uit de voorraad te nemen, kaarten die de waarde aannemen van de kaart van de tegenspeler +1, +2 of +3 en legers laat verliezen, maar ook een -1.
Krijgsheerkaarten : bij aanvang van het spel kiest elke speler één van deze kaarten. Ze geven de speler een bonus gedurende het spel. Zowel de blauwe, als rode speler hebben hun eigen set van krijgsheerkaarten, die elk een andere eigenschap hebben.
Titel : Sun Tzu Auteur : Alan M. Newman Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (2)
02-11-2014
Bedankt in return
Hoi Jurgen,
Fijn te horen dat je er iets aan hebt. Op zich heb je hier als recensent weinig zicht op. Het zou fijn zijn als meer mensen zouden reageren. Ook als iets fout is of ze niet akkoord gaan, dat maakt het alleen maar interessanter. Ik doe mijn best en beleef er nog plezier aan om het te doen. Hou de blog zeker in het oog de komende weken/maanden, want er komt nog héél wat lekkers aan.
Arne
02-11-2014 om 09:16
geschreven door Arne
Bedankt
Ik wil je alvast bedanken voor de leuke, duidelijke reviews van al het nieuws op je blog. Ik kijk er elke 2 dagen naar ( geen druk ) en het heeft mij al geholpen om de juiste leuze te maken bij mijn aankopen... Gewoon maar om te zeggen doe ao voort !!!
Bedankt
Jurgen van simployt games
02-11-2014 om 08:36
geschreven door Jurgen spreutels
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".