IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conjurers (Wonder Games)
Toen dit spel werd aangekondigd, geruime tijd voor Essen, werd het hier en daar op basis van de beschrijving vergeleken met "Seasons". Dat schepte toch verwachtingen in zekere zin en ik kan u bij deze al het voorgaande al ontkrachten. Conjurers is een workerplacement, gecombineerd met een deckbuilder, waarin u de strijd aangaat in gevechten met het spel en je tegenstanders.

In Conjurers speel je met één van de vijf mythologische culturen en wezens, nl. Egypte, Grieken, Japans, Noors en Bijbels. Elke deck heeft z'n eigen wezens en speciale artefacten die je gaan helpen om de strijd tegen de anderen te winnen. Maar achter deze eerder agressieve beschrijving van oorlog tussen culturen zit er een workerplacement waarbij je de nodige grondstoffen gaat verzamelen, ze op de markt inruilen, waar u artefacten en voorwerpen gaat aanschaffen in de plaatselijke bazaar en tracht u dan uw gepimpte strijdkrachten los te laten op de tegenstanders of nog belangrijker het spel zelf om wezens te verslaan en aan je eigen leger toe te voegen. U scoort dan ook punten voor het verzamelen van deze wezens (met verschillend niveau), voorwerpen, artefacten, sommige mythologische combinaties (zoals aangegeven op de kaarten) en resterende grondstoffen. Er zijn nog bonussen voorzien voor het verzamelen van dezelfde of net verschillende wezens en artefacten uit diverse mythologieën.

Laat het ons misschien eerst hebben over het materiaal, dat is op z'n minst eigenaardig te noemen. Het artwork op de kaarten en de doos vallen erg goed mee, het speelbord is al een andere zaak, maar de fiches zijn echt het lelijkste wat ik dit jaar al tegenkwam. Oké, het is een spel in eigen beheer en ik begrijp dat het een kostelijke zaak is om je spel zelf uit te geven, maar een beetje creativiteit in je counters mag toch geen probleem zijn. U krijgt een heleboel gekleurde kartonnetjes, want een betere naam kan ik het niet geven. Het is dan ook even worstelen met de verschillende betekenissen ervan, want op het eerste zicht kan je niet zeggen over welke grondstof het gaat. Is het geld, ijzer, brons, schadefiches??? Je krijgt ook nog een overzicht, noem het gerust een spreadsheet met alle mogelijke combinaties van wezens, overwinningspunten, kosten, ... en deze verschillen dan nog eens allemaal afhankelijk van de situatie. Deze taferelen doen ons toch een beetje denken aan vroeger tijden, want heden ten dage is alles toch gestroomlijnder ontworpen. Op zich is alles wel duidelijk eens je aan het spelen bent, maar ik moet bekennen dat het toch wel wat afschrikt als je het de eerste keer onder ogen krijgt.

Het spel zelf dan kort samengevat. Het spel duurt 12 ronden. Deze 12 ronden bestaan uit 3 fasen : de inzetfase, de uitvoeringsfase en de eindfase. Je kan dit een beetje vergelijken met Zong shi. Je beschikt over een meester en een assistent die je op de verschillende locaties van het speelbord kan gaan inzetten. De meester kan op andere actievelden terecht als de assistent (die wat beperkter is in z'n kunnen). Daarnaast herbergt dit spel vier verschillende assistenten waaruit je kan kiezen. Je kan er maximaal 3 in je bezit krijgen tijdens het spel. De ene assistent zal je meer voordelen bieden op actieplaats A, terwijl een andere je weer voordelen biedt op locatie B. In de uitvoeringsfase worden alle assistenten om beurten afgehandeld en nadien de meesters per speler vertrekkende vanaf de startspeler. In de eindfase worden er grondstoffen verzameld van mijnen waarover je controle hebt, wordt de rondemarker verplaatst en komen er nieuwe actieplaatsen vrij na rondes 3,6 en 9. Op het einde van elke ronde moeten ook alle wezens in je bezit gevoederd worden.

De actieplaatsen zijn gemarkeerd met I, II of III. Dit geeft aan vanaf wanneer ze in het spel beschikbaar zijn.
* De mijnen (hout, steen, ijzer, brons, saffier en diamant) : plaats een controlemarker hier, indien je op het einde van een ronde controle hebt over de mijn krijg je de grondstoffen. De hoeveelheid hangt af van het moment (hiervoor heb je dus je overzicht nodig)
* De opslagplaatsen (hout, steen, diamant, saffier, ijzer en brons) : ontvang onmiddellijk de grondstoffen. Ook hier hangt de hoeveelheid af van de fase waarin we ons bevinden.
* Wilde dieren/visvijver : je krijgt voedsel (5 in fase I, 8 in fase II, 11 in fase III en 14 in fase IV)
* Het hiernamaals : dit zijn de vijf mythologische vechtplaatsen, waar je de wezens kan gaan bekampen om ze aan je deck toe te voegen
* Smid en Artefactverkoper : hier kan je voorwerpen en artefacten gaan aanschaffen
* De marktplaats : hier kan je grondstoffen gaan inruilen (zie ook overzicht)
* Taverne : neem de startspelerpion over
* Gilde : neem een nieuwe assistent aan (max. 3), de eerste kost 4 hout en 4 steen, de volgende kost 4 brons en 4 ijzer
* Offerplaats : offer één van je wezens voor grondstoffen en voedsel (zie ook overzicht)
* Dueleren : de thuisbasissen van de verschillende spelers, daag ze uit voor een gevecht waarin je elk max. 3 wezens kan inzetten om elkaar te bekampen

Voeden : Agricola-gewijs moeten ook hier na elke ronde je wezens gevoed worden. De kosten zijn gelijk aan het niveau van je wezens. Bovendien moet je ook je assistenten voorzien van voedsel. De tweede assistent kost 4 voedsel, de derde 8. De eerste assistent heeft geen voedsel nodig.

Vechten met de wezens : je linkerbuurman neemt de rol aan van het neutrale wezen. Je ingezette wezens hebben elk krachtpunten (die je in staat stellen een aantal aanvalsdobbelstenen te gooien) en een verdedigingswaarde. Je kan het spel ook zonder de dobbelstenen spelen en telt dan gewoon je aanvalskracht op en rekent elk punt als zijnde een hit. Het zou ons echter te ver leiden om alles over de gevechten hier uit de doeken te doen. Hiervoor verwijs ik u graag door naar de spelregels, het is allemaal netjes beschreven en lijkt ook allemaal logisch, maar u moet u wel door wat stapjes worstelen. Bovendien kunnen alle aangeschafte voorwerpen en artefacten u helpen in een gevecht. Ze verhogen je kracht, laten je als eerste aanvallen (normaal gelijktijdig), geven je een hogere verdediging, ...

De speler die na 12 ronden het meeste punten scoort, is de winnaar.

Titel : Conjurers
Auteur : Niels Wonsyld
Uitgeverij : Wonder Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 150 min.
Leeftijd : 12+



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs