Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-11-2013
Tomorrow (Conquistador games)
Deze titel deed in Amerika heel wat stof opwaaien, vooral aangaande het thema dat "echt wel niet zou kunnen" volgens onze preutse vrienden. Het thema omvat niet meer dan een relatief realistisch beeld (jammerlijk genoeg) van een niet zo verre toekomst waarin we de wereld als menselijk ras compleet verziekt hebben. De populatie is gewoon te groot geworden en overschrijdt de draagkracht van deze aardbol. Het is nu aan ons, leiders van de grote wereldmachten om dit probleem op te lossen door gericht populaties uit te roeien. U vermoedt al dat dit een onderhandel spel is waar u uw tegenspelers pijn gaat moeten doen. U zal ook wel moeten want indien u niet tijdig het wereldprobleem oplost, verliest u gezamenlijk. Punten worden enkel geteld als u de doodshoofdfiche op de smiley krijgt op het onheilsspoor.
Tomorrow loopt over negen ronden, aangegeven door de negen gebeurteniskaarten die bij aanvang van elke ronde in het spel komen. Zo heeft u ook onmiddellijk fase 1 van het spel gehad. De gebeurteniskaarten bestaan uit drie delen, u leest enkel het deel waarin het spel zich op dat moment bevindt, geel, rood of bruin. Dit kan u weten door onderaan op het bord te kijken, want daar loopt een onheilsspoor waarop wordt aangegeven of je al dan niet goed bezig bent.
In fase 2 (van de vijf overigens) mag de speler die de Cyberspacekaart controleert (bij aanvang China) het voordeel hiervan benutten. Je kan opteren om de speelvolgorde aan te geven, een strategiekaart te trekken (geel, rood of bruin afhankelijk van waar we op het onheilsspoor zitten) of een strategiekaart te stelen. Indien u wil stelen kan het slachtoffer in kwestie dit blokkeren, maar dan heeft hij of zij één actie minder in fase 3.
In fase 3 gaan de spelers twee actiekaarten uitkiezen (uit zes) die ze graag willen uitvoeren. Ze leggen beide kaarten gedekt voor zich neer. Indien ze zich hebben verdedigt in fase 2 met de "spionagekaart" mogen ze slechts één kaart leggen.
Fase 4 is de langste en belangrijkste fase in het spel, dan worden de acties gespeeld. De speler die met Europa speelt of die met de Cyberspacekaart (die opteerde voor het kiezen van de speelvolgorde) bepaalt wie wanneer aan de beurt komt. Als een speler aan de beurt is, mag hij één van z'n kaarten opendraaien en de bijhorende actie uitvoeren of passen. Als je echter past, dan verlies je één van je kaarten, maar kan je tijdens de tweede actie wel één van beide kaarten kiezen. - biological : gooi een ziekte in de strijd die onmiddellijke slachtoffers maakt in een regio naar keuze en gooi met de dobbelsteen om te zien of aangrenzende gebieden ook geïnfecteerd worden. De fiche op het onheilsspoor gaat naar beneden overeenkomstig met het aantal en de soort van slachtoffers (Amerikanen en Russen vervuilen meer, dus dan gaat de fiche meer stappen naar beneden). De andere spelers kunnen voor het uitspelen van de ziektekaart deze actie voorkomen door de spionagekaart te spelen. Andere spelers kunnen op hun beurt de blokkage dan weer blokkeren door hun spionagekaart open te leggen (uiteraard moet deze dan wel tussen de twee gekozen actiekaarten liggen) - nukes : gooi een kernbom op een regio naar keuze, er sterft 1 pion en nog 1 pion voor elke vijf die er nog zijn. De speler die een kernbom gooit, zal op het einde van het spel sowieso 3 strafpunten krijgen, maar ook de speler die de regio controleert waar er een kernfiche ligt, krijgt 3 minpunten - militair : kondig aan met hoeveel manschappen je een regio binnenvalt, andere spelers kunnen met hun militair kaart de ene of de andere zijde ondersteunen. Fiches verslaan elkaar één-op-één en komen onmiddellijk bij de spelers terug (onbruikbaar, tot na de opschoonfase). - spionage : kan dus gebruikt worden om andere kaarten te blokkeren - eigen actie : elke supermacht heeft nog één extraatje (zo mag Europa standaard de volgorde bepalen, kan Arabië een terreuraanval doen, is Rusland beschermt tegen verspreiding van virussen, is Amerika moeilijker om aan te vallen en start China met de Cyberspacekaart)
De vijfde en laatste fase is een opschoonfase waarin de spelers fiches kunnen bijleggen op het bord of terugnemen, waarin de cyberspacekaart kan beschermd worden met een andere fiche en waarin eerdere slachtoffers terug beschikbaar worden.
Als de spelers erin slagen om de fiche op de smiley te krijgen, dan is de aarde gered en worden er punten uitgedeeld : - pionnen in je eigen land (afhankelijk van supermacht zijn ze 1,2,3 of 5 punten waard) - pionnen in gebieden die je controleert : 1 punt per twee pionnen (afgerond naar boven) - pionnen die je hebt verzamelt als slachtoffers : 1 punt per twee pionnen - politieke punten verzamelt op je strategiekaarten : kunnen positief of negatief zijn - 3 minpunten voor elke gegooide kernbom of kernbom in je gebieden De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Tomorrow Auteur : Dirk Knemeyer Uitgeverij : Conquistador games Aantal spelers : 4-6 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 18+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".