Search for Gnomes is een Belgisch product dat ik eerder toevallig tegenkwam op het bordspelforum Bordspelmania.
De uitgeverij (Simployt) deed daar het aanbod voor spellenclubs om een recensie-/demo-exemplaar te bemachtigen.
Wij waren blijkbaar één van de gelukkigen en voegen dan ook graag de daad bij het woord inzake een recensie over dit spelletje.
Wat onmiddellijk opvalt als je het spel in handen krijgt, is de vorm en de kwaliteit van de doos. Echt top, stevig karton, dat gelukkig
ook wordt doorgetrokken naar de tegels. Ook de artwork is fijn en toepasselijk bij het thema te noemen. De kabouters zijn erg
kinderachtig getekend, maar dat past hier gewoon. Ik vind het persoonlijk erg geslaagd, zeker als je weet dat deze tekeningetjes op de
tegels erg belangrijk gaan zijn in het spelverloop.
Op het doosje staat er aangegeven dat het spel een memorie zou moeten zijn met een twist. Nu eerlijk gezegd zijn de meeste spellen in onze
collectie die memorie-achtig zijn, sowieso met een twist. De originele memorie heeft geen plekje weten te vinden in onze spellenkast, dus wat
dat betreft is dit spel niet véél nieuws onder de zon. Maar wat is nu eigenlijk de twist in dit spel? Ik geef u graag even een kort overzicht van hoe het spelletje loopt en dan kan u ineens zelf mee oordelen.
Het spel bestaat uit 25 bostegels met daarop een aantal kabouters getekend in verschillende kleuren (blauw, geel, rood), daarnaast zijn er ook 20 opdrachttegels in het spel. Ik durf het spel dan ook een beetje te vergelijken met Up & Down van Ravensburger, u kent het spel met de mollen die omgedraaid dienen te worden misschien wel.
Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen :
1) Allereerst worden de 25 bostegels in elke ronde geschud en open gelegd in een vierkant van 5x5
2) De spelers krijgen dan een afgesproken tijd (bv. 20 sec.) om de tegels en hun plaats te memoriseren. Daarna worden de tegels omgedraaid (doe dit misschien samen, dan is het sneller gebeurd)
3) De startspeler neemt daarna een opdrachttegel en probeert deze uit te voeren. Op deze tegel staan een aantal kabouters in de diverse kleuren die moeten gevonden worden en het aantal tegels dat je mag omdraaien. Indien de speler het exact gevraagde aantal kabouters weet te vinden, dan krijgt hij de hoogste punten van de tegel, indien hij aan de opdracht voldoet, maar méér kabouters heeft omgedraaid, krijgt hij het kleinere aantal punten. Als hij het aantal gevraagde kabouters niet haalt, krijgt hij uiteraard niets. De omgedraaide tegels gaan uit het spel op dat moment. Ook de andere spelers voeren in volgorde zo'n opdrachtactie uit.
4) Er volgt nu een biedronde op de resterende tegels. De spelers gaan op zoek naar zo veel mogelijk rode kabouters. De startspeler doet een openingsbod en de andere spelers mogen overbieden. Het bieden gaat door tot alle spelers, behalve één, gepast hebben. Deze speler moet dan exact het aantal geboden rode kabouters omdraaien (andere kleuren tellen nu niet). Indien de speler hierin slaagt, krijgt hij 3 punten, maar lukt het hem niet, dan verliest hij 1 punt. Indien er onvoldoende rode kabouters op tafel liggen, dan heeft de speler pech en te veel geboden en verliest hij ook het punt.
5) De tegels worden geschud en aan de linkerbuurman van de startspeler gegeven, die nu nieuwe startspeler wordt. De vijf fasen worden herhaald.
Het spel eindigt zoals het wordt afgesproken, na bijvoorbeeld een aantal ronden of bij het behalen van een vooropgesteld aantal punten.
Kort, maar krachtig dus! Vooral fase 4, het bieden, is een extraatje dat we nog niet vaak zagen bij memorie-spellen. Ik vind het een prima gegeven omdat de spelers constant alert moeten blijven om te zien welke tegels uit het spel verdwijnen. Een imprESSEN van het spel hoop ik u één van de volgende dagen te kunnen voorschotelen en dan kan ik u de pro's en con's geven.
Titel : Search for Gnomes
Auteur : Jurgen Spreutels
Uitgeverij : Simployt
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 35 min.
|