Het eerste spel van Clever mojo games was Alien frontiers en
dat spel ligt ons nauw aan het hart. We keken dan ook reikhalzend uit naar hun
volgende spel, maar ook met de nodige schrik of ze het vorige succes zouden
kunnen herhalen.
We zijn dan ook blij om u te melden dat ze hierin zeker
geslaagd zijn. In de eerste plaats zijn ze met een totaal ander spel op de
proppen gekomen, ander thema, volledig verschillend spelverloop en andere
materialen. En dat materiaal, dat ziet er héél erg goed uit. Over de
kleurencombinaties zou je nog kunnen twisten, maar over de kwaliteit van de
componenten zeker niet. De kartonnen fiches zijn erg dik (en bijgevolg erg
zwaar, u gaat het doosje niet voor u plezier meesleuren).
In Sunrise city bouwt u een stad op, en u ziet de stad in
dit spel ook werkelijk groeien. Het feit dat de dikke tegels op elkaar gaan
geplaatst worden, zorgen voor het fijne 3D-effect zodat u uw eigen skyline kan
gaan opbouwen.
Een speciaal element in dit spel is het scorebord. U gaat uw
fiche telkens verzetten op een spoor en krijgt bij elke tien stapjes één punt
(ster), maar als je erin slaagt om exact op de 10 punten te komen, krijg je een
ster extra. Dit zorgt voor een extra dimensie want je wil zondermeer echt wel
dat extra punt mee sprokkelen als het enigszins kan.
Het spel verloopt over drie ronden, die elk zijn opgebouwd
uit vier fasen :
- Voorbereidingsfase
- Zonefase
- Biedfase
- Bouwfase
In de voorbereidingsfase neem je 4 zonetegels, 4
gebouwtegels en kiest één van je drie karakterkaarten, legt deze dicht voor je
neer en wanneer iedereen een karakter gekozen heeft, worden ze opengedraaid. De
karakters laten je zondigen tegen de één van de normale regels en hebben een
volgordenummer. Deze geven aan in welke volgorde er zal gespeeld worden deze
ronde. De speler met het laagste nummer begint in alle volgende fasen.
In de zonefase gaan we bouwputten in de verschillende
kleuren aanleggen aan het speelbord, dat in het begin enkel uit een centrale
tegel bestaat. Indien je bouwputten van eenzelfde kleur aanlegt, scoor je één
punt per aangrenzende tegel van dezelfde kleur. U moet ermee rekening houden
dat er steeds een verbinding mogelijk is tussen de tegels en dat u orthogonaal bouwt. In de 2de en 3de ronde
van het spel mag de startspeler overigens kiezen in welke windrichting de stad
moet uitbreiden.
In de biedfase zetten de spelers om beurten hun biedfiches
in op de bouwputten. Als alle fiches zijn gezet, wint de speler wiens fiche
bovenaan ligt. De andere fiches worden allen van het bord verwijderd.
In de constructiefase zie je de stad pas echt tot leven
komen. De gebouwtegels bestaan uit twee stukken van verschillende of dezelfde
kleur. Je kan ze gaan plaatsen op de bouwputten of eerder geplaatste gebouwen,
als de kleuren overéénkomen natuurlijk. Paars telt voor een joker zowel voor de
bouwputten als de gebouwen. De speler die de gebouwtegel plaatst, krijgt de
punten die erop staan. Worden er biedfiches van andere spelers afgedekt, scoren
zij ook de punten die aangegeven staan op de gebouwfiche. Des te hoger je gaat
bouwen, des te meer punten wordt het ook waard. Het derde verdiep scoort 1
extra punt, het vijfde 2 punten, het zevende 3 punten,
Indien je niet kan bouwen, dan pas je gewoon en kan je
eventueel later in de beurt nog tegels aanleggen. Als iedereen al zn legale
bouwwerken heeft kunnen uitvoeren, eindigt de ronde. Wie na drie ronden het
meeste punten heeft, wint het spel.
|