In Africana reizen spelers door Afrika. Ze nemen deel aan expedities en proberen als eerste de verschillende locaties te bereiken. Met het geld dat je verdient, kan je avonturenkaarten kopen die je op hun beurt weer kostbare antiquiteiten opleveren. Africana gebruikt het "boek der avonturen"-spelsysteem van Valdora waarin spelers kaarten kunnen bekomen die in een boek liggen, als de spelers de bladzijden draaien, bekomen ze de kaart die ze willen.
Het spelbord van Africana toont de helft van het continent rond de evenaar, met de steden ten noorden ervan in het bruin en in het zuiden in het wit. Avonturenkaarten met een bruine rand kunnen enkel in het zuiden gevonden worden en moeten afgeleverd worden in het noorden en omgekeerd. Vijf expeditiekaarten worden opengelegd en tonen de start- en eindlocatie voor het vervullen van de expeditie.
Elke speler heeft één pion waarmee hij rondreist op het bord en elke beurt heeft een speler keuze uit drie mogelijke acties :
- Trek 2 reiskaarten (een speler mag er niet meer dan vijf op handen hebben)
- Koop één of meer avonturenkaarten (voor 5 geld) Een bladzijde kan gratis omgedraaid worden, elke extra bladzijde omdraaien kost één geld (een spler mag niet meer dan 3 avonturenkaarten op hand hebben na z'n beurt)
- Verzet je pion door reiskaarten te betalen in de kleur van de plaats waar je naartoe reist. Elke speler heeft ook een joker in de hand (die je na elke beurt terugkrijgt). Als een speler op de startplaats van een expeditie terechtkomt, markeert hij dit op de expeditiekaart; indien hij later de eindbestemming bereikt, krijgt hij de beloning die op de expeditiekaart is afgebeeld. Een nieuwe kaart wordt dan omgedraaid.
Wanneer een speler de locatie bereikt die op een avonturenkaart wordt getoond, scoort de speler de kaart door ze onder z'n speelbord te leggen. Sommige kaarten tonen helpers, hiermee kan je naar locaties reizen in dezelfde kleur als de kaart en je krijgt ook deze kaart terug op handen na gebruik. Maar de speler die te veel helpers op handen heeft, zal punten verliezen op het einde van het spel.
Wanneer de expeditiekaarten zijn opgebruikt, eindigt het spel en scoren de spelers de expedities, avonturenkaarten, geld op handen en nog enkele andere kleine dingen. De speler met de meeste punten wint het spel!
Titel : Africana Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 8+
|