Ik geef u alvast enkele titels : San juan, Glory to Rome, Race for the galaxy, ... Ik heb waarschijnlijk uw aandacht! Wel, dit spel kan u zo maar aan het rijtje toevoegen. Niet enkel qua spelprincipe, maar gerust ook qua niveau. Natuurlijk is het thema misschien voor u een obstakel. Niet iedereen is "in to space"-thema's, maar eigenlijk valt dat hier erg goed mee.
Het materiaal is verbluffend mooi, stevig karton, leuke ruimteschepen, mooie artwork op de kaarten. Laat u niet misleiden, dit is echt wel een kaartspel. Het enige bord dat bij het spel wordt geleverd, is een bord om de kaarten mooi op te schikken.
In Eminent domain draait alles weer om de punten, punten die u verzamelt door planeten te koloniseren of overmeesteren of punten die u ontvangt door het handel drijven met uw waardevolle grondstoffen (lees : afgeven voor punten). In dit spel gaat u qua spelprincipe vooral de Glory to Rome-weg op. U mag in uw beurt telkens een rol uitkiezen, krijgt hier nog een extraatje voor en nadien mogen al uw tegenstrevers deze rol ook uitvoeren (als ze de nodige kaarten op hand hebben). U merkt het al, indien u één van eerder genoemde spellen kent, zullen de spelregels op zich vlot verlopen bij u aan de speeltafel.
Het spel verloopt ietwat Dominiongewijs. Elke speler heeft een trekstapel (begin 10 kaarten), waarvan hij er vijf trekt en op handen heeft. Om beurten, kloksgewijs, voeren de spelers volgende stappen uit : 1) actiefase (optioneel) 2) rolfase (verplicht) 3) opruimfase (verplicht)
1) je speelt een kaart uit je hand en voert de desbetreffende actie uit (je mag opteren om de actie niet uit te voeren, maar op deze manier de kaart af te leggen) 2) kies een rolkaart van het centrale bord, leg deze voor je en voer de rol uit die op de kaart staat. Je kan de rol boosten door kaarten van dezelfde soort uit je hand toe te voegen. Bovendien krijg je als actieve speler nog een leidersbonus voor deze rol. Daarna komen de andere spelers in volgorde aan de beurt en kiezen ze om te passen (trek 1 kaart van je trekstapel bij op handen) of te volgen. Hiervoor spelen ze ook de kaarten van de uitgespeelde rol en voeren de bijhorende actie uit. 3) alle gespeelde kaarten tijdens de beurt worden afgelegd op een aflegstapel per speler. Je mag zoveel handkaarten afleggen van je hand als je wil en vul je hand terug aan tot aan je handlimiet (normaal 5, maar kan veranderen door enkele technologiekaarten). Enkel de actieve speler mag z'n hand aanvullen, speel je buiten je beurt kaarten, dan blijf je met een kleinere hand zitten.
Het spel eindigt zo gauw alle puntentegels zijn uitgedeeld (er worden er aanvankelijk 8 achtergehouden die in de laatste lopende ronde nog verdiend kunnen worden) of wanneer een aantal stapels kaarten is opgebruikt (afh. aantal spelers). Daarna volgt er een telling waarbij de spelers de punten op hun planeten, kaarten en losse fiches bij elkaar optellen.
De kaarten : 1) Politiek : verwijder deze kaart uit het spel en kies een rolkaart uit de voorraad en voeg toe aan je hand. Deze kaarten worden nooit gebruikt om te boosten of te volgen. (elke speler start met zulke kaart in z'n deck, kwestie dat iedereen één keer in het spel de keuze heeft in een andere kaart dan de andere spelers om het spel aan te vangen)
2) Ontdekken : - actie : trek 2 kaarten van je deck en voeg toe aan je hand - rol : kijk naar een aantal planeten (aantal gespeelde onderzoeksymbolen - 1) en kies er één uit, leg deze planeet dicht voor je neer, de andere planeten worden in een aflegstapel gelegd (indien deck uitgeput, herschudden en nieuwe trekstapel vormen) - leiderbonus : +1 ontdeksymbool
3) Oorlog : - actie : neem één vliegtuig naar je voorraad OF val één planeet van jezelf aan door het nodige aantal vliegtuigen af te leggen - rol : neem één vliegtuig voor elke oorlogsymbool dat je speelde - leiderbonus : val één planeet aan ipv vliegtuigen te nemen (opgelet : je mag enkel eigen planeten aanvallen, deze leveren later punten op, kolonies en vliegtuigen worden afgelegd)
4) Koloniseer : - actie : +1 koloniesymbool door de kaart onder de planeet te schuiven OF een planeet bevolken door voldoende koloniekaarten af te leggen en de planeet om te draaien - rol : +1 kolonie per symbool, leg alle gespeelde kaarten onder nog niet bevolkte planeten - leiderbonus : bevolk een planeet ipv koloniekaarten onder de planeten te schuiven, leg de nodige koloniekaarten af en draai de planeet om (elk symbool op de omgedraaide planeten geldt in het vervolg van het spel)
5) Produceer : - actie : leg 1 grondstof op een lege plaats op een eigen planeet - rol : leg 1 grondstof per productiesymbool op lege plaatsen op eigen planeten - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 productiesymbool
6) Ruil : - actie : leg 1 grondstof af voor 1 overwinningspunt - rol : leg 1 grondstof af per ruilsymbool en ontvang de overeenkomstige punten - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 ruilsymbool
7) Onderzoek : - actie : verwijder 2 kaarten uit je hand uit het spel (op deze manier zuiver je je deck) - rol : neem een technologiekaart (enkel als je aan de voorwaarden voldoet, nl. aantal planeten en overeenkomstige symbolen) - leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 onderzoeksymbool
Titel : Eminent domain Auteur : Seth Jaffee Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 12+
|