IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Vault wars (KS)


Vandaag gaan we nog eens een preview maken van een Kickstarterproject dat online zal verschijnen op donderdag 5 maart.
Vault wars is de opvolger van Epic resort, een spel dat ook reeds een succesvolle kickstartercampagne mocht ondergaan een twee jaren geleden. Vault wars speelt zich af in dezelfde wereld, die van superhelden en wapen met magische krachten. Het spel zelf echter staat totaal los van z'n voorganger en is totaal iets anders. Vault wars is in z'n kern een biedspel waar spelers hun budget zo goed mogelijk zullen moeten beheren om de gevraagde items aan te kopen.

Ik maak deze bespreking op basis van een prototype dat ons werd bezorgd (en dat er overigens al erg mooi uitziet).
Om een beeld te krijgen van het artwork geef ik u graag al onderstaande foto mee. Het spelmateriaal zal vooral bestaan uit kaarten.
Zo zijn er de kluiskaarten, voorwerpkaarten, heldenkaarten, het pandjeshuis, en arbeiderskaarten (om met de variant te spelen). Daarnaast zijn er enkele corruptiefiches en goudfiches (zouden ook munten kunnen worden, afh. het lopen van de KS). De voorlopige spelregels kan u momenteel ook al op BGG vinden, maar kan u dus ook sowieso allemaal te weten komen via de KS-pagina die in de loop van de week zal gelanceerd worden.



Om u een beetje wegwijs te maken in het spel is het vooral belangrijk een beetje de structuur van de kaarten te kennen. Vandaar even dit kort en bondige overzichtje :
- kluiskaarten : elke speler krijgt er een aantal (afh. aantal spelers) bij aanvang van het spel. Elke ronde kiest elke speler één van deze kaarten om gedurende de ronde te veilen. Op deze kaarten staat aangegeven hoeveel voorwerpkaarten er in het geveilde pakket zitten. Daarnaast staat ook aangegeven hoeveel van deze voorwerpen open info is, hoeveel kaarten er stiekem bekeken mogen worden en vaak nog een eigenschap voor diegene die de kaart kan aanschaffen.
- voorwerpkaarten : de kaarten die geveild worden. Ze hebben vaak een geldelijke waarde (en kunnen dus ingeruild worden voor geld) en tonen ook overwinningspunten indien ze tot het einde van het spel opgespaard worden. Daarnaast staan er symbolen die aangeven tot welke groep de kaart behoort (belangrijk voor de helden kaarten). In deze stapel kaarten zit overigens een heleboel rommel, die geen geld of punten opleveren
- heldenkaarten : elke speler krijgt er bij aanvang van het spel 2. Op het einde van het spel mag hij er één van uitspelen en de eigenschap proberen zo goed mogelijk te volbrengen voor punten (bv. extra punten voor het verzamelen van dwergwapens)
- pandjeshuis : één kaart waarop staat aangegeven hoe je terug aan kapitaal komt als je zonder valt, en aangeeft dat je dan een corruptiefiche moet nemen, die je een strafpunt oplevert aan het einde van het spel
- arbeiderskaarten : worden enkel gebruikt in de variant. Elke ronde kunnen er arbeiders aangeschaft worden tegen betaling. Deze arbeiders stellen je in staat om te zondigen tegen de reguliere spelregels gedurende het spel.

Het spelverloop :

Afhankelijk van het aantal spelers (3-4-5) worden er 5,4,3 ronden gespeeld. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen :
I) De kluiskaarten kiezen : elke speler kiest één van z'n kluiskaarten, legt deze gedekt voor zich neer en als alle spelers klaar zijn worden ze gelijktijdig opengedraaid.

II) Bieding : in oplopende volgorde (kluiskaarten zijn genummerd) worden de spelers om beurten veilingmeester en stellen ze hun pakket van voorwerpenkaarten samen a.h.v. wat er op de kluiskaart staat aangegeven. Daarna legt hij enkele kaarten van de set open op tafel (zoals aangegeven op de kluiskaart). Daarna geeft hij het pakket door aan z'n medespelers, deze mogen een aantal kaarten bekijken (zoals aangegeven op de kluiskaart), ze schudden nadien en geven wederom door. De spelers zullen dus grosso modo een zicht hebben op de waarde van de totale set. Daarna wordt er geboden op het totale pakket.
- de veilingmeester geeft z'n openingsbod (hij mag maar één keer bieden)
- de andere spelers verhogen eventueel het bod of passen
- indien niemand hoger biedt, koopt de veilingmeester het pakket (geld aan bank) anders wordt het pakket betaald aan de veilingmeester

III) Uitbetaald worden : alle spelers mogen voorwerpen verkopen voor hun waarde. Rommel mag afgegooid worden. Nadat er verkocht is, mag elke speler met minder dan 10 geld naar het pandjeshuis. Hij krijgt 10 geld, maar moet ook één corruptiefiche (1 strafpunt) nemen.

IV) Einde van de ronde : de spelers mogen zich equiperen met de aangekochte voorwerpen. Deze leveren hen voordelen op. Let wel dat deze kaarten niet meer verkocht kunnen worden voor geld en ook geen overwinningspunten opleveren aan het eind. Daarna moeten de spelers 1 goud betalen per voorwerpenkaart in hun bezit (uitgespeelde kaarten tellen niet)

Indien alle kluiskaarten zijn gespeeld eindigt het spel, anders volgt een nieuwe ronde. Op het einde van het spel worden alle verzamelde punten opgeteld, speelt elke speler één van z'n heldenkaarten uit voor extra punten en is elke 10 geld nog 1 punt waard. De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : Vault wars
Auteurs : Jonathan Gilmore & Ben Harkins
Uitgeverij : Floodgate games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

28-02-2015 om 08:42 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pairs (Cheapass games)


Pairs noemt zichzelf "A new classic pub game" en daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. Het spel is net zo simpel als elegant. Bovendien is het spel verschenen in héél wat verschillende edities. Wij hebben bovenstaande "fruit deck", maar indien u het meer voor Las Vegas, piraten, barmeisjes of goblins heeft, dan kan u die decks ook wel ergens vinden.

Het spel bestaat uit 55 kaarten, waarvan 1 met waarde 1, 2 met waarde 2, ..., 10 met waarde 10. Bij aanvang van het spel worden deze kaarten geschud en 5 ervan worden ongezien afgelegd (zodat er geen kaarten geteld kunnen worden). Elke speler krijgt één kaart open voor zich liggen. De speler met de laagste kaart begint het spel. Bij een gelijke stand krijgen de betrokken spelers een nieuwe kaart, enz.

Het doel van het spel is om niet als eerste aan een bepaald strafpuntenaantal te komen. Er is in dit spel dan ook niet één winnaar, maar slechts één verliezer. Afhankelijk van het aantal spelers duurt een spel tot een speler een aantal strafpunten heeft behaald (de formule om dit te berekenen is 60 : aantal spelers + 1, bv. met 2 spelers tot 31, met 3 spelers tot 21, ...)

In een speelbeurt heeft een speler twee opties : ofwel vraagt hij een nieuwe kaart ofwel past hij.
- Indien je past, is de lopende ronde afgelopen. De passende speler neemt de kaart met de laagste waarde op de ganse tafel als strafpunten. De kaarten worden allemaal terug geschud, er worden er 5 afgelegd (zoals bij de opstelling) en een nieuwe ronde vangt aan.
- Indien je een kaart vraagt, kunnen er zich twee mogelijke situaties voordoen :
* de nieuwe kaart heeft een andere waarde dan de kaarten die reeds voor jou liggen = perfect, het spel gaat door met de volgende speler
* de nieuwe kaart heeft een waarde die gelijk is aan een kaart die voor je ligt = de ronde eindigt, je legt één van de dubbele kaarten (paar) op je strafpuntenstapel. De waarde van de kaart is je strafpuntenaantal

Tactisch gezien is het soms dus beter om te passen dan een kaart te nemen. Je weet dat de waarden 9 en 10 erg vaak in het spel zullen zitten, dus een paartje daarin scoren is snel gebeurd. De deler van de kaarten mag in dit spel overigens steeds dezelfde speler zijn, misschien kan je dan wel best steeds rekening houden dat je linksom deelt en dit principe aanhoudt.

Er is ook een variant waarbij je de kaarten niet na elke ronde gaat schudden en op die manier eigenlijk een vlotter spelverloop gaat krijgen. De spelers houden dan hun kaarten voor zich, enkel de speler die een paar scoort of past, legt al z'n kaarten af. Wanneer je in deze variant past, mag je kiezen welke kaart je van tafel neemt als strafpunten (hoeft niet de laagste te zijn) en wanneer je geen kaarten hebt, moet je uiteraard een kaart vragen. Het tempo zal in deze variant een stuk hoger liggen.




Titel : Pairs
Auteurs : James Ernest & Paul Peterson
Uitgeverij : Cheapass games
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

27-02-2015 om 06:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alien frontiers : outer belt (Game Salute)


Nadat er een aantal (7) expansion packs op de markt zijn gekomen, presenteren we u vandaag de 2de grote uitbreiding voor Alien Frontiers. Alien Frontiers is één van onze favoriete spellen met dobbelstenen, aangezien u wel altijd iets nuttig kan doen met uw gegooide resultaat. De dobbelstenen stellen jouw vloot voor die je op de diverse plaatsen van de planeet gaat inzetten om grondstoffen te verzamelen, overwinningspunten te vergaren en de planeet te exploreren en te bezetten. Met de eerste uitbreiding "Factions" werden er verborgen agenda's toegevoegd aan het spel, zodat u op meerdere manieren punten kon gaan sprokkelen en ervoor zorgen dat de scores ook tot het eind verborgen bleven. Een upgrade pack voor het speelmateriaal liet het er dan weer allemaal net iets fraaier uitzien.

In Alien Frontiers - outer belt krijgt u naast oranje speelmateriaal voor een extra speler (u kan nu met 6! aan de slag in combinatie met Factions), een extra speelbord dat naast het origineel bord wordt gelegd, 22 asteroïdekaarten, 1 asteroïdedobbelsteen,1 gebiedsfiche, 2 nieuwe techkaarten, 2 nieuwe agendakaarten (te gebruiken in combo met Factions) en enkele fiches om actieplaatsen af te dekken (afh. aantal spelers).


Eerst een woordje over het spelersaantal : door deze uitbreiding en Factions te combineren met het basisspel kan je met 6 spelers aan de slag. De spelregels vermelden wel héél eerlijk dat dit niet echt aan te raden is, omdat het de speelduur beduidend de hoogte zou injagen. Persoonlijk vond ik 90 minuten ook een top voor Alien Frontiers, dus alles wat het langer maakt, lijkt me niet echt opportuun. Wat uiteraard wel fijn is, is dat u nu ook met de oranje kleur kan spelen.

De 2 nieuwe techkaarten en 2 nieuwe agendakaarten kunnen gewoon in de andere stapels geschud worden en gebruikt worden. Let wel, deze hebben betrekking op het nieuwe speelbord en de Outer belt, dus indien je zonder deze uitbreiding speelt, haal je ze er best wel uit. (of negeer je ze natuurlijk gewoon)

Het nieuwe speelbord, met de 22 asteroïdekaarten en dobbelsteen vormen natuurlijk het hart van deze uitbreiding. Allereerst leg je bij de setup het nieuwe speelbord naast het basisbord. Dit past erg mooi aan en vormt linksonder een halve maan. Op deze maan speelt deze uitbreiding zich af. Het bord heeft plaats voor vier kaarten en de gebiedsfiche. Ook dit gebied kan nu bezet worden, volgens de regels van het basisspel (de maan grenst aan de Van Vogt Mountains). De asteroïdekaarten worden geschud en er worden bij aanvang van het spel 2 verwijderd uit het spel (zodat het spel telkens een beetje anders is). Dan worden er vier kaarten op de vakken opengelegd. Op deze kaarten staat steeds aangegeven welke waarden van dobbelstenen dienen te worden ingezet om de kaart aan te schaffen.

Vaak komt ook het navigatiesymbool op de kaart voor. De waarde van de dobbelsteen staat dan aangegeven op het speelbordje. In de loop van het spel gaan de kaarten van plaats verschuiven, dus eigenlijk is het navigatiesymbool een dynamisch dobbelsteen die telkens een andere waarde vereist.  Bij aanvang van een spelersbeurt moet de speler, samen met z'n eigen dobbelstenen, de asteroïdedobbelsteen gooien. Indien er geen asteroïde zichtbaar is op de dobbelsteen, gebeurt er niets, maar indien dit wel het geval is, schuiven alle kaarten een plaatsje op op het speelbord. De kaart op plaats vier wordt terug onder de trekstapel geplaatst, de rest schuift een plaats naar beneden en het eerste vak wordt aangevuld met de bovenste kaart van de trekstapel. Eventuele gaten, door weggekochte kaarten, blijven leeg.

De kaarten worden dus aangekocht door een dobbelsteencombinatie bij je te leggen. Vaak leveren de kaarten een éénmalige bonus op die je tijdens je beurt mag uitspelen. Sommige kaarten stellen je in staat om op een andere manier aan grondstoffen te komen, leveren je een overwinningspunt op, of laten je de waarde van één van je schepen veranderen. De kaarten hebben vaak een symbool dat aangeeft dat de kaart pas vanaf de volgende ronde kan worden ingezet. Deze kaarten kunnen ook weer geroofd worden, net zoals de alien tech-kaarten en kunnen verwijderd worden met het Plasma cannon.



Titel : Alien frontiers - outer belt
Auteur : Tory Niemann & Randall Bart
Uitgeverij : Game Salute
Aantal spelers : 2-5 (6 met de eerste uitbreiding Factions)
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-02-2015 om 08:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Samurai spirit


Samurai spirit (Funforge) :

+ Bauza.
+ Prachtig artwork en dito materiaal
+ Coöperatief spelen tot 7 (!) spelers
+ Het speelt relatief vlot en het kan erg snel gedaan zijn (je bent dan wel verloren natuurlijk)
+ De speciale eigenschappen van de personages moet je heel goed hanteren en uitspelen, dan kan je ver geraken

- Het is allemaal toch een beetje te random (ik heb het gevoel dat het spel niet volledig af was toen het al op de markt werd gegooid)
- Het spel winnen (zelfs op het eenvoudigste niveua) is schier onmogelijk, maar dit maakt het natuurlijk ook uitdagend
- Het spel kan al verloren worden bij de beginopstelling (lijkt ons toch wat raar dat dit kan, maar het is al voorgevallen)
- De spelregels zijn voor zulk een spel toch wel erg lijvig. Er zijn héél wat kleine iconen die iets betekenen en waarvoor je af en toe moet teruggrijpen naar de spelregels. Eens je het spel een keertje speelde, is wel erg veel duidelijk.

Conclusie : Samurai spirit is ook een spel dat niet alle verwachtingen inloste. Het speelt op zich nog wel vlot en is thematisch zeker niet slecht. Het is ook een spel dat je makkelijk met beginnende spelers en kinderen kan spelen, maar dan vrees ik dat de overlevingskansen nog meer slinken. Bovendien is dit een coöp die aan het gekende fenomeen zal lijden, één speler die de touwtjes in handen neemt en zegt wat de anderen moeten doen. Het spel kon me dan ook niet volledig overtuigen. Ook nu weer kan ik me perfect voorstellen dat er spelers zijn die dit wel weten te pruimen, maar voor mij was het dit keer "net niet" voor Antoine Bauza. Ik heb vooral het gevoel dat men het spel beter nog een tijdje had doorontwikkeld en extra mogelijkheden had voorzien om sterker in je schoenen te staan om mogelijke sterkte tegenstanders (die toch blind worden getrokken) te counteren.

24-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Steam donkey


Steam donkey (Ragnar brothers) :

+ een lijvig kaartspelletje in een klein doosje
+ onmiddellijk enkele varianten voorzien die je na een eerste speelsessie best onmiddellijk integreert
+ op zich wel fraai artwork naar mijn bescheiden mening (hoewel het allemaal nogal grijs en flets is)
+ het is uiteindelijk een racespel waarbij je toch snel doorhebt welke weg je uit wil gaan (optimaliseren is dan de boodschap)

- het thema is totaal overbodig, steampunk wat betreft het artwork, maar daar stopt het voor mij
- bij mij voelde het toch wat te veel "kaartje nemen, kaartje leggen, kaartje verzamelen, kaartje afgeven" aan en was daardoor redelijk repetitief

Conclusie : De verwachting waren redelijk hoog gespannen voor Steam donkey, zeker na het lezen van enkele lovende recensies. Er waren er zelfs die dit spel de ontdekking van Essen noemden. Dit is in mijn ogen iets te veel van het goede. Het is zeker geen slecht spel en het is zeker iets dat ik nog graag op tafel zou brengen, maar niet van die strekking dat het kan concurreren met kleppers als Murano, Black fleet en andere toppertjes van het vorige najaar. De spelregels zijn op zich relatief eenvoudig, maar na het lezen ervan was voor mij niet alles duidelijk, na een speelsessie is dit zeker wel het geval. Fans van steampunk en/of ezels komen wel bedrogen uit, want het thema is op het spel gegoten als een dikke vleesjus ... dit keer niet om minder kwalitatief vlees te verdoezelen, maar om het geheel wat te kruiden en meer smaak te geven. Dus bij deze, niet slecht, zeker niet, maar ook niet wauw!

23-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Träxx


Träxx (NSV) :

+ eenvoudig, maar toch uitdagend en leuk
+ de borden zijn prima te beschrijven met de meegeleverde stiften en even vrolijk terug uit te vegen
+ aanvankelijk heb je wel wat bedenkingen bij de diepgang, maar het zit verduiveld leuk (doch simpel) in elkaar
+ hoort zeker wel in het rijtje van Qwixx thuis

- het is een leuk tussendoortje, maar verwacht er nu ook niet te veel van
- voorlopig is er nog geen Nederlandstalige versie, maar die blijft volgens mij niet lang meer uit
- de interactie in dit spel is nul komma nul, ieder voor zich (en zo goed mogelijk, vergelijkbaar met Take it easy)

Conclusie : Träxx was zeker een aangename verrassing. Het speelt erg vlot, heeft een aangename speelduur en daagt je telkens weer uit om de beste route te zoeken. Ik vind dat dit spel een hoog Take it easy-gehalte heeft. Je zou het perfect met grotere groepen kunnen spelen volgens mij. Het is een perfect familiespel dat je ook met de "niet"-spelers op tafel kan gooien. Op een speelbord schrijven blijft natuurlijk een beetje raar, maar de afgelopen tijd zijn we er toch al goed in getraind en het begint stilaan een tweede natuur te worden.

22-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dragonscroll


Dragonscroll (Fragor games) :

+ Het materiaal is zoals gewoonlijk fantastisch
+ Thematisch is dit natuurlijk weer een toppertje, zeker voor de fans van draken die orcs, magiërs en andere elfen oppeuzelen
+ De gameplay is relatief eenvoudig, het "dobbelen" in de flaming tower of death is altijd spannend (maar ook te vaak een anticlimax)
+ De verplichte bonusactie is prima gevonden, het versnelt het spel, geeft je meer mogelijkheden en laat de opdrachtkaarten roteren

- Je hebt bijzonder weinig in de hand, je speelt dit spel voor de beleving, niet om te winnen (dat heb je toch niet onder controle)
- De flaming tower of death is pure willekeur, maar orcs lijken makkelijker te verslagen dan de andere tegenstanders
- U gaat dit spel niet meer in de winkels vinden, hooguit 2de hands voor een woekerprijs (en dat is het spel niet waard)
- Het formaat van de dozen van Fragor de laatste jaren swingen toch wel wat de pan uit. Hoe krijg je dat nog weggestopt???

Conclusie : Dragonscroll is eerder een collectors item dan een goed spel. Je moet dit vooral spelen voor de beleving, het mooie materiaal en de superschattige draakjes. Bereid je voor op toch een dikke 90 minuten puur geluk en hopen dat dit of dat ... Fragor games kan jaarlijks rekenen op een trouwe schare aan fans die hun gelimiteerde oplage toch opkopen, dus moeten ze van niets wakker liggen ... zeker niet als ze hun materiaal zo blijven verzorgen. (hoewel er jaarlijks wel iets fout loopt qua materiaal, dit jaar zijn de voorzien geiten vervangen door schapen) Ik hoop echter wel dat hun volgende spruit terug meer aandacht heeft voor het spel zelf en minder voor het materiaal en de sfeer. Persoonlijk vind ik nog steeds dat Antics hun beste spel is en dat heeft nu net geen stenen poppetjes. Aan één ieder van u raad ik het volgende aan : speel het spel zeker een keertje als u in de gelegenheid bent, dan weet u zelf of het iets voor u is of niet, maar ga zeker niet op zoek naar een 2de handsspel tegen woekerprijzen, want dat is het (jammerlijk genoeg) niet waard!

21-02-2015 om 10:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 263


Deelnemers : Els, Esmeralda, Andy, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Dragonscroll, Steam donkey, Cacao, Träxx & Samurai spirit
Speeldatum : 19/02/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Door ziekte hebben we jammerlijk genoeg de spellendag moeten afbreken (waarvooor nog eens mijn welgemeende excuses), toch hadden we al enkele spellen achter de kiezen die binnenkort wederom een imprESSEN zullen krijgen hier op de blog.

20-02-2015 om 11:10 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
19-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cacao


Cacao (Abacusspiele) :

+ prachtig materiaal in een mooie inlay kan ons altijd bekoren
+ een tegellegspel, dat niet nog eens een Carcassonne-variant is, we zijn geïnteresseerd
+ de eenvoudige regels en spelverloop maken dit een perfect toegankelijk spel voor beginnende spelers, maar ook doorwinterde spelers gaan hier volgens mij toch van genieten
+ perfect speelbaar met alle spelersaantallen, hoewel de speeltactiek dan lichtjes aangepast moet worden
+ de tegels zijn erg mooi en duidelijk en na één korte uitleg moet je het hulpblad zeker niet meer ter hande nemen
+ puntjes sprokkelen, zonder dat je hier onmiddellijk dat gevoel krijgt
+ de indeling van de arbeiders op de tegels maken het af en toe knap lastig om de beste beslissing te nemen, draaien en keren met die tegel om toch tot de constatie te komen dat het nooit echt goed uitkomt

- het is zo'n familiespel waarvan er inderdaad wel 13 in een dozijn zijn, maar laat het dan voor Cacao pleiten dat het misschien wel in de top 3 staat van dat dozijn

Conclusie : Ook bij dit spel heb ik persoonlijk weinig negatieve aanmerkingen. Het spel is gewoon een elegant, goed spel in z'n categorie. Er is weinig of niets mis mee. Je hebt steeds enkele keuzes (tenzij je misschien op een gegeven moment met drie dezelfde arbeiderstegels zit, maar dat kan hooguit één keer in het spel voorvallen). Het speelt erg vlot en intuïtief. Met z'n tweeën ben je zelfs binnen een halfuurtje rond. Dit spel is zeker geen must-have, dat durf ik ook zeker toegeven, maar dit gaat zo'n spelletje zijn dat u na een eerste speelsessie wel zal waarderen. U gaat zeer snel de mogelijkheden zien van dit spel. Dat is op zich ook al eens fijn, omdat de meeste spellen die je tegenwoordig ziet verschijnen toch een bepaalde leercurve hebben en mensen met voorkennis vaak een voorsprong geven. Dit gaat in dit spel geen probleem zijn. Iedereen begrijpt waar het naartoe gaat en kan volgens mij onmiddellijk competitief zijn of het nu je eerste of je honderdste keer is dat je het spel speelt.

19-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Träxx (NSV)


Träxx, der beste Weg gewinnt! is één van de nieuwe spellen die NSV bij aanvang van dit nieuwe jaar publiceerde (naaste de koeienreeks).
In het doosje (formaat 2 spelersspellen van 999 games) vindt u : 4 spelersborden, 15 kaarten en 4 stiften. U leest het goed, ook nu weer gaat u met uitwisbare stiften op uw spelersbord moeten schrijven. Ze halen de mosterd uiteraard bij hun eigen Qwixx deluxe en vernoemen dan ook zonder schroom naar hun kaskraker.

De spelers krijgen bij aanvang van het spel allen een spelersbord en een stift. De spelersborden zijn identiek, enkel het startpunt (aangegeven met een dikke zwarte stip) is anders. De 15 kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel klaargelegd. Op deze kaarten staan telkens 4 of 5 vakjes die overeenkomen met deze op de spelersborden.

Een speler draait de bovenste kaart om en mag dan een aantal vakjes op z'n spelersbord met elkaar gaan verbinden indien deze overeenkomen met die van de kaart. Je mag er ook voor opteren om geen enkel vakje aan te tekenen. Dit tekenen gebeurt gewoon met een lijn van het ene naar het andere aangrenzende vakje. (Men raadt aan om eerst een puntje te zetten in de vakjes vooraleer een lijn te trekken) Als alle spelers dit voor de gangbare kaart hebben kunnen doen, wordt de volgende kaart omgedraaid. Ook nu weer gebeurt exact hetzelfde, maar hebben de spelers de keuze aan welke kant ze hun lijn verder uitbreiden. Ze mogen dit slechts aan één zijde doen (en dus geen vakjes gaan opsplitsen).



Als een speler met z'n lijn op een vakje komt waar een waarde opstaat, vermeldt hij dit luidop en noteert de punten in de scoretabel rechts op z'n spelersbord. Indien hij de eerste is om het vakje te bereiken krijgt hij de volle waarde, alle volgende spelers ontvangen slechts de helft. (naar boven afgerond) Zo gauw alle 15 kaarten zijn omgedraaid, tellen de spelers hun verworven punten op. Daarna trekken ze voor elke onbereikte tegel op hun spelersbord 1 punt af. De speler met de meeste punten wint het spel.

Het solospel is gelijklopend, enkel de score is ietwat anders. Je krijgt daar enkel de volle waarde van de punten indien je voordien geen hogere waarde hebt gehaald. Deze variant vraagt je dus om de waarden in oplopende volgorde te proberen binnenhalen. Een score van 40 zou fantastisch zijn.

Titel : Träxx
Auteurs : Steffen Benndorf & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

18-02-2015 om 08:47 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sun Tzu


Sun Tzu (Matagot) :

+ prachtig materiaal
+ er is altijd wel een goede reden waarom een oud spel in een nieuw jasje verschijnt
+ mogelijke aanpassingen om het spel dieper (of eenvoudiger) te maken (met/zonder gebeurtenissen, speciale krachtkaarten)
+ de driehoekige "scoreborden" per regio zijn erg fijn gevonden, bovendien zijn er 10 voorzien voor 5 provincies, dus dit maakt elk spel ietsje anders
+ het is een erg confronterend 2-persoonsspel, dat toch nog elegant eenvoudig is (ver weg van de complexiteit die een Mage Wars bijvoorbeeld heeft)
+ het vechtsysteem hoeft dus niet altijd ingewikkeld te zijn, het verschil in waarde van kaart is voldoende
+ er zitten toch wel wat tactische beslissingen in het spel die je op het eerste zicht niet meteen doorhebt
+ de spelregels zijn ook voorzien in het Nederlands

- voor de die-hards is dit spel misschien te eenvoudig
- het spel kan effectief afgelopen zijn na ronde 3 of 6 als de tegenstander onvoldoende anticipeert
- de speler die ondersteboven op het speelbord kijkt, moet in ronde 1 goed kijken welke kaart hij eerst moet omdraaien

Conclusie : Sun Tzu is een erg elegant, combatief 2 spelersspel met erg mooi materiaal. Ik kan begrijpen dat dit spel een remake verdiende in de ogen van Matagot en ben erg blij dat ik nu ook dit type spel in mijn collectie hebt zitten. Of het spel effectief vaak uit de kast zal komen, hangt waarschijnlijk af van de gelegenheid. Ik zou het plaatsen in de korte, strijdvaardige spellen zoals Kamisado, Dammen, Schaken, Gipf-reeks, maar nu met een portie thema en aanschouwelijk materiaal.

18-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 262


Deelnemers : Robèr, Xander, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Sun Tzu & Cacao (Arne & Nico) en Hyperborea & Roll for the galaxy (met vier)
Speeldatum : 16/02/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Eindelijk Sun Tzu op tafel gekregen, eerstdaags een imprESSEN. Ook Cacao, de nieuwste "Nürnberger" in huis was een fijne meevaller. Meer hierover zeker later.

17-02-2015 om 00:08 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
15-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 261


Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : Alchemists & Battlesheep
Speeldatum : 15/02/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Die Alchemists blijft toch iets speciaals. Na onze belachelijke code-fout vorige keer liep het nu weer volledig mis. Geen fouten tegen de spelregels, maar die grid invullen lukt me echt niet. Het is een fantastisch concept en prima spel, maar niet echt voor mij. Ik sluit zeker nog wel eens aan, maar dan moet de goesting er zeker bij zijn. Battlesheep ontpopt zich stilaan wel tot één van mijn favoriete korte tactische spellen. Die ligt me stukken beter en daar heb ik het principe wel volledig van door.

15-02-2015 om 21:54 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
11-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenbeurs aan zee
Op 7 maart organiseert Spellenclub 1000-1 Bredene hun eerste spellenbeurs.

Onder de noemer Spellenplezier kan je een ganse dag effectief speelplezier gaan beleven
in zaal "De Caproen" (Breendonklaan 2a in Bredene) vanaf 10 uur tot 20 uur.

Bij deze alvast een fotootje van de flyer :



Moest u passeren, kom dan zeker een goeiedag zeggen want het is normaal de bedoeling
om er te gaan demoën. Misschien ga ik de 2de handsstand ook van enkele spellen voorzien,
dus als u graag nog wat materiaal met me mee geeft, dan kan dat natuurlijk ook.

11-02-2015 om 18:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cacao (Abacusspiele)


Cacao neemt de spelers mee naar de exotische wereld van het "fruit van de goden". Elke speler is een stamhoofd die z'n stam roem en rijkdom tracht te brengen door cacao te verbouwen en te verhandelen. De speler die op het eind het meeste goud wist te verzamelen, wint het spel.

Het spel komt verpakt in een kleurrijke doos, met een prachtige inlay, waarin al het materiaal stevig op z'n plaats blijft zitten. U krijgt 44 arbeiderstegels (in de 4 spelerskleuren), 4 meeples, 4 dorpsborden (in de 4 kleuren), 28 jungletegels, 20 cacaobonen, 12 zonfiches en 48 goudfiches (in waarden 1,5 en 10). Daarnaast krijgt u overzichtelijke spelregels, met daarnaast een handig overzichtsblad van de functies van de jungletegels. Erg handig aandien je deze af en toe terhand zal moeten nemen tijdens uw eerste speelsessies.

Bij aanvang van het spel neemt elke speler een dorpsbord, de meeple en arbeiderstegels in z'n kleur. De meeple plaatst hij op de -10 op het rivierspoor. De arbeiderstegels worden geschud en als dichte trekstapel terzijde gelegd. Hiervan neem je drie tegels op handen. (Afhankelijk van het aantal spelers dienen soms enkele tegels te worden verwijderd uit de stapel arbeiderstegels). De jungletegels worden geschud en als trekstapel naast het speelbord gelegd. Twee tegels worden alvast opengelegd als vitrine. Er wordt ook een enkelvoudig cacaoveld en markt waarde 2 open gelegd in het midden van de tafel (diagonaal tegen elkaar met een hoekpunt). De goud- en zonfiches en de cacaobonen worden terzijde klaargelegd.



(foto : dorpsbord, met de rivier, de drie plaatsen voor zonnefiches en de vijf plaatsen voor cacaobonen. Daarnaast de meeple van de rode speler en een aantal van z'n arbeiderstegels. Deze tegels geven aan de vier zijden aan hoe vaak je een actie van een jungletegel zal kunnen uitvoeren en ze komen in verschillende aantallen voor)

Tijdens het spel gaan de spelers arbeiderstegels en jungletegels leggen, waarbij je in acht moet nemen dat ze nooit lateraal (orthogonaal) aan elkaar grenzen. Je krijgt als het ware een soort schaakbordpatroon met enerzijds jungletegels en anderzijds arbeiderstegels (zie ook afbeelding onder).

In je speelbeurt doorloop je drie fasen :
A) Plaats een arbeiderstegel : leg een arbeiderstegel naast één of meerdere jungletegels, de oriëntatie mag je zelf bepalen.
B) Vul lege jungleplaatsen : indien er ruimten ontstaan tussen twee verschillende arbeiderstegels wordt deze onmiddellijk opgevuld met jungletegels uit de vitrine. Indien de trekstapel jungletegels is opgebruikt, vervalt deze stap.
C) Voer de acties van de jungletegels uit : elke net geplaatste arbeider die grenst aan jungletegels voert de actie van de desbetreffende tegel uit. Ook bij het aanvullen van jungletegels (stap B) mogen de acties worden uitgevoerd. De speler kiest zelf in welke volgorde hij de acties uitvoert, maar ze moeten wel één voor één worden uitgevoerd. Je moet je actie niet uitvoeren als je niet wil.

Op het einde van je beurt trek je een nieuwe arbeiderstegel en vul je je hand terug aan tot drie. Indien je trekstapel is opgebruikt, vervalt dit. Ook de vitrine van jungletegels wordt aangevuld tot twee.

Het spel eindigt als alle spelers hun arbeiderstegels hebben geplaatst. Er wordt nog gescoord voor tempels (meerderheden), ongebruikte zonfiches (1 goud) en de plaats waar je bent beland op de rivier. Deze waarde tel je bij of trek je af van je goudtotaal. De speler met het meeste goud wint. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende cacaobonen.



De jungletegels : (worden geactiveerd door aangrenzende arbeiders)
- Plantages : Neem voor elke arbeider cacaobonen zoals afgebeeld op de plantage. Je mag max. 5 bonen opslaan op je dorpsbord.
- Markten : Verkoop voor elke arbeider één cacaoboon aan de prijs aangegeven op de markt (2,3,4).
- Goudmijn : Neem voor elke arbeider 1 of 2 goud (zoals aangegeven op de tegel)
- Water : Zet voor elke arbeider je meeple één stapje vooruit op het rivierspoor op je dorpsbord. Indien je reeds op vak 16 staat, vervallen extra stappen
- Zon-aanbidden-site : Neem voor elke arbeider één zonnefiche en leg ze op je dorpsbord. Je mag max. 3 zonnefiches opslaan op je bord. Wanneer de jungletegelsstapel is opgebruikt, mag je deze zonnefiches inruilen om één van je arbeidersfiches bovenop je reeds geplaatste fiches te leggen. Je voert dan aangrenzende acties van jungletegels opnieuw uit. Je kan slechts één keer op een andere arbeiderstegel bouwen. Niet gebruikte zonnefiches leveren 1 goud op op het einde van het spel.
- Tempel : Geen effect gedurende het spel. Op het einde van het spel krijgt de speler met de meeste aangrenzende arbeiders 6 punten, de tweede 3 punten.

Titel : Cacao
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

10-02-2015 om 07:11 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Roll for the galaxy


Roll for the galaxy (Rio Grande games) :

+ prachtig, stevig en veel materiaal
+ er zijn wel wat icoontjes gebruikt, maar op elke tegel staat er ook nog begeleidende tekst
+ een overzichtsscherm met letterlijk de ganse spelregels samengevat erop
+ eens je de flow of play kent, is dit een erg vlot spel, dat perfect simultaan kan worden afgewerkt
+ de dobbelsteengooi is uiteraard bepalend, maar er zijn voldoende mogelijkheden en manieren om toch iets uit de brand te slepen bij een erg slechte worp
+ erg spannende eindscore, alle spelers doen effectief mee voor de winst

- des te meer speciale eigenschappen je in je intergalactische wereld opbouwt, met des te meer zaken moet je gaan rekening houden of je vergeet ze (maar dit raak je wel snel gewend)
- die verduivelde bekertjes, zet ze niet naast je glas, want je begint dobbelstenen te drinken en je frisdrank over tafel te gooien

Conclusie : Roll for the galaxy wordt vaak als het kleine broertje gezien van Race for the galaxy en dat is in zekere zin wel terecht. Dit spel zou een perfecte opstap kunnen zijn naar z'n toch wel complexere grote broer. Persoonlijk denk ik zelfs dat het een beter, een meer gestroomlijnd spel is. De echte liefhebbers zullen ongetwijfeld de vele mogelijkheden van het kaartspel prefereren, maar dit dobbelspel heeft zeker zo veel charme. Het grootste compliment dat ik dit spel kan geven ten opzichte van z'n broer is dat ik dit spel na een week in de collectie te hebben het toch al gespeeld heb, terwijl ik Race for the galaxy (na véélvuldig herlezen van de spelregels) na jaren nog steeds niet gespeeld heb. Dat is gewoon een spel dat erg moeilijk op tafel komt, dat moeilijk uit te leggen is aan nieuwe spelers en dat qua iconografie misschien wel het lastigste spel in onze collectie is. Die problematiek valt hier grotendeels weg. Het is relatief simpel om te spelen, je komt eigenlijk nooit zaken tegen die je extra moet opzoeken in de spelregels en dit spel komt gewoon sneller op tafel. Als u dus nog geen van beiden heeft en u zou willen overgaan tot een aanschaf, dan raad ik u toch aan om voor Roll for the galaxy te kiezen.

09-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 260


Deelnemers : Henk, Katrien & Arne
Gespeelde spellen : Euphoria, Pay dirt & Roll for the galaxy
Speeldatum : 06/02/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Drie deftige spellen gespeeld, allen stevig verloren, maar geen erg. Erg blij dat we Euphoria nog eens konden opfrissen en Pay dirt nog wat steviger in het geheugen stoppen. Roll for the galaxy krijgt dra een imprESSEN en zou ook zo snel mogelijk terug een speelbeurt mogen krijgen, dus als er kandidaten zijn ...

07-02-2015 om 00:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
05-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samurai spirit (Funforge)


Samurai spirit is een coöperatief spel van Antoine Bauza dat dit jaar in Essen z'n opwachting maakte.
In dit spel gaat u samen met uw medespelers als samurai door het leven en tracht je je dorp te redden van de invallen van de ninja's van de Oni-Musha clan. Het spel bevat : 7 samuraiborden, 7 samuraimeeples, 7 steunfiches, 6 boerderijfiches, 10 muurfiches, 3 familiefiches, 66 ninjakaarten, 1 dorpsbord, 1 actieve spelerfiche en 7 wondefiches.

Het spel kan gespeeld worden in vier verschillende moeilijkheidsniveaus, dit vraagt slechts enkele aanpassingen die netjes aan het eind van het spelregelboekje staan vermeld. Bij een normaal spel stel je het spel als volgt op :
- plaats het dorpsbord in het midden van de tafel
- schud de boerderijfiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord
- schud de familiefiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord
- plaats een aantal muurfiches, gelijk aan het aantal spelers +2, op willekeurige plaatsen op het dorpsbord
- schud de ninjakaarten (zonder die van waarde 5 en 6) en neem er 7x het aantal spelers, de resterende kaarten worden uit het spel verwijderd. De kaarten met waarde 5 (luitenanten) en 6 (bazen) worden nog even terzijde gelegd en komen in de loop van het spel aan bod.
- elke speler neemt een samuraibord, legt deze op de menselijke kant (achterkant is een dier), zet z'n samuraimeeple op de nul van het vechtspoor en legt z'n steunfiche naast z'n bord
- er wordt willekeurig een startspeler aangeduid die de actieve spelerfiche krijgt



Het spel loopt over 3 ronden, waarin spelers telkens om beurten hun beurt spelen tot de ninjakaartenstapel is opgebruikt of tot alle spelers uit de lopende ronde zijn gestapt. Tijdens een beurt doorloopt een speler volgende stappen :
A) pas de gevechtsstraf toe : indien je rechts van je samuraibord ninjakaarten hebt liggen (waartegen je vecht), moet je de eventuele straf afhandelen van de bovenste kaart in het rijtje (de straf staat eventueel linksonder op de kaart). Mogelijke straffen zijn : het verwijderen van een muurfiche, een wonde oplopen, een ninja in de indringerstapel steken, bepaalde acties die je niet mag uitvoeren in je beurt, ...

B) voer een actie uit :
- vecht : neem de bovenste ninjakaart van de stapel en beslis wat je hiermee gaat doen. Je kan de kaart bekampen of je ertegen verdedigen. Als je de kaart aanvalt, leg je ze rechts naast je spelersbord en verhoog je de waarde op je gevechtsspoor naar gelang de waarde van de getrokken kaart. Indien je je wil verdedigen, leg je de kaart aan de linkerkant van je spelersbord. Let wel dat je enkel kaarten met een hoed, boerderij of familiesymbool links mag leggen. Je mag overigens maar één kaart van elke soort daar leggen.
- steun : geef je steunfiche aan een medespeler, hij kan jouw speciale actie gebruiken in z'n volgende beurt (nadien geeft hij de fiche terug). Jijzelf verzaakt aan een normale beurt en trekt één ninjakaart van de stapel en plaatst deze ongezien in een indringerstapel (= geen aflegstapel)
- pas : de speler stapt uit de lopende ronde, leg je samurai neer op de plek waar hij op het gevechtsspoor staat. Je kan geen kaarten meer krijgen, wegspelen en krijgt niet langer een straf (je wordt volledig overgeslagen). Indien je samuraimeeple reeds voorbij je "Kiai"waarde is, moet je wel passen.



De talenten :
Elke samurai heeft een eigen, unieke eigenschap die hij tijdens z'n beurt mag gebruiken (moet niet). Zo kan je bijvoorbeeld kaarten gaan doorschuiven naar je medespelers, de straffen op kaarten negeren, een dubbele actie uitvoeren in je beurt, kaarten afleggen, ...
De kiai's :
Elke samurai heeft ook een extra superkracht die enkel geactiveerd wordt, als de waarde op het gevechtsspoor exact op z'n kiaiwaarde komt. Indien dit voorvalt mag je je superkracht gebruiken als je wenst. Nadien verwijder je de onderste kaart in je gevechtslijn (rechts naast je speelbord) en leg je deze op de aflegstapel. Op deze manier kan je je kiai meerdere malen activeren en er vooral voor zorgen dat de ninjakaarten uit het spel verdwijnen. Zo ga je terug muurfiches kunnen plaatsen, wonden herstellen, kaarten verwijderen uit je gevechtslijn, kaarten van de trekstapel of indringerstapel verwijderen, steunfiches doorgeven (zonder hiervoor je beurt op te moeten geven), ...
De wonden :
Indien een speler wonden ontvangt, legt hij deze op z'n samuraibord. De eerste wonde is nog geen erg, bij een tweede wonde, draait hij z'n samuraibord om naar z'n dierenkant. Nu is z'n actie veel sterker. Ontvang je nog een derde wonde, wordt deze op je bord gelegd en bij een vierde wonde, is het helemaal over. Want als één speler uit het spel verdwijnt op deze manier, is het onmiddellijk afgelopen.



Einde van een ronde :
Zo gauw de laatste ninjakaart van de trekstapel wordt getrokken of alle spelers pasten, eindigt de ronde. Op het einde van een ronde doorloop je vier stappen :
1) elke samurai die geen kaart met een hoedsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde ontvangt een wonde
2) elke samurai die geen kaart met een boerderijsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een boerderij uit het dorp en ontvangt (bij een zwaar of heroïsch spel) daarenboven de schade van de vernietigde boerderij.
3) elke samurai die geen kaart met een familiesymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een familiefiche uit het dorp, de corresponderende bonus wordt wel gegeven overeenkomstig het aantal nog aanwezige familiefiches in het dorp (zo kan je wondefiches verwijderen, muurfiches plaatsen of een kaart van de indringerstapel verwijderen)
4) leg de kaarten van de indringerstapel één voor één open.  Elke kaart die rechtsonder vlammen vertoont, zorgt ervoor dat je een muurfiche moet verwijderen. Indien je geen muurfiches meer kan verwijderen, verwijder je een boerderij (en krijg je wederom de straf van deze boerderij bij een zwaar of heroïsch spel)

Indien er op het einde van de eerste ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de luitenanten (waarde 5) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat.
Indien er op het einde van de tweede ronde nog minsten één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de bazen (voor elke speler één) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat.



Einde van het spel :
Indien er op het einde van de derde ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, ben je gewonnen.
Indien er tijdens het spel een speler een vierde wondefiche ontvangt en hierdoor sterft, verliezen de spelers.
Indien je laatste boerderijfiche of familiefiche van het dorpsbord verdwijnt, verliezen de spelers.

Titel : Samurai spirit
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Funforge
Aantal spelers : 1-7
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+


05-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Orléans



Orléans (DLP games) :


Voorlopig geef ik u een traditionele imprESSEN van deze titel met de pro's en contra's. Ik vermoed dat er toekomstgericht zeker nog een utigebreidere bespreking zit aan te komen, maar die houden we liever tot we het spel in ons bezit hebben en de herwerkte versie hebben weten te bemachtigen (indien dit lukt, want hier moet ik al veel vraagtekens bij plaatsen)

+ we startten het spel met hoge verwachtingen en deze zijn volledig ingelost (dit is een mega-plus-punt om mee te starten)
+ het spel is erg gestroomlijnd, duidelijk en de spelregels zijn prima geschreven. Dit is zo'n steviger spel dat je toch makkelijk kan uitleggen en dat voor de meeste spelers ongetwijfeld erg duidelijk zal zijn
+ er zijn héél wat mogelijkheden, maar toch heb je wel door waar je naartoe wil. (of dit een overwinning oplevert, dat is een andere zaak)
+ dit is een titel die we absoluut in de collectie willen (maar niet liever vroeg dan laat, zie onder voor meer)
+ aanvankelijk vrees je een lange speelduur, maar met de maximum bezetting speelde wij hem in een anderhalf uur ongeveer

- het overzicht dat je aanvankelijk bij het spel krijgt, is erg droog en onduidelijk te noemen, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de regels begint uit te leggen
- de fiches die uit de zak worden getrokken, beginnen na verloop van tijd wat sleet te vertonen en dat is erg jammer. Houten schijfjes zou hier geen overbodige luxe zijn. Bovendien zou je deze ook makkelijker kunnen detecteren op je spelersbord
- de prijs is relatief hoog voor enkel kartonnen onderdelen, doe mij dus maar ééntje met houten onderdelen

Conclusie : Orléans is z'n buzz op Essen echt wel waard geweest. Het speelt enorm lekker weg, is iets voor de eurospeler en iemand die graag worker-placement doet, die wel in is voor fiche-building en die graag met blokjes schuifelt op diverse sporen. Optimaliseren, opportuniteiten zien en vooral de juiste arbeiders op het juiste moment en de juiste plaats hebben. Alles aan dit spel klopte bijna, met uitzondering van het "saaiere" materiaal. TMG, de Amerikaanse uitgeverij, bracht dit spel onlangs op Kickstarter, maar dan wel met houten speelstukken en na het behalen van alle stretchgoals zijn er zelfs helemaal geen kartonnen fiches meer in het spel te vinden. Enige nadeel is dat Europese backers niet welkom waren. We zullen het spel dus moeten proberen bij ons te krijgen via een omweg of hopen op DLP dat zij mee in dit bootje stappen. Op hun website houden ze alleszins de optie open om een luxe-pakketje aan te bieden. We houden het in het oog en hopen dat het er zeker van komt. Aanrader!

04-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rattlebones



Rattlebones (Rio Grande games) :


Rattlebones is hét spel met de moduleerbare dobbelstenen. U mag dit echt wel letterlijk nemen. U krijgt drie dobbelstenen ter beschikking (zwart, wit en grijs) en gaat deze gedurende het spel totaal veranderen van uitzicht. U gaat de zijvlakken van de dobbelstenen aanpassen en op die manier verschillende zaken in uw bezit krijgen. Op de bovenstaande foto ziet u uiterst rechts een deel van het arsenaal aan modifiërs die je kan verwerven.

Rattlebones is bovendien een zeer snel, party-dobbelspel dat ongetwijfeld héél wat mensen erg leuk gaan vinden. Het speelbord is kleurrijk, de pionnen zijn zelfs een beetje "hoofdpijn"kleurrijk. Het artwork is ongelooflijk knap. Het innovatieve aspect van de dobbelstenen is zondermeer grandioos te noemen.

+ prachtig materiaal, zonder enige twijfel één van de mooiste spellen van het afgelopen speeljaar (alhoewel dit natuurlijk subjectief is)
+ het is vlot, het is fun, het is speels
+ op het speelbord zijn enkele open vakken, waar er telkens andere acties kunnen opduiken in verschillende spellen (misschien ook ideaal voor toekomstige uitbreidingen of eigen ontwerpen)
+ het spel is vooral innovatief, dit type spel heeft u nog niet in uw kast staan

- het is vlot, fun en speels, maar ook totaal onoverzichtelijk, druk en moeilijk te volgen (voor mij persoonlijk dan)
- wederom een spel van Amerikaans allooi, dus erg duur, u mag boven de 50 euro neertellen voor deze titel
- het is en blijft natuurlijk een dobbelspel, je mag je dobbelsteen wel aanpassen, maar als je niet echt goed gooit, heb je pech. Hoewel deze factor toch een beetje kan weggewerkt worden ongetwijfeld als je beter weet waarmee je bezig bent
- Voor een dik kwartier speeltijd, heb je heel wat sorteerwerk bij aanvang van het spel, aparte doosjes of zo'n plano-doos lijkt me erg handig voor dit spel

Een instant-buy hoor ik u denken?!? Wacht hier toch nog even mee, tot u mijn bedenkingen heeft gelezen.
Als ik mijn bovenstaande intro lees, dan heb ik ook onmiddellijk zin om het spel aan te schaffen en in onze collectie te droppen, maar toch zijn er enkele zaken die me hiervan voorlopig tegenhouden. Wij speelden het spel gisteren op een goede 20 minuutjes, erg snel dus. Toch had ik halverwege al het idee dat de spelers met voorkennis (ondanks het feit dat het een dobbelspel is) een enorm voordeel hadden. De uiteindelijk punten logen hier ook niet om. Daarnaast is het ineen prutsen van die dobbelstenen wel leuk, maar ook niet echt makkelijk. Met welke dobbelsteen ga ik spelen, waar wil ik terechtkomen om welke modifiër toe te voegen? Persoonlijk ging het allemaal een beetje te snel voor mij gisteren. Ik vond het nogal slordig en onoverzichtelijk (in tegenstelling tot het eerste spel dat we speelden, maar meer hierover morgen). Als conclusie stel ik dan ook graag dat ik het spel graag nog een keertje speel, ietsje meer op het gemak en moest het spel ooit in onze schoot worden geworpen of tegen een zachtere prijs op de kop kunnen worden getikt, gaan we het zeker niet nalaten om te overwegen om het spel in de collectie op te nemen.

03-02-2015 om 06:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Temporum


Temporum (Rio grande games) :


Temporum is het nieuwste spel van Donald X. Vaccarino (ofte mijnheer Dominion). Ook in dit spel gaan vooral de kaarten belangrijk zijn in het spel. Het is echter wel geen deckbuilder en je zal het met héél wat minder kaarten moeten stellen. Het spel speelt zich af in een nogal SF-gerichte setting waarbij je als speler doorheen vier tijdzones reist. Veel blabla om eigenlijk gewoon te proberen om je 10 houten kroontjes vanuit vak I naar vak IV te krijgen. De speler die daar als eerste in slaagt, wint het spel. Je kan deze kronen vooral verplaatsen door het scoren van kaarten die je uit je hand speelt. Het scoren van een kaart brengt bepaalde kosten met zich mee en zal je afhankelijk daarvan een aantal bewegingspunten opleveren. Eigenlijk is het spel dan ook erg beperkt, nl. financiën regelen en dan een kaart scoren.

Het eigenlijke spel zit vooral in de kaarten die op het speelbord in de diverse tijdzones worden opengelegd. Het zijn er overigens een hele stapel, waarvan je er maar enkele gebruikt. Je gaat dus elk spel een totaal ander gevoel krijgen. Deze kaarten (en tijdzones) zijn verbonden met elkaar via tijdwijzers (gouden pijltjes). Deze route moet je als avonturier volgen om van de éne naar de andere kaart te springen. Voor aanvang van je beurt mag je zo'n pijltje onder je huidige plaats verleggen om op die manier ook het tijdtraject te bepalen en te verleggen. Op deze manier spring je van de ene naar de andere kaart. Deze kaarten stellen je in staat om bepaalde zaken in je beurt uit te voeren. Ze geven je bijvoorbeeld de opdracht om kaarten te trekken, kaarten te spelen of kaarten te scoren. Daarnaast leveren sommige geld of "kroontjes-bewegingspunten" op of kan je er tegenspelers mee pesten. Het komt er vooral op aan om hier een mooie combo in te zoeken en op het gepaste moment op de juiste kaart te komen staan, zodat je de actie kan uitvoeren die jij wil doen.

+ een grote verscheidenheid aan tijdskaarten zorgt telkens voor een heel ander spel
+ je ziet al snel combo's tussen de kaarten, het is geen zwaar gezoek en geprul
+ er staat Engelse tekst op de kaarten, maar dit is enerzijds beperkt en de tijdkaarten liggen open, dus kunnen gezamenlijk worden overlopen
+ het artwork is wel oké, zowel bord, kaarten als houten speelstukken, maar in deze tijden is het zeker geen uitzonderlijk materiaal
+ het spel is relatief eenvoudig, weinig spelregels, weinig FAQ (en dat mag ook wel eens in deze tijden van ellenlange FAQs op BGG)

- ondanks de verscheidenheid aan tijdskaarten en het feit dat elk spel anders is, is het toch een beetje repetitief. Zo gauw je een goede combinatie gevonden hebt, gaan alle spelers ongeveer wel dezelfde weg op (gewoon omdat dit de meest interessante keuze is) en dan hangt het op het eind vaak af van een klein detail (bv. trekken van een juiste kaart) of je het spel al dan niet wint
- misschien was onze combinatie van tijdskaarten niet echt spannend en sexy, maar we vonden het spel (ondanks het feit dat het erg snel speelt, rond het half uur), de laatste ronden saai worden, dat kan toch niet de bedoeling zijn voor zo'n kort spel
- een spel uit Amerika, van Rio Grande, haal uw portefeuille maar boven, net te duur voor wat het is in mijn ogen

Kortom : Is Temporum een slecht spel? Neen, zeker niet, het heeft z'n charmes en je ziet dat de auteur geen leek is in het vak. Het is gestroomlijnd en goed uitgewerkt. Mij persoonlijk kon het niet echt bekoren, het was fijn om te spelen, maar in de collectie gaat het spel niet direct komen denk ik. Moest de prijs nu spectaculair dalen of een Europese uitgeverij het spel binnenhalen (wat me erg sterk lijkt), zou het nog kunnen, want het is wel zeker toegankelijk voor veel spelers. Maar in de stroom van nieuwigheden die ons de laatste jaren overspoelt, gaat dit spel totaal verloren.

02-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 259


Deelnemers : Peter, Bart, Gregg & Arne
Gespeelde spellen : Orléans, Temporum, Rattlebones & Waggle dance
Speeldatum : 31/01/15
Speelplaats : Novelty night Forumfederatie in Broechem
Opmerkelijk : 3 nieuwe spellen kunnen spelen waarvan u binnenkort ongetwijfeld weer korte imprESSENs te verwerken krijgt

01-02-2015 om 08:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)
  • Chickwood forest (Zoch verlag)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!