Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-06-2012
Nieuwsbrief 2012/7
Op vrijdag 6 juli houden we onze 66ste spellenavond. Een specialleke mag ik wel zeggen. Hopelijk zijn jullie met héél wat vertegenwoordigd. Er zullen trouwens enkele grotere, langere spellen op tafel verschijnen met demo's van spellenclub Pallieter (waarvoor nu al onze uitdrukkelijke dank). Hopelijk zien we ook onze collega's van Bengereng, Heist-Statie en 't Geel pionneke nog eens verschijnen. Een leuke verbroedering bij het inzetten van de vakantie lijkt me een leuk idee.
In deze knotsgekke pinguïn-vis-race probeer je goed te onthouden waar welke vissen onder water zitten, zodat je de langste vis (van de juiste kleur) eruit kan halen. Eet je grote vissen, dan zal je veel plaatsen vooruit kunnen zetten met je pinguïn op het racespoor.
Een ronde ziet er als volgt uit : - gooi de dobbelsteen (startspeler) 1) de dobbelsteen toont een kleur : om beurten proberen de spelers een vis in deze kleur uit het water te halen (of de regenboosvis = joker) 2) de dobbelsteen toont een vis : de spelers proberen om beurten een vis in hun eigen kleur uit het water te halen (of de regenboogvis) (pinguïns hebben zelfde kleuren als de vissen) 3) de dobbelsteen toont een haai : de speler die dobbelde roept "Haai-alarm". De spelers trekken tegelijkertijd een vis van eender welke kleur uit het water. (wel slechts één vis)
- verplaats je pinguïn beginnend van de startspeler vertrekken de spelers (die een juiste vis boven haalden) op het spoor. Ze leggen hun getrokken vis tegen hun pinguïn en plaatsen deze op het einde van de vis in het volgende gat. Komen ze op een andere pinguïn terecht, dan springen ze erover. Komen ze in de hoeken van het spelbord op een ijsschots terecht, dan gaan ze naar het eerstvolgende vrije veld.
- plaats de vissen terug om beurten, startend van de startspeler, plaatsen de spelers hun getrokken vis terug in de zee. Dit mag uiteraard op een andere plaats zijn dan waar ze zijn getrokken.
Daarna gooit de volgende speler en doorlopen we dezelfde fasen. Zo gauw een pinguïn over de finishlijn komt, eindigt het spel en is die speler de winnaar.
Titel : Flossen hoch! Auteur : Edith Grein-Böttcher Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 4+
Ook dit spel is wederom een remake van een ouder spel, nl. Oeps mis van Haba. Bovendien gaat het hier ook al om een 2.0 versie. Deze kan overigens vlekkeloos gecombineerd worden met de standaard Geistesblitz, maar is een op zich staand spel en dus geen uitbreiding. In Geistesblitz heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en roepen, zonder fouten te maken.
In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp trachten te grabbelen.
- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en wiens kleur niet op de kaart voorkomt
Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.
Geisterblitz wijkt in deze af van Oeps mis, dat er op kaarten zelfs twee voorwerpen staan, zodat je niet onmiddellijk één missende kleur kan associëren, wat bij Oeps mis wel het geval was. De 2.0 versie van het spel voorziet overigens enkele extra regeltjes die het spel nog gekker maken :
- indien de kikker staat afgebeeld mag je niet grabbelen, maar moet je het juiste voorwerp roepen
- indien de kikker op een kaart staat in de verkeerde kleur, moet je het voorwerp in een andere taal roepen (er staat een overzichtje van vier talen in het spelregelboekje)
- indien er een handdoek op de kaart staat afgebeeld, dan grabbel je het voorwerp in de kleur van de handdoek. Staat er daarenboven nog eens een kikker bij, dien je het voorwerp natuurlijk weer te roepen.
Alles kanone is een spel dat eigenlijk al bestond bij deze uitgeverij. Het spelconcept was reeds aanwezig in "Alles tomate" en "Alles trolli". Nu gaat men er dus gewoon weer een ander thema opplakken, nl. het piratenthema en een "nieuw" spel is klaar.
Aan het spelverloop verandert er echter niets, dus bij deze ga ik de kopieer-en-plakkentechniek gebruiken. Ik maakte namelijk al eens een korte bespreking over "Kiekeboe", de Nederlandstalige "Alles tomate".
Alles kanone is weer zo'n memoryspel van de bovenste plank. Je moet weer proberen om zoveel mogelijk kaarten te sprokkelen in het spel. Zo gauw alle kaarten zijn uitgedeeld, wint de speler met het meeste kaarten.
De kaarten zijn onderverdeeld in zeven kleuren (categorieën). Je hebt zeven overzichtskaarten die bovenaan liggen. Hierop staan alle voorwerpen die in die kleur voorkomen. Je legt één kaart van elke kleur onder de overzichtskaarten. De spelers memoriseren deze kaarten, daarna worden ze omgedraaid. Alle resterende kaarten worden geschud. Het spel kan nu beginnen. De startspeler draait de bovenste kaart om. De spelers moeten nu om ter snelste het voorwerp zeggen dat op de kaart, van dezelfde kleur als de omgedraaide kaart, onder de overzichtskaart ligt. De speler die als eerste het juiste antwoord geeft, wint de kaart en wordt de nieuwe startspeler. De omgedraaide kaart vervangt deze onder de overzichtskaart, zodat men telkens een ander voorwerp moet onthouden.
Kortom : snel, kort, ludiek en voor een goed geheugen.
Titel : Alles kanone Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 6+
+ voor Uwe-fans en kartonfetisjisten ongetwijfeld het Walhalla
+ grondstoffensysteem met de rondel is erg leuk en relatief verrnieuwend
+ gebouwen zijn divers en elk gebouw heeft wel z'n mogelijkheden
+ combo's zoeken in gebouwen en een goede "dwelling" zal je de overwinning opleveren
+ 2 varianten voorzien (Ierland en Frankrijk-versie), tof gedaan
+ fans van Agricola en vooral Le havre zullen hun hart zeker ophalen
+ ik wil het spel zeker nogmaals spelen, het is zeker niet slecht (ondanks de vele minpuntjes hieronder)
+ het oogt wel als je in volle actie bent, toeschouwers gaan geen idee hebben wat je aan het doen bent
- opzetwerk neemt al wat tijd in beslag
- het aantal fiches en materiaal zorgt af en toe toch voor wat onoverzichtelijkheid
- de fiches zijn langs beide kanten bedrukt met een andere grondstof, prima om materiaal te besparen, maar als de fiches toevallig omdraaien of vallen dan heb je geen idee welke grondstoffen je ter beschikking hebt
- hout, hout, hout te weinig, karton veel te veel
- combo's zoeken in gebouwen, een beginnende speler zal ongetwijfeld een pak slaag krijgen van iemand die de gebouwen al wat kent
- variant met 2 spelers blijft naar het einde toe te lang aanslepen
- kartonnen fiches waren niet mooi gestanst, zodat je zeer voorzichtig moest uitpunchen
- speelborden zijn van dun karton, waarom niet het mooi dikke materiaal van Agricola
+ Alleraardigst kaartspelletje + Set-collecting en bieden in één spel + Verdeelmechanisme dat ook in Pax Romana werd toegepast (kaartje voor jezelf, kaartje voor de anderen, kaartje voor de biedstapel) + Prachtige kaarten en stevig materiaal dat mooi verpakt is in een "boek"-doosje + Verschijnt binnenkort in het Nederlands bij Rocksgames (alhoewel het speelmateriaal zelf taalonafhankelijk is)
- Actiekaarten (om waarden dobbelstenen aan te passen) moeten onmiddellijk gespeeld worden, dus in het begin van het spel ben je hier weinig mee aangezien het dan nog koffiedik kijken is - Zeker bij eerste spelletjes moeilijk om in te schatten wat je moet verzamelen - Puntentelling, zijnde de verzamelde dobbelstenen, leveren erg vaak een gelijke stand op - Het is een leuk tussendoortje, maar erg veel meer moet je er ook niet van maken
+ vlotte gameplay + tactisch spelletje dat ik nog kan vatten met mijn verstand + mooi materiaal + plaats ik in de categorie van ballonrace (ook een topper) + doordat je vijf kaarten mag gebruiken, enkele aanvechtkaarten hebt is er bijna geen willekeurigheid + belachelijk veel opties + gelukkig terug verschenen bij Kosmos (in metalen doosje), zodat we het binnenkort kunnen aanschaffen
- niets te melden dat ook maar negatief zou kunnen zijn - of toch, dat het zo lang geduurd heeft dat ik het spel een keertje kon uitproberen
Over dit spel las ik ergens op BGG dat het een kruising zou zijn tussen Carcassonne en Hoogspanning. Beide voornoemde spellen zijn natuurlijk top in hun genre, maar ik denk dat dit spel toch nog een trapje hoger is dan beide spellen qua moeilijkheid. Akkoord, u gaat aan de slag met tegeltjes en probeert uw eigen stad te optimaliseren, maar hier houdt de vergelijking toch wel grotendeels op vind ik persoonlijk.
20th century loopt over zes ronden waarin u uw stad uitbouwt. Je probeert de levenskwaliteit te verhogen, maar moet dit doen zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Hou rekening met de vervuiling die de vooruitgang met zich meebrengt en investeer zeker ook in ecologische oplossing voor uw problemen.
Een ronde bestaat vijf fasen :
- opstellen : er komen nieuwe land- en technologietegels in het spel
- land veilen : de hoogste bieder mag de tegel kopen, je mag passen om voor een ander stuk land te gaan die ronde of volledig uit de bieding stappen om als eerste een technologie aan te schaffen (deze worden steeds goedkoper nadien)
- catastrofes vermijden : iedere speler biedt om z'n pion in een bepaalde kolom kwijt te kunnen. Elke kolom brengt z'n eigen problemen met zich mee, afval of pollutie is jouw deel.
- ontwikkelen (dit kan simultaan gebeuren) : nieuw afval plaatsen op hun land, nieuwe landtegels inbrengen, nieuwe inwoners herbergen, technologie gebruiken en de productie van je stad aanpassen
- produceren : overeenkomstig met wat je stad produceert, krijg je geld-, wetenschapskaarten en overwinningspunten. Tenslotte kan je ook gaan recycleren om alzo afval uit je stad te verwijderen.
- bonus scoren (enkel in de even rondes) : in elk spel zijn er andere bonuskaarten in het spel, de spelers weten waar ze naartoe moeten werken aangezien deze open liggen naast het speelbord.
Dit is de korte flow-of-play van het spel. Uiteraard heeft elke tegel z'n voor- en/of nadelen. De juiste plaatsing is belangrijk, verbindingen met elkaar dmv rails levert je voordelen op. Je hebt technologieën die je éénmalig kan gebruiken of in elke ronde, bruggen kunnen tegels met elkaar verbinden, bevolking heb je nodig om je steden actief te maken zodat ze iets opleveren tijdens de productiefase, vergeet zeker niet te recycleren want een teveel aan afval kan je ondergang betekenen, ...