IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Poseidon's kingdom

Poseidon's kingdom

+ prachtig materiaal, fantastische stenen figuurtjes
+ uniek speelelement met een crashende golf
+ beperkte geluksfactor met de dobbelstenen (stoort mij persoonlijk niet)
+ veel toegankelijker en minder zwaar dan Antics
+ grappigheid troef wederom bij de Lamont brothers
+ eenvoudige spelregels (eens je een rondje hebt gedraaid)

- eenvoudiger dan Antics (je hebt hier minder in de hand)
- redelijk prijzig spel (maar het wel waard)
- uitverkocht in de pre-orders en of er ooit een tweede druk van komt ...
- wederom nutteloos materiaal in de doos (fiches waarmee ze in de toekomst iets zullen doen, nog nooit iets van gemerkt bij de vorige spellen)
- de spelregels zijn weer zeer moeilijk te lezen vind ik, ze gooien er te pas en te onpas een grap en grol tussen, dat is leuk, maar het zorgt wel voor een moeilijkere "doorlees" van de regels
- enkele speeloverzichten zouden leuk geweest zijn (ondertussen al zelf gemaakt en op BGG te vinden)
- het opstellen van het spel duurt bijna even lang als het spel zelf, het is een hele waslijst waar je doormoet voor de setup, hopelijk gaat dit volgende keer een stukje sneller

Tot slot : ik ben zeer blij dat ik dit spel heb gepre-ordered en in bezit heb, want we zijn fan van Fragor games. Het is wel een lightversie van Antics (maar ziet er leuker uit), let wel, dit is geen flauw afkooksel van Antics, wat Savannah tails wel was van Snowtails. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer uitkijken naar een totaal nieuw concept.

poseidon's kingdom

(toen waren er nog exemplaren genoeg)

31-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Alactraz - the scapegoat

Alcatraz : the scapegoat

+ stevig kartonnen materiaal
+ de tekst op de kaarten is zeer duidelijk
+ uniek concept met wisselende allianties
+ vlot en snel spelverloop
+ héél wat mogelijkheden om te gaan manipuleren
+ constante spanning gedurende het spel, vertrouwen of niet vertrouwen
+ coöperatief en toch weer net niet
+ variatie mogelijk door de dubbelzijdige tegels (iets andere acties)

- kleuren zijn soms vervaagd op de fiches (zeker na veel gebruik)
- héél wat mogelijkheden vooraleer je ze kent
- een aantal extra overzichtkaartjes zouden welkom zijn
- bij drie spelers was het op een gegeven moment duidelijk wie zou achterblijven, er was nog weinig aan te doen
(bij vier spelers zou dit euvel zich waarschijnlijk wel balanceren)
- spelregels zijn niet echt goed en overzichtelijk geschreven naar mijn mening, ook al zijn ze op zich helemaal niet moeilijk
(een testrondje is voldoende om het spel te leren kennen)

Tot slot wil ik toch wel vermelden dat we echt wel plezier aan dit spel hebben beleefd in ons eerste potje. Dit zal zeker nog meer op tafel komen, want des te beter je het spel kent, des te spannender wordt het volgens mij. Het is echt het beste "plant-eens-een-mes-in-je-rug-spel" dat ik gespeeld heb.

alcatraz

30-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Trajan

Trajan :

+ fantastisch veel materiaal (fiches, fiches en nog eens fiches houten blokjes)
+ héél wat mogelijkheden om punten te scoren
+ origineel "mancala-systeem" waarop je na een eerste beurt nog geen grip krijgt
+ constant op zoek gaan naar een mooie zet of combinatie
+ het lijken veel regels, maar eens vertrokken valt het best mee
+ prachtige doos
+ meerwaarde in onze spellenkast vind ik persoonlijk
+ brainburner

- misschien te veel mogelijkheden om punten te scoren
- nogal fletse kleuren van het speelbord en de fiches (persoonlijke smaak)
- het spel opstellen duurt wel even
- soms zijn er diverse mogelijkheden waaruit je kan kiezen bij een actie, een overzichtje had makkelijk geweest (we zuller er zelf eentje moeten maken of wachten op wat er verschijnt op BGG)
- prachtige doos, maar materiaal erin komt er niet echt mee overéén
- brainburner

trajan

29-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fortuna

Fortuna :

+ thema dat veel mensen aanspreekt
+ deftig, stevig materiaal, mooi geïllustreerd
+ leuk actiesysteem waarbij je actiekaarten van je buren gaat halen en reserveert
+ vlot en snel spelverloop
+ eenvoudige en duidelijke spelregels
+ geluksfactor is zeker niet storend, je kan gewoon een keer pech hebben en moet dit incalculeren
+ de acties zijn redelijk goed uitgebalanceerd, je hebt steeds het gevoel dat je toch iets deftigs kan ondernemen
+ sfeervol spel dat in mijn ogen net onder Opera thuishoort in het TGM gamma
+ het spel is afgelopen voor je het weet

- de kaarten zijn nogal glanzend
- het spel is afgelopen voor je het weet
- een beetje geluk met het trekken van de juiste privilegekaarten is een klein voordeel

fortuna

28-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Undermining

Undermining

+ erg mooi uitgewerkt familiespel
+ prachtig materiaal, stevig karton (zoals we gewend zijn van Z-man)
+ op zich duidelijke en eenvoudige regels
+ voldoende diepgang
+ snel spelletje, korte speelduur, maar toch het gevoel van een volwaardig spel
+ enkele keuzes, maar niet immens véél
+ enkele leuke combinaties mogelijk om een slag te slaan
+ hier en daar een mogelijkheid om iemand een hak te zetten
+ toffe en sympathieke auteur die voor ons heeft gepleit bij Z-man zodat we het tegen vriendenprijs konden aanschaffen
+ leuke UMV-figuurtjes waarmee je over het bord crosst

- enkele hiaten in de regels (deze zijn wel met gezond verstand op te lossen)
- relatief duur spel (zeker als je het uit Amerika moet laten komen)

undermining

27-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/11
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze nieuwsbrief mag u morgen of overmorgen in uw mailbox verwachten.

26-10-2011 om 18:48 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mare Balticum

Mare Balticum

+ prachtig materiaal als je indachtig houdt welk werk men er heeft ingestopt
+ eenvoudig, luchtig, snel familiespel
+ duidelijke en rechtlijnige regels (driewerf hoera)
+ varianten voorzien bij het basisspel
+ je hebt steeds het gevoel dat je zinnige dingen aan het doen bent
+ prima spel voor beginnende spelers, met kinderen of in een spellenclub

- eenvoudig, luchtig, snel familiespel zegt u misschien niet zo veel
- je kan elkaar weinig in de weg leggen
- ieder speelt wat op zichzelf en vist verschillende vissen en levert in verschillende havens

mare balticum

26-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bonbons & Tschak

Bonbons :

+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten
+ fantastisch leuk doosje
+ leuke memoryvariant waarbij je ook de kaarten van je tegenstrevers in het oog moet houden
+ lekker thema, die snoepjes
+ erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken

- ambetant doosje qua formaat om het netjes tussen je collectie op te bergen
- het deksel zit niet echt vast op het doosje, dus pas op dat het niet omkantelt in je spellendoos (of kast)
- moeilijke memoryvariant voor diegene die er sowieso toch al slecht in zijn, nu krijg je nog meer klop van je "jonge" tegenstanders
- erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken (Noooooooo....)

bonbons

Tschak :

+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks)
+ prima inlay in het doosje (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks na Jaipur, Sobek, Animalia en Jamaica)
+ eenvoudig, maar toch tactisch kaartspel
+ geen uitvluchten meer, iedereen krijgt tijdens het spel wel eens alle kaarten in handen
+ speelt vlot en heeft een aanvaardbare geluksfactor

- ik persoonlijk krijg geen vat op het mechanisme
- geluksfactor met de juiste kaarten op het juiste moment is frustrerend (ook dit ligt waarschijnlijk aan mijn eigen onkunde)
- redelijk stereotiep spelverloop (na een rondje of twee heb je het wel gehad)
- herspeelbaarheid is redelijk klein naar mijn mening
- er zijn veel manieren om minpunten te sprokkelen (waarschijnlijk wel door mijn kunde)
- moeilijk om een zicht te krijgen op wanneer een bod nu goed is of niet, wegens de speciale kaarten in het spel

tschak

25-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden of Ijzeren Ludo ???

Gisteren kregen we de nominatielijst voor de Gouden Ludo 2011 binnen. Na een nachtje bezinken moeten we toch wel enkele bedenkingen maken bij deze soms ietwat rare keuzes van de Forumleden.

Persoonlijk zijn we toch een beetje teleurgesteld over de verkozen spellen. In onze ogen zal onze topfavoriet weinig of geen concurrentie mogen verwachten van de tegenstanders. Zonder namen te noemen, zou ik toch graag even overlopen waarom de verkozen spellen wel, al dan niet de Gouden Ludo mogen opstrijken.

1) Eén spel uit de lijst is te complex. Het is een goed spel, zonder meer, maar voor zo'n beperkt publiek dat hij de Gouden Ludo, een prijs toch voor het beste spel (wat in mijn ogen voor de ganse familie moet zijn, zowel voor veelspelers als gelegenheidsspelers), niet echt verdiend. Ik zie het spel dan ook als laatste eindigen.

2) Eén spel uit de lijst is net het tegenovergesteld. Het is een leuk spelletje, maar te eenvoudig, te beperkt en te weinig bordspel om te prijs in de wacht te mogen slepen. Ik verwacht toch dat dit spel de nodige stemmen zal vergaren, maar als we een spellenprijs toekennen aan dit spel dan verdienen Jungle Speed, Regenwormen en andere Halli Galli's de prijs zeker ook.

3) Eén spel zal hoogstwaarschijnlijk veel stemmen wegkapen van onze favoriet. Het is een familiespel pur sang. Er is traditiegetrouw ook weer een basis- en gevorderdenvariant voorzien en dat kunnen we enkel toejuichen. Het spel is leuk, eenvoudig en rechtlijnig, maar ... zo zijn er dertien in een dozijn en ik moet er dan ook bijvertellen dat er betere spellen zijn. Een welverdiende tweede plaats is het zeker gegund bij deze genomineerden.

4) Eén spel zal het hopelijk halen, die welverdiende bekroning, alhoewel ze er misschien niet echt van wakker zullen liggen, verzadiging weet u wel. One game to rule them all ('t was al een titel op mijn andere blog Spe(l)lenderwijs), 2011 was het jaar van dit spel. Jammer voor de rest, maar het is verdiend. In Nederland ging de prijs nog aan z'n neus voorbij, maar daar koos men waarschijnlijk liever voor een "Nederlands" spel, dus bleven ze rustig bij 999 games.

Het spel dat ik het meeste mis in de lijst is "Troyes". Het verdient een nominatie. Waarom? Omdat het vaak als tweede over de streep kwam bij prijsuitreikingen, omdat het een Belgisch spel is, omdat het ons hart heeft verwarmd dit speeljaar. Waarom hij er niet bij is, is me een raadsel, maar misschien geraakte het niet voorbij de regels van het "nederlandstalige" reglement van de Gouden Ludo. En hier moet ik ze bij Forum dan ook volmondig gelijk in geven. Een Belgische uitgeverij die geen Nederlandse spelregels bij hun spellen voegt, verdient de prijs niet. Ook dit jaar maakten ze die fout met Tournay, dus zeg ik wederom "foei Pearlgames". Oké, WGG zou het spel binnenkort blijkbaar gaan uitbrengen, maar dan nog, foei, jij Belgische uitgeverij.

Moge alleszins de beste de Gouden Ludo winnen. Ik vind het zéér belangrijk dat het de juiste is, want het is toch een label waar de leek naar kijkt als hij op Spel 2011 zal rondwandelen. Mensen die slechts één of twee spellen op een jaar aanschaffen. Eéntje waar ze al veel over hoorden of die tegen een prikje te koop was in de Adriaensenwinkel en die met dat mooie label van de Gouden Ludo. We zijn dan ook allemaal verantwoordelijk voor de juiste keuze. Spellenclubs in Vlaanderen, doe uw ding en maak ons allen trots.

24-10-2011 om 20:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (4)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSENs

De komende weken kan u hier op de blog af en toe een topic zijn verschijnen met bovenstaande titel.

Eerst ere wie ere toekomt : de naam heb ik geleend van onze vrienden van Forumfederatie die zo vindingrijk waren om deze naam te gebruiken voor de spellen van Essen die op hun eigenste Spel worden gedemonstreerd. Elk jaar weer kijk ik er naar uit welke spellen ze vakkundig hebben geselecteerd om aan het Vlaamse en Nederlandse publiek te tonen. Vaak zijn dit overigens niet de verwachte namen en dit intregeert me wel.

Hier op onze blog gaat het een ietwat andere invulling hebben natuurlijk. In de imprESSENs zal ik kort de voor- en nadelen opsommen van de spellen die we meebrachten uit Essen en die we aan een testronde hebben kunnen onderwerpen. Sommige spellen zullen dus relatief snel een imprESSEN op hun naam hebben, andere misschien pas na een tijdje (afhankelijk van de voorradige speeltijd en speelkameraden natuurlijk).

 

24-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (1)
23-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Buit Van Essen

Essen 2011

Space maze, Vanuatu, Tournay, Mare Balticum, Alcatraz : the scapegoat, Dungeon petz, Last will, Alba longa + the sentinel,
Coney island + messe goodie, Shitenno + Geisha, Yggdrasil extra god, Lost temple, Revolver, Rattus africanus,
Dragons gold, Panic station, Singapore, Wiraqocha, Ankh-Morpork, Poseidon's kingdom, Undermining, Merkator goodie,
Pantheon goodie, Mondo goodie, Zooloretto goodie, Airlines europe goodie, Gold goodie, Sidi baba, Dr. Shark, Mr. Jack pocket goodie, Bonbons, Tschak, Ghost stories : black secret, 7 Wonders : catan wonder, Olympos uitbreiding, Smallworld tunnels

Voor Essen :
Trajan, Fortuna, Eruption, Miss Lupun, Artefakt

ps : ja, de klok staat juist, een dagje Essen kan lang duren als je verwoed spellen aan het uitpakken bent.

23-10-2011 om 09:30 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Gouden Ludo 2011

Spiel is voor ons persoonlijk nog maar net gepasseerd, de spellen zijn nog niet allemaal uit de verpakking, maar toch zijn we met onze gedachten al bij Spel 2011. Reden hiervoor is een mail omtrent de jaarlijkse prijsuitreiking van de Gouden Ludo, waarover hier op de blog al voldoende is gezegd en geschreven in het verleden.

Toch hadden we ook nu weer graag even uw aandacht gevestigd op deze beurs en meer bepaald op z'n spellenprijs. Ook u heeft een stem, via een reactie op deze thread kan u uw keuze doorsturen naar ons (of via de andere gekende media of in persoon op een spellenavond natuurlijk).

Binnen Forumfederatie is er al een selectie gemaakt, en wij mogen samen met de andere spellenclubs in Vlaanderen onze persoonlijke top vier doorsturen. Geef u top vier door door te nummeren van 1 t.e.m. 4 met het beste spel op 1. De genomineerden zijn :

7 wonders ludoasara gouden ludo

dobble gouden ludo imperial gouden ludo

23-10-2011 om 00:14 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
19-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tschak! (Gameworks)

tschak

Tschak is een eenvoudig kaartspel zoals we gewoon zijn van Gameworks na pareltjes als Jaipur en Sobek. Dit spelletjes verloopt over vier ronden. Elke speler krijgt een set kaarten, bestaande uit drie tovenaars, drie dwergen, drie krijgers en één artefakt.

Deze hand zal hij moeten gebruiken in een ronde waarin er drie schatten en drie monsters worden verdeeld. De schatten leveren pluspunten op, de monsters natuurlijk negatieve punten. Elke "slag" wordt op een verschillende manier gespeeld :

1ste slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en herhalen dit drie keer

2de slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en kiezen daarna twee kaarten en draaien gelijktijdig om

3de slag : de spelers kiezen drie kaarten en draaien gelijktijdig om

Na elke slag wordt er gekeken wie de beste combinatie heeft gespeeld. Dit is de combinatie met de hoogste waarde, bij gelijke stand wordt eerst gekeken naar de tovenaars, dan naar de krijgers en tenslotte de dwergen. De kaart die overblijft van je hand bepaalt dan weer hoeveel munten je krijgt op het eind van een ronde (3, 2 of 1).

In de volgende ronde worden al je handkaarten doorgeschoven naar de volgende speler, zodat iedereen een keertje met alle kaarten heeft kunnen spelen.

De speler die op het einde van vier rondes het meeste punten heeft verzameld : "geld + schatten - monsters" is de winnaar.

Eigenlijk is dit alles wat u dient te weten om het spel te spelen. Er zijn wel enkele speciale kaarten, nl. tovenaars die de hoogste waarde aannemen van een kaart van de tegenstrever en de artefakten kopiëren de laagste waarde in je eigen bod.

 

 

19-10-2011 om 07:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
18-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bonbons (Gameworks)

Ondertussen zijn de spelregels van Bonbons verschenen op BGG. Ik geef u graag even de nederlandse vertaling van deze eenvoudige regels.

Bonbons is een eenvoudige memoryspel met een twist erin. Er worden 36 kaarten in een vierkant van 6x6 gelegd met daarop de verschillende snoepjes in verschillende kleuren. Elke speler krijgt vier ronde opdrachtenfiches. In je beurt ga je zoals het een goeie memory betaamt op zoek naar dezelfde snoepjes als die van jouw opdrachtkaartjes. Maar let op : alle kaartjes liggen dicht, zodat je aanvankelijk niet weet welke snoepjes je zoekt. In een beurt draai je zowel een vierkante kaart als een ronde opdrachtkaart om. Is het een match, dan mag je de kaarten open laten liggen. Zo niet worden ze terug gedekt gelegd. De speler die als eerste z'n eigen opdrachtfiche open heeft liggen, wint het spel.

Waar zit nu die twist hoor ik u afvragen? Wel, je kan ervoor opteren om eerst een kaart om te draaien en nadien een opdrachtfiche van een tegenstrever. Is het een match, dan steel je de opdrachtfiche van je tegenstander en leg je deze open voor jou en een gedekte opdracht van jou bij die tegenstrever.

Je kan er ook voor opteren om na het opendraaien van een kaart geen opdrachtfiche van jezelf om te draaien om het voor de andere spelers moeilijker te maken.

That's all folks!

bonbons

18-10-2011 om 19:45 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
17-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wishlist voor Essen !

Ik schreef alvast een artikeltje over onze wishlist, misschien interessant voor u, misschien ook niet.

U vindt het hier : http://spellenderwijs.blogspot.com/2011/10/youve-got-to-do-your-homework.html

 

17-10-2011 om 20:32 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trajan vindt z'n weg

Een tijdje geleden kon u de preview van de nieuwe Feld "Trajan" hier al lezen.

U vindt hem hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1350159

Nu kunnen we u met de nodige trots reeds aankondigen dat dit spel ons heeft bereikt, nog voor de Messe in Essen hun deuren openen. Een tikkeltje geluk was er zeker mee gemoeid, want de kleine, nieuwe uitgeverij Ammonitspiele had maar enkele exemplaren ter beschikking als demonstratiemodel.

Misschien heeft onze preview ons een duwtje in de rug gegeven ofwel is het lot ons gunstig gezind geweest, maar wij hebben het geluk één van deze exemplaren te hebben bemachtigd. We gaan hem zeker op tafel leggen één van de komende dagen, dus als er iemand zin heeft om al een beetje in te spelen voor de spellenbeurs, dan horen we het graag. Alvast een dikke merci aan Ammonitspiele en ik zie jullie zeker en vast in Essen.

Trajan

17-10-2011 om 12:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
13-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw van CGE

Ook de Tsjechische uitgeverij CGE brengt wederom enkele nieuwigheden op de markt. We kijken vooral uit naar Dungeon Petz en Last will.

Dungeon petz is een alleenstaand spel met hetzelfde thema als de voorgaande topper Dungeon lords, dus verwacht zeker geen uitbreiding. Last will daarentegen is een spel dat je kan vergelijken met een film uit de jaren 80, nl. Brewster's millions.

Uw oom sterft en heeft geen rechtstreekse erfgenamen, dus komen jullie (de spelers) allemaal in aanmerking om de erfenis op te strijken. Maar ... je oom heeft heel z'n leven het geld opgespaard, gepot en nooit iets concreets mee gedaan. Om toch nog plezier te beleven aan z'n fortuin geeft hij z'n erfgenamen dan ook de opdracht om zoveel mogelijk centen op te gebruiken op korte tijd. De speler die het makkelijkste al z'n centen over de bank gooit, is de winnaar van het spel en verdient de rest van de erfenis.

last will    dungeon petz

 

Titel : Last will
Auteur : Vladimir Suchy
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 11+

Titel : Dungeon petz
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

13-10-2011 om 08:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
12-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En ook nog ...

Natuurlijk verschijnen er nog héél véél meer nieuwigheden in Essen. Sommigen hadden we graag hier al even besproken, maar er is nog zo weinig info over beschikbaar dat we dit jammerlijk genoeg niet konden doen. Hieronder geef ik dan ook graag nog enkele covers van spellen die ons zeker aanspreken, maar dan ook waarschijnlijk later zullen besproken worden op deze blog.

hawaii  coney island  a fistfull of penguins

 

aquileia   funkenschlag erste funken     puerto rico jubileum

 

dungeon petz   TTR asia   stone age uitbreiding

 

K2 broad peak   flash point   kingdom builder

 

 

 

 

 

12-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
11-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcatraz : the scapegoat (Kuznia gier)

Alcatraz : the scapegoat

 

In deze coöp zijn we een bende criminelen die hun ontsnapping beramen uit de bekendste gevangenis ter wereld.
Om deze ontsnapping tot een goed einde te brengen, dien je de nodige voorwerpen te verzamelen door samen te spelen, maar elke ronde wordt er een zondebok gekozen. Deze kan meerdere acties uitvoeren, maar deelt niet in de prijzen als er voorwerpen worden verzameld. De spelers die de nodige voorwerpen (6) weten te verzamelen vooraleer er 21 bewakers op het speelbord terecht zijn gekomen winnen het spel. De zondebok die onvoldoende is voorbereid op de ontsnapping blijft waar hij is, in de cel.

De spelregels vindt u alvast online, maar wat echt opvalt, is de verkoopprijs. Een pre-order voor Essen bedraagt slechts €15 als u op voorhand betaalt, €20 ter plaatse.

Titel : Alcatraz : the scapegoat
Auteurs :Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz
Uitgeverij : Kuznia gier
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 15+

11-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
10-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ora et labora (Lookout/Z-man)

ora et labora

 

De nieuwste big-box game van Uwe Rosenberg. Is uw interesse gewekt? Goed zo, want het zal nodig zijn.

15/09/'11 : Ik heb dit topic al een tijdje geleden aangemaakt en jammerlijk genoeg kunnen we nog niet meer terugvinden dan een filmpje van het prototype op de website van Cliquenabend. Hopelijk worden binnenkort de spelregels gepubliceerd en dan kunnen we er u meer over vertellen.

Wat we al wel weten :
- u krijgt weer een hele hoop fiches, Le havre zou er jaloers op zijn
- het spelsysteem van Mac Gerdts heeft Uwe Rosenberg even mogen lenen d.w.z. een rondel om uw acties te bepalen

06/10/'11 : Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is er wat meer informatie omtrent dit spel verschenen op het internet. Ondertussen heeft Z-man de spelregels op z'n website geplaceerd en zijn wij zo goed geweest om ze even voor u door te nemen. Wat onmiddellijk opvalt aan de spelregels, is dat ze zijn opgesteld als die van Agricola en Le Havre. Bovendien krijgt u onze vriend Uwe Rosenberg hier en daar extra op bezoek, hij geeft u enkele tips. De spelregels zullen in drie delen verschijnen. Eén keer zoals u deze kent van de vorige spellen van Uwe, een tweede spelregelboekje met de gewone lay-out (en iets meer doorlopende tekst blijkbaar) en ook nog een overzicht van de diverse kaarten die in het spel weer talrijk aanwezig zullen zijn.

Op het eerste zicht leunt dit spel het meeste aan bij "Aan de poorten van Loyang", zowel qua materiaal als qua moeilijkheidsgraad, het gebruiken van de gebouwen doet dan weer denken aan Le Havre en het inzetten van je actiepionnen aan Agricola. Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het een samenraapsel is van alle goede dingen uit het oeuvre van deze auteur. Ik heb er alleszins een goed gevoel bij, na in mijn ogen toch een minder spel als Merkator.

In het spel worden 25 beurten gespeeld. Het startspelervoordeel schuilt hierin dat je twee acties mag uitvoeren. Je doet je eerste actie, nadien met de klok mee de andere spelers een actie en de startspeler sluit de beurt met een tweede actie. In je beurt kan je opteren voor één van de volgende drie acties :
- een arbeider (clerus) op een gebouw plaatsen om dit gebouw uit te voeren
- bomen omhakken of turf steken
- een gebouw bouwen

1) een gebouw activeren : de basisgebouwen zorgen voor de grondstoffen, de andere gebouwen worden allen netjes omschreven in het gebouwenoverzicht. Indien er wordt geopteerd voor grondstoffen, dan wordt de rondel doorgedraaid en afhankelijk hiervan krijg je een aantal grondstoffen. Deze rondel is ook de klok van het spel en bepaalt wanneer welke nieuwe gebouwen in het spel komen.

2) je haalt een bos- of veenkaart van je persoonlijke speelbord en ontvangt de goederen, afh. van de rondel krijg je weer een welbepaald aantal hiervan.

3) je betaalt de bouwkosten die op de kaart staan vermeld en plaatst deze op je speelbord. Andere spelers kunnen dit gebouw ook gebruiken door hiervoor te betalen (of met wijn of whiskey over de brug te komen). Bovendien kan je je speelbord uitbreiden door stukken land, gebergte of kuststreek aan te schaffen bij elke volgende fase. Bepaalde gebouwen hebben een welbepaalde ondergrond nodig. Sommige gebouwen leveren niets op tijdens het spel, maar hiervoor scoor je punten op het einde van het spel.

Bedoeling is om uiteindelijk het meeste punten te scoren. Je krijgt deze door je gebouwen en bepaalde grondstoffen die punten opleveren.

Een leuk extraatje is dat dit spel al gevarieerd is, doordat men een Frans of Iers spel kan spelen. De kaarten zijn langs beide kanten bedrukt en hebben andere gebouwen, mogelijkheden, ... Aan de Franse kant zal u in het spel ook wijn kunnen produceren, aan de Ierse kant is whiskey in het spel.

De allergrootste vraag voor ons blijft natuurlijk nog of dit spel in het Nederlands zal verschijnen. Er is zo goed als geen tekst op de kaarten (alles is mooi met symbooltjes weergegeven) en de spelregels zullen ook wel gauw vertaald zijn en op het net te vinden. Voorlopig hellen we over naar de aankoopkant, maar laat het er ons op houden dat we het spel sowieso met de nodige aandacht zullen bekijken in Essen.

Titel : Ora et labora
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout/Z-mangames
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 10+

10-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
09-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die geheimnisvolle Sternschnuppe (Drei Magier Spiele)

die geheimnisvolle sternschnuppe

Tenslotte brengt DMS ook nog een behendigheidsspel op de markt in dezelfde lijn als Klickado.

De spelers trachten om de uitgedoofde gevallen ster terug aan te steken en te laten schijnen. De ster staat bovenop een staaf, en elke speler heeft een aantal lichtstralen (staafjes) die aan de ster dienen worden toegevoegd. Sommige staafjes hebben een magneetje en kunnen makkelijk worden vastgehangen, anderen moeten voorzichtig worden gestapeld. De eerste speler die al z'n lichtstralen aan de ster kan toevoegen, wint het spel.

Titel : Die geheimnisvolle Sternschnuppe
Auteur : Christian Sovis
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 5+

09-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mogel motte (Drei Magier Spiele)

mogel motte

Dat Drei Magier Spiele goede kaartspellen uitbrengt, dat weten we al met kakkerlakkensalade, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensoep, zwijntjeskermis, haai alarm, ... en vele anderen. Dit jaar komen ze met "mogel motte", een denderend kaartspel waarbij spelers hun kaarten proberen kwijt te geraken ... al moeten ze er vals voor spelen !!!

Je zal dit spel enkel kunnen winnen door slim kaarten af te leggen en te pas of te onpas vals te spelen, de natte droom van elke speler dus. Maar pas op, want er staan steeds insectenwachters op de loer om je te stekken te krijgen.

Titel :  Mogel motte
Auteur : Emely & Lukas Brand
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

08-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
07-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hexenhochhaus (Drei magier spiele)

hexenhochhaus

Eén van onze favoriete uitgeverijen voor kinderspellen is zondermeer Drei Magier Spiele. Ook dit jaar lanceren ze op Spiel wederom enkele nieuwigheden.

Als eerste presenteren we u "Hexenhochhaus". Dit spel is een race tussen vier jonge heksen om als eerste de magische bol te bereiken op de top van de heksentoren.

De spelers verplaatsen hun figuren afhankelijk hun dobbelsteenworp en gaan langzaam omhoog op de trap. Soms kunnen ze hun magische bezem gebruiken, en zullen al snel ervaren dat dit een stukje sneller gaat. Maar opgepast, ook nu weer zijn er magneten in het spel die het bewegen moeilijk maken. Slechts één kant van het figuurtje wordt aangetrokken naar de bezem. Om de bezem te kunnen gebruiken, zullen de spelers moeten onthouden langs welke kant ze worden aangetrokken. De eerste heks die de top van de toren bereikt, wint het spel.

Titel : Hexenhochhaus
Auteur : Klaus Kreowski
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

07-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
06-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor morgenavond

Ondertussen hebben we onze spellen voor morgenavond klaar gezet.

Mocht uw favoriete spel er niet tussen staan, of zou u graag nog een ander spel uit onze collectie willen proberen, laat ons dan zeker een seintje via de gekende wegen (mail, reactie op blog, telefoon, sms of per postduif).

Waterlily, Callisto, Jakkiebak kippenkak, Spokentrap, Muizencarrousel, Diamant, Sushizock im Gockelwock, Regenwormen, Zwijntjeskermis, Tarantula tango, Kakkerlakkensalade, Kiekeboe, Miss Lupun, Schildpaddenrace, Perudo, Qwirkle, Hallo das, Zombie dice

Black gold, Piraten en kooplui, Lancaster, Letters from Whitechapel, Eruption, Gold mine, 7 Wonders, Shitenno, Glory to rome, Alien frontiers, King of tokyo, Ochs & esel, Stich oder nicht, David & goliath

Pastiche, Hameln, Strasbourg, Mondo, Assyria, Jambo en de doos met kaartspellen.

06-10-2011 om 17:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Québec (Ystari)

québec

In Québec bouwen we de stad op over de vier eeuwen heen. Elke eeuw komen er nieuwe gebouwen in het spel waaraan de spelers zullen kunnen bouwen. Eigenlijk is dit spel een groot meerderhedenspel waarbij je tracht om invloed te verdienen in de verschillende deelgebieden : religie, politiek, economie en cultuur.

Het speelbord bestaat uit een grote plattegrond van Québec, die onderverdeeld is in verschillende regio's (kleuren). Aan de centrale plaats worden telkens vier gebouwen geplaatst (van de vier eeuwen). In elke eeuw worden de gebouwen van die eeuw opengedraaid en klaargemaakt om af te werken. De spelers zullen hun architect over het speelbord verplaatsen en kiezen aan welke gebouwen ze willen werken.

Elk gebouw heeft ook een aantal groepen van arbeiders nodig om te worden afgewerkt. Plaats je je arbeiders mee op een gebouw van een andere architect, dan zal je extra acties kunnen uitvoeren, maar deel uiteraard ook mee in de invloed die je wint in de diverse gebieden.

Elke speler heeft één architect ter beschikking tijdens het spel, dus zal telkens maar aan één gebouw tegelijk kunnen werken. Daarnaast heeft hij héél wat arbeiders (blokjes) die in een algemene voorraad liggen. Je moet ze eerst naar je eigen persoonlijke voorraad krijgen alvorens je ze kan inzetten (tenzij bij bepaalde acties die het inzetten van arbeiders mogelijk maken, je mag deze dan nemen uit de algemene voorraad).

In een beurt kan een speler kiezen uit volgende acties :
- een nieuw gebouw starten
- aan de bouw van een gebouw deelnemen
- een arbeider in een invloedsgebied plaatsen
- een leiderkaart nemen

québec

1) een nieuw gebouw starten : je architect verplaatsen, alle arbeiders van het gebouw naar de invloedszones verplaatsen, de tegel omdraaien (gebouw afgewerkt kant), een sterrenfiche op het gebouw leggen als teken dat jij het gebouw hebt opgericht
(indien je je architect verzet voor het gebouw is afgewerkt, leg je er geen sterrenfiche op), daarna activeer je 3 arbeiders door ze uit de algemene voorraad aan je persoonlijke voorraad toe te voegen.

2) leg 1 tot 3 arbeiders bij een bouwwerf, afh. van het aantal gevraagde arbeiders leg je deze bij een gebouw. Voer de extra actie uit die is weergegeven op de plaats waaraan het gebouw ligt.

3) deze actie wordt zelden gekozen, maar kan op het juiste moment zéér belangrijk zijn, je legt een arbeider uit je persoonlijke voorraad in een invloedsgebied naar keuze.

4) je mag slechts één leider per eeuw nemen, deze levert je een extraatje op tijdens het spel. Je activeert ook extra arbeiders naar gelang het aantal leiders dat reeds gekozen werd.

Nadat alle gebouwen van een eeuw zijn opgebouwd of wanneer een speler geen arbeiders meer voor zich heeft liggen, worden de invloedsgebieden gescoord en volgt de volgende eeuw. De zones worden in een bepaalde volgorde gescoord, de winnaar van een zone, neemt bovendien telkens extra arbeiders (de helft) mee naar de volgende te scoren zone.

Op het einde van het spel scoor je nog 1 punt per arbeider op het bord, 1 punt per twee arbeiders in je persoonlijke voorraad, de punten van je sterrenfiches op je gebouwen, extra punten voor je grootste groep aanééngelegen gebouwen.

 

Titel : Québec
Auteur : Philippe Beaudoin & Pierre Poissant-Marquis
Uitgeverij : Le scorpion masqué/Ystari
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

06-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
05-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ankh-Morpork (Treefrog)

Ankh Morpork

 

Discworld, Ankh-Morpork is eigenlijk een a-typisch spel voor Martin Wallace. Alhoewel hij in z'n laatste creaties al zeker de meer commerciële toer is opgegaan, en hiermee bedoel ik spellen met een toegankelijke gameplay voor een grotere doelgroep. A few acres of snow leunde dicht aan bij Dominion qua spelprincipe en dit zorgde voor een zeer vlot verloop van een fantastisch leuk spel.

In discworld gaat hij nog een stapje verder en zit er zelfs zowaar een hoge geluksfactor in het spel. Het spel wordt gespeeld in de stad Ankh-Morpork. De spelers krijgen Riskgewijs aan het begin van het spel een opdrachtenkaart. Zo gauw ze aan deze voorwaarden voldoen aan het begin van hun beurt, dan winnen ze onmiddellijk het spel. Het spel eindigt ook wanneer alle kaarten van de trekstapel zijn getrokken.

Een speelbeurt is zéér eenvoudig. U speelt een handkaart uit, voert de acties die op de kaart staan uit (of deels), trekt terug kaarten bij zodat uw hand 5 kaarten telt en geeft de beurt door aan uw linkerbuur. Het spel uitleggen is dan ook niet echt eenvoudig aangezien de kaartjes gaan bepalen wat u kan doen. Toch even een overzicht wat mogelijke acties kunnen zijn :

- willekeurig evenement : staat dit symbool op de uitgespeelde kaart, MOET er een gebeurteniskaart worden getrokken en uitgevoerd. Nadat deze is uitgevoerd, wordt de kaart afgelegd (en kan dus nooit meer in het spel komen)
- een volgeling plaatsen : bedoeling is dat je de stad gaat bevolken met volgelingen in de diverse districten. Je plaatst een volgeling in een regio waar je al aanwezig bent of in een aangrenzende regio (indien er in de regio al volgelingen stonden wordt er ook een onlustenfiche gelegd). Indien ze allemaal op het bord staan, mag je verplaatsen. Indien er een volgeling wordt verzet uit een regio, wordt ook de onlustenfiche verwijdert.
- een gebouw plaatsen : enkel in een regio waar nog geen gebouw staat of onlustenfiche ligt, je betaalt de bouwkost aan de bank en neemt de regiokaart (deze levert je een voordeel op)
- moorden : je verwijdert een volgeling van een tegenspeler, een trol of demon uit een regio met een onlustenfiche (deze onlustenfiche wordt sowieso weer verwijdert bij het verwijderen van een figuur)
- verwijderen van een onlustenfiche
- neem geld : aangegeven aantal dollars nemen van de bank
- boekrol : voer de tekst (actie) op de kaart uit
- speel nog een andere kaart
- onderbreken : speel deze kaart buiten je beurt om om bepaalde acties van een speler tegen te houden op het moment dat hij deze wil uitvoeren

Ankh Morpork

Titel : Ankh-Morpork
Auteur : Martin Wallace
Uitgeverij : Treefrog
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

05-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
04-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drum roll (Artipia)

drum roll

Toen ik de spelregels van Drum roll doornam kreeg ik een groot déjà-vue-gehalte te verwerken. Colloseum van Days of Wonder heeft een soortgelijk verhaal, enkel het thema is ietwat anders, alhoewel ... plezier en vermaak voor het volk.

De spelregels zijn overigens al te bewonderen in het Nederlands op de site van Artipia, met dank aan onze vriend Christophe Mannaert (hij deed hier trouwens een mooi werk, want alles is zeer duidelijk, de opbouw van de regels zelf dat is een andere zaak, maar dit is natuurlijk een keuze van de uitgever).

In Drum roll bent u een circusdirecteur die tracht zo'n perfect mogelijke shows te geven. De speler die na drie shows het meeste overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel.

Het spel doorloopt steeds enkele ronden voor een show en dit is iets nieuw. Er worden minimaal vijf ronden gespeeld en dan stemmen de spelers of ze eventueel nog een zesde en/of zevende voorbereidingsronde nodig hebben. In deze voorbereiding gaan de spelers artiesten inhuren, personeel aanwerven, de nodige inkomsten verzamelen, tickets verkopen,  ...

drum roll  drum roll

Deze ronden worden ingedeeld in een actiefase, waarin de spelers hun actieschijfjes beurtelings inzetten om aan de benodigde materialen en geld te komen en een distributiefase waarin de benodigdheden over de artiesten worden verdeeld. Zo gauw de show start wordt er gekeken op welk niveau de artiesten presteren en dit levert overwinningspunten op. Na de show moeten artiesten en personeel natuurlijk vergoed worden, doe je dit niet naar behoren, dan verlies je overwinningspunten en moet je zelfs mensen de laan uitsturen. De kosten van artiesten zijn variabel en kunnen aangepast worden als je hen in de watten legt (met bijv. een woonwagen) of als je de artiest inruilt voor punten en hem eigenlijk op pensioen stuurt. Hij hoort dan nog wel bij het circus maar de loonkost wordt kleiner.

Elke artiest levert weer wel iets leuk extra's op, de personeelsleden zorgen voor het onderhoud, de investeringskaarten laten je toe om te zondigen tegen de normale regels of om punten te scoren op het einde van het spel en de regiokaarten geven aan wat er van een circus verwacht wordt in een bepaalde regio, zodat je natuurlijk weer extra punten kan scoren.

Titel : Drum roll
Auteur : Dimitris Drakopoulos & Konstatinos Kokkinis
Uitgeverij : Artipia games
Aantalspelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

04-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
03-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fortuna (The Game Master)

fortuna

Dit spel werd al geruime tijd aangekondigd op de website van The Game Master en alle mogelijke andere internetkanalen, als ik me het goed herinner is dit zelfs één van de eerste spellen aangekondigd voor Essen (als ik de spellen die reeds vorig jaar werden aangekondigd niet meereken).

Dit is alvast de aankondiging zoals u deze kan vinden op de site van The Game Master :

"Twee tot vier ambitieuze Romeinen verlaten hun dorp en reizen vanuit hun thuisprovincie naar het centrum van het machtige Romeinse Rijk: Rome. Op zoek naar welvaart en geluk. Maar er zijn vele manieren om je levensdoel te bereiken. Slijt je jouw dagen als een hardwerkende landarbeider die zijn geluk in een huwelijk vindt? Of leer je het vak snel en maak je veel geld met de handel in graan en wijn? Koop daarmee een eigen leger van Centurions of vind genoeg Vestaalse Maagden die bereid zijn voor jou de Romeinse Goden te bedienen. De Keizer zal je belonen voor je inzet, maar zonder de steun van de inwoners van Rome zul je niet overwinnen. Er zijn vele wegen naar het geluk."

Daarna verscheen er een introductiefilmpje dat u op de website van The Game Master kan bekijken.

 

Dit alles vertelde ons niet echt veel, dus was het wachten op de officiële spelregels en release.
De mensen die in Zuiderspel passeerden, konden al eens van een prototype proeven en op 8 oktober komt er dan de langverwachte Vlaamse première van het spel op het Imperial 2030-tornooi in Mortsel.

We gaan dan ook zeker proberen langs te gaan, en moest dit niet lukken, dan ben ik ervan overtuigd dat het spel op de één of andere manier zeker tot in Lille zal geraken. De spelregels kan u ook alvast beginnen lezen, aangezien deze op BGG zijn geplaatst.

Titel : Fortuna
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
02-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Undermining (Z-mangames)

undermining

Met "Undermining" brengt Z-mangames een typisch familiespel uit. In dit spel ga je met je UMV graven naar titanium, uranium, niobium, diamanten, ... om deze dan te gebruiken om upgrades te kopen voor je machine, zodat deze extra acties kan ondernemen, maar ook om contracten te volbrengen in ruil voor harde cash. Zo gauw een stapel geld bij de contracten is uitgedeeld eindigt het spel.

In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren. De mogelijke acties :
- Boren : boor in een aangrenzend vakje (horizontaal of verticaal), is dit een grondstof, dan leg je deze in de opslag van je UMV en verplaats je je UMV naar dit vakje; boor je in harde rots, draai je de tegel om zodat het gruis te zien is; boor je in gruis, dan leg je de tegel af en verplaats je je UMV naar dit vakje.

- Rijden : verplaats je UMV tot 2 vakjes, als je bij deze actie 2 batterijen gebruikt, mag je door een andere UMV doorbewegen

- Afladen : zorg dat je UMV op een fabriek staat en laad je grondstoffen af door ze in je opslag te leggen.

- Bouwen : als je op een fabriek staat, kan je je UMV upgraden door de gevraagde grondstoffen af te leggen en de upgrade op je UMV te leggen. Je kan van elk type upgrade er maar één aanschaffen (vol = vol)

- Contract : als je op een fabriek staat, kan je de grondstoffen afgeven dat een contract vraagt, je krijgt de starbucks die erbij liggen. (X-ium is een joker grondstof en kan voor alles worden gebruikt)

- Opladen : neem één blokje van de voorraad en leg op je batterijenvoorraad (max. 8)

- Portaal : je kan van het één naar het andere portaal op het speelbord verplaatsen, indien het portaal niet wordt geblokkeerd door een fiche of andere UMV

- Alientechnologiekaarten : kunnen gebruikt worden op elk moment in een beurt, dit kost geen extra actie.

underminingundermining

Je telt het aantal starbucks (geld) op dat je ontving van de vervolmaakte contracten en krijgt daar bovenop nog 1 starbuck voor elke grondstof in je opslag, 1 starbuck voor elke ongebruikte alientechnologiekaart en starbucks voor het aantal upgrades dat je doorvoerde aan je UMV.

Titel : Undermining
Auteur : Matt Tolman
Uitgeverij : Z-mangames
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

02-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
01-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alba longa (Quined)

alba longa

Quined heeft voor het eerst in enkele jaren beslist om geen Masterprint editie uit te brengen. Langs de ene kant jammer voor de verzamelaars natuurlijk, want ik ben ervan overtuigd dat dit spel zeker zo'n unieke print zal verdienen. Langs de andere kant maakt hij mij persoonlijk weinig uit. Ik heb ondertussen al wel enkele leuke reacties van dit spel gelezen. Om u een overzicht te geven op het spelverloop gebruik ik dan ook graag de woorden van Robèr, zoals deze zijn terug te vinden op bordspelplaza.eu :

"Het spel heeft natuurlijk een aantal bekende elementen uit andere spellen, zoals het inzetten van meeples op actieplekken, het verzamelen van voedsel om bevolking te voeden, het opbouwen van je eigen koninkrijk. Maar er zijn een aantal dingen die dit spel toch weer haar eigen karakter geven.

Is het vaak zo dat je bij worker placement games je werkvolk inzet op een centraal bord, alwaar je dus gewilde acties kunt blokkeren of net voor de neus van een ander kan wegkapen. In Alba Longa zet je je werkers in, in je eigen stad. Daar heb je niet direct last van anderen, maar wel op een andere manier. Het inzetten van je werkvolk gebeurt via dice-drafting. Een speler gooit de 4 dobbelstenen die elk toebehoren aan een locatie in je stad. In eerste instantie is het kiezen van een dobbelsteen voor de dobbelaar gratis. De volgers betalen altijd 1 munt. Als iedereen 1x gegooid heeft, kost ook het dobbelen 1 munt, en de ronde daarop 2 munten, etc...
Ben je volger, dan kun je passen en hopen op een betere volgende worp. Pas je echter op het gooien, dan ben je klaar voor deze ronde.
Dit inzetten verloopt vlot, maar levert toch de nodige lastige keuzes op. Zet ik mijn werkers nu in de kazerne of wacht ik nog een rondje? Wat doet mijn overbuurman? oh, dat, dan moest ik misschien toch......

Nadat iedereen gepast heeft, geen werkers meer, of zonder geld zit, worden de verschillende actie velden afgewerkt. Over het algemeen is dat enkel wat administratief werk, zoals geld innen, tempel bouwen of voedsel oogtsen.
Juist het eerste veld, de kazerne, zorgt nog voor de nodige interactie.

Iedereen die daar werkvolk heeft ingezet, mag nu in het geheim een andere stad uitkiezen die hij wil aanvallen. (in een variant kan dat ook een neutrale stad zijn). Nadat bekend is wie wie aanvalt, mag iedereen die aanvalt (of wordt aangevallen) nog een heldenkaart spelen die je bijstaat in het gevecht (zowel aanval als verdeding). De aangevallen steden worden stuk voor stuk afgehandeld. De aanvalswaarde van alle steden die iemand aanvallen worden bij elkaar opgeteld en vergeleken met de verdedingswaarde van die stad. Als de aanvalswaarde hoger is dan de verdedigingswaarde, dan mag de stad gesaboteerd worden. Hoe groter het verschil, deste meer werkers gesabotterd worden (max 4). Hierdoor kunnen handelaren minder geld opleveren, steenhouwers minder tempels bouwen, boeren minder voedsel opleveren, etc.
Je kunt je op sabotage voorbereiden door een goede verdediging, of door extra werkers in te zetten als buffer op locaties die je zeker wilt stellen.

Je start het spel met een bevolking van 8. Elke ronde betsaat uit 2 seizoenen (zaai en oogst). Enkel in het oogstseizoen mag je werkers als boeren inzetten. Hiervoor kies je een willekeurige dobbelsteen uit, en dat mag alleen in de beurt dat je zelf dobbelt. Na het oogstseizoen moet je 1 graan afgevel voor elke werker die je hebt. Heb je te weinig voedsel dan verlies je werkers. heb je graan over, dan kun je werkers bijkopen. Graan opbrengst is ook nog afhankelijk van het weer. Daarvan zijn er 3 types (goed, middelmatig en slecht). Tijdens de oogst heb je ook de mogelijkheid om je oogst te verbeteren, mits je priesters genoeg gebeden hebben (actieveld tempel).

Uiteindelijk is het de bedoeling om aan het einde van een jaar, 10 tempels te hebben gebouwd en minimaal 16 werkers in je stad te hebben. Dan is het spel afgelopen. Degene die aan die conditie voldoet, die wint het spel. Bij gelijke stand is degene met de grootste bevolking de winnaar. Daarna degene met het meeste geld en graan in zijn voorraad.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet alle (detail)aspecten van het spel heb belicht, maar ik hoop dat dit een beetje een leuke indruk van het spel geeft."

alba longa

Ik denk wel dat we dit laatste kunnen bevestigen. We kijken dan ook met meer dan gewone belangstelling uit naar dit spel.

Titel : Alba Longa
Auteur : Graeme Jahns
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

01-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)
  • Chickwood forest (Zoch verlag)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!