IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Khronos

Het is niet van mijn gewoonte maar voor de bespreking van dit spel, ga ik gewoon wat knip-en-plak-werk uitvoeren.
U krijgt hieronder integraal de bespreking die u ook kan terugvinden op de site van spellenclub13. (met dank aan Fabrice)
Ik durf er gewoonweg niet aan beginnen, want ondanks het feit dat ik nu al zo'n 5-tal keren de spelregels heb doorgenomen,
snap ik er nog steeds de ballen van. Dit is waarschijnlijk echt zo'n spel dat je gewoon met spelen om het door te hebben,
maar puur op spelregels komt mijn verstand dus serieus wat strepen te kort. En ik mag toch stellen dat ik al méér dan één handleiding
heb gelezen. Bon soit, niet getreurd, hieronder dus de bespreking van het spel en de toch wel erg lovende woorden van mijn collega.

De speldoos bevat 155 gebouwen, 100 controle-stenen (25 per kleur), 10 tijdreizigers (2 per kleur), 33 actiekaarten (11 per tijdperk), voldoende ecu's en een rondeteller-pion.

Elke speler krijgt 2 tijdreizigers en 25 controle-stenen in zijn kleur. Elke speler ontvangt 4 ecu en 4 actiekaarten.
Het spelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst en de spelers plaatsen hun tijdreizigers in het militaire tijdperk.

Khronos spelbord

Spelverloop

Als een speler aan de beurt is kan hij tot 4 actiekaarten spelen. Het spelbord is verdeeld in drie tijdperken. Het militair, het religieus en het burgerlijke tijdperk. Het militaire tijdperk is het oudste, het burgerlijke het jongste tijdperk. Een speler beschikt over 2 tijdreizigers die voor 1 ecu van het ene naar het andere tijdperk kunnen reizen. Per tijdreiziger mag een speler maximum 2 actiekaarten spelen. Een spelersbeurt bestaat uit 3 fasen. Tijdens deze fasen moet telkens met de bouwregels en de tijdecho rekening gehouden worden.

Fase 1: bouwkaarten ruilen.

  • Voor 2 ecu handkaarten afleggen en ruilen.
  • Kaarten van één soort van de stapel nemen en handkaarten in de plaats leggen.

Fase 2: acties uitvoeren (alleen waar tijdreiziger staat 2 kaarten per tijdreiziger).

  • Bouwen : alleen in militair en religieus tijdperk. Leg evenveel handkaarten af als de waarde van het gebouw. Op militaire en religieuze gebouwen leg je een blokje. Bouw je een gebouw van minstens waarde 2 dan ontvang je 1 ecu in militair tijdperk en 2 ecu in religieus tijdperk.
  • Verbouwen : alleen eigen gebouwen in militair en religieus tijdperk. Leg evenveel handkaarten af als het verschil in waarde van de gebouwen. Plaats een blokje op militaire en religieuze gebouwen. Ontvang 1 ecu in militair tijdperk en 2 ecu in religieus tijdperk.
  • Vernietigen : 1 ecu en 1 kaart afleggen, vernietig eender welk gebouw met waarde 1.
  • Bevolken : alleen in civiel tijdperk, speel blauwe kaart en plaats blokje op blauw gebouw. Maximum aantal = waarde gebouw. Verschillende blokjes mogen op eenzelfde gebouw liggen.
  • Renoveren : alleen in civiel tijdperk, speel kaart en leg blokje op gebouw. Vesting en klooster 1 blokje, kasteel en abdij 2 blokjes. Na renovering blokjes wegleggen en gebouw omdraaien.

Fase 3: hand aanvullen.

  • Hand aanvullen tot 4, eventueel eerst handkaarten afleggen.

    Bouwregels !!! (vormen de kern van het spel)

Geografisch

  • Op rivieren mogen enkel dorpen en steden staan.
  • Bouwen in een bos kost één extra handkaart.
  • Bouwen op een berg kost twee extra handkaarten.

Rangorde

  • Alleenstaande gebouwen en gebouwen die elkaar horizontaal of verticaal raken vormen een domein.
  • Domeinen mogen alleen verbonden worden door civiele gebouwen.

Een domein.

Autoriteit

  • In een domein mag maar één grootste militair en één grootste religieus gebouw staan.

Tijdecho

Normaal

  • Een gebouw dat in het militaire tijdperk gebouwd wordt, verschijnt ook in religieus en civiel tijdperk. In religieus tijdperk vergezeld van een blokje. In civiel tijdperk verschijnen militaire en religieuze gebouwen als ruïnes.
  • Er is geen tijdecho als gezondigd wordt tegen autoriteit en rangorde regel.

Tijdparadox

  • Als gebouwen door een tijdecho andere gebouwen overlappen, dan worden de overlapte gebouwen vernietigd.

Domein herdefiniëren.

  • Door samenvoegen van domeinen kunnen bouwregels overtreden worden. Wordt gezondigd tegen de autoriteit regel, dan wordt één gebouw verkleind. In het militaire tijdperk is dat het gebouw in het domein met de kleinste militaire macht. In het religieuze domein het gebouw in het domein met de kleinste religieuze macht.
  • Bij gelijkstand moet de speler zijn eigen gebouw verkleinen of verwijderen, is hij in het domein niet aanwezig, dan kiest hij het gebouw dat vernietigd moet worden.
  • Tijdecho’s van verkleinde gebouwen gelden alleen als de gebouwen hetzelfde type en dezelfde eigenaar hebben. Blokjes in het civiele tijdperk worden verwijderd en er komt een ruïne in de plaats.

De winnaar

In de 4de ronde en de 7de ronde scoren de spelers na hun beurt punten. Elk punt is 1 ecu waard. De speler met de meeste ecu's wint het spel.

  • In het militair tijdperk scoor je in alle domeinen waar je het grootste militaire gebouw bezit. De civiele gebouwen bepalen de score.
  • In het religieus tijdperk scoor je in alle domeinen waar je het grootste religieuze gebouw bezit. De civiele gebouwen bepalen de score.
  • In het civiel tijdperk scoor je in alle domeinen waar je het meeste blokjes hebt. Militaire en religieuze gebouwen bepalen de score.

 SPELBEOORDELING (volgens Fabrice van spellenclub 13)

Reizen in de tijd als thema voor een gezelschapsspel moet op zijn minst een gedurfde keuze genoemd worden. Probeer dat maar eens zonder op je bek te gaan. Het thema zelf spreekt ongetwijfeld heel wat personen aan maar helaas is het dikwijls zo dat heel wat spellen weinig met het thema te maken hebben. Khronos daarentegen voldoet met stip aan de verwachtingen die het thema creëert. Reeds tijdens het lezen van de spelregels wist ik dat Khronos mij niet zou ontgoochelen. Khronos is een fantastisch spel dat op fantastische wijze de fantasie van het tijdreizen weet aan te wakkeren. Thema en spelbeleving gaan dus hand in hand.
Een leuk thema is mooi meegenomen, maar is natuurlijk niet zaligmakend. Liever een goed spel met een zwak thema dan een een zwak spel met een goed thema. Logische vraag: wat heeft Khronos naast een leuk thema als extra troef? Antwoord:

  • Khronos is een spel met een thema dat de verbeelding en de fantasie meer dan aanspreekt, bovendien bevat het spel heel wat tactische mogelijkheden.
  • Je strijdt telkens op drie domeinen. Wat je in het militaire domein bouwt, heeft immers impact op wat in het religieuze en het burgerlijke tijdperk gebeurt.
  • De tijdecho zorgt voor heel wat extra mogelijkheden. Zo kan je door het plaatsen van gebouwen in het militaire tijdperk ofwel gebouwen van anderen vernietigen ofwel eigen gebouwen beschermen.
  • De bouwregels geven het spel een zalige diepgang. Als je domeinen op een verstandige manier samenvoegt of splitst, kan dat heel wat punten opleveren.
  • Omdat je maar met twee tijdreizigers speelt, kan je maar in twee tijdperken scoren, toch moet je voortdurend de drie tijdperken in de gaten houden.

Khronos haalt op BoardGameGeek een mindere score maar dat zou te wijten zijn aan de eerste uitgave waarbij het spelmateriaal een nogal kwalijke geur meedroeg. In ieder geval kan ik zeggen dat Khronos bij mij meer dan in de smaak valt. Ook op onze spellenavonden krijgt Khronos veel positieve kritiek. De spelregels liggen misschien wat zwaar op de maag, maar nadat ze verteert zijn, smaken ze naar meer. Khronos vind ik een fantastisch spel met een origineel thema en heel wat tactische mogelijkheden. Een aanrader voor elke spellenfreak die op zoek is naar net wat meer. Ik geef het een tien en weet dat heel wat personen dat overdreven vinden, maar het thema is zo uniek en zit zo goed in het spelmechanisme verweven dat dit spel volgens mij een 10 verdient.

Voilà, u leest het een tien volgens Fabrice, bij mij kan het op minder sympathie rekenen, want ondanks dat het thema ongetwijfeld uniek is en de gameplay misschien erg veel diepgang heeft, verdient een spel waarbij, een-toch-doorwinterde-spellenspeler als ikzelf de spelregels totaal niet kan omzetten in spelen, geen maximale score. Desalniettemin ben ik op zoek naar iemand die het spel een keertje voor mij kan demonstreren en eens een potje laat spelen. Kandidaten? U weet mij te vinden.

Titel : Khronos
Auteur : Ludovic Vialla & Arnaud Urbon
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min. 

31-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Utopia


Utopia, het spel waarmee het allemaal echt begon voor Editions du matagot. Op enkele jaren tijd heeft deze uitgeverij zich toch opgewerkt naar een respectabele uitgeverij wiens spellen worden vertaald en verdeeld in diverse landen, waaronder België (door Asmodée). Hun nieuwste telg "Cyclades", daar zitten we nog even op te wachten, maar binnen een niet al te lange tijd zal deze titel toch ook wel op onze spellenlijst prijken hoop ik.

Daarmee geef ik al een beetje aan waar ik naartoe wil. Deze uitgeverij brengt goeie spellen op de markt, net zoals Giants heeft ook dit spel fantastisch speelmateriaal en hoe je het ook stelt, in de hedendaagse spellenwereld, wil het oog ook wat. Misschien laten we ons hierdoor zelfs al te vaak misleiden, maar hier is dat niet echt nodig. Utopia is een vrij eenvoudig familiespel, waarin de spelers trachten punten te scoren door de grootste beschavingen uit de geschiedenis te verwelkomen in de stad utopia.

In utopia probeer je zoveel mogelijk prestigieuze gebouwen op te richten, dit doe je door prinsen van de verschillende beschavingen in jouw kleur op de verschillende eilanden te krijgen. Het spelbord is opgedeeld in 4 eilanden. De verschillende beschavingen krijgen ook een verschillende waarde die wordt aangegeven door een prestige schaal (je zal deze schaal ook kunnen aanpassen en ervoor zorgen dat de beschavingen waarin jij scoort, bovenaan staan).

De spelersvolgorde is niet alledaags, de speler wiens minister (puntenfiche) het verst gevorderd is op de puntentrack is de startspeler. Een speelbeurt verloopt over drie fasen : de prinsen verwelkomen, stadsontwikkeling en prestigepunten verdienen.

1) prinsen verwelkomen : er worden gasten getrokken uit het zakje afh. aantal spelers en op het speelbord gelegd, daarna kiezen de spelers om beurten één van deze gasten en plaatsen hun fiches op dat eiland. De speler kan er ook voor opteren om 1 x per beurt een verrassingsgast uit het zakje te trekken ipv op het bord te kiezen (een andere speler neemt dan een gast van het speelbord). Als er tijdens de beurt een speler 5 verschillende beschavingen op 1 eiland heeft, mag hij een wonder bouwen. De fiches gaan terug naar de eigenaar. De speler legt z'n kleur van basis onder het gebouw en ontvangt onmiddellijk 6 punten. Er mag slechts één wonder per eialnd worden gebouwd. Een speler is niet verplicht om een wonder te bouwen aangezien hij misschien andere acties wil uitvoeren met z'n fiches.
Indien een speler 3 fiches van dezelfde beschaving in een wijk heeft liggen, kan hij de controle van de wijk op zich nemen (als nog niemand de controle had). De fiches gaan terug en er wordt een gebouw in de wijk gezet (er mag er slechts één per wijk staan). Voor de controle over een wijk scoort de speler punten in fase 3. Indien er op dat moment al een wonder is gebouwd, krijgt de speler van dit wonder de punten zoals vermeld op het speelbord.

2) stadsontwikkeling :
Elke speler krijgt 5 handkaarten en moet er een deel afgeven afh. van hun positie op het scorespoor. De 1ste speler moet 2 kaarten afleggen, de laatste geen en de anderen 1 kaart. Nu mogen de spelers in volgorde hun kaarten spelen of opsparen (max. 5) voor een volgende ronde. Er zijn vier mogelijke acties, die mogen meerdere keren gespeeld worden in dezelfde beurt :
- verplaats 1 of 2 prinsen : de prinsen moeten zich in dezelfde wijk bevinden en dezelfde verplaatsing maken, een verplaatsing over zee verloopt van havenwijk naar aangrenzende havenwijk.
- plaatsen van een prins : plaats een prins bij een monument van die beschaving, de speler die de controle over de wijk heeft, krijgt onmiddellijk één punt (tenzij je zelf de controle hebt, dan krijg je niets). Je kan ook een prins op een willekeurige wijk plaatsen als je drie kaarten van dezelfde beschaving kan uitspelen.
- verwijder een prins : speel een kaart van de beschaving van de prins die je terugtrekt en ontvang 2 prestigepunten.
- beïnvloed de koning : beïnvloeden van de prestigeschaal, speel een kaart om die beschaving een stapje hoger te brengen of speel 2 dezelfde beschavingskaarten om die beschaving naar onderen te laten tuimelen

3) prestigepunten verdienen :
Elke speler scoort punten voor de wijk waarover ze controle hebben afhankelijk van de prestigeschaal. Zo gauw een speler 50 of meer punten heeft verdiend, eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint.

Titel : Utopia
Auteurs : Arnaud Urbon & Ludovic Vialla
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

30-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giants


Dat Matagot aandacht heeft voor het materiaal is in dit spel zeker te zien. Het enorm frustrerende aan het materiaal is wel dat het niet echt allemaal fantastisch werkt en niet allemaal netjes op elkaar past. De inlay van de doos is ook erg mooi met een uitgehouwen moaï in de plastic, maar daar krijg je ook al niet echt alles netjes in opgestopt, maar dit terzijde.

Het spel zelf is zeker wel de moeite. Ik heb het jammerlijk genoeg nog maar één keer kunnen spelen en ik ben toen (zoals zo vaak) serieus de boot in gegaan. Dit spel is zo ééntje dat je eigenlijk wel wat kan leren. Als beginneling zal je héél wat fouten maken, die je onmiddellijk met de neus op de feiten zal drukken. Het is zo'n beetje bieden, maar je weet aanvankelijk niet op wat, maar dat heb je altijd wel met zulke spellen.

Een beurt bestaat uit 5 fasen :
- het trekken van moaïs
- veiling
- het plaatsen van figuren
- vervoer en markeren van de moaïs en hoofdtooien
- einde van de beurt en het bepalen van de volgende startspeler

1) het trekken van moaïs : gooi een aantal dobbelstenen gelijk aan aantal spelers en neem de moaïs zoals aangegeven op de dobbelstenen (er zijn moaïs met waarde 1, 2 en 3.
2) veiling : in de linkerhand nemen de spelers een aantal stamfiches, deze bepalen wie als eerste een moaï mag nemen, in de rechterhand nemen ze een aantal werkers, deze bepalen de grootte van beeld dat je kan nemen (1,2 of 3)
3) het plaatsen van figuren : om beurten zetten de spelers hun figuren in, dit kan op gewone of speciale hexagonen, deze laatste leveren iets op (dorp = extra werker, hut van sjamaan = etra stamfiche, woud = aantal boomstammen). Je kan een werker, sjamaan of stamhoofd inzetten. Deze figuren hebben een verschillende sterkte bij het verplaatsen van de beelden. Aan de randen van het spelbord kan je overigens bouwplaatsen reserveren waarop de maoïs dienen gebouwd te worden en tenslotte kan je figuren inzetten om een hoofdtooi te maken door je sjamaan in te zetten. Als je een tablet afgeeft, kan je overigens een extra sjamaanactie uitvoeren. Deze tabletten kan je winnen door een stamfiche af te geven, dan krijg je een half tablet. Tenslotte kan een speler ook passen, hij neemt dan geen deel meer aan de rest van deze fase.
4) vervoer en markering van de moaïs en hoofdtooien : om beurten brengen de spelers hun moaï in en vervoeren deze over de weg die ze uitstippelden door hun figuren te zetten. Er kan gebruik worden gemaakt van figuren van tegenstanders, maar deze krijgen daarvoor overwinningspunten afh. van de waarde van de figuur en moaï. Voor een hoofdtooi volgen we dezelfde werkwijze. Op het einde van de verplaatsing, en als de moaï nog niet aan de eindbestemming is geraakt, kan je best je moaï of/ en hoofdtooi markeren met een stamfiche. Doe je dit niet dan zijn beeld en hoofdtooi open voor andere spelers.
5) einde van de beurt en het opschuiven van de startspeler : terugnemen van figuren en stamfiches, gebruikte boomstammen gaan uit het spel, de startspeler schuift door naar de speler links van de vorige startspeler.

Dit is in het zéér kort het verloop van een ronde. Zo eenvoudig het lijkt, is het misschien niet echt, maar supermoeilijk is het ook niet eens je doorhebt wat de mogelijkheden van de verschillende figuren zijn. 
Het spel eindigt als een speler moaïs heeft geplaatst op al z'n voetstukken. Dan worden de punten nog uitgedeeld. De punten worden bepaald door de bouwplaats en de eventuele versiering met een hoofdtooi.

Titel : Giants
Auteur : Fabrice Besson
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

29-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nefertiti
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een spel over Egypte ... of toch niet? Eigenlijk is het thema hier ondergeschikt, het handelt hier over een typisch biedspel.
Spelers zetten om beurten handelaars in op diverse markten en proberen waardevolle voorwerpen en snuisterijen te verzamelen.
De grote punten zijn er voor een monopolie in voorwerpen, en met de personages wiens hulp je kan inroepen kan je hier en daar
zondigen tegen de regels en het spel een beetje manipuleren.

Het speelbord toont de Nijl, met daarrond 4 markten gelegen. Eén markt is telkens gesloten en niet beschikbaar tot er een andere markt wordt afgesloten. Een markt bestaat op z'n beurt uit 2 delen, deze delen geven aan hoe er zal worden geboden. In sommige markten dienen handelaars op een bepaalde volgorde staan, op andere dient een bepaalde hoeveelheid handelaren ingezet te worden vooraleer het komt tot een waardering.
Als aan de voorwaarde van de markt wordt voldaan, worden de prijzen verdeeld.

De speler die het meeste heeft geboden, mag als eerste twee schatten kiezen (of één schatkaart met zegel; dit zegel kan ingeruild worden om beroep te doen op één van de personages). Daarna krijgen de volgende de keuze om andere schatten aan te schaffen of de helft van het betaalde geld te nemen. De volgende markt wordt opengesteld en klaargemaakt voor verkoop. Als de Akhenaton-kaart uit de stapel schatkaarten komt, luidt dit het einde van het spel in. Vanaf dat moment worden geen nieuwe markten meer geopend. Als alle markten zijn afgesloten, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld. Elk geschenk is punten waard afhankelijk van het aantal spelers dat beschikt over geschenken van deze soort (staat aangegeven op de kaarten), voor elke 2 geld is er ook nog één punt en je krijgt ook nog 3 punten voor elk koninklijk zegel.

Titel : Nefertiti
Auteurs : Jacques Bariot, Thomas Cauet & Guillaume Montiage
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

28-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/9
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende week is het weer spellenavond. Hier heeft u alvast onze nieuwsbrief met de nieuwigheden!

27-08-2010 om 10:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hurry'cup!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na mr. Jack kwamen onze vriendelijke zwitsers met een racespel, maar dat is niet verwonderlijk, aangezien
dat bijna 50% van de verschenen spellen in Essen deze weg opgingen (met lichte overdrijving natuurlijk).

In hurry cup kruipen de spelers in de huid van enkele snelheidsduivels die meedoen aan de Cannes-Monaco autorally.
Het speelbord is moduleerbaar en dus telkens weer anders. Er zijn zes pionnen en bijbehorende dobbelsteen, troeffiches die je
in de loop van de race kan verzamelen en uitspelen en voor elke speler natuurlijk een raceauto.

Eigenlijk is dit een snelheidsspel in de letterlijke betekenis van het woord. In een beurt, gooit de startspeler de dobbelstenen. Nadien
grijpen de spelers om ter snelste de teerling die voor hen het beste blijkt te zijn. De dobbelstenen geven aan hoeveel plaatsen een speler
vooruit zou kunnen gaan. Let wel, je moet ervoor zorgen dat je wagen tegen een juiste snelheid over de wegen raast en dat je dus af
en toe moet oppassen in bochten en wegversmallingen.

Nadat alle spelers een dobbelsteen hebben gegrepen en de bijbehorende pion hebben gekregen, gooien ze om beurten met de kleurloze
dobbelsteen om hun snelheid te bepalen. Ze tellen de waarde van de twee dobbelstenen samen en dit vormt hun snelheid (als je x 10 gedaan hebt, komt het nog wat beter over, bv. een 5 en een 4 is 90 km/uur). De gekleurde dobbelsteen die je hebt gepakt, bepaalt het aantal plaatsen dat je mag vooruit gaan, maar dit kan enkel als je geen snelheidsovertreding begaat, anders dien je te stoppen op de tegel voor de aangegeven snelheid.

Kom je op bepaalde tegels kan je bonusfiches winnen. Deze kan je in latere beurten uitspelen. Zo is er bijvoorbeeld een fiche voor de rode lantaarn, deze mag in zijn volgende beurt sowieso al een stap vooruit zetten. Enkele andere fiches : snelheidsduivel (niet gooien met kleurloze dobbelsteen), nitro (gratis een extra plaatsje na een succesvolle beurt), toeter (pion nemen voor de anderen kunnen grijpen), tweede kans (kleurloze dobbelsteen opnieuw gooien), sluiproute (een stuk weg afslaan), gas geven (je voorganger inhalen vooraleer je je beurt speelt), hulpverlening (eerder gebruikte fiches hergebruiken), olie (snelheidslimiet op 50 km/uur instellen voor volgende wagens), verwisseling (omwisselen van pion en dobbelsteen voor het spelen van de beurten), lege tank (dobbelsteen voor verplaatsen krijgt maximum waarde 1).

De spelregels voorzien ook een puntentelling om eventueel kampioenschappen te spelen die bestaan uit verschillende races. Speel je één race is het uitgangsprincipe simpel : als eerste over de streep komen.

Titel : Hurry'cup!
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+


27-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. Jack in NY



In dit spel trekt onze moordenaar over de Atlantische oceaan. Mr. Jack in NY is een apart spel en geen uitbreiding.
Beginnende spelers raadt men toch aan om met het basisspel van Mr. Jack te beginnen aangezien dit spel toch iets meer
moeilijkheden met zich meebrengt.

Eigenlijk is moeilijkheden niet het juiste woord, meer mogelijkheden is misschien beter op z'n plaats. In de eerste plaats
is het speelbord een beetje anders dan dat van het basisspel. Als je het basisspel een beetje kent, zie je hier onmiddellijk al enkele
mogelijkheden die je normaal niet hebt qua ontsnappen voor Mr. Jack. Bovendien worden er enkele extraatjes ingevoegd die het spel
nog tactischer zullen maken.

Het basisprincipe blijft nochtans volledig hetzelfde : één speler Jack, één detective, er wordt maximum 8 ronden gespeeld, Jack probeert te ontsnappen, de detective probeert te ontmaskeren. Ook nu weer worden personages gebruikt, vier per ronde, met elk hun eigen mogelijkheden.
Daarnaast zijn er ook enkele andere tegels op het speelbord, die zorgen vooral voor de vernieuwing. Ik zal steeds in cursief de verschillen even aangeven met het basisspel.

Personages :
- Alfred Ely Beach : verplaats 1 tot 3 vakken en open een nieuwe metrotoegang (op een leeg vak dat niet grenst aan een ander metrostation)
De putdeksels zijn hier weggelaten en vervangen door de metrostations
- Cloud Rider : verplaats 1 tot 3 vakken en open een nieuw bouwterrein (op een leeg vak). Cloud Rider kan los door bouwterreinen lopen zonder dat dit als bewegingspunt telt. Ze moet haar beweging wel eindigen op een straatveld.
Net zoals miss Stealthy, maar daarbij telden de bewegingsstappen wel mee
- Lewis Howard Latimer : verplaats 1 tot 3 vakken en steek een gaslantaarn aan op een leeg straatvak
In tegenstelling tot het basisspel waar de lantaarns ronde na ronde gedoofd worden, worden ze hier pas in het spel aangestoken
- Mevrouw Emma Grant : verplaats 1 tot 3 vakken en leg eeen park aan, door het omdraaien van een bouwterrein, gaslantaarn of metrotoegang, parken kunnen aan elkaar grenzen, een metrotoegang mag zelfs bezet zijn als hij wordt omgedraaid. Personages die op een park staan zijn NIET zichtbaar (ook al grenst er een personages aan)
- James H. Callahan : verplaats 1 tot 3 vakken en verplaats de onderzoekstegel. Deze zorgen dat de bezette tegels niet passeerbaar zijn en de tegels hun functie op dat moment verliezen
In het basisspel was deze functie weggelegd voor de politie-escadrons die enkel aan de hoeken van het speelbord werden gelegd, nu kan je alle plaatsen op het speelbord gaan blokkeren
- Monk Eastman : verplaats 1 tot 3 vakken OF een ander persoon in dezelfde toestand (zichtbaar-niet zichtbaar) 1 tot 3 stappen verplaatsen
- Francis J. Tumblety : verplaats 1 tot 3 vakken en wissel een personage dat eventueel aan hem grenst met een ander personage
- Edward Smith : verplaats 1 tot 3 vakken en verpaats een stoomschip naar een ander leeg havenvak

De informant tenslotte is gewoon een pion op het bord die je z'n hulp kan inroepen als hij met z'n spraakzame kant naar boven ligt. Je kan dit personage ook verplaatsen met bepaalde personages en gebruiken door op hem te springen. Je krijgt dat een beschuldingskaart van de stapel.
Hij neemt eigenlijk de functie van Sherlock Holmes over
Nadien wordt hij op z'n zwijgzame kant gedraaid en kan hij deze ronde niet meer gebruikt worden. In de volgende ronde wordt hij terug omgedraaid.

Speciale vakken en nieuwe tegels :
- straatvakken : hierop komen metrotoegangen, gaslantaarns, bouwterreinen en parken
- kadevakken : geven toegang tot Liberty Island
- toegang tot Liberty Island : maak gebruik van de veerponten om voor één bewegingspunt tot op het eiland te geraken
- havenvakken : Jack kan aan boord van een stoomschip gaan om te ontsnappen in een ronde waarin hij onzichtbaar is
- uitgangvakken : Jack kan langs hier ontsnappen in een ronde waarin hij onzichtbaar is
- gebouwvakken en bouwterrein tegels : zijn obstakels, Cloud Rider kan erdoor lopen zonder bewegingspunten
- metrotoegangen : voor één verplaatsingspunt kan je van de ene naar de andere metrotoegang
- onderzoektegels : blokkeren de tegels waarop ze liggen
- gaslantaarns : plaatsen aangrenzende personen in het licht (behalve in park)
- parktegels : personages op deze tegels zijn onzichtbaar

Titel : Mr. Jack in NY
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

26-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. Jack extension


Ook van Mr. Jack is er een uitbreiding verschenen, en vooral de manier waarop kan enkel toegejuicht worden.
De nieuwe personages zijn ontsproten uit het brein van de spelers. Mensen konden zelf inbreng doen en er is blijkbaar
rekening mee gehouden.

De regels van het basisspel blijven behouden. Voor je begint te spelen neem je de beschuldigingskaarten van de uitbreiding en vier van het basisspel. Vier personages van het basisspel doen sowieso mee : Jeremy Bert, Sherlock Homes, Inspecteur Lestrade, John Smith.
De spelers kiezen nu zelf de vier andere personages, de detective mag er twee kiezen uit vier kaarten, mr. Jack mag er ook twee kiezen uit de overige vijf kaarten.

De nieuwe personages :
- John Pizer : verplaats 1 tot 3 vakken en alle personen die naast Pizer staan, moeten één vak verder geplaatst worden
- Joseph Lane : verplaats 1 tot 3 vakken en verplaats de barricade tussen twee straatvakken
- Madame : verplaats 1 tot 6 vakken, maar gebruik geen riool
- Inspecteur Abberline : verplaats 1 tot 3 vakken en aangrenzende personages mogen maximum één plaats verzetten
- Springveren man : verplaats 1 tot 3 vakken, dit mogen sprongen zijn

De uitbreiding is geen must voor dit topspel, maar het voegt toch enkele leuke extra's toe. Vooral het ontsnappen van mr. Jack lijkt hiermee makkelijker te zijn geworden, of er zijn alleszins meerdere mogelijkheden om hem te laten ontsnappen aan de aandacht van de detective. 

Titel : Mr. Jack extension
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican Games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+

25-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. Jack


Nu is het de beurt aan, in mijn ogen, één van de beste (al dan niet het beste) tweepersoonsspel in onze collectie. Mr. Jack is een beetje vier-op-één-rij en schaken, maar dan voor diegene die die moeilijke schaakregels maar niet kan onthouden (lees ondergetekende).
Mr. Jack is uitgegeven door het Zwitserse Hurrican games. De namen Bruno Cathala & Ludovic Maublanc staan te prijken als auteurs en dat is al zeker geen slecht teken.

In Mr. Jack kruipen de spelers in de huid van detective of moordenaar. De detectieve tracht de moordernaar de ontmaskeren, Mr. Jack probeert te ontsnappen aan de arm der wet. Uit ervaring vertel ik u dat het makkelijker is om te winnen als detective dan als Jack. Je kan het spel dan ook best twee maal na elkaar spelen, éénmaal als detective, één maal als Jack. Diegene die in het minst aantal beurten Jack weet te ontmaskeren wint dan het spel.

Het speelbord toont Whitechapel, met z'n donkere stegen en hier en daar een lantaarnpaal. Er lopen enkele figuren rond, die allen de mogelijke dader kunnen zijn. De speler die Jack speelt trekt één van de beschuldigingskaarten en houdt deze verborgen. De detective tracht dit personage te achterhalen. Dit gaan de spelers doen door de acties van de karakterkaarten goed uit te spelen. De verschillende karakters hebben elk een eigen actie. Na het inzetten van vier karakters, dient Jack aan te geven of hij in het zicht staat of niet (dwz in het licht staan of een getuige naast zich hebben). Door het plaatsen van deze karakters kan de detective bepaalde personages uitsluiten. Indien de detective zeker is van z'n stuk of als de tijd begint te dringen (max. acht ronden) probeert hij met een personage op het personage te springen dat hij wil beschuldigen. Heeft hij gelijk, wint de detective, is hij fout, wint Jack.

De mogelijke acties van de personages :
- Sherlock Homes : verplaats 1 tot 3 vakken en daarna een beschuldigingskaart trekken
- John H. Watson : verplaats 1 tot 3 vakken en daarna de lamp in een steeg richten, alle personages in deze steeg staan in het licht
- John Smit : verplaats 1 tot 3 vakken en verplaats een lamp
- Inspecteur Lestrade : verplaats 1 tot 3 vakken en verleg een politieblokkade
- Juffrouw Stealthy : verplaats 1 tot 4 vakken (je mag door donkergrijze vakken heenlopen, maar niet op eindigen)
- Sergeant Goodley : verplaats 1 tot 3 vakken en fluit enkele personages naar jou toe (exact 3 stappen)
- William Gull : verplaats 1 tot 3 vakken of verplaats met een ander personage
- Jeremy Bert : verplaats 1 tot 3 vakken en verleg een putdeksel

Dit spel is ook online gratis te spelen en het is best de moeite. Enige nadeel is dat je tegen een echte tegenspeler zult moeten aantreden en
in de meeste gevallen is dit een voordeel, maar als je nog niet echt een specialist bent, krijg je ongetwijfeld serieus op je donder. Langs de andere kant is het dan weer erg leerrijk, want dan zie je onmiddellijk de kneepjes van het vak en mogelijke zetten waarmee je de tegenstrever pijn kan doen. U vindt het spel hier : http://mrjack.hurricangames.com/



Titel : Mr. Jack
Auteur : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+

24-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jamaica


Jamaica, ofte het mooiste bordspel van 2007. Het mooiste wil natuurlijk niet zeggen het beste spel. Verre van zelfs,
eigenlijk is Jamaica een veredeld ganzenbordspel. Maar het rare is, dat ondanks het eenvoudige spelprincipe dit spel
toch erg geliefd is bij de veelspelers. Gewoonweg omdat het zo erg mooi is. Het speelbord is netjes, de fiches, dobbelstenen,
bootjes, munten fantastisch, maar dan heb ik nog niets gezegd over de kaarten. Die zijn SCHITTEREND !

Deze kaarten zijn ook de kern van het spel, zij bepalen welke acties je in je beurt gaat mogen uitvoeren. Ga je met je boot
stapjes terug zetten, vooruit, eten inslaan, ... Bovendien kan je je kaarten allemaal netjes naast elkaar leggen en dan krijg je een panorama
van het eiland, gewoonweg fantastisch gedaan.

Het spel zelf dan : racen! Je gaat om ter snelste je rondje rond het eiland proberen af te werken. In de loop van de race probeer je hier
en daar een schat mee te sprokkelen die je plus-, maar ook minpunten kan opleveren. Het is dus niet zo dat de winnaar van de race zeker het spel wint, maar de kans is wel groot. Diegene die net stranden voor de meet krijgen ook punten. Belangrijk is dat je je ruim van je schip belaadt met het nodige materiaal. Eten, kanonnen, geld, die zaken heb je nodig als je op de gevaarlijke wateren rond Jamaica ronddobbert.

Want je tegenspelers zullen proberen om je gewonnen schatkaarten te stelen, je te gebruiken als kanonnenvlees of misschien heeft één van je tegenspelers wel kannibalistische trekjes en heeft hij zin in een stukje van jouw vlees. Het gaat er in ieder geval hard tegen onzacht aan toe.

Dit spel blinkt dus vooral uit door z'n artwork en materiaal, dat voel je ook aan de prijs want zo'n 45 à 50 euro voor een spel van dit kaliber is redelijk veel. Veel hangt natuurlijk af van het doelpubliek, want als je wel houdt van zo'n ganzenbordvariant is dit in ieder geval een erg mooie om in je spellenkast te hebben.

Titel : Jamaica
Auteur :
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

23-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Animalia




Ik heb even bewust twee foto's gepubliceerd, zodat u alvast kan beginnen kwijlen op de mooie kaarten die dit spel herbergt.
Animalia is wederom een alleraardigst kaartspel (ik denk dat dit GameWorks ook het beste ligt), waarin de spelers op zoek
gaan naar medailles die ze ontvangen voor de mooie voorstelling van dieren.

Het spel zelf is een luchtig kaartspelletje, zonder al te veel diepgang. Er wordt verschillende seizoenen gespeeld en zo'n seizoen bestaat
uit drie fasen. In fase 1 worden de dierencollecties samengesteld, in fase 2 worden de elegantieprijzen en bonussen uitgedeeld en in fase 3
worden de medailles uitgereikt.

Fase 1 : de startspeler neemt de stapel speelkaarten en draait één kaart open. Hij heeft nu de keuze om deze kaart aan z'n collectie toe te voegen of door te spelen. De volgende spelers hebben dan ook de keuze of ze kaart nemen of doorspelen. Gaat een kaart de kring volledig rond, wordt er een tweede kaart aan toegevoegd. Zo kunnen er maximaal drie kaarten rondgaan. Indien niemand deze neemt moet de startspeler ze nemen. De spelers mogen maximaal vijf kaarten op handen krijgen. Zo gauw dit gebeurt, is het seizoen voor hun over. Als de startspeler een kaart heeft genomen, geeft hij de kaarten door aan de volgende speler. Op deze manier worden de collecties opgebouwd.

Fase 2 : De spelers tellen de elegantiepunten van hun collectie op (boven op kaart), de beste speler krijgt twee kaarten van de deck, de tweede speler krijgt nog één extra kaart.

Fase 3 : Er worden nu medailles uitgedeeld naar gelang de individuele prestaties. De spelers leggen setjes dieren af. Een set telt al vanaf 2 dieren, voor elk dier krijg je een medaille uit de voorraad. Kan je een collectie van vijf verschillende dieren afleggen, krijg je van elk dier één medaille. De extra kaarten die gewonnen zijn in fase 2 kunnen hiervoor ook gebruikt worden of worden overgedragen naar een volgend seizoen.

Na drie seizoenen wordt de eindrekening gemaakt :
- optellen van de individuele medailles
- 5 medailles van één soort = extra vijf punten
- de speler met de hoogste punten wint het spel

Titel : Animalia
Auteur : Bruna Cathala, Malcolm Braff & Sébastien Pauchon
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 15 min.

22-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaipur


In het doosje, met aangepast roze inlay, zitten 55 mooi geïllustreerde kaarten en 59 stevige kartonnen fiches.
Meer is er niet nodig om een deftig tweepersoonsspel in elkaar te steken.

Ik vind Jaipur in zekere zin overeenkomsten vertonen met Jambo, misschien omdat het een tweepersoonsspel is, meer waarschijnlijk
omdat ook hier alles draait om handel (koop en verkoop van goederenkaarten) en omdat u weer vooral punten moet sprokkelen
door op het juiste moment het juiste goed te verkopen.

In een beurt heeft een speler twee mogelijkheden : kaarten nemen of kaarten verkopen.
Deze acties worden nog opgedeeld in volgende onderdelen :
* kaarten nemen :
- neem verschillende goederen uit de vitrine en leg evenveel handkaarten terug af (of kamelen)
- neem één goed op handen en vul de vitrine aan met een kaart van de trekstapel
- neem alle kamelen in de vitrine

* kaarten verkopen :
- verkoop zoveel kaarten je wil van één soort goederen
- neem het aantal fiches van die kleur afhankelijk van het aantal kaarten dat je verkocht
- indien je 3 of meer goederen verkocht, krijg je nog een bonusfiche

Een ronde eindigt als drie types van fiches uitgedeeld zijn of wanneer de trekstapel opgebruikt is en de vitrine niet kan worden aangevuld.

De punten worden verdeeld als volgt : de speler met de meeste kamelen in z'n hand krijgt 5 punten en de spelers tellen de waardes van hun fiches op. De speler met het meeste geld wint een fiche "beste verkoper". De speler die als eerste zo twee fiches wint, is de winnaar van het spel. 

Snel, mooi, luchtig, maar toch verfijnd kaartspel voor tussendoor!

Titel : Jaipur
Uitgeverij : Gameworks
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+ (volgens de uitgever, 10+ volgens mezelf)

21-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gameworks
We beginnen onze Franstalige toch in Zwitserland bij een uitgeverij die hun spellen bij ons distribueert via Asmodée.
Gameworks staat garant voor mooie graphics en prima speelmateriaal.
De spellen die al verschenen in hun gamma liegen hier zeker niet om :
het kaartspel Jaipur was één van de betere kaartspellen in Essen dit jaar, Jamaica is sowieso een eyecatcher op elke spellentafel
en het kaartspel Animalia moet hiervoor zeker niet onderdoen. Daarnaast is er ook nog een buitenbeentje Kimaloé, waarover ik u niets
kan vertellen aangezien ik het spel nog nooit in handen heb gehad.

Gameworks is vrij actief de laatste tijd en er verschijnen aanstonds dan ook enkele nieuwe spellen : Waterlilly, Pix, Sobek en Tikal II.           Vooral de laatste twee lijken mij interessant te gaan worden. Tikal II belooft een waardige opvolger te gaan worden voor zijn voorganger en
bestseller van Ravensburger, terwijl Sobek een interessant kaartspel zal worden in het Oude Egypte, met malafide handelaars, zwoegende slaven en corrupte bouwmeester.

Qua graphics raad ik u aan om eens een bezoekje te brengen aan hun website, daarop kan u reeds enkele ruwe beelden vinden van de nieuwe spellen en ze zijn er weer lekker uit.

http://www.gameworks.ch

20-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overgangsetappen : Tour de France
De wielerwedstrijd ligt ondertussen weeral achter ons, maar nu starten wij even aan een luikje "Dwars door de Franstalige spellenwereld".
In de volgende reeksen halen we even enkele Franstalige uitgeverijen aan, vaak kleinere uitgevers met voorlopig maar enkele spellen op hun actief.

Maar ... telkens toch van kwalitatieve waarde om je spellencollectie ermee te verrijken. Ik wens u veel plezier tijdens onze Tour de France,
langsheen GameWorks, Hurrican (Swissgames) en Matagot. Uiteindelijk zullen we bij onze uitgeverij van de maand september komen, die zich ook in Frankrijk situeert, maar meer hierover later.

Alvast enkele leuke franstalige links :

www.trictrac.net
www.trictrac.tv 

19-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tobago


Ga jij mee op schattenjacht?
Laat me eerst al het mooie materiaal van dit spel toejuichen. Er is gezorgd voor knappe standbeeldjes, palmbomen, leuke houten autootjes en ook het artwork op het speelbord en de kaarten mag er wezen. Driewerf hoera!

Maar Tobago heeft meer te bieden dan enkel mooi materiaal. Al vlug bleek dit spel toch wel één van de hits te zijn in Essen en desondanks de enorme stapels dozen dat er van dit spel voorzien waren, kon je ze op zondag bijna nergens meer bespeuren. Is dit een waardemeter? Ja en neen. Vandaar toch nog even een korte samenvatting van dit spel.

Voor je begint te spelen, stel je een spelbord samen, het bord bestaat uit drie delen die zowel aan de voor- als achterkant bedrukt zijn en je mag ze in alle mogelijke combinaties aan elkaar leggen. Dan worden de palmbomen, auto's en beeldjes random geplaatst op het spelbord (enkel de beeldjes mogen niet direct naast water). Er worden vier schattenzoektochten opgestart (bij 4 spelers) door een hintkaart uit te spelen. Rond deze hints draait het hele spel. Je gaat eigenlijk een schatkaart samenstellen door enkele hintkaarten bij elkaar te leggen. Bv. de eerste kaart zegt dat de schat op een woudtegel ligt, de tweede hintkaart zegt dat de schat naast een hut ligt, ... Op deze manier ga je een exacte plaats bepalen van een schat. Daarna komt het erop aan om zo snel mogelijk naar de schat toe te karren om hem te claimen en extra goud op te strijken bij de verdeling van de schat. Elke speler die een bijdrage heeft geleverd aan de schatkaart krijgt een deel van de buit. Wanneer alle buitkaarten zijn uitgedeeld eindigt het spel en wint de rijkste speler.

Het spelverloop is eigenlijk héél erg simpel, maar desondanks de makkelijke regels is er toch wel wat diepgang in het spel. U heeft in een beurt keuze uit twee mogelijke acties : aan hintkaart uitspelen of met je autootje rijden.

Bij het uitspelen van een hintkaart, leg je deze onder een schattentocht en neemt een nieuwe kaart op handen. Je moet er wel voor zorgen dat je kaart geen andere kaart tegenspreekt, dat er sowieso plaatsen wegvallen waar de schat niet kan liggen (deductie) en je mag de schat ook niet laten verdwijnen (geen plaatsen mogelijk). Op je uitgespeelde kaart leg je een kompasmarker van je eigen kleur zodat je bij de buitverdeling sowieso je deel krijgt.

Voor het verplaatsen van je auto mag je drie delen rijden. Een deel bestaat ofwel uit overal bewegen over één bepaald landschap en het overschreiden van een grens naar een nieuw soort landschap. Bij sommige uitzondering moet je direct stoppen : een amulet meenemen beëindigt een deel, een schat opwaarderen eindigt je gehele beweging.

Vanaf het moment dat er een schatkaart is gevormd die maar één plaats overlaat voor de schat, kan je met je auto tot aan de schat rijden en de schat opwaarderen (je legt een kompasfiche onder de hintkaarten). Dan worden de buitkaarten verdeeld (evenveel als er kompassen zijn). Elke speler krijgt het aantal buitkaarten te zien als hij kompasfiches heeft liggen. Daarna worden de kaarten opgehaald en geschud. Nu worden de kaarten één voor één uitgedeeld. De speler met het kompas op de laagste plaats mag als eerste opteren om een kaart te houden of door te laten gaan. Zo krijgt iedereen om beurten de kans om een kaart (of kaarten) op te eisen. Er zitten ook twee behekste schatkaarten in de deck, wanneer deze eruit zouden komen bij het verdelen van de buit, worden de resterende buitkaarten niet meer verdeeld en diegene die op dat moment nog een kompasfiche hebben liggen op de schatkaart moeten ofwel een amulet afgeven of hun beste buitkaart.

Na het uitdelen van een buit worden er steeds nieuwe amuletten op het spelbord gelegd. Deze worden vanuit het gezichtspunt van de beelden op het vakje tegen de oceaan gelegd. De spelers kunnen er met hun auto naar toerijden en het ophalen. Het wegnemen van een amulet is geen bewegingsactie op zich, maar je moet er je bewegingsdeel wel eindigen dan.

Met deze amuletten kan je een beetje gaan manipuleren. Je kan het gebruiken om een schattenmarker weg te nemen (deze duiden de mogelijke plaatsen van een schat aan). Je kan direct een tweede hintkaart spelen (extra beurt), of  een extra beweging maken. Het beschermt je tegen de behekste schatkaarten of je kan je hintkaarten ruilen (dit mag anders ook, maar dan ben je een beurt kwijt).

Kortom : een mooi, spannend spel op zoek naar de schat!

Titel : Tobago
Auteur : Bruce Allen
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Tijdsduur : 60 min.

18-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tien


Wat meteen opvalt aan dit spel is de "retro"-editie, bij mijn weten is er zelfs geen originele editie. Mij niet gelaten natuurlijk, want ik ben persoonlijk wel voorstander van "retro", zo vindt ik de retrotruitjes van de belgische wielrennerploeg fantastisch. De retrobroekjes van hun collega's voetballers daarentegen vind ik er dan weer ietsje over. Indien u een keertje in zo'n lapje stof moet spelen, weet u ongetwijfeld wat ik bedoel.
 
Het spel zelf dan, het bestaat uit 10 ronden (hoe kan het ook anders). En elke ronde bestaat uit vijf fasen :
- rondekaart : de bovenste kaart van de trekstapel wordt opengelegd. De waarde geeft aan hoeveel strafpunten de verliezer van de ronde krijgt
- eerste kaart spelen : elke speler legt een kaart voor zich neer uit z'n hand (optie open of dicht), de kaart kan overigens beschermd worden door  er fiches op te plaatsen
- bieden en ruilen : je kan een bod uitbrengen op de kaart van een tegenspeler. Dit bieden gebeurt dmv de fiches. Minimumbod is één, behalve bij een beschermde kaart met 2 fiches erop, dan is het minimumbod twee. Bij een beschermde kaart betaalt de winnaar het bod aan de eigenaar van de kaart (die niet mag meebieden overigens), niet beschermde kaarten = bod in de pot.
- tweede kaart spelen (eventueel) : beschermingsfiches komen in de pot, de spelers mogen een tweede kaart spelen (indien hun eerste kaart open ligt), de totale score mag niet boven de 10 uitkomen
- strafpunten en fiches : de speler met de laagste score ontvangt alle gespeelde kaarten en rondekaart. Elke normale kaart telt voor 1 strafpunt, een joker voor 10 strafpunten. De speler met de hoogste score wint de pot fiches en wijst de volgende startspeler aan.
Elke speler vult z'n hand aan tot vier kaarten en een volgende ronde begint.

Na 10 ronden telt elke speler z'n strafpunten en leveren elke fiche 2 pluspunten op. De speler met het minste strafpunten wint het spel.

Ik weet niet of het een waardemeter is, maar tijdens de opendeurdagen van The game master kreeg elke tiende klant een exemplaar van dit spel. Hoe groot is de kans dat je zelfs twee keer na elkaar de tiende klant bent??? En toch heb je twee exemplaren van dit spel in je zakje zitten.
Ik vrees dat dit spel niet echt z'n voorzien verkoopsaantal zal gehaald hebben, maar toch willen we The game master blijven aanmoedigen om kaartspellen uit te brengen, het gaat er zeker een keertje knal opzitten, maar niet bij dit spel jammerlijk genoeg.

Titel : Tien
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-7
Leeftijd : 7+
Speelduur : 10 min.

17-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koe zoekt boer


Laat ik beginnen met het grootste minpunt. In dit hele kaartspel vind ik geen Dina Tersago terug.
Ik weet niet of ze die in Nederland kennen, maar zo niet, schaam op hen.

Het spel zelf dan, dat is nog luchtiger dan de uitzendingen van boer zoekt vrouw. Relax, gooi jezelf achterover,
schakel je brein uit en laat het je overkomen. De spelers proberen koeien op hun boerderij te krijgen en ze
bovendien ook nog gunstig gezind te stemmen door het uitspelen van kaarten. Om het volledig leuk te maken,
kan je koeien van je tegenstanders een tepelklem opzetten en ze aan het huilen brengen, wat minpunten zal opleveren.

De spelers beginnen reeds met enkele koeien, de andere kaarten worden geschud en hiervan worden er drie in de etalage gelegd.
In een beurt kan een speler tussen drie opties kiezen :
- een openliggende kaart spelen
- een openliggende kaart wegleggen (op de aflegstapel)
- een kaart van de stapel trekken en spelen

* Kies (of trek) je een koeienkaart : deze wordt voor je neergelegd zonder de gemoedstoestand te veranderen
* Kies (of trek) je een boerderijkaart : voer de bijhorende actie uit, nadien komt de kaart op de aflegstapel
Na je beurt wordt een nieuwe kaart van de trekstapel bijgevoegd, zodat er terug 3 kaarten openliggen. Indien dit een koeienkaart is,
draait de stemming van de koe om (blij naar droevig of omgekeerd)

Vooral de boerderijkaarten zorgen voor animo.
boer en regen : hiermee kan je de stemming van koeien veranderen (behalve diegene die in een koeienstal staan)
koeienstal : je kan 3 koeienkaarten beschermen tegen gemoedswisselingen
voederbak : je moet één van jouw koeienkaarten ruilen met die van een andere speler, de stemming van die koeien verandert niet
stier : je mag twee koeienkaarten naar blij draaien
honger : een andere speler moet één of twee blije koeienkaarten omdraaien naar droevig
mooi weer : uit elke koeienstal van de andere spelers komt een koe naar buiten (die het dichtste bij de deur staat)
boerin : één koe in de stal wordt van droevig naar blij gedraaid
superboer : de speler kiest welke kleur van koeien blij wordt

Op het einde van het spel (als de gedekte kaarten zijn opgebruikt) telt elke speler z'n blije en droevige koeien en scoort z'n punten.
Het spel is vooral ludiek opgevat en zo hoort het ook voor dit genre van spellen. Natuurlijk moet je wat geluk hebben met de kaartjes, maar je kan echt wel elkaar gaan pesten en dwarszitten. Aangezien er nu ook al andere spellen in de serie verschenen zijn, wijst dit toch op de positieve groei die dit spel heeft doorgemaakt. De nieuwe versies zijn dan weer gebaseerd op "gooische vrouwen" en "klussen met ...".

Titel : Koe zoekt boer
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15 min.

16-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opera


Deze bespreking heb ik even opgehaald uit de reeks Essen 2009. Het spel verdiende toen al een uitgebreide bespreking en graag geef ik onderaan het artikel ook enkele bevindingen die ik tijdens de speelsessies heb ervaren, maar eerst even recapituleren.

Ik las al ergens dat dit spel veel weg had van Colosseum van Days of wonder ... en daar is op zich niets mis mee. In dit spel is het ook je doel om een zo succesvol mogelijke opera te organiseren. Dit kan je natuurlijk enkel als je je opera brengt in de mooiste operahuizen en met het werk van de groten der aarde zoals Mozart, Verdi, Wagner, ...
Op weg naar je voorstelling doe je een beroep op bekwame vaklui zoals een impresario, de architetto, de signora, de maestro, de critico en de esperto. Wie slaagt erin het meeste overwinningspunten te verdienen?

"Opera" verloopt over negen ronden, die op hun beurt zijn onderverdeeld in vier fasen die de spelers gelijktijdig doorlopen :
1) Budgetfase : in deze fase bieden de spelers met hun geld voor hun budget tijdens die ronde, ook de spelvolgorde zal hierdoor bepaald worden. Het budget heb je nodig voor je personages te betalen.

2) Actiefase : de spelers kiezen om beurten een personage, betalen deze (en verzetten dus hun budgetmarker) en voeren de bijhorende actie uit. Dit herhaalt zich tot alle spelers hebben gepast.

3) Inkomstenfase : in deze fase leveren alle opera's die worden uitgevoerd in de verschillende gebouwen inkomsten op. De aanwezigheid van de maestro verdubbelt het inkomen. Ook de aanwezigheid van een huiscomponist levert 3 extra dukaten op.

4) Eindfase : in deze fase worden enkele zaken doorlopen om alles klaar te maken voor de volgende ronde. 

Na elke 3 spelrondes volgt er een telronde. Hier krijgen de spelers punten voor opera's die ze uitvoeren in grote operahuizen. Ze krijgen bovendien extrra punten voor het opvoeren van de "opera van de eeuw". Voor een lege zaal krijgen ze een strafpunt.


(foto : spellenclub Eindhoven)

De personages :
- Impressario (kost 3) : koopt de muziekstukken van een componist
- Architetto (kost 2) : richt gebouwdelen op
- Signora (kost 2) : verkoopt één opera om deze op te voeren aan het Palazzo
- Maestro (kost 2) : verdubbelt de opbrengsten tijdens de inkomstenfase
- Critico (kost 3) : mag de roem van een componist in een stad verhogen of verlagen
- Esperto (kost 4) : kan punten scoren van één stad maar moet z'n beste muziekstuk afgeven

Nu kan ik na enkele sessies wel duidelijk zeggen dat het geen "Colosseum" is, verre van zelfs. Het is een spel waarbij je aanvankelijk op je geld moet letten en elk centje moet meegrabbelen dat je maar kan krijgen. Maar eens het spel draait, kan je echt aan je opera's beginnen bouwen. Een geoefend speler zal dit spel wel verpletterend kunnen winnen tegen een beginner. Aanvankelijk weet je niet goed hoeveel geld je moet bieden of welke acties je waar moet uitvoeren. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat je toch steeds het nodige geld achterhoudt om bepaalde acties mee te kunnen doen, zoals het aankopen van operagebouwen en muziekstukken, want dit levert uiteraard weer inkomsten op.
Als je financieel wat sterker staat ga je je de luxe kunnen permitteren om andere personages te gebruiken en bepaalde componisten op te waarderen. En mocht je naar het einde van het spel toe de luxe hebben om de esperto te gebruiken, kan je op dat ogenblik het verschil maken tussen winst en verlies.

Het spel neemt wel wat tijd in beslag, maar speelt erg vlot en je hebt zelden het gevoel dat het langdradig is. De fasen volgen elkaar redelijk snel en logisch op en het feit dat je kan meespelen zorgt ervoor dat je steeds betrokken blijft. Topspelletje van The Game Master als je het mij vraagt.

Titel : Opera
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

15-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het koopmanshuis


Dit spel stond al op onze radar toen Eggertspiele het meebracht naar Nurnberg. Maar er werd al snel aangekondigd dat The Game Master dit spel in het Nederlands zou uitbrengen, dus hebben we ons geduld even op de proef gesteld.

En ik moet zeggen dat het heeft geloond, toen we de eerste keer het spel speelden, waren we direct wild enthousiast. Niet omdat dit zo'n fantastisch mooi spel is, niet omdat het nummer 1 kan worden op de BGG-ranking, niet omdat het tactisch het beste spel ooit is, maar ... mijne dames en heren, het spel heeft iets!

Dat iets is steeds moeilijk te definiëren maar ik ga me er toch aan wagen. Eerst en vooral is dit een biedspel dat zelfs de biedspelhaters wel eens zou kunnen aanspreken. Je hebt namelijk maar 3 figuren waarmee je kan bieden. En je strijdt ook telkens met dezelfde wapens, nl. die drie figuren. Je kan elkaar bovendien lekker pesten en dwarszitten aangezien het fortuin (lees : dunne portemonnee) dat je bezit open is en je dus perfect kan inschatten welke prijs je tegenstander kan betalen voor bepaalde kaarten. Het spel speelt ook vlotjes door op 45 min. en hoeveel tactischere bordspellen zitten in deze categorie? Tenslotte ook nog iets over de spelregels : die zijn poepsimpel, dus ideaal om het spel te spelen met jongere spelers, ongeoefende spelers en "spellenhaters" (zoals nonkel Richard en tante Anita, die zich op familiefeestjes beperken tot het ledigen van de frigo).

Het spel verloopt, afhankelijk van het aantal spelers, over een aantal ronden, aangeduid door de kaarten A,B,C,D en E. Elke ronde bestaat uit 5 fasen :
- Aanbod
- Bieden
- Aanschaf
- Verwerking
- Inkomsten

1) Aanbod : er worden nieuwe kaarten opengelegd (1 meer dan aantal spelers) waarop geboden kan worden
2) Bieden : de spelers zetten om beurten (vertrekkende van de startspeler) hun figuren in op de verschillende kaarten.
Er mogen meerdere figuren bij één kaart geplaatst worden (zelfs van dezelfde speler)
3) Aanschaf : de kaarten worden van links naar rechts verkocht, de speler die zijn figuur als eerste heeft gezet, heeft
de keuze om de kaart te kopen voor een prijs gelijk aan het aantal figuren dat bij de kaart staat (inclusief eigen figuren). Indien
hij past, neemt hij z'n figuur terug en wordt de prijs van de kaart op die manier verlaagd. De volgende speler heeft dan de keuze
om de kaart te kopen aan een lagere prijs.
4) Verwerking : het omruilen van blokjes in geld, het afwerken van contracten, het ruilen van blokjes, ... (acties staan op de kaarten)
5) Inkomsten : elke speler krijgt één nieuwe munt. Indien een speler geen kaart heeft kunnen aanschaffen krijgt hij één munt extra als troost.

In de loop van het spel komen er 4 branden uit de kaarten. Dan wordt het spel even stilgelegd en gekeken wie het meeste en minste brandweerlieden heeft vergaard. Diegene met de meeste krijg pluspunten (afh. sterkte brand), de zwakste krijgt evenveel minpunten.
Na de 4de brand eindigt het spel en worden punten uitgereikt voor volmaakte contracten, speciale kaarten die punten geven voor verzamelde blokjes, munten en schepen en sommige kaarten leveren gewoon direct punten op.
De speler die het verste gevorderd is op de puntentrack is de winnaar van dit unieke en snelle biedspel.

Titel : Het koopmanshuis
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

14-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba : El presidente


Dit spel is geen losstaand spel, het is een uitbreiding van het populaire bordspel Cuba. In de grote vierkante doos (formaat Cuba, maar een beetje dunner), vinden we niet al te veel materiaal, een kleinere doos had dan ook op z'n plaats geweest, maar misschien heeft men om esthetische redenen hetzelfde formaat van doos gebruikt.

In de doos vinden we een klein stukje spelbord dat perfect aansluit op het spelbord van Cuba, een houten presidentswagen, 6 nieuwe personagekaarten, 2 ezelskaarten, 6 grote schipkaarten, 8 statuutkaarten, 5 nieuwe gebouwen en één perstegel.

Het spelprincipe van Cuba wordt in dit spel gewoon gehanteerd, er komen slechts enkele variaties aan bod afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt. Zowel de schipkaarten, nieuwe gebouwen als statuutkaarten zijn facultatief, je beslist aan het begin van het spel of je ze al dan niet gebruikt. Door alle statuutkaarten te gebruiken, kan je bijvoorbeeld twee ronden langer spelen. De personagekaarten en ezelskaarten die in het spel komen, hangen af van met hoeveel spelers je speelt.

En in deze personagekaarten zit nu net het verschil met het basisspel. Elke speler kan nu éénmaal in de actiefase ervoor kiezen om een nieuwe personagekaart te kiezen. Deze liggen open op het nieuwe spelbordje. Je voert de bijpassende actie onmiddellijk uit. Elk personage kan maar één keer per ronde en dus maar door één speler gebruikt worden.
- de danser : je wordt de nieuwe startspeler (de oorspronkelijke regel vervalt)
- de musicus : je krijgt direct 2 pesos
- de dagwerker : je mag al je grondstoffen (die je op dat moment bezit) stockeren
- de havenmeester : je mag 2 schepen die naast elkaar liggen van plaats verwisselen
- de advocaat : je mag onmiddellijk de actie van een eigen gebouw uitvoeren, je betaalt hiervoor 1 peso
- de revolutionair : je krijgt 1 overwinningspunt

Op het einde van de actiefase wordt er een evenement van de president afgehandeld, afhankelijk van de plaats waar de presidentswagen staat.
De evenementen :
1. elke speler stuurt in de volgende ronde 2 personages naar het parlement
2. in de volgende ronde wordt de parlementsfase overgeslagen
3. degene die zijn foreman speelt, mag ineens zijn werker verplaatsen (deze beweegt dus twee keer)
4. iedere speler mag 1 peso betalen en één van zijn gebouwen overbouwen, hij betaalt eventueel het verschil tussen de gebouwen
5. de leider verliest 2 overwinningspunten
6. elke speler mag, beginnend van de startspeler, een grondstof van de markt nemen

Deze uitbreiding voegt echt wel iets toe aan het spel. Vond u Cuba al leuk, dan moet u het zeker eens proberen met deze uitbreiding, het vult het spel nog verder aan en maakt het mijns inziens zelfs nog beter. Gewoon eens proberen zou ik zeggen (ik ben kandidaat om mee te spelen).

Titel : Cuba : El presidente (uitbreiding)
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

13-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba


In den beginne werd dit spel nogal vaak in één adem met Puerto Rico vernoemd. Geen idee of de setting er iets mee te maken heeft of het spelprincipe, het lijkt misschien wel een beetje op elkaar, maar toch moeten we stellen dat het twee diverse spellen zijn.
Ben je een spellenliefhebber pur sang, dan zal je ongetwijfeld wel plezier beleven aan Cuba, je hebt veel keuzemogelijkheden, het speelbord en de materialen zijn erg knap en de sfeer klopt eigenlijk wel volledig.

Net zoals bij Machiavelli, Koningsburcht, Puerto Rico, ... ga je hier door middel van karakterkaarten je acties kiezen. Uiteindelijk ga je zelfs alle karakters gebruiken, behalve één. Deze éne die je achterhoudt, is nochtans erg belangrijk, want die zal bepalen hoeveel stemmen je zal krijgen in de laatste fase waarin wetten zullen gestemd worden waarmee je de punten kan scoren (en hier draait het toch om).
Het stemmen van de wetten maakt dit spel eigenlijk ook zo aantrekkelijk, je kan nog flink wat geld op tafel gooien om toch maar een wetsvoorstel goed te keuren en malafide praktijken horen nu éénmaal tot Cuba.

Het spel wordt gespeeld in 6 ronden, die op hun beurt bestaan uit 5 fasen :
- wetsvoorstellen : de bovenste kaarten van elke stapel worden omgedraaid (elke stapel bestaat uit 6 kaarten)
- actiefase : de hoofdmoot van het spel, het kiezen van karakters (4) om beurten en het uitvoeren van de bijbehorende actie
- parlementsfase : de verschillende wetsvoorstellen worden gestemd (2 van de 4 worden uitgevoerd)
- statuutfase : verwerven van overwinningspunten door het voldoen aan de wetten
- einde van de ronde : overige grondstoffen die niet zijn opgeslagen afgeven, volle schepen verdwijnen, klaarmaken volgende ronde

Einde van het spel :
Na zes ronden krijgen de spelers voor elk gebouw nog 2 overwinningspunten. De speler met de meeste punten wint het spel.

De karakters :
- werkman : activeer velden op je spelersbord (pion op speelbord plaatsen en grondstoffen en producten (max. 2) verwerven)
- handelaarster : kopen en verkopen op de markt of alternatieve acties één grondstof of product naar keuze
- architect : betaal en bouw een gebouw uit de stock en leg het op je spelersbord of alternatief 1 of 2 punten scoren
- magazijnier : activeer de gebouwen op je speelbord (in de rij en kolom waar je pion reeds staat)
- burgemeester : producten verkopen in de haven en punten scoren of alternatief 2 of 4 pesos opstrijken

Zo heeft u in grote lijnen toch al een zicht op wat dit spel inhoudt. Natuurlijk draait alles weer om de gebouwen (die ik hier niet allemaal ga bespreken) en het tactisch spelen in de parlementsfase wanneer er wetten gestemd moeten worden. Het leuke hieraan is dat je in het begin van een ronde weet, waar je naartoe moet werken. Je zal dus zowel op korte, als op lange termijn moeten denken en punten sprokkelen waar mogelijk.

Titel : Cuba
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers :  2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 150 min.

12-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De koningsburcht


De koningsburcht is weer zo'n titel van Eggertspiele die The game master in huis heeft gehaald en naar mijn bescheiden mening
was dit een enorm goede zet. Het spel straalt klasse uit en kan gerust de vergelijking met "de kathedraal" doorstaan. Het materiaal
is prima in orde, dat is het minste wat ik kan zeggen.

In dit spel bouwen de spelers gezamenlijk aan de koningsburcht. Bovendien proberen ze ook de nuttige plaatsen in het kasteel in te nemen met hun arbeiders om aan het einde van het spel extra punten te verzamelen.
In een beurt kiezen de spelers een personagekaart waarmee ze bepaalde acties kunnen uitvoeren. Deze personages worden wel in een bepaalde volgorde afgeroepen en dit maakt het allemaal nog interessanter.

In een speelronde (12 à 15 afh. aantal spelers) gaan de spelers eerst blind een karakterkaart kiezen.
Daarna worden de karakters in volgorde afgehandeld :
- arbeiders : op deze kaart worden grondstoffen uit de voorraad gelegd
- bode : je ontvangt 8 muntstukken
- handelaar : je plaatst een figuur bij een ossenkar en bekomt de overeenkomstige grondstof, ook andere spelers krijgen grondstoffen, maar moeten er één afgeven aan de wachttoren
- metselaar : je neemt één soort grondstof van de wachttoren, je mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor geld uitbetaald, tenslotte mag je ook max. 2 figuren in de burcht laten postvatten
- steenhouwer : kan een grondstof kopen die op de arbeiderkaarten liggen, mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor punten, tenslotte mag je ook max. 2 figuren in de burcht laten postvatten
- arbeiders (deel 2) : je ontvangt de grondstoffen die nog op de kaart liggen, je mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor de helft van de punten
- bouwmeester : je krijgt 5 punten voor ieder gebouw dat die ronde is gebouwd, je ontvangt alle karakterkaarten terug op handen

Voor het oprichten van gebouwen heb je grondstoffen nodig, er moet telkens met minstens 3 verschillende bouwmaterialen gewerkt worden en bovendien moet de waarde exact overeenkomen met het gebouw (niet meer of niet minder). Indien je zilver gebruikt, wordt er één zilver in de smidse gelegd (belangrijk einde spel).

Het inzetten van figuren in de burcht is erg belangrijk, aangezien deze op het einde van het spel punten opleveren. Ik ga nu niet alle gebouwen overlopen, maar sommige leveren punten op voor aantal gebouwde torens, andere voor gebruikt zilver, nog andere voor het aantal figuren in de burcht, ...

Er is ook een variant voorzien in dit spel, dan gebruik je de winterkant van het spelbord en de winterkaarten. Deze kaarten zijn eigenlijk gewoon gebeurteniskaarten die de normale gang van zaken een beetje in de war kunnen sturen. Het is dan ook geen must, maar als je eens wat verandering wil, kan je dit gerust eens erbij nemen.

Kort maar krachtig : leuk spel, niet al te moeilijk en na één spelletje heb je de smaak zeker te pakken en wil je het opnieuw spelen om een eigen verzonnen tactiekje toe te passen (en eer er bij mij al een tactiekje te binnen schiet, dan moet het echt wel meevallen).

Titel : De koningsburcht
Auteur : Inka en Markus Brand
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

11-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam : masters of trade


Het familiespel Rotterdam krijgt meer diepgang dankzij deze uitbreiding. Of de diepgang van de Westerschelde daarentegen ondertussen al verbeterd is, dat blijft een vraagteken. Het enige probleem dat ik met een uitbreiding als deze heb, is dat het niet ten goede komt aan de eenvoud van het spel. Het voegt wel ineens héél wat regeltjes toe, die het spel uiteraard tactischer maken.

De grootste verandering is dat je niet meer gezamenlijk de fasen doorloopt, maar dat je je acties gaat plannen op voorhand. Er wordt ook niet meer tot 12 maar tot 15 punten gespeeld. Door enkele kleine aanpassingen zijn de foutjes uit het basisspel weggemoffeld en wordt het spel tactischer, leuker en heb je een beetje meer in de hand. Ook de onderlinge strijd wordt opgedreven, door het openliggen van alle kaarten. Wie eerst komt, eerst maalt!

Een een opsomming van de nieuwe tactische mogelijkheden :
- handelen in grondstoffen om te speculeren en voorraden aan te leggen
- producten verhandelen om geld te genereren of punten te verzamelen
- fabrieken bouwen om mee te profiteren van de aanlevering van grondstoffen
- meerdere keren dezelfde actie in een speelronde uitvoeren
- de productkaarten in de havens liggen open
- de opdrachtkaarten zijn gezamenlijk waardoor de concurrentie ontstaat
- de scheepskaarten liggen open en kunnen gekozen worden

De nieuwe acties waaruit een speler kan kiezen door het plaatsen van z'n dokwerkers op het extra speelbord :
1) reder : 2 schepen plaatsen en laden, ontvangst 1 grondstof en verhandelen grondstoffen
2) kapitein : varen met schepen door 2 keer een kleur tek iezen
3) scheepsmaat : ontvangst van 1 scheepskaart per schip op een ankerplaats
4) verlader : overslag en productie in alle havens
5) handelaar : producten verhandelen, max. 3 transacties
6) marketeer : 1 opdracht uitvoeren
7) kassier : geld ontvangen
8) fabrikant : 1 fabriek bouwen

De hoofdacties blijven dus in zekere mate ongewijzigd, maar de keuzemogelijkheden des te groter. Het maakt het ganse spel toch interactiever en meer geschikt voor de veelspelers onder ons.

Titel : Rotterdam : masters of trade (uitbreiding)
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Tijdsduur : 90 min.

10-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam : port of Europe


Rotterdam is in mijn ogen het spel dat een stijlbreuk aankondigde bij the Game master. Je merkt de evolutie in de spellen enorm duidelijk en bij Rotterdam begon er stilaan iets te groeien dat zou eindigen in een zeer mooi product, nl. opera (waarover u later nog leest).

Rotterdam is een familiespel met een rondel. Dit is een spelmechanisme dat we vooral kennen van de tactische spellen van Eggertspiele zoals Imperial, Hamburgum, ... Hier duidt de rondel eigenlijk gewoon de gang van zaken aan, de diverse fasen worden hierop afgebeeld, zodat ze zeker in volgorde worden afgehandeld. En het spel is op zich ook erg eenvoudig. Je probeert punten te scoren door opdrachten uit te voeren.
Deze opdrachten bestaan erin om verschillende producten te kunnen afleveren. Deze moeten op hun beurt verzameld worden door het vervoeren van grondstoffen in de haven van Rotterdam. Probeer de juiste grondstof wel in de juiste havenloods binnen te krijgen, want anders levert het echt niets op.

De spelers gaan om ter snelste voor 12 overwinningspunten, dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en wint de speler met de meeste punten.
De ronden volgen elkaar snel op en doorlopen de volgende fasen :
1) schip plaatsen en grondstof laden : de spelers zetten om beurten een schip, beladen met een grondstof naar keuze, in een startpositie in de haven
2) varen over de Maas : elke speler kiest om beurt één kleur. Alle boten die een vaargeul voor zich hebben in die kleur worden een stap vooruit gezet.
3) scheepskaarten : indien een boot op een scheepsvak met anker terecht is gekomen, krijgt deze speler een scheepskaart, deze kunnen altijd in de eigen beurt worden uitgespeeld.
4) overslag en verwerking in de havens : de schepen die het juiste dok hebben bereikt krijgen productkaarten, de schepen gaan terug in de spelersvoorraad. Arriveert het schip met de verkeerde grondstof, gaat het schip terug naar de voorraad, maar krijgt de speler geen productkaart.
5) producten ruilen : de spelers mogen producten met elkaar ruilen, zo kunnen opdrachten sneller worden vervuld
6) opdrachtkaarten inleveren : max. één opdracht per ronde vervullen door de juiste productkaarten af te geven, je krijgt een nieuwe opdrachtkaart

De scheepskaarten die je in de loop van het spel kan verdienen, zorgen ervoor dat je hier en daar kan gaan manipuleren.
Het is dus een erg makkelijk en vlot spelletje, dat zeker bij niet-veel-spelers hoog zal scoren. Het thema is mooi en het materiaal goed uitgewerkt. Er is een kleine geluksfactor in het verzamelen van productkaarten en het al dan niet aankomen van je schepen. Je kan tegenspelers echt wel pesten door een verkeerde kleur voor hen te kiezen. Het ruilen is een oplossing voor foute productkaarten, maar uit ervaring weet ik dat weinig mensen toegevingen doen en er enkel voor zichzelf gespeeld wordt.

Titel : Rotterdam : port of Europe
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

09-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ontembare stad


Met dit spel volgde de grote doorbraak voor The game master. De ontembare stad was dan ook het eerste spel dat ik van hen leerde kennen
en in de collectie opnam. En het is een goed spel, zeker als je terugkijkt in de tijd, moet je toegeven dat dit spel een hoog familiespelgehalte heeft en de klassiekere spellenspelers zeker zal kunnen bekoren. Om van een topspel te gaan spreken heeft het dan misschien weer net dat ietsje te weinig om het lijf, maar indien je op zoek bent naar een leuk uurtje tijdverdrijf, durf ik u deze zeker aanraden.

In dit spel ga je bouwgronden kopen en er gebouwen op plaatsen. Zoals vaak wint diegene die op het juiste moment de juiste gronden en gebouwen zal kunnen plaatsen. Het spel eindigt à la Catan vanaf het moment dat een speler een aantal punten heeft behaald (afh. aantal spelers).
Het spel verloopt in verschillende fasen :
1) Inkomsten en gebeurtenissen : er wordt een kaart van de trekstapel omgedraaid en elke speler die reeds gebouwen in die kleur heeft gebouwd, ontvangt (eventueel vermeerderd met een gebiedsbonus) inkomsten. Let op, voor de kaart wordt omgedraaid is er een belasting en mag geen enkele speler meer dan 5 bouwstenen hebben (het teveel wordt afgelegd). Komt er een gebeurtenis uit de trekstapel, wordt deze afgehandeld.
2) Fase 2 is de kern van het spel waarin een speler verscheidene zaken kan gaan doen :
- gebouwkaarten kopen en verkopen (tegen halve prijs)
- gebieden kopen (max. 2 per beurt), door er hun ridder op te zetten
- gebouwen plaatsen (max. 2 per beurt) (met aandacht voor enkele bouwregels)
3) Puntentelling (het aantal gebouwen die je op het spelbord hebt staan, zijn je punten)
Tenslotte zijn er nog invloedkaarten die je krijgt als jouw scorepion exact op een rood vakje eindigt. Met deze kaarten ga je een beetje kunnen manipuleren.

Dit is het basisspel, er is ook nog een variant voorzien met enkele aanpassingen.
Zo zijn er de grootmeesters, die ook punten opleveren, voor de speler die de meeste gebouwen van die bepaalde kleur hebben gebouwd.
De bouwmeesters wisselen van eigenaar als er een andere speler meer gebouwen heeft in die kleur.
Je kan spelen met een historische opbouw, de gebouwkaarten tonen A,B,C en D op de achtergrond en dan laat je ze gewoon in die volgorde uit de stapel komen (raad ik altijd aan om zo te doen)
Overname door isolement zorgt dan weer voor wat extra tactiek. Indien je erin slaagt om de ridder van een tegenstander te isoleren, neem je het stukje land van die speler in.

Titel : De ontembare stad
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 75 min. 

08-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Block it!



Dit spel is zonder enige twijfel de grootste teleurstelling die ik ooit had bij spellen van The game master.
Het lijkt wel tof en het idee is goed, maar het doet het gewoon niet. Het werkt niet, zelfs na meerdere
partijtjes heb ik mijn gevoel niet kunnen aanpassen.

Bedoeling van het spel is om jouw eigen blokken op het speelbord te krijgen. Dit doe je door de tegels te draaien
en ervoor te zorgen dat er vier tegels een vierkant vormen met jouw kleur.

Eerst en vooral is de geluksfactor al doorslaggevend, aangezien een dobbelsteenrol zal bepalen wat je moet doen.
De mogelijke acties :
- een tegel 90° draaien met de klok mee
- een tegel 90° draaien tegen de klok
- een tegel 2 x 90° draaien met de klok mee of twee aparte tegels 90° draaien met de klok mee
- een tegel 2 x 90° draaien tegen de klok of twee aparte tegels 90° draaien tegen de klok
- twee tegels ruilen van plaats (zonder te draaien)
- verwijderen van een blokje op het speeelbord (nadien heb je nog een extra beurt overigens)

Deze laatste regel maakt het ook een vogelpikspel, waarbij je het nodige geluk moet hebben om op het juiste moment nog eens
blokken van een tegenstrever van het bord te gooien. Elkaar pesten is leuk, maar deze manier zorgt enkel voor een hoop frustratie en
slaande ruzie als je het spel niet tijdig opbergt.

Zelf schrijft The game master dit spel aan als een familiespel om te spelen met de jongeren kinderen. Misschien dat sommige kinderen hiermee
wel een kwartiertje zoet zijn, maar meer dan dat zit er volgens mij niet echt in. Misschien kan u het spel best eens onderwerpen aan een testronde, misschien heeft u een ander idee over dit spel, maar mij hoeft u niet als speelpartner te vragen.

Titel : Block it!
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15 min.

07-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Section X


Het minste wat je kan zeggen van dit spel, is dat het een vreemde eend in de bijt is.
De cover doet me wat denken aan een combinatie van het windkracht 10-spel en de Rambo-reeks.
Stoer ... dat wel, maar om nu te zeggen dat er een ijzersterk spel achter de gevel schuilt, dan moet ik u jammerlijk genoeg teleurstellen.
Ook dit spel moet je waarschijnlijk weer binnen de juiste context bekijken. Heb je nog nooit geproefd van het "betere" spel, dan is dit misschien wel een leuk introductiespel.

De spelregels zijn dan ook vrij eenvoudig. Je probeert met je "gevangenen" een weg te banen onder de oceaan naar het aangrenzende vasteland, maar pas op, want de wachters zitten je op de hielen en tunnels zouden wel eens kunnen instorten. Bovendien is er verdeling in de gevangenis en probeert elke speler gewoon z'n eigen huid te redden en de andere clans het leven zuur te maken.

In een beurt doorloop je 3 fasen :
- een tegel nemen (indien hij er nog geen drie heeft, anders moet je onmiddellijk naar fase 2)
- een tegel plaatsen, verwisselen, verplaatsen of draaien
- gevangen verplaatsen of deur (ver)plaatsen

Als er drie gevangenen van een speler het vasteland bereiken, worden de bewakers gealarmeerd en blazen ze de tunnels op. Enkel gevangenen die in een schuilplaats zitten (op sommige tegels) blijven leven. Indien geen enkele speler nog vijf gevangenen overheeft om in veiligheid te brengen eindigt het spel onmiddellijk, zijn er één of meerdere spelers die geen vijf gevangenen meer hebben, wordt er een laatste ronde gespeeld. De speler die het meeste gevangenen kan bevrijden wint het spel.

Dit is een kort overzicht van wat Section X te bieden heeft. De eerlijkheid gebiedt mij wel om te zeggen dat er enkele kleinere regels zijn die ervoor zorgen dat bouwen, verplaatsen, draaien, ... niet zomaar willekeurig kan gebeuren. Je kan tunnels claimen door je deur erop te plaatsen. Je kan tactisch spelen en tunnels van elkaar proberen af te nemen. Maar of dit het spel nu beter maakt ???
The game master geeft zelf ook weer varianten aan die het spel attractiever zouden moeten maken. Maar of zeven ipv vijf gevangenen die het spel beëindigen; open tegels ipv gedekte tegels of het onderling wisselen van spelbeurten daar nu echt aan tegemoet komen, dat blijft ook voor mij een open vraag.

Titel : Section X
Auteur : Chislaine Van den Bulk
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

06-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skyline of the world


Soms heb je van die spellen, ze zien er niet echt uit, maar ze zijn zo goed. Dat gevoel had ik bij Union pacific, ook bij Hanze en in zekere mate ook bij deze skyline of the world.

Moeilijk is dit spel zeker niet, de spelers trachten op de juiste momenten de juiste etages van een gebouw te bouwen. Je scoort punten voor penthouses (5de verdiep), het hoogste verdiep op bepaalde plaatsen op het speelbord en je krijgt 2 punten als je je opdracht kan uitvoeren die je aan het begin van het spel krijgt.

Een spelbeurt bestaat uit 3 fasen : een inkomstenfase, een bouwfase en een koopfase.
En zoals in vele spellen het geval, is ook het geld hier het grote probleem.
- In de inkomstensfase krijg je een uitbetaling voor je beste gebouw of gebouwenreeks (horizontaal en verticaal aan elkaar grenzende gebouwen)
- In de bouwfase mag je etages bijbouwen op het speelbord
- In de koopfase kan je etages kopen die je in volgende rondes kan inzetten

Een extraatje dat in het spel verwerkt zit, zijn de bonuskaarten. Je krijgt er al drie aan het begin van het spel en krijgt er één extra telkens een tegenspeler een penthouse bouwt. Deze bonuskaarten tonen figuren die je gaat proberen na te bouwen op het speelbord, hiervoor krijg je ook geld.

De bouwregels zijn op zich ook vrij simpel : je mag maximaal 5 verdiepen bouwen, je mag enkel een penthouse bouwen als je reeds een andere etage in het gebouw hebt, je mag niet op een eigen verdiep bouwen en je moet natuurlijk het juiste verdiep op de juiste plaats zetten. Een eerste verdiep kost 1 miljoen, het 2de kost 2 miljoen, het 3de vier miljoen, het 4de zes miljoen en het penthouse kost de volle 10 miljoen. Dit is een hele investering, want je moet eerst het verdiep aanschaffen voor tien miljoen en dan nog eens tien miljoen bouwkosten betalen. Daarnaast levert een penthouse wel overwinningspunten op en maar telt het niet bij de inkomstenfase.

Als u deze bespreking leest, is het waarschijnlijk allemaal vrij abstract, maar het speelt erg vlot en makkelijk. Net zoals bij de meeste spellen die the game master heeft uitgebracht in de beginperiode doet de auteur er enkele tips gratis bovenop.

Titel : Skyline of the world
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4 
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

05-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel Amsterdam


Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit spel er niet erg aantrekkelijk vind uitzien. Het doet me een beetje denken aan zo een gepersonaliseerd spel van één of ander bedrijf of stad. Je kent nog wel die aangepaste ganzenborden of mens-erger-je-niet-en met reclame op. Vandaar dat dit spel een beetje uit mijn gezichtsveld was verdwenen. Tot onze goede vriend Pieter Syroit me meldde dat hij dit spelletje had gespeeld en leuk had bevonden.

Mijn interesse was natuurlijk ineens gewekt en ik gaf hem carte blanche om dit spel mee te brengen uit Essen. Voor dit spel kan je zeker enkele mensen bij elkaar vinden, aangezien het een eenvoudig, redelijk snel familiespel is. De bedoeling van dit spel is als eerste een aantal bezoekers naar je hotel te lokken. Met andere woorden de proppers van Amsterdam moeten in gang schieten en volk zien te versieren.

Het spelbord is opgebouwd uit 25 tegels waarop gebouwen staan afgebeeld (koffieshops, herenhuizen, cafés, musea en de meisjes van plezier).
De tegels hebben een dag- en nachtkant die kunnen worden omgedraaid door de burgemeester of nachtwachter er te laten passeren. De toeristen komen aan per bootje op de gracht die rond het spelbord ligt.

In een beurt gooi je met de dobbelstenen en plaats je de boot het aantal gegooide ogen verder op de vaart. Daarna zet je een toerist af aan het aangrenzende plaatsje (in een bocht blijft de toerist staan en kan hij later worden opgepikt). Je plaatst een hotel op een kruispunt van vier gebouwen en tot slot verplaats je de burgemeester en nachtwachter om fiches om te draaien. Indien er zich op de omgedraaide tegel toeristen bevinden verplaatsen die zich naar een andere tegel met dezelfde functie (een broek vol goesting blijft dus een broek vol goesting).
Zo gauw een speler erin slaagt door tactisch te spelen 12 toeristen rond zijn hotel te krijgen, wint hij het spel onmiddellijk. (15 toeristen bij 2 spelers).

U merkt het ook : eenvoudige spelregels, toch tactische zetten mogelijk, maar wel afhankelijk van een dobbelsteenworp. Alhoewel onze goede vriend Hans van Tol ook varianten heeft voorzien waarbij iedereen een aantal zelfde stappen moet zetten met burgemeester en nachtwachter.

Dit is echt zo'n spel dat té weinig uit de speelkast komt, het zorgt in ieder geval voor het juiste gevoel bij spelers. Je kan een beetje tactiek in je spel steken, maar je moet ook niet je hoofd gaan breken.

Titel : Hotel Amsterdam
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

04-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van The Game Master

Tactische spellen :
- Het koopmanshuis
- Opera
- Cuba
- El presidente (uitbreiding Cuba)
- De ontembare stad

- Het verraad (uitbreiding De ontembare stad)
- De koningsburcht
- Rotterdam
- Masters of trade (uitbreiding Rotterdam)
- Skyline of the world


Kaartspellen :
- Tien
- Koe zoekt boer
- Gooische koeien
- Klussen met koeien

Familiespellen :
- Tobago
- Hotel Amsterdam

- Zwarte kater
- Section X
- Block it!

Deze onderverdeling heb ik zelf provisoire in elkaar geknutseld, dus schiet niet op de pianist aub.
Ook in de familiespellen is een nodige dosis tactiek nodig en andersom zijn de tactische spellen best in familieverband
te spelen. Een gedetailleerdere uitleg van de spellen mag u de komende dagen verwachten.
(de spellen in blauw zitten in onze collectie)

03-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over The Game Master

The Game Master ontwikkelt gezelschapsspellen voor iedereen. The Game Master staat garant voor eindeloos spelplezier door de grote mate van interactie en variatie in de spellen. Het eerste strategiespel, De Ontembare Stad won De Nederlandse Spellenprijs 2005. Het jaar daarop wist The Game Master met Skyline of the World de tweede prijs te behalen. En in 2008 wint ook Cuba de Nederlandse Spellenprijs en werd genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2008.

Moderne thema's
De bordspellen gaan niet alleen over Ridders en Grootmeesters. The Game Master kiest ook voor moderne thema's als de Rotterdamse haven en het driedimensionale bouwspel Skyline met penthouses. Met het hippe kaartspel 10, in speciale Retro uitvoering, wordt op originele en humoristische wijze ingespeeld op de populariteit van poker. 

Spellen op maat voor bedrijven
De spellen die The Game Master uitgeeft zijn ontwikkeld door een eigen team van specialisten. Elk nieuw spel heeft zijn eigen karakter, spelwerking, vormgeving en uitstraling. The Game Master ontwikkelt regelmatig spellen op maat voor verschillende organisaties. Uiteenlopend van een ondernemersspel voor filiaalmanagers tot een voorlichtingsspel voor tienermeisjes. En voor meerdere doeleinden: als kerstpakket, relatiegeschenk, marketing instrument, communicatiemiddel of voor trainingen op diverse niveaus. 

Adres :

The Game Master
Raadhuisplein 31
2914 KM Nieuwerkerk aan den IJssel
Nederland
Tel.nr: (+31)0180-320057
Fax nr: (+31)0180-320309
Email: info@thegamemaster.nl
(bron : website The Game Master)

02-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand augustus

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

The Game Master

01-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (11)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (637)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Secrets
  • Riga uitbreidingen (Ostia spiele)
  • Riga (Ostia spiele)
  • Legends (Ravensburger)
  • Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!