IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smartgames 2010
Ook in 2010 staan er weer leuke spellen in de vitrine bij Smart games.
Het concept van sommige spellen is een klein beetje verschoven en dat is exact het juiste woord.
In plaats van tegels te leggen (zoals bij de vorige spellen), wordt er hier vaak geschoven.

Hieronder een opsomming van de nieuwigheden :

Smartphone : een woord dat hoogstwaarschijnlijk wel in de Dikke van Dale zal verschijnen, iedereen heeft er tegenwoordig wel eentje. Zo ook Smart games, hun eigenste smartphone, niet echt geschikt om te bellen of te sms'en, maar wel om je hersenen te pijnigen. Het concept bestaat al erg lang en heeft u zonder enige twijfel ooit al eens gebruikt. Wie herinnert zich die schuifpuzzeltjes niet meer, die je vroeger als reclamegadget wel ergens bij kreeg? Dit gaan we nu met de Smartphone doen. Verschuif de toetsen zodat het telefoonnummer zichtbaar wordt, dat de opdracht vraagt. De oplossing is juist wanneer de afgebeelde cijfers zichtbaar zijn in de zilveren ringen.



Chickenshuffle : zoals de naam al wel doet vermoeden, wordt er hier ook geschoven, ditmaal dienen alle kippen op de eieren te geraken, zodat deze kunnen worden uitgebroed. Je kan natuurlijk schuiven op goed geluk, maar de juiste vaardigheid gaat je toch wat snelheid meegeven bij het oplossen van de puzzels.

Anaconda : de grootste slangen ter wereld moeten toch ook een inspiratiebron zijn voor Smart games. In Anaconda gaan we puzzelen met echte tetrisblokjes. Zowel op de voor- als achterkant staan stukken slang afgebeeld (sommige stukken zijn ook leeggebleven). Op de opdrachtkaarten geven ze telkens een stukje van de puzzel weer en dien jij de rest van de puzzel af te maken zodat de slang niet onderbroken wordt en de opgegeven letter zichtbaar blijft op het speelbord.



Smartcar : nog eens ééntje voor de allerkleinsten, maar wel een erg mooie en bovendien een erg uitdagende. Probeer de vier blokjes in de auto te proppen zodat de kleuren op de juiste plaats staan en zodat er enkel oogjes vooraan op de wagen staan. Dit lijkt op zich poepsimpel, maar als je bij de gevorderde opdrachten nog maar enkel hier en daar een tip krijgt, durft het toch al wel eens moeilijk te worden, vooral omdat je die "éénvoudige" blokken in alle richtingen kan draaien.


Cannibal monsters : met deze laatste, wat mijn favoriet is op dit moment, grijpt Raf Peeters terug naar het Solitair-principe. U kent het wel, met de ene knikker over de andere springen, die verdwijnt en je moet proberen op het einde van de rit er nog maar één over te hebben. In cannibal monsters komt er nog wel ietsje extra's bij, nl. dat de monsters mekaar niet allemaal kunnen verorberen. Groen eet enkel rood, rood eet enkel blauw en blauw doet zich op zijn beurt te goed aan groen. Je mag overigens niet over monsters héén springen en je moet ook altijd in rechte lijn bewegen. Ontdek jij de juiste combinatie van sprongen zodat er slechts één monster(toren) overblijft?


30-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resterende Smartgames
Met trots mogen we u melden dat we ook de resterende Smartgames kunnen toevoegen aan onze collectie. Vandaag bespreek ik even de achterstallige spellen, morgen komen de nieuwigheden van 2010 aan bod. Overmorgen gaan we van start met een spiksplinternieuwe reeks, die u ongetwijfeld niet koud zal laten, dus begin al maar te watertanden.

Het beproefde concept, nl. 1-persoonsspellen blijft in onderstaande spellen behouden.

Gogetter : in deze reeks zijn ondertussen al vier spellen verschenen. De spelers spelen wederom met het gekende kwalitatieve materiaal en proberen door middel van puzzelstukken een weg te bouwen tussen de figuurtjes op de opdracht. Des te moeilijker de opdrachten, des te meer figuren moeten met elkaar verbonden worden en vooral sommige mogen niet verbonden worden. In deze reeks zijn er wel meerdere oplossingen mogelijk, vanaf het moment dat er aan de voorwaarden van de opdracht voldaan wordt, is het doel bereikt.
De reeks omvat verschillende thema's, zo is er "prince & dragon", "land & water", "mummy mystery" en "cat & mouse".




Duouzzle : dit is een puzzelspel voor de kleutertjes. Het verschil met een gewone puzzel is dat er hier op twee lagen wordt gebouwd. De opdracht toont het geheel, maar door middel van het op elkaar leggen van puzzelstukken ga je stukjes wegmoffelen of juist zichtbaar maken. Erg leuke puzzelvariant. Ook nu wordt er weer in niveaus gewerkt, in de startset geeft men de twee lagen die gebouwd moeten worden afzonderlijk en moet de kleuter het gewoon namaken.



Day & night : we blijven bij de kleuterpuzzels. In day & night wordt er wel een héél ander aspect "belicht" (of niet belicht is misschien beter gezegd). De kleuters kunnen op twee manieren gaan puzzelen. Ze kunnen de puzzel bekijken overdag (met alle kleurtjes, gezichtjes, ... duidelijk zichtbaar, dus maar na te maken) of 's nachts waarbij ze de puzzel opbouwen enkel met de contouren van de blokken gegeven. In totaal zijn er tien blokken die dienen te worden gebruikt. Nadeel van dit spel is toch wel dat de blokken uit de doos kunnen vallen. Zo lang je de puzzel rechtop houdt, blijven de blokken nog over de staven, maar als je het even ondersteboven houdt, kan je gaan blokjes rapen.



Colour code : dit is nog eens een spel van Kris Burm en niet van Raf Peeters (wat de bovenstaande wel waren). Het spel omvat een staander en 18 doorzichtige tegels waarop een vorm in een bepaalde kleur staat afgebeeld. De opdrachten tonen een figuur die bestaat uit verschillende kleuren en vormen en jij moet nu een aantal tegels op elkaar leggen zodat de afgebeelde figuur zichtbaar wordt. Zie dit spel gerust als een variant van Duopuzzle voor de "grotere" kinderen. Ook volwassenen zullen hier hun bezigheid mee hebben. Mensen die last hebben met meetkundig inzicht, raad ik aan om hier ver vanaf te blijven. (of juist niet natuurlijk ;-) )


 



29-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Classic line
Als slot van deze reeks omtrent Schmidt spiele gaan we toch even terug naar de origine van de uitgeverij.
We kunnen er eigenlijk niet rond om deze spellen ook even te vermelden. De classic line heeft deze uitgeverij eigenlijk 
groot gemaakt en behoort ook nu nog steeds tot de meest verkochte spellen uit het gamma en misschien wel uit de spellenwereld.
Deze spellen zal u echter niet vaak op de tafel aantreffen op onze spellenavonden, des te meer in de (Vlaamse) huiskamers.
Een voorstelling hoeft hier niet veronderstel ik. Spelregels gaan neerpennen en een eigen mening hebben ook al geen toegevoegde waarde
aangezien u de spellen ongetwijfeld kent. Kniffel kennen wij als Yahtzee en Halma als chinese checkers.

                   
               

Graag vermeld ik hier ook nog even, dat we slechts een impressie hebben kunnen geven van Schmidtspiele.
Deze uitgeverij is een instituut in de spellenwereld en heeft in het verleden al meermaals zijn waarde bewezen. 
Jammerlijk genoeg kunnen we niet dieper ingaan op de oudere spellen. Deze zijn collector's items geworden en 
zijn niet meer verkrijgbaar in de handel. Wenst u hieromtrent meer info, dan verwijs ik u graag door naar www.boardgamegeek.com.
 
Bij deze bedank ik Schmidtspiele voor hun ondersteuning en gebruik van de informatie van hun website.
Morgen gaan we verder met een reeks spellen die zoals reeds vermeld verbonden zijn aan deze uitgeverij.
Het belooft in ieder geval zeer interessant te worden voor de véélspeler die houdt van familiespellen en geen al
te ingewikkelde spellen.

28-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Take it
Na de easy play reeks gaan we nog eens een keertje terug naar een kaartspel.
"Take it" is een eenvoudig kaartspel waarbij de spelers op het juiste moment trachten de beste kaarten van de medespelers af te pakken.
Tijdens het spel heb je 3 maal de mogelijkheid om "take it" te roepen en alle openliggende kaarten op te nemen. De speler met de meeste punten wint het spel.

         

De oudste speler neemt de stapel geschudde kaarten en draait deze één voor één om. Elke speler (ook diegene die omdraait) mag ten allen tijde "take it" roepen en dan krijgt hij alle kaarten. Hij legt de kaarten verdekt op een stapel voor zich neer en mag deze niet meer bekijken tot het einde van het spel. Bovendien wordt deze speler nu de omdraaier van de kaarten.
Elke speler mag 3 keer "take it" roepen (bij 2 of 3 spelers zelfs 4 keer). Elke keer je een stapel kaarten neemt, vorm je een nieuwe stapel, zodat je weet wanneer je moet stopen met roepen.

Je kan vier soorten kaarten verzamelen :
- volle kracht vooruit-kaarten : kaarten met één kleur achtergrond : het afgebeelde getal zijn de punten
- dubbel of niets : kaarten met dubbele achtergrond : je krijgt het afgebeelde getal als punten als je twee exemplaren van deze kaart hebt
- joker : vraagteken : telt alleen samen met een dubbel of niets-kaart, zowel bij positieve als negatieve punten (alleen is deze kaart niets waard)
- 10 of niets : de speler die het meeste kaarten van deze soort heeft, krijgt 10 punten, alle andere 10-nen zijn waardeloos

Het spel is ten einde als alle kaarten zijn verdeeld of als alle spelers behalve één de limiet van 3 "take it"-stapels hebben bereikt. De resterende speler krijgt alle kaarten die nog resten.

U merkt het : een dom, snel kaartspel, aankopen lijkt me niet echt aangewezen, tenzij je hier echt van houdt.
Het kan af en toe wel eens leutig zijn om iemand net te snel af te zijn door sneller "take it" te roepen, maar het is vooral een getel en onthouden van welke kaarten je reeds verzamelde. Voor sommigen is dit ongetwijfeld een hel en dan misschien ook wel een afrader om het op tafel te brengen.

Titel : Take it
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

27-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Easy play reeks
U heeft de afgelopen dagen een opsomming gekregen van de Easy play reeks.
Normaal mogen de spelregels niet zo'n groot probleem zijn, maar misschien
stelt u zich hier en daar toch nog een vraagje.

Bent u nu toevallig gezegend met een kleine kennis van het Duits of bekijkt u gewoon
graag beeldjes, dan raad ik u aan om op de website van Schmidtspiele de filmpjes te
bekijken waar de spelregels vluchtig worden uitgelegd bij deze (en andere) spellen.

U vindt deze filmpjes hier : http://www.schmidtspiele.de/index.php?id=416

Veel kijkplezier!

Bovendien zijn er ook al enkele spellen verschenen in een Easy play reeks voor kinderen.
Misschien komen we hier ooit nog wel eens een keertje op terug .

26-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemblo

Voor diegenen die mijn weblog wel leuk vinden, maar niet graag al te lange teksten lezen : Gemblo is een variant van Blokus en Blokus trigon.


Het spelconcept is eigenlijk identiek, de spelers leggen om beurten hun speelstukken op het speelbord. Ze proberen zo lang mogelijk
speelstukken kwijt te spelen en diegene die als eerste al zijn blokjes weg krijgt wint. Of wanneer dit niet lukt, wint diegene met het minste
strafpunten over. Elke zeshoekje van een blokje is een strafpunt. Zelfde als Blokus, niet waar?

Neen? Er is een klein verschil in het plaatsen van de blokjes. Bij blokus mochten ze enkel met een hoekje elkaar raken. In Gemblo moeten ze één "open" speelveld van elkaar verwijderd zijn. Je kan dus ook afgeblokt worden door de blokjes van andere spelers. Daarnaast hebben de blokjes weer een andere vorm (zeshoekig).

In de spelregels staat ook een variant voor 1 speler, maar ik vrees dat Schmidt dit vooral heeft toegevoegd vanuit hun puzzelachtergrond, want dit is niet echt een spel, maar gewoon creatief bezig zijn met de blokjes om mooie tekeningetjes te maken. (als voorbeeld geven ze een tulp)

Ben je dus een fan van dit soort spellen, dan is Gemblo zeker een uitdaging. Ben je Blokus beu gespeeld en wil je wel eens andere vormen qua blokjes, dan kan je je deze aanschaffen. Voor de rest kan ik u enkel aanraden om mijn bespreking van Blokus er nog eens op na te lezen (u vindt deze terug in de categorie van Winning moves)

Titel : Gemblo
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Justin Oh
Aantal spelers : 1-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

25-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Würfel-Ligretto
Elk zichzelf respecterend spel heeft tegenwoordig toch wel een dobbelsteen- of kaartversie zeker. Ik kan u talloze voorbeelden opsommen : Through the ages, Ra the dice game, Samurai, Puerto rico, Ticket to ride, ... 
Ik denk wel dat dit één van de enige kaartspellen is die een eigen dobbelversie heeft.

    

Men wijkt erg weinig af van het principe en maar goed ook. Het spel gaat nog steeds snel, zenuwachtig en wederom voor motorisch-gestoorden te heftig vooruit. Afhankelijk van het aantal spelers, trekken de spelers een aantal dobbelstenen uit de zak en plaatsen ze in hun dobbelbeker. Eén van de spelers roept "Ligretto start" en de hectiek kan beginnen.

- de spelers gooien hun dobbelstenen en leggen deze indien mogelijk op het speelbord
- de dobbelstenen moeten in stijgende volgorde worden afgelegd
- eerst komt, eerst maalt
- kan je geen dobbelstenen meer afleggen, gooi je opnieuw en kan je terug proberen

Zodra een speler al z'n dobbelstenen kwijt is, roept hij "Ligretto stop". Er mogen geen dobbelstenen meer worden afgelegd.
De winnaar krijgt voor elke niet afgelegde dobbelsteen van de tegenspelers een punt. De andere spelers krijgen voor elke niet afgelegde dobbelsteen een minpunt. Na 12 ronden te hebben gespeeld,  is de winnaar bekend.

Titel : Würfel-Ligretto
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Inka & Markus Brand
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

24-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Level X
  

Het doel van het spel is om door goeie dobbelsteencombinaties te gooien punten te scoren. Probeer op de X te komen van de rijtjes, maar je
zal merken dat je er erg snel terug afvliegt.

De spelers spelen om beurten hun beurt. Je gooit alle dobbelstenen en probeert combinaties te maken tussen 5 en 10.
- een groep mag bestaan uit verschillende dobbelstenen, maar ook uit één (5 of 6)
- elke dobbelsteen kan maar tot één groep behoren
- dobbelstenen kunnen ook niet gebruikt worden

Na deze keuze plaatst de speler z'n pionnen op de overeenkomstige rijen of zet een reeds aanwezige pion één stap verder.
Komt een pion op een X, dan krijgt de speler onmiddellijk een puntenfiche. Stond hij reeds op de X, krijgt hij voor elke combinatie
in die hoeveelheid een puntenfiche. Kom je op een X terecht waar reeds een speler staat, dan vliegt deze af de track en gaat naar de
eigenaar terug. Vanaf het moment dat de puntenfiches van een reeks weg zijn, kan er niet meer op deze reeks gespeeld worden.

Indien een speler een setje puntenfiches kan verzamelen (5,6,7,8,9,10) krijgt hij een bonusfiche. Hij kan er meer van deze verzamelen.
Hebben 2,3 of 4 dobbelstenen een "1", dan mag je deze stenen als joker gebruiken in de te maken combinaties.

Als er drie setjes puntenfiches of alle bonuskaartjes zijn uitgedeeld, eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Level X
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Stefan Risthaus
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

23-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Numeri
       

In dit spel proberen de spelers hun stenen te plaatsen op de meest geschikte plaatsen, die de grootste vermenigvuldigingsfactor hebben.
Op het einde van het spel worden de waardes van de stenen vermenigvuldigt met de vermenigvuldigingsfactor van de plaats waar ze staan.

De spelers gooien om beurten met de dobbelsteen en zetten de steen met die waarde op het volgende lege veld op het speelbord.
In de loop van het spel worden reeds ingezette pionnen ook steeds naar het volgende lege veld geplaatst. Gooi je een ster, dan mag je zelf kiezen welke steen je verzet. Vanaf het moment dat er een speelsteen over een barrière is gegaan (deze staan afgebeeld op het speelbord), dan mag een dobbelsteenworp worden opgesplitst over twee stenen. (bv. bij een 5 worden steen 1 & 4 verzet). De volgorde waarin je deze stenen dan verzet, mag je zelf kiezen, maar dit kan belangrijk zijn.

Indien je er in slaat om drie stenen van jezelf vlak na elkaar te plaatsen, dan krijg je een extra beurt. Dit geldt wel enkel als je de ketting in de vorige beurt hebt gevormd of verplaatst. Je kan zelfs meerdere beurten na elkaar blijven spelen, als je de juiste combinatie gooit.

Van zodra de laatste drie velden zijn bezet, eindigt het spel meteen. De punten worden bepaald, zoals reeds besproken in de inleiding. Een niet ingezette steen levert strafpunten op, nl. de waarde van de steen x 5. De speler met de hoogste score is uiteraard de winnaar.

Titel : Numeri
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Rudi Hoffmann
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

22-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiki topple


U merkt in bovenstaande afbeelding een andere titel dan die van dit bericht, de verklaring is zéér eenvoudig. Hierboven ziet u een foto van de Poolse versie van dit spel. Kwestie van het internationaal te houden ;-)

Dit spel is naar mijn bescheiden mening het meest tactische spel uit de easy-play reeks. Dit wil zeker niet zeggen dat het geen luchtig spelletje is met een zeker geluksfactor, want dat blijft zeker het geval, maar je moet dit keer met kaarten gaan manipuleren en de dobbelstenen laten we nu even aan de kant.

De spelers krijgen een opdrachtkaart, op deze kaart staan drie kleuren die in de totem zitten. Ze proberen deze drie kleuren bovenaan de totem te krijgen tegen het einde van het spel, want dan levert dit hen het meeste punten op. Elke speler krijgt een setje handkaarten. Hiervan worden er twee al afgeworpen die niet kunnen worden ingezet deze ronde. Daarna worden twee kaarten blind getrokken, dit zijn de handkaarten waaruit de speler kan kiezen.

Als een speler aan de beurt komt, speelt hij een kaart, voert de actie uit en trekt een nieuwe handkaart.
Als er nog maar drie tiki's (delen van de totem) op het bord liggen of als elke speler z'n handkaarten heeft uitgespeeld, eindigt de ronde.
Afhankelijk van de opdrachtkaart scoren de spelers nu punten.



Mogelijke acties :
- tiki up : zet een tiki een aantal plaatsen (aangegeven op kaart) omhoog (je moet dit aantal stappen kunnen zetten)
- tiki puh : zet een tiki een aantal plaatsen (aangegeven op kaart) omlaag (je moet dit aantal stappen kunnen zetten)
- tiki topple : verplaats een tiki naar de laatste (onderste) plaats (mag niet voor onderste tiki gespeeld worden)
- tiki wiki : wissel twee tiki's van plaats
- tiki toast : verwijder een tiki uit de totem (mag niet bij eerste kaart)

Titel : Tiki topple
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Keith Meyers
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

21-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Los banditos
    

Dit is een spel voor 2 spelers dat steunt op het pokergegeven, dat de laatste tijd ook erg vaak wordt gebruikt in spellen. We herinneren ons allemaal wel Dicetown, Pony express, Yahtzee, ...

In los banditos proberen de spelers om ter snelste de goede buit binnen te halen. In een bepaald opzicht is het spelconcept te vergelijken met Ballonrace, maar dan met dobbelstenen. Pas op, begrijp me niet verkeerd. Ballonrace is buiten categorie ten opzichte van dit spel, maar ik denk dat weinig spellen aan Ballonrace kunnen tippen.

De speler die de beste combinatie van drie dobbelstenen kan leggen aan een buit, wint de buit.
Als je aan de beurt bent, neem je blind twee dobbesltenen uit het zakje, gooi je deze en leg je ze aan één of twee verschillende buiten.

Tijdens een beurt mag je voor of na het dobbelen een buit opeisen of weggeven. 
- opeisen :  je moet minstens drie dobbelstenen aan de buit hebben liggen en natuurlijk ook een beter combinatie dan de tegenspeler
- weggeven : de tegenspeler wint de buit (je doet dit om een nieuwe buit te krijgen op deze plaats)
De dobbelstenen van de gewonnen buit, gaan terug in het zakje.
De speler die als eerste 10 buitpunten heeft binnengehaald, wint het spel.

Mogelijke combinaties in aflopende sterkte :
- kleur-drieling : drie dobbelstenen van één kleur en zelfde waarde
- kleur-straatje : drie dobbelstenen van één kleur met opéénvolgende waarden
- drieling : drie dobbelstenen van verschillende kleuren maar met dezelfde waarde
- straatje : drie dobbelstenen van verschillende kleuren met opéénvolgende waarden
- kleur paartje : twee dobbelstenen van één kleur en gelijke waarde en 1 willekeurige dobbelsteen
- paartje : twee dobbelstenen met gelijke waarde en verschillende kleuren en 1 willekeurige dobbelsteen
- enkeling : iedere andere combinatie

Titel : Los banditos
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

20-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgenland
   

Dit is een 2-persoonsspel waarbij de spelers proberen te bouwen aan hun drie kastelen (geel, blauw, rood)
Elk kasteel wordt opgebouwd uit verschillende burgkaarten die door dobbelsteenworp of vooruit schuiven van de koningskroon kunnen bekomen worden. Op het einde van het spel worden de kastelen van de spelers met elkaar vergeleken en worden punten uitgedeeld.

De spelers starten allemaal met één muurdeel van de drie kleuren en een dobbelsteen (zwart of wit). In een beurt gooit de actieve speler een dobbelsteen en verzet de kroon met de klok mee op het speelbord. De plaats waar je terechtkomt geeft aan welk deel van het kasteel je uit de voorraad mag nemen of hoeveel extra dobbelstenen (rood) je mag nemen.
Bouwregels : er mag enkel links en rechts worden aangebouwd, een gebouwkaart kan enkel aan muurkaarten worden gelegd.
Extra dobbelstenen : je kan deze bij je dobbelsteenworp voegen (je mag kiezen hoeveel dobbelstenen), je hebt nu meer keuze om de kroon te verzetten, de gegooide dobbelstenen gaan terug in de voorraad.

Op sommige velden staat ook een kroon, dit geeft een telling aan. Je hebt ook velden met een kroon en een muur, hier mag de speler kiezen of hij waardeert of een muurtegel neemt om aan te bouwen.
Bij een waardering worden de burchten van beide spelers (in die kleur!) vergeleken. Het verschil in punten wordt aangeduid op de scoretrack. (bv. speler A heeft 14 punten, speler B 12 punten, dan gaat speler A 2 punten vooruit op de scoretrack).

Er zit nog wel een addertje onder het gras. Als de kroon in een bepaalde kleur start, moet je deze proberen in de kleur te houden, lukt je dat niet, dan moet je het waardevolste deel van je kasteel afgeven in de beginkleur. Op een gegeven moment in het spel kan het ook zijn dat bepaalde bouwdelen opgebruikt zijn, je mag die dan bij je tegenstander wegplukken. Het gat dat dan valt bij de tegenstander blijft zo liggen en kan in een volgende beurt worden opgevuld met een ander bouwdeel. Bij een eventuele waardering wordt wel enkel het beste deel gewaardeerd.

Vanaf het moment dat een speler de 30 punten haalt, is het spel afgelopen en wint deze speler.

Titel : Burgenland
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Wolfgang Lehmann
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

19-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drachenwurf
    

Zoals de titel ook bij deze verraad, gaat het wederom om een luchtig dobbelspel. Ik ga ervan uit dat sommige mensen het thema helemaal niets
zullen vinden (diegene die fantasy niet kunnen pruimen), maar het thema is in dit spel totaal van ondergeschikt belang. Ze hadden het bij wijze van spreken ook met kabouters kunnen maken.

De spelers proberen in de loop van het spel draken te winnen om hiermee op het einde punten te scoren. De draken hebben verschillende kleuren en ook verschillende achtergronden. Bedoeling is dat je draken van éénzelfde kleur of met éénzelfde achtergrond verzamelt, want dat gaat je meer punten opleveren : 1 enkeling = 1 punt; 2 = 4 punten; 3 = 9 punten; 4 = 16 punten; 5 = 25 punten; 6 = 36 punten; drakenei = 1 punt.

Elke speler krijgt een drakenbasis waarin vier draken kunnen worden gelegd. Er is wel een voorwaarde aan verbonden. Je moet een bepaalde kleur 2,3,4 of 5 keer gooien om de draak daar te mogen leggen. Bij het begin van een ronde worden drie draken opengelegd en krijgt de speler de dobbelstenen. Hij gooit en moet elke keer minstens één geldige dobbelsteen aan een draak leggen (zelfde kleur natuurlijk). Je kan deze dobbelstenen zowel aan de nieuwe plaatjes leggen als aan plaatjes van een medespeler. Kan men geen dobbelsteen leggen, is het dobbelen afgelopen.

Je neemt de draken en legt ze op de juiste plaats aan je basis. Er kunnen meerdere plaatjes aan één kant liggen. Ga je een plaatje stelen bij je tegenstrever, krijgt deze een drakenei. Dit ei kan worden ingezet als eender welke dobbelsteen in de dobbelfase of gehouden worden tot de telling. Om een plaatje van je tegenstrever af te nemen, moet je trouwens één dobbelsteen meer gooien dan de waarde op dat moment.

Als een speler terug aan de beurt komt, brengt hij eerst zijn draken in veiligheid en mag hij alle fiches die er nog liggen opzij leggen. Deze zijn veilig en blijven liggen tot de telling. In principe mag een afgelegde draak niet meer van plaats veranderen. Dit kan wel nog gedaan worden door het afgeven van drakeneieren.

Als het laatste drakenplaatje verdwenen is van de speeltafel, volgt de telling. De speler met de meeste punten, wint het spel.

Titel : Drachenwurf
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Wolfgang Panning
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

18-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big points
    

Dit spel is een abstracte versie van Atlantis van Amigo vind ik persoonlijk. Je probeert zo veel mogelijk fiches van bepaalde kleuren
te verzamelen. De pion die als eerste aankomt bij de finish zal meer punten waard zijn dan de volgende.

Het podium wordt opgesteld, de fiches allemaal in willekeurige volgorde als slang erachter gelegd. De pionnen starten aan het begin van de slang.
Indien je aan de beurt komt, kies je een willekeurige pion en plaatst deze naar de eerst volgende fiche in dezelfde kleur. Daarna neemt hij het eerste vrije, onbezette schijfje voor of achter de net geplaatste pion. Deze fiches worden opgespaard tot de telling.

Een speler die een zwart schijfje wint, kan dit schijfje tijdens een volgende beurt afgeven om een extra keer te spelen. In zo'n extra zet mag de speler ook een pion achteruit zetten naar het dichtsbijzijnde schijfje in dezelfde kleur. Het is niet mogelijk om meerdere zwarte schijfjes in één beurt te gebruiken.

Als de laatste pion het podium heeft bereikt worden de punten geteld. Elke schijf levert zoveel punten op als de plaats waar de pion op het podium staat. Een zwart schijfje levert nul punten op. Een witte schijf levert zoveel punten op als de speler verschillende kleuren fiches heeft verzameld.

Titel : Big points
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Brigitte & Wolfgang Ditt
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

17-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finito
Met dit spel begin ik aan een speciale Schmidtspiele-reeks, die ik bewust erg graag in onze collectie wou zien verschijnen. Bij het lezen van de volgende negen artikels zal u ongetwijfeld merken waarom, maar ik licht hier toch al een tipje van de sluier. Wat zoeken de meeste spelers van onze spellenclub in een spel : niet te lange speelduur, eenvoudige spelregels, tikkeltje geluksfactor mag wel, speelplezier, ... wel deze spellen leunen daar prima bij aan. U zal ook merken dat bij deze spellen als leeftijdsgrens 8 jaar zal staan, maar ze kunnen best ook door jongere spelertjes gespeeld worden onder begeleiding.

    

Fantastich toch, we gaan BINGO spelen. Elke speler krijgt een spelersbordje en 12 fiches met de waardes 1-12.
De speler die er als eerste in slaagt om deze fiches in oplopende volgorde op zijn bordje te krijgen, wint het spel.

De spelers leggen al hun fiches dicht voor zich neer en draaien er drie willekeurig om.
Een willekeurige speler dobbelt met de 20-zijdige dobbelsteen. Dit getal geeft aan waar je een fiche mag leggen.
Het kan zijn dat er twee vakjes vrij zijn van deze waarde, dan mag je kiezen waar je de fiche legt.
De spelers plaatsen een steen en draaien direct een nieuwe om, zodat je steeds keuze uit drie fiches hebt.
Is het vakje met het gedobbelde getal al bezet dan wordt er een steen op het vakje net voor of net achter dit getal gezet.

Als alle 12 stenen op het bord liggen (en nog niet in volgorde), gaat de volgende stap beginnen.
Je neemt nu elke keer een willekeurige steen van het bord en verplaatst het naar het gegooide getal.
Heeft een speler zijn stenen in oplopende volgorde op het bord liggen (er mogen wel lege plaatsen tussen zitten),
roept hij "finito" en heeft het spel gewonnen. Natuurlijk kan je ook weer meerdere ronden spelen.

Titel : Finito
Extra : Easy play reeks
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Hartmut Kommerell
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

16-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ligretto
Dit is zonder twijfel één van de topproducten van Schmidtspiele. U zal dit al merken als u even op de website gaat kijken welke versies er allemaal beschikbaar zijn. Eigenlijk is dit spel een beetje hun Carcassonne of Kolonisten van Catan, met grote uitzondering dat dit een eenvoudig kaartspel is.



Het spel is snel, zenuwslopend en uiterst ongeschikt voor hartpatiënten en mensen met trage oog-hand-coördinatie zoals ondergetekende. Het spelconcept is eigenlijk het wereldberoemde kaartspel "patience", maar dan met meerdere spelers. Een basissetje kan gespeeld worden met 4 spelers, maar als je de andere doosjes (kleuren) bijkoopt, kan je ook met 8 of 12 spelers aan de slag. Daarnaast is er ook nog een speciale tweespelervariant in de handel en enkele thematische versies bv. Kim Possible, een junior versie, een speed machine, een 2-persoonsvariant, ...

Elke speler krijgt een deck van 40 kaarten, die bestaat uit vier kleuren met kaarten genummerd van 1 tot 10. Een speler schudt de kaarten en trekt er 10 uit, dit is zijn ligrettostapel. Drie kaarten hiervan draait hij open. Daarna gaat het spel van start. Alle spelers spelen gelijktijdig en proberen om te snelste zo veel mogelijk kaarten af te spelen en vooral dan van hun Ligrettostapel. Vanaf het moment dat een speler z'n ligrettostapel heeft opgespeeld, roept hij ligretto, eindigt de ronde en volgt een telling.

- het afspelen van kaarten : in het midden van de tafel worden stapels gevormd in de verschillende kleuren. Uiteraard begint men telkens met een 1 en gaat men zo stilaan tot de 10. Zo gauw de tien op de stapel ligt, is deze stapel afgesloten.
- afspelen van de ligrettostapel : als een speler één van z'n drie openliggende kaarten kan spelen doet hij dit natuurlijk, daarna wordt een nieuwe kaart van de trekstapel toegevoegd
- afspelen van handkaarten : de resterende kaarten houdt de speler in zijn hand, hij voert hiermee de gekende patienceregel uit, drie kaarten omdraaien, de bovenste mag uitgespeeld worden indien mogelijk, zo blijven ze het ganse spel draaien met deze kaarten
- speelregels : er wordt slechts met één hand afgelegd, eerst is eerst, voor de rest zijn er geen regels

Telling :
- voor elke niet gespeelde ligrettokaart die nog in de trekstapel zit = -2 punten
- voor elke afgespeelde kaart op tafel = 1 punt

Je kan stoppen na één spelletje, maar eigenlijk is het de bedoeling om meerdere spellen na elkaar te spelen. Je kan bijvoorbeeld spelen tot een speler 100 punten heeft gescoord.

Mijn eigen mening : snel, kort, zenuwslopend, niets voor mij, maar ik doe het wel mee als ze het vragen. Iets voor jou? Lees het bovenstaande en beslis lekker zelf.

Titel : Ligretto
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Werner Ernst George Muller
Aantal spelers : 2-12
Leeftijd : 6+
Speelduur : 10 min.

15-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
14-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hands up!


Hands up is een zeer eenvoudig kaartspelletje. We hebben hier weer te maken met een jungle speed, halli galli, ... variant waarbij het de bedoeling is om je motorische vaardigheden in de verf te zetten. In hands up draait alles, u raadt het al, om de handen. U zal die afhankelijk van de opdracht in een bepaalde vorm moeten draaien. Doe je dit het traagst, dan verlies je en krijg je de opdrachtkaart. De speler die het minste kaarten weet te verzamelen, wint het spel. Zo eenvoudig en simpel is het, niet méér, maar ook zeker niet minder.

De opdrachtkaarten bestaan zowel uit opdrachten met één hand als met twee handen.
Bovendien heeft men enkele opdrachten toegevoegd die niet uit te voeren zijn, als zo'n kaarten worden omgedraaid,
dienen de spelers dit aan te geven met een ander symbool.



Titel : Hands up
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Jacques Zeimet
Aantal spelers : 2-8
Leeftijd : 5+
Speelduur : 20 min.

14-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Livingstone
Eigenlijk is Livingstone het laatste spel van Schmidtspiele voor de veelspeler, hoewel het niveau wel familiespel is natuurlijk. Dit is misschien een gedurfde uitspraak, maar u zal merken aan de volgende besprekingen dat Schmidtspiele zich op een ander doelpubliek zal gaan richten. De spellen die binnen deze categorie vallen, laten ze nu volledig over aan Hans im Glück. Ik veronderstel dat u deze spellen erg interessant vindt, dus ik zal mijn best doen om zeker deze uitgeverij ook toe te lichten in één van onze volgende reeksen.



In dit spel kruipt u in de huid van Livingstone en vaart u over de Zambezi het binnenland in tot aan de Victoriawaterallen. Zo'n expedities werden natuurlijk enkel gehouden om het "thuisland" rijker te maken, en dat is hier evenzeer het geval. Je gaat op zoek naar goud, rijkdom en mooie edelstenen. Maar pas op dat je niet te egoïstisch wordt, je moet geld schenken aan de kroon, steek dus regelmatig wat poen in je schatkist, want de speler die het minste geld schonk, verliest sowieso het spel. 

De stoomboot wordt op het speelbord helemaal links gezet en toont het aantal speelrondes. De bovenkant van het speelbord wordt gebruikt om hutten op te bouwen, die op het einde van het spel extra punten zullen opbrengen. Elke speler krijgt een schatkist, alle hutten in z'n kleur een markeringssteen en 3 geld. Alle edelstenen worden in de zak gestopt. Per speler worden er twee dobbelsteen genomen.

De startspeler gooit alle dobbelstenen, deze worden per soort bij elkaar gelegd. De startspeler kiest een dobbelsteen en voert een actie uit, daarna volgen de andere spelers. Daarna mogen de spelers nog een dobbelsteen nemen en een actie uitvoeren, op voorwaarde dat deze een hogere waarde heeft dan hun vorige dobbelsteen. Kunnen ze geen dobbelsteen nemen, eindigt hun beurt hier.

Een speler kan kiezen uit vier mogelijke acties :
- een actiekaart trekken : de speler neemt een aantal kaarten, gelijk aan het aantal ogen van de dobbelsteen en houdt één kaart
- geld nemen : de speler neemt geld, gelijk aan het aantal ogen van de dobbelsteen
- de mijn ontginnen : de speler neemt een aantal stenen uit de zak, gelijk aan het aantal ogen van de dobbelsteen. Hij kan de stenen die hij vindt verkopen of verzamelen. Opgepast als je edelstenen verzamelt, want bij de kaart mijninstorting, verlies je alle edelstenen. Elke edelsteen die de spelers op het einde van het spel overhebben, is één punt waard.
- hut bouwen : de spelers bouwen een hut in de rij, gelijk aan het aantal ogen van de dobbelsteen. Ze betalen de kosten die onderaan de kolom staan. Indien je op een plaats bouwt, waar reeds een speler een hut heeft staan, betaal je één geld extra aan die speler.

Ten allen tijde mag je geld schenken en in je schatkist stoppen. Je moet dit wel netjes melden aan je medespelers. Het geld kan niet meer uit de schatkist genomen worden.



Op het einde van elke ronde is er een waardering. Enkel de kolom waar de stoomboot staat, wordt gewaardeerd. De spelers krijgen voor elk van hun hutten het aantal punten dat links in de rij staat. Na de waardering vaart de boot één stap verder naar de watervallen.
Na de laatste waardering volgt er nog een slotwaardering. Er wordt in elke rij gekeken welke speler het meeste hutten heeft gebouwd en deze krijgt de punten die rechts naast de rij staan. Bij gelijke stand worden de punten verdeeld. Elke edelsteen is nog één punt waard. 
Diegene die het minste geschonken heeft, verliest sowieso. De speler met het meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand, wint de speler die het meeste geschonken heeft.

Livingstone is wederom een erg leutig spel, geen zware tactische overwegingen nodig. Gewoon een beetje geluk hebben met de kaarten die je krijgt (hiermee kan je heel wat plannen in de war sturen), geluk met het trekken van de edelstenen uit de zak. Een beetje blufpoker spelen bij het kiezen van de dobbelstenen. U merkt dat er wel wat geluk mee gemoeid is, maar desalniettemin vind ik het een erg leuk spel dat steeds alle kanten op kan gaan. Ook het schenkingssysteem kan erg zenuwslopend zijn, zeker als je aan tafel zit met een hoop angsthazen die om de twee voeten geld dumpen in hun schatkistje.

Titel : Livingstone
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Benjamin Liersch
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

13-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abalone
   

In dit tactische 2-persoonsspel is het de bedoeling om zes knikkers van je tegenstrevers over de rand te duwen.
Er is slechts éénvoorwaarde, je moet sterker zijn dan de tegenstrever, dwz dat je meer knikkers op één lijn moet hebben
dan de andere. Je kan pas een rij verderduwen als er minstens drie van je eigen knikkers op een rij liggen.

In een beurt mag je een knikker of een rij één plaats in een richting naar keuze verplaatsen.
Dit kan zowel vooruit, als achteruit, maar je kan ook een ganse rij opzij schuiven van je eigen kleur.

Eigenlijk is dit alles wat ik over de spelregels kwijt kan, u zal het echter wel een aantal keren moeten spelen om er een goede
tactiek in te steken. Ik wens u in ieder geval veel succes, want het zou best wel eens erg spannend kunnen worden.

Titel : Abalone
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 7+

12-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel der Türme


Dit spel is verschenen bij een Nederlandstalige uitgeverij, nl. PS-games onder de naam "spel der torens". Dit spel was de laatste jaren tegen stuntprijs te koop tijdens dé spellenbeurs in Vlaanderen "spel". We hebben dit spel al geruime tijd, het was zelfs één van onze eerste dertig aankopen die we deden toen we de club oprichtten.

Het gaat hier om een vrij abstract spel waarbij de spelers trachten om torens te maken en deze te beheersen door hun kleur van tegels bovenaan te krijgen. Het materiaal van dit spel is wederom schitterend. Een eenvoudig speelbord, maar mooie houten speelstukken in de spelerskleuren en verschillende symbolen. Het speelbord toont 8 stadswijken met elk 4 verschillende bouwpercelen (komen overeen met symbolen). Buiten de stadswijken zie je de stegen van de stad waarop alle houten tegels aanvankelijk willekeurig worden gelegd.

Om beurten verplaatsen de spelers één van hun eigen stenen. Een stapel van twee of meerdere stenen wordt een toren genoemd. In een toren mogen enkel stenen met hetzelfde symbool zitten. Een toren behoort tot de speler wiens steen bovenop ligt. De maximale hoogte van een toren is 5 stenen. Torens worden niet meer afgebroken. Ze worden overigens verplaatst net als enkelvoudige stenen.

- een steen/toren mag horizontaal of verticaal verplaatst worden
- de steen/toren mag over vrije velden of eigen velden (kleur) verplaatst worden, er is geen afstandslimiet
- een steen/toren mag op een vrij veld of op een steen/toren met hetzelfde symbool worden geplaatst (max. 5 stenen)
- een steen/toren mag dus niet op een ander symbool geplaatst worden
- een steen/toren mag over vrije of eigen symboolvelden (in stadswijk) springen
- een steen/toren mag op een vrij symboolveld (in stadswijk) worden geplaatst
- een steen/toren die op een symboolveld staat mag niet meer verplaatst of vergroot worden
- als je een steen/toren naar een symboolveld verplaatst, mag je onmiddellijk een nieuwe zet doen



Zodra een stadswijk volledig wordt bezet door stenen/torens van dezelfde kleur, eindigt het spel onmiddellijk.
- je krijgt punten voor stenen/torens op de symboolvelden
- je krijgt één punt voor elke eigen steen of vreemde steen die deel uitmaakt van een toren die je beheerst
- de stenen/torens die in de stadswijk staan die het spel beëindigde tellen dubbel

De speler met het meeste punten, wint het spel.

Er wordt in de spelregels nog een variant gemaakt voor 2 of 3 spelers en een variant waar je torens zo hoog mag maken als je maar wil,
maar we houden het voorlopig toch maar bij het origineel, dat lijkt ons toch het beste en spannendste.
Ook dit spel is misschien weer wat ondergewaardeerd. Het is een héél tactisch en strategisch spel, waarin je elke zet moet overwegen. Af en toe moet je geven om te kunnen nemen. Ik krijg dikwijls een vier-op-één-rij-gevoel bij dit spel. Je krijgt constant dat gevoel van "ik mag die hier niet zetten, want dan ..." en aangezien dit toch de bedoeling is van dit soort spellen, vind ik dit een geslaagd spel.

Titels : Spel der torens
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Rudi Hoffmann
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 45 min.

11-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oasis
   

Oasis is een doodgewoon leuk spel, een familiespel met mooi materiaal, dito puntentelling en vooral een vrij uniek actiesysteem.
Uniek omdat u voor u tegenstrevers zal beslissen in de meeste gevallen welke acties ze zullen gaan uitvoeren.

Het speelbord toont twee grote delen die ook apart zullen gescoord worden op het einde van het spel : langs de ene kant heb je de kamelenroute waar alle kamelen zullen geplaatst worden, langs de andere kant zijn er de gronden waarop tegels (oase, woestijn, steen) zal worden gelegd.
Daarnaast zijn er waarderingsfiches die je in handen moet proberen te krijgen aangezien deze op het einde je puntentotaal vermenigvuldigen. Daarnaast zijn er een aantal personages in het spel die de speelvolgorde bepalen. Ten slotte zijn er de actiekaarten die beslissen welke acties je zal kunnen doen.

Elke speler start met 5 kaarten, deze worden blind voor zich op tafel gelegd. Een beurt bestaat uit volgende acties :
1) maken van de offers : in speelvolgorde maken de spelers een offer dat max. uit 3 kaarten bestaat. Ze draaien de bovenste kaart van hun trekstapel op en beslissen of ze een hoger offer maken door nog een kaart open te draaien of dat ze stoppen en kaarten bijtrekken, die ze blind onder hun stapel leggen. Indien je een offer maakt van 1 kaart, mag je 2 nieuwe kaarten trekken, een offer van 2 betekent 1 kaart trekken en een offer van 3 betekent geen kaarten meer bijtrekken. Je mag nooit eindigen zonder kaarten!

2) aannemen van de offers : in speelvolgorde nemen de spelers een bod dat op tafel ligt, voeren de bijhorende acties uit en geven hun volgordepersonage aan de betreffende speler. Je mag nooit je eigen offer nemen, tenzij je de laatste speler bent en enkel je eigen offer overblijft. De speler die de startspeler krijgt op deze manier mag op het einde een extra actie uitvoeren (tegel leggen of een kameel zetten)

3) acties : de actiekaarten tonen wat je kan doen :
- kamelen op het kamelenpad zetten
- oase-, woestijn- en steentegels op het bord plaatsen
- diverse waarderingsmarkers winnen
- kaarten bijtrekken en blind onderaan stapel toevoegen

Bouwregels voor de tegels :
- Je plaatst een oasetegel aan de rand van het bouwgebied of tegen een reeds liggende oasetegel, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit oases van verschillende spelers verbinden. Onbezette oases natuurlijk wel.
- Je plaatst een woestijntegel aan de kamelenroute of tegen een reeds liggende woestijntegel, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit woestijnen van verschillende spelers verbinden. Onbezette woestijnen natuurlijk wel.
- Je plaatst een steentegels op eender welke vrije plaats op het speelbord, je zet je waarderingspion erop, als je later aanbouwt doe je dit horizontaal of verticaal. Je mag nooit stenen van verschillende spelers verbinden. Onbezette stenen natuurlijk wel.
Verschillende landschappen van verschillende spelers mogen wel met elkaar owrden verbonden.
Indien je start met een nieuw landschap en je hebt geen waarderingspion meer, mag je er een andere verzetten.

Plaatsen van de kamelen :
- Een kameel wordt gewoon op een vrij veld op het kamelenpad gezet. Indien je alle kamelen hebt ingezet en je krijgt terug een kamelenkaart, mag je kamelen verzetten.

Het spel eindigt als de laatste tegel van een landschapstype op het bord is verschenen of wanneer een speler een offer aanneemt waarin een kaart zit die een onspeelbare tegel bevat. Daarna wordt er gescoord :
- Zoek je grootste groep aaneengesloten kamelen op het kamelenpad en vermenigvuldig met de commoditywaarderingsfiche
- Tel het aantal aangrenzende landschapsfiches waarop je waarderingspion staat en vermenigvuldig met de overeenkomende waarderingsfiche (indien je geen waarderingsfiche hebt is de score 0; dit is in alle gevallen, ook bij de kamelen)
Bij gelijke stand wint de speler die op dat ogenblik het personage met de laagste nummer voor zich heeft liggen.

Titel : Oasis
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Alan R. Moon & Aaron Weissblum
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

10-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diamant

Dit is een spelletje "alles-of-niets", zowel qua inhoud, gameplay als eigen menig die je erover zal hebben.
In het spel komt het erop neer of je voldoende lef en durf hebt om door te spelen, maar met kans om alles te verliezen.
Of op safe te spelen en gewonnen diamanten verzilveren, maar met het idee dat het waarschijnlijk te weinig is om te winnen.



Het spel "diamant" verloopt over vijf ronden. In deze vijf ronden gaan we telkens een tunnel verkennen waar we diamanten gaan vinden, maar
ook gevaren zullen tegenkomen. Eénmalig zo'n eng beest tegen het lijf lopen of een instorting ontwijken zal nog wel lukken, maar bij een tweede
identieke verschijning, gaat het licht uit en moeten we met lege handen terugkeren uit de tunnel.

Er zullen stelselmatig steeds kaarten worden aangelegd aan de tunnels. Op deze kaarten staan ofwel getallen (het aantal diamanten die er te rapen vallen) of gevaren. Na elke kaart bepalen de spelers of ze doorspelen of niet door hun mannetje in hun hand te steken of niet. Hebben ze het mannetje niet in hun hand, dan spelen ze door. Is hun avonturier wel in hun hand, dan stappen ze uit de lopende ronde en sprokkelen ze de diamanten die ze tot dan hebben verzameld. 



Bij elke diamantkaart die wordt uitgespeeld, worden de diamanten onmiddellijk over de spelers verdeeld. Resterende diamanten worden op de kaart gelegd. Indien een speler er tussenuit knijpt, neemt hij alle overgebleven diamanten op de kaarten mee naar de uitgang en legt hij al z'n verzamelde diamanten in z'n schatkist.



Een ronde loopt net zolang tot alle spelers zijn gestopt, of tot een gevaar voor de tweede keer verscheen. De spelen die na vijf ronden het meeste diamanten heeft verzameld, wint het spel.

Het spel is ondertussen al in verschillende versies verschenen. Ook Incan gold is gebaseerd op hetzelfde systeem. Enkele kleine regelwijzigingen kunnen we wel terugvinden, maar het basisconcept blijft behouden in de verschillende versies.

Titel : Diamant
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Alan R. Moon & Bruno Faidutti 
Aantal spelers : 3-8
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

09-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Capitol
Bouwen, bouwen en nog eens bouwen ... Rome werd niet op één dag gebouwd, wel in dit spel doen we het in een uurtje.
De spelers zijn bouwmeesters die trachten om de overhand te nemen met hun gebouwen in de negen prefecturen van de stad.
Diegene die de beste timing en sterkste gebouwen neerpoot, kroont zich op het einde van dit mooie spel tot winnaar.

   

Het spel verloopt over vier ronden die elk bestaan uit vier fasen. Op het einde van elke ronde volgt er een telling. De speler die na vier rondes het meeste punten sprokkelde, wint het spel.

Fase 1 : Bouwfase :
- een bouwsteenkaart uitspelen : neem twee stenen uit de voorraad en bouw een nieuw huis of breidt een huis uit
- een dakkaart spelen : pak een dak uit de voorraad en werk een eigen huis af door het dak erop te plaatsen
- een bouwvergunning spelen : plaats een eigen huis op het speelbord, overeenkomstig met de kleur op de kaart
(bouwregels : eerste huis in een prefectuur mag max. uit 1 bouwsteen bestaan, volgende huizen moeten minstens zoveel bouwstenen bevatten als het hoogste huis)
- passen : je stapt uit deze fase

Fase 2 : Veilingfase :
Er worden 3 klaarliggende gebouwen geveild (fontein, tempel of amfitheater) d.m.v. het gebruik van je handkaarten, nu tellen
enkel de getallen op de kaarten. De speler die de kaarten met de hoogste waarde aflegt, wint de veiling en mag het gebouw op het speelbord plaatsen. Deze gebouwen hebben invloed op de punten en het bijtrekken van kaarten :
- fontein : één extra punt voor elke fontein in dit prefectuur (zowel voor de beste als tweede speler)
- amfitheater : twee extra kaarten trekken voor de beste in dit prefectuur, één kaart voor de tweede (dit is cumulatief)
- tempel : verdubbeling van de scores bij de scorefase in dit prefectuur

Fase 3 : Scorefase :
Eerste plaats : 2 punten voor de speler met het meeste bouwstenen + 1 punt voor iedere fontein
Tweede plaats : 1 punt voor iederen fontein in dit prefectuur
Tempel : verdubbel de puntenwaarde van dit prefectuur

Fase 4 : Kaartentrekfase :
Elke speler kiest zes nieuwe kaarten van de stapels (bouw-, dak- en bouwvergunningkaarten) naar keuze,
de speler die in een prefectuur met een amfitheater winnaar is mag twee extra kaarten nemen, de tweede mag één extra kaart nemen.

Titel : Capitol
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Alan R. Moon & Aaron Weissblum
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

08-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquadukt
Ik veronderstel dat ik niemand moet uitleggen wat een aquaduct is? Er zijn al enkele spellen verschenen met dit thema. De Romeinen zijn overigens erg populair in de spelwereld. We kunnen overigens met gemak onze spellenavonden thematisch maken als we willen en een avondje "Rome" zou er dan zeker bij zijn.

In aquädukt probeer je huizen te bouwen op een braakliggend terrein, maar je moet wel voor één ding zorgen : water. Jammerlijk genoeg helpt het bellen naar de PIDPA niet in dit geval. Alhoewel, als je de prijzen even bekijkt voor het aansluiten van een waterleiding, kan je misschien toch beter even terug naar de antieke tijd. Op verschillende plaatsen zijn bronnen, maar het spreekt voor zich dat de bouwgronden in de omgeving dan ook zeer gegeerd zijn. Een waterkanaal aanleggen is ook een optie, maar hier profiteren je buren ook zeker van mee. Wie is het handigste met het water en naar welke zee loopt het water tegen het einde van het spel?



De spelers spelen om beurten en mogen één actie uitvoeren. Ze kunnen kiezen uit drie opties :
- huizen bouwen (tot drie maal dobbelen en huizentegels leggen)
- bron ontginnen (bron op een kruispunt plaatsen op het speelbord)
- kanalen bouwen (twee kanalen aan een bron of kanaal leggen)

1) Huizen bouwen : de spelers dobbelen drie maal en leggen een huistegel naar keuze (1-4 huizen) op deze bouwgronden. Indien er geen grond meer vrij is, mag je opnieuw dobbelen. Een veld dat reeds voorzien is van water mag enkel bebouwd worden met een tegel van de laagste waarde.

2) Bron ontginnen : de speler legt een bron op een kruispunt op het speelbord, er moeten wel minstens 5 kruispunten tussen de verschillende bronnen zijn.

3) Kanalen bouwen : de speler legt twee kanalen aan een bron of kanaal. Kanalen mogen van richting veranderen, maar niet vertakken. Vanuit iedere bron kunnen maximaal kanalen in twee richtingen vertrekken. Er kunnen ook twee kanalen naast elkaar worden gelegd in dubbelkanalen. Een afzonderlijk kanaal zorgt voor water aan een volledig veld aan iedere kant van het kanaal. Een dubbelkanaal voorziet twee volledige velden aan iedere kant van het kanaal.



Indien door het afleggen van huizentegels een gebied is volgebouwd, worden alle niet met water voorziene huizen onmiddellijk verwijderd. De vrij gekomen plaatsen kunnen terug bebouwd worden. Zodra alle kanalen zijn gelegd, wordt de actuele ronde uitgespeeld, daarna volgt een waardering. Alle huizen die niet van water zijn voorzien worden verwijderd. De spelers tellen nadien het aantal huizen dat wel van water voorzien zijn. De speler met het meeste huizen is de winnaar. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste tegels op het speelbord.

Er is ook nog een variant voorzien : deze zorgt voor meer onzekerheid in het spel. Er worden bergtegels op het bord gelegd. Sommige bergtegels brengen positieve gevolgen, andere negatieve. Bij het positieve brengen de huizen naast de bergtegel extra punten op aan het einde van het spel. Bij de negatieve tegels moeten de aanliggende tegels van dubbelkanalen worden voorzien vooraleer ze punten waard zijn.

Aquadukt is een eenvoudig, tactisch spel voor tussendoor. Het past dan ook perfect in de stal van Schmidt. Is dit dan een topspel? Neen, zeker weer niet. Schmidt levert de kwaliteit die je er mag van verwachten. Het is leuk en snel, maar je hebt hier wel het gevoel dat je iets kunstmatig aan het doen bent. Tegels leggen, zorgen dat er blauwe stokjes naast komen te liggen, zodat je punten scoort. Beetje geluk hebben bij het dobbelen is mooi meegenomen.

Titel : Aquadukt
Uitgeverij : Schmidtspiele
Auteur : Bernhard Weber
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

07-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portobello Market
Portobello Market is een tussendoortje, een meerderhedenspel dat je snel even op tafel kan leggen en dat je zeker plezier zal verschaffen.
Dit spel straalt ook een leuke sfeer uit vind ik persoonlijk en omvat erg mooi, houten speelmateriaal.



Op de markt van Portobello in Londen proberen de marktkramers de beste plaatsen voor zich te winnen.
Ze vechten zich een weg naar de beste plaatsen in de nauwe stegen. De speler die de meeste klanten naar zijn kramen weet te lokken,
zal hiervoor rijkelijk beloond worden.

De spelers vangen het spel aan met een aantal houten marktkramen (afh. aantal spelers), een overzichtskaartje en drie actieplaatjes (van 2, 3 en 4)
Als de spelers aan de beurt komen, zetten ze één van deze actieplaatjes in, het getal geeft aan hoeveel acties ze effectief mogen uitvoeren. Je legt het plaatje opzij tot je ze allemaal hebt ingezet, dan komen ze terug in het spel. 
Er zijn twee mogelijke acties : een marktkraam plaatsen of een klant plaatsen

- een marktkraam plaatsen : dit mag enkel aangrenzend in een steeg waar de bobby staat (die kan wel extra verplaatst worden, maar dit kost punten, lees verder). Indien het nog een lege steeg is, mag je één van de hoeken kiezen. Staat er reeds een marktkraam, dan moet je ernaast postvatten (deze plaatsen tonen ook hoeveel punten ze waard zijn, de hoeken zijn meer waard dan het midden van de steeg)
- een klant plaatsen : je grabbelt een klant uit het zakje en plaatst deze op een vrije plaats tussen stegen. Er mag maar één klant per hoek worden opgesteld.
- bewegen van de bobby : dit is een losstaande actie, die geen actiepunten vergt, maar overwinningspunten. Indien je de bobby over een steeg beweegt waar jezelf de meerderheid hebt, kost het je niets. Indien andere spelers de meerderheid hebben (of de steeg is leeg), kost je dat één punt, de spelers die de meerderheid in de steeg hebben, winnen hierdoor een punt.

Zo gauw een steeg vol is gebouwd en wordt begrensd door twee klanten volgt een waardering voor alle spelers die in de steeg vertegenwoordigd zijn. Je telt de waarde van je kramen op en vermenigvuldigt met de combinatie van klanten (x 1, x 2, x3 of x4). De punten worden bijgezet op het telspoor. 

- je kan ook een district markeren, dit is een volledige beurt. Je legt dan je actieplaatje van 2 of 4 op een district (waar nog geen plaatje ligt) en waardeert daar het aantal marktkramen van jezelf. Je vermenigvuldigt "het aantal" met 2 of 4 (van het plaatje) en neemt een reserveactieplaatje van de stapel (deze worden van groot naar klein gelegd 3-3-2-2-1-1-1-1)

Zo gauw de 10de klant op het spelbord is verschenen, wordt de lord (zwarte figuur) op de vrije plaats gezet. Als bij het einde van het spel de lord nog niet is ingezet, volgt er geen lordwaardering.

Het spel eindigt als een speler al zijn marktkramen heeft ingezet. De ronde wordt nog afgespeeld en dan volgt de lordwaardering. 
De stegen die onvolledig zijn bebouwd en waaraan de lord staat, worden toch nog gewaardeerd op de gebruikelijke manier. 
De speler die het meeste punten heeft op het einde van het spel, wint dit meerderhedenspel.

Tactische variant : de klanten worden op voorhand op een rij gezet, zo verschijnen ze op het bord (de geluksfactor bij het trekken van de klanten valt dan weg)

Is dit een topspel? Neen, dit is geen topspel, maar wel een leuk tussendoortje, dat naar mij bescheiden mening toch ondergewaardeerd wordt. Het materiaal is mooi, de gameplay eenvoudig maar toch uitdagend. Er is af en toe een beetje geluk mee gemoeid, maar je hebt toch het gevoel meester te zijn van de situatie (of helemaal niet als je er niet zo goed in bent ) Bovendien is het spel snel gespeeld en kan je vlug herkansen als je dat nodig acht.
 
Titel : Portobello Market
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Thomas Odenhoven
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 35 min.

06-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auf achse
We vallen ineens in huis met een spel dat in 1987 (!!) Spiel des Jahres werd. Dit spel van Wolfgang Kramer handelt over een oeroude bezigheid van onze oosterburen, nl. vervoer van goederen met de monsters van het asfalt. De spelers kruipen in de huid van camionchauffeurs en trachten zo veel mogelijk lucratieve zaakjes te doen in het vervoeren van grondstoffen van stad A naar stad B.



Het spelconcept van dit spel is dan ook vrij eenvoudig. Je rijdt naar een stad op het speelbord, laadt er goederen en levert deze af op de eindbestemming. Hiervoor krijg je geld. Het komt er nu natuurlijk op aan om zo véél mogelijk te laden en te lossen in zo weinig mogelijk acties (beurten) om alzo het meeste geld binnen te halen.

Het spel omvat een speelbord met de kaart van Duitsland, speelgeld (wij hebben zelfs al een €-versie), zes vrachtwagentjes, gebeurteniskaarten en opdrachtkaarten. Tenslotte zijn er ook nog aanhangwagens die je toelaten om meer grondstoffen te vervoeren en een werken en file plaatje om de tegenspelers te blokkeren.

In een speelbeurt, gooi je met twee dobbelstenen, je kiest er één en verplaatst je camion een aantal plaatsen (je moet niet het volledig aantal ogen gebruiken en een 6 is een joker, je kan kiezen of je 1,2,3,4,5 of 6 velden zet). Er mogen max. twee camions op dezelfde plaats staan, behalve in steden is dit onbeperkt. Indien je land op een gebeurtenisveld, moet je een gebeurteniskaart uitvoeren. Meestal zijn deze positief, maar af en toe moet je ook betalen. Kan de actieve speler dit niet, legt hij de kaart voor zich af en moet hij ze dubbel betalen in de loop van het spel.

Indien een speler een gedobbelde 1 kiest, mag hij het werkenbord ergens op het speelbord plaatsen om zo tegenspelers op te houden.
Het filebord komt enkel in het spel door enkele gebeurteniskaarten.



De spelers bezitten ook opdrachtkaarten, hierop staat een startstad, een eindbestemming, het aantal goederen en het bedrag dat je uitbetaald krijgt, als je deze opdracht tot een goed einde brengt. Van zo gauw een speler in zijn startstad staat, mag hij de kaart voor zich op tafel leggen en de grondstoffen inladen. Als hij op de eindbestemming arriveert, laadt hij de grondstoffen af en incasseert hij de beloning. In de loop van het spel kunnen aanhangwagens worden aangeschaft, om meer grondstoffen gelijktijdig te vervoeren, deze kunnen ook weer verkocht worden voor het einde van het spel voor €500.

Tenslotte kan je nieuwe opdrachtkaarten verzamelen, door met je camion het juiste aantal stappen te verzetten en in een stad te arriveren. Je kiest dan één van de openliggende opdrachten om te veilen. Dit veilen is een gewoon biedsysteem met oplopende biedingen. De veilingmeester mag hetzelfde bedrag bieden als het hoogst gebodene. Dit gaat door tot alle spelers, behalve één gepast hebben. Hij betaalt aan de bank en krijgt de opdrachtkaart op de hand.

Het spel eindigt als een speler al zijn opdrachtkaarten heeft uitgevoerd of als er geen opdrachtkaarten meer voorhanden zijn.

Ik heb bij dit spel een dubbel gevoel. Gezien zijn leeftijd is dit echt al wel een baanbrekend spel, maar als je het gaat vergelijken van spellen die nadien zijn verschenen, laat je dit spel misschien toch iets sneller links liggen. Persoonlijk maak ik graag de vergelijking met Ticket to ride, aangezien je daar ook probeert om bepaalde routes af te leggen. Voordeel is daar dat je kaarten verzamelt en dit vind ik spannender dan de dobbelsteenrol die hier bepaald of je in een stad geraakt of niet. Ik vond het spel ook een beetje langdradig voor wat het "maar" is. Maar de waarheid gebiedt me ook hier te zeggen dat dit spel er al was jaren voor kolonisten van Catan en Carcassonne en Ticket to ride, dus misschien toch wel eens de moeite waard om te proberen.

Titel : Auf achse
Uitgeverij : Schmidt spiele
Auteur : Wolfgang Kramer
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min. (volgens de doos, ons lijkt 90 min. realistischer)

05-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van Schmidt spiele
Schmidt spiele deelt z'n spellenassortiment op in diverse categorieën. Een hele hoop spellen zullen we overigens niet kunnen aanbieden op onze spellenavonden, omdat ze ofwel uit de handel zijn verdwenen (u heeft gelezen dat deze uitgeverij al wel een tijdje meedraait) ofwel omdat het niet
onmiddellijk in het kraam van spellenclub past. We zullen ons dan ook vooral toespitsen op de nieuwere generatie spellen van Schmidt spiele zelf en dus ook niet die van de zusterondernemingen. Wanneer u een vollediger overzicht wil raad ik u aan om een bezoekje te brengen aan boardgamegeek.

Familiespellen :
- Bingo
- Continuo
- Dog
- Double
- Finito
- Big points
- Drachenwurf
- Burgenland
- Los banditos
- Tiki topple
- Numeri
- Level X
- Flip it! - reeks
- Nightlife
- Lettra-mix
- Mosaix
- Royal flush
- Schweinebande (HiG)
- Serendipity (Drei magier spiele)
- Tangram
- Titania (HiG)

Strategiespellen : (HiG = Hans im Glück)
- Abalone (classic, quattro & travel)
- Auf achse
- Carcassonne-collectie (HiG)
- Die hängenden gärten (HiG)
- Dominion + seaside + intrige (HiG)
- Egizia (HiG)
- El Grande (HiG)
- Finca (HiG)
- Gemblo
- Livingstone
- Manhattan (HiG)
- Maori (HiG)
- Machiavelli + uitbreiding (HiG)
- Palais Royal (HiG)
- Portobello market
- Sint-Petersburg + uitbreiding (HiG)
- Zeeslag
- Stone age (HiG)
- Thurn und taxis + uitbreidingen (HiG)
- Spel der torens
- Tongiaki
- Capitol
- Aquadukt
- Oasis
- Angkor
- Caïro
- Lumberjack

Kinderspellen :
- Angelspiel
- Auto-bingo
- Memo
- Pferdetraum
- Die wichtigsten Verkehrsschilder
- Ferienquartett
- Karussellfahrt mit Töröö
- Kinder-kniffel
- Sicher mit dem fahrrad
- Sicher zu fuss
- Auf der Koppel
- Das geheimnisvolle schloss
- Das verflixte hexkrautspiel
- Das verhexte wolkenversteck
- Die verhexte hexenschule
- Die verhexte Tümpelei
- Hexenkessel
- Hexenkugel
- Hexenprüfung
- Bingo kids
- Buchstabensuppe
- Die kinder von Carcassonne (HiG)
- Alle einsteigen
- Die loks sind los
- Erstes zählen
- Kreativ-set
- Das magische labyrinth (Drei magier spiele)
- Das taschengeld-spiel
- Der kleine ritter Trenk
- Die kleine Raupe Nimmersatt : das original-spiel zum buch (= Rupsje Nooitgenoeg)
- Domino
- Kunterbuntes Früchtesammeln
- Mit köpfchen
- Quartett-würfel
- Domino junior
- Tip & flip
- Mausesause
- Rakete
- Tipi
- Funny fishing (Drei magier spiele)
- Geistertreppe (Drei magier spiele)
- Gute freunde (Drei magier spiele)
- Hüpf mit hütchen
- Mission
- Schurken schnappen
- Kinderpost
- Kniffel kids
- Ganovenjagd
- Kroko-ei
- Lachen lachen für kinder
- Herz-memo
- Schwarzer Wollibo
- Metall-Knobelei XXL
- Mikado
- Mäusekarussell (Drei magier spiele)
- Nacht der magier (Drei magier spiele)
- Nagelmosaik
- Packesel
- Rettet die Dinosaurier
- Quiz
- Spurensuche
- (Mini-)Rüsselbande (Drei magier spiele)
- Sandwürmchen (Drei magier spiele)
- Schatz der kobolde (Drei magier spiele)
- Spitz pass auf
- Stadt, land, fluss
- Stricki
- Das phantom der nacht
- Täter suche
- Auf die äpfel, fertis, los
- Blumen für Florina
- Sternenfänger
- Top magic
- Vampire der nacht (Drei magier spiele)
- Vier
- Vorsicht lehrer
- Wackelbrücke
- Wo ist Schufti? (Drei magier spiele)
- Zoo lotto

Leerspellen :
- Lern das ABC
- Lern die Uhr
- Lern zählen
- Wer braucht was?
- Frag doch mal ...
- Leer-speel-verzameling
- Die sprache des Manitu (Drei magier spiele)
- ABC-pilot
- Blue ist blau
- Was spürst du?
- Farben domino (Drei magier spiele)
- Klickado (Drei magier spiele)
- Memo

Classic line :
- Bingo
- Dammen
- Domino
- Ganzenspel
- Halma (chinese checkers)
- Kniffel
- Mens-erger-je-niet
- Rummikub
- Schaken
- Tripple-domino (triomino)

Spelverzamelingen :
- 8 reisspellen
- De grote spellenverzameling
- Leer-speel-verzameling
- Mijn 6 eerste spellen
- Spellen klassiekers
- Spellenverzameling - 100 speelmogelijkheden
- Dobbel-spellenverzameling

Houten spellen :
- Dammen
- Halma (chinese checkers)
- Mens-erger-je-niet
- Schaken
- Solitaire

Kaartspellen :
- Ligretto setjes
- Cardcassonne (HiG)
- Das magische labyrinth kartenspiel (Drei magier spiele)
- Daumen drauf (Drei magier spiele)
- Die sprache des manitu (Drei magier spiele)
- Dominion + seaside + intrige (HiG)
- Gogogo (Drei magier spiele)
- Hai alarm (Drei magier spiele)
- Kakkerlakkenpoker (Drei magier spiele)
- Kakkerlakkensalade (Drei magier spiele)
- Kakkerlakkensoep (Drei magier spiele)
- Hands up
- Mau maus (Drei magier spiele)
- Mens-erger-je-niet kaartspel
- Machiavelli + uitbreiding (HiG)
- Schweinebammel (Drei magier spiele)
- Tarantel tango (Drei magier spiele)
- Ziff zoff (Drei magier spiele)
- Zocken!

Daarnaast is er nog een gamma aan reisspellen, puzzels en pluche beestjes, die we hier niet gaan aanhalen.

04-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Schmidt spiele
Dit wordt zeker een uitdaging. Schmidt spiele is dan ook één van de grootste spellenuitgevers van Duitsland en dan ook ter wereld. Schmidt spiele is een monument, een bedrijf dat reeds meer dan 100 jaar bestaat en is opgericht door Josef Friedrich Schmidt. Deze naam zegt u niets?

Wel dan zou ik u nu willen uitdagen om op zolder te kruipen of ergens diep in uw spellenkast eens te gaan rommelen op zoek naar een versie van het spel "Mens-erger-je-niet". Dit oerspel is een creatie van zijn hand en zorgde in z'n ééntje er eigenlijk voor dat Schmidtspiele een bloeiend bedrijfje werd. Er worden zo'n 70 miljoen (!!!) van de originele rode doosjes geproduceerd en wereldwijd verkocht, ze bezorgden niet enkel ons, onze ouders, maar zelfs onze groot- en overgrootouders puur spelplezier.

En laat nu net dit laatste woord toch ook het uitgangspunt zijn van Schmidtspiele. Spelplezier staat op de eerste plaats. Wanneer we hun assortiment er in één van de volgende posts erop naslaan, zal u dit ongetwijfeld merken. Natuurlijk is het bedrijf in de loop van de tijd ook enorm uitgebreid en heeft het overéénkomsten gesloten met enkele kleinere uitgeverijen zoals Adlung, Hans im Glück en Drei Magier Spiele. De spellen van deze laatste twee zal ik waarschijnlijk in deze reeks nog niet speciaal onder de loep nemen, maar die komen zeker nog van pas tijdens één van de volgende maanden.

Schmidt spiele gaat er prat op om spelplezier te brengen bij jong en oud, bij groot en klein en zijn vooral erg chauvinistisch met minimum 90% van hun bezigheden in eigen land. Het label "made in Germany" is dan ook hun grootste trots. En ik moet zeggen dat het véél slechter kan. Wie van ons gaat de Deutsche Gründlichkeit hier in vraag stellen? Wie vindt Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen, ... geen kwaliteit? Wie heeft er nog niet geprobeerd om de beste voetbalschoen aller tijden, de "Copa mundial" van Adidas te plooien aangezien het soepele kangoeroeleer dit toelaat en merkt vervolgens dat de sticksels losschieten bij een Made in Taiwan en de afwerking gewoonweg perfect is bij een "Made in Germany"? Wie van ons is er nog niet naar Spiel geweest in Essen en is de nacht ervoor niet wakker geworden badend in het zweet als ware het de avond voor de komst van de heilige man op 6 december toen we zo'n jaar of acht waren? U begrijpt het ... wij zijn ook fan van "Made in Germany".

In de jaren 1997 stapt Schmidtspiele in de Berliner Blatz-Unternehmensgruppe, bij wie kinder entertainment hoog staat aangeschreven. Deze organisatie publiceerde kinderboeken, hoorboeken en videocassettes en vulden door de komst van Schmidt de leemte qua spellen dus vrolijk op. Het bleek sowieso een win-win-situatie te worden. De speelgoedmarkt en het spelen in het algemeen zit er bij Schmidtspiele diep ingebakken.
Ze vormen een hecht team ontwikkelaars, pedagogen, psychologen, redactoren, ... als speeltestgroep voor hun nieuwste creaties, die ze bij elke wederkerende beurs (lees : Essen en Nürnberg) op tafel en op de markt proberen te krijgen.

Ook hun samenwerking met Drei Magier Spiele en Hans im Glück betekende een goede zaak voor zowel Schmidt spiele als voorgenoemde uitgeverijen, aangezien deze nu op grotere schaal hun spellen kunnen verdelen. Schmidt heeft een eigen drukkerij, ontwerpbureau, ... en kan dus zeer snel inspelen op de vraag naar een bepaald spel. Door in zee te gaan met deze andere uitgeverijen, kon Schmidt spiele plotsklaps een héél assortiment kinderspellen (Drei Magier) en tactische spellen voor de veelspeler (Hans im Glück) aanbieden. Wij zijn hen daar allen dankbaar voor!

Schmidt spiele
Lahnstrasse 21
12055 Berlin
Tel. : +49 (0)30/68.39.02.0
Fax. : +49 (0)30/68.39.02.30
E-mail : info@schmidtspiele.de
Bedrijfsleiders : Axel Kaldenhoven & Martina Priemer

03-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand april

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Schmidt spiele

02-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitbreidingsset : Die schatzkiste


Wat het monster "uitbreiding" betreft, is Alea er geruime tijd van gespaard gebleven. Enkel van Puerto Rico verscheen er een uitbreiding met enkele nieuwe gebouwen. Ook inzake deze is Alea eens met iets nieuws gekomen, alle uitbreidingen in één doos. Het komt in ieder geval sympathieker over, minder een uitmelken van topproducten, en vooral tactisch sterk bekeken.

Mensen die een spel leuk vinden, durven al wel eens een uitbreiding aanschaffen, die vaak toch te duur is voor wat het is. Nu biedt Alea een waaier aan uitbreidingen, voor 6 spellen zelfs. Toch de moeite om die aan te schaffen zou ik zeggen. Maar stel ... je hebt een uitbreiding, maar het basisspel niet, wat moet je dan doen? Het basisspel kopen natuurlijk. Twee vliegen in één klap. 't Zijn geen domme jongens daar bij Alea.

U krijgt in ieder geval een upgrade voor volgende spellen :
- Im jahr des drachen
- Louis XIV
- Notre Dame
- Puerto Rico
- San Juan
- Wie verhext

Ook deze uitbreidingen kunnen we waarschijnlijk jammerlijk genoeg nog niet aanbieden op onze spellenavond van april. Hij zal samen met de nieuwe "Glen More" arriveren en ik verwacht ze eerder tegen eind april, dan begin.

01-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (619)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Gang up! (HOT Games)
  • 5ive : King's court (GameStax)
  • Imhotep (WGG)
  • Kingdomino (WGG)
  • imprESSEN : Nimbee

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!