IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diep in de zee ...
... Jipiejajee, diep in zee, jipiejajee, al die sardientjes, zijn toch mijn vriendjes, die in de zee, jipiejajee...
Fantastische herinneringen aan nog steeds één van de mooiste Disney-tekenfilms, de kleine zeemeermin.
U moet toch ruiterlijk toegeven, dat u Ariël, toch ook wel schattig vindt met die paarse schelpjes?
Bon, laat het dan nog een afwijking zijn van mijnentwege, ik kom gewoon vlekkeloos tot onze volgende spelbespreking.



In "Submarine" gaan we de wondere waterwereld van onze zeemeermin ontdekken, en naar goede menselijke gewoonte leegroven.
Het spelbord toont de zee, met verschillende dieptes, op deze dieptes zijn schatten te vinden. Bovenaan weinig, des te dieper, des te meer schatten. Elke speler krijgt een containerkaart waarop hij de 12 verschillende schatten probeert te verzamelen, 1 jokerfiche, 15 bergingskaarten, 1 bergingsschip en 5 duikboten. (met 2-3 spelers, met meer spelers krijg je duikboten en kaarten minder) De speler schudt zijn bergingskaarten en neemt er drie op handen. Met de wijzers van de klok mee, zetten de spelers om beurten hun duikboten op het speelveld, direct onder het wateroppervlak. Er mogen verschillende boten (zelfde of verschillende kleur) op hetzelfde vak staan. Het spel kan beginnen.



Iedere speelbeurt bestaat uit 2 delen :
- de beweging van de bergingsschepen
- de actie van de duikboot of duikboten

1) De bergingsschepen varen op het oppervlakt van de zee, ze starten op het linkse veld en varen steeds verder naar rechts. Het schip moet in een beurt minstens één veld verschoven worden (mag ook meer) tot het uiteindelijk rechts aankomt. Daar zal het blijven staan tot alle berginsschepen zijn aangekomen. Pas dan beginnen ze helemaal terug links. Indien het schip rechts staat en niet meer kan verzet worden, kan de speler ook actie 2 (actie duikboten) niet uitvoeren, in plaats daarvan mag hij een bergingskaart ruilen. Hij steekt één kaart onder de stapel en trekt een nieuwe.

2) De duikboten die zich onder het bergingsschip bevinden komen in actie. De duikboten kunnen in deze kolom verplaatst worden, ofwel voor de berging van schatten worden ingezet. Elke speler moet minstens één actie ondernemen, dus als je niet kan bergen, moet je verplaatsen.
- Bij het verplaatsen mag je de duikboot zowel over de ganse rij (zelfde niveau) verplaatsen of een niveau laten stijgen of dalen.
- Bij het bergen van schatten mag hij met z'n duikboten onder het bergingsschip een willekeurig aantal schatten bergen, indien hij hiervoor de kosten kan betalen. Voor elke schat moet hij één kaart met dezelfde achtergrond als de schat afgeven (aflegstapel) en bovendien moet hij nog betalen met kaarten van zijn voorraadstapel voor elke vreemde duikboot tussen zijn duikboot en het bergingsschip per schat (te betalen aan de tegenstrever). Indien de speler minder dan 3 handkaarten heeft, mag hij direct aanvullen. Indien een speler onvoldoende kaarten in de voorraadstapel heeft, mag hij ook met handkaarten betalen aan de tegenstrevers.

Als je een schat hebt geborgen, leg je deze op je containerkaart. Heb je deze schat al, kan je hem gebruiken als joker. (net zoals diegene die je in het begin van het spel al kreeg). Aan het einde van je beurt zorg je dat je sowieso 3 handkaarten terug hebt. (indien voldoende in voorraadstapel natuurlijk)

De jokers kunnen gebruikt worden als vervangingsmiddel bij het betalen van een schat (de kleur doet nu niet ter zake). Ofwel wordt de joker gebruikt bij het bergen van een schat, er moeten nu geen kaarten betaald worden aan tegenstrevers, je vervangt de joker met de schat die je bergt en je joker is terug beschikbaar om in volgende rondes op te bergen.

Het spel eindigt als één speler z'n containerkaart heeft kunnen vullen. Deze speler wint het spel. Of als een speler de laatste schat uit een kolom bergt en dus de kolom helemaal leeg is. (een joker-mossel telt in dit geval niet als schat, de rij is leeg) Tenslotte is het spel ook ten einde als geen enkele speler nog kaarten heeft en alle kaarten op de aflegstapel liggen. De speler die het meeste schatten verzamelde, wint. Bij gelijke stand telt het aantal jokers dat men nog heeft, is dit ook gelijk, tellen het aantal kaarten die men nog heeft over de winst.

Titel : Submarine
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+


31-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel de Grote op onze spellenavond


Na Vineta nog eens een spel in een grote doos. Is dat wederom nodig? Bwaaa ... waarschijnlijk wel aangezien er zo'n 200 houten blokjes in het spel zitten, maar afgezien daarvan is het weer zo ééntje met weinig spelregels. Nochtans ligt de aangegeven leeftijd ineens hoger voor dit spel, waarschijnlijk niet omdat het zo complex is, maar gewoon omdat overzicht houden moeilijker is. Ik denk dat eerder van de speler afhangt, dan wel van de leeftijd of je dit spel gaat kunnen of niet.
Dit spel is een meerderhedenspel dwz dat je constant zal moeten tellen, tellen en nog eens tellen. Dat is misschien wel de reden waarom ik tot nu nog niemand heb kunnen overtuigen om het spel eens mee te spelen, vandaar ook dat de persoonlijke commentaar op dit spel zeer karig zal zijn.

Op het spel staat aangegeven dat het voor 2-4 spelers is, beetje misleidend, want als je de spelregels er even bijneemt zie je dat het eigenlijk bedoeld is voor 3 spelers. Dat zou het perfecte spelbeeld moeten creëren. Langs de andere kant raadt men je wel af om als beginneling wel met z'n tweeën te beginnen om het spel te leren kennen. En met z'n vieren ... dan speel je gewoon per twee, maar dan raad ik je toch eerder kleurenwiezen of Krakow 1325AD aan.

Het speelplan toont 15 afzonderlijke provincies die in een kring worden gelegd. Op elke provincie wordt willekeurig een houten blokje gelegd, zorg ervoor dat er van elke kleur drie in het spel zijn. De vijf zwarte en witte fiches (+ grijze met 3 spelers) worden in het midden van de cirkel gelegd, net als de vijf gekleurde cilinders. De spelfiguur van Karel de Grote (gele pion) wordt willekeurig ergens op een stuk gezet. Daarna krijgt elke speler een burgkaart, 10 torens (bij 3 spelers 8), gooi je met de kleurdobbelstenen tot je 7 ridders (blokjes) in verschillende kleuren hebt (9 ridders bij 3 spelers) en dan kan het spel van start gaan.



De bedoeling van het spel is om zo snel mogelijk al je torens te bouwen. Je kan dit echter slechts doen als je de meerderheid
aan ridders hebt in de kleuren die op het speelveld zijn vertegenwoordigd. Aan je eigen burgkaart ga je legers maken met ridders in diverse kleuren. Heb je het sterkste leger, krijg je de cilinder in de kleur. Dit geeft aan dat je wint tov de tegenstrever. Natuurlijk gaan die cilinders gedurende het spel van de ene naar de andere speler.

In een beurt doorloop je steeds 2 fasen : de voorbereidingsfase en de actiefase.

In de voorbereiding nemen de beide spelers één van hun fiches. De speler die de vorige ronde het laagste nummer had, begint de volgende ronde. Ze mogen geen dezelfde fiche nemen. (in het begin van het spel wordt een startspeler gekozen) Deze fiche geeft aan wie in de volgende ronde startspeler is (laagste nummer) en bovendien vertelt het hoeveel stappen je met Karel de Grote maximaal kan doen.

Daarna volgt de actiefase, die op z'n beurt is opgesplitst in 3 delen :
- drie ridders in het spel brengen
- Karel de Grote verzetten
- de ridderreserve aanvullen

1) Je kiest drie van je 7 ridders en hebt twee mogelijkheden. Ofwel leg je ze bij je legers om die sterker te maken. Het kan zijn dat je dan de cilinder wint (je neemt hem trouwens pas over als je effectief meer ridders hebt dan de andere speler, bij gelijkheid blijft hij bij de oorspronkelijke eigenaar). Daarnaast kan je ook ridders op de provincies plaatsen, dit zal je pas in de loop van het spel gaan doen, want dit kan zowel in je voor als je nadeel zijn.

2) De keizer wordt afhankelijk van je fiche een aantal plaatsen verzet, minimum 1 en maximum het getal dat op de fiche staat.

3) De speler gooit met de dobbelstenen om zijn riddervoorraad terug aan te vullen tot 7 (een kroon is een ridder naar keuze overigens)

Om het spel te winnen moet je dus torens bouwen, dit kan enkel in het gebied waar de keizer terechtkomt. Je gaat zien welke ridders daar belangrijk zijn. Ben jij de sterkste in de vertegenwoordigde kleuren, dan mag je daar je toren bouwen. Is dit niet het geval, mag je er geen toren zetten. Op elk stuk kan maar één toren staan, daarom zal je ook torens moeten overnemen van een tegenstrever. Als je op het moment dat de keizer er terechtkomt sterker bent dan je tegenstander, verwissel je zijn toren met de jouwe.
 
Daarnaast worden sommige provincies tot regio's omgevormd. Vanaf het moment dat aangrenzende provincies dezelfde kleur van toren bevatten, versmelten ze tot een grotere regio met alle gevolgen vandien. Het wordt op dat ogenblik nog meer rekenen, welke ridders zijn belangrijk, hoe kan ik de regio overnemen, ... Bovendien telt een toren bij het berekenen van de sterkte ook telkens voor één.

Vanaf het moment dat een speler z'n 10de toren kan bouwen, wint hij het spel. Het spel eindigt ook, als er nog maar vier regio's zijn. Dan wint de speler met het meest gebouwde torens.

Titel : Carolus Magnus
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

30-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/2
Klik op de afbeelding om de link te volgen U mag hem één van de volgende uren ook in uw mailbox verwachten, maar hier is alvast onze nieuwsbrief voor de spellenavond van vrijdag 5 februari 2010.

29-01-2010 om 12:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stars and ... circles



De laatste nieuwe aanwinst van Winning moves en enige voorgestelde spel in Essen 2009 was Cirkis.
Het uitzicht van dit spel doet onmiddellijk denken aan Blokus Trigon. Het plastic bord, zij het in een paars kleurtje dit keer,
de rare vormen van de plastic speelstukken en zelfs de spelregels gaan ongeveer dezelfde richting uit.
Toch is dit spel ietsje anders, je gaat in de loop van het spel al trachten om punten te scoren. De speler met het meeste punten wint.

De startspeler moet zijn eerste stuk minstens met één stukje laten vertrekken in het centrum van het bord. De volgende speler legt een speelstuk steeds aan het vooraf gelegde speelstuk. Het mag zowel met een puntje, als met een volledige zijde eraan grenzen.

Bovendien kan je een extra beurt winnen als :
- je een speelstuk kan leggen dat volledig omringt is door andere speelstukken, je brengt dan een volgend speelstuk in waarvan men verder bouwt
- je de centrale ster op het speelbord vol maakt
- je de eerste bent om het spaanderstukje te spelen (vorm van trapezium), volgende gespeelde spaanderstukjes leveren geen extra beurt op
Het voordeel van zo'n extra beurt is dat je meestal extra kan scoren.

Hoe scoor je punten?
- als er een cirkel of sterfiguur wordt vervolledigd, krijgt de speler die het meeste vertegenwoordigd is 10 punten
- de speler die de cirkel of ster afmaakt, sprokkelt 5 punten (niet indien hij ook de 10 punten wegneemt)

Je kan ook een beurt verliezen, als je geen enkel blokje kan aanleggen aan het laatst gespeelde speelstuk.

Andere manieren om het spel te beëindigen :
- een speler scoort 40 punten, de ronde wordt nog afgespeeld
- een speler speelt z'n laatste speelstuk
- wanneer niemand nog een speelstuk kan plaatsen

Bij gelijke stand op het einde wint de speler met het meeste blokjes in z'n reserve !!!

Optionele regel : diegene die het meeste stukjes heeft in de centrale ster op het speelbord krijgt 15 punten als ze wordt afgewerkt
Voor een langer spel kan er ook gespeeld worden over meerdere ronden tot een speler 100 punten heeft.

Titel : Cirkis
Auteur : Philip Orbanes
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min. 
Leeftijd : 8+

29-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eéntje voor de allerkleinsten



We hebben reeds enkele kinderspellen besproken, maar Winning moves heeft ook één spel in hun reeks die ook met kleuters kan gespeeld worden. Ze zijn zelfs zo attent geweest om te differentiëren en verschillend materiaal te voorzien afhankelijk van de leeftijd van de spelertjes.

We spelen ofwel met houten blokken in zes kleuren en zes vormen, ofwel de makkelijkere variant met 25 kartonnen fiches in 5 kleuren en met daarop 5 verschillende dieren. Het spelprincipe van beide spellen is hetzelfde, maar als de kinderen nog niet vertrouwd zijn met de vormen (staaf, rechthoek, driehoek, ovaal, vierkant, cirkel), dan gebruik je de dieren.

Je legt de 36 houten blokken willekeurig in een cirkel en plaats het mannetje op één van de blokken. De 36 kleine en 1 grote goudmunt leg je in de cirkel. Als een speler aan de beurt is, mag hij de speelfiguur 1, 2 of 3 plaatsen verzetten en het blokje nemen waarop hij terechtkomt. Dit blokje legt hij voor zich neer.



Indien hij het laatste blokje van een kleur (of vorm) neemt volgt er een telling. Elke speler die een blokje in de betreffende kleur (of vorm) heeft, krijgt een kleine gouden munt. Indien je het laatste blokje van een kleur en vorm neemt, volgt er een dubbele telling, zowel voor de vorm als voor de kleur. Komt het tot een dubbele telling op het einde van het spel en zijn er maar zes munten om te verdelen, wisselt iemand zijn zes gewonnen munten tegen de grote munt, zodat er toch geld kan verdeeld worden.

De speler met het meeste geld wint het spel!

Eenvoudig, maar toch uitdagend om met kleinere kinderen te spelen. Ze moeten goed in het oog houden welke kleuren en vormen er bijna uit het spel zijn en welke ze eventueel willen waarderen en welke niet.

Titel : Bunte runde
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+

28-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsunami's, verzonken steden en ander waterleed



Na de rechthoekige doos van Hab & Gut, gaan we naar de grote vierkante "Kosmos"-dozen.
"Vineta, atlantis van het noorden" prijkt er op de doos. Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar is het dat ook wel.
In die grote doos zit er een kenmerkend Winning moves-spel. 't Is misschien omdat het materiaal anders iets te klein moest
gemaakt worden dat ze voor een groter formaat kozen, of omdat ze voor zo'n grote doos toch wel een dubbele prijs konden
vragen, wie zal het zeggen ...

Ook in dit spel komen er veel kenmerken terug die je de vorige dag al gelezen hebt. Door het inzetten van kaartjes ga je proberen
het spel een beetje te manipuleren, je gaat gokken op een bepaald eiland, in de hoop dat het overleefd. Eigenlijk bevat dit spel enkele
elementen als "Metropolys", het spel van Ystari en sinds kort ook verschenen in het Nederlands bij QWG. Je krijgt in het begin van het spel
twee fiches : één duidt aan welk eiland je graag zou willen redden en één duidt aan welke kleur van huisjes je op het spelbord wil houden.
Sla je er het beste in om beide opdrachten tot een goed einde te brengen, dan scoor je het meeste punten en win je het spel.


Het speelbord toont een hoop water waarin de stad Vineta ligt, deze bestaat uit verschillende eilanden en een kern, in totaal 9 delen.
De spelers krijgen allen 30 godenkaarten en één godenfiche, hun twee opdrachttegels en de startspeler, krijgt een startspelerpion.
Ter voorbereiding van het spel worden de gekleurde huisjes om beurten één voor één op de delen geplaatst. Dan nemen de spelers 7 handkaarten van hun deck en kan het spel beginnen.

Het spel verloopt over 8 rondes, waarin telkens 1 deel van de stad zal zinken. Elke ronde is dan weer opgebouwd rond 3 etappes, dit is het uitspelen van kaarten die proberen om bepaalde stadsdelen te laten vergaan. Natuurlijk proberen de spelers hun deel en huizen boven water te houden. De spelers kiezen gelijktijdig een handkaart en leggen deze blind neer, vertrekkende vanaf de startspeler, legt iedereen zijn kaart aan.

Er zijn twee soorten kaarten : vloedkaarten en actiekaarten
- vloedkaarten : je start een nieuwe vloed tegen een stadsdeel door de kaart ernaast te leggen en je godenfiche erin. Andere spelers kunnen de vloed hier versterken door hun kaarten ook erbij te leggen. Je vormt een rijtje kaarten, met de waarden duidelijk zichtbaar. Zo ontstaan er verschillende rijen.
- actiekaarten : worden naast een reeks vloedkaarten gelegd (machtspreuk), blijft voor een speler liggen (1 etappe meer of minder) of wordt afgelegd na het uitvoeren van de actie.

Daarna trekken de spelers terug een handkaart zodat ze er terug zeven ter beschikking hebben. Tenslotte wordt de startspelerpion doorgegeven.

Na 3 etappes volgt een waardering. De verschillende rijtjes met vloedkaarten worden vergelijken en de sterkste vloed overstroomt dit stadsgedeelte dat uit het spel verdwijnt. De huizen worden over de spelers verdeeld die er een vloedkaart hebben gelegd. (deze huizen zijn punten op het einde van het spel). Zo worden er 8 rondes gespeeld en tenslotte volgt de slotwaardering :

- voor elk huis van de eigen kleur op het laatste stadsdeel : 3 punten
- voor elk huis dat tijdens het spel werd gewonnen : 1 punt
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in het centrum (rood) : 2 punten
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in de randstad (geel) : 4 punten
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in de voorstad (groen) : 7 punten

U merkt zelf ook dat het spelprincipe wederom eenvoudig is, maar het behalen van de winst des te moeilijker.
Ik heb het spel nog maar één keertje kunnen proberen en vond het best wel leuk. Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben met je handkaarten,
maar je kan steeds wel een leuke zet doen. Je stadsdeel laten overleven is natuurlijk puur geluk hebben, zeker als je met meer spelers speelt, wordt de kans dat het jouw deel wordt mathematisch kleiner. Scoren met de huisjes is dan ook de boodschap.

Titel : Vineta
Auteur : Fabiano Onça, Mauricio Gilbrin, Mauricio Miyaji
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

27-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijk zijn is goed. Rijk en populair nog beter!

Onder bovenstaande leuze verscheen tot nog toe het enige spel bij Winning moves in een rechthoekige doos.
"Hab & gut" is een beursspel in de beste zin van het woord, je gaat aandelen aanschaffen, die hopelijk voor jou meer waarde
gaan krijgen, maar die ook ineens kunnen devalueren en de spreekwoordelijke tuimeling maken op de beurs.

Het materiaal is op z'n minst gezegd sfeervol, een mooi speelbord en eigen speelbordjes, leuke pionnen voor de diverse grondstoffen, stevige kaarten en houten kaartenhouders. De eeuwige discussie zal wel het speelgoedgeld blijven, het is aangepast aan het thema, dat wel, maar het is
nog steeds monopolygewijs enorm breekbaar. 

Het spel verloopt in 2 delen, elk bestaande uit 4 ronden. Elke ronde bestaat op zijn beurt uit 2 acties :
- kopen of verkopen van aandelen
- de koersen van de aandelen worden gewijzigd

Beginnend met de startspeler heeft iedereen de kans om tot 3 aandelen te kopen of te verkopen tegen de huidige prijs van de bepaalde grondstof.
Bovendien kan elke speler per ronde na het kopen of verkopen 1 aandeel schenken, dwz dat hij het aandeel op zijn spelersbordje legt, hij geeft het aandeel eigenlijk uit handen en kan dit niet meer gaan verkopen. Op het einde van een deel worden al deze schenkingen uitbetaald en dat geld wordt opzij gehouden, ook in deel 2 wordt dit zo gedaan en de speler die uiteindelijk het minste heeft gespendeerd, verliest sowieso het spel. Zorg er dus zeker voor dat je ook spendeert als de andere spelers dit doen.



Als de eerste actie door alle spelers is uitgevoerd, gaan we over naar het wijzigen van de koers. Tussen de spelers staan de houten houders met de koerskaarten. Op deze kaarten staan de diverse grondstoffen afgebeeld met een plus- of minwaarde. In deze actie nemen de spelers, beginnend vanaf de startspeler een kaart van de linkerhouder en één van de rechterhouden en past de koers van de bijhorende grondstoffen aan.

Daarna schuift de startspelerpion door naar de volgende speler. Dit wordt vier keer herhaald en dan eindigt het eerste deel. De schenkingen worden voor een eerste keer uitbetaald en alles wordt in gereedheid gebracht voor een tweede deel dat exact hetzelfde verloopt.
Na de twee delen valt eerst de speler die het minste schonk af, alle spelers verkopen nog hun aandelen tegen de gangbare koers en tellen dan hun geld. De rijkste speler wint het spel.

Hab & gut vind ik persoonlijk een héél erg sterk spel. Het toont mooi, speelt soepel, er is toch altijd die stress van het schenken.
Ik zal het spel hoogstwaarschijnlijk zelden winnen, maar desalniettemin speel ik het graag mee, kenmerk van een sterk spel me dunkt.

Titel : Hab & gut
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

26-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na Avatar, nu ook Blokken in 3D


Het is de laatste tijd al niet moeilijk genoeg! Wat is er toch mis met een gewoon platformgame à la Mario Bros? Neen, er moest zonodig een Nintendo 64-versie komen van dit spel. Hatelijk, alles draait voor je ogen, het camerastandpunt doet nooit wat je ervan verwacht. Hoe dikwijls moet je in een put vallen vooraleer je het kotsbeu bent en het hele spel diagonaal in 3D tegen de muur knalt.

Leuk om te starten toch zo'n ervaring. Nu gaan ze dat ook al naar de bordspelwereld brengen. Het fantastische spel Blokus kennen jullie ondertussen, maar een 3D-versie kon niet uitblijven. Het zou de uitdaging nog groter moeten maken! Nou, dat ga ik toch even in vraag stellen.

In de eerste plaats vind ik Blokus één van de beste spellen die er in zijn genre bestaat. Daarnaast moeten we eerlijk bekennen dat deze Blokus 3D eigenlijk geen Blokus is. Het spel bestond al een tijdje onder de naam "Rumis", maar wat klinkt er commercieel natuurlijk veel aanlokkelijker? U raadt het zelf wel, maak gerust de rekening.

Pas op, ik vind het goed dat ze het spel hernoemd hebben, want nu krijgt Rumis de erkenning die het verdient, zij het onder een andere naam.
Qua spelprincipe leunt het spel wel dicht aan bij Blokus. Ook nu weer krijgen de spelers een aantal blokken en gaan ze deze op een speelbord proberen op de juiste plaats te zetten. Toch enkele wijzigingen :

- daar Blokus nog een gewoon vierkant bord voorschotelde, heb je hier verschillende keuzes : een trap, een piramide, een L-vormig gebouw, een kubus of balk
- daar er bij Blokus slechts een puntje mocht geraakt worden tussen twee blokken, moet er hier een volledige ribbe grenzen aan de eigen kleur
- je krijgt niet enkel strafpunten voor niet ingezette blokjes, maar je krijgt ook pluspunten voor elk blokje dat van jouw kleur zichtbaar is als je het bouwwerk van bovenaf bekijkt

Dus : de één kiest voor de traditionele Blokus, diegene met een beter wiskundig inzicht gaat misschien voor de 3D. Ik kies persoonlijk voor de eerst genoemde, de blokjes liggen lekker vast op het bord, niet zoveel gedoe met het ronddraaien van het spelbord om er een betere kijk op te krijgen (alhoewel ik moet zeggen dat ze er een draaischijf in verwerkt hebben en dit best wel handig werkt). Maar bij de afrekening zijn beide spellen erg sterk en is het een puur gevoelsmatige keuze. Gewoon eens uittesten en zelf beslissen zou ik zeggen.

Titel : Blokus 3D
Auteur : Stefan Kögl
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15-20 min.
Leeftijd : 7+

25-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier piraten op één rij : deel 4


Tot slot van ons piratenverhaal pen ik hier snel even deel 4 neer. Ook nu weer werd er gekozen voor een spel van een andere hand.
De piraten hadden in het vorige deel goud verzameld en nu ze op terugreis zijn, ontstaat er op het schip onenigheid. Al vlug gaan de poppen aan het dansen en zal men een kant moeten kiezen. Ga je mee voor de kapiteit of doe je mee aan de muiterij? Met andere woorden, kies je de kant van stuurman Ramon Diaz of die van kapitein Valverde?

Het spelbord toont het dek van onze piratenboot. Hierop staan 10 piratenfiguren die genummerd zijn van 1 tot 10 (onderkant figuur), dit getal geeft hun basissterkte aan in een duel. In de loop van het spel zullen de spelers zowel vechtkaarten van de ene als de andere kant verzamelen om alzo het gevecht te gaan beïnvloeden. Vanaf het moment dat een kant drie piratenduels heeft gewonnen, wint deze groep. Voor de gevechten heb je trouwens een partij moeten kiezen. Verliest je partij, dan kan je de winst sowieso op je buik schrijven. Zijn er meerdere spelers die de winnende partij kozen, dan wint de speler met het meeste goud. (verzameld in de loop van het spel)

Het spel is opgesplitst in twee delen, de zeevaart en de muiterij.

De zeevaart verloopt over meerdere ronden. De kaartengeven mengt de speelkaarten en legt een aantal kaarten (aantal spelers + 3) dicht voor zich af. De resterende kaarten gaan naar de linkerbuurman (ze worden niet gebruikt) maar hij is de volgende kaartendeler. Per ronde kan een speler slechts één kaart gebruiken. De kaarten tonen kajuitdeuren die één voor één (van links naar rechts) zullen worden geopend. De kaartdeler begint en opent de eerste kajuit. Hij kan nu opteren voor volgende zaken :
- hij gebruikt de eigenschap van de kaart en beëindigd op deze manier zijn beurt
- hij gebruikt het voordeel niet en opent de volgende kajuit, hij kan nu deze eigenschap gebruiken of voort kajuiten opendraaien
- indien hij de "geest" omdraait eindigt zijn beurt onmiddellijk en kan hij deze ronde geen actie ondernemen
Zo gauw de speler een actie heeft gedaan, legt hij de gebruikte kaart af en heeft de volgende speler de keuze uit de kaarten die reeds openliggen of gaat hij in het bovengeschreven systeem verder. Nadat elke speler een actie heeft ondernomen eindigt een ronde en wordt het schipfiguur op de track voortbewogen afhankelijk van het niet opengedraaide kaarten (0-3 stappen). Komt het schip op een stormveld dan wordt er een piraat ziek, de speelkaarten worden geschud en één kaart wordt afgelegd in het sloepje. Komt het schip op muiterij eindigt de zeevaartfase en komt het tot muiterij op het schip. (muiterij kan ook plaatsvinden als alle vechtkaarten, goudkaarten of goudmunten zijn opgebruikt)

Enkele mogelijke acties die er tussen zitten : goudkaart en goudmunt nemen, de bovenste vecht- of goudkaart bekijken en er één uitkiezen, twee gevechtskaarten van de stapel nemen, twee bovenste vechtkaarten bekijken en één kiezen, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen met de trekstapel, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen tegen goudstukken, de bovenste vechtkaart of één goudstuk nemen, een goudstuk stelen van een tegenspeler, je krijgt goudstukken afhankelijk van het aantal opengedraaide kaarten, je legt je keuze qua partij vast of wisselt deze nog, je gaat de keuze bij andere spelers bekijken, je legt een duel vast of verandert piraten van plaats



Aan de muiterij kunnen enkel spelers deelnemen die tegen dan partij getrokken hebben. Wie dat niet heeft gedaan, stopt onmiddellijk met het spel en kan winst dus ook logischerwijs vergeten. Let op : je laat nog niet zien voor wie je partij hebt getrokken.

- ten eerste worden de duels vastgelegd (in die mate dat dit nog niet in de zeevaart is gebeurd)
- elke speler neemt z'n gevechtskaarten en aapkaart bij de hand
- de sterkte van de beide piraten wordt bekend gemaakt (onderkant figuur)
- de spelers beïnvloeden de sterkte door het uitspelen van gevechtskaarten (verdekt)
- de kaarten worden geschud, bekend gemaakt, de sterkte van de piraten aangepast
- zo kunnen er verschillende rondes gespeeld worden, maar vanaf ronde 2 mag je ook je aapkaart spelen

Het spelen van de aapkaart heeft twee gevolgen :
- je trekt je terug uit het huidige gevecht en legt geen vechtkaarten meer aan
- zijn aap steelt een goudmunt bij een willekeurige tegenspeler als je alleen de aapkaart speelt, een goudmunt uit de voorraad indien er meerdere spelers de aapkaart spelen (dit kan enkel als je de kaart speelt in ronde 2)

- als iedereen zijn aap gespeeld heeft, eindigt het duel en wordt er gekeken welke piraat wint
- er worden duels uitgevochten tot een partij drie overwinningen heeft

Ik had beloofd dat dit spel eenvoudiger was dan het vorige in de reeks en ik vind dat dit zeker het geval is, al zullen de spelregels waarschijnlijk het tegendeel laten vermoeden. Eigenlijk heb je echt niet zo erg veel keuze. Je wordt voor een voldongen feit gezet als ze die personenkaarten omdraaien. Je verzamelt vooral vechtkaarten, hier en daar wat goudmunten of goudkaarten en maakt vooral je keuze voor het einde van de zeevaart. En dan is het gewoon een beetje bluffen, en er proberen voor te zorgen dat jouw piraten winnen. Span je samen met een andere speler, geen probleem, maar zorg dat je dan meer goud hebt, zodat je uiteindelijk de winst naar je toe kan trekken.

Titel : Cartagena - die meuterei
Auteur : Michael Rieneck
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier piraten op één rij : deel 3


In deel 3 van het verhaal mogen de piraten eindelijk terug doen waar ze goed in zijn, schatten zoeken.
Ik heb het even opgezocht en er zijn al een heleboel spellen waar de piraten schatten gaan zoeken, in de eerste plaats piratenjacht,
een spelletje uit mijn jeugd, waar de piraten rondlopen op een eiland en proberen de meest waardevolle schatten te vinden, recenter
zou ik graag Martinique aanhalen. Door het verzamelen van hints ga je trachten te achterhalen waar de schat verborgen zit. Nog zo'n
recent deductie-spel is Tobago, oké de piraten zijn misschien niet direct de bespeuren, die moet je er maar bij verzinnen. Ja, verandering van spijs doet eten. Na de kopieën van deel 1 en 2 gooit men het nu over een andere boeg, met een andere auteur, maar in dezelfde reeks.

Dit spel is bovendien een spel van alles of niets, de spelers proberen om ter meeste geld bij elkaar te sprokkelen, maar ... als ze tegen het
einde van het spel "goudeiland" niet hebben gevonden, dan kunnen ze het spel sowieso NIET winnen. Toch maar weer naar de techniek van
gissen en missen dus.



Het speelbord toont het eiland Tortuga, waar onze piraten in het vorige spel zijn aangekomen, maar vooral de zee met daarin 17 kleine eilanden. De spelers zullen naar deze eilanden moeten varen om te ontdekken welk "goudeiland" is. Elke speler beschikt over een piraat, die in Tortuga rondwandelt en een schip dat hij gebruikt om over zee te gaan. Elke speler krijgt 16 speelkaarten, op elk eiland staan piraten in andere kleuren (dan de spelerskleuren), 12 eilandkaarten, 4 relikwiekaarten, 12 schattenfiches, 28 aanwezigheidsplaatjes in de spelerskleuren.

In het begin van het spel wordt 1 eilandkaart onder het spelbord geschoven, dit is goudeiland, de andere kaarten proberen de spelers in de loop van het spel te zien te krijgen, zodat ze door deductie goudeiland weten te vinden. Het komt er daarna zeker op aan om een aanwezigheidsplaatje achter te laten op dit eiland. Staat er op het einde van het spel geen aanwezigheidsplaatje van jouw kleur, verlies je sowieso het spel.
De spelers starten het spel met vier handkaarten, 1 piraat, 1 schip, 1 eilandkaartje en 1 aanwezigheidsplaatje.

De spelers gaan op twee fronten strijden. In Tortuga bewegen ze hun piraat over het spoor (mag zowel tegen de wijzers in als met de wijzers mee). Op zee verhuizen ze tussen de verschillende eilanden om daar aanwezigheidsplaatjes achter te laten, eilandkaarten vast te krijgen of relikwiekaarten te winnen. Als een speler zijn zesde aanwezigheidsplaatje heeft geplaatst, wordt de ronde nog afgemaakt en volgt de eindtelling.

In een beurt doorloopt de speler volgende stappen :
1) kaart uitspelen en figuur verplaatsen (moet)
2) kaart uitspelen en de eigenschap gebruiken (mag)
3) handkaarten aanvullen tot vier (moet)

1) De speler speelt een kaart uit, op deze kaarten staat links boven ofwel een nummer ofwel een lichttoren. Als je een nummer hebt, verplaats je je piraat dat aantal stappen in de richting naar keuze. Speel je een lichttoren, mag je je piraart onmiddellijk tot aan de lichttoren/haven verplaatsen. Hier moet je piraat trouwens staan om te mogen uitvaren. Het verplaatsen op zee is identiek, het nummer van de kaart geeft aan hoeveel eilanden je verder mag varen, een lichttoren brengt je direct terug naar de haven.

Verplaats je je piraat in Tortuga, kan je op verschillende plaatsen terechtkomen, bij sommige mag je een aanwezigheidsplaatje uit de voorraad nemen, nog andere verzamel je de neutrale piraten, soms mag je een nieuwe eilandkaart trekken van de stapel (indien nog voorhanden) en soms mag je gaan pokeren (je draait dan je bovenste speelkaart om, staat er een pokersymbool op win je een piraat naar keuze en een aanwezigheidskaartje).

2) Na het bewegen mag een speler nog een kaart uitspelen om de eigenschap te gebruiken. Je kan eilandkaarten gaan stelen bij tegenstanders, je kan de schattenfiches in het geheim gaan bekijken, je krijgt piraten uit de voorraad, je mag de eigenschap van een openliggende kaart van een tegenstander gebruiken en je gaat tenslotte aan land op de eilanden en laat daar de gevraagde piraat en een aanwezigheidsplaatje achter. Je kan ook naar de vulkaaneilanden varen en daar een relikwiekaart ophalen (max. 1 per persoon) of je aanwezigheidsplaatje 7 ophalen.

De relikwiekaarten zorgen voor een extraatje : bv. vijf handkaarten, één extra beweging met schip of piraat, bij het aan land gaan een willekeurige piraat achterlaten en tenslotte bij het begin van je beurt tot 2 kaarten afleggen en evenveel kaarten terug bijtrekken.

3) De handkaarten terug aanvullen tot vier (met een bepaalde relikwiekaart tot 5)

Het spel eindigt dus als iemand zijn zesde aanwezigheidsplaatje legt, de ronde wordt nog afgespeeld en daarna worden de verschillende eilanden stap voor stap gewaardeerd.
- eilanden waar geen aanwezigheidsplaatjes liggen : schat wordt niet verdeeld
- eilanden waar één aanwezigheidsplaatje ligt : die speler krijgt de schat uitbetaald
- eilanden met meer aanwezigheidsplaatjes : de speler met de hoogste waarde krijgt uitbetaald, de tweede één goud minder, de derde twee minder, ... Bij gelijke stand krijgt diegene die als eerste zijn aanwezigheidsplaatje heeft gelegd (daarom worden ze op elkaar gelegd)

Tenslotte wordt nog 3 goud gegeven aan sterkste speler op Goudeiland, de spelers die hier geen aanwezigheidsplaatje hadden gelegd, vallen sowieso uit het spel.

U merkt al dat dit een totaal ander genre spel is dan zijn voorgangers, meer spelregels ook. Het is niet meer het eenvoudige spelletje dat we gewoon waren. Gelukkig zijn ze in deel 4 een stukje op hun stappen teruggekeerd, maar ik vind deze persoonlijk één van de mindere spellen uit de reeks. Misschien moet ik het gewoon ook nog eens een kans geven, maar vaak kom je er niet toe om alle eilandkaarten te zien, dus is het een gok waar Goudeiland zit en heb je dan pech, heb je heel het spel gewoekerd en gezwoegd voor niets. Tja, het leven van een piraat is nu éénmaal hard.

Titel : Cartagena III - die Goldinsel
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

23-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier piraten op één rij : deel 2


Logischer wijze komt er, na deel 1, een deel 2. En over dit deel in de Cartagena-reeks kan ik erg kort zijn.
U neme Cartagena 1, u plaatst een bootje halverwege de weg die de pionnen moeten afleggen en u komt tot Cartagena 2 - das piratennest.
Na het ontsnappen uit het Fort van Cartagena, proberen de piraten terug in hun nest "Tortuga" te geraken.
Tortuga, u allen welbekend uit de films van Pirates of the Carribean, waarin de piraten een spelletje Perudo zaten te spelen. Wat heeft dat met dit spel te maken? Niets, totaal niets, een dom weetje om mee uit te pakken op uw volgende spelavond misschien, zeker als je je medespelers dan nog wijsmaakt dat Orlando Bloom hemzelve je dobbelstenen nog heeft gebruikt.



Even kort de wijzigingen in de spelregels dan :
- je start het spel niet met zes, maar met zeven handkaarten
- om handkaarten bij te winnen moet je niet meer je eigen figuren achteruit plaatsen, maar de figuur van een tegenspeler vooruit zetten (hier gelden dezelfde regels, komt deze figuur bij één figuur krijg je 1 kaart, komt hij bij twee figuren, krijg je 2 kaarten)
- tussen eiland 2 en 3 ligt een bootje, het verplaatsen kost hier ook één van je drie actiepunten. Heb je het meeste piraten in de boot, mag je de verplaatsing gratis doen. De boot van eiland 2 naar 3 verplaatsen kan enkel als er eigen piraten op aanwezig zijn, de boot van eiland 3 naar 2 verplaatsen mag enkel als je nog piraten op eiland 2 hebt

Kort maar krachtig dus deze bespreking, gewoon omdat er niet echt veel meer te vertellen is. Dit spel is iets voor in je collectie moest je Cartagena 1 niet hebben en deze eerder in een winkel tegenkomen dan de andere. Heb je ze toch beiden gekocht, kan je ze misschien leuk aan elkaar koppelen en kan je de speelduur wat verlengen. Leuke variant die ook gewoon in de vorm van een pdf of doc op de website had kunnen verschijnen. Gelukkig zijn de volgende telgen in de reeks terug spannender.

Titel : Cartagena 2 - das piratennest
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

22-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier piraten op één rij : deel 1


Winning moves heeft zijn bekendheid vooral te danken aan het spel dat we hier nu even kort gaan toelichten.
Cartagena, de naam die u als bordspelliefhebber ongetwijfeld al heeft horen vallen. Indien u het spel nog niet heeft
kunnen spelen, wordt het de hoogste tijd dat u dit toch eens probeert. Niet omdat dit een super-top-spel is, neen,
dat ga ik hier nu ook niet direct zeggen, maar het weerspiegelt wel prima de ganse filosofie van de uitgeverij die nu toch
al enkele weken in de belangstelling staat hier.

Het spel is in ieder geval één van de kaskrakers die ervoor gezorgd heeft dat Winning moves op de borspellenkaart staat.
Net zoals bij andere pioniers zoals "kolonisten van Catan" en "Carcassonne" verschenen er dus ook al snel sequels van dit spel,
maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat het toch net ietsje anders is hier. Met uitzondering van Cartagena 2 is elk spel
in de cartagena-reeks anders, met een totaal ander speelprincipe zelfs. Er gaan al héél wat geruchten de ronde dat er van dit spel
nog een aantal delen zouden verschijnen, maar hier kan ik voorlopig niet veel info over geven.

In "Cartagena" zitten de piraten van de verschillende spelers gevangen in het zwaarbewaakte fort van Cartagena. Het komt erop aan om via
de onderaardse gangen zo snel mogelijk te ontsnappen en in de roeiboot te springen die klaar ligt om de vrijheid tegemoet te gaan.


De zes tunnelstukken worden aan elkaar gelegd, doordat de achterkant ook bedrukt is, zijn er héél veel combinaties mogelijk.
Elke speler krijgt 6 piraten, die starten aan het begin van de gang. Aan het einde van de tunnel ligt een sloep. Elke speler krijgt 6 handkaarten.
 
Wie aan de beurt is, moet minstens 1 en mag maximaal 3 keer een actie ondernemen. Er zijn twee verschillende acties mogelijk :
- speel een kaart uit en loop met één van de eigen piraten voorwaarts door de tunnel richting de sloep
- loop met één van de eigen piraten achterwaarts door de tunnel en pak één of 2 nieuwe kaarten
De acties kunnen in elke willekeurige combinatie uitgevoerd worden. Men kan daarbij dezelfde pion 3 keer achter elkaar of 3
verschillende pionnen van de eigen kleur bewegen.

1) Uitspelen van een kaart : kies een piraat die naar de volgende, vrije plaats met het afgebeelde voorwerp beweegt dat op de kaart staat.
Al snel zal je zonder kaarten komen te zitten, dus ben je genoodzaakt om actie 2 uit te voeren.
2) Teruglopen met een piraat : kies een piraat en loop terug naar het eerstvolgende symbool waar 1 of 2 andere piraten staan. Staat er één andere piraat, dan krijg je één extra handkaart, staan er 2 piraten, dan krijg je twee nieuwe handkaarten. 
Probeer deze actie zeker goed uit te spelen, zodat je telkens 2 nieuwe handkaarten krijgt.

De speler die als eerste zijn zes piraten in de sloep krijgt, wint het spel.

Speeltip : laat zeker geen piraat achter, want eens je er ééntje achterop laat huppelen, geraakt deze nog moeilijk snel vooruit

Titel : Cartagena 
Auteur : Leo Colovini
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+
 

21-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op ontdekkingstocht in de Nieuwe Wereld


Heeft u al eens geprobeerd om een bouwgrond te kopen in uw buurt? Waar uw buurt ook mag zijn, ik veronderstel dat u voor een klein lapje grond al gauw ettelijke miljoenen oude Belgische frankskes of honderdduizenden euro's mag neertellen. Wat moet dat niet geweest zijn toen die grote, nieuwe wereld werd ontdekt. Iedereen claimt zo maar even een stukje land van enkele hectaren. Bovendien was er keuze genoeg : sappige weides, vruchtbaar akkerland, wildrijke bossen, ... voor iedereen wat wils.

In "Terra Nova" gaan de spelers proberen om zo'n stukken land voor zich te winnen. Zo groot mogelijk liefst en als het even kan van dezelfde soort want dat levert in dit spel nou éénmaal meer punten op. Steek je tegenstrevers net voor de waardering de loef af, want je bent nooit zeker van je stukje grond tot het volledig is afgepaald. Zoals Will Smith het zo plastisch wist uit te drukken in Independence Day : "It ain't over until the fat lady sings".

Afhankelijk van het aantal spelers gaan de spelers in het begin van het spel figuren op het bord plaatsen. Het is aan te raden om deze aanvankelijk toch een beetje te verspreiden, maar misschien vind je zelf een betere tactiek. In een spelbeurt gaan de spelers hun spelfiguren verplaatsen en grensstenen plaatsen. Op deze manier worden op de duur stukken land afgescheiden en zo gauw ze volledig afgesloten zijn, volgt er een waardering. De punten gaan naar de speler die met het meeste spelfiguren aanwezig is. Bij gelijke stand worden de punten netjes verdeeld (en naar beneden afgerond indien oneven).

Iedere speler moet 3 acties uitvoeren in zijn beurt. Als eerste actie moet een speler telkens een spelfiguur verplaatsen, daarna mag hij zowel opteren om spelfiguren te verplaatsen of grensstenen te plaatsen met z'n volgende twee acties. Indien een speler geen figuur kan verplaatsen, moet hij een volledige beurt passen.

Een eigen spelfiguur verplaatsen kan in de zes richtingen willekeurig ver in een rechte lijn van de startplaats, maar minstens één veld ver.
Spelfiguren en grensstenen mogen niet worden oversprongen, dus de zet moet ten laatste stoppen op een vak voor een figuur of grenssteen.
Een speler mag meerdere bewegingen uitvoeren met één speelfiguur, of verdelen over andere figuren.

De grensstenen kunnen pas geplaatst worden na een beweging van een figuur. Deze grenssteen (of stenen) worden geplaatst aangrenzend aan het vakje waarop de verplaatste figuur is terechtgekomen. Indien je 2 figuren verplaatst in je beurt, mag je kiezen aan welke van de twee je een grenssteen plaatst.

Indien een gebied volledig omgeven is door grensstenen, zodat je dus niet meer van buitenaf kan binnendringen, volgt er een waardering. Let er wel op dat een gebied maximaal drie verschillende landschappen mag bevatten. Indien het gebied bestaat uit 3 verschillende landschappen, telt men het aantal velden van het gebied als punten. Bij 2 verschillende landschappen nemen we 2x het aantal velden van dit gebied en voor een gebied bestaande uit 1 landschap doen we 3x het aantal velden van dit gebied.

Zo gauw alle gebieden zijn afgesloten en gewaardeerd of indien slechts één speler nog kan spelen, eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint het spel.

U merkt misschien al uit de tekst dat dit een pittig tactisch spelletje is. U merkt dit trouwens ook aan de speelduur die is opgegeven. Natuurlijk is deze speeltijd subjectief. Indien je met een stel spelers zit die goed doorspeelt, dan kan u dit ongetwijfeld op de helft van de tijd, maar indien u de smaak te pakken hebt van dit spel, en je effectief gaat om te winnen, betrap je er jezelf al gauw op dat je als niet-tacticus toch probeert om je hersenen te pijnigen. Dit wordt daar mezelf dan ook aangemoedigd, want meestal ben ik niet echt de snuggerste voor het uitdenken van strategieën en tactieken. Fijn als een spel me toch daartoe aanzet. Bedankt Terra Nova!

Titel : Terra Nova
Auteur : Rosanna Leocata & Gaetano Evola
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

20-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peper in je reet !



We bevinden ons op het eiland Zanzibar, gekend als het geheimzinnige kruideneiland. We gaan op zoek naar peper, gember, kruidnagel, vanille en kaneel, want dat levert ons héél wat duiten op.

Het speelbord toont het eiland Zanzibar, onderverdeeld in 5 provinciën. Sommige plaatsen in deze provincie zijn neutraal, andere zijn aangeduid met één of ander kruid, daartussen lopen de wegen waarover we onze figuren gaan kunnen verplaatsen. Elke speler krijgt 10 opdrachtkaarten in zijn kleur en een aantal figuren (afh. aantal spelers). Het speciale aan deze figuren is de grootte. Ze gaan van klein naar groot (of van groot naar klein als u dat prefereert) en hebben een stickertje op zich plakken met daarop de nummers 2 t.e.m. 7 (grootste = nummer 2). De grootte van de figuur geeft de sterkte aan en het getal het aantal stappen dat je in de beurt kan doen.



De spelers schudden hun opdrachtkaarten en nemen er twee in handen. Deze opdrachtkaarten tonen ofwel een provincie ofwel een soort kruid. Bedoeling is om zoveel mogelijk figuren in de bewuste provincie of op het bewuste kruid te krijgen. Als het voor de speler volstaat, gaat hij de opdrachtkaart waarderen. Soms is het aangewezen om een kaart sneller te waarderen (voor minder punten) om snel een nieuwe kaart te mogen trekken. Want het spel is afgelopen als alle kaarten bij een speler zijn gewaardeerd. (bij 2-3 spelers moet er één opdrachtkaart worden afgegooid zonder waardering, bij 4-5 spelers zelfs twee kaarten)



In een beurt mag een speler tot 3 van zijn figuren verplaatsenen daarna één of twee van zijn opdrachtkaarten vervullen en waarderen. Tenslotte trekt hij nieuwe opdrachtkaarten afhankelijk van het aantal gewaardeerde kaarten die ronde.
Voor het verplaatsen van een figuur houden we ons aan volgende regels :
- een figuur mag slechts éénmaal verplaatst worden in een ronde
- hij mag ten verste zoveel stappen gaan als aangegeven op zijn sticker
- de plaats waar hij terecht komt moet vrij zijn of vrij gemaakt worden
- je kan geen plaatsen passeren waar sterkere handelaren staan van tegenspelers
- je kan geen plaatsen passeren waar eigen handelaren staan
- je kan zwakkere handelaren van tegenstanders verplaatsen of verschuiven
- je kan gelijke handelaren van tegenstanders verplaatsen

Verschuiven : je duwt de zwakkere figuur gewoon naar een volgend leeg veld op het speelbord (niet hetgeen van waar je kwam), dit kan meermaals herhaald worden zolang er vrije plaatsen zijn

Verplaatsen : indien er geen vrij veld is, mag je de zwakkere handelaar ergens op een vrij veld op het speelbord plaatsen. Figuren van gelijke sterkte mag je enkel verplaatsen, dus er mag geen vrij veld naast zijn om ze te verschuiven, want dan kan je ze niet passeren.

De waarderingskaarten : tonen dus een provincie of een kruid, je krijgt punten voor het aantal figuren op die plaats (0=-8; 1=-5; 2=-1; 3=1; 4=5 en 5=10 punten). Vanaf het moment dat een speler zijn laatste waarderingskaart speelt, loopt de laatste ronde. De speler die het meeste punten heeft behaald gedurende het spel is de winnaar. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste zijn laatste kaart heeft gewaardeerd.

Dit spel heeft weer alles wat een goede Winning moves moet hebben : weinig regeltjes, snelle en vlotte gameplay, tactisch maar niet al te moeilijk. Weer één van de ondergewaardeerde spellen vind ik persoonlijk. Op boardgamegeek scoren deze spellen nooit erg veel punten. Misschien wel omdat de geeks net vinden dat het te weinig spelregels zijn, maar dit is gewoon een spel om te spelen. Ik denk dat je de meeste mensen wel warm zal krijgen voor dit spel. Wederom sfeervol, mooi materiaal, eenvoudig (je kan enkel bewegen en waarderen).

Titel : Zanzibar
Auteur : Franz Benno Delonge
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+


19-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
18-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen speelt graag met de blokjes...
Deze spelbespreking kan ik op zich héél erg kort houden. In de eerste plaats omdat de spelregels van dit spel zo eenvoudig zijn, dat ze op één lijntje van deze weblog passen. Anderzijds wordt dit spel door héél wat uitgeverijen uitgegeven en niet alleen Winning moves toekomt.
Maar ... het verdient het zeker en vast om hier vermeld te worden.


In dit spel proberen de spelers zoveel mogelijk blokken op het speelbord te krijgen. Om beurten mogen ze één van de blokjes inzetten.
Er is slechts één aanlegregel. De blokjes van een kleuren mogen elkaar slechts met één hoekpuntje raken. De diverse kleuren mogen elkaar wel raken natuurlijk. Als niemand nog blokken kan leggen, is het spel afgelopen en worden de aparte niet gelegde blokjes als strafpunten opgeteld. (bv. de alombekende "lange" tetrisblok zou vier strafpunten opleveren).

Het is dus zaak om je kansen gaaf te houden en tactisch aan te leggen. Een eigen gebied proberen af te schermen en in dat van andere spelers binnen te geraken. Eén tip die we je alvast kunnen geven : begin met de grote blokken, de kleinste geraak je op het einde makkelijker kwijt. Voor de rest kan ik enkel zeggen, speel dit spel enkele malen, je gaat er sowieso wel in leren. En ben je in het begin echt slecht, dan hoeft dat geen probleem te zijn, een spelletje is toch direct om (tenzij je natuurlijk met van die spelers rond tafel zit, waar je een schaakklokje voor nodig zou hebben). Speel je met z'n drieën dan lukt het nog om de vierde kleur uit het spel te laten, met z'n tweeën vertegenwoordig je twee kleuren, maar het allerleukste blijft gewoon met z'n vieren. Een solovariant is er ook, dan probeer je de ganse namiddag om alle blokjes op het bord te krijgen en gooi je hoogstwaarschijnlijk in grote colère alles na een tijdje tegen de vlakte.

Op een beurs enkele jaren geleden werd dit spel gedemonstreerd met de leuze dat wie al z'n blokken zou wegkrijgen met vier spelers, die persoon een fles champagne zou krijgen. Eén persoon is er die twee dagen in geslaagd om dat te doen, maar hij was er weinig mee, want met z'n 7 jaar had hij liever een flesje cola gekregen. Ik haal dit maar aan om aan te geven dat dit spel geschikt is voor alle leeftijden, dat je elkaar enorm kan koeieneren en dwarsbomen, maar dat je ook alle spelers tegelijk in het oog moet houden. Geef zeker geen voorkeursbehandeling aan de kleine en de zwakke of het zou wel eens fataal kunnen aflopen.

Je hebt dit spel ondertussen in diverse vormen. Er is een spel op de markt expliciet voor 2 spelers met de fantastische naam Blokus duo en indien je dit spel al in die mate beheerst dat je wel wat nieuwe uitdaging wil, dan stel ik je graag Blokus trigon voor. Deze laatste heeft een identieke speelwijze, maar de blokjes hebben een iets andere (moeilijkere) vorm om mee te gaan puzzelen. Er is ook een naamgenoot op de markt verschenen, nl. Blokus 3D, maar die hou ik voor een andere keer want hier zit het spelsysteem toch een klein beetje anders in elkaar. (waarom dat leg ik u dan graag uit)



Titel : Blokus (duo, trigon)
Auteur : Bernard Tavitian
Uitgeverij : Winning moves (en andere)
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

18-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn de weergoden ons gunstig gezind?


Zon, regen, nevel, onweer, vuur of ijs : dat zijn de ongemakken die je kan tegenkomen in dit spel.
Elk weertype heeft z'n tegengestelde zodat het kan geneutraliseerd worden. Wie baant zich het eerste een weg naar
z'n eigen dorp door dwars over het speelbord te lopen? Wie krijgt de weerheks op zijn hand en wint dit boeiende weerspel?

Jammerlijk genoeg geen hogedrukgebied van Sabine hier, of een verloren moustache van Frank. We krijgen in ieder geval steeds
maar weer meer weer. In dit spel is het de bedoeling om met je figuren dwars over het spelbord heen te geraken. Het speelbord bestaat uit zeshoekige vlakken waarop verschillende soorten weerfiches liggen. Afhankelijk van het weertype kan je er passeren of niet.

In een beurt doorloopt de speler volgende stappen :
- maximaal twee weerfiches op het speelbord leggen : bepaalde plaatsen onpasseerbaar maken of omgekeerd
- figuren verzetten : zes stappen verdelen over eigen figuren en weerheksen
- weerfiches bijtrekken afhankelijk van het aantal uitgespeelde
- wind maken (enkel voor de windspeler) : windmarker verplaatsen en indien hij op een blauw veld terechtkomt, gooit
de windspeler met de dobbelsteen en gaat de wind langs die zijde op het speelbord blazen.
De weerfiches worden verplaatst :
- schuiven ze van het speelbord, komen ze langs de andere kant terug in het spel
- komen ze op een plaats waar ze niet mogen liggen, gaan ze van het bord in de trekstapel
- ze schuiven in theorie samen, dus kunnen niet op elkaar terecht komen



Onderstaande tabel geeft aan wat er gebeurt met de verschillende weertypes :

weerfiche

geplaatst op een leeg veld

geplaatst op een andere fiche

 

vlakte

xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />bos

bergen

water

zon

regen

mist

storm

vuur

ijs

zon

onpasseer-baar

 

 

 

passeer-baar

 

neutraal

neutraal

 

 

neutraal

regen

onpasseer-baar

onpasseer-baar

 

 

 

neutraal

 

 

 

neutraal

 

mist

figuren staan vast

figuren staan vast

figuren staan vast

 

 

 

 

 

 

 

storm

onpasseer-baar

 

onpasseer-baar

 

onpasseer-baar

 

 

 

 

 

 

 

 

vuur

 

onpasseer-baar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ijs

 

 

onpasseer-baar

 

passeer-baar

neutraal

 

 

 

neutraal

 


Als een speler al zijn figuren over de helft van het speelbord heeft gebracht, eindigt het spel. De ronde wordt nog eerst uitgespeeld.
Je scoort voor een figuur in het eigen dorp 3 punten, een figuur op de eigen helft 1 punt, figuren op de andere helft -1 en figuren die nog in het startdorp staan -3. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit spel slechts éénmaal heb gespeeld tot nog toe. Vooral het feit dat je bovenstaande tabel eigenlijk al goed moet kennen, maakt het spel een beetje stroef in het begin. Maar ... ik vond het spel wel goed, je kan een beetje manipuleren, je kiest je bewegingen, de geluksfactor is traditiegetrouw bij Winning moves ook aanwezig door de wind die het speelbord in je voor- of nadeel kan doen keren.
Ook de fiches die je trekt en dus kan gaan gebruiken om het spel te manipuleren moeten natuurlijk mee willen werken. Is dit het beste spel van deze uitgeverij? Neen, maar ik vind het wel één van de sfeervolle en unieke in het gamma.

Titel  : Wind & wetter
Auteur : Harald Lieske
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

17-01-2010 om 09:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar zijn de piraten?


Waar zijn de piraten? Wie doet er met ons mee? Wie is er groot en stoer en sterk? Wie is niet bang op zee?
Met deze woorden veroverde Bart Kaëll enkele jaren geleden onze Vlaamse zeedijken. In tegenstelling tot zijn andere
scheepshits "De Marie-Louise" en "Zeil je voor het eerst" gaat het hier over de stoerste zeeratten die er zijn.

U weet wel, dat soort dat aan elkaar is genaaid met haken, houten benen, glazen ogen, opgezette papegaaien en vooral ...
vaten RUM! In het spel Caribic gaat u op schattenjacht, stelen en enteren, dat is de leuze. De speler die als eerste een bepaald
bedrag bij elkaar gestolen heeft (afhankelijk van het aantal spelers) wordt de opperpiraat en schrik van de zeven wereldzeeën.



De spelers krijgen een setje rumvaten waarmee ze moeten bieden op de verschillende schepen die in de Caraïbische Zee dobberen. Nadat iedereen zijn kaartjes in de houder heeft gestopt worden alle boten om beurten afgehandeld (eerst Arriba, dan de Bravo, Caribic, Diabolo, Evita en tenslotte de Fuego). De spelers tonen hun bieding voor het schip, de speler die het meeste bood, mag het schip het aantal stappen bewegen gelijk aan zijn bieding (min de -1 punten die eventueel ingezet zijn door de andere spelers) (zie foto boven).

De speler verplaatst het bewuste schip en probeert een schat op te halen in de steden (deze schatten komen stelselmatig in het spel). Daarna moet je nog trachten om met die schat tot op een eigen veld (zeeveld in eigen kleur) te geraken en dan incasseer je het geld dat aan de schat verbonden is. Vaak zal dit niet lukken in één beweging, dus de andere spelers zouden de volgende ronde wel eens kunnen profiteren van jouw goedheid. Bovendien kan je ook schatten stelen van boten door er naast te varen, schatten worden dan gewoon overgeheveld. Tenslotte kan je ook een schat gaan wisselen in een andere stad (maar deze actie wordt normaal niet echt vaak gespeeld, je probeert de schatten zo snel mogelijk binnen te halen).

De speler die als eerste 62.000 dubloenen (2 spelers), 41.000 (3 spelers), 31.000 dubloenen (4 spelers) heeft, wint het spel.

In dit spelletje komt het er dus op aan om je tegenspelers in te schatten, met welke boot zouden zijn willen varen, zorg dat je die minpunten geeft, met welke boot kan jij welke schat ophalen en zo snel mogelijk in een eigen haven terechtkomen? Dit spel vereist dus wel een kleine beetje meer tactiek dan de vorige besproken spellen, maar ... je blijft ook afhankelijk van de tegenspelers, dus alles perfect plannen zal je nooit lukken.
Héél erg leuk en ondergewaardeerd spelletje dat zeker niet mag ontbreken op onze volgende spellenavond.

Titel : Caribic
Auteur : Michail Antonow & Jens-Peter Schliemann
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar zijn die ... hutjes ???


't Zou zo te horen kunnen zijn op een live concert van Milk inc., maar dan niet in het Sportpaleis, maar op een spellenavond ergens in de Stille Kempen tijdens het spelen van een rondje "Clans".

Het speelbord toont een prehistorische landschap dat opgedeeld is in steppe, bos, gras, gebergte. Bovendien omringt het water telkens vijf van deze gebieden. Bij aanvang van het spel worden allerlei gekleurde hutjes (5 kleuren) verdeeld over deze gebieden, je zorgt er wel voor dat in elk gebied elke kleur vertegenwoordigd is. De vijf markers in de spelerskleuren worden op de nul van het scorespoor gezet, de bonusfiches op de track gelegd en na het blind trekken van de clankaarten (die bepalen met welke kleur je speelt) start het spel.



Het is vooral erg belangrijk dat je je eigen clankleur verborgen houdt voor de medespelers, want als ze er snel achter komen, kan je winst zeker vergeten. In een spelbeurt doe je eigenlijk niet meer dan een hut (of een groep hutten) te verschuiven naar een aangrenzend gebied. Behalve als zo'n groep uit 7 of meer hutten bestaat mag deze niet meer verplaatst worden. Er mogen nog wel hutten bij gezet worden.

Vanaf het moment dat door het verschuiven van hutten een dorp wordt gevormd, dwz dat er rond die hutten enkel nog lege gebieden zijn, wordt het spel even stilgelegd en volgt er misschien een telling. Misschien ... want afhankelijk van het tijdperk worden bepaalde landschapstypes niet gewaardeerd, gewoon gewaardeerd of krijgen ze zelfs bonuspunten. (je kan dit volgen op het speelbord) Als een speler zo'n dorp vormt, krijgt hij eerst de bovenste bonusfiche (deze tellen als punt op het einde van het spel). Daarna wordt er gekeken uit hoeveel hutten het dorp bestaat. Je telt ze op en alle kleuren die in het dorp vertegenwoordigd zijn, krijgen deze punten. Er is echter één uitzondering : zijn alle kleuren vertegenwoordigd, dan volgt er een stammenstrijd. Van elke kleur wordt er één hut verwijderd. (het kan dus zelfs zijn dat alle hutten dan verwijderd worden, als er slechts één van elke kleur is). Daarna wordt er weer gewaardeerd zoals gewoonlijk.
- staat het dorp op het landschapstype dat niet wordt gewaardeerd in het tijdperk, worden er geen punten verdeeld
- staat het dorp op het landschapstype dat bonuspunten krijgt, worden er bonuspunten toegevoegd aan de normale punten
- staat het dorp op een ander landschapstype, worden gewoon punten uitgereikt

Nadat het 12e dorp is gesticht en gewaardeerd, bekent iedereen zijn kleur en worden er nog punten bijgeteld voor de bonusfiches. De speler die het verst gevorderd is op de scorelijst, wint het spel.

Wat dit spel betreft, kan ik niet meer zeggen dan : ... typisch winning moves, zo simpel als het groot is qua gameplay, maar zo moeilijk om het te winnen. Schitterend spelconcept, mooi uitgebalanceerd, spannend tot het einde. Je kan elkaar (on)bewust een pee stoven.

Titel : Clans
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

15-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk ontdekt ...
Eindelijk ontdekt of beter gezegd, ik heb er eens tijd voor gemaakt. 

Als u aandachtig kijkt in de rechterkolom van deze blog, zal u merken dat er iets is toegevoegd.
Het onderdeel "Categorieën" om concreter te zijn. Dit wil zeggen dat sommige artikels werden samengezet in een mapje,
zodat ze makkelijker zijn terug te vinden.

Voorlopig heb ik er twee aangemaakt, alle spelbesprekingen van Essen en daarnaast al de artikels van Winning moves,
die reeds gepubliceerd zijn of die in de loop van de volgende weken verschijnen. U ziet aan het aantal dat er dus nog wel
enkele klaar staan.

Hopelijk vindt u dit alvast een vooruitgang, laat het ons zeker weten !

14-01-2010 om 18:37 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mens-erger-je-niet-nog-eens


Wie kent deze klassieker niet meer? Mens-erger-je-niet, was het perfecte spel om te spelen samen met een broer of zus,
neef of nicht, vader of moeder, die zich de haren uit het hoofd trekken als de dobbelsteen niet wil doen, wat ze ervan verwachten.
Animo gegarandeerd, hoge bloeddruk evenzeer.

Ook Winning moves vond dit spelconcept de moeite en maakte een spel voor de kids, nl. Squeeky.
In Squeeky speelt de speler met zeven muizen (van verschillende waarde; plakkertje op de onderkant van de muis) die hij probeert tot aan de kaas te krijgen in het midden van het spelbord. Ditmaal gaan de spelers dus allemaal op hetzelfde doel af in plaats van naar de eigen thuisplaat.

In een beurt gooien de spelers met twee dobbelstenen en zetten twee muizen exact het aantal gegooide ogen verder op hun pad. (Gooi je een nul, dan beweegt één muis niet, heb je nog maar één muis in het spel, mag je één van de dobbelstenen kiezen) In het begin verloopt het pad nog in de eigen kleur en zijn de muisjes veilig, maar op een gegeven moment komen ze in gemeenschappelijk vaarwater en kunnen ze gevangen worden door medespelers. Indien een tegenspeler een muis inhaalt tijdens zijn bewegingsfase, neemt hij de muis gevangen, toont het aantal punten en plaatst ze op z'n muizenkaart. Het kan zelfs zijn dat je op die manier je eigen muis vangt, maar je moet de waarde dan niet bekend maken. Als een muis de kaas bereikt (moet niet het juiste aantal ogen zijn, overblijvende stappen vervallen), toont de speler de waarde aan z'n medespelers en plaatst hij de muis naast z'n muizenkaart.



Het spel eindigt zodra er nog één speler nog maar één muis op het spelbord heeft. Als de laatste muis gevangen wordt genomen, mag de speler die de muis net ving, zijn eigen muis nog verder naar de kaas verplaatsen en de punten van die muis nog aan zijn punten toevoegen.
Je krijgt voor elke muis het aantal punten dat op het stickertje staat aangegeven, zowel voor de eigen muizen die de kaas bereikten, als de muizen die je gevangen nam, daar trek je het aantal punten van af van je eigen gevangengenomen muizen (een eigen muis die je zelf gevangen hebt, levert noch plus- noch minpunten op). De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : Squeeky
Auteurs : Rosanna Leocata & Gaetano Evola
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 6+

14-01-2010 om 18:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op schattenjacht!

Als de woorden "draak" en "schat" samen in één titel staan, dan kan je wel een superspannend spel verwachten, niet?
Nou ... als je van memory helemaal opgewonden wordt, dan is dit het geval, anders moet je een kat een kat noemen.
Maar natuurlijk doet de aankleding van een spel ook iets, zeker als het over mensen gaat die toch nog een greintje fantasie
in hun hersenen, lichaam en ziel hebben, de kids dus.

"Drakenschat, wie verzamelt de meeste voorwerpen uit de drakengrot?", klinkt toch in ieder geval veel beter dan :
"Stofzuigongelukjes, wie verzamelt het meeste rommel dat verborgen zit onder het tapijt in de living?"
Misschien is deze laatste wel de werktitel geweest voor het spel, want de spelers gaan in dit spel op zoek naar verdwaald
speelgoed : ballen, auto's, poppen, kandelaars, ringen en ook wel schatkisten. Maar pas op : spinnen liggen op de loer en
ook kleine draakjes (anders zou de titel helemaal belachelijk zijn natuurlijk).

Persoonlijk vind ik dit spel zelfs één van de beste, al dan niet hét beste, klassieke memoryspel dat we in onze collectie hebben.
Zoals bekend worden de plaatjes blind op tafel gelegd in een rooster van 7 x 7. Als een speler aan de beurt is, draait hij tegels om
en probeert gelijke afbeeldingen te zoeken. In dit spel komen er nog enkele extra's bij. In principe mag je blijven tegels omdraaien, tot je
op een spin of de draak botst, dan is je beurt afgelopen en moet je de omgedraaide tegels terug blind leggen.

Enkele speciale regels :
- draai je een spin om, is je beurt onmiddellijk afgelopen, je draait de kaarten terug om en mag de spin ergens op een leeg veld leggen (ze veranderen dus van plaats, je kan deze regel laten vallen, als je met kleinere kinderen speelt).
- schatten en draken gaan niet goed samen : indien je reeds schatten (speelgoed, ringen of schatkisten) hebt omgedraaid en je draait dan een draak om, eindigt je beurt en moet je alle kaarten terug omdraaien.
- zelf stoppen : het is enkel als je zelf stopt dat je tegels kan gaan verzamelen, maar dan moeten enkele voorwaarden worden vervuld.
1) diamanten ringen en draken mogen als enkele kaarten opgeraapt worden (dus als je enkel draken omdraait, kan je deze verzamelen).
2) de stukken speelgoed kunnen enkel als paar worden opgeraapt (zoals klassieke memory).
3) kandelaars mogen slechts per groep van drie worden genomen.
4) schatkisten mogen enkel per groep van vier worden genomen.
Je neemt alle tegels die aan de voorwaarden voldoen en draait de andere tegels terug om. De voorwaarden staan trouwens netjes op de tegels, bij elke prent staan 1, 2, 3 of 4 witte bolletjes die aangeven hoeveel je er moet verzamelen om een set te hebben.

Wanneer er nog maar 3 kaarten op tafel liggen (de 3 spinnen) stopt het spel. De speler met de meeste draken in zijn verzameling, krijgt deze spinnentegels. De speler met de meeste tegels in totaal wint het spel.

Titel : Drakenschat
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

13-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
12-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winning moves wedstrijd !!!


Beste lezer,

Ik heb de eer en het genoegen om u te mogen vertellen dat we enkele spellen gaan uitdelen.
Aangezien Winning moves in het middelpunt van de belangstelling staat, gaan we enkele spellen uit hun gamma uitdelen.

We verdelen vier spellen : 2 x aber bitte mit sahne en 2 x coda da vinci.

Meespelen is erg eenvoudig :

- u komt dagelijks hier langs op de weblog en leest aandachtig de verslagjes
- u komt op 5 februari naar onze spellenavond, vult enkele vraagjes in omtrent hetgeen dat u hier gelezen heeft
- u maakt kans om één van de vier prijzen te winnen

Veel succes !

12-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterkilo's kwijtraken?



Durft u sinds de feestdagen niet meer op uw weegschaal gaan staan? Spant uw beste jeans een beetje als je ze 's morgens aantrekt?
Waarschijnlijk heeft u dan ook te maken gehad met iets te zware (vr)eet- en drankfestijnen de afgelopen weken. Bij Winning moves
doen ze er nog een schepje bovenop. En dat schepje mag u zeer letterlijk nemen ... een toefje slagroom meer of minder, daar kijken we
niet naar.

Aber bitte mit sahne ... een spel waar u probeert de stukjes taart te verorberen die het meeste slagroomtoefjes tellen. U kan ook opteren
voor het verzamelen van een complete taartencollectie. Minder zwaar op de maag, en het kan bovendien winstgevend zijn op het einde van het spel.

Het spel verloopt in vijf rondes. Elke ronde maakt een startspeler een taart door 11 stukjes in een ronde te leggen. Daarna snijdt deze speler de taart in een aantal stukken (max.= aantal spelers). Dit hoeven niet zoveel stukken te zijn als het aantal spelers (mij is wel een raadsel waarom je dit niet zou doen, want diegene die snijdt, mag pas als laatste een deel nemen). Als je een stuk hebt genomen, kan je twee zaken doen, ofwel eet je stukjes taart op. Je legt de stukjes opzij en scoort op het einde punten afhankelijk van het aantal toefjes slagroom dat je hebt verorberd. Ofwel ga je bepaalde soorten taart verzamelen. Je legt deze open voor je neer en probeert op het einde van het spel het meeste stukken van deze welbepaalde taart te hebben en de overeenkomstige punten (afgebeeld op taartjes) te scoren. Bij gelijke stand scoren al deze spelers de punten.



Nadat de vijf taarten zijn verdeeld en opgegeten, worden de punten verdeeld en opgeteld. De speler met de meeste punten wint dit "heerlijke" spel.

Het spel is ondertussen ook aangevuld met een jokertaartstukje. Dit stukje taart kan gebruikt worden voor eender welke taartsoort en is bij de telling dan misschien wel erg belangrijk.

Dit was voor mij dé verrassing van spiel 2008. Ik had dit spel niet op voorhand onder ogen gekregen, maar toen ik het in Essen zag liggen was ik direct geïnteresseerd. Het is eigenlijk weer zo eenvoudig als het groot is, is mooi en lekker afgebeeld, speelt snel en vraagt toch niet al te veel denkwerk van de spelers. (enkel het verdelen van de taart kan je wel eens voor dilemma's doen staan) Blij dat ik deze in onze clubcollectie heb!

Titel : Aber bitte mit sahne
Auteur : Jeffrey d' Allers
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 8+

12-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer tsjoeke, tsjoeke ...



Mocht ik u met mijn vorig verslag van Trans America en Trans Europa overtuigd hebben,
zou u het spel hebben aangeschaft en ondertussen al beu gespeeld zou zijn, dan biedt deze
mini-uitbreiding een welgekomen meerwaarde.

Qua materiaal moet ik zeggen dat het allemaal zéér beperkt is, maar ook dit is weer typisch
Winning moves. Met weinig materiaal iets kunnen voorleggen dat kwalitatief iets voorstelt.
De Vexation-uitbreiding is hiervan een erg mooi voorbeeld. 18 houten staafjes om precies te
zijn, drie van elke spelerskleur.

Het basisspel blijft exact hetzelfde, maar elke speler heeft tijdens het spel 3 gekleurde rails
ter beschikking om de tegenspelers een beetje te dwarsbomen. In het basisspel kan je gebruik
maken van het spoorwegennet van je tegenstanders als je je eigen netwerk erop aansluit, maar
met deze gekleurde staafjes, die je volgens de gebruikelijke regels plaatst, blokkeer je je tegenstander.
Indien deze toch van jouw netwerk gebruik wil maken, moet hij rondom gaan.

Titel : Vexation (enkel speelbaar met Trans America of Trans Europa)
Auteur : Manfred Keller
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

11-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjoeke, tsjoeke, tuut, tuut


Treinspellen, het zijn er ondertussen al een heleboel in spellenland. Meestal koopt u wel een leuk spel, ik denk persoonlijk direct aan Ticket to ride, Age of Steam, Stoom, Union pacific, Days of steam, ..., maar meestal heeft u dan ook een spel op tafel liggen dat toch wel een paar uren van uw tijd vergt.

Dit spel wordt op de spelregels aangekondigd als een snel treinspel en dat kunnen we wel stellen. Op een halfuurtje bent u er al vanaf. Als u dit leest, denkt u waarschijnlijk dat het een draak van een spel is en kostbare speeltijdverspilling, maar ... niets is minder waar. Qua spelprincipe is dit een spel dat vrij uniek is (ik weet dat ik natuurlijk nu mensen op mijn dak krijg die andere spellen gaan ophoesten uit hun immense spellengeheugen) en dat zeker de moeite waard is om eens te proberen.

Het speelbord toont, zoals de titel reeds aangeeft, een kaart van Amerika. Op diverse plaatsen staan steden in vijf verschillende kleuren. De bedoeling is om vijf steden van verschillende kleur met elkaar te verbinden dmv uw ijzeren netwerk. Natuurlijk doet u dit niet willekeurig. U krijgt aan het begin van het spel vijf stedenkaarten die u vertellen naar waar u overal moet geraken. U houdt deze steden verborgen voor de tegenstanders. Zodra een speler er in slaat om de vijf steden te verbinden, krijgen de andere spelers strafpunten. Winnaar is diegene die na een aantal spelrondes het meeste punten over heeft.

In de eerste speelbeurt zet elke speler zijn vertrekstation op een onbezet kruispunt (van lijnen) op het speelbord. Dit mag een stad zijn, maar hoeft niet. Dit is het startpunt van het eigen spoorwegennet.
In de volgende rondes worden treinrails gelegd. U heeft hierin twee mogelijkheden :
- 1 tot 2 trainrails op onbebouwde enkele lijnen (over land)
- 1 treinrail op een onbebouwde dubbele lijn (brug over rivier of tunnel door berg)
Je mag enkel aan het eigen spoorwegennet aanbouwen en moet ten alle tijde verbonden zijn met je vertrekstation. Je moet tenminste 1 rail aanleggen in je beurt.
Spelers mogen hun spoorwegennetten met elkaar verbinden en het op dat moment als eigen netwerk gebruiken. Als je er voor opteert om 2 rails aan te leggen, moet dit op twee verschillende plaatsen van het net zijn.

Een speelronde eindigt als een speler zijn vijf steden verbindt (toon de kaarten als bewijs) of als alle 84 spoorwegstaafjes op zijn (hoogst uitzonderlijk). Dan worden de minpunten van de andere spelers berekend. De spelers verbinden hun vijf steden fictief en rekenen 1 verliespunt voor elke nog benodigde treinrail over een enkele lijn en 2 verliespunten voor een dubbele lijn.

Vanaf het moment dat een speler al zijn punten heeft verloren, wint de speler met de meeste punten op dat ogenblik.

Ik vind dit een erg leuk spel, snel, eenvoudig en superspannend. Indien u over zou gaan tot een aankoop, vertel ik er u nog graag even bij dat ook "Trans Europa" bestaat. Zelfde spel, enkel een ander speelbord (dat van Europa natuurlijk, deuh). Nadeel voor de niet-Europa-kenners is dat de stadskaarten niet voorzien zijn van een overzicht met stip waar de stad zich bevindt, dat is bij Trans America wel het geval (en maar goed ook in mijn geval). Sommigen beweren dat de Europese kaart niet zo uitgebalanceerd zou zijn als de Amerikaanse, dus in gedachtenname van de voorgaande punten raad ik u aan om dan Trans America aan te schaffen.



Titel : Trans America - Trans Europa
Auteur : Franz-Benno Delonge
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

10-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekkere kippetjes op het feest!

(foto van de franstalige versie van het spel)

Gisteren was het besproken spel een doordenkertje, vandaag slaan we een andere weg in en gaan we voor observatie en reflexen.
Chicken party is een spel voor 2 tot 4 spelers en kan al gespeeld worden met kleuters, op voorwaarde natuurlijk dat de competitiedrang van de medespelers niet van die mate is dat ze over lijken zouden gaan.

In dit spel proberen de spelers om als eerste al hun nesten in het kippenhok te bezetten met 9 kippen.
Elke speler ontvangt aan het begin van het spel een spelersbord waarop de 9 nesten te zien zijn. Deze nesten zijn op elk bord een klein
beetje anders ingedeeld. Het gaat telkens om nesten met de kleuren rood, blauw, geel of groen met daarin 1, 2 of 3 eieren.
De spelers bestuderen best al even hun spelersbord zodat ze weten over welke nesten zij beschikken (en misschien ook wel de tegenstrevers).



In een speelbeurt gooit de speler met twee aangepaste dobbelstenen. Op één dobbelsteen staan de vier kleuren en twee specials (alle kleuren), op de andere dobbelsteen staan de getallen één tot en met drie (aantal eieren), een joker en twee pluimen. Afhankelijk van de gegooide combinatie gaan de spelers om ter snelste het houten ei, dat in het midden van de tafel ligt, grijpen.

In de meeste gevallen gooi je een bepaalde kleur en een nummer, de spelers die een leeg nest hebben met dezelfde kleur en hetzelfde aantal eieren grijpen om ter snelste het houten ei. Toont de dobbelsteen een special (alle kleuren), mag je het ei proberen te grijpen als je nesten hebt met evenveel eieren als aangegeven op de dobbelsteen. Hetzelfde geldt voor het gooien van een joker, dan moet de kleur nog vrij zijn, maar speelt het aantal eieren geen rol. Gooi je een veer tenslotte, dan mag de gooier een kip gaan stelen bij een andere speler in de gegooide kleur op voorwaarde dat hij zelf nog een leeg nest heeft in deze kleur.

De speler die als eerste zijn 9 nesten bezet heeft met een kip, wint het spel.

Wat mij betreft een erg leuk observatie en relfexspel. Je moet constant op je hoede zijn voor wat de andere spelers gooien. Om het spel te winnen is er natuurlijk weinig tactiek mee gemoeid. De dobbelsteenworp bepaalt uiteindelijk of je dat laatste nestje kan bezetten. Dit is een no-nonsens-spel dat leuk is voor iedereen en dat erg snel tussendoor kan gespeeld worden.

Titel : Chicken party
Auteur : Max Gerchambeau
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

09-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mastermind voor vier


(foto van de nederlandstalige versie van Identity Games)

Onze reeks spelbesprekingen starten we met "Coda da Vinci". Die titel kan wel eens afwijken bij diverse uitgeverijen. In de nederlandstalige winkels zal u het vinden onder "Da Vinci code". Neen, niet het wereldberoemde boek, dito film, zelfs niet het bordspel.

Dit spelletje van Winning moves bestaat uit een set plastic speelstenen in wit en zwart. 13 witte en 13 zwarte om precies te zijn, hierin zijn dan al wel twee jokers voorzien, die nodig zijn voor de variant die het spel nog een extra touch geven.

Zoals de titel u waarschijnlijk al doet vermoeden, is dit een tactisch spel waar de spelers elkaar "code" proberen te achterhalen.
Wie heeft er nooit mastermind gespeeld in zijn jeugd? Bent u één van hen, dan geef ik snel een overzicht van de bedoeling. Bij mastermind zet één speler een kleurcode uit in de vorm van pinnetjes, wij noemen dit bij ons "stekenagels" (daar hebben we superveel mee gespeeld, op zo'n wit bord met gaatjes allemaal figuren maken met die nagels in diverse kleuren en vormen), de andere speler moest de code proberen te raden. Hij maakt zelf een combinatie en krijgt dan te horen hoeveel pinnetjes hij juist heeft qua kleur en plaats. Door deductie zou je dan uiteindelijk tot een correcte code moeten komen. En liefst dan nog in zo weinig mogelijk stappen.

Dit spel gaat uit van hetzelfde doel, maar de weg ernaartoe is toch ietsje anders. Alle zwarte en witte tegels met daarop de cijfers 0 tot en met 11 worden door elkaar geschud en blind in het midden van de tafel gelegd. De spelers nemen willekeurig 4 stenen (3 stenen bij 4 spelers) en plaatsen deze voor zich neer, zodat de tegenspelers niet zien welke stenen ze getrokken hebben. Ze zetten de stenen van klein naar groot (dwz kleinste links, grootste rechts). Indien een speler twee dezelfde getallen heeft van zwart en wit, plaats je zwart links en wit rechts.

Daarna gaat het spel van start. Als je aan de beurt bent, trek je een nieuwe tegel (bekijkt deze zelf). Daarna duidt je een tegel aan van een tegenspeler en raadt wat er daarachter verborgen zit. (bv. een witte 4) Aanvankelijk is dit echt een pure gok, maar naarmate het spel vordert en de codes zichtbaar worden, wordt de gok steeds kleiner en kleiner.
Na een gok kunnen zich twee gevallen voordoen :
- Ofwel heb je fout gegokt, dan eindigt je beurt, je plaatst de net getrokken steen op de juiste plaats in je code, maar met het getal zichtbaar voor de andere spelers
- Ofwel is je gok juist, de geraden tegel wordt zichtbaar voor de medespelers omgedraaid en je mag ofwel verder gokken (ook bij andere spelers) ofwel je beurt doorgeven en de net getrokken tegel verdekt in je code stoppen (je code wordt hierdoor groter).

Indien je hele code ontdekt is, verlaat je het spel. Diegene die als laatste overblijft, met een nog niet volledig ontcijferde code, wint het spel.

Er is een expertenvariant voorzien. Hiervoor gebruik je de tegels met het streepje. Deze zorgen voor meer mogelijkheden. Ze worden ergens tussen twee getallen (niet opéénvolgend) in de code gezet en misleiden de tegenspelers. In de spelregels wordt er ook een toernooivariant voorgesteld waarbij je punten scoort voor elk ontcijferd speelstuk (10), ontcijferde joker (20) en het uitschakelen van een tegenspeler (50).

Titel : Coda da Vinci
Auteur : Eiji Wakasugi
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

08-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van winning moves
Toptrumps-reeks (kwartet)
Een hele reeks kwartetten die inspelen op de actuele rages en de klassieke toppers met oa :
spongebob, harry potter, trance formers, ice age, ben 10, littlest pet shop, simpsons horror, 007 james bond,
superautos, star wars : the clone wars, asterix, star wars I-III, star wars IV-VI, star wars raumschiffe, internat. voetbalsterren,
1899 hoffenheim, Borussia Dortmund 2010, world wrestling entertainment, NBA allstars, dierenbaby's, achtbanen, het zonnestelsel,
het oude Egypte, bedreigde dieren, gevaarlijke zeedieren, honden, paarden, ...

Monopoly-reeks
Ook wat het spel der spellen betreft voldoende keuze hier. U kan het zo gek niet bedenken of Winning moves kan het u voorleggen.
Monopoly's speciaal voor steden, voetbalclubs, ... Bedrijven kunnen gerust een aanvraag indienen om een Monopoly op hun maat te maken zodat ze het kunnen gebruiken als relatiegeschenk. Wat de kosten hiervan zijn? Daar heb ik geen idee van.

Familiespellen
Naar deze spellen zit u waarschijnlijk uit te kijken, maar de bovenstaande spellen zijn waarschijnlijk broodnodig om financieel voldoende
gewapend te zijn om eigen spellen uit te geven. Uiteindelijk is de doelgroep toch nog steeds kleiner dan het Monopoly-publiek.

- Hab & gut
- Vineta

- Sequence
- Aber bitte mit sahne
- Trans Europa
- Trans America
- Cirkis

- Inkognito
- Da vinci code
- Cartagena I - die flucht
- Cartagena II
- Cartagena III - die goldinsel
- Cartagena IV - die meuterei
- Schweinerei
- Schatz der drachen
- Schildpaddenrace
- Squeeky
- Bunte runde
- Chicken party
- Caribic
- Wind und wetter
- Zanzibar

- Submarine
- Vabanque
- Terra nova
- Alexandros
- Carolus Magnus
- Dschingis khan
- Kurier des Zaren
- Da Vinci code board game
- Blokus
- Blokus Duo
- Blokus Trigon
- Blokus 3D

(De spellen die in blauw staan gemarkeerd, zitten in onze collectie of zouden onderweg moeten zijn naar ons
en zullen dan ook binnenkort hier besproken worden en op onze spellenavond gespeeld kunnen worden)

PS : heeft u spellen uit deze lijst die nog in het zwart staan en u wil ons hieraan helpen, dan hoor ik het graag

07-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
06-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Winning moves

EEN DROOM, EEN VISIE, EEN ZIEL

De beslissende zet, de zet die de speler aan de winst helpt, dat is de "winning move".
We weten ineens van waar ze hun fantastische naam gevonden hebben.

Deze uitgeverij wil garant staan voor spanning, creativiteit, gezelligheid.
Klevere ideeën, kwaliteit en onconventionele aanpak, dit zijn de codewoorden in hun spellenrepertoire.
In hun 14 jarig bestaan hebben ze hun verdeelgebied verspreid over de Verenigde staten, Engeland, Frankrijk en
natuurlijk Duitsland.

Winning moves brengt spellen voor iedereen, tactisch, strategisch, familiespellen of spelletjes om alleen te spelen.
Vooral spelplezier dragen ze hoog in het vaandel.
 
Deze tekst is provisoir vertaald van de website van winning moves.
http://www.winningmoves.de

Even toch ook mijn licht laten schijnen op de ganse zaak. Ik ga in grote mate akkoord met hun uitgangspunten
en vind dat ze zeker in hun opzet slagen. De spellen die we in de loop van de maand gaan bespreken, zullen deze uitspraak
enkel bevestigen en verstevigen.
Als ik denk aan Winning moves spellen, dan denk ik vooral aan eenvoudige spelregels. Deze regels maken van deze spellen
perfecte spellen voor beginnende spelers, voor spellenclubs, om voor te leggen aan de familie, of om niet-spelers te overtuigen.
Meestal gaat hier ook een aangename speelduur mee gepaard. Een dik halfuurtje en je bent rond met de meeste spellen van deze
uitgever.

Nog enkele concrete gegevens :

Winning Moves Deutschland
Lindemannstrasse 13
40237 Düsseldorf
info@winningmoves.de

06-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
05-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe reeks
Beste bloglezers,

Na een periode van relatieve rust (en veel feesten) zal ik binnenkort op deze weblog van start gaan met een nieuwe reeks.
We zullen elke maand een uitgeverij in het middelpunt van de belangstelling zetten. Deze spellenuitgever zal voorgesteld worden,
u krijgt wat extra informatie, die ook een beetje afhangt van de inbreng van de uitgeverij zelf. Daarnaast, de hoofdbrok, zullen
natuurlijk hun spellen extra aandacht krijgen hier.

U krijgt een overzichtje van het gamma aan spellen, de spellen worden even doorgelicht, de spelregels samengevat, ... zodat u
een goede kijk krijgt op wat u te wachten staat op onze volgende spellenavond. Want de spellenavond sluit telkens een reeks af.
Op deze avond zal u natuurlijk de kans krijgen om alle besproken spellen uit te proberen en als u aandachtig leest hier op de blog,
dan heeft u uw spellenkeuze op voorhand gemaakt, kent u alvast de spelregels en kan u op de bewuste spellenavond serieus doorspelen.
Of ... dat is toch de bedoeling.

We gaan alvast een keertje proberen voor de spellenavond van februari en we gaan dan ook van start in de loop van deze of volgende week,
afhankelijk of ik groen licht krijg van de eerst gekozen uitgever.

Hopelijk bevalt de reeks u en komt u op regelmatige basis een keertje langs om te lezen (en/of te reageren)

05-01-2010 om 08:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand januari

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Winning moves

05-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (11)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (637)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Secrets
  • Riga uitbreidingen (Ostia spiele)
  • Riga (Ostia spiele)
  • Legends (Ravensburger)
  • Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!