IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe nieuwsbrief
De nieuwsbrief voor onze spellenavond van januari staat online. Aangezien we hem in een nieuw jasje hebben gestopt, zal ik hem hier ook een keertje publiceren. U mag hem trouwens één van de volgende dagen ook in uw mailbox verwachten.

Wenst u zich in te schrijven voor deze maandelijkse nieuwsbrief, dan kan u op onze website terecht of u laat gewoon een seintje via mail of als een reactie op dit bericht.

31-12-2009 om 11:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast datumwijziging !!!
Onze spellenavond van vrijdag 5 maart 2010 zal worden verzet naar vrijdag 12 maart 2010.
Noteer het zeker en vast al in uw agenda. Ik zal u daartegen ook nog op de hoogte houden,
maar moest u al een folder hebben meegenomen van volgend jaar dan zit u met een foute datum.

29-12-2009 om 15:28 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog net voor het jaareinde ...
Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Reden te meer om jullie alvast de beste wensen over te maken en iedereen een fantastisch en speels 2010 toe te wensen. Wij doen in ieder geval nog een duit in het zakje en voegen enkele spellen toe die u op onze volgende spellenavond kan komen spelen, met dank aan CGE :

28-12-2009 om 21:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaaskasteel


Kaaskasteel is de Nederlandse versie van Burg Appenzell ofte Chateau Roquefort, dus kaas is zeker de boodschap in het spel. De spelers trachten om de vier verschillende kaassoorten die verstopt zitten in het kasteel te vinden. Dit spel is een memoryvariant die in een erg mooi jasje zit. De doos vormt het decor van een kasteel. Vanuit de vier hoeken (kantelen) starten de spelers met hun muizen op zoek naar een lekker stukje kaas. Deze kaas zit verborgen onder de daken van de huizen die zich in de burcht bevinden. Maar daarbij komt nog dat hun positie vaak verandert aangezien de spelers langs de zijkanten telkens een fiche in het speelvlak schuiven. Kan jij als snelste achterhalen waar de verschillende kazen zitten? Dan win je dit spannende spel!



Het enige nadeel van het spel is dat je het spel wel telkens netjes moet opstellen vooraleer je kan beginnen. De opbergmogelijkheden zijn relatief klein, maar met een beetje creativiteit kom je erg ver. Zo lang je de doos niet door elkaar schudt of ondersteboven houdt, is het zelfs mogelijk om met een vorige setup te spelen.

In een beurt doorloopt de speler telkens volgende fasen :
- wegnemen van een dak (zodat een deel van het speelbord zichtbaar wordt)
- verplaatsen van de muizen (je mag één muis één stap horizontaal of verticaal verplaatsen)
- tegels schuiven (je schuift de overblijvende tegel ergens aan de zijkant van het speelbord in)
- muizenvallen (als je door het schuiven in een gat valt, is je muis verloren tot het einde van het spel)
- kaas verzamelen (kom je met twee van je muizen op dezelfde soort kaas terecht, win je de tegel van deze kaas, je kan elke soort max. 1 keer verzamelen)
- terugleggen van het dak (indien mogelijk leg je het dak terug, er mag zich geen muis bevinden op deze plaats)



Het spel eindigt zo gauw de spelers alle vier de soorten kaas hebben kunnen verzamelen.

Besluit : een mooi spel, geheugentraining en een beetje tactiek door het schuiven van de tegels, aanpasbaar aan de leeftijd van de kids

Titel : Kaaskasteel
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

24-12-2009 om 14:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOA



Goa is al een tijdje op de markt, maar verdient zeker zijn strepen en dus ook een bespreking hier op de weblog.
In Goa ben je een Portugese ontdekkingsreiziger en zak je naar Indië en omliggende regio af om specerijen te gaan halen.
Goa een opbouwspel, dus je kan je er wel degelijk in bijwerken en bijscholen.

Elke speler krijgt twee spelerstableaus, één spelersbord geeft aan hoeveel je reeds hebt opgebouwd op de diverse vlakken (schepen, specerijen, geld, expeditiekaarten en kolonies), op het andere bord ga je je plantages en kolonies met bijbehorende specerijen plaatsen. Het centrale spelbord bevat hoofdzakelijk tegels die elke ronde geveild worden en een plaatsje om het geld, scheepskaarten, kolonistenkaarten en expeditiekaarten onder te brengen.

Het spel verloopt over twee grote delen (deel A en B, gebruik van de A en B- tegels). Elke deel bestaat op zijn beurt uit vier ronden. Een ronde is opgedeeld in 3 fasen :
1) veilingroute bepalen
2) veilingronde houden
3) acties uitvoeren

1) De startspeler legt de startspelervlag aan de rand van de tegels of op een open plek aan een tegel en start vanaf daar de veilingroute, de volgende speler kiest een tegel horizontaal, verticaal of diagonaal aan de vlag om te veilen, de volgende speler gaat verder, ... tot de startspeler een laatste tegel kiest. (de startspeler heeft dus het voordeel dat hij zowel de startspelervlag als een tegel mag veilen).

2) De eigenaar veilt de tegel en start steeds met een bod van nul, alle andere spelers mogen om beurten het bod verhogen. De veilingmeester mag dan uiteindelijk beslissen om de tegel te verkopen tegen het hoogste bod (hij krijgt het geld) of de tegel zelf te kopen en te betalen aan de bank. Zo worden de tegels in volgorde geveild

3) De kern van het spel is de actiefase. De spelers mogen om beurten, vertrekkende van de startspeler, drie acties uitvoeren. Met extra actiekaarten die ze verdienen in de loop van het spel (bv. kopen van de startspelervlag, alle blokjes op een nieuwe rij krijgen) kunnen ze extra acties ondernemen in deze fase. De mogelijke acties :
- scheepskaarten nemen (overeenkomstig met het aantal waar je blokje zich bevindt)
- specerijen aanvullen (overeenkomstig met het aantal waar je blokje zich bevindt)
- geld nemen (overeenkomstig met het aantal waar je blokje zich bevindt)
- expeditiekaarten nemen (overeenkomstig met het aantal waar je blokje zich bevindt, geeft ook het max. handkaarten aan)
- een kolonie stichten (aantal is gelijk aan plaats van blokje + 2 omgedraaide expeditiekaarten + eigen kolonisten)
- een blokje laten zakken (je geeft het juiste aantal schepen en specerijen af)

Zo ga je gaandeweg je blokjes laten zakken en opbouwen. De expeditiekaarten die je verzamelt kan je bewaren om op het einde punten te claimen of kan je inzetten om het spel een beetje te manipuleren en buiten de lijntjes te kleuren.

Op het einde van de acht ronden worden overwinningspunten uitgedeeld :
- rij waarin je blokjes zich bevinden, waarden optellen (0,1,3,6 of 10 punten)
- meeste geld op het einde = 3 punten
- aantal gestichte kolonies (1,3,6 of 10 punten)
- speciale tegels die punten opleveren (2,3 of 4 punten)

Besluit : Persoonlijk vind ik dit spel één van mijn toppers. Het is sfeervol, werkt vlot, is makkelijk in uitleg, kan je iedereen voorleggen maar vraagt toch wat oefening om een goede tactiek te verwerven. Je hebt héél wat keuzes en moet een eigen strategie uitwerken om zover mogelijk te komen. Bovendien zal iedereen z'n eigen weg gaan en zal de eindscore vaak erg dicht bij elkaar liggen. Het blijft dus spannend tot het laatste moment.

Titel : GOA
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

23-12-2009 om 13:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agricola : de veenboeren


Ik veronderstel dat ik u Agricola niet meer moet voorstellen. Nu komt er met "de veenboeren" een eerste grote uitbreiding. Groot aangezien er een spelconcept bijkomt. Voorlopig waren al wel héél wat kaartendecks ontstaan overal ter lande. Een Oostenrijks deck, een Tsjechische deck, een buitenaardse deck, ... De echte liefhebbers en freaks hebben deze natuurlijk allemaal trachten te verzamelen, maar met deze uitbreiding wordt er ook echt iets aan het spel toegevoegd.

Of het spel nog niet hard en moeilijk genoeg was om je boeren te voeden, komt er nu een extra aspect bij. Je moet je huisje natuurlijk ook kunnen verwarmen. Dus bij elke oogstfase wordt er naast VW (voedingswaarde) ook BW (brandwaarde) van de spelers verwacht. De spelers gaan bossen en venen ontginnen en trachten dit om te zetten in akkerbouw en veeteelt. Bovendien komt er een extra diersoort in het spel. Nobele dieren dit keer, paardjes verzamelen, de dames zullen er waarschijnlijk blij mee zijn.

Je kan het spel enkel spelen met het basisspel, hiervan heb je al het materiaal en speelborden nodig. Deze uitbreiding levert : 2 extra bordjes voor grote investeringen, 1 ziekenboeg (als je niet genoeg verwarmt, verlies je boeren aan de ziekenboeg), 25 paarden, 27 brandstoffenfiches (vgl met voedingswaarde), 42 veen- en bosstegels, 6 extra akkertegels, 10 speciale actiekaarten, 14 kaarten grote investering, 9 startkaarten (die bepalen hoe je spelersbord er aanvankelijk uitziet), 118 nieuwe kleine investeringen, enkele nieuwe fiches en een nieuwe scoreblok.

Het spel kan op 3 niveaus gespeeld worden, je kan dit vergelijken met de familieversie van het basisspel, een niveau zonder kaarten, één met kaarten en één met enkele extra regeltjes. Bij aanvang zijn er enkele nieuwe speciale actiekaarten die betrekking hebben op het kappen van bossen en droogleggen van venen, ook de nieuwe investeringen zijn op deze spelstrategie aangepast. Enkele van die speciale acties zijn : turfsteken, brandontginnen, houthakken, arbeidsmarkt, zwarte markt, zwart werk en paardenmarkt.

Zoals reeds gezegd moet je je huis dus verwarmen bij elke oogstfase. Per houten kamer betaal je 1 BW, bij een lemen huis 1 BW per kamer -1 op het totaal, bij een stenen huis 1 BW per kamer - 2 op het totaal. Dit keer neem je geen bedelkaart als je niet kan betalen, maar leg je een bedfiche op een actieschijf en kan deze in de volgende ronde enkel in de ziekenboeg leggen (levert 1 voedselwaarde op).

Besluit : eerst en vooral moet ik zeggen dat dit een mooie uitbreiding is die echt wel iets toevoegt aan het basisspel. Is het echt nodig? Geen idee, als je het basisspel echt al beu bent gespeeld, wat toch al héél wat potjes moet inhouden gezien het aantal kaarten, is deze uitbreiding een goede aanvulling. Maar de prijs van de uitbreiding (toch €25) kan je misschien wel tegenhouden, voor dit geld heb je een volledig ander spel natuurlijk. Dus, echte agricolafreaks kopen deze uitbreiding zeker. Anders heb je ruim voldoende met de basisversie van het spel.

Titel : Agricola - de veenboeren
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min. per speler
Leeftijd : 12+

22-12-2009 om 12:39 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiekeboe


Kiekeboe is weer zo'n memoryspel van de bovenste plank. Je moet weer proberen om zoveel mogelijk kaarten te sprokkelen in het spel. Zo gauw alle kaarten zijn uitgedeeld, wint de speler met het meeste kaarten.

De kaarten zijn onderverdeeld in zeven kleuren (categorieën). Je hebt zeven overzichtskaarten die bovenaan liggen. Hierop staan alle voorwerpen die in die kleur voorkomen. Je legt één kaart van elke kleur onder de overzichtskaarten. De spelers memoriseren deze kaarten, daarna worden ze omgedraaid. Alle resterende kaarten worden geschud. Het spel kan nu beginnen. De startspeler draait de bovenste kaart om. De spelers moeten nu om ter snelste het voorwerp zeggen dat op de kaart, van dezelfde kleur als de omgedraaide kaart, onder de overzichtskaart ligt. De speler die als eerste het juiste antwoord geeft, wint de kaart en wordt de nieuwe startspeler.

Kortom : snel, kort, ludiek en voor een goed geheugen. Ik vond het erg leuk, sommige mensen waarmee ik speelde, bakten er bijzonder weinig van en vonden het dan ook ietsje minder.

Titel : Kiekeboe
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

21-12-2009 om 16:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dimpnacenter slot

Onze demodag in het Dimpnacenter zit er weeral op en het was wederom gezellig. Het was niet superdruk, maar het volk kwam erg gespreid zodat we steeds wel gegadigden hadden om iets aan uit te leggen. We stonden er met z'n tweeën dan ook steeds actief spellen uit te leggen en mee te spelen.

Het Dimpnacenter had er trouwens werk van gemaakt, ze hadden ook een vertegenwoordiger van Goliath uitgenodigd om langs te komen. Zij stond in voor de demonstratie van Fast food, Panic tower, Rolit en Tayu. Van deze laatste twee spellen waren er trouwens XXL versies van beschikbaar om te testen.

Daarnaast kreeg ik een aangename verrassing te horen toen ik de winkel binnenkwam : "Op zaterdag 19 december is het bij Dimpnacenter grote spellendag. Wenst u de spellen van naderbij te bekijken, dan krijgt u professionele uitleg van spellenclub SpinLi." Deze boodschap weergalmde door de boxen van de winkel. Eerst dacht ik dat het een interne boodschap was, maar het bleek een spotje op Geel FM te zijn.

Ik denk dat we in totaal toch zo'n 20-tal spellen aan de man hebben gebracht, dus dat is zowel voor ons als de winkel ook wel leuk natuurlijk. Hieronder waren héél wat kleinere kaart- en dobbelspellen (bv. weerwolven, regenwormen), maar ook enkele grotere bordspelen zoals Wijsneus, Carcassonne, Blokus, ... Daarnaast zijn er toch reeds enkele reserveringen en zullen sommige klanten zeker nog terugkomen om andere spellen op te pikken denk ik.

Als bedankje mochten we enkele spellen kiezen voor onze clubkast, waarvoor onze welgemeende dank natuurlijk. We kozen zowel voor jong en oud en brachten volgende spellen mee :
- Kiekeboe
- Kaaskasteel
- Agricola : veenboeren
- GOA (Nederlandstalige versie, zodat het spel toch toegankelijker wordt voor het grotere spinli-publiek)

Uitgebreidere besprekingen van deze spellen, mag u hier later verwachten.

19-12-2009 om 19:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prettige feestdagen en een voorspoedig 2010
Vandaag sta ik, als leerkracht zijnde, voor de laatste werkdag van het burgerlijk jaar 2009. Daarom wil ik u allen bij deze al prettige feestdagen toewensen en een voorspoedig 2010. Ook in 2010 gaan we proberen om u op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in spellenland en zullen we trachten u de beste spellen voor te schotelen op onze spellenavonden. Misschien bent u vaste klant op de spellenavonden en kan u niet wachten om uw lidmaatschap te verlengen, of misschien bent u een spellenliefhebber die hier af en toe eens wat komt lezen over hetgeen ik allemaal te lullen heb, maar één ding delen we allemaal : de passie voor het spelen.

Ik kan u en mezelf dan ook maar één ding toewensen : veel speelplezier, toffe medespelers, leuke spelletjes en bovenal een goed gezondheid!

18-12-2009 om 08:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kosmoscompensatie 2 : Der Schwarm


Ik heb de spelregels al een keertje in het Duits doorgenomen en ik kan het u niet meer netjes navertellen. Ik heb ooit nog al eens zo'n gevoel gehad en dat was bij Nautilus van 999 games. Ik vind beide spellen dan ook erg gelijkend. Daarnaast zie ik het een beetje als een vervolg op "reise zum mittelpunkt der erde". Het blijft zo allemaal een beetje in hetzelfde thema, het materiaal is gelijkend en ook de spelregels lijken wel wat op elkaar. Ik denk wel dat het leuke spelletjes zijn hoor, maar ik heb tot op heden nog geen medespelers gevonden die samen met mij eens door de spelregels wil worstelen.

In het spel gaat het er gewoon om om je basissen (die je stelselmatig opbouwt) en boten zo goed mogelijk met elkaar te verbinden, door het leggen van schwarmfiches (je krijgt een soort van metro-netwerk). In de eerste fase van een ronde ga je nieuwe kaarten verzamelen. In fase 2 ga je deze uitspelen om basissen en schepen te bouwen, om je netwerk verder uit te werken of enkele gevaren in het spel te brengen (walvis, tsunami, krabbenplaag).

Verder ga ik me hier ook beperken tot de basisgegevens en een link die ik zeker ook nog ga gebruiken.
Nederlandse spelregels : http://www.forummortsel.be/spelregels/DerSchwarm.pdf

Titel : Der schwarm
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Spelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

16-12-2009 om 17:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstcadeau's
Bent u nog op zoek naar een kerstcadeau en wil u uw vrienden, familie, gezin, eega of jezelf eens verwennen met een spel, dan geef ik u hier graag een opsomming van spellen die ik persoonlijk wel onder de boom zou willen leggen. Natuurlijk is dit enkel en alleen mijn mening en smaak, dus of u er al dan niet iets aan heeft, laat ik volledig aan u over. Ik beperk me tot de iets recentere spellen.

In de categorie "bordspel voor gevorderden" :
- Smallworld : reeds dikwijls op tafel gekomen, makkelijke spelregels, veel variatie, knap materiaal
- Endeavor : thematisch sterk, snelle gameplay, niet al te veel regels
- Chaos in the old world : indien u houdt van fantasy en FFG, zoniet ... laten liggen dan
- Egizia : zoals u reeds kon lezen op deze blog, de verrassing van Essen voor mij

In de categorie "bordspel voor de familie" :
- A la carte : spreekt qua materiaal al aan, makkelijke spelregels met toch voldoende diepgang
- Tobago : schattenjacht door deductie
- Atlantis : als u houdt van lekker luchtig, kruising Verflixxxt en Cartagena

In de categorie "voor twee personen" :
- Mr. Jack : of het nu de basisversie is of in New York, het blijft een leuk spel
- Martinique : thematisch mooi uitgewerkt, verwacht er wel niet té veel van

In de categorie "kaartspel" :
- Dixit : omdat het belangrijkste materiaal vooral de mooie kaarten zijn
- Rythm & boulet : sfeer gegarandeerd
- Cardcassonne : 't is met kaarten, maar 't is geen carcassonne

Natuurlijk heb ik nog veel leuks gespeeld dit jaar, ik vergeet er ongetwijfeld nog een héél deel. Moest u toch nog vragen hebben omtrent een bepaald spel, mag u mij steeds contacteren. Of staat u in de winkel en weet u niet wat kiezen, dan heb ik nog een voorstel. Kom gewoon zaterdag naar Geel naar het Dimpnacenter en dan kiezen we gezellig samen een spel uit dat bij uw smaak past.

16-12-2009 om 17:06 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kosmoscompensatie 1 : Die siedler von Catan Deutschland


U weet dat ik een tijdje geleden een overzichtjes maakte voor het spel Alcazar en Big boss. Wel, ik heb die bestanden doorgemaild naar Kosmos en zij konden de verslagen op onze weblog en deze bestandjes wel pruimen en stuurden ons als dank nog enkele spellen uit hun gamma. Twee daarvan besprak ik reeds onder het mum van after-Essen (of beter gezegd after-Nürnberg), nl. Keltis uitbreiding en Burg der 1000 spiegel. In het pakketje zaten ook nog twee andere spellen. Het eerste, waar ik het vandaag over ga hebben, is "Die siedler von Catan Deutschland edition".

Ik denk niet dat ik de kolonisten van catan nog aan jullie moet voorstellen, dus dat ga ik dan ook niet doen. Indien u hierover meer info wenst, stel ik u voor om deze trefwoorden in Google even in te typen en u te laten leiden door al hetgene dat dan op u afkomt. Waarom dit spel dan toch even apart nemen en in de kijker zetten? Wel omdat het gewoon een prachtig uitgevoerd spel is. Net als in "de kolonisten van de lage landen" is er extra aandacht besteed aan het materiaal en de vormgeving. Dit heeft z'n voor- en nadelen. Ze hebben bijvoorbeeld een vast speelbord toegevoegd, dit neemt natuurlijk de variatie weg die bij het basisspel wel is. Bovendien heeft men er eigenlijk ook een beetje een lightversie van gemaakt. Zo zouden deze twee edities nog toegankelijker gemaakt zijn voor het brede(re) publiek.

Qua gameplay verandert er niet zo veel. Je gaat kaartjes sprokkelen en deze omruilen tegen straten en dorpen en in plaats van steden bouw je ditmaal aan monumenten. Maar what's in the name? De struikrover is vervangen door een borstbeeld van de god van Berlichingen (god weet welke god het is) en in plaats van ridders te verzamelen, verzamel je landknechtkaarten om alzo het extra overwinningspunt dat hieraan vasthangt binnen te halen. Ook de overwinningscondities blijven identiek, dus op naar die 10 punten als je met vier of 12 punten als je met z'n drieën speelt.

Kortom : ben je een fan van kolonisten van catan, koop dan de uitbreidingen om het spel beter te maken. Wil je een mooi familiespel? koop dan deze versie, maar misschien wel de lage landen variant (aangezien deze in het Nederlands is en toch beter aansluit bij je leefwereld). Gaat dit spel vaak uit de kast komen? Waarschijnlijk niet, tenzij ik een spreekbeurt hou over de belangrijke monumenten in Duitsland en een aangenaam startmoment zoek.

Titel : Die siedler von Catan Deutschland edition
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

15-12-2009 om 13:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tafel plakt! hier ook
Naar aanleiding van een artikel op de blog van Dominique wilde ik dat hier toch ook even graag oppikken en uitdiepen.
De vraag betrof het probleem dat je spellen wilde kopen voor onder de kerstboom, maar dat de spellenkast al uitpuilt en dat
het ganse gezin dit keer liever geen karton en hout onder de boom ziet verschijnen.

Hoe krijg jij je geliefden zo ver dat ze toch instemmen met je cadeaukeuze? Hoe breng je het hen aan het verstand dat dit spel
toch een fijn geschenk zou zijn?

Stel je wil enkele spellen kopen die hier op de weblog besproken zijn. Hoe pak je dat het beste aan :

- Maar schatje toch, ik wil me net als je moeder verdiepen in de wondere wereld van aria's, tenoren, sopranen en bassen (Opera)
- Maar schatje toch, je weet toch dat ik schrik heb van de Oosteuropese bendes die overal inbreken, ik wil me deftig beveiligen (Stronghold)
- Wat staat er eigenlijk op het menu voor Kerstavond? Pizza of hamburgers? (Burger joint)
- Maar schatteke, jij speelt dat spel toch ook keigraag en met die uitbreiding wordt het nog beter (Valdora extra)
- Maar schatteke, jij speelt dat spel toch ook keigraag en met die uitbreiding wordt het nog beter (Pandemie on the brink)
- Maar schatteke, jij speelt dat spel toch ook keigraag en met die uitbreiding wordt het nog beter (Agricola : veenboeren)
- Oh ja, dat laatste is gelogen, als straf zal ik een extra keertje Jack spelen (Mr. Jack in NY)
- Op oudejaarsavond willen we de avond toch goed inzetten en klinken op het nieuwe jaar zeker (Tchin tchin)
- Op oudejaarsavond willen we ook na 12 uur de gasten en de sfeer toch onderhouden (Rythm & boulet)
- Op oudejaarsavond moeten we toch eens een danske placeren (Tarantula tango)
- Je wilde toch dat ik meer mijn best deed in het huishouden en af en toe eens kookte (A la carte)
- Je wilde toch dat ik meer mijn best deed in het huishouden en af en toe eens ging winkelen (At the gates of loyang)
- Ik dacht dat ik me op het werk meer moest laten horen en hoger van de toren blazen om iets gedaan te krijgen (Big boss)
- Ik wil graag promotie op het werk en onderzoek de structuur van het bedrijf zodat ik de weg hogerop vind (Powerstruggle)
- Ik vind mijn weg hogerop toch niet zo goed tussen al die multinationals (Megacorps)
- Door te hoog van de toren te blazen ben ik op mijn werk ontslagen en voelen we de crisis wel harder (Krysis)
- Door mijn ontslag, zal onze zomerreis er dit jaar niet inzitten, maar niet getreurd, als wij niet naar daar geraken, haal ik daar naar hier (Peloponnes)
- Door mijn ontslag, zal onze cruise er niet inzitten, maar niet getreurd, dan haal ik die cruise wel naar hier (Vasco da gama)
- Door mijn ontslag, gecombineerd met de crisis, lijkt het me nuttig om een bank te overvallen (El Paso)
- Door mijn ontslag, gecombineerd met de crisis, en te weinig criminele looks lijkt het me handiger om gewoon schatten te gaan zoeken (Tobago)
- Door mijn ontslag en mijn spellenkoopwoede wil je toch al langere tijd een mes in mijn rug steken (Krakow 1325AD)
- Misschien vind je een mes te bloederig, gewoon een cleane headshot dan maar (Carson city)
- Omdat het het favoriete spelletje is van onze Belgische scheidsrechters (Gele en rode kaarten)

15-12-2009 om 09:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Online spellenmagazine
Voor alle spellenliefhebbers is er nu een online spellenmagazine.
In het magazine vindt u volgende rubrieken :
- besprekingen van Nederlandstalige spellen
- allerlei nieuwtjes uit spellenland
- terugblik op de beurzen en activiteiten in de bordspelwereld
- elke uitgave een dossier, waarin een bepaald genre wordt aangekaart bv. partyspellen
- de ervaringen van enkele spelers, waaronder ook de jongere spelers
- ...

Schrijf u zeker ook in voor hun nieuwsbrief. U kan terecht op www.spelinzicht.eu

13-12-2009 om 21:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelsessie : aangename tussendoortjes
Dit weekend hebben we nog eens enkele spellen kunnen spelen. We kozen dit keer voor enkele leuke tussendoortjes. Aangezien we slechts met z'n tweeën waren, is een speelbeurt met meerdere spelers zeker nog iets voor de volgende weken, maar hier alvast mijn bedenkingen.

1) Martinique : dit is een 2-persoonsspel waarbij je op zoek gaat naar de verborgen schat, dmv deductie probeer je de exacte plek te achterhalen waar de schat begraven ligt (zie ook onze bespreking voor meer info). Het was de tweede keer dat ik dit spel speelde, ik heb een andere tactiek toegepast en toch wederom verloren, het lijkt me niet direct mijn spel, maar het feit dat het snel speelt en toch spannend blijft tot het slot, maakt het zeker een geslaagd spelletje. QWG liefhebbers vinden het misschien iets te weinig om het lijf hebben, daar kan ik inkomen. Ik heb me voorgenomen om het te blijven spelen, tot ik toch eens een keertje kan winnen. En als dat gebeurt ... dan horen jullie het als eerste.

2) Atlantis : een spel dat je zeker met 3 of 4 spelers moet spelen, met z'n tweeën blijft het redelijk rustig, ieder op zich spelen. Je merkt al wel dat met z'n vieren het spel vlotter zal gaan, er meer gaten zullen vallen en dat het tellen wordt om toch zo veel mogelijk punten bij elkaar te kunnen sprokkelen. Een leuke mix tussen Cartagena en Verflixxxt was een correcte verwoording in mijn bespreking een tijdje geleden. Met z'n tweeën zou ik het niet aanraden, maar ik wil het zeker met meerdere spelers nog eens uittesten, want dan zou het best wel eens interessant kunnen worden. Bovendien is er blijkbaar een uitbreiding met bootjes op de markt, indien iemand mij hier aan kan helpen, u weet ons te vinden.

3) Cardcassonnne : het leukste van de drie mijns inziens, totaal geen Carcassonne meer, dit hield me eerder nog tegen om dit spel aan te schaffen. Leuk spelprincipe, spannend : neem ik de rij of wacht ik nog even af. Dit gevoel wordt ongetwijfeld nog sterker als je met vier spelers speelt. Punten verdien je in ieder geval meer dan genoeg, wij haalden erg hoge scores, waarschijnlijk ook wel omwille van het feit dat je met z'n tweeën speelt, maar we raakten enkele keren rond op de scoretrack en dat maakte het een beetje een rare situatie. (als je niet gewend bent om veel punten te scoren normaal gezien)

13-12-2009 om 21:40 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluk zit soms in iets kleins ...



Meer dan een jaar geleden deed ik hier verslag over een 2 persoonsspel dat me nog steeds kan bekoren.
Hive is meer dan een spel, het is zelfs een verslaving geworden. Met een minimum aan schitterend materiaal
kan je je een ganse avond bezighouden. Een spel zelf is soms erg snel gespeeld, maar een rematch gaat al
even snel door. Alhoewel het spel altijd uitdagend is, en telkens weer helemaal anders, heeft men toch een
uitbreidingke verzonnen, nl. de mosquito ofte de mug.

Deze uitbreiding brengt een nieuw insect in het spel, dat weer andere mogelijkheden biedt en je tactiek weer
razendsnel doet veranderen. Eigenlijk is de mug zo geniaal als ze ambetant is in het echt. De mug neemt de
bewegingsmogelijkheden aan van het insect waaraan ze grenst (onafhankelijk van de kleur van de steen waar
ze tegen ligt). Natuurlijk moet je je nog steeds aan de basisregels houden en als er twee muggen enkel tegen elkaar
liggen, bewegen ze niet. Meer hoef je in principe niet te weten om van start te gaan met deze uitbreiding, maar
het maakt de mogelijkheden toch weer ietsje groter.



Voor diegenen die Hive nog niet kennen even een kort overzichtje : (bron gezelschapsspel.info)

In Hive pitten 2 spelers hun insecten tegen elkaar om de koningin van de tegenpartij te omsingelen. De eerste om hierin te slagen, zonder zelf omsingeld te worden, is de winnaar!

Hive is een abstract 2 persoonsspel dat veelal doet denken aan schaak. Je hebt een aantal zeshoekige speelstukken, die elk een eigen bewegingspatroon hebben. Zo heb je de spin, die altijd 3 vakken mag bewegen, of de sprinkhaan, die in een rechte lijn over alle andere stukken heen kan. Uniek aan dit spel, is dat er geen speelbord is, meer nog, de speelstukken zelf worden het slagveld. De speelstukken moeten namelijk in het spel gebracht worden, zodat ze steeds aan alle andere speelstukken vasthangen. Een "Hive" dus. Zo moet je dus steeds je speelstukken verplaatsen rond je eigen stukken en die van de tegenspeler. Als je niet oplet, zitten je eigen stukken je in de weg! Maar ze kunnen je op vele manieren naar de overwinning helpen. En om dat te doen, moet je de koningin van de tegenspeler volledig omsingelen. Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.

Partijtjes kunnen zeer snel vooruit gaan, en lenen zich ertoe om meerdere na elkaar te spelen. Het spel vergt ook een aantal spelletjes om de tactieken onder de knie te krijgen. Een ervaren speler wint dan ook meestal van een nieuwkomer. Het zal vooral in goede aarde vallen bij spelers die graag abstracte spellen spelen, maar zelfs als schaak je niets zegt, schrijf Hive dan toch nog niet volledig af. Het is een makkelijker en toegankelijker spel dan schaak, en is zeker het bekijken waard.

Bovendien is de productie van de huidig verkrijgbare versie van dit spel op en top in orde. De speelstukken zijn gemaakt van witte en zwarte gegraveerde bakeliet, op zich een streling voor het oog. Ze voelen kwaliteitsvol zwaar in de hand en maken een prettig geluid wanneer je die laatste steen tegen de koningin van je tegenspeler zet. Bovendien krijg je een handige opbergtas in de doos, om het spel overal mee te nemen!

U kan het spel trouwens ook live spelen op : www.hivemania.com
Hier vindt u trouwens alle nodige info. Ook downloaden voor de I-phone is mogelijk.
Wenst u meer info in het Nederlands, dan verwijs ik u graag door naar : www.vendettaspel.nl

Titel : Hive + uitbreiding Mosquito
Uitgeverij : Vendetta games
Aantal spelers : 2
Tijdsduur : 30 min. (relatief omdat een spelletje erg snel kan afgelopen zijn)
Leeftijd : 8+

11-12-2009 om 15:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 10 : Burg der 1000 Spiegel


Nog zo ééntje als de vorige, maar nu meer voor de kids. Dit keer eens geen kinderspel met magneten, maar met spiegels. En neem van mij aan, als je het in het begin nog niet doorhebt, is spiegelingen maken echt niet zo makkelijk voor iemand met véél te weinig meetkundig inzicht. Een ingrediënt dat wel behouden blijft is de memoryvariant die toch weer in een kinderspel moet zitten. Blijkbaar kunnen we geen kinderspel maken waar de hersenen niet bij moeten gepijnigd worden.

In het kasteel van de 1000 spiegels gaat vampier Victor op zoek naar zijn verloren voorwerpen. Diegene die de voorwerpen vindt, krijgt bloeddruppels in de plaats en het komt er natuurlijk weer op aan om om ter meeste bloeddruppels te verzamelen.
Het spel wordt gespeeld in de onderkant van de doos, er wordt een kasteel mee gemaakt met allemaal ramen aan de zijkant, dit zullen de kijkgaten worden waardoor je het juiste voorwerp moet kunnen zien. Bovenop wordt een spelbord geplaatst waarin de spiegels worden gestopt. Je kan een makkelijke en moeilijke variant spelen, bij de makkelijkere variant staan er hulplijntjes die de richting van de weerkaatsing weergeven, bij de moeilijkere versie staat er natuurlijk niets. Victor wordt in zijn staandertje gedrukt, de bloeddruppels opzij gelegd, langs de kant van het speelveld worden de kantelen in het bord geplaatst (hierop staan de diverse voorwerpen) en de dobbelsteen wordt aan de startspeler gegeven.
Elke speler krijgt ook 2 gokfiches, met een juichende en droevige Victor op afgebeeld. (zie onder voor de moeilijkere opstelling)



Als je aan de beurt bent, doorloop je volgende fasen :
1) verzet het raamscherm
Je mag één kanteel van plaats veranderen, zo verandert het speelbord telken male. Dus wordt het memorygedeelte toch een stukje moeilijker.
2) gooi de dobbelsteen en verplaats Victor
Je verplaatst Victor het aantal gegooide ogen in wijzerszin. Hij komt op een plaats terecht en moet het voorwerp zoeken dat daar in het droomballonnetje staat.
3) verzet tot drie spiegels
De kern van het spel : probeer door spiegeling (verplicht) het gezochte voorwerp tevoorschijn te laten komen in het raam waar Victor staat.
4) de andere spelers gokken of het voorwerp zichtbaar zal zijn
De andere spelers raden of de actieve speler er in geslaagd is om het voorwerp te vinden en leggen hun gepaste gokfiche.
5) is het voorwerp gevonden? (kijken)
De actieve speler kijkt door het raam en kijkt of hij het voorwerp gevonden heeft. Indien ja, krijgt hij een bloeddruppel en mag hij een kanteel opheffen en krijgt hij een extra bloeddruppel als het gezochte voorwerp hierop staat. Zo neen, dan eindigt de beurt van de speler onmiddellijk zonder bloeddruppels te winnen. Zie je een knoflook, moet je één bloeddruppel afgeven als straf.
6) Goede gok of niet?
De tegenspelers die een juiste gok waagden, krijgen ook één bloeddruppel.

De speler die als eerst een aantal bloeddruppels wint (afhankelijk aantal spelers), wint het spel.

Titel : Burg der 1000 Spiegel
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+ (vooral door de moeilijkheid van spiegelen)


11-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
10-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag = spellendag
Op zaterdag 19 december kunnen de spellenliefhebbers zich opmaken voor een mooie dag. Ik heb voor u al een mooi
parcours uitgestippeld zodat u alvast een fijne spellendag tegemoet kan gaan.
Ik stel u voor om die dag richting Geel te komen, u weet wel, gewoon de E313 volgen en op die gevaarlijke op- en afritten,
daar moet je afslaan, dan gewoon rechtdoor tot in het centrum, een parkeerplaatsje zoeken en dan kan uw avontuur beginnen.

Vanaf 13 uur zal spellenclub SpinLi te gast zijn in het Dimpnacenter, dit is een geschenkenwinkel met op de bovenverdieping
speelgoed. We mogen toch wel stellen dat zij ook een erg ruim aanbod aan spellen doen. Zo vindt u er 999 games, Queen games,
Days of wonder, University games, Ravensburger, Jumbo, Hasbro, ... Onze opdracht bestaat erin om de mensen te begeleiden bij
hun aankoopkeuze. We zullen héél wat spellen meebrengen zodat de mensen ze ook eens een keertje open kunnen zien.
We trachten te achterhalen wat hun interesse is, wat hun doelstelling is met een bepaald spel en proberen aan de hand hiervan de mensen
vooral een juiste keuze te laten maken.

Bovendien is er me al beloofd dat de winkel een extraatje zou voorzien voor mensen die een aankoop doen. Met een lidkaart van SpinLi
krijgt u bovendien ook nog korting. U zal dus ook uw lidmaatschap voor 2010 al kunnen aanschaffen in het Dimpnacenter, indien u in 2009
nog geen lid was.

Heeft u de nodige inkoopjes gedaan en ons even gezelschap gehouden, verwijs ik u graag 200 meter verder door naar 't Volkshuis waar
spellenclub 't Geel Pionneke hun spellendag houdt. U heeft ongetwijfeld al véél positieve commentaar over deze club gehoord, dus misschien
is het nu wel het moment om dat aan den lijve te gaan ondervinden dan.

Bent u warm gemaakt voor deze dag, laat hier dan misschien ook een seintje, dan zorgen we dat we u goed kunnen ontvangen.

Dimpnacenter (www.dimpnacenter.be)
De Billemontstraat 68
2440 Geel
Van 13.00 uur - 17.00 uur

10-12-2009 om 12:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 9 : Keltis - neue Wege, neue Ziele


Kosmos brengt traditiegetrouw niet enkel nieuwe spellen uit in Essen, maar doet ook in Nürnberg een duit in het zakje. Dat maakt deze spellen misschien wel een ietjes minder nieuw, maar toch zijn ze zeker het vermelden waard.

Van het leuke familiespel "Keltis", ook wel gekend als de 4-persoonsversie van Lost cities, moest er wel een uitbreiding komen. In "neue Wege, neue Ziele", krijg je een nieuw speelbord en nieuwe fiches. De kaarten en pionnen dient u uit het basisspel te nemen.

Het spel verloopt hetzelfde als het basisspel, je hebt nu enkel meer mogelijkheden om stappen te zetten en punten te scoren.
Voor diegene die Keltis niet kennen of niet meer exact weten wat het inhoudt :
- een speler tracht rijtjes te maken met kaarten van laag naar hoog of hoog naar laag en dit in verschillende kleuren
- elke keer een speler een extra kaart aan een rijtje legt, mag hij z'n pion verderzetten
- onderweg kan hij extraatjes oprapen (punten, extra stappen, edelstenen)
- kan een speler niets nuttig afleggen, legt hij een kaart weg op een aflegstapel (van elke kleur een aparte stapel)
- nadien trekt hij terug een kaart zodat zijn hand wordt aangevuld tot 8
- vanaf het moment dat er vijf pionnen voorbij de finishlijn zijn gepasseerd eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld

Waar brengt deze uitbreiding dan vernieuwing?
- de wegen lopen nu door elkaar, je kan tussen wegen switchen, je moet wel rekening houden met de plaats naar waar je beweegt (in die kleur moet je een kaart afleggen)
- onderweg kan je weer edelstenen verzamelen, maar deze hebben dit keer verschillende kleuren. Het gaat nu niet enkel om de hoeveelheid edelstenen, maar vooral de diversiteit (vijf verschillende leveren 10 punten op; 4 = 6 punten; 3 = 3; 2 = 2 ; 1 = -3; 0 = -4)

Een mooie variant van een sowieso goed spel dat je aan iedereen kan voorschotelen.That's all folks! Nothing more, nothing less!

Titel : Keltis - neue Wege, neue Ziele
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+ (volgens mij zelfs 8+)

10-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
09-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 8 : Space alert


Een jaartje te laat met deze after-Essen??? Ja en neen, het spel verscheen inderdaad al op de beurs van vorig jaar in de czech games edition stand, maar toeval of niet, rond dezelfde periode dit jaar kwam hij in het Nederlands op de markt in beheer van QWG.
Dit was zo'n spel waar we rijkhalzend hadden naar uitgekeken. Na het lezen van vele goede besprekingen en spelsessies, waren we echt benieuwd wat dit spel allemaal te bieden had. Het veelvuldig uitstellen van de release was dan ook niet zo leuk, als je weet dat die oorspronkelijk in juli was gepland. Maar oké, we hebben hem nu in onze handen en gaan u even kort trachten in te lichten wat een beestje dit zoal is.

Space alert is een coöperatief spel, net als Shadows over Camelot, Pandemie, de Boomgaard, ... komt het erop aan om samen te werken en om het bord te verslaan. Dit keer bevind je je in een ruimteschip (misschien wel datgene dat je zelf samenstelde in Galaxy Trucker, wat een fantastisch leuk spelletje was) en tracht je je staande te houden tegen de invloeden van buitenaf en de infiltrerende vijanden en virussen in je eigen ruimteschip. Het originele aspect in dit spel is het gebruik van de cd, waarop op bepaalde tijdstippen gevaren door je luidsprekers rollen. Vijand gesignaleerd op afstand T+1, zone rood. Dan weet je dat je als de bliksem je linkerflank (rode flank) zal moeten gaan verdedigen. Ook de communicatie tussen de spelers kan uitvallen, dan wordt het even héél stil rond tafel, alhoewel je nog duizend-en-één dingen zou moeten overleggen. Druk, druk, druk, je hebt maar tien minuten en dan loopt de planningsfase af, dan moeten je manschappen schrap staan om al dat aanstormende geweld tegen te houden en het ruimteschip te behoeden van de ondergang.

Het spel verloopt in twee grote fasen :
In fase 1 wordt alles gepland en kom je via de cd te weten welke gevaren je zoal zult moeten bestrijden.
In fase 2 worden alle acties netjes in volgorde afgehandeld en moet je hopen dat je goed hebt gepland en de strijd overleeft.
Je merkt dat het qua opbouw veel kenmerken vertoond van Galaxy trucker, dus als je dit spel leuk vond, is dit zeker ook een must.

Qua materiaal omvat dit spel héél wat zaken die je nog kent van Galaxy trucker. Het speelbord is een ruimteschip opgebouwd uit kanonnen, schilden, deuren en liften. Het is opgesplitst in een blauwe, rode en witte zone. (dit is vooral belangrijk om te weten welke flank je moet verdedigen tegen welke invloed). Daarnaast zijn vooral de actiekaartjes belangrijk, hiermee ga je je acties plannen. De dreigingskaarten omvatten dan weer héél wat dreigingen die op je af komen (kan in verschillende moeilijkheidsgraden worden opgedeeld). Er zitten vijf spelersfiguren, 2 robotten, 3 raketten en nog wat blokjes in de doos, die worden gebruikt om energie te voorzien, om schade aan te duiden, als batterijen, ...
Daarnaast zijn er nog de trajectsporen, die als voelsprieten boven je schip worden gelegd. Hier komen de dreigingskaarten aan te liggen. Ze komen steeds dichter en dichter en zullen je schip meer en meer schade aanbrengen als je ze niet uitschakelt.



Natuurlijk word je niet onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Je begint met een proefvlucht de eerste keer, om het materiaal te leren kennen en de manier waarop het spel verloopt. Je gaat ook nog geen 12 fasen plannen, maar slechts acht en krijgt maar één planbordje (zie foto boven waar je tot 12 acties plant) Tijdens de planningsfase, ga je de cd opzetten, hij vertelt je wanneer te starten. Je neemt de eerste actiekaarten en zet deze in over de eerste vier planningsvakken (1-4). Nadien neem je de kaarten van planningsfase 2 en mag je de volgende vier planningsvakken vullen (5-8). Je mag de gelegde kaarten uit de vorige planningsfase niet meer veranderen, maar de kaarten die je nog meenam uit de vorige fase mag je wel gebruiken. Wat kan je zoal plannen? Een kaartje heeft twee kanten, de ene kant toont steeds een verplaatsing. Een verplaatsing richting zone rood, zone blauw of een lift om je van het bovendek naar onder te laten voeren of omgekeerd. Daarnaast toont een kaartje ook nog een actie, dit kan het activeren van een kanon zijn, het activeren van een schild of nog een andere activiteit (maar dit gebruiken we niet in de proefvlucht, komt pas later aan bod, activeren robotten, activeren raketten, ...).

Het komt erop aan om tijdens deze planningsfase goed te overleggen wat je gaat doen, eigenlijk mag je elkaar je kaarten niet tonen, maar je mag wel zeggen wat je van plan bent om te doen, bv. ik ga naar de blauwe zone, ik naar de rode, ik blijf in de witte zone, ik ga een kanon bedienen, ik laad een schild in, ik ga energie ophalen voor de schilden en kanonnen, ...

Na 10 minuten heb je alle acties gepland, zijn er ondertussen gevaren op je af gekomen (dit wordt ook op de cd gezegd) en is het de hoogste tijd om alles eens te overlopen. Hiervoor gebruik je het missieverloop-overzicht (op foto rechtsboven). In de volgorde van dit missieverloop-overzicht worden nu verschillende zaken uitgevoerd.
* Dit kan een dreiging inbrengen zijn : een dreiging verschijnt zoals vermeld op de cd. 
* Daarnaast worden de acties van de spelers stap per stap uitgevoerd : de eerste kaart wordt omgedraaid en uitgevoerd bij de diverse spelers.
* Dan volgt er een schadeberekening : er wordt geschoten op de vijanden, zijn ze geraakt, verbuik je energie, ...
* Tenslotte volgen de acties en verplaatsing van de dreiging : de dreiging komt dichter, brengt eventueel schade toe.

Deze stappen worden allemaal overlopen en hopelijk leef je nog tegen het einde van de vlucht. Zo gauw je het systeem een beetje onder knie hebt, kan je het spel spannender gaan maken door echte missies te gaan vliegen en vooral langere vluchten te maken. Daar kom je ook misschien nog eens in energienood en kom je sterkere tegenstanders tegen.
Het spel bevat dan ook nog héél wat kleinere variabelen die het spel telkens weer anders maken, andere vijanden, andere gekozen acties, andere samenstelling van de speelgroep, ... je zal op elkaar moeten inspelen om je trip tot een goed einde te brengen. Oefening zal sowieso nodig zijn om meester te worden in dit spel.

Nu moet ik enkel nog een bemanning vinden die met mij op ruimtereis wil gaan, het spel staat in ieder geval hoog op onze wenslijst om snel te spelen. Dus voelen mensen zich geroepen om Frank de Winne achterna te gaan, laat maar een seintje.

Titel : Space alert
Uitgeverij : QWG (CGE)
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

09-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
08-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 7 : Colonia


Queengames kwam in Essen met enkele "nieuwe" spellen tevoorschijn. Nieuw is relatief als je inziet dat het ging
om een herwerkte versie van Metro en een spin-off van Alhambra, maar daarnaast toch het langverwachte "Sultan"
(dat in Brazilië al was verschenen onder Phalanx games) en vooral de nieuwe Bigboxgame : "Colonia".

Deze was in Essen trouwens te krijgen in twee edities, diegene die u hierboven ziet en een precies vergulde doos, laat het
ons maar de Masterprint van Queengames noemen. Enige nadeel van deze masterprint is dat de spelregels enkel stonden beschreven
in een Keulens dialect van rond de middeleeuwen. Niet makkelijk dus om aan het werk te gaan, ware het niet dat je alle
spelregels in diverse talen kan terugvinden op hun website.

Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...)
Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.

Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.


Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie :
Maandag : voorbereidingen voor de week treffen
Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen
Woensdag : grondstoffen verzamelen
Donderdag : handelswaren produceren
Vrijdag : handelswaren op schepen laden
Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren
Zondag : relikwiekaarten kopen

* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart)
* Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler)
* Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad
* Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz.
Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim
* Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld
* Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden

Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.

Titel : Colonia
Uitgeverij : Queengames
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

08-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
07-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 6 : à la carte


Dit spel is niet onopgemerkt gepasseerd op de beurzen, vooral omdat het materiaal echt wel uitnodigt om aan de tafel aan te schuiven. Op Spel 2009 was het niet anders, deze tafel was steeds gevuld. Vaak ook met kinderen en dat lijkt me logisch gezien het materiaal, maar gevaarlijk qua spel. Dit is weer zo'n doos die al die jong gasten vastpakken, maar om dan juist alles netjes over te brengen. Ik ga dat hier toch in het kort trachten te doen.

In dit spel ga je als kok op zoek naar drie sterren of probeer je om gerechten zo goed mogelijk klaar te maken. Wat heb je hiervoor allemaal te beschikking? Eén kookvuur per persoon met draaiknop om je vuur harder te zetten, 1 pannetje waarin je al het lekkers wil klaarmaken, vier potjes met kruiden en zout, 20 geraffineerde (en gekke) gerechten, 3 kooklepels (geven je acties aan), 4 pannenkoeken (die je klaarmaakt als tussendoortje) en koffietassen om het spel een beetje te manipuleren tijdens een koffiepauze.

Na het lezen van de spelregels kwam ik tot de conclusie dat dit spel veel weg heeft van Wasabi, of is het omgekeerd, want dit spel is eigenlijk gewoon een herwerkte versie uit 1989. Het thema is een beetje anders maar de gameplay lijkt erg hard op elkaar. In je beurt heb je drie acties en that's it, je probeert zo goed mogelijk een gerechtje te maken. In dit spel doe je dat door exact te kruiden en de juiste temperatuur te hanteren, bij "Wasabi" moet je de ingrediënten op de correcte plaats leggen. Vrij saai en ééntonig, ware er niet de koffiekopjes (en kaarten bij Wasabi) om roet in het eten te gooien en alles overhoop te zetten.

Je kan het spel winnen als je als eerste drie sterren haalt, dit doe je door een perfect gerecht af te leveren (exact aantal kruiden + juiste temperatuur) of door het meeste punten te verzamelen tegen het moment dat er geen gerechten meer zijn of iemand zijn 5de gerecht klaar heeft.
Als je aan de beurt ben, krijg je drie kooklepels, deze stellen je acties voor. Je kan uit twee opties kiezen :
1) het vuur van je kookplaat hoger zetten
2) je gerecht bijkruiden
Je kan deze acties door elkaar mengen en meervoudig uitvoeren.
 
1) je gooit met de dobbelsteen en voert uit wat de dobbelsteen zegt, bv. vuur 1, 2 of 3 hoger, alle spelers vuur 1 hoger, keuze tussen 1-3 hoger, krijgen van een koffiefiche (zodat je later een koffiepauze kan uitvoeren)
2) je neemt een potje met kruiden, op elke gerechtenfiche staan de kruiden die dit gerecht nodig heeft, je draait het potje verticaal boven je pannetje en draait terug (je mag niet schudden), alle kruiden die eruit vallen komen in je pan. Indien er op een moment drie kruiden van een kleur in je pan zitten, of drie zoutkristallen is je gerecht om zeep en moet je het in de vuilbak gooien. Ook wanneer het vuur te hoog zou oplaaien voor een bepaald gerecht, wordt het in de vuilbak gekieperd en kan je opnieuw beginnen.
3) éénmaal in je beurt kan je een koffiepauze houden, indien je een koffiefiche hebt. Je legt de koffiefiche dan open af, deze actie kost geen actiepunt en is dus kostenloos. De symbolen op de fiches geven aan wat je ermee kan doen :
- punten : punten worden bijgehouden tot het einde van het spel
- kookplaat : een kookplaat ruilen met een andere speler (pannenkoek mag niet gewisseld worden)
- drie kooklepels : je mag onmiddellijk nog eens drie extra acties uitvoeren
- bijkruiden : je mag bij een andere speler éénmalig bijkruiden, zelfs met kruiden die het gerecht niet nodig heeft (niet bij gerechten zonder kruiden)
- draaiknop : je vuur kleiner zetten van één tot drie plaatsen

Indien een gerecht op een gegeven moment klaar is, verbrand of overkruid, wordt het gerecht afgelegd bij klaargemaakte gerechten in het eerste geval of in de vuilnisbak in de twee laatste gevallen. Je zet je vuur terug op nul, kiest een nieuw gerecht in een kleur die je nog niet maakte, legt de kruiden uit je pan in de gootsteen en begint aan je volgende gerecht. Indien een kruidenpotje op is, wordt het terug gevuld met alle kruiden uit de gootsteen en zorg je ervoor dat er terug 5 zout in zit.

Enkel het bereiden van een pannenkoek vraagt wat extra uitleg. Je hebt per speler één pannenkoek. Eén keer in het spel kan je ervoor opteren om een pannenkoek te maken ipv een ander gerecht. Je beurt verloopt nu ietsje anders. Je eerste actie is steeds het gooien met de dobbelsteen om je vuur hoger te zetten. (bij een pannenkoek mag je tot en met 6 komen, 7 is verbrand) Daarna krijg je twee kansen om je pannenkoek omhoog te gooien en met de andere kant terug in je pannetje op te vangen. Lukt het, dan is je pannenkoek klaar en leg je hem bij je afgewerkte gerechten (en krijg je op het einde de punten). Lukt het niet, doe je het de volgende ronde nog eens over (tot het lukt of hij verbrand is).

Titel : A la carte
Uitgeverij : Moskito / Heidelberger
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

07-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
06-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 2)


U zat er misschien op te wachten, maar hier ben ik met deel 2 van de uitbreiding van Pandemie.
Dit keer ga ik het hebben over de 3 varianten die de uitbreiding voorzien. Bovendien zijn de varianten ook onderling nog
combineerbaar.

VARIANT 1 : "Virulenter stamm"
In deze variant worden de pandemiekaarten vervangen door oranje soortgenoten met de vermelding "virulenter stamm".
De spelopbouw is exact hetzelfde als bij het basisspel en ook de spelregels blijven identiek. Enkel wanneer zo'n epidemiekaart
getrokken wordt, gebeurt er iets anders. Je telt het aantal virusblokjes op het spelbord en zoekt de sterkste ziekte (meeste blokjes), dit
wordt de "virulenter stamm". De kaart wordt naast de bewuste kleur naast het bord gelegd. Bijkomend wordt de actie op de kaart
gelezen en uitgevoerd. Deze zal een effect hebben op de welbepaalde ziekte. Sommige kaarten hebben een éénmalige actie, andere blijven
gelden.

VARIANT 2 : "Mutatie"
In deze variant komt er een extra ziekte in het spel. De 12 paarse blokjes worden naast het spelbord gelegd, we gebruiken ook het paarse tegengif, het paarse statusfiche, we mixen de drie mutatiegebeurteniskaarten in de stapel en de twee mutatiekaarten worden op de aflegstapel gelegd na de spelopbouw (komen dus na de eerste pandemiekaart terug in de trekstapel). De paarse blokjes kunnen op drie manieren in het spel komen :
- mutatiekaarten : trek de onderste infectiekaart van de stapel en leg hier 1 paars blokje, je legt beide kaarten op de aflegstapel
- mutatiegebeurteniskaarten : worden deze kaarten getrokken, worden de acties op de kaart uitgevoerd, daarna leg je ze af
- in de fase waar je kaarten trekt om nieuwe blokjes in te brengen : trek je een kaart met een stad waar reeds een paars blokje ligt, leg je een extra paars blokje en de kleur van de stad. Outbreaks worden zoals gewoonlijk behandeld.
Om een tegenmiddel te maken, verzamel je vijf willekeurige kaarten waarvan er één is waar een paars blokje ligt en voer je de actie "een tegenmiddel uitvinden" uit, dit terwijl je in een labo staat natuurlijk.
Opgepast! Er zijn slechts 12 paarse blokjes en je verliest zo gauw deze op het spelbord liggen.

VARIANT 3 : "Bioterrorist"
In deze variant speelt één speler tegen de andere spelers. Er worden enkele kleine aanpassingen gedaan voor de spelopbouw. (zie spelregels)
De bioterrorist is aan de beurt nadat alle spelers gespeeld hebben. De bioterrorist beweegt zich in het geheim over het speelbord. Hij noteert zijn beweging zoals de andere spelers, maar bevindt hij zich op een moment samen met een andere speler in dezelfde stad, geldt hij als ontdekt en moet hij zijn pion op het spelbord plaatsen. Verplaatst hij zich later en staat hij terug alleen, is hij terug verborgen. Voor een chartervlucht of directvlucht legt hij de bijpassende kaart af. (hij mag geheim houden of het voor een charter of directvlucht is). De terrorist mag 2 acties uitvoeren en bijkomende een actie bewegen met de auto. De bioterrorist noteert al z'n acties op een overzicht. (zie spelregels)
* Eenvoudige acties :
1) met de auto verplaatsen
2) directvlucht
3) chartervlucht
4) een kaart trekken
5) passen
* Bijzondere acties :
1) plaats infecteren : 1 paars blokje op de plaats leggen waar je je nu bevindt
2) vanop afstand infecteren : je legt een kaart en 1 paars blokje af op die plaats
3) sabotage : je breekt een labo af, als je je op die plaats bevindt en een kaart aflegt in dezelfde kleur
* Acties in gevangenschap : (zie onder)
1) vluchten : leg een kaart af, je krijgt je pion terug
2) een kaart trekken
3) passen
* Bioterrorist gevangen nemen
Indien de bioterrorist ontdekt is, en zijn pion nog zichtbaar is, kan men hem gevangennemen door bij hem te gaan staan en één actie op te geven.
Je plaatst z'n pion op jouw personagekaart en de bioterrorist moet al z'n handkaarten afleggen. Vanaf dat moment mag de bioterrorist enkel de acties uitvoeren in gevangenschap. (zie boven)
Bij een outbreak met paarse blokjes, blijft er slechts 1 blokje in de oorspronkelijke stad liggen. Het genezen van de paarse ziekte verloopt zoals bij variant 2. De spelers winnen net zoals in variant 2, als ze alle tegenmiddelen hebben gevonden. De bioterrorist wint als de spelers verliezen en er zich minstens 1 paars blokje op het spelbord ligt. De bioterrorist verliest dus sowieso als de spelers het paarse virus volledig uitschakelen. Iedereen verliest als er geen paarse blokjes liggen en niet alle ziektes kunnen genezen worden (zie basisspel)

Titel : Pandemie - auf Messers Schneide
Uitgeverij : Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

06-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
05-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag spellenavond 4 december 2009
Voor onze Sinterklaaseditie mochten we 45 spelers verwelkomen. Het was wel duidelijk dat het examens zijn want de leeftijdsklasse 14-18 jaar was bijzonder schaars vertegenwoordigd dit keer. We wensen die mannen natuurlijk erg veel succes de komende weken.

Het was vooral weer een gezellige en gemoedelijke spellenavond (reactie van een bezoeker, waarvoor dank natuurlijk). Allerlei spellen kwamen aan bod. De spellen die ik speelde : Loyang, Chaos in the old world, Rythm & boulet. Daarnaast zag ik nog Kolonisten van de prehistorie, Agricola, Blokus 3d, Trans America, Regenwormen, Ubongo, El paso, Tchin tchin, ...

De foto's verschijnen binnenkort op onze website, daar ziet u meer sfeerbeelden. We kijken alvast uit naar de volgende afspraken :
- zaterdag 19 december : SpinLi @ Dimpnacenter Geel
- zaterdag 19 december : Spellendag 't Geel Pionneke (kan u beide activiteiten combineren)
- vrijdag 8 januari : 1ste spellenavond van het nieuwe spellenjaar

05-12-2009 om 13:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 5 : Pandemie - auf Messers Schneide (Teil 1)


De langverwachte uitbreiding van de Gouden Ludo 2009, voorlopig enkel in het Duits en het Engels (On the brink) verkrijgbaar. Binnen afzienbare tijd zal er ook een Nederlandse vertaling op de markt komen van QWG, maar aangezien ons basisspel van Pegasusspiele afkomstig is, hebben we het met de uitbreiding dezelfde toer opgegaan.

Auf Messers Schneide is een uitbreiding die héél wat extra bevat. Naast het materiaal staan er in de spelregels 3 varianten om het spel te spelen. Ik ga dit topic dan ook opsplitsen in 2 delen (Teil 1 en Teil 2). In het eerste deel ga ik u wat meer vertellen over het materiaal dat er extra in de doos zit en wat u hiermee allemaal aan kan vangen. In deel twee gaan we dieper in op de varianten die u kan spelen om de moeilijkheidsgraad nog een beetje hoger en spannender te maken.

In het doosje vindt u 8 rollenkaarten : de zes gekende, één herwerkte bouwexpert (groen) en één bioterrorist (voor variant 1).
Ditmaal ook zeven pionnen, want u kan het spel gaan spelen met 5 spelers. 12 paarse blokjes voor een volledig nieuwe ziekte, 1 paars tegenmiddel en 1 paarse statusfiche (want deze kleur staat natuurlijk niet op het spelbord van de basisversie). We vinden ook nog 6 petrischaaltjes terug waar we onze blokjes in kunnen stoppen (lekker makkelijk, moet je niet altijd die blokjes uit elkaar gaan doen), 2 mutatiekaarten en 3 mutatiegebeurteniskaarten (voor variant 2), 8 oranje epidemiekaarten (voor variant 3), 1 extra epidemiekaart om het nog wat moeilijker te maken, 8 gebeurteniskaarten, 1 blocnote voor de bioterrorist (variant 1), 116 speelkaarten van het basisspel (als ze al kapotgespeeld zouden zijn) en 4 blancokaarten voor erg creatieve zielen die extra personages of gebeurtenissen willen verzinnen.

Vandaag ga ik het dus vooral hebben over het iets aanpassen van het basisspel door extra personages en gebeurtenissen in het spel te brengen.
Personages (worden gewoon gemixt in het begin van het spel en willekeurig getrokken) :
1) Epidemiologin : zij kan één kaart per beurt krijgen van een willekeurige stad, ze moet wel in dezelfde stad staan als diegene waarvan ze de kaart krijgt.
2) Bouwexpert (herwerkt) : je moet geen kaart afleggen voor het bouwen van een labo, bevind je je in een labo mag je de actie chartervlucht uitvoeren door een stadskaart af te leggen
3) Alleskunner : heeft 5 acties in zijn beurt ter beschikking
4) Archieveerster : mag 8 handkaarten houden, mag 1 kaart uit de trekstapel zoeken per beurt van de stad waar ze zich op dat moment bevindt
5) Indammingsexpert : indien je in een stad komt waar 2 blokjes liggen, wordt er 1 van afgelegd. Dit gebeurt automatisch en kost geen actie.
6) Veldonderzoeker : indien je kiest om een ziekte te bestrijden leg je één blokje van die kleur op je personagekaart (1x per beurt), bij de actie tegenmiddel ontdekken moet je slechts 3 kaarten van die ziekte afleggen als je 3 blokjes in die kleur van je personagekaart kan geven.
7) Crisismanager : in het begin van je beurt mag je de bovenste kaarten van de infectiestapel bekijken (aantal afhankelijk van de infectieradius), bij een directe vlucht laat je enkel de passende kaart zien en moet je ze niet afleggen.
8) Bioterrorist : zie variant (in Teil 2)

Gebeurteniskaarten (hieruit worden in het begin van het spel 5 gekozen of getrokken en in de trekstapel verwerkt) :
1) snelle reddingsmiddelen : als je een tegenmiddel hebt gevonden kan je in één keer vijf blokjes verwijderen in steden die aan elkaar grenzen
2) mobiel ziekenhuis : je mag in elke stad die je met de auto zou kunnen bereiken één blokje wegnemen
3) bijzondere oproep : je mag kaarten uitspelen om zo andere figuren te laten bewegen volgens de regels
4) extra acties : je mag in één van je volgende beurten 2 extra acties uitvoeren

Zoals vermeld, kan je het spel nu ook met 5 spelers spelen, met de nieuwe personages, gebeurteniskaarten en met dezelfde setup als een basisspel met 4 spelers.
Bovendien kunnen geoefende spelers het spel nog moeilijker maken door een 8ste pandemiekaart in de deck te schudden.

Titel : Pandemie : auf Messers Schneide (uitbreiding - basisspel nodig!)
Uitgeverij : Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

04-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor morgen
Indien u nog graag iets anders wenst te spelen, laat dan een seintje voor morgenmiddag aub.
Alleszins tot morgen !

                                                            

- Fladderadatsch                                                        
- Claim it

- Jakkiebak kippenkak                                               
- Endeavor

- Ubongo                                                                   
- Vasco da gama

- Middernacht vampierenjacht                                    
- Tobago

- Het magische labyrinth                                             
- Die tore der welt

- Egelrace                                                                  
- El paso

- Spokentrap                                                             
- Blokus 3D

- Up and down                                                          
- Dixit

- Kai piranja                                                              
- Roll through the ages

- Qwirkle                                                                   
- Carcassonne

- Graantje de voorste

- Sushizock im gockelwok                                         

- Regenwormen                                                         
- Last train to Wensleydale

- Kakkerlakkensalade                                                
- Egizia

- Tarantula tango                                                        
- Space alert                                                                            
- Carson city                                                                     
- At the gates of Loyang

- Chaos in the old world                                             
- Hotel amsterdam

- Vampire der nacht

- Valdora + valdora extra                                           

- Assyria         

- Samurai card game                                                   

- Archipel                                                                  
- Burger joint                                                             

- Tchin tchin                                                               

- Jaipur                                                                     
- Langfinger

- Chinatown

- Pandemie

- Modern art

- Jenseits von Theben

- Cartagena

- Trans america

- Coda da vinci

- Metro

- Bloom

- Wie verhext

- Yellowstone park

- Perudo

- Kaartspellen

03-12-2009 om 19:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 4 : Tchin tchin


Een echte Essen-release was het niet, het spel dateert al van 2006, maar het werd pas op Spel 2009 onder mijn aandacht gebracht en verdient hier zeker een vermelding.

Tchin tchin is een spelletje uit de Cocktail-reeks, u weet wel, die kleine vierkante metalen doosje. Kortom : tonnen plezier in een klein jasje!
Ik besprak een tijd geleden al een spel van deze reeks, nl. Tokyo train. Ook nu weer kan je met z'n zessen (achten) aanschuiven voor dit spel. Vier spelers is wel het minimum en dat maakt wel dat u een bende medespelers moet vinden. Maar dit mag geen probleem zijn, het spel speelt snel, vlot is makkelijk uit te leggen en fouten maken doe je sowieso toch ...
 
Eigenlijk mag je dit spel een beetje vergelijken met Jungle speed, enkel de rare vormen en kleuren zijn dit keer veranderd in een thema dat ons wel ligt, drank-drank-drank. Zeker met het oog op de komende feestdagen waar aperitieven een vaste bezigheid zal zijn, lijkt het me bijzonder sfeervol om dit spelletje op tafel te gooien.

In het doosje vindt u 6 personagekaarten, 30 aperitiefkaarten, 6 gebeurteniskaarten (voor variant) en 2 toeristenkaarten (indien u met z'n achten aan de slag wil gaan). Elke speler krijgt aan het begin van het spel een personagekaart, hierop staat een kenmerkend gebouw van een land, de bijbehorende inwoner met toepasselijke drank en natuurlijk de "proost" in overeenstemmende taal. U raadt het al, u zal de "prost", "tchin tchin", "nazdrovje" over de tafel horen rollen.

Nadat de personagekaarten van iedereen zijn bestudeerd, kan het spel beginnen. In een ronde wordt een aperitiefkaart omgedraaid. Hierop staan drie elementen gemixt (gebouw-persoon-drank). De spelers die hun eigen elementen herkennen, mogen aan deze ronde deelnemen, de andere spelers moeten nu zwijgen (indien niet, betalen ze een strafkaart). Het komt er nu op aan om zo snel mogelijk het gebaar van de drank en de taal van de persoon te spreken. bv. een aperitiefkaart met de Eifeltoren, een engelsman en een wodkaglaasje : de Fransman, de Engelsman en de Rus mogen meespelen en moeten om ter snelste het glaasje over hun schouder gooien en "Cheers" roepen. Diegene die de juiste combinatie als eerste maakt, wint de kaart.

We spelen tot alle kaarten zijn opgebruikt, de speler met de meeste kaarten wint !

Wil u het spel met z'n 7 of 8 spelen, dan voegt u ook de toeristenkaarten toe, deze hebben geen extra woorden of gebaren, maar passen zich aan aan het land waarin ze zich bevinden. Op hun kaart staan drie gebouwen, indien één van deze gebouwen op de apertiefkaart verschijnt, mogen ze deelnemen aan het spel.

Heeft u het spel goed onder de knie, dan kan u de gebeurteniskaarten toevoegen aan de deck :
- tournée générale : iedereen speelt mee, behalve de speler die de kaart omdraait, je voert om ter snelste het woord en het gebaar uit van diegene die de kaart omdraait.
- doe ze nog eens vol : herhaal de winnende combinatie uit de vorige ronde en je wint de kaart.
- tussen twee : de spelers links en rechts van de kaartdraaier vechten een duel uit en voeren om ter snelste het woord en het gebaar van hun tegenstander uit.

Houdt u wel van dit soort spelletjes, hou onze weblog dan in het oog, want binnenkort verschijnt er nog ééntje uit de reeks.

Titel : Tchin tchin
Uitgeverij : Cocktail games
Aantal spelers : 4-8
Tijdsduur : 15 min.
Leeftijd : 12+

03-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
02-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 3 : Atlantis


In't kort : een mix van Cartagena en Verflixxxt.
Een filmpje vindt u HIER!

Heeft u toch graag een beetje meer duiding over dit spel? In dit spel proberen de spelers hun spelfiguren van Atlantis naar
het vasteland te krijgen. Ze doen dit door het uitspelen van kaarten. Onderweg proberen ze de meest lucratieve wegtegels mee te
pikken om zo met de meeste punten aan het vasteland toe te komen.

Het spel bevat 84 wegtegels, 1 startveld Atlantis en 1 doelveld vasteland, 4 bruggen, 12 spelfiguren (3 per speler), 24 watertegels en
105 bewegingskaarten. Het spelbord wordt eerst opgebouwd. We maken eigenlijk een lange slang met de wegtegels (de vorm hangt af
van de plaats op tafel), eerst worden er 10 dubbele A-tegels gelegd, dan 10 afzonderlijke tegels, nog eens 6 dubbele, 1 watertegel, 6 dubbele B-tegels, 10 afzonderlijke tegels en 10 dubbele tegels om tenslotte te arriveren op het vasteland. De spelfiguren worden in Atlantis geplaatst en de spelers krijgen bewegingskaarten.



In een beurt van een speler overloopt hij vier fasen :
1) eigen figuur kiezen (een figuur mag niet gekozen worden als hij al op het vasteland is gearriveerd)
2) kaart uitspelen en de spelfiguur voorwaarts bewegen : de speler legt een kaart af en zet zijn figuur naar de volgende tegel met dit symbool, staat er al een spelfiguur, ga je voort naar de volgende tegel van die soort
3) wegtegels wegnemen : de speler neemt de eerste vrije tegel achter de wegtegel waarop hij zojuist geland is (als er twee tegels op elkaar liggen, neem je de bovenste). Indien er gaten ontstaan in de weg, worden deze opgevuld met watertegels.
4) nieuwe kaarten van de voorraadstapel trekken : één kaart trekken

Zo ziet een beurt er uit, eenvoudig, snel en makkelijk ook om uit te leggen. Daarnaast zijn er nog wel enkele zaken waar extra rekening mee dient te worden gehouden.
* kaarten kopen : in het begin van je beurt mag je kaarten kopen, leg een gewonnen tegel af en ontvang het aantal kaarten gelijk aan de helft van de waarde van de tegel (naar beneden afgerond, bv. tegel met waarde 5 = 2 kaarten)
* openingen in de weg : naarmate het spel vordert, zullen er gaten in de weg komen, je kan deze op twee manieren oversteken :
- oversteek met een brug : elke speler heeft aan het begin van het spel één brug, die hij in de loop van het spel mag inzetten op een watertegel, hiermee overbrug je een opening in de weg. De brug blijft liggen en telt voor alle spelers. De oversteek hier is gratis.
- oversteek zonder brug : je betaalt de oversteek in punten (tegels of aanvullen met kaarten; elke kaart is 1 punt). De kosten zijn gelijk aan de laagste waarde van de tegels die het water begrenzen (laagste waarde van de tegels net voor en net na de watertegel(s))
* het vasteland : indien de speler een kaart uitspeelt met een figuur die niet meer voor hem aanwezig is op de weg, komt hij op het vasteland terecht, als beloning krijgt hij de laatste vrije wegtegel. Je schuift het vasteland terug tegen de weg. Vanaf het moment dat een speler 1 figuur op het vasteland heeft staan, mag hij 2 kaarten trekken (ipv 1), indien hij 2 figuren op het vasteland heeft trekt hij 3 kaarten. De speler die als eerste zijn drie figuren op het vasteland heeft staan, trekt 4 kaarten en het spel eindigt onmiddellijk.

Einde van het spel :
Zo gauw een speler zijn drie figuren op het vasteland heeft, eindigt het spel. De andere spelers brengen hun figuren die nog op de weg staan naar het vasteland. Hiervoor spelen ze geen kaarten uit, maar betalen ze nog wel de kosten van de oversteken (tegels en/of kaarten), bruggen mogen niet meer gebouwd worden. Daarna tellen de spelers hun punten samen : waarde tegels + aantal kaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Atlantis
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

02-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
01-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.After-Essen 2 : Martinique


U weet dat ik een fan ben van QWG, maar deze heb ik toch niet blind aangeschaft. Eerst onderwerpen aan een testronde dacht ik bij mezelf. Dat deed ik dan ook na de uitreiking van de Gouden Ludo op vrijdagavond in Broechem.

In dit 2-persoonsspel van Ornella gaan de spelers op zoek naar de verborgen schat, door middel van deductie, informatie die je verzamelt in de loop van het spel gaan de spelers hun piraten zo snel mogelijk op de juiste plaats laten graven. De speler die de schat vindt, wint sowieso het spel. Indien de schat niet gevonden wordt, tellen de overwinningspunten die je in de loop van het spel verzamelt. Zo staat het in de basisregels beschreven, maar de variant die wordt vermeld had voor mij persoonlijk misschien toch meer voldoening gegeven. Bij deze variant krijg je voor het vinden van de schat gewoon 20 punten bij, maar wordt er uiteindelijk naar de overwinningspunten gekeken. Dit houdt het spel misschien toch nog wat spannender.

Misschien had ik gewoon een verkeerde tactiek. Ik ging voor het verzamelen van veel snuisterijen om in te ruilen tegen schatten en overwinningspunten te scoren. Hier en daar trachtte ik toch wat info te verzamelen omtrent de schat, maar natuurlijk kwam ik veel te laat met mijn piraten in de kroeg terecht. De volgorde in de kroeg bepaald wie er als eerste op schattenjacht mag gaan, en dit was een doorslaggevende factor. Mijn tegenspeler zat op de eerste vier plaatsen en kon dus al vier keer gokken vooraleer ik aan de beurt kwam. Natuurlijk deed hij de juiste gok en was het voor mij al te belachelijk om mijn piraten nog op het bord te zetten ... een klein beetje een sisser. Maar dat is natuurlijk het spel. Ik was langs de ene kant toch gecharmeerd van het spel, met het mooie en stevige materiaal en het vlugge spelsysteem.



Nadeel is misschien wel dat de setup van het spel even veel tijd in beslag neemt als het effectieve spel, bij wijze van spreken. Het is natuurlijk een heel gedoe om alle kaartjes op het bord te leggen. Maar als je weet hoe het werkt gaat het waarschijnlijk allemaal wel sneller.

Heel even een klein overzicht van de gameplay : het spel verloopt in twee fasen : zonsopgang en zonsondergang

Tijdens de zonsopgang ga je je piraten (pion) in het spel brengen of over het spelbord verplaatsen. Je brengt een piraat steeds in aan de zijkant van het speelbord. Pas nadat je 3 piraten hebt ingebracht, mag je gaan verplaatsen. Je zet je piraat het aantal stappen voort zoals aangegeven met een getal op de fiche waarop je staat. Je mag horizontaal en verticaal bewegen, nooit over eenzelfde vakje. Je mag wel door een andere piraat bewegen, maar er niet op eindigen. Passeer je de piraat van een tegenstander, mag je één van zijn schatfiches openleggen en krijg je weer wat meer info van waar de schat niet ligt. De tegel waar je vertrekt, neem je op en leg je voor je neer.
Indien je dezelfde snuisterijen hebt verzameld zoals die op de kleine schatten, win je de schat, leg je deze fiches als stapel in het ruim van je boot en gaan je verzamelde snuisterijen uit het spel. Komt je piraat op een leeg vakje terecht, verplaatst hij zich naar de eerste vrije plaats in de kroeg. Deze piraat kan de rest van deze fase niet meer gebruikt worden. Indien je in het centrum van het speelbord eindigt, neem je nog een extra fiche mee naar de kroeg. (indien nog voorhanden) Als alle piraten in de kroeg staan, worden de overige fiches van het spelbord verwijderd en start de schattenzoektocht.

Tijdens de zonsondergang mogen de spelers in volgorde, zoals aangegeven in de kroeg, de schat proberen op te graven. Aan de hand van de fiches die ze verzamelden, proberen ze de locatie van de grote schat te achterhalen. Ze plaatsen hun piraten op de coördinaten. Nadat ze allemaal geplaatst zijn, wordt gecontroleerd of iemand de schat heeft gevonden. Is dit het geval, wint de speler onmiddellijk, zoniet tellen de overwinningspunten :
- de meeste ladingen verzamelt = 2 punten
- de punten van elke snuisterij in je lading optellen
- twee gelijke snuisterijen in je persoonlijke voorraad = 2 punten

Titel : Martinique
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

01-12-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)
  • Chickwood forest (Zoch verlag)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!