IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swiss games : Mow
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mow

 

Titel : Mow

Uitgeverij : Swiss games

Auteur : Bruno Cathala

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 7+

Speelduur : 30 min.

 

Spelbedoeling :

 

De spelers zijn boeren. Ze plaatsen hun koeien in de wei in de kudde of indien ze geen koe kunnen bijplaatsen, zetten ze de koeien in hun stal. Maar pas op, de koeien worden lastig gevallen door vliegen. En niemand wil die vliegen in zijn stal!

De spelers met de minste vliegen in zijn stal is de winnaar.

 

Spelmateriaal :

 

49 kaarten :

- 15 koeien, genummerd van 1 tem 15, zonder vliegen

- 13 koeien, genummerd van 2 tem 14, met één vlieg

- 11 koeien, genummerd van 3 tem 13, met twee vliegen

- 3 koeien, genummerd van 7 tem 9, met drie vliegen

- 6 koeien met vijf vliegen en een superkracht

- 1 MOW-kaart om de spelrichting te bepalen

 

Spelverloop :

 

Een spel wordt over verschillende rondes gespeeld. De 48 koeienkaarten worden geschud en elke speler krijgt vijf kaarten. De speler met de meeste vliegen mag beginnen. (in de 1ste ronde de jongste speler). Hij legt de MOW-kaart voor zich met de pijl naar zijn linkerbuurman (speelrichting).

In een beurt moet een speler : een kaart spelen en een kaart trekken

1)      Een kaart spelen : in een speler zijn beurt moet hij een kaart aanleggen. De eerste speler kan een kaart kiezen, de spelers nadien moeten een hogere of lagere kaarten aanleggen. Indien een speler geen kaart kan leggen, neemt hij de kudde en legt deze in zijn stal. Deze stapel vormt de stapel met strafpunten op het einde van het spel. Hij legt daarna de nieuwe eerste kaart.

2)      Een kaart trekken : als je een kaart hebt afgespeeld, trek je een nieuwe van de stapel en voegt deze bij je hand.

 

Speciale koeien :

Er zitten zes kaarten tussen met speciale koeien die een speciale actie kunnen ondernemen :

-         blokker : het begin of einde van een kudde vaststellen (waarde 0 of 16)

-         acrobatische koe : deze koe kan bovenop een koe plaatsnemen met dezelfde waarde

-         tussenglipper : deze koe kan tussen twee koeienkaarten gelegd worden waartussen er een gaatje zit (bv. 6 en 8)

Indien een speler zo’n speciale kaart speelt, mag hij ook de richting waarin gespeeld wordt, veranderen. Hij neemt dan de MOW-kaart en legt deze voor zich af, wijzend naar links of rechts.

 

Einde van een ronde :

 

Zodra de laatste kaart van de trekstapel wordt getrokken, wordt er nog doorgespeeld tot de kudde wordt opgenomen in een stal. De resterende handkaarten worden nog aan de stal toegevoegd. De spelers tellen het aantal vliegen in hun stal, dit zijn hun strafpunten.

 

Einde van het spel :

 

Het spel eindigt zo gauw een speler honderd of meer strafpunten heeft verzameld. De speler die op dit moment het minste strafpunten heeft, wint het spel.

 

 

 

31-03-2009 om 15:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen aanvragen
Indien u een spel zeker wil spelen op onze spellenavond, mag u dit nog steeds aanvragen.
Klik op onze weblog bovenaan op het groene vraagteken, vul uw gegevens in, klik de spellen die
u wenst te spelen aan en wij zorgen dat het vrijdag aanwezig is.

30-03-2009 om 17:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queen games : Montego Bay
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Montego bay

 

Titel : Montego bay

Uitgeverij : Queen games

Auteur : Michael Feldkötter

Aantal spelers : 2-4

Speelduur : 45 min.

Leeftijd : 10+

 

Spelmateriaal :

 

-         1 dubbelzijdig speelplan (4 spelers en 2-3 spelers)

-         16 dubbelzijdige schepen  (4 spelers en 2-3 spelers)

-         8 handelshuizen

-         4 kleine en 4 grote speelfiguren

-         64 houten vaten (16 per spelerskleur)

-         4 telstenen (in 4 spelerskleuren)

-         1 figuur “Tally-man”

-         1 figuur “Lazy Jack”

-         15 zilvermunten

-         40 bewegingskaarten (10 per spelerskleur)

-         8 volgordekaartjes

 

Speldoel :

 

Elke speler heeft twee havenarbeiders in dienst. Met hun hulp belaadt hij schepen in de haven met vaten uit de handelshuizen. Wie er in slaagt meer vaten op een schip te laden dan zijn medespelers, bekomt het meeste overwinningspunten.

 

Spelvoorbereiding :

 

Het speelplan wordt in het midden van tafel gelegd (aantal spelers). Elke speler krijgt zijn speelfiguren, vaten, telsteen en zijn bewegingskaarten. De speelfiguren plaatst hij in de café’s, Lazy Jack wordt naast het bord gezet en Tally-Man op z’n startpositie. De zilveren munten worden ook naast het spelbord gelegd. De telstenen starten bij de nul. De handelshuizen worden in het midden van het spelbord gelegd. De schepen worden in twee gelijke stapels verdeeld. De eerste vier (loods en 3 schepen) schepen worden al in de haven gelegd. De volgordekaartjes worden blind geschut en in de houder op het spelbord geschoven.

 

Spelverloop :

 

Het spel wordt in meerdere rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen, die achtereenvolgens worden uitgevoerd :

1)      Lazy Jack inhuren

2)      Bewegingskaarten uitspelen

3)      Havenarbeiders bewegen

4)      Vaten halen en schepen laden

5)      Afleggen van het eerste schip

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

 

1)      Lazy Jack inhuren

Een speler kan hem inhuren door 3 munten te betalen. Indien er meerdere spelers Lazy Jack willen inhuren, heeft diegene met de minste punten voorrang. Is hier ook een gelijke stand, mag diegene die als eerste ligt in de volgordetabel hem inhuren. Diegene die hem inhuurt, plaatst hem bij één van zijn havenarbeiders.

 

2)      Bewegingskaarten uitspelen

De spelers spelen twee van hun bewegingskaarten uit (voor grote en kleine figuur), met een waarde van 1 – 5. Indien je Lazy Jack hebt ingehuurd speel je nog een extra handkaart uit. De spelers hebben al hun kaarten elke ronde ter beschikking.

 

3)      Havenarbeiders bewegen

In de volgorden worden alle havenarbeiders het aantal plaatsen voortbewogen op het speelbord. De arbeiders zetten het aantal stappen dat op de bewegingskaart is ingezet. Indien hij terechtkomt op een plaats waar reeds een havenarbeider staat, springt hij naar het tegenoverliggende vak. Staat daar ook al een havenarbeider, springt hij een aantal vakken terug tot hij op een vrije plaats terechtkomt.

 

4)      Vaten halen en schepen laden

De havenarbeiders worden in volgorde afgehandeld vertrekkende van Tally Man tegen de richting van de klok. De spelers nemen het aantal vaten die in het handelshuis staan uit hun voorraad en verspreiden deze zoals gewenst over de verschillende schepen. Staat er op het handelshuis een gebroken vat, moet je een eigen vat uit een schip verwijderen. Staat er een munt op het handelshuis, krijg je een munt uit de voorraad.

Is er een schip volledig volgeladen, volgt er een telling. Er wordt bepaald wie het meeste heeft geleverd op het schip, deze krijgt de aangegeven punten, ook voor de tweede en derde (met 4 spelers) zijn er nog punten te verdienen. De speler die het laatste vat plaatst, krijgt een punt extra. De spelers zetten hun telstenen verder. Bij gelijke stand in de schepen worden de punten van de plaatsen opgeteld, gedeeld en naar boven afgerond. Indien een schip is gewaardeerd wordt het uit het spel genomen en komt er een nieuw schip op havenplaats vier, de andere schepen schuiven door.

 

5)      Afleggen van het eerste schip

Het schip dat op plaats 1 in de haven ligt, wordt uit het spel gewaardeerd (zoals hierboven) en uit het spel genomen. Er komt een nieuw schip in de plaats.

 

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

Het volgordekaartje dat laatste lag, komt helemaal naar voren te liggen. Als de schepen van stapel één zijn opgebruikt, worden alle volgordekaartjes terug geschud. Lazy Jack wordt terug naast het spelbord geplaatst.

 

Speleinde :

 

Als er nog minder dan drie schepen in de haven liggen tijdens fase 4, eindigt het spel na deze fase. Indien er nog havenarbeiders vaten mogen plaatsen die niet meer op de schepen kunnen, worden deze in de café geplaatst. Ook het café wordt gewaardeerd als een schip met de punten 3-2-1. De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij een gelijke stand wint diegene die nog het meeste munten heeft.

 

30-03-2009 om 17:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queen games : een kijkje achter de schermen
Ook bij Queengames (gekend van Eketorp, Theben, Thief of bagdad, ...) hebben ze niet stilgezeten deze winter. Ze komen met een bigbox op de markt "Montego Bay" en binnenkort ook een midsize box "Sultan". Over Montego bay zal ik het later op deze weblog nog hebben. Hier ziet u alvast hoe het produceren van zo'n spel in z'n werk gaat.


Met bijzondere zorg worden alle componenten in de doos gestopt. Elke werknemer vult zijn bepaald materiaal bij tot het spel compleet is.
Dus in de wereld van de spellen is nog niet alles machinaal.
 Montego 007.jpg
 Montego 002.jpg
 Montego 005.jpg
 Montego 009.jpg
 Montego 011.jpg
 Montego 012.jpg






















En zo één doosje is tot bij ons geraakt, dankzij Queen games, waarvoor onze welgemeende merci!

27-03-2009 om 16:30 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28ste nieuwsbrief online
U kan onze nieuwsbrief voor de spellenavond van april alvast lezen op onze website.

Morgen mag u hem ook verwachten in uw mailbox. Veel leesplezier !

24-03-2009 om 18:34 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drei magier spiele : Zwijntjeskermis
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zwijntjeskermis

 

Titel : Zwijntjeskermis

Uitgeverij : Drei magier spiele

Aantal spelers : 2-6

Leeftijd : 6+

Speelduur : 20 à 30 minuten

 

Spelmateriaal :

-         56 zwijntjeskaarten (genummerd van 1 tot 10)

-         16 speciale kaarten (5 boeren, 5 everzwijnen, 3 gelukszwijntjes, 3 mesthopen)

-         spelregels

 

Spelidee :

De spelers moeten zo snel mogelijk hun zwijntjeskaarten zien kwijt te spelen. Wanneer Camille de boer of Stijn het everzwijn opdoeken, is het pas een echte varkensstal. Diegene met de minste strafpunten na vier rondes is de winnaar.

 

Spelvoorbereiding :

De kaarten worden geschud en verdeeld onder de spelers. Elke speler krijgt zeven kaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel, waarvan één kaart wordt opengelegd. Er wordt een startspeler gekozen. Er wordt om beurten gespeeld en je mag één van volgende acties uitvoeren :

 

1)      Dezelfde kaart afleggen :

Leg een varken met dezelfde waarde als de kaart die al openligt op de aflegstapel

 

2)      Twee kaarten afleggen door te rekenen :

Je mag twee kaarten tegelijk afleggen door met het getal van de aflegstapel en twee handkaarten een rekeningoefening te maken door op te tellen of af te trekken.

Bv. Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 2 (2 + 3 = 5)

      Je wil een 3 en 5 afleggen en op de aflegstapel ligt een 8 (8 – 5 = 3)

De speler zegt de oefening luidop als hij z’n kaarten aflegt.

 

3)      Een speciale kaart afleggen :

Als je geen zwijntjeskaart wil of kan afleggen, mag je een speciale kaart spelen.

Speciale kaarten worden op een afzonderlijke aflegstapel afgelegd.

 

4)      Je kan of wil geen passende kaart afleggen. Neem een kaart van de trekstapel.

 

Einde van een spelronde :

Indien je nog maar één of twee kaarten in je hand hebt, moet je dit melden door luid te knorren. Eénmaal knorren als je nog één kaart hebt, tweemaal als je twee kaarten hebt. Vergeet je dit, moet je twee strafkaarten nemen. Een ronde eindigt wanneer een speler z’n laatste kaart aflegt, of alleen nog mesthopen in handen heeft. Er wordt dan geëvalueerd. Evaluatie :

-         zwijntjeskaarten tellen als minpunten voor hun waarde

-         boer Camille, het gelukszwijntje en het everzwijn staan voor 10 minpunten

-         een mesthoopkaart telt voor 15 minpunten

-         een speler die 3 mesthoopkaarten in de hand heeft, krijgt 30 pluspunten

 

Einde van het spel :

Wie na vier rondes het minste minpunten heeft, wint het spel.

 

SPECIALE KAARTEN :

 

  • Camille de boer : de volgende speler moet één zwijntje afleggen met dezelfde waarde als de kaart van de aflegstapel. Kan of wil hij dit niet, dan moet hij een kaart van de trekstapel nemen.
  • Het gelukszwijntje : het gelukszwijntje is een joker die elke waarde van zwijn kan aannemen. (deze kaart wordt op de gewone aflegstapel gelegd)
  • Stijn het everzwijn : de volgende speler moet een bepaald aantal kaarten van de trekstapel nemen, afhankelijk van welke zwijnkaart je speelt. Dus deze kaart speel je in combinatie met een zwijntjeskaart. Wil de volgende speler geen kaarten nemen, dan kan hij zelf ook een everzwijnkaart spelen, dan dient de volgende speler de kaarten te nemen.
  • Mesthopen : betekenen veel minpunten bij de evaluatie (tenzij je er drie verzamelt). Je kan een mesthoop kwijtspelen als je een zwijntje kan uitspelen met een waarde exact hetzelfde als het aantal kaarten dat één van de medespelers in de hand heeft. Het zwijntje komt op de aflegstapel, de mesthoop gaat naar de tegenspeler wiens aantal je hebt afgelegd.

23-03-2009 om 18:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drei magier spiele : Das magische labyrinth
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het spel bestaat weer uit erg mooi houten materiaal met de gekende magneten. In dit spel ga je je weg zoeken in het magische labyrinth. Diegene die het labyrinth beheerst, wint het spel.

Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 doos waarin het labyrinth wordt opgebouwd
- houten tussenschotjes om het labyrinth samen te stellen
- 4 gekleurde pionnen met magneet
- 4 magnetische ballen
- verschillende fiches

Spelidee :
De spelers trachten door trail and error het labyrinth te memoriseren en zo snel mogelijk op een bepaalde plaats te geraken op het speelveld. Diegene die hier in slaagt, wint een fiche. Diegene die als eerste x aantal fiches verzameld heeft, wint het spel.

Spelvoorbereiding :
In de doos wordt een labyrinth samengesteld met de houten tussenschotjes. Nadien wordt het spelbord erbovenop gelegd zodat het labyrinth niet meer zichtbaar is. De vier pionnen starten in de hoeken van het speelbord. De bijhorende magnetische ballen worden onder het spelbord aan de pion gehangen.

Spelverloop :
Er wordt een fiche omgedraaid. Hierop staat een symbool afgebeeld dat ook ergens op het spelbord staat. De spelers trachten zo snel mogelijk aan dit symbool te geraken. Een speler gooit met de dobbelsteen en zet een aantal stappen gelijk aan het aantal ogen. Als hij geen muurtjes raakt, blijft hij op de plaats waar hij eindigt staan. Gaat hij tegen een muur van het magische labyrinth, valt de magnetische bal naar beneden. Deze rolt automatisch terug naar één van de hoeken, zodat je terug in je eigen hoek kan starten. Wie memoriseert als eerste het ganse bord? Wie verzamelt als eerste het benodigde aantal fiches? Dat wordt de winnaar van dit erg mooie spel.

Titel : Das magische labyrinth
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : 6+
Tijdsduur : 20 min.

23-03-2009 om 16:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Geel Pionneke gaat goed ...
Vandaag hebben we weer een bezoekje gebracht aan 't Geel Pionneke. Het was wederom erg leuk en gezellig.
Ik mocht aansluiten bij een groep die vorige spellenavond ook bij ons was gepasseerd en we speelden : Puerto Rico (lang geleden), Iguazu en Koningsburcht.

Er waren in de namiddag toch al héél wat bezoekers en er wordt erg hard gewerkt om de club zo goed mogelijk te laten draaien.
Ze hebben zelfs een heus clubblad dat in een mooie kleurendruk aan de bezoekers wordt meegegeven. Hierin bespreken ze hun spel van de maand, nieuwigheden die op komst zijn, weetjes en 10 spellen die ze gesponserd hebben gekregen van de Geelse middenstand.

Ik ga in ieder geval volgende keer terug als het past, misschien kan je jezelf al kandidaat stellen om mee te gaan.

21-03-2009 om 18:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw van Drei Magier Spiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook onze vrienden van Drei Magier Spiele brachten twee nieuwe spellen op de markt na de spielwarenmesse in Nürnberg. Langs de ene kant is er het kaartspel "Schweinebammel", in het zelfde formaat doosje als kakkerlakkensalade, haai alarm, ...
Daarnaast terug een big box game in het thema van de spokentrap en nacht der magiërs. Ook nu weer mooi houten materiaal en magische magneten die het spelconcept uitmaken. Zo gauw we de spellen in onze club hebben, krijgt u hier ook een beschrijving van beide spellen.

18-03-2009 om 17:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ravensburger : Diamonds club
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Diamonds club

 

Titel : Diamonds club

Uitgeverij : Ravensburger

Auteur : Rüdiger Dorn

Aantal spelers : 2-4

Leeftijd : 10+

 

Spelmateriaal :

 

- 4 spelersborden (een park met drie ontwikkelingskolommen)

- 1 spelbord (bestaande uit vier delen)

- 12 tweezijdig bedrukte marktstroken

- 2 stroken gesloten markt

- 56 munten

- 100 edelstenen (blauw, geel, groen, rood en transparant)

- 40 speelstenen (rood, wit, brons, blauw)

- 84 landschapsfiches (bos, bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)

- 21 dierfiches (vijver, wildpark, volière)

- 56 ondernemingsfiches (mijn, exploratierecht en schip)

- 8 bonuskaarten

- 4 samengevatte spelregels

 

Doel van het spel :

 

De spelers kopen edelstenen, exploratierechten en transportmiddelen op de wereldmarkt en investeren in nieuwe technologieën. Met de edelstenen die ze hiervoor winnen, leggen ze een park aan. De speler die aan het einde van het spel het meest waardevolle park heeft opgericht, wint het spel.

 

Spelverloop :

 

Het spel verloopt in een aantal ronden en eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden van zijn park verbouwd heeft.

 

Een ronde bestaat telkens uit vijf fasen :

  1. marktstrook aanleggen
  2. kopen
  3. diamanten verdelen
  4. edelstenen verwerven
  5. bouwen

 

1. Marktstrook aanleggen :

De marktstroken worden geschud en in de vitrine gelegd, hun aantal varieert qua spelersaantal. Eerst worden de donkerbruine gelegd, daarna de lichtbruine. Bij minder dan vier spelers ontstaan er lege plaatsen en wordt er een gesloten markt gelegd.

 

2. Kopen :

De spelers leggen om beurten hun muntstukken (10 in het begin) op de markt. Op een leeg vak moet slechts één munt gelegd worden. Vakjes die horizontaal of verticaal grenzen aan een reeds gekozen vak worden duurder. (voor elk bezet veld rondom één munt meer) Als een speler een vak kiest, krijgt hij onmiddellijk het afgebeelde voordeel van dit vak. Wie past in deze ronde, mag niet meer kopen gedurende deze ronde.

Wat je allemaal kan kopen : ondernemingsfiches, startspeler, dierfiches, ontwikkelingskolommen.

 

3. Diamanten verdelen :

Nadat alle spelers hebben gepast in fase 2, worden diamanten verdeeld. De speler die het meest ongebruikte munten overhoudt na het kopen, ontvangt een diamant (transparant). Ook de speler die de ranglijst voor startspeler aanvoert, wint een diamant.

 

4. Edelstenen verwerven :

Om edelstenen te kunnen delven, moet de speler over een set beschikken met daarin een mijn, exploratierecht en schip. De mijn geeft weer welke soort edelsteen er wordt gewonnen, het exploratierecht en schip geven weer hoeveel edelstenen kunnen worden gewonnen. (kleinste getal van beide fiches telt). Indien je op je ontwikkelingskolommen al wat gevorderd bent, kan je extra edelstenen winnen tijdens deze fase.

Je mag niet meer dan één incomplete set fiches meenemen naar de volgende ronde. Setjes moeten dus ingewisseld worden (ook al heb je een lage waarde schip of exploratierecht)

 

5. Bouwen :

De spelers kunnen hun park verfraaien. Dit levert uiteindelijk de punten op en is dus erg belangrijk. Om beurten kunnen de spelers telkens één landschapsfiche bouwen of passen. Als een speler past, is zijn bouwfase voor deze ronde afgelopen. De spelers betalen de kosten (edelstenen) voor de fiches zoals afgebeeld. Heeft reeds iemand dit soort fiche verbouwt, stijgen de kosten met één willekeurige edelstenen per reeds verbouwde fiche. Indien een speler door het bouwen een bonuskaart verdient, ontvangt hij deze onmiddellijk. (een overzicht van deze bonuskaarten staan in de spelregels). Indien de 14 lichtgroene landschapsplaatsen zijn opgebruikt, verbouwt men op de donkergroene velden.

 

Einde van een ronde :

Alle spelers nemen hun afgelegde munten terug. De nieuwe startspeler zet zijn speelsteen op het eerste veld. De andere spelers leggen hun steen in de volgorde waarin ze zitten. Hierna begint een volgende ronde.

 

Einde van het spel :

 

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn 14 lichtgroene velden heeft volgebouwd. Spelers die hun drie verplichte velden niet hebben bebouwd, komen niet in aanmerking voor de overwinning. (de verplichte velden staan gedrukt op hun spelersbord). Daarna tellen de andere spelers hun punten.

 

-         de bouwwerken zijn elk vier punten waard (bron, oranjerie, paviljoen, rosarium)

-         elk bos telt voor het aantal punten zoals aangegeven op je eigen ontwikkelingskolom “bos” (2 t.e.m. 6 punten per bos)

-         elke combinatie vijver, wildpark, volière levert 10 punten op

-         bonuskaarten tellen naar hun waarde

-         enkele dierfiches, die geen combinatie vormen, leveren 1 punt op

-         in het geval de onderste velden van de ontwikkelingskolommen “techniek” en “geld” werden bereikt, leveren deze ook nog 1, 2 of 3 punten op.

 

18-03-2009 om 12:03 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ravensburger : the name of the rose
Klik op de afbeelding om de link te volgen

The name of the rose

 

Titel : the name of the rose

Uitgeverij : Ravensburger

Auteur : Stefan Feld

Aantal spelers : 2-5 spelers

Leeftijd : 10+

 

 

Spelidee :

 

De spelers nemen allen de rol aan van een monnik in een abdij op de helling van de noordelijke Alpen. Zeven dagen en nachten zal je moeten doorbrengen in een klooster waar allerlei verdachte gebeurtenissen plaatsvinden. De moorden volgen elkaar op, kan jij het meeste uit the picture blijven, verdoezel jij de gemaakte sporen, …

 

Spelmateriaal :

 

8 speelfiguren (1 x William, 1 x Adson, 6 x monniken in verschillende kleuren)

2 x 6 telstenen (in 6 monnikskleuren)

1 tijdsteen

1 spelbord

41 kleine taakfiches

30 vierkante kleurmerken

3 grote “onthulling”-fiches

42 incidentkaarten (in verschillende talen)

60 actiekaarten (gebouw, monnik, william/adson)

6 identiteitskaarten

 

Spelvoorbereiding :

 

-         het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de 8 speelfiguren worden willekeurig op de verschillende plaatsen in de abdij gezet

-         de 14 incidentkaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd op een rij met de drie “onthulling”-fiches ertussen (zie afbeelding handleiding)

-         de 6 lage telstenen worden op de 10 van de verdenkingskolom gezet

-         de 6 hoge telstenen worden op de 5 van de bewijskolom geplaatst

-         de tijdsteen wordt op het blauwe veld van de zonnewijzer gelegd

-         de 42 taakfiches wordne willekeurig op het spelbord geplaatst (2 op elke kamer)

-         de 60 actiekaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd

-         elke speler krijgt : 3 actiekaarten, 6 kleurmerken en 1 identiteitskaart (die hij voor de medespelers sowieso verborgen houdt)

 

Spelverloop :

 

Het spel verloopt over zeven ronden. Iedere ronde is een dag. 

-         begin van de dag : incidentkaart omdraaien

-         loop van de dag : actiekaarten uitspelen tot de tijdsteen het blauwe veld van de zonnewijzer bereikt

-         eind van de dag : incidentkaart toedelen en verdenkingspunten omzetten in bewijspunten

Aan het einde van de zevende dag vindt uiteindelijk de afsluitende ontmaskering plaats.

 

HET BEGIN VAN DE DAG

Een incidentkaart wordt omgedraaid, de tekst voorgelezen en deze is gedurende de ganse dag geldig. (betekenissen van de incidentkaarten in spelregels)

 

DE LOOP VAN DE DAG

Voor de eerste dag wordt er een startspeler aangewezen. Wie aan de beurt is, voert de volgende handelingen in volgorde uit :

-         actiekaart uitspelen

De speler kiest één van z’n drie handkaarten en legt deze op de open aflegstapel

 

-         figuur plaatsen

Afhankelijk van de kaart die wordt gespeeld, wordt een bepaalde monnik verzet naar een willekeurige plaats, wordt een willekeurige monnik verzet naar een bepaalde plaats, wordt William of Adson verplaatst.

 

-         actie uitvoeren

Indien een monnik in een gebouw terechtkomt met een taakfiche in zijn kleur is hij terecht daar, neemt hij de taakfiche en zet de telsteen het aantal plaatsen achteruit op de verdenkingskolom (aangegeven op taakfiche). Indien het tweede fiche zou verdwijnen van het gebouw, worden deze terug aangevuld

Indien een monnik in een gebouw terechtkomt zonder een taakfiche in zijn kleur, wordt z’n telsteen een aantal plaatsen vooruit gezet op de verdenkingskolom (aangegeven door de som van de taakfiches)

Indien William in een gebouw terechtkomt waar monniken staan, mag de speler deze monniken +3 of -3 plaatsen verzetten in de bewijskolom.

Indien Adson in een gebouw terechtkomt waar monniken staan, mag de speler deze monniken +5 of -5 plaatsen verzetten in de verdenkingskolom.

 

-         actiekaart aanvullen

De speler vult zijn handkaarten terug aan tot drie.

 

-         tijdsteen verplaatsen

 

HET EIND VAN DE DAG

De dag loopt tot een speler de tijdsteen terug op het blauwe vak van de zonnewijzer terecht komt. De verdenkingspunten worden naar gelang van de positie in bewijspunten omgezet. Hoe verdachter een monnik zich heeft gedragen, des temeer de bewijzen tegen hem zich opstapelen. (voorste positie : 5 velden; 2de positie : 4 velden ; …)

De telstenen van de verdenkingskolom worden terug op 10 geplaatst voor de volgende ronde. De speler die de dag heeft afgesloten neemt de incidentenkaart voor zich, dit levert hem op het einde van het spel per kaart twee velden vooruit op in de bewijskolom.

De “onthulling”-fiches : na de 1ste, 3de en 5de dag moeten de spelers telkens iets van hun identiteit prijsgeven door één van hun kleurmerken open te draaien, die in geen(!!) geval hun ware identiteit mag zijn. Zo komen de andere spelers te weten, wie je beslist niet bent. Voor elk uitgespeeld kleurkenmerk wordt de overeenkomstige steen trouwens nog eens 2 velden vooruit gezet op de bewijskolom.

 

Het einde van het spel :

 

Na de zesde dag, volgt de zevende dag. Er worden geen actiekaarten meer uitgespeeld, maar er volgt een ontmaskeringsronde. Alle spelers mogen aangeven wie volgens hen met welke monnik speelde. Daartoe nemen de spelers hun drie openliggende kleurkenmerken, drie willekeurige taakfiches met dezelfde kleur van het spelbord. De spelers leggen de kleurkenmerken één voor één bij een concurrent (met de letter naar boven), wanneer iedereen dit gedaan heeft, worden de kenmerken omgedraaid. Voor elk goed geraden antwoord zet men de telsteen van die monnik een aantal plaatsen voort in de bewijskolom. (afh. aantal spelers). De telstenen van de neutrale monniken worden verwijderd, de winnaar is diegene wiens telsteen het minst ver gevorderd is op de bewijskolom.

 

18-03-2009 om 09:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Podcast : the name of the rose
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook van "the name of the rose" kan u een videopodcast bekijken. Klik hier.

18-03-2009 om 08:47 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakkundige kennis van Middeleeuwse spellen
Trouwe lezers van bordspellenblog zullen gemerkt hebben dat er recent een nieuw topic gepost is omtrent spellen van de Middeleeuwen.
Dit artikel kwam tot stand mede dankzij de vakkundige kennis van mr. Syroit. (ons allen welgekend).

Naast lid van Roll the dice en Spellenclub SpinLi, is Pieter ook actief als moderator van bordspelforum.com en carcassonne.nl (forum). En als dat nog niet genoeg is, is hij actief betrokken bij de organisatie van Zuiderspel dat op 13 april zal doorgaan in Eindhoven.

Nu was Pieter aan het woord in een reeks, "speladvies" genaamd, waar ikzelf ook al eens heb mogen opdraven met kinderspellen.
U kan zijn bijdrage lezen op : http://bordspellen.blogspot.com/2009/03/middeleeuws-vermaak.html

Veel leesplezier en proficiat Pieter met wederom een inbreng in spellenland!

16-03-2009 om 12:15 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
15-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Karo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Karo
Uitgeverij : Productief BV
Aantal spelers : 2
Tijdsduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

Karo

Ook in dit spel zijn weer twee varianten voorzien. "Vier cirkels op één rij" en "sluiper en springer".

VIER CIRKELS OP EEN RIJ

Spelmateriaal
- 20 vierkante vlakjes
- 6 witte spelstenen
- 6 rode spelstenen

Doel van het spel
Als eerste vier stenen van de eigen kleur op één rij krijgen, met de cirkelmarkering naar boven.

Voorbereiding
De 20 vlakjes worden in een rechthoek gelegd (4x5). Elke speler krijgt 6 stenen. Er wordt geloot wie mag beginnen.

Spelverloop
Het spel bestaat uit twee delen. De spelers plaatsen om beurten hun stenen op het veld. Daarna verplaatsen spelers hun stenen en veranderen het speelveld door de vlakjes te verleggen.

1. Opstellen van de stenen
De spelers plaatsen om beurten hun stenen op een vrij veld. De cirkelvormige markering wordt naar onderen gezet. Als alle stenen gezet zijn, begint fase twee.

2.Verzetten van de stenen
Je verzet je steen in een horizontale, verticale of diagonale richting naar een vrij aangrenzend vlakje. De steen wordt niet omgedraaid. Of een steen wordt over een andere aangrenzend speelstuk op een daarachter vrij liggend vlakje geplaatst. De steen wordt nu wel omgedraaid. Bij een volgende sprong met die steen, wordt deze terug omgedraaid.

3. Verleggen van de vlakjes
Aan het begin van je beurt mag je een vlakje van plaats veranderen aan de rand van het spelbord. Er mag geen steen op dit vlakje staan, het moet minstens twee vrije zijden hebben en door het wegpakken mag het spelbord niet uit elkaar vallen.

Einde van het spel
De eerste wie vier op één rij kan leggen met cirkelmarkering zichtbaar wint het spel.

SLUIPER EN SPRINGER

Spelmateriaal
- 24 vlakjes
- 6 rode speelstenen
- 6 witte speelstenen

Doel van het spel
De eigen stenen aan de overkant van het speelbord krijgen.

Voorbereiding van het spel
De 24 vlakjes worden in een rechthoek gelegd (3x8). Elke speler krijgt zes stenen en plaatst deze aan zijn kant op de eerste twee rijen. Drie stenen als sluiper (markering naar onder) en drie als springen (markering naar boven).

Spelverloop
De spelers verzetten om beurten een steen. De sluiper kan in horizontale, verticale en diagonale richting worden verzet. Hij kan niet springen.
De springer springt in een recht lijn (horizontaal, verticaal of diagonaal) over één of meerdere stenen en eindigt daarachter op het eerstvolgende vrije veld.
De stenen veranderen van functie. Wanneer een sluiper op een vrij veld terecht komt, verandert hij in een springer. Altijd wanneer een springer over andere stenen springt, wordt hij een sluiper. Het is toegestaan om achteruit te springen en verzetten.

Einde van het spel
De eerste die al zijn stenen aan de overkant krijgt, wint het spel.

15-03-2009 om 17:19 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi op verplaatsing
Gisteren, zaterdag 14 maart, was SpinLi te gast bij het Davidsfonds van Westmalle. Zij probeerden voor de eerste keer een spellenavond te organiseren en dit werd niet echt een succes wat de opkomst betreft. Erg jammer vinden wij zelf ook, want ze hadden echt wel hun best gedaan, door het uitdelen van honderden flyers in scholen en winkels. Nog maar eens een bewijs dat toch nog niet iedereen gekend is met onze hobby en toch nog een beetje terughoudend is om te komen meespelen. Desalniettemin waren de mensen zéér blij met onze aanwezigheid en hebben we ons goed geamuseerd. Ze moeten het zeker nog eens een keertje proberen, maar dan zeker ook andere wegen zoeken om mensen te motiveren.

15-03-2009 om 17:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ravensburger : Pyramid
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Pyramid

 

Titel : Pyramid

Uitgeverij : Ravensburger

Auteur : Marcel-André Casasola Merkle

Aantal spelers : 2-5

Leeftijd : 5+

Tijdsduur : 30 min.

 

Spelinhoud :

 

-         1 magnetisch spelbord

-         1 magnetische mummie (tweedelig)

-         4 magnetische schatzoekers (in vier kleuren)

-         12 levenspunten (in vier kleuren)

-         2 afdekborden

-         5 witte dobbelstenen en 1 bruine dobbelsteen

-         23 opdrachtkaarten (in vijf kleuren)

 

Spelidee :

 

De spelers worden opgesplitst in twee kampen, één speler speelt mummie, de andere spelers zijn schatzoekers. De mummie speelt aan één kant van het spelbord, de schatzoekers aan de andere kant, zodat de mummie niet kan zien waar de schatzoekers zich bevinden op het spelbord. De schatzoekers trachten al hun nodige schatten te verzamelen zonder te worden gepakt door de mummie. De mummie tracht een aantal levenspunten van de schatzoekers af te nemen door hen te pakken.

 

Spelvoorbereiding :

 

Het spelbord wordt rechtop in de doos gezet, de mummie zet zich langs één kant, de andere spelers langs de andere kant. De spelers kiezen een kleur en krijgen drie levenspunten. Hun speelfiguur zetten ze aan de ingang van de piramide op het magnetische spelbord. De mummie plaats z’n ene magneet aan zijn kant van het spelbord in de kerker, de andere magneet aan de andere kant.

De schatzoekers trekken een opdrachtkaart van elke kleur. De mummie krijgt de bruine dobbelsteen, de schatzoekers de witte.

 

Spelverloop :

 

De speler die links van de mummie zit, begint het spel. Daarna wordt er met de klok meegespeeld. Een speelronde bestaat uit vier delen :

1)      Bevrijden (facultatief)

2)      Dobbelstenen gooien

3)      Zetten

4)      Opdrachtkaart uitspelen (facultatief)

 

1) Bevrijden :

Als er nog witte dobbelstenen met hun mummiekant naar boven liggen, kan de speler deze bevrijden. Er volgt direct een tussenbeurt voor de mummie (lees later), nu kan de speler terug met vijf dobbelstenen gooien.

 

2) Dobbelstenen gooien :

De speler gooit de dobbelstenen die geen mummie vertonen. Als hij tevreden is, verzet hij zijn speelfiguur. Is hij niet tevreden, mag hij weer gooien, maar zonder de dobbelstenen met een mummieteken. In principe mag hij zo dikwijls gooien als hij wil.

 

3) Zetten :

De speler neemt de waarde van één dobbelsteen en zet zijn speelfiguur zoveel stapjes verder. (Mogelijkheden : 1, 2, 3 of 4 stappen en een pijl = stappen over een ganse lengte tot tegen een hindernis (muur, mummie, …) )

 

4) Opdrachtkaart spelen :

Als een speler zijn zet eindigt op een veld met een symbool van één van zijn kaarten, mag hij de betreffende kaart uitspelen door hem zichtbaar voor zich neer te leggen.

 

De beurt van de mummie :

 

Normale beurt van de mummie : de mummie speelt na de laatste schatzoeker. Hij telt de waarde van zijn dobbelsteen op bij de mummies op de witte dobbelstenen. Hij zet zo veel stapjes op het spelbord. Als de mummie tijdens het bewegen een schatzoeker tegenkomt, geeft deze een levenspunt af aan de mummie. De beurt van de mummie is onmiddellijk afgelopen. De schatzoeker wordt naar de kerker gezet. Verliest een speler zijn laatste levenspunt, ligt hij uit het spel.

 

Tussenbeurt van de mummie : De mummie krijgt een tussenbeurt als een speler kiest voor het bevrijden van de dobbelstenen. De mummie loopt evenveel velden als er tekens van de mummie zichtbaar zijn op de witte dobbelstenen.

 

Einde van het spel :

 

Het spel is direct afgelopen wanneer :

-         een schatzoeker zijn laatste opdrachtkaart kan uitspelen. Hij is de winnaar

-         de mummie een bepaald aantal levenspunten kan afsnoepen. (2 schatzoekers : 4 levenspunten;  3 schatzoekers : 6 levenspunten; 4 schatzoekers : 7 levenspunten)  

11-03-2009 om 19:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Numbers league
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel heeft er voor gezorgd dat ik uiteindelijk bij Productief ben terecht gekomen. Het spel is origineel van "Bent Castle Workshops", die ik had geïnformeerd omtrent dit spel. Hij stuurde me door naar Productief en zij waren direct enthousiast om ons dit spel op te sturen. Het is overall gezien een rekenspel. Het is wel in een héél cool, modern heldenjasje gegoten.

Het spel bestaat uit drie typen van kaarten : boevenkaarten, heldenkaarten en uitrustingskaarten. Je kan een makkelijke en iets moeilijkere versie spelen (waarbij de boeven een moeilijker te berekenen getal hebben om ze te verslaan).

Spelvoorbereiding
De boeven worden in een rooster van 4x6 gelegd. De spelers krijgen elk zeven kaarten van de stapel.

Spelverloop
In een beurt kan je tot twee kaarten spelen of een aantal ongewenste kaarten gaan wisselen, daarna is je beurt ten einde.
Als je kaarten speelt, kan dat een heldenkaart, een uitrustingskaart of een sidekick zijn.
Op de heldenkaarten staan lichaamsdelen (voeten, lijf, hoofd) en de sterkte van de held. De uitrustingskaarten gaan de held versterken (optelling of vermenigvuldiging) en de sidekick zijn kaarten die naast het speelbord worden opengelegd en waarmee iedereen lichaamsdelen kan wisselen.

In fase 2 van je ronde volgt de eventuele overmeestering. Je zorgt dat je precies het zwaktegetal vormt van de boef met je held en dan mag je de boef inrekenen. Je mag wel maar één uitrustingskaart gebruiken en je held moet volledig zijn (hoofd, lijf en voeten). De overwonnen boef komt in je trofeeënstapel tot het einde van het spel.

In fase 3 trekt de speler terug nieuwe handkaarten bij tot zeven.

Einde van het spel
Alle boeven zijn ingerekend, de spelers tellen de punten op hun boevenkaarten op. Diegene met het meeste punten, wint het spel.

Titel : Numbers league
Uitgeverij : Productief BV
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Tijdsduur : 30 min.

10-03-2009 om 18:17 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Six
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is een tweepersoonsspel met erg eenvoudige regels. Qua spelverloop heeft het erg veel weg van Hive, aangezien het materiaal ook bestaat uit zeshoekige stenen (wel uit hout en niet uit bakeliet).

Inhoud
19 rode stenen
19 zwarte stenen

Doel van het spel
De spelers proberen één van de vooropgestelde figuren te leggen met hun stenen en te verhinderen dat de tegenstander hierin slaagt.
De winnende formaties : 6 stenen op een rij, een driehoek (basis van drie stenen), een zeshoek (honingraat).

Spelvoorbereiding
Elke speler kiest een kleur en neemt alle 19 stenen van die kleur. Er is ook een variant voor vier spelers, waarbij er in team wordt gespeeld.
De teamspelers gaan tegenover elkaar zitten. Er worden nu slechts 18 stenen van elke kleur gebruikt.

Spelverloop
De startspeler legt een steen in het midden van de tafel. Daarna leggen de spelers beurtelings nieuwe stenen aan. Een steen kan gelegd worden aan een eigen steen of aan één van de tegenstander. De stenen moeten elkaar wel raken. Zo gauw iemand een winnende formatie legt, is het spel afgelopen. Zijn alle stenen opgebruikt vooraleer iemand een winnende formatie heeft gelegd, gaat de tweede ronde in voegen. Als je nu aan de beurt komt, verwijder je één van je eigen stenen en legt hem aan de zijkant van het speelveld weer aan. Door het wegnemen van een steen, komen er soms stenen los te liggen van de groep, deze worden uit het spel gehaald. Wordt de groep in twee even grote groepen gesplitst, mag de speler kiezen welke groep weggaat.

Einde van het spel
Zodra een winnende formatie is gelegd, eindigt het spel. Of tot er zoveel stenen van een tegenstander zijn afgenomen zodat deze zeker geen winnende formatie meer kan leggen (minder dan 6 stenen dus).

Titel : Six
Uitgeverij : Productief BV
Aantal spelers : 2 (4)
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

10-03-2009 om 18:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diamonds Club Extra
Klik op de afbeelding om de link te volgen De Nederlandse spelregels van dit spel vindt u hier.

U kan ook een instructievideo hiervan bekijken via deze podcast.

10-03-2009 om 16:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Ravensburgers in de clubkast
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is weeral een tijdje geleden, maar hier zijn enkele nieuwigheden van Ravensburger voor onze clubkast. Het gaat om drie spellen van uiteenlopende aard, moeilijkheid en thema. Een uitgebreide omschrijving van de spellen krijgt u later, we geven u alvast de namen mee.

Voor de kinderen en de iets kleinere kinderen hebben we als nieuwe aanwinst : Pyramid. Dit spel is al enkele jaren oud, maar is nu ook in het Nederlands uitgebracht. U kent dit spel misschien als "fluch der mummie". In dit spel gaat één speler (mummy) de strijd aan met de andere spelers. Het spelconcept is gebaseerd op een magnetisch bord dat de mummy afscheidt van de andere spelers.

Het tweede spel is afgeleid van een boek, nl. Umberto Eco's the name of the rose. Dit spel heeft qua concept veel weg van CIA (999 games) ofte Heimlich & co. De pionnen gaan zich over een erg mooi spelbord verplaatsen. De monniken verhuizen van het éne naar het andere gebouw en proberen elkaar in een slecht daglicht te stellen en zelf buiten schot te blijven.

Het laatste spel dat we erbij krijgen, is de verrassing van spiel 2008, wat Ravensburger betreft. Het gaat om Diamonds club, een interessant en vlot spelend familiespel waarbij de rijke families uit het Londen van de jaren 1900 proberen zoveel mogelijk edelstenen te verzamelen om zo een mooie plaats te verzilveren in de gerenomeerde "Diamonds Club".

Binnenkort mag u hier extra info en uitleg omtrent deze spellen verwachten.

10-03-2009 om 16:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Linja
Klik op de afbeelding om de link te volgen Inhoud
7 stokjes
2 x 12 stukken

Doel van het spel
Het doel is om met de eigen stenen over zoveel mogelijk stokjes te springen.

Voorbereiding
Het speelveld bestaat uit zeven stokjes, die evenwijdig van elkaar worden gelegd.
Tussen de stokjes worden van elke kleur een speelstuk gezet. Aan de beide kanten
worden de overige zes speelstukken van de spelers gezet. Dit is de startlijn van beide
spelers. De spelers kiezen een kleur en het spel kan beginnen.

Spelverloop
Om de beurt doen de spelers een zet. Ze proberen hun speelstukken aan de startlijn van de
tegenstander te krijgen. Een zet bestaat uit twee delen.
In zet één verplaatst een speler één speelstuk over een stokje (enkel vooruit), het aantal
stukken dat in de rij staat (eigen en andere speelstukken) bepalen de lengte van je volgende
zet. Enkel het stuk dat je net hebt verplaatst, telt niet mee. Het tweede deel bestaat dan uit een
zet gelijk aan het aantal stappen dat je net hebt vergaard. Er kunnen zich drie situaties voordoen :
- een stuk bereikt het doel, alle stappen die overblijven vervallen.
- als een stuk met zijn eerste stap zijn doel bereikt, krijgt de volgende zet één stap
- als je met de eerste zet in een lege rij terecht komt, krijg je geen volgende zet
Er mogen maximaal zes speelstukken op een rij staan, dus dat geeft maximaal vijf stappen in
een tweede beurt.

Einde van het spel
Wanneer de speelstukken van beide spelers elkaar volledig gepasseerd zijn, eindigt het spel. Er volgt
een evaluatie. Speelstukken die aan de overkant zijn geraakt, krijgen vijf punten, die op de zesde rij krijgen
drie punten, die van de vijfde rij twee punten en die in de vierde rij één punt.
De speler met de hoogste totaalscore wint.

Titel : Linja
Uitgeverij : Productief BV
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Tijdsduur : 15 minuten

09-03-2009 om 19:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Stix
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het spel Stix bevat twee spellen voor de prijs van één.

Spel 1 : Picasso

Spelmateriaal
40 lange stokjes
10 korte stokjes

Doel van het spel
Zo snel mogelijk het voorwerp raden, dat één speler met de stokjes probeert te vormen.

Voorbereiding van het spel
De spelers worden in twee teams verdeeld. Ze komen om beurten na elkaar aan de beurt.
De stokjes worden in het midden van de tafel klaargelegd.

Spelverloop
Men beslist in het team wie de stokjeslegger wordt. Deze bedenkt een voorwerp, figuur of denkbeeld en
begint het figuurtje neer te leggen met de stokjes. De stokjes worden één na één aan elkaar gelegd. Er mogen
zowel kleine als grote stokjes gebruikt worden.

Alle andere spelers nemen tegelijkertijd deel aan het raadspel. De ronde is voorbij als één van de spelers het goede
voorwerp geraden heeft. De groep die het goed geraden heeft, krijgt :
- 3 stokjes, als de figuur wordt geraden voordat het zesde stokje wordt gelegd
- 2 stokjes, als de figuur wordt geraden voordat het tiende stokje wordt gelegd
- 1 stokje voor het raden van de figuur als er tien of méér stokjes zijn gelegd

Einde van het spel
Als er geen figuren meer kunnen gelegd worden met de resterende stokjes, eindigt het spel. Het team met
de meeste stokjes wint.

AL CAPONE

Spelmateriaal
40 lange stokjes
4 spelstukken

Voorbereiding van het spel
Met de viertig stokjes wordt een rooster gevormd, dat bestaat uit 25 velden.
De binnenste vakjes bestaan uit 4 stokjes, de buitenste bevatten er drie en de hoeken twee.
De spelers zetten hun speelstuk op één van de 25 velden, ze mogen zelf bepalen waar.

Spelverloop
De spelstukken mogen horizontaal of verticaal bewogen worden. Als je aan de beurt bent, zet je
je speelstuk in een rechte lijn over één, twee of drie stokjes op het daarachter gelegen veld.
De stokjes waarover gesprongen is, mag de speler verzamelen.
Er mag over ruimtes en speelstukken van tegenstanders gesprongen worden.
Na een sprong moet je vlak achter een stokje staan, als je over een tegenstander springt, mag je de
stokjes vlak voor of achter het speelstuk niet pakken.

Einde van het spel
Als niemand nog een speelstuk kan verzamelen eindigt het spel, diegene met de meeste stokjes wint het spel.

Titel : Stix
Uitgeverij : Productief BV
Leeftijd : 6+
Aantal spelers : 2(-4)

09-03-2009 om 19:43 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Qwirkle
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het eerste spel uit de collectie die we van Productief BV hebben gekregen is "QWIRKLE" :

 

Het spel “qwirkle” bestaat uit 108 blokken, met daarop figuren in verschillende kleuren (zie foto) en een zakje. Het spelprincipe komt een beetje overeen met Rummikub, maar het is wel degelijk een ander spel. Door het aanleggen van tegels proberen de spelers zo’n hoog mogelijke scores te bereiken.

 

Spelvoorbereiding :

 

Alle blokjes worden in de zak gestopt. Elke speler trekt zes blokjes uit de zak en houdt deze onzichtbaar voor de tegenspelers, zodat ze de kleur en vorm niet kunnen zien.

 

Begin van het spel :

 

De spelers kijken naar hun blokjes en vormen een zo lang mogelijke rij. Een rij wordt gevormd door blokjes met dezelfde kleur of dezelfde vorm. Diegene die de langste rij heeft, legt deze neer om het spel te starten. Bij gelijke stand, begint de oudste speler. Het spel gaat verder volgens de klok.

 

Spelverloop :

 

Een speler die aan de beurt komt, heeft twee opties : aanleggen of ruilen.

 

  1. Aanleggen : de spelers leggen blokjes aan, aan de rijen blokken die al op tafel liggen. Er zijn zes vormen en zes kleuren. Twee blokjes van dezelfde kleur of vorm, vormen een rij. Blokjes die worden aangelegd, moeten uiteraard het kenmerk (kleur of vorm) vertonen van de rij. Een rij van vormen kan maar één blokje van elke kleur bevatten.
  2. Ruilen : je legt de blokken die je wil ruilen apart en neemt evenveel blokken uit de zak, daarna steek je de weggelegde blokken bij in de zak. Je mag nu niet aanleggen, je beurt is voorbij.

 

Scoren : je scoort één punt voor elk blokje in de rij. Als je een blokje aanlegt aan een bestaande rij, mag je alle blokjes optellen voor je score. Eén blokje kan ook meerdere keren punten opleveren als het past aan twee rijen. Je scoort een bonus van zes punten als je een rij van zes blokken compleet maakt, dit is een Qwirkle. De speler die het spel beëindigt ten slotte, krijgt ook nog eens zes punten.

 

Einde van het spel :

 

Als er geen blokjes meer in de zak zitten, gaat het spel door tot één speler al zijn blokjes heeft weggespeeld. De speler met de hoogste score, wint dit spel.


Titel : Qwirkle

Uitgeverij : Productief BV

Aantal spelers : 2-4

Leeftijd : 6+

Speelduur : 45 min.

08-03-2009 om 19:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief.nl

Een tijdje geleden had ik contact met de mensen van productief. Deze Nederlandse uitgeverij publiceert leerrijke spellen, die je zowel kan gebruiken in de klaspraktijk als thuis. De spellen "linja, stix, six, karo, khet, qwirkle, pixel en numbers league en uitbreiding" voegen we toe aan onze collectie waarvoor een dikke merci natuurlijk. U kan deze spellen vanaf onze volgende spellenavond uiteraard bij ons testen.

U kan ook alvast een kijkje nemen op de website van productief op www.productief.nl, u vindt deze link ook terug op onze website en zo gauw we een logo hebben, komt dat ook hier op de weblog te staan.

In de komende dagen mag u hier ook een omschrijving van de spellen verwachten, zodat u er alvast kennis mee kan maken.

Nogmaals een dikke merci Productief en de mensen van RtD en Pieter (die het pakketje tot bij ons kregen).

08-03-2009 om 18:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productief BV : Pixel
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit spel gaan we een variant spelen van "drie-op-één-rij". Het spel bestaat uit een spelbord en 95 topjes (in vier kleuren).
Het extraatje aan dit spel is dat de plaats waar je je topje mag plaatsen, bepaalt wordt door gebruik te maken van coördinaten.

In een beurt mag een speler één van de glijders (aan de zijkant van het speelbord) verplaatsen, daarna plaatst men een topje van zijn
kleur op de kruising van de coördinaten. De speler die als eerste drie topjes op een rij krijgt, wint het spel. Er mag zowel horizontaal, verticaal als diagonaal afgewerkt worden.

08-03-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenavond 6/03 kort !
Kort maar krachtig :

- 50 bezoekers
- incan gold overgekocht van Roll the dice na bod
- doos met spellen van productief (later meer op weblog) gearriveerd
- één glas gebroken
- giants gespeeld
- pickles chips bijna opgegeten, zout en paprika zijn er nog
- pitchcar goed gebruikt
- 3 nieuwe leden
- 5 nieuwe gezichten
- nu voorbereiden op de blooperquiz

tot de volgende op vrijdag 3 april (begin paasvakantie)

07-03-2009 om 09:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 6 maart
De volgende spellen mag u al zeker verwachten nu vrijdag :

- master builder, die macher, municipium, burger baumeister & co, monuments, pickpocket, animalia, red november, magic, habitat, r-eco, rattlesnake, cambria

- wijsneus, middernacht vampierenjacht, ubongo, spokenwoud, spokentrap, schildpaddenrace, kai piranha, kakkerlakkensalade, up & down, ave caesar, veel soeps, exago, biggenbende

- doolhof, big brain, mollenmania, jakkiebak kippenkak, egelrace, blokus 3D, blokus, rolit

- dominion, koningsburcht, manilla, hazienda, hermagor, sushizock, graantje de voorste, timber tom

- senji, mission red planet, pitchcar, wikinger, borneo, traders of carthage, filou, guillotine, bedriegers bedrogen, giants

Indien nog wensen, na deze waslijst, gelieve door te mailen.

04-03-2009 om 14:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)
  • Chickwood forest (Zoch verlag)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!