IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Foto

10% korting op uw aankoop voor SpinLi-leden!!!


Flag Counter
Spellenclub SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold ahoy! (Lookout games)


We gaan vandaag verder met die andere 2-speler die dit jaar verscheen bij Lookout games. Het eerste wat opvalt aan dit spel is het beperkte materiaal dat u in de doos terugvindt. Welgeteld 36 tegels, 1 stoffen zak en de spelregels. Het tweede dat opvalt is het gemak waarmee de tegels gestanst kunnen worden. Ik heb nog nooit (eerlijk waar) een spel zo snel uitgepakt, gestanst en nageteld. De vier stanskartons met elk 9 tegels zijn perfect gefabriceerd. Een lichte duw op het bovenste stanskarton en alle tegels liggen netjes uit elkaar in je doosje. Snel even overgieten in de stoffen buidel en klaar is kees.

Ook de spelregels kan u zonder enig probleem doornemen tijdens een korte plaspauze. Ik geef u hier alvast graag een overzicht van de regels. En neem het van mij aan, dit is geen beknopt overzicht door uw favoriete recensent (ahum), maar het volledige regelwerk :

Doel van het spel : Verzamel zo veel mogelijk schatkisten door de tegels zo aan te leggen dat je een route hebt naar de schatkisten.

Voorbereiding van het spel : Ga tegenover elkaar zitten, schud alle tegels in de zak, trek er één uit en kies een startspeler.

Spelverloop : leg de tegel uit je hand op tafel en trek een nieuwe tegel uit de zak, daarna komt de andere speler aan de beurt.

Plaatsingsregels :

1) Je tegel moet met minstens één zijde aan een reeds liggende tegel geplaatst worden (met uitzondering van de allereerste tegel)

2) Het gevormde speelbord mag nooit groter worden dan 6x6 tegels

3) Je mag geen nieuwe rij starten aan de kant van je tegenstander

Einde van het spel : zo gauw alle 36 tegels geplaatst zijn, wordt er gescoord en eindigt het spel. Elke speler telt het aantal schatkisten dat hij kan bereiken via de wegen langs zijn kant van het speelbord. Elke kist is 1 punt waard. Indien beide spelers dezelfde schatkist bereiken, krijgt diegene die er het meeste wegen naar heeft het punt. Bij gelijke stand krijgt geen van beiden het punt. De speler met de meeste punten wint het spel.

(de score hieronder is 20 voor de speler bovenaan en 16 voor de speler onderaan)



Titel : Gold Ahoy!
Auteur : Stephan Herminghaus
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

22-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Patchwork (Lookout games)

Voor diegenen die niet bekend zijn met het fenomeen "patchwork" even een korte beschrijving :
"Patchwork is een naaitechniek, waarbij stofrestjes samengenaaid worden, om zo een nieuw textielstuk te vormen. Waar vroeger op deze wijze stofresten tot kledingsstukken en deken werden genaaid; is patchwork deze dagen een kunstvorm, waarbij de designers uit de edelste stoffen textielstukken ontwerpen. Meer zelfs, uit patchwork met onregelmatige stofresten ontstaan ware kunstwerken en deze techniek wordt heden ten dage door vele textielkunstenaars benut." Tot zover deze beschrijving die ook de aanvang van de spelregels siert. (dank aan Steven Tavernier voor de vertaling overigens)

In het standaarddoosje voor 2-spelersspellen van Lookout vindt u 1 dubbelzijdige tijdlijn (u kiest met welke kant u speelt, deze keuze is puur gebaseerd op vormgeving, er is geen verschil qua spelen), 2 aflegborden, 2 tijdstenen, 1 centrale spelfiguur, 5 speciale patches, 1 bonusfiche en 33 patches met verschillende vorm en grootte. Tenslotte zijn er nog de knopenfiches in verschillende waarden die de overwinningspunten in dit spel voorstellen.


Om het spel klaar te zetten wordt de tijdslijn in het midden van de tafel gelegd en de 33 patches er in een cirkel rondgeplaatst. Elke speler neemt een aflegbord, de tijdsteen en 5 knopen als startbudget. De tijdstenen worden op het eerste veld van de tijdslijn gelegd en er wordt een startspeler gekozen. De centrale spelfiguur wordt naast de kleinste patch gelegd (de patch die twee velden inneemt op het aflegbord). De speciale patches tenslotte worden op de daarvoor voorziene plaatsen van de tijdslijn gelegd. 

In patchwork gaan de spelers niet om beurten aan de slag. De speler wiens tijdsteen achterop huppelt komt aan de beurt, op deze manier kan hij meerdere beurten na elkaar spelen. Als een speler aan de beurt is, heeft hij de keuze uit twee mogelijkheden. Ofwel ga je vooruit op de tijdslijn en krijg je knopen in de plaats OF je neemt en plaatst een patch op je aflegbord.

- Vooruitgaan en knopen bekomen : je verzet je tijdsteen tot één plaats verder dan die van je tegenstander en krijgt voor elk vak dat je passeert een knoopfiche uit de voorraad. 
- Een patch nemen en plaatsen : kies een patch uit de drie volgende na de centrale speelfiguur, zet de figuur naast de gekozen patch, betaal de kosten die op de patch staan vermeld (met knoopfiches) en plaats de patch op je aflegbord. Het spreekt voor zich dat je enkel lege velden mag beleggen. Je kan de patch draaien zoals je wenst en bovendien hoeft hij niet te grenzen aan eerder gelegde patches. Tenslotte wordt je tijdsteen verplaatst, het aantal plaatsen zoals aangegeven op de patch die je koos.

Indien de tijdsteen van een speler op de centrale tijdslijn een speciale patch tegenkomt, mag de speler deze onmiddellijk op z'n aflegbord leggen. Deze patches zijn de enige mogelijkheid om open enkele velden te bedekken. 
Indien de tijdsteen van een speler op de centrale tijdslijn een knoop-waardering tegenkomt, ontvangt de speler een inkomen gelijk aan het aantal knopen op zijn aflegveld.
De speler die als eerste een vierkant weet te maken met patches van 7x7 ontvangt het bonusfiche, dit levert hem op het einde van het spel 7 punten op.

Van zodra de telstenen van beide spelers op het laatste veld van de tijdslijn staan, eindigt het spel. Een overschot aan stappen wordt niet uitbetaald. Elke speler telt het aantal knopen in z'n voorraad en de eventuele bonusfiche. De speler met de meeste knopen wint het spel.
In geval van gelijke stand wint de speler die als eerste het eindveld van de tijdslijn had bereikt.

Titel : Patchwork
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

21-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
20-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monsters & Maidens (Game Salute)


We beginnen onze lange Essen-reeks met een push-your-luck spelletje van Game Salute.
De titel van dit spel laat weinig aan de verbeelding over, u gaat proberen jonkvrouwen te redden uit de klauwen van monsters.
Qua materiaal ben ik erg snel uitgesproken : u vindt in het kleine doosje een ziplock-zakje met daarin 9 dobbelstenen, 4 karakterkaarten, 3 epic fail-kaarten en de spelregels.

De karakterkaarten zijn slechts nodig om de dobbelstenen gedurende een ronde op te stockeren, bovendien gebruik je eigenlijk slechts twee kaarten, de heldenkaart (man of vrouw) en de monsterkaart. Je moet zelf nog voor een blaadje papier en schrijfgerief zorgen en dan kan de jongste speler van start gaan.

De dobbelstenen zijn natuurlijk het hart van het spel. Er zijn 3 verschillende dobbelstenen : 3 monsterdobbelstenen, 3 heldendobbelstenen en 3 jonkvrouwdobbelstenen. Een beurt van een speler bestaat uit verschillende ronden die bestaan uit de volgende zes fasen :
1. gooien van de dobbelstenen : de actieve speler gooit de 9 dobbelstenen
2. jonkvrouwen redden : jonkvrouwen worden op de heldenkaart geplaatst (ze worden nooit hergooid)
3. vechten : vergelijk het aantal monsters met het aantal helden en hevel een aantal jonkvrouwen over van heldenkaart naar monsterkaart of omgekeerd als er een meerderheid van één van beide kampen is
4. herhalen van stap 1-3 (optioneel) : zo lang er aan geen eindconditie is voldaan, mag de actieve speler beslissen om de resterende dobbelstenen te hergooien en stappen 1-3 te herhalen
5. score bepalen : noteer hoeveel jonkvrouwen je redde in deze beurt en tel ze op bij eerdere beurten
6. opschonen : verzamel alle dobbelstenen en geef ze door naar de volgende speler

Eindcondities van een beurt : 
- alle dobbelstenen tonen jonkvrouwen, scoor negen punten en beëindig je beurt
- indien tijdens de gevechtfase de dobbelstenen enkel helden of enkel monsters tonen, verplaats je de jonkvrouwen van kaart zoals normaal, scoor je de jonkvrouwen en beëindig je de beurt
- indien er na de gevechtsfase geen jonkvrouwen op de heldenkaart liggen, scoor je nul en beëindig je jouw beurt

Epic fail bonus :
Indien je na één worp je beurt moet beëindigen omdat je geen jonkvrouwen hebt, krijg je een epic fail kaart.
Je gebruikt deze kaart in je volgende beurt (en enkel dan) om één dobbelsteen in een symbool naar keuze te draaien. Daarna leg je de epic fail kaart terug af.

Einde van het spel :
Wanneer het totaal aantal punten van alle spelers het vooropgestelde aantal (20 punten/speler) bereikt, loopt het spel ten einde. Beëindig de lopende ronde zodat alle spelers evenveel beurten hebben gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.




Titel : Monsters and maidens
Auteur : Fred MacKenzie
Uitgeverij : Game Salute
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

20-10-2014 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
19-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Essen-reeks komt eraan!
Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn (hoop ik toch), maar de afgelopen dagen vond Spiel 2014 plaats in Essen (D).
Deze jaarlijkse hoogmis voor de bord- en kaartspelfanaat kon ook dit jaar niet aan ons agenda ontbreken en daarom gingen
ook wij gisteren op stap richting oosten. Naast een erg drukke en vermoeiende dag is het vooral een erg efficiënte dag geworden.
U mag van ons de komende dagen, weken, maanden dan ook weer héél wat spelvoorstellingen verwachten.

In tegenstelling tot de vorige jaren ga ik u echter niet beloven dat u dagdagelijks uw broodnodige dosis spelleninfo gaat krijgen.
Ik heb me voorgenomen om de spellen rustig te bekijken om ze zo goed mogelijk aan u voor te stellen. Uiteraard trachten we binnen
een relatief beperkte tijd alle spellen hier online te krijgen. Bij deze nodig ik u dan ook al vriendelijk uit om de spellen samen met mij te komen uittesten en beoordelen. Ik wens jullie alleszins erg veel leesplezier en hoop dat ik jullie in grote getale mag verwelkomen.

Bij deze alvast de buit van gisteren en de spellen die u hier mag verwachten :


19-10-2014 om 10:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
14-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Steps (Kosmos)


7 Steps is nog een titel van Kosmos die dit jaar in Essen z'n opwachting maakt. De auteurs van dit spel zijn niemand minder dan Michael Kiesling en Reinhard Staupe. 7 Steps is een abstract spel waarin spelers trachten zo veel mogelijk punten te scoren door het clever plaatsen van gekleurde schijfjes op het modulaire speelbord.

In de doos vindt u schitterend materiaal als u het mij vraagt. Maar liefst 140 houten schijfjes in 7 verschillende kleuren en 1 stoffen zak om ze in te bewaren. Daarnaast zijn er 7 dubbelzijdige tegels, die afhankelijk van de variant die je wil spelen gebruikt worden. Er is een variant waarbij er een hogere geluksfactor is dan bij de andere. Elke speler krijgt een zichtscherm en een waarderingssteen. Deze steen wordt op het scorebord op de nul geplaatst. Tenslotte zijn er nog 10 fiches "bouwhulp" en 10 fiches "overwinningspunten".

Om het spel klaar te zetten, worden de 7 tegels in een cirkel tegen elkaar gelegd (afhankelijk van variant wordt de voor- of achterzijde van de tegels gebruikt). Er zijn ook varianten waarbij je de tegels op andere manieren oriënteert. De schijfjes worden allen in de stoffen zak gestopt. De fiches "bouwhulp" en "overwinningspunten" worden in twee geschudde trekstapels klaargelegd. Tenslotte trekt elke speler 7 houten schijfjes uit de zak die hij achter z'n scherm plaatst. Er wordt een startspeler gekozen die de startspelerfiche voor zich legt. Deze fiche blijft daar liggen tot het einde van het spel, zodat op het einde iedere speler evenveel beurten gespeeld heeft.



Als een speler aan de beurt is, doorloopt deze drie fasen :
1) 1-7 schijfjes plaatsen
2) Punten scoren
3) Tot 7 schijfjes bijtrekken

1) De speler moet één of meer schijfjes op het speelbord plaatsen. Het eerste schijfje moet op een vrij veld in dezelfde kleur geplaatst worden. Elk volgend schijfje dient te grenzen aan het vorige schijfje. Elk volgend schijfje mag geplaatst worden op hetzelfde niveau als het vorige schijfje of één niveau hoger. Je mag nooit meer dan één niveau stijgen of in niveau dalen. Als een speler beslist om te stoppen met het spelen van schijfjes of niet meer kan spelen, gaat hij over naar stap 2.

2) De speler krijgt een aantal punten gelijk aan het niveau waarop hij z'n schijfjes plaatste. Het schijfje op het eerste verdiep levert dus 1 punt op, het tweede verdiep 2, ... Het is het makkelijkst als u bij het plaatsen van de schijfjes onmiddellijk de punten netjes luidop vermeld en optelt.

3) Vooraleer je je schijvenarsenaal terug tot 7 aanvult, mag je eerst en vooral een aantal schijfjes naar keuze van achter je scherm terug in de zak stoppen. Nadien trek je tot 7 schijven bij.

Daarna komt de volgende speler aan de beurt die z'n eerste schijfje op de begane grond moet plaatsen op het speelbord. Hij mag deze schijf weer ergens plaatsen naar keuze en moet uiteraard niet verderbouwen aan de schijven van z'n voorganger.

Indien je in je beurt minder dan 7 punten scoort, krijg je een troostprijs in de vorm van een bouwfiche of overwinningspuntenfiche. Als je reeds een fiche van beide soorten hebt, mag je nog een nieuwe tegel nemen, maar moet je er één terug afleggen.
De bouwfiches speel je vooraleer je je eerste steen van je beurt speelt en laten je toe om het speelbord wat aan te passen, stenen te verplaatsen, ... De overwinningspuntenfiches worden dan weer gebruikt bij het berekenen van de punten en leveren extra's op als je verschillende kleuren hebt gebruikt, aan de rand van het bord stenen plaatste, op een bepaald niveau bouwde, ...

Er zijn nog twee extra regeltjes :
- Indien een bepaalde kleur volledig bebouwd is, mag er toch nog met die kleur gestart worden. Je kan dan uiteraard niet op het laagste niveau beginnen, maar mag dan starten op de laagste toren in die kleur
- Indien er een toren ontstaat van 7 schijven, wordt deze toren van het bord gehaald en de schijven verdeeld over de plaatsen in die kleur (wat er overigens exact 7 zijn)

Zo gauw alle stenen uit het zakje zijn en een speler z'n voorraad niet volledig kan aanvullen tot 7 wordt er nog gespeeld tot iedereen evenveel beurten heeft gehad en wint de speler met de meeste punten. Niet gebruikte bouwfiches en overwinningspuntenfiches leveren nog 2 punten op.

Titel : 7 Steps
Auteurs : Michael Kiesling & Reinhard Staupe
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

14-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jäger + späher (Kosmos)


Kosmos staat al geruime tijd bekend voor z'n fantastisch goede 2-persoonsspellen. Vorig jaar nog verscheen er Targi, wat in mijn ogen een topper is gebleken. Ook de oudere Jambo's, Ballonracen, Zeus & Hera, Babel, ... en andere Caesar & Cleopatra's spreken tot de verbeelding. Het was dan ook reikhalzend uitkijken naar de release van dit formaat doosje voor dit jaar.

We keren terug naar de oertijd in "Jäger + Späher" en proberen als stamhoofd onze stam zo goed mogelijk te ontwikkelen. Door het uitspelen van karakterkaarten en het plaatsen van werkers op bepaalde gebieden gaan de spelers eten verzamelen en jagen om voldoende voedsel te hebben bij zonsondergang. Daaropvolgend zal er gewaardeerd worden. Overschotten qua voedsel worden rijkelijk beloond met de broodnodige overwinningspunten. Maar pas op dat je geen voedsel te kort komt, want dan verdwijnen je punten als sneeuw voor de zon. Zo gauw een stam 24 punten weet bij elkaar te sprokkelen, wint deze speler.



In het doosje vindt  u dit keer een klein speelbordje (voor de overwinningspunten bij te houden), 10 houten stamleden, 30 houten verbruiksstenen, 16 hongerfiches, 2 telstenen en 99 speelkaarten. Deze speelkaarten bestaan uit 24 karakterkaarten, 31 voorwerpkaarten, 2 stamkaarten, 18 wilderniskaarten, 18 jachtgebieden en 6 heilige plaatsenkaarten. Het spel voorziet een instapspel en het normale spel. In het normale spel worden alle kaarten gebruikt, in het inleidende spel worden bij aanvang enkele kaarten uit het spel verwijderd. Dit zorgt voor minder mogelijkheden qua karakteracties, maar geeft je de gelegenheid om het principe van het spel beter te doorgronden. Ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels me niet alles onmiddellijk duidelijk was. Ik mag wel stellen dat ik talloze Duitstalige spelregels gelezen heb, maar deze moest ik toch wel eens een keertje extra doornemen. Enerzijds omdat alles nogal moeilijk staat omschreven, anderzijds omdat veel zaken erg abstract zijn tot je het spel effectief kan spelen. Voor onze Nederlandstalige markt moeten we dus misschien maar even afwachten met een aankoop tot één van de gekende uitgevers het spel oppikt.

De speler met de meest weelderige haardos mag het spel aanvatten. De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In hun beurt moeten ze één van de volgende drie acties uitvoeren :
1) Een karakterkaart uitspelen en de aanwijzingen op de kaart uitvoeren.
2) Een aantal stamleden naar keuze vanop de gebiedenkaarten terugnemen en de overeenkomstige grondstoffen, hongerfiches, voorwerpen bekomen
3) Een zonsondergang doorvoeren en een tussentelling (waardering) uitvoeren

1) Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 dezelfde karakterkaarten. Wanneer je zulk een kaart uitspeelt, voer je de aanwijzingen op de kaart één voor één van boven naar onder uit. Aansluitend wordt de kaart in de vitrine gelegd in de rij met de minste kaarten (bij aanvang worden al 3 keer 2 kaarten uitgelegd). Indien er meerdere rijen zijn met het minste kaarten, mag je een rij kiezen. De meeste karakterkaarten laten je toe om een stamlid op een gebied te plaatsen, zodat je deze later kan terugnemen in ruil voor grondstoffen. Let er wel op dat er zich maximaal 3 stamleden op de gebieden mogen bevinden.

2) Bij aanvang van het spel beschikt elke speler over 2 stamleden. Deze kan je door het uitspelen van karakterkaarten op gebiedkaarten krijgen. Door het terugnemen van deze stamleden naar je stamkaart krijg je voor elk stamlid 1 grondstof. De afgebeelde grondstof op de gebiedkaart wordt afgedekt met een houten verbruikssteen. Zo worden er vlees, huid, steen, hout, leem en vruchten verzameld. Je krijgt geen fiches of zo om dit aan te geven. Je moet de grondstoffen onmiddellijk gebruiken.
- voor elk verzameld vlees mag je één hongerfiche afgeven
- voor elke 2 vellen die je binnenhaalt, mag je één nieuw stamlid uit de voorraad nemen en op het centrale speelbord plaatsen. Door het uitspelen van de kaart "Nachwuchs" kan je het stamlid dan tot je clan nemen.
- voor elke andere grondstof geldt dat je er voorwerpen mee kan aanschaffen. Let wel, je moet alle afgebeelde kosten in één keer kunnen betalen door het afdekken van de gevraagde grondstoffen met de verbruiksstenen. De meeste van deze voorwerpkaarten leveren je punten op.

3) Heeft een speler geen karakterkaarten meer in de hand en wil hij geen stamleden terugtrekken, dan volgt er een zonsondergangwaardering. Dit verloopt in enkele stappen :
- de speler krijgt voor elk stamlid op z'n stammenkaart of op een gebiedskaart één overwinningspunt. Voor elk hongerfiche dat je bezit, moet je hier wel één punt terug aftrekken. Indien je de waardering laat plaatsvinden als je toch nog karakterkaarten op handen hebt, wordt er voor elke handkaart ook nog één punt afgetrokken, dus in principe doe je deze stap hoofdzakelijk als je zonder kaarten valt.
- voor elk stamlid op de stammenkaart en de gebiedskaarten moet de speler een hongerfiche nemen. Diegene die hij reeds had liggen, blijven ook bij hem.
- tenslotte neemt de speler zes nieuwe handkaarten. Hij doet dit door karakterkaarten te nemen uit de vitrine. Hij heeft voor elke kaart de keuze uit de drie stapels maar mag enkel de bovenste 'vrije' kaart nemen (je legt de karakterkaarten telkens deels over elkaar, zodat je de naam nog kan zien). Je mag kaarten uit verschillende rijen nemen of allemaal uit dezelfde rij. Indien een speler nog handkaarten had, speelt hij dus verder met meer dan zes handkaarten.

De voorwerpen
Door het terugtrekken van stamleden kan je één of meerdere voorwerpkaarten aanschaffen. Je legt één van je voorwerpkaarten die je op handen had open en "betaalt" de bouwkosten door de stamleden van de desbetreffende grondstoffen terug te trekken. Je moet onmiddellijk de volledige kost kunnen dekken, anders mag je dit niet uitvoeren. De grondstoffen die verbruikt worden, worden afgedekt met een verbruikssteen. Voor de meeste voorwerpen ontvang je 1, 2 of 3 punten. Vele voorwerpen hebben ook een extra eigenschap, die aangeduid staat met symbolen. Zo kan je extra stamleden inzetten op gebiedskaarten, een nieuw voorwerp trekken van de trekstapel, 1 hongerfiche moeten nemen of mogen afleggen.

Het scorespoor/ speelbord
Op het speelbord worden de punten bijgehouden van de stammen. In het introductiespel starten de spelers reeds op 10 punten. Op de velden 9, 14 en 18 staan bonusvelden afgebeeld. Indien een speler deze bonusvelden bereikt, kan hij een extra punt verdienen door 2 voorwerpen af te leggen. Deze voorwerpen moeten uiteraard al verworven goed zijn om dit te mogen doen. Om op het eindvak te mogen postvatten, mag een speler maximaal 3 hongerfiches in z'n voorraad hebben liggen. Het kan dus best zijn dat je nog wat fiche kwijt moet zien te spelen om het spel gedaan te kunnen maken. Zo gauw een speler op veld 24 kan landen (of erover geraakt) en beide spelers even veel beurten gespeeld hebben, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als laatste op het doelveld arriveerde.

Het normale spel
Voor het normale spel draaien de spelers hun stamkaart om (hierop staat het overzicht voor het normale spel), krijg je bovenop je 5 startkarakterkaarten nog een extra sjamaan. Worden alle 12 bijzondere karakters geschud en zes hiervan gebruikt in het spel. Er worden 3 van de zes heilige plaatsenkaarten uitgelegd. Men raadt wel enkele kaarten aan als je voor de eerste keer met deze kaarten speelt. Deze heilige plaatsen werken als de andere gebiedskaarten, maar er mogen een onbeperkt aantal stamleden op gaan staan van één speler. Je kan er de stamleden van de andere speler verdrijven door er meer stamleden te plaatsen. De telsteen start op veld 3 ipv 10. De oudste speler begint en krijgt 1 voorwerp, de andere speler krijgt alvast 2 voorwerpen van de trekstapel.
Bij een zonsondergangwaardering moet de actieve speler één voorwerp afleggen als ze nog niet vervaardigd zijn, en op het einde van de waardering mag de speler kiezen of hij 5, 6 of 7 vrijliggende kaarten op handen neemt.

Tenslotte voorziet het spel ook nog een "overlevingsstrijd-variant". Deze variant maakt het spel nog zwaarder. Op de meeste jachtgebiedkaarten staat er een symbooltje op de kaart. Indien dit het geval is bij een kaart die je openlegt, worden alvast enkele grondstoffen afgedekt met een verbruikssteen, wat concreet leidt tot voedselschaarste. Wanneer een speler in deze variant op een bonusveld terechtkomt moet hij overigens twee voorwerpen afgeven voor het bonuspunt. Doet hij dit niet, moet hij een hongerfiche nemen als straf.

Titel : Jäger + Späher
Auteur : Gerhard Hecht
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

13-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
12-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 228


Deelnemers : Anton, Giel & Arne

Gespeelde spellen : Qwixx kaartspel, Dweebies, Glastonbury & Blueprints
Speeldatum : 11/10/'14
Speelplaats : Le Moulin Romendenne
Opmerkelijk : Op weekend met de ganse familie en de jeugd wat spellencultuur bijbrengen.

12-10-2014 om 16:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
08-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Colt express (Ludonaute)
In het spel Colt express neem je de rol aan van een bandiet die tracht zo veel mogelijk buit te maken in de Union Pacific Express, een trein met 47 passagiers aan boord. Tot zes spelers kunnen in dit spel de passagiers de stuipen op het lijf jagen, maar ook opbotsen tegen de marshal en de andere bandieten die je te vlug af willen zijn.



Colt express valt zonder meer op tussen alle nieuwigheden omwille van z'n artwork en erg speciale "speelbord". U vindt namelijk een 3D-trein om in elkaar te puzzelen in de doos. Hier begint alvast het eerste spel, het vergt wel wat puzzel-, uitdruk- en zacht drukwerk om het gevaarte in elkaar te krijgen. Het handige overzicht gaat u echter begeleiden zodat u deze taak tot een goed einde kan brengen. Er zijn ook een tiental terreinfiguren voorzien om het allemaal nog echter te maken. Deze hebben echter geen enkele waarde in het spel zelf. Elke speler krijgt een spelerskaart (in de eerste druk zit er ook een bonus met spelersborden, te vergelijken met de spelersborden van Yggdrasil), 10 actiekaarten, 6 kogelkaarten en een bandietpion. Tenslotte krijgt elke speler alvast een geldzakje met waarde 250 dollar.

Om het spel klaar te zetten, neemt u een willekeurig aantal wagonnetjes, gelijk aan het aantal spelers en hangt deze achter de locomotief die in elk spel aanwezig zal zijn. In de locomotief plaatst u de marshalpion en een geldkoffertje. Elke wagon toont op de bodem een aantal beloningen en schatten die er te veroveren zijn, leg deze op de wagonnen. De geldzakken worden gedekt geplaatst, zodat je niet weet welke waarden er liggen. Neem de rondekaarten die overeenkomen met het spelersaantal en trek er vier willekeurig uit. Daarnaast trek je ook één willekeurige treinstationkaart en plaats je deze onder de rondekaarten. Deze gedekte stapel is de timer van het spel en stelt het aantal te spelen ronden voor. De 13 neutrale kogelkaarten tenslotte worden naast het speelveld klaargelegd. Elke speler kiest een karakter en plaatst de pion op de wagonnen (de oneven nummers in speelvolgorde zetten hun pion in de laatste wagon, de even nummers in de voorlaatste wagon).



Om het spel te winnen moet je de rijkste bandiet zijn op het einde van het spel. Je doet dit door buit te verzamelen op de trein, maar ook door de schietgrage cowboy uit te hangen, want de beste scherpschutter(s) krijgen nog 1000 dollar bonus op het einde van het spel. Het spel bestaat uit 5 ronden (aangegeven door de rondekaarten en treinstationkaart). Elke ronde bestaat uit twee fases.
1) Planfase : de spelers leggen één voor één een actiekaart in het midden van de tafel op een aflegstapel.
2) Acties uitvoeren : de in de planfase gespeelde kaarten worden één voor één uitgevoerd.

Het begin van een ronde :
De startspeler neemt de stapel rondekaarten voor zich en draait de bovenste kaart open. Deze kaart geeft aan hoeveel beurten er zal gespeeld worden die ronde (meestal 4 à 5), daarnaast geeft ze ook aan of de actiekaarten open of gesloten dienen gespeeld te worden.

Fase 1 : planfase :
Vertrekkende van de startspeler, en met de klok mee, spelen de spelers om beurten één van hun actiekaarten die ze op handen hebben (ze beginnen elke ronde met zes kaarten) OF ze trekken drie extra actiekaarten van hun trekstapel. De planfase verloopt over een aantal beurten aangegeven op de rondekaart. Als de speler na de planfase nog handkaarten heeft, legt hij deze terug op z'n trekstapel.

Fase 2 : Acties uitvoeren :
De startspeler pakt de gemeenschappelijke stapel met gespeelde actiekaarten en draait ze één voor één om, zodat ze verschijnen in de gespeelde volgorde. Vervolgens voeren de bandieten de acties uit die op de actiekaarten staan aangegeven. De uitgevoerde kaart gaat terug naar de trekstapel van de desbetreffende speler. (deze trekstapel wordt na elke ronde volledig geschud overigens).

Het einde van een ronde :
De spelers schudden al hun kaarten en alle kogelkaarten die ze van andere spelers (of neutrale) hebben ontvangen en vormen een nieuwe trekstapel. De speler links van de startspeler neemt de stapel rondekaarten en wordt de nieuwe startspeler. Indien de kaarten van de rondestapel zijn uitgeput, is het spel ten einde.



De actiekaarten :
- beweeg : verplaats je bandiet naar een aangrenzende wagon (vooruit of achteruit) OF als je bandiet zich op het dak van een wagon bevindt, kan je tot drie wagons verplaatsen. Je moet je bandiet bewegen en mag niet blijven staan.
- van verdieping wisselen : je verandert de positie van de bandiet, zonder van wagon te wisselen, van onder naar boven of omgekeerd
- marshal : je mag de marshal één wagon naar voor of naar achter bewegen. Indien hij bandieten tegen het lijf loopt, vluchten deze naar het dak van de desbetreffende wagon en nemen ze een neutrale kogelkaart in hun trekstapel.
- schieten : kies één van je tegenstanders die zich in een aangrenzende wagon bevinden of in de schietlijn op het dak en geef hem je bovenste kogelkaart. Hij voegt deze kaart toe aan z'n trekstapel. Bandieten op of in dezelfde wagon kunnen niet beschoten worden. Indien er meerdere mogelijke slachtoffers zijn, kiest de actieve speler. Op het dak zijn bandieten beschermt die zich achter andere bandieten bevinden. Indien er geen mogelijke slachtoffers zijn, heeft je schietactie geen effect. Ook als je kogelkaarten op zijn, heeft het geen effect meer.
- beroving : als je op het dak van een wagon staat, mag je een buitfiche van het dak nemen waarop je staat. Indien je je in een wagon bevindt, mag je een buitfiche in die wagon nemen. De buitfiche leg je op je karakterkaart. Als er geen buit ligt, is je beroving mislukt.
- een dreun verkopen : kies een tegenstander die zich samen met jou op of in een wagon bevindt en geef hem een dreun. Je kiest een buitfiche van z'n karakterkaart en legt deze respectievelijk op of in de wagon waar je staat. Tenslotte verplaats je de pion van je slachtoffer een stap vooruit of achteruit. (je kan natuurlijk nooit verder dan de locomotief of de achterste wagon). De buit wordt natuurlijk blind getrokken.

        

De bandieten :
Afhankelijk van het karakter waarmee je speelt, ga je ook een speciaal voordeel krijgen.
Ghost : in de eerste beurt van elke ronde mag je jouw actiekaart gedekt spelen (ook al geeft de rondekaart aan dat je open moet spelen).
Belle : kan niet gekozen worden als slachtoffer van een schiet- of dreunactie als er een ander mogelijk slachtoffer is
Cheyenne : als ze een dreun verkoopt, kan ze de geldbuidel onmiddellijk zelf nemen. Indien het een edelsteen of geldkoffer is, kan ze dit niet doen.
Tuco : kan door het dak van een wagon schieten naar een bandiet die zich op een andere verdieping bevindt
Django : als Django een bandiet raakt met een schot, beweegt het slachtoffer één wagon in de richting van het schot. (maar nooit uit de trein natuurlijk)
Doc : trekt aan het begin van een ronde 7 handkaarten ipv 6 handkaarten

De rondekaarten en hun gebeurtenissen :
De rondekaarten tonen enerzijds hoeveel acties er die ronde gespeeld worden, maar ook hoe deze gespeeld dienen te worden.
Je kan een actiekaart open moeten spelen, gedekt spelen, een dubbele actie uitvoeren (2 kaarten spelen, 6 kaarten bijtrekken of 1 kaart spelen en 3 kaarten trekken). Of het kan ervoor zorgen dat er tegen de klok in gespeeld wordt. Sommige rondekaarten tonen overigens nog een gebeurtenis die plaats zal vinden na het afhandelen van fase 2 (het uitvoeren van de acties).
- de boze marshal : de marshal raakt bandieten die op het dak staan van de wagon waarin hij aanwezig is, ze krijgen een neutrale kogelkaart in hun trekstapel (deze kogelkaarten zijn overigens enkel balast en leveren je niets op), de marshal wordt dan één plaats naar achter verschoven in de trein. Ook door deze actie kan hij bandieten tegen het lijf lopen.
- zwenkarm : alle bandieten die zich op het dak bevinden, verplaatsen zich in de wagon
- remmen : alle bandieten op het dak bewegen zich een wagon naar voren (richting locomotief)
- pak alles : de tweede geldkoffer wordt in de wagon van de marshal gelegd
- opstand van de passagiers : alle bandieten die zich in een wagon bevinden, krijgen een neutrale kogelkaart
- zakken rollen : iedere bandiet die alleen aanwezig is in een wagon of op het dak van een wagon mag een geldbuidel nemen als er daar één voorhanden is
- wraak van de marshal : alle bandieten die zich op het dak bevinden van de wagon met de marshal moeten een geldbuidel inleveren. Ze moeten de geldbuidel met de laagste waarde verwijderen. Juwelen en geldkoffers kunnen niet verloren worden.
- gegijzelde conducteur : alle bandieten die zich in de locomotief bevinden, ontvangen losgeld, nl. 250 dollar.

Er is ook een variant voor gevorderde spelers waarin er meer gedraft zal worden met de actiekaarten, zodat de willekeur een beetje verdwijnt en je je acties meer kan plannen. Ook voor twee spelers zijn er enkele wijzigingen door te voeren. Je speelt dan in een team met twee karakters. Je neemt een set van voorafbepaalde actiekaarten waarmee beide spelers zullen aan de slag gaan. Er is geen prijs voor de scherpschutter in een 2-spelersspel.

Titel : Colt express
Auteur : Christophe Raimbault
Uitgeverij : Ludonaute
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+



08-10-2014 om 09:56 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
03-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 227



Deelnemers : Dirk, Reduan, David & Arne
Gespeelde spellen : Helios, Bazaar, Machi Koro & Medieval academy
Speeldatum : 03/10/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Na een rustige septembermaand hopen we op een zéér drukke en speelse "oktober"maand. Hopelijk wordt dit dus nog vervolgd de komende dagen/weken.

03-10-2014 om 23:43 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
26-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kingsport festival (Kosmos)


Kingsport festival werd onmiddellijk na het aankondigen van de titel en het verschijnen van de spelbeschrijving gebombardeerd tot een Kingsburg-clone en daar kunnen we in zekere zin wel inkomen. Er zijn wel wat gemeenschappelijke kenmerken tussen beide spellen, maar ik zou deze recensie graag beginnen met één erg groot verschil : thema en sfeer.

Kingsport festival speelt zich af in de wereld van H.P. Lovecraft, u weet wel, die van Arkham horror. U merkt dit echt aan alles. De kaarten, de monsters, zelfs de spelregels staan vol met "flavor"tekst die zorgen dat u in de juiste atmosfeer komt. U kan het spel echter perfect spelen zonder al deze tekst, maar ik denk persoonlijk wel dat het spelers die het Duits (in de Kosmos-editie) of het Engels (in de andere edities) niet machtig zijn toch wel wat kan afschrikken. De spelregels spannen daarin voorlopig de kroon. Een 16 bladzijden-tellende regelboek is niet ongewoon dezer dagen, maar het lettertype is op z'n minst gezegd klein en op sommige plaatsen zelfs "druk" te noemen. Na een korte studie van naderbij valt echter onmiddellijk op dat je meer dan de helft van deze tekst volledig links kan laten liggen, zowel in de regels als op de kaarten en bij de monsters. Het gaat hier gewoonweg om de symbolen die belangrijk zijn in het spel. Bij Kingsburg leek het mij allemaal iets gestroomlijnder en net enkel en alleen symboliek.

Het speelmateriaal is sfeervol en verzorgd, maar hier en daar ietsje te druk naar mijn persoonlijke mening. Ik vind het gekozen lettertype niet altijd stroken met de sfeer die men wil bereiken en andere lettertypes zijn dan weer wat te "gemaakt" om vlot te kunnen lezen, maar dat is mijn mening. Daarnaast komen er maar liefst 13 verschillende symbolen in het spel voor, bij een euro noemen ze dat gekleurde blokjes of meeples, hier betreft het allen symbolen in verschillende kleuren die voor iets specifieks staan (punten, allerhande kaarten, scenario's, dood, toverspreuken, tijd, ...)

U krijgt in de doos een speelbord, 20 monsterkaarten die rondom het speelbord worden gelegd (of ernaast, maar steeds in numerieke volgorde), 16 gebouwplaatjes, 9 kartonnen fiches, 110 kaarten, 6 houten cilinders, 75 houten schijfjes (die je bij Kingsburg op een gelijkaardige manier moest inzetten), 65 grondstofblokjes en 15 dobbelstenen (3 in elke kleur).



Een rondje Kingsport festival verloopt over 12 ronden, die op hun beurt zijn ingedeeld in 6 fasen. Bij deze een kort overzicht van het spelverloop :

1) Speelvolgorde : de spelers gooien hun drie dobbelstenen en tellen de waarden op. Daarna spelen ze om beurten, vertrekkende van de speler die de laagste totale waarde dobbelde.
2) Aanroepen van de Oude Goden : de spelers roepen in speelvolgorde de hulp in van één van de monsters die rondom het speelbord liggen. Hiervoor leggen ze één of meer dobbelstenen op de kaart waarvan de waarde overeenstemt met het nummer van de monsterkaart. Het kan ook zijn dat je moet passen omdat je geen geldige combinatie meer kan maken. Dit systeem komt volledig overeen met het Kingsburgprincipe. Elk monster kan maar door één speler éénmalig aanroepen worden.
3) De Concessie : in oplopende volgorde geven de aangeroepen monsters hun eigenschappen aan de spelers. In ruil voor bepaalde grondstoffen (symbolen) of "sanity" krijgen de spelers beloningen die ze dan weer op een andere plaats kunnen gebruiken.
4) Uitbreiden : om beurten mag elke speler één van z'n schijven op het speelbord op een locatie plaatsen. Je mag niet willekeurig ergens een schijf plaatsen, je moet vertrekken vanuit het "huis" en dan naar aangrenzende gebouwen die qua waarde geen niveau's overslaan. Om dit te doen moeten de domeinkosten overigens betaald worden.
5) De aanval : deze fase gebeurt enkel in de ronden die staan aangeduid in het blauw. Er wordt eerst een gebeurteniskaart afgehandeld. Nadien wordt er een onderzoekerskaart opengedraaid die een bepaalde kracht heeft. De spelers berekenen hun kracht, tellen hier eventueel toverspreuken en allerhande gebouwen en speciale effecten aan toe en vergelijken deze kracht met de kracht van de gebeurtenis. In het geval dat de speler wint, krijg je wederom beloningen. Bij gelijke stand krijg je geen beloningen, maar ook geen straf. En bij een verlies krijg je een straf te verwerken.
6) De tijd : de rondemarker wordt één plaatsje opgeschoven op de kalender.



Het spel komt met enkele scenario's. Dit zijn kaarten, die je al dan niet toevoegt aan het spel. Voor de eerste spellen wordt aangeraden om zonder deze kaarten te spelen, maar al gauw zal je deze ongetwijfeld toevoegen. Je kan een willekeurig scenario toevoegen of er eentje uitzoeken. Na 12 ronden wordt er nog een festivalkaart gespeeld als dit op de scenariokaart staat vermeld. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Kingsport festival
Auteurs : Andrea Chiarvesio & Gianluca Santopietro
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

26-09-2014 om 18:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
24-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TuttoCrepax Vol. 1 Valentina (Cranio creations)


Van dit kleurrijke spel mochten we de spelregels vertalen. We geven deze graag al even mee hier op de blog.

TuttoCrepax Vol.1 Valentina is een spel waarin je, voor het eerst in z’n bestaan, het fantastische artwork van Guido Crepax in een origineel gekleurde editie kan bewonderen. Je moet je tegenspelers verslaan door je snelheid en/of geheugen te gebruiken.

Onderdelen
96 gekleurde tegels
16 onderwerpkaarten in zwart/wit

Voorbereiding
Geef elke speler een aantal onderwerpkaarten afhankelijk van het aantal spelers. (4 bij 2 en 3 spelers, 3 bij 4 en 5 spelers en 2 bij 6 spelers)
Plaats alle gekleurde tegels gedekt in een veld van 12x8 tegels in het midden van de tafel; zorg ervoor dat je ruimte laat tussen de tegels
(je moet een tegel kunnen verwijderen zonder de aangrenzende tegels te bewegen).

Doel van het spel
Elke speler probeert al z’n onderwerpkaarten te kleuren vooraleer de andere spelers hierin slagen.
TuttoCrepax Vol.1 Valentina biedt twee verschillende manieren van spelen aan:

Crazy Valentina

Alle spelers spelen simultaan. Ze zoeken de tegels die overeenkomen met hun onderwerpkaarten. (Elke onderwerpkaart toont 6 gekleurde tegels.) Indien ze een gekleurde overéénkomstige tegel vinden, plaatsen ze deze op de onderwerpkaart op de juiste plaats. Indien ze een tegel nemen die niet past, leggen ze deze terug op tafel; dit mag open of gedekt zijn, maar mag geen andere tegel bedekken. (let op welke tegels andere spelers nemen terwijl je zelf speelt, ze zouden wel eens jouw tegels kunnen nemen!). Elke keer een speler een onderwerpkaart gevuld heeft, roept hij luid: “Valentina!”, zodat de andere spelers op de hoogte blijven.
De winnaar is de speler die als eerste al z’n onderwerpkaarten weet te vullen. De andere spelers kunnen blijven doorspelen om tot een finale rangschikking te komen.

Valentina Memory

Kies een willekeurige startspeler. Het spel verloopt kloksgewijs in beurten. Tijdens z’n beurt neemt een speler een gekleurde tegel en toont deze aan de andere spelers. Indien de tegel overéénkomt met één van z’n onderwerpkaarten plaatst hij de tegel op de kaart en neemt daarna een nieuwe tegel. Indien de tegel niet past, legt hij deze gedekt terug op de plaats waar hij hem heeft genomen en is z’n beurt over. (Let op de tegels die door andere spelers genomen worden! Indien het één voor jou is, tracht hem te onthouden en in een volgende beurt te nemen). De winnaar is de speler die als eerste al z’n onderwerpkaarten weet te vullen. De andere spelers kunnen blijven door-spelen om tot een finale rangschikking te komen.



Titel : Valentina the game - Tuttocrepax
Auteur : Antonio Crepax & Lorenzo Tucci Sorrentino
Uitgeverij : Cranio Creations
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2014 om 07:25 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
23-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Machi Koro (Kosmos)
Machi Koro is een Japans spel en zou vrij vertaald iets moeten worden als "een stad dobbelen". In dit spel ga je dan ook proberen om een zo productief mogelijke stad op te bouwen door het gooien van de dobbelstenen. De speler die er als eerste in slaagt om de vier grote projecten te bouwen, zijnde de televisietoren, pretpark, winkelcentrum en station, wint dit spel.



In het kleine doosje, dat perfect is qua grootte (want dat is de laatste tijd nogal een issue bij vele spellen), vindt u 108 speelkaarten, 2 dobbelstenen, 72 munten (in waarden 1, 5 en 10) en de spelregels. Deze spelregels zijn relatief beperkt te noemen en zijn vooral duidelijk.
De 108 kaarten vormen het hart van het spel. Ze omvatten 8 startkaarten, 16 grote projecten en 84 ondernemingen (15 verschillende).
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 2 startkaarten (bakkerij en graanveld) en de 4 grote projecten die hij met de grijze achterkant naar boven voor zich legt. Daarnaast krijgt elke speler 3 munten startkapitaal. Alle ondernemingen worden per soort in het midden van de tafel gelegd. De resterende munten vormen de algemene voorraad.


(foto : de originele Japanse kaarten)

De jongste speler begint het spel. Een beurt bestaat uit 3 fasen : dobbelsteen gooien, inkomsten ontvangen van ondernemingen en aanschaffen van één nieuwe onderneming of een groot project bouwen.

1) Dobbelsteen gooien : standaard gooi je één dobbelsteen. Heb je echter het station gebouwd, mag je voor het gooien beslissen om met twee dobbelstenen te gooien. Je telt dan de waarden van beide dobbelstenen op (waarden worden niet apart bekeken).

2) Inkomsten ontvangen : elk gebouw dat voor je neerligt en het getal toont van je gegooide dobbelsteen levert inkomsten op. Heeft een speler meermaals een bepaalde onderneming ontvangt hij ook meermaals de inkomsten. Op de kaarten staat aangegeven wanneer de gebouwen inkomsten opleveren. Sommige gebouwen leveren enkel inkomsten op als je zelf aan de beurt bent, andere kaarten leveren ook inkomsten op buiten je beurt. Er staat ook steeds aangegeven of de munten uit de algemene voorraad komen of ze bij tegenspelers worden gehaald. Bij sommige kaarten moet er ook betaald worden, er wordt altijd steeds eerst betaald en nadien pas ontvangen. Kan je niets betalen dan heb je geluk. Indien er meerdere spelers geld moeten ontvangen, wordt er tegen de wijzers van de klok betaald. (zo kan het zijn dat de laatste(n) in de rij niets meer ontvangen)

3) Nieuwe onderneming of één groot project aanschaffen : op het einde van de beurt mag een speler één gebouw of één groot project aanschaffen door de gevraagde kosten (linksonder op de kaart) te betalen. Heeft een speler meerdere dezelfde ondernemingen legt hij deze in een rijtje op elkaar. Van de paarse bijzondere gebouwen mag een speler er slechts één per soort aanschaffen. Indien je een groot project bouwt, draai je de desbetreffende kaart naar z'n voorkant en mag je het voordeel van het gebouw gebruiken vanaf dat moment. De speler die z'n vierde grote project weet te bouwen, wint het spel.

De verschillende ondernemingen :
- blauwe gebouwen = grondstoffenindustrie : bij deze kaarten maakt het niet uit wie er aan de beurt is en krijg je steeds inkomsten
- groene gebouwen = winkels, fabrieken, markten : deze kaarten geven enkel inkomsten in je eigen beurt als je de waarde dobbelt
- rode gebouwen = café en restaurants : deze leveren enkel inkomsten op als een andere speler de waarde dobbelt
- paarse gebouwen = bijzondere gebouwen : deze kaarten geven enkel inkomsten in je eigen beurt als je de waarde op de kaart dobbelt

De grote projecten :
- station : je mag bij aanvang van je beurt beslissen om met 1 of 2 dobbelstenen te gooien
- winkelcentrum : altijd wanneer een speler inkomsten krijgt voor een rood of groen gebouw, krijgt hij één munt meer
- pretpark : wanneer een speler twee keer dezelfde waarde dobbelt (kan dus enkel na bouw van het station), mag onmiddellijk na z'n beurt een extra volledige beurt spelen (dus dobbelen, inkomsten en aanschaf gebouw of project)
- televisietoren : een speler mag z'n dobbelsteen één keer per beurt hergooien


(foto : al het materiaal uit de originele Japanse versie)

Tot slot voorziet het spel onmiddellijk een variant waarin je niet alle ondernemingskaarten beschikbaar stelt.
Je schudt al deze kaarten en legt er 10 verschillende open. Je trekt gewoon van de trekstapel. Indien er een gebouw tevoorschijn komt dat reeds in de rij ligt, wordt dit op het andere gebouw gelegd. Zo gauw er 10 verschillende gebouwen beschikbaar zijn, stop je met kaarten trekken. Zo gauw er, na de aanschaf van een gebouw, minder dan 10 verschillende gebouwen in de rij liggen, worden er terug kaarten opengedraaid tot er terug 10 verschillende zijn. Als de trekstapel is opgebruikt, wordt er uiteraard niet meer bijgetrokken.

Titel : Machi Koro
Auteur : Masao Suganuma
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

23-09-2014 om 19:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 226


Deelnemers : Dirk, Pieter & Arne
Gespeelde spellen : La isla, Five Tribes & Madame Ching
Speeldatum : 19/09/'14
Speelplaats : Spellenclub Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Eén overwinning voor elke speler, allemaal nieuwigheden die we in Essen dus al niet meer hoeven te testen. Ze zijn overigens allen goed bevonden.

21-09-2014 om 18:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
19-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Futurocube
Vandaag presenteer ik een atypisch artikel hier op de blog. Een tijdje geleden kwam ik de "Futurocube" tegen in een filmpje van Cliquenabend met Czech Games Edition. Dat de Tsjechen steeds op zoek zijn naar unieke spellen, met nog uniekere spelsystemen en gadgets wisten we al vanuit eerdere spellen. Binnenkort zullen ze de handen in elkaar slaan met de makers van de Futurocube. De futurocube is een kubus die beweging detecteert en waarop spelletjes kunnen gespeeld worden, maar ook applicaties op kunnen worden gedownload in de toekomst die betrekking hebben op een bordspel. De futurocube heeft led-verlichting en zelf een geluidskaart, zodat bijvoorbeeld ook de audio-files van Space alert of Galaxy trucker hierop kunnen gedownload worden. Deze toepassing is reeds beschikbaar op de website, maar andere mogelijkheden en apps zij nog toekomstmuziek, maar dit zou wel eens de erg nabije toekomst kunnen zijn.

Iets meer info over de futurocube :
Het toestel is geen touchscreen voor alle duidelijkheid, het reageert op beweging. Je activeert spellen en menu's door tegen de kubus te tikken terwijl je hem stevig vasthoudt met je andere hand. Als je aan de zijkant tikt, kan je doorheen de menu's scrollen, tik je bovenaan dan start je een applicatie en tik je dubbel onderaan, dan sluit je de kubus af. Daarnaast zit er al wel wat software in de kleine kubus verborgen, zo kan je hem in een transportmodus plaatsen (ontgrendelen doe je door hem terug aan je pc te hangen met een USB), je krijgt een volumeregeling en kan terug naar het hoofdmenu door de kubus rond te draaien in drie grote cirkels. Hier moet je wel even op oefenen, maar eens je ermee weg bent, lukt het prima.

De menu's :
Er zitten al drie spelmenu's in de futurocube.
* Het blauwe speelmenu omvat spellen zoals Gomoku (een vijf-op-één-rij in alle mogelijke dimensies), Snake (het gekende spelletje van uw oude GSM), Gravity puzzel (vergelijkbaar met de Rubiks kubus waarbij je alle kleuren aan dezelfde kant moet krijgen), Connect (proberen een verbinding te maken tussen twee centrale punten op de kubus), Cubris (tetris op de kubus) en Road runner (hier probeer je een lopende stip te volgen door de kubus sneller en sneller te roteren).
* Het groene speelmenu stelt je in staat om via Wifi met meerdere spelers de spellen aan te vatten. Zo is er multi Connect, Multi Gomoku, Multi Cubris, Piano (speel piano door de juiste kant van de kubus aan te tikken), Ring dream en Gravity challenge.
* Het rode speelmenu tenslotte omvat een spelletje Sokoban, Dream Quest, een muziekdemo, de volumeregeling, de transportmodus en een handleiding.

Om deze spellen van naderbij te bekijken verwijs ik u graag naar onderstaande website. Hierop vindt u ook de allerlaatste downloads terug en mogelijke updates van de software. Wij kijken alvast uit naar de toepassingen die op het kleinood zullen verschijnen en hopen dan ook dat meerdere uitgeverijen hiermee aan de slag zouden durven gaan. De futurocube zal ook in Essen aanwezig zijn op de stand van CGE waar men enkele exemplaren te koop zal aanbieden. U kan hem overigens ook via de website aanschaffen, hij is al geruime tijd beschikbaar.



Meer info op : www.futurocube.com

19-09-2014 om 16:03 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Madame Ching (Hurrican games)


Met "Madame Ching" doet de Zwitserse uitgeverij Hurrican games z'n naam alle eer aan. We kunnen het gamma van deze uitgeverij vooral van de Mr. Jack serie, maar de laatste jaren echter van het betere, grafisch mooie familiespel met onder andere Augustus, Sidi baba en nu deze Madame Ching. Het spel is al geruime tijd verkrijgbaar, maar zal ook in Essen hun hoofdproduct zijn, vandaar dat hij z'n plaats in deze reeks zeker verdient.

In madame Ching bent u een jonge piraat onder het bevel van Madame Ching en struint u de Chinese zee af omstreeks het jaar 1808. U gaat op zoek naar rijkdom, geld en edelstenen en als u deze van uw tegenstanders afhandig kan maken, doet u natuurlijk twee keer winst. In het spel zal je verschillende expedities gaan uitvoeren en trachten deze zo lang mogelijk te laten duren en zo ver mogelijk laten reiken. Onderschat ook zeker niet de ontmoetingen die je tijdens je expeditie zal doen, zij zouden wel eens het verschil tussen winst en verlies kunnen bepalen.



Het materiaal is, zoals we gewend zijn van Hurrican, erg verzorgd en sfeervol. U krijgt een fraai speelbord waarop al het andere materiaal netjes een plaatsje krijgt. Er zijn 33 ontmoetingskaarten, 20 vaardighedenkaarten, 23 missiefiches, 55 navigatiekaarten (genummerd van 1 tot en met 55), 2 piratenschepen in de vier spelerskleuren en 45 goudstukken en 36 edelstenen (in 3 kleuren).

Bij aanvang van het spel plaatsen de spelers hun schip naast vak 1 op het speelbord, het andere schip plaats je voor je om aan te geven met welke kleur je speelt. Er worden een aantal missies opengelegd (afh. aantal spelers). De ontmoetingskaarten en navigatiekaarten worden geschud en op de desbetreffende plaatsen op het speelbord gelegd. De "Hong kong"- en "China Pearl"-kaart worden op het bord klaargelegd. Tot slot krijgt elke speler 4 navigatiekaarten op handen.



Een speelronde bestaat uit 3 fasen.
Fase 1 : trek een navigatiekaart per speler van de trekstapel, leg de eerste gedekt op het bord, de anderen open ernaast
Fase 2 : elke speler kiest in het geheim één van de navigatiekaarten uit z'n hand en legt ze gedekt voor zich
Fase 3 : de spelers draaien de gekozen kaarten gelijktijdig open. De speler met de hoogste waarde begint en doorloopt volgende stappen :
- hij voert z'n beurt uit
- indien je kan en wil mag hij ontmoetingskaarten spelen
- neem een nieuwe navigatiekaart uit de vitrine op handen

Een speler zijn beurt ziet er als volgt uit :
De uitgespeelde kaart stelt de speler in de mogelijkheid om z'n expeditie verder te zetten indien de kaart een hogere waarde heeft dan de vorige in z'n reeks. Indien het een kaart met een lagere waarde is of hij op het einde van het speelbord is aanbeland, eindigt de expeditie.
Indien de kaart een hogere waarde heeft en dezelfde kleur heeft als de vorige kaart verzet de speler z'n schip één stap horizontaal, indien de kaart een hogere waarde en andere kleur heeft, verzet hij z'n schip één stap diagonaal vooruit. (op deze manier gaat je expeditie verder reiken). Indien je door het bewegen van je schip een blauwe stippellijn overschreidt, krijg je een ontmoetingskaart. Kom je als eerste op vak 49 of 56 terecht, bereik je de haven van Hong Kong, neem je de kaart waarvoor je 10 punten scoort op het einde van het spel.
Is de gespeelde kaart lager, dan eindigt de expeditie en start je met de uitgespeelde kaart een nieuwe expeditie.

Als een expeditie eindigt (uitspelen kaart lagere waarde of je schip staat op het einde van het speelbord), bekijk je enkele zaken :
- hoe ver reikte je expeditie en liggen er missies die je kan volbrengen. Je neemt de overeenkomstige goudstukken en juwelen
- vaardigheidskaarten winnen : indien je uitgespeelde navigatiekaarten de nodige symbolen tonen, kan je vaardigheidskaarten winnen die je in de loop van het spel zeer goed zal kunnen gebruiken. Om zo'n vaardigheidskaart te winnen, moet je 3 dezelfde symbolen in je reeks hebben of 4 verschillende om de jokerkaart te krijgen. Zo gauw een speler de vier vaardigheidskaarten heeft gewonnen, wint hij ook de China Pearl-kaart (levert 5 punten op) en eindigt het spel na de lopende ronde.
- indien de speler geen missie kan vervullen en geen vaardigheidskaarten wint, krijg je een troostprijs in de vorm van een ontmoetingskaart.



Na het uitspelen van de kaart, het verzetten van het schip en eventueel afhandelen van de expeditie mag de speler één ontmoetingskaart uitspelen. Tenslotte moet de speler één van de navigatiekaarten nemen die in de vitrine liggen, de openliggende of de gedekte.
Als alle spelers hun speelbeurt hebben uitgevoerd, eindigt een ronde. Zo gauw de laatste missiefiche is weggenomen of de China Pearl in iemands bezit is, eindigt het spel na de lopende ronde. Na deze ronde krijgen de spelers 1 punt voor elk verschillend symbool dat ze nog in hun expeditie hebben zitten (handkaarten tellen niet meer mee).

Elk goudstuk telt voor één punt, een blauwe edelsteen voor 2 punten, een rode 3 punten en een witte edelsteen 4 punten. Daarnaast scoor je nog de afgebeelde punten op sommige ontmoetingskaarten, de Hong Kong-kaart, de China Pearl-kaart en vaardigheidskaarten. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste witte edelstenen, daarna de rode en blauwe edelstenen.

De vaardigheden :
Cartografie : je krijgt één extra handkaart op handen, zodat je meer keuze hebben gedurende het ganse spel
Navigeren tijdens de nacht : je mag een tweede kaart uit je hand spelen tijdens je beurt, deze kaart mag overigens tussen eerder gespeelde kaarten worden gestopt, je beweegt je schip conform de spelregels en neemt op het einde van je beurt een extra kaart van de trekstapel.
Strijd : je kan de navigatiekaarten van de andere spelers bekijken en er één van afnemen en één van jouw handkaarten in ruil geven
Meteorologie : indien je je expeditie beëindigt, mag je fictief 6 bijtellen op de waarde van je expeditie om op die manier een hogere missie te vervullen
Joker : heeft geen speciaal effect tijdens het spel, maar telt als een joker voor het bemachtigen van de China Pearl. Je mag meerdere jokers gebruiken in je combinatie van vier verschillende vaardigheden om dit te bekomen.



De ontmoetingen :
Madame Ching : telt als een symbool naar keuze bij het afsluiten van je expeditie om vaardigheden te bekomen
Dief : je steelt een edelsteen van een tegenspeler (deze neemt alle edelstenen in z'n handen en je trekt er één blind uit)
Sirene : een tegenspeler moet één van z'n navigatiekaarten in z'n expeditie tappen, het symbool dat erop staat telt niet meer mee
Verrader : trek een ontmoetingskaart uit de handen van een tegenspeler
Piloot : je kan een aggresieve actiekaart van een tegenstrever counteren of als navigatiekaart van een extra kleur uitspelen
Oude zeewolf : je mag al je vaardigheidskaarten die je reeds gebruikte nog een keer gebruiken
Orakel : trek 3 ontmoetingskaarten van de stapel
Onderhandelaar : hou deze kaart op handen tot het einde van het spel, kies één edelstenenkleur, je krijgt voor deze edelstenen telkens 1 punt extra. Je kan meerdere onderhandelaars cummulatief gebruiken
Geheime schat : zijn op het einde van het spel 1, 2 of 3 punten waard

Het spel komt overigens ook met een teamvariant voor 4 spelers en een variant zodat je het ook met 2 kan spelen.

Titel : Madame Ching
Auteur : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

13-09-2014 om 11:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
07-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Las Vegas Boulevard



Las Vegas Boulevard (Alea spiele) :


+ de uitbreiding voegen werkelijk iets toe aan het spel
+ alle uitbreidingen zijn makkelijk toe te voegen (een eigen selectie is misschien wel welkom, zie conclusie)
+ het materiaal is zoals steeds flawless
+ je moet compleet anders gaan denken dan bij het basisspel, er zijn héél wat meer mogelijkheden en je kan ook op andere manieren gaan scoren (één ding veranderde niet : mijn persoonlijke score blijft nog altijd laag )
+ fijn dat men de moeite heeft gedaan om al deze uitbreidingen in één doosje te stoppen ipv 6 verschillende uit te brengen

- als je met alle uitbreidingen speelt, speel je met diverse kleuren dobbelstenen en is het aanvankelijk wel wat onoverzichtelijk
- er is een uitbreiding qua aantal spelers, maar er zit dan onmiddellijk een uitbreiding bij die maar tot 5 spelers kan gespeeld worden, het had fijn geweest als dit ook met het maximum van het aantal spelers haalbaar had geweest

Conclusie : Vegas was al een erg goeie filler, een spel dat je met iedereen op tafel kan leggen. Persoonlijk vond ik het wel een nadeel dat je het erg gauw met het spel gehad hebt. Het basisspel zelf werd al gauw aangevuld met de variant (witte dobbelstenen) die het spel al enigszins interessanter maakte. Nu heb je héél wat meer mogelijkheden, maar ik raad u aan om net zoals ons ineens alle uitbreidingen erin te gooien en dan nadien zelf te bepalen welke je wel en niet wil gebruiken. Voor mij was het gebruik van de witte dobbelstenen bijvoorbeeld geen must meer, na het toevoegen van de kickers. De opdrachtkaarten en actiekaarten zijn wel een erg fijne aanvulling en laten de spelers ook toe om niet steeds het geld met de hoogste waarde te kiezen. Uiteraard moet je wel wat geluk hebben dat jouw gezochte geldwaarde in het spel komt. De vooropgelegde hoeveelheid geld dat bij elk casino wordt gelegd, had ik dan weer liever wat hoger gezien, we speelden met 3 en dan is 40.000 echt wel snel gelegd (zeker als al die 100.000-en en regenboogkaarten eruit komen). De regenboogkaarten zijn een fijn gimmick, een gokje en voor hetzelfde geld trek je ook nog eens de geldwaarde die op je opdrachtkaart staat, dus die stop ik er ook graag bij. Enkel de slotmachine hebben we nog niet gebruikt omdat dit slechts met méér spelers van toepassing is, dit is zeker iets voor bij een volgende gelegenheid. Eerlijk gezegd denk ik ook dat een uitbreiding tot 8 spelers niet echt nodig was, je hebt zelden zo veel spelers en bovendien stuurt het de speelduur onnodig de hoogte in, zodat het spelverloop misschien iets te traag wordt.

07-09-2014 om 12:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 225


Deelnemers : Nico, David & Arne
Gespeelde spellen : La isla, Five Tribes, Vegas + uitbreiding & Origin
Speeldatum : 06/09/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De nieuwigheden zijn nog een keertje op tafel gekomen. Van de Aleareeks hebben we Vegas eens in volle glorie, met alle uitbreidingen gespeeld en tot slot kwam ook het erg mooie Origin nog eens aan bod.

06-09-2014 om 23:44 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
05-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Princes of the dragon throne (Clever mojo games)


Deze titel is erg recent op de markt verschenen in de vorm van de Kickstarteditie. Ik heb er zelfs geen flauw benul van of het spel ook al daadwerkelijk bij jouw plaastelijke spellenboer te verkrijgen is. Het is alleszins wel de bedoeling dat het spel voorradig zal zijn op de GameSalute-stand in Essen, dus bij deze dan ook een toevoeging aan onze "Essen 2014"-lijst.

Princes of the dragon throne is een deckbuilder/setcollecting/meerderhedenspel. Op het eerste zicht is het allemaal nogal abstract, geschuifel met kaarten, grondstoffen en meerderhedenblokjes met een opgeplakt thema ... en dat is het op het tweede zicht ook nog. Dus als u op zoek was naar een typisch Amerikaans spel, dan moet ik u nu al ontgoochelen. Het neemt uiteraard niet weg dat het artwork op de kaarten meer dan behoorlijk is en ook de houten speelstukken zijn van deftige kwaliteit. Wat we wel erg jammer vinden is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de standaardversie en de deluxe-versie in dit spel. In de deluxe-versie krijgt u drakenmeeples en riddermeeples en deze dragen toch zeker meer bij tot de sfeer van het spel, nu zal u het moeten doen met hexagonale blokken (zij het dan een redelijk groot formaat) en de traditionele kubussen.

Naast een enorm speelbord krijgt u in de doos ook 95 grondstoffenfiches, 80 gildenmarkers, 72 grijze blokjes (bewakers van de kroon), 72 draken/burgerkaarten, 60 hexagonale houten speelstukken, 80 houten kubussen, 36 voordeelkaarten, 8 overzichtskaarten, 6 huiskaarten, 4 keer een startdeck met 10 beginkaarten en 2 speciale dobbelstenen. Op onderstaande foto ziet u het verschil tussen de standaard- en deluxe speelstukken.



In dit spel gaat u zoals zo vaak op zoek naar prestigepunten. Punten die u tijdens het spel op twee manieren kan halen, namelijk door een meerderheid te creëren bij een gilde in een bepaalde provincie en door nieuwe personage- en drakenkaarten aan te schaffen. Op het einde van het spel vindt er nog een waardering plaats waarbij u scoort voor meerderheden in het koninkrijk, in de gilden, bij de huizen, de aangeschafte burgers en draken.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, in elke gilde worden 2 grijze koninklijke wachters geplaatst, elke speler neemt de speelstukken in z'n kleur (waarvan hij één fiche gebruikt om de punten aan te duiden). Daarnaast krijgt elke speler z'n starthand van 10 beginkaarten die hij schudt en waarvan hij er 5 op handen neemt. Afhankelijk van het aantal spelers zijn bepaalde grondstoffen uit het spel ook beperkt (geld, schilden en schapen).



De spelers spelen om beurten hun volledige beurt die bestaat uit 3 fasen :
1) Aanvullen van burgers/drakenkaarten
Bij aanvang van het spel worden de zes vakken op het speelbord opgevuld met 3 willekeurige burger- en 3 willekeurige drakenkaarten. Indien er lege plaatsen zijn bij aanvang van een speler zijn beurt, vult hij deze plaatsen op met kaarten van de stapel naar zijn keuze (burger of draken)

2) Acties ondernemen
In deze faset moet de speler één (en slechts één) verplichte actie uitvoeren en mag hij daarnaast een aantal optionele acties naar keuze uitvoeren. Hij mag zelf opteren in welke volgorde hij dit doet en hoe vaak hij bepaalde acties wenst te ondernemen (van de optionele dan)

De mogelijke hoofdacties :
- Grondstoffen verzamelen : je mag tot drie handkaarten uitspelen om de afgebeelde grondstoffen in te slaan. Zijn bepaalde grondstoffen uitgeput, mag je ze één voor één bij je tegenspelers gaan oppikken, vertrekkende van je buurman. Sommige drakenkaarten vereisen wel een betaling (in schapen) om de grondstoffen te verkrijgen.
- Recruteren van burgers/draken : betaal de gevraagde grondstoffen die op de kaart staan afgebeeld (geld of schilden meestal) en voeg de kaart toe aan je aflegstapel. Nadien mag je één kaart uit je handen of aflegstapel verwijderen om je deck te zuiveren. Vergeet zeker ook niet de punten te scoren die de aangeschafte kaart met zich meebrengt. Tenslotte krijg je ook nog één blokje uit de algemene voorraad naar je persoonlijke voorraad
- Inbrengen van handlangers (blokjes) : je mag tot 2 burger en/of drakenkaarten uitspelen om je handlangers op het speelbord te plaatsen. De kleur van de kaart bepaald in welke provincie of bij welke gilde je het mag plaatsen. Indien je een drakenkaart speelt, mag je overigens een grijs blokje verwijderen en in je bezit nemen (deze kan je gebruiken voor enkele optionele acties).
- Verschuiven van handlangers : je mag tot 2 van je handlangers (eigen of vreemd) op het bord verhuizen. Je moet eigenlijk met niets rekening houden, je mag van de ene gilde naar de andere en van de ene provincie naar een totaal andere.
Indien je door deze of voorgaande actie een meerderheid aan handlangers creëert in een gilde mag je een eigen gildefiche op het bord leggen, scoor je 2 punten, krijg je het voordeel van de gilde in de vorm van een kaart die je in je aflegstapel stopt (deze komt later in het spel tot je beschikking en kan dan éénmalig gebruikt worden) en plaats je een hexagonale pion in het midden van het bord bij het desbetreffende gilde.

De optionele acties :
- kaarten afleggen : geef een grijs blokje af en leg zo veel handkaarten af als je wil (je mag geen nieuwe kaarten trekken)
- voeg tot twee nieuwe burger/drakenkaarten toe : geef een grijs blokje af en leg tot twee kaarten onmiddellijk op het spelbord over de daar reeds liggende kaarten
- promoveer een kaart : geef een grijs blokje af en leg een kaart uit een stapel op het speelbord bovenaan
- speel een voordeel van een gilde : indien je deze kaart ooit won en ze nu in je hand zit, mag je ze uitspelen en de actie éénmalig uitvoeren. Nadien wordt de kaart terug op de algemene stapel gelegd en kan ze terug gewonnen worden
- gebruik het voordeel van je huis : zie parlement onder

3) Vul je handkaarten aan tot vijf. Let op, in dit spel leg je resterende handkaarten niet af. Je vult je hand gewoon verder aan. Indien je trekstapel is opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.

Parlement : zo gauw een speler een bepaald puntenaantal bereikt, wordt het spel even onderbroken om een parlementsfase te houden. De speler met de minste punten kiest als eerste een huiskaart, daarna alle andere spelers in volgorde volgens de punten. De huiskaarten leveren enkele voordelen op die je tijdens het spel kan gaan uitspelen. De parlementsfase gebeurt als een speler 6, 13, 21, 30, 40 en 50 punten scoort.

Zo gauw alle plaatsen in de centrale gilden op het speelbord zijn ingenomen (vijf plaatsen per gilde) eindigt het spel en volgt de slottelling. Spelers scoren 5 punten voor meerderheden in het centrale gebied, de verschillende gilden, de huizen, het aantal burger en drakenkaarten in je speelstapel. Bij gelijke stand scoren alle betrokken spelers 2 punten.

De voordelen van de huizen :
- 1 korting op de aanschaf van nieuwe kaarten
- afleggen van een aantal kaarten bij aanvang van je beurt en onmiddellijk nieuwe kaarten trekken
- 2 bonusgrondstoffen nemen als je deze actie kiest
- bescherming tegen het verschuiven van je handlangers
- makkelijker verkrijgen van blokjes
- draken eten bij jou slechts 1 schaap

Titel : Princes of the dragon throne
Auteur : Fred MacKenzie
Uitgeverij : Clever mojo/Game Salute
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

05-09-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (2)
03-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Five tribes


Five tribes (Days of Wonder) :


+ prachtig materiaal (wat had u gedacht)
+ fantastisch mooie artwork op de kaarten en de geesten
+ flinke, grote overzichtskaarten met spelverloop en eigenschappen van de geesten
+ erg veel diepgang en enorm veel mogelijkheden
+ punten scoren kan op diverse manieren, ik denk niet dat er één winnende strategie is
+ speelt met 2, 3 of 4 spelers volgens mij even goed, met 2 is het biedsysteem wel minder interessant
+ het biedsysteem is wel erg interessant met 3 of 4 spelers, geef niet te veel op, want goud zijn punten op het einde van het spel
+ het is sfeervol, het ligt allemaal fijn in de hand, het speelt vlot, het heeft een beetje van alles zonder te overdrijven

- je kan je beurt niet echt plannen, je moet wachten tot je terug aan de beurt komt, gelukkig duurt dat niet zo lang (tenzij je trage spelers aan tafel hebt zitten)
- af en toe zit je je toch te vergapen aan al de mogelijkheden, dit spel heeft een leercurve en het verschil tussen spelers zal enkel groter worden naarmate de ervaring tussen de spelers scheelt vermoed ik

Conclusie : Ik zou deze imprESSEN nog heel wat lijviger kunnen maken, moest ik al mijn gedachtengangen hier neerpennen, maar ik geef u liever nog een korte conclusie. Five tribes is zo'n titel die thuishoort in een spellencollectie, basta. U speelt het spel erg vlot, u krijgt waar voor uw geld, u mag bieden, worker-(dis)placementen, eigenschappen inroepen, setcollecten, punten sprokkelen, moorden, mancala-en en dit allemaal zonder dat u zich eigenlijk afvraagt wat het allemaal met elkaar te maken heeft. Ik vind het een zegen dat Days of Wonder nog eens met dit soort titel op de proppen komt, Relic runners was niet slecht, maar dit is van een andere categorie. Deze past zonder twijfel naast Smallworld, Ticket to Ride en andere Piratenbaaien. Kwaliteit met een grote K.

03-09-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La isla



La isla (Ravensburger) :


+ dit is een erg vlot spelende Feld, vooral het feit dat je 3 van de 4 fasen simultaan kan afwerken is fijn
+ het materiaal is relatief retro, maar ons stoorde het eigenlijk totaal niet
+ dit spel past perfect in de mid-box-serie van Alea, leuke spellen met allemaal toch iets extra's dat moeilijk te omschrijven valt
+ het thema is redelijk uniek (maar totaal op het spelconcept geplakt) : uitgestorven diersoorten verzamelen
+ de goeie combo's zoeken in de kaarten is wel leuk
+ de kaarten zijn mooi en duidelijk

- het speelbord met scorespoor is van povere kwaliteit, gebruik toch ook het dikker karton waaruit de tegels zijn gemaakt
- de overzichtjes zijn volledig en makkelijk, maar de druk is zo klein, toch best een bril opzetten om te lezen
- combo's zoeken allemaal goed en wel, maar als je de juiste kaarten niet krijgt, kan je die bepaalde combo natuurlijk wel vergeten
- de kaartenhouders functioneren op zich erg goed, maar zijn ook wel van iets te lichte kwaliteit

Conclusie : La isla is zeker een leuke aanvulling voor de reeks. Dat het nu een Feld is, is niet echt zo zichtbaar vind ik persoonlijk. U gaat weer punten sprokkelen, maar dat is niet exclusief Feld en als u zich verheugd op een Trajaanse brainburner moet ik u ook teleurstellen. La isla is een vlot lopend spel waarbij u uw drie gekregen kaarten moet inzetten in de best mogelijke manier. De één voor de actie, de ander voor de grondstof en de laatste voor het eventueel scoren van puntjes. Absoluut geen flop, maar ook zeker niet top.

02-09-2014 om 20:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (42)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (345)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (235)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid, tevens kunnen
    bestellingen geleverd worden op de spellenavonden van SpinLi !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Korrigans (Matagot)
  • imprESSEN : Patchwork
  • Spelen met SpinLi 233
  • Hook! (Pegasus spiele)
  • imprESSEN : Gold ahoy!

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!