IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
Deze webshop biedt niet-alledaagse spellen aan tegen een scherpe prijs.
Afhaalmogelijkheden in Olen en Balen!
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Foto

10% korting op uw aankoop voor SpinLi-leden!!!


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up cards (Pegasus)


Camel up cards is een vertaling naar een kaartspel van het populaire en prijswinnende bordspel "Camel up". Als je denkt dat je een eenvoudigere versie in handen krijgt, dan heb je het enigszins mis. Je gaat in wezen hetzelfde spel spelen, maar bouwt nu het ganse bord op door middel van kaarten. De kaarten vervangen hier het bord, de biedfiches, het racespoor, het geld, biedfiches, ...

In het doosje vinden we dan ook hoofdzakelijk kaarten : 110 kaarten om precies te zijn, alsook 5 houten kamelen, 1 houten vos  en 1 houten palmboom. Je creëert een racespoor door de racekaarten achter elkaar te leggen, lengte hangt af van het aantal spelers. Boven het racespoor komen de biedkaarten voor ultieme winnaar en loser. De 5 kamelen worden op de startkaart geplaatst. Elke speler ontvangt een basisgeldkaart en legt deze met waarde 3 naar boven (je kan ze draaien om de waarde aan te passen). Schud de racekaartenen bepaal de startposities van de kamelen door de eerste vijf kaarten uit te voeren. Kamelen die op hetzelfde vak komen, worden op elkaar gezet. Kamelen die bewegen nemen alle kamelen op hun rug met zich mee, kamelen die eronder staan blijven ter plekke. (net zoals bij Camel up).

Voor elke ronde worden de biedkaarten per soort klaargelegd. De voskaart en palmboomkaart worden klaargelegd met hun houten speelstuk erop. De 30 racekaarten worden terug geschud en de instructies van de rondekaart worden gevolgd (afh. aantal spelers), deze kaart geeft aan hoeveel kaarten er verdeeld worden onder de spelers, hoeveel kaarten dienen afgelegd te worden, hoeveel er in de racestapel terecht komen en welke de speler voor zich laat liggen.



De speler met het minste geld begint telkens aan de ronde. Als je aan de beurt bent, voer je één racespooractie uit en mag je exact één biedactie uitvoeren. Je mag deze biedactie voor of na je racespooractie uitvoeren.

RACESPOORACTIES : kies één van onderstaande acties
- plaats de vos of palmboom op het racespoor : je legt de kaart voor je en plaatst het speelstuk op een vrij veld op het racespoor. Je mag ze niet op de start of finish plaatsen.
- draai de bovenste kaart van de racespoorstapel open : verplaats de kameel zoals aangegeven op de kaart, indien je op de palmboom terechtkomt, zet je nog één extra stap (kan stapel kamelen zijn). Kom je hierdoor op een plaats waar al kamelen staan, wordt je erbovenop gezet. Kom je op de vos terecht, moet je één stap terug zetten. Kom je hierdoor op een andere kameel terecht, wordt je onder deze kameel geplaatst.
- speel een racekaart vanuit je hand en voer bovenstaande stappen uit (let op : een +2 telt op deze manier maar voor een +1)

BIEDACTIES : kies één van onderstaande acties
- neem een beschikbare biedkaart : neem de kaart in de kleur van de kameel die je vermoedt dat de race kan winnen
- neem een beschikbare slotbiedkaart : indien je de ultieme winnaar-kaart neemt, hoop je dat die kameel de wedstrijd wint, als je de ultieme loser-kaart neemt, hoop je dat die kameel laatst zal eindigen. Je mag slechts één van beide kaarten nemen tijdens een ronde. Je mag er wel meer nemen, maar dan leg je de oude steeds terug.

Einde van een ronde : Als de laatste kaart van de racestapel wordt omgedraaid, eindigt de lopende ronde onmiddellijk. Dit wil zeggen dat de bewuste speler z'n beurt niet meer speelt. Nu wordt er uitbetaald. Kijk of je inkomsten krijgt van je biedkaarten (ultieme winnaar of loser niet, enkel bij einde van het spel) en tel je de waarden bij elkaar op of af. De palmkaart en voskaart geven je respectievelijk 1 minpunt en 1 pluspunt. Neem de gewonnen waarde aan geldkaart en/of draai je geldkaart op de bewuste waarde. Start nadien de volgende ronde.
Zo gauw een kameel de finishlijn passeert, eindigt het spel onmiddellijk. Er vindt een slotuitbetaling plaats. Tenslotte krijg je nog geld voor de finale biedkaarten die je eventueel hebt verworven tijdens het spel. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Camel up cards
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+

28-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
27-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Save the treasure of fairy tales

Save the treasure of fairy tales (Pegasus spiele) :

 

+ mooi thema, die klassieke sprookjes, erg waardevol en herkenbaar voor kids

+ erg spannend spelverloop (wij wonnen met slechts één stapje over)

 

-       niet duidelijk of je de tegels mag bekijken bij de opstelling en het omdraaien van tegels
-      
je kan aan de stans van de kartonnen zien of de tegels reeds omgedraaid is of niet en hier ga je toch wat naar spelen (ook als is het onbewust)

27-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zauberei hoch drei

Zauberei hoch drei (Pegasus spiele) :

 

+ erg fijne memory-variant

+ dobbelen is in dit spel geen obstakel of van doorslaggevende geluksfactor

+ spannend, iedereen is betrokken, je memoriseert samen het geheel

+ niet zo eenvoudig om te winnen, zeker als je zonder (of met weinig) hulpfiches speelt

 

-       bij een beetje pech (dobbelen) kan het spel ook wel eens een keertje snel afgelopen zijn

27-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jorvik (Pegasus)


Ik zou de voorstelling van dit spel erg kort kunnen houden : "Het Koopmanshuis met een nieuw thema erover gegoten". En dit mag je erg letterlijk nemen. Het basisspel komt volledig overeen met dat van het koopmanshuis. Gelukkig hebben ze ook nog een extra module toegevoegd, voor de "geoefende" speler die het spel toch net dat ietsje extra geeft. De versies heten Karl en Jarl, waarbij de eerste staat voor het basisspel en de tweede die met de variant.

In de doos vinden we een speelbord (dat half of helemaal gebruikt wordt afhankelijk van de variant), 30 geldmunten, 1 zakje, 1 startspelermarker, 104 kaarten (waarvan je er slechts een deel gebruikt in het basisspel, verdeeld over 4 seizoenen), 54 goederenblokjes, 22 vikingmeeples (4 per spelerskleur en 2 neutrale bruine), 5 puntenmarkers en 5 spelersborden.



Het spel verloopt, afhankelijk van het aantal spelers, over een aantal ronden, aangeduid door de kaarten A,B,C,D en E. Elke ronde bestaat uit 4 fasen :
- Aanbod
- Bieden
- Aanschaf
- Verwerking & Inkomsten

1) Aanbod : er worden nieuwe kaarten opengelegd (1 meer dan aantal spelers) waarop geboden kan worden
2) Bieden : de spelers zetten om beurten (vertrekkende van de startspeler) hun figuren in op de verschillende kaarten.
Er mogen meerdere figuren bij één kaart geplaatst worden (zelfs van dezelfde speler)
3) Aanschaf : de kaarten worden van links naar rechts verkocht, de speler die zijn figuur als eerste heeft gezet, heeft
de keuze om de kaart te kopen voor een prijs gelijk aan het aantal figuren dat bij de kaart staat (inclusief eigen figuren). Indien
hij past, neemt hij z'n figuur terug en wordt de prijs van de kaart op die manier verlaagd. De volgende speler heeft dan de keuze
om de kaart te kopen aan een lagere prijs.
4) Verwerking : goederen worden op kaarten geplaatst, personagekaarten worden bij de speler persoonlijk gelegd, sommige kaarten
     geven je een onmiddellijk voordeel, een éénmalig te gebruiken voordeel of punten aan het einde van het spel.
     Inkomsten : elke speler krijgt één nieuwe munt. Indien een speler geen kaart heeft kunnen aanschaffen krijgt hij één munt extra
     als troost.

In de loop van het spel komen er 4 aanvallen van de Picts uit de kaarten. Dan wordt het spel even stilgelegd en gekeken wie het meeste en minste afweer heeft vergaard. Diegene met de meeste krijg pluspunten (afh. sterkte aanval), de zwakste krijgt evenveel minpunten.
Na de 4de aanval eindigt het spel en worden punten uitgereikt voor kaarten met het "einde van het spel" symbool, als er aan hun voorwaarden is voldaan.  De speler die het verste gevorderd is op de puntenspoor is de winnaar.



De Jarl-variant :
- opstelling : gebruik het ganse bord en alle kaarten, elke speler gebruikt 4 (ipv 3) vikingmeeples, verwijder enkele kaarten zoals aangegeven in de spelregels
- aanbod : leg ook kaarten op plaatsen 7-12 (tweede deel van het speelbord dat bij het basisspel niet wordt gebruikt)
- bieden : je mag naast het bieden ook een kaart uit de vakken 7-12 nemen en op de meest linkse vrije reservatieplaats leggen met je vikingmeeple erop geplaatst.
- aanschaf : nadat alle kaarten zoals gewoonlijk zijn verdeeld, ga je de kaarten uit de reservatierij kunnen aanschaffen. De kosten worden bepaald door het aantal gereserveerde kaarten dat er op dat ogenblik nog liggen. Als je de kaart niet kan/wil kopen, wordt ze afgelegd.
- verwerken : indien je een orakelkaart hebt, mag je goederen opofferen voor overwinningspunten
- inkomsten : elke speler krijgt nog 1 munt extra (dus standaard 2 en eventueel 3 als je geen kaart hebt kunnen kopen)

Titel : Jorvik
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 10+

27-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
26-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dreams

Dreams (Zoch verlag) :

 

+ vernieuwend concept, prachtig artwork op de kaarten

+ erg fraai vormgegeven, niet-alledaags

+ verrassend diep

+ speelt met alle spelersaantallen dat ietsje anders, maar werkt telkens wel

+ je kan tactisch gaan spelen om de punten, al lijkt dat op het eerste zicht niet zo

 

-       het is een beetje een gedoe met het verdelen van de rollen, een app zou fijn zijn
-      
het spel leent zich toch vooral grotere spelersaantallen

26-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kilt castle

Kilt castle (Zoch verlag) :

 

+ absoluut een verrassend diep en goed spelletje van Zoch verlag

+ wederom zo’n spel dat onder de radar gaat vliegen, maar netjes z’n voet kan zetten naast de abstractere, tactische spellen in de torenbouw à la Torres

+ het verplaatsingssysteem van de kaarten is erg knap gevonden

+ er zijn geen speciale regels voor het inzetten van torens met of zonder zegel, dit lijkt aanvankelijk raar (we zijn dat niet gewend), maar het werkt absoluut wel en zorgt voor extra keuzestress

 

 -       de spelerskleuren zijn niet alledaags en lijken een beetje op elkaar (zeker op de kaarten)
-      
dit spel heeft een thema, maar eigenlijk is dit puur abstract
-      
een goede timing en constructie die enkele keren een goede uitbetaling met zich meebrengt kan spelbepalend zijn, je moet elkaars linies doorbreken

26-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul - Letters & seals (Pegasus)


Ik vermoed dat ik het bordspel "Istanbul" niet meer moet voorstellen. Het feit dat het spel met deze "letters & seals" een tweede uitbreiding krijgt, bewijst z'n waarde. Ik geef u graag de extraatjes van deze versie mee.
In de doos vinden we volgend materiaal (zie ook foto onder) : 5 nieuwe plaatstegels, 24 kiosktegels, 28 bonuskaarten, 36 brieven met zegels, 5 compagnon-pionnen, 1 koeriermarker, 10 robijnen, 1 stickervel en 1 overzichtje van de bonuskaarten.

Deze uitbreiding kan vrij gecombineerd worden met het basisspel en de eerste uitbreiding van Istanbul. Qua voorbereiding worden er vier plaatstegels toegevoegd, je speelt nu in een grotere stad (4x5). Het einde wordt steeds getriggerd als een speler z'n 6de robijn verzamelt, ongeacht het aantal spelers. Zo gauw de laatste robijn uit het paleis van de sultan, de edelsteenhandelaar of koffiehuis verdwijnt (uitbreiding), wordt deze onmiddellijk door een nieuwe vervangen. Zorg dat de fontein steeds in het middelste rechthoekje van het speelveld ligt en dat er minstens drie posities tussen de zwarte markt en het theehuis zijn, voor de rest mag je het speelbord willekeurig vormen. De positie van de koerier wordt bepaald zoals voor de andere personages in het spel. De bonuskaarten kunnen gemixt worden met die van het basisspel of apart gebruikt worden. De kiosktegels komen in twee stapels op de kiosktegel te liggen. De brieven worden gedekt als trekstapels klaargelegd. De compagnon-pionnen komen met de resterende robijnen naast het speelbord gelegd.



De nieuwe elementen die de uitbreiding met zich meebrengt :
- brieven : zorgen voor extra mogelijkheden om robijnen te verzamelen en het spelen van dubbele beurten. Elke brief toont een locatie, als de brief voor je ligt en je in de loop van je beurt op de gevraagde locatie passeert, draai je de brief om naar de achterzijde (2 zegels zichtbaar) en leg je deze voor je neer. Deze zegels kunnen ingeruild worden voor robijnen of dubbele beurten. Zo kan je 3 zichtbare zegels afgeven om onmiddellijk nog een beurt te spelen.
- compagnon : ipv je normale actie uit te voeren, kan je je compagnon op de tegel van je handelaar plaatsen (de eerste keer plaats je hem op het bord als je naar de fontein gaat). Je mag de compagnon maar één stap verplaatsen, houdt geen rekening met ontmoetingen en voert de actie van de locatie uit.
- kiosktegels : leveren voordelen op voor jezelf en de medespelers
- koerier : geeft je 1 brief in ruil voor 2 geld of een brief die je aflegt

De nieuwe locaties :
- Ambassade : neem 2 brieven uit de voorraad en plaats ze open voor je neer
- Kiosk : neem 1 brief en leg open voor je neer. Draai daarna een aantal kiosktegels open gelijk aan het aantal spelers +1, kies zelf een tegel, daarna alle medespelers in volgorde en de laatste tegel is weer voor jou.
- Veilingshuis : neem 1 goed naar keuze, veil nadien 2 bonuskaarten. De startspeler biedt minstens 1, alle andere spelers mogen één bod uitbrengen, tenslotte mag je zelf beslissen om nog te overbieden of niet. Indien je zelf de veiling wint, betaal je aan de voorraad. Indien een andere speler het bod wint, betaalt hij aan de actieve speler.
- Geheim vennootschap : leg brieven af met een waarde 6 aan zegels, je neemt de volgende robijn uit het paleis, de edelsteenhandelaar of koffiehuis. De eerste speler die hierin slaagt, krijgt nog 3 geld, de volgende 2 en die daarna 1, nadien wordt er geen geld meer uitgedeeld.
- Catacomben : neem 1 goed naar keuze, zet je handelaar daarna op een plaats naar keuze. Je voert niet de actie van de nieuwe locatie uit en hebt geen ontmoetingen.

Titel : Istanbul - Letters & Seals
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 10+

26-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
25-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Raise your goblets

Raise your goblets (Horrible games) :

 

+ sfeer, sfeer, sfeer … thema, thema, thema

+ de eigenschappen van de diverse karakters zijn uiteenlopend

+ neem je het spel niet te serieus, dan ga je hier wel plezier aan beleven

+ het materiaal is top, de bekertjes zijn erg fraai, het artwork op de kaarten evenzo

 

-       de eigenschappen van de karakters zijn uiteenlopend, maar ook niet uitgebalanceerd
-      
je hebt bijzonder weinig in de hand, er kan zoveel veranderen op korte tijd en zo veel onbekende parameters dat je dit spel niet te serieus mag nemen

25-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fold-it

Fold-it (Happy Baobab) :

 

+ welke wacko komt er met dit soort spellen, moet wel iets Koreaans zijn

+ het werkt echt wel, eens je de structuur doorhebt, gaat het allemaal sneller

+ sommige opdrachten gaan echt een uitdaging zijn

+ het materiaal is fraai en de doekes waar het omdraait zijn erg kwaliteitsvol (wat natuurlijk moet in dit geval)

 

-       zoals bij alle snelheidsreactie-spellen ga je grote verschillen hebben tussen spelers
-      
het is een gimmick, leuk om een keer te doen, maar de herspeelbaarheid lijkt me niet al te groot, gelukkig kan het als snel tussendoortje op tafel gegooid worden

25-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port royal unterwegs (Pegasus)


Port Royal Unterwegs is een speciaal geval, het is eigenlijk niet meer dan een gestripte stand-alone versie van z'n grote broer Port Royal. Er zitten echter enkele kaartjes bij die je samen met het basisspel kan combineren, wat het ook tot een mini-uitbreiding maakt.
Het spel kan je eigenlijk zien als een kortere, snellere Port Royal met minder kaarten en waar je wint met minder overwinningspunten, 8 is hier voldoende, waar je nog 12 moest halen bij de grote broer. Bovendien vallen de expedities in deze versie weg en scoor je je punten op een andere manier (nl. door de personages te verzamelen). Ook de belastingen zijn ietsje strenger, je moet al afleggen vanaf 9 goud ipv 12. Deze versie is uitermate geschikt voor iets jongere spelers, als je minder tijd hebt of als je geen zin hebt om alle eigenschappen van de personages te onthouden.

Het spel bestaat uit 60 speelkaarten, waarvan 32 personen, 25 schepen (in 5 kleuren) en 3 belastingskaarten. De kaarten die te combineren zijn met het basisspel tonen in de rechterbovenhoek 2 nagels, het betreft 5 groothandelaars, 5 passagiers en 10 schepen. Deze kan je gewoon combineren met de kaarten uit het basisspel. Ook qua spelregels verandert deze Unterwegs-versie niet, dus bij deze wat knip-en-plakwerk om u nog eens een overzicht te geven.



Een speelbeurt in dit spel bestaat uit 2 fasen, maar vaak kan het gebeuren dat je fase 2 zelfs niet zal kunnen spelen.
In fase 1 gaan we op ontdekkingstocht, de actieve speler draait kaarten van de trekstapel en legt ze in het midden van de tafel. Hij kan dit blijven doen tot hij vrijwillig beslist te stoppen of tot hij een tweede schip van éénzelfde kleur omdraait. Dit laatste beëindigt onmiddellijk de beurt van de actieve speler, tenzij hij kan counteren. Beslist een speler vrijwillig te stoppen, gaat hij over naar fase 2. In fase 2 kan een speler kaarten gaan inruilen voor geld of kaarten aanschaffen in z'n persoonlijke voorraad door de kosten te betalen. Het aantal kaarten dat aangeschaft of ingeruild kan worden, hangt af van het aantal schepen van verschillende kleuren dat de speler in de beurt omdraaide.

Even concreet :
Fase 1 : een speler kan 4 soorten kaarten omdraaien. Personen worden in het midden van de tafel gelegd. Schepen kunnen ook in het midden van de tafel terecht komen, maar mogen ook afgelegd als je voldoende piraten in je persoonlijke voorraad hebt liggen (het aantal zwaardsymbolen moet gelijk of hoger zijn dan dat van het schip). Schepen met een doodshoofd op kunnen niet worden afgelegd.  Tenslotte zijn er ook nog de belastingskaarten. Alle spelers die op dat moment 9 of meer geld voor zich hebben liggen, moeten de helft afgeven (afgerond naar beneden). De speler met de minste punten wint 1 geld. Indien een speler vrijwillig stopt, gaat hij naar fase twee. Draait hij een tweede schip van een bepaalde kleur om en kan hij dit niet verwijderen, eindigt de beurt en worden alle getrokken kaarten  afgelegd.

Fase 2 : In deze fase kan de actieve speler 1 - 3 kaarten aanschaffen uit de omgedraaide kaarten. Nadien krijgen alle andere spelers ook nog de kans om 1 kaart te nemen door de actieve speler 1 goud te betalen. Afhankelijk van hoeveel kleuren van boten er liggen, mag de actieve speler kaarten nemen (0-3 boten = 1 kaart, 4 boten = 2 kaarten, 5 boten = 3 kaarten). Indien je een schip neemt, leg je deze op de aflegstapel en neem je het aantal afgebeelde goud aan kaarten van de trekstapel. Om een persoon in te huren, betaal je de gevraagde gouden munten door goudkaarten af te leggen en leg je de persoon open voor je neer. Vanaf nu kan je z'n speciale eigenschap gebruiken.

De speciale eigenschappen van de karakters :
- Wholesaler : indien je handel drijft met eens schip in de kleur die de "wholesaler" aangeeft, leg je de scheepskaart niet af, maar onder de "wholesaler". Deze kaart is 1 extra overwinningspunt waard.
- Sailor : toont 1 zwaardsymbool om scheepskaarten te kunnen counteren
- Pirate : toont 2 zwaardsymbolen om scheepskaarten te kunnen counteren
- Passenger : hebben geen speciale eigenschap maar leveren punten op

Titel : Port royal unterwegs
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

25-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
24-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sweet nose

Sweet nose (Mozi Games) :


+ er zit een leuk verhaal achter dit spel, de Chinese legende lees je best even

+ het materiaal is fraai en van een erg degelijke kwaliteit

+ het ruilen lijkt allemaam simpel, maar toch ga je doordacht te werk moeten gaan

+ de eigenschappen van de winkels lijken op het eerste zicht niet zo belangrijk, maar ze gaan je toch uit de nood kunnen helpen

+ je moet je denkwijze helemaal aanpassen aan het scoren van zo weinig mogelijk punten, wat in het begin toch wat ambetant kan zijn

 

-       de spelregels zijn op zich wel voldoende, maar bij eerste leessessies is niet onmiddellijk alles duidelijk
-      
het instructiefilmpje dat online staat (van de auteur) is verhelderend, maar niet echt volledig en correct

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Greedy greedy goblins

Greedy greedy goblins (AEG) :

 

+ kleurrijk, mooie tekeningen

+ knotsgek spelverloop, waarbij iedereen gelijktijdig aan de slag kan gaan

+ het is lachen, gieren, brullen geblazen rond de speeltafel

+ de kaarten geven je hier en daar leuke mogelijkheden of extra scoringskansen

+ de tegeltjes zijn fraai en voelen lekker aan om te spelen

 

-       het is hectisch als je allemaal tegelijk begint te grabbelen
-      
soms is het met de ogen dicht op een mijn gokken, je kan onmogelijk alles in de gaten houden
-      
als je iets onhandiger bent met de tegels, durven ze in alle hevigheid wel eens opendraaien, maar dat hoort er nu eenmaal bij in het heetst van de strijd
-      
de goblinfiches hadden gestickerd mogen zijn en ietsje dikker (pokerfiches)

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Save the treasure of Fairy tales (Pegasus)


Voor de tweede kinderspellen-titel van Pegasus op een rij gaan we weer coöperatief aan het werk. Dit keer trachten we de traditionele sprookjes te redden. Een kwaadaardige koning haatte de sprookjes zo erg dat hij het sprookjesboek in talloze stukken heeft getrokken en gescheurd. Het is aan jou en je kameraden om dit boek terug te herstellen en de sprookjes van hun ondergang te redden. Maar pas op, je moet hierin slagen vooraleer de koning terug is van z'n dagelijkse wandeling rond de tuin.

Qua materiaal stellen we het dit keer met 1 speelbord (zijnde de bodem van de doos), 24 sprookjestegels (+1 lege tegel), 22 grastegels, 1 tuinpad (bestaande uit een puzzel van 4 delen), 1 appelboom, 12 pagina's uit het sprookjesboek (+ 2 covers), 4 spelerspionnen, 1 koningpion en 1 koord

De doos wordt klaargelegd, het pad rondom geplaatst, met de deur aan het vakje met de kroon waarop de koning z'n tocht start. De appelboom wordt aan de andere kant geplaatst. Alle sprookjestegels worden open op het speelbord gelegd. De lege tegel wordt aan de appelboom gelegd en de pionnen erop geplaatst. Leg alle weidetegels met hun grijze kant bovenop de tegels. Drie sprookjestegels blijven uiteindelijk zichtbaar (zorg ervoor dat deze van verschillende sprookjes zijn). De pagina's worden open naast het speelveld gelegd, zodat iedereen ze kan zien (er zijn telkens 2 tegels die overeenkomen met één sprookje en de pagina).



Als je aan de beurt bent, schuif je met de weidetegels, één of twee keer. Je schuift de tegel tot je tegen de rand van het bord botst of tot je 2 tegels van hetzelfde sprookje vindt. Je mag groene of grijze weidetegels verschuiven. Indien er pionnen op de tegel staan, schuiven deze gewoon mee. Indien je tijdens je eerste verschuiving geen koppeltje vindt, mag je nog een tweede keer schuiven. Indien je er in slaagt om de 2 tegels van een sprookje te vinden, neem je de overeenkomstige pagina, draai je de tegels om (grijze kant zichtbaar) en draai je één weidetegel van de grijze naar de groene kant. Tenslotte verplaats je je pion (indien mogelijk) naar een aangrenzend groen weideveld. Je tracht naar de poort van de tuin te bewegen.

Indien je tijdens je beurt geen 2 tegels van een sprookje weet te vinden, mag je toch je speelfiguur één stap proberen te verzetten volgens de bovenstaande regels. Ook de koning verplaatst zich één stapje kloksgewijs rond het bord. Deze regel gaat pas in vanaf het moment dat je een eerste pagina gevonden hebt (wil je de moeilijkheidsgraad opdrijven, laat je deze regel weg).

Het spel kan op twee manieren eindigen :
- zo gauw de spelers samen de 12 pagina's weten te "herschrijven", worden alle resterende weidetegels naar de groene kant gedraaid. De spelers trachten nu zo snel mogelijk uit de tuin te geraken, tot aan de poort. Je mag tijdens je beurt vanaf nu twee keer verschuiven (liefst met pionnen op en richting poort) en één stap zetten zoals gewoonlijk. Daarna beweeg je de koning sowieso 1 stap. Indien je met alle figuren uit de tuin geraakt vooraleer de koning rondom het pad is geraakt, winnen de spelers.
- de koning bereikt de poort vooraleer de spelers alle pagina's gevonden hebben of vooraleer ze allen zijn buitengeraakt. In dit geval verliezen de spelers het spel.

Titel : Save the treasure of fairy tales
Auteur : Kai Haferkamp
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 5+

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
23-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Holmes

Holmes - Sherlock & Mycroft (Devir) :

 

+ erg mooie twee-speler die het worker-placement-mechanisme hanteert (zijn er niet zo veel)

+ het formaat van het doosje past netjes in je Kosmos/999 games-serie

+ het spel speelt supervlot, is uitgebalanceerd

+ je hebt steeds nuttige keuze te maken

+ je hebt ruimte en krijgt ronde na ronde meer mogelijkheden, je kan ook niet echt geblokkeerd worden (wat fijn en relaxt speelt)

+ je gebruikt niet telkens alle actiekaarten, bovendien zijn er nog 3 extra kaarten voorzien voor variatie

+ de gekozen symboliek op de kaarten is erg goed gedaan, taalonafhankelijkheid ten top

 

-       je kan elkaar niet echt blokkeren met het kiezen van actieplaatsen, dus er is niet superveel strijd (enkel om de kaarten)
-      
raar dat er nog geen grotere uitgever deze heeft opgepikt

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Baby clues

Baby clues :

 

+ Yikes! In een 4 speler-variant, goed werk Jumping turtles

+ het artwork is natuurlijk weer baby-schattig

+ de ontsnappingskaarten zorgen voor extra mogelijkheden

+ de papflesjes zijn erg mooi gedaan en vergemakkelijken natuurlijk het overzicht op de punten

+ je moet de gevorderdenvariant gebruiken voor het stellen van vragen, anders geef je teveel weg aan je tegenstanders

+ de overzichtskaarten zijn prima gedaan, zo hou je toch een beetje overzicht

 

-       het overzicht is wel wat weg bij 4 spelers, dan moet je al iets geoefender zijn
-      
het thema hoort nu éénmaal bij Jumping turtle games en het is knap dat ze de lijn doortrekken, maar of dit nu het beste past bij het spel is me nog de vraag
-      
de ontsnappingskaarten zorgen voor extra mogelijkheden, maar maken het ontmaskeren (toch de essentie) een beetje moeilijker

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wizardry to the power of three (Pegasus)


We beginnen ons Pegasus-hoofdstuk met de nieuwe kinderspellen in hun kinderspellenreeks. Het betreft dit keer een spel in de rode reeks (6+) en eentje in de gele (5+) categorie. Vandaag beginnen we met de rode doos, die van "Wizardry to the power of three". In dit coöperatieve kinderspel zijn de spelers leerlingtovenaars die nog studeren aan de tovenaarsschool. Zoals het een goede student betaamt, ontglippen ze de strenge regels van het internaat en gaan ze naar de verboden middernachtmarkt. Maar oei oei, Willy de "spook"bewaker heeft hen in de gaten. Slagen onze leerlingtovenaars erin terug tot in het internaat te glippen vooraleer Willy ze te pakken krijgt?

In de doos vinden we 1 speelbord, 1 trap naar het internaat, 6 spelerspionnen, 1 willy de bewaker-spookfiguur, 1 geestenklok (startspelerfiche), 18 boomfiches (met 16 lichtjes en 2 spoken op de achterkant), 3 dobbelstenen (die de 16 lichtfiguren, 1 spook en 1 magisch drankje tonen), 3 magische drankjes-fiches en 3 dobbelsteen-toverspreukfiches.

Het speelbord, dat een weg door het donkere bos toont, wordt in het midden van de tafel gelegd, de trap in de linkerbovenhoek. De 18 boomfiches worden gedekt geschud en rond de weg gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. Elke speler kiest een pion en plaatst deze op de startplaats in het bos. Willy de bewaker wordt op het eerste veld (dieper in het bos) geplaatst, hij start met een achterstand op de pionnen. De drie dobbelstenen worden klaargelegd, er wordt een startspeler gekozen die de geestenklok voor zich legt. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wil hanteren gebruik je 3, 2 of 1 van beide soorten fiches (magisch drankje/dobbelsteen-toverspreuk).
Elke speler mag nu alvast 1 van de boomfiches gaan bekijken en terug gedekt neerleggen. Indien ze een lichtje zien, memoriseren ze deze. Zien ze een spook, moeten ze dit tonen aan de rest en Willy één stapje vooruit zetten.

De startspeler neemt de drie dobbelstenen en gooit deze. In 16 van de 18 gevallen gaan deze een combinatie van lichtjes tonen. De speler gaat dan op zoek naar deze lichtjes in een volgorde naar keuze. Bovendien is het coöp dus mag iedereen mee helpen.
Er kunnen zich 3 zaken voordoen :
- je vindt het lichtje onder de boomfiche, je mag het volgende lichtje zoeken dat staat afgebeeld op één van de andere dobbelstenen. Indien je dit drie keer kan doen, zet je je figuur 3 stappen vooruit en draai je nadien de boomfiches terug dicht
- je hebt een verkeerd lichtje omgedraaid, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Je draait de boomfiches terug dicht
- je draait een spook om, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Daarna verzet je Willy 1 stapje op de weg (naar de pionnen toe).
Op de dobbelstenen staan ook nog 2 andere symbolen :
- magisch drankje : zet een pion naar keuze één stap vooruit op de weg
- spokenval : zet Willy één stap vooruit op de weg (aan het einde van je beurt)

Tenslotte beschik je als groep over een aantal fiches (afh. gekozen moeilijkheidsgraad). Je mag de magische drankjes-fiches gebruiken om pionnen een stapje te laten zetten op de weg. De dobbelsteen-toverspreukfiches stellen je in staat om al je dobbelstenen te hergooien. De gebruikte fiches worden nadien afgelegd.

Zo gauw iedere speler z'n beurt heeft afgehaspeld en de startspeler (met geestklok) terug aan de beurt komt, zet hij eerst Willy een stapje vooruit. Nadien voert de speler wederom z'n beurt uit. Als Willy één van de pionnen inhaalt en te pakken krijgt, verliezen de spelers. Geraken de spelers tot aan de trap, moeten ze deze laatste hindernissen alleen nemen (zonder hulp van de rest). Geraken alle spelers hun pionnen op de trap (en in het internaat) vooraleer Willy hen te pakken heeft gekregen, winnen de spelers.

Titel : Wizardry to the power of three
Auteurs : Lukas Zach & Michael Palm
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 6+

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
22-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eternity

Eternity (Blackrock editions) :

 

+ prachtig vormgegeven slagen-halen spelletje, fraai artwork

+ de twist en verandering van troef maken dit een redelijk uniek spelletje

+ het scoreverloop lijkt erg raar met de harmoniebonus, maar dit maakt dat je effectief dat aantal slagen probeert te halen

+ er is een potloodje in het doosje voorzien

 

-       oh nee, weer een slagen-halen spelletje
-      
als je een goede laatste ronde speelt, lijkt de overwinning erg dichtbij

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fields of green

Fields of Green :

 

+ copy-paste met Among the stars

+ liefhebbers van het boederijthema halen hun hartje op

+ de tegeltjes zijn het enige grote verschil met AtS, en maken het spel thematisch een stukje sterker

+ je speelt het ganse spel op jezelf

+ de spelregels zijn erg straight forward, alsook de tekst op de kaarten, je komt ondanks de vele soorten kaarten zelden voor vragen te staan

 

-       het materiaal is van een lagere kwaliteit, zowel hout, stanskarton als kaarten
-      
de kleuren zijn nogal flets
-      
je speelt het ganse spel op jezelf, interactie komt er waarschijnlijk pas bij kijken als je het spel erg goed kent

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raise your goblets (Horrible games)


Horrible games staat ondertussen wel gekend voor hun spellen met "wacko" thema en dat is dit keer niet anders. Gezellig de drinkbeker vullen van de andere spelers met lekkere rode wijn ... of is het vergif ... antigif of nog iets anders??? In de fraaie inlay vinden we volgend materiaal terug : 6 bekers en 6 gekleurde ringen (ter identificatie van de bekers), 21 karakterkaarten, 6 speelschermen, 52 plastic stenen (21 rood, 15 zwart, 14 wit, 1 groen en 1 blauw), 47 overwinningspuntenfiches, 6 doelkaarten en 6 wijndegustatiekaarten.

Zet een aantal bekers in het midden van de tafel, gelijk aan het aantal spelers. Elke speler krijgt een zichtscherm en ring die hij aan de dichtstbijzijnde beker plaatst. Neem een doelkaart van alle aanwezige huizen (spelerskleuren). Schudt de karakterkaarten en geef elke speler er één. Elke speler leest z'n specifieke eigenschap luidop voor. Leg alle stenen als voorraad klaar. 



Raise your goblets wordt gespeeld over 3 ronden. Elke ronde zet de speler z'n eigen beker voor zich. Je neemt 3 wijnstenen, 2 vergif- en 2 antigifstenen en legt deze achter je zichtscherm. Neem 1 antigif, 2 gif en genoeg wijnstenen zodat je er in totaal zo veel hebt als het aantal spelers en doe er willekeurig (zonder te kijken) in elke beker één. De speler die als laatste heeft getoost, wordt de startspeler. Deze speler geeft iedereen een gedekte doelkaart (deze kaart geeft aan wie je probeert de vergiftigen). Om beurten leggen de spelers deze kaart open voor hun zichtscherm. Hebben ze een kaart van zichzelf ruilen ze deze met hun linkerbuur. Beginnend met de startspeler en kloksgewijs voeren de spelers eventueel hun speciale eigenschap uit, als deze vermeld dat ze "bij het begin van een ronde" worden uitgevoerd.

In een beurt voert een speler tot 2 acties uit, kiezende uit de volgende mogelijkheden :
- neem één van de stenen achter je zichtscherm en plaats ze in het geheim in één van de bekers
- kijk in jouw beker om te zien wat er in zit
- schuif alle bekers één plaats verder met of tegen de klok
- ruil twee bekers met elkaar van plaats
- doe een toost en beëindig hiermee de lopende ronde. Dit kan enkel als eerste actie uitgevoerd worden en mag enkel als je geen wijnstenen meer achter je zichtscherm hebt
- pas in plaats van een actie uit te voeren

Wanneer een speler een toost doet, begint een speciale fase.  Alle speler voeren om beurten nog één laatste actie uit, eindigend met de speler die de toost deed. Vertrekkende van de speler links van de tooster voeren de spelers met een "voor het drinken" speciale eigenschap uit. Nadien checkt elke speler de beker vlak voor zich en maakt de inhoud bekend :
- voor elke antigif mag je één gifsteen verwijderen
- bekers met nog minstens één gifsteen zijn vergiftigd en leveren de speler niets op
- indien er geen gifstenen meer inzitten, overleef je de ronde
- overblijvend antigif heeft geen gevolg
- de spelers scoren punten : 1 punt voor overleven, 1 punt voor vergiftigen van de tegenstander op de doelkaart, 1 extra punt indien je beide voorgaande hebt gehaald, 1 punt voor diegene met de meeste wijnstenen in z'n beker

De speler die na drie ronden de meeste punten heeft gescoord wint het spel.

Titel : Raise your goblets
Auteur : Tim Page
Uitgeverij : Horrible games
Aantal spelers : 2-12
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
21-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Jorvik

Jorvik (Eggertspiele/Pegasus) :

 

+ copy-paste met het koopmanshuis

+ er is een extra variant voorzien zodat het spel toch dat net ietsje anders wordt

+ het interessante biedsysteem blijft overeind


-       was een remake nodig?
-      
Het vikingthema is tof, maar je voelt toch telkens het bieden van het koopmanshuis erdoor komen wat het thema volledig laat wegvallen

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (581)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid, tevens kunnen
    bestellingen geleverd worden op de spellenavonden van SpinLi !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Key to the city - London
  • imprESSEN : Geister, geister, schatzsuchmeister
  • Mi tierra - New Era (Aldebaran games)
  • imprESSEN : Papa Paolo
  • imprESSEN : Bubblee pop

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!