IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Touria (Huch & friends)


De prins en prinses van Touria zijn jong, good-looking en vooral ... huwbaar. De spelers trachten als eerste in het kasteel te geraken om mee te dingen naar de hand van de prins en prinses. Ze doen dit door voldoende kapitaal (geld) en liefde (hartjes) te vergaren om de liefde van de prins of prinses voor zich te winnen.

In de doos vinden we één speelbord (met daarop Touria, het kasteel in het centrum en rondom een pad met alle mogelijke locaties), 4 torens (die aangegeven welke acties je kan ondernemen in je beurt), 1 groep helden, 4 elixirfiches, 16 magische voorwerpen, 16 zwaarden, 32 harten, 9 kasteeldeuren, 4 wapenschilden, 37 goudstukken, 18 handelsopdrachten, 4 zichtschermen, 1 dobbelsteen (kleuren), 1 informatiestrook, 65 juwelen, 1 stoffen zakje en 2 speeloverzichten.

Leg het speelbord in het midden van de tafel. Schud de 16 magische voorwerpen en leg ze op hun voorziene plaats, draai er 2 open en leg ze in de vitrine. Zet de vier torens op de aangegeven startpositie in de hoeken van het speelbord. Schud de 9 kasteeldeuren en leg deze gedekt op de deuropeningen in het kasteel. Sorteer de handelsopdrachten per niveau  en leg ze bij de handelaar op het speelbord. Stop de 65 juwelen in de zak en trek er 2 uit per juwelenmijn (er mogen nooit 2 zwarte juwelen op een mijn liggen). Gooi de dobbelsteen en leg deze op de goudsmid. De goudstukken, harten en zwaarden vormen een algemene voorraad. Elke speler neemt 1 zichtscherm, wapenschild in z'n kleur, alsook 1 elixir en 3 goudstukken. Er wordt een startspeler gekozen en elke speler krijgt nog een startcadeau in de vorm van een juweel of een goudstuk of een zwaard (naar keuze). De startspeler krijgt dit cadeau niet, maar mag het spel beginnen.



Doel van het spel is om in het kasteel te geraken en de prins/prinses te vinden op één van de achterkanten van de 9 deuren. Om het kasteel binnen te mogen, moet je 7 goudstukken, 7 harten en GEEN zwarte juwelen bezitten. Om de beurt voeren de spelers hun beurten uit tot ze aan deze voorwaarde voldoen. In je beurt mag je één torenactie doen. Elke speler zit aan een zijde van de tafel en ziet vier andere kanten van de torens. Hij kiest één van de vier torens wiens afgebeelde actie hij wil uitvoeren. De afgebeelde actie toont ook waar je de groep helden naartoe beweegt in jouw beurt. Je zegt naar welke locatie je gaat, draait de toren 90° met de klok en voert je actie uit.

Als je de heldengroep verplaatst, moet je rekening houden met de volgende zaken :
- je verplaatst de helden via de weg van de ene naar de andere plaats
- je mag de groep max. 3 plaatsen gratis verzetten. Elke extra stap kost je 1 goudstuk
- het kasteel geldt als een normaal veld waar je overheen mag
- je MOET uitkomen op de plaats die je koos op de toren
- welke weg je kiest, mag je volledig zelf bepalen, dit moet niet de kortste weg zijn
- je mag elke weg maar éénmaal per beurt gebruiken, niet héén en weer lopen
- je mag er ook voor opteren om de heldengroep niet te bewegen als je reeds op de gekozen locatie staat (je mag ook een rondje lopen om hier terug op te komen)
- als je op je weg een juwelenmijn tegenkomt moet je juwelen nemen (als er één zwart en één kleur ligt, moet je beiden nemen. Als er één of twee gekleurde juwelen liggen, neem je één van beiden. Als de mijn nu leeg is, vul je ze terug aan)

De torenacties :
- zwaardmeester : neem 2 zwaarden uit de voorraad
- handelaar : kies één van de opdrachten, geef de gevraagde juwelen af en ontvang het aantal goudstukken
- boself : neem één van de 2 openliggende magische voorwerpen
- bronelf : leg één van je zwarte juwelen af (uit het spel)
- dief : trek 3 juwelen uit het zakje, kies ééntje en doe de andere 2 terug in de zak
- draak : gooi met de dobbelsteen, leg een juweel in de gegooide kleur af en ontvang één hart (met een zwaard af te geven mag je hergooien, met wat geluk neemt de draak een zwart juweel van je)
- goudsmid : ruil 1 juweel voor 1 goudstuk OF ruil 2 dezelfde juwelen voor 1 hart OF ruil 3 dezelfde juwelen voor 2 harten (is in dit laatste geval de dobbelsteen ook nog van de kleur die je afgeeft, krijg je één hart extra). Zwarte juwelen kan je hier niet inruilen.
- observatorium : betaal 1 goudstuk, ga naar een plaats naar keuze en voer daar de actie uit (je gaat niet door mijnen in dit geval). Enkel met deze actie kan je naar het magische tornooiveld, hier ruil je 1 zwaard voor 1 hart of 3 goudstukken.

Speciale regels :
- paarse juwelen zijn zeldzaam, als je ze afgeeft, mag je de actie die je uitvoert twee keer uitvoeren
- door je elixirfiche af te geven, mag je de actie van een andere speler kopiëren (buiten je beurt)
- met een zwaard kan je herdobbelen bij de draak, inruilen tegen harten of geld op het tornooi of kan je een toren 90° tegen de klok verzetten aan het begin van je beurt (zo kan je een toren naar de actie draaien die je wenst uit te voeren)
- de magische voorwerpen kan je tijdens je beurt inzetten wanneer je wil, daarna leg je ze af (een overzicht vind je op de achterkant van de spelregels)

Zodra je 7 harten en 7 goudstukken hebt en geen zwarte juwelen, leg je je wapenschild in de kapel in je beurt. Je hebt hiervoor geen torenactie nodig. Leg de harten en goudstukken in de algemene voorraad. Draai nadien 1 deur naar keuze open. Als je een verkeerde deur opent, moet je een bepaald voorwerp (elixir, zwaard, magisch voorwerp, goudstuk, geel juweel, groen juweel, rood juweel of blauw juweel) afgeven. Als je dit kan, mag je direct een volgende deur opendoen. Lukt dit niet, dan eindigt je beurt en kan je pas volgende keer verder gaan. Geopende deuren blijven open. Eens je de prins/prinses omdraait, win je het spel.



Titel : Touria
Auteurs : Inka Brand, Markus Brand & Michael Reineck
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 10+

25-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
24-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vikings on board (Blue orange games)


Blue orange is een uitgeverij die gespecialiseerd is in toegankelijke familiespellen, met eenvoudige spelregels, maar met voldoende diepgang. En laat ons nu toevallig suckers zijn voor toegankelijke familiespellen, met eenvoudige spelregels, maar met voldoende diepgang. Wat onmiddellijk opvalt als je de doos opent, is het prachtige materiaal, zeer functionele inlay en zoals steeds bij Blue orange geen uitpunchwerk en ander zoeken naar materiaal, alles komt kant-en-klaar in de doos.

Een fraai speelbord, 4 schilden (1 per speler), 3 waardefiches voor de goederen, 15 goederenfiches, 16 vaten, 24 rompstukken (in de vier spelerskleuren), 8 boegen en 7 achterstevens en 17 vikingen (4 per spelerskleur en 1 zwarte vikingleider).
Iedere speler neemt z'n schild, z'n 4 vaten en een aantal vikingen in z'n kleur (afh. aantal spelers, zijnde 4/3/2 bij 2/3/4 spelers). Deze vikingen worden in een voorgeschreven volgorde naast de actieplaatsen op het speelbord geplaatst (zie spelregels). De zwarte vikingleider wordt aan de andere kant van de actieplaatsen klaargezet. De drie waardefiches van de goederen starten op vak 1 van de markt. De goederenfiches worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De acht boegen worden tegen de havenplaatsen gezet en daarachter worden willekeurig 3 rompfiches geplaatst. Er mogen geen twee rompfiches van dezelfde kleur in een boot zitten bij de opstelling.



Het spel loopt over een aantal ronden (meestal zo'n 7 à 8), waarin de spelers hun vikingen van de ene kant naar de andere kant van de actieplaatsen zetten en de desbetreffende actie uitvoeren. Zo gauw het laatste schip vertrekt, eindigt het spel en volgt de slotwaardering.

De speler wiens viking het dichtst bij het eerste gebouw (actieplaats) staat, begint de ronde. Hij verplaatst z'n viking naar de andere kant bij een gebouw dat nog vrij is en voert de actie daarvan uit. Als een speler de actie "achtersteven plaatsen" kiest, zal er een schip vertrekken aan het einde van de ronde. Nadat elke speler al z'n vikingen heeft verplaatst, wordt de vikingleider naar de andere kant verzet en kan er een volgende ronde van start gaan.

Acties van de gebouwen :
- eerste speler : geen onmiddellijke actie, maar je mag de volgende ronde als eerste spelen
- promotie : verplaats een rompstuk van je kleur naar vooraan in het schip (bij gelijkstand geeft deze de doorslag)
- verandering van vikingschip : verplaats een rompstuk van je eigen kleur naar de laatste positie van een ander schip (er mogen max. 5 rompstukken in een schip zitten)
- kroeg 1 : kies één van je nog beschikbare vaten en plaats deze op een lege plaats aan een dok. Dit vat geeft aan welke kleur je denkt dat er zal winnen bij het afhandelen van een schip en levert je dan overeenkomstig punten op.
- pakhuis 1 : trek een goederenfiche en leg deze open op de boeg van één van de schepen
- markt : verhoog de waarde van één goed met 1 (de waarde kan nooit hoger dan 4 worden)
- verplaatsen : verplaats een rompstuk van een kleur naar keuze naar de laatste positie van een ander vikingschip
- kroeg 2 : idem kroeg 1 OF verplaats één vatfiche naar een andere plaats
- pakhuis 2 : trek 3 goederenfiches en kies er één om op een boeg te leggen van een schip naar keuze. De andere fiches worden onder de stapel gelegd
- vertrek : neem een achtersteven en leg deze bij je, aan het einde van de ronde kies je een schip dat gaat varen
- ruilen : wissel twee rompstukken van om het even welke kleur tussen twee verschillende schepen

Vertrekken van een schip :
Indien aan het einde van een ronde een speler een achtersteven bij zich heeft liggen, zet hij deze achter een schip dat nog niet is uitgevaren (dus nog geen achtersteven heeft). Daarna wordt er bepaald wie de machtsvoorrang heeft. Dit is de speler wiens gekleurde schilden het meest vertegenwoordigd zijn op de rompstukken van het gekozen schip. Bij gelijkstand wint de speler wiens rompstuk dichter bij de boeg ligt. Indien een speler een vat plaatste bij de kleur van de speler met machtsvoorrang neemt hij het vat en plaatst dit gedekt op z'n schild, dit zijn punten aan het einde van het spel. De vaten die bij een foute kleur lagen, blijven liggen en kunnen met de kroeg 2 actie nog verplaatst worden. Alle goederenfiches op het schip worden verdeeld  onder de aanwezige spelers (wiens gekleurde rompstukken deel uitmaken van het schip). De speler met machtsvoorrang kiest eerst een fiche, daarna de speler met het op één-na-meeste invloed, ... Het kan gebeuren dat er meerdere ronden fiches dienen uitgedeeld worden. Bijgevolg krijgt een speler die alleen vertegenwoordigd is alle fiches. Het gewaardeerde schip wordt van het speelbord gehaald. Als er op dit moment geen achterstevens meer beschikbaar zijn, is het spel ten einde.

De spelers krijgen punten voor de goederenfiches, naar gelang de waarde op de markt.
Daarnaast zijn er punten voor vaten die op hun schild liggen (dus voor juiste voorspellingen).
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Vikings on board
Auteurs : Charles Chevallier, Catherine Dumas & Pascal Pelemans
Uitgeverij : Blue Orange games (verdeeld door Geronimo)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 - 60 min.
Leeftijd : 8+

24-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
23-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donkey Derby (Franjos)


Donkey derby is een spel dat reeds in 1989 op de markt kwam, maar nu in een nieuw jasje is gestopt. Aan het spelmechanisme is er echter niets baanbrekends veranderd, maar het spel behoort tot een lijst van "essentiële spellen voor je spellencollectie", dus zeker de moeite waard om eens van naderbij te bekijken.

Qua materiaal bent u snel rond met dit spel, een speelbord, 5 ezels, 1 dobbelsteen (waarden 1-5 en blanco), 15 wedfiches en 5 spelersfiches, meer heb je niet nodig om dit spel te spelen. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, alle ezels aan de startlijn geplaatst (onafhankelijk van het aantal spelers) en elke speler legt z'n spelersfiche voor zich (kwestie dat je weet wie met welke kleur speelt) en neemt de 3 wedsfiches in z'n kleur bij zich. De dobbelsteen wordt aan een willekeurige startspeler gegeven.



In donkey derby gaan de ezels een wedstrijdje racen en gaan de spelers vooral trachten te voorspellen welke ezels het podium zullen halen. De speler die de beste weddenschappen afsluit, zal met de meeste punten aan de haal gaan. Een ronde in donkey derby bestaat telkens uit 2 fasen :

1) de wedfase :
Om beurten, vertrekkende van de startspeler, mogen de spelers één van hun wedfiches inzetten. Ze doen dit telkens op een bovenste vrije plaats op de wedsporen van de ezels. Er zijn maar vijf plaatsen op een spoor en vol is vol. Uiteraard kan je ook je beurt passen, om je wedfiches te sparen tot je een beter zicht hebt op de racesituatie. Nadat elke speler de kans heeft gehad om z'n fiche in te zetten of te passen ga je naar fase 2. Let op, je hebt maar 3 wedfiches, eens ingezet  kunnen deze niet meer verwijderd of verplaatst worden.

2) de racefase :
De startspeler gooit vijf maal met de dobbelsteen en beslist telkens om één van de ezels het gegooid aantal ogen in stappen vooruit te zetten. Gooi je een blanco dan verplaatst één van de ezels niet. Het kan handig zijn om de ezels die reeds verplaatst zijn in een andere positie te zetten, zodat je een overzicht houdt.
Zodra alle ezels aan de beurt zijn geweest, wordt de dobbelsteen doorgegeven aan de volgende speler (kloksgewijs) en gaan we terug naar een wedfase.

Op het moment dat een ezel de finishlijn overschreidt, wordt deze op het podium, op de respectievelijke plaats, gezet. Nadat de derde ezel gearriveerd is, eindigt het spel. De wedfiches die bij de ezels op het podium liggen worden naar het podium verschoven en leveren daar de afgebeelde punten op. De spelers tellen hun behaalde totaal en de speler met de meeste punten wint.



Titel : Donkey Derby
Auteur : Walter Müller
Uitgeverij : Franjos (verdeeld door Geronimo)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 25-35 min.
Leeftijd : 9+

23-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
22-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.London dread (Grey fox games)


In London dread zijn de spelers Victoriaanse personages die een aantal situaties onderzoeken die een doorlopende verhaal vormen. Dit spel is volledig coöperatief en je wint of verliest als team. Doel is om in elke situatie de eindstrijd te halen en de antagonist van het verhaal te verslaan. Elk verhaal bestaat telkens uit 2 hoofdstukken (met uitzondering van het eerste spel, introductie), waarbij elk hoofdstuk dan weer is onderverdeeld in 2 fasen, de planfase en de verhaalfase.

In de planfase zal je 24 gedekte kaarten vinden, verspreid over Londen. Binnen de timer van 12 minuten moeten alle spelers hun acties plannen, kiezen waar ze naartoe gaan, welke moeilijkheden ze willen verslaan ... en welke ze wijselijk niet bezoeken. Niet opengespeelde kaarten leveren echter onheil op, opengedraaide kaarten die niet gecounterd worden leveren nog meer onheil op. Het is dus een goed evenwicht trachten te zoeken. Bovendien liggen er tussen de 24 kaarten plotkaarten en deze moet je wel zoeken, want als je deze niet tot een goed einde kan brengen, dan verlies je het spel sowieso want je geraakt niet bij de eindfase. Elke speler kan in deze planfase tot 12 acties gaan plannen, ze doen dit door hun actiemarkers op een tijdsbord in te plannen. Ze kunnen telkens opteren om naar een bepaalde locatie te gaan in het kwadrant waarin ze zich bevinden, of van kwadrant te veranderen.

Na de 12 minuten is het plannen voorbij en worden alle 12 acties om beurten afgehandeld. Alle spelers voeren wel simultaan hun geplande actie uit, zijnde het bewegen naar een nieuw kwadrant of een bepaalde locatie om de omgedraaide kaart er te overwinnen. Alle onheilskaarten tonen bepaalde symbolen, die ook alle karakters in verschillende hoeveelheid hebben. Doel is natuurlijk om alleen of in groep voldoende symbolen te verzamelen om de kaart te counteren. Naast de standaardsymbolen van de karakters kan je ook bepaalde wapens gebruiken (door ze te gebruiken, horizontaal leggen), bepaalde gewonnen fiches in te zetten of de investigeerkaarten te gebruiken. Voor het verslaan van een kaart ontvangen de betrokken spelers extraatjes zoals fiches, kaarten, ... Indien een kaart niet wordt verslagen blijft ze echter gewoon openliggen.

De plotkaarten, die aangepakt moeten worden, werken enigszins anders. Hiervoor kunnen de personages niet hun gebruikelijke symbolen gebruiken, maar gaan ze een aantal actiepunten genereren en deze omzetten in dobbelsteenworpen. De dobbelstenen gaan nu bepalen of je al dan niet succesvol zal zijn. De plotkaarten geven overigens aan in welke periode van de dag ze best verslagen worden. De spelers moeten deze plotkaarten in volgorde zien aan te pakken. Indien ze niet verslagen worden, brengen ze belachelijk veel onheilpunten op en dat maakt de eindstrijd een stuk moeilijker.



Zo gauw de 12 acties doorlopen zijn OF de slot-plotkaart aangepakt is, eindigt het hoofdstuk en wordt het tweede hoofdstuk aangevat (tenzij bij het introductiespel). Elke openliggende en gedekte locatiekaart brengt onheil, zet dit voort op het onheilsspoor. Ook elk gebruikt actiefiche van het speelbord levert extra onheil op. Indien je de slot-plotkaart niet gevonden hebt, eindigt het spel onmiddellijk en verlies je. Na het tweede hoofdstuk komen de spelers bij de eindstrijd terecht. Nu doorlopen de spelers een eindstrijd waarin ze drie eindkaarten moeten verslaan. Ze kiezen telkens of ze deelnemen aan een kaart of niet, maar eens je beslist om niet deel te nemen, kan je geen bonussen meer sprokkelen om de definitieve eindkaart te verslaan. Bij deze kaart aangekomen leggen alle spelers hun verzamelde krachten bij elkaar in de vorm van verzamelde dobbelstenen en gooien ze om beurten individueel om te zien of de slotkaart verslagen wordt of niet. Slagen ze hierin, dan winnen ze het verhaal en kan je een volgend verhaal gaan aanvatten.

Titel : London dread
Auteur : Asger Johansen
Uitgeverij : Grey fox games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

22-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
21-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The perfumer (Big fun games)


Vandaag plaatsen we op z'n minst een speciaal geval op onze blog. Bij mijn weten is dit het eerste spel in onze collectie waarbij je je geur gaat moeten gebruiken om overwinningspunten te scoren. Je gaat parfums creëren en vooral de diverse ingrediënten en aroma's trachten van elkaar te onderscheiden. Daarnaast draait het spel op een redelijk eenvoudig actiepuntensysteem waarbij je druppeltjes spaart en opdrachten vervult. Het spel schrijft twee varianten voor, waarbij de leerlingversie eigenlijk niet meer is dan één speelronde en de parfumeurversie twee ronden omvat. Het hart van het spel zijn kaartje die je kan krassen en dan een geur vrijgeven. De uitgever belooft dat je ze maar liefst 10.000 keer zou kunnen gebruiken, maar moest dit niet volstaan, bieden ze ook navulverpakkingen aan.

Het fraaie materiaal bestaat uit 1 rond speelbord (met daarop 7 locaties), 7 geurborden, 50 opdrachtentegels (A,B en C), 1 onderzoeksfiche, 1 winkelfiche, 49 ingrediëntdruppels, 21 geurkaarten, 7 geurstrips (waarin de geurkaarten verstopt worden), 1 spelershulp, 15 helperstegels, 6 recepten, 5 spelersborden, 15 bottelfiches, 35 pipetjes en 5 setjes spelersfiguren.
Het speelbord wordt in het midden van het speelveld gelegd. Er wordt één geurkaartje van elke soort op een geurbord geplaatst en deze worden rond het speelbord gelegd. Daarnaast komt er één willekeurig geurkaartje in één van de zeven geurstrips. Het is erg belangrijk dat niemand weet welk kaartje in welke strip terechtkomt. De winkelfiche en onderzoeksfiche worden in het midden van het speelbord gelegd, alsook de speelfiguur vna de spelers. De scoremarkers van de spelers worden op de nul geplaatst van het scorespoor. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal opdrachttegels weerhouden. De eerste 7 opdrachten worden getrokken en op de geurborden geplaatst. De helpertegels waarde 1 worden open naast het speelveld gelegd. Elke speler neemt een spelersbord en willekeurig recept, alsook een set pipetjes en 3 bottelfiches. Voor aanvang van de eerste ronde kiest elke speler (tegen de speelvolgorde in) een helper waarde 1, die hem een bijzondere eigenschap verleent. De punten in dit spel worden gescoord door uit te vinden welke geur er in welke strip zit en deze te koppelen aan je recepten. Daarnaast krijg je punten om opdrachttegels uit te voeren, de winkelfiche te veroveren en in sommige gevallen leveren helpers ook punten op.


(foto : Henk Rolleman)

Een speelbeurt bestaat uit volgende stappen :
1) leg de geurstrips terug die je tijdens een vorige ronde hebt bekomen (je krijgt een ganse ronde de tijd om ze te ruiken en uit te maken welke kleur met welke geur overeenkomt
2) voer acties uit ter waarde van 5 actiepunten (zie onder)
3) neem een geurkaartje van een geurbord
4) neem een geurstrip uit de voorraad
5) ruik aan de geurstrip en het geurkaartje en leer de 7 verschillende geuren kennen en herken de geuren in de strips. Als je een combinatie denkt te hebben ontdekt en je hebt dit ingrediënt nodig voor één van je parfums, leg je het bijpassende pipetje (in dezelfde kleur) naast het recept.

Acties : elke actie kost één actiepunt en mag meermaals uitgevoerd worden
- beweeg je meeple naar een aangrenzend veld of centrale veld (er mogen meerdere meeples samenstaan)
- neem een ingrediëntdruppel van de plaats waar je meeple staat (limiet = 5 druppels, je kan ze op je spelersbord leggen)
- vervul een opdracht door de gevraagde druppels af te geven, scoor onmiddellijk de afgebeelde punten en houd de tegel bij je. Vul daarna de opdrachttegels terug aan
- open de winkel (enkel in het centrale veld) : je legt minstens één van je verworven opdrachten in het middelste veld en neemt de winkel bij je. Voor elke volgende speler die de winkelfiche wil afnemen, moet deze minstens één opdracht meer afleggen (van verschillende soorten, te zien aan de parfumflesjes), de vorige opdrachttegels worden dan uit het spel gehaald. De speler met de winkelfiche krijgt elke ronde 2 punten aan het einde van z'n beurt, zo lang de fiche bij hem ligt
- leg een bottelfiche op één van je recepten waar je de ingrediënten van gevonden hebt
- neem de onderzoeksfiche en neem één geurstrip en geurkaartje extra, zodat je nog meer geuren te weten komt

Zo gauw de laatste opdracht vervuld is, eindigt het spel na de lopende ronde zodat alle spelers evenveel beurten hebben gespeeld.  De geuren worden uit de strips gehaald om te zien of de spelers het bij het rechte eind hadden en hun recepten correct samenstelden. Tel deze verworven punten bij die van de afgewerkte opdrachten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : The perfumer
Auteur : Chu-Lan Kao
Uitgeverij : Big fun games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 10+

21-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
20-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Great western trail (Eggertspiele/Pegasus)


Great western trail kan je misschien wel een beetje zien als de opvolger van Mombasa, het populaire spel dat met bijna alle spellenprijzen aan de haal ging vorig jaar. En net zoals z'n voorganger handelt het hier over een stevige euro waarbij er héél wat spelelementen in elkaar haken en betrekking hebben op elkaar. Het is dan bijna ook onmogelijk om alle elementen hier één voor één neer te typen. Het zou ons enkel lukken als we de, goedgeschreven, spelregels hier volledig kopiëren en dat kan de bedoeling zeker niet zijn. Ook de diverse intructiefilmpjes en recensiefilmpjes die al zijn verschenen, beginnen met de melding dat niet elk klein regeltje wordt vermeld, omdat dit echt gewoon te ver zou gaan. Redenen om dit spel links te laten liggen? Absoluut NIET, de symbolen zijn duidelijk, herhalen zich en zijn in geen tijd eigen gemaakt, dus laat je niet tegenhouden, even door de spelregels spartelen, je gaat er geen spijt van hebben.

In de doos vinden we een speelbord, 54 arbeiderstegels (18 cowboys, 18 arbeiders en 18 ingenieurs), 18 gevarenfiches (6 vloed, 6 droogte, 6 instorting), 22 tipi-tegels (11 blauwe en 11 groene), 4 spelersborden, 4 spelerstegels (gebruik afh. aantal spelers), 4 veehouderfiguren, 56 spelersschijven, 4 treinen, 4 certificaatblokjes, 92 veekaarten (56 spelerkaarten en 36 marktkaarten), 24 doelkaarten, 4 startdoelkaarten, 47 gebouwtegels (7 neutrale gebouwen en 10 eigen gebouwen per speler), 5 stationmeestertegels, 55 geldmunten, 1 jobmarktfiche en een scoreblokje om aan het einde van het spel de 11 zaken te noteren die overwinningspunten opleveren. De opstelling voor het spel staat netjes aangegeven in de spelregels en gaan we hier niet overlopen.



Tijdens het spel ga je jouw veehouder over het speelbord laten bewegen, van de rechteronderhoek, over de weg tot in Kansas city, waar je een deel van je veestapel kan gaan verkopen. Tijdens je tocht passeer je diverse locaties die elk een eigen actie, kosten en voordelen met zich meebrengen. Zaken die je zal kunnen gaan doen, zijn gebouwen plaatsen, vee kopen, treinstations opwaarderen, gevaren verwijderen, ... Elke keer als je met je veehouder in Kansas city komt, zal je een deel van je veestapel kunnen verkopen en scoor je punten. Daarna begint je veehouder weer helemaal overnieuw in de rechteronderhouk van het speelbord.

Tijdens je beurt doorloop je de volgende 3 fasen :
1) beweeg je veehouder naar een volgende locatie op de weg
- je mag zo ver stappen als je limiet aangeeft (standaard 3, maar kan opgewaardeerd worden tot 5 en 6)
- je moet vooruit stappen op de weg
- je mag met meerdere veehouders samenstaan
- de dient de kosten te betalen voor het passeren van bepaalde locaties (zoals aangegeven op het speelbord, afh. aantal spelers)
- als je Kansas city bereikt, moet je stoppen
- indien je bij een splitsing komt, bepaal je zelf welke richting je uitgaat
- je moet minstens één stap verplaatsen, maar moet je limiet niet opgebruiken
- indien je de kosten niet kan betalen, mag je toch verderbewegen, betaal wat je kan, de rest vervalt

    

2) voer de actie(s) van de bereikte locatie uit - er kunnen zich drie verschillende zaken voordoen :
* een neutraal gebouw of eigen gebouw : gebruik de lokale actie (op de tegel) OF gebruik de alternatieve actie (indien vrijgespeeld op je spelersbord). De meeste acties vragen om een bepaalde veekaart af te leggen. In ruil hiervoor krijg je geld, mag je je trein verzetten, mag je je certificaatblokje verschuiven, kan je arbeiders aanschaffen, gebouwen neerplanten, veekaarten aanschaffen, ... Alle mogelijke tegels staan netjes opgelijst in de spelregels, ze zijn op zich erg duidelijk, maar het zou ons te ver leiden om ze allemaal te overlopen hier.

* een gebouw van een andere speler : gebruik de alternatieve actie (indien vrijgespeeld op je spelersbord)
Deze alternatieve acties kunnen ook dubbel uitgevoerd worden, indien vrijgespeeld en aangegeven door het dubbele symbool. De standaardacties (éénmalig) zijn : 1 goud, 1 kaart trekken en 1 afleggen, 1 goud betalen en je trein 1 plaats terugzetten om 1 certificaat te winnen, 1 goud betalen om je trein 1 stap vooruit te zetten, je trein 1 plaats terugzetten om 1 kaarten uit je hand af te leggen.

* Kansas city : doorloop de vijf fasen van Kansas city
- kies één van de twee mogelijke gevarenfiches en plaats ze op het speelbord
- kies één van de twee mogelijke arbeiders en leg ze in de jobmarkt
- kies één van de twee tegels en plaats ze op hun respectievelijke plaats op het speelbord
- ontvang inkomsten naar gelang de verschillende veekaarten die je op handen hebt (+ evt. extra certificaten) en leg al je handkaarten af
- lever een deel van je vee aan de steden en ontvang de voordelen en geld
Tot slot plaats je je veehouder terug rechtsonderaan op het speelbord en vul je de vitrines waaruit je fiches nam terug aan.

3) trek kaarten bij tot aan je handlimiet : standaard bedraagt deze limiet 4, maar je kan hem uitbreiden tot 5 en 6. Aan het einde van de Kansas city-actie vul je je volledige hand aan. Indien je trekstapel volledig is opgebruikt, schud je de aflegstapel en gebruik je deze als nieuwe trekstapel.



Zo gauw het laatste veld van de jobmarkt gevuld wordt en de jobmarktfiche van het speelbord wordt geduwd, wordt het einde van het spel getriggerd. Elke andere speler voert nadien nog 1 actie uit en dan volgt er een eindwaardering waarin de punten worden geteld :
- 1 punt voor elke 5 goud
- punten voor je gebouwde gebouwen
- punten voor de beleverde steden (let wel dat sommige steden aangrenzend moeten beleverd zijn om te scoren
- punten voor opgewaardeerde stations
- punten voor verzamelde gevarenfiches
- punten voor veekaarten die overwinningspunten opleveren in je kaartenstapel
- punten voor opdrachtkaarten waaraan vervuld tijdens het spel (of aan het einde als je beslist om ze te laten meetellen)
- punten voor stationmeestertegels waar aan de voorwaarden wordt vervuld
- 4 punten voor het vrijspelen van de 5de en 6de arbeider op je spelersbord 
- 3 punten voor het vrijspelen van bepaalde plaatsen op je spelersbord
- 2 punten voor het behalen van de jobmarktfiche (de speler die het einde triggert)

Titel : Great western trail
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75-150 min.
Leeftijd : 12+

20-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
19-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aurimentic (Nikamundus)


In Aurimentic hebben de spelers de kracht over graan, bieten, bomen, stenen, onkruid en kristallen. Ze proberen deze op de diverse eilanden naar hun hand te zetten en de controle te houden over de meest waardevolle eilanden. Door slim om te springen met de grondstoffen verwerven ze inkomsten, kunnen ze slim gaan handelen en kunnen ze gebouwen plaatsen om nog meer macht te krijgen op de diverse eilanden. De speler die aan het einde van het spel het meeste auri (geld) heeft vergaard, wordt uitgeroepen als winnaar.

In de prachtige doos vinden we erg mooi materiaal, 7 dubbelzijdig bedrukte eilanden, 1 dubbelzijdig weerbord, 1 weerfiche, 20 arbeidersfiches, 100 auri, 145 houten grondstoffen (graan, bieten, bomen, stenen, onkruid en kristallen), 8 houten torens, 16 houten boerderijen en 2 dobbelstenen. Elke speler neemt bij aanvang van het spel z'n 2 torens, 4 boerderijen en 3 auri bij zich. Het speelveld wordt opgebouwd uit 5 eilanden naar keuze (voor je eerste spel neem je best de tegels A1-A5). De grondstoffen, arbeidersfiches en geld worden als voorraad klaargelegd. Er worden willekeurig 4 bomen, 4 bieten, 4 graan, 4 onkruid en 2 kristallen verdeeld over de eilanden. De dobbelstenen worden aan een willekeurige startspeler gegeven. Tegen de klok in plaatsen de spelers hun eerste boerderij op een vrije plaats naar keuze op één van de eilanden.

Vooraleer we beginnen nog even een verduidelijking over het weerbord. Over dit bord verschuift een weerfiche. Deze geeft aan op welk type van ondergrond er grondstoffen kunnen gezet worden tijdens de beurt, waarin er handel kan gedreven worden en of er al dan niet onweer losbarst met verlies van grondstoffen tot gevolg (alsook de grondstof die gespaard blijft). Afhankelijk van de gekozen kant van dit weerbord ga je bepaalde combinaties hebben. Onder elk landschapstype staan er telkens 2 onweersvakjes, één met een kruis en één met een hand boven een bepaalde grondstof. Indien een speler tijdens het spel het onweersymbool gooit op één van de dobbelstenen, wordt er hier naar gekeken. Staat de weerfiche bij een kruis, gebeurt er niets. Staat het echter bij het andere symbool, worden alle grondstoffen op het landschapstype waar de weerfiche staat van het speelveld (alle eilanden) verwijderd, behalve de grondstof waar er een hand boven gehouden wordt.



In een beurt doorloopt een speler de volgende (mogelijke) fasen :
1) ontvang auri van gecontroleerde gebieden (indien die er zijn) : je ontvangt 2/2/3 auri voor respectievelijke controle over een graan-, bieten- en bomengebied. Zo'n gebied levert enkel auri op als ze bestaat uit een vierkantje van 2x2 van de desbetreffende grondstoffen.

2) gooi de dobbelstenen en neem de afgebeelde grondstoffen uit de voorraad. Rol je een onweersymbool, dan pas je het mogelijke onweer toe (zoals hierboven beschreven bij het weerbord) en neem je geen grondstoffen. Indien je geen grondstoffen voor je hebt liggen, mag je een hergooi doen na je eerste gooi, maar moet je dit tweede resultaat wel behouden en uitvoeren. Staan er op de dobbelstenen eventuele +1 of -1 symbolen met de weerfiche respectievelijk een plaats naar rechts of links verschoven worden. Na deze fase kan een speler de volgende 5 mogelijke stappen in een willekeurige volgorde gaan uitvoeren. Belangrijk is wel dat je maximaal 3 grondstoffen kan overdragen naar de volgende beurt.

3) plaats grondstoffen op de eilanden :
- je mag grondstoffen enkel plaatsen op het type ondergrond, aangegeven door de weerfiche op het weerbord (indien dit type niet meer beschikbaar is, eindigt het spel)
- indien mogelijk moet je de grondstoffen orthogonaal aangrenzend plaatsen naast elkaar. Als dit niet mogelijk is, mag je op een ander veld van het gevraagde type opnieuw beginnen
- indien je één grondstof insluit tussen 2 grondstoffen van éénzelfde andere soort, dan wordt de "gesandwichte" grondstof omgevormd in de net geplaatste grondstof
- indien je de grondstof plaatst die als bonus op het weerbord staat aangegeven, krijg je een extra grondstof uit de algemene voorraad in je persoonlijke voorraad. Door het verschuiven van de weerfiche in je beurt, kan je dit zelfs meermaals krijgen. (zie magische plaats)
- indien je een grondstof plaatst op een veld met een opgedrukte grondstof ontvang je deze onmiddellijk uit de algemene voorraad in je persoonlijke voorraad.
- indien je een grondstof plaatst op een magische plaats (pentagon-symbool), mag je onmiddellijk de weerfiche 1 of 2 stappen naar links of rechts verschuiven

4) grondstoffen omvormen : (omvormschema staat op het weerbord)
een speler kan tijdens zijn beurt steeds grondstoffen gaan omvormen : 2 graan --> 1 biet; 2 bieten --> 1 boom; 2 bomen --> 1 steen; 2 stenen --> 1 kristal. Kristallen en onkruid kunnen niet omgevormd worden.
Onkruid ga je overigens gebruiken om andere spelers een hak te zetten. Plaats ze strategisch zodat andere spelers geen inkomsten verwerven of nog erger, "sandwich" een strategisch geplaatste grondstof zodat deze ook onkruid wordt.

5) ruilen met de algemene voorraad :
Het weerfiche geeft op het weerbord weer welk type van grondstof in je beurt te koop is of verkocht mag worden. Er mag slechts éénmalig één van beide acties gekozen worden. Ook wanneer het weerfiche eventueel van plaats verandert, mag een speler slechts één keer deze actie in z'n beurt uitvoeren.

6) arbeiders inhuren :
Je hebt arbeiders nodig om je gebouwen te kunnen plaatsen. In ruil voor 2 voedselgrondstoffen (2 graan, 2 bieten of 1 biet en 1 graan) mag je één arbeidersfiches uit de voorraad nemen. Je mag zoveel arbeidersfiches in je persoonlijke voorraad hebben als je wil. Ze tellen niet bij de limiet van 3 grondstoffen. Je kan ze NIET terug inruilen tegen grondstoffen.

7) gebouwen plaatsen :
betaal de kosten om één van je gebouwen (boerderij of toren) op een veld naar keuze te plaatsen op één van de eilanden. (de plaatsingsregels tellen niet voor gebouwen!) Een boerderij heeft kracht van 1, een toren een kracht van 3 voor het bepalen wie de controle over een eiland heeft. Is er een gelijke stand blijft het eiland neutraal en krijgt geen enkele speler de inkomsten. De kosten om een boerderij te bouwen zijn : 1 arbeider, 1 boom en 1 steen. De kosten van een toren zijn : 1 arbeider en 2 stenen.

8) speciale actie : graan offeren
een speler mag aan het einde van z'n beurt 1 graan inruilen om de weerfiche 1 of 2 stappen te verzetten naar links of rechts op het weerbord. Deze actie beëindigt sowieso de speler z'n beurt.

Het spel eindigt onmiddellijk als er aan één van volgende voorwaarden voldaan wordt :
- een speler heeft al z'n gebouwen geplaatst
- het laatst veld van één landschapstype is volgebouwd
- een speler heeft meer dan 50 auri in z'n persoonlijke voorraad en kondigt zelf het einde aan

Daarna volgt er een slotwaardering :
- elke verzamelde auri tijdens het spel
- elk kristal op een eiland dat je controleert is 5 auri waard
- elk eiland dat je controleert is ook 5 auri waard
De speler met het hoogste totaal aan auri wint het spel.

Titel : Aurimentic
Auteur : Nikolaus R. Friedrich
Uitgeverij : Nikamundus
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

19-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
18-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Codenames - pictures
Codenames - pictures (CGE) :

+ een overaanbod aan verschillende tekeningen waar je telkens weer iets nieuws in ontdekt
+ het concept van Codenames, dat erg goed werkte, blijft gewoon behouden
+ ipv 25 woorden liggen er nu "slechts" 20 tekeningen, het is overzichtelijker geworden
+ de afdektegels hebben dit keer wel allen een eigen prentje, de spionnen zijn allemaal uniek

- de regelgeving omtrent het gebruik van bepaalde woorden is bij prentjes onduidelijker
- het is op zich toegankelijker voor iedereen (ook voor kinderen), maar in mijn ogen moeilijker om te linken
- ik vind persoonlijk dat je bij woorden iets meer diepgang kan gebruiken en ruimere links verzinnen
- het is gewoon meer van hetzelfde, maar van een prijzen-winnend-spel vinden we dat niet erg

Conclusie : Eigenlijk zou ik de imprESSEN van Codenames hier quasi volledig kunnen kopiëren. We spreken hier over hetzelfde spel, enkel de woorden zijn vervangen door tekeningen. Dit maakt het taalonafhankelijk, toegankelijker voor alle leeftijden en niveaus en gewoon ook iets leuker qua uiterlijk. Persoonlijk vind ik de traditionele Codenames iets leuker omdat daar toch de klemtoon nog ligt op het zoeken van verbanden tussen woorden, kan je iets meer diepgang gaan brengen in je hints (die dan misschien ook inhoudelijk aan elkaar gelinkt worden) terwijl het bij de "pictures" iets oppervlakkiger blijft. Het kan toeval zijn of omdat we nog niet genoeg getraind zijn, maar het maximumgetal dat we nu hanteerden was 2 à 3, en bij de woorden durfden we de lat al wel eens op 4 of 5 leggen. Het feit dat je minder kaarten gebruikt, zorgt ervoor dat het geheel overzichtelijker is (en dat is ook wel nodig met die tekeningen). Ik vermoed dat het puur persoonlijke smaak zal zijn welke versie je het leukste vindt, dus probeer ze gewoon beiden en schaf sowieso één van beiden aan, want het spel is de moeite waard.

18-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alchemists - the king's golem (CGE)


Alchemist - the king's golem is de eerste uitbreiding van het populaire spel Alchemists dat vorig jaar verscheen. Het spel waarbij je door middel van de app toverdrankjes gaat brouwen, je bevindingen ging publiceren en trachten andere spelers op het verkeerde been te zetten.
Deze uitbreiding bestaat uit 4 modules, met daarenboven een upgrade voor de app. Alle uitbreidingen staan in volgorde van moeilijkheid en kunnen naar believen worden gecombineerd. Module 4 is echter ontworpen om te combineren met module 3, dus is het aangeraden om deze steeds samen te combineren.

Module 1 : Startup funding : spelers krijgen de mogelijkheid om het startopstelling aan te passen.
Deze module omvat 20 startopstellingkaarten, een replicator artifact-kaart, enkele boekfiches en een nieuwe deductieblok.
In plaats met de reguliere 2 goud, 1 favorkaart en 2 ingrediënten te starten, worden de startopstellingkaarten geschud, krijgt elke speler er 4. Hij kiest er 2 van en legt de andere af. Ze nemen de afgebeelde goudstukken, ingrediënten, favorkaarten, boekfiches en reputatiepunten. Sommige startopstellingskaarten laten je zelfs het spel beginnen met een artifactkaart. Speel je de variant voor beginnende spelers, krijgt elke speler 1 ingrediënt extra erbovenop.

Module 2 : Busy days : elke ronde komen er diverse nieuwe aanbiedingen (en kosten) bij.
Voor deze module gebruik je de boekfiches, de nieuwe deductieblok en 6 willekeurige (van de 18) nieuwe volgordeborden. Deze worden geschud en elke ronde komt er een nieuw bordje op het speelbord te leggen. Als de spelers hun pion gaan plaatsen voor de speelvolgorde zullen ze andere kosten en opbrengsten met zich meebrengen. Zo zal je reputatie moeten betalen, een actieblokje moeten spenderen, reputatie winnen, goud winnen en een boekfiche ontvangen.




Module 3 : The royal encyclopedia : een totale nieuwe manier om je bevindingen te publiceren.
Qua materiaal voeg je een dubbelzijdig encyclopediebord toe, 1 encyclopedietegel, 16 ingrediëntfiches, 1 witte zegel per speler (zonder ster), 1 extra zegel per speler met zilveren ster.
In plaats van je normale actie uit te voeren bij het publiceren van een alchemisch inzicht, mag je ook je bevindingen publiceren in de koninklijke encyclopedie. De kosten hangen af van of je al dan niet module 4 gebruikt. Zonder deze module zijn de kosten zoals gewoonlijk 1 goud voor de bank en 1 goud voor elke speler die reeds een artikel heeft gepubliceerd met dit zegel. Ook nu weer kunnen bevindingen weerlegt worden om de andere speler strafpunten aan te smeren.

Module 4 : The golem project : de spelers hebben de mogelijkheid om een creatuur uit te vinden, bestaand uit modder en magie.
Voor deze module wordt er wel wat extra materiaal gebruikt. Enerzijds is er het golem-onderzoeksbord, een scoretegel, een golem-project-uitbreidingsbord, een afdekbordje, 3 conferencetegels, 1 extra flesje voor elke speler, een nieuw deductieblok, 6 bevindingsfiches, 16 goedkeuringsfiches, 4 nieuwe favorkaarten, 12 boekfiches, progressietegel en 8 koningstegels.
Met deze variant hebben de spelers 2 totaal nieuwe acties om uit te kiezen, alsook enkele zaken die hiermee samenhangen in de andere acties. Zo zal elke speler meer actieblokjes ter beschikking hebben in z'n beurt (overzichtje in spelregels), kan je bevindingen gaan publiceren zonder dat deze actie je actieblokjes kost, verzamel je goedkeuringsfiches en krijg je extra info als je de golem als proefkonijn gaat gebruiken voor je brouwsels.

Nadat je de actie "verkoop brouwsel" hebt uitgevoerd, komt de nieuwe actie "onderzoek golem". Je geeft de golem via de app één van je ingrediënten. Deze zullen een bepaalde uitwerking hebben op de golem, zodat z'n hart gaat schijnen of er stoom uit z'n oren zal komen. Op deze manier kom je weer extra informatie te weten over de juiste combinatie van ingrediënten. 
De actie die erop volgt, de "koop artifact"-actie is ook ietwat aangepast. Je betaalt voor een kaart nu telkens 1 goudstuk minder dan de normale kost en 1 goedkeuringsfiche in de plaats. Deze fiches verzamel je door de golem te testen. 

Bij de twee nieuwe actie "bezoek bibliotheek" kan je één goedkeuringsfiche afgeven in ruil voor een boekfiche. Deze boeken geven je meer info omtrent de ingrediënten, gebruik de app om meer te weten te komen.
Zo gauw je de golem twee keer hebt getest, mag je je bevindingen ook (gratis) gaan publiceren. Hiervoor gebruik je de extra fiches die je bij aanvang van het spel per speler hebt gekregen. Deze nieuwe stap worden conferenties genoemd. Als je aan conferenties deelneemt, krijg je reputatie en favorkaarten. Uiteraard kosten foute bevindingen je wederom reputatie.

Je begrijpt ongetwijfeld dat dit maar een zéér korte voorstelling is van de uitbreiding om je een idee te geven wat er aan extra's bijkomt. De exacte uitwerking ervan is niet zo simpel en eenvoudig voor te stellen in deze beschrijving. Hiervoor verwijs ik u graag naar de spelregels, alsook de aangepaste app. Het hoeft ook geen betoog dat deze uitbreiding vooral een meerwaarde is voor de doorwinterde Alchemist-speler.

Titel : Alchemists - the king's golem
Auteur : Matus Kotry
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

18-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
17-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gämsch Alpin
Gämsch Alpin (Zoch verlag) :

+ ludiek gegeven dat je een signaal moet afspreken, zorgt voor de nodige animo
+ het spelconcept is simpel, het uitvoeren ook, het winnen dan weer niet
+ het is hectisch, het is chaotisch, maar het stoort me hier een stuk minder dan bij andere grabbel-en-graai-spellen
+ er zijn enkele kaartjes toegevoegd die kunnen gebruikt worden voor een variant (en nog meer animo)
+ er zijn overwinningspuntblokjes voorzien (maar dit had ook een scoreblokje of nog beter, ludieke fiches mogen zijn)

- het is wat het is en vooral niet meer dan dat
- het thema is nu niet onmiddellijk het meest sexy thema dat er is
- de Duitse titel spreekt niet onmiddellijk aan, ik vrees dat het niet het populairste kaartspel van 2016 zal worden
- enkele Nederlandse vrienden kwamen met een Kickstarter op de proppen met hun spel "TAMPS" dat belachelijk veel op dit spel gelijkt (hoe dit zal aflopen weet ik niet)

Conclusie :
Gämsch Alpin is niet slecht en zeker z'n plaatsje waard in het gamma waarvoor het gemaakt is. Of het potten zal breken, daar twijfel ik dan weer sterk aan. Ook voor bloggers en recensenten is het niet het makkelijkste materiaal, al was het maar om de titel met een umlaut
Zoch verlag bracht in Essen 4 nieuwe titels uit en wat mij betreft is dit de minste.

17-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adrenaline (CGE)


We zijn ondertussen wel wat gewoon van Czech Games Edition wat betreft innovativiteit en creativiteit. Ook dit jaar verrassen ze ons weer, dit keer met een first-person-shooter in de vorm van een bordspel. In Adrenaline kruipen de spelers in één van de robotten om elkaar aan flarden te schieten, niet meer ... maar zeker ook niet minder. Vooral het feit dat de spelregels qua line-of-sight en schade toebrengen erg rechtlijnig en eenvoudig zijn, spraken ons onmiddellijk aan.

Het spel wordt opgebouwd door de 2 dubbelzijdige speelborden tegen elkaar te leggen. Je kan verschillende formaties hanteren, het ene bord is meer geschikt voor kleinere spelersaantallen, het andere voor grotere en één combinatie kan gespeeld worden met alle spelersaantallen. Op het killshot-spoor worden 8 doodshoofdmarkers geplaatst (voor een introductiespel kan je het ook met 5 doen). De "powerup"-kaarten worden geschud en als trekstapel op het bord gelegd. Ook de wapenkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt alvast een vitrine van 3 wapens opengelegd. De overwinningspunten worden naast het speelbord gelegd. De ladingstegels worden gedekt naast het speelbord geplaatst en in elke kamer van het speelbord wordt er alvast één tegel opengelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de startspelermarker.

Elke speler neemt z'n persoonlijke spelersbord, z'n miniatuur, 3 ladingblokjes per kleur (waarvan hij er één van elke kleur op z'n bord plaatst, de rest ernaast). Het doel van het spel is om het meeste overwinningspunten bij elkaar te sprokkelen.
Twee speciale zaken in dit spel :
- als je een aantal keer schade oploopt, zal je adrenalineniveau stijgen en ga je sterkere acties kunnen uitvoeren
- als je een keertje wordt afgeknald, kom je terug tot leven, maar gaan de overwinningspunten die te verdienen vallen door je om te leggen, dalen



De spelers voeren om beurten, kloksgewijs, hun acties uit tot alle doodshoofdmarkers van het spoor zijn gehaald.
In je eerste beurt bepaal je voor je actie je startplaats. Je doet dit door 2 powerupkaarten te trekken, er één te houden en de andere te tonen. De kleur die staat afgebeeld is de plaats waar je start op het bord. Nadien wordt deze kaart afgelegd.

Tijdens je beurt voer je telkens tot 2 acties uit. Je mag deze uitvoeren in een willekeurige combinatie en ook meermaals kiezen. Je hebt de keuze uit :
1) rondlopen : verzet je miniatuur tot drie stappen, bewegen door je steeds orthogonaal (niet diagonaal). Je kan door een deur, maar niet door een muur (verrassend!)

2) dingen oprapen : je mag eerst één stap zetten en nadien zaken oprapen die op je plaats liggen (het gaat om lading of een wapen). Indien je lading opraapt, verwijder je de ladingtegel, verplaats je de afgebeelde ladingblokjes uit je voorraad op je bord, trek je eventueel een powerupkaart (indien afgebeeld op de tegel) en leg je de ladingtegel af. Je hebt een limiet van 3 ladingblokjes per kleur op je spelersbord, alsook een limiet van 3 powerupkaarten. Als je over deze limiet zou gaan, mag je het gewoon niet nemen. Als je een wapen opraapt, kies je één van de wapens uit de vitrine, betaalt de eventuele kosten (linksboven op de kaart, in ladingblokjes of powerupkaarten) en neemt de kaart op handen (het wapen is dan geladen). Je limiet is 3 wapens. Je mag een wapen afgooien om een nieuw te nemen. Je legt hiervoor het afgelegde wapen op de plaats van het wapen dat je uit de vitrine nam.

3) schieten : doorloop de volgende stappen om op elkaar te knallen
- leg een wapenkaart uit je hand voor je op tafel (je schiet deze nu leeg)
- bepaal één of meerdere doelen (afhankelijk van je wapen) in dezelfde kamer of in line-of-sight (erg makkelijk, alles in je eigen kamer en aangrenzende kamers als je naast een deur staat van die kamer).
- betaal eventueel extra kosten om extra schade aan te richten (hangt van je wapen af of dit mogelijk is)
- geef de tegenspelers schade en voer andere effecten uit (indien van toepassing). Je legt de bloeddruppels in je kleur op het spelersbord van een andere speler. Hierdoor komt deze speler op termijn in z'n adrenalinezones (hierdoor verbeteren z'n opraap en schietactie met één extra stapje vooraleer ze oprapen en schieten). Als je het killshot toedient, wordt er op het einde van je beurt gewaardeerd.

Waardering :
- 1 punt voor de speler die als eerste schade toebrengt
- 8/6/4/2/1/1 punten voor de spelers die het meeste schade toebrachten, bij gelijkstand wint de speler die eerder schade toebracht
- killshot, verplaats je bloeddruppel op het doodshoofdenspoor en leg het doodshoofd op de hoogst zichtbare punten van de speler (z'n puntentotaal dat te verdienen valt, gaat nu dalen)
- overkill, een 12de bloeddruppel wordt ook bij op het doodshoofdenspoor geplaatst. Elke extra schade wordt echter beboet in de vorm van markeerfiches (de tegenspeler wil wraak en legt bloeddruppels boven je bord). Indien de speler je in volgende beurten schade toebrengt, worden de markeerfiches als extra schade gezien. Indien je erin slaagt om meer dan 1 kill te doen met één beurt, scoor je 1 extra punt

Dood :
- geef alle spelers punten (zoals hierboven beschreven)
- verwijder alle schade en geef de bloeddruppels terug aan de desbetreffende spelers
- neem je miniatuur van het bord
- trek één powerupkaart, ook als je er al drie hebt
- leg één van je powerupkaarten af en plaats je miniatuur op de startplaats die de kaart aangeeft (kleur)

Einde van je beurt :
- herlaad wapens zo veel je wil door de gevraagde ladingblokjes van je speelbord te leggen of bij te passen met powerupkaarten
- vul alle zaken aan die je wegnam, zoals ladingtegels en wapens

Nadat alle doodshoofden van het spoor zijn genomen, eindigt het spel onmiddellijk (voor je eerste spel) of begint de "final frenzy" ronde. Ze draaien hun actiebordje om en zien iets andere mogelijke acties. Alle spelers zonder schade draaien hun speelbord om (de punten die nu te verdienen vallen zijn aanzienlijk kleiner). Alle spelers spelen eerst de lopende ronde uit en nadien hebben ze nog één beurt. Scoor na deze ronde nog alle spelersborden zoals hierboven beschreven. Deel ook de punten uit voor het doodshoofdenspoor. De speler met de meeste bloeddruppels krijgt weer de hoogste punten, bij gelijkspel scoort de speler die er eerst lag.

Het spel voorziet ook een apart overzichtje van alle wapenkaarten, maar de meeste spreken absoluut voor zich. Erg handig is ook het speloverzicht dat op de achterkant van deze bijlage is gedrukt. Daarnaast staan er in de spelregels nog 2 mogelijke varianten en een variant om met een fictieve speler aan de slag te gaan (zodat je ook met 2 spelers kan spelen).

Titel : Adrenaline
Auteur : Filip Neduk
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 12+

17-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
16-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Edenia
Edenia (BLAM!) :

+ de schaapjes zijn zo schattig, en bovendien allemaal uniek
+ het is een luchtig racespelletje met toch enkele mogelijkheden
+ op de website vind je een spelershulp (wat echt wel handig is)
+ je kan op diverse manieren winnen
+ het artwork is fabuleus grappig en schattig
+ er zullen mensen naar deze doos grijpen, dus je gaat zeker medespelers vinden
+ het heeft een aanzienlijke geluksfactor, maar voor de speelduur is dat niet onmiddellijk een probleem

- het is misschien een tikje te complex gemaakt om er een kinderspel van te maken
- een overzichtje bij in de doos was hier geen overbodige luxe, want er zijn wel enkele kleine regeltjes
- je kan op verschillende manieren winnen, maar eens een speler enkele goede beurten na elkaar kan maken, is het moeilijk om nog te counteren volgens mij (tenzij alle spelers elkaar in evenwicht trachten te houden)
- weer zo'n spelhandleiding in het onhandige, vierkante formaat, kies nu toch gewoon voor een boekje

Conclusie :
Edenia is een schattig spel, schapen in de ruimte is een thema dat al enkele keren gebruikt is, maar dat nu echt ook een makkelijkere uitwerking heeft gevonden. Eens je een speelsessie hebt doorgemaakt, weet je wel hoe het in elkaar zit. Maar of je dan ook echt zin hebt om onmiddellijk nog eens te spelen ... dat is de vraag. Ik leg dit spel graag nog een keertje op tafel om eens op een andere manier te spelen, maar ik vrees dat je net dat tikje te weinig in de hand hebt. Het is pure randomness en geluk, maar dat kan ook erg leuk zijn. Het is fijn om te zien hoe je schapen door het zwarte gat naar alle kanten vliegen, terugbotsen op de randen van het heelal en geteleport worden.

16-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In the name of Odin (NSKN)


In the name of Odin was een succesvolle KS van NSKN. Het beloofde een toegankelijke, rechtlijnige euro te worden en met het populaire viking-thema kon het niet mislukken. In het spel trachten de spelers door het uitspelen van actiekaarten nieuwe gebouwen op te richten in hun dorp, strijders te recruteren, langschepen aan te schaffen en beroemde vikingsleiders aan te trekken. Dit alles om op plundertocht te kunnen trekken en het meeste faampunten te verzamelen. De speler die aan het einde van het spel het meeste faam heeft weten te vergaren, wordt de Jarl en wint dit spel.

Het spel komt met héél wat materiaal, zijnde 1 speelbord, 5 spelersborden, 155 kaarten (90 actiekaarten, 20 gebouwkaarten, 17 heldenkaarten, 12 langschipkaarten, 16 plunderkaarten), 43 fiches (20 constructiefiches, 20 schadefiches en 3 vikingfiches), 5 scoremarkers en 90 plastic viking miniaturen (rode strijders, zwarte handelaars en blauwe zeilers). Het speelbord wordt voor niets anders gebruikt dan het behouden van een overzicht op de diverse kaarten (met vitrines voor alle soorten), de voorraad aan fiches, de voorraad aan viking-miniaturen en het scorespoor dat rondom het speelbord loopt. De spelers krijgen allen een persoonlijk spelersbord en alvast 6 actiekaarten op handen van de geschudde trekstapel.



Het spel verloopt over een aantal ronden, afhankelijk van de snelheid waarin de spelers de plunderkaarten zullen doorlopen. De spelers voeren om beurten hun acties uit, die telkens bestaan uit 2 fasen, de actiefase en trekfase.

1) Actiefase : tijdens deze fase mag een speler zoveel acties uitvoeren als hij wil. Voor de meeste acties moet je bepaalde symbolen afgeven die op de actiekaarten staan afgebeeld. De gebruikte kaarten gaan op de aflegstapel. Elke kaart kan maar voor één doeleinde gebruikt worden. De mogelijke acties zijn :
- actiekaarten ruilen (éénmalig in een beurt) : je mag één van je handkaarten ruilen met één van de vitrine. Je mag vooraleer je dit doet één van je actiekaarten afleggen om de vitrine volledig te vernieuwen.
- vikings verzamelen : spendeer 1/2/3 vikingsymbolen op actiekaarten van dezelfde kleur om 1/3/6 vikingminiaturen in je persoonlijke voorraad te nemen. Er geldt echter een limiet van max. 10 vikingen in totaal. Je legt een eventueel teveel af in de algemene voorraad.
- een held recruteren : spendeer het gevraagd aantal recruteersymbolen op actiekaarten om één van de helden uit de vitrine aan te schaffen. Indien je de de meest linkse held neemt, scoor je onmiddellijk 1 faampunt erbovenop. Schuif alle helden door naar rechts en vul de meest linkse plaats aan met een nieuwe held. Een speler kan slechts één held in z'n dorp hebben. Indien je een tweede aanschaft, moet je de andere onmiddellijk onder de trekstapel plaatsen. De eigenschap van de held is onmiddellijk van toepassing.
- de speciale eigenschap van een held gebruiken : voer de actie uit zoals omschreven op de heldenkaart. Leg de held nadien onmiddellijk onder de trekstapel heldenkaarten.
- een gebouw oprichten : spendeer 3 bouwvakkersymbolen en 1 constructiefiche om één van je gebouwen in je dorp op te richten. Je mag gebouwen nooit overbouwen en elk type maar één keer bouwen. De speciale eigenschappen en toekomstige kortingen worden onmiddellijk beschikbaar na het bouwen van het gebouw.
- een langschip aanschaffen : spendeer 3 zeemanssymbolen en koop een langschip uit de voorraad. Leg het op één van je aanlegkades aan je spelersbord. Je mag nooit een langschip vervangen. Vul de vitrine na de aankoop aan.
- een langschip laten terugkeren : spendeer 2 zeemanssymbolen om een langschip na een plundertoch terug naar de actieve kant te draaien.
- een langschip repareren : spendeer 2 zeemanssymbolen en verwijder 1 schadefiche van een langschip (zelfs al is het nog niet teruggekeerd na een plundering).
- plunderen : indien je minstens een held en 1 langschip op je spelersbord hebt liggen, mag je op plundertocht gaan. Doorloop de volgende acht stappen.
1) kondig de plundering aan : kies één van de plunderkaarten die je aankan qua bereik en manschappen
2) kies een langschip en controleer het bereik : vergelijk het bereik van je gekozen langschip met de plaats van de plunderkaart (de bovenste vergen bereik 1, de middelste bereik 2 en de onderste bereik 3), elke schadefiche op een langschip laat het bereik met 1 dalen.
3) spendeer vikings : elke plunderkaart en vikingfiche geeft aan hoeveel en welke vikingen een speler uit z'n persoonlijke voorraad moet afleggen in de algemene voorraad. Sommige gebouwen, helden en langschepen geven je hier een korting.
4) pas plundervoorwaarden aan : de andere spelers mogen 1 actiekaart spelen (met een max. van 3 in totaal) om de voorwaarden van de plundering aan te passen. Indien er minder dan 3 kaarten zijn gespeeld door de andere spelers worden de resterende van de trekstapel getrokken.
5) match de gevraagde actiesymbolen : de speler die plundert moet nu tegemoetkomen aan de voorwaarden van de drie kaarten die opengespeeld zijn door de tegenspelers en trekstapel. Alle gespeelde kaarten worden afgelegd.
6) ontvang faampunten : ontvang de punten zoals aangegeven op de plunderkaart en de zeezone (bereik) met plus- of minuspunten voor resterende kaarten op tafel (0/1/2/3 kaarten geven +1/0/-1/-2 punten). De resterende actiekaarten worden afgelegd en de plunderkaart wordt naast het spelersbord van de plunderaar gelegd.
7) beschadig het langschip : leg één schadefiche op het langschip dat op plundertocht ging en draai het om naar de inactieve zijde.
8) vul de plunderkaartenvitrine aan en trek kaarten : vervang de vikingfiche met die van naast het speelbord, schuif de plunderkaarten naar boven en vul de vitrine aan door de onderste plek op te vullen. De spelers die een kaart speelden om de plundervoorwaarden aan te passen trekken nu één extra actiekaart van de vitrine op handen. Nadien wordt de vitrine aangevuld.

2) Trekfase :
Nadat je alle gewenste acties hebt uitgevoerd, vul je je hand terug aan tot zes kaarten door kaarten te trekken van de trekstapel. Als de trekstapel is opgebruikt, wordt de aflegstapel geschud en als nieuwe trekstapel gebruikt.

Zo gauw de laatste plunderkaart is vervuld, eindigt het spel. De actieve speler mag geen acties meer uitvoeren en iedereen gaat over tot de eindwaardering. Je ontvangt faampunten voor :
- opgerichte gebouwen in je dorp (op je spelersbord)
- faampunten op gebouwde langschepen in je bezit (geen belang of ze beschadigd zijn of niet zijn teruggekeerd)
- elke set van 3 vikingen van dezelfde kleur (rood/blauw/zwart) is 1 punt waard
- elke set van 3 verschillende vikingen is 1 punt waard
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : In the name of Odin
Auteur : Krzysztof Zieba
Uitgeverij : NSKN
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 13+

16-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
15-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dokmus
Dokmus (Lautapelit) :

+ abstract, met een grote "A"
+ het spel verloopt snel en vlot en de spelregels zijn erg duidelijk (eens je aan het spelen bent)
+ je gaat toch telkens weer uitgedaagd worden om manieren te vinden om je tenten over de tegels te verspreiden

- die tentjes zijn niet de makkelijkste houten figuren om te hanteren
- het verschuiven en roteren van de tegels moet erg secuur gebeuren om geen tentjes te laten omvallen
- op zich is het verspreiden van je tenten het belangrijkste, ik heb het gevoel dat er net dat tikje te weinig inzit om interessant te blijven
- de doos is weer stukken te groot voor het weinige (doch mooie) materiaal dat erin zit

Conclusie :
Dokmus is zeker geen slecht spel en zal de abstracte speler zeker een uitdaging bieden. Ik vrees echter voor de herspeelbaarheid. Ondanks het feit dat de tegels dubbelzijdig zijn en er waarschijnlijk oneindig veel mogelijkheden zijn, lijkt het me toch steeds weer op hetzelfde uit te draaien. Als je echt opteert voor een abstract spel lijken andere spellen me meer geschikt dan deze titel. Het thema zegt mij persoonlijk ook niet zo erg veel en doet er overigens ook totaal niets toe. Het spel zit clever in elkaar, is strak en goed vormgegeven (met uitzondering van de onhandige tentjes), maar heeft me toch niet echt weten te overtuigen.
 

15-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Order of the gilded compass (Grey fox games)


Bij het doorlezen van de spelregels bekroop me een gevoel van herkenbaarheid. Alea Iacta Est van Aleaspiele blijkt van dezelfde auteurs en komt volledig overeen met dit spel, enkel het thema is ietwat aangepast en hier en daar zijn er enkele kleine wijzigingen aangebracht.

In de doos vinden we diverse gebouwtegels, 26 mapfiches, 36 artifactfiches, 6 collectiekaarten, 20 speciale eigenschapskaarten, 24 magische voorwerpen, 24 kennisfiches, 30 gezonken schatfiches, 20 missies, 36 schatten, 36 specialisten, 42 dobbelstenen en een startspelerfiche. Je kan dit spel op verschillende manieren opzetten en afhankelijk van je opstelling gaat het spel diverse richtingen uit. Je gebruikt telkens 3 A-gebouwen in combinatie met 1 B-gebouw en 1 C-gebouw. Afhankelijk van de gebruikte gebouwen gaan ook de bijpassende fiches al dan niet in het spel komen. Elke speler krijgt alleszins de 8 dobbelstenen in z'n kleur, een collectiekaart en één hergooi/kennisfiche. Kies een willekeurige startspelen en je kan er al aan beginnen.



Het spel verloopt over 5-6 ronden (bij 4-5/2-3 spelers) waarin de spelers om beurten hun dobbelstenen gooien en een gekozen aantal op één van de beschikbare gebouwen plaatsen. Nadat iedereen dit een keertje deed, hergooit de startspeler z'n dobbelstenen en legt hij wederom een combinatie af. Dit gaat zo door tot de lopende ronde waarin een speler z'n laatste dobbelsteen op een gebouw plaatst. Na het plaatsen van de dobbelstenen worden de gebouwen één voor één (van links naar rechts en boven naar onder) afgehandeld en verzamelen de spelers fiches, voordelen, ... die punten zullen opleveren aan het einde van het spel. De spelers krijgen hun dobbelstenen terug, de startspeler schuift één speler met de klok op en er begint een volgende ronde. Nadat alle ronden zijn afgehaspeld, wint de speler met het meeste goud (aangegeven op de fiches die je verzamelt).

De A-gebouwen :
1) archief : dobbelstenen dienen in sets te worden afgelegd. De dobbelstenen moeten in set allen dezelfde waarde hebben. Elke waarde kan in combinatie met z'n aantal maar één keer voorkomen op het archief. Je mag meerdere groepen gaan samenstellen of dobbelstenen aan je set toevoegen, zolang je niet zondigt tegen de voorwaarden. De speler met de hoogste combinatie (eerst meeste dobbelstenen, dan waarde) heeft als eerste de keuze uit één van de maptegels die erbij liggen. Daarna nemen alle andere spelers in volgorde ook een maptegel tot deze opgebruikt zijn. Dobbelstenen die niets opleveren worden in alle gevallen op de bibliotheek gelegd, waar ze later een hergooi/kennisfiche opleveren.
2) universiteit : hier kan je specialisten inhuren die in combinatie met je maptegels extra punten opleveren. Je dient hier enkele dobbelstenen te plaatsen of combinaties van waarde 5 (bv. 1-4, 2-3). Rangschik de dobbelstenen van lage naar hoge waarde. Indien er dobbelstenen uit de universiteit vallen, worden ze op de bibliotheek gelegd.
3) bibliotheek : elke dobbelsteen die hierop wordt gelegd, levert een hergooi/kennisfiche op die de speler voor zich legt. Je kan deze ten allen tijde gebruiken om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien. Aan het einde van het spel leveren 2 zulke fiches 1 goud op.

B-gebouwen :
1) veilingshuis : op deze locatie dienen straten gelegd te worden. Elke speler mag er maar één combinatie leggen en dezelfde combo mag er nooit liggen. Ofwel moet er verschil in lengte van straat zijn, ofwel moet de waarde hoger of lager zijn. Bij het afhandelen kiezen de spelers van hoog naar laag één van de openliggende artifactfiches. Deze fiches leveren goud op naar gelang het verzamelde aantal (waarde aangegeven op de fiches)
2) Schattenjagersgilde : werkt op identiek dezelfde manier als het veilingshuis en levert je een geheime missiefiche op. Deze tegel geeft een voorwaarde aan. Als je op het einde van het spel aan de voorwaarde voldoet, scoor je het afgebeelde goud.

C-gebouwen :
1) verborgen tempel : de spelers leggen een dobbelsteencombinatie van 2 dobbelstenen met waarde 7 op één van de vrije verborgen tempeltegels. Ze kunnen hier niet afgejaagd worden en krijgen deze tegels bij de afhandeling. Op deze tegels staan magische voorwerpen waarvan de kleur overeenkomt met die van de specialisten. Je dient ze daarom ook met hen te combineren om de waarde van de specialist te verdubbelen.
2) illuminatie : de spelers leggen dobbelstenen af naar gelang hetgeen dat de vorige speler legde (bv. speler 1 legt een vijf, de volgende legt verplicht een 5 en een andere waarde bv. 2, de derde speler legt verplicht een 5, een 2 en wederom een andere waarde). Je mag slechts één rij per speler maken, maar je mag verder aanvullen. Enkel de spelers met de twee langste combinaties krijgen een beloning. Bij de illuminatie krijg je speciale eigenschaptegels. De speler met de langste combo kiest als eerste één van de drie openliggende tegels, diegene met de tweede beste combo neemt als tweede een tegel en de laatste, overblijvende tegel gaat terug naar de eerste speler. Elke niet-gebruikte speciale eigenschap levert aan het einde van het spel 1 goud op.
3) gezonken galjoen : elke keer een speler hier dobbelstenen wil leggen, plaatst hij één dobbelsteen meer dan de vorige combo en telkens met een grotere gezamenlijke waarde. De eerste speler legt er één, de volgende twee, ... Daarna neem je hetzelfde aantal schatfiches als het aantal dobbelstenen die je aflegde. Je bekijkt de waarde en legt ze gedekt voor je neer. De speler die uiteindelijk het meeste dobbelstenen op het galjoen plaatste, mag 2 van z'n fiches definitief houden, de andere spelers die dobbelstenen hebben geplaatst, mogen één fiche houden. Elke tegel scoort aan het einde tussen de 1 en 3 goud.
4) Schattentoren : de spelers leggen één dobbelsteen op de toren (waarde 1-3 in de linkerkolom, waarde 4-6 in de rechterkolom), een tweede speler mag de onderste rij aanvullen zodat ze gezamenlijk 7 waard zijn. Na de ronde krijg je voor elke dobbelsteen van jezelf een schatfiche in de afgebeelde kleur. Dobbelstenen die uit de toren worden geduwd, komen in de bibliotheek terecht. De schatfiches zijn tussen de 0-3 goud waard.

Titel : Order of the gilded compass
Auteurs : Bernd Einstein & Jeff Allers
Uitgeverij : Grey fox games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

15-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
14-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Touria
Touria (Huch) :

+ een prachtig vormgegeven spel met een thematisch sterke uitwerking
+ de draaiende torens zijn een leuk gevonden gimmick
+ het is een racespel, maar naar het einde toe maken nog veel spelers kans op de winst
+ de speciale eigenschappen van de tegels zijn allemaal netjes opgelijst op de achterkant van het spelregelboek
+ de diverse acties staan op een apart blaadje en niet in de spelregels, dit onlast langs de ene kant de grootte van de spelregels en tijdens het spel is het handig om het actieblaadje door te geven zodat de spelers buiten hun beurt nog even kunnen nalezen
+ het spel is in het Nederlands verschenen door Geronimo-games, wat erg fijn is

- de speelduur is aan de iets te lange kant, je kan beter het voorgetelde introductiespel gebruiken
- bij een mindere lichtinval is het niet eenvoudig om de acties op de torens te onderscheiden
- het slot van het spel, zijnde opendraaien van de deuren is pure willekeur en geluk (maar stoorde me niet echt)
- het wordt op de duur wel eerder repetitief en niet meer zo uitdagend (voor de veelspeler)
- je kan pas echt aan de slag als het effectief jouw beurt is, op voorhand denken is een beetje moeilijk

Conclusie :
Touria is zonder twijfel een mooi spel, het is toegankelijk voor families, maar het vergt wel wat gewenning. Er zijn wel wat diverse acties en mogelijkheden en voor een beginnende speler is het niet altijd even duidelijk. Voor een doorwinterde speler valt het allemaal wel mee, maar is het dan weer iets te snel repetitief. Het is zo'n spel dat eigenlijk wat vis noch vlees is. Ik vind het eigenlijk wel prettig, maar het is niet zo dat het top is. De draaiende torens zijn leuk gevonden, maar zorgen er ook voor dat je je speelbeurt niet echt kan plannen en dat je pas effectief kan gaan nadenken als je beurt er daadwerkelijk is. Het materiaal is mooi, nodigt zeker uit tot spelen en je zal beziens hebben door eventuele voorbijgangers (op beurzen en spelevenementen) door dit artwork. Ik vermoed dat dit spel ook best met 3 spelers wordt gespeeld, dan gaat het veel vlotter en kom je sneller terug aan de beurt en stoort het misschien niet om naar 7 hartjes en 7 goud te spelen, bij 4 spelers is dit eerder aan de lange kant.

14-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.First class (999 games/Hans im Glück)


De nieuwe big-box van HiG, die in het Nederlands wordt verdeeld door 999 games, wij staan te trappelen. De nieuwe van auteur Helmut Ohley, de man achter Russian railroads, wij trappelen nog een beetje harder. Als we erg kort door de bocht gaan, zouden we dit spel ook wel Russian railroads the cardgame kunnen noemen misschien. Enerzijds omwille van het feit dat de auteur dezelfde is, anderzijds omdat het thema bij de treintjes blijft. Het spelmechanisme waarvoor men koos is echter compleet verschillend. Waar RR nog een beroep deed op worker-placement ga je hier met een soort van card-drafting aan de slag.

First Class komt als basisspel met onmiddellijk 5 modules bijgeleverd. In deze bespreking geef ik u graag een overzicht van het basisspel en een korte omschrijving van wat de modules toevoegen aan het geheel. Een spelletje First class loopt over 6 ronden, opgedeeld in 3 keer 2 ronden, met na elke even ronde een tussentelling. Aan het einde volgt nog een slotwaardering en de speler met de meeste punten wint het spel. Het basisspelmateriaal bestaat uit : 94 wagonkaarten (waarden 0/1/2/4/7/12), 16 postwagonkaarten, 72 basiskaarten (24 in 3 kleuren), 21 speleindekaarten, 12 conducteurs, 4 locomotieven, 24 blokjes, 48 munten 1 Konstantinopelfiche, 4 spelersborden, 1 scorebord, 1 startspelerfiche en 1 startspelerfiguur.

Het scorebord wordt terzijde gelegd en alle spelers plaatsen 1 van hun conducteurs op nul punten. De blokjes van hun kleur leggen ze naast dit scorebord. De wagonkaarten worden per waarde klaargelegd. Elke speler ontvangt een spelersbord, waaraan hij rechts 2 wagonkaarten legt waarde nul als start van z'n twee treinen. De twee resterende conducteurs worden net voor deze wagonkaarten gelegd. De houten locomotief wordt in de startplaats gezet en elke speler ontvangt alvast 1 munt die hij linksonder op z'n spelersbord plaatst op de voorziene plaats. De locomotieffiches worden in volgorde klaargelegd, alsook het Konstantinopelfiche. Elke speler ontvangt de 4 postwagonkaarten in z'n kleur. De speleindekaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd, er worden alvast vier kaarten als vitrine opengelegd. Daarnaast krijgt elke speler alvast één kaart (te kiezen om beurten uit een stapeltje gelijk aan het aantal spelers +1). Tenslotte neem je de kaarten met de groene achtergrond en leg je er 18 van open in 3 rijen. Het startspelerfiche leg je links naast de eerste rij en je kiest een willekeurige startspeler die de startspelerfiguur voor zich zet. 



Als je aan de beurt bent, neem je ofwel één van de openliggende kaarten uit één van de drie rijen of het startspelerfiche.
Indien je de startspelerfiche neemt, dan verwijder je onmiddellijk de eerste kaart uit de eerste rij en voer je de zaken uit die op de startspelerfiche staan. Je krijgt zelf 2 geld, de volgende speler krijgt niets, de 3de speler krijgt een wagonkaart waarde 0 en de vierde speler krijgt een wagonkaart waarde 0 of een upgrade van een 0 naar een 1. In de volgende ronde word je startspeler.
Indien je een kaart neemt uit de vitrine, heb je twee mogelijkheden. Ofwel voer je de actie uit die op de kaart staat aangegeven (zie onder) OF je doet een upgrade van één van je wagonkaarten en legt de kaart zonder gevolgen af. Als je een kaart uit een rij neemt en er op die manier voor zorgt dat er zoveel kaarten uit de rij zijn verdwenen als het aantal spelers, worden de resterende kaarten van deze rij uit het spel verwijderd.
Dit systeem wordt drie keer herhaald, zodat elke speler 3 kaarten heeft kunnen nemen. Resterende kaarten worden afgelegd en alles wordt in gereedheid gebracht voor de volgende ronde. Aan het einde van ronde 2,4 en 6 is er een tussentelling. Na ronde 6 volgt er nog een slotwaardering.

De verschillende kaarten :
- Nieuwe wagon nemen : je neemt de afgebeelde wagonkaart uit de voorraad en plaatst deze aan je trein. Je legt ze steeds rechts naast de vorige kaart. Is dit de vijfde kaart in je rij, dan leg je onmiddellijk één van je postwagonkaarten en mag je de overeenkomstige bonus activeren. Is dit de negende kaart neem je onmiddellijk de bovenste locomotieffiche en scoor je de afgebeelde overwinningspunten.
- Een wagon opwaarderen : draai de wagonkaart om naar de volgende waarde of neem de volgende waarde uit de voorraad. Let wel dat je wagonkaarten steeds in aflopende volgorde moeten blijven in de rij. Je moet dus eerst je meest linkse kaarten gaan opwaarderen om daarna de rechtsliggende kaarten te upgraden. Sommige symbolen geven een specifieke upgrade aan, terwijl anderen je de keuze laten. Je moet echter altijd wel stap voor stap opwaarderen.
- Je conducteurs bewegen : verzet je conducteurs het afgebeelde aantal stappen op je trein(en). Erg belangrijk is dat je je conducteur verzet op de treinen, want bij de tussentelling zullen enkel de kaarten tellen waar je conducteur gepasseerd is of op staat. Bereik je overigens als eerste met je conducteur een locomotieffiche (10de in de rij van kaarten) dan scoor je extra punten.
- Je locomotief bewegen : linksboven op je spelersbord start je locomotief vanuit Parijs. Telkens een kaart je in staat stelt om de locomotief te verplaatsen, zet je hem een aantal stappen naar links (zoals aangegeven op de kaart). Je kan de route langer maken door de passende kaarten te selecteren. Komt je locomotief op een puntensymbool scoor je onmiddellijk de afgebeelde punten. Passeer je een horlogesymbool scoor je de eigenschap bij de tussentelling.
- Je route langer maken : zie hier net boven
- Opdrachtenkaarten : worden naast je speelbord gelegd. Eens je voldoet aan de voorwaarden die bovenaan de kaart staan, mag je de kaart omdraaien (bovenop je normale beurt) en de bonussen onderaan de kaart uitvoeren.
- Speleindekaarten aanschaffen : naast je reguliere beurt kan je speleindekaarten aanschaffen tegen een betaling van 4 munten. Sommige actiekaarten laten je overigens ook toe om zulke kaarten te nemen. Hou ze naast je spelersbord en scoor hiervoor punten aan het einde van het spel. Vul nadien de vitrine terug aan tot vier kaarten.
- Geld : elke speler heeft een aflegplaats voor 12 munten. Je start het spel alvast met 1 munt. Als je munten krijgt, plaats je deze van onder naar boven en van links naar rechts op je spelersbord. Je mag de munten gebruiken als je aan de beurt bent naast je normale kaartenactie. Afhankelijk van de plaats waar je de munt wegneemt kan je gebruik maken van de bonus die het oplevert, zijnde een wagonkaart waarde 0 aanleggen, je conducteur of locomotief verzetten en een upgrade naar keuze doen. Je kan een munt ook omzetten in 1 overwinningspunt of voor vier munten dus een speleindekaart aanschaffen.

Tussentelling :
- bonussen voor je locomotief : voer alle eigenschappen uit die bij de horlogesymbolen staan die je gepasseerd bent met je locomotief. Je mag kiezen in welke volgorde je de bonussen neemt. Je kan ze wel maar één keer per waardering gebruiken.
- punten voor je treinen : tel de waarde van de wagonkaarten op waar je conducteur gepasseerd is of op staat, van beide treinen.

Eindtelling :
- voor elke resterende munt scoor je 1 punt
- punten voor speleindekaarten waaraan je voldoet

De speler met de meeste punten wint het spel.

Module A : opdrachten : brengt extra opdrachten in het spel, alsook verdubbelaars die je bij één van je kaarten kan inzetten. Deze leveren bij de waarderingen dubbele punten op.
Module B : postkaarten en beroemdheden : zijn ook verdubbelaars, de beroemdheden verdubbelen de waarde van de wagonkaart waaraan je ze toewijst, de postkaarten verdubbelen je uitbreidingen van je route vanuit Parijs.
Module C : wie is de moordenaar? : elke speler krijgt een verdachtenkaart bij aanvang van het spel die hij geheim houdt. In de loop van het spel ga je aanwijzingen kunnen verzamelen om te achterhalen wie de moordenaar aan boord is.
Module D : passagiers en bagage : je tracht passagiers en hun bagage onder te brengen in je wagonkaarten. Des te meer je er kan meenemen, des te meer punten zullen ze opleveren. Passagiers brengen overigens extra munten en een éénmalige bonus op. De bagage zal dan weer punten opleveren tijdens het spel en bij de eindtelling, alsook een éénmalige bonus.
Module E : wijken en mecaniciens : deze kaarten worden tussen je twee treinen geplaatst en hebben ook op beide betrekking. De wijken brengen extra punten op voor de wagonkaarten die net boven en onder de wijk liggen (als de conducteur hier gepasseerd is). De mecaniciens zijn een soort van mini-opdrachtjes waarvoor je de nodige bonussen ontvangt tijdens het spel als je eraan voldoet. 

Titel : First Class
Auteur : Helmut Ohley
Uitgeverij : 999 Games/ Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

14-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
13-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Not alone
Not alone (Geek attitude games) :

+ het concept één-tegen-allen, dat valt zeker in de smaak
+ het spel is erg fraai vormgegeven (zowel het artwork op de kaarten, de speeldoos, als de speelstenen)
+ het is even wennen aan de diverse locaties, maar het spel loopt daarna als een trein
+ er zit wel wat denkwerk achter je actie, vooral als creature
+ het is asymmetrisch, dus de spelervaring zal als mens of creature totaal anders zijn
+ het thema is niet alledaags en klinkt gewoon al spannend

- het is asymmetrisch, dus de ene partij zal het anders ervaren als de andere partij
- het is en blijft een luchtig "ik-kan-jou-doorzien-spel", dus je kan je kapot gaan analyseren (met AP tot gevolg)

Conclusie : Persoonlijk ben ik niet zo'n grote fan van dungeon-crawlers of asymmetrisch kaartspellen, maar laat dit spel nu net de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Qua thema is dit spel al erg fraai, maar ook het totale gevoel is bangelijk. De strijd tussen beide partijen verloopt ook redelijk spannend. Het feit dat je dit spel vooral moet "spelen" maakt het ook wel fijn, uiteraard ga je bepaalde zaken moeten afwegen (zeker als creature), maar uiteindelijk blijft het een beetje een gok voor beide partijen om al dan niet op dezelfde locatie uit te komen. Deductie is zeker aanwezig in de rol van creature, maar er zijn ook uitwegen. Opportuniteiten zien als mens en dit kunnen anticiperen als mens is een must. Ik leg dit spel graag nog vaak op tafel, want het weet mij keer op keer te boeien en eens je de locaties uit het hoofd kent, gaat alles nog vlotter en ga je nog meer aandacht kunnen besteden aan spelsfeer. In mijn ogen een aanrader als je houdt van het genre.

13-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Simurgh - Call of the dragonlord (NSKN)


Vandaag staat er nog eens een uitbreiding op het programma. Neen, geen kleintje dit keer, maar een volwaardige, grote doos volgepakt met materiaal dat onder verschillende modules naar hartelust kan gecombineerd worden met het basisspel, waarover je hier meer vindt : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2798708. In dit artikel geef ik je dan ook graag een overzichtje van de diverse modules en hun toevoegingen aan het basisspel. In de spelregels staan ook de best mogelijke combinaties en welke combo's er beter niet gemaakt worden met de diverse modules.

Module 0 : Diversiteit
Deze module heet bewust module nul, aangezien er geen expliciete wijzigingen zijn aan het basisspel. Deze module voegt gewoon extra materiaal toe, zodat er meer mogelijkheden zijn in het basisspel. Zo komen er 8 productietegels bij, 8 exploratietegels, 5 transformatietegels en 5 onderzoekstegels. Je voegt al dit materiaal gewoon bij de startopstelling van het basisspel en hanteert de reguliere spelregels.

Module 1 : Tovenaars
Qua extra materiaal worden de tovenaarsminiaturen gebruikt, alsook de tovernaars hun speciale eigenschapskaarten. Elke speler krijgt een tovenaar toegewezen in z'n spelerskleur bij aanvang van het spel. Er wordt één eigenschapskaart van de stapel getrokken en luidop voorgelezen, dit is de speciale eigenschap die de tovenaars dit spel kunnen hanteren. Het gebruik van deze eigenschap is een gratis actie, maar brengt voor sommige eigenschappen wel een kostprijs met zich mee. Een speler mag de eigenschap maar één keer per beurt uitvoeren.

Module 2 : Vergeten metropolis
Deze module is ongetwijfeld de grootste. Het voegt een extra dubbelzijdig speelbord toe aan het spel. De spelers zullen hun tovenaars over dit bord bewegen (deze module wordt best niet gecombineerd met module 1). Elke speler krijgt ook een stapel toverspreukkaarten met aan de ene kant een grote spreuk en een kleinere aan de andere kant. Er staat telkens op aangegeven welke grondstoffen een speler moet inruilen om de spreuk te mogen activeren en het aantal manna dat erdoor vergaard wordt. Als hoofdactie kan je een grote spreuk gaan vervullen. Het vervullen van een kleine spreuk is een gratis actie, alsook het terugroepen van je tovenaar naar de witte stad. Als je een grote spreuk lanceert, draai je de kaart naar de achterzijde. Het gewonnen manna wordt gebruikt om je tovenaarsfiguur te verzetten op het nieuwe speelbord (metropolis). Een kleine spreuk verloopt op identieke wijze. Als een speler z'n tovenaar terugroept van het speelbord, neem je niet meer deel op het Metropolisbord, maar heb je een extra drakenrijder om in te zetten op het standaardbord. Als je je tovenaar echter laat verder bewegen op het Metropolisbord ontvang je telkens de afgebeelde grondstoffen van je stopplaats. Komt de tovenaar helemaal bovenaan, plaatst hij z'n figuur op de hoogste plaats en ontvangt de overeenkomstige overwinningspunten. Alle andere spelers krijgen nog één speelbeurt en dan eindigt het spel.

Module 3 : Leiderschapstegels
Deze module introduceert een nieuw type van actietegels die de limiet van het aantal vazallen dat je per beurt mag plaatsen doorbreken. Het introduceert nieuwe opties, alsook een element van onzekerheid omdat spelers op deze manier van actieplaatsen gebruik gaan kunnen maken waar je niet echt op gerekend had. Het wordt allemaal een tikje onvoorspelbaarder.

Module 4 : Eigenschappen van het huis
Door elk huis z'n specifieke eigenschap te geven, zullen de spelers een spel nu asymmetrisch aanvangen. Elke speler heeft nu een unieke eigenschap voor z'n draken en kan speciale eigenschappen gebruiken om extra bonussen te ontvangen bij bepaalde acties. De spelers zullen echter eerst de eigenschappen moeten vrijspelen door de gevraagde grondstoffen te verwerven en af te geven. Zo gauw er aan de eisen voldaan is, wordt de huiskaart omgedraaid naar de actieve kant en kan de eigenschap gebruikt worden. Als gratis actie kan een speler dan éénmalig per beurt de eigenschap hanteren.

Module 5 : Queesten
Door queesten toe te voegen, kunnen de spelers op meer diverse manieren punten scoren. Ze gaan opdrachten vervullen waardoor ze extra overwinningspunten aan hun totaal kunnen toevoegen. Elke speler krijgt bij aanvang 2 queestkaarten van de trekstapel. Als een speler in z'n beurt aan de voorwaarden aan een kaart voldoet, mag hij als gratis actie de kaart voor zich openleggen. De speler legt een marker op de kaart om aan te geven dat de queeste vervuld is. Aan het einde van het spel worden al deze markers gebruikt om op de drakentegels te leggen. Vertrekkende van de laatste speler legt elke speler de markers op een drakentegel naar keuze. Ze tellen mee voor het behalen van de meerderheden op drakentegels (zie regels basisspel)

Module 6 : Schurken
Deze module introduceert een nieuw type van personages, de schurken. Ze gelden als een speerman, maar hebben daar bovenop naar een speciale eigenschap. De schurk vervangt bij aanvang van het spel één van de speermannen in de voorraad van de spelers. Daarbovenop krijgen de spelers een schurkenkaart die een speciale eigenschap met zich meebrengt. Als gratis actie kan een speler de eigenschap van de schurk gebruiken. Bij het aanwerven van nieuwe strijdkrachten kan een schurk in de plaats van een speerman genomen worden (indien beschikbaar in de voorraad).

Module 7 : Thuiskomst kaarten
Deze module bestaat uit een setje kaarten die voordelen bieden aan alle spelers. Het betreft de situatie waarin een speler z'n speelfiguur van bepaalde actieplaatsen terugtrekt. De linkerkant van de thuiskomst-kaart geeft het voordeel aan voor de actieve speler, de rechterkant geeft het voordeel weer voor de andere spelers. Het is dus geven en nemen bij deze module.



Titel : Simurgh - Call of the dragonlord
Auteurs : Andrei Novac, Pierluca Zizzi & Blazej Kubacki
Uitgeverij : NSKN
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

13-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
12-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Great western trail

Great western trail (Eggertspiele) :

 

+ voor de liefhebbers, dit is een stevige euro waar alles weer aan elkaar hangt en waar je tracht te comboën tegen de sterren op

+ het materiaal is fraai, duidelijk en de iconografie laat niets aan de verbeelding over

+ ondanks de zwaarte van het uitzicht en de lijvige spelregels speelt dit spel vlot, erg vlot

+ je zal voor – en tegenstanders hebben voor dit puntje, maar je speelt vooral op jezelf, je kan elkaar niet echt stokken in de wielen steken, dus je hebt “alles” zelf in de hand

+ er wordt snel vergeleken met Mombasa, wat een ongelooflijk pluspunt is

+ dit is een expertspel pur sang, met een leercurve ongetwijfeld, maar de eindscores liggen wel erg dicht bij elkaar

+ het thema is er natuurlijk maar opgeplakt (zoals bij elke euro), maar het is wel fraai vormgegeven

 

-       op de duur wordt het misschien wel wat repetitief
-      
als het wordt vergeleken met Mombasa, moet je dan wel beide titels in je kast hebben staan
-      
de spelersbordjes zijn gewoon van dik papier, geen erg daar je ze niet intensief gebruikt, maar wij houden toch meer van iets dikker karton
-      
in een eerste oogopslag lijkt het bord en al het materiaal wel wat druk en staat er zoveel te gebeuren dat je het overzicht misschien verliest, laat dit je wel niet ontmoedigen, want eens je een rondje gedraaid hebt, is alles superduidelijk

12-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (589)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Railroad revolution
  • Railroad revolution (What's your game)
  • imprESSEN : Mess machine
  • imprESSEN : Energy empire
  • imprESSEN : Hanamikoji

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!