IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Foto

10% korting op uw aankoop voor SpinLi-leden!!!


Flag Counter
Spellenclub SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Madame Ching (Hurrican games)


Met "Madame Ching" doet de Zwitserse uitgeverij Hurrican games z'n naam alle eer aan. We kunnen het gamma van deze uitgeverij vooral van de Mr. Jack serie, maar de laatste jaren echter van het betere, grafisch mooie familiespel met onder andere Augustus, Sidi baba en nu deze Madame Ching. Het spel is al geruime tijd verkrijgbaar, maar zal ook in Essen hun hoofdproduct zijn, vandaar dat hij z'n plaats in deze reeks zeker verdient.

In madame Ching bent u een jonge piraat onder het bevel van Madame Ching en struint u de Chinese zee af omstreeks het jaar 1808. U gaat op zoek naar rijkdom, geld en edelstenen en als u deze van uw tegenstanders afhandig kan maken, doet u natuurlijk twee keer winst. In het spel zal je verschillende expedities gaan uitvoeren en trachten deze zo lang mogelijk te laten duren en zo ver mogelijk laten reiken. Onderschat ook zeker niet de ontmoetingen die je tijdens je expeditie zal doen, zij zouden wel eens het verschil tussen winst en verlies kunnen bepalen.



Het materiaal is, zoals we gewend zijn van Hurrican, erg verzorgd en sfeervol. U krijgt een fraai speelbord waarop al het andere materiaal netjes een plaatsje krijgt. Er zijn 33 ontmoetingskaarten, 20 vaardighedenkaarten, 23 missiefiches, 55 navigatiekaarten (genummerd van 1 tot en met 55), 2 piratenschepen in de vier spelerskleuren en 45 goudstukken en 36 edelstenen (in 3 kleuren).

Bij aanvang van het spel plaatsen de spelers hun schip naast vak 1 op het speelbord, het andere schip plaats je voor je om aan te geven met welke kleur je speelt. Er worden een aantal missies opengelegd (afh. aantal spelers). De ontmoetingskaarten en navigatiekaarten worden geschud en op de desbetreffende plaatsen op het speelbord gelegd. De "Hong kong"- en "China Pearl"-kaart worden op het bord klaargelegd. Tot slot krijgt elke speler 4 navigatiekaarten op handen.



Een speelronde bestaat uit 3 fasen.
Fase 1 : trek een navigatiekaart per speler van de trekstapel, leg de eerste gedekt op het bord, de anderen open ernaast
Fase 2 : elke speler kiest in het geheim één van de navigatiekaarten uit z'n hand en legt ze gedekt voor zich
Fase 3 : de spelers draaien de gekozen kaarten gelijktijdig open. De speler met de hoogste waarde begint en doorloopt volgende stappen :
- hij voert z'n beurt uit
- indien je kan en wil mag hij ontmoetingskaarten spelen
- neem een nieuwe navigatiekaart uit de vitrine op handen

Een speler zijn beurt ziet er als volgt uit :
De uitgespeelde kaart stelt de speler in de mogelijkheid om z'n expeditie verder te zetten indien de kaart een hogere waarde heeft dan de vorige in z'n reeks. Indien het een kaart met een lagere waarde is of hij op het einde van het speelbord is aanbeland, eindigt de expeditie.
Indien de kaart een hogere waarde heeft en dezelfde kleur heeft als de vorige kaart verzet de speler z'n schip één stap horizontaal, indien de kaart een hogere waarde en andere kleur heeft, verzet hij z'n schip één stap diagonaal vooruit. (op deze manier gaat je expeditie verder reiken). Indien je door het bewegen van je schip een blauwe stippellijn overschreidt, krijg je een ontmoetingskaart. Kom je als eerste op vak 49 of 56 terecht, bereik je de haven van Hong Kong, neem je de kaart waarvoor je 10 punten scoort op het einde van het spel.
Is de gespeelde kaart lager, dan eindigt de expeditie en start je met de uitgespeelde kaart een nieuwe expeditie.

Als een expeditie eindigt (uitspelen kaart lagere waarde of je schip staat op het einde van het speelbord), bekijk je enkele zaken :
- hoe ver reikte je expeditie en liggen er missies die je kan volbrengen. Je neemt de overeenkomstige goudstukken en juwelen
- vaardigheidskaarten winnen : indien je uitgespeelde navigatiekaarten de nodige symbolen tonen, kan je vaardigheidskaarten winnen die je in de loop van het spel zeer goed zal kunnen gebruiken. Om zo'n vaardigheidskaart te winnen, moet je 3 dezelfde symbolen in je reeks hebben of 4 verschillende om de jokerkaart te krijgen. Zo gauw een speler de vier vaardigheidskaarten heeft gewonnen, wint hij ook de China Pearl-kaart (levert 5 punten op) en eindigt het spel na de lopende ronde.
- indien de speler geen missie kan vervullen en geen vaardigheidskaarten wint, krijg je een troostprijs in de vorm van een ontmoetingskaart.



Na het uitspelen van de kaart, het verzetten van het schip en eventueel afhandelen van de expeditie mag de speler één ontmoetingskaart uitspelen. Tenslotte moet de speler één van de navigatiekaarten nemen die in de vitrine liggen, de openliggende of de gedekte.
Als alle spelers hun speelbeurt hebben uitgevoerd, eindigt een ronde. Zo gauw de laatste missiefiche is weggenomen of de China Pearl in iemands bezit is, eindigt het spel na de lopende ronde. Na deze ronde krijgen de spelers 1 punt voor elk verschillend symbool dat ze nog in hun expeditie hebben zitten (handkaarten tellen niet meer mee).

Elk goudstuk telt voor één punt, een blauwe edelsteen voor 2 punten, een rode 3 punten en een witte edelsteen 4 punten. Daarnaast scoor je nog de afgebeelde punten op sommige ontmoetingskaarten, de Hong Kong-kaart, de China Pearl-kaart en vaardigheidskaarten. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste witte edelstenen, daarna de rode en blauwe edelstenen.

De vaardigheden :
Cartografie : je krijgt één extra handkaart op handen, zodat je meer keuze hebben gedurende het ganse spel
Navigeren tijdens de nacht : je mag een tweede kaart uit je hand spelen tijdens je beurt, deze kaart mag overigens tussen eerder gespeelde kaarten worden gestopt, je beweegt je schip conform de spelregels en neemt op het einde van je beurt een extra kaart van de trekstapel.
Strijd : je kan de navigatiekaarten van de andere spelers bekijken en er één van afnemen en één van jouw handkaarten in ruil geven
Meteorologie : indien je je expeditie beëindigt, mag je fictief 6 bijtellen op de waarde van je expeditie om op die manier een hogere missie te vervullen
Joker : heeft geen speciaal effect tijdens het spel, maar telt als een joker voor het bemachtigen van de China Pearl. Je mag meerdere jokers gebruiken in je combinatie van vier verschillende vaardigheden om dit te bekomen.



De ontmoetingen :
Madame Ching : telt als een symbool naar keuze bij het afsluiten van je expeditie om vaardigheden te bekomen
Dief : je steelt een edelsteen van een tegenspeler (deze neemt alle edelstenen in z'n handen en je trekt er één blind uit)
Sirene : een tegenspeler moet één van z'n navigatiekaarten in z'n expeditie tappen, het symbool dat erop staat telt niet meer mee
Verrader : trek een ontmoetingskaart uit de handen van een tegenspeler
Piloot : je kan een aggresieve actiekaart van een tegenstrever counteren of als navigatiekaart van een extra kleur uitspelen
Oude zeewolf : je mag al je vaardigheidskaarten die je reeds gebruikte nog een keer gebruiken
Orakel : trek 3 ontmoetingskaarten van de stapel
Onderhandelaar : hou deze kaart op handen tot het einde van het spel, kies één edelstenenkleur, je krijgt voor deze edelstenen telkens 1 punt extra. Je kan meerdere onderhandelaars cummulatief gebruiken
Geheime schat : zijn op het einde van het spel 1, 2 of 3 punten waard

Het spel komt overigens ook met een teamvariant voor 4 spelers en een variant zodat je het ook met 2 kan spelen.

Titel : Madame Ching
Auteur : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

13-09-2014 om 11:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
07-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Las Vegas Boulevard



Las Vegas Boulevard (Alea spiele) :


+ de uitbreiding voegen werkelijk iets toe aan het spel
+ alle uitbreidingen zijn makkelijk toe te voegen (een eigen selectie is misschien wel welkom, zie conclusie)
+ het materiaal is zoals steeds flawless
+ je moet compleet anders gaan denken dan bij het basisspel, er zijn héél wat meer mogelijkheden en je kan ook op andere manieren gaan scoren (één ding veranderde niet : mijn persoonlijke score blijft nog altijd laag )
+ fijn dat men de moeite heeft gedaan om al deze uitbreidingen in één doosje te stoppen ipv 6 verschillende uit te brengen

- als je met alle uitbreidingen speelt, speel je met diverse kleuren dobbelstenen en is het aanvankelijk wel wat onoverzichtelijk
- er is een uitbreiding qua aantal spelers, maar er zit dan onmiddellijk een uitbreiding bij die maar tot 5 spelers kan gespeeld worden, het had fijn geweest als dit ook met het maximum van het aantal spelers haalbaar had geweest

Conclusie : Vegas was al een erg goeie filler, een spel dat je met iedereen op tafel kan leggen. Persoonlijk vond ik het wel een nadeel dat je het erg gauw met het spel gehad hebt. Het basisspel zelf werd al gauw aangevuld met de variant (witte dobbelstenen) die het spel al enigszins interessanter maakte. Nu heb je héél wat meer mogelijkheden, maar ik raad u aan om net zoals ons ineens alle uitbreidingen erin te gooien en dan nadien zelf te bepalen welke je wel en niet wil gebruiken. Voor mij was het gebruik van de witte dobbelstenen bijvoorbeeld geen must meer, na het toevoegen van de kickers. De opdrachtkaarten en actiekaarten zijn wel een erg fijne aanvulling en laten de spelers ook toe om niet steeds het geld met de hoogste waarde te kiezen. Uiteraard moet je wel wat geluk hebben dat jouw gezochte geldwaarde in het spel komt. De vooropgelegde hoeveelheid geld dat bij elk casino wordt gelegd, had ik dan weer liever wat hoger gezien, we speelden met 3 en dan is 40.000 echt wel snel gelegd (zeker als al die 100.000-en en regenboogkaarten eruit komen). De regenboogkaarten zijn een fijn gimmick, een gokje en voor hetzelfde geld trek je ook nog eens de geldwaarde die op je opdrachtkaart staat, dus die stop ik er ook graag bij. Enkel de slotmachine hebben we nog niet gebruikt omdat dit slechts met méér spelers van toepassing is, dit is zeker iets voor bij een volgende gelegenheid. Eerlijk gezegd denk ik ook dat een uitbreiding tot 8 spelers niet echt nodig was, je hebt zelden zo veel spelers en bovendien stuurt het de speelduur onnodig de hoogte in, zodat het spelverloop misschien iets te traag wordt.

07-09-2014 om 12:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 225


Deelnemers : Nico, David & Arne
Gespeelde spellen : La isla, Five Tribes, Vegas + uitbreiding & Origin
Speeldatum : 06/09/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De nieuwigheden zijn nog een keertje op tafel gekomen. Van de Aleareeks hebben we Vegas eens in volle glorie, met alle uitbreidingen gespeeld en tot slot kwam ook het erg mooie Origin nog eens aan bod.

06-09-2014 om 23:44 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
05-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Princes of the dragon throne (Clever mojo games)


Deze titel is erg recent op de markt verschenen in de vorm van de Kickstarteditie. Ik heb er zelfs geen flauw benul van of het spel ook al daadwerkelijk bij jouw plaastelijke spellenboer te verkrijgen is. Het is alleszins wel de bedoeling dat het spel voorradig zal zijn op de GameSalute-stand in Essen, dus bij deze dan ook een toevoeging aan onze "Essen 2014"-lijst.

Princes of the dragon throne is een deckbuilder/setcollecting/meerderhedenspel. Op het eerste zicht is het allemaal nogal abstract, geschuifel met kaarten, grondstoffen en meerderhedenblokjes met een opgeplakt thema ... en dat is het op het tweede zicht ook nog. Dus als u op zoek was naar een typisch Amerikaans spel, dan moet ik u nu al ontgoochelen. Het neemt uiteraard niet weg dat het artwork op de kaarten meer dan behoorlijk is en ook de houten speelstukken zijn van deftige kwaliteit. Wat we wel erg jammer vinden is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de standaardversie en de deluxe-versie in dit spel. In de deluxe-versie krijgt u drakenmeeples en riddermeeples en deze dragen toch zeker meer bij tot de sfeer van het spel, nu zal u het moeten doen met hexagonale blokken (zij het dan een redelijk groot formaat) en de traditionele kubussen.

Naast een enorm speelbord krijgt u in de doos ook 95 grondstoffenfiches, 80 gildenmarkers, 72 grijze blokjes (bewakers van de kroon), 72 draken/burgerkaarten, 60 hexagonale houten speelstukken, 80 houten kubussen, 36 voordeelkaarten, 8 overzichtskaarten, 6 huiskaarten, 4 keer een startdeck met 10 beginkaarten en 2 speciale dobbelstenen. Op onderstaande foto ziet u het verschil tussen de standaard- en deluxe speelstukken.



In dit spel gaat u zoals zo vaak op zoek naar prestigepunten. Punten die u tijdens het spel op twee manieren kan halen, namelijk door een meerderheid te creëren bij een gilde in een bepaalde provincie en door nieuwe personage- en drakenkaarten aan te schaffen. Op het einde van het spel vindt er nog een waardering plaats waarbij u scoort voor meerderheden in het koninkrijk, in de gilden, bij de huizen, de aangeschafte burgers en draken.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, in elke gilde worden 2 grijze koninklijke wachters geplaatst, elke speler neemt de speelstukken in z'n kleur (waarvan hij één fiche gebruikt om de punten aan te duiden). Daarnaast krijgt elke speler z'n starthand van 10 beginkaarten die hij schudt en waarvan hij er 5 op handen neemt. Afhankelijk van het aantal spelers zijn bepaalde grondstoffen uit het spel ook beperkt (geld, schilden en schapen).



De spelers spelen om beurten hun volledige beurt die bestaat uit 3 fasen :
1) Aanvullen van burgers/drakenkaarten
Bij aanvang van het spel worden de zes vakken op het speelbord opgevuld met 3 willekeurige burger- en 3 willekeurige drakenkaarten. Indien er lege plaatsen zijn bij aanvang van een speler zijn beurt, vult hij deze plaatsen op met kaarten van de stapel naar zijn keuze (burger of draken)

2) Acties ondernemen
In deze faset moet de speler één (en slechts één) verplichte actie uitvoeren en mag hij daarnaast een aantal optionele acties naar keuze uitvoeren. Hij mag zelf opteren in welke volgorde hij dit doet en hoe vaak hij bepaalde acties wenst te ondernemen (van de optionele dan)

De mogelijke hoofdacties :
- Grondstoffen verzamelen : je mag tot drie handkaarten uitspelen om de afgebeelde grondstoffen in te slaan. Zijn bepaalde grondstoffen uitgeput, mag je ze één voor één bij je tegenspelers gaan oppikken, vertrekkende van je buurman. Sommige drakenkaarten vereisen wel een betaling (in schapen) om de grondstoffen te verkrijgen.
- Recruteren van burgers/draken : betaal de gevraagde grondstoffen die op de kaart staan afgebeeld (geld of schilden meestal) en voeg de kaart toe aan je aflegstapel. Nadien mag je één kaart uit je handen of aflegstapel verwijderen om je deck te zuiveren. Vergeet zeker ook niet de punten te scoren die de aangeschafte kaart met zich meebrengt. Tenslotte krijg je ook nog één blokje uit de algemene voorraad naar je persoonlijke voorraad
- Inbrengen van handlangers (blokjes) : je mag tot 2 burger en/of drakenkaarten uitspelen om je handlangers op het speelbord te plaatsen. De kleur van de kaart bepaald in welke provincie of bij welke gilde je het mag plaatsen. Indien je een drakenkaart speelt, mag je overigens een grijs blokje verwijderen en in je bezit nemen (deze kan je gebruiken voor enkele optionele acties).
- Verschuiven van handlangers : je mag tot 2 van je handlangers (eigen of vreemd) op het bord verhuizen. Je moet eigenlijk met niets rekening houden, je mag van de ene gilde naar de andere en van de ene provincie naar een totaal andere.
Indien je door deze of voorgaande actie een meerderheid aan handlangers creëert in een gilde mag je een eigen gildefiche op het bord leggen, scoor je 2 punten, krijg je het voordeel van de gilde in de vorm van een kaart die je in je aflegstapel stopt (deze komt later in het spel tot je beschikking en kan dan éénmalig gebruikt worden) en plaats je een hexagonale pion in het midden van het bord bij het desbetreffende gilde.

De optionele acties :
- kaarten afleggen : geef een grijs blokje af en leg zo veel handkaarten af als je wil (je mag geen nieuwe kaarten trekken)
- voeg tot twee nieuwe burger/drakenkaarten toe : geef een grijs blokje af en leg tot twee kaarten onmiddellijk op het spelbord over de daar reeds liggende kaarten
- promoveer een kaart : geef een grijs blokje af en leg een kaart uit een stapel op het speelbord bovenaan
- speel een voordeel van een gilde : indien je deze kaart ooit won en ze nu in je hand zit, mag je ze uitspelen en de actie éénmalig uitvoeren. Nadien wordt de kaart terug op de algemene stapel gelegd en kan ze terug gewonnen worden
- gebruik het voordeel van je huis : zie parlement onder

3) Vul je handkaarten aan tot vijf. Let op, in dit spel leg je resterende handkaarten niet af. Je vult je hand gewoon verder aan. Indien je trekstapel is opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.

Parlement : zo gauw een speler een bepaald puntenaantal bereikt, wordt het spel even onderbroken om een parlementsfase te houden. De speler met de minste punten kiest als eerste een huiskaart, daarna alle andere spelers in volgorde volgens de punten. De huiskaarten leveren enkele voordelen op die je tijdens het spel kan gaan uitspelen. De parlementsfase gebeurt als een speler 6, 13, 21, 30, 40 en 50 punten scoort.

Zo gauw alle plaatsen in de centrale gilden op het speelbord zijn ingenomen (vijf plaatsen per gilde) eindigt het spel en volgt de slottelling. Spelers scoren 5 punten voor meerderheden in het centrale gebied, de verschillende gilden, de huizen, het aantal burger en drakenkaarten in je speelstapel. Bij gelijke stand scoren alle betrokken spelers 2 punten.

De voordelen van de huizen :
- 1 korting op de aanschaf van nieuwe kaarten
- afleggen van een aantal kaarten bij aanvang van je beurt en onmiddellijk nieuwe kaarten trekken
- 2 bonusgrondstoffen nemen als je deze actie kiest
- bescherming tegen het verschuiven van je handlangers
- makkelijker verkrijgen van blokjes
- draken eten bij jou slechts 1 schaap

Titel : Princes of the dragon throne
Auteur : Fred MacKenzie
Uitgeverij : Clever mojo/Game Salute
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

05-09-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (2)
03-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Five tribes


Five tribes (Days of Wonder) :


+ prachtig materiaal (wat had u gedacht)
+ fantastisch mooie artwork op de kaarten en de geesten
+ flinke, grote overzichtskaarten met spelverloop en eigenschappen van de geesten
+ erg veel diepgang en enorm veel mogelijkheden
+ punten scoren kan op diverse manieren, ik denk niet dat er één winnende strategie is
+ speelt met 2, 3 of 4 spelers volgens mij even goed, met 2 is het biedsysteem wel minder interessant
+ het biedsysteem is wel erg interessant met 3 of 4 spelers, geef niet te veel op, want goud zijn punten op het einde van het spel
+ het is sfeervol, het ligt allemaal fijn in de hand, het speelt vlot, het heeft een beetje van alles zonder te overdrijven

- je kan je beurt niet echt plannen, je moet wachten tot je terug aan de beurt komt, gelukkig duurt dat niet zo lang (tenzij je trage spelers aan tafel hebt zitten)
- af en toe zit je je toch te vergapen aan al de mogelijkheden, dit spel heeft een leercurve en het verschil tussen spelers zal enkel groter worden naarmate de ervaring tussen de spelers scheelt vermoed ik

Conclusie : Ik zou deze imprESSEN nog heel wat lijviger kunnen maken, moest ik al mijn gedachtengangen hier neerpennen, maar ik geef u liever nog een korte conclusie. Five tribes is zo'n titel die thuishoort in een spellencollectie, basta. U speelt het spel erg vlot, u krijgt waar voor uw geld, u mag bieden, worker-(dis)placementen, eigenschappen inroepen, setcollecten, punten sprokkelen, moorden, mancala-en en dit allemaal zonder dat u zich eigenlijk afvraagt wat het allemaal met elkaar te maken heeft. Ik vind het een zegen dat Days of Wonder nog eens met dit soort titel op de proppen komt, Relic runners was niet slecht, maar dit is van een andere categorie. Deze past zonder twijfel naast Smallworld, Ticket to Ride en andere Piratenbaaien. Kwaliteit met een grote K.

03-09-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La isla



La isla (Ravensburger) :


+ dit is een erg vlot spelende Feld, vooral het feit dat je 3 van de 4 fasen simultaan kan afwerken is fijn
+ het materiaal is relatief retro, maar ons stoorde het eigenlijk totaal niet
+ dit spel past perfect in de mid-box-serie van Alea, leuke spellen met allemaal toch iets extra's dat moeilijk te omschrijven valt
+ het thema is redelijk uniek (maar totaal op het spelconcept geplakt) : uitgestorven diersoorten verzamelen
+ de goeie combo's zoeken in de kaarten is wel leuk
+ de kaarten zijn mooi en duidelijk

- het speelbord met scorespoor is van povere kwaliteit, gebruik toch ook het dikker karton waaruit de tegels zijn gemaakt
- de overzichtjes zijn volledig en makkelijk, maar de druk is zo klein, toch best een bril opzetten om te lezen
- combo's zoeken allemaal goed en wel, maar als je de juiste kaarten niet krijgt, kan je die bepaalde combo natuurlijk wel vergeten
- de kaartenhouders functioneren op zich erg goed, maar zijn ook wel van iets te lichte kwaliteit

Conclusie : La isla is zeker een leuke aanvulling voor de reeks. Dat het nu een Feld is, is niet echt zo zichtbaar vind ik persoonlijk. U gaat weer punten sprokkelen, maar dat is niet exclusief Feld en als u zich verheugd op een Trajaanse brainburner moet ik u ook teleurstellen. La isla is een vlot lopend spel waarbij u uw drie gekregen kaarten moet inzetten in de best mogelijke manier. De één voor de actie, de ander voor de grondstof en de laatste voor het eventueel scoren van puntjes. Absoluut geen flop, maar ook zeker niet top.

02-09-2014 om 20:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
31-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 224



Deelnemers : Sven & Arne

Gespeelde spellen : La isla, Five Tribes & Fifth avenue
Speeldatum : 30/08/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De eerste Essen-spellen komen nu al op tafel bij SpinLi. Sluit dus zeker de komende weken aan als u alvast een voorsmaakje wil van 's werelds grootste spellenbeurs!

31-08-2014 om 10:43 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Five tribes (Days of wonder)


Ik durf gerust te stellen dat we zéér enthousiast zijn om deze titel hier aan u te mogen presenteren en wel om verschillende redenen. Ten eerste zijn we ongetwijfeld met z'n allen fan van Days of wonder en meer bepaald de kwaliteit van hun materiaal. De stijl, de afwerking, het spelplezier, Days of wonder doet altijd goed z'n huiswerk en dat straalt ook van hun spellen af. Daarnaast omdat dit lieve lezer wel eens de grootste Essen hit van dit jaar zou kunnen worden. Relatief eenvoudige gameplay, maar erg veel diepgang. Combineer dat dan nog met een redelijk uniek concept (u gaat in plaats van werkers te plaatsen, werkers verwijderen) en dan kan er niet al te veel mislopen me dunkt. Bruno Cathala zelf, toch wel een gereputeerd spelauteur, noemt dit nu al z'n waarschijnlijk beste spel tot op heden en na het doornemen van de spelregels kan ik dit wel ergens begrijpen. Een definitieve conclusie wat wij er van vinden post ik natuurlijk weer in een imprESSEN na een speelsessie, maar bij deze geef ik u al graag een uitgebreid overzicht van FIVE TRIBES.



In "Five Tribes" speelt u de leider van een caravaan die halt houdt in het sultanaat van Nagala, waar de plaatselijke sultan recentelijk de geest heeft gegeven (niet die uit de lamp wel te verstaan). U gaat proberen uw macht uit te oefenen op de vijf plaatselijke stammen en trachten om ze aan uw kant te krijgen om zo de leiding over het land in te palmen. Vergeet zeker ook niet de eeuwenoude geesten te aanroepen, want ze zouden wel eens het verschil kunnen maken aan het eind.

Het materiaal :
U krijgt zoals steeds bij Days of Wonder meer dan waard voor uw geld. 5 overzichtsbladen met spelverloop en overzicht van de eigenschappen van de geesten, een scoreblok, 4 setjes met kamelen en spelerspionnen in vier kleuren, 1 biedspoor en 1 volgordespoor, 90 houten meeples en bijhorende stoffen buidel, 12 houten palmbomen en 10 paleizen, 30 stadstegels, 22 geestenkaarten, 96 gouden munten (waarden 1 en 5) en 54 grondstoffenkaarten (36 grondstoffen en 18 slaven). 

De spelopstelling :
De spelers kiezen een eigen kleur en krijgen hierin de kamelen en spelerspion, daarnaast krijgen ze een overzichtsblad en 50 gouden munten startkapitaal. De 30 tegels worden in een willekeurige 5x6 rechthoek klaargelegd en vormen het sultanaat. De meeples worden in de stoffen buidel gestopt en op elke tegel worden er 3 gelegd (blind getrokken uit de buidel). De grondstoffenkaarten worden geschud en er worden er 9 open gelegd als vitrine. Ook de geestenkaarten worden geschud en 3 worden er opengelegd. De palmbomen, paleizen en resterend goud wordt naast het speelveld klaargelegd.

Doel van het spel :
De spelers proberen zo veel mogelijk overwinningspunten te scoren. Ze verkrijgen deze door :
- 1 punt voor elke goudmunt
- 1 punt voor elke vizier (gele meeple) en 10 punten/speler waarop je een meerderheid aan vizieren hebt
- 2 punten per oudere (witte meeple)
- de som van de punten van je geesten
- de som van de punten van al de tegels die je onder controle hebt
- 3 punten per palmboom op de tegels onder jouw controle
- 5 punten per paleis op de tegels onder jouw controle
- de som van de punten voor elke serie van verschillende grondstoffenkaarten (1,3,7,13,21,30,40,50,60 punten voor 1,2,3,4,5,6,7,8,9 verschillende grondstoffenkaarten)



Een speelronde :
Een speelronde bestaat uit twee fasen. In de biedfase wordt er geboden voor de speelvolgorde en nadien voeren de spelers om beurten hun volledige actiefase uit. Tot slot is er nog een kleine opschoonfase en kan een volgende ronde van start gaan. Tot een speler ofwel z'n laatste kameel op het bord heeft geplaatst of er geen legale bewegingen meer mogelijk zijn met de meeples. In het eerste geval wordt de lopende ronde afgewerkt, in het tweede geval kunnen de spelers nog wel de gunsten van hun geesten aanroepen, maar hun gewone beurt vervalt dan.

Het bieden :
In de volgorde van het volgordespoor (zie foto boven) mogen de spelers een éénmalig bod doen. Ze kunnen opteren voor een vroege speelronde, maar dit zal hen wel wat centen kosten. De eerste speler doet een bod, betaalt het bod onmiddellijk aan de bank en plaatst z'n pion op de overéénkomstige plaats op het biedspoor. Daarna komen alle anderen in volgorde aan bod. Elk bod kan maar één maal uitgevaardigd worden (1,3,5,8,12,18 goudmunten). Nul kan meermaals (3 keer) worden geboden, waarbij diegene die later nul bood eerder aan de beurt zal komen. Vier spelers kunnen niet nul bieden, de laatste speler moet het bod van 1 wel aanvaarden en als startspeler aan de slag gaan.

De actiefase :
In deze fase doorloopt de actieve speler tot zes verschillende stappen.

* Stap 1 : verplaats je spelerspion van het biedspoor naar het volgordespoor. De speler die als eerste speelt, zal in de volgende ronde dus ook als eerste kunnen bieden, dit heeft ongetwijfeld z'n voordelen als je koste wat het kost startspeler wil blijven. Hou er wel rekening mee dat die zuurverdiende goudmunten je wel overwinningspunten opleveren op het einde van het spel.

* Stap 2 : beweeg de meeples. Je neemt alle meeples van een tegel naar keuze en verplaatst zo volgens een soort van Mancala-systeem (dat we nog kennen van Trajan) op de rondom liggende tegels. Er zijn wel drie regels waarmee je rekening moet houden. Je mag enkel stappen zetten naar orthogonaal aangrenzende tegels (dus niet diagonaal), je laat op elke tegel één (en slechts één) meeple achter en de laatste meeple moet op een tegel terechtkomen waar er reeds een meeple van die kleur aanwezig is. Je mag ook nooit onmiddellijk van de ene naar de andere tegel terugspringen. (indien je in een lusje kan bewegen, mag het wel, hiervoor moet je al minstens vijf meeples in handen hebben)

* stap 3 : voer een controlecheck uit. Neem de laatst geplaatste meeple en alle meeples van dezelfde kleur van de doeltegel. Indien deze tegel nu volledig leeg is, neem je controle over deze tegel door er een kameel van jou op te plaatsen. Deze tegel kan nooit meer afgenomen worden van jou. Op het einde van het spel scoor je voor deze tegels.

* stap 4 : de stammenacties. Afhankelijk van de kleur en de hoeveelheid meeples dat je in handen hebt, kan je bepaalde acties gaan uitvoeren :
- gele viziers : plaats ze gewoon voor je op tafel, ze leveren punten op aan het einde van het spel
- witte ouderen : plaats  ze gewoon voor je op tafel, ze leveren punten op aan het einde van het spel als je ze bijhoudt. Je kan ze echter ook gaan inzetten om bepaalde geesten aan te schaffen of hun eigenschappen te gebruiken
- groene handelaars : stop ze allen terug in de zak en neem evenveel grondstoffenkaarten uit de vitrine. Je neemt deze kaarten in de uitgelegde volgorde. (dus geen vrije keuze)
- blauwe bouwmeesters : stop ze allen terug in de zak en ontvang goudmunten. Hiervoor tel je alle omringende blauwe tegels van je doeltegel (doeltegel zelf telt ook) en vermenigvuldig je deze met het aantal meeples dat je terug in de buidel stopt. Je mag overigens een onbeperkt aantal slavenkaarten afleggen om de factor hier te verhogen.
- rode huurmoordenaars : stop ze allen terug in de zak en dood één andere meeple. Verwijder deze meeple en stop hem terug in de buidel. Deze meeple kan een meeple naar keuze zijn niet verder verwijderd van de doeltegel als het aantal meeples dat je in de buidel stopte of 1 gele of 1 witte meeple die bij een tegenspeler staat. Je mag ook hier extra slavenkaarten afleggen om het bereik van deze actie te verhogen (dus een meeple verder weg van de doeltegel te vermoorden). Als resultaat van deze actie kan het zijn dat je een tegel terug vrij maakt, je neemt dan ook onmiddellijk controle en plaatst een kameel

* Stap 5 : de tegelacties. Afhankelijk van de doeltegel moet of mag je nog een extra actie uitvoeren. Onderaan links op de tegel staat aangegeven welke actie het hier betreft. Staat er een palmboom of paleis dan MOET je een palmboom of paleis plaatsen op de tegel. De drie andere mogelijke acties zijn facultatief. Zo kan je 3 geld betalen om 1 grondstoffenkaart uit de eerste drie kaarten te kiezen, kan je zes geld betalen om 2 kaarten uit de eerste zes te halen of kan je 2 ouderen (of 1 oudere en 1 slavenkaart) afgeven om een geest aan te schaffen.

* Stap 6 : verkoop van grondstoffen. Deze stap is optioneel en zelfs enerzijds af te raden. Je voert hem meestal enkel uit als je een nijpend geldtekort hebt. Je mag een set verschillende grondstoffenkaarten verkopen voor de overeenkomstige gouden munten (zoals aangegeven bij doel van het spel). Uiteraard kan je beter tot het einde van het spel verzamelen, daar je dan meer combinaties kan maken.



Het opschonen :
Nadat alle spelers hun actiefase hebben afgehandeld worden zowel de grondstoffen- als de geestenkaarten aangevuld tot respectievelijk 9 en 3 kaarten. Dit wil dus wel zeggen dat er tijdens een ronde niet meer dan deze kaarten beschikbaar zijn. Speel je dus als allerlaatste kan het best wel eens gebeuren dat je op gebied van kaarten met lege handen achterblijft.

De geestenkaarten :
De geesten hebben allen een unieke eigenschap die je tegen de standaardregels laat zondigen. Er zit een handig overzicht bij het spel om hier snel een zicht op te krijgen. De kaarten en het andere materiaal is trouwens zoals steeds weer taalonafhankelijk, dus eens je de pictogrammen een beetje kent, mag dit ook geen problemen meer opleveren.




Titel : Five Tribes
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

31-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
30-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel Essen 2014
Lieve, trouwe bezoeker,

Misschien zit u er al een tijdje op te wachten, want vorig jaar waren we begin augustus al ijverig bezig met het oplijsten van de nieuwigheden die in Essen zouden verschijnen. Dit jaar opteren we voor een andere werkwijze, daar er lijsten genoeg te vinden zijn op het net die hetzelfde (en meer) brengen dan mijn lijst. Ik verwijs u graag door naar de Essenlijsten van BGG, Cliquenabend en Spielbox. U vindt daar overzichtslijsten, aanstiplijsten, afkruislijstjes, ... geen lijstje zo gek of u vindt het er wel.

Wat onze blog betreft, zullen we een nieuwe tendens ten volle proberen aan te grijpen. Het is namelijk zo dat héél wat spellen dit jaar vroegtijdig beschikbaar zijn. Vroeger werd zo goed als alles pas op Spiel geleverd en was het voordien gissen en raden wat het allemaal zou zijn. Persmededelingen genoeg, maar geen zicht op het definitieve product. Dit jaar hebben de uitgevers hun huiswerk aanzienlijk beter gemaakt waarschijnlijk en ook het concept Kickstarter speelt zeker z'n rol. Vandaar ook dat we gaan proberen om al op voorhand enkele spellen eruit te pikken, die reeds beschikbaar zijn en u deze voor te stellen.

Zo hebben we onder andere al met trots de spellen van Aleaspiele (La Isla & Las Vegas boulevard) voorgesteld en zullen er ongetwijfeld nog volgen. Ik hoop dan ook dat u hier massaal zal komen lezen en vooral een zicht krijgen op het feit of een spel al dan niet iets voor u is. Het is de bedoeling dat het op die manier makkelijker wordt om uw persoonlijk Essenlijstje samen te stellen.

Wij tellen alvast weeral af naar het grootste spellenspektakel van de wereld!

30-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
29-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Isla (Ravensburger/Alea spiele)


Deze titel werd al geruime tijd geleden aangekondigd op de Nürnberg speelgoedbeurs. Een nieuwe Alea met als auteur (oh verrassing) Stefan Feld kon niet anders dan voor interesse zorgen. Het betreft hier een spel in de gekende midbox-reeks van Alea, een reeks die opvalt met "kleine" grote spellen. Ook nu lijkt op het eerste zicht La Isla zeker geen verzwakking te zijn voor de reeks.



In La Isla gaan de spelers op een raar, onbekend eiland, dat elk spel er totaal anders uitziet, op zoek naar uitgestorven diersoorten. De waarde van deze soorten zal zoals een marktsysteem fluctueren en gedurende het spel en bij de eindtelling méér en méér waard worden. Ook voor het spelsysteem is de auteur op zoek gegaan naar iets wat we niet vaak zagen. Het spel speelt zich af op een 11-delig speelbord, maar de acties worden volledig gekozen met kaarten. Deze kaarten bestaan uit drie delen : een actie, een grondstof en een dierensoort.

  

Bij aanvang van het spel wordt het eiland opgebouwd. De 11 speeltegels kunnen op talloze manieren in elkaar geschoven worden. De eerste keer je eraan begint, is het toch wel even wennen, die rare vorm van de tegels. Alle kleine dierenfiches (waarvan er 35 zijn) worden willekeurig op de open velden van het speelbord geplaatst. Het speelbord met scorespoor en waarde van de diersoorten wordt klaargelegd. Hierbij moet ik wel ineens de vraag stellen waarom ze dit niet op dikker karton hebben gedrukt, het oogt wel wat goedkoop. De 5 paarse pionnen worden onderaan de dierensoortsporen geplaatst. Elke speler krijgt een kaartenhouden, 6 ontdekkingsreizigers (waarvan er één op de nul van het scorespoor wordt geplaatst), van elke grondstof één exemplaar (5 verschillende gekleurde blokjes) en één grote dierenfiche. Deze fiche telt voor 2 fiches en laat je allemaal in een andere richting vertrekken (maar het hoeft niet natuurlijk).
Het laatste spelmateriaal dat in de doos aanwezig is, zijn 180 speelkaarten, waarvan u er 120 kan gebruiken in uw eerste spel of allen eens u vertrouwd bent met het spel zelf. Ze worden in verschillende trekstapels naast het speelbord geplaatst.
De oudste speler krijgt de startspelerfiche en dan kan het spel beginnen.



Het spel verloopt over een aantal ronden, die opgedeeld zijn in een kaartfase en nadien vier afzonderlijke actiefasen. In de kaartfase krijgen de spelers 3 kaarten van één van de trekstapels. De spelers plaatsen deze drie kaarten gedekt en naar keuze onder hun spelersbordje onder de letter A,B en D. In de actiefase doorlopen we vier fase A,B,C en D. De fasen A,B en D kunnen eigenlijk simultaan afgehandeld worden. In fase C spelen de spelers om beurten, vertrekkende vanaf de startspeler.

- Fase A : de spelers draaien de kaart die ze bij A plaatsten om en steken deze in hun spelersbordje in één van de drie slots. Indien deze al vol liggen wordt de kaart op een andere kaart gelegd en wordt de desbetreffende actie afgedekt. De zichtbare acties stellen de speler in staat om een beetje te zondigen tegen de normale spelregels. Je mag van elke soort slechts één kaart hebben liggen, maar je kan wel combo's vormen van verschillende kaarten samen.

- Fase B : de spelers draaien de kaart die ze bij B plaatsten om en nemen de grondstof (houten blokjes) die op de kaart staat afgebeeld. De kaart wordt afgelegd.

- Fase C : vertrekkende vanaf de startspeler plaatsen de spelers hun ontdekkingsreizigers op het eiland. Is hun voorraad uitgeput, dan verplaatsen ze een ontdekkingsreiziger. Het plaatsen/verplaatsen van een ontdekkingsreiziger kost 2 grondstofblokjes van dezelfde kleur. De ontdekkingsreiziger dient dan ook op een plaats in overeenstemmende kleur te worden gezet. Zo gauw je ontdekkingsreizigers hebt staan op alle tegels rond een dierenfiche, neem je deze van het speelbord en scoor je punten afhankelijk van de waarde van de dierensoort. Je scoort ook nog de punten die staan afgebeeld op het speelbord, respectievelijk 2-3-4 punten.

- Fase D : de spelers draaien de kaart die ze bij D plaatsten om en zetten de paarse pion verder van de dierensoort die op de kaart staat afgebeeld. Je scoort onmiddellijk 1 punt voor elke dierenfiche die je van die soort hebt liggen. Vergeet niet dat de grote tegel voor 2 telt, dus ook 2 punten waard is.

Afhankelijk van het aantal spelers zal het spel eindigen zo gauw de opgetelde waarde van de paarse pionnen op de dierensoortensporen 7-9-11 tonen voor respectievelijk 2-3-4 spelers. De lopende ronde wordt nog volledig afgewerkt en er volgt een slottelling :

- 10 punten voor elke set van 5 verschillende dierensoorten die je verzamelde
- voor elke dierenfiche scoor je nog de punten die de dierensoort waard is (volgens de paarse pion)
- voor elke 2 resterende grondstoffenblokjes scoor je nog 1 punt

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende grondstoffenblokjes.



Het spel voorziet een handig overzichtje van de verschillende acties die de kaarten tonen (in diverse talen, Nederlands jammerlijk genoeg nog niet). Deze eigenschappen zijn overigens erg duidelijk, zo krijg je bijvoorbeeld een extra grondstof of punten bij het plaatsen van een ontdekkingsreiziger, mag je een paarse pion een extra plaatsje verzetten, moet je slechts één blokje afgeven om een ontdekkingsreiziger in te zetten, krijg je extra grondstoffen van bepaalde kleuren of kan je blokjes van de ene kleur gebruiken als een andere kleur.

Titel : La Isla
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

29-08-2014 om 07:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Florenza - the cardgame
Florenza - the cardgame (Placentia games) :




+
dit is een lijvig kaartspel, zowel qua aantal materiaal als qua spelverloop
+ dit is een groot bordspel verstopt in een "kleiner" kaartspel
+ u gaat op zoek naar combo's van grondstoffen, geld, architecten en de gebouwen die u in handen krijgt = leuk
+ u komt ongetwijfeld altijd wat te kort om alles te doen wat u graag wilde doen, kiezen dus
+ ondanks het feit dat het een lijvig spel is, zijn de spelregels redelijk simpel, je bent na een rondje er volledig mee weg
+ het spel is gestroomlijnd en kort, na 5 ronden is het al over en u heeft enerzijds spijt dat het al over is, dit is een goed teken
+ de kaarten en het artwork zijn van prima kwaliteit
+ het kaartspel is snel, snedig en erg vlot in tegenstelling tot z'n grote broer (het bordspel, dat dit jaar in een 2de editie op Spiel zal verschijnen)

- het omdraaien van de kaarten is zo'n gedoe, zelf wat meeples toevoegen kan misschien wel handiger zijn
- u heeft een grote tafel nodig en met groot bedoel ik echt wel een groter formaat dan een standaard Ikea-keukentafel (tenzij u deze kan verlengen)
- het Firenze-thema lijkt nu wel wat uitgemolken, we kunnen zonder problemen een ganse spellendag vullen met enkel spellen die dit thema dragen
- het bordspel is tactischer, heb je nog meer mogelijkheden en tierlantijntjes en heeft u (zo goed als) alles zelf in handen, de geluksfactor is daar een stuk beperkter (hoewel ik die in het kaartspel echt wel niet storend vind)

Conclusie : jammer dat deze titel zo lang in de kast is blijven staan, nadat we hem welgeteld 10 maanden geleden op Spiel 2013 oppikten.


27-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
26-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 223


Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Palazzo, Artus, Alea Iacta Est, Augsburg 1520, Eiszeit, Florenza the cardgame, Smallworld + verhalen en legenden, Royal Turf, Edel, stein und reich, Robinson Crusoë & Wie verhext
Speeldatum : 25/08/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De Alea-reeks is op één spellendag serieus geslonken. De grote dozen blijven echter over, maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn om hier spelers voor te vinden. Meer foto's vindt u overigens terug op onze FB-pagina, dus als u nog niet aangelogd bent, niet twijfelen!

26-08-2014 om 00:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
25-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 222


Deelnemers : Boualy, Liese & Arne
Gespeelde spellen : Ra, Tadsch Mahal, Glen More & Saint Malo
Speeldatum : 24/08/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De Alea-reeks wordt nu serieuzer aangepakt, hopelijk vliegen er morgen nog een reeks door. Vooral die gouwe ouwes die we hierdoor terug op tafel krijgen, zijn echt wel de moeite waard. De simpliciteit van die oudere spellen ten opzichte van de hedendaagse euro's is echt wel een wereld van verschil. Maar daarom zijn ze zeker niet slechter, verre van zelfs.

25-08-2014 om 00:02 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
23-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sultaniya
Sultaniya (Bombyx) :



+ Bombyx en artwork : moet ik nog meer zeggen? Flawless!
+ prachtige inlay in de doos, mooie edelstenen, verbluffende figuren (geesten in de lamp)
+ de tegels zijn fraai vormgegeven en passen perfect op elkaar
+ een puzzly-feeling waarbij je toch wel enkele belangrijke beslissingen zal moeten nemen
+ de diverse manieren om punten te sprokkelen, deels open info, deels geheim voor de andere spelers
+ de speelduur is zeker in verhouding met het speelplezier, dit is herspeelbaarheid (ik heb er nu al terug zin in om te spelen)
+ dit spel kan gespeeld worden met jong en oud, veelspeler of gelegenheidsspeler, maar er is een leercurve volgens mij
+ er zijn enkele karakters om uit te kiezen, die bovendien nog dubbelzijdig bedrukt zijn. Dit wil zeggen andere scoringsmogelijkheden

- jammer dat er geen overzichtjes zijn met de eigenschappen en kosten van de geesten
- uiteraard is dit een lichter familiespel, dus als je niet houdt van een snel, relatief luchtig puzzelspel dat er fantastisch mooi uitziet, dan mag je deze laten passeren

Conclusie : Must-have voor de collectie!

23-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ancient terrible things
Ancient terrible things (Pleasant company games) :



+ Het ziet er allemaal zeer sfeervol uit, zowel het speelbord, de kaarten, de fiches als de dobbelstenen zijn bovendien van prima kwaliteit
+ Het "lichte" horrorthema spreekt zeker aan, vooral omdat het spel zichzelf niet altijd té serieus neemt
+ Een individuele speelbeurt bestaat uit maar liefst 7 fasen, maar eigenlijk gaat het erg goed vooruit
+ Eigenlijk is dit een luchtig push-your-luck dobbelspel, waarbij je vooral je modifiërs goed gaat proberen aan te wenden
+ Je kan in het spel slechts enkele kaarten kopen, dus elk spel zal er ongetwijfeld ietsje anders uitzien voor jou

- Je wil eigenlijk veel meer kaarten en modifiërs aanschaffen dan je budget zal hebben
- De herspeelbaarheid qua speelgevoel zou wel eens beperkt kunnen zijn, zeker omdat dit in de categorie van de snellere dobbelspellen behoort en hiervoor misschien net ietsje te lang duurt
- Soms koop je een op het eerste zicht sterke kaart, maar als je dobbelsteenrol niet mee wil werken ben je er natuurlijk niets mee

Conclusie : Ik heb me best vermaakt met Ancient Terrible Things, het was een aangename ervaring. De spelregels waren op zich relatief duidelijk, er bleven echter wel enkele vragen omtrent het gebruik van speciale dobbelstenen en het hergooien ervan. Ik denk dat dit zo'n spel is dat door de meeste spelers een solide score zal krijgen, maar dat voor niemand een must is om in de persoonlijke collectie te hebben. Ik leg het graag nog eens een keertje op tafel, maar het probleem bestaat erin dat dit eigenlijk een fillertje zou moeten zijn en het hiervoor ietsje te lang duurt. De tekst op de kaarten is wel zéér duidelijk en prima omschreven. Ze laten eigenlijk niets aan de verbeelding over en zelfs een kleine tekstuele geheugensteun bij pictogrammen is voorzien.

22-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Twilight struggle
Twilight Struggle (GMT games) :



Voor deze titel ga ik een ietwat aangepast imprESSEN moeten schrijven, omdat we het spel na twee ronden hebben afgebroken omdat het helemaal niet mijn ding was en we geen zin hadden in enkele uren met tegenzin verderspelen. Misschien waren de verwachtingen gewoon te hoog, aangezien dit spel als nummer 1 op de BGG-ranking prijkt. Ik ga zeker niet beslissen of dit al dan niet terecht is, maar voor mij is dit zeker een signaal dat je aan lijstjes niet al te veel belang moet hechten. Eerst spelen en dan zelf uitmaken of het iets voor jou is of niet.

Graag begin ik, zoals gewoonlijk, met de positieve zaken :
+ thematisch zal dit spel ongetwijfeld prima in elkaar zitten, de historiek op de kaarten, in het spelregelboek en de verdeling op het speelbord van aanhangers US en USSR zullen ongetwijfeld geschiedkundig wel kloppen
+ de kaarten zijn van prima kwaliteit en sfeervol

Ik geef u dan ook graag enkele bedenkingen en zaken die ik persoonlijk minder vind :
- de fiches zijn petieterig en stralen niets uit, sommige fiches zijn bovendien nog voorzien van tekst (hiervoor heb je echt een vergrootglas nodig), houten speelstukken zouden hier zeker een fijne meerwaarde zijn (en zijn gezien de prijs van het spel misschien wel een must)
- de kaarten zijn ingewikkeld, sommigen te ingewikkeld, ze hebben betrekking op iets wat nog niet gebeurd is of op andere kaarten die nog in het spel moeten verschijnen, dus fiches leggen om dit te onthouden, kaarten opzij leggen ter herinnering ... allemaal wat omslachtig
- de Defcon-track, als je tegenstander onmiddellijk wat coups pleegt, is deze actie voor jou weeral onmogelijk, bizar systeem
- het puntensysteem dat op en neer schommelt is op zich nog wel oké, ik begrijp dat je elkaar wat in evenwicht probeert te houden, maar ondanks het feit dat een tegenstander z'n stinkende best doet en 19 punten voorstaat (met 20 ben je gewonnen) kan de andere speler met één enkele actie het spel toch winnen (raar voor zo'n stevig, langdurig, tactisch spel)
- de dobbelsteenrol, het blijft voor mij een absolute afknapper, een coup plegen is dus gewoon een zaak van geluk (dus heb ik dit ook nooit toegepast)
- de kaarten van US of USSR, het systeem is leuk en goedbedacht, als je een kaart van je tegenstander gebruikt, mag deze toch het effect uitvoeren. Allemaal goed en wel tot je een speelronde krijgt waarbij je beiden een hand vol kaarten van je tegenstander vasthebt
- het is vaak een geschuifel van fiches waar je niets tegen kan inbrengen, verdedigen is onmogelijk
- ik neem aan dat het spel beter wordt als je alle kaarten kent en weet wat er je te wachten kan staan, maar ik kreeg er totaal geen zicht  op
- het scoren van de gebieden hangt ook af van het spelen van een kaart en niet op vaste tijdstippen dus daar kan je ook niet echt naartoe werken (tenzij je het scorekaartje zelf vasthebt en nog enkele kaarten die de balans in je voordeel kunnen laten vallen)

Misschien hebben we het spel niet volledig juist gespeeld of lag het aan mijn ingesteldheid, maar ik vrees dat dit spel echt niets voor mij is. Jammer, want van Dominant Species ben ik wel fan en ook Urban Sprawl lijkt me wel oké (hopelijk binnenkort een speelsessie). Uiteraard zijn ook jullie bedenkingen welkom en mag u mij ervan overtuigen dat het spel beter is dan mijn eerste speelsessie deed vermoeden.

21-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
20-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 221


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Rokoko, Sultaniya, Ancient terrible things, Louis XIV & Stef Stuntpiloot
Speeldatum : 19/08/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De Alea-reeks begint zachtjes aan, maar dat komt helemaal goed. Ancient terrible things en Sultaniya mogen een imprESSEN verwachten en Louis XIV was weeral zo lang geleden. Deze laatste blijft in mijn ogen toch een verdomd goed spel (in zo'n klein doosje)

20-08-2014 om 00:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Karesansui
Karesansui (Gryphon games) :



+ het biedsysteem is erg leuk, om ter laagste bieden is een keer iets anders
+ u moet er van houden, maar zo weinig mogelijk strafpunten scoren ipv een miljoen punten verzamelen heeft ook z'n charmes
+ het materiaal is naar goede Gryphongewoonte mooi en stevig, het artwork had ietsje anders gekund naar mijn bescheiden mening
+ de doos en inlay zijn wederom van prima kwaliteit
+ dit spel speelt erg vlot en is een familiespel pur sang, hiermee leert u uw medespelers het biedsysteem in spellen
+ dit spel zorgt voor controverse rond uw speeltafel, schrik niet als geliefden elkaar de huid gaan volschelden

- dit spel is duur, te duur voor wat het is, persoonlijk zou ik het in een prijscategorie van 25 euro stoppen en dan schaf ik het spel zonder nadenken aan
- ik vind het artwork dus niet echt supertop op speelbord, persoonlijke harkjes, eigen speelborden en kaarten (maar misschien wilde men door de zachte pasteltinten vooral het Zen-gevoel creëren)

Conclusie : dit is zo'n spel dat echt wel leuk is en een spellenavond kleur kan geven. Het zit allemaal goed in elkaar, is makkelijk te spelen en uit te leggen en kan je volgens mij met bijna iedereen spelen. Het gaat vooruit en heeft een prima speelduur in verhouding tot het speelplezier (zeker als je de zwarte steen snel uit de zak trekt). We kunnen het enkel betreuren dat de kostprijs van de Gryphon spellen zo hoog ligt, want hun materiaal is altijd wel de moeite. Moest deze ooit ons pad kruisen tegen een deftige prijs, zullen we het zeker niet nalaten om het spel aan de collectie toe te voegen en dan nodig ik u graag uit om mee te spelen. We kunnen overigens met zes spelers aan de slag en dat gebeurt ook niet al te vaak in spellen.

20-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ancient terrible things (Pleasant company studios)


Ancient terrible things is een push-your-luck, die-rolling en die-modifying spel dat zich afspeelt in een horrorachtige setting ergens diep in een dichtgegroeid oerwoud. Een dappere crew van avonturiers trekt in de jungle op zoek naar naam en faam. Ze zullen echter stuiten op oude gevaren en mythische wezens en creaturen. Eén van hen zal het overleven en er een waardevol dagboek bijhouden dat nadien ... glimlachend in de oven zal worden gegooid. De trend is onmiddellijk gezet bij de beschrijving van dit spel. Het spel is een luchtig dobbelspelletje met spannend artwork, dat niet al te serieus mag genomen worden. De spelers gaan doorheen het spel op expeditie en trachten oude wezens te verslaan voor overwinningspunten. Ze doen dit door combinaties te gooien met de dobbelstenen. Daarnaast kunnen ze hiermee ook grondstoffen verzamelen, die op hun beurt dan weer kunnen worden ingezet om dobbelstenen te hergooien, aan te passen of actiekaarten te kopen die het tijdens je volgende tocht iets makkelijker zouden moeten maken.



Het spel bevat een prachtig geïllustreerd speelbord, meer dan 100 verschillende kaarten, grondstoffenfiches in vier soorten, enkele oude wezensfiches, een mooi spelersbord (met daarop de beschrijving van de locaties en de mogelijke dobbelcombo's om grondstoffen te verzamelen) en een set van 11 doorzichtige dobbelstenen in diverse kleuren. Op het materiaal zelf valt weinig af te dingen, het is allemaal mooi, stevig en erg sfeervol. De tekst op de kaarten is overigens erg duidelijk en vooral éénduidig zodat er geen ruimte is voor vragen of problemen.

Als speelvoorbereiding wordt het speelbord op de tafel gelegd en worden de diverse kaarten op hun plaats gelegd. Enerzijds is er een stapel met wezens die je moet bekampen, hiervan worden er zes op de verschillende locaties op het bord gelegd (bovendien krijgen ze ook een fiche met zich me dat aan hen gekoppeld is), een stapel met actiekaarten die in de handelspost te koop zijn en een stapel met prestatiekaarten (waarvan elke speler er al drie op handen krijgt). Naast het bord worden de verschillende fiches (waarvan elke speler er één van elke soort krijgt en van één soort twee zoals aangegeven op z'n spelersbord) en dobbelstenen geplaatst, alsook de vier succeskaarten (deze leveren extra punten op aan diegene die het meeste wezens van een bepaalde soort verslaat).

Als een speler aan de beurt is, doorloopt hij zeven fasen. Nadien gaat de beurt naar de volgende speler, tot alle spelers hun beurt hebben gespeeld. Het spel eindigt onmiddellijk als de stapel met wezenskaarten is opgebruikt of alle wezensfiches van het bord zijn genomen.
De zeven fasen even kort toegelicht :

1) Rivierboot-fase : deze fase wordt enkel uitgevoerd als er geen wezenskaarten meer op het speelbord liggen. Leg op alle locaties een wezenkaart en bijhorende fiche.



2) Exploratiefase : verplaats je figuur naar één van de mogelijke (met een wezen) locaties. Neem alle daar liggende fiches en voer optioneel de actie van de locatie uit.



3) Wanhoopsfase : indien je voldoende moedfiches (paars) verzameld hebt, kan je deze afgeven om het wezen van de locatie te verslaan, zonder hiervoor te moeten dobbelen. De waarde van het wezen is tegelijk het aantal moedfiches dat je moet afgeven alsook de overwinningspunten die het op het einde oplevert.  (in paars cirkeltje - zie bovenstaande afbeelding).

4) Ontmoetingsfase : In deze fase ga je de dobbelstenen voor het gevecht verzamelen en de gevraagde combinaties proberen op de mat (of de tafel) te leggen. Indien je het wezen verslaat, neem je de kaart van het bord in je overwinningspuntenstapel. Daarnaast kan je met je dobbelstenen ook grondstoffen gaan verzamelen. Indien je het wezen niet verslaat, moet je een wezensfiche nemen, deze leveren tot drie strafpunten op op het einde van het spel.
Het gooien van de dobbelstenen :
- neem alle groene (5) dobbelstenen
- je mag nu actiekaarten of prestatiekaarten spelen die andere dobbelstenen aan je hand toevoegen (geluksdobbelsteen = geel, prestatiedobbelsteen = blauw en paniekdobbelsteen = rood)



- gooi je dobbelstenen, je mag tot twee keer toe hergooien, maar er zijn aanpassingen mogelijk. Als je de groene dobbelstenen hergooit, moet je ze in principe allemaal hergooien. Je kan echter groene fiches afgeven om individuele dobbelstenen te hergooien. De paniekdobbelstenen mogen nooit hergooid worden. Voor of na elke gooi mag je actiekaarten en prestatiekaarten spelen die je dobbelstenen nog eens kunnen aanpassen. Af en toe zal je hiervoor prestatiefiches (blauw) moeten afgeven. Prestatiekaarten worden afgelegd, actiekaarten worden omgedraaid maar zijn de volgende ronde terug beschikbaar.
- na je definitieve gooi worden de dobbelstenen afgehandeld. Heb je de combinatie om het wezen te verslaan, dan worden deze dobbelstenen al gespendeerd hiervoor. Daarnaast leveren paartjes, drie dezelfde of een straatje je fiches van een bepaalde soort op (zie overzichtje op een meegeleverd kaartje)



5) Vreselijk wezenfase : indien je het wezen hebt verslagen, levert het je punten op op het einde van het spel. Ben je de eerste om drie wezens van een soort te verslaan, krijg je overigens ook nog eens succeskaart die je vier punten oplevert. Deze kaart wordt afgenomen als een andere speler meer wezens van die soort verslaat. Indien je het wezen niet hebt verslagen, moet je de onderste wezensfiche nemen, die je strafpunten oplevert. Indien je de laatste fiche neemt, is het spel onmiddellijk afgelopen.

6) Handelspostfase : de speler plaatst z'n pion op de handelspost en mag nu met geldfiches (geel) kaarten kopen uit de drie openliggende. Als je klaar bent met kopen, worden de kaarten doorgeschoven naar links en aangevuld. Wordt er niets gekocht, dan wordt de meest linkse kaart verwijderd en wordt de rij dan aangevuld.



7) Opschoonfase : trek nieuwe prestatiekaarten tot je een hand van drie hebt en draai al je gebruikte actiekaarten terug open zodat deze beschikbaar zijn voor de volgende ronde.

Einde van het spel : zo gauw de stapel wezenkaarten opgebruikt is of alle wezensfiches zijn weggenomen eindigt het spel. De spelers tellen de punten op hun verslagen wezens, punten op eventuele actiekaarten, succeskaarten en de kaarttegel (startspelertegel tijdens het spel en 1 punt op het einde waard). Daarna worden eventuele minpunten afgetrokken voor wezenfiches. De speler met de meeste punten, wint het spel.

Titel : Ancient terrible things
Auteur : Rob Van Zyl
Uitgeverij : Pleasant company studios
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+ (14+ op de doos omwille van het "Horror"-thema)

19-08-2014 om 07:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : DC Comics
DC Comics deckbuilding game (Cryptozoic Games) :



+ prachtige kaarten, sfeervol
+ de tekst op de kaarten zijn duidelijk en zorgden nooit voor problemen
+ het spel speelt vlot, erg vlot, je vliegt als het ware door het spel (erg aangenaam en dit al bij een eerste speelsessie)
+ het thema is aanwezig, maar het is niet zo dat je er erg op moet letten, het gaat enkel om het aantal power dat je bij elkaar sprokkelt en hier en daar een vaardigheid die niet echt superspectaculair met bepaalde helden of schurken verbonden is

- het feit dat het zo vlot speelt, zou er wel eens voor kunnen zorgen dat je snel uitgespeeld raakt
- er zijn ondertussen uitbreidingen beschikbaar, maar dit zijn telkens stand-alone versies, dwz dat u alle basiskaarten telkens nog een keertje bijgeleverd krijgt. Op zich geen erg, ware het niet dat je dan telkens de volle pot moet betalen, dus in dit geval liever boosters
- de doos is ietwat te groot voor het materiaal, u koopt héél wat lucht

Conclusie : Ik kon dit spel echt wel smaken. Zelfs in mijn eerste sessie slaagde ik erin om enkele leuke combo's op de speelmat te leggen. Het verschil tussen de spelers was wel erg groot, ik scoorde drie keer zo veel punten als mijn tegenstander, wat op zich misschien niet echt leuk is. Het artwork is zeker mooi en sfeervol, de teksten zijn éénduidig en makkelijk te spelen met een beetje basiskennis van het Engels. Allergrootste probleem is weer de kostprijs van dit doosje, zeker als je de verzendingskosten uit het verre Amerika nog moet bijtellen. Ben je een deckbuilding-fan, dan is het zeker het overwegen waard om deze aan te schaffen, maar hou er wel rekening mee dat u met uw Dominion en andere Thunderstones wel pakken meer variatie gaat hebben.

19-08-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (22)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (322)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (232)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid, tevens kunnen
    bestellingen geleverd worden op de spellenavonden van SpinLi !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Sushi go! (Zoch verlag)
  • Spelen met SpinLi 230
  • UFO farmer (Granna)
  • Spelen met SpinLi 229
  • Murano (Lookout games)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!