IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Foto

10% korting op uw aankoop voor SpinLi-leden!!!


Flag Counter
Spellenclub SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
08-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 198



Deelnemers : Wim, Kevin & Arne
Gespeelde spellen : Yedo, Medieval academy & Splendor
Speeldatum : 07/07/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : eindelijk Yedo eens kunnen spelen, dat heeft echt wel te lang geduurd. Ook de nieuwigheid Medieval academy kwam op tafel. Indien er nog gegadigden zijn om overdag eens langs te komen op dinsdag 08/07 dan horen we het graag.

08-07-2014 om 00:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medieval Academy (Blue Cocker games)


In Medieval Academy gaat u proberen zo veel mogelijk overwinningspunten te scoren door u te bekwamen in verschillende zaken die een page moet kennen en kunnen om een stoere ridder te worden. Het speelbord bestaat uit verschillende tegels die de verschillende vaardigheden voorstellen. Zo moet je galant leren zijn, dapper, tornooien winnen, hogere studies ondergaan, de koning dienen, queesten ondernemen en ook doen aan liefdadigheid. Voor elk van deze tegels zijn er ook gelijkgekleurde kaarten voorzien die het hart van het spel vormen. De spelers krijgen 10 schijfjes in hun kleur, waarvan ze er zeven op de sporen van de verschillende speelborden plaatsen. Het spel duurt zes ronden om precies te zijn, en elke ronde bestaat uit 6 fasen.



Fase 1 : Kaarten uitdelen
De kaartenstapel wordt geschud en elke speler ontvangt 5 handkaarten.

Fase 2 : Draften van de kaarten
De spelers kiezen één kaart uit hun handen en leggen deze gedekt voor zich neer. Daarna geven ze de resterende kaarten door aan hun buur. (afh. van de ronde wordt er kloksgewijs doorgegeven of tegen de klok). Dit wordt vijf keer herhaald zodat de spelers hun uiteindelijke hand tot stand brengen.



Fase 3 : Speel kaarten
Om beurten, vertrekkende van de startspeler, spelen de spelers één kaart uit. Ze verplaatsen hun schijf op het overeenkomstige spoor hetzelfde aantal stappen (zoals aangegeven op de kaart). Dit wordt vier keer herhaald, dus de laatste vijfde kaart wordt NIET gespeeld. Kom je op een plaats waar reeds een fiche staat, worden deze op elkaar gestapeld. De bovenste fiche is de leidende fiche.

Fase 4 : Scoren
Op elk speelbord staat aangegeven in welke ronde ze al dan niet worden gescoord. De spelers winnen (of verliezen) overwinningspunten afhankelijk van hun positie op het spoor.
- Speelbord galantie : de 1ste mag een schijfje op een willekeurig spoor 3 stappen zetten, de 2de mag er 2 zetten en de 3de mag nog 1 stapje zetten
- Speelborden kracht, tornooi en queest : de eerste 3 spelers krijgen overwinningspunten (met 3 spelers, krijgt de 3de speler niets)
- Speelborden onderwijs en liefdadigheid : de laatste 2 spelers krijgen strafpunten (sta je nog op nul op het spoor wordt je sowieso als laatste gezien, er kunnen dus meerdere spelers laatst zijn. Is dit het geval krijgt geen speler de strafpunten voor voorlaatste)
- Speelbord dienst aan de koning : afhankelijk van het behaalde niveau scoor je overwinningspunten (0-5 = 0 punten, 6-11 = 6 punten, 12 = 12 punten)



Fase 5 : Opschonen
Na ronde 3 worden op sommige speelborden de schijfjes terug op de startpositie geschoven (staat aangegeven met een symbool op de speelborden).

Fase 6 : Nieuwe startspeler
De startspelerfiche wordt linksom aan de volgende speler gegeven. En de zandloper wordt op de volgende ronde van het rondeoverzicht geplaatst.



Op het einde van ronde zes tellen alle spelers hun overwinningspunten en de speler met de meeste punten, wint het spel. In geval van gelijke stand wint de meest galante speler. Dit is het basisspel, er zijn echter ook héél wat varianten voorzien en een 2-spelervariant.

Titel : Medieval Academy
Auteur : Nicolas Poncin
Uitgeverij : Blue Cocker Games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

08-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Artifact



Artifact (WGG) :


+ dit spel krijgt nogal veel kritiek en een lage beoordeling, maar die vind ik eigenlijk niet terecht, in dit spel zitten erg leuke zaken
+ het spel geeft me een Nieuw Amsterdam-gevoel (vanwege zelfde auteur, maar ook spelconcept) en dat is positief te noemen
+ het feit dat het spel onder de verwachtingen bleef, zorgt ervoor dat u dit spel hier en daar aan dumpingprijzen kan aanschaffen : doen!
+ als u houdt van wat denkwerk, dan is deze titel toch wel wat voor u, vooral het op voorhand beslissen van welke acties je wil gaan uitvoeren is erg goed gedaan

- het spel blijft er toch een beetje muf uitzien, echt uitnodigend werkt het niet
- de spelregels zijn duidelijk na een eerste speelbeurt, maar ik had meerdere leessessies nodig om het door te hebben (en ik ben blijkbaar niet de enige). Het spel omvat nogal wat regeltjes en lijken aanvankelijk erg abstract. Tel daar nog enkele afwezige spelregels bij en gaten hier en daar en dan besef je dat het geen makkelijke opgave is aanvankelijk. Zelfs de startopstelling was al een beetje gepuzzel.
- de houten speelstukken zijn mooi en zeker een leuke meerwaarde, maar erg praktisch zijn die mannetjes niet, ze vallen constant om en ook de plaats op het speelbord is nogal beperkt (vooral het onderste gedeelte bij de opgravingen)

Conclusie : Ik hou deze imprESSEN bewust kort, want ik zou nog erg veel mijn gevoel kunnen omschrijven bij deze titel. Het geeft enigszins al aan dat het spel toch wat losmaakt. Het verdient echt zeker een betere score op BGG en is zeker niet de zwakste titel uit het WGG-gamma. Misschien speelt het feit dat de verwachtingen niet al te hoog waren hier ook een rol, maar een solide 7 is dit spel zeker waard voor mij. Aanvankelijk had ik het erg moeilijk met de regels en waren er toch wat onduidelijkheden. Hulp op BGG was er niet echt, want het topic is erg dun daar. Ik had in de loop van het jaar gehoopt dat WGG ergens het spel zou demoën, maar nooit lag deze titel op tafel, dat deed in mijn ogen ook het ergste vermoeden. Ik denk dat vooral de tijdsduur en het toch moeilijk uitleggen van dit spel daarvan de boosdoeners zijn, maar ik zou deze titel toch nog graag op tafel krijgen bij volgende gelegenheden. In één klap kwam ook Nieuw Amsterdam terug naar boven bij mij, ook een spel waarbij je elkaar echt wel dwars kan zitten en waar het erg belangrijk is om je acties te wikken en te wegen. Het nadeel is dat het spel wel wat last kan hebben van AP, maar dit ligt eerder aan de spelers dan aan het spel zelf. Neem zeker wel je tijd voor deze titel, want de vermelde 120 minuten hadden we met vier spelers nodig. Ik vermoed wel dat je het sneller kan spelen eens je het systeem doorhebt.

07-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kruiswoord



Kruiswoord (WGG) :


+ prima woordspelletje
+ een beetje een Qwixx-gevoel, met het invullen van het blaadje en de snelheid van het spel
+ het spelconcept is zo eenvoudig dat het echt goed is
+ een perfect reisspel en een ongetwijfelde hit op de camping

- je hebt niet echt veel mogelijkheden qua letterkeuze, maar dat is nu net de charme van dit snelle spelletje
- het dubbelzijdig bedrukken van de blaadjes zou nu toch stilaan standaard moeten zijn
- één van de dobbelstenen was niet echt goed bedrukt, geen ramp maar gewoon jammer
- het doosje is leuk, maar de vorm is niet echt handig om weg te stoppen, ze hadden deze evengoed in zo'n standaardkaartdoosje kunnen stoppen
- wat is wel een goed woord en welk niet, het Scrabble-probleem vormt zich weer

Conclusie : Ik heb dit spel zelf niet. Els en Ralda hadden deze titel meegebracht naar één van onze spellenavonden. Ik vond het een verrassing en zelfs een verademing in het woordspellengamma (dat niet onmiddellijk mijn favoriete spellen zijn). Het is een vlot, snel spelletje waarbij je uiteraard wat geluk moet hebben om de perfecte 5-letterwoorden te maken. Het feit dat je slechts korte woordjes maakt, zorgt er ook wel voor dat er minder discussie is over al dan niet goede woorden, vervoegingen, afkortingen en vertalingen. Zo lang je het zelf simpel houdt, valt dit probleem wel wat weg. Ik denk dat deze titel zeker in onze collectie thuishoort en erbij mag komen, maar een absolute must is het nu ook weer niet.

06-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2014 #3
Gisteren vonden we de nieuwe Spielbox in onze brievenbus. Uiteraard weer een magazine boordevol spelleninfo en vooral een erg leuke extra. Dit kaar was er een mini-uitbreiding voor Istanbul toegevoegd, de Kebab-shop. Naast het feit dat iedereen toch een Kebabzaak in z'n spel wil hebben, biedt deze nieuwe markttegel de volgende voordelen. De Kebabshop vervangt de fontein en heeft een dubbele actiemogelijkheid. Ofwel gebruik je de Kebabshop net als de fontein om je assistenten terug te roepen ofwel betaal je 2 geld om je familielid op een willekeurige andere tegel in te zetten. Je moet nu dus niet meer wachten tot een andere speler je familielid terug naar het politiebureau stuurt.

Daarnaast recensies van : (en u zal merken dat de meeste ook hier al op de blog verschenen)
- Helios
- Camel Up
- Caverna
- Istanbul
- Burgenland
- Norderwind
- Euphoria
- Invaders
- Steam Park
- Blood bound

Ook de reportage zijn weer de moeite :
- een dagje in het zog van een Kosmosvertegenwoordiger
- illegale kopieën van spellen in Argentinië
- spellen die hun zilveren jubileum vieren
- slagen-halen-spellen
- stad-opbouw-spellen

Bij de kleinere besprekingen en kinderspellen vinden we :
- Zieh Leine, Flynn
- Geisterei
- Raben stapeln met Schnabelgrün
- Zicke Zacke Ei Ei Ei
- Koboldbande
- Deutschland - das kartenspiel
- Parade
- Bang! the dice game
- Polterfass
- Eight-minute empire
- Pasha

Ook de twee portretten van Winsome games en vooral Michael Bruinsma (van 999 games) zijn erg interessant.

05-07-2014 om 09:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Burgenland


Burgenland (Ravensburger) :

+ wederom een vlot familiespel van Ravensburger
+ het is een spannende race waarbij je steeds dicht bij de overwinning komt
+ uiteraard is er wel een geluksfactor bij het trekken van de kaarten, maar je kan toch wel wat zaken
+ aanvankelijk denk je dat je niet echt moet nadenken bij dit spel, maar al gauw blijkt optimalisatie van je actie toch een goede keuze
+ de kwaliteit van de houten speelstukken is behoorlijk (ik had wel enkele misvormde figuren) en het speeloverzicht op het zichtscherm is prima gedaan

- de geluksfactor is echt wel aanwezig in dit spel, maar mij stoorde het niet echt
- de kartonnen fiches zijn weer van die typische Ravensburgerkwaliteit (iets te dun naar mijn mening dus)
- de kaarten zijn kleurrijk, maar men gebruikte twee tinten blauw en een roos en paars dat dicht tegen elkaar liggen. Er staan ook wel symbolen op de grensstenen, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar voor mij hadden de kleuren verder uit elkaar mogen liggen
- de spelregels van dit spel zijn enkel in het Duits, of in het Engels van de website te halen, een Nederlandstalige versie is er vooralsnog niet

Conclusie : Burgenland is een spel dat vlekkeloos in het Ravensburger-familie-gamma past. Het is een aangenaam tijdverdrijf en speelt ook erg vlot, het duurt niet te lang voor wat het is en een speelbeurt is erg kort. De bouwregels zijn allemaal verschillend, maar toch blijft het in de grond gelijk of je een huis, muur, paleis of bron bouwt, dat is prima. Ik denk echter niet dat er een Nederlandstalige versie van dit spel op de markt zal verschijnen, daarvoor is het net niet goed genoeg. Het is leuk, maar je hebt het allemaal al wel eens gezien. Dit is zeker een solide spel, maar als ik dan toch punten moet geven, lijkt 6,5 me een logische keuze.

05-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 197


Deelnemers : Els, Esmeralda, Kevin & Arne
Gespeelde spellen : Burgenland, Luchador, Kruiswoord, Artifact & Praetor
Speeldatum : 03/07/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Eindelijk Artifact eens op tafel gekregen en na alle negatieve kritieken waren we erg benieuwd. Een imprESSEN zal dus niet lang op zich laten wachten.

04-07-2014 om 00:57 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgenland (Ravensburger)


In Burgenland speelt u nogmaals de rol van een bouwmeester die in dit geval zo snel mogelijk een aantal gebouwen op het bord moet zien te krijgen. Afhankelijk van het aantal spelers krijgt u een set huizen, paleizen en muurdelen in uw persoonlijke voorraad achter je zichtscherm. De speler die als eerste al deze gebouwen op het bord krijgt, is de winnaar van dit spel.

Het spel bestaat uit een speelbord waarop een aantal burchten is afgebeeld. Elke burcht bestaat op zijn beurt uit een aantal bouwplaatsen en bronplaats waarop de spelers hun gebouwen kunnen plaatsen. De burchten zijn onderling verbonden met wegen en op deze wegen worden grensstenen geplaatst in verschillende kleuren. De kleur van de aangrenzende wapenschilden zal bepalen met welke kleur kaarten er moet betaald worden om gebouwen op te richten. Daarnaast krijgt u in de netjes georganiseerde doos 4 zichtschermen, 8 grensstenen, 13 bonusfiches, 80 gekleurde kaarten, 17 jokerkaarten, 12 bouwmeesterkaarten en 11 bronnenkaarten.

Bij aanvang van het spel worden de gebouwen verdeeld onder de spelers (zoals aangegeven op het overzichtje afhankelijk van het aantal spelers), krijgen de spelers handkaarten (de startspeler minder dan de volgende, ...) en worden de bonusfiches, bouwmeesterkaarten en bronnenkaarten op hun plaats gelegd. De bovenste bouwmeester- en bronnenkaart gaat bepalen waar en hoe er zal kunnen gebouwd worden.

De spelers komen kloksgewijs aan de beurt en hebben de keuze tussen twee mogelijke acties. Actie B is zonder meer de eenvoudigste, nl. 2 nieuwe handkaarten trekken. Er is overigens geen handkaartenlimiet. Actie A is natuurlijk de bouwactie en afhankelijk van het gebouw dat je wil plaatsen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Er kan steeds gebouwd worden op vrije plaatsen in één van de elf burchten op het speelbord. De grensstenen bepalen met welke kleur van kaarten je de bouw kan bekostigen. De bouwkosten bedragen steeds vier kaarten. Elke combinatie in de gevraagde kleuren is toegestaan.
- Muren : muren mogen op alle vrije bouwplaatsen gebouwd worden. Voor elke muur (inclusief de nieuwe) die in de burcht staat, krijgt de speler een jokerkaart
- Paleizen : in elke burcht mag maximaal 1 paleis gebouwd worden. Bovenop de kosten moet ook de bouwmeester betaald worden. De bovenste kaart van de bouwmeesterstapel bepaald hoeveel de kosten zijn. De gekleurde kaarten tonen in hun hoekje ook hoeveel geld ze waard zijn. Je mag te veel betalen, maar krijgt geen wisselgeld (of kaarten). Na het bouwen van een paleis wordt de volgende bouwmeesterkaart opengedraaid.
- Huizen : voor elk huis dat je wil oprichten in een burcht moet er reeds een muur voorzien zijn.
- Bron : na het betalen van de kosten (vier kaarten) leg je je bron op de plaats waar de rode pion staat (aangegeven door de bovenste bronnenkaart). Je legt de bronnenkaart af op de aflegvelden en krijgt het hoogste bedrag in kaarten. Er wordt een nieuwe bronnenkaart opengedraaid en de rode pion wordt op het nieuwe vak geplaatst.

Je kan in het spel beloningen verdienen : door het bouwen van een bron, door te bouwen op bepaalde velden, door bonusfiches. Als je deze beloning neemt, trek je kaarten zodat je de waarde haalt. Als je geluk hebt, kan het zijn dat je meer ontvangt, je moet niet terugbetalen. Daarnaast is er ook nog één grote burcht op het speelbord. Deze burcht kan ook bebouwd worden, maar op een iets andere manier. Hier moet je dezelfde of verschillende kaarten afleggen. Voor een muur bijvoorbeeld moet je of 4 dezelfde of 6 verschillende kleuren afleggen. Voor huizen geldt de verhouding 5 en 7 en een paleis 6 en 8. Een joker kan voor elke kleur worden ingezet of geldt als 3 geldwaarde.

De bonusfiches die je kan vergaren leveren je jokers op, geld waarde 3 of 5, een extra bouwplaatsje creëren in een burcht, vrij bouwen tegen betaling van 10, zondigen tegen bouwregels qua aantal muren voor huizen of aantal paleizen in de burcht.



Titel : Burgenland
Auteurs : Inka & Markus Brand
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 9+

04-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Las Vegas Boulevard (Alea spiele)


Las Vegas Boulevard wordt aangekondigd als de eerste uitbreiding van Las Vegas. De doos kreeg dan ook nummer 8 en één half mee. Of er op kort termijn nog een uitbreiding in de pijplijn zit, is echter niet bekend. In deze uitbreiding krijgt u zoals gebruikelijk de laatste tijd enkele nieuwe modules, zodat u het basisspel naar hartelust kan aanpassen. Ik geef u graag een overzichtje van de nieuwigheden. Een recensie van het basisspel vindt u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1847542

In het doosje vindt u niet echt veel materiaal moeten we eerlijk bekennen, 35 dobbelstenen en 33 kaarten om juist te zijn. Meer specifiek gaat het om : 8 gele, 8 grijze, 10 paarse, 2 witte en 7 grotere dobbelstenen in de verschillende kleuren. De 33 kaarten omvatten 1 overzichtskaart, 5 geldkaarten (waarde 100.000), 1 slotmachinekaart, 6 regenboogkaarten, 10 bonuskaarten en 10 actiekaarten.

 

De overzichtskaart toont het aantal geld dat bij elk casino te verdienen valt afhankelijk van het aantal spelers. In het basisspel was dit steeds 50.000 dollar. De achterkant van de kaart wordt gebruikt voor de variant met de paarse dobbelstenen (kickers). De kaart wordt ook gebruikt als startspelerkaart.

De 5 nieuwe bankbiljetten worden gewoon door de stapel geldkaarten geschud en kan in alle varianten gebruikt worden.

Er kunnen 8 gele, 8 grijze en 8 paarse dobbelstenen worden gebruikt om het basisspel uit te breiden tot 8 spelers. De 2 extra witte dobbelstenen worden gebruikt om de variant van het basisspel te spelen met 5 spelers.
De 7 grote dobbelstenen vervangen één kleine dobbelsteen bij een spel van 2 tot 7 spelers en tellen als twee dobbelstenen bij de telling van een casino. Voor de rest blijven de basisregels gelden.

De 10 paarse dobbelstenen worden gebruikt voor de variant met de "kickers". Uiteraard kan je de paarse dobbelstenen dan niet gebruiken voor een extra speler. Deze variant kan dan ook maar tot 7 spelers gespeeld worden. In het begin van een spel krijgt elke speler één paarse dobbelsteen in ruil voor één eigen kleine dobbelsteen. De "kicker" (paarse dobbelsteen) wordt gewoon meegerold en kan gebruikt worden om een dobbelsteen (eigen of vreemd) uit een casino te verwijderen. De paarse dobbelsteen verdwijnt uit het spel en de andere dobbelsteen gaat terug naar de eigenaar en kan terug gebruikt worden.

De regenboogkaarten worden tussen de geldkaarten geschud. Ze heeft steeds een waarde van 40.000 dollar. Nadat alle dobbelstenen zijn geplaatst en er wordt gescoord, worden de regenboogkaarten verwijderd en vervangen door de bovenste kaart van de trekstapel. Uiteindelijk zijn deze kaarten dus gewoon een gokje qua waarde. Deze variant kan met alle spelersaantallen worden toegepast.

De slotmachinekaart kan best gebruikt worden met meerdere spelers (5-8). De kaart wordt als zevende casino klaargelegd. De dobbelstenen die bij deze kaart gelegd kunnen worden, mogen elke waarde hebben. Je mag echter nooit een waarde leggen die er reeds ligt. De speler die op het eind de meeste dobbelstenen heeft gelegd, krijgt de meest waardevolle geldkaart, de tweede de volgende, ... Indien 2 of meer spelers evenveel dobbelstenen plaatsten, wint de speler met de hoogste opgetelde waarde op z'n dobbelstenen. Indien nog gelijk, wint de speler met de hoogste waarde op één van z'n dobbelstenen.



De bonuskaarten worden gebruikt bij 2-7 spelers. Aan het begin van elke ronde krijgen de spelers één kaart die ze geheim houden voor de andere spelers. Elke speler krijgt ook 1 dobbelsteen van de niet-gebruikte kleur en legt deze op waarde 1. Wanneer tijdens het scoren op het einde van de ronde een speler een geldkaart wint die qua kleur overeenkomt met de kleur op de bonuskaart, mag hij de waarde op de dobbelsteen verhogen (slechts één maal per ronde). Elke ronde verloopt op exact dezelfde wijze, elke keer met een nieuwe bonuskaart. De waarde van de dobbelsteen wordt op het einde van het spel vermenigvuldigd met 50.000 dollar en dit mag je bij je eindtotaal rekenen.

De actiekaarten kunnen met alle spelersaantallen gebruikt worden. In elke ronde krijgen de spelers één kaart die ze ten gepaste tijde kunnen uitspelen (zoals vermeld op de kaart). Je kan bijvoorbeeld een gelijkspel winnen met zo'n kaart, opnieuw mogen gooien, dobbelstenen terugnemen, een dubbeltje mogen veranderen in een waarde naar keuze, een casino vroegtijdig sluiten en scoren, geldkaarten vervangen, ...

Daarnaast wordt er ook nog een solitaire versie van het spel in de spelregels voorzien en een alternatieve versie voor het spel die het toch enigszins anders maakt.

Titel : Las Vegas Boulevard
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 1-8
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  8+

03-07-2014 om 11:31 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Madame Ching


Madame Ching (Hurrican) :

+ het materiaal en de afbeeldingen zijn prachtig (zoals we wel gewend zijn van dit huis)
+ het spelverloop is eenvoudig, rechtlijnig en prima als familiespel, we weten dit wel te smaken
+ met de bezoekerskaarten kan u roet in het eten gooien en uw tegenstrevers echt wel pesten
+ je kan opteren voor de opbouwende manier van spelen of of u de piratentoer opgaat en het vooral u medespelers lastig maakt
+ het is een sfeervol spel, met een niet-alledaags thema

- het bepalen van de speelvolgorde zorgde aanvankelijk voor wat kleine problemen, maar was snel verholpen
- het is echt wel licht en luchtig, dus als u iets steviger zoekt, laat u deze titel best links liggen
- u moet wel een beetje geluk hebben met de kaarten die u in handen krijgt, maar ook de speelvolgorde is erg belangrijk

Conclusie : Madame Ching is een leuk familiespel dat u volgens mij aan iedereen kan voorschotelen. Het heeft een aangename speelduur en korte speelbeurten. Eens u en de medespelers het spel wat in de vingers hebben, lijkt een dik halfuurtje spelen me geen onmogelijke opdracht. Het materiaal is erg verzorgd en schitterend vormgegeven. Het speelbord, het bewegen van je schip en het thema zijn verfrissend en enigszins vernieuwend dus dat is al een dik pluspunt op zich. Ik hoop dat we deze titel ooit mogen toevoegen aan de collectie, maar het is geen absolute must.

02-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 196


Deelnemers : Nico & Arne
Gespeelde spellen : Targi, Crokinole, Army of frogs, Mr. Jack in NY, Mr. Jack, Cappuccino & Kamisado
Speeldatum : 01/07/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Eerste bezoek van Nico aan de spellenzolder en zeker geslaagd, hopelijk mogen we hem nog verwelkomen!

01-07-2014 om 20:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Praetor


Praetor (NSKN games) :

+ het materiaal van het spel is zeer fraai vormgegeven
+ het is een worker-placement pur sang waarbij je de combo's op de tegels goed in het oog moet houden
+ je probeert je economiemotor op gang te krijgen, maar kan dit toch op diverse manieren doen
+ de scores lagen op zich nog relatief dicht bij elkaar, alhoewel de winnaar wel wat voorsprong had
+ het inzetten van arbeiders die dan ervaring winnen en bij een zes op pensioen moeten is goed gevonden
+ je gaat een evenwicht moeten zoeken in je arbeiders en de kosten die ze met zich meebrengen (maar je kan wel doorgaan, persoonlijk had ik te braaf en te voorzichtig gespeeld)

- op sommige dobbelstenen waren enkele ogen niet echt goed zichtbaar (geen noemenswaardig probleem op zich, want je kan de waarde nog zeker zien)
- dit spel zou wel eens last kunnen hebben van AP, de tijdsduur is ook wel stevig als je het de eerste keer speelt. Ik denk wel dat volgende potjes véél vlotter zullen verlopen (als iedereen het spel kent)

Conclusie : Praetor is een zeer solide workerplacementspel dat zeker z'n strepen verdient. Ik vrees echter dat het spel wat achter de radar zal vliegen omdat het zeker niet het enige spel in z'n soort is en omdat het thema toch al stilaan uitgemolken is. Ik zou u toch graag de raad geven om het spel op z'n minst een keertje te proberen, want het is echt wel een leuk, niet al te moeilijk spel waarbij u arbeiders gaat inzetten, grondstoffen en geld verzamelen en vooral naar de puntengerichte acties gaat proberen ondernemen.

01-07-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The sheep race


The sheep race (Ghenos games) :

+ de schaapjes zijn leuk en de afbeeldingen op de kaarten magistraal
+ het heeft een hoog Royal Turf-gehalte en dat is zeker positief
+ het tactisch weghalen van de blokjes geeft je toch meer mogelijkheden dan je aanvankelijk dacht
+ er kan wel wat animo rond de tafel ontstaan als nou net jouw schaap de finish niet haalt

- je bent uiteraard nog wel afhankelijk van de dobbelsteenrol om te bepalen welk schaap beweegt
- de tijdsduur was naar mijn gevoel iets te hoog voor dit type van spel, één of twee races gaat nog, maar dan nog een finale spelen is er te veel aan
- de fiches en het speelbord (karton in het algemeen) is niet van de beste kwaliteit en niet in verhouding met de schaapjes en de kaarten
- aanvankelijk is het gedoe met de blokjes niet makkelijk om door te hebben, maar na een potje is het wel duidelijk

Kortom : The sheep race is vooral een aantrekkelijk spelletje op het zicht. Passeer je een tafel met dit spel zal je ongetwijfeld geïnteresseerd blijven staan. De schaapjes zijn superschattig en grappig en ook de animo zal aanwezig zijn. De kartonnen fiches zijn nogal klein en van mindere kwaliteit wat op zich jammer is, maar niet onoverkomelijk. Het spel zit op zich wel prima in elkaar. De schapen vertrekken met verschillende mogelijkheden en in diverse omstandigheden, de ene baan is al sneller dan de andere (dit laatste heeft dan vooral betrekking op de dobbelsteenworp). De dobbelstenen zijn prima gevonden, één gewone D6 en de anderen met waarde 0-0-0-1-2-3 en 0-0-0-0-0-2, dit zorgt ervoor dat de snelle banen toch meer uit de verf komen dan de trage, maar het is niet noodzakelijk.  De spelregels zijn op zich duidelijk en volledig, maar hadden bij mij toch meerdere leessessies nodig op bepaalde punten dan normaal. Er worden vaak kleine regeltjes tussengevoegd, zodat je geen overzicht meer houdt op het geheel. Eens je echter een potje achter de rug hebt, is alles duidelijk en snap je ook waarom de kleuren van de blokjes zo belangrijk zijn. Vooral de witte jokerblokjes gaan het verschil maken in de race, maar gaan ook duidelijk je intenties op tafel leggen. Blind bieden is hier zeker nodig, maar al gauw ga je wel doorhebben wie wat heeft geboden. The sheep race is een leuk race-bied-spel dat in de reeks Royal Turf, Change horses, ... thuishoort, maar persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan Royal Turf.

30-06-2014 om 08:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 195


Deelnemers : Koen, Patrick, Lien & Arne
Gespeelde spellen : The sheep race & Istanbul
Speeldatum : 29/06/'14
Speelplaats : Spellen spelen bij Koen en Meena
Opmerkelijk : Het was wederom gezellig en erg lekker, bedankt voor de fijne dag en dito start van de vakantie!

29-06-2014 om 20:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
28-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 194


Deelnemers : Wim, Arno, Nico, Elke, Lieve, Tim, Ronny & Arne
Gespeelde spellen : Qwixx kaartspel, Praetor (foto), Madame Ching, Helios & Basari
Speeldatum : 28/06/'14
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkelijk : toch nog wat speelgelegenheid op het einde van juni. Hopelijk de aanzet voor een speelse zomer

28-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
22-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 193


Deelnemers : Nele, Johan, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Qwixx kaartspel, Qwixx dobbelspel, Concept & Splendor
Speeldatum : 22/06/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

22-06-2014 om 10:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
15-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praetor (NSKN games)


Praetor stond al tijdens Essen 2013 op onze wishlist, maar het spel haalde het evenement uiteindelijk niet. Het zou nog een halfjaar duren vooraleer het op de markt kwam, maar nu is het eindelijk zo ver. In dit spel proberen de spelers zo veel mogelijk punten te vergaren om in de gunst van de keizer te komen. Het spel is een pure eurogame met een Romeins thema. Dit keer gaat u echter geen poppetjes of pionnetjes moeten inzetten, maar dobbelstenen. Bovendien gaan werkers ervaring opdoen en sterker worden (door de dobbelsteenogen te verhogen), komen deze echter op een "zes" te staan, zullen ze op pensioen worden gestuurd en gaan ze u vooral nog wat kosten en weinig opbrengen. Met dit heb ik eigenlijk ineens al het belangrijkste "nieuwe" aspect van dit spel voorgesteld.

In Praetor neemt u de rol aan van een Romeins ingenieur en werk je samen met de andere spelers om een fantastische stad op te bouwen. Je moet de gelimiteerde grondstoffen verstandig aanwenden en nieuwe grondstoffen zoeken, nieuwe arbeiders aanschaffen terwijl de ouderen op pensioen gaan. Je bouwt nederzettingen om het volk gelukkig te houden en aanbidt de goden om hun gunsten. Caesar zal je belonen als je jouw kostbare grondstoffen afstaat voor de bouw van de muur van Hadrian.

Het spel omvat héél wat mooi en rijk geïllustreerd materiaal. Maar liefst 42 stadstegels worden gebruikt om de stad op te bouwen. 14 stadsmuursegmenten waaraan u kan gaan bouwen. 5 spelersborden met een A- en B-kant voor een veranderlijke speelervaring, 1 scorebord waarop ook de speelvolgorde wordt aangegeven, een hele hoop grondstoffen (goud, hout, steen, marmer en wapens), 4 overzichtsbladen (waarom geen 5???) en 8 arbeiders (dobbelstenen) en 15 fiches in elke spelerskleur.



Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk zijn opgebouwd uit 3 fasen.
1) Speelvolgordefase : de speelvolgorde wordt bepaald door de volgorde op het scorespoor. De speler met de minste punten wordt de startspeler, die met de tweede minste punten de tweede, enz. Bij gelijke stand worden de fiches op elkaar geplaatst en is het voordeel voor diegene die bovenop ligt.



2) Actiefase : deze fase is het eigenlijke hart van het spel. In speelvolgorde gaan de spelers om beurten hun arbeiders inzetten en een actie ondernemen of passen. Zo kunnen ze :
- een actieve arbeider inzetten op een beschikbare stadstegel om hem te bouwen : kies één van de mogelijke tegels, betaal de gevraagde grondstoffen, plaats te tegel aangrenzend aan één van de reeds liggende tegels, leg een eigen fiche op de tegel en scoor de punten die ermee gepaard gaan. Je scoort extra punten als de hoeken van de tegel nauw aanpassen op die van aangrenzende tegels.



- een actieve arbeider inzetten op een gebouwde stadstegel om hem te activeren : plaats je arbeider op een gebouwde stadstegel en voer de overeenkomstige actie uit. Elke actie kan slechts één keer per ronde gebruikt worden. Indien je een stadstegel van een andere speler gebruikt, moet hij hiervoor vergoed worden. Voer nadien de bijhorende actie uit. (zie onder voor een korte opsomming van de tegels)



- een speciale stadstegel activeren : deze tegels zijn te herkennen aan hun grijze achtergrond. Ze kunnen ook slechts één keer per ronde worden geactiveerd PER speler. Je betaalt de eigenaar eventueel weer de activatiekosten en voert overeenkomstig de actie uit. Voor deze actie moet je geen actieve arbeider gebruiken. Je kan ter herinnering één van je fiches op de tegel plaatsen. Je mag meerdere speciale acties uitvoeren in een ronde, maar nooit twee keer dezelfde.



- passen : moet nadat je alle actieve arbeiders hebt gebruikt. Indien je ervoor opteert om te passen, mag je die ronde niet meer meespelen.

3) Updatefase : in deze fase dient er een beetje te worden opgeschoond. Zo verschuif je je leerlingen een plaatsje (van 1 naar 2 of van 2 naar actieve arbeider waarde 1). Je kan eventueel een stapje overslaan als je het juiste gebouw hebt gebouwd en 1 steen betaalt. Indien je gepensioeneerde arbeiders hebt gebruikt door een bepaald gebouw worden deze terug op het spelersbordje geplaatst. Actieve arbeiders die zijn gebruikt voor het bouwen van stadstegels of het activeren van stadstegels met een rode achtergrond, winnen één ervaring, alle andere arbeiders verdienen er geen. Actieve arbeiders die nu waarde 6 hebben, gaan op pensioen, je scoort hiervoor 12 punten tijdens periode I en 8 punten tijdens periode II. (deze periodes staan aangegeven op de stadstegels die nog in het spel moeten komen) Nadien moeten de kosten voor de arbeiders betaald worden. Voor elk goud dat je mist, gaat de moraal naar beneden. Indien je geen moraal meer hebt, verlies je 5 punten voor elk moraal te kort. Nadat je dit allemaal hebt gedaan, mag je 5 punten opgeven om een actieve arbeider waarde 1 aan te maken ALS je geen actieve arbeiders meer zou hebben. Tenslotte worden er een aantal stadstegels opengelegd die de volgende ronde beschikbaar zijn (aantal spelers +1). Leg een nieuw muurgedeelte open dat beschikbaar is om te bouwen.

Indien de stadtegels of muurtegels op zijn, wordt de laatste ronde gespeeld. Na deze laatste ronde volgt er nog een slottelling. Voor elke actieve arbeider krijg je een aantal punten gelijk aan z'n ervaring. Voor elke leerling scoor je nog 1 punt. Win of verlies punten afhankelijk van je moraal en verander al je grondstoffen in goud (alsof je de markt zou gebruiken), elke 10 goud levert nog 1 punt op.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand geldt in volgorde : hoogste moraal, meeste muurtegels en meeste stadstegels.

De verschillende gebouwen :
I) Grondstoffen
Goudmijn, Houthakker, Steengroeve, Marmergroeve : krijg goud/hout/steen/marmer naar gelang de ervaring van je arbeider
Smid : je mag zoveel hout als je ervaring omzetten in hetzelfde aantal wapens
II) Goud
Curia : je krijgt 1 goud voor elke stadstegel die je controleert
Forum : je krijgt 2 goud van elke actieve arbeider die je hebt
III) Tempels
Maia-tempel : 2 punten voor elke eigen actieve arbeider
Apollo-tempel : 1 punt voor elke stadstegel die je controleert
Plutus-tempel : 1 punt voor elk hout en steen in je bezit (je moet ze niet afgeven)
Mercury-tempel : 2 punten voor elk marmer en wapen in je bezit (je moet ze niet afgeven)
Venus-tempel : scoor punten overeenkomstig met je moraal
IV) kamp, markt, uitkijkpost
Kamp : plaats een arbeider met waarde één uit je dorp op de eerste leerlingplaats
Markt : je mag zo veel grondstoffen ruilen als je wil volgens de rating op je spelersbord. Je mag zoveel grondstoffen kopen en verkopen als je wil
Uitkijkpost : Kies een beschikbare muurtegel, betaal de kosten en scoor de punten. Leg de tegel dicht voor je neer. Elke volgend muurdeel dat je bouwt, levert 3 extra punten op.
V) Speciale stadstegels
Academie : je mag de eigenaar van de academie tijdens de updatefase 1 steen betalen om je leerling een ronde te laten overslaan en direct actief te maken
Werkkamp : je mag de eigenaar van het werkkamp betalen om één van je gepensioneerde arbeiders in te zetten als een actieve arbeider waarde 6
VI) Stadstegels zonder activatieplaats
Beeldhouwwerk : mag niet geactiveerd worden, het wordt enkel gebouwd voor punten
Triomfboog : mag niet geactiveerd worden, het wordt enkel gebouwd voor punten



Titel : Praetor
Auteur : Andrei Novac
Uitgeverij : NSKN games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

15-06-2014 om 11:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Sheep race (Ghenos)


We hebben het allemaal al eens gezien : kamelenrace, sneeuwhondenrace, race met strijdwagens, schildpaddenrace en alle andere mogelijke paardenraces. Met schapen hebben we het echter nog niet gedaan, de hoogste tijd vonden onze Italiaanse vrienden van Ghenos om hier verandering in te brengen.

In the sheep race krijgt u een racebaan/afgespannen wei met zes verschillende banen, het ene door drassige weide, de andere op mals gras. Daarnaast zijn er 6 schaapjes, 40 ademblokjes in drie kleuren die bepalen hoe ver je zal kunnen lopen, 12 schapenkaarten, 36 biedfiches en 6 scorefiches. Tot slot zijn er nog drie aangepaste dobbelstenen en 12 vlagtegels.

Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te verzamelen door goed te bieden. Voorspel de winnaar en de 2de en 3de van de race om punten te scoren. In twee halve finales en een finalerace probeer je zoveel mogelijk punten bijeen te rapen.
Er moet nogal wat klaar worden gezet vooraleer een race van start kan gaan. Van de 12 beschikbare schapen zijn er in elke race maar zes aanwezig. De drie eersten van beide halve finales komen nog eens tegen elkaar uit in de finale. Elk schaap heeft z'n eigen conditie en snelheid, dit wordt weergegeven op de schapenkaart. Bovendien krijgt elk schaap een aantal bewegingsblokjes, ook deze staan aangegeven op de kaart.



Elke race bestaat uit vier fasen :
1) Verdeel de banen
- zet de 6 schapen aan de startlijn
- schud de 12 schaapkaarten en trek er 6 (de resterende worden in de 2de race gebruikt, in de finale gebruik je de drie beste van elke halve finale) en leg ze in getrokken volgorde bij de baannummers (1 tot en met 6)
- plaats de ademblokjes op de kaarten (zie ook foto boven)

2) Plaats je biedingen
Elke speler biedt op drie van de zes schapen. Het eerste bod wordt open gespeeld, de volgende worden gedekt gespeeld. De startspeler doet een bod door een biedfiche voor zich te leggen. Deze fiches tonen de cijfers 1 tot en met 6, en komen overeen met de banen. De andere spelers doen ook een open bod. Ze mogen geen nummer kiezen die reeds gekozen is. Nadien leggen ze nog twee gedekte fiches. Nu mogen wel cijfers gekozen worden die reeds door andere spelers werden gekozen.

3) Race
De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In een beurt doorlopen ze twee acties, nl. het kiezen van een schaap en het bewegen ervan.
Om een schaap te kiezen, gooien ze de twee dobbelstenen. Het resultaat geeft aan welk schaap je moet gaan bewegen. Indien je een 7 gooit, dan beweeg je het schaap in baan 6, een acht laat het schaap in baan 5 bewegen en een 9 laat je het schaap verplaatsen dat allerlaatste staat. (bij gelijke stand diegene die het hoogste baannummer heeft). Het schaap verplaatsen doe je door ademblokjes te verwijderen van de kaart. Afhankelijk van het gekozen blokje zal het schaap een aantal plaatsen voorwaarts bewegen (staat aangegeven op de kaart). Je kan gaan galloperen door 1 rood, 1 wit of 2 blauwe blokjes te gebruiken, lopen door 1 blauw of 1 wit te spelen en je kan ook wandelen, hierdoor win je 1 blauw blokje terug of gebruik je 1 wit blokje. Als je rust, beweegt het schaap niet en krijgt het 2 nieuwe blauwe blokjes. Indien een schaap geen blokjes meer heeft, moet het in volgende beurten rusten om blokjes te winnen. Indien hij zich al in de eindzone bevindt (laatste vakjes) en hij heeft geen blokjes meer, is hij uitgeput en wordt hij op z'n rug gelegd. Het schaap kan dan niet meer bewegen. Een schaap in de eindzone kan niet meer bewegen.

4) Scoren
Zo gauw er 3 schapen over de finishlijn zijn of alle nog racende schapen zijn uitgeput (in de eindzone) worden de punten verdeeld. De spelers scoren punten volgens de puntentabel. In de finale is de inzet ietsje hoger dan in de halve finales. Je kan ook bonuspunten winnen door 2 of 3 winnende schapen te voorspellen. Je scoort dan 1 en 3 bonuspunten.



De speler die het meeste punten vergaart gedurende de drie races wint het spel.

Titel : The sheep race
Auteur : Roberto Mancino
Uitgeverij : Ghenos
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

 


11-06-2014 om 13:55 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basari kaartspel (NSV/WGG)

(foto : Henk Rolleman)

Basari is een geïmplimenteerd kaartspel van het Alea-spel "Edel, stein und reich", dus als u dit spel reeds kent, dan kent dit spel weinig of geen geheimen meer voor u. In dit erg interessante kaartspel gaat u in de loop van drie ronden zoveel mogelijk punten proberen te sprokkelen. Deze ontvangt u door meerderheden te creëren aan manschappen, edelstenen of door gewoonweg punten tijdens de ronden te verzamelen.

In het kleine doosje vindt u 60 kaarten (39 bazaarkaarten, 20 actiekaarten en 1 puntenkaart) en 88 edelstenen (22 in de vier kleuren). Bij aanvang van het spel ontvangt elke speler z'n drie actiekaarten (er is een vierde voorzien voor een spel met vijf spelers, waarvoor u ook alternatieve spelregels hanteert). De bazaarkaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel geplaatst.


Een ronde bestaat uit verschillende beurten tot een speler 15 of meer manschappen heeft vergaard. In een beurt krijgt elke speler een persoonlijke bazaarkaart. Deze kaart toont drie zaken : punten, edelstenen en een aantal manschappen. Nadat iedereen zo'n kaart voor zich heeft open gelegd, kiezen alle spelers gelijktijdig welke actie ze willen uitvoeren. Ze doen dit door hun gekozen actiekaart gedekt voor zich neer te leggen en gelijktijdig allen om te draaien. Er kunnen zich verschillende zaken voordoen :

- kies je als enige voor één van de drie acties (edelstenen/punten/manschappen) dan voer je de desbetreffende actie uit
- kies je met twee spelers voor éénzelfde actie, moet ervoor geboden worden met edelstenen
- kies je met drie of meer spelers voor dezelfde actie, vervalt deze actie

De acties :
- Punten : noteer gewoon de aangegeven punten op een blaadje papier
- Edelstenen : neem de aangegeven edelstenen en voeg ze toe aan je voorraad
- Manschappen : neem een extra bazaarkaart en voeg deze toe aan jouw persoonlijke stapel bazaarkaarten zodat alle manschappen zichtbaar zijn

Bieden :
Diegene met de meeste waardevolste stenen (in volgorde rood, geel, groen, blauw) begint de bieding. Leg een aantal edelstenen voor je neer. De andere speler moet ofwel meer edelstenen aanbieden, ofwel een hogere waarde aanbieden (maar nooit minder stenen). Je mag een bod volledig terugtrekken en vervangen door een ander. De speler die als eerste past, neemt het bod van de andere speler en voegt dit toe aan z'n voorraad, de winnende speler voert de actie uit.

Einde van een ronde en verdienen van punten :
Zo gauw een speler 15 manschappen voor zich heeft liggen, wordt de lopende ronde uitgespeeld en worden punten uitgereikt. Spelers die 15 of meer manschappen hebben verzameld krijgen 12 punten. Ook alle edelstenen worden met elkaar vergeleken. Bezit je als enige de meeste rode, gele, groen, blauwe edelstenen win je respectievelijk 14, 12, 10 en 8 punten. De winnaar geeft de helft van z'n edelstenen (waarin hij won) af aan de algemene voorraad (naar boven afgerond eventueel). Behalen meerdere spelers eenzelfde aantal edelstenen worden de punten gelijkmatig verdeeld en geven ze allen 2 edelstenen van de betreffende kleur af.

De speler die na drie ronden het meeste punten sprokkelde, wint het spel.

Variant met 5 spelers : elke speler krijgt nog een extra actiekaart. Actiekaart D laat je toe om de actie ten alle tijde te mogen uitvoeren. Kies je deze actie als enige, leg je één edelsteen van je voorraad terug in de algemene voorraad en kies je er twee willekeurige. Hebben meerdere spelers actie D gekozen, nemen ze allen één edelsteen uit de algemene voorraad. De rest van de spelregels blijven identiek.

Titel : Basari het kaartspel
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV/WGG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  10+

 


06-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwixx - het kaartspel (NSV/WGG)


In Qwixx het kaartspel gaat u naar goede gewoonte weer vakjes proberen af te kruisen op het algekende scoreblaadje van Qwixx.
U krijgt wederom een rij getallen van 2 tot en met 12 in de kleuren rood, geel, groen en blauw. Twee rijen lopen op, de andere twee lopen af. Doel van het spel is zo veel mogelijk getallen afkruisen in de verschillende rijen om overeenkomstig hogere punten te scoren.

Indien u vertrouwd bent met Qwixx dan gaat u ook erg veel elementen in dit spel herkennen, toch is er wel degelijk een wezenlijk verschil. Ten eerste gaat u hier natuurlijk met kaarten te werk in plaats van met dobbelstenen. Maar u gaat ook iets meer speling hebben en ruimte om mooie, snelle combinaties te maken. Het spel komt overigens met een variant, waarbij u een jokerkleur toevoegt. Ik zou voorstellen om deze vanaf het begin toe te voegen, omdat u dan nog meer mogelijkheden krijgt, met minder frustraties tot gevolg.

Ook nu weer ga je als actieve speler twee delen in je beurt spelen, enerzijds zal er een getal aan bod komen dat voor alle spelers geldt, anderzijds mag u handkaarten gaan uitspelen om persoonlijk meerdere kruisjes te kunnen zetten.

Bij aanvang van het spel krijgen de spelers vier handkaarten, er worden vier kaarten gedekt op tafel gelegd en de rest vormt de trekstapel. Gedekt is niet helemaal het correcte woord in dit spel, want op de achterkant van de kaarten kan u wel de waarde van de desbetreffende kaart zien, maar niet z'n kleur. U gaat dus wel enigszins weten welke mogelijkheden u op hand zal nemen.

Bij aanvang van je beurt voeg je eerst kaarten toe aan je hand tot vijf handkaarten, deze kaarten worden gekozen uit de vier die in de vitrine liggen. De vitrine wordt steeds onmiddellijk aangevuld. Zo gauw je dit gedaan hebt, vermeld je de waarde van de kaart die bovenaan de trekstapel ligt. Dit is het getal dat alle spelers "mogen" afkruisen. Nadien mag de actieve speler zelf handkaarten spelen. Hij mag maximaal 3 handkaarten van dezelfde kleur uitspelen als hij wil, maar moet er minimum één uitspelen. Hij mag ook meerdere kruisjes zetten, maar er mag dan maximaal één getal worden overgeslagen (bv. 4-5-7 mag, maar 2-4-6 niet). Kan de actieve speler geen enkel kruisje plaatsen (dit viel bij ons zelden voor, zeker als je met de jokers speelt), dan moet hij een kruisje plaatsen bij "mislukte beurt". De andere spelers moeten geen kruisje zetten buiten hun beurt.

Indien een speler erin slaagt om minstens vijf kruisjes op een rij te krijgen, mag hij deze proberen af te sluiten door het meest rechtse getal te krijgen (2 of 12). Nadien sluit hij de rij door ook het slotje af te kruisen. Er is één klein verschil met het dobbelspel. Zo gauw een speler een rij afwerkte, werd de rij gesloten en konden ook de andere spelers niet meer in deze kleur meespelen. Dat is nu niet het geval. Alle rijen blijven steeds open voor iedereen.

Zo gauw een speler twee rijen weet te sluiten of een speler vier foutieve beurten heeft moeten ondergaan, eindigt het spel en worden de punten geteld. De spelers tellen hun aantal kruisjes op elke rij en scoren de overeenkomstige punten (1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, 45, 55, 66 en 78 punten). Daarna worden eventuele minpunten van foutieve beurten (5 strafpunten) afgetrokken en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Qwixx - het kaartspel
Auteur : Steffen Benndorf & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV/WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

05-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (311)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (210)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid, tevens kunnen
    bestellingen geleverd worden op de spellenavonden van SpinLi !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Formula E
  • Spelen met SpinLi 208
  • imprESSEN : 27th passenger - a hunt on rails
  • imprESSEN : Pina Pirata
  • Spelen met SpinLi 207

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!