IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Last call, the bartender game



Dit is een uitzonderlijk spelletje in de Essen-reeks. Waarom? Omwille van verschillende zaken. Ten eerste zit het in een doos met een raar formaatje. Daarnaast is dit een "groot" spel met een zeer korte speelduur, 15 minuutjes en je bent rond. Het spel heet dan ook niet voor niets "het laatste rondje". Tenslotte is het speelmateriaal erg kleurrijk en zijn de flesjes erg tof om mee te spelen. Eén klein nadeel was het opplakken van de stickers, bij de meeste was het totaal geen probleem, maar er was een klein productiefoutje bij de groene stickers die net ietsje te breed bleken om op de flesjes te plakken. Gevolg is een kreukje hier en daar, maar met de nodige liefde is dit allemaal zo goed mogelijk weggewerkt.

Het spel zelf doet me erg denken aan Fangfrish van Queengames (waarvan u in de maand december ook een bespreking zal krijgen). In het spel is er steeds een deler, die kaarten één voor één omdraait en bij de passende barman legt. Als de uitgespeelde kaarten voor een speler nuttig zijn, dan mag deze "order" roepen en gaan we verder met een volgende fase. Er is wel een klein verschil inzake het roepen. Bij fangfrish won de speler die als eerste riep, hier wordt er een prioriteitenlijst aangelegd. Dus wanneer meerdere spelers een order claimen, mag diegene met een hogere prioriteit spelen.

Na een "order" mag de speler een flesje verzetten van de ene naar de andere barman. Let wel, er dienen kaarten te liggen bij deze beide barmannen, de kaarten worden nadien verwijderd en de prioriteit van de speler zakt tot onderaan de lijst. Hij wordt ook de nieuwe deler. Na het verplaatsen van een fles, kan je een drank brouwen. De spelers krijgen bij aanvang van het spel vier kaarten met drankjes. Hierop staat de samenstelling van de drankjes. Indien er op een gegeven moment bij een barman de nodige flesjes staan, kan het drankje gebrouwen worden. Maar pas op, voor elk extra flesje dat er staat, dien je een ijsblokje te nemen (dit zijn strafpunten op het einde van het spel). Alle spelers mogen trouwens een drankje produceren, niet enkel diegene die een fles verzet. Wanneer iemand z'n laatste kaart speelt, geeft hij het sein "last call". Alle andere spelers produceren hun overige drankjes (met zo weinig mogelijk strafpunten natuurlijk). De speler met de minste ijsblokjes wint het spel.

Titel : Last call, the bartender game
Auteur : Kris Gould
Uitgeverij : Wattsallpoag games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 15 min.

26-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
25-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Asara


Een familiespel van Ravensburger? Met deze auteurs? Altijd interessant zou ik zo zeggen.
In Asara nemen 2 tot 4 spelers de rol aan van rijke bouwmeesters die hun aanzien in het rijk van de kalief willen verhogen.
In vier jaar tijd trachten de spelers de meeste, hoogste en mooiste torens te bouwen.

Ze doen dit door inkopers naar de verschillende markten te sturen om de mooiste bouwmaterialen aan te schaffen. Er zijn
bouwmaterialen in diverse kleuren, sommigen zijn zelfs versierd met goud en zullen dan ook extra aanzien opleveren. De speler
die na vier jaar het meeste aanzien heeft verworven wint het spel.

Ook in dit spel hebben ze bij Ravensburger weer aandacht voor de ganse familie. Er is een familieversie en een variant die het spel nu net
dat ietsje interessanter maakt. Bovendien kon je in Essen ook een gratis uitbreiding oppikken bij het Oostenrijks spellenmuseum waarin er een geest in een fles z'n opwachting maakt in Asara.

In een beurt doet een speler slechts twee zaken :
1) inkoper op pad sturen (uitspelen van een handkaart)
2) actie uitvoeren (5 mogelijkheden)

De inkopers (kaarten) hebben verschillende kleuren. Het inzetten van deze inkopers kan je een beetje vergelijken met slagen halen. Op het speelbord zijn verschillende markten waaraan je je inkopers kan leggen. De eerste speler die er komt te liggen, bepaalt de kleur die dient gevolgd te worden. Indien je ook op deze markt wil inkopen, dien je dezelfde kleur uit te spelen. Kan je deze kleur niet uitspelen, mag je ook twee willekeurige kaarten blind op een plaats op de markt leggen.

De mogelijke acties :
- Torenelement kopen : je kan basiselementen, middenelementen, vensters en torenspitsen kopen op de markten. Je neemt 1 openliggend torenelement naar keuze en legt het achter je zichtscherm. Je betaalt de kosten zoals aangegeven op de markt (afh. kleur). Een torenelement met goud kost hetzelfde als een element zonder goudversiering.
- Torenbouw : in het midden van het speelbord kan je een inkoper leggen bij de bouwvergunningen. Afhankelijk van de plaats die je kiest, kan je een overeenkomend aantal torendelen bouwen en betaal je ook overeenkomstig het aangegeven Asari (geld). De bouwvoorwaarden zijn éénvoudig (een toren bestaat uit één kleur; een toren bestaat uit minstens één basiselement en torenspits; je mag meerdere torens bouwen in je beurt; het achteraf verhogen van torens is toegelaten; het ombouwen van torens is niet toegestaan; complete torens worden voor het zichtscherm gelegd)
- Extra geld : de speler legt z'n inkoper op één van de open velden aan de bank en krijgt de overéénkomstige Asari van de bank. Als je de kleur niet kan volgen, kan je hier een inkoper blind op het anderskleurige veld leggen voor 5 Asari. (er mogen zoveel inkopers hier liggen als je wil en hier geldt geen kleurendwang)
- Omkoping : De speler betaalt 3 resp. 5 Asari aan de bank als hij hier een inkoper legt en kiest een torendeel uit één van de stapels. Hij laat het torendeel zien aan de medespelers, betaalt ervoor en legt het achter z'n zichtscherm. De stapel torendelen wordt geschud en teruggelegd.
- De gunst van de Kalief : De speler legt een inkoper op dit veld en neemt de Gunst van de Kalief. Hij is in de volgende ronde de startspeler.

Als de spelers al hun handkaarten hebben uitgespeeld (kan in verschillende rondes zijn), eindigt er een jaar en volgt er een tussentelling.
De spelers krijgen 1 punt voor elke gebouwde toren, 1 punt per toren met goud, 1 punt voor de gunst van de kalief.
Een nieuwe ronde wordt voorbereid : inkopers van het bord, schudden en terug uitdelen, 20 Asari van de bank per speler, lege velden op de markten aanvullen met torenelementen, jaarteller 1 veld verzetten. Na vier jaren eindigt het spel met een slottelling.

Slottelling :
- voor elke torenkleur worden punten uitgedeeld voor de hoogste en één-na-hoogste toren (bruin 4/2; groen 6/3; rood 8/4; zwart 10/5; wit 12/6)
- de optelling van alle torenonderdelen : meeste 8 punten, tweede meeste 4 punten
- de speler met de meeste torens : 12 punten, tweede meeste 6 punten
- elke 10 Asari = 1 punt
(goudversiering en de gunst van de kalief leveren nu geen punten meer op)

Variant voor gevorderden :
de regels van het basisspel blijven gelden, daarnaast kan je een inkoper aannemen door het vermelde bedrag te betalen aan de bank. Vervolgens mag je twee inkopers van de stapel nemen. Tenslotte is er ook het huis met de verlichte vensters. Indien je hier een inkoper legt en je betaalt 4 Asari, dan neem je de 3 bovenste verlichte vensters van de stapel en houdt je er 1 van. Als je 10 Asari betaalt, mag je 5 vensters nemen en er 2 houden. Deze verlichte vensters kunnen geïntegreerd worden in een toren van diezelfde kleur, en mag enkel op een ander venster worden geplaatst. Bij de jaarlijkse telling levert zo'n verlicht venster een extra punt op. Bij de slottelling en eventuele gelijke stand wint diegene met de meeste verlichte vensters.

Titel : Asara
Uitgeverij : Ravensburger
Auteur : Michael Kiesling & Wolfgang Kramer
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 9+

25-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The resistance

Houdt u van een potje "Weerwolven van Wakkerdam"? Speelde u in uw studententijd vol overgave een spelletje maffiosi, dan is dit spel zeker iets voor u. In "the resistance" worden de spelers onderverdeeld in twee kampen, nl. het verzet en de spionnen. Het verzet tracht de malafide regering ten val te brengen en de spionnen doen er alles aan om dit het verzet te verhinderen.

Het spel is voorzien van een vrij sober en gestroomlijnd basisconcept, maar daarnaast kan je met enkele varianten aan de slag gaan en dit lijkt me eerlijk gezegd wel aangeraden.

Zoals steeds brengt Indie boards & cards weer een kwalitatief hoogstaand product op de markt, het doosje, de kaarten, het speelbordje en de houten fiches zijn van een prima kwaliteit. Dit spel zit in hetzelfde formaat doosje als Haggis en Triumvirate (waarover ik u waarschijnlijk later nog wel wat meer zal vertellen), een doosje ter grootte van een handpalm. Wat bevindt zich hier allemaal in? 1 speelbordje waarop de overwinningspunten voor het verzet en de spionnen worden gezet en een overzicht van het aantal aanwezige kaarten in het spel afhankelijk het aantal spelers. Daarnaast zijn er 10 karakterkaarten (zes verzet en vier spionnen), één leiderskaart, 20 stemkaarten (10 voor en 10 tegen), 10 missiekaarten (5 geslaagde missie en 5 niet-geslaagde missie), 5 teamkaarten, 7 houten fiches (1 zwart om het spelverloop aan te duiden, 3 rode en 3 blauwe om respectievelijk de geslaagde en niet-geslaagde missies aan te geven) en een set van 15 plotkaarten (voor de variant).



Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst, er wordt een leider aangeduid. De spelers krijgen blind een karakterkaart toegeschoven (die ze niet tonen aan de tegenspelers) en ze krijgen 2 stemkaarten. De spionnen mogen van elkaar weten wie ze zijn, dus de spelleider maant iedereen er toe aan om de ogen te sluiten, de spionnen openen even en sluiten terug. Nadien kan het spel van start gaan. Je kan ook een variant spelen waarbij de spionnen elkaar niet kennen.

Elke ronde bestaat uit een teamopbouwfase en een missiefase. De leider selecteert een aantal spelers (zoals aangegeven op het overzicht) en geeft deze een teamkaart. Nu wordt er door iedereen gediscussieerd en gedebatteerd of deze gekozenen wel voldoen om een missie te gaan vervullen. De leider geeft op een moment de opdracht om de stemmen. Alle spelers stemmen voor of tegen het team. Indien er meer voor stemmen zijn, gaat dit team op missie, bij meer tegenstemmen of gelijke stand wordt het team ontbonden. In dit laatste geval, schuift de leiderkaart een plaatsje op en en beginnen we met een nieuwe formatie van een team. Indien er vijf keer na elkaar een negatieve uitkomst zou zijn, winnen de spionnen overigens.

Indien het team groen licht krijgt, mogen ze op missie. De leden van het team leggen een geslaagde of niet-geslaagde missiekaart, de leider verzamelt deze, schudt ze en draait ze dan pas open. Indien er een niet-geslaagde kaart tussen ligt, is de missie mislukt en winnen de spionnen één punt. Indien er enkel geslaagde missiekaarten liggen, scoort het verzet een punt. (iemand van het verzet moet natuurlijk een geslaagde missie spelen, en in een spel met 7 of meer spelers dienen er minstens twee mislukte missiekaarten gespeeld worden om de missie te verknoeien).

Het spel eindigt als het verzet of de spionnen drie punten hebben gescoord of als er vijf keer op een rij geen formatie heeft kunnen plaatsvinden.

In de uitbreiding gaan we gebruik maken van plotkaarten. Er staat jammerlijk genoeg wel een foutje in de spelregels, de correcte zijn me toegestuurd door de uitgeverij (waarvoor dank). Indien je met 5-6 spelers speelt, gebruik je 7 plotkaarten, met 7 of meer spelers gebruik je ze alle 15. In het begin van een ronde trekt de leider plotkaarten (1 bij 5-6 spelers, 2 bij 7-8 en 3 bij 9-10). Hij deelt deze kaarten uit onder de spelers (inclusief zichzelf). Sommige kaarten worden onmiddellijk uitgevoerd, andere worden bijgehouden en later gebruikt en één kaart geldt voor het ganse spel.

De plotkaarten :
- kijk naar de karakterkaart van een speler die naast je zit
- speel je stemkaart open voor de anderen stemmen
- geef je karakterkaart aan iemand door om in te kijken
- de leider geeft z'n karakterkaart door aan iemand om in te kijken
- laat een gekozen team vallen door het uitspelen van de kaart
- bekijk een missiekaart van een teamlid vooraleer deze worden opengedraaid
- wordt onmiddellijk de nieuwe leider (aan begin van een ronde eis je dit op)
- je dient je missiekaart open te spelen
- neem een plotkaart van een andere speler af

Titel : The resistance
Auteur : Don Eskridge
Uitgeverij : Indie boards & cards
Aantal spelers : 5-10
Leeftijd : 13+
Speelduur : 30 min.

25-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
24-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King's Vineyard


Wat onmiddellijk opvalt bij het verwijderen van de plastic van dit spel, is dat de doos self-made is. De doos is langs de kanten beplakt met de kaft en dat is toch onmiddellijk een domper op de feestvreugde. In de spelregels staan ook mooie houten meeples, maar in de doos zelf vind je kleine houten kubusjes van een redelijk bedenkelijke kwaliteit. Jammer, maar dat doet natuurlijk op zich weinig afbreuk aan het eigenlijke spel.

In King's vineyard tracht je om een zo succesvol mogelijke wijngaard te onderhouden. Ga op een slimme manier om met je wijnranken, druiven en godendrank. Drie maal in het spel zal de koning z'n ronde maken en je belonen voor de geleverde inspanningen. Diegene die na het laatste bezoek het meeste bekers, flessen en vaten (normaal dus meeples, nu blokjes in groen, rood en bruin) heeft verzameld, wint het spel.

Het spel verloopt over verschillende ronden die elk bestaan uit zeven fasen : trekken, afleggen, verwelken, oogsten, planten, groeien en rijpen.
- Trekken : je vult je hand terug aan tot zes kaarten, indien de koning eruit getrokken wordt, wordt de ronde eerst afgespeeld en nadien gewaardeerd.
- Afleggen : je mag zoveel kaarten afleggen als je wil, maar met de resterende handkaarten moet je het wel doen.
- Verwelken : laat één wijnsegment van elke rijpe wijnrank verwelken (draai de tegel naar de bruine, barre zijde). Indien geen rijpe wijnranken, sla je deze stap over (je kan de gieter spelen om te voorkomen dat rijpe wijnranken verwelken)
- Oogsten : wijnranken die volledig zijn verwelkt, dienen geoogst te worden, de wijntegels gaan in de algemene stock, de druivenkaarten gaan in de stock van de speler (tellen op het einde van het spel bij een gelijke stand). Je mag ook wijnranken oogsten die je niet meer wil gebruiken. Onrijpe worden op de aflegstapel gelegd, rijpe komen in de persoonlijke voorraad.
- Planten : je moet elke ronde een nieuwe druivenkaart leggen, tot je minstens drie ranken hebt (max. 5 ranken) (je kan tijdens deze fase de schopkaarten spelen om meer druivenkaarten te spelen.
- Groeien : je voegt een wijntegel toe aan een reeks onrijpe druivenkaarten, rijpe groeien niet, elke ronde groeien de planten een stapje meer tot ze volgroeid zijn (wijntegel wordt dan omgedraaid of ingeruild) (je kan mestkaarten spelen om extra groei te verkrijgen, upgrade wijntegel)
- Rijpen : de wijnranken mogen van hun minimumlengte rijpen, maar moeten het vanaf hun maximum. De wijntegel wordt omgedraaid en vanaf de volgende ronde zal deze rank beginnen te verwelken.



Bij een telling krijg je punten voor :
- 1 punt voor een gewone wijnrank
- 2 punten voor een zoete wijnrank
- 2 punten voor de meeste druiven van dezelfde kleur
- 1 punt voor 2 druiven van dezelfde kleur (2 voor 3 druiven, 4 voor 4 druiven, 7 voor 5 druiven van dezelfde kleur)
- 1 punt voor 2 ranken van dezelfde lengte (3 voor 3 ranken, 4 voor 4 ranken en 7 voor 5 ranken van dezelfde lengte)

Titel : King's Vineyard
Auteur : David Haslam, Sandeep Kharkar
Uitgeverij : Mayday games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

24-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (1)
23-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aether


Vaak kunnen we ze u niet voorstellen, de Finse spellen, maar nu brachten we er uit Essen toch ééntje mee.
Aether is een tile-placement-game van een auteur met onuitspreekbare naam, dat was me nog al een gebrabbel aan de booth van Onni games.
U moet weten dat je er in Essen regelmatig begint naast te slaan als u Duits, Frans, Engels, Italiaans, Nederlands, ... om beurten nodig heeft, maar als ze je dan nog vragen om zo'n Finse naam er tussen te vlammen, dan lukt het niet, gelukkig had ik een afdruk van een mailtje om het te laten zien. Touko Tahkokallio, dat is 'm, de man van Aether.

Alles draait in dit spel om de vier basiselementen : aarde, wind, water en vuur en het vijfde element van de goden Aether.
Het spelconcept is vrij eenvoudig. U gaat de tegels leggen en punten scoren volgens een soort blad-steen-schaar principe. Daarnaast probeer je je zo sterk mogelijk te vertegenwoordigen rond de Aetherfiches aangezien deze op het speleinde punten opleveren.

De spelers krijgen een zichtscherm, 4 elemententegels blind getrokken uit de zak en een aantal glazen stenen (afh. aantal spelers).
Het spelbord wordt klaargemaakt, de Aethertegels erop gelegd (er is een standaard en variant beginopstelling) en het spel kan beginnen.
In je beurt mag je eerst eventueel je tegels inruilen (dit kost je wel een glazen steen, deze worden verzameld op een aflegstapel, je legt al je tegels af, trek vier nieuwe en steekt dan je oude tegels terug in de zak), daarna moet je een elementtegel op het speelbord plaatsen, tenslotte mag je een glazen steen op de juist geplaatste tegel leggen. Om je beurt af te sluiten trek je een nieuwe elementtegel uit de zak.



Als je een glazen steen op een elementtegel plaatst wordt z'n waarde bepaald. De waarde is gelijk aan het aantal tegels van dezelfde soort die aan de tegel grenzen (plus de tegel zelf), hiervan trek je een aantal af als er een element aan grenst dat het element countert. Dit laatste klinkt misschien verwarrend, maar hier komt dat blad-steen-schaar-principe in het spel. Water verslaat vuur, vuur verslaat aarde, aarde verslaat wind en wind verslaat water.

Het spel eindigt als alle lege plaatsen op het speelbord zijn opgevuld of wanneer alle spelers samen beslissen dat er geen verandering meer kan komen in de plaatsen rond de Aethertegels. Spelers scoren punten voor de aethertegels die ze controleren aan het speleinde (de waarde van hun glazen stenen rond de tegels worden berekend en opgeteld, de hoogste scoort het aantal punten aangegeven op de aethertegels, bij gelijke stand worden de punten verdeeld en eventueel naar beneden afgerond). En elke glazen steen die niet in het spel is gekomen of die is afgelegd scoren drie punten). De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Aether
Auteur : Touko Tahkokallio
Uitgeverij : Onni games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

23-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
22-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mousquetaires du Roy


De nieuwste telg van Ystari is een buitenbeentje in de reeks van spellen die ze tot nog toe hebben uitgegeven (maar dat was Asteroyds ook). Dit keer opteerden ze voor een coöperatief spel à la "Shadows over Camelot", maar dan met ietsje meer mogelijkheden. Het grootste verschil bestaat erin dat je het niet opneemt tegen een hoop karton, hout en plastic, maar nu heb je een tegenstander van vlees en bloed.

Eén van de spelers neemt de rol aan van Milady en de andere spelers zijn samen de musketiers. De opdracht van de musketiers is op zich erg simpel, vervul vier opdrachten die de koningin je oplegt. Maar dat is natuurlijk buiten Milady gerekend, deze dame is allesbehalve een katje om zonder handschoenen aan te pakken en zal trachten je het leven zuur te maken.

Ze zal overal in de stad Parijs brandjes aansteken die jij moet proberen te blussen (neen, dit is geen brandweerspel of afkooksel van great fire of London), ze heeft een legertje trawanten die je het hoofd zal moeten bieden. Milady kan dan ook op verschillende manieren winnen : wanneer de musketiers hun opdrachten niet tijdig gedaan krijgen, wanneer de Rochelle wordt overgenomen door Richelieu, wanneer de koningin haar macht wordt afgenomen door Richelieu of wanneer Constance is gewurgd in Parijs.

Al deze zaken zijn netjes te volgen op het speelbord, dat bestaat uit verschillende delen. Milady gaat in haar beurt kaarten uitspelen en al deze events triggeren, daarna is het aan de musketiers om het gevaar letterlijk en figuurlijk te pareren. Het vechtsysteem is dan ook gebaseerd op het schermen. Zowel de musketiers als Milady gooien met dobbelstenen. Er staan zwaarden en schilden op om aan te vallen of te pareren en bij de musketiers is er ook de special move (gooi je de juiste combinatie van dobbelstenen voert je musketier zijn special move uit en wint hij sowieso onmiddellijk).



Het spel omvat wel héél wat regeltjes en kleine uitzonderingen die teweeg worden gebracht door de kaarten die kunnen worden uitgespeeld. Deze ga ik u hier dan ook niet allemaal voorstellen. Ik wil het spel zelf ook eerst nog beter leren kennen vooraleer ik me hierover uitlaat. Ik denk dat u dit spel vooral in het oog moet houden als u houdt van spellen zoals Shadows, want nu gaat de uitdaging nog groter zijn. Er zit iemand aan tafel die u een hak wil zetten en uw speelpartners kennende zal dat niet mals zijn. Werk samen als musketiers om Milady en haar handlangers in bedwang te houden, maar vergeet ook de queesten van de koningin niet, want deze moeten ook binnen de tijd worden uitgevoerd. Eén voor allen, alles voor één!

Titel : Mousquetaires du Roy
Auteur : François Combe, Gilles Lehmann
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 1-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

22-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 wonders


Na Isla Dorada is dit misschien ook wel een van de grote hypes van Essen 2010, zeker vanuit onze Belgische bril bekeken. Onze goede vrienden van Repos zijn goed bezig, het moet gezegd. Naast een rits partyspellen waar de kwaliteit ook al wel van te pruimen was, brachten ze ons Ghost stories en White moon. Nu komen ze met een kaartspel verkleed als bordspel in de vorm van 7 wonders.

De graphics zijn in ieder geval weeral top en ook de gameplay wist al menig spellenliefhebber te charmeren. Op de nocturne van Asmodée was er al een prototype te proberen en toen zijn al menig mening gevormd omtrent dit spel. Om maar even aan te geven wat Dominique van de tafel plakt! van dit spel vindt, verwijs ik u graag door naar : http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive/2010/09/11/nocturiele-wonderen.html



De spelers proberen in de loop van drie tijdperken hun militaire macht zo groot mogelijk te maken ten opzicht van z'n rechtstreekse tegenstrevers, in dit spel, de linker- en rechterbuur. Dit is ook zo uniek aan het spel. Je speelt rechtstreeks tegen je buren. Elke speler heeft een eigen wonder, elk met z'n specialiteit. Je scoort voor de gebouwen die je bouwt, het bouwen aan je wonder, de conflicten tussen de tijdperken, ...
Aan het einde van het derde tijdperk worden de punten opgeteld en wint de speler met de meeste punten.
Elk tijdperk wordt op identiek dezelfde manier gespeeld, nl. door het uitspelen van zes kaarten kan je je stad gaan ontwikkelen en misschien het wonder bouwen.

Aan het begin van een tijdperk ontvangt elke speler zeven kaarten. Een ronde verloopt steeds identiek :
1) kies een kaart
2) actie
3) geef alle handkaarten aan de speler links of rechts en krijg alle handkaarten van de speler aan de andere kant

1) Elke speler kiest een kaart uit z'n hand, zonder deze te laten zien en legt deze dicht voor zich neer. De andere kaarten worden gesloten naast de speler gelegd.

2) Nadat elke speler zijn kaart gekozen heeft, worden de acties tegelijk uitgevoerd, de mogelijke acties zijn :
- bouwen van een gebouw : betaal de bouwkosten om de kaart te bouwen (kan geld, grondstoffen of gratis zijn, je kan overigens ook handel drijven met de buren indien deze een bepaalde grondstof produceren die je nodig hebt)
- fase van het wonder bouwen : betaal de aangegeven kosten op het bord, leg de kaart dicht onder het wonder om aan te geven dat deze fase gebouwd is. De fasen moeten in volgorde gebouwd worden, het is mogelijk om fasen over meerdere tijdperken heen te bouwen, elke fase kan slechts één keer per spel gebouwd worden
- kaart afleggen voor 3 geld : een speler legt z'n kaart af in ruil voor 3 geld van de bank. De kaarten vormen een aflegstapel in het midden van de tafel. Het kan interessant zijn om een eigen kaart af te leggen die je niet kan bouwen, maar interessant is voor een tegenspeler.

3) de volgende hand : de kaarten worden doorgegeven aan de volgende speler (tijdperk 1 = links; tijdperk 2 = rechts; tijdperk 3 = links)
(uitzondering 6de ronde : bij het begin van de ronde hebben de spelers nog twee kaarten, één gebruiken ze, de andere leggen ze dicht weg)

Na een tijdperk gaan de spelers over tot de resolutie van de militaire conflicten. Elke speler vergelijkt het totaal aan schildsymbolen op zijn militaire gebouwen met die van de naburige steden. Als een speler een groter aantal heeft, neemt de speler een overwinningsfiche afh. tijdperk 1,3 of 5 punten. Bij een nederlaag neem je een nederlaagfiche (-1 punt). Bij een gelijke stand krijgt er niemand fiches.

Na drie tijdperken eindigt het spel met een slottelling :
1) militaire conflicten : tel de punten van de conflictfiches
2) geldvoorraad : voor elke 3 geld krijg je op het eind 1 punt
3) wonder : elke speler telt de punten van z'n wonder
4) civiele gebouwen : telt de punten op deze kaarten (blauw)
5) wetenschapsgebouwen : tel de punten voor sets identieke symbolen (1, 4, 9, 16 punten) en voor sets van 3 verschillende symbolen (7 punten)
6) commerciële gebouwen : sommige gebouwen uit tijdperk III leveren punten op
7) gilden : elke gilde is een aantal punten waard volgens de samenstelling van de stad van de speler en/of dat van naburige steden.

De kleine regeltjes laat ik in deze bespreking achterwege, want dat zou ons te ver leiden. Maar u merkt al dat het eigenlijk een zeer snel en eenvoudig kaartspel is. Bovendien zijn er héél wat mogelijkheden. De wonderborden hebben allereerst al een voor- en achterkant, er is een enorme diversiteit in kaarten en het nut ervan. De wonders hebben verschillende fasen die elk weer iets anders opleveren. Veel zal afhangen van de kaarten die je doorgeeft en doorkrijgt van je buren en welke grondstoffen je op dat ogenblik hebt om ze te bouwen.

Titel : 7 wonders
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 3-7
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

21-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
20-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charon inc.


Was u een fan van het marktmechanisme van Hermagor? Dan is dit spel zonder enige twijfel iets voor jou. Oké, het is dan wel een science fiction thema waarbij u reist naar de maan die rond Pluto draait, en misschien is dat niet uw ding, maar toch raad ik u dit spel graag aan.
Dit spel was in Amerika al beschikbaar voor Essen, maar op Spiel kreeg het z'n Europese voorstelling. Ik leerde het spel kennen via een fantastisch ventje van een jaar of 8, Hayden. Hij stelt samen met z'n vader spellen voor in leuke filmpjes op BGG. Indien u hem nog niet kent, verwijs ik u graag naar hier : http://www.boardgamegeek.com/video/3156/charon-inc-/games-with-hayden

Indien u bovenstaand filmpje heeft bekeken, is een verder voorstelling van het spel dan ook onnodig, maar voor diegene die het Engels of Youtube niet machtig zijn, toch een klein overzichtje.

In Charon inc. ga je de maan van Pluto ontginnen en met de grondstoffen ga je nieuwe gebouwen oprichten. Deze gebouwen leveren je overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint natuurlijk het spel.
Het speelbord is opgedeeld in twee delen, de acties en de maan. De maan is onderverdeeld in verschillende vakjes waarop de grondstoffen aan het begin van een ronde worden verdeeld. De grondstoffen zijn leuke steentjes in diverse kleuren, die overeenkomen met de kleuren op de gebouwen. Daarnaast heb je de acties, op elke actie staat een vlaggetje in de kleur van de spelers aan het begin van een ronde.

Het leuke en unieke aan dit spel is dat de spelers om beurten hun vlaggetjes één voor één van de acties halen en op de maan plaatsen. Het systeem op de maan werkt zoals de markt van Hermagor. Plaats je je vlaggetje op het midden van een gebied ben je sowieso overwinnaar, maar beperk je je vlaggetje wel tot één gebied. Een vlaggetje op de grens tussen twee gebieden is dan weer sterker dan een vlag op een hoekpunt tussen vier gebieden, maar deze laatste geeft je natuurlijk weer meer kansen. Zo plaatsen de spelers al hun vlaggetjes behalve één.

De gebieden van de maan worden één voor één afgehandeld en de sterkste speler krijgt de grondstoffen van het gebied. Maar eerst gaan we naar de acties kijken, waar nog één vlaggetje per speler staat. Zijn er spelers die voor éénzelfde actie kozen, dan mogen zij deze actie niet uitvoeren. Ben je als enige bij een actie blijven staan, dan mag je deze uitvoeren. De acties die je kan uitvoeren :
- een vlag verzetten op de maan
- een jokergrondstof nemen (wit)
- opdrachtkaart nemen van de aflegstapel (die wordt in het begin van het spel al gevormd)
- één kleur grondstoffen omruilen in een andere kleur
- ruil 2 grondstoffen voor één naar keuze

Daarna kan je de opdrachtkaarten (je krijgt er aanvankelijk drie) gaan uitvoeren door de juiste grondstoffen af te leggen. Je kan overigens steeds 3 grondstoffen omruilen in één naar keuze met de bank. Je mag max. 6 grondstoffen meenemen naar een volgende ronde. Indien je een opdracht vervuld, mag je een nieuwe opdrachtkaart trekken. Je mag wel elk gebouw slechts één maal bouwen.

Titel : Charon inc.
Auteur : Emanuele Ornella
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 13+
Speelduur : 45 min.

20-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
19-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flinke stinker


Flinke stinker lijkt in vele opzichten op "Jakkiebak kippenkak" en het hoort natuurlijk ook gewoonweg in die reeks thuis.
Ook in dit spel ga je weer een race ondernemen met je medespelers, met een kleine memory-variant in  het spel gewerkt.
Waar er bij Jakkiebak nog volledige aandacht van je werd gevergd, is dat hier ietsje miniemer. Je moet enkel onthouden waar
de puma's zitten, want die kom je liever niet tegen op je pad. Haal je tegenstrevers in, dan pas kan je je ware stinkdieraard naar
boven laten komen en ga je je geur op hen afsturen (zodat ze terug achteruit kruipen).

Er wordt een pad gevormd met de bewegingstegels, sommige van deze tegels tonen zaken die een onaangename geur verspreiden.
Dit pad wordt rond de rondekaarten gelegd. Deze kaarten tonen ofwel voetsporen van de stinkdieren (met een waarde) of een puma.
Deze kaarten worden door elkaar en gedekt gelegd.

De jongste speler begint. In een beurt, ga je rondekaarten omdraaien en heb je twee mogelijkheden :
1) de kaart toont voetsporen
2) de kaart toont een puma

In het eerste geval kan je ervoor opteren om door te spelen en nog kaarten om te draaien. Zo lang je voetsporen blijft omdraaien is er geen probleem en kan je door blijven spelen. Draai je echter een puma om dan eindigt je beurt en verlies je de stappen. Je kan ook opteren om te stoppen en dan tel je de waarden van de voetsporen op en zet je je stinkdier dat aantal plaatsen vooruit. Let op dat je niet mag eindigen op een tegel met een onaangenaam geurtje, dan moet je nog doorspelen. Je mag overigens ook maximum met twee stinkdieren op een tegel terechtkomen. Als je bij het stappen een tegenstrever inhaalt, dan spuit je je geur op hem en dan dient deze speler zich terug te trekken tot net voor het vorige fiche met een onaangenaam geurtje.

Draai je echter een puma om in je beurt, dan eindigt je beurt, mag je geen stappen zetten en dien je je verzamelde voetsporen door te geven aan je medespelers in volgorde (je kiest wel zelf welke waarde je aan wie geeft). Deze tegels laten ze voor hen liggen en kunnen ze in hun beurt verder uitbreiden. Ze mogen er dan niet voor opteren om onmiddellijk stappen te zetten, ze moeten ook eerst een nieuwe tegel omdraaien.

Als je je stappen hebt gezet, worden de gebruikte tegels uit het spel verwijderd. Puma's blijven voor altijd liggen. Zijn er enkel nog puma's op tafel en zijn de voetsporen allemaal opgebruikt, worden ze geschud en terug over de tafel verdeeld. De speler die als eerste met z'n stinkdier over de finishlijn geraakt, wint het spel.

Titel : Flinke stinker
Auteur : Inon Kohn
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 6+
Speelduur : 20 min.

19-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
18-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador


Dit is een zéér interessant spel volgens mij. Langs de ene kant zit je met het gekende spelsysteem van Mac Gerdts, nl. de rondel. Een cirkel waarop de verschillende acties staan afgebeeld en waar je door het verplaatsen van je je pion je acties kiest. Je moet je pion in de wijzers van de klok voortzetten, minimum één stap, maximum drie. Wil je toch verder gaan, dan betaal je gewoon deze extra stappen.

Langs de andere kant is dit spel waarschijnlijk één van de makkelijke spellen van PD-verlag. Houdt u van GOA, Endeavor en andere opbouwspellen? Dan is dit spel misschien wel iets voor u. Het moet gezegd, het straalt een bepaalde sfeer uit, het speelbord is mooi, het materiaal zoals steeds erg degelijk en de gameplay is erg vloeiend.

U heeft keuze tussen volgende acties :
- werkers : min. 2, max. 9, je betaalt 50 geld per werker per kerk die je hebt. Extra werkers betaal je 100 geld per fase.
- schepen : idem aanschaf werkers
- zeilen : je mag met al je schepen gaan varen naar een aangrenzend gebied (1 stap in fase 1, 2 in fase 2 en 3 in fase 3), de onbekende gebieden kunnen pas ingenomen worden met twee schepen, je verwijdert één schip van het bord, wint de marker, draait de kolonietegels open en krijgt de bonus die dit oplevert van de bank
- kolonie : indien je in een bepaalde regio staat met een schip en twee werkers hebt, kan je een kolonie aanschaffen tegen de prijs op de fiche. Je kan ook meerdere kolonies aanschaffen als je meerdere schepen hebt en twee werkers per kolonie.
- gebouwen : je kan deze aankopen : 3 werkers voor een fabriek, 4 werkers voor een scheepswerf en 5 werkers voor een kerk
- markt : je kan opteren om grondstoffen te verkopen of grondstoffen te produceren in je fabrieken. Verkopen doe je tegen de actuele beursprijs, deze zakt dan telkens. Indien je grondstoffen maakt in je fabriek, krijg je hiervoor geld en gaat de waarde van de grondstoffen terug omhoog op de markt
- privileges : je geeft één werker af in ruil voor een privilege op je spelersbord, deze upgrade zorgt voor extra éénmalige inkomsten en levert op het einde van het spel punten op. (dit is het eigenlijke upgrade-deel van het spel)

Daarnaast verloopt het spel ook nog eens over drie fasen. De volgende fasen worden getriggerd als bepaalde stukken op de wereldkaart worden onderzocht. Gevolg van een volgende fase is dat de kosten duurder worden, maar dat je ook verder zal kunnen varen en dus sneller zal kunnen ontdekken. Op deze manier komt het spel ook in een stroomversnelling. Het spel eindigt als je tot in Nagasaki hebt ontdekt of als het laatste gebouw is opgericht. Iedereen mag nu nog een laatste actie uitvoeren en dan worden de punten geteld.

Je scoort punten voor je werkers, je schepen en het geld dat je nog over hebt. Daarna scoor je ook nog voor het niveau waarop je geraakt bent op je spelerstableau in de verschillende categorieën. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Navegador
Auteur : Mac Gerdts
Uitgeverij : PD-verlag
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

18-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
17-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isla dorada


Isla Dorada, de kroniek van de aangekondigde hype van Spiel Essen 2010. Het verhaal begon reeds eind augustus met de aankondiging van dit spel. Nadien verschenen er druppelgewijs prachtige illustraties op facebook en BGG. Na een tijdje werd duidelijk dat het om de kaarten van het spel zou gaan. Het zou echter nog een hele tijd duren vooraleer we het effectieve speelbord en vooral de spelregels te zien zouden krijgen.
Als u wil weten hoe u dus een spel wil hypen in drie lessen, ga een keer in de leer bij Funforge, en vooral FFG want zij brengen dit spel in grote getale op de markt.

Op zich een leuke samenwerking ook, want FFG staat garant voor prachtige graphics en leuke miniatuurfiguren en deze zitten ook in dit spel, alhoewel het er maar drie zijn, mogen ze best gezien worden. "En het spel zelf dan?" hoor ik u denken. Wel, het is zonder meer een vrij uniek spelgegeven. Het spel speelt een beetje als een coöperatief spel, aangezien de spelers samen bewegen over het speelbord en acties uitvoeren, maar vergis u niet, er zal een bikkelharde strijd worden gevoerd tussen de spelers om naar een welbepaalde plaats te verhuizen.
 
Het speelbord toont 16 plaatsen waar u naartoe kan reizen, er zijn gouden munten, 1 leiderfiguur, 1 expeditiefiguur, 1 bigfoot-figuur, 1 levieten-figuur, 16 ontdekkingsmarkers, 112 doelkaarten (18 start-schatkaarten, 54 standaard schatkaarten, 18 vloekkaarten en 22 bestemmingskaarten), 112 avontuurkaarten en zes overzichten.
De doelkaarten worden apart geschud, elke speler krijgt drie start-schatkaarten (waarvan je er 2 op handen houdt en 1 aflegt), 2 bestemmingskaarten (waarvan je er 1 houdt, de andere leg je af) en 1 vloekkaart (houdt hij geheim voor de tegenspelers). Daarnaast krijgt elke speler zes avonturenkaarten, er worden er vier opengedraaid van de trekstapel en vormen de vitrine.

Het sterkste punt van dit spel, de prachtige kaarten, zijn ook ineens z'n zwakte. Op de kaarten staat niet concreet aangegeven wat ze effectief kunnen, dus je moet wel wat studeren vooraleer je elke functie van alle kaarten kent. Maar eens je de symbolen kent, vlot het zeker wel. Ik ga hier dan ook nog niet dieper op de diverse kaarten in, hiervoor verwijs ik u graag naar de spelregels die u vindt op BGG.

In een speelronde doorlopen we steeds zes fasen :
1) Bieden : je biedt met yak, kameel en gonogokaarten om te bewegen in fase 2, de startspeler zet de expeditiefiguur ergens op het spelbord en zegt een bod, de andere spelers moeten passen of hoger bieden. Indien een speler hoger biedt, plaats hij het figuur op de weg die hij wil inslaan. Wie 4 of meer biedt, kan een ovetoskaart spelen om het bieden onmiddellijk te beëindigen. Je kan ook een juju-kaart spelen om een ander speler buitenspel te zetten, hij mag niet meer meebieden. Je hebt drie soorten beweging : over land, door de lucht of over het water. In de lucht moet je zeppelin of drakenkaarten spelen, de rivier kan enkel stroomafwaarts gevolgd worden en de beweging stopt als je in een meer of zee uitkomt. De hoogste bieder krijgt de expeditiefiguur en legt het geboden aantal kaarten af.

2) Bewegen : verplaats de expeditiefiguur naar de bestemmingsplaats. Leg de laagste ontdekkingsmarker op deze plaats om aan te geven dat deze plaats ontdekt is. Indien de expeditie hier terugkomt later, leg je extra markers.

3) Vervloekt worden : indien een speler een vloekkaart heeft van de locatie waarop de expeditie staat, moet hij de kaart spelen en legt hij de kaart open voor zich neer.

4) Schatten vinden : indien een speler een schatkaart heeft van de locatie waarop de expeditie staat, moet hij de kaart spelen en voor zich openleggen. Indien hij er meerdere heeft, speelt hij ze allen ineens. Er kunnen eventueel ook bonuskaarten samen worden uitgespeeld met de schatkaarten.

5) Nieuws krijgen : in ronde 4 krijgen de spelers 2 kaarten van de schatkaartendeck waarvan ze er 1 mogen houden, in ronde 9 krijgen ze 3 kaarten en mogen ze er twee van houden.

6) Avonturenkaarten trekken : de spelers krijgen 1 gratis avonturenkaart, de tweede kunnen ze aankopen voor 1 goud. (dit gebeurt in speelvolgorde vertrekkende vanaf de expeditieleider). Je kan een kaart nemen uit de vitrine of een dichte van de trekstapel. Indien er een bliksemschicht op de kaart staat, dient de speler onmiddellijk de bijhorende actie uit te voeren. (zie spelregels)
Een speler mag nooit meer dan 10 avonturenkaarten op handen hebben, zodra hij er meer heeft, legt hij deze af.

Het spel eindigt na de ronde waarin de 16de ontdekkingsmarker van het bord is verwijderd. Spelers tonen hun bestemmingskaarten en scoren :
- 1 punt voor elk goud
- punten voor de gevonden schatkaarten (openliggende schat- en bonuskaarten)
- punten voor hun bestemmingskaarten
- negatieve punten voor hun vloekkaarten die ze speelden
De speler met het hoogste aantal punten wint het spel.

Titel : Isla Dorada
Auteur : Andrea Angiolino, Bruno Faidutti, Alan R. Moon, Pier Giorgio Paglia
Uitgeverij : Funforge / FFG
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 - 90 min.

17-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
16-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antics


De Lamont-broers kondigden dit spel aan als een spel met een uniek spelsysteem. Dat is lovenswaardig, maar ook zéér gevaarlijk, want wie durft in deze drukke spellentijden pretenderen dat hij het warme water uitvindt? Na het doornemen van de spelregels geef ik hen voorlopig het voordeel van de twijfel. Natuurlijk zijn de diverse onderdelen van het spel overal al een keertje te zien geweest, maar de invulling en combinatie ervan is misschien wel vernieuwend.

In Antics! controleren de spelers een mierenkolonie. Ze zoeken prooi en bladeren in de buurt van hun mierenhoop. Deze mierenhoop zal erg belangrijk blijken, je bouwt hem uit (indien mogelijk in de hoogte), je kweekt nieuwe mieren, je traint er soldaatmieren en stuurt je legertje van hieruit op wandel om eten bij elkaar te sprokkelen.

Voor 35 euro krijg je dus een "uniek" spel, met daarin een speelbord, een zak, 64 tegels (waaronder 4 spelers-start-mierenhopen), 12 actiepionnen, 48 houten mieren, 18 prooifiches, 3 miereneterfiches, 6 prooi-verdwenen-fiches, 4 hoofdmieren, 3 spelershulpen (waarom in godsnaam geen 4?) en 1 miereneteroverzichtje.

Het spel is in zekere zin redelijk moeilijk bij aanvang, aangezien er toch wat mogelijkheden zijn (met bijbehorende regeltjes natuurlijk). Ik ga u dan ook in een vlucht meenemen over het spelconcept en laat de kleine zaken achterwege. Deze zal u zeker ontdekken als u het spel eens onder uw neus krijgt. Het speelbord toont de mierenhopen en vooral het eten dat er rondom te vinden is. Je kan via wegen tot bij de prooien en bladeren geraken. Op dit spelbord zullen in de loop van het spel jouw mieren worden geplaatst om eten te gaan halen. Daarnaast wordt er een soort van vitrine opgebouwd met tegels waaruit je kan gaan kopen. Ze bestaat uit zes delen van elk drie tegels. In de zesde rij liggen de drie miereneters, die stelselmatig dichterbij zullen schuiven als er tegels worden gekocht. Elke speler krijgt z'n mierenhooptegel waarmee hij start. Op alle tegels staan de figuren van de verschillende acties. 

In een beurt krijgt een speler 3 acties, die hij kiest met z'n actiepionnen. Hij plaatst een pion op de desbetreffende actie en voert die uit. In de loop van het spel ga je je mierenhoop uitbouwen (in breedte en hoogte) om zo meer acties te kunnen kiezen. Bovendien is een actie die op een hoger niveau ligt meer waard, ze zal er voor zorgen dat je extra's krijgt (2x, 3x, ...). Het bouwen kan je vergelijken met Taluva en andere Tikals. De tegels zijn twee zeshoeken die aan elkaar vastzitten. Je dient deze op bestaande tegels te leggen (of benedenverdiep), ze mogen niet zweven en moeten over twee andere tegels worden gelegd (niet volledig op een andere tegel).



De mogelijke acties dan :
1) Nieuwe tegels aanschaffen : je neemt één tegel uit het eerste vak, indien je deze actie kiest op niveau twee, dan neem je één tegel uit vak 1 en één tegel uit vak 2, ... De tegels komen blind in je algemene voorraad en zijn dus nog niet aangebouwd.
2) Aanbouwen van nieuwe tegels : je bouwt volgens de regels je mierenhoop verder uit. Indien je deze actie kiest op niveau 1 mag je één tegel aanbouwen, op niveau twee zijn dat 2 tegels, ...
3) Mieren kweken : je neemt mieren uit de algemene voorraad naar je eigen voorraad, 1 mier op niveau 1, 2 mieren op niveau 2, ... De mieren leg je op het speelbord bij de verschillende categoriën, afhankelijk tot wat je je mier wil opleiden. Let op! De eerste twee mieren leg je steeds in dezelfde categorie.
4) Mieren uitsturen : je plaatst de mieren vanuit de categoriën op het speelbord op zoek naar prooi en bladeren, elke mier heeft z'n specialiteit en dient hiervoor te worden ingezet. Uiteraard mag je weer 1 mier inzetten voor niveau 1, 2 voor niveau 2, ... De soldaatmieren zijn speciaal en kunnen bijvoorbeeld een pad beschermen (andere spelers kunnen je niet overvallen), kunnen een brug maken over een gat of kunnen prooi stelen van tegenstrevers.
5) Prooi en bladeren verhuizen : je brengt prooi en bladeren terug naar je mierenhoop. Het fiche verplaatst zich eigenlijk van mier tot mier. Je mag het één stap verplaatsen voor niveau 1, ... Indien het fiche je mierenhoop bereikt, moet je het op één van je acties leggen (als het prooi is) of naast je mierenhoop (bladeren).
6) Schimmel : kan je kweken met sommige mieren, deze leveren op zich niets op, maar op het einde van het spel moet je ze in combinatie met bladeren gebruiken om extra punten te scoren.
7) Hoofdmier : je mag deze één maal per beurt gebruiken om eender welke actie uit te voeren van bovenstaande (niveau 1)

Op het einde van een ronde komen de actiepionnen terug, wordt je prooi dus op je mierenhoop gelegd, mag je slechts 3 tegels in je voorraad hebben (om te bouwen), vullen we de vitrine (opschuiven van alle fiches naar links). Indien er hierdoor een miereneter in veld één terechtkomt, gaat deze op pad om prooi en mieren te eten. Er worden fiches van het speelbord gehaald en mieren uit de categoriën volgens een vaste volgorde.
Het spel eindigt als er niet genoeg fiches zijn om de vitrine te vullen of als alle (behalve één) prooien zijn opgebruikt. Alle spelers hebben dan nog één beurt vooraleer de scores worden berekend.
Je scoort punten voor prooi (het aantal verschillende prooien x het aantal; bv. 3 verschillende = 3x3= 9 punten). Je combineert je schimmels met bladeren en scoort de punten van de schimmel, plus eventueel 2 extra punten voor groene bladeren. Enkel schimmel of enkel bladeren brengen je niets op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Antics
Auteur : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

16-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Funfair

Dit spel is een speciaal geval, want het heeft maar liefst 10 auteurs. Het spel is ontwikkeld naar aanleiding van de 15de verjaardag van Eggertspiele.
Aangezien wij fan en vaste klant zijn bij Peter en Martina Eggert, konden we dit spel niet achterwege laten. Het is ook speciaal in die zin, dat het een echte partygame is, net zoals Mario Party op de Nintendo. De spelers trachten door middel van enkele kleine spelletjes punten te verzamelen, die ze in een finale-spel kunnen omruilen tegen mooie prijzen.

Het spel is dan ook uniek, zowel het thema, als de gameplay, zit nog niet in onze spellenkast. Tijdens het spel gaat u met z'n allen van de ene naar de andere attractie. De jongste speler kiest eerst, nadien kiest diegene met de minste punten en is er een gelijke stand, beslist een dobbelsteenworp naar waar we gaan.

De attracties :
- ring-de-bel : de spelers mogen om beurten proberen om een opdrachtkaart te vervullen met 15 dobbelstenen. De spelers trachten een zo hoog mogelijke toren te maken. De regels zijn simpel, de kleuren van je toren moeten overéénkomen met die op de kaart, de kleur boven op de dobbelsteen moet identiek zijn als de onderste kleur van de dobbelsteen die er bovenop komt en je moet onmiddellijk stoppen als de zandloper is doorgelopen. Plaats je spelerspion op het speelbord op de plaats waar je gekomen bent.

- toekomstvoorspeller : elke speler krijgt twee bestemmingskaarten en houdt deze verborgen voor de tegenspelers. Om beurten worden de spelers toekomstvoorspellers. Op de kaarten staat een tekstje en positieve of negatieve punten. Als je aan de beurt bent, geef je de kaart door aan je linkerbuur, je leest de tekst van de kaart of je bluft en geeft één van de 26 andere kaarten (overzichtje), de speler heeft nu de keuze om de kaart te aanvaarden door ze voor hem neer te leggen en te zeggen of de voorspelling waar, beter of slechter is. Of hij kan ervoor opteren om de kaart te weigeren, dan gaat je bod naar de volgende linkerbuur. Als niemand de kaart wil, mag je ze zelf voor je afleggen. Het spel gaat door tot iedereen drie kaarten voor zich heeft liggen. Als je er al drie hebt, mag je er geen meer aannemen. Op het einde worden de punten geteld en de score verdeeld.

- paardenrace : een supersnelle race, waarbij je tot 4 kan meespelen (bij meer spelers speel je in team). Je rolt drie dobbelstenen, mag telkens dobbelstenen hergooien en wanneer ze dezelfde waarde tonen, mag je je paard het aangegeven aantal ogen verderzetten op de racebaan. Wie wint deze snelle race?

- grijpkast : je speelt per twee, je gebruikt de doos en de kristallen, die je hierin verspreid. Eén speler speelt met de joystick en geeft de bevelen, de andere speler is een levend grijpkraantje. Hij sluit de ogen en volgt de bevelen "mib-mab-mub-mob-click" op om zo de juiste edelsteen uit de doos te proberen halen. Hij mag enkel z'n duim, ring en wijsvinger gebruiken om te grijpen. De beide spelers scoren de punten van het soort edelsteen dat je bovenhaalt. Elke speler moet één keer joystick en één keer grijparm geweest zijn.

- botsauto's : in de botsauto's spelen we een spelletje slagenhalen. De spelers krijgen kaarten met botsauto's en een stapel tegels die ze zelf schikken (ze kiezen waar ze de tilttegel placeren na het bekijken van hun kaarten). Ze spelen om beurten een kaart en de hoogste waarde zal botsen. Deze speler mag een fiche omdraaien van z'n stapel (voor elke vijf in de slag één extra fiche). Deze tegels vormen z'n puntenstapel, maar als je een tiltfiche omdraait, stopt het spel. De spelers die geen tiltfiche hebben omgedraaid scoren het aantal tegels die nog in hun stapel zitten onder de tiltfiche.

- schommelboot : de spelers stappen in de boot met 10 punten, ze plaatsen hun mannetje in een zitje en scoren onmiddellijk de punten, daarna gooien ze de dobbelstenen (afh. van hun zitje) en moeten ze voor elke 1 een levenspunt afgeven. Als je op zitje 0 gaat zitten, krijg je één levenspunt bij (max. 10). Wanneer een speler al z'n punten heeft moeten afgeven, of wanneer een speler wordt gedubbeld op de scoretrack eindigt het spel na de ronde.

- looping : memory in de looping, de spelers krijgen 30 seconden om de kaarten in te prenten, je moet per twee, arm in arm gehaakt de kaarten uitvoeren (links, rechts, op, neer en waahhh roepen, handen omhoog steken en ogen afdekken met je vrije hand). Na die dertig seconden neemt een andere speler de kaarten en checkt of jullie alles netjes achter elkaar doen. Tussen elke beweging zeg je rattle-rattle-rattle en voer je de beweging uit. Zolang je beiden hetzelfde doet en de juiste beweging, scoor je een kaart. Het spel stopt als je een foutje maakt. Je scoort het aantal kaarten in punten.

- spooktrein : heb schrik op het juiste moment, elke speler krijgt kaarten met daarop voorwerpen waarvoor hij bang is, dan wordt er een stapel kaarten omgedraaid, zit jouw kaart ertussen dan schreeuw je. Zo wordt de ganse stapel afgewerkt, je tracht te onthouden wie bij welke kaart schreeuwde. Nadien mag je je zes tegels bij andere spelers leggen. Op deze tegels staan ook de desbetreffende voorwerpen. Zowel jij als de speler die er bang voor is, scoren punten bij een juiste combinatie.

Eindspel :
De speler met de meeste punten krijgt meer tickets als andere spelers. Daarna mogen de spelers in volgorde, meeste tickets eerst, in een zakje grabbelen naar edelstenen. Als je de hoofdprijs eruit grabbelt, win je onmiddellijk, trek je een witte steen, dan leg je dit op je ticketje. Indien je geen vrije tickets meer hebt, mag je niet meer meetrekken.

Titel : Funfair
Auteur : Inka Brand, Markus Brand, Peter Eggert, Philipp El Alaoui, Friedemann Friese, Michael Rieneck, Martin Schlegel, Stefan Stadler, Birgit Stolte, Tobias Stapelfeldt
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min. 

15-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
14-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resultaten Gouden Ludo
Voor het SpinLi-publiek is het doek over de Gouden Ludo reeds gevallen.
Er is echter niets meer veranderd na onze laatste oproep, zodat de volgende resultaten zijn doorgestuurd naar Forumfederatie :

1) Smallworld
2) Hoogspanning
3) Tobago
4) Fresco

Wie effectief met de Gouden Ludo aan de haal zal gaan, komen we te weten op vrijdag 26 november in den Boomgaard in Broechem.
Zo gauw we dit weten, zullen we het dan ook zeker niet nalaten om het hier op de blog te posten. We zijn in ieder geval erg benieuwd met z'n allen.

14-11-2010 om 18:21 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand cru


In Grand cru ga je wijnranken aankopen, druiven cultiveren, wijn produceren en investeren in ontwikkelingen en reclame voor jouw product.
Wanneer een speler al z'n schulden heeft afbetaald, eindigt het spel en wint diegene met de meest winstmakende wijnhandel.

Het spel verloopt over verschillende jaren, waarbij elk jaar bestaat uit 2 fasen.

Fase 1 : Ontwikkeling van de wijngaard
Deze fase bestaat uit minstens 4 actieronden. De spelers kiezen om beurten een actie en voeren deze uit. Deze fase eindigt als het laatste blad wordt bereikt met de wijnfles (die telkens wordt verzet), een speler z'n laatst wijnrank oogst of wanneer alle spelers behalve één hebben gepast.
De mogelijke acties :
- bieden op een tegel : neem een tegel en leg hem in de biedkolom, zet een bod van 1-6, dat is jouw bod
- het bod verhogen op een tegel : overbied het bod van een andere speler, de marker van de andere speler gaat terug in z'n voorraad
- een tegel kopen op een veiling : indien je marker nog steeds het hoogste ligt, mag je na één ronde de tegel kopen
- een tegel onmiddellijk kopen : je betaalt onmiddellijk zeven frank en neemt de tegel en plaatst deze in je wijngaard
- de vraag naar een soort wijnrank opdrijven om hem een niveau hoger te brengen : zet de prijsmarker van de druivensoort één plaats hoger
- wijngaard oogsten : betaal 1 frank om te oogsten, neem een blokje van je wijnrank en leg het in het overeenkomstige vat
- wijn verkopen : verkoop een aantal blokjes uit je vaten tegen de prijs van de druiven op dat moment, zet de markers nadien een stapje lager
- een ontwikkeling gebruiken : één keer per jaar mag je je ontwikkeling gebruiken die je hebt aangeschaft
- passen : je mag geen acties meer uitvoeren deze ronde

Fase 2 : Einde van het jaar : alle spelers mogen nog een laatste actie uitvoeren behalve diegene die ervoor zorgde dat fase 1 eindigde. Nadien worden volgende stappen uitgevoerd :
- nieuwe tegels in de vitrine (2 x aantal spelers)
- wijnfestival : je krijgt punten voor verkochte wijn en kan speciale acties gebruiken. De speler die het meeste wijn heeft geleverd van een bepaalde soort scoort drie punten voor die soort, de tweede scoort 1 punt. Deze blokjes worden verwijderd. Na de waardering, begint de speler met de meeste punten met de speciale acties. Om deze acties uit te voeren, betaal je met overwinningspunten.
- rijpen van de wijn : de blokjes op het spelersbord van de spelers schuiven naar rechts. Bepaalde druivensoorten gaan vervallen en worden verwijderd.
- interesten : de spelers betalen interest
- lenen : de spelers kunnen nieuwe leningen aangaan, leningen terugbetalen of passen
- klaarmaken voor een nieuw jaar

Einde van het spel : als een speler al z'n leningen heeft terugbetaald of wanneer een speler 11 leningen heeft en een hulplening aanvraagt, hij is sowieso de verliezer van het spel. Op het einde scoren de spelers punten voor hun verschillende druivensoorten (5 frank per soort), voor elke wijn in hun kelder 1 frank en 7 frank aftrek voor elke lening.
De speler die het meeste geld overhoudt, is de winnaar van het spel.  Bij gelijke stand wint de speler met het minste leningen, daarna diegene met de meeste wijntegels in z'n wijngaard.

Titel : Grand cru
Auteur : Ulrich Blum
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

14-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
13-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bangkok klongs


Elk jaar verschijnt er wel een tile-placement game dat de moeite waard is, u weet wel de Carcassonne-look-a-likes. Dit jaar is de eer weggelegd voor Bangkok klongs van dlp-games, een relatief nieuwe en onbekende uitgeverij. Die mijns inziens een erg mooi spel uitbrengt. U krijgt een speelbord bestaande uit een haven met aanlegsteigers die vol zal komen te liggen met bootjes vol handelswaar, handelaren in vier kleuren, 72 boottegels, 1 fiche Luk Phat (soort van speelklok), 1 houten marktmeesterfiguur, 2 fiches voor de tactische variant (hoewel deze eigenlijk overbodig zijn), 8 verplaatsingskaarten en 4 100-puntenfiches (als je zoveel punten al kan halen natuurlijk).

Het spelprincipe is zeer eenvoudig. Elke speler heeft 4 boottegels in z'n hand (verborgen voor tegenspelers). In je beurt leg je een boot aan volgens de legregels en neem je een nieuwe boot op handen. That's all folks! Net zoals bij Carcassonne gaan er op diverse momenten wel punten uitgedeeld worden. In dit spel zijn er twee kleine waardering en één grote waardering + eindtelling van de goederenvoorraad. Telkens er een boot op het speelbord verschijnt waarop het Luk Phat symbool is afgebeeld, zal de fiche worden verzet op de track (rechts speelbord). De actieve speler krijgt de overeenkomstige punten en wanneer het fiche bij een donkerbruin veld komt, volgt er een waardering.

De boten bestaan uit drie delen : goederen, handelaar (of niet) en waarde. Indien je een boot zonder handelaar speelt, kan je ervoor opteren om een eigen handelaar in deze boot te plaatsen om hem eigen te maken (vgl. horige). De waarde van de boten is belangrijk bij de waarderingen (marktdagen). Er zijn ook drie speciale boten waarvan er drie van elk in het spel zijn : dief, opzichter en gaarkeuken

De plaatsingsregels zijn eenvoudig. De eerste boten worden in de startplaatsen gelegd, nadien wordt er telkens verder gebouwd, horizontaal, verticaal of diagonaal aan de boten die er reeds liggen. De steigers verdelen het bord in deelmarkten (vier vakken), deze mogen slechts gevuld worden met drie boten (één blijft dus steeds leeg). Als extra actie mag een speler twee keer in het spel een bewegingskaart afleggen om één van z'n boten te verplaatsen naar een aangrenzend vak. Deze verplaatste boten dienen niet te grenzen aan andere boten.


Als er een kleine marktdag plaatsvindt, mag iedere speler in volgorde 2 keer waarderen. Je mag hier ook aan verzaken als je wil. Je mag zelfs de eerste keer verzaken en de tweede keer wel meedoen. Om dit te doen neem je de marktfiguur en plaats je deze bij een aanlegplaats, waaraan minstens één van je eigen boten ligt. Je kijkt naar de waarde van de omliggende boten en vermenigvuldigt deze met het eigen aantal handelaren. Pas op, ook de andere spelers scoren punten. Nadien neem je één eigen boot van het speelbord, leg je die voor je neer en je handelaar komt terug in je voorraad.

De grote marktdag verloopt identiek, maar nu begint de speler die het verste achterop ligt in de puntenstand. Er zullen nu ook waarderingen volgen tot er geen meer mogelijk zijn of iedereen heeft gepast. Nu mogen de spelers na een waardering naast eigen boten ook neutrale boten (met handelaar) en speciale boten wegnemen. Boten van tegenstrevers blijven wel verboden.

Tot slot is er nog een telling van de voorraad. Voor iedere goederensoort krijg je punten afhankelijk van het aantal boten die je hiervan hebt. De eerste boot levert je één punt op, de tweede boot twee, de derde drie punten, ...

De tactische variant die wordt beschreven in de spelregels zou het gelukseffect van het trekken van boten een beetje uit de weg gaan. Je maakt dan twee stapels met boten. Een stapel met de lege boten (waar je een eigen handelaar op kan plaatsen) en een stapel met de speciale boten en boten met handelaars. De speler beginnen bij aanvang van het spel met drie boten van de eerste stapel en één van de tweede stapel. Nadien mogen ze zelf kiezen uit welke stapel ze boten nemen.

De speciale boten nog tot slot :
- dief : je neemt een boot van het spelbord uit de horizontale rij en legt ze voor je neer of neemt ze op handen om zelf te gebruiken
- opzichter : beschermt alle boten in een verticale lijn tegen dieven, ligt er reeds een dief, dan mag de speler deze dief uit het spel verwijderen of op handen nemen
- gaarkeuken : verdubbeld de punten bij de waarderingen in het blok waar de boot ligt

Titel : Bangkok klongs
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min. 

13-11-2010 om 10:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (2)
12-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluiten stemming Gouden Ludo
Er zijn ondertussen al 35 stemmen voor onze poll omtrent de Gouden Ludo.
Aangezien we volgende week de resultaten moeten doorsturen naar Forum,
ga ik nu zondag om 18.00 uur de deadline stellen voor deze poll, dus indien u
uw stem nog niet heeft laten horen, doe het dan maar snel.

De voorlopige keuze van de SpinLiërs :

1) Smallworld
2) Hoogspanning
3) Tobago
4) Fresco

12-11-2010 om 12:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. Jack pocket


Het spel zelf moet ik waarschijnlijk niet echt meer voorstellen. U vond op onze blog al besprekingen van de basisversie, de uitbreiding en de New York versie. Nu kwam Hurrican games dus met de pocket versie, zeg maar de kaartversie van het spel. Het spelprincipe blijft in grote lijnen overeind en wordt zelfs nog interessanter als u het mij vraagt.

In tegenstelling tot het bordspel waar de eigenschappen van de karakters doorslaggevend waren, zijn de acties hier afgestemd op vier actiefiches.
Voor uw geld krijgt u weer fantastisch uitziend materiaal : 9 straattegels (dubbelzijdig, met op één kant een persoon, de andere kant leeg), alibikaarten van de personages uit de serie, 3 detectivefiches (Holmes, Watson en hond Toby), 4 dubbelzijdige actiefiches en 8 dubbelzijdige tijdfiches (deze geven de beurten aan van de detective en Jack).

Het speelbord wordt samengesteld uit de straattegels (willekeurig), de tijdfiches worden in volgorde gelegd, de detectivefiches worden op een vaste plaats gelegd en mr. Jack trekt een alibikaart die hij verborgen houdt voor de detective. Het doel van de detective is om Jack te ontmaskeren door slechts één personage op de kaarten over te houden. Jack tracht het negen ronden vol te houden of zes zandlopers te verzamelen (deze verkrijgt hij door de actie alibikaart en door het spel te rekken en te zorgen dat hij niet zichtbaar is).

Het verloop van de ronden is net zoals bij het basisspel afwisselen (detective-Jack-Jack-detective in de oneven ronden en Jack-detective-detective-Jack in de even ronden). In een ronde worden de vier actiefiches in de lucht gegooid en de zijde gebruikt die open liggen. In de volgende ronde gebruik je de achterkant ervan.

De mogelijke acties :
- verzetten van Holmes, Watson, hond : één of twee plaatsen in richting van klok
- een straattegel 90° draaien
- twee straattegels wisselen zonder oriëntatie aan te passen
- alibikaart trekken (Jack scoort misschien zandlopers, detective kan weeral een straattegel omdraaien)

Na elke ronde moet Jack kleur bekennen en zeggen over de detectivefiches in rechte lijn met de verdachte staan (muren schermen hem af). De detective kan misschien bepaalde straatkaarten uitschakelen en omdraaien. Is Jack niet zichtbaar krijgt hij de tijdfiche (= 1 zandloper).

Titel : Mr. Jack pocket
Auteur : Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 14+
Speelduur : 15 min.

12-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jerusalem


Jerusalem is een bied/workerplacement game, dat gerust in de zwaardere categorie kan worden ingedeeld bij de spellen van Abacus.
Een spelletje Jerusalem telt nochtans slechts 5 ronden. Het speelbord toont vijf districten waarin de spelers trachten een meerderheid te halen op zoek naar geld en prestigepunten. Deze zullen ze elke ronde kunnen omzetten in verdiepingen van hun toren. De spelers proberen een zo hoog mogelijke toren te maken tegen het einde van het spel.

Het spel bevat een speelbord, 5 houten cilinders, 4 baronnen, 200 houten blokjes, geld, 4 gebeurteniskaarten, 27 actiekaarten, 4 officierskaarten en 4 spelersschermen. De spelers straten met 2 gouden en 2 zilveren munten, hun cilinder op nul punten op de prestigetrack, 1 baron en 7 verdiepen voor hun toren te bouwen.

Het spel bestaat dus uit vijf ronden die opgebouwd zijn uit vier fasen. De fasen worden steeds volledig afgehandeld alvorens naar een volgende fase te gaan.
1) Bieden voor de officierskaarten :
- er worden actiekaarten blind klaargelegd (evenveel als aantal spelers)
- de startspeler biedt voor een officierskaart, hoogste bieder wint, betaalt aan de bank en krijgt de kaart
- alle spelers mogen om beurten bieden op een kaart tenzij ze reeds een kaart aankochten
- alle spelers nemen om beurten één van de actiekaarten
(alle acties (met uitzondering van het bieden hierboven) gebeuren steeds in spelersvolgorde, dat wil zeggen, diegene met de laagste officierskaart)

2) Inzetten van blokjes :
- neem het aantal blokjes zoals aangegeven op je officierskaart (7,6,5 of 4)
- plaats de blokjes ergens in de stad (naar keuze)
- je kan ook je baron ergens plaatsen, als je er onmiddellijk drie blokjes bijlegt (niemand anders mag dan nog op dit vak komen staan)
- huur huurlingen: voor drie geld per blokje mag je extra blokjes aankopen en inzetten
- je mag ook ten allen tijde drie blokjes verwijderen naar de algemene voorraad voor één munt
(de actiekaarten kunnen ten allen tijde in deze fase gespeeld worden; de officierskaarten leveren nog een extra specialiteit op die ook in deze fase kan worden gebruikt)



3) Binnenhalen van voordelen : de regio's worden één voor één afgehandeld
- toren van David : je krijgt 1 geld en verplaats één blokje van de toren naar een willekeurige plaats op het bord
- privileges : drie districten leveren je privileges op, enkel de speler met de meeste blokjes krijgt dit, bij gelijke stand, wint de speler met de laagste officierskaart (patriarchy = leg een blokje weg van achter je scherm in ruil voor een actiekaart; de markt = koop tot 4 punten voor 2 geld per punt; de edelstand = steel een punt van een tegenspeler, zet zelf één punt bij en je tegenspeler één terug)
- afhandelen van de regio's : de spelers krijgen voordelen voor het meest vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regio's van de districten en krijgen de voordelen die erop staan afgebeeld (blokjes, geld, prestigepunten)

4) Gebeurtenis (in ronde 2,3 en 4) : deze zullen roet in het eten gooien voor sommige spelers. Er worden slechts drie van de vier kaarten gebruikt, dus je weet niet wat je te wachten staat.

Vooraleer over te gaan tot een slottelling na ronde vijf krijgen de spelers nog punten voor :
- meeste blokjes nog achter je scherm = 3 punten
- meeste geld achter je scherm = 3 punten
- indien nog één actiekaart achter je scherm = 1 punt

Titel : Jerusalem
Auteur : Michele Mura
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

11-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
10-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intrigo


Intrigo is een kaartspel dat, het moet gezegd, één van de mindere spelregels heeft, van al de spellen die ik uit Essen meebracht.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om ze in het Frans door te nemen, maar ik was maar wat blij dat er ook een Engelse versie in het spel zelf zat.
Heel wat kaarten ook, 75 om precies te zijn, waaronder startspelerkaart, arcadekaarten (waar komt bij god die naam vandaan), familiekaarten, plotkaarten en invloedskaarten. De bedoeling bestaat erin de invloed van de families naar je toe te trekken door de juiste kaarten op het juiste moment op de juiste plaats te leggen. Bovendien kan je het spel wat manipuleren door invloedskaarten aan te schaffen en de eigenschappen van de karakters te gebruiken. Een speler wint het spel als hij het maximum invloed scoort van één familie of wanneer hij in elke familie is ingeburgerd in minimum invloed één heeft.

Het speelbord klaarzetten, dat doet u best even met de handleiding ernaast, op zich valt het nog wel mee. Maar op het kleine tekeningetje in de spelregels is het toch niet direct duidelijk. Het spel zelf dan is op zich dan weer erg eenvoudig. Elke ronde bestaat uit drie fasen :
1) uitdelen van de plotkaarten
2) spelen van plotkaarten of invloedskaarten
3) uitreiken van ducaten en zegels

Fase 1 verloopt een beetje à la Notre dame, de spelers krijgen vier plotkaarten, kiezen er één en geven de andere kaarten door aan de buurman. Uit de volgende hand kiezen ze weer één kaart, enz. tot er vier kaarten dicht voor hen liggen.
In fase 2 kan je één van deze kaarten gaan uitspelen en ergens op het speelbord placeren. Het speelvlak bestaat uit arcadekaarten, waartussen steeds ruimte is gelaten om jouw kaarten te spelen. Op deze arcadekaarten staat aangegeven of je ducaten of zegels kan winnen. Speel je een plotkaart dan blijft deze liggen voor fase 3. Je kan ook opteren om een invloedskaart te kopen (deze liggen centraal op tafel). Je betaalt de kosten (die steeds oplopen) en gebruikt de personages voor hun eigenschappen (zie onder).
In fase 3 tenslotte worden de arcadekaarten allemaal gescoord en de ducaten en zegels uitgedeeld. Als je een ducaat wint, leg je deze in je voorraad, je kan ze gebruiken om invloedskaarten te kopen in volgende ronden. Win je zegels, dan draai je je familiekaarten een stapje verder, zodat je weet hoeveel invloed je van een bepaalde familie hebt gewonnen.

Wordt er op een gegeven moment voldaan aan de overwinningscondities eindigt het spel en wint deze speler.
Het leuke aan dit spel zijn natuurlijk de invloedskaarten waarmee je de normale gang van zaken een beetje kan manipuleren.
- de verkoper : ruil twee fiches (ducaat of zegel) in het paleis
- de moordenaar : draai één plotkaart om, deze wordt niet gescoord in fase 3
- de courtisan : ze geeft de naam van een kaart en wijst een lege plaats aan, de speler die deze kaart in handen heeft, dient ze te spelen
- de gondelaar : ruil twee plotkaarten
- de paleiswacht : verplaats een plotkaart naar een andere vrije  plaats
- de dief : draai een fiche op de aangrenzende arcadekaart om, niemand kan deze fiche winnen

Titel : Intrigo
Auteur : Catherine Dumas, Charles Chevallier, Pascal Pelemans
Uitgeverij : Hazgaard
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

10-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs