IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Labyrinthe, het kaartspel


Door kaarten aan elkaar te leggen wordt er een doolhof gevormd. In dit doolhof liggen schatten, die je kan verzamelen als je een gang in elkaar knutselt waarin twee dezelfde schatten liggen. Slaag je in dit opzet, krijg je één kaart als prijs. De speler met de meeste kaarten op het einde van het spel, wint dit leuke aanlegspel.

Elke speler krijgt twee handkaarten. Vier kaarten worden in een vierkant op tafel gelegd als startdoolhof. De jongste speler mag beginnen.

1) een kaart aanleggen : je moet één kaart aanleggen die een verbinding heeft met het reeds aanwezige doolhof. Leg je de kaart zo aan dat er een doorgaande weg is van een schat op je kaart met éénzelfde schat ergens anders in het doolhof, dan kan je schatten pakken.

2) schatten pakken : wijs de weg die je volgt met je vinger, pak dan de kaart met de schat die op deze manier bereikt werd, maar alleen als de overige kaarten met minstens één kant aan elkaar blijven hangen. (hoekverbindingen zijn niet toegestaan) Het doolhof mag niet uit elkaar vallen. Soms lukt het zelfs om meerdere schatten met elkaar te verbinden, je mag in dit geval meerdere kaarten nemen, zo lang je niet zondigt tegen de regels.

3) een nieuwe kaart nemen : op het einde van de beurt neem je een nieuwe kaart op handen van de dichte trekstapel.

Het spel is afgelopen zo gauw de stapel kaarten is opgebruikt en alle spelers hun kaarten hebben afgelegd.

Titel : Labyrinthe, het kaartspel
Auteur : Max J. Kobbert
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 7+
Speelduur : 30 min.

27-09-2010 om 19:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die sprache des MA-NI-TU


Wie onthoudt het beste de lettergrepen? De oudste speler start het spel als opperhoofd en neemt de kaartenhouder. 
De eerste speler neemt de eerste kaart en leest de lettergreep die erop staat, geeft de kaart aan het opperhoofd die de kaart
in de kaartenhouder steekt, zodat niemand het kan lezen (behalve hijzelf). De volgende speler neemt een kaart en zegt de eerste
getrokken lettergreep en dan die van hem, geeft de kaart aan het opperhoofd, ...

Maakt er een speler een fout, dan roept het opperhoofd stop. Deze speler wordt uitgesloten van de ronde. De volgende speler trekt
geen nieuwe kaart maar herhaalt het te zeggen woord. Indien hij het juist doet, gaat het spel weer z'n gewone gang, bij een fout, valt ook hij
af. Er wordt gespeeld tot er maar één speler overblijft. Hij krijgt als beloning een kaart uit de kaartenhouder. De rol van het opperhoofd schuift door. Wanneer elke speler minstens één keer opperhoofd is geweest, eindigt het spel. De speler met de meeste kaarten wint het spel. 

Titel : Die sprache des MA-NI-TU
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 7+
Speelduur : 15 min.

27-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ciao ciao


Ciao ciao is een racespel, waarbij je met je pionnen probeert om zo snel mogelijk over een brug te geraken.
Dit doe je door een dobbelsteen te gooien. Saai zou je zeggen, neen, toch niet, want die dobbelsteen zit in een potje met een doorzichtig deksel. Je gooit de dobbelsteen en mag liegen over je worp. De andere spelers kunnen ten allen tijde je gooi in vraag stellen.

De dobbelsteen bevat cijfers van 1 tem 4 en twee kruisen. Als je een kruis dobbelt valt je pion van de brug, dus zal je sowieso moeten liegen over je worp.
- Indien iedereen je gelooft, eindigt je beurt en zet je het aantal stappen vooruit dat je had gezegd.
- Indien iemand je niet gelooft, wordt er gecheckt. Heb je niet gelogen mag je de pion van de tegenspeler die je niet geloofde van de brug gooien en de bewuste stappen voortzetten. Indien je wel gelogen hebt, vlieg jij van de brug en mag je tegenspeler de stappen vooruit zetten.

De speler die als eerste drie pionnen aan de overkant van de brug krijgt, wint het spel. Lukt dit niemand worden de punten geteld die op het overzichtje staan aan de overkant van de burg. Diegene die als eerste aankwam scoort 1 punt, de 2de twee, ... dus het komt er nog op aan om zo laat mogelijk de brug over te steken indien mogelijk.

Titel : Ciao ciao
Auteur : Alex Randolph
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

26-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : R-eco


Schitterend kaartspelletje omtrent recycleren. Bovendien word je hier ook effectief gestraft als je het onvoldoende of niet doet.
De spelers gaan afval sorteren bij de vier verschillende afvalbedrijven. Ze sorteren plastic, glas, staal en papier. Op deze manier proberen
ze punten te scoren in de verschillende kleuren. Er zijn wel twee zaken waar je rekening mee dient te houden. Halverwege de stapels overwinningspunten zit een negatieve fiche en  je scoort pas punten als je twee fiches van eenzelfde kleur hebt verzameld. Bovendien krijg je nog strafpunten voor strafkaarten die je in de loop van het spel bij elkaar zamelt. Hoge scores ga je in dit spel dan ook niet al te vaak tegenkomen.

De fabrieken worden klaargelegd met hierop de puntenfiches (in volgorde 0,1,2,3,-2,4 en 5). Aan elke uitgang van de fabrieken wordt al één afvalkaart gelegd. De spelers krijgen drie afvalkaarten op handen. (let op : je mag max. 5 handkaarten hebben in de loop van het spel, heb je er meer dan leg je deze voor je neer, dit zijn strafpunten op het einde van het spel).

Als je aan de beurt bent : 
- speel je een willekeurig aantal kaarten van een soort bij de overeenkomstige fabriek
- neem je de afvalkaarten die aan de andere kant liggen
- vul je deze kant aan met een aantal kaarten gelijk aan het aantal afgespeelde kaarten +1
- indien je een totale waarde van vier afval bereikt bij een fabriek wordt het afval gerecycleerd en scoor je de bovenste puntenfiche, de afvalkaarten worden verwijderd en het fabriek wordt terug klaargemaakt voor de volgende ronde


Vanaf het moment dat de fiches van één fabriek verdwenen zijn, eindigt het spel en worden de punten geteld.
Je scoort enkel voor fabrieken waarvan je minstens 2 fiches verzamelde (je telt de waarden op), nadien trek je voor elke strafkaart nog 1 punt af. De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : R-eco
Auteur : Susumu Kawasaki
Uitgeverij : Z-man games (In Essen verschijnt de nieuwe versie bij Amigo spiele)
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

25-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die guten und die bösen geister



Een tactisch spel voor de oudere kinderen onder ons toch wel. In het spel zit een spelbord, 16 spoken die in twee worden onderverdeeld blauw en rood (goed en slecht) (dmv. pinnen die in de achterkant van de spoken worden gestopt)

Elke speler krijgt 4 goede en 4 slechte spoken en plaatst deze op de 2 eerste rijen voor zich (à la stratego). De speler beslist hoe hij de spoken zet. Er wordt een startspeler gekozen (ik stel steeds voor om 2 spellen te spelen, met wisselende startspeler). In een beurt mag een speler een spook verschuiven naar een aangrenzende kamer (vooruit, achteruit of zijwaarts, niet diagonaal).

Indien een speler een spook plaatst in een kamer waar al een spook van de tegenstander staat, dan wordt het spook gevangen en uit het spel verwijderd. Een speler wint als hij al de goede spoken van de tegenstander weet te slaan. Maar je wint ook als je tegenstander al je slechte spoken heeft geslagen. Tenslotte kan je ook trachten om met één van je goede spoken via één van de twee uitgangen bij je tegenstander buiten te lopen.

Dit is een zeer eenvoudig spel qua spelregels, maar zal u toch héél wat plezier doen beleven. Het is net zoals dammen, vier-op-een-rij, stratego, maar net dat ietsje sneller en anders.

Titel : Die guten und die bösen geister
Auteur : Alex Randolph
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 6+
Speelduur : 20 min.

25-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Up and down



De doos van dit spel is tegelijk het speelbord, het toont een grasveld met 10 mollenhopen in. In deze mollenhopen worden 10 mollen geplaatst.
Deze mollen zijn eigenlijk twee aan elkaar gemaakte mollen van verschillende kleuren (zie ook foto boven). Daarnaast zijn er 30 opdrachtkaarten met stijgende moeilijkheid (1 tot 4 schopjes). De bedoeling van het spel is om ter meeste van die schopjes verzamelen.

De opdrachtkaarten worden in volgorde gelegd van makkelijk naar moeilijk en iedere speler krijgt een kaart. De jongste speler begint het spel.
Als je aan de beurt bent, moet je drie mollen op het spelbord omdraaien, zodat ze met een andere kleur naar boven komen te liggen. Na het omdraaien moeten de mollen die op je opdrachtkaart staan zichtbaar zijn. Maar pas op ... het moet exact kloppen. Als je opdrachtkaart bijvoorbeeld twee gele mollen toont mogen er geen drie gele op het bord staan. Is je opdracht geslaagd, dan win je het kaartje en krijg je een nieuwe opdracht voor de volgende ronde. Is het niet gelukt, dan is je beurt over. 

Kan een speler geen kaartje meer trekken dan is het spel afgelopen, de spelers tellen nu het aantal schopjes op hun gewonnen opdrachtkaarten. Je kan het spel ook verkorten door bijvoorbeeld af te spreken om slechts vijf kaartjes te verzamelen. Wij spelen vaak de variant dat er een opdrachtkaart wordt omgedraaid en dat iedereen deze opdracht tracht te vervullen. Diegene die de kaart wint, blijft overigens aan de beurt tot hij een fout maakt. Wie het graag nog even verwarrend maakt, kan bijvoorbeeld de doos een kwartslag draaien bij elke gevonden opdrachtkaart. 

Titel : up and down
Auteur : Gunter Baars
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 5+
Speelduur : 20 min.

24-09-2010 om 08:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spokenwoud


Het verhaal: Waar Spokentrap stopt, daar begint spokenwoud. Nadat de kinderen het spook hebben laten verschieten met een luide BOE veranderen ze ook in spoken. Gelukkig veranderen ze terug in zichzelf een door een geheime gang kunnen ze ontsnappen naar ruïnes van de toren. Daar zien ze een donker pad dat hen naar buiten zal leiden. Ze kunnen daarbij rekenen op een kabouter om hun daarbij te helpen. Toch zijn er nog 2 "leerling-spookjes" die hen het leven zuur zullen maken...

Afbeelding

Net als bij spokentrap is het de bedoeling om als 1ste aan het einde van de weg aan te komen. De magneetjes zitten deze keer niet meer in het hoofdje van de pion maar erin. Door te werken met een + en een - pool plakken de kinderen zich vast aan de kabouter bij het passeren ervan. Kinderen stoten elkaar af. Toch kunnen er meerdere kinderen door de kabouter worden geholpen
Door het gooien van de dobbelsteen kunnen we onze pion verplaatsen. De kabouter kan niet alleen verplaatst worden; er moet dus een kindje bij hem zijn.
Indien er een spookje wordt gedobbeld dan plaatsen we een spookje over een speelfiguur en dan kan deze niet meer bewegen. Als de pion aan de kabouter hing, dan wordt de mag(net)ische band verbroken. Indien de 2 spookjes in gebruik zijn, wisselen we terug van spookje ttz. we zetten het hoedje op een andere pion en niet de volledige pion zoals bij spokentrap. Halverwege de weg moet de rivier worden overgestoken door middel van een omgevallen boom. Als de kabouter over deze boom stapt vallen alle kinderen die bij hem zijn in het water en moeten ze opnieuw beginnen.
Als de kabouter door het zonlicht stapt, dan gaan alle spoken zich snel verstoppen achter de toren. De speler(s) die als 1ste aan de eindmeet is (zijn) wint het spel. Je hebt ook een jeton van je kleur voor handen. Je mag deze éénmaal in het spel afgeven om je te verlossen van een spookje.

Afbeelding 

Titel : Spokenwoud
Auteur : Michelle Schanen
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 5+
Speelduur : 15 min.

24-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Oeps, mis!


Zie hier, het enige Haba-spel in onze collectie. We hebben een tijdje onze best gedaan om een overeenkomst met Haba af te sluiten,
maar dit bleek zeer moeilijk te liggen. Ook via omwegen langs Banier, Krokodil, e.a. konden ons niet helpen. Bovendien zou het ons
vrij duur komen te staan, want het mooie houten speelgoed van Haba heeft een prijs. Daarnaast zijn deze spellen natuurlijk niet echt voor
onze doelgroep, maar gezien de babyboom die plaatsvindt in de club, zou het toekomstgericht toch misschien niet slecht zijn.

Dit spel haalde onze collectie dus wel, en ... terecht. Het is een reactiespelletje, dus indien u bijzonder slecht bent in beestenboel, jungle speed,
halli galli en andere kakkerlakkensalades haakt u misschien best af.

Het spel bestaat uit 60 kaarten en 5 gekleurde figuren (witte hond, blauwe boot, gele schatkist, groen vikingkindje en rode viking). De kaarten worden in het midden gelegd als trekstapel en de vijf figuren dienen bereikbaar te zijn voor alle spelers. In een beurt wordt er een kaart omgedraaid en dienen de spelers om ter snelste het juiste figuurtje te grabbelen ... maar dit blijkt niet altijd zo makkelijk te zijn.



De kaarten tonen één figuur en drie andere kleuren. Er kunnen zich twee situaties voordoen.
- Ofwel staat het figuurtje niet in z'n eigen kleur : dan zoek je zo snel mogelijk het figuurtje waarvan de kleur niet staat aangegeven op de kaart
(bv. een gele boot op rood-groene achtergrond ==> je dient de witte hond te grijpen)
- Ofwel staat het figuurtje wel in z'n eigen kleur : dan grabbel je zo snel mogelijk naar het afgebeelde figuurtje
(bv. een blauwe boot op geel-groene achtergrond ==> je moet de blauwe boot grijpen)

Grijp je het juiste figuurtje, win je de kaart. Grijp je fout, dan mag je niet meer meespelen voor die kaart. Je kan eventueel zelfs afspreken dat je één kaart als straf moet afgeven. De speler die als eerste vijf (of af te spreken aantal) kaarten verzamelt, wint het spel.

Klinkt erg makkelijk hé, wacht maar tot je het spel eens speelt met specialisten van een jaar of zes. Neem van me aan dat je op je donder krijgt.
Erg vermakelijk en zeer snel gespeeld, een echt tussendoortje dus ... en absoluut z'n plaats waard in deze reeks.

Titel : Oeps mis
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Haba
Aantal spelers : 2-8
Leeftijd : 6+
Speelduur : 5 min.

23-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spokentrap



Korte spelbeschrijving
Je moet proberen om als eerst bovenaan de trap te staan, maar simpel is anders.

Iedereen begint met zijn eigen kleur aan de start en moet doormiddel van de dobbelsteen een x-aantal zetten. Op de dobbelsteen staan ook 2 spoken afgebeeld.
Als er een spook gedobbeld wordt moet er over een pion een spook gezet worden. Doordat er een spook over staat is de kleur niet meer bekend, aangezien alle spoken er het zelfde uitzien.
Als er weer een spook gedobbeld wordt, nadat iedereen aal een spook is, moeten er 2 spoken van plaats veranderd worden. Elke speler heeft ook een gekleurde schijf voor hem liggen om te weten wie met welke kleur speelt. Voor gevorderden kan je ook zeggen dat er 2 schijven van eigenaar mogen worden gewisseld.
Als je niet meer weet waar jouw pion onder zit en je gooit een nummer moet je gewoon een spook verzetten waarvan je denkt dat het de jouwe is.

Bij de uitbereiding zit naast 2 extra spelerspionnen en een extra stuk trap ook een fles. Bij het dobbelen van een spook moet er dan een fles over een spook gezet worden. Zolang de fles over een spook staat mag deze niet verzet worden. Maar bij het gooien van een spook, moet de fles wel verzet worden op een ander spook.

Wie zijn spook als eerste bovenaan de trap is wint het spel.

Beoordeling
Een leuke vorm van memorie. Je moet de hele tijd proberen je eigen kleur te onthouden. Het lijkt heel simpel en enkel voor kinderen, maar je zal snel merken dat dat niet het geval is en dat het ook voor volwassenen niet altijd even simpel is. Zeker voor volwassenen is de uitbreiding een must.
Titel : Spokentrap
Auteur : Michelle Schanen
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4 (met uitbreiding tot 6)
Leeftijd : 4+
Speelduur : 15 min.

23-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/10
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij deze al de nieuwsbrief voor onze spellenavond van volgende week vrijdag, 1 oktober. U bent dan weer allen van harte welkom in de cafetaria van Lindelo vanaf 19.00 uur. Klik even op de foto om te vergroten. Veel leesplezier!

22-09-2010 om 16:58 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serendipity


Serendipity, ofte toevallige toevalligheid, is zonder meer het meest complexe spel van Drei magier spiele. Het is vrij abstract, maar vooral erg kleurrijk (ik zal onderaan een fotootje toevoegen, zodat u hiervan kan genieten)
Elke speler speelt met een kleur bloemen en probeert een zo groot mogelijk aanééngesloten perk van z'n bloemen te creëren.

Alle kaarten worden geschud en gedekt op tafel gelegd. Ze worden in een grote zeshoek gelegd waarvan de zes zijkanten uit zes kaarten bestaan.
Elke speler kiest een kleur, bij 2 of 3 spelers kiezen de spelers respectievelijk 3 of 2 kleuren. Alle niet gekozen kleuren hebben geen eigenaar en zijn betekenisloos.

De jongste speler begint het spel en voert z'n beurt uit. Daarin draait hij een tegel om, er kunnen zich drie mogelijkheden voordoen :
1) draai een vreemde kaart om : draai terug om en einde van je beurt
2) draai een eigen kaart om : laat zichtbaar liggen daarna mag hij een volgende kaart omdraaien of de open kaart ruilen met een afgedekte kaart naar keuze
3) draai een serendipkaart (hierop staan alle kleuren) om : je laat deze ter plaatse open liggen en bijkomend mag de speler een kaart naar keuze verwisselen met een andere kaart naar keuze (open of gedekt) OF de serendipkaart met een kaart naar keuze ruilen, na deze ruil is de speler nog aan de beurt.

Er wordt gespeeld tot de 13 serendipkaarten open liggen en minstens één speler al de bloemkaarten van één kleur gespeeld heeft. Dan worden de punten geteld.

Puntentelling :
- tel de kaarten van de grootste aan elkaar grenzend bloemenperk (kan verbonden zijn met serendipkaarten)
- elke kaart is 1 punt waard
- elke serendipkaart is 2 punten waard
- elke serendipkaart verbonden met de juiste kleur levert nog 2 punten extra op



Titel : Serendipity
Auteur : Matthias Etter
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

22-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Das magische labyrinth


Het spel bestaat weer uit erg mooi houten materiaal met de gekende magneten. In dit spel ga je je weg zoeken in het magische labyrinth. Diegene die het labyrinth beheerst, wint het spel.

Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 doos waarin het labyrinth wordt opgebouwd
- houten tussenschotjes om het labyrinth samen te stellen
- 4 gekleurde pionnen met magneet
- 4 magnetische ballen
- verschillende fiches

Spelidee :
De spelers trachten door trail and error het labyrinth te memoriseren en zo snel mogelijk op een bepaalde plaats te geraken op het speelveld. Diegene die hier in slaagt, wint een fiche. Diegene die als eerste x aantal fiches verzameld heeft, wint het spel.

Spelvoorbereiding :
In de doos wordt een labyrinth samengesteld met de houten tussenschotjes. Nadien wordt het spelbord erbovenop gelegd zodat het labyrinth niet meer zichtbaar is. De vier pionnen starten in de hoeken van het speelbord. De bijhorende magnetische ballen worden onder het spelbord aan de pion gehangen.

Spelverloop :
Er wordt een fiche omgedraaid. Hierop staat een symbool afgebeeld dat ook ergens op het spelbord staat. De spelers trachten zo snel mogelijk aan dit symbool te geraken. Een speler gooit met de dobbelsteen en zet een aantal stappen gelijk aan het aantal ogen. Als hij geen muurtjes raakt, blijft hij op de plaats waar hij eindigt staan. Gaat hij tegen een muur van het magische labyrinth, valt de magnetische bal naar beneden. Deze rolt automatisch terug naar één van de hoeken, zodat je terug in je eigen hoek kan starten. Wie memoriseert als eerste het ganse bord? Wie verzamelt als eerste het benodigde aantal fiches? Dat wordt de winnaar van dit erg mooie spel.


Titel : Das magische labyrinth
Auteur : Dirk Baumann
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15 min.

21-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Pictureka kaartspel


Misschien bent u wel gekend met de spellen van Arne Lauwers, z'n grootste succes het kaartspel "Arne", waar ik ondanks dat het mijn naamgenoot is, onnozel van word. Daarnaast kwam hij met het spel Project X op de proppen, dit spel zou later opgepikt worden door Hasbro en in grote getale verspreid worden onder de naam Pictureka. Het doel was het vinden van tekeningetjes op negen tegels die vol getekend stonden met allerlei voorwerpen, dieren, personen, ... U kan het spel vergelijken met de boeken "waar is Wally?".

Nu is er ook een kaartspel verschenen van dit leuke familiespel. En u krijgt maar liefst vier spellen voor de prijs van één. Wat had u gedacht? U krijgt een stapel kaarten, bestaande uit twee delen : opdrachtkaarten en afbeeldingkaarten. De vier spellen die in de spelregels voor u uit de doeken worden gedaan zijn :
- 8 weg : zodra je een opdrachtkaartje te zien krijgt van één van je kaarten, mag je hem wegleggen. De eerste die al z'n kaarten kwijtspeelt, wint.
Je legt vier handkaarten naast elkaar en de andere vier er bovenop. Je mag enkel de bovenste kaarten proberen af te leggen. Er wordt een opdrachtkaart omgedraaid en je gaat vliegensvlug op zoek naar een verband met één van je kaarten. Vind je dat, roep je "Pictureka" en leg je de kaart weg (indien de medespelers het gegrond vinden natuurlijk). De speler die als eerste z'n kaarten wegspeelt, wint deze variant.

- alfabetti : een supersnelle zoekrace, zoek plaatsen die beginnen met een serie letters. De opdrachtkaarten heb je nu niet nodig. De startspeler neemt de stapel afbeeldingskaarten en roept de letter waarmee we iets gaan zoeken, daarna begint hij kaarten om te draaien. Zie je iets dat begint met de afgeroepen letter, roep je weer "pictureka" en geef je het antwoord. Je krijgt de kaart als prijs. Daarna is de volgende speler de startspeler. Je kan het hele alfabet afgaan of een deeltje ervan. (naar believen) Diegene met de meeste kaarten wint natuurlijk.



- geheugenspel : (een memory mag toch niet ontbreken) : zoek 2 plaatjes bij de opdracht
Er worden 20 afbeeldingskaarten gebruikt om memory mee te spelen. Het enige verschil met memory is, dat de opdracht steeds veranderd. Er wordt een opdrachtkaart omgedraaid, deze toont twee zaken. Je gaat nu op zoek naar twee kaarten die verband hebben met één van de twee opdrachten. Slaag je hierin win je de opdrachtkaart, verwissel je de 2 afbeeldingkaarten met 2 van de trekstapel. De speler die als eerste 4 opdrachtkaarten wint (of naar believen), wint het spel.

- creatieve koeiencombi : combineer kaarten om je opdrachten op te lossen
De spelers krijgen 3 afbeeldingskaarten en 1 opdrachtkaart. Als ze aan de beurt komen, nemen ze eerst 2 afbeeldingskaarten en zoeken dan in hun 5 kaarten er drie uit die aan de opdracht voldoen. Lukt dit niet, dan ruilen ze één afbeeldingskaart met een nieuwe. Lukt het nog steeds niet, dan geef je 2 handkaarten aan je buurman. Nu is hij aan de beurt. Lukt het je wel, dan win je de opdrachtkaart en leg je de gebruikte afbeeldingskaarten af. Je krijgt 3 nieuwe afbeeldingskaarten en 1 opdrachtkaart. Diegene die als eerste 4 opdrachtkaarten wint (of naar believen), wint deze variant.

Titel : Pictureka kaartspel
Auteur : Arne Lauwers
Uitgeverij : Hasbro - Parker
Aantal spelers : 2+
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15 min.

20-09-2010 om 08:33 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muizencarrousel


Muizencarrousel is een memorievariant voor de allerkleinsten onder ons. Het speelbord bestaat uit een kartonnen schijf met 6 "wc-rolletjes" op. Er zijn zeven houten muisjes bij het spel die elk een andere kleur vertegenwoordigen. Zes muizen worden bij aanvang van het spel in de rollen gestopt en de schijf wordt gedraaid, zodat niemand weet welke kleur waar zit.

In een zak zitten kaasblokjes van de verschillende kleuren. Er worden er drie uitgetrokken, deze kleuren gaan we zoeken. Als je aan de beurt bent, neem je de overige muis en stopt deze in een rolletje en duwt zo de andere muis eruit. Is dit een kleur van een blokje, dan win je het blokje en blijf je aan de beurt. Is dit niet het geval is het aan de volgende speler om de juiste muis te zoeken. Als de drie blokjes zijn verdeeld, worden er drie nieuwe getrokken. Er zijn ook gouden blokjes, deze worden bij een andere kleur gelegd en kunnen tegelijk gewonnen worden.

Het spel eindigt als alle blokjes verdeeld zijn. De blokjes worden geteld, een goud telt voor 2, de speler met de meeste punten wint het spel.
Je kan bovendien een moeilijkere variant spelen, daarin win je pas de blokjes als je alle drie de kleuren na elkaar kan vrijspelen.

Titel : Muizencarrousel
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 4+
Speelduur : 15 min.

20-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Cyrano


Is rijmen en dichten je leven, dan kan je nu al beginnen zweven.
Dit spel van Repos verwacht van jou een geschreven epos.
Ga vliegensvlug naar die mooie jonkvrouw, laat haar niet staan in de kou.
Punten scoor je door unieke rijmwoorden te vinden en in de gunst te komen bij je vrienden.
Hier zal ik nu maar met dichten stoppen, want anders ga ik enkel mezelf foppen.



In dit spel gaan de spelers hun weg naar de jonkvrouw trachten zo snel mogelijk af te leggen.
U ziet deze op de schrijfbladeren (zie afbeelding) aan de rechterkant, boven in de toren.
U, een fantastisch dichter, start beneden aan de ladder. De geliefden kunnen op twee manieren bij elkaar
komen : de dichter kruipt op de ladden omhoog en de mooie deerne daalt langs de trap naar beneden.

In een beurt neemt de startspeler drie kaarten van de stapel en schuift deze in de toren. Deze toont dan drie zaken :
- het onderwerp waarover je gedicht moet handelen
- twee lettergrepen waarmee er gerijmd dient te worden
(als hulp staan er steeds twee rijmwoorden bij de lettergrepen, deze worden voorgelezen zodat niemand zich kan vergissen)

Daarna starten de spelers met het schrijven van een gedicht, bestaande uit vier regels, twee rijmend op de éne lettergreep en twee
rijmend op de andere lettergreep. Tenslotte verzin je ook nog een passende titel (niet noodzakelijk, maar wel leuk). Indien je dit spel
de eerste keren speelt, geef je de spelers best voldoende tijd om na te denken. Indien je al een beetje gevorderd bent, kan je een tijdslimiet
afspreken.

Als iedereen klaar is, worden de gedichten voorgelezen. De dichter herhaalt ook de rijmwoorden. Indien hij een passend rijmwoord gebruikte dat niemand anders heeft (en ook niet de voorbeelden) scoort hij een punt en mag hij een kruisje zetten op de ladder. De dichter kruipt op deze manier omhoog. Hebben andere spelers ook dit rijmwoord gebruikt, scoort niemand hiervoor. Zo worden alle gedichten afgehandeld.

Nadien volgt er een stemronde om te checken of je ook goede smaak hebt voor gedichten. Elke speler heeft een set kaarten met daarin de emblemen van de spelers. Iedereen kiest de kaart van de speler waarvan hij vindt dat deze het beste gedicht schreef (mag ook zichzelf zijn). Daarna worden al deze kaarten tegelijk omgedraaid en punten verdeeld. Je mag je mooie deerne x aantal plaatsen laten zakken als er dezelfde kaarten zijn gekozen als jij. Heb je bijvoorbeeld voor de zwarte speler gekozen en nog twee andere spelers deden dat, dan mag je drie kruisjes zakken in de toren.

Indien er na het scoren iemand met de dichter en deerne op hetzelfde verdiep zit, dan wint deze speler. Is dit nog niet het geval, volgt een nieuwe ronde. Komen er meerdere spelers gelijk aan, wint diegene met het meeste kruisjes op de ladder (dichter). Is het nog steeds gelijk volgt er een rijmduel, waarbij de spelers om beurten verder blijven rijmen met een bepaalde lettergreep (getrokken). De speler die als eerste niets meer weet, verliest in dit geval.

Titel : Cyrano
Auteur : Angèle & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Repos production
Aantal spelers : 4-9
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

19-09-2010 om 09:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vampire der nacht


Vampieren van de nacht is nog eens een bigbox game van Drei magier spiele. In het vorige spel "het magische labyrinth" lag de nadruk op het memorygehalte net als in "Spokentrap". Daarnaast zijn ze natuurlijk vooral gekend voor de hele kakkerlakkenreeks waarbij je gek wordt als je de verkeerde groente eruit floept. Met "Nacht der magiërs" sloegen ze een andere weg in, ze maakten een spel dat in het donker diende gespeeld te worden en waar het vooral om behendigheid draait. Ook nu, met "Vampieren van de nacht" gaan ze die richting uit.

Vampieren van de nacht bestaat uit een, zoals gewoonlijk, erg mooi speelbord. Dit maal een volledige ruïne in 3D die moet worden opgebouwd. In de bodem van de doos staat een tombe afgebeeld waar de babyvampiertjes liggen te slapen. Op hun dak liggen allerlei fiches met knoflook die de vampierjager Knobelzobel daar heeft neergestrooid. Vampier Leo Langtand en zijn dappere kleine vleermuis gaan moedig aan het werk om alle look uit de ruïne te verwijderen. De vampier en z'n vleermuis zijn twee magneten die elkaar afstoten. Met een stokje (waaraan de vleermuis is bevestigd) duw je de vampier verder over het spelbord. Op die manier duw je de knoflookfiches weg.

Het is de bedoeling om de fiches uit de ruïne te duwen, maar pas op, want hier en daar zitten er gaten in de grond en de fiches zouden er wel eens kunnen doorvallen en bij de babyvampieren terechtkomen. Als een speler aan de beurt is, neemt hij de vleermuis en duwt hij de vampier rond over het spelbord.

Zijn beurt eindigt als zich volgende zaken voordoen :
- een knoflookfiche(s) val(len)t van het spelbord : de speler neemt de fiche(s) in de hand, dit zijn punten op het einde van het spel
- de vampier valt van het spelbord : de beurt is over, de vampier wordt terug in het midden van het spelbord gezet
- een knoflookfiche valt in een gat : de beurt is over, de volgende speler speelt verder

Wanneer alle lookfiches van het bord zijn verwijderd, eindigt het spel. De speler die het meeste bollen knoflook heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Vampire der nacht
Auteur : Jens-Peter Schliemann - Kirsten Becker
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 25 min. 

19-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nacht der magier

Prachtig speelmateriaal, laat me daar mee beginnen. Oké, het speelbord is dan wel van "stevig" karton, maar de speelstukken zijn allemaal hout. 4 houten tovenaars met lichtgevende hoeden, 12 houten ketels, 12 schijven met lichtgevende symbolen, 12 houten bomen, 12 grote houten schijven, 24 kleine schijven en nog een setje stickers om alles in elkaar te knutselen.

Het opzetten van dit spel vraagt wel enige nauwkeurigheid en doet u, in tegenstelling tot het spel, toch best bij dag- en/of kunstlicht. Het spel zelf dient u te spelen in de absolute donkerte. Dat maakt het allemaal nog spannender en magischer, maar vraagt achteraf wel een kwartiertje klimatiseren voor uw ogen vooraleer u aan het volgende spel begint.

Het spelbord wordt opgebouwd vanuit het midden, daar plaatsen we de sokkel met vuur, hierrond de 12 ketels met symbolen en daarrond worden afwisselend de kleine en grote houten schijven gelegd, tot alles netjes volligt. De spelers krijgen hun tovenaar en is eigenaar van drie ketels met hetzelfde symbool. (vooraleer u kan spelen dient u alle lichtgevende speelstukken op te laden onder kunstlicht)

In een beurt neemt een speler z'n tovenaar, brengt hem langs de zijkant op het speelbord en verplaatst hem langzaam en voorzichtig naar een plek naar keuze op het bord. Wanneer de speler iets horen vallen, is het de beurt aan de volgende speler. De tovenaar blijft op die plek staan. Als een speler terug aan de beurt komt, mag hij verderspelen van waar z'n tovenaar staat of hem opheffen en ergens anders aan de rand terug starten. Alle gevallen stukken blijven liggen met uitzondering van een tovenaar en ketels (terug naar eigenaar). Een speler valt uit als z'n drie ketels van het bord zijn geduwd, het spel eindigt ook als een tovenaar tot in de lichtkring geraakt, hij is de winnaar.

Titel : Nacht der magier
Auteur : Jens-Peter Schliemann - Kirsten Becker
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 20 min. 

18-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Boggle boem


Dit is een zeer eenvoudig, snel letterspel om samen met de kinderen te spelen. De inhoud van het doosje omvat 55 kaarten in een plastic houdertje en dit is alleszins al een vooruitgang ten opzichte van de losse kaarten zoals gewoonlijk in deze doosjes.

Bij aanvang van het spel kiest een speler een woord van vier letters en legt dit woord met kaarten in het midden van de tafel. De kaarten tonen overigens twee letters (op voor- en achterkant andere letter), je kan in de bovenhoeken zien welke letters er op een kaart staan. De overige letterkaarten worden over de spelers verdeeld. De spelers bekijken even rustig hun kaarten en dan kan het spel beginnen.

Eén speler zegt "klaar? Af!", de spelers proberen hun woord in het midden te veranderen door één letter uit hun hand op het woord te leggen zodat een ander woord van vier letters ontstaat. (bv. startwoord = boom, een speler gebruikt de n en vormt boon). Om dit te mogen doen, roep je het woord en leg je de letter op de betreffende letter. Alle woorden zijn toegestaan (zolang ze in het woordenboek voorkomen), woorden mogen ook herhaald worden, maar je mag geen letter op éénzelfde letter spelen. Er zitten ook enkele blanco-kaarten in het spel, dit zijn jokers en nemen eender welke letter aan.

De speler die als eerste al z'n kaarten kan wegspelen, wint het spel. Indien niemand nog een nieuw woord kan vormen, wint de speler die op dat ogenblik het minste handkaarten heeft.

Titel : Boggle boem
Auteur : Joe Wetherell
Uitgeverij : Hasbro
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 15 min.

17-09-2010 om 08:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Drei magier spiele en hun spellen
Twee magiërs - Kathi Kappler en Johann Rüttinger - die in de spellenwereld een bijzondere naam hebben en de branche met viel goede ideeën verblijden, richtten in maart 1994 in een oude molen in het Frankische Ühlfeld de uitgeverij "Drei magier spiele" op.
De derde magiër Rolf Vogt voegde toverachtige illustraties, artwork voor de covers en grafische concepten toe aan deze kleine, maar fijne uitgeverij. Hun doel is vooral gericht op het publiceren van hoogwaardige kinderspellen.

Drei magier spiele werkt al geruime tijd samen met Schmidtspiele, die we hier op de blog al uitvoerig bespraken. Nu hebben ze ook een overéénkomst gesloten met het Nederlandse 999 games voor de verdeling van hun producten in de Lage Landen, waarom eigenlijk is me nog steeds niet duidelijk, aangezien hun speelmateriaal taalonafhankelijk is en er steeds Nederlandstalige handleidingen bij hun spellen werden toegevoegd, misschien proberen ze op deze manier een groter publiek te bereiken dat 999 games in de loop der jaren heeft opgebouwd.

Drei Magier Spiele by
Schmidt Spiele GmbH
Lahnstraße 21
12055 Berlin

Tel.: +49 (0)30/68 39 02 0
Fax.: +49 (0)30/68 39 02 30
E-Mail: info@dreimagier.de

Hun spellen : 
- het magische labyrinth
- het magische labyrinth kaartspel
- kleurendomino
- funny fishing
- spokentrap
- spokentrap kaartspel
- spokenwoud
- klickado
- kroko-ei
- zandwormen
- muizencarrousel
- vampieren van de nacht
- schat van de kobols
- ziff zoff
- waar is Schufti?
- de goede en boze geesten
- nacht van de magiërs
- serendipity

- venice connection
- de spraak van de Manitu
- gogogo
- haai alarm
- kakkerlakkenpoker
- kakkerlakkensalade
- kakkerlakkensoep
- mau maus
- zwijntjeskermis
- tarantula tango
- ciao ciao


17-09-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Loot
Zoals u zal merken verschijnen er af en toe ook tussendoortjes. Dit zijn spellen die aan onze collectie worden toegevoegd en die we niet echt kunnen thuisbrengen bij een reeds aangemaakte categorie.



We beginnen onze tussendoortjes met een ludiek kaartspel van Gamewright, de uitgeverij die naam en faam begint te maken in Europa na de release van Forbidden island (waarover in november veel meer). In "Loot", een luchtig kaartspelletje van Reiner Knizia gaan de spelers elkaar de duvel aandoen op een piratenschip. Ze trachten de meest waardevolle handelschepen te onderscheppen en voor zich te winnen.

Het spel bestaat uit 78 kaarten, opgedeeld in piratenschepen (in vier kleuren), handelsschepen met verschillende waarde van 2 tot 8 goudstukken, 4 kapiteins en 1 admiraal. Al deze kaarten worden geschud en vormen een trekstapel. De spelers krijgen zes handkaarten om te beginnen.
Als een speler aan de beurt is, kan hij opteren voor één van volgende opties :
1) een kaart trekken van de deck
2) een handelsschip uitspelen : je legt het schip voor je neer, met de romp naar je toe. Indien het niet wordt aangevallen, win je deze kaart als je terug aan de beurt bent.
3) een piratenschip uitspelen : je valt een handelsschip aan bij een tegenspeler, je legt de romp in jouw richting zodat je weet dat jij die kaart speelde, je mag enkel een kaart spelen van een kleur die er nog niet aanligt (en zorgt er natuurlijk voor dat jouw schip sterker is dan de anderen, je kan dit zien aan het aantal doodshoofden). Je wint het handelsschip als je de hoogste aanvalswaarde hebt, tegen je volgende beurt.
4) een kapitein uitspelen om je aanval kracht bij te zetten, je legt de kapitein van de kleur van je gespeelde kaart bovenop je piratenschip (de speler die het laatste een piratenkapitein speelt, wint het handelsschip). Je wint het handelsschip indien je de laatste was die een kapitein heeft gespeeld.
5) de admiraal uitspelen om je eigen handelsschip te verdedigen : je legt deze bij je eigen handelsschip om het te verdedingen tegen piratenschepen. Je wint het handelsschip indien je terug aan de beurt bent en er geen andere speler een piratenkapitein heeft gespeeld na je admiraal.

Als iemand een handelsschip wint, legt hij deze omgekeerd voor zich neer. De kaarten die er rond liggen worden allemaal afgelegd in de doos.
Als alle kaarten van de trekstapel zijn opgebruikt en een speler z'n laatste kaart speelt, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers tellen hun gewonnen goudmunten op de handelsschepen op en verminderen met de goudstukken die ze nog op handen hebben. De speler met het hoogste aantal goudmunten wint het spel.


Titel : Loot
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Gamewright
Aantal spelers : 2-8 (afh. of je in team speelt of niet)
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

16-09-2010 om 18:57 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs