IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shogun



Dit spel was de eerste grote, zware doos van Queen games, later kwam ook Colonia in dat formaat.
Groot dat wil zeggen, veel materiaal, een dubbelzijdig speelbord, provinciekaarten, geldkaarten, speciale kaarten, actiekaarten, gebeurteniskaarten, daimyokaarten, spelertableaus, 310 gekleurde blokjes, 20 groene blokjes, 55 geldkisten (ipv briefjesgeld), 5 scorestenen, 5 rijststenen, 80 gebouwenfiches, 42 oproerfiches, 1 dobbeltoren, 1 sorteerbak, een overzichtskaart en de spelregels tenslotte.

Bedoeling van het spel is om zo veel mogelijk provincies te veroveren en deze te ontwikkelen door er paleizen, tempels en theaters te bouwen. Diegene die de meeste gebouwen van een soort bouwt, ontvangt hiervoor ook nog eens bonuspunten.

De opbouw van het speelbord is eigenlijk al een spel op zich, om beurten gaan de spelers hun legers (afh. aantal spelers) op hun startprovincies inzetten. Niet dat dit spelbepalend is, maar je kan toch al een beetje rekening houden met je tegenstrevers en hun mogelijke intenties. Daarna draai je je spelersbord om en zie je de 10 mogelijke acties die kunnen uitgevoerd worden in een ronde. De dobbeltoren wordt klaargemaakt door er al een aantal legers door te jassen, de gebeurteniskaarten worden opengelegd, zodat je weet wat je te wachten staat in de komende rondes. De actiekaarten worden half open en half dicht gelegd, de volgorde van de eerste vijf acties ken je, de andere weet je niet.

Het spel wordt gespeeld over 2 jaar, verdeeld over acht ronden. Na drie rondes (voorjaar, zomer en herfst) volgt er een tussenronde (winter) en een waardering. Daarna worden er nog eens vier ronden gespeeld.

Het voorjaar, zomer en herfst verlopen op dezelfde manier :
1) actiekaarten uitleggen : 5 open en 5 gedekt zoals hierboven besproken

2) speciale kaarten uitleggen : bevatten een dubbele functie, de actie van de kaart en de spelersvolgorde dmv veiling te bepalen
(voordelen +1 geldkist, +1 rijst, 6 legers ipv 5 legers inbrengen, +1 leger bij aanval, + 1 leger bij verdediging)

3) persoonlijke acties plannen en bod bepalen : je legt je provincie- en geldkaarten op de verschillende acties op je spelersbord. Je kan kiezen tussen de volgende acties :
- een paleis bouwen : kost 3 geldkisten en je plaatst een paleis in de gekozen provincie (die van de kaart die je erop legde)
- een tempel bouwen : kost 2 geldkisten en je bouwt een tempel in de gekozen provincie
- een theater bouwen : kost 1 geldkist en je bouwt een theater in de gekozen provincie
- rijst opeisen : de op de kaart aangegeven rijsteenheden worden toegevoegd aan de rijsttrack
- belasting heffen : de op de kaart aangegeven geldkisten worden uitbetaald
(door deze laatste twee acties kan er een opstand uitbreken)
- 5 legers plaatsen : betaal 3 geldkisten en breng 5 legers in op de gekozen provincie
- 3 legers plaatsen : betaal 2 geldkisten en breng 3 legers in op de gekozen provincie
- 1 leger plaatsen/ verplaatsen : betaal 1 geldkist en breng 1 leger in de gekozen provincie, aansluitend mag je legers verplaatsen vanuit deze provincie naar een eigen aangrenzende provincie (niet vechten)
- gevecht/ verplaatsing A : vanuit de gekozen provincie een aangrenzende provincie binnenvallen
- gevecht/ verplaatsing B : idem A

Is een actie afgedekt met een geldkaart, wordt deze actie door de speler genegeerd, de geldkaarten worden ook afgelegd. Er wordt ook steeds 1 kaart op het veilingveld gelegd om de speelvolgorde te bepalen.

4) gebeurtenis bepalen : openliggende gebeurteniskaarten worden geschud en één eruit getrokken die deze ronde geldt

5) spelersvolgorde vastleggen : laat je bod op het veilingveld zien en bepaal wie als eerste een speciale kaart mag omruilen voor z'n daimyokaart. De volgorde waarin de daimyokaarten komen te liggen bepaalt ook de speelvolgorde. (meeste geld kiest eerst, daarna provinciekaart en tenslotte geldkaart met nul kisten op). Bij gelijke stand worden de daimyokaarten van de betreffende spelers geschud en de volgorde wordt getrokken.

6) acties uitvoeren : de geplande acties worden in volgorde afgehandeld. De spelers voeren de acties uit in spelersvolgorde tot de 10 actiekaarten zijn afgehandeld.

Winterronde : 
provincies van rijst voorzien : de spelers verliezen een deel van hun rijstvoorraad zoals aangegeven op de gebeurteniskaart van de winter, daarna moeten ze voor elke provincie 1 eenheid rijst beschikbaar hebben. Is dit niet het geval leidt dit tot opstanden. Een tegenspeler trekt uit je provinciekaarten de provincies waar eventuele opstanden plaatsvinden. Tot slot krijgen de spelers punten :
- voor elke eigen provincie = 1 punt
- voor elk gebouw = 1 punt
- de meeste paleizen in een regio = 3 punten
- de meeste tempels in een regio = 2 punten
- de meeste theaters in een regio = 1 punt

Het verloop van de gevechten hangt een beetje af van de aard van het gevecht : speler tegen speler, speler tegen een neutrale provincie, boeren in opstand, opstand in de winterfase. Alle gevechten worden wel afgehandeld door een aantal legers in de dobbeltoren te gooien en te zien wat het resultaat brengt. Door te vechten kan je provinciekaarten bijwinnen, de legers worden deels uit het spel genomen.

Na de eerste vier ronden worden 4 nieuwe gebeurteniskaarten getrokken, de rijstvoorraden terug op nul gezet en alle oproerfiches verwijderd. Daarna worden weer vier rondes gespeeld. Na het tweede jaar eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.


Titel : Shogun
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 150 min.

27-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samarkand



Eén van de verrassingen van het afgelopen speeljaar voor mij. Het spelletje neemt niet zoveel tijd in beslag. Qua materiaal en spelidee komt het een beetje overeen met "Heersers van de woestijn", maar toch speelt het helemaal anders. De hand van Harry Wu is hier duidelijk aanwezig. Ook in Chicago express vinden we een speelbord met vakjes. Op bepaalde plaatsen vinden we grondstoffen. Op deze plaatsen proberen de spelers kamelen van verschillende kleuren samen te brengen. Op welke plaatsen, hangt af van hun handkaarten. Als ze zich dan ook nog eens hebben kunnen inkopen bij deze families, levert hen dit op het einde van het spel veel punten op.

Als je aan de beurt bent, kan je maar uit twee opties kiezen :
1) in een familie introuwen
2) de handelsroute van een familie uitbreiden

1) Je kiest een familie, betaalt de bruidschat en legt deze bij de familie, neemt een tegel van de familie bij je (er zijn er slechts 2 per familie). Daarna trek je drie handkaarten bij. Je moet minstens 1 kaart houden, de rest mag je afleggen (kunnen ook handkaarten zijn die je reeds vast had). De handkaartenlimiet hangt af van het aantal spelers. Als je deze limiet al hebt bereikt, mag je wel inkopen, maar geen nieuwe kaarten nemen.

2) Je breidt de handelsroute uit van een familie waar je hebt ingekocht. De eerste kameel plaats je gratis aan een reeds geplaatste kameel. De tweede kameel mag je plaatsen tegen betaling van 1 dirham (uit de bruidschat). Kom je met de kameel op een handelswarenveld terecht, krijg je de fiche die er ligt (levert 1 punt op). De eigenaar van de kaart met dit handelswaar mag onmiddelijk de kaart voor zich afleggen om 3 dirham te krijgen (deze kaart levert dan wel geen punten meer op). Kom je voor het eerst met een kameel bij een kameel van een andere kleur is er een handelsverbond tussen de twee families. Je krijgt de bovenste verbondfiches van beide families. De spelers die in één van beide families is ingekocht krijgt nog inkomsten (actieve familie 3 dirham, passieve familie 1 dirham).

Het spel eindigt onmiddellijk als de laatste handelsfiche van een familie wordt uitgedeeld of wanneer elke familie minstens één handelsverbond heeft gesloten. Nu volgt de eindwaardering :
- elke handelswarentegels = 1 punt
- elke verbondstegel = 1 punt
- elke dirham = 1 punt
- handkaart zonder kamelen = 0 punten
- handkaart met één kameel van niet ingekochte familie = 1 punt
- handkaart met één kameel van ingekochte familie = 4 punten
- handkaart met twee kamelen van niet ingekochte familie = 2 punten
- handkaart met één kameel van niet ingekochte familie en één kameel van ingekochte familie = 5 punten
- handkaart met twee kamelen van ingekochte familie = 8 punten

Titel : Samarkand
Auteur : David V. H. Peters & Harry Wu
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

26-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roma



Een rechtstreeks gevecht tussen 2 personen. In het midden van de tafel liggen acht fiches, zes fiches genummerd van 1 t.e.m. 6, een geldfiche en een kaartenfiche. De spelers krijgen vier kaarten waarvan ze er twee aan hun tegenspeler geven. Elke speler legt deze kaarten aan zijn kant van de fiches (één kaart per fiche). Daarnaast krijgt elke speler al 10 zegepunten en 3 dobbelstenen van zijn kleur en het spel kan beginnen.

De kern van het spel zijn natuurlijk de kaarten en vooral dan de acties die eraan vasthangen. Toch ga ik hier niet elke kaart uitleggen, dat zou ons te ver leiden. Ik geef u een overzicht van een speelbeurt en enkele mogelijkheden die de kaarten met zich meebrengen.

Het spel kan op twee manieren eindigen :
- wanneer iemand geen zegepunten over heeft 
- wanneer alle punten zijn uitgedeeld, wint de speler met de meeste punten

In een beurt doorloopt een speler steeds volgende fasen vooraleer de tegenspeler aan de beurt komt :

1) onbezette dobbelschijven beoordelen : voor elke eigen onbezette dobbelschijf moet er één overwinningspunt worden afgegeven (dwz bij het begin van het spel al sowieso twee afgeven)

2) dobbelsteen gooien : je gooit de 3 dobbelstenen, tonen deze allen hetzelfde resultaat mag je nog een keer gooien (de 3 dobbelstenen)

3) acties doorvoeren : er zijn vier mogelijkheden, hun frequentie en volgorde is willekeurig :
- kaarten spelen : behoeft geen dobbelsteen, maar kost afhankelijk van de kaart geld (staat linksboven aangegeven op de kaart). Je mag een kaart ook op een reeds bezet gebied leggen, de oude kaart wordt afgegooid
- geld nemen : je legt een dobbelsteen op de geldfiche en ontvangt de waarde van de dobbelsteen in geld (bv. een 5 levert 5 sestercen op)
- kaart(en) opnemen : je legt een dobbeslteen op de kaartenfiche en ontvangt het aantal kaarten gelijk aan de waarde van de dobbelsteen, je houdt slechts één kaart op handen, de rest wordt afgegooid. (je mag willekeurig aantal kaarten in handen houden)
- kaart activeren : leg de gepaste dobbelsteen op de overeenkomstige dobbelfiche en voer de actie uit van de kaart die eraan ligt
--> gevecht : sommige acties van kaarten lokken een gevecht uit, je gooit dan met de vechtdobbelsteen (wit) en is je resultaat gelijk of groter aan de weerstand van de tegenstrever, dan mag je de kaart van de tegenstrever afgooien. De weerstand staat rechts op de kaarten.

Enkele acties van kaarten :
- vermoord een kaart van de tegenstander en leg deze kaart ook af
- voor elke dobbelfiche die niet bezet is door de tegenstander krijg je een zegepunt
- het resultaat van een dobbelsteen mag met 1 vermeerderd of verminderd worden
- een willekeurige dobbelschijf mag gedurende één ronde niet gebruikt worden door de tegenspeler
- je mag gratis kaarten uit de hand spelen
- de tegenstander moet een kaart terug op handen nemen
- je koopt punten van de tegenstander voor 2 sestercen per punt tot het geld of de punten op zijn
- ...

U ziet het, héél wat mogelijkheden. De sterkte van het spel is onmiddellijk ook wel de zwakte hier. De kaarten tonen heel wat symbolen voor hun betreffende actie. Als je deze kent, speelt het spel zeker vlot, maar in het begin moet je echt wel elke keer gaan opzoeken welke kaart je nu weer in handen hebt, welke combinatie goed is voor jou, ... De eerste keer dat ik het speelde was ik er dan ook niet wild van aangezien je de kaarten echt moet kennen om ze goed te gebruiken. Maar eens je dit spelletje een beetje een kans geeft, beleef je er wel degelijk plezier aan.

Titel : Roma
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

25-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rat hot



Een eenvoudig tweepersoonsspelletje dat u snel tussendoor kan spelen. U probeert zoveel mogelijk munten te verzamelen die u verdient door gelijke specerijen naast elkaar te leggen.

Het spel bestaat uit allerlei strookjes waarop drie vakken met specerijen, rat of leeg vakje zijn afgebeeld. In een beurt neemt een speler twee dichte strookjes en legt deze volgens de regels aan. Na het leggen van elk strookje worden eventuele munten uitgedeeld. Je scoort 1 munt als je 2 dezelfde symbolen naast elkaar weet te leggen en 2 punten voor 3 of meer dezelfde symbolen.

Legregels :
- strookjes moeten verticaal of horizontaal worden aangelegd
- een strookje mag niet over de tafelrand steken
- er mag geen deel van het strookje zweven
- een strookje moet minstens met een veld grenzen aan een reeds gelegd strookje
- een strookje mag een ander strookje niet volledig bedekken

Het spel eindigt als alle strookjes zijn opgebruikt of als er op een moment drie ratten van een kleur zichtbaar zijn. De speler wiens ratten zichtbaar zijn op dat ogenblik verliest het spel.

Titel : Rat hot
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

24-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelwensen ...
Beste bloglezer,

Het einde van het kalenderjaar nadert en dan is het de hoogste tijd om even te evalueren en vooral te bedanken.
Ik wil alvast jullie van harte bedanken om dagdagelijks de blog te volgen. Dat heeft er zeker voor gezorgd dat ik
het, toch wel, stevige project om elke dag een spelbespreking te posten heb kunnen uitvoeren. Ik hoop dan ook
dat de nodige prijzen, medailles en andere awards mijn richting zullen uitkomen .  Ik geef u in één klap
de beste wensen mee voor het nieuwe jaar en wens u allen een voorspoedig 2011. Geniet van de feestdagen, geniet
van uw geliefden en als het even kan ... liefst met een goed spel bij de hand.

2010 bracht ons weer héél wat mooie speelmomenten en hopelijk mogen we die ook volgend jaar ervaren. Bij deze
dus ook een bijzondere dankjewel aan de mensen die mijn passie delen en het wagen om met ondergetekende rond
de speeltafel te kruipen. Ik hoop op méér van dat en vooral, even egoïstisch zijn, meer winst voor mij (alhoewel ik eigenlijk
niet mocht klagen dit jaar). ;-)

Ook alle leden en bezoekers van onze spellenclub SpinLi, die we natuurlijk een warm hart toedragen, een woordje van dank
om getrouw op post te zijn, elke maand opnieuw. Ook in 2011 gaan we onze best doen om het jullie zo aangenaam mogelijk
te maken op die eerste vrijdag van het jaar.

Tot slot nog een korte opsomming van spellen die me nu (op het eigenste moment) door het hoofd schieten als zijnde leuk, tof
en zeker aanwinsten voor onze clubkast. Ik zal er ongetwijfeld nog talloze vergeten zijn, dus vul gerust deze lijst verder aan in uw
reacties. Misschien is dit ons grootste werkpunt, lezen is prima, reageren op de berichten nog leuker. Dus laat u
een keertje horen, zo weet ik ook in één klap wie hier allemaal zoal eens passeert. Als u dan ook ineens graag nog wat kerstwensen
de wereld instuurt, is dat mooi meegenomen.

Alvast mijn lijstje :
- Defenders of the realm
- 7 wonders
- Fresco
- Troyes
- London
- Norenberc
- Smallworld
- Endeavor

23-12-2010 om 18:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Montego bay



Spelmateriaal :


-         1 dubbelzijdig speelplan (4 spelers en 2-3 spelers)

-         16 dubbelzijdige schepen  (4 spelers en 2-3 spelers)

-         8 handelshuizen

-         4 kleine en 4 grote speelfiguren

-         64 houten vaten (16 per spelerskleur)

-         4 telstenen (in 4 spelerskleuren)

-         1 figuur “Tally-man”

-         1 figuur “Lazy Jack”

-         15 zilvermunten

-         40 bewegingskaarten (10 per spelerskleur)

-         8 volgordekaartjes

 

Speldoel :

 

Elke speler heeft twee havenarbeiders in dienst. Met hun hulp belaadt hij schepen in de haven met vaten uit de handelshuizen. Wie er in slaagt meer vaten op een schip te laden dan zijn medespelers, bekomt het meeste overwinningspunten.

 

Spelvoorbereiding :

 

Het speelplan wordt in het midden van tafel gelegd (aantal spelers). Elke speler krijgt zijn speelfiguren, vaten, telsteen en zijn bewegingskaarten. De speelfiguren plaatst hij in de café’s, Lazy Jack wordt naast het bord gezet en Tally-Man op z’n startpositie. De zilveren munten worden ook naast het spelbord gelegd. De telstenen starten bij de nul. De handelshuizen worden in het midden van het spelbord gelegd. De schepen worden in twee gelijke stapels verdeeld. De eerste vier (loods en 3 schepen) schepen worden al in de haven gelegd. De volgordekaartjes worden blind geschut en in de houder op het spelbord geschoven.

 

Spelverloop :

 

Het spel wordt in meerdere rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen, die achtereenvolgens worden uitgevoerd :

1)      Lazy Jack inhuren

2)      Bewegingskaarten uitspelen

3)      Havenarbeiders bewegen

4)      Vaten halen en schepen laden

5)      Afleggen van het eerste schip

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

 

1)      Lazy Jack inhuren

Een speler kan hem inhuren door 3 munten te betalen. Indien er meerdere spelers Lazy Jack willen inhuren, heeft diegene met de minste punten voorrang. Is hier ook een gelijke stand, mag diegene die als eerste ligt in de volgordetabel hem inhuren. Diegene die hem inhuurt, plaatst hem bij één van zijn havenarbeiders.

 

2)      Bewegingskaarten uitspelen

De spelers spelen twee van hun bewegingskaarten uit (voor grote en kleine figuur), met een waarde van 1 – 5. Indien je Lazy Jack hebt ingehuurd speel je nog een extra handkaart uit. De spelers hebben al hun kaarten elke ronde ter beschikking.

 

3)      Havenarbeiders bewegen

In de volgorden worden alle havenarbeiders het aantal plaatsen voortbewogen op het speelbord. De arbeiders zetten het aantal stappen dat op de bewegingskaart is ingezet. Indien hij terechtkomt op een plaats waar reeds een havenarbeider staat, springt hij naar het tegenoverliggende vak. Staat daar ook al een havenarbeider, springt hij een aantal vakken terug tot hij op een vrije plaats terechtkomt.

 

4)      Vaten halen en schepen laden

De havenarbeiders worden in volgorde afgehandeld vertrekkende van Tally Man tegen de richting van de klok. De spelers nemen het aantal vaten die in het handelshuis staan uit hun voorraad en verspreiden deze zoals gewenst over de verschillende schepen. Staat er op het handelshuis een gebroken vat, moet je een eigen vat uit een schip verwijderen. Staat er een munt op het handelshuis, krijg je een munt uit de voorraad.

Is er een schip volledig volgeladen, volgt er een telling. Er wordt bepaald wie het meeste heeft geleverd op het schip, deze krijgt de aangegeven punten, ook voor de tweede en derde (met 4 spelers) zijn er nog punten te verdienen. De speler die het laatste vat plaatst, krijgt een punt extra. De spelers zetten hun telstenen verder. Bij gelijke stand in de schepen worden de punten van de plaatsen opgeteld, gedeeld en naar boven afgerond. Indien een schip is gewaardeerd wordt het uit het spel genomen en komt er een nieuw schip op havenplaats vier, de andere schepen schuiven door.

 

5)      Afleggen van het eerste schip

Het schip dat op plaats 1 in de haven ligt, wordt uit het spel gewaardeerd (zoals hierboven) en uit het spel genomen. Er komt een nieuw schip in de plaats.

 

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

Het volgordekaartje dat laatste lag, komt helemaal naar voren te liggen. Als de schepen van stapel één zijn opgebruikt, worden alle volgordekaartjes terug geschud. Lazy Jack wordt terug naast het spelbord geplaatst.

 

Speleinde :

 

Als er nog minder dan drie schepen in de haven liggen tijdens fase 4, eindigt het spel na deze fase. Indien er nog havenarbeiders vaten mogen plaatsen die niet meer op de schepen kunnen, worden deze in de café geplaatst. Ook het café wordt gewaardeerd als een schip met de punten 3-2-1. De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij een gelijke stand wint diegene die nog het meeste munten heeft.


Titel : Montego bay
Auteur : Michael Feldkötter
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

23-12-2010 om 18:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metro



Dit spel, dames en heren, is ongetwijfeld één van de meest geliefde spellen in onze clubkast. Waarom? Het speelt vlot, de regels zijn duidelijk en eenvoudig. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te spelen en spannend aangezien je toch ook een kleine geluksfactor hebt inzake het trekken van de juiste tegels.

In Metro proberen de spelers een zo lang mogelijke metrobaan te bouwen op het speelbord. Afhankelijk van het aantal spelers plaatsen de spelers hun stations aan de rand van het speelbord op de aangegeven plaatsen (netjes verdeeld over het bord). Elke speler krijgt bovendien één tegel op handen. Je kan ook een variant spelen waarbij de spelers drie tegels op handen hebben en dan meer keuze hebben.

Als je aan de beurt bent, leg je je tegel op het speelbord. Je moet enkele afspraken in acht nemen :
- een tegel mag aan de rand van het speelbord gelegd worden of grenzend aan een reeds gespeelde tegel
- let erop dat de pijl in dezelfde richting wijst als deze op het speelbord (ook hier kan je weer een variant op spelen en de tegels leggen zoals je wil)
- je mag een tegel niet zo leggen dat de baan direct wordt afgesloten met één tegel (tenzij er op het einde van het spel geen andere mogelijkheid meer is)
- je mag een tegel zowel aan je eigen baan, als die van andere spelers leggen

Na het uitspelen van je tegel, neem je een nieuwe tegel op handen van de trekstapel en eindigt je beurt.
Zo gauw een baan eindigt, dwz terug tot tegen de rand komt of in het centrum van het bord aan het station worden er punten uitgereikt. Elke tegel telt voor één punt. Eindigt je baan in het centrale station telt elke tegel voor twee punten. De punten worden bijgezet op de puntentrack die rond het speelbord loopt. Zo gauw alle tegels op het bord liggen en alle banen zijn gewaardeerd, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Metro
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

22-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krone & Schwert



Dit is één van de oude Queen games spellen, die je qua concept en speelwijze kan vergelijken met de oudere Goldsiebers die we een tijdje geleden hier besproken hebben. Wat merken we aan de oudere stalpaarden van Queen? De spelregels zijn beduidend langer en iets complexer dan de Queen games die we kennen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit slechter is, maar deze oude pareltjes komen wel minder uit de spellenkast.

In dit spel gaan de spelers weer op jacht naar het meeste zegepunten. Elke speler heeft in zijn beurt 3 actiepunten die hij kan gebruiken. De koning heeft nog een extra actie (belastingen innen) die bij het begin van z'n beurt wordt uitgevoerd. (indien hij dit wenst) Wie het eerste een burcht en stad bezit wordt de eerste koning. Hij krijgt het zegel en alle kaarten van de trek- en aflegstapel worden geschud.

De acties :
1) koningsactie : belasting innen
- de koning krijgt voor elke burcht 1 zegepunt
- de bovenste volkskaart wordt omgedraaid (kroon = opzij leggen, zwaard = open op tafel tot volgende revolutie; deze tellen tegen de koning bij een revolutie)
- koning is niet verplicht om deze actie uit te voeren

2) gebouwen oprichten (2AP)
- passende kaart uitspelen
- de grond moet je eigendom zijn en onbebouwd (behalve kathedraal)
- burcht op berg, stad op vlakte en kathedraal op grote stad

3) kaart "aufwiegeln" of "papstbesuch" uitspelen (1AP)
- "aufwiegeln" = bovenste drie volkskaarten omdraaien (idem belasting innen)
- "papstbesuch" = het gebied van de speler kan niet aangevallen worden; indien koning kan geen revolutie gestart worden; kaart geldt één ronde

4) speelkaarten nemen (1AP)
- 1 AP per kaart die je neemt
- een eventuele gebeurteniskaart wordt meteen uitgevoerd en je krijgt een nieuwe kaart
- zolang er geen koning is, hebben gebeurteniskaarten geen betekenis

5) het eigen gebied vergroten (1AP)
- speel een kaart; het aantal donkerbruine schilden geeft aan hoeveel velden (1AP per gebied)
- het gebied waar je uitbreidt, moet aan eigen gebied grenzen en vrij zijn
- elk nieuw gebied wordt voorzien van eigen wapenschild

6) een willekeurig veld bezetten (3AP)
- geen kaart nodig
- plaats eigen wapenschild in een vrij gebied naar keuze

7) het gebied van een medespeler aanvallen (1AP)
- niet toegestaan in eerste ronde
- enkel een aangrenzend niet bebouwd gebied aanvallen
- gevecht : aanvaller speelt genoeg kaarten om hogere waarde te hebben (som cijfers witte schilden) dan aantal burchten van verdediger, de verdediger kan zich enkel verdedigen met volgende kaarten "waffenstilstand" (aanvaller krijgt kaarten terug) of "hinterhalt" (aanvallerskaart met hoogste waarde telt niet mee)
- aanval succesvol : gebied veroverd en schilden gewisseld, alle kaarten op aflegstapel
- max. 1 aanval per beurt

8) revolutie tegen de koning (1AP)
- speler aan de beurt legt z'n zwaard op tafel en kondigt revolutie aan; koning legt z'n kroonkaart op tafel
- alle spelers bereiden in gehiem volgende mogelijkheden voor : kiezen zijde, aantal handkaarten verdekt onder blauwe stemkaart leggen
- alle kaarten worden gelijktijdig omgedraaid, per stemkaart "zwaard" worden 2 extra volkskaarten omgedraaid
- kamppunten worden berekend : koning = elke stemkaart 2 KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt"
aanvoeder revolutie = open volkskaart zwaard 1KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt"
partij met hoogste kamppunten wint, bij gelijke stand wint de koning
- gevolgen van revolutie :
* koning wint = 2 punten per eigen kathedraal voor koning, medestrijders 1 punt per eigen kathedraal, de helft van de volkskaarten "zwaard" blijven liggen, andere volkskaarten terug schudden
* revolutie wint = aanvoerder krijgt koninklijk zegel, 1 punt per eigen burcht en 2 punten per eigen kathedraal, medestrijders krijgen 1 punt per eigen kathedraal
- nieuwe koning moet nu zeggen hoeveel punten hij heeft, is dit meer dan voorafbepaald aantal volgt de eindronde, alle volkskaarten worden terug gemengd en bovenste omgedraaid, alle ingezette handkaarten gaan op aflegstapel

Speleinde en afrekening :
- overtreft het aantal punten van de koning volgende waarde, volgt de eindronde (resp. 2,3,4,5 spelers bij 10,15,20,25 punten)
- eindronde : alle kaarten van afleg- en trekstapel schudden, onder de laatste 20 wordt "spielende" geschud, spel gaat verder tot deze kaart getrokken wordt, meteen erna laaste waardering
- elke eigen bouwwerk = 1 punt, grootste samenhangende gebied = 5 punten, tweede grootste samenhangende gebied = 2 punten, regerende koning = 5 punten

Titel : Krone & Schwert
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

21-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inka



Op schattenjacht in een oude incatempel met bewegende vloeren. Pas maar op dat je niet in een gat valt!
De spelers trachten hun drie incastandbeelden als eerste uit het centrum van de tempel te onfutselen en terug buiten te stappen.

Het speelbord toont de binnenkant van een incatempel, hier en daar zijn er gaten in de grond. Om het spel te beginnen wordt de tempel verder opgebouwd met wegruiten (deze tonen grond en af en toe een slang). De spelers kiezen een startplaats aan de rand van tempel en dan kan hun zoektocht beginnen. In het midden van de tempel liggen de drie doelruiten waar je naartoe moet proberen te geraken. Op elke doelruit kan je één van je incastandbeelden vinden.

In een beurt doorlopen de spelers vier fases en beschikken ze over 3 actiepunten die ze voor verschillende zaken kunnen gebruiken.
1) het eigen blokkadesteentje verwijderen : in je eigen beurt verwijder je even je blokkadesteentje (kost geen actiepunten)

2) bewegen van de wegruiten (kost één actiepunt per wegruit die je beweegt)
- ruiten mogen niet over andere ruiten, pionnen of blokkadestenen
- ruiten met blokkadesteen mogen niet verplaatst worden
- ruiten waarop pionnen staan mogen wel verplaatst worden (pionnen gaan gewoon mee)
- de verplaatsing mag gaan over een willekeurig aantal velden tot je op een obstakel bots (rand, pion, blokkadesteen)
- de ruit wordt verplaatst over één rechte lijn
- je kan meerdere bewegingen uitvoeren met één ruittegel (maar betaalt dan meerdere actiepunten natuurlijk)
- ipv te bewegen kan je de ruit ook draaien om een eigen hoekpunt (kost één actiepunt)

3) verplaatsen van de pion
- je mag niet over velden met een afgrond
- je mag niet door muren heen lopen
- je mag niet op een veld blijven staan waar een andere pion of blokkadesteen ligt
- iedere keer als je over een slang passeert dien je een actiepunt af te geven
- een verplaatsing zonder slangen tegen te komen is dus gratis
(speciale velden : geheime gang = je komt op een andere vrije tegel met geheime gang uit, ruit = een willekeurige ruittegel verplaatsen volgens de verplaatsingsregels)
(kom je op een doelruit met een eigen incastandbeeld, dan kan je dit bergen voor één actiepunt)

4) blokkadesteen inzetten : je zet je steen op een vrij veld (kost geen actiepunt)

Zo gauw een speler z'n drie incastandbeelden heeft verzameld en naar een uitgang is geraakt, wint hij het spel.

Titel : Inka
Auteur : Harald Lieske
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

20-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Industria



Dit spel is ondertussen in een nieuw jasje gereleased in de Ystari-stal.

Dit spel is een echt veilingspel. Probeer als veilingmeester fabrieken en technologieën te veilen, want dit kan je extra geld opleveren en anderzijds de meest winstgevende stukken opleveren. Je moet de opbouw van je industrie-imperium grondig plannen, want geld is schaars.

Het spel wordt gespeeld over enkele ronden (afh. van het aantal spelers). De fiches worden per tijdperk gesorteerd en geschud.
Er wordt een startspeler gekozen die de startspelersteen krijgt. We doorlopen elke ronde volgende fasen :
1) Inkomsten : 1 taler voor elke speler (vanaf tijdperiode III krijgen de spelers 2 taler)

2) Nieuwe kaarten openleggen : per speler wordt er één kaart omgedraaid en open gelegd naast het bord

3) Kaarten veilen : de startspeler kiest een kaart en veilt deze. De andere spelers maken om beurten één bod, steeds hoger of passen. Als de veilingmeester aan de beurt komt, heeft hij twee mogelijkheden. Hij kan het kaartje verkopen voor het hoogste bedrag en aansluitend een nieuwe kaart veilen of hij neemt het kaartje zelf en betaalt hier niets voor, de veilingmeester schuift dan wel door. Doet niemand een bod moet de veilingmeester het kaartje nemen en schuift de veilingmeester door. Aangekochte kaarten komen in je hand.

4) Bouwen resp. kaarten afleggen : beginnend vanaf de startspeler mogen de spelers 1 tot 3 kaarten afleggen uit de hand. Er mag hoogstens 1 fabriek, 1 technologie en 1 bonuskaart tussenzitten. De kaarten leg je voor je neer. De bouwprijs wordt aan de kassa betaald en de benodigde grondstoffen worden ook afgelegd (deze produceer je zelf, koop je van een tegenstrever of koop je van de bank als deze voorhanden is). Als je iets aflegt, leg je een eigendomsfiche op de overeenkomstige plaats op het speelbord. Het aantal winstpunten staat onderaan op de kaarten. De punten van de fabrieken worden onmiddellijk bijgeteld. Technologiekaarten moeten in dezelfde tijdsperiode worden uitgespeeld of ze gaan verloren bij een volgende tijdsperiode.

5) Startspelerwissel : de linkerbuurman wordt nieuwe startspeler

(Als alle kaarten van een tijdperk zijn geveild, volgt na die ronde een nieuw tijdperk. De tijdperksteen wordt één plaats verzet. Alle technologiekaarten in de hand worden afgelegd. Er komen nieuwe grondstoffen bij in de bank)

Als alle kaarten van alle tijdperken geveild zijn, wordt de ronde nog uitgespeeld en volgt de verdeling van de winstpunten.
- voor elke 3 taler krijg je nog 1 punt
- met elkaar verbonden fabrieken en technologieën op het speelbord leveren 3 punten op per verbinding
- voor bonuskaarten krijg je voor eigen fabrieken met hetzelfde symbool telkens 2 punten.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Industria
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

19-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fresco



We zijn al ver gevorderd in onze bouwwerken, maar nu komt het rottigste stuk. Het schilderen ligt me totaal niet, dat afschuren, muren glad maken, egaal strijken van de verf en vooral het engelengeduld dat je aan de dag moet leggen voor details netjes te schilderen ... ik denk dat ik dat toch grotendeels aan mij ga laten passeren. Een frescootje schilderen daarentegen, daar wil ik me nog wel aan wagen, zeker als het in een Queen game gegoten zit.

De werkdagen dienen goed gepland te worden, vroeg opstaan houdt in dat je als eerste op de markt je verf kan gaan kopen, als eerste aan het fresco kan werken, maar het kost je ook meer centen aan werkvolk en bovendien blijven deze niet altijd even gezellig als ze te vroeg moeten opstaan. Fresco kan je omschrijven als een typisch Queenspel, niet moeilijk, redelijk eenvoudige spelregels, een aangenaam basisspel en met de uitbreidingen die reeds in de doos zitten kan je het spel pittiger maken. Bovendien verscheen er in Essen al een eerste grote uitbreiding voor dit spel. (later hierover misschien meer)

Het spel bestaat uit verschillende ronden, elk opgesplitst in 2 fasen :
1) tijd van opstaan kiezen en humeur aanpassen
2) acties plannen en uitvoeren

1) De speler die achteraan op het puntenspoor staat, mag als eerste kiezen wanneer hij wil opstaan. Je hebt de keuze tussen 5,6,7,8 of 9 uur. Op elk uur mag maar één speler z'n figuur plaatsen. Als je een tijd kiest, kom je ineens enkele andere zaken te weten : je humeur, de prijs op de markt en de speelvolgorde in fase 2. Het humeur moet je onmiddellijk aanpassen. Als je vroeg opstaat, zal je negatieve punten moeten aanduiden, sta je later op dan krijg je pluspunten. Kom je in de zone met +1 mag je de neutrale assistentfiguur nemen (deze heb je vanaf nu ter beschikking in fase twee), kom je op -1 moet je één van je assistenten afgeven, deze kan je niet gebruiken in fase 2. Je kan ten allen tijde uit een +1 of -1 schuiven en past dan ook onmiddellijk het aantal assistenten aan. De speler die het vroegste opstaat, mag in fase 2 als eerste beginnen.

2) De speler plannen hun acties gelijktijdig achter hun zichtscherm. Ze plaatsen de assistenen op de acties die ze willen uitvoeren in hun tweede fase 2. Als alle spelers hun assistenen hebben ingezet, worden de zichtschermen weggehaald en de acties één voor één in spelersvolgorde uitgevoerd.
- markt : verf kopen en/of marktkraam opruimen : de speler koopt een aantal verfblokjes van één markt, betaalt z'n prijs (afh. van het uur van opstaan) en verwijdert de overige blokjes van de markt. De andere spelers kiezen uit de overgebleven markten als ze ook assistenten bij de markt hebben geplaatst.
- dom : werken aan het fresco of altaar : de speler geeft de verfblokjes af die op de tegels staan en scoren onmiddellijk de punten die erop staan. Vooraleer dit te doen, mag een speler tegen betaling van 1 thaler de bisschopfiguur 1 plaats verschuiven. Staat deze figuur op de tegel die je schildert, levert dit 3 bonuspunten op, staat hij horizontaal, verticaal of diagonaal grenzend aan de tegel, levert hij nog 2 bonuspunten op. Werk je aan het altaar lever je verfblokjes in, de primaire kleuren leveren 1 bonuspunt op, de mengkleuren leveren 2 punten op per blokje. Je mag max. 3 blokjes afgeven.
- atelier : portret schilderen : je ontvangt 3 thalers van de bank
- werkplaats : verf mengen : per assistent mag je 2 x verf mengen volgens de kleurcodes (staan op je zichtscherm)
- theater : humeur verbeteren : je geeft je assistenten vrij en verplaatst het figuur van de humeurmeter 2 plaatsen omhoog

Na elke ronde krijgen de spelers 1 thaler per frescotegel die ze hebben verzameld. De markten worden terug aangevuld. De schilderfiguren komen terug bovenaan te staan, zodat we terug kunnen kiezen om welk uur we opstaan.
Zo gauw er nog 6 of minder frescotegels liggen, begint de laatste speelronde. De spelers draaien hun actiebordje naar kant 2, nu kan je 2 maal gaan bouwen. De spelers krijgen op het einde nog punten voor elke 2 thalers. De punten worden in volgorde van opstaan uitgedeeld. Kom je ooit in het spel op gelijke hoogte qua punten mag de speler kiezen of hij voor of achter de andere speler gaat staan. Er kunnen nooit twee figuren op hetzelfde puntenaantal staan.

De drie uitbreidingen die reeds bij het basisspel voorzien zijn :
- De portretten : ipv 3 geld bij het atelier trekken de spelers een kaart die hen privileges opleveren
- De opdracht van de bisschop : de opdrachttegels kunnen worden gewonnen door bij de actie verf mengen één assistent te gebruiken om de opdrachten uit te voeren. Om de opdrachten te vervolledigen dienen bepaalde frescotegels verzameld te worden in verschillende kleuren
- De bijzondere verfkleuren : er kunnen extra kleuren gemengd worden (roos en bruin), die véél meer waard zijn, maar ook moeilijk en duur om te mengen. Nadien kan je in de dom frescotegels gaan bouwen met die kleuren, deze leveren erg veel punten op.

Titel : Fresco
Auteur : Marcel Süsselbeck, Marco Ruskowski & Wolfgang Panning
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

18-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
17-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstverkoop !
Naar aanleiding van de winterschoonmaak in onze spellenkast biedt spellenclub SpinLi een deel van z'n spellencollectie te koop
aan tegen democratische prijzen. U vindt een volledig overzicht van de lijst op www.bordspelplaza.eu!

De spellen zijn steeds volledig en in prima staat. Afhalen in de omgeving Herentals, Turnhout, Geel of op een spellenavond van SpinLi,
't Geel Pionneke of Pallieter.

17-12-2010 om 08:58 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enuk


Enuk is het eerste spel dat verscheen in de kinderreeks van Queen games, dit jaar komen er nog enkele bij.
Net zoals zo vaak, is ook Enuk weer een memoryvariant.

Het spel verloopt over 2 fasen. In de eerste fase gaan de spelers tegels verzamelen en aan de iglo bouwen. In je beurt, draai je een gedekte tegel naar keuze open. Je blijft tegels omdraaien tot je vrijwillig besluit te stoppen, een iglotegel opendraait of de dieren vluchten. Aan het einde van je beurt neem je de openliggende tegels en legt deze in een stapel voor je neer.

Draai je een iglotegel om, leg je deze op de bestemde plaats hiervoor op het speelbord en plaat je een eigen eskimo op deze tegel om aan te geven dat jij dit stuk gebouwd hebt, daarna neem je de openliggende tegels.

Wanneer dieren op de vlucht gaan, is je beurt onmiddellijk over en worden de tegels van de gevluchtee dieren terug omgedraaid. De andere tegels mogen worden weggenomen. Haringen vluchten voor zalmen, zalmen voor zeerobben, zeerobben voor ijsberen en de ijsberen vluchten voor een rendier met eskimo.

Draai je een rendier met eskimo om, verplaats je de zonsteen één plaats naar rechts. Je mag elke rendiertegel houden, rendieren slaan niet op de vlucht en je beurt is niet voorbij. Zodra de zonsteen het laatste zonveld heeft bereikt, begint fase 2.

In deze eindfase mogen de spelers die aan de iglo hebben gebouwd en dus een eskimofiguur op het bord hebben staan, deze tegels toevoegen aan hun stapel en bovendien mogen ze op zoek gaan naar één soort dier. Ze zeggen luid welke diersoort het is en draaien een tegel om. Is het juist, dan mag je blijven doorspelen door weer een dier te noemen en een tegel om te draaien. Is dit fout, dan komt de volgende speler die een eskimo op het bord heeft staan aan de beurt. Als alle spelers aan de beurt zijn geweest (alle eskimo's verwijderd) eindigt het spel. De spelers tellen hun tegels, diegene met de meeste tegels wint het spel.

Titel : Enuk
Auteur : Manfred Reindl & Stefan Dorra
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 5+
Speelduur : 20 min.

17-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eketorp



Bouw de waardevolste vikingsburcht en overleef invallen van andere Noormannen. De eigenaar van de beste burcht vergaart het meeste punten en wint het spel.

Het spel verloopt over max. 10 ronden, of kan vroeger worden afgesloten als iemand erin slaagt om een volledige burcht te bouwen. Elke ronde verloopt over zes fasen, die je netjes kan volgen.

1) Materiaal verdelen op het bord : er wordt een materiaalkaart opengedraaid en de juiste bouwblokken worden op de velden gelegd.
2) Inzetten van de vikingen : hart van het spel, je plant waar je je vikingen inzet, op de velden, in je eigen burcht ter verdediging, bij een andere burcht om aan te vallen.
3) Vikingen op het speelbord plaatsen : als iedereen klaar is met plannen, haal je het zichtscherm weg en worden de vikings op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gezet.
4) Gevechten en belegeringen : sommige velden zullen zonder gevecht verlopen, als er voldoende bouwstenen zijn voor het aantal vikings, krijgt elke viking netjes één bouwsteen. Op sommige opslagplaatsen en bij de burchten zal er voor bouwstenen gevochten worden. Het vechten verloopt steeds volgens een vast stamien :
- beide rivalen spelen blind een vechtkaart
- ze draaien gelijktijdig om en wisselen van kaart
- de speler met de hoogste kaart wint de strijd en blijft staan, de andere wordt naar het veldhospitaal afgevoerd
(afhankelijk van het verschil in gevechtskaart gaat hij minder of meer recuperatietijd nodig hebben)
Bij de aanval op een burcht zonder verdediging moet de verdediger toch een kaart spelen (deze telt voor nul). Indien de aanvaller wint bij een burcht mag hij het verschil in gevechtskracht aan bouwmaterialen stelen.
(voor aanvang van een gevecht kunnen gevechtskaarten ingeruild worden voor een amulet per kaart, maar je moet wel alle kaarten ruilen, bovendien zijn deze amuletten indien niet gebruikt punten waard op het einde van het spel. Als je vier gevechtkaarten zijn opgebruikt, neem je de vier nieuwe die je uit vorige gevechten bent bekomen)
5) Buit verzamelen en burcht uitbreiden : de gewonnen bouwstenen worden geplaatst, max. 3 hoog, op lege plaatsen of reeds aanwezige stenen, eenmaal geplaatst, mogen ze niet meer verplaatsen
6) Einde van de ronde : de vikingen in het veldhospitaal schuiven één plaats op naar genezing. Genezen vikingen komen terug in je voorraad terecht

Op het einde van het spel worden de punten geteld :
- elke groene bouwsteen = 1 punt
- elke bruine steen = 2 punten
- elke blanke steen = 3 punten
- elke grijze steen = 4 punten
- een voltooide burcht = 5 punten
- elk ongebruikt amulet = 1 punt

Titel : Eketorp
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

16-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dschunke



Elke speler ontvangt zijn speciale kaarten en 20 ladingen in zijn spelerskleur. Een lading telt drie kisten.
Het spelbord toont een drijvende markt met vijf verschillende boten. In elke boot is één van de speciale goederen te verkrijgen, met uitzondering van de grijze boot: hier zijn alle goederen te verkrijgen. De goederen zijn nodig om mee te bieden in een veiling.

In elke boot komen een aantal ladingen en een stapel goederenkaarten. In drie van de vijf boten wordt een marktkoopman geplaatst. De hulpjes worden bij de eerste ronde van de rondeteller op het spelbord neergelegd.
Van elke goederenstapel wordt een aantal kaarten gepakt (het aantal spelers ×2). Deze worden goed geschud en gedekt aan de spelers verdeeld. Deze kaarten vormen de handkaarten van de spelers. De marktkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. De speciale kaarten worden in vier gelijke stapels verdeeld en gedekt op het spelbord geplaatst.

Het spel wordt gespeeld in 10 rondes en elke ronde bestaat uit verschillende fasen, die in een vaste volgorde doorlopen worden.

1) De bovenste marktkaart wordt open neergelegd. Hierop staat aangegeven wat er deze ronde te verdienen valt.

2) De startspeler kiest vervolgens een rol. Kiest hij de rol van een marktkoopman dan voert hij de bijbehorende actie uit in de boot waar de marktkoopman staat. Kiest hij de rol van een helper, dan mag hij de actie uitvoeren in een boot waar geen marktkoopman aanwezig is. De speler heeft de keuze uit de volgende rollen:
- kaarten trekken: de speler mag net zoveel kaarten trekken als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie
- geld innen: de speler ontvangt net zoveel yuans als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie
- kisten plaatsen: de speler vult de reeds liggende laag ladingen aan tot maximaal drie strookjes of begint een nieuwe laag erover te leggen. De rol die bij een helper hoort, verandert elke ronde zoals aangegeven op de rondeteller. De speler draait de rol die hij gespeeld heeft om. Deze rol kan deze ronde niet meer gekozen worden. Nu gaat de beurt naar de volgende speler, tot alle spelers een rol gespeeld hebben.

3) De spelers trekken twee nieuwe goederenkaarten van een boot naar keuze.

4) Nu volgt een veilingfase. De openliggende marktkaart geeft aan wat er deze ronde te verdienen valt. De spelers kiezen in het geheim een bod dat bestaat uit een aantal goederenkaarten van slechts één soort. Vervolgens leggen de spelers hun bod tegelijkertijd open neer. De speler die de meeste kaarten in een soort heeft gespeeld, ontvangt het aangegeven aantal yuans of een speciale kaart. Bij gelijke stand wordt de opbrengst gedeeld, naar beneden afgerond. Alle gespeelde kaarten in deze biedronde komen terug op voorraad, ook als de speler niets gewonnen heeft. Op de openliggende marktkaart wordt een markeersteen geplaatst op de goederensoorten waar reeds op geboden is. Nu volgt eventueel een volgende veiling, tot alle goederensoorten aan de beurt zijn geweest.
De speler die een speciale kaart verkrijgt, kiest één van de dichte stapels, bekijkt ze en kiest er één uit. Sommige speciale kaarten worden open neergelegd, andere kaarten houdt de speler in zijn hand en speelt ze in een bepaalde fase uit, of pas aan het eind van het spel om een speciale bonus te verdienen.

5) Vervolgens worden de rollen weer open neergelegd. De marktkooplui worden een boot verder geplaatst. De helpers op de rondeteller schuiven een ronde op.

6) De startspeler-dschunke wordt aan de speler links doorgeschoven.

De volgende ronde begint. Aan het begin van de derde en achtste ronde mag elke speler kostenloos een speciale kaart uitzoeken en aan het begin van de vijfde en negende ronde moeten de spelers hun yuans tellen en bekend maken.

Het spel eindigt na 10 ronden. De desbetreffende speciale kaarten worden nu open neergelegd en gewaardeerd. Elke speler ontvangt 4 yuan voor elke boot waar een kist zichtbaar is en 5 yuan extra als in elke boot een kist zichtbaar is. De speler met de meeste yuans wint het spel.

Titel : Dschunke
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

15-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Colonia



Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...)
Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.

Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.


Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie :
Maandag : voorbereidingen voor de week treffen
Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen
Woensdag : grondstoffen verzamelen
Donderdag : handelswaren produceren
Vrijdag : handelswaren op schepen laden
Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren
Zondag : relikwiekaarten kopen

* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart)
* Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler)
* Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad
* Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz.
Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim
* Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld
* Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden

Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.

Titel : Colonia
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

14-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chicago express



Naar dit spel werd door sommigen halstarrig uitgekeken. Het was dan ook een remake van Wasbah Cannonbal van Harry Wu en die was al een tijdje niet meer verkrijgbaar. U krijgt in ieder geval weer een typisch Queen games-spel voorgeschoteld met dit spel. De spelers trachten met hun kapitaal aandelen te kopen in de spoorwegmaatschappijen van de 19de eeuw. Natuurlijk moet er wel eerst geïnvesteerd worden zodat de maatschappij uitbreidt en zo wordt de winst voor de aandeelhouders groter tijdens de dividend-fase.

Vooraleer het spel begint, wordt alles netjes klaargelegd en wordt er van elke maatschappij al een aandeel geveild. Enkel van de spoormaatschappij Wasbah nog niet, deze komt pas later in het spel als er een maatschappij tot in Chicago geraakt.
In een beurt kan een speler kiezen uit drie mogelijke acties :
1) veilen van een aandeel
2) spoorwegennet uitbreiden
3) ontwikkelen van een speelveld
Als ze hun keuze gemaakt hebben, verzetten ze de pijl op het speelbord van deze actie. Staat de pijl van een actie in het rood is deze actie niet meer mogelijk. Staan er twee pijlen in het rood, dan volgt er eerst een dividend-fase en worden de pijlen terug aan het begin gezet.

1) Veilen van een aandeel : de speler plaatst zelf een eerste bod, het minimumbod wordt bepaald door de actuele inkomsten van de maatschappij gedeeld door het aantal aandelen in omloop (inclusief hetgeen dat verhandeld wordt). De veiling gaat door tot iedereen heeft gepast. Het hoogste bod wordt betaald aan de spoorwegmaatschappij.

2) Spoorwegennet uitbreiden : max. 3 velden. Je plaatst een locomotief op elk nieuw veld, vertrekkende vanuit een veld dat reeds bezet is door de maatschappij (afsplitsingen mogen gemaakt worden). Op startvelden mag niet gebouwd worden, op stad-, industrie- en laaglandvelden mogen meerdere maatschappijen staan, op bos- en bergvelden mag slechts één locomotief staan. (kom je aan in Chicago, wordt het spel onderbroken voor een Chicago-fase). De kosten voor het bouwen worden aangegeven door het rode getal op het veld vermenigvuldigd met het aantal locomotieven op dit veld (inclusief de pas geplaatste locomotief).
Tenslotte moet ook de inkomstenstijging van de maatschappij worden aangepast :
- stad- en bergvelden (niet ontwikkeld) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld
- stadvelden (ontwikkeld met huizen) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld plus het getal van het huissymbool
- industrievelden : verhogen het inkomen met het ontwikkelingsniveau van de betreffende stad (zie later)
- bos- en laaglanden : verhogen het inkomen niet

3) Ontwikkelen van een speelveld : er zijn enkele voorwaarden om een veld te mogen ontwikkelen :
- stad-, berg- en bosveld : minimaal één locomotief, slechts éénmaal ontwikkelen, een huis uit de voorraad erop plaatsen
- industrieveld : minimaal één locomotief, meerdere keren ontwikkelen mogelijk, ontwikkeling bijhouden op track op speelbord
Afhandelen van de ontwikkeling :
- stad- en bergveld : het vermogen van alle aanwezige maatschappijen stijgt met het getal aangegeven in het huissymbool
- industrieveld : het inkomen stijgt van alle aanwezige maatschappijen met het verschil tussen de nieuwe en het oude veld
- bosveld : de op dit veld aanwezige maatschappijen ontvangen direct 2 dollar, het inkomen wijzigt niet

Een dividend-fase bestaat uit drie stappen :
1) spelers ontvangen voor hun aandelen dividend = actuele inkomen maatschappij : aantal verkochte aandelen
2) de pijlen die in het rood staan terugdraaien op het speelbord (op groen)
3) de markeersteen van Detroit wordt één veld verder gezet, het inkomen van de aanwezige maatschappijen in deze stad stijgt met 1

Een Chicago-fase houdt volgende zaken in :
1) extra dividenduitkering voor de maatschappij die in Chicago aankomt
2) bij de eerste Chicago-fase wordt de maatschappij Wasbah opgericht (zwarte locomotief op Fort Wayne)
3) veiling van eerste Wasbah-aandeel : actieve speler veilt het eerste aandeel (vanaf dan kunnen alle aandelen geveild worden als actie)

Het spel eindigt indien :
- 3 of meer maatschappijen geen locomotieven meer hebben
- 3 of meer maatschappijen geen aandelen meer hebben
- in het algemeen er nog 3 of minder huizen liggen
- het inkomen van Detroit 8 is
Er wordt nog éénmaal dividend uitgekeerd en de speler met het meeste geld wint.

Titel : Chicago express
Auteur : Harry Wu
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min. 

13-12-2010 om 12:25 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
12-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cash-a-catch



Vindt u het belletje uit Halli Galli irritant? Spijtig, want bij dit spel zit er weer zo'n belletje, en daar blijft het niet bij. Daar er bij Halli Galli enkel in stilte kaartjes werden omgedraaid, veranderen de spelers in dit spel in een stel viswijven die hun waar op de markt proberen te verkopen. De speler die z'n waar het beste kan aanbieden en op het juiste moment kan inkopen en verkopen zal dit spel weten te winnen.

De spelers krijgen elk een spelersbord en 30 euro startkapitaal. Het bijzondere aan dit spel is dat elke partij vis die je koopt 10 euro kost, maar waaruit die partij allemaal bestaat, dat is telkens anders. De kaartendeck bestaat uit zes soorten vis, jokers, en enkele speciale kaarten, zijnde de visdief (kat), vis in blik en de kaarten eindspel en marktsluiting. De bel wordt in het midden van de tafel gelegd zodat iedereen er goed bij kan.

De oudste speler start het spel als veilingmeester. De veilingmeester mag volgende acties ondernemen :
1) verkopen van vis : een willekeurig aantal soorten vis van je bord verkopen. De vis wordt afgerekend per soort. De prijs die je set vissen oplevert staat netjes op een overzichtskaartje. Na het verkopen van de vis kijken de andere spelers of zij vis van die soort in hun voorraadkisten hebben liggen (uitz. koelvak). Is dit het geval, dan moeten de betreffende spelers de bovenste kaart van deze soort in hun vuilnisbak afleggen (elke vis in de vuilnisbak kost op het einde 1 euro).

2) veilen van de verse vis : de speler draait van de stapel kaarten om en roept af wat hij allemaal aanbiedt. Vanaf het moment dat het aanbod je zint, mag je op de bel slaan, je betaalt 10 euro aan de bank en legt de gekochte kaarten op je spelersbord. De veilingmeester krijgt 1 euro van de bank per verkochte kaart.

Het bergen van de vis is niet zo makkelijk. Je hebt maar ruimte voor drie soorten vis. Overtollige vis gaat in je vuilnisemmer. Je mag vrijwillig een voorraadbak leegmaken om een ander soort vis uit te stallen. Jokers worden onmiddellijk bij een vissoort gelegd en tellen mee bij een verkoop. Met de kaart visdief kan je een bovenste kaart bij een tegenspeler gaan stelen en met vis in blik  mag je je afvalbak doorzoeken en één tot twee willekeurige kaarten afleggen.

Draait de veilingmeester de kaart "eindspel" open, wordt deze terzijde gelegd. De veiling gaat gewoon door. Vanaf nu mag de speler, die de veiling wint, ook onmiddellijk vis verkopen. Zodra de kaart "marktsluiting" wordt opengedraaid, eindigt het spel onmiddellijk. De veiling wordt niet afgemaakt, de veilingmeester krijgt geen geld meer. De spelers kunnen hun vis nog verkopen tegen halve prijs. Er is geen bederf bij medespelers. Daarna betaalt elke speler nog 1 euro per vis op de kaarten in de vuilnisbak. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Cash-a-catch (Fangfrish)
Auteur : Andreas Pelikan
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

12-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi@Dimpnacenter vandaag
Vandaag is SpinLi weer te gast in het Dimpnacenter in Geel.
We zullen er spellen demonstreren en uitleggen aan de bezoekers.
Ook wanneer u reeds een spel heeft liggen, maar er niet goed mee uit de voeten kunt,
mag u het gerust meebrengen en zullen we u graag verderhelpen indien we kunnen.

U bent steeds welkom op de eerste verdieping van het Dimpnacenter, waar u ons tussen
13.30 uur en 17.00 uur kunt treffen. Tot strakjes!

ps : maak er desnoods een daguitstapje van, want het is in Geel ook kerstmarkt 's avonds.

Dimpnacenter
De Billemontstraat 68
2440 Geel
www.dimpnacenter.be

11-12-2010 om 08:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buccaneer



Dit spel heeft in mijn ogen te weinig waardering gekregen. Het is een spelletje waarbij je echt uit je doppen moet kijken,
goed bieden en anticiperen. De spelers kruipen in de huid van piraten en willen de schatten van koopvaardijschepen gaan stelen.

Elke speler krijgt vijf piratenstenen met waarden 2,3,4,5 en ? (deze neemt een waarde aan afh. van de boot die je overvalt).
Er worden drie boten klaargelegd, deze zeggen welke schatten ze aan boord hebben, hoeveel piraten nodig zijn om het te overvallen en hoeveel geld er wordt buitgemaakt.

Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen twee acties.

1) Piratenbeurt :
- je plaatst een eigen piraat op tafel of op een ander piratenstapel
- je verplaatst een eigen piratenstapel op een andere piratenstapel (je bent kapiteit als jouw steen bovenaan ligt)
- een gemaakte stapel mag niet meer gescheiden worden
- je mag geen eigen stapel op een eigen piraat of eigen piratenstapel plaatsen
- je mag max. 9 piraten in een stapel hebben zitten
- het is niet toegestaan om in de stapel te gaan kijken naar de waardes van de piraten.

2) Schip enteren :
- je neemt een eigen piratenstapel en plaatst deze op een bootkaart
- de kapitein kiest één van de schatten, de tweede piraat krijgt eventueel de tweede schat (bij grote boten)
- de kapitein neemt het geldbedrag uit de bank en betaalt de piraten die in de stapel zaten
- een piraat met een "?" krijgt het bedrag dat op de bootkaart staat
- bij een tekort aan geld betaalt de kapitein het bedrag uit eigen zak (indien onvoldoende geld, komt het uit de voorraad)

Uitzondering : muiterij
- als een speler drie piraten in een piratenstapel heeft zitten, mag hij de kapitein van die stapel aanzetten tot enteren in diens beurt
- de kapitein kiest wel de boot (indien binnen de mogelijkheden natuurlijk)

Als alle drie de boten zijn gekaapt, komen er drie nieuwe te liggen.
Zodra alle 15 schepen zijn gekaapt, eindigt het spel.
De spelers kijken wie de meeste schatten van een soort heeft, hij krijgt het geld dat staat afgebeeld bij de schat (15,12,9 of 6).
De andere spelers krijgen voor elke fiche van die soort 1 geld als troost. De speler met het meeste geld in totaal wint het spel.

Titel : Buccaneer
Auteur : Stefan Dorra
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

11-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs