IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dschunke



Elke speler ontvangt zijn speciale kaarten en 20 ladingen in zijn spelerskleur. Een lading telt drie kisten.
Het spelbord toont een drijvende markt met vijf verschillende boten. In elke boot is één van de speciale goederen te verkrijgen, met uitzondering van de grijze boot: hier zijn alle goederen te verkrijgen. De goederen zijn nodig om mee te bieden in een veiling.

In elke boot komen een aantal ladingen en een stapel goederenkaarten. In drie van de vijf boten wordt een marktkoopman geplaatst. De hulpjes worden bij de eerste ronde van de rondeteller op het spelbord neergelegd.
Van elke goederenstapel wordt een aantal kaarten gepakt (het aantal spelers ×2). Deze worden goed geschud en gedekt aan de spelers verdeeld. Deze kaarten vormen de handkaarten van de spelers. De marktkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. De speciale kaarten worden in vier gelijke stapels verdeeld en gedekt op het spelbord geplaatst.

Het spel wordt gespeeld in 10 rondes en elke ronde bestaat uit verschillende fasen, die in een vaste volgorde doorlopen worden.

1) De bovenste marktkaart wordt open neergelegd. Hierop staat aangegeven wat er deze ronde te verdienen valt.

2) De startspeler kiest vervolgens een rol. Kiest hij de rol van een marktkoopman dan voert hij de bijbehorende actie uit in de boot waar de marktkoopman staat. Kiest hij de rol van een helper, dan mag hij de actie uitvoeren in een boot waar geen marktkoopman aanwezig is. De speler heeft de keuze uit de volgende rollen:
- kaarten trekken: de speler mag net zoveel kaarten trekken als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie
- geld innen: de speler ontvangt net zoveel yuans als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie
- kisten plaatsen: de speler vult de reeds liggende laag ladingen aan tot maximaal drie strookjes of begint een nieuwe laag erover te leggen. De rol die bij een helper hoort, verandert elke ronde zoals aangegeven op de rondeteller. De speler draait de rol die hij gespeeld heeft om. Deze rol kan deze ronde niet meer gekozen worden. Nu gaat de beurt naar de volgende speler, tot alle spelers een rol gespeeld hebben.

3) De spelers trekken twee nieuwe goederenkaarten van een boot naar keuze.

4) Nu volgt een veilingfase. De openliggende marktkaart geeft aan wat er deze ronde te verdienen valt. De spelers kiezen in het geheim een bod dat bestaat uit een aantal goederenkaarten van slechts één soort. Vervolgens leggen de spelers hun bod tegelijkertijd open neer. De speler die de meeste kaarten in een soort heeft gespeeld, ontvangt het aangegeven aantal yuans of een speciale kaart. Bij gelijke stand wordt de opbrengst gedeeld, naar beneden afgerond. Alle gespeelde kaarten in deze biedronde komen terug op voorraad, ook als de speler niets gewonnen heeft. Op de openliggende marktkaart wordt een markeersteen geplaatst op de goederensoorten waar reeds op geboden is. Nu volgt eventueel een volgende veiling, tot alle goederensoorten aan de beurt zijn geweest.
De speler die een speciale kaart verkrijgt, kiest één van de dichte stapels, bekijkt ze en kiest er één uit. Sommige speciale kaarten worden open neergelegd, andere kaarten houdt de speler in zijn hand en speelt ze in een bepaalde fase uit, of pas aan het eind van het spel om een speciale bonus te verdienen.

5) Vervolgens worden de rollen weer open neergelegd. De marktkooplui worden een boot verder geplaatst. De helpers op de rondeteller schuiven een ronde op.

6) De startspeler-dschunke wordt aan de speler links doorgeschoven.

De volgende ronde begint. Aan het begin van de derde en achtste ronde mag elke speler kostenloos een speciale kaart uitzoeken en aan het begin van de vijfde en negende ronde moeten de spelers hun yuans tellen en bekend maken.

Het spel eindigt na 10 ronden. De desbetreffende speciale kaarten worden nu open neergelegd en gewaardeerd. Elke speler ontvangt 4 yuan voor elke boot waar een kist zichtbaar is en 5 yuan extra als in elke boot een kist zichtbaar is. De speler met de meeste yuans wint het spel.

Titel : Dschunke
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

15-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Colonia



Colonia is weer zo'n spel waar diverse spelcomponenten aan bod komen. U gaat moeten bieden met kaarten (die u dan weer kwijt bent voor de rest van het spel, vgl. met El grande), u gaat in spelersvolgorde bepaalde acties mogen uitvoeren (spelersvolgorde hangt af van uw beginbod), u gaat naar de markt grondstoffen verzamelen, deze worden daarna omgeruild in bepaalde producten, deze worden later afgeleverd in de haven, waardoor u poen verdient, waarmee u uiteindelijk relikwieën zult aanschaffen die uw overwinningspunten voorstellen. (vgl. Cuba, Puerto Rico, ...)
Eigenlijk is er een spelletje op de markt gekomen met minder materiaal en tralala met ongeveer dezelfde gameplay, Langfinger van Pegasusspiele.

Maar ik moet toch wel bekennen dat dit bord aanspreekt. Het bedekt alleszins uw ganse tafel. Het is zelfs zo dat u het elke keer in elkaar zal moeten puzzelen en opbreken om terug in de doos te krijgen. Daarnaast bevat de doos nog 228 blokjes, 6 volgordepionnen, 12 stemkaarten, 36 familiekaarten, 6 schermen, 48 relikwiekaarten, 4 glasraamkaarten, 14 weekkaarten, 18 wetsvoorstellen, 16 boten, 60 productenfiches, 90 grondstoffenblokjes, 1 stoffen zak, 60 geldbriefjes per stad, 6 staafjes en 1 dobbelsteen. U merkt dat u gerust een hernia kan oplopen als u met dit spel zit rond te zeulen op een beurs.


Het spel "Colonia" verloopt over zes ronden. Elke ronde staat voor een week, bestaande uit zeven dagen. Elke dag staat voor een andere actie :
Maandag : voorbereidingen voor de week treffen
Dinsdag : aantal stemmen in de raad en speelvolgorde bepalen
Woensdag : grondstoffen verzamelen
Donderdag : handelswaren produceren
Vrijdag : handelswaren op schepen laden
Zaterdag : schepen afrekenen / geld incasseren
Zondag : relikwiekaarten kopen

* Maandag : je draait een weekkaart, deze vertelt je hoeveel grondstoffen er in het spel komen, de opdrachten voor de handwerkers en het aantal schepen dat beschikbaar is deze ronde. Alles wordt klaargelegd voor de ronde. De bovenste drie wetskaarten worden opgedraaid en in het midden van het spelbord gelegd. Ze worden telkens besproken op de bewuste dag (vermeld op de kaart)
* Dinsdag : elke speler speelt één familiekaart uit, de waarde geeft aan hoeveel familieleden hij deze ronde kan gebruiken bij elke stemming en bepaalt ook de spelersvolgorde (hoogste waarde = startspeler)
* Woensdag : de spelers kiezen in spelersvolgorde de grondstoffen van een welbepaalde markt en geven eenzelfde aantal familieleden af uit de persoonlijke voorraad
* Donderdag : de spelers geven de handwerkers de nodige grondstoffen en deze produceren dan voor hen de afgewerkte producten, diegene die als eerste opdracht geeft, plaatst 1 familielid, de tweede 2, enz.
Vrijdag : de speler kan indien mogelijk alle producten van een ruim op een schip vullen (moet in één keer gebeuren) en plaatst een familielid op het ruim
* Zaterdag : de schepen die uitvaren leveren geld op, overeenkomstig met het getal en de stad die erbij staan, daarna worden de ligplaatsen aangevuld
* Zondag : in spelersvolgorde kunnen de spelers de relikwiekaarten kopen met het verdiende geld van de bewuste steden

Natuurlijk worden er tussendoor ook nog andere kleine zaken uitgevoerd, qua terughalen van familieleden, klaarzetten van de volgende ronde, kaarten beschermen, extra handwerkers aan het werk zetten, ... maar dit zou ons hier te ver leiden. Op zich zijn dit allemaal kleine zaken die gewoon netjes in de rij worden afgewerkt. Want, het moet gezegd, dit spel is echt weer zo ééntje waar je netjes alles stap voor stap afhandelt. Fase na fase ga je je zaken plannen, de wetskaarten kunnen hier en daar zorgen voor ietsje extra. Voor het stemmen op deze wetskaarten geldt trouwens gewoon dat elke speler blind kiest voor een ja- of neen-stem. Alle stemmen (afhankelijk van uitgespeelde kaart op maandag) worden opgeteld en bepalen of een wet al dan niet wordt goedgekeurd.

Titel : Colonia
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

14-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chicago express



Naar dit spel werd door sommigen halstarrig uitgekeken. Het was dan ook een remake van Wasbah Cannonbal van Harry Wu en die was al een tijdje niet meer verkrijgbaar. U krijgt in ieder geval weer een typisch Queen games-spel voorgeschoteld met dit spel. De spelers trachten met hun kapitaal aandelen te kopen in de spoorwegmaatschappijen van de 19de eeuw. Natuurlijk moet er wel eerst geïnvesteerd worden zodat de maatschappij uitbreidt en zo wordt de winst voor de aandeelhouders groter tijdens de dividend-fase.

Vooraleer het spel begint, wordt alles netjes klaargelegd en wordt er van elke maatschappij al een aandeel geveild. Enkel van de spoormaatschappij Wasbah nog niet, deze komt pas later in het spel als er een maatschappij tot in Chicago geraakt.
In een beurt kan een speler kiezen uit drie mogelijke acties :
1) veilen van een aandeel
2) spoorwegennet uitbreiden
3) ontwikkelen van een speelveld
Als ze hun keuze gemaakt hebben, verzetten ze de pijl op het speelbord van deze actie. Staat de pijl van een actie in het rood is deze actie niet meer mogelijk. Staan er twee pijlen in het rood, dan volgt er eerst een dividend-fase en worden de pijlen terug aan het begin gezet.

1) Veilen van een aandeel : de speler plaatst zelf een eerste bod, het minimumbod wordt bepaald door de actuele inkomsten van de maatschappij gedeeld door het aantal aandelen in omloop (inclusief hetgeen dat verhandeld wordt). De veiling gaat door tot iedereen heeft gepast. Het hoogste bod wordt betaald aan de spoorwegmaatschappij.

2) Spoorwegennet uitbreiden : max. 3 velden. Je plaatst een locomotief op elk nieuw veld, vertrekkende vanuit een veld dat reeds bezet is door de maatschappij (afsplitsingen mogen gemaakt worden). Op startvelden mag niet gebouwd worden, op stad-, industrie- en laaglandvelden mogen meerdere maatschappijen staan, op bos- en bergvelden mag slechts één locomotief staan. (kom je aan in Chicago, wordt het spel onderbroken voor een Chicago-fase). De kosten voor het bouwen worden aangegeven door het rode getal op het veld vermenigvuldigd met het aantal locomotieven op dit veld (inclusief de pas geplaatste locomotief).
Tenslotte moet ook de inkomstenstijging van de maatschappij worden aangepast :
- stad- en bergvelden (niet ontwikkeld) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld
- stadvelden (ontwikkeld met huizen) : verhogen het inkomen met het zwarte getal op het veld plus het getal van het huissymbool
- industrievelden : verhogen het inkomen met het ontwikkelingsniveau van de betreffende stad (zie later)
- bos- en laaglanden : verhogen het inkomen niet

3) Ontwikkelen van een speelveld : er zijn enkele voorwaarden om een veld te mogen ontwikkelen :
- stad-, berg- en bosveld : minimaal één locomotief, slechts éénmaal ontwikkelen, een huis uit de voorraad erop plaatsen
- industrieveld : minimaal één locomotief, meerdere keren ontwikkelen mogelijk, ontwikkeling bijhouden op track op speelbord
Afhandelen van de ontwikkeling :
- stad- en bergveld : het vermogen van alle aanwezige maatschappijen stijgt met het getal aangegeven in het huissymbool
- industrieveld : het inkomen stijgt van alle aanwezige maatschappijen met het verschil tussen de nieuwe en het oude veld
- bosveld : de op dit veld aanwezige maatschappijen ontvangen direct 2 dollar, het inkomen wijzigt niet

Een dividend-fase bestaat uit drie stappen :
1) spelers ontvangen voor hun aandelen dividend = actuele inkomen maatschappij : aantal verkochte aandelen
2) de pijlen die in het rood staan terugdraaien op het speelbord (op groen)
3) de markeersteen van Detroit wordt één veld verder gezet, het inkomen van de aanwezige maatschappijen in deze stad stijgt met 1

Een Chicago-fase houdt volgende zaken in :
1) extra dividenduitkering voor de maatschappij die in Chicago aankomt
2) bij de eerste Chicago-fase wordt de maatschappij Wasbah opgericht (zwarte locomotief op Fort Wayne)
3) veiling van eerste Wasbah-aandeel : actieve speler veilt het eerste aandeel (vanaf dan kunnen alle aandelen geveild worden als actie)

Het spel eindigt indien :
- 3 of meer maatschappijen geen locomotieven meer hebben
- 3 of meer maatschappijen geen aandelen meer hebben
- in het algemeen er nog 3 of minder huizen liggen
- het inkomen van Detroit 8 is
Er wordt nog éénmaal dividend uitgekeerd en de speler met het meeste geld wint.

Titel : Chicago express
Auteur : Harry Wu
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min. 

13-12-2010 om 12:25 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
12-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cash-a-catch



Vindt u het belletje uit Halli Galli irritant? Spijtig, want bij dit spel zit er weer zo'n belletje, en daar blijft het niet bij. Daar er bij Halli Galli enkel in stilte kaartjes werden omgedraaid, veranderen de spelers in dit spel in een stel viswijven die hun waar op de markt proberen te verkopen. De speler die z'n waar het beste kan aanbieden en op het juiste moment kan inkopen en verkopen zal dit spel weten te winnen.

De spelers krijgen elk een spelersbord en 30 euro startkapitaal. Het bijzondere aan dit spel is dat elke partij vis die je koopt 10 euro kost, maar waaruit die partij allemaal bestaat, dat is telkens anders. De kaartendeck bestaat uit zes soorten vis, jokers, en enkele speciale kaarten, zijnde de visdief (kat), vis in blik en de kaarten eindspel en marktsluiting. De bel wordt in het midden van de tafel gelegd zodat iedereen er goed bij kan.

De oudste speler start het spel als veilingmeester. De veilingmeester mag volgende acties ondernemen :
1) verkopen van vis : een willekeurig aantal soorten vis van je bord verkopen. De vis wordt afgerekend per soort. De prijs die je set vissen oplevert staat netjes op een overzichtskaartje. Na het verkopen van de vis kijken de andere spelers of zij vis van die soort in hun voorraadkisten hebben liggen (uitz. koelvak). Is dit het geval, dan moeten de betreffende spelers de bovenste kaart van deze soort in hun vuilnisbak afleggen (elke vis in de vuilnisbak kost op het einde 1 euro).

2) veilen van de verse vis : de speler draait van de stapel kaarten om en roept af wat hij allemaal aanbiedt. Vanaf het moment dat het aanbod je zint, mag je op de bel slaan, je betaalt 10 euro aan de bank en legt de gekochte kaarten op je spelersbord. De veilingmeester krijgt 1 euro van de bank per verkochte kaart.

Het bergen van de vis is niet zo makkelijk. Je hebt maar ruimte voor drie soorten vis. Overtollige vis gaat in je vuilnisemmer. Je mag vrijwillig een voorraadbak leegmaken om een ander soort vis uit te stallen. Jokers worden onmiddellijk bij een vissoort gelegd en tellen mee bij een verkoop. Met de kaart visdief kan je een bovenste kaart bij een tegenspeler gaan stelen en met vis in blik  mag je je afvalbak doorzoeken en één tot twee willekeurige kaarten afleggen.

Draait de veilingmeester de kaart "eindspel" open, wordt deze terzijde gelegd. De veiling gaat gewoon door. Vanaf nu mag de speler, die de veiling wint, ook onmiddellijk vis verkopen. Zodra de kaart "marktsluiting" wordt opengedraaid, eindigt het spel onmiddellijk. De veiling wordt niet afgemaakt, de veilingmeester krijgt geen geld meer. De spelers kunnen hun vis nog verkopen tegen halve prijs. Er is geen bederf bij medespelers. Daarna betaalt elke speler nog 1 euro per vis op de kaarten in de vuilnisbak. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Cash-a-catch (Fangfrish)
Auteur : Andreas Pelikan
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

12-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi@Dimpnacenter vandaag
Vandaag is SpinLi weer te gast in het Dimpnacenter in Geel.
We zullen er spellen demonstreren en uitleggen aan de bezoekers.
Ook wanneer u reeds een spel heeft liggen, maar er niet goed mee uit de voeten kunt,
mag u het gerust meebrengen en zullen we u graag verderhelpen indien we kunnen.

U bent steeds welkom op de eerste verdieping van het Dimpnacenter, waar u ons tussen
13.30 uur en 17.00 uur kunt treffen. Tot strakjes!

ps : maak er desnoods een daguitstapje van, want het is in Geel ook kerstmarkt 's avonds.

Dimpnacenter
De Billemontstraat 68
2440 Geel
www.dimpnacenter.be

11-12-2010 om 08:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buccaneer



Dit spel heeft in mijn ogen te weinig waardering gekregen. Het is een spelletje waarbij je echt uit je doppen moet kijken,
goed bieden en anticiperen. De spelers kruipen in de huid van piraten en willen de schatten van koopvaardijschepen gaan stelen.

Elke speler krijgt vijf piratenstenen met waarden 2,3,4,5 en ? (deze neemt een waarde aan afh. van de boot die je overvalt).
Er worden drie boten klaargelegd, deze zeggen welke schatten ze aan boord hebben, hoeveel piraten nodig zijn om het te overvallen en hoeveel geld er wordt buitgemaakt.

Als je aan de beurt bent, heb je keuze tussen twee acties.

1) Piratenbeurt :
- je plaatst een eigen piraat op tafel of op een ander piratenstapel
- je verplaatst een eigen piratenstapel op een andere piratenstapel (je bent kapiteit als jouw steen bovenaan ligt)
- een gemaakte stapel mag niet meer gescheiden worden
- je mag geen eigen stapel op een eigen piraat of eigen piratenstapel plaatsen
- je mag max. 9 piraten in een stapel hebben zitten
- het is niet toegestaan om in de stapel te gaan kijken naar de waardes van de piraten.

2) Schip enteren :
- je neemt een eigen piratenstapel en plaatst deze op een bootkaart
- de kapitein kiest één van de schatten, de tweede piraat krijgt eventueel de tweede schat (bij grote boten)
- de kapitein neemt het geldbedrag uit de bank en betaalt de piraten die in de stapel zaten
- een piraat met een "?" krijgt het bedrag dat op de bootkaart staat
- bij een tekort aan geld betaalt de kapitein het bedrag uit eigen zak (indien onvoldoende geld, komt het uit de voorraad)

Uitzondering : muiterij
- als een speler drie piraten in een piratenstapel heeft zitten, mag hij de kapitein van die stapel aanzetten tot enteren in diens beurt
- de kapitein kiest wel de boot (indien binnen de mogelijkheden natuurlijk)

Als alle drie de boten zijn gekaapt, komen er drie nieuwe te liggen.
Zodra alle 15 schepen zijn gekaapt, eindigt het spel.
De spelers kijken wie de meeste schatten van een soort heeft, hij krijgt het geld dat staat afgebeeld bij de schat (15,12,9 of 6).
De andere spelers krijgen voor elke fiche van die soort 1 geld als troost. De speler met het meeste geld in totaal wint het spel.

Titel : Buccaneer
Auteur : Stefan Dorra
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

11-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Batavia



Dit spel heb ik nog maar één keer gespeeld, en misschien heb ik er een verkeerd beeld over, maar ik vind dit spel het meest kunstmatige in de Queen games-stal. De spelers proberen handel te drijven in specerijen in het Verre Oosten. ze doen dit niet door mooie blokjes te verzamelen, in te kopen, te verkopen, ... maar door het afleggen van kaarten die je door middel van veiling kan bekomen.

Het speelbord bestaat uit drie grote delen :
- 7 pakhuizen waar je in de loop van het spel je handelswaren kan verzamelen
- een willekeurig uitgelegde slang van handelsposten (elk compagnie komt wel om de vijf tegels voor)
- een schepenspoor waarop wordt bijgehouden hoeveel kaarten van elke compagnie zijn gespeeld en hoeveel kaarten er in totaal liggen

Op de speelkaarten staan gewoon de nationaliteiten van de vijf compagnieën, je krijgt er bij aanvang van het spel alvast 10 op handen.
Daarnaast krijg je het speelmateriaal (koopman, goederenkisten en telsteen) in je kleur en 15 wissels (= geld). De oudste speler neemt de dobbelsteen en is de veilingmeester.

Het spel verloopt over meerdere ronden die zijn opgebouwd uit 2 fasen :
1) de veilingmeester gooit de dobbelsteen en draait een aantal kaarten open gelijk aan de waarde van de dobbelsteen. Deze kaarten worden als pakket geveild. De speler links van de veilingmeester begint, de andere spelers doen om beurten een bod. Dit gaat door tot er één speler overblijft. De speler betaalt het bod aan de tegenspelers, te beginnen bij z'n linker buurman deelt hij de wissels uit. Daarna ontvangt hij de startspelersteen en het setje kaarten.

2) acties van de spelers : om beurten spelen de spelers hun actie. Ook nu weer is er keuze tussen twee acties :
- scheepskaarten trekken : trek 2 kaarten van de stapel en voeg toe aan je handkaarten
- scheepskaarten spelen : de speler speelt één of meerdere kaarten van één of meerdere compagnieën uit. Belangrijk is wel dat de speler de meerderheid in kaarten van minstens één compagnie moet hebben (ofwel aan het begin van de beurt of na het uitspelen van de kaarten). Daarna worden de compagnieblokjes verzet op het scheepsspoor afh. van het aantal uitgespeelde kaarten. Ook het kanon (totaal aantal kaarten wordt voortgezet). Na het behalen van een meerderheid krijgt de speler de compagniesteen van de betreffende compagnie. De speler verplaatst nadien z'n koopman naar het eerste vrije handelshuis van de compagnie waarvan hij de compagniesteen heeft (heeft hij er meer, moet hij één kiezen). De speler plaatst een goederenkist op het overeenstemmende goed in het pakhuis van de compagnie waarin hij vooruit is geschoven. Komt een koopman op één van de laatste vijf openliggende tegels, worden de volgende vijf  opengedraaid.
De speler beslist nadien of hij de zojuist gewonnen tegel wil inruilen of bewaren. De afgelegde tegels worden uit het spel genomen. Een speler scoort 1 goudstuk voor 1 compagnie, 3 voor twee, 6 voor drie verschillende, 10 voor vier verschillende en 15 voor 5 verschillende compagnieën.
De hoeveelheid goudstukken wordt bijgehouden op de scoretrack rond het speelbord.

Als er op een moment het kanon tot op het laatste veld (25) komt, wordt de sterkst vertegenwoordigde compagnie volledig afgelegd. Het kanon wordt nadien terug verzet naar het aantal kaarten dat dan nog op het speelveld ligt. Als alle spelers een actie hebben uitgevoerd, start een nieuwe veilingronde met de startspeler.

Komt een speler op de eindtegel bij het springen van je koopman naar een fiche, dan wordt de lopende ronde nog uitgespeeld en eindigt daarna het spel met de slottelling :
- de speler met de meeste kisten in een pakhuis krijgen daarvoor goud (10-16 goudstukken voor de goederen)
- de speler met het meeste wissels op het einde krijgt nog 5 goudstukken
- de speler met de eindtegel krijgt 4 goudstukken
- de spelers krijgen 2 goudstukken voor elke compagniesteen die ze bezitten

De speler met het meeste goudstukken wint het spel.

Titel : Batavia
Auteur : Dan Glimne, Grzegorz Rejchtman
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

10-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aton



Naar mijn bescheiden mening is dit het beste tweepersoonsspel uit de stal van Queen games.
De spelers gaan de confrontatie constant aan en zullen moeten vechten voor elke morzel grond (of steen) in de tempel van Aton.
Je wint het spel als je erin slaagt 40 punten te scoren, alle velden in een tempel bezet of alle gele of groene velden in de tempels bezet.

De spelers krijgen een set kaarten, schudden deze en trekken de bovenste vier kaarten. Met deze kaarten zal je de ronde moeten spelen. Ben je niet tevreden over je kaarten, kan je éénmaal in het spel je setje weggooien en vier nieuwe trekken. De spelers leggen hun vier kaarten bij de vier acties aan hun kant van het speelbord, ze worden omgedraaid, uitgevoerd en dan start een nieuwe ronde.

1) zegepunten
De speler met de hoogste waarde scoort twee keer het verschil tussen de kaarten. Bij gelijkspel krijgt niemand punten.

2) volgorde/stenen weghalen
De speler met de laagste kaart mag beginnen. Bij gelijke stand begint de speler die bij 1) de laagste waarde had.
De speler die aan de beurt is, neemt spelstenen weg uit de tempels. Het aantal is de waarde van de kaart min 2.
Is het resultaat positief worden het betreffende aantal stenen van de tegenspeler weggehaald. Is het resultaat negatief, moet een eigen steen worden weggehaald.

3) tempel bepalen
De hier geplaatste kaart toont de tempels, waaruit de stenen kunnen weggehaald en toegevoegd worden. Alle tempels kleiner of gelijk aan de waarde van de kaart komen in aanmerking.

4) steen toevoegen
De kaart geeft aan hoeveel stenen je in de tempels mag verdelen. De stenen worden steeds op een onbezet veld gezet. Iedere steen die niet op een vrij veld kan geplaatst worden, komt op het eerste vrije veld van het dodenrijk.

Het dodenrijk wordt opgebouwd met speelstenen die uit de tempels worden gehaald of stenen die niet geplaatst kunnen worden (bij plaatsgebrek). Als het dodenrijk gevuld is, volgt er een waardering.

Waardering :
- tempel 1 : de speler met het meeste stenen krijgt het verschil in stenen in punten
- tempel 2 : de speler met de meeste stenen krijgt vijf punten
- tempel 3 : de speler met de meeste stenen krijgt het aantal stenen in punten
- tempel 4 : de speler met de meeste stenen krijgt drie punten voor elke steen op een blauw vak in alle tempels
- de speler met de meeste stenen op zwarte velden scoort 8 punten
- de spelers scoren bonuspunten voor velden met een +1 of +2

Na de waardering halen de spelers om beurten vier eigen stenen uit de tempels. Indien mogelijk moeten ze uit alle vier de tempels worden gehaald. Indien je niet in elke tempel een steen hebt, haal je een extra steen uit de hoogste tempel.

Zo gauw iemand voldoet aan de overwinningsvoorwaarden eindigt het spel.

Titel : Aton
Auteur : Thorsten Gimmler
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

09-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Architekton



Een twee-persoonsspel dat best wel te pruimen valt als u het mij vraagt. Als u houdt van Fjord, dan zal deze u ook wel smaken. Ook in dit spel is tegelplacement de kern van het spel. Er zijn gebouwtegels en landschapstegels in het spel. De gebouwtegels tonen aan de zijkant verschillende landschappen. Aan u om een gebouwtegel op de juiste plaats te leggen en exact te omringen met de gevraagde landschappen. Er wordt een soort schaakbordpatroon opgebouwd met land- en gebouwtegels.

Als je aan de beurt bent, neem je twee willekeurige tegels uit de voorraad. Kies je voor een gebouwtegel, plaats je een huis op die tegel om aan te geven dat het jouw tegel is. De voorraad tegels wordt steeds aangevuld tot vier. Je mag er voor opteren om een tegel aan een tegel van de tegenspeler te leggen en hem zo punten te verhinderen. Vanaf het moment dat een gebouwtegel omringt is door vier landtegels volgt er een waardering.

- als alle vier de kanten kloppen, wint de speler 1 puntenchip
- als 1 kant niet past, verlies je 1 chip
- als 2 kanten niet passen, verlies je 2 chips
- als 3 kanten niet passen, verlies je 3 chips
Je mag ook het huis verwijderen van de tegel om zo een puntenchip minder te moeten afgeven.

Het spel eindigt als iemand onvoldoende puntenchips kan inleveren, de andere speler wint onmiddellijk.
Als de voorraad is opgebruikt, zorg je dat elke speler evenveel beurten heeft gehad en eindigt het spel met een telling.

Eerst en vooral worden huizen met maar max. twee aangrenzende landtegels weggenomen. Daarna tellen de spelers hun langst aanééngesloten groep van diagonaal aan elkaar grenzende huizen, ook elke puntenfiche telt voor een punt. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Architekton
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min. 

08-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua romana



De spelers proberen aquaducten te bouwen die zo lang mogelijk zijn, zodat ze meer punten opbrengen.
Maar krijg jij op het juiste moment het juiste bouwtegeltje met een bocht, recht stuk, brug of dubbele bocht?
Een goede planning is belangrijk, sluit het aquaduct op het juiste tijdstip en scoor de punten.

De spelers starten allemaal in hun reservoir met een aantal arbeiders (afh. aantal spelers). Als ze aan de beurt zijn, proberen ze hun aquaduct uit te bouwen eventueel te sluiten en daaraan gekoppeld te waarderen.
Vanaf het moment dat alle aquaducten zijn gewaardeerd of geen speler nog een zet kan doen, eindigt het spel en worden de punten van de spelers opgeteld. Diegene met het meest waardevolle aquaduct scoort nog 4 bonuspunten, de tweede drie punten en de derde scoort nog 2 punten extra.

Rond het speelbord lopen bouwmeesters, deze geven aan welke tegels je mag aanleggen. Indien ze worden gebruikt in een beurt, schuiven ze een plaats verder in de richting van de klok. Zij vormen de kern van het spel eigenlijk.

1) Uitbouwen van een aquaduct :
- kies een arbeider en bijhorende bouwmeester, deze bouwmeester moet in de gezichtslijn van de arbeider staan
- leg het betreffende plaatje aan aan je aquaduct
- verplaats je arbeider naar het uiteinde van het aquadukt
- verschuif de bouwmeester naar de eerstvolgende vrije plaats met de richting van de klok
(indien je over een hoek gaat, moet je nog éénzelfde tegel op het bord leggen, die niet aan een aquaduct grenst)
(indien een tegel niet meer voorhanden is, mag je een andere naar keuze gebruiken)
(er is een zetdwang, zelfs al is dit in je nadeel)

2) Aquaduct afsluiten :
- als je tegen de rand van het spelbord komt of tegen een tegel zodat je aquaduct niet meer kan worden voortgezet
- je kiest vrijwillig om een aquaduct te sluiten

3) Puntenwaardering van de gesloten aquaducten :
- elk vakje telt voor één punt
- als je nogmaals over hetzelfde vakje loopt (brug of kruispunt), telt dit nogmaals als punt 
- je zet de arbeider op het overéénkomstig podium, is het bezet, moet je je arbeider één vak ervoor zetten (lagere waarde dus)
- neem een reserve-bouwmeester van de voorraad en breng in het spel bij je volgende beurt
(deze bouwmeester komen ook gewoon rond het spelbord te staan en gelden net als andere bouwmeester)
(onder deze bouwmeesters is er een joker, die kan je gebruiken voor eender welke tegel aan te leggen)

Op het einde van het spel tellen alle spelers hun scores van hun aquaducten op, plus de eventuele bonussen voor 1ste, 2de en 3de beste aquaduct.

Titel : Aqua romana
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min. 

07-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alhambra - dobbelspel


Als u dit spel aanschaft, krijgt u ineens twee spellen voor de prijs van één. Er is een Alcazaba-variant voorzien, maar hierover ga ik verder niet inlichten. Ik geef u even een beschrijving van het basisspel, dat een goed, luchtig dobbelspelletje blijkt te zijn. Op zich vind ik het zelfs meer charme hebben dan Alhambra zelf (maar dat kan ook zijn omdat ik niet zo'n Alhambra-fan ben)

Het speelbord toont zes gebouwensoorten, waarin je net zoals bij het basisspel probeert om de beste te zijn. Er zijn weer drie waarderingen op het einde van ronde 1, 3 en 5. Verzamel je in het spel bonuschips, dan zullen deze bij elke telling mee gewaardeerd worden.

In elke ronde wordt het speelbord klaargemaakt, dit is éénvoudig. U legt bij elke gebouwensoort een bonusfiche. Deze bonusfiches leveren u overwinningspunten op, laten je een dobbelsteenworp hergooien, een extra dobbelsteen gebruiken, de keuze van startspeler bepalen of een speelsteen verzetten bij de scoretracks bij de diverse gebouwen.

Als je aan de beurt bent, mag je drie maal gooien. Je mag elke keer een aantal dobbelstenen opzij leggen. Je spaart in één soort gebouwen per dobbelronde. Ben je tevreden met je resultaat na één of twee ronde(s) mag je ook onmiddellijk stoppen. Daarna plaats je je zetsteen bij de juiste soort gebouwen op de correcte plaats (meest links als je na één gooi stopt, midden na twee worpen, rechts na drie worpen). Indien een speler later hetzelfde resultaat gooit met minder worpen zal hij je voorbijsteken. Gooi je exact hetzelfde heeft diegene die het resultaat eerst gooide voordeel en wordt de andere speler erachter gezet.

Als alle zetstenen zijn gebruikt voor deze ronde worden de verschillende gebouwsoorten gewaardeerd. De speler die het beste resultaat gooide heeft de keuze tussen twee mogelijkheden :

- 2 gebouwpunten nemen en speelsteen verzetten op de track boven deze gebouwsoort                                                                                           - 1 gebouwpunt nemen en de fiche die erbij ligt

De speler die de tweede beste gooi heeft gerealiseerd, krijgt de niet-gekozen optie. Na de 1ste, 3de en 5de ronde volgt er een telling. Dan ga je kijken wie het beste staat gerangschikt bij de gebouwsoorten en krijgt deze speler de overéénkomstige punten. Bij de tweede telling krijgt ook de tweede speler punten, bij de laatste telling krijgt ook de derde speler nog punten. Ook voor de bonusfiches krijgen de spelers telkens punten.

De speler die na drie tellingen het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Alhambra - dobbelspel
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min. 

06-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alhambra



In Alhambra bouwen de spelers allen aan een eigen alhambra. Ze proberen gebouwen van een bepaalde kleur in meerderheid te krijgen en een zo lang mogelijk muur te bouwen rond hun alhambra. Dit zal bij de tussen- en eindtelling punten opleveren.

Iedere speler krijgt een startkaart waarrond hij z'n alhambra opbouwt, een pion op de scoretabel, een speelbord met reserveveld en puntenoverzicht. Elke speler krijgt bovendien startgeld ten waarde van minimum 20. De geldkaarten komen in vier verschillende kleuren en verschillende waarden voor. De speler met het minste geld mag starten.

In een spelbeurt heeft een speler keuze tussen drie mogelijke acties :
- geld nemen : neem een willekeurige kaart of meerdere geldkaarten met max. waarde 5
- gebouwkaartjes kopen en plaatsen : u kan een gebouwplaatje kopen tegen de aangeduide prijs. U mag te veel betalen, maar er is geen wisselgeld. Kan u gepast betalen, bent u nog eens aan de beurt en kan u terug kiezen tussen de drie acties. Na het kopen legt u het plaatje in uw alhambra of in het reserveveld (bouwvoorschriften laten)
- het verbouwen van het alhambra : een kaartje vanuit de reserve aanbouwen, een deel afbreken en in de reserve leggen, een bouwdeel van het alhambra ruilen tegen een deel van uw reserveveld. Ook hier dient u rekening te houden met de bouwvoorschriften.

De bouwvoorschriften :
- alle gebouwkaartjes dienen in dezelfde richting te liggen
- alleen gelijke zijden mogen aan elkaar grenzen dwz beide zijden die elkaar raken, tonen beide een stadsmuur of niet
- ieder kaartje moet bereikbaar blijven, zonder dat er een muur overschreden dient te worden
- ieder kaartje moet minstens met één zijde aan het alhambra grenzen
- er mogen geen gaten ontstaan in het bouwsel

In het spel zitten twee waarderingskaarten netjes verdeeld, zo gauw er één uitkomt, vindt er een waardering plaats. Je volgt de puntenverdeling op de kaart afgebeeld. Ook voor de langstsamenhangende muur scoren de spelers één punt per muurdeel. Indien er onvoldoende gebouwkaartjes kunnen worden bijgevuld, eindigt het spel. De resterende gebouwtegels wint de speler met het meeste geld in die kleur. De bouwdelen worden nog aangebouwd. Er volgt nog een eindwaardering volgens de punten op je overzicht. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ondertussen zijn er al héél wat uitbreidingen verschenen. Jammerlijk genoeg kan ik u hierover weinig vertellen aangezien ze niet in de clubkast zitten en ik ze nog nooit onder ogen heb gekregen. Meestal gaat het over extra tegels en manieren om punten te scoren. Je kan het een beetje vergelijken met de gewone uitbreidingen van Carcassonne. Ook deze koe is al redelijk uitgemelkt, ook een dobbelspel en een kaartspel mochten niet in deze reeks ontbreken natuurlijk.

Titel : Alhambra
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

05-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Airships



Al dobbelend een zeppelin-imperium opbouwen, daar draait het in dit spel om. De spelers dobbelen voor alle kaarten. Uitbouwkaarten op het spelersbord bepalen hoeveel dobbelstenen een speler kan inzetten. Je gaat dus systematisch je kans op een goed dobbelresultaat vergroten, maar je bent en blijft wel afhankelijk van de uiteindelijk worp. Let wel, dit spelletje is niet louter geluk, het komt er echt wel op aan om gestructureerd op te bouwen, maar een beetje geluk is nooit weg.

Als je aan de beurt bent, voer je volgende acties uit :
1) een nieuwe uitbouwkaart trekken : de speler trekt een nieuwe kaart van de trekstapel en legt deze op de eerste vrije plaats van het betreffende onderdeel (investeerders, piloten, ingenieurs, loodsen, materiaal en motoren)
In het midden van het spel wordt het spelersbord omgedraaid en beschikt iedereen over een extra dobbelsteen.
2) een kaart uitkiezen en ervoor dobbelen : op de kaart staat linksboven aangegeven met welke dobbelstenen mag worden gegooid, rechtsboven staat hoeveel moet worden gegooid. Onderaan op de kaart staan de voordelen die de kaart oplevert. De kaarten die een speler reeds op z'n spelersbord heeft liggen, geven aan hoeveel dobbelstenen hij uit de voorraad mag gebruiken. (per worp kunnen max. 3 dobbelstenen worden gebruikt). De speler gooit éénmaal. Is de worp geslaagd, dan neem je de kaart en leg je ze op het bestemde veld. Je mag per soort maar één kaart hebben, een oude kaart moet dan ook plaatsruimen voor de nieuwe.
Is de worp niet toereikend, kan je nog bonussen gebruiken om het resultaat wel te behalen (max. 1 bonusfiche, houten schip, motoren). Kom je er nog steeds niet, dan krijg je een bonusfiche als troostprijs. Tegen inlevering van 3 fiches mag je overigens nog eens een volledige beurt spelen.

Je kan op dezelfde wijze ook dobbelen voor zeppelinkaarten, deze leg je op een stapeltje en tellen wel allemaal mee, je moet er geen van afleggen. Tenslotte kan je ook bouwen aan de Hindenburg. Als je het beoogde resultaat haalt, leg je één van je vlaggen (bonusfiche) op de Hindenburg. Deze geven aan dat je de punten die eraan vasthangen hebt verdiend.

Het spel eindigt als op elk van de vier velden zeppelinkaarten nog maar 1 kaart ligt of wanneer de Hindenburg voltooid is. De spelers tellen het aantal punten op hun zeppelinkaarten, andere kaarten en de Hindenburg op. De speler met de meeste punten, wint het spel.

Titel : Airships (Giganten der lufte)
Auteur : Andreas Seyfarth
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

04-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timbuktu



De kamelenrace is zonder twijfel één van de spectaculairste attracties op Lille kermis. U kent het wel, het spel waarbij je balletjes moet rollen in de gaten met de meeste punten om alzo je kameel te laten bewegen. De kameel die als eerste aankomt, wint het spel. Hier is het niet echt een race, je kameel zal ongetwijfeld aankomen, meer zelfs ... allemaal tegelijkertijd ... maar of u dan nog steeds volgeladen bent met kostbaar goed, dat is een andere vraag.

De spelers bewegen zich door de woestijn in een aantal ronden afh. van het aantal spelers. Elke ronde duiken er rovers op op andere plekken in de woestijn. Het komt erop aan om deze vakkundig te ontwijken met de beperkte kennis die je hebt. Je kan te weten komen waar de rovers opduiken, maar ook welke goederen ze meepikken. Speel slim en onthoud de combinaties en hou op het einde van de rit het meeste kostbaarheden over.

Elke ronde loopt over drie fasen :
- verdelen van de dievenkaarten
- verplaatsen van de kamelen
- diefstal

1) De diefkaarten worden geschud en er worden setjes gevormd van drie kaarten (1 x kleur, 1 x exacte plaats, 1 x producten die gestolen worden). Deze setjes worden onder de spelers verdeeld (bij minder als vijf spelers komen er stapels tussen de spelers te liggen). Zo weet elke speler in het begin één combinatie.

2) In speelvolgorde worden om beurten de kamelen verplaatst. De spelers kiezen een kamelenkaarten, draaien gelijktijdig om en verplaatsen de overéénstemmende kameel. Je moet de voorgedrukte routes volgen. Kan of wil je dit niet, moet je één product van je kameel afgeven. Dit wordt herhaald tot alle kamelen zijn verzet. Indien een kameel op een plaats komt met kaartjes erop afgedrukt worden de kaartenstapels één plaats doorgeschoven en kom je een nieuwe combinatie te weten.

3) Alle kaartenstapels worden om beurten omgedraaid en uitgevoerd. Er vindt een diefstal plaats op de aangegeven plaatsen en met de aangegeven producten. Deze komen in een algemene stapel te liggen, want producten die vaak zijn gestolen leveren op het einde van het spel meer op.

Zo gauw alle etappes doorheen de woestijn zijn afgelopen volgt de slottelling. Elk product heeft een waarde gelijk aan het aantal gestolen kaartjes hiervan. De spelers tellen hun totaal aantal punten op, diegene met het meeste punten, wint uiteraard dit fantastische spel.
Je kan de kaartencombinaties laten opschrijven, maar ik ben meer te vinden voor de memory-variant, hoewel dit mijn winstkansen nogmaals verkleinen. Ik heb dit spel nog nooit gewonnen volgens mij, maar ik heb er altijd al wel plezier aan gehad, dus dit vertelt al veel over de kwaliteit van dit spel. Geef het zeker een testrondje en je zal misschien wel gecharmeerd worden door dit toppertje.

Titel : Timbuktu
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

03-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turbo taxi



Turbo taxi is eigenlijk een puzzelspelletje. Iedere speler krijgt een setje van 12 straatkaarten.
In het midden wordt het speelbord gelegd, met de straatkaartjes met medaille op de achterkant als verdekte stapel op het centrale veld.

Eén speler is de opdrachtgever. Hij verdeelt vier houten pionnen (twee gele en twee zwarte) op verschillende randvelden van het speelbord.
Minstens twee pionnen dienen op groene hoekvelden te worden geplaatst. De posities van deze pionnen bepalen de begin- en eindpunten van de twee routes, die de pionnen van dezelfde kleur moeten verbinden. Dan draait de speler de bovenste straatkaart (met medaille) om en begint het spel.

Iedere speler zoekt uit zijn setje hetzelfde kaartje en legt exact hetzelfde als het straatkaartje op het speelbord. Nu legt iedereen z'n andere straatkaartjes aan zodat de plattegrond uit 3x3 kaartjes bestaat. Iedere straat moet op het volgende kaartje doorlopen, de straten moeten naar de randvelden met een houten pion leiden, de straten mogen niet naar een randveld zonder pion leiden, de twee figuren van dezelfde kleur moeten door straten met elkaar worden verbonden. Alle spelers bouwen tegelijkertijd.

Wie als eerste klaar is, roept "stop"! Samen met de andere speler wordt er gecontroleerd of aan de voorwaarden wordt voldaan. Is dit het geval, wint de speler het bovenste kaartje van het centrale speelbord (medaille als overwinningspunt). Is hij fout, spelen de andere spelers door tot één van hen de medaille wint. De winnaar van de ronde wordt de volgende opdrachtgever.

Het spel eindigt na 12 ronden als alle straatkaartjes zijn verdeeld. Diegene die de meeste medailles heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Turbo taxi
Auteur : Friedemann Friese
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min. 

02-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkator


Uwe Rosenberg, als de naam u niets zegt, dan doen Agricola, Le Havre of Loyang dat waarschijnlijk wel. We keken in Essen weer halstarrig uit naar de nieuwe release van deze auteur, want we moeten eerlijk wezen : met voorgaande titels, aangevuld met Boonanza heeft hij ons al veel plezier bezord. Merkator pas wel niet meer in bovenstaand rijtje, het spelconcept is anders, het artwork is anders, maar ook wel mooi.

Aanvankelijk hebben we deze titel in Essen links laten liggen omdat we niet goed wisten wat er van te denken, maar na goedkeuring van één van onze leden, die het spel aan een testfase kon onderwerpen ginder, hebben we het toch aangeschaft. Mijn bevindingen na één potje (is natuurlijk te weinig, dus daarom zeker nog geen definitief oordeel) zijn niet al te best. Hoe graag ik dit spel ook wil leuk vinden, ik vond er weinig aan. Ik heb me al suf gezocht naar eventuele fouten die we zouden gemaakt hebben tegen de spelregels, maar voorlopig heb ik er nog geen gevonden.

Traditiegetrouw krijgt u wel héél wat mooi materiaal voor uw geld : 2 spelborden, 4 spelersborden, 4 scoreborden, 4 goederentegels, 1 tijdbord, 1 Merkatorpion, 120 kaarten (waaronder bonuskaarten, gebouwkaarten en contracten), 66 fiches (waaronder geld en tijdfiches), zo'n 320 (!) houten kubusjes en 9 toffe kartonnen doosjes (waarin de blokjes worden opgeborgen tijdens het spel).



Bij aanvang van het spel krijgen de spelers een spelersbord, vier contracten met waarde 2,3,4 en 5 en afhankelijk van hun speelvolgorde enkele tijdfiches. Twee bonuskaarten (1 waarde 3 en 1 waarde 4) en een gevulde goederentegel en alles staat klaar om te beginnen. Het speelbord wordt in elkaar gezet, de kistjes met blokjes erop, de contracten per waarde gesorteerd en het geld en tijdbord, gevuld met fiches, klaargelegd.
Er wordt bovendien een vitrine gemaakt met bonuskaarten en gebouwkaarten.

Een spel Merkator loopt over verschillende ronden. Net zolang tot één van de spelers een contract met waarde 10 vervuld of tot de laatste tijdfiche van het bord is genomen. Een beurt bestaat steeds uit vier fasen :
1) investeren
2) reizen
3) contracten vervullen
4) aansluiten bij een reis

Bij het investeren kan de speler enkele van z'n openliggende contracten verkopen in ruil voor geld. Als een speler aan de beurt is, en hij heeft meer dan zes contracten voor zich liggen, is hij zelfs verplicht om te verkopen (max. 5 contracten). Het geld dat je in ruil krijgt, kan je investeren in bonuskaarten of gebouwkaarten uit de vitrine. Je hebt een geldlimiet van 15 taler, dus let op dat je geen talers moet afgeven, investeer ze onmiddellijk in kaarten.

De reisstap is de belangrijkste uit het spel. De speler neemt de Merkatorpion en plaatst deze op één van de plaatsen op het speelbord. Voor sommige dienen kosten (tijdsfiches) te worden betaald aan de bank, bij andere krijg je zelfs tijdfiches van het tijdsbord. Daarna neem je alle blokjes die op deze locatie aanwezig zijn en leg je ze op je spelersbord. Elke kleur blokje staat voor 2 soorten grondstoffen, als je één blokje wint, mag je kiezen voor welke grondstof je het gebruikt, heb je er meerdere, moet je minstens 1 blokje op elk van de grondstoffen leggen. Nadien vul je terug blokjes aan. Bezocht je een grote locatie, dan vul je alle omliggende gebieden (verbonden met touw) met één blokje. Bezocht je een kleine locatie dan vul je blokjes aan afhankelijk van de voorwaarde (bv. overal een blokje aanvullen waar er al minstens één ligt). Heb je een tijdfiche gekregen van het tijdsbord en dit was het laatste van een rij, dan wordt er bovendien ook gecontroleerd of er goederen worden verloren. Op de achterkant van de tijdfiches staat een letter (soms meerdere). Alle spelers verliezen dan een grondstof uit de rij van de betreffende letter op hun spelersbord. Hebben ze er geen grondstof liggen, hebben ze geluk.

Voor het vervullen van een contract moet je natuurlijk de juiste grondstoffen verzameld hebben en op je spelersbord hebben liggen. Bovendien mag je enkel het contract vervullen op de plaats die erop staat. U begrijpt dat dit de nodige planning vereist, want de grondstoffen die je nodig hebt, moet je overal op andere plaatsen gaan halen natuurlijk. U geeft de desbetreffende grondstoffen af en ontvangt een contract met een hogere waarde. Let op, u behoudt ook uw vorig contract. Er mag ook altijd gewisseld worden met grondstoffen, 4 tegen 1, zelfs met tijdfiches, om uw contract te vervullen.

Een reis vergezellen kan zeer handig zijn, vooral als u een bonuskaart van de locatie heeft of als u uw contract van die plaats wil vervullen. U dient tijdfiches te betalen aan de actieve speler (1 voor grote locatie en 2 voor kleine locatie) en mag dan ook contracten vervullen op die locatie.

Elke speler heeft ook een grondstoffenbordje waarop alle mogelijke grondstoffen liggen. Gedurende het spel mag je hier steeds de blokjes van gebruiken als joker bij het vervullen van contracten. De bonuskaarten leveren je extra blokjes op als je een bepaalde locatie bezoekt (2 voor actieve speler, 1 voor meereizende speler). De gebouwkaarten leveren je overwinningspunten op aan het einde van het spel als aan de voorwaarden wordt voldaan die op de kaart staan.

Nadat iemand dus een waarde 10 contract heeft vervuld of de tijdfiches van het tijdsbord zijn, wordt er nog een laatste ronde gespeeld en worden de punten uitgedeeld. U krijgt punten voor uw vijf waardevolste contracten en de helft van de andere contracten die u nog verzamelde in de laatste ronde (want u moet in de laatste ronde niet verkopen in fase 1). Daarnaast scoor je nog punten voor je gebouwkaarten waaraan is voldaan. Geld, grondstoffen en tijdfiches leveren niets meer op, maar dienen vaak gebruikt te worden voor de gebouwen. Bij gelijkspel geven de resterende tijdfiches de doorslag.

Ook nu weer is er een solovariant en een lange variant voorzien door Uwe Rosenberg, maar meestal waag ik me daar niet aan. Het is en het blijft een gezelschapsspel en zeker voor dit spel zoek ik nog gezelschap (evt. nu vrijdag op de spellenavond) om het nog eens een kans te geven.

Titel : Merkator
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

01-12-2010 om 08:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van Queen games
Queen games heeft al een redelijke staat van dienst in de spellenwereld. Toch is de uitgeverij pas de laatste jaren echt enorm gegroeid en hebben ze erg veel spellen op de markt gebracht. Vooral de "Alhambra"-reeks is welbekend in spellenland, maar ook hun andere spellen staan garant voor familiaal spelplezier. De laatste tijd hebben ze ook meer aandacht voor de veelspeler, maar verloochenen ze hun stijl niet met eenvoudige spelregels, prachtig speelmateriaal (dat taalonafhankelijk is) en alzo ook in meerdere talen gepubliceerd wordt.

Spellen in alfabetische volgorde (de oudere spellen die niet meer beschikbaar zijn, zijn er tussen uit gelaten)
Bovendien geef ik u de engelse titels mee, vaak vindt u de spellen met de duitse titel of zelfs de nederlandse.

- Airships (Giganten der lufte)
- Alhambra (uitbreidingen :  power of the sultan, the city gates, the treasure chamber, the vizier's favor, thief's turn)
- Alhambra - het dobbelspel
- Alhambra - het kaartspel
- Aqua romana
- Architekton

- Arena : Roma II
- Atlantic star
- Aton
- Batavia
- Buccaneer
- Cable car (San Francisco Cable Car)
- Cash-a-catch (Fangfrish)
- Chicago express
- Colonia
- Dschunke
- Eketorp
- Enuk

- Flandern 1302
- Fresco
- Gardens of Alhambra
- Granada
- Hexen rennen
- Indus
- Industria
- Inka

- It happens ...
- Krone & schwert
- Lucky loop
- Mac robber
- Magier von Pangea
- Metro
- Montego bay
- Nelly nilpferd
- New york
- Port royal
- Rat hot
- Robber knights
- Roma
- Samarkand
- Shogun
- Silberzwerg
- Sultan
- Thebes
- Thief of baghdad
- Timbuktu

- Turbo taxi
- Venezia
- Wallenstein

In Essen zijn er bovendien weer enkele uitbreidingen verschenen :
- Fresco
- Samarkand
- Shogun

01-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2


Op deze koude, winterse dag geef ik u graag een toemaatje en met welk spel kan ik dit beter toepasselijk doen dan met K2.
In dit spel probeer je met je bergbeklimmers de K2, de tweede hoogste berg ter wereld, te bestijgen. Maar let op, koude, onweer,
zuurstofgebrek en moeilijke hindernissen zullen je het leven zuur en moeilijk maken. De speler die met z'n twee bergbeklimmers opgeteld
het hoogste raakt en niet sterft (!), wint dit thematisch zeer goed uitgewerkt spel.

In de speeldoos vind je in de eerste plaats stevig, maar ook mooi materiaal. Een dubbelzijdig speelbord met een beklimming langs de "makkelijke" kant en de moeilijkere kant van de 8611 m hoge berg, 4 spelerspionnen (2 om de score aan de tegen, 2 om te klimmen op het speelbord), 12 weertegels (waarvan 6 zomertegels voor een "makkelijke" versie en 6 wintertegels voor de "dodelijke" versie), een weermarker, een startspelerfiche, 2 tenten per speler, 2 acclimatisatiemarkers per speler, risicofiches, 5 spelersborden en een set van 19 kaarten per speler (18 actiekaarten en 1 reddingskaart).



Het spel bestaat uit 18 rondes, die op hun beurt steeds bestaan uit 5 fasen :
- kaarten kiezen
- risicofiches uitdelen
- actiefase
- acclimatisatie controleren en aanpassen
- einde van een ronde

1) De spelers schudden hun set kaarten en nemen er zes op handen. Uit deze zes kiezen ze er drie en leggen deze dicht voor zich neer.
Op deze kaarten staan ofwel bewegingspunten (groen) of acclimatisatiepunten (blauw).



2) De speler draaien gelijktijdig hun gekozen kaarten om en tellen hun aantal bewegingspunten op. Diegene met de meeste bewegingspunten neemt het meeste risico en dient één van de drie openliggende risicofiches te nemen. Deze zullen je beperken in bewegen of acclimatisatie.

3) In spelersvolgorde voeren de spelers hun acties op de kaarten uit. Ze bewegen één (of beide) van hun bergbeklimmers. Dit kan zowel bergop als bergaf zijn, op de vakjes op het speelbord staat aangegeven hoeveel stappen je nodig hebt om dit stuk te bereiken. Voor de acclimatisatiekaarten wordt er een punt bijgezet op het spelersbord. Dit toont het acclimatisatieniveau van de twee beklimmers.
Let op : op sommige plaatsen kunnen maar x aantal beklimmers samenstaan (zie speelbord), je mag zo'n vak wel passeren maar er niet gaan bijstaan als de maximumlimiet al is bereikt. Als je beklimmer op een hoger niveau geraakt, wordt ook onmiddellijk de overeenkomstige scoremarker hoger gezet. Het laatste wat je kan doen is een tent oprichten. Elke speler heeft twee tenten ter beschikking (voor elke beklimmer één). Je moet evenveel bewegingspunten afgeven als het vak aangeeft waarop je de tent bouwt. Een tent zal je beschermen en je één extra acclimatisatiepunt geven elke ronde.



4) Na de acties check je de acclimatisatie :
- op sommige plaatsen op de berg dien je zulke punten af te geven of win je er bij (onderaan berg)
- je checkt de weercondities en verliest overeenkomstig eventueel extra acclimatisatiepunten
- heb je op het eind nog meer dan 6 punten, zak je sowieso terug tot op 6 acclimatisatiepunten
Moest één van je bergbeklimmers onder 1 zakken, dan sterft hij. Eénmalig kan je je reddingskaart inzetten om de beklimmer te redden.
Desalniettemin dient hij dan onderaan de berg terug te starten, ook z'n scorepion start terug onderaan.



5) Op het einde van de ronde wordt de weermarker een plaatsje verschoven, neem je drie extra kaarten zodat je weer keuze hebt uit zes (behalve als het de drie laatste kaarten zijn, dan moet je het daar mee doen) en begint er een nieuwe ronde.

De speler die na 18 ronden het meeste punten scoort met z'n beide beklimmers opgeteld wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste het hoogste punt (de top) heeft bereikt. Heeft niemand de top bereikt, dan is er een gelijkspel.

Titel : K2
Uitgeverij : Rebel
Auteur : Adam Kaluza
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

30-11-2010 om 09:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Queen games
U krijgt hier alvast een kort overzichtje van de manier van werken van Queen Games, een uitgeverij die de spellen van allerhande auteurs uitbrengt. Misschien kan u uw eigen spel ook een keertje opsturen naar hen, maar u zal erg veel geduld moeten uitoefenen vooraleer het spel in de handel ligt, als het al gekozen wordt natuurlijk.

Een spel ontstaat...
... vanaf een eerste spelidee, over het eerste prototype tot een afgewerkt spel, dat je als klant in de winkel koopt, loopt meestal een lange weg. Er moeten verschillende beslissingen worden genomen om u een kwalitatief hoogstaand product te kunnen afleveren. Graag toont men u bij Queen games de geheimen van de spelproductie en de wereld van de spellenmaker...

1. Het prototype...
Wat is dat nu, een prototype? Er liggen zo'n 300 prototypen en ideeën klaar van verschillende auteurs. Ze moeten allemaal bekeken, gespeeld en getest worden natuurlijk. Maar hoe vindt men hiertussen het juiste spel? Voor deze vraag staan ze telkens er een nieuw te produceren spel dient te worden gekozen. Meestal gaat een zeer lange tijd van testen hieraan vooraf. Ze schakelen testspelers en spellenclubs in, die deze taak lichter maken en hen de nodige feedback en kritieken geven.

2. Het idee...
... na een lange testfase staat de keuze vast. Het spel wordt in het programma opgenomen. Met kleine aanpassingen weliswaar om het een kans te geven op de markt. Ook al is de intensieve testfase voorbij, het spel moet nog steeds enkele horden nemen, vooraleer het eindelijk geproduceerd kan worden. Kloppen de spelmechanismen? Speelt het vloeiend? Zijn er materialen in het spel die nog overdacht moeten worden? Is het een passend thema? Dat zijn maar enkel van de vele vragen die moeten gesteld worden.

3. De eerste stapjes...
... nu kan het eigenlijke werk stilaan beginnen. Toch moeten nog enkele vragen beantwoord worden. Wie staat in voor de graphics en geeft het spel een persoonlijkie toets. Vaak wordt dit echter snel gevonden en kan het brainstormen beginnen. Hoe moet de cover eruit zien? Hoe ziet het speelbord, de kaarten, het materiaal eruit? Door een mooie lay-out en het juiste artwork komt een spel echt tot leven.

4. Het afgewerkte spel...
Volledig klaar, de gegevens zijn doorgestuurd, het werk van de uitgever is klaar. Nu maar wachten op de productie. Meestal bedraagt dit zo'n zestal weken. Deze kunnen af en toe best lang duren. Er kan trouwens erg veel mislopen bij zo'n productie. We kijken dan ook gespannen af naar de dag dat we het spel in handen krijgen.

Adres :

Queen Games GmbH
Langbaurghstraße 7 
53842 Troisdorf 
Germany 

Telefon: +49 02241 / 4900-0 
Fax: +49 02241 / 4900-99 
E-Mail: 
info@queen-games.de

30-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand december

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Queen games



29-11-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs