IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel Samoa




Eén spel herinner ik me nog zeer goed uit mijn kindertijd, nl. Hotel. Ik had dit spel niet zelf, maar mijn kameraadje van de lagere school wel en we hebben het redelijk vaak gespeeld. Ik meen me nog goed te herinneren dat het steeds een felle strijd was voor de President of de Waikiki beach.
WGG brengt nu een nieuw spel uit met hetzelfde thema, maar toch met een iets andere gameplay. Dit keer ga je geen hotel kopen, maar ga je er gasten in onderbrengen en zorgen dat zijn je goed belonen.

De spelers starten het spel met een hotelbord en een set prijskaarten.  De vlaggenkaarten worden in een lange rij gelegd en geven aan in welke ronde toeristen komen uit de diverse landen. Dit is vooral belangrijk voor het vertrek van vorige gasten. Zo gauw een land terugkomt in de rij, vertrekken de toeristen die je reeds onderdak hebt geboden van die nationaliteit.

Het spel verloopt over twaalf ronden die idem verlopen (enkel in ronde 6 en 12 worden het aantal toeristen verdubbeld, hier zal je naartoe moeten proberen te werken als je je slag wil slaan). In een ronde doorlopen we de volgende fasen :
1) toon bouwtegels
2) toeristen van de huidige nationaliteit gaan naar huis, nieuwe toeristen arriveren
3) selecteer en toon prijskaarten
4) bouwfase
5) toeristenfase
6) betaling en kaarten afleggen

1) Afhankelijk van het aantal spelers en de ronde worden enkele bouwkaarten opengelegd. Dit zijn uitbreidingen of upgrades die je kan aanschaffen voor je hotel meer standing te geven en op termijn meer te verdienen. Zo kan je een extra kamer bouwen, een kamer ombouwen tot een suite (levert dubbel zoveel op) en zwembaden aanleggen. (sommige toeristen betalen hiervoor bij)

2) Indien je toeristen van de huidige nationaliteit hebt in je hotel, leg je deze af. Er wordt een nieuwe toeristenkaart opengelegd en er worden nieuwe toeristen aangebracht zoals aangegeven op de kaart. (wederom afh. van aantal spelers)

3) De spelers kiezen één van hun prijskaarten en leggen deze blind voor zich neer. Als iedereen één heeft gekozen worden ze omgedraaid. Deze kaarten tonen een bouwbod en een kamerprijs.

4) De speler met het hoogste bouwbod mag als eerste opteren om een bouwtegel te kopen tegen de prijs van het bouwbod. Je mag ook passen. De andere spelers komen in volgorde aan bod indien er nog bouwtegels zijn.

5) De speler met de laagste kamerprijs mag als eerste toeristen onderbrengen in z'n hotel. Hij mag ervoor opteren om niet alle toeristen van een groep onder te brengen of te passen. De spelers komen in volgorde aan bod tot de toeristen zijn ondergebracht of iedereen gepast heeft.
De toeristen hebben af en toe bijzondere eigenschappen. Zo zijn er rijke toeristen die dubbele kamerprijs betalen. Er zijn er die verliefd zijn en met z'n tweeën in één kamer mogen worden gelegd. Een beroemdheid betaalt de gewone prijs, maar z'n gebeuren in het hotel betalen het dubbel. Een zwemmer levert dan weer extra duiten op als je een zwembad hebt in je hotel.

6) Voor elke toerist die je onderbrengt in je hotel krijg je de kamerprijs uitbetaald. Verreken ook zeker de extra's die sommige toeristen met zich meebrengen. Het geld houdt je voor de tegenspelers verborgen.

Het spel eindigt na 12 rondes. De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste lege kamers in z'n hotel.

Titel : Hotel Samoa
Auteur : Kristian R.A. Ostby
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

24-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Endeavor


In de eerste plaats is dit een fraai spel, netjes speelbord, sfeervolle kleuren en volledig taalonafhankelijk wat het speelmateriaal betreft. Op het eerste zicht lijkt dit een lijvig spel, maar qua gameplay valt dit best mee.

Fase 1 : Bouwfase

 

Elke speler moet één gebouw kiezen van de stock.

Hun industrie level (baksteen) bepaalt welke gebouwen je max. mag zetten. (gelijk of lager aan je level mag je gebouwen kiezen)

Je mag een gebouw dubbel bouwen.

Je mag slechts één gebouw met waarde 5 bouwen.

Sommige gebouwen leveren je industrie, cultuur, financiën of politiek op, zet dit onmiddellijk bij op de tracks.

Als elke speler een gebouw heeft gezet, gaan we naar de volgende fase.

 

Fase 2 : Groeifase

 

De spelers krijgen in deze fase markers van hun voorraad naar hun haven.

Hun cultuur level bepaalt hoeveel markers ze krijgen.

Als elke speler zijn markers heeft genomen, gaan we naar de volgende fase.

 

Fase 3 : Salarisfase

 

In deze fase doen de spelers een aantal betalingen. (ze nemen markers van hun gebouwen terug naar hun haven)

Hun financiën level bepaalt hoeveel markers ze mogen terughalen.

Indien een speler meer markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, kiest hij welke markers hij terugneemt en welke blijven liggen.

Indien een speler minder markers op gebouwen heeft dan toegelaten betalingen, neemt hij alle markers terug.

 

Fase 4 : Actiefase

 

De spelers spelen om beurten een actie uit, tot alle spelers hebben gepast.

Gedurende de actiefase kunnen spelers kaarten en fiches winnen die industrie, cultuur, financiën of politiek geven. De speler past onmiddellijk aan op zijn track.

Spelers mogen nooit kaarten of fiches ruilen of geven aan medespelers.

Spelers mogen geen kaarten of fiches vrijwillig verwijderen (soms moeten ze wel kaarten afleggen als ze passen)

Indien een speler heeft gepast, mag hij geen verdere actie meer uitvoeren.

Als alle spelers hebben gepast, gaan we over naar “einde van de ronde”.

 

Mogelijke acties :

 

Er zijn twee mogelijkheden om acties te ondernemen :

activeer een gebouw door er een marker op te plaatsen (je doet dan de actie die rechtsonder op het gebouw staat)

gebruik een lichtblauwe fiche (voer de actie uit die erop staat)

 

  • Schip : plaats een marker op de eerste vrije plaats van een scheepstrack (je mag er ook nog één plaatsen als de track vol is)

Zo gauw een scheepstrack vol is, krijgt de speler met de meeste markers de gouverneurkaart. Hij legt deze op een vrije plaats op z’n speelbord (evt. extra gouverneursplaats) Vanaf dit moment is de regio open en kan er worden bezet, aangevallen of getrokken.

  • Bezetten : een speler plaats een marker op een vrije plaats in een stad en ontvangt de bijbehorende fiche. Deze actie mag enkel in open regio’s en als de speler reeds een marker heeft in de scheepstrack van deze regio. Indien een speler twee steden naast elkaar bezit, ontvangt hij ook het fiche van de verbinding.
  • Aanvallen : een speler spendeert twee markers, één gaat naar de voorraad, de andere naar de stad die je inneemt (de marker van de tegenstander gaat terug in zijn voorraad). Ook voor deze actie moet een speler reeds een marker in de scheepstrack hebben.
  • Betaling : de speler neemt een marker van een gebouw terug in z’n haven en kan deze op een later moment terug gebruiken (maar niet op dit gebouw)
  • Trekken : de speler neemt de bovenste kaart van een deck. Deze regio moet open zijn en de speler moet de waarde van de kaart evenaren (qua markers in the track en regio) om ze te mogen nemen. De spelers mogen zoveel handkaarten nemen als ze willen tot ze passen en eventueel kaarten moeten afleggen. Indien de “abolition of slavery”-kaart wordt genomen, moeten alle spelers hun slavenkaarten opzij leggen tot het einde van het spel (minpunten)
  • Pas / afleggen : de spelers passen en leggen een teveel aan handkaarten af (afhankelijk politiek level). De gratis gouverneurkaart wordt niet meegeteld. De speler kiest welke kaarten hij aflegt en past de tracks onmiddellijk aan (evt. nog kaarten afleggen). De afgelegde kaarten gaan terug naar de stapels (op volgorde). Slavenkaarten worden opzij gelegd en tellen als minpunten. Gouverneurskaarten gaan uit het spel als ze worden afgelegd.

 

Einde van een ronde :

 

De spelers hebben nu even een moment om hun tracks even na te kijken en aan te passen.

De eerste - speler - marker wordt doorgegeven met de richting van de klok.

Na zeven ronden is het spel afgelopen. (alle gebouwplaatsen zijn dan vol)

 

Einde van het spel en overwinning :

 

De spelers scoren punten voor :

Per stad die een speler controleert = 1 punt (sommige steden hebben 2 punten).

Per connectie die een speler controleert = 1 punt.

Punten voor je tracks, zet je blokje terug tot op een logo (of blijf staan, als je al op een logo staat). Tel de punten van de vier tracks op.

Sommige kaarten leveren je punten op.

Spelers die een universiteit bouwden = 3 punten.

Extra bevolking, voor elke drie markers in de haven = 1 punt.

Minpunten voor slaven, elke afgelegde slavenkaart levert 1 strafpunt op.

 

De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij gelijke stand wordt de winst gedeeld.




Titel : Endeavor
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

23-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galapagos



We kruipen in de huid van Charles Darwin en gaan op zoek naar verschillende diersoorten. We proberen de dieren op het eiland te ontdekken en daarna exposities te organiseren om punten te scoren. De speler die hierin het beste slaagt, wint het spel.

Het speelbord toont centraal een vulkaan met vier kleuren in de windstreken, daarnaast loopt er een onderwijsspoor en een expositiespoor, waar de punten worden op bijgehouden. Het spel verloopt over 12 ronden, waarin er in elke ronde een nieuwe bonustegel wordt omgedraaid. Deze geeft bepaalde opdrachten voor je exposities. Slaag je hierin, scoor je extra bonuspunten. De dierensoorttegels worden op de vulkaan gelegd en de vier startkaarten in de windstreken gelegd. De actiekaarten worden geschud en elke speler ontvangt er zeven. Daarnaast krijgen ze ook een kompasbordje, 1500 pond en twee pionnen (één voor onderwijsspoor en één voor expositiespoor).

Elke ronde bestaat uit twee delen :
1) bieden voor de richting en de startspelerpion
2) spelen van actiekaarten en het uitvoeren van acties

1) Beginnend van de startspeler plaatst elke speler een bod (of past) bij de windrichting van z'n keuze bij z'n kompas. De windrichting waarop in totaal het meeste geboden wordt, is de richting van deze ronde. Ze geeft aan in welke soort (kleur) kaarten we in fase 2 gaan spelen en wijst ook aan welke dieren te vinden zijn (dierentegel). De speler met het hoogste individuele bod wordt de startspeler. Bij gelijkspel geldt dat het hoogste bod dat als eerste gespeeld is, wint.

2) De spelers spelen om beurten de kaarten uit die ze willen. Ze moeten wel in de kleur zijn die in fase 1 gekozen is. Je hebt vier verschillende soorten kaarten :
- onderwijs : je kan je pion 1, 2, 3 of 4 stappen verder zetten op het onderwijsspoor tegen betaling 100, 300, 600 en 1000 pond
- expeditie : je mag één dierenfiche nemen van de dieren die op de dierentegel staan. Als je het dier al bereikt hebt op je onderwijsspoor betaal je niets, anders betaal je 200 pond voor elke dierenfiche tot en met het betreffende dierenfiche
- verkoop : je mag één van je dierenfiches afgeven voor 600 pond
- expositie : je mag één of meer verschillende dierenfiches afleggen. Elke fiche levert 2 expositiepunten op. Indien je voldoet aan een bonustegel krijg je 3 punten per tegel en wordt de bonustegel verwijderd uit het spel.

Speciale regels :
- je mag twee willekeurige kaarten (wel van gekozen kleur) gebruiken om één van de bovenstaande vier acties naar keuze uit te voeren
- je mag een kaart verkopen voor 100 pond (wel weer van de gekozen kleur)
- omwisselen van dierenfiches, twee fiches afgeven voor één naar keuze, mits bijbetaling als je nog niet zo ver bent geraakt op het onderwijsspoor

Op het einde van een ronde verschuiven de dieren die beschikbaar werden één plaats op het onderwijsspoor, de dierensoorttegel die is gebruikt wordt uit het spel verwijderd en een nieuwe getrokken, een dichte bonustegel wordt opengedraaid, elke speler ontvangt 200 pond.

Na twaalf ronden eindigt het spel. De speler met het hoogste onderwijsniveau krijgt nog vier expositiepunten, de tweede nog twee, bij gelijke stand voor de eerste plaats krijgen ze drie punten, bij gelijke stand voor de tweede plaats krijgen ze één punt. Daarnaast krijgen de spelers nog 1 expositiepunt per dierenfiche en één punt voor elke 1000 pond.

Titel : Galapagos
Auteur : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

22-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rattus


Rattus werd als één van de eerste spellen aangekondigd onder het nieuwe WGG-logo.
Er werd vol belangstelling uitgekeken naar een hele reeks van nieuwe spellen, die blijkbaar wel eens goed konden zijn.
Rattus verscheen als eerste en bleek in een klein doosje te zitten (formaat Roll through the ages en Martinique), maar je
krijgt wel een volwaardig bordspel voorgeschoteld.

In Rattus proberen de spelers te overleven en de pest te vermijden om zo op het einde van het spel, als alle rattenplagen zijn vermeden, het sterkst vertegenwoordigd te zijn op het bord. Het aantal blokjes dat je op dat ogenblik nog op het bord hebt staan, zijn je overwinningspunten.
Het spel verloopt heel gestroomlijnd volgens 3 fasen, dat maakt het ook zo'n vlot spelletje. De kern van het spel is net zoals bij Machiavelli, Puerto Rico, e.a. de karakters waaruit de spelers kunnen kiezen. Deze zullen bepalen welke extraatjes je kan doen, maar zorgen tegelijk ook voor een negatief kantje aangezien je als speler dan vatbaarder bent voor plagen.

Het speelbord wordt klaargezet, de startrattenfiches op het bord gelegd en de spelers kiezen twee regio's uit waarin ze vertrekken met twee blokjes en het spel kan beginnen.

Als je aan de beurt bent, ga je volgende stappen doorlopen :
- nemen van een klasse kaart (karakter) : dit is optioneel, dus niet verplicht
- plaats nieuwe blokjes op het speelbord
- verplaats de zwarte dood pion

1) neem een klasse kaart : je mag deze kaart nemen van naast het speelbord of bij een medespeler. Dit is ook de enige manier om van zo'n kaart af te raken. Iemand anders moet hem komen halen. De verschillende kaarten :
- koning : plaats één van je blokjes die in een regio ligt waar geen rattenfiche aanwezig is naar het paleis (soweiso punten op het einde)
- ridder : verplaats de zwarte doodpion tot max. 2 plaatsen en laat hem tellen als ware het 2 bevolkingsblokjes
- boer : plaats één blokje meer in de regio dan normaal is toegelaten
- monnik : verplaats één rattenfiche naar een aangrenzende regio
- koopman : verplaats max. 3 blokjes van je eigen kleur uit één regio naar één aangrenzende regio
- heks : bekijk twee rattenfiches op het bord en verwissel ze van plaats

2) plaats nieuwe blokjes op het bord : je mag evenveel blokjes plaatsen als er rattenfiches aanwezig zijn. De regio die je kiest is willekeurig. Je mag geen blokjes plaatsen in een regio zonder rattenfiches.

3) verplaats de zwarte dood pion : naar een aangrenzende regio, daarna verspreidt de zwarte dood zich. Als er geen rattenfiches in de regio liggen, gebeurt er niets; ligt er één rattenfiche, wordt er één extra fiche in een aangrenzende regio gelegd; liggen er meedere rattenfiches, dienen er twee extra fiches in aangrenzende regio(s) gelegd worden. Tenslotte richt de zwarte dood verwoesting aan. Als er rattenfiche(s) en bevolkingsblokje(s) liggen, worden de fiche(s) één voor één omgedraaid en afgehandeld.

De rattenfiches tonen een limietwaarde : als deze waarde kleiner is dan het aantal blokjes, breekt de pest uit, zoniet, gebeurt er niets en wordt de fiche uit het spel verwijderd.
De rattenfiches zijn meestal voorzien van één of meerder symbolen : dit zijn dezelfde symbolen als van de karakters. De spelers die het bijpassende karakter in het bezit hebben en vertegenwoordigd zijn met bevolkingsblokjes dienen per symbool een blokje te verwijderen van het bord.
De rattenfiches kunnen ook voorzien zijn van de symbolen "m" en/of "a" : Bij "m" verliest de speler met het meeste blokjes één blokjes, bij "a" verliezen alle spelers een blokje.

Het spel eindigt in de beurt waarin de voorraad rattenfiches is uitgeput of wanneer een speler z'n laatste blokje op het speelbord heeft staan (zeldzame situatie). Hierna mogen alle spelers nog éénmaal de voordelen van hun karakters gebruiken, maar geen nieuwe blokjes in te zetten of een nieuwe karakterkaart te nemen. Deze ronde wordt tegen de klok in gespeeld. Tenslotte worden alle rattenfiches op het speelbord nog afgehandeld. De speler die het meeste blokjes op het bord heeft staan, wint het spel.

Titel : Rattus
Auteur : Äse & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

21-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boss kito

   

Boss kito is een alleraardigst kaartspelletje dat zeer vlot speelt, maar toch wel wat diepgang heeft.
De spelers trachten om voordeelkaarten te verzamelen. Deze voordeelkaarten hebben waardes 1 t.e.m. 9 en komen
ook datzelfde aantal keer voor (bv. waarde 7 zit 7 keer in het spel).
Deze kaarten worden goed geschut en onder de vijf gekleurde boss kito-kaarten gelegd. Deze kaarten geven aan
in welke kleur je kaarten zal moeten spelen om mee te dingen naar de voordeelkaarten.

De spelers krijgen in het begin van het spel al 5 bananenkaarten, hierop staan telkens 3 bananen in een bepaalde kleur.
Daarnaast krijgen ze ook drie bananenfiches (waarde 1 banaan) en kan het spel van start gaan.
Elke ronde worden er nieuwe voordeelkaarten uitgelegd waarop kan geboden worden. Een ronde bestaat telkens uit vier acties.
De spelers kunnen kiezen tussen :

1) een bananenkaart uitspelen
2) 1 of 2 bananenfiches toevoegen aan eerder uitgespeelde bananenkaart(en)
3) een bananenkaart van de stapel trekken en op handen nemen
4) 3 bananenfiches uit de voorraad nemen
5) een willekeurig aantal handkaarten afleggen en evenveel kaarten bijtrekken van de stapel

Na de vier acties van al de spelers worden de voordeelkaarten één voor één afgehandeld en verdeeld. Voordeelkaarten waarop niet
wordt geboden of die een gelijkstand hebben, gaan uit het spel. Sommige voordeelkaarten brengen nog een extraatje op zoals het doorgeven
van de startspelersrol, een extra handkaart of bananenfiches.

Na negen ronden zijn alle voordeelkaarten verdeeld en worden de slotpunten uitgereikt. De kaarten worden om beurten gewaardeerd. De speler met het meeste kaarten van een waarde krijgt de punten van deze kaart (bij gelijke stand krijgen alle betrokken spelers die punten), de andere spelers krijgen 1 punt per kaart die ze van die waarde hebben. De speler met de meeste punten wint dit ludieke gorillaspel.

Titel : Boss kito
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 3-5 
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

20-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lungarno

  

Dit spel is zonder twijfel de vreemde eend in de bijt bij de QWG-serie. Ik heb me redelijk blind laten leiden om dit spel aan te schaffen en het is tot nog toe het enige spel waar ik spijt van heb wat de aankoop betreft in de QWG-reeks. Eerst en vooral omdat het eigenlijk niet echt bij de uitgeverij past, zowel qua gameplay als artwork past het niet echt in de winkel. Misschien is het feit dat ze er bijzonder weinig info en reclame rond gemaakt hebben, ook al een duidelijk signaal dat ze er zelf toch ook niet 100% achter stonden. Tenslotte heb ik het spel zelf nog onvoldoende kansen gegeven om het echt mooi te kunnen beoordelen, maar desalniettemin hier al een bespreking.

Lungarno mag je best vergelijken met Carcassonne, ook hier plaats je tegels en koopmannen (horigen bij Carcassonne). Deze koopmannen leveren geld op wanneer het district waarin ze worden geplaatst wordt afgesloten, of leveren geld op aan het einde van het spel als ze op een toren of een plein worden geplaatst.

In een beurt moet een speler minstens één actie uitvoeren, deze is gratis. Een tweede actie mag tegen betaling van één florijn ook worden uitgevoerd. Je hebt keuze tussen slechts twee acties : een gebouwentegel kopen of een gebouwentegel plaatsen.

1) een gebouwentegel kopen : er liggen steeds drie tegels in het uitstalraam. De eerste tegel kan je gratis nemen, de tweede kost één florijn en de derde kost je twee florijnen (à la kiezen rassen Smallworld).
2) een gebouw plaatsen : het speelbord is onderverdeeld in acht districten die rond de drie bruggen liggen. Je kan een tegel inzetten naast de rivier of naast een reeds geplaatste tegel. Als je je tegel hebt geplaatst, mag je hierop een koopman zetten. Je plaatst de koopman op het wapenschild dat zichtbaar is op de tegel. Mocht er al een koopman in het district op dit wapenschild staan, is het taboe (vgl. carcassonne).

Van zo gauw er een district is volgebouwd met zes tegels volgt er een waardering. Alle paleizen leveren geld op aan de koopmannen. Tel het aantal schildjes waarop de koopman staat en betaal uit in florijnen. De torens en pleinen worden pas uitbetaald op het einde van het spel.
Er zijn ook enkele speciale tegels die invloed hebben op de uitbetaling :
- winkel : levert aan alle aangrenzende tegels waarop een koopman staat één extra florijn op
- begraafplaats : iedere koopman in hetzelfde district ziet zijn inkomen met één florijn dalen
- kerk : een koopman op een tegel die aan de kerk grenst, ziet zijn inkomen met twee florijnen dalen
- kantoor : verwijder een tegel van het speelvlak en vervang hem door het kantoor, de genomen tegel kan je later inzetten

Op het einde van het spel, nadat alle districten zijn gewaardeerd, krijg je nog geld voor de torens en pleinen.
Torens : alle schilden die aan dezelfde straat liggen (kolom) leveren een florijn op
Pleinen : alle schilden die in dezelfde rij liggen leveren een florijn op

Titel : Lungarno
Auteur : Michele Mura
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min. 

19-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jambo


Jambo is een tweepersoonsspel waarbij alles draait om het inkopen en verkopen van goederen.
Diegene die dit het beste kan en die het beste kan manipuleren met de speciale kaarten wint dit handelsspel.

De spelers ontvangen aan het begin van het spel een marktkraam met zes plaatsen voor goederen. Daarnaast krijgen ze elk vijf handkaarten en geld ter waarde van 20 goudstukken. Een spelersbeurt bestaat uit twee fasen die steeds in volgende volgorde dienen te worden uitgevoerd :
1) kaarten trekken
2) kaarten spelen

In een beurt beschikt een speler over 5 acties. De tegenstander houdt bij hoeveel acties een speler reeds gebruikte door het afleggen van actiefiches. Indien een speler op het einde van z'n beurt twee of meer acties overheeft, krijgt hij één goudstuk van de bank.

1) Kaarten trekken : de speler neemt de bovenste kaart van de trekstapel, bekijkt deze en beslist of hij hem houdt of niet. Indien hij hem houdt, gaat hij onmiddellijk naar fase 2. Legt hij hem af, mag hij opteren om een nieuwe kaart te nemen (voor weer een actiepunt natuurlijk) of gewoon over te gaan naar fase 2. Het is toegestaan om alle vijfde acties te gebruiken voor fase 1 of fase 2 (dus af te zien van kaarten trekken)

2) Kaarten spelen : de kern van het spel is het spelen van de kaarten en dit in een juiste combinatie. Er zijn vijf verschillende soorten kaarten :
- kleine marktkramen : zorgen ervoor dat je meer goederen kan onderbrengen in je markt
- goederenkaarten : worden gebruikt om goederen te kopen of te verkopen, bij het kopen betaal je de prijs linksonder op de kaart, neem je de goederen en plaatst ze in je marktkraam (moeten kunnen ondergebracht worden). Bij het verkopen geef je de gevraagde goederen af en ontvang je het getal rechtsonder op de kaart in goudstukken.
- voorwerpen : hebben verschillende functies, blijven voor de speler liggen (max. 3 voorwerpen) en kunnen elke beurt éénmaal gebruikt worden
- personen : voer de betreffende tekst uit op de kaart en leg af
- dieren : voer de betreffende tekst uit op de kaart en leg af (eventuele bescherming door de wachter)

Het spel eindigt zo gauw een speler 60 of meer goudstukken bezit. De tegenstander krijgt dan nog één volledige beurt. De speler met het meeste goud wint het spel, bij gelijkspel wint de speler die als laatste aan de beurt was.

Titel : Jambo
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

18-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martinique


U weet dat ik een fan ben van QWG, maar deze heb ik toch niet blind aangeschaft. Eerst onderwerpen aan een testronde dacht ik bij mezelf. Dat deed ik dan ook na de uitreiking van de Gouden Ludo op vrijdagavond in Broechem.

In dit 2-persoonsspel van Ornella gaan de spelers op zoek naar de verborgen schat, door middel van deductie, informatie die je verzamelt in de loop van het spel gaan de spelers hun piraten zo snel mogelijk op de juiste plaats laten graven. De speler die de schat vindt, wint sowieso het spel. Indien de schat niet gevonden wordt, tellen de overwinningspunten die je in de loop van het spel verzamelt. Zo staat het in de basisregels beschreven, maar de variant die wordt vermeld had voor mij persoonlijk misschien toch meer voldoening gegeven. Bij deze variant krijg je voor het vinden van de schat gewoon 20 punten bij, maar wordt er uiteindelijk naar de overwinningspunten gekeken. Dit houdt het spel misschien toch nog wat spannender.

Misschien had ik gewoon een verkeerde tactiek. Ik ging voor het verzamelen van veel snuisterijen om in te ruilen tegen schatten en overwinningspunten te scoren. Hier en daar trachtte ik toch wat info te verzamelen omtrent de schat, maar natuurlijk kwam ik veel te laat met mijn piraten in de kroeg terecht. De volgorde in de kroeg bepaald wie er als eerste op schattenjacht mag gaan, en dit was een doorslaggevende factor. Mijn tegenspeler zat op de eerste vier plaatsen en kon dus al vier keer gokken vooraleer ik aan de beurt kwam. Natuurlijk deed hij de juiste gok en was het voor mij al te belachelijk om mijn piraten nog op het bord te zetten ... een klein beetje een sisser. Maar dat is natuurlijk het spel. Ik was langs de ene kant toch gecharmeerd van het spel, met het mooie en stevige materiaal en het vlugge spelsysteem.



Nadeel is misschien wel dat de setup van het spel even veel tijd in beslag neemt als het effectieve spel, bij wijze van spreken. Het is natuurlijk een heel gedoe om alle kaartjes op het bord te leggen. Maar als je weet hoe het werkt gaat het waarschijnlijk allemaal wel sneller.

Heel even een klein overzicht van de gameplay : het spel verloopt in twee fasen : zonsopgang en zonsondergang

Tijdens de zonsopgang ga je je piraten (pion) in het spel brengen of over het spelbord verplaatsen. Je brengt een piraat steeds in aan de zijkant van het speelbord. Pas nadat je 3 piraten hebt ingebracht, mag je gaan verplaatsen. Je zet je piraat het aantal stappen voort zoals aangegeven met een getal op de fiche waarop je staat. Je mag horizontaal en verticaal bewegen, nooit over eenzelfde vakje. Je mag wel door een andere piraat bewegen, maar er niet op eindigen. Passeer je de piraat van een tegenstander, mag je één van zijn schatfiches openleggen en krijg je weer wat meer info van waar de schat niet ligt. De tegel waar je vertrekt, neem je op en leg je voor je neer.
Indien je dezelfde snuisterijen hebt verzameld zoals die op de kleine schatten, win je de schat, leg je deze fiches als stapel in het ruim van je boot en gaan je verzamelde snuisterijen uit het spel. Komt je piraat op een leeg vakje terecht, verplaatst hij zich naar de eerste vrije plaats in de kroeg. Deze piraat kan de rest van deze fase niet meer gebruikt worden. Indien je in het centrum van het speelbord eindigt, neem je nog een extra fiche mee naar de kroeg. (indien nog voorhanden) Als alle piraten in de kroeg staan, worden de overige fiches van het spelbord verwijderd en start de schattenzoektocht.

Tijdens de zonsondergang mogen de spelers in volgorde, zoals aangegeven in de kroeg, de schat proberen op te graven. Aan de hand van de fiches die ze verzamelden, proberen ze de locatie van de grote schat te achterhalen. Ze plaatsen hun piraten op de coördinaten. Nadat ze allemaal geplaatst zijn, wordt gecontroleerd of iemand de schat heeft gevonden. Is dit het geval, wint de speler onmiddellijk, zoniet tellen de overwinningspunten :
- de meeste ladingen verzamelt = 2 punten
- de punten van elke snuisterij in je lading optellen
- twee gelijke snuisterijen in je persoonlijke voorraad = 2 punten

Titel : Martinique
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

17-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermagor



Ik blijf dit spel vrolijk vergelijken met Elfenland. Aangezien je ook constant rondreist om op zoveel mogelijk plaatsjes te passeren. Het verschil hier is een donkerder thema, hier moet je huisjes plaatsen (en bij elfenland ophalen) en een extra biedsysteem doet bij Hermagor zijn opwachting.
In Hermagor ga je proberen producten te verhandelen in de dorpen in de omgeving van de stad Hermagor. Je kan natuurlijk enkel producten leveren als je ze effectief in huis hebt en dus op de markt hebt kunnen aankopen. Ben je bovendien de snelste om alle dorpen van een regio te voorzien van het nodige materiaal, krijg je extra inkomsten. De speler die op het einde van het spel het meeste geld heeft, wint het spel.



Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal ronden gespeeld (aangegeven door de actiefiches, zij zeggen ook hoeveel acties je mag doen in fase 3) waarin we volgende stappen doorlopen :
1) kopen op de markt : voorbereiding, ga naar de markt, einde van de fase
2) voorbereiding op het reizen : geruchten uit de wandelgangen, producten verzamelen, einde van de fase
3) Verkopen aan de dorpen : bewegen, verkopen, productiegebouwen, regio's afwerken, edelen, einde van de fase

1) De markt wordt gevuld met tegels, om beurten zetten de spelers koopmannen in (op de tegel of in de straten van de markt), hiervoor betalen ze de kosten. Als alle koopmannen zijn geplaatst of iedereen heeft gepast, eindigt deze fase.
2) De spelers krijgen inkomsten voor hun koopmannen in de gangen (1 voor 1 koopman, 3 voor 2 op een rij, 6 voor 3 op een rij en 10 voor 4 koopmannen op een rij), de tegels worden verdeeld aan diegene die het meest vertegenwoordigd zijn op en rond de tegel.
Als er een pijl op de tegel staat, mag de waarde van het betreffende product verhoogd worden. Als een speler geen producttegel heeft, mag hij er één nemen uit de zak (blind). De speler met de tegel met het laagste getal beslist wie startspeler wordt.
3) Beginnend van de startspeler gaan de spelers bewegen en bouwen, hiervoor betalen ze de reiskosten (beweeg je zonder te verkopen, moet je maar de helft betalen) en moeten ze bovendien het product hebben dat het dorp verwacht (ze geven dit niet af, je kan het meermaals per ronde gebruiken). Aan elke dorp mag een speler maar één keer leveren, dan plaatst hij een handelshuis in het dorp. Wordt er een regio afgebouwd plaatst de speler een productiegebouw in één van de overeenkomende producten en krijgt direct de waarde uitbetaald. Wordt er een edelenregio afgewerkt, plaatst hij eveneens een productiegebouw in de edelengalerij en krijgt het geld uitbetaald.

Dit alles wordt herhaald tot alle actiefiches (afh. aantal spelers) zijn afgehandeld. Tot slot is er nog een laatste uitbetaling :
- elke speler krijgt nog inkomsten voor z'n productiegebouwen voor de verschillende producten
- aanwezigheid in de hertogdommen : het minste handelsstations van een regio x 3
- het meeste handelsstations langs de hoofdroute levert 5 op, de minste levert - 5 op
Je mag je geld ten allen tijde verborgen houden door ze op een stapeltje te leggen. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Hermagor
Auteur : Emanuele Ornella
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

16-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.League of six + uitbreiding


Dit spel is nog steeds één van mijn favoriete spellen, maar komt oh zo weinig uit de kast (zoals zo vaak). Het begint al bij het thema : we staan voor de eerste keer in ons leven eens aan de goede kant van de belastingen, nl. de innende kant. We reizen doorheen de zes steden die geteisterd worden door de Hussieten. Zes jaar lang beoefenen we deze job om invloed te vergaren aan het hof van de koning en steun te verwerven van de geestelijkheid, aristocratie en burgerij.

Elke ronde (jaar) bestaat uit 6 fasen :
1) voorbereiding
2) steden kiezen
3) speelvolgorde vastleggen
4) belasting innen
5) opslag van handelswaren in pakhuizen
6) einde van een ronde



In de voorbereiding worden de stapels politieke kaarten opgelegd, zodat je weet waarvoor je kan sparen, daarnaast worden enkele steden afgesloten (afh. aantal spelers) waar er geen belastingen kunnen geïnd worden. Tenslotte krijgen de steden een belastingstegel zodat je weet wat er waar te halen valt.

Het uitkiezen van de steden is eigenlijk een belangrijk onderdeel van het spel, het verloopt dmv een biedsysteem waarbij spelers elkaar kunnen overbieden. Wordt je overboden dan moet je terug hoger bieden of jezelf verplaatsen naar een andere stad. Let op dat verplaatsen je wel een wachterkaart (betaalmiddel in het spel) kost. Verlaat je de gekozen stad, dient de andere speler (die jouw bod overstijgt) jou uit te betalen. Zodra iedere speler een stad heeft gekozen, eindigt deze fase.

De spelersvolgorde wordt aangepast naar gelang het aantal geboden wachters in fase 2 (uitkiezen van de steden). In geval van gelijke stand wordt er telkens gekeken naar de nummers van de stad (staan op de kaarten).

In de pas vastgelegde spelersvolgorde halen de spelers dan hun belastingen op in de bezette stad. Ze draaien de belastingstegel zoals gewenst en nemen alles (goederen, wachters) die de tegel aanwijst. De paarden kunnen niet genomen worden, maar zijn belangrijk in fase 5.

De speler die het meeste paarden heeft verzameld, mag als eerste gaan leveren aan de pakhuizen. Er zijn twee delen in het pakhuis : het koninklijk pakhuis en het burgelijk pakhuis. In het koninklijk pakhuis ga je voor het scoren van punten, bij de burgerij ga je voor de politieke kaarten. De startspeler kiest een rij uit en deze rij wordt volgelegd met goederen (ook door medespelers in volgorde = verplicht!!!). Indien de rij vol wordt gemaakt, krijgt de actieve speler een bonus (punten of politieke kaart).

Voor het einde van de ronde wordt alles terug in gereedheid gebracht voor de volgende ronde. Na zes speeljaren worden de politieke kaarten soort voor soort bekeken en kunnen 9-6-4-2 punten behaald worden voor de 1ste-2de-3de-4de speler. De speler die op het einde het meeste punten haalt, wint het spel.

Er is ook onmiddellijk een kleine variant beschikbaar, in die zin dat je de belastingstegels langs beide kanten kan gebruiken. Zo zouden er verschillende economieën ontstaan.
Daarnaast is er ook al een uitbreiding "trouwe aanhang" verschenen. Als je deze toevoegt, kan je met een extra (6de speler) spelen en zijn er wederom enkele nieuwe belastingstegels in het spel. Deze tegels zijn gevarieerder dan die van het basisspel en bieden ook extra speciale vaardigheden of punten op het einde van het spel. De uitbreiding is een leuke toevoeging, maar zeker geen must voor een spel dat op zichzelf al staat als een huis.

Titel : League of six
Auteur : Vladimir Suchy
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

15-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Age of empires III


Aangezien het niet mijn bedoeling is om het warm water terug uit te vinden, ga ik voor deze bespreking beroep doen op die van Stofke van Bordspelplaza (waarvoor dank). Het omvat eigenlijk alles wat ik ook kwijt wilde over dit spel.

Het spel verloopt over 8 ronden, opgedeeld in 3 periodes, na elke periode volgt een tussentijdse waardering.

Het spelbord is verdeeld in 2 delen, rechts vind je alle actievelden, links de kaart van de nieuwe wereld, met de te ontdekken gebieden.

Elke ronde krijg je 5 kolonisten ter beschikking, waarmee je verschillende acties kan gaan uitvoeren.

De acties die je kan uitvoeren:
- Initiatief: hier wordt de spelersvolgorde voor de volgende ronde bepaald, en kan je extra inkomsten ontvangen.
- Kolonisatie: Hier zet je je speelstukken die je naar de nieuwe wereld wil uitsturen.
- Handelswaren: Hier ontvang je handelswarenfiches. (1 per kolonist die hier werd geplaatst)
- Handelsvloot: Hier krijg je een koopvaardijschip. (1 schip voor de speler met de meeste invloed)
- Gebouwen: Hier kan je gebouwen kopen. (1 gebouw per kolonist, moet bovendien nog worden betaald).
- Ontdekking: Kolonisten vertrekken hier op expeditie om nieuwe gebieden te verkennen.
- Specialisten: Hier kan je je kolonisten omscholen tot specialisten (Kapitein, Koopman, Soldaat of Missionaris, die je meeneemt naar je volgende speelronde)
- Conflict: Oorlog voeren tegen andere spelers doe je op dit veld.

De gebouwen leveren voordelen op, sommige gewoon geld, andere zorgen ervoor dat je elke ronde een extra kolonist of specialist ter beschikking hebt, nog andere leveren overwinningsmunten op, enz.
De handelswaren leveren inkomsten op, 3 handelswaren leveren 1 munt op, 3 dezelfde handelswaren leveren 3 munten op, en 4 dezelfde leveren 6 munten op.
De koopvaardijschepen kan je als joker gebruiken bij de handelswaren.
De specialisten leveren je afhankelijk van de actie waar je ze voor gebruikt extra voordelen op, een kapitein telt dubbel bij het op ontdekking gaan, een missionaris trekt een extra kolonist mee bij het koloniseren, een soldaat levert extra munten op bij het op ontdekking gaan, enz.

Als je aan kolonisatie doet, ontvang je op het moment dat je je 3de kolonist uitzendt naar hetzelfde gebied een handelswarenfiche. De gekoloniseerde gebieden leveren bij de waardering punten op, je moet er dan wel minstens 3 kolonisten hebben staan, en de meeste of 2de meeste kolonisten hebben.

Ga je op ontdekking dan kies je een aantal kolonisten, en een gebied dat je wil ontdekken, een ontdekkingstegel geeft aan welke sterkte de inheemse bevolking heeft, ben je minstens even sterk dan ontdek je het gebied, dit levert je munten en punten op.

Als alle gebieden op de kaart ontdekt zijn, zijn er nog extra gebieden te ontdekken via de ontdekkingskaarten.

Na het inzetten op de acties en de uitvoering ervan, ontvang je inkomsten voor je handelswarenfiches en eventuele voordelen van de gebouwen worden uitgevoerd.
Vervolgens worden de overgebleven handelswarenfiches terug naar de voorraad gelegd, geschud en terug aangevuld, de gebouwen weer aangevuld en er komt een nieuw koopvaardijschip indien nodig.

Afbeelding

Beoordeling
Het lijkt in het begin alemaal veel, maar van zodra je eerste spelronde erop zit, valt alles netjes in zijn plooi. Het spelbord is voorzien van de nodige hulpmiddeltjes, zodat je niet te snel moet teruggrijpen naar de regels (kosten voor een gebouw afhankelijk van de periode, de opbrengsten voor de handelswarenfiches, enz)
Minpuntje voor mij persoonlijk is de scoretrack die zeer klein is. De scoremarkers zijn overigens kolonisten en die kunnen plotsklaps wel eens verdwenen zijn na een vechtpartijtje op het bord. Tip : Ik heb dan ook een extra scoretrack van BGG gedownload en markeer de punten op een apart blad.

Titel : Age of empires III
Auteur : Glen Drover
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 10+

14-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galaxy trucker

  
Knotsgekke ruimterace is de deze moet ik zeggen. Het is nogal moeilijk en abstract om alles uit te leggen, maar eens je het een beetje doorhebt, dan speelt deze erg leuk en vlot weg. De spelers dienen eerst hun eigen ruimteschip te bouwen dat zo goed mogelijk bestand is tegen alle gevaren die ze zullen tegenkomen op hun ruimtereis. Dit bouwen dienen ze dan overigens ook nog eens tegen een tijdlimiet te doen. Gezellig is anders, maar dat is nou éénmaal het spel.

Ready or not? Gaan met die ruimtebanaan. De vlucht zit vol gevaren en hopelijk is jouw schip het beste bestand tegen al deze onvoorziene omstandigheden.

Het spel bestaat uit twee grote delen : het opbouwen van het schip en de ruimtereis.
Bij het opbouwen van het schip kan het wel eens hectisch zijn, want iedereen speelt gelijktijdig. In het midden van de tafel liggen alle onderdelen (fiches) blind te grabbel voor de spelers. Je mag slechts met één hand spelen en één tegel per keer nemen. Je hoeft een tegel niet op je bord te leggen, maar legt hem dan terug in het midden van de tafel. Als je je schip opbouwt moet je met enkele zaken rekening houden. Motoren dienen sowieso met hun uitgang naar beneden te wijzen, er mag hier niets achter staan, je moet rekening houden met de verbindingsstukken (er zijn er drie verschillende). Zorg dat al je kanten voorzien zijn van schilden en wapens, zodat je gevaren kan afweren. Voorzie je schip zeker ook van batterijen aangezien je die nodig hebt om je wapens en schilden te activeren. Leg je extra cockpits aan, dan krijg je meer bemanningsleden en ook laadruimten zijn nodig om extra punten te scoren. Speel je de gevorderde versie kan je bovendien ook nog eens aliens aan boord halen.
Deze werkwijze zal er telkens voor zorgen dat je schip er anders uitziet, er zijn bovendien drie soorten spelersborden zodat je telkens een ander schip dient te bouwen.
Ben je tevreden over je schip, neem je de eerstvolgende volgordefiche, dit heeft als voordeel dat je eerder mag gaan vliegen (zodat je misschien al een kleine voorsprong hebt).

In deel twee van het spel maken we het schip klaar voor de vlucht, we nemen bemanningsleden en batterijen aan boord. De avontuurkaarten worden geschud en klaargelegd. Daarna start de ruimterace, de avonturenkaarten worden om beurten opengedraaid en afgehandeld. Je kan open ruimte tegenkomen, dan kan je goed opschieten. Je passeert planeten waar je grondstoffen kan oppikken. Kaarten die de speler met minste bemanningsleden afstraft, verlaten ruimtestations die je kan plunderen, meteorenzwermen die op je schip inslaan als je je niet kan verweren met wapens of schilden. Je komt vijanden, piraten, smokkelaars en slavenhandelaren tegen die grondstoffen of bemanningsleden afhandig maken, ...
Als alle avonturenkaarten zijn afgehandeld, worden de spelers uitbetaald. Je krijgt inkomsten voor je stand in de race, voor grondstoffen die je nog kan inbrengen, maar je moet ook betalen voor kapotte stukken aan je schip.

Deze bespreking omvat zeker niet alle regeltjes en geeft misschien niet alles weer wat het spel inhoudt, maar ik denk wel dat u een gevoel krijgt van het spelconcept, dat eerlijk gezegd, best wel leuk is. Speel wel steeds met spelers van eenzelfde niveau. Zeker voor het opbouwen van de schepen kan dit doorslaggevend zijn.

Titel : Galaxy trucker
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

13-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloom



Dit bijzonder kleurrijke spel is voor veel mensen één van de betere spellen van QWG. Ik vind het zeker geen slecht spel, maar jammerlijk genoeg ben ik blijkbaar niet begiftigd met het geluk om zulk een spel te doorzien en een juiste tactiek te hanteren om het effectief ook te winnen. In Bloom gaan de spelers boeketjes samenstellen die geld opleveren. De speler die op het einde van het spel het meeste geld heeft vergaard, wint.

Elke speler krijgt een set handkaarten, dit zijn mooie, stevige, grote handkaarten met negen vakjes (waarvan er telkens een verschillend aantal gevuld zijn met de bloemen van zijn kleur). Daarnaast beschikt iedereen ook nog over een tuinier, een dier en een ornament.

Het spelprincipe op zich is zeer eenvoudig :
1) één van je kaarten op tafel leggen waarbij deze de andere kaarten gedeeltelijk bedekt
2) voor elk bebloemd vakje dat je zo afdekt, krijg je een overeenkomstige bloemfiche
3) als je kruiwagen overvol (afh. aantal spelers) is, verkoop je boeketten die je geld opleveren
4) plaats je tuinier, dier en ornament indien mogelijk

Boeketjes :
- 2 verschillende bloemen = 1 punt
- 3 verschillende bloemen = 3 punten
- 4 verschillende bloemen = 6 punten
- 5 verschillende bloemen = 10 punten

Pionnen plaatsen :
- de tuinier plaats je op een vakje in de eigen kleur
- het dier wordt op tafel geplaatst naast een tuin, zodra je 10 of meer vakjes in je eigen kleur hebt
- het ornament mag je plaatsen als je 15 of meer vakjes in je eigen kleur hebt, plaats het op twee aangrenzende vakjes waarvan één bebloemd en één gras. Er mag slechts één ornament per gazon zijn.

Eindtelling :
- stel nog de waardevolste boeketten samen
- elk eigen vakje in de tuin is nog één punt waard
- alle gazonvakjes aan je ornament zijn 0,5 punt waard
- de speler met het grootste bloembed (aaneengesloten eigen vakjes) krijgt nog een rendementspremie (twv een max. boeket)
- versheidspremie voor diegene die het spel uitmaakt, de volgende spelers scoren punten in dalende lijn

Titel : Bloom
Auteur : Alexandre Roche
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

12-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cavum



Dit is een kuitenbijtertje dames en heren, en dat is ook de reden waarom ik voorlopig niet verder ben geraakt dan één luttel rondje tijdens spel 2009. Jammer, want ik vond het eigenlijk redelijk goed in elkaar steken, mijn collega's dachten er anders over. Ik moet toegeven dat het wel wat geprul is met alle kleine edelsteentjes (fiches) en blokjes die op fiches moeten geplaatst worden, deze worden dan opgeblazen en dienen tussen alle andere tegels te worden weggenomen, u begrijpt dat dit op een digitale versie makkelijker zou verlopen.

Het speelbord toont de binnenkant van een berg waar jij op zoek gaat naar edelstenen. Je probeert de meest waardevolle boven te halen natuurlijk, ze te transporteren en te verkopen en probeert ook opdrachten te vervullen voor extra punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Cavum verloopt over verschillende rondes die bestaat uit vier fasen :
1) speelvolgorde vastleggen, actieonderdelen en opdrachtkaarten nemen
2) bouwen (tunnels, stations, ...) edelstenen delven
3) steden waarderen, dynamiet laten exploderen
4) verkoop van edelstenen, opdrachten vervullen

1A) de spelers bieden met punten op het recht om als eerste een volgordekaart te kiezen. Zo'n kaart geeft aan wanneer je aan de beurt bent, maar ook welke dynamiettegel je ter beschikking krijgt. De jongste speler doet een bod van 0 of meer. De volgende verhoogt of past, je mag niet meer bieden dan je bezit. De winnaar van de veiling betaalt en kiest een volgordekaart, daarna volgt er een nieuwe veiling, tot alle spelers een kaart hebben.
1B) de spelers nemen 12 onderdelen uit de voorraad (4 tunneltegels, 1 adertegel, 3 stations, 2 koopopties, 1 delftegel, 1 dynamiettegel)
1C) de spelers mogen in volgorde een opdrachtkaart kiezen, vervullen ze deze krijgen ze extra punten, maar vervullen ze hem niet, leveren ze strafpunten op in de loop van het spel.
2) de spelers spelen om beurten 1 tot 4 acties uit, ze leveren de tegel in en voeren de actie uit
2A) een tunneltegel aanbouwen (vertrekkende vanaf de rand of voortgaand op een bestaande tunnel)
2B) een dynamiettegel uitspelen (plaatsing idem als tunneltegel, enkel diegene die zichtbaar zijn op het einde van deze fase ontploffen)
2C) stations bouwen (in de berg of in de steden)
2D) een nieuwe ader ontdekken (leg hier vier edelstenen op, heeft steeds 6 uitgangen)
2E) een optie uitoefenen (neem een willekeurig object uit de koophoop en zet meteen in)
2F) edelstenen delven (mag slechts éénmaal en is dus de laatst mogelijke actie)
3A) steden waarderen (stad verbonden met een mijnstation van dezelfde kleur)
3B) dynamiet laten exploderen (alle aangrenzende tegels verwijderen)
4A) verkoop van edelstenen op kleur (spelers bieden om te mogen verkopen, laagste bod wint!)
4B) vervullen van opdrachtkaarten (punten krijgen overeenkomstig met punten op kaart)

Nadien wordt alles weer klaargemaakt voor een nieuwe speelronde. Na drie ronden eindigt het spel. Er volgt nog een extra waardering van de steden, controle op niet-vervulde opdrachtkaarten en een slotverkoop.

U merkt het, héél wat stapjes, uitgebreid bespreken hiervan zou ons dan ook veel te ver leiden. Eén ding weet ik wel, na dit alles hier neer te hebben geschreven, krijg ik terug zin om me er eens aan te zetten. Hopelijk vind ik nog andere gegadigden.

Titel : Cavum
Auteur : Wolfgang Kramer
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

11-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pandemie


Behoeft dit spel nog een bespreking? De gouden Ludo van 2009 was ongetwijfeld één van de populairste spellen van vorig jaar.
Want zeg nu zelf, wie wil de wereld niet redden van allerlei vieze ziekten. Coöperatieve spellen zijn de laatste tijd wel erg populair
en daar heeft dit spel zeker aan toe bijgedragen. Ook nu weer wordt je meedogenloos ingemaakt door een stuk karton en een hoop
houten speelstukken. Zeker als je de uitdaging aangaat en met een hogere moeilijkheidsgraad start.

Over de wereld zijn er vier ziekten uitgebroken, aan jou om deze in te dijken en te voorkomen dat ze verder uitbreiden. Het speelbord wordt klaargemaakt, enkele streken worden al direct besmet. Elke speler krijgt een rol toebedeeld, deze is erg belangrijk en vormt de sleutel tot eventueel succes in het spel. Met de rol kan een speler bepaalde acties uitvoeren die je standaard niet kan. Door deze speciale rollen goed en doordacht te combineren kan je het spel naar je toetrekken.

In een speelbeurt doorloopt een speler drie fasen :
- 4 acties uitvoeren
- 2 speelkaarten op handen nemen
- de rol van het spel spelen

Een speler mag vier acties uitvoeren in z'n beurt en heeft hierin keuze tussen :
- verplaatsen met de auto (gewoon een verplaatsing van een stad naar een aangrenzende stad)
- directe vlucht : de speler speelt de kaart van de stad naar waar hij wil verplaatsen
- chartervlucht : de speler speelt de kaart van de stad waarop hij staat en vliegt naar waar hij wil op het bord
- verplaatsing van labo naar labo : verplaatsen van een stad met labo naar een andere stad met labo
(de dispatcher = paarse speler, kan andere spelerspionnen verplaatsen volgens bovenstaande regels in zijn beurt)
- passen : een speler kan ook één of meer acties passen (uiterst zelden dat je dit doet)
- een labo oprichten : de speler speelt de kaart van de stad waarin hij staat af en bouwt er een labo (de groene speler kan dit zonder kaart)
- een tegenmiddel ontdekken : de speler legt vijf kaarten van éénzelfde kleur af als hij in een labo staat om het tegenmiddel te ontdekken
(de wetenschapper = witte speler, moet slechts vier kaarten afleggen)
- ziekte behandelen : per actie kan de speler een blokje verwijderen van het speelbord, is er reeds een tegengif ontdekt dan worden alle blokjes in een stad verwijdert als je voor deze actie kiest
(de arts = oranje speler, verwijdert sowieso alle blokjes per stad, indien er een tegenmiddel gevonden is, kost dit hem zelfs geen actie, dan dient hij gewoon door de gebieden te bewegen om alles te genezen)
- kennis delen : de spelers dienen in éénzelfde stad te staan om kaarten door te geven aan elkaar (je mag max. 7 handkaarten hebben)
(de bruine speler, kan een kaart doorgeven zonder dat hij in dezelfde stad staat als z'n medespeler)

Na z'n acties trekt de speler twee nieuwe handkaarten. Hij mag slechts 7 handkaarten hebben, dus het teveel wordt onmiddellijk afgelegd.
Af en toe zitten er gebeurteniskaarten in, die kan je ten allen tijde gebruiken om bepaald onheil te voorkomen of te verplaatsen naar keuze)
Maar in de deck zitten ook epidemiekaarten. Indien deze kaarten getrokken worden, begint het onheil. De infectiefiche wordt één plaats verdergezet (deze bepaalt hoeveel kaarten er dienen getrokken worden in fase C van een beurt). Er komt een nieuwe infectie, de onderste kaart van de stapel wordt getrokken en op deze stad komen drie ziekteblokjes. Er breken infecties uit in de reeds besmette gebieden (deze kaarten worden geschud en bovenop de trekstapel gelegd en komen dus als eerste terug in het spel).

De rol van het spel : afhankelijk van de infectiefiche worden nieuwe kaarten bijgetrokken, in deze steden wordt er één blokje bijgeplaatst. (Is een ziekte totaal uitgeroeid en worden er nog kaarten getrokken worden er geen nieuwe blokjes meer bijgelegd). Moet je op een gegeven moment een vierde blokje in een stad leggen is er een uitbraak. Je past de track aan door de uitbraakfiche één plaats op te schuiven en alle omliggende steden krijgen een extra blokje. Zo kunnen er verschillende uitbraken na elkaar optreden.

De spelers winnen het spel als ze alle tegenmiddelen kunnen fabriceren vooraleer ze verliezen.
Verliezen ligt meer voor de hand want dit gebeurt als :
- alle blokjes van een kleur op het bord liggen en er nog een nieuwe dient toegevoegd te worden
- er acht uitbraken zijn geweest
- een speler handkaarten moet bijtrekken en er geen meer voorradig zijn

Ondertussen is er ook al een uitbreiding verschenen 'Virus alarm', waarin drie variaties kunnen gespeeld worden. Een bespreking vindt u op onze weblog : hier

Titel : Pandemie
Auteur : Matt Leacock
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.


10-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussendoortje : Callisto
     

Totaal onverwacht kreeg ik deze week een spel toegestuurd van University Games. Altijd leuk natuurlijk, graag plaats ik dit spel dan ook even in de schijnwerpers hier op onze weblog. Callisto is een spel dat reeds verscheen bij diverse uitgeverijen en nu heeft dit spel ook z'n weg gevonden naar de Nederlandstalige markt. Een naam als Reiner Knizia slaat in als een bom en Callisto voldoet in zekere zin aan de verwachtingen. Ik moet er wel in één adem bij vermelden dat we het allemaal al wel eens een keertje gezien hebben. Blokus, blokus trigon, blokus duo, Cirkis, ... en nu dus Callisto.

Het speelbord is gemaakt uit stevig plastic, net als de speelstukken overigens, waarvoor alvast een pluim. Er zijn drie kartonnen inlays voor het speelbord afhankelijk van het aantal spelers waarmee je speelt. In dit spel is het wederom de bedoeling om zoveel mogelijk van jouw blokken op het bord te brengen. De blokjes die je op het einde van de rit overhoudt, zijn strafpunten. Er zijn slechts twee grote verschillen met Blokus. In Callisto dienen de blokjes elkaar met minstens één zijde volledig te raken, dus niet de hoekjes. Bovendien is de startpositie steeds anders, aangezien je in het begin van het spel om beurten 2 pilaren in het spel brengt. Vanaf deze pilaren zal je beginnen met bouwen. In de volgende beurten mag je steeds een nieuw speelstuk op het bord brengen of eventueel je derde pilaar om nog een extra vertrekpunt te hebben. Deze pilaren mogen overal geplaatst worden met uitzondering van het centrum en de rand van het speelbord (aangegeven in ander kleurtje). In een spel met 2 of 3 spelers mogen er geen speelstukken in de buitenrand worden geplaatst (aangegeven in kleurtje)

Indien een speler geen speelstukken meer kan plaatsen, is het spel voor hem afgelopen. Het spel gaat door tot niemand nog een speelstuk kan plaatsen. Elke stip op de overgebleven blokjes is een strafpunt. De speler met het laagste aantal strafpunten wint. Bij gelijke stand wint de speler die laatst begonnen is. Er wordt aangeraden om het spel meerdere keren te spelen, gelijk aan het aantal spelers, en iedereen een keertje startspeler te laten zijn.

Titel : Callisto
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : University Games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

09-10-2010 om 10:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Tussendoortjes
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roll through the ages

Van de auteur van Pandemie verscheen dit dobbelspel. Roll through the ages het bordspel was dan weer van Tsjechische makelij. Dit spel heeft in weinig of geen opzichten iets te maken met het bordspel, met uitzondering van het thema misschien, alhoewel.

Roll through the ages is een vlot, snel dobbelspel met eindelijk eens een serieus thema (na alle regenwormen, sushibarren, ... hoewel ik hiervan zeker geen slecht woord kan zeggen). De spelers krijgen allen een blad waarop ze hun vooruitgang gaan aanduiden. Dit blad bestaat uit vier delen : de steden (geven aan met hoeveel dobbelstenen je mag gooien), de ontwikkelingen, de gebouwen en het aantal slachtoffers die je maakt. Daarnaast heeft elke speler nog een voorraadbord met zes pionnen.

Je scoort punten door mee te bouwen aan de gebouwen, door ontwikkelingen te zorgen en vooral de rampen te vermijden. Het spel wordt gespeeld in een aantal ronden. Een speler mag volgende acties ondernemen in z'n beurt (afh. van de dobbelsteenrol natuurlijk)                       
- dobbelstenen werpen en goederen en voedsel ontvangen
- steden eten geven en het plaatsvinden van rampen
- steden en/of monumenten bouwen
- max. 1 ontwikkeling kopen
- goederen verwijderen tot max. 6 en dobbelstenen doorgeven aan volgende speler

1) Gooi 1 dobbelsteen voor elke stad in je bezit, na elke worp dien je de schedels apart te leggen, je mag van de overige dobbelstenen kiezen of je ze bewaart of opnieuw gooit. Na drie worpen mag je niet meer opnieuw werpen en staat je resultaat vast. Tel het aantal goederen op je dobbelstenen en zet deze bij op je voorraadbord (telkens één stap naar rechts en van onder naar boven), daarnaast krijg je je gegooide voedsel, zet de voorraadpion verder
2) Elke stad heeft 1 voedsel nodig, verwijder dus voedsel voor al je steden. Heb je niet genoeg verlies je direct 1 punt per stad. Dit noteer je op je blad bij de verliezen. Wanneer je worp meer dan 1 schedel bevat, komt er bovendien ook nog een ramp op je af. 
3) Je mag voor elke gegooide arbeider een kruisje bij een stad of gebouw aanduiden. Wanneer alle vakjes zijn aangekruisd is de stad of het gebouw af. Je scoort dan de punten voor het gebouw of een extra dobbelsteen in de volgende beurt voor eens stad.
4) Je mag een ontwikkeling kopen, hiervoor gebruik je het gegooide geld en eventueel nog aangevuld met verkoop van goederen (waarde staat onder de pion)
5) Je mag slechts 6 goederen bewaren voor de volgende ronde. Bij een teveel verwijder je de goederen naar keuze.

Het spel is afgelopen na de ronde waarin een speler zijn vijfde ontwikkeling koopt of als elk monument minimaal 1 keer is gebouwd door de spelers. De speler die de meeste punten in totaal verzamelt, is de winnaar.

Om u een idee te geven :
- een dobbelsteen kan volgende resultaten hebben : 3 voedsel, 1 goed, 2 goederen en 1 schedel, 3 arbeiders, 2 voedsel of 2 arbeiders, 7 munten
- de rampen : 1 schedel = geen effect; 2 schedels = verlies 2 punten; 3 schedels = tegenstanders verliezen 3 punten; 4 schedels = verlies 4 punten; 5 of meer schedels = verlies al je goederen
- voor een overzichtje van de ontwikkelingen ga ik hier passen, sommigen beschermen tegen rampen, anderen zorgen ervoor dat je makkelijker gaat kunnen aankopen, nog andere zorgen voor punten aan het eind van het spel

Titel : Roll through the ages
Auteur : Matt Leacock
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

09-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Space alert


Dit was zo'n spel waar we rijkhalzend hadden naar uitgekeken. Na het lezen van vele goede besprekingen en spelsessies, waren we echt benieuwd wat dit spel allemaal te bieden had. Het veelvuldig uitstellen van de release was dan ook niet zo leuk. Maar oké, we hebben hem nu in onze handen en gaan u even kort trachten in te lichten wat een beestje dit zoal is.

Space alert is een coöperatief spel, net als Shadows over Camelot, Pandemie, de Boomgaard, ... komt het erop aan om samen te werken en om het bord te verslaan. Dit keer bevind je je in een ruimteschip (misschien wel datgene dat je zelf samenstelde in Galaxy Trucker, wat een fantastisch leuk spelletje was) en tracht je je staande te houden tegen de invloeden van buitenaf en de infiltrerende vijanden en virussen in je eigen ruimteschip. Het originele aspect in dit spel is het gebruik van de cd, waarop op bepaalde tijdstippen gevaren door je luidsprekers rollen. Vijand gesignaleerd op afstand T+1, zone rood. Dan weet je dat je als de bliksem je linkerflank (rode flank) zal moeten gaan verdedigen. Ook de communicatie tussen de spelers kan uitvallen, dan wordt het even héél stil rond tafel, alhoewel je nog duizend-en-één dingen zou moeten overleggen. Druk, druk, druk, je hebt maar tien minuten en dan loopt de planningsfase af, dan moeten je manschappen schrap staan om al dat aanstormende geweld tegen te houden en het ruimteschip te behoeden van de ondergang.

Het spel verloopt in twee grote fasen :
In fase 1 wordt alles gepland en kom je via de cd te weten welke gevaren je zoal zult moeten bestrijden.
In fase 2 worden alle acties netjes in volgorde afgehandeld en moet je hopen dat je goed hebt gepland en de strijd overleeft.
Je merkt dat het qua opbouw veel kenmerken vertoond van Galaxy trucker, dus als je dit spel leuk vond, is dit zeker ook een must.

Qua materiaal omvat dit spel héél wat zaken die je nog kent van Galaxy trucker. Het speelbord is een ruimteschip opgebouwd uit kanonnen, schilden, deuren en liften. Het is opgesplitst in een blauwe, rode en witte zone. (dit is vooral belangrijk om te weten welke flank je moet verdedigen tegen welke invloed). Daarnaast zijn vooral de actiekaartjes belangrijk, hiermee ga je je acties plannen. De dreigingskaarten omvatten dan weer héél wat dreigingen die op je af komen (kan in verschillende moeilijkheidsgraden worden opgedeeld). Er zitten vijf spelersfiguren, 2 robotten, 3 raketten en nog wat blokjes in de doos, die worden gebruikt om energie te voorzien, om schade aan te duiden, als batterijen, ...
Daarnaast zijn er nog de trajectsporen, die als voelsprieten boven je schip worden gelegd. Hier komen de dreigingskaarten aan te liggen. Ze komen steeds dichter en dichter en zullen je schip meer en meer schade aanbrengen als je ze niet uitschakelt.



Natuurlijk word je niet onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Je begint met een proefvlucht de eerste keer, om het materiaal te leren kennen en de manier waarop het spel verloopt. Je gaat ook nog geen 12 fasen plannen, maar slechts acht en krijgt maar één planbordje (zie foto boven waar je tot 12 acties plant) Tijdens de planningsfase, ga je de cd opzetten, hij vertelt je wanneer te starten. Je neemt de eerste actiekaarten en zet deze in over de eerste vier planningsvakken (1-4). Nadien neem je de kaarten van planningsfase 2 en mag je de volgende vier planningsvakken vullen (5-8). Je mag de gelegde kaarten uit de vorige planningsfase niet meer veranderen, maar de kaarten die je nog meenam uit de vorige fase mag je wel gebruiken. Wat kan je zoal plannen? Een kaartje heeft twee kanten, de ene kant toont steeds een verplaatsing. Een verplaatsing richting zone rood, zone blauw of een lift om je van het bovendek naar onder te laten voeren of omgekeerd. Daarnaast toont een kaartje ook nog een actie, dit kan het activeren van een kanon zijn, het activeren van een schild of nog een andere activiteit (maar dit gebruiken we niet in de proefvlucht, komt pas later aan bod, activeren robotten, activeren raketten, ...).

Het komt erop aan om tijdens deze planningsfase goed te overleggen wat je gaat doen, eigenlijk mag je elkaar je kaarten niet tonen, maar je mag wel zeggen wat je van plan bent om te doen, bv. ik ga naar de blauwe zone, ik naar de rode, ik blijf in de witte zone, ik ga een kanon bedienen, ik laad een schild in, ik ga energie ophalen voor de schilden en kanonnen, ...

Na 10 minuten heb je alle acties gepland, zijn er ondertussen gevaren op je af gekomen (dit wordt ook op de cd gezegd) en is het de hoogste tijd om alles eens te overlopen. Hiervoor gebruik je het missieverloop-overzicht (op foto rechtsboven). In de volgorde van dit missieverloop-overzicht worden nu verschillende zaken uitgevoerd.
* Dit kan een dreiging inbrengen zijn : een dreiging verschijnt zoals vermeld op de cd. 
* Daarnaast worden de acties van de spelers stap per stap uitgevoerd : de eerste kaart wordt omgedraaid en uitgevoerd bij de diverse spelers.
* Dan volgt er een schadeberekening : er wordt geschoten op de vijanden, zijn ze geraakt, verbuik je energie, ...
* Tenslotte volgen de acties en verplaatsing van de dreiging : de dreiging komt dichter, brengt eventueel schade toe.

Deze stappen worden allemaal overlopen en hopelijk leef je nog tegen het einde van de vlucht. Zo gauw je het systeem een beetje onder knie hebt, kan je het spel spannender gaan maken door echte missies te gaan vliegen en vooral langere vluchten te maken. Daar kom je ook misschien nog eens in energienood en kom je sterkere tegenstanders tegen.
Het spel bevat dan ook nog héél wat kleinere variabelen die het spel telkens weer anders maken, andere vijanden, andere gekozen acties, andere samenstelling van de speelgroep, ... je zal op elkaar moeten inspelen om je trip tot een goed einde te brengen. Oefening zal sowieso nodig zijn om meester te worden in dit spel.

Nu moet ik enkel nog een bemanning vinden die met mij op ruimtereis wil gaan, het spel staat in ieder geval hoog op onze wenslijst om snel te spelen. Dus voelen mensen zich geroepen om Frank de Winne achterna te gaan, laat maar een seintje.

Titel : Space alert
Auteur : Vlaadi Chvatil
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

08-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP5 : Carson city



Dit spel heeft waarschijnlijk geen aankondiging meer nodig. QWG is de laatste tijd, naar mijn bescheiden mening, goed bezig en bracht in Essen vorig jaar weer een spel uit in eigen beheer. Wat het nog leuker maakt, is dat dit een spel is van een Belg, nl. Xavier Georges, die enkele jaren in mindere mate scoorde met het spel Palais Royal bij Hans im Glück. Deze laatste vind ik een ondergewaardeerd spel, een spel waar je zeker je gedachten bij moet houden en waar je alles netjes moet plannen.

Ook in Carson city gaat hij weer die kant op. Toen ik de spelregels voor de eerste maal las, vielen mij twee zaken op. Het spelverloop op zich is vrij eenvoudig, de regeltjes voor het scoren van de punten jammerlijk genoeg des te minder. Waarschijnlijk zal het allemaal wel logisch zijn als je het spel speelt, maar als je het gewoon leest en in de spelregels is het niet eenvoudig.

De spelregels van dit spel kan u in allerlei talen (ook Nederlands) terugvinden op Boardgamegeek, dus ook nu weer ga ik me beperken tot het spelverloop. Dit lijkt me ook het interessantste voor dit spel om in te schatten of het iets voor jou is of niet.

Carson city is in mijn ogen een mix van diverse spellen : planet steam, caylus, oregon, ... Indien u bij het horen van deze namen al geïnteresseerd bent, lees dan zeker verder.

Het spel bestaat uit vier ronden, die op hun beurt bestaan uit vier fasen. Nadien worden nog enkele punten uitgedeeld en de speler met de meeste punten wint het spel.

1) Uitkiezen van de personages : De spelers kiezen om beurten een personage, dit personage bezorgt hen een extraatje en geeft ook de speelvolgorde aan voor de volgende ronde. Deze speelvolgorde kan belangrijk zijn, zeker bij duels die onbeslecht blijven.

2) Het plaatsen van de cowboys : Deze fase kan u vergelijken met het inzetten van de werkers bij Caylus, maar u dient niet te betalen. Je kan een cowboy plaatsen op een actieveld, op een kavel, op een gebouw of u kan passen. Indien u past, mag u geen cowboys meer inzetten, maar neemt u de overige cowboys wel mee voor de duels en de volgende ronde.

3) Het uitvoeren van de acties en duels : Dit mag u wederom vergelijken met caylus, waarbij de verschillende acties in volgorde worden uitgevoerd. Wanneer meerdere spelers dezelfde actie kozen, volgt er eerst een duel (aantal cowboys in voorraad + aantal verzamelde revolvers + dobbelsteenworp) om te zien wie de actie mag uitvoeren.

4) Het einde van een ronde : de rondeteller wordt verzet, de spelers krijgen nieuwe cowboys, de spelers ruilen hun teveel aan geld in voor overwinningspunten, personagekaarten terugleggen, gebouwen aanvullen. 

Dit is in grote lijnen het spelverloop. U merkt het al, een tactisch spel, met héél wat mogelijke keuzes. Bent u dus op zoek naar een tactisch spel voor veelspelers, kan u bij QWG terecht. U heeft zelfs de keuze tussen een gewone uitgave en een Masterprint. Deze laatste bevat hetzelfde speelmateriaal, maar heeft een andere doos (in boekvorm getekend, zodat je ze op hun kant netjes naast elkaar kan plaatsen, andere masterprints waren Leonardo da vinci, Yspahan, ...)



Voor de liefhebbers zet ik hier nog even een overzicht van de acties en de personages.

Mogelijke acties :
- salaris : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 4 dollar (er wordt niet geduelleerd)
- munitie : de speler krijgt de 3 revolvertegel voor de rest van de ronde
- wegen : de speler krijgt 3 wegen uit de voorraad die hij in zijn persoonlijke voorraad legt en ten allen tijde kan gebruiken
- weg : voor elke cowboy die je hier plaatst, krijg je 1 weg (er wordt niet geduelleerd)
- aankoop van kavels : je plaatst de cowboy op een vrij plekje bouwgrond, de prijs is 1 dollar + 1 dollar voor elk aangrenzend gebouw, gebergte of huis
- bouwen van gebouwen : de speler betaalt de kosten van het gebouw waarop hij een cowboy had geplaatst, mag het gebouw plaatsen als hij reeds een bouwgrond heeft en aan de bouwvoorschriften voldaan wordt.
- inkomsten van kavels : 2 dollar voor elke eigen kavel
- inkomsten door cowboys : 2 dollar voor elk sterktepunt in zijn bezit (som cowboys in persoonlijke voorraad en revolvers)
- inkomsten van de dobbelstenen : aantal geworpen ogen van de twee dobbelstenen worden uitbetaald
- inkomsten van gebouwen : moet je geen cowboys plaatsen, wordt sowieso uitgevoerd
- overwinningspunten voor kavels : voor elke twee kavels die je bezit één overwinningspunt
- overwinningspunten voor de sterkte van de cowboys : voor de helft van zijn sterkte overwinningspunten
- overwinningspunten voor gebouwen : één overwinningspunt per gebouw (huizen en gebergtes leveren niets op)
- aankoop van overwinningspunten : per 2, 3, 4 of 5 dollar een punt aankopen

Personages :
- Sheriff : extra witte cowboy om in te zetten
- Bankier : onmiddellijk 9 dollar
- Winkeljuffrouw : ofwel 8 dollar onmiddellijk, ofwel inkomsten verdubbeld voor een specifieke gebouwsoort
- Chinese koelie : 2 wegenstaafjes onmiddellijk en helft van de bouwkosten voor gebouwen
- Kolonist : eigendomstegel mag deze ronde ten allen tijde op een vrije kavel worden gelegd
- Kapitein : onmiddellijk 1, 4 of 9 dollar betalen om 1, 2 of 3 cowboys naar de persoonlijke voorraad te halen
- Huurmoordenaar : gedurende deze ronde 3 sterktepunten extra in duels 

Titel : Carson city
Auteur : Xavier Georges
Uitgeverij : QWG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

07-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP4 : Demetra

   

Dit spel is één van mijn favorieten, dat zal misschien raar klinken, want ik weet dat er zeel veel voor-, maar ook tegenstanders zijn van dit spel. Is dit omdat ik het spel gewoon vaak win? Omdat het thema mij enorm aanspreekt, omdat ik het mechanisme echt doorheb (wat ik niet bij veel spellen heb) of is de eenvoud weer de grootste troef? Ik durf het niet te zeggen, maar bij deze toch een zo objectief mogelijke bespreking.

In Demetra gaan de spelers weer de boer op en proberen ze hun akkers, wijngaarden en hooilanden zo goed mogelijk te beheren. Wat je uiteindelijk vooral in het oog moet houden is het feit dat je twee gelijkwaardige percelen (qua grootte) moet trachten te maken, want op het einde van het spel krijg je twee punten voor elke fiche in het op één na grootste perceel en één punt per fiche voor het grootste perceel. Daarnaast scoor je ook voor de ingebrachte arbeiders en met wat geluk voor de gewasblokjes waarvan jij er nog het meeste hebt.

Elke speler krijgt een gelijk spelersbord (A1-G7), twee starttegels (die wel voor iedereen anders zijn en gelijkmatig uit elkaar liggen), een zichtscherm, een opslagbord, 5 basisarbeiders en enkele gewasblokjes (blind getrokken). In het midden van de tafel ligt het dorpbord waarop de tegels terechtkomen die kunnen worden aangekocht. Daarnaast liggen hier de dorpelingstegels (speciale arbeiders) en komen in de loop van het spel de gebeurtenistegels hier terecht. Deze gebeurtenistegels zijn eigenlijk de klok van het spel. Zo gauw er tien zijn uitgekomen, worden er nog twee rondjes gespeeld en eindigt het spel. Deze tegels zijn meestal zowel voor iedereen positief of negatief en kunnen het spel toch een beetje in de war sturen, maar niet van die aard dat alles nu ineens totaal random gaat worden.

In een speelbeurt mag je twee verschillende acties uitvoeren en heb je keuze tussen de volgende vier acties (opgelet : actie C mag niet na actie D worden uitgevoerd) :

A) gewassen oogsten : zo kom je het snelste aan gewasblokjes, je draait de tegels (ongeoogste zijde) van een perceel om en krijgt de overéénkomstige kleuren gewasblokjes. Maar pas op, dit kan je slechts één keer doen, de tegels liggen dan met hun geoogste zijde naar boven en dienen dan door een arbeider terug omgedraaid worden alvorens je terug kan oogsten.

B) een arbeider in het spel brengen : je kan een arbeider op je speelbord plaatsen of verwijderen. Bij het plaatsen moet je enkel rekening houden met één regel. De waarde van de arbeider (1-2-3) geeft aan aan hoeveel fiches hij moet grenzen om te mogen leggen. Bovendien mag een arbeider nooit tegen een andere arbeider worden gelegd. De specifieke actie van de arbeider wordt onmiddellijk uitgevoerd (bv. oogsten, inzaaien, gewasblokjes nemen, ...)

C) veldtegels vanuit de opslag naar je plattegrond brengen : zo bouw je je perceel uit. Je haalt de tegels (één of twee) van je eigen opslag of die van een tegenspeler. Kies je uit je eigen opslag, dien je de gewasblokjes in de voorraad te leggen (zie actie D), koop je bij een tegenspeler, betaal je het bod in gewasblokjes uit aan deze speler. Je legt de tegel op de overeenkomstige plaats. (Van elke tegel is er maar één in het spel).

D) veldtegels vanuit het dorpbord naar je opslag plaatsen : tegels mogen nooit rechtstreeks van het dorpbord naar je eigen speelbord, dat is de kern van dit spel. Je neemt tegels (één of twee) van het dorpbord en plaatst deze in je opslag. Daarna zet je er een bod op in gewasblokjes. Dit is de prijs die je nu stelt voor die tegel. Er moet een volledige speelronde overgaan vooraleer jezelf deze tegels naar je speelbord kunnen komen. De andere spelers krijgen dus allemaal de kans om de tegels te kopen tegen het aangegeven bod. 

Als er tegels van het dorpbord worden genomen, worden deze onmiddellijk aangevuld. Komen er gebeurtenistegels in het spel, worden deze onmiddellijk uitgevoerd en op het dorpbord gelegd. Zo gauw er tien gebeurtenistegels zijn uitgespeeld, worden er nog twee ronden gespeeld en eindigt het spel. De punten worden uitgedeeld zoals reeds besproken en de speler met het meeste punten wint dit spel.

Titel : Demetra (Key Harvest)
Auteur : Richard Breese
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

06-10-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs