IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Savannah tails


De ontgoocheling van de niet-stenen-husky's was nog maar pas verwerkt of dit spel kwam op de proppen.
Mijn interesse was direct gewekt toen er een wedstrijd liep op BGG om dit spel te winnen. Ik heb me gewaagd aan een poging om eens mee te doen. 
Bedoeling was om te raden welke dieren de Lamont brothers dit maal in hun spel zouden hebben gestopt en welk genre van spel het zou zijn. Ik kwam zelf op het lumineuze idee dat het een biedspel zou worden met vlooien die het beste plekje wilden veroveren op de pels van de sledehonden uit hun vorige spel Snowtails. (u allen welgekend waarschijnlijk)

De wedstrijd zou ik uiteindelijk niet winnen, en eigenlijk moet ik toegeven dat ik een beetje teleurgesteld was in eerste instantie toen dit spel werd bekendgemaakt. Het betrof terug een racespel, maar nu met struisvogels. Ook na het lezen van de spelregels had een enorm déjà-vu gevoel en ik had toen voor mezelf al uitgemaakt dat ik dit spel zou links laten liggen in Essen.

Maar na een tijdje bezinken kwam het toch stilaan in me op om toe te happen, zeker daar de kleine ondersteuning die Fragor games ons al eens heeft gegeven. Ik ben een fan van de broertjes Lamont en het zijn toch zo'n vriendelijke Schotten en vooral kleurrijke figuren in spellenland. Gezien de beperkte uitgave (1000 exemplaren) heb ik dan toch maar gepre-ordered en op zich heb ik hier geen spijt van. De bespreking zal in ieder geval kort zijn.

Veel spelregels komen overeen met snowtails, maar de obstakels die we tegenkomen zijn weer net even anders. Ook de manier van kaartjes uitspelen is een beetje aangepast. Op het modulaire speelbord zijn vijf tracks afgebeeld in verschillende kleuren. De spelers hebben een deck handkaarten die ze in hun beurt uitspelen. Op de kaart staat een cijfer en een kleur, aan jou om na x-aantal stappen (aangegeven op de kaart) te landen op een plek in de aangegeven kleur. Maar pas op, want diverse obstakels zullen je het moeilijker maken. Zo houden leeuwen je tegen, cheetah's nemen je bonuskaarten af en stekelvarkens bezorgen je een time-out, je moet daar stoppen. Drijfzand en op een duin lopen is overigens ook niet zo makkelijk als op de open prairie.

Op het parcours staan waterplassen, deze leveren je bonussen op die je later weer kan gebruiken. In het begin van het spel dien je af te spreken welke bonuskaarten je gaat gebruiken, want alle spelers kunnen deze acties winnen. Zo kan je bijvoorbeeld over andere struisvogels, drijfzand en andere obstakels springen; kan je over andere struisvogels springen als je net achter hen uitkomt; krijg je een joker van vier stappen waarbij je op een kleur naar keuze mag eindigen; hersenen zorgen ervoor dat je een extra handkaart ter beschikking hebt; bij een déjà vu mag je een net gespeelde kaart nogmaals gebruiken en bij een nekstretch mag je op het einde van je beurt nog twee extra passen zetten.



Titel : Savannah tails
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

31-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief augustus
Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwsbrief voor de spellenavond van augustus zou binnen de kortste keren in uw mailbox terecht moeten komen indien u ingeschreven bent hiervoor. Indien u dit nog niet deed, ga dan even naar onze website http://www.spinli.tk en schrijf u even in.

30-07-2010 om 13:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snow tails


Vanaf hier gaat het jammerlijk genoeg bergaf wat de stenen speelstukken betreft.
Toen dit spel werd aankondigd begon ik al de wildste dromen te krijgen over stenen husky's. Het had overigens
perfect gekunnen, want nu heb je kleine houten sleetjes waarmee je gaat racen. Dat oogt toch net dat ietsje
minder dan die fijne figuurtjes.

Het spel zelf daarentegen is wel de moeite. Het is een pure racewedstrijd en het is perfect binnen het thema ingekleed.
Je gaat op hondensledenrace in het hoge noorden. De spelers hanteren allemaal hun slede door er hondenkaarten op te
leggen, des te hoger de kaarten, des te sneller zal je kunnen voortgaan, maar pas op. Een sterkere hond links, zal je naar
links laten uitwijken, een sterkere hond rechts meer naar rechts natuurlijk.

Probeer de obstakels te ontwijken, neem binnenkant bocht, probeer een bonusje mee te grabbelen en zorg er zeker voor
dat je crashes vermijdt. In een beurt speelt een speler 1 tot 3 kaarten, beweegt hij z'n slee over het speelbord en trekt hij
handkaarten bij tot vijf.

De speler die het verste is gevorderd op de track of indien gelijk stand, het meeste aan de binnenkant staat, mag als eerste spelen.
Een speler kan kaarten uitspelen links op de slee, rechts op de slee en naast de slee (de rem).
Daarna telt de speler z'n waarden op en trekt de waarde van de rem hiervan af. Er wordt ook gekeken naar het verschil tussen
de linker- en rechterhond en zo kom je te weten welke beweging je slee zal maken over het parcours.
Je maakt overigens extra snelheid als je ervoor zorgt dat je linker- en rechterhond even sterk zijn.

Indien je crasht tegen een boom, de zijkant van het parcours of een voorligger dien je een crashkaart op handen te nemen, hierdoor
is je handlimiet kleiner geworden. Als je er zo vijf in handen hebt, is het afgelopen. Vanaf het moment dat een speler over de finish vliegt, wordt de lopende ronde nog afgespeeld en wint de speler die het verste is geraakt achter de finishlijn.

Je kan aparte races spelen of kampioenschappen organiseren met verschillende tracks of steeds dezelfde piste. Er worden dan punten uitgereikt afhankelijk van je plaats.

Titel : Snow tails
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games (heruitgave door Asmodée)
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

30-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antler island



Het spel met het hilarische thema en waarbij iedereen z'n eigen hert mag besturen over de hooglanden.
Bedoeling is om een sterk gewei te laten groeien, voldoende voedsel mee te scharen en vooral met veel hindes van bil gaan,
want dit levert punten op.

De speler kiezen op voorhand hun drie acties a.h.v. actietegels op hun spelerstableau. Ze hebben vijf tegeltjes, waarvan één als misleiding kan worden ingezet en één tegel als pas om je actie eventueel een beurt uit te stellen. De mogelijke acties :
- bewegen : naar een aangrenzend gebied of een hoger niveau (niet door drasland, daarvoor zijn de herten te zwaar)
- eten : oprapen van voedselfiches in een regio (max. 5 fiches per speler)
- de liefde bedrijven met de hindes : de hinde wordt van het bord genomen en een punt bijgezet
- een gewei laten groeien : afh. van de voedselfiches die je inlevert, krijg je een groter gewei (één fiche levert al sowieso één gewei op, de overige voedselpunten worden gedeeld door 2 en leveren extra stukken gewei op)

Om het spel te kunnen winnen, moet je hert op z'n minst één keer een gevecht zijn aangegaan en z'n moed hebben bewezen. Dit doe je door je hert bij een ander hert te plaatsen. De aanvaller mag eerst een aantal voedselfiches (max. 3) inzetten. Daarna kan de verdediger zich terugtrekken of ook fiches inzetten. Indien hij zich terugtrekt, wint de aanvaller een gevechtsfiche. Indien hij dit niet doet, worden de geweien gekruist en worden alle voedselfiches opgeteld bij de sterkte van het gewei, de sterkste wint de strijd en krijgt de gevechtsfiche. Bij een gelijkspel wint de verdediger.

Door vechten of uitbouwen van gewei kan je ook ervaringstegels winnen. Deze kan je later in het spel inzetten. Deze tegels leveren een extra bewegingspunt, één extra voedsel of één extra keer paren op. Daarnaast kan je slim vechten door na het vechten een voedselfiche te behouden, een sterk gewei hebben zodat je na de strijd ongehavend eruit komt of kan je burlen. Burlen is het geluid dat herten maken in de paarperiode. De hinden op aangrenzende velden komen dan naar het hert toe.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler 12 (3 spelers) of 10 (4 spelers) punten heeft verzameld.



Variant voor gevorderden : vechtblokjes
De spelers krijgen een aantal blokjes. Bij een gevecht kan de aanvaller een blokje winnen als hij het gevecht wint uiteraard. Je kan dan één blokje van de tegenstander nemen of één eigen blokje terugnemen dat je ervoor verloren had. Je kan van elke andere kleur max. 1 blokje verzamelen. Bij de puntentelling op het einde van het spel krijg je 1 punt voor elk eigen blokje dat je nog hebt en 2 punten voor elk vreemd blokje.

Titel : Antler Island
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

29-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hameln

 

Dit spel is ongetwijfeld het buitenbeentje in de reeks. In de eerste plaats is het zondermeer het mooiste spel dat ertussen zit.
De ratten, de rattenvanger, het houten materiaal, het kleurrijke speelbord, het intregerende thema, ...
Daarnaast is het ook het minst speelbare spel van de bende en dat maakt het oh zo jammer. Ik heb het spel nog maar één keer
kunnen spelen en er zit enorm veel in, maar het komt allemaal zo stroef over.

Je plaats ratten, produceert goederen, verkoopt goederen, huwelijkt kinderen uit, trouwt en betrekt een huis, hebt wat geluk nodig bij geboorten van zoon of dochters, probeert rattenplagen te vermijden, koopt invloed, koopt de rattenvanger om en waarom je in godsnaam de stenen poes zou willen kopen is me nog steeds een raadsel aangezien het geld echt wel schaars is en z'n kracht niet echt zo doorslaggevend.

Ik ga hier dan ook de volledige spelregels niet uit de doeken doen. Het zou het allemaal maar moeilijker maken en bovendien is dit spel
ook bijna niet meer verkrijgbaar. Waarom ik me dit spel dan heb aangeschaft? Wel, ik ben fan van Fragor games en heb sympathie voor
deze mensen, bovendien geloof ik nog wel in dit spel, maar dien ik gewoon het juiste publiek bij elkaar te zoeken om het nog eens
rustig en fatsoenlijk door te spitten. Ik geloof nog steeds dat er, zeker mits wat aanpassingen in de regels, een prima spel in de doos verborgen zit.

Titel : Hameln
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

28-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shear panic



Dit spel was ongetwijfeld de doorbraak voor Fragor. Het werd zelfs in het Nederlands vertaald door 999 games.
Het spel blinkt vooral uit door z'n prachtige speelmateriaal. Ook in de club wordt er telkens naar dit spel gegrepen,
vooral door de kids, en dit is eigenlijk een beetje jammer, want het is best een abstract spel en niet echt toegankelijk voor het
jongere volkje.

De stenen speelfiguren zullen een constante worden bij Fragor Games, jammerlijk genoeg zijn ze er bij de laatste twee spellen
niet meer mee verder gegaan, want dit was toch wel een beetje hun handelsmerk en stempel vind ik persoonlijk.

In Shear panic proberen de spelers door middel van het uitvoeren van acties punten te scoren in vier verschillende tellingen.
Elke actie is maar één keer voorhanden per speler. Je kan dit spel een beetje vergelijken met dammen en schaken qua principe.
Je tracht je speelstukken op de juiste plaats te krijgen.

De verschillende tellingen :
1) tikkertjes voor teams : de spelers scoren 1 punt per schaap dat diagonaal grenst aan een eigen schaap en 2 punten indien ze horizontaal of verticaal naast elkaar staan
2) op bezoek bij Rambo de ram : de spelers proberen hun schapen vooraan in de kudde te krijgen, zodat ze opgemerkt worden door de ram. Wanneer de kuddefiche het bruin telveld bereikt, krijgen de spelers 4 punten als ze in de eerste rij voor Rambo staan, 3 punten voor de tweede rij, 2 punten voor de 3de rij en nog 1 punt voor de 4de rij.
3) op zoek naar het zwarte schaap : de spelers scoren 1 punt als ze diagonaal aan het zwarte schaap grenzen en 2 punten als ze horizontaal of verticaal aan het zwarte schaap grenzen
4) verstoppertje voor de schapenscheerder : de spelers proberen hun schapen zo ver mogelijk van de schapenscheerder te plaatsen. Wanneer de kuddefiche op een bruin veld komt, is er een telling en worden de voorste schapen uit het spel gekomen. Ook bij het laatste bruine veld worden nog schapen uit het spel genomen. Telkens krijgt de speler met schapen op de laatste rij 4 punte, de voorlaatste rij 3 punten, ...

De mogelijke acties :
De spelers bezitten allemaal een actietableau waarop alle acties staan afgebeeld. Als ze aan de beurt komen, kiezen ze een actie en dekken deze af met een fiche. De speler voert de actie uit, hergroepeert de kudde indien die uiteen valt door z'n beweging, verplaatst de kuddefiche (afh. van de gekozen actie), scoort eventueel punten en voert een "paniek in de wei" uit als de kuddefiche op een rood veld eindigt.
- verplaats een schaap : één schaap één stap verzetten
- ram rij : duw één rij of één kolom één veld op (voor/achter/links/rechts)
- diagonaal duwen : duw één rij schapen diagonaal één veld op (enkel vanaf de buitenkant duwen)
- hek : er wordt een virtueel hek geplaatst, waartegen de schapen oplopen
- een kleine stap voor een schaap : één schaap in één richting naar keuze duwen
- bokkensprong : spring met één schaap over een horizontale of verticale rij schapen
- schaap af : draai alle schapen van de kudde een kwartslag naar links of rechts
Voor het hergroeperen wordt er met een dobbelsteen gegooid die aangeeft of je de afgestoten groep horizontaal of diagonaal moet aansluiten.
Bij paniek in de wei voeren we een "verplaats een schaap" uit na het gooien van de kleurdobbelsteen.

De speler met het meeste punten op het einde van het spel wint. Je moet ook wel minstens één schaap overhebben op het speelbord.

Titel : Shear panic (door 999 games uitgebracht als "Paniek in de wei")
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games (999 games)
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

27-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overgangsetappe 2 : Fragor Games


Fragor Games werd opgericht in augustus 2004 door de Schotten Fraser en Gordon Lamont.
In de jaren na hun eerste release (Leapfrog - dat we jammerlijk genoeg niet in de clubcollectie hebben), is
Fragor games uitgegroeid tot één van de belangrijkste "kleine" uitgevers ter wereld.

Alle spellen zijn ontworpen door Fraser en Gordon en voorlopig zijn zij de nood nog niet voor het publiceren
van werk van andere auteurs. Hun doel is het verdelen van spellen met een hoge kwaliteit zowel voor niet-spelers als veelspelers.

www.fragorgames.com
fragorcontact@yahoo.com

26-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cities


Qua artwork gaan we niet ver weg van Wadi, dat merkt u aan bovenstaande foto zelf ook wel.
Ook nu weer komen de tegeltjes terug, met exact dezelfde kleurtjes. Maar nu gaat u van de natuur naar de stad.
U probeert de mooiste stad samen te stellen en zoveel mogelijk punten te scoren.

Dit laatste is echt wel de kern van het spel, punten scoren. Er zijn dan ook al 3 spelniveaus voorzien in de basisregels om
op verschillende manieren aan je punten te komen. Het spelprincipe komt overeen met take it easy, het spel dat je in principe
met zoveel spelers kan spelen als je wil. Het is dan ook jaren te spelen geweest in mega-formaat op de jaarlijkse beurs van Forumfederatie.

Ook in Cities is één speler de "meesterbouwer". Iedereen beschikt over een identieke set tegels, de meesterbouwer trekt telkens blind een tegel en roept welke tegel de spelers dienen te gebruiken in de bouw van hun stad. De speler die op de beste manier z'n stad samenstelt en z'n figuren op strategische plaatsen weet in te zetten, zal dit spel winnen.

Het spel begint met drie starttegels die de meesterbouwer ook trekt, hoe je deze tegels legt mag je kiezen, zolang ze elkaar maar raken met een punt. (dus niet met de zijden tegen elkaar)

Elke ronde bestaat uit drie fasen :
1) de meesterbouwer trekt een nieuwe tegel en roept deze af
2) alle spelers leggen deze tegel aan
3) alle spelers (ver)plaatsen (eventueel) een toerist

Stap 1 zal wel duidelijk zijn, in stap 2 leggen de spelers een tegel met minstens 1 hele zijde aan een andere tegel. Je mag de tegel draaien zoals je wil. De stad die de speler bouwt, mag max. 4 x 4 tegels groot zijn. In stap 3 heeft een speler verschillende opties :
- een toerist uit de voorraad op de nieuwe tegel inbrengen
- een toerist vanop het speelbord naar de nieuwe tegel verplaatsen
- een toerist die reeds op het speelbord stond 1 veld horizontaal, verticaal of diagonaal verzetten naar een tegel naar keuze

Zo gauw alle tegels op het speelbord zijn gekomen, eindigt het spel en worden punten geteld volgens het afgesproken niveau.

Een speler krijgt punten voor een zone van bezienswaardigheden of parken als er een toerist staat. Een groter aanééngesloten gebied levert natuurlijk méér punten op. (aantal velden geeft aantal punten weer). Meerdere toeristen in één zone scoren toch maar 1 keer.

De verschillende niveaus kan u op uw gemak nalezen op de site van Emma games indien u dit wenst, maar u heeft nu toch hopelijk een zicht op de manier waarop het spel dient gespeeld te worden.

Mijn korte mening : zoals gezegd gelijkend op take it easy en ik vind deze laatste een beter spel, het is abstracter met al die kleurtjes. Hier is er maar een thema bijgesleurd vind ik persoonlijk. Net zoals bij take it easy is het getel wel een héél gedoe, je bent langer aan het tellen, dan aan het spelen, zeker als je een deftig tempo aanhoudt. Ik vind dit spel zeker niet te vergelijken met Wadi qua niveau. Het is iets totaal anders, enkel jammer dat Martyn het dan toch volledig op elkaar heeft laten gelijken. (dit was misschien wel om commerciële redenen). Het spel heeft wel enkele nominaties op z'n actief, dat verbaast me dan weer niet, want qua familiespel of instapspel is dit zeker te pruimen. Wat wel telkens fijn is, is dat op de website ook nu weer varianten werden toegevoegd, het is geen must, maar die-hards kunnen daar dan toch terecht voor dat net ietsje anders.

Titel : Cities
Auteur : Martyn F
Uitgeverij : Emma games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+ (ook afh. van niveau)

25-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wadi & Wadi - de wachters


Het spel met de stromende rivier. Wadi bestaat uit een aantal tegels die willekeurig kunnen worden opgebouwd. Er worden enkele scenario's beschreven in de spelregels en ook op de website kan u terecht voor andere startopstellingen. Dit is zeker al een pluspunt van dit spel.
Het spel zelf is eenvoudig en goed. Vaak heb ik het over het opbouwen van de kunde van auteurs, wel Martyn is naar mijn bescheiden mening begonnen met z'n voorlopig beste spel.

De spelers proberen in dit spel zoveel mogelijk punten te scoren door hun sjadoefs (pompen) op strategische plaatsen in het spel te brengen en de omringende gronden te bevloeien met waterfiches. Natuurlijk zullen ook de tegenspelers profiteren van je goedheid. 't Is maar kwestie van op de juiste manier van al die goedheid te profiteren. Na elke ronde verhuist het water stroomafwaarts en komt de rivier stilaan droog te staan. Als alle waterfiches zijn verdwenen van het spelbord, eindigt het spel en worden de punten geteld.

Enkel de landtegels waarop een waterfiche ligt, zijn geldig. Een speler kan de punten enkel incasseren als ze in rondom een eigen sjadoef staan (horizontaal, verticaal en diagonaal). Bovendien is het speelbord onderverdeeld in stukken door de vertakkingen van de rivier. Een sjadoef kan enkel punten scoren in z'n eigen regio.

In een beurt kan een speler opteren voor twee mogelijke actites :
- een sjadoef bouwen en een waterschijfje pompen
- twee waterschijven pompen

Een sjadoef bouwen moet op een leeg veld gebeuren dat niet horizontaal of verticaal grenst aan een reeds bezette landtegel met sjadoef. Ook als er een waterschijfje ligt, mag er geen sjadoef worden gebouwd. Tenslotte zijn ook de waditegels (rivier) verboden terrein. Enkel wanneer het niet meer anders kan (naar het einde van het spel toe) mag een speler ervoor opteren om z'n sjadoef op een plaats te zetten grenzend aan een vreemde sjadoef.

Je kan waterfiches pompen die horizontaal, verticaal of diagonaal aan je sjadoef grenzen. Deze fiche kan uit de rivier komen, maar evengoed vanop een landtegel. Op elke landtegel mag wel maar één waterfiche liggen. Je mag niet naar de rivier pompen. Dezelfde sjadoef kan meer dan 1 keer per beurt pompen.

Titel : Wadi
Auteur : Martyn F
Uitgeverij : Emma games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-40 min.
Leeftijd : 8+



Tijdens Spiel 2009 kwam Martyn F met een uitbreiding op de proppen voor zijn eerste telg Wadi.
Met "de wachters" wordt het spel nog een beetje tactischer en strategischer aangezien elke speler nu een gebied kan gaan reserveren.
Op zich heeft de uitbreiding weinig om het lijf : het omvat vier kegelvormige pionnen in de 4 spelerskleuren. Daarnaast is er ook nog
een extra doorschijnend tegeltje toegevoegd met een pijl erop (deze uitbreiding noemt "de splitsing", maar hierover later meer)

Als je de uitbreiding gebruikt, hanteer je de basisregels zoals gewoonlijk. De auteur vermeldt wel dat je bouwregel B (het plaatsen van een sjadoef horizontaal of verticaal aan een andere sjadoef omdat je geen andere mogelijkheden meer hebt), best weg laat vallen.

Na de eerste speelronde zetten de spelers om beurt hun wachter in op het speelbord (op een leeg vak). Ze reserveren hiermee de tegel waarop en de omliggende tegels (horizontaal en verticaal) van de wachter. Sjadoefs en waterschijven die in het verboden gebied liggen blijven gewoon staan. Het is echter wel verboden om in dit gebied nieuwe sjadoefs of wachters te plaatsen. Ook waterschijven mogen niet van of naar dit gebied verplaatsen. Een sjadoef die in een verboden gebied staat mag wel pompen naar een landtegel die niet in het verboden gebied ligt.

Voor elke speelbeurt dient de speler z'n wachter te verplaatsen naar een nieuwe plaats. Ook nu gelden de normale plaatsingsregels.
In plaats van de te verplaatsen, mag een speler z'n wachter ook terugtrekken. Hij kan dan niet meer op het speelbord geplaatst worden. Indien de waterschijven van het speelbord verdwenen zijn, mag je je wachter zelfs niet meer terugtrekken.
De speler die als eerste z'n wachter terugtrekt, krijgt 2 punten, de tweede krijgt er nog één, de andere spelers krijgen geen punten meer voor het terugtrekken van de wachter. Wie z'n wachter niet terugtrok, krijgt zelfs vier strafpunten.

De splitsingstegel wordt gebruikt bij een scenario waarbij de rivier zich in twee delen splitst. Als het water op de splitsingspijl komt, wordt de helft van de waterfiches over de ene arm, en het andere deel over de andere arm verdeeld. Bij oneven aantal gaat de overschot mee in de richting van de pijl.

Deze mini-uitbreiding is niet direct een superuitbreiding, maar het is wel een leuk hebbeding en het maakt het spel toch weer net ietsje anders.

Titel : Wadi - de wachters
Auteur : Martyn F
Uitgeverij : Emma games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-40 min.
Leeftijd : 8+

24-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overgangsetappe 1 : Emma games
We sluiten met Goldsieber even de langere reeksen van uitgeverij van de maand. De volgende dagen gaan we even kennis maken met kleinere uitgeverijen, of uitgeverijen waarvan we maar enkele spellen in de collectie hebben zitten.

Dit geeft ons ook de gelegenheid om de iets onbekendere spellen en uitgeverijen eens aan bod te laten komen. Hopelijk vinden jullie het even interessant en niet te willekeurig, want er kan elke dag weer iets anders verschijnen.

We beginnen alvast met onze eerste "kleine" uitgeverij : Emma Games



Op hun website vinden we volgende inleidende tekst over de uitgeverij :

"Emma Games geeft spellen uit die bestemd zijn voor een breed publiek. Je zult in het assortiment geen zwaar strategische spellen vinden. Maar ook geen pure geluksspellen.

 

Voor mensen die niet vaak spelen is er een online (voorbeeld)spel. Bovendien zijn de spelregels helder gestructureerd.

 

Om de veelspeler tegemoet te komen, bevat elk spel genoeg tactische mogelijkheden en beslismomenten. En in de meeste gevallen is een extra verdiepingsslag mogelijk met varianten of enkele extra spelregels."


Gegevens :

Emma Games
Van der Duyn van Maasdamstraat 95
6535 VT Nijmegen
The Netherlands
+31-(0)6-47055481
http://www.emmagames.nl

De spellen van Emma games :
Wadi
Wadi uitbreiding : de wachters
Cities
TWRS

Deze laatste titel staat als enkele niet in het blauw en het ziet er niet naar uit dat dit snel zal zijn.
Martyn F kwam dit jaar in Essen op de proppen met dit stratische, abstracte spel bestaande uit een
titanium gelaserd spelbord en mondgeblazen glazen speelstukken. Klinkt toch allemaal mooi hoor ik u denken.
Wel u kan dit spel vergelijken met een nieuwe Aston Martin DB9; mooi qua vormgeving, maar ook belachelijk duur. (een slordige €500!)
Toch is er één verschil : een autoliefhebber zou indien hij het budget had zeker overgaan tot een aankoop van zo'n stalen ros,
maar of de die-hard-spellenliefhebber zijn duurverdiende euro's gaat besteden aan TWRS daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Nog één bedenking bij Emma games, de auteur is wel erg trots op z'n werk. Zo erg zelfs dat hij de speldozen voorziet van z'n naam.
Niets ongewoons, ware het niet dat de naam de ganse zijkant van de dozen bedekt. Een beetje chauvinisme mag, maar trop is teveel.

23-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mississippi Queen
    

Dit is er zo ééntje als formule dé, maar dan op het water, een racespel eerste klas. Houdt u van dit genre en konden ook snowtails of savannah tails u bekoren, dan is dit misschien wel een must-have. De spelers gaan om ter snelste met hun scheprad-stoomboot over de Mississippi varen om Mississippi Queen te worden.

Het startveld wordt klaargelegd, de spelers zetten hun boot met het rode rad (snelheid) op 1 en het zwarte rad (kolen) op 6 klaar in de vaarrichting die ze wensen. In een beurt mag een speler steeds eerst kosteloos de snelheid met 1 vermeerderen of verminderen, wil hij nog verzetten betaalt hij voor elke zet 1 kool extra. Daarna wordt de boot voortgezet in de vaarrichting. Het aantal vakjes dat hij mag doen, komt overeen met de snelheid. Moet een boot ergens wenden (om bijvoorbeeld niet op de kant te geraken), dienen er kolen te worden ingezet. De eerste wending van 60° is bij elke zet gratis. Kom je toevallig op een vakje waar een tegenstander staat, dan kan je die opzij duwen, maar moet je een punt van je zet opgeven.

Vanaf het moment dat een speler op een lege tegel komt in de rivier, wordt een nieuw deel aangebouwd. Afhankelijk de moeilijkheidsgraad kan je de rivier kort houden of langer maken. De speler gooit met de richtingsdobbelsteen om te bepalen naar waar de rivier zal kronkelen. Indien je het spel wil beëindigen wordt de landingsmodule aangebouwd volgens dezelfde methode. De speler die als eerste zijn boot tot aan de landingsmodule krijgt, wint het spel. Kom je ooit in het spel zonder kolen te zitten, mag je nog varen zolang je geen kolen meer nodig hebt. Gebeurt dit toch val je uit het spel.

Dit is in het kort de basisversie van het spel. Hiermee moet je beginnen om het principe te leren kennen, maar dan komt de tactischere variant op de proppen. Nu dienen de spelers ook passagiers gaan op te halen. Als er rivierdelen in het spel komen met huizen op, worden er passagiers opgezet. Je kan deze oppikken door aan te leggen aan de aanlegsteiger, maar dit kan enkel met de snelheid 1. Je mag maximum 2 passagiers meenemen en deze moeten van verschillende eilanden zijn. De volgorde van zetten komt overeen met die van de eerdergenoemde racespellen. Diegene die het verste vooropligt, maakt de eerste move. Je kan nu enkel winnen als je als eerste aankomt op de landingsmodule met twee passagiers.

Er is ook een uitbreiding verschenen "the black rose" waarin er nieuwe riviertegels komen met zandbanken (waarop je kan vastlopen), drijvend hout (waardoor je snelheid vermindert), kolenmijnen (waar je je koolvoorraad terug kan bijvullen). Daarnaast zijn er wat extra regels als je bijvoorbeeld met twee boten speelt, er kunnen nu kolen worden overgegeven als je naast elkaar ligt. Voor de variant is een extra boot voorzien die wordt ingezet door de speler die als laatste speelt, deze boot kan de wedstrijd niet winnen, maar kan roet in het eten gooien van andere spelers. Het zetten van de Black rose verloopt zoals voor de andere boten, maar mag maximaal 1 kolenpunt in z'n beurt gebruiken.

Titel : Mississippi Queen
Auteur : Werner Hodel
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

22-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pfeffersäcke
    

Weer zo'n mooie, oudere Goldsieber staat er vandaag op het programma. Pfeffersacke ofte Medieval merchants is een overheersingsspel. Je gaat proberen om over het ganse bord je kantoren (huisjes) te plaatsen en indien mogelijk de meerderheid te halen. Hiervoor zal je grote winsten en vooral invloed kunnen opstrijken en het spel winnned afsluiten.

Qua speelbord en materiaal doet dit spel me erg denken aan Funkenschlag. Ook hier worden huisjes geplaatst op dorpen en steden, zijn er verbindingswegen die aangeven hoeveel het kost om van de ene naar de andere stad te geraken, is er een tellijst die bijhoudt hoeveel huisjes je op het spelbord hebt, zet er papieren geld, maar daar stopt het dan ook wel. Thematisch en qua gameplay zijn het toch nog wel verschillende spellen.

De spelers krijgen aan het begin van het spel startkapitaal, al hun huisjes (waarvan ze één op de waarderingslijst zetten), twee geleidebrieven (waarmee ze in de loop van het spel even kunnen manipuleren bv. 2 huizen bouwen ipv 1, verdubbeld inkomen of twee kantoren openen ipv 1), de stadzegels worden netjes onder de spelers verdeeld en men richt in een willekeurige kleine stad een kantoor op als startplaats. De pion op de lijst wordt één plaats naar beneden gezet.

Het spelverloop :
- een stadszegel leggen
- kantoren uitbreiden en/of ontvangsten innen
- basisinkomen innen
- een nieuw kantoor openen
- invloedspunten ontvangen

1) In het begin van de beurt moet een speler een stadszegel plaatsen op een stad met hetzelfde aantal punten (in grote steden).
Het getal duidt ook aan hoeveel huisjes er kunnen worden opgericht en hoeveel punten er verdiend kunnen worden.

2) Voor elke stad waar de speler een huisje heeft, moet hij nu beslissen of hij het kantoor uitbreidt of dat hij de winsten wil ontvangen. Deze keuze kan voor elke stad verschillend zijn. Je krijgt enkel winsten in grote steden (kleine steden leveren niets op)
- om een kantoor uit te breiden moet er nog een vrije plaats in de stad zijn. De speler plaatst één huisje erbij, op de stadszegel indien die er nog ligt zonder kosten, op het bord als de stadszegel al wel weg is, maar ook vergoeding voor de bank (afh. aantal spelers)
- om winsten te innen mag de stadszegel nog niet uitgereikt zijn, de speler krijgt inkomen afhankelijk van het aantal vrije velden in die stad (ook afh. van aantal spelers). De winst hangt dus niet af van het eigen aantal huizen, maar van het aantal lege plaatsen.

3) Iedereen krijgt een basisinkomen (afh. aantal spelers bv. 4 spelers = 6 gulden)

4) Een nieuw kantoor openen :
- in een grote stad : indien je nog geen kantoor had daar, als de stad verbonden is met een stad waar je al een kantoor hebt, waar natuurlijk nog plaats is voor één huisje en waar het stadszegel nog ligt of heeft gelegen. De speler betaalt het bedrag dat op de handelsweg staat aangegeven aan de bank.
- in een kleine stad : er kan slechts één kantoor worden geopend in een kleine stad, je verplaatst je huisje op de lijst en op de waarderingslijst een vak verder.

5) Invloedspunten ontvangen :
De speler plaatst nu al z'n huisje die in het midden van de steden staan op de eerste vrije plaats op de ring rond de stad en scoort afhankelijk de meerderheid. Heeft de speler absolute meerderheid dan krijgt de speler de stadszegel (er kan niemand meer huizen plaatsen dan de actieve speler), indien er nog geen absolute meerderheid is en alle huizen zijn gebouwd, krijgt de speler die de meerderheid heeft de helft van de punten en het stadszegel, indien er nog geen absolute meerderheid is en alle huizen zijn nog niet gebouwd, er gebeurt voorlopig niets.

Het spel eindigt direct als alle kleine steden een kantoor hebben (de lijst staat dan op nul) of als alle stadszegels zijn uitgereikt of als er gedurende een hele ronde geen enkele speler een nieuw kantoor geopend heeft.
De spelers krijgen nu nog 2 invloedspunten voor elke gebied waarin ze minstens één kantoor hebben en per schijf van 20 gulden die de speler nog heeft, krijgt hij een punt.

Titel : Pfeffersäcke
Auteur : Christwart Conrad
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

21-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Löwenherz
    

Löwenherz is de oorspronkelijke versie van het gekende spel "Domain" ofte "Leeuwenhart" (van 999 games).
In dit spel trachten de spelers hun eigendom gedurende het spel uit te breiden en vast te houden. Dit kan door te veroveren, maar
ook door compromissen te sluiten met de buren, zodat deze je alleszins niet meer aanvallen.

De spelers dienen het bord op te zetten zoals in de spelregels is aangegeven, geoefende spelers kunnen een speelbord at random opstellen.
De startspeler draait telkens eerst een actiekaart om, hierop staan 3 acties afgebeeld of een speciale "zilverfonds".
Daarna beslissen de spelers met hun stemkaarten voor welke actie ze kiezen. Nu voeren eerst de spelers die actie 1 wilden uitvoeren, hun actie uit, daarna voeren de andere spelers actie 2 en 3 uit (naar gelang ze hebben gekozen). Zijn er echter 2 of meer spelers die dezelfde actie kozen, volgt er een machtsproef aangezien de meeste acties slechts door één speler kunnen uitgevoerd worden. Bij de actie "zilverfonds" krijgen de spelers voor elk gebergte in hun gebieden één punt op de machtstabel. Uiteraard draait het in het spel ook altijd hierom, de machtspunten.

De acties :
- dukaten : iedereen kan deze actie kiezen, de spelers krijgen het aantal dukaten afgebeeld op de kaart
- grenzen plaatsen : je plaatst deze om een gebied te kunnen bezetten, afh. de kaart mag de speler 1, 2 of 3 grenzen zetten (volgens de regels die ik hier niet ga beschrijven)
- ridder plaatsen of gebied uitbreiden : een ridder uit de voorraad inzetten of een gebied (afgesloten met grenzen) met twee velden uitbreiden
- twee ridders plaatsen of één ridder plaatsen en een gebied uitbreiden met 1 of 2 velden
- politieke kaart : je krijgt een politieke kaart op handen

Machtsproef :
De betrokken spelers bieden tegen elkaar op met dukaten om de bewuste actie uit te voeren, komt er geen akkoord dan volgt er een duel. In een duel nemen de spelers een aantal geldkaarten in de hand die ze willen inzetten. De winnende speler voert de actie uit, geeft het geld aan de bank, de andere spelers behouden hun geld. Bij gelijke stand mag niemand de actie uitvoeren en behouden de spelers hun geld.

Waardebepaling :
Als een gebied volledig wordt omsloten door grenzen dan behoort het gebied tot de speler die in het gebied staat. Hij krijgt hiervoor machtspunten, overeenkomstig met de tabel die op de overzichtskaart staat afgebeeld. Verliest een speler in de loop een deel van het gebied, verliest hij eveneens de machtspunten van dat stuk gebied.

De politieke kaarten zorgen op hun beurt voor een manipulatie van de spelregels : met een bondgenootschap kan je je gebuur tot bondgenoot maken, je valt elkaar niet meer aan. Een overloper mag een ridder verwijderen bij een tegenstander en een eigen ridder inbrengen. De dukatenschat levert natuurlijk dukaten op en de leenkaarten leveren machtspunten op aan het einde van het spel.

Einde van het spel : Als de actiekaart "de koning is dood" wordt omgedraaid eindigt het spel onmiddellijk. de spelers krijgen nog één keer punten voor elk gebergte dat in hun gebied ligt en punten voor de leenkaarten. De speler die het meeste punten heeft, wint het spel.

Titel : Löwenherz
Auteur : Klaus Teuber
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

20-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goldland

    

We gaan met onze goede vriend Kramer op schattenzoektocht. Het speelbord wordt elke keer weer opnieuw opgebouwd en is dan ook elk spel weer anders. De spelers spelen avonturiers die rijkdom gaan zoeken diep in een onontgonnen land. Na het lezen van de spelregels kwam ik al gauw tot de conclusie dat er recent nog een spel met hetzelfde concept werd uitgebracht, nl. Bakong van Asmodée.

De spelers zijn in het bezit van een rugzak waarin ze diverse voorwerpen verzamelen. Deze hebben ze nodig om bepaalde gevaren te kunnen doorstaan. Als je een gevaar hebt doorstaan, mag je een kamp opslaan op deze tegel, later mag je dan ook zonder problemen deze tegel passeren. Op sommige plaatsen kan je schatten gaan opgraven, als je twee eenheden voorraad kan opgeven. Deze schatten zijn 3 goud waard. De spelers gaan ook steeds werken naar een eindveld waar ze een amulet kunnen ophalen, ook dit amulet levert 3 goud op.

Ook avonturierschijven leveren tussen 2 en 5 punten op. Deze kan een speler verkrijgen door de meerderheid aan kampen te bezitten op een welbepaald gevaar. Om zo'n gevaar te trotseren geef je de gevraagde voorwerpen af en plaats je een kamp (je mag er overigens meerdere plaatsen als je elke keer de nodige voorwerpen kan afgeven).

In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren in willekeurige volgorde. Hij mag ook afzien van één of meerdere acties.
- avonturiersfiguur bewegen : afhankelijk van hoe vol zijn rugzak zit, kan een speler meer of minder stappen zetten, de vrije plaatsen in de rugzak geven aan hoeveel stappen je kan zetten over de ononderbroken wegen. Onderbroken wegen kunnen ook gepasseerd worden, maar dan dienen er extra voorwerpen te worden afgegeven.
- uitrustingsgoederen verwerven : de speler krijgt de uitrusting die op de tegel staat afgebeeld, voorwerpen die overlappen krijg je allemaal, voorwerpen die naast elkaar staan, daaruit mag je kiezen. Je moet niet alles meenemen.
- ontdekken : je legt een nieuwe tegel aan en bouwt aan het speelbord horizontaal of verticaal aan het reeds opgebouwde bord.

Dit spel is dus weer overduidelijk een actiepuntenspel. Het blijft in mijn ogen toch wel steeds overeind. Je komt steeds meer te weten over het speelbord. Je kan resoluut gaan voor avonturen, het amulet op het einddoel of schatten opgraven. Welke de juiste winnende combinatie zal blijken te zijn, laat ik u weten als ik er een partijtje heb opzitten.

Titel : Goldland
Auteur : Wolfgang Kramer
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

19-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doge
    

Houdt u van Morgenland? Blind bieden en hopen dat u het overwicht haalt? Dan is dit spel zeker iets voor u.
De spelers krijgen elk stemschijven met waarden 0,1,1,2,2,3,3 en 7 kaarten met de provincies op van de stad Venetië.
Door het inzetten van deze stemschijven proberen ze huizen te bouwen in de provincies, die later kunnen worden omgezet
in paleizen. Het eerste paleis mag je bij 3 huizen inruilen, het 2de bij 4, het 3de bij 5 huizen, enz. Ben jij overigens het sterkst
vertegenwoordigd in een provincie dan kan je ook de raadsheren voor je kar spannen, zij leveren een extra stem op bij het
bepalen van de winnaar bij de stemming.

Een speelbeurt verloopt telkens in 2 grote delen : stemschijven in gebieden plaatsen - stemming in de gebieden en bouw van de paleizen
1) de spelers kiezen gelijktijdig dicht een provinciekaart en leggen hierop dichte stemschijf(ven). De kaarten worden opengedraaid en de stemschijven worden blind op het speelbord geplaatst. Dit wordt 3 of 4 keer herhaald (afh. aantal spelers).
2) de volgorde van de stemmingen wordt bepaald door de kaarten die onderaan op het speelbord liggen. Nadat alle provincies zijn gedaan, worden de kaarten terug geschud en voor de volgende beurt klaar gelegd (afwisselend de bruine en blauwe kaarten). De winnaar van de stemming wordt bepaald door de waarde van de stemschijven op te tellen (evt. 1 extra punt voor een raadsheer die de speler willekeurig op het spelbord mag plaatsen, met uitzondering van z'n eigen provincie). De winnaar van een stemming krijgt de controle over de raadsheer en mag twee huizen bouwen , de tweede mag één huis uit z'n voorraad op het bord plaatsen. Bij gelijke stand mogen meerdere winnaars 2 huizen plaatsen, niemand krijgt controle over de raadsheer. De huizen worden zoals bovenstaande regel omgeruild in paleizen.

Je wint het spel als je aan één van de volgende drie voorwaarden voldoet :
- in elk stadsdeel een paleis
- in 5 stadsdelen in totaal 7 paleizen hebben
- in 4 stadsdelen in totaal 8 paleizen hebben

Titel : Doge
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

18-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ab die post
   

In deze knotsgekke race gaat u uw vliegtuig als snelste proberen tot de eindbestemming te krijgen en als het even kan nog passagiers mee te nemen onderweg ook. U heeft 3 mogelijke vliegroutes, de binnenbaan is de kortste, maar ook de gevaarlijkste. De relatief veilige buitenbaan is dan misschien weer niet snel genoeg, dus kiest u voor de gouden middenweg, maar dan vliegen daar weer te veel tegenstanders in de weg die u moet ontwijken. Een racespel, zo zijn er ondertussen al wel erg veel, het unieke aan dit spel is dat u niet met dobbelstenen moet gooien om uw stapjes vooruit te zetten, ook geen kaarten uitspelen. U dient te schudden met het donderwolkje, waarin gekleurde knikkers zitten. De kleur bepaalt de snelheid die je haalt, maar pas op voor de zwarte knikker want deze veroorzaakt een orkaan.

In een beurt sprokkel je eerst reserveonderdelen en nadien ga je vliegen.
- Je trekt de bovenste kaart van de reserveonderdelen en legt deze open voor je af, maar pas op, als je een derde rode driekaart trekt verlies je al je driekaarten.
- Nadien mag je gaan vliegen, als je reserveonderdelen hebt ter waarde van minstens 4 punten. Je schudt het wolkje en zet het aantal stappen vooruit aangegeven door de gekleurde knikker (groen = 2; blauw = 3; rood = 4 en geel = 5). Je mag tegenstrevers voorbijsteken, eindig je op hetzelfde veld, dien je achter het reeds aanwezige vliegtuig te blijven. De start en aankomst moet wel in dezelfde baan zijn. Is er een zwarte knikker zichtbaar, is het orkaan en worden alle spelers getroffen. Afhankelijk van de baan waarin je je bevindt, dien je reserveonderdelen te gebruiken om je vliegtuig te herstellen (binnenbaan = 8; midden = 4; buitenbaan = 2). Wie niet genoeg reserveonderdelen bezit, moet al zijn kaarten afleggen en terug opnieuw beginnen.
- De speler die als eerste in de helft van het bord geraakt, neemt de passagier mee, hij legt de kaart voor zich af (deze levert extra punten op aan het eind van de rit). Indien een speler door een orkaan opnieuw dient te beginnen, kan iemand anders de passagier oppikken.

Zodra het eerste vliegtuig het doelvliegveld haalt, eindigt de lopende ronde en worden punten verdeeld. (winnaar = 7; 2de = 5; 3de = 4; 4de = 3; 5de = 2; 6de = 1 punt, vliegtuig op startveld = 0 punten, passagierkaart = 2 punten). Er worden wedstrijden gehouden tot een speler aan de 15 punten komt.

Titel : Ab die post
Auteurs : Helga Huber & Hermann Huber
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

17-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bordspelplaza is de naam
Liefste spellenliefhebbers,

Vandaag kom ik met extra goed nieuws. Vol trots kan ik u aankondigen dat vanaf vandaag een nieuw nederlandstalig forum zal worden opgestart.
We nodigen u allen vriendelijk uit om eens langs te komen op http://www.bordspelplaza.eu

Als u zich even registreert, kan u ook deelnemen aan de gesprekken, vragen stellen, spellen zoeken, aankopen of verkopen, ...
Het is vooral de bedoeling op een gezellige manier over onze hobby te keuvelen en de laatste nieuwtjes mee te pikken.
Ik hoop dan ook dat u in grote getale zal langskomen op het nieuwe forum.

16-07-2010 om 14:14 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Via Romana
   

We bouwen de gallische provincie van het Romeinse rijk netjes uit in dit spel. We bouwen onze kastelen in de steden en plaatsen de mijlstenen op de wegen en in de stad. Van zo gauw een volledige route volzet is, zowel de weg als aangrenzende steden, volgt er een waardering en kunnen er stadmarkers (punten) en extra handkaarten verdiend worden.

In een beurt volgt de speler volgende acties :
1) aan het begin van een beurt mag een speler niet meer dan 7 handkaarten hebben, heeft hij er meer moet hij het teveel onmiddellijk afleggen.
2) bouwen door het uitspelen van kaarten : hier kunnen zich vijf situaties voordoen (zie onder), een speler mag tot 3 kaarten spelen in een beurt
3) twee extra handkaarten nemen en de beurt beëindigen

Bouwregels :
- twee kaarten van dezelfde kleur uitspelen : bouwen van een kasteel in een lege stad van de gespeelde kleur
- één kaart in een kleur : een mijlsteen zetten in een lege stad van de uitgespeelde kleur
- één kaart in een kleur : een mijlsteen zetten op een weg (de weg geeft aan welke kleur kan worden gespeeld), de mijlsteen moet steeds grenzen aan een bezette stad of vorige mijlsteen
- één kaart in een kleur met bepaald symbool : twee mijlstenen op een weg zetten (de kleur en het symbool moeten overeenkomen met de kleur van de weg en het symbool van de aangrenzende stad), de mijlsteen moet steeds grenzen aan de stad of vorige mijlstenen
- joker = twee willekeurige kaarten : een mijlsteen zetten in een lege stad of op een weg

Indien er een weg volledig is volgebouwd en de aangrenzende steden ook zijn voorzien van een kasteel of mijlsteen volgt er een waardering. De speler die het sterkst vertegenwoordigd is, neemt de stadmarker, dit zijn punten op het einde van het spel. De andere spelers nemen een aantal extra handkaarten (gelijk aan het aantal mijlstenen die ze hebben). Alle mijlstenen worden van de weg genomen en er wordt een wegwijzer geplaatst (deze weg is nu niet meer beschikbaar).

Als alle wegwijzers zijn geplaatst, wordt er nog één ronde gespeeld en eindigt het spel. De spelers krijgen punten voor hun stadsmarkers, de waarde van de steden waar hun kastelen staan, de speler die het spel beëindigt krijgt twee extra punten en tenslotte kan de speler ook vijf extra punten winnen als hij de vier stadsmarkers verzameld die op z'n opdrachtkaart staan (die aan het begin van het spel wordt uitgedeeld)

Titel : Via Romana
Auteurs : Christian Fiore & Knut Happel
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

16-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saba
    

Paleisopbouw, waar hebben we dat nog gezien? Oh ja, bij "Cleopatra and the society of architects" van Days of Wonder. Eigenlijk is het idee compleet hetzelfde, maar de gameplay van dit spel is dan toch maar een flauw afkooksel. In een speelbeurt gaan de spelers grondstoffen verzamelen, deze inruilen om een stuk van het paleis te bouwen en dan een speelfiguur inzetten. Een torenboog is minder waard dan een bron en deze is dan weer ietsje minder waard dan een zuil. Tenslotte krijg je op het einde van de beurt een actiekaart waarmee je leuke dingen gaat kunnen doen in de volgende ronden. Je mag op het einde van je beurt trouwens maar 3 actiekaarten en 7 grondstoffen meenemen.
Als alle paleisonderdelen gebouwd zijn of wanneer de eindkaart verschijnt, eindigt het spel en wint de speler met de meeste figuren op het paleis.
Er is ook nog een expertenvariant voorzien in het spel, waarbij er extra actiekaarten worden gebruikt.

Even toegelicht :
- nemen van grondstoffen : de spelers hebben twee grondstofkaarten die langs beide kanten bedrukt zijn (zodat de vier verschillende grondstoffen vertegenwoordigd zijn). In een beurt kiest de speler één van de openliggende kaarten, neemt de grondstoffen van de markt (2,3 of 4), schuift de andere grondstoffen een plaatsje op, draait de gebruikte grondstoffenkaart om en vult de markt terug aan met de genomen grondstof (uiterst links = 2 stuks)
- paleisdelen bouwen :  op het spelbord liggen drie bouwkaarten open, indien een speler beschikt over de nodige grondstoffen om één deel te bouwen mag hij deze kaart nemen en bouwen (let op : de 2de kaart kost 1 munststuk extra, de 3de kaart 2 muntstukken). De speler bouwt het passende paleisonderdeel op de juiste plaats en zet er een speelfiguur op.  De bouwkaarten worden naar boven geschoven en aangevuld. Waardeer je een onderdeel op, dan geef je de reeds aanwezige figuur terug aan de bewuste spelen. Deze mag als troostprijs zijn pion verzetten op de "serail", deze is bepalend bij gelijke spelen.
- de schattenkamer : sommige actiekaarten tonen een schattenkaart, bij het uitspelen van deze worden het aantal figuren in de schattenkamer en op de balkonnen geteld en gewaardeerd. De winnaar mag een extra figuur op de schattenkamer zetten.
- de stadsdelen : bij het inbrengen van een figuur gaat een speler delen van de stad bezetten. Deze delen leveren extraatjes op vanaf de volgende beurten. De eerste figuur die je in de stad zet, kost overigens één goudstuk, de tweede kost twee goudstukken.

Titel : Saba
Auteurs : Christian Fiore & Knut Happel
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

15-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pizza paletti
   

Pizza's maken en om ter snelste leveren, dat is hier de boodschap. Het speelbord wordt samengesteld uit verschillende tegels, zodat het steeds anders is. Je kan netjes werken in een vierkant, waarbij alle winkels en klanten netjes rond het centrum zitten of in een lange straat zo dat je kilometers zal moeten malen om tot de klant te geraken. Naast het bord liggen de opdrachten, de ingrediënten en deeg en bij elke opdracht ligt nog een gesloten huisnummer.

In een beurt gooi je met drie dobbelstenen, deze leg je bij je voertuigen : je brommertje (1 dobbelsteen) en je auto (2 dobbelstenen). Het aantal ogen gaan bepalen hoeveel vakjes je je brommertje en auto mag verzetten. Er liggen drie opdrachten open, je gaat alle ingrediënten kopen in de winkels en stelt zo snel mogelijk de gevraagde pizza samen. In elke winkel mag je max. 3 zaken kopen (1ste kost 1, 2de kost 2 en 3de kost 3).

Als je een pizza hebt samengesteld, meld je dat en dan mag je het huisnummer dat bij de opdracht ligt omdraaien. In de volgende ronde ga je dan zo snel mogelijk naar dit huis proberen te geraken, voor eventueel andere spelers het kaas van je brood snoepen (als ze ook deze pizza kunnen vormen). Diegene die eerst arriveert krijgt zijn verdiende loon, geld en de opdrachtkaart. Nadat alle 15 opdrachten zijn gespeeld wordt het geld en de gewonnen opdrachtkaarten opgeteld en de speler met de grootste som, wint het spel.

Titel : Pizza paletti
Auteur : Udo Schotten
Uitgeverij : Goldsieber
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 6+

14-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs