IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba : El presidente


Dit spel is geen losstaand spel, het is een uitbreiding van het populaire bordspel Cuba. In de grote vierkante doos (formaat Cuba, maar een beetje dunner), vinden we niet al te veel materiaal, een kleinere doos had dan ook op z'n plaats geweest, maar misschien heeft men om esthetische redenen hetzelfde formaat van doos gebruikt.

In de doos vinden we een klein stukje spelbord dat perfect aansluit op het spelbord van Cuba, een houten presidentswagen, 6 nieuwe personagekaarten, 2 ezelskaarten, 6 grote schipkaarten, 8 statuutkaarten, 5 nieuwe gebouwen en één perstegel.

Het spelprincipe van Cuba wordt in dit spel gewoon gehanteerd, er komen slechts enkele variaties aan bod afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt. Zowel de schipkaarten, nieuwe gebouwen als statuutkaarten zijn facultatief, je beslist aan het begin van het spel of je ze al dan niet gebruikt. Door alle statuutkaarten te gebruiken, kan je bijvoorbeeld twee ronden langer spelen. De personagekaarten en ezelskaarten die in het spel komen, hangen af van met hoeveel spelers je speelt.

En in deze personagekaarten zit nu net het verschil met het basisspel. Elke speler kan nu éénmaal in de actiefase ervoor kiezen om een nieuwe personagekaart te kiezen. Deze liggen open op het nieuwe spelbordje. Je voert de bijpassende actie onmiddellijk uit. Elk personage kan maar één keer per ronde en dus maar door één speler gebruikt worden.
- de danser : je wordt de nieuwe startspeler (de oorspronkelijke regel vervalt)
- de musicus : je krijgt direct 2 pesos
- de dagwerker : je mag al je grondstoffen (die je op dat moment bezit) stockeren
- de havenmeester : je mag 2 schepen die naast elkaar liggen van plaats verwisselen
- de advocaat : je mag onmiddellijk de actie van een eigen gebouw uitvoeren, je betaalt hiervoor 1 peso
- de revolutionair : je krijgt 1 overwinningspunt

Op het einde van de actiefase wordt er een evenement van de president afgehandeld, afhankelijk van de plaats waar de presidentswagen staat.
De evenementen :
1. elke speler stuurt in de volgende ronde 2 personages naar het parlement
2. in de volgende ronde wordt de parlementsfase overgeslagen
3. degene die zijn foreman speelt, mag ineens zijn werker verplaatsen (deze beweegt dus twee keer)
4. iedere speler mag 1 peso betalen en één van zijn gebouwen overbouwen, hij betaalt eventueel het verschil tussen de gebouwen
5. de leider verliest 2 overwinningspunten
6. elke speler mag, beginnend van de startspeler, een grondstof van de markt nemen

Deze uitbreiding voegt echt wel iets toe aan het spel. Vond u Cuba al leuk, dan moet u het zeker eens proberen met deze uitbreiding, het vult het spel nog verder aan en maakt het mijns inziens zelfs nog beter. Gewoon eens proberen zou ik zeggen (ik ben kandidaat om mee te spelen).

Titel : Cuba : El presidente (uitbreiding)
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

13-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuba


In den beginne werd dit spel nogal vaak in één adem met Puerto Rico vernoemd. Geen idee of de setting er iets mee te maken heeft of het spelprincipe, het lijkt misschien wel een beetje op elkaar, maar toch moeten we stellen dat het twee diverse spellen zijn.
Ben je een spellenliefhebber pur sang, dan zal je ongetwijfeld wel plezier beleven aan Cuba, je hebt veel keuzemogelijkheden, het speelbord en de materialen zijn erg knap en de sfeer klopt eigenlijk wel volledig.

Net zoals bij Machiavelli, Koningsburcht, Puerto Rico, ... ga je hier door middel van karakterkaarten je acties kiezen. Uiteindelijk ga je zelfs alle karakters gebruiken, behalve één. Deze éne die je achterhoudt, is nochtans erg belangrijk, want die zal bepalen hoeveel stemmen je zal krijgen in de laatste fase waarin wetten zullen gestemd worden waarmee je de punten kan scoren (en hier draait het toch om).
Het stemmen van de wetten maakt dit spel eigenlijk ook zo aantrekkelijk, je kan nog flink wat geld op tafel gooien om toch maar een wetsvoorstel goed te keuren en malafide praktijken horen nu éénmaal tot Cuba.

Het spel wordt gespeeld in 6 ronden, die op hun beurt bestaan uit 5 fasen :
- wetsvoorstellen : de bovenste kaarten van elke stapel worden omgedraaid (elke stapel bestaat uit 6 kaarten)
- actiefase : de hoofdmoot van het spel, het kiezen van karakters (4) om beurten en het uitvoeren van de bijbehorende actie
- parlementsfase : de verschillende wetsvoorstellen worden gestemd (2 van de 4 worden uitgevoerd)
- statuutfase : verwerven van overwinningspunten door het voldoen aan de wetten
- einde van de ronde : overige grondstoffen die niet zijn opgeslagen afgeven, volle schepen verdwijnen, klaarmaken volgende ronde

Einde van het spel :
Na zes ronden krijgen de spelers voor elk gebouw nog 2 overwinningspunten. De speler met de meeste punten wint het spel.

De karakters :
- werkman : activeer velden op je spelersbord (pion op speelbord plaatsen en grondstoffen en producten (max. 2) verwerven)
- handelaarster : kopen en verkopen op de markt of alternatieve acties één grondstof of product naar keuze
- architect : betaal en bouw een gebouw uit de stock en leg het op je spelersbord of alternatief 1 of 2 punten scoren
- magazijnier : activeer de gebouwen op je speelbord (in de rij en kolom waar je pion reeds staat)
- burgemeester : producten verkopen in de haven en punten scoren of alternatief 2 of 4 pesos opstrijken

Zo heeft u in grote lijnen toch al een zicht op wat dit spel inhoudt. Natuurlijk draait alles weer om de gebouwen (die ik hier niet allemaal ga bespreken) en het tactisch spelen in de parlementsfase wanneer er wetten gestemd moeten worden. Het leuke hieraan is dat je in het begin van een ronde weet, waar je naartoe moet werken. Je zal dus zowel op korte, als op lange termijn moeten denken en punten sprokkelen waar mogelijk.

Titel : Cuba
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers :  2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 150 min.

12-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De koningsburcht


De koningsburcht is weer zo'n titel van Eggertspiele die The game master in huis heeft gehaald en naar mijn bescheiden mening
was dit een enorm goede zet. Het spel straalt klasse uit en kan gerust de vergelijking met "de kathedraal" doorstaan. Het materiaal
is prima in orde, dat is het minste wat ik kan zeggen.

In dit spel bouwen de spelers gezamenlijk aan de koningsburcht. Bovendien proberen ze ook de nuttige plaatsen in het kasteel in te nemen met hun arbeiders om aan het einde van het spel extra punten te verzamelen.
In een beurt kiezen de spelers een personagekaart waarmee ze bepaalde acties kunnen uitvoeren. Deze personages worden wel in een bepaalde volgorde afgeroepen en dit maakt het allemaal nog interessanter.

In een speelronde (12 à 15 afh. aantal spelers) gaan de spelers eerst blind een karakterkaart kiezen.
Daarna worden de karakters in volgorde afgehandeld :
- arbeiders : op deze kaart worden grondstoffen uit de voorraad gelegd
- bode : je ontvangt 8 muntstukken
- handelaar : je plaatst een figuur bij een ossenkar en bekomt de overeenkomstige grondstof, ook andere spelers krijgen grondstoffen, maar moeten er één afgeven aan de wachttoren
- metselaar : je neemt één soort grondstof van de wachttoren, je mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor geld uitbetaald, tenslotte mag je ook max. 2 figuren in de burcht laten postvatten
- steenhouwer : kan een grondstof kopen die op de arbeiderkaarten liggen, mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor punten, tenslotte mag je ook max. 2 figuren in de burcht laten postvatten
- arbeiders (deel 2) : je ontvangt de grondstoffen die nog op de kaart liggen, je mag max. 2 gebouwen bouwen en krijgt hiervoor de helft van de punten
- bouwmeester : je krijgt 5 punten voor ieder gebouw dat die ronde is gebouwd, je ontvangt alle karakterkaarten terug op handen

Voor het oprichten van gebouwen heb je grondstoffen nodig, er moet telkens met minstens 3 verschillende bouwmaterialen gewerkt worden en bovendien moet de waarde exact overeenkomen met het gebouw (niet meer of niet minder). Indien je zilver gebruikt, wordt er één zilver in de smidse gelegd (belangrijk einde spel).

Het inzetten van figuren in de burcht is erg belangrijk, aangezien deze op het einde van het spel punten opleveren. Ik ga nu niet alle gebouwen overlopen, maar sommige leveren punten op voor aantal gebouwde torens, andere voor gebruikt zilver, nog andere voor het aantal figuren in de burcht, ...

Er is ook een variant voorzien in dit spel, dan gebruik je de winterkant van het spelbord en de winterkaarten. Deze kaarten zijn eigenlijk gewoon gebeurteniskaarten die de normale gang van zaken een beetje in de war kunnen sturen. Het is dan ook geen must, maar als je eens wat verandering wil, kan je dit gerust eens erbij nemen.

Kort maar krachtig : leuk spel, niet al te moeilijk en na één spelletje heb je de smaak zeker te pakken en wil je het opnieuw spelen om een eigen verzonnen tactiekje toe te passen (en eer er bij mij al een tactiekje te binnen schiet, dan moet het echt wel meevallen).

Titel : De koningsburcht
Auteur : Inka en Markus Brand
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

11-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam : masters of trade


Het familiespel Rotterdam krijgt meer diepgang dankzij deze uitbreiding. Of de diepgang van de Westerschelde daarentegen ondertussen al verbeterd is, dat blijft een vraagteken. Het enige probleem dat ik met een uitbreiding als deze heb, is dat het niet ten goede komt aan de eenvoud van het spel. Het voegt wel ineens héél wat regeltjes toe, die het spel uiteraard tactischer maken.

De grootste verandering is dat je niet meer gezamenlijk de fasen doorloopt, maar dat je je acties gaat plannen op voorhand. Er wordt ook niet meer tot 12 maar tot 15 punten gespeeld. Door enkele kleine aanpassingen zijn de foutjes uit het basisspel weggemoffeld en wordt het spel tactischer, leuker en heb je een beetje meer in de hand. Ook de onderlinge strijd wordt opgedreven, door het openliggen van alle kaarten. Wie eerst komt, eerst maalt!

Een een opsomming van de nieuwe tactische mogelijkheden :
- handelen in grondstoffen om te speculeren en voorraden aan te leggen
- producten verhandelen om geld te genereren of punten te verzamelen
- fabrieken bouwen om mee te profiteren van de aanlevering van grondstoffen
- meerdere keren dezelfde actie in een speelronde uitvoeren
- de productkaarten in de havens liggen open
- de opdrachtkaarten zijn gezamenlijk waardoor de concurrentie ontstaat
- de scheepskaarten liggen open en kunnen gekozen worden

De nieuwe acties waaruit een speler kan kiezen door het plaatsen van z'n dokwerkers op het extra speelbord :
1) reder : 2 schepen plaatsen en laden, ontvangst 1 grondstof en verhandelen grondstoffen
2) kapitein : varen met schepen door 2 keer een kleur tek iezen
3) scheepsmaat : ontvangst van 1 scheepskaart per schip op een ankerplaats
4) verlader : overslag en productie in alle havens
5) handelaar : producten verhandelen, max. 3 transacties
6) marketeer : 1 opdracht uitvoeren
7) kassier : geld ontvangen
8) fabrikant : 1 fabriek bouwen

De hoofdacties blijven dus in zekere mate ongewijzigd, maar de keuzemogelijkheden des te groter. Het maakt het ganse spel toch interactiever en meer geschikt voor de veelspelers onder ons.

Titel : Rotterdam : masters of trade (uitbreiding)
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Tijdsduur : 90 min.

10-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam : port of Europe


Rotterdam is in mijn ogen het spel dat een stijlbreuk aankondigde bij the Game master. Je merkt de evolutie in de spellen enorm duidelijk en bij Rotterdam begon er stilaan iets te groeien dat zou eindigen in een zeer mooi product, nl. opera (waarover u later nog leest).

Rotterdam is een familiespel met een rondel. Dit is een spelmechanisme dat we vooral kennen van de tactische spellen van Eggertspiele zoals Imperial, Hamburgum, ... Hier duidt de rondel eigenlijk gewoon de gang van zaken aan, de diverse fasen worden hierop afgebeeld, zodat ze zeker in volgorde worden afgehandeld. En het spel is op zich ook erg eenvoudig. Je probeert punten te scoren door opdrachten uit te voeren.
Deze opdrachten bestaan erin om verschillende producten te kunnen afleveren. Deze moeten op hun beurt verzameld worden door het vervoeren van grondstoffen in de haven van Rotterdam. Probeer de juiste grondstof wel in de juiste havenloods binnen te krijgen, want anders levert het echt niets op.

De spelers gaan om ter snelste voor 12 overwinningspunten, dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en wint de speler met de meeste punten.
De ronden volgen elkaar snel op en doorlopen de volgende fasen :
1) schip plaatsen en grondstof laden : de spelers zetten om beurten een schip, beladen met een grondstof naar keuze, in een startpositie in de haven
2) varen over de Maas : elke speler kiest om beurt één kleur. Alle boten die een vaargeul voor zich hebben in die kleur worden een stap vooruit gezet.
3) scheepskaarten : indien een boot op een scheepsvak met anker terecht is gekomen, krijgt deze speler een scheepskaart, deze kunnen altijd in de eigen beurt worden uitgespeeld.
4) overslag en verwerking in de havens : de schepen die het juiste dok hebben bereikt krijgen productkaarten, de schepen gaan terug in de spelersvoorraad. Arriveert het schip met de verkeerde grondstof, gaat het schip terug naar de voorraad, maar krijgt de speler geen productkaart.
5) producten ruilen : de spelers mogen producten met elkaar ruilen, zo kunnen opdrachten sneller worden vervuld
6) opdrachtkaarten inleveren : max. één opdracht per ronde vervullen door de juiste productkaarten af te geven, je krijgt een nieuwe opdrachtkaart

De scheepskaarten die je in de loop van het spel kan verdienen, zorgen ervoor dat je hier en daar kan gaan manipuleren.
Het is dus een erg makkelijk en vlot spelletje, dat zeker bij niet-veel-spelers hoog zal scoren. Het thema is mooi en het materiaal goed uitgewerkt. Er is een kleine geluksfactor in het verzamelen van productkaarten en het al dan niet aankomen van je schepen. Je kan tegenspelers echt wel pesten door een verkeerde kleur voor hen te kiezen. Het ruilen is een oplossing voor foute productkaarten, maar uit ervaring weet ik dat weinig mensen toegevingen doen en er enkel voor zichzelf gespeeld wordt.

Titel : Rotterdam : port of Europe
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

09-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ontembare stad


Met dit spel volgde de grote doorbraak voor The game master. De ontembare stad was dan ook het eerste spel dat ik van hen leerde kennen
en in de collectie opnam. En het is een goed spel, zeker als je terugkijkt in de tijd, moet je toegeven dat dit spel een hoog familiespelgehalte heeft en de klassiekere spellenspelers zeker zal kunnen bekoren. Om van een topspel te gaan spreken heeft het dan misschien weer net dat ietsje te weinig om het lijf, maar indien je op zoek bent naar een leuk uurtje tijdverdrijf, durf ik u deze zeker aanraden.

In dit spel ga je bouwgronden kopen en er gebouwen op plaatsen. Zoals vaak wint diegene die op het juiste moment de juiste gronden en gebouwen zal kunnen plaatsen. Het spel eindigt à la Catan vanaf het moment dat een speler een aantal punten heeft behaald (afh. aantal spelers).
Het spel verloopt in verschillende fasen :
1) Inkomsten en gebeurtenissen : er wordt een kaart van de trekstapel omgedraaid en elke speler die reeds gebouwen in die kleur heeft gebouwd, ontvangt (eventueel vermeerderd met een gebiedsbonus) inkomsten. Let op, voor de kaart wordt omgedraaid is er een belasting en mag geen enkele speler meer dan 5 bouwstenen hebben (het teveel wordt afgelegd). Komt er een gebeurtenis uit de trekstapel, wordt deze afgehandeld.
2) Fase 2 is de kern van het spel waarin een speler verscheidene zaken kan gaan doen :
- gebouwkaarten kopen en verkopen (tegen halve prijs)
- gebieden kopen (max. 2 per beurt), door er hun ridder op te zetten
- gebouwen plaatsen (max. 2 per beurt) (met aandacht voor enkele bouwregels)
3) Puntentelling (het aantal gebouwen die je op het spelbord hebt staan, zijn je punten)
Tenslotte zijn er nog invloedkaarten die je krijgt als jouw scorepion exact op een rood vakje eindigt. Met deze kaarten ga je een beetje kunnen manipuleren.

Dit is het basisspel, er is ook nog een variant voorzien met enkele aanpassingen.
Zo zijn er de grootmeesters, die ook punten opleveren, voor de speler die de meeste gebouwen van die bepaalde kleur hebben gebouwd.
De bouwmeesters wisselen van eigenaar als er een andere speler meer gebouwen heeft in die kleur.
Je kan spelen met een historische opbouw, de gebouwkaarten tonen A,B,C en D op de achtergrond en dan laat je ze gewoon in die volgorde uit de stapel komen (raad ik altijd aan om zo te doen)
Overname door isolement zorgt dan weer voor wat extra tactiek. Indien je erin slaagt om de ridder van een tegenstander te isoleren, neem je het stukje land van die speler in.

Titel : De ontembare stad
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 75 min. 

08-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Block it!



Dit spel is zonder enige twijfel de grootste teleurstelling die ik ooit had bij spellen van The game master.
Het lijkt wel tof en het idee is goed, maar het doet het gewoon niet. Het werkt niet, zelfs na meerdere
partijtjes heb ik mijn gevoel niet kunnen aanpassen.

Bedoeling van het spel is om jouw eigen blokken op het speelbord te krijgen. Dit doe je door de tegels te draaien
en ervoor te zorgen dat er vier tegels een vierkant vormen met jouw kleur.

Eerst en vooral is de geluksfactor al doorslaggevend, aangezien een dobbelsteenrol zal bepalen wat je moet doen.
De mogelijke acties :
- een tegel 90° draaien met de klok mee
- een tegel 90° draaien tegen de klok
- een tegel 2 x 90° draaien met de klok mee of twee aparte tegels 90° draaien met de klok mee
- een tegel 2 x 90° draaien tegen de klok of twee aparte tegels 90° draaien tegen de klok
- twee tegels ruilen van plaats (zonder te draaien)
- verwijderen van een blokje op het speeelbord (nadien heb je nog een extra beurt overigens)

Deze laatste regel maakt het ook een vogelpikspel, waarbij je het nodige geluk moet hebben om op het juiste moment nog eens
blokken van een tegenstrever van het bord te gooien. Elkaar pesten is leuk, maar deze manier zorgt enkel voor een hoop frustratie en
slaande ruzie als je het spel niet tijdig opbergt.

Zelf schrijft The game master dit spel aan als een familiespel om te spelen met de jongeren kinderen. Misschien dat sommige kinderen hiermee
wel een kwartiertje zoet zijn, maar meer dan dat zit er volgens mij niet echt in. Misschien kan u het spel best eens onderwerpen aan een testronde, misschien heeft u een ander idee over dit spel, maar mij hoeft u niet als speelpartner te vragen.

Titel : Block it!
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15 min.

07-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Section X


Het minste wat je kan zeggen van dit spel, is dat het een vreemde eend in de bijt is.
De cover doet me wat denken aan een combinatie van het windkracht 10-spel en de Rambo-reeks.
Stoer ... dat wel, maar om nu te zeggen dat er een ijzersterk spel achter de gevel schuilt, dan moet ik u jammerlijk genoeg teleurstellen.
Ook dit spel moet je waarschijnlijk weer binnen de juiste context bekijken. Heb je nog nooit geproefd van het "betere" spel, dan is dit misschien wel een leuk introductiespel.

De spelregels zijn dan ook vrij eenvoudig. Je probeert met je "gevangenen" een weg te banen onder de oceaan naar het aangrenzende vasteland, maar pas op, want de wachters zitten je op de hielen en tunnels zouden wel eens kunnen instorten. Bovendien is er verdeling in de gevangenis en probeert elke speler gewoon z'n eigen huid te redden en de andere clans het leven zuur te maken.

In een beurt doorloop je 3 fasen :
- een tegel nemen (indien hij er nog geen drie heeft, anders moet je onmiddellijk naar fase 2)
- een tegel plaatsen, verwisselen, verplaatsen of draaien
- gevangen verplaatsen of deur (ver)plaatsen

Als er drie gevangenen van een speler het vasteland bereiken, worden de bewakers gealarmeerd en blazen ze de tunnels op. Enkel gevangenen die in een schuilplaats zitten (op sommige tegels) blijven leven. Indien geen enkele speler nog vijf gevangenen overheeft om in veiligheid te brengen eindigt het spel onmiddellijk, zijn er één of meerdere spelers die geen vijf gevangenen meer hebben, wordt er een laatste ronde gespeeld. De speler die het meeste gevangenen kan bevrijden wint het spel.

Dit is een kort overzicht van wat Section X te bieden heeft. De eerlijkheid gebiedt mij wel om te zeggen dat er enkele kleinere regels zijn die ervoor zorgen dat bouwen, verplaatsen, draaien, ... niet zomaar willekeurig kan gebeuren. Je kan tunnels claimen door je deur erop te plaatsen. Je kan tactisch spelen en tunnels van elkaar proberen af te nemen. Maar of dit het spel nu beter maakt ???
The game master geeft zelf ook weer varianten aan die het spel attractiever zouden moeten maken. Maar of zeven ipv vijf gevangenen die het spel beëindigen; open tegels ipv gedekte tegels of het onderling wisselen van spelbeurten daar nu echt aan tegemoet komen, dat blijft ook voor mij een open vraag.

Titel : Section X
Auteur : Chislaine Van den Bulk
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

06-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skyline of the world


Soms heb je van die spellen, ze zien er niet echt uit, maar ze zijn zo goed. Dat gevoel had ik bij Union pacific, ook bij Hanze en in zekere mate ook bij deze skyline of the world.

Moeilijk is dit spel zeker niet, de spelers trachten op de juiste momenten de juiste etages van een gebouw te bouwen. Je scoort punten voor penthouses (5de verdiep), het hoogste verdiep op bepaalde plaatsen op het speelbord en je krijgt 2 punten als je je opdracht kan uitvoeren die je aan het begin van het spel krijgt.

Een spelbeurt bestaat uit 3 fasen : een inkomstenfase, een bouwfase en een koopfase.
En zoals in vele spellen het geval, is ook het geld hier het grote probleem.
- In de inkomstensfase krijg je een uitbetaling voor je beste gebouw of gebouwenreeks (horizontaal en verticaal aan elkaar grenzende gebouwen)
- In de bouwfase mag je etages bijbouwen op het speelbord
- In de koopfase kan je etages kopen die je in volgende rondes kan inzetten

Een extraatje dat in het spel verwerkt zit, zijn de bonuskaarten. Je krijgt er al drie aan het begin van het spel en krijgt er één extra telkens een tegenspeler een penthouse bouwt. Deze bonuskaarten tonen figuren die je gaat proberen na te bouwen op het speelbord, hiervoor krijg je ook geld.

De bouwregels zijn op zich ook vrij simpel : je mag maximaal 5 verdiepen bouwen, je mag enkel een penthouse bouwen als je reeds een andere etage in het gebouw hebt, je mag niet op een eigen verdiep bouwen en je moet natuurlijk het juiste verdiep op de juiste plaats zetten. Een eerste verdiep kost 1 miljoen, het 2de kost 2 miljoen, het 3de vier miljoen, het 4de zes miljoen en het penthouse kost de volle 10 miljoen. Dit is een hele investering, want je moet eerst het verdiep aanschaffen voor tien miljoen en dan nog eens tien miljoen bouwkosten betalen. Daarnaast levert een penthouse wel overwinningspunten op en maar telt het niet bij de inkomstenfase.

Als u deze bespreking leest, is het waarschijnlijk allemaal vrij abstract, maar het speelt erg vlot en makkelijk. Net zoals bij de meeste spellen die the game master heeft uitgebracht in de beginperiode doet de auteur er enkele tips gratis bovenop.

Titel : Skyline of the world
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4 
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

05-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel Amsterdam


Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit spel er niet erg aantrekkelijk vind uitzien. Het doet me een beetje denken aan zo een gepersonaliseerd spel van één of ander bedrijf of stad. Je kent nog wel die aangepaste ganzenborden of mens-erger-je-niet-en met reclame op. Vandaar dat dit spel een beetje uit mijn gezichtsveld was verdwenen. Tot onze goede vriend Pieter Syroit me meldde dat hij dit spelletje had gespeeld en leuk had bevonden.

Mijn interesse was natuurlijk ineens gewekt en ik gaf hem carte blanche om dit spel mee te brengen uit Essen. Voor dit spel kan je zeker enkele mensen bij elkaar vinden, aangezien het een eenvoudig, redelijk snel familiespel is. De bedoeling van dit spel is als eerste een aantal bezoekers naar je hotel te lokken. Met andere woorden de proppers van Amsterdam moeten in gang schieten en volk zien te versieren.

Het spelbord is opgebouwd uit 25 tegels waarop gebouwen staan afgebeeld (koffieshops, herenhuizen, cafés, musea en de meisjes van plezier).
De tegels hebben een dag- en nachtkant die kunnen worden omgedraaid door de burgemeester of nachtwachter er te laten passeren. De toeristen komen aan per bootje op de gracht die rond het spelbord ligt.

In een beurt gooi je met de dobbelstenen en plaats je de boot het aantal gegooide ogen verder op de vaart. Daarna zet je een toerist af aan het aangrenzende plaatsje (in een bocht blijft de toerist staan en kan hij later worden opgepikt). Je plaatst een hotel op een kruispunt van vier gebouwen en tot slot verplaats je de burgemeester en nachtwachter om fiches om te draaien. Indien er zich op de omgedraaide tegel toeristen bevinden verplaatsen die zich naar een andere tegel met dezelfde functie (een broek vol goesting blijft dus een broek vol goesting).
Zo gauw een speler erin slaagt door tactisch te spelen 12 toeristen rond zijn hotel te krijgen, wint hij het spel onmiddellijk. (15 toeristen bij 2 spelers).

U merkt het ook : eenvoudige spelregels, toch tactische zetten mogelijk, maar wel afhankelijk van een dobbelsteenworp. Alhoewel onze goede vriend Hans van Tol ook varianten heeft voorzien waarbij iedereen een aantal zelfde stappen moet zetten met burgemeester en nachtwachter.

Dit is echt zo'n spel dat té weinig uit de speelkast komt, het zorgt in ieder geval voor het juiste gevoel bij spelers. Je kan een beetje tactiek in je spel steken, maar je moet ook niet je hoofd gaan breken.

Titel : Hotel Amsterdam
Auteur : Hans Van Tol
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

04-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van The Game Master

Tactische spellen :
- Het koopmanshuis
- Opera
- Cuba
- El presidente (uitbreiding Cuba)
- De ontembare stad

- Het verraad (uitbreiding De ontembare stad)
- De koningsburcht
- Rotterdam
- Masters of trade (uitbreiding Rotterdam)
- Skyline of the world


Kaartspellen :
- Tien
- Koe zoekt boer
- Gooische koeien
- Klussen met koeien

Familiespellen :
- Tobago
- Hotel Amsterdam

- Zwarte kater
- Section X
- Block it!

Deze onderverdeling heb ik zelf provisoire in elkaar geknutseld, dus schiet niet op de pianist aub.
Ook in de familiespellen is een nodige dosis tactiek nodig en andersom zijn de tactische spellen best in familieverband
te spelen. Een gedetailleerdere uitleg van de spellen mag u de komende dagen verwachten.
(de spellen in blauw zitten in onze collectie)

03-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over The Game Master

The Game Master ontwikkelt gezelschapsspellen voor iedereen. The Game Master staat garant voor eindeloos spelplezier door de grote mate van interactie en variatie in de spellen. Het eerste strategiespel, De Ontembare Stad won De Nederlandse Spellenprijs 2005. Het jaar daarop wist The Game Master met Skyline of the World de tweede prijs te behalen. En in 2008 wint ook Cuba de Nederlandse Spellenprijs en werd genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2008.

Moderne thema's
De bordspellen gaan niet alleen over Ridders en Grootmeesters. The Game Master kiest ook voor moderne thema's als de Rotterdamse haven en het driedimensionale bouwspel Skyline met penthouses. Met het hippe kaartspel 10, in speciale Retro uitvoering, wordt op originele en humoristische wijze ingespeeld op de populariteit van poker. 

Spellen op maat voor bedrijven
De spellen die The Game Master uitgeeft zijn ontwikkeld door een eigen team van specialisten. Elk nieuw spel heeft zijn eigen karakter, spelwerking, vormgeving en uitstraling. The Game Master ontwikkelt regelmatig spellen op maat voor verschillende organisaties. Uiteenlopend van een ondernemersspel voor filiaalmanagers tot een voorlichtingsspel voor tienermeisjes. En voor meerdere doeleinden: als kerstpakket, relatiegeschenk, marketing instrument, communicatiemiddel of voor trainingen op diverse niveaus. 

Adres :

The Game Master
Raadhuisplein 31
2914 KM Nieuwerkerk aan den IJssel
Nederland
Tel.nr: (+31)0180-320057
Fax nr: (+31)0180-320309
Email: info@thegamemaster.nl
(bron : website The Game Master)

02-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand augustus

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

The Game Master

01-08-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Savannah tails


De ontgoocheling van de niet-stenen-husky's was nog maar pas verwerkt of dit spel kwam op de proppen.
Mijn interesse was direct gewekt toen er een wedstrijd liep op BGG om dit spel te winnen. Ik heb me gewaagd aan een poging om eens mee te doen. 
Bedoeling was om te raden welke dieren de Lamont brothers dit maal in hun spel zouden hebben gestopt en welk genre van spel het zou zijn. Ik kwam zelf op het lumineuze idee dat het een biedspel zou worden met vlooien die het beste plekje wilden veroveren op de pels van de sledehonden uit hun vorige spel Snowtails. (u allen welgekend waarschijnlijk)

De wedstrijd zou ik uiteindelijk niet winnen, en eigenlijk moet ik toegeven dat ik een beetje teleurgesteld was in eerste instantie toen dit spel werd bekendgemaakt. Het betrof terug een racespel, maar nu met struisvogels. Ook na het lezen van de spelregels had een enorm déjà-vu gevoel en ik had toen voor mezelf al uitgemaakt dat ik dit spel zou links laten liggen in Essen.

Maar na een tijdje bezinken kwam het toch stilaan in me op om toe te happen, zeker daar de kleine ondersteuning die Fragor games ons al eens heeft gegeven. Ik ben een fan van de broertjes Lamont en het zijn toch zo'n vriendelijke Schotten en vooral kleurrijke figuren in spellenland. Gezien de beperkte uitgave (1000 exemplaren) heb ik dan toch maar gepre-ordered en op zich heb ik hier geen spijt van. De bespreking zal in ieder geval kort zijn.

Veel spelregels komen overeen met snowtails, maar de obstakels die we tegenkomen zijn weer net even anders. Ook de manier van kaartjes uitspelen is een beetje aangepast. Op het modulaire speelbord zijn vijf tracks afgebeeld in verschillende kleuren. De spelers hebben een deck handkaarten die ze in hun beurt uitspelen. Op de kaart staat een cijfer en een kleur, aan jou om na x-aantal stappen (aangegeven op de kaart) te landen op een plek in de aangegeven kleur. Maar pas op, want diverse obstakels zullen je het moeilijker maken. Zo houden leeuwen je tegen, cheetah's nemen je bonuskaarten af en stekelvarkens bezorgen je een time-out, je moet daar stoppen. Drijfzand en op een duin lopen is overigens ook niet zo makkelijk als op de open prairie.

Op het parcours staan waterplassen, deze leveren je bonussen op die je later weer kan gebruiken. In het begin van het spel dien je af te spreken welke bonuskaarten je gaat gebruiken, want alle spelers kunnen deze acties winnen. Zo kan je bijvoorbeeld over andere struisvogels, drijfzand en andere obstakels springen; kan je over andere struisvogels springen als je net achter hen uitkomt; krijg je een joker van vier stappen waarbij je op een kleur naar keuze mag eindigen; hersenen zorgen ervoor dat je een extra handkaart ter beschikking hebt; bij een déjà vu mag je een net gespeelde kaart nogmaals gebruiken en bij een nekstretch mag je op het einde van je beurt nog twee extra passen zetten.



Titel : Savannah tails
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

31-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief augustus
Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwsbrief voor de spellenavond van augustus zou binnen de kortste keren in uw mailbox terecht moeten komen indien u ingeschreven bent hiervoor. Indien u dit nog niet deed, ga dan even naar onze website http://www.spinli.tk en schrijf u even in.

30-07-2010 om 13:04 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snow tails


Vanaf hier gaat het jammerlijk genoeg bergaf wat de stenen speelstukken betreft.
Toen dit spel werd aankondigd begon ik al de wildste dromen te krijgen over stenen husky's. Het had overigens
perfect gekunnen, want nu heb je kleine houten sleetjes waarmee je gaat racen. Dat oogt toch net dat ietsje
minder dan die fijne figuurtjes.

Het spel zelf daarentegen is wel de moeite. Het is een pure racewedstrijd en het is perfect binnen het thema ingekleed.
Je gaat op hondensledenrace in het hoge noorden. De spelers hanteren allemaal hun slede door er hondenkaarten op te
leggen, des te hoger de kaarten, des te sneller zal je kunnen voortgaan, maar pas op. Een sterkere hond links, zal je naar
links laten uitwijken, een sterkere hond rechts meer naar rechts natuurlijk.

Probeer de obstakels te ontwijken, neem binnenkant bocht, probeer een bonusje mee te grabbelen en zorg er zeker voor
dat je crashes vermijdt. In een beurt speelt een speler 1 tot 3 kaarten, beweegt hij z'n slee over het speelbord en trekt hij
handkaarten bij tot vijf.

De speler die het verste is gevorderd op de track of indien gelijk stand, het meeste aan de binnenkant staat, mag als eerste spelen.
Een speler kan kaarten uitspelen links op de slee, rechts op de slee en naast de slee (de rem).
Daarna telt de speler z'n waarden op en trekt de waarde van de rem hiervan af. Er wordt ook gekeken naar het verschil tussen
de linker- en rechterhond en zo kom je te weten welke beweging je slee zal maken over het parcours.
Je maakt overigens extra snelheid als je ervoor zorgt dat je linker- en rechterhond even sterk zijn.

Indien je crasht tegen een boom, de zijkant van het parcours of een voorligger dien je een crashkaart op handen te nemen, hierdoor
is je handlimiet kleiner geworden. Als je er zo vijf in handen hebt, is het afgelopen. Vanaf het moment dat een speler over de finish vliegt, wordt de lopende ronde nog afgespeeld en wint de speler die het verste is geraakt achter de finishlijn.

Je kan aparte races spelen of kampioenschappen organiseren met verschillende tracks of steeds dezelfde piste. Er worden dan punten uitgereikt afhankelijk van je plaats.

Titel : Snow tails
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games (heruitgave door Asmodée)
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

30-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antler island



Het spel met het hilarische thema en waarbij iedereen z'n eigen hert mag besturen over de hooglanden.
Bedoeling is om een sterk gewei te laten groeien, voldoende voedsel mee te scharen en vooral met veel hindes van bil gaan,
want dit levert punten op.

De speler kiezen op voorhand hun drie acties a.h.v. actietegels op hun spelerstableau. Ze hebben vijf tegeltjes, waarvan één als misleiding kan worden ingezet en één tegel als pas om je actie eventueel een beurt uit te stellen. De mogelijke acties :
- bewegen : naar een aangrenzend gebied of een hoger niveau (niet door drasland, daarvoor zijn de herten te zwaar)
- eten : oprapen van voedselfiches in een regio (max. 5 fiches per speler)
- de liefde bedrijven met de hindes : de hinde wordt van het bord genomen en een punt bijgezet
- een gewei laten groeien : afh. van de voedselfiches die je inlevert, krijg je een groter gewei (één fiche levert al sowieso één gewei op, de overige voedselpunten worden gedeeld door 2 en leveren extra stukken gewei op)

Om het spel te kunnen winnen, moet je hert op z'n minst één keer een gevecht zijn aangegaan en z'n moed hebben bewezen. Dit doe je door je hert bij een ander hert te plaatsen. De aanvaller mag eerst een aantal voedselfiches (max. 3) inzetten. Daarna kan de verdediger zich terugtrekken of ook fiches inzetten. Indien hij zich terugtrekt, wint de aanvaller een gevechtsfiche. Indien hij dit niet doet, worden de geweien gekruist en worden alle voedselfiches opgeteld bij de sterkte van het gewei, de sterkste wint de strijd en krijgt de gevechtsfiche. Bij een gelijkspel wint de verdediger.

Door vechten of uitbouwen van gewei kan je ook ervaringstegels winnen. Deze kan je later in het spel inzetten. Deze tegels leveren een extra bewegingspunt, één extra voedsel of één extra keer paren op. Daarnaast kan je slim vechten door na het vechten een voedselfiche te behouden, een sterk gewei hebben zodat je na de strijd ongehavend eruit komt of kan je burlen. Burlen is het geluid dat herten maken in de paarperiode. De hinden op aangrenzende velden komen dan naar het hert toe.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler 12 (3 spelers) of 10 (4 spelers) punten heeft verzameld.



Variant voor gevorderden : vechtblokjes
De spelers krijgen een aantal blokjes. Bij een gevecht kan de aanvaller een blokje winnen als hij het gevecht wint uiteraard. Je kan dan één blokje van de tegenstander nemen of één eigen blokje terugnemen dat je ervoor verloren had. Je kan van elke andere kleur max. 1 blokje verzamelen. Bij de puntentelling op het einde van het spel krijg je 1 punt voor elk eigen blokje dat je nog hebt en 2 punten voor elk vreemd blokje.

Titel : Antler Island
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

29-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hameln

 

Dit spel is ongetwijfeld het buitenbeentje in de reeks. In de eerste plaats is het zondermeer het mooiste spel dat ertussen zit.
De ratten, de rattenvanger, het houten materiaal, het kleurrijke speelbord, het intregerende thema, ...
Daarnaast is het ook het minst speelbare spel van de bende en dat maakt het oh zo jammer. Ik heb het spel nog maar één keer
kunnen spelen en er zit enorm veel in, maar het komt allemaal zo stroef over.

Je plaats ratten, produceert goederen, verkoopt goederen, huwelijkt kinderen uit, trouwt en betrekt een huis, hebt wat geluk nodig bij geboorten van zoon of dochters, probeert rattenplagen te vermijden, koopt invloed, koopt de rattenvanger om en waarom je in godsnaam de stenen poes zou willen kopen is me nog steeds een raadsel aangezien het geld echt wel schaars is en z'n kracht niet echt zo doorslaggevend.

Ik ga hier dan ook de volledige spelregels niet uit de doeken doen. Het zou het allemaal maar moeilijker maken en bovendien is dit spel
ook bijna niet meer verkrijgbaar. Waarom ik me dit spel dan heb aangeschaft? Wel, ik ben fan van Fragor games en heb sympathie voor
deze mensen, bovendien geloof ik nog wel in dit spel, maar dien ik gewoon het juiste publiek bij elkaar te zoeken om het nog eens
rustig en fatsoenlijk door te spitten. Ik geloof nog steeds dat er, zeker mits wat aanpassingen in de regels, een prima spel in de doos verborgen zit.

Titel : Hameln
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

28-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shear panic



Dit spel was ongetwijfeld de doorbraak voor Fragor. Het werd zelfs in het Nederlands vertaald door 999 games.
Het spel blinkt vooral uit door z'n prachtige speelmateriaal. Ook in de club wordt er telkens naar dit spel gegrepen,
vooral door de kids, en dit is eigenlijk een beetje jammer, want het is best een abstract spel en niet echt toegankelijk voor het
jongere volkje.

De stenen speelfiguren zullen een constante worden bij Fragor Games, jammerlijk genoeg zijn ze er bij de laatste twee spellen
niet meer mee verder gegaan, want dit was toch wel een beetje hun handelsmerk en stempel vind ik persoonlijk.

In Shear panic proberen de spelers door middel van het uitvoeren van acties punten te scoren in vier verschillende tellingen.
Elke actie is maar één keer voorhanden per speler. Je kan dit spel een beetje vergelijken met dammen en schaken qua principe.
Je tracht je speelstukken op de juiste plaats te krijgen.

De verschillende tellingen :
1) tikkertjes voor teams : de spelers scoren 1 punt per schaap dat diagonaal grenst aan een eigen schaap en 2 punten indien ze horizontaal of verticaal naast elkaar staan
2) op bezoek bij Rambo de ram : de spelers proberen hun schapen vooraan in de kudde te krijgen, zodat ze opgemerkt worden door de ram. Wanneer de kuddefiche het bruin telveld bereikt, krijgen de spelers 4 punten als ze in de eerste rij voor Rambo staan, 3 punten voor de tweede rij, 2 punten voor de 3de rij en nog 1 punt voor de 4de rij.
3) op zoek naar het zwarte schaap : de spelers scoren 1 punt als ze diagonaal aan het zwarte schaap grenzen en 2 punten als ze horizontaal of verticaal aan het zwarte schaap grenzen
4) verstoppertje voor de schapenscheerder : de spelers proberen hun schapen zo ver mogelijk van de schapenscheerder te plaatsen. Wanneer de kuddefiche op een bruin veld komt, is er een telling en worden de voorste schapen uit het spel gekomen. Ook bij het laatste bruine veld worden nog schapen uit het spel genomen. Telkens krijgt de speler met schapen op de laatste rij 4 punte, de voorlaatste rij 3 punten, ...

De mogelijke acties :
De spelers bezitten allemaal een actietableau waarop alle acties staan afgebeeld. Als ze aan de beurt komen, kiezen ze een actie en dekken deze af met een fiche. De speler voert de actie uit, hergroepeert de kudde indien die uiteen valt door z'n beweging, verplaatst de kuddefiche (afh. van de gekozen actie), scoort eventueel punten en voert een "paniek in de wei" uit als de kuddefiche op een rood veld eindigt.
- verplaats een schaap : één schaap één stap verzetten
- ram rij : duw één rij of één kolom één veld op (voor/achter/links/rechts)
- diagonaal duwen : duw één rij schapen diagonaal één veld op (enkel vanaf de buitenkant duwen)
- hek : er wordt een virtueel hek geplaatst, waartegen de schapen oplopen
- een kleine stap voor een schaap : één schaap in één richting naar keuze duwen
- bokkensprong : spring met één schaap over een horizontale of verticale rij schapen
- schaap af : draai alle schapen van de kudde een kwartslag naar links of rechts
Voor het hergroeperen wordt er met een dobbelsteen gegooid die aangeeft of je de afgestoten groep horizontaal of diagonaal moet aansluiten.
Bij paniek in de wei voeren we een "verplaats een schaap" uit na het gooien van de kleurdobbelsteen.

De speler met het meeste punten op het einde van het spel wint. Je moet ook wel minstens één schaap overhebben op het speelbord.

Titel : Shear panic (door 999 games uitgebracht als "Paniek in de wei")
Auteurs : Fraser & Gordon Lamont
Uitgeverij : Fragor games (999 games)
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

27-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overgangsetappe 2 : Fragor Games


Fragor Games werd opgericht in augustus 2004 door de Schotten Fraser en Gordon Lamont.
In de jaren na hun eerste release (Leapfrog - dat we jammerlijk genoeg niet in de clubcollectie hebben), is
Fragor games uitgegroeid tot één van de belangrijkste "kleine" uitgevers ter wereld.

Alle spellen zijn ontworpen door Fraser en Gordon en voorlopig zijn zij de nood nog niet voor het publiceren
van werk van andere auteurs. Hun doel is het verdelen van spellen met een hoge kwaliteit zowel voor niet-spelers als veelspelers.

www.fragorgames.com
fragorcontact@yahoo.com

26-07-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs