IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medina
  

Ik heb dit spel slechts één keer gespeeld en ik was toen eigenlijk een beetje teleurgesteld. Raar op zich, want ik had ook al héél wat goede reacties over dit spel gelezen, misschien is het gewoon niet mijn ding???

Het materiaal is alleszins prachtig, allemaal houten materiaal waarmee je de stad Medina gaat opbouwen. De spelregels zijn nochtans héél erg simpel, je moet in je beurt telkens twee bouwstukken op het speelbord inbrengen, elke bouwstuk met z'n eigen bouwvoorwaarden en -regels en eigen manier van scoren op het einde. Het is misschien al voldoende als ik deze speelstukken even voorstel.
- bouwsegmenten in de vier kleuren : aanbouwen om een paleis groter te maken (1 punt per segment)
- dakkoepels worden op de segmenten geplaatst, je eigent een paleis toe, er mag hieraan niet meer gebouwd worden vanaf nu
- stallen : worden naast de paleizen gebouwd en vermeerderen het puntentotaal met 1 punt per stal die horizontaal of verticaal aan het paleis grenst
- markten : lopen in één lange lijn over het speelbord en verhogen de punten van het paleis ook met 1 punt per markt die grenst aan het paleis
- de stadsmuur : idem stallen en markten, deze muren lopen tussen de hoektorens van de stad, er moet wel telkens één muurdeel open blijven waar zo gezegd de stadspoorten zijn.

Daarnaast kunnen de spelers nog extra puntenfiches winnen :
- paleisfiche voor het grootste paleis in een bepaalde kleur (1 punt voor grijs, 2 voor groen, 3 voor rood en 4 voor oranje)
- torenfiches voor diegene die als laatste aan een muur bouwt (1,2,3,4 punten voor de vier hoeken), deze fiche verandert telkens van eigenaar als er een nieuwe speler tegen die muur bouwt

Voilà, daar houdt het eigenlijk allemaal al mee op, goed bouwen is de boodschap, je kan de ander een hak zetten door op bepaalde plaatsen te gaan bouwen, maar ik denk dat mijn kleine brein het niet toelaat om alle mogelijkheden goed te doorzien, vandaar waarschijnlijk dat ik het allemaal maar een beetje tam vond. Maar indien je van dit soort spellen houdt, is het ongetwijfeld een aanrader.

Titel : Medina
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Stefan Dorra
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

28-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/6 online
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ze volgen elkaar nu erg snel op, de spellenavonden. Na een weekje pauze is hier al onze nieuwsbrief voor de spellenavond van juni.
Veel leesplezier ... en vergeet uw huistaak niet !!!
By the way : vindt u de afbeelding hiernaast een beetje klein? Klik er dan op, zo wordt alles een beetje duidelijker.

27-05-2010 om 16:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magellan
  

Even uw aandacht voor een wederom ondergewaardeerd biedspelletje. In dit spel ga je goed doordacht moeten bieden op verschillende ontdekkingsreizigers. Sommigen leveren geld op, waarmee je natuurlijk weer meer kan bieden. Anderen leveren punten op, maar dat is pas op het einde van het spel, dus een serieuze investering.

Het spelbord bestaat uit 2 borden die langs twee kanten bedrukt zijn, dus je kan in vier mogelijk combinaties spelen. De eigenschappen van de verschillende ontdekkingsreizigers veranderen hierdoor. Ik ga me dan ook enkel beperken tot de basisopstelling die wordt aangeraden voor de eerste spelbeurten.

Elke speler krijgt 6 schepen en een setje geldkaarten. De ontdekkingsreizigerskaarten worden in hun drie stapels onderling geschud en op elkaar gelegd. Het spel verloopt dan ook over drie grote perioden. In periode 1 worden er van elke reiziger 3 kaaten geveild, in periode 2 nog maar 2 en in periode 3 slechts 1 kaart. Dit is erg belangrijk : indien je in periode 1 niet op een ontdekkingsreiziger gegokt hebt en hem gekocht hebt, mag je in periode 2 en 3 hier niet meer meedoen. Je zal dus keuze moeten maken.

Een beurt bestaat uit volgende fasen :
- een ontdekkerkaart omdraaien en veilen (door veilingmeester)
- 1 schip inzetten (periode 1) of 1 veld verder bewegen (periode 2 en 3) en de betreffende actie uitvoeren
- punten 1 en 2 worden herhaald tot alle ontdekkerkaarten van die periode zijn geveild
- als de periode gedaan is, krijgen de spelers nieuwe geldkaarten van de stapel (2 kaarten)
- de volgende fase begint

Eigenlijk is dit alles wat er te vertellen valt over dit biedspel, maar natuurlijk moet je nu nog weten wat de verschillende ontdekkers opleveren en op welk paard je kan gaan gokken, of welke combinatie wel interessant is. Wel, ik kan het je niet echt vertellen, meerdere speelbeurten zijn dan ook aangewezen. Maar zelfs bij een eerste speelbeurt, ga je al wel genieten van dit spannende biedspel.

Ontdekkers : (in de basisversie)
- Columbus : levert één geldkaart op en op het einde punten (1,5, 10 afh. waar je schip strandt) en in fase 1 een vetorecht, deze wordt ingezet bij het veilen van een kaart (die kaart wordt dan niet op dat moment geveild maar later)
- Pizarro : levert één geldkaart op (fase 1), 2 geldkaarten (fase 2), x punten (fase 3), kaarten trekken van de stapel met max. waarde 20, punten optellen, trek je meer dan 20 geld krijg je niets
- Magellan : je mag elke keer je een Magellankaart koopt een geldkaart onder de kaart schuiven. Op het einde worden de punten die hierop staan vermenigvuldigt met 1, 2 of 3 (afh. fase 1,2 of 3)
- Polo : levert geldkaarten op en wisselen van geldkaarten en in fase 3 ook nog 3 overwinningspunten
- Vasco da Gama : levert geldkaarten op en punten 1, 3 en 6 (afh. fase 1, 2 of 3)
- Cook : je moet open spelen met je geldkaarten, je scoort 5, 10, 20 punten (afh. fase 1, 2 of 3)

Titel : Magellan
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Thomas Lehmann 
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

27-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cardcassonne


Oh nee, weer een carcassonne afkooksel??? Zo nam ik de aankondiging van dit nieuwe spel op. Ik heb het dan ook aanvankelijk links laten liggen in Essen en me geconcentreerd op andere spellen. Maar na enkele besprekingen te hebben gelezen van het spel, lijkt dit een alleraardigst spelletje dat eigenlijk niets van Carcassonne wegheeft qua gameplay. Natuurlijk heeft men de naam gelinkt, dat zal commercieel wel interessant zijn. Ook hier en daar wat spelmateriaal recuperen is een goed idee in volle crisis, maar het spel zelf is toch vernieuwend.

In Cardcassonne ga je door het afleggen van kaarten en het verzekeren van een kaartenrij punten proberen te scoren.
Het spel bevat vier speelborden die tegen elkaar worden gelegd, achter dit spelbord worden de kaarten gelegd en er staat een scorespoor op afgebeeld waar de spelers met hun kleine meeple de score bijhouden.
Daarnaast krijgt elke speler een schatkist (gewone kartonnen fiche) en een grotere meeple om kaartenrijen te verzekeren. De rest van het spel bestaat eens een keer niet uit tegels, maar uit kaarten. Op deze kaarten staan personen, gebouwen en dieren afgebeeld in vier verschillende kleuren. (er zijn ook nog enkele jokers in de drie categoriën)

Het spel wordt over een aantal ronden gespeeld (afhankelijk van het aantal spelers). Elke ronde krijgen de spelers een aantal handkaarten (ook afhankelijk van het aantal spelers). Deze kaarten houden de spelers verdekt in de hand. Een ronde eindigt als alle spelers hun handkaarten hebben uitgespeeld, hun volgeling hebben geplaatst en de waardering hebben doorgevoerd. De speler links van de kaartgever opent het spel.

In je beurt moet je ofwel een kaart aanleggen ofwel je volgeling plaatsen. De kaart wordt aangelegd aan een open zijde van het speelbord of aan de laatst liggende kaart van deze rij. De eerste kaart van een ronde moet steeds verdekt worden gelegd door alle spelers, daarna speel je altijd open. Uiteraard moet de kleur overeenkomen met de kleurenrij (uitzondering verdekte kaart). Een joker mag aan een rij naar keuze.

Je volgeling plaatsen doe je aan het einde van een rij. Hiermee verzeker je je van de kaarten die voor deze volgeling liggen of tot een voorliggende volgeling. Een geplaatste volgeling blijft staan tot de waardering. De speler die als laatste zijn volgeling plaatst, legt deze neer en wordt kaartgever in de volgende ronde.

Alles draait natuurlijk om de waardering (dus toch nog een stukje Carcassonne erin) :
Alle kaarten die zijn verzekerd worden gewonnen, kaarten die niet verzekerd zijn, blijven liggen voor de volgende ronde.
- Persoonkaarten (waarde 1 t.e.m. 3) : je telt de getalwaardes op en vermenigvuldigt met het aantal persoonskaarten. Deze kaarten verdwijnen uit het spel.
- Dierkaarten : het aantal dierkaarten bepaald het aantal punten (overzichtstabel). Deze kaarten tellen bij elke waardering. Indien je een dierjoker afruimt en nog geen dierkaarten hebt, ontvang je onmiddellijk drie punten.
- Gebouwkaarten : worden onder de schatkist gelegd en tellen enkel bij de eindtelling. Deze kaarten mogen gedurende het spel niet meer bekeken worden.
- Jokers draak en fee : leveren onmiddellijk 10 punten op.
- Foute kaarten (gedekte kaarten) : persoonskaarten = 10 punten en uit het spel; dierkaarten en gebouwkaarten = ofwel 10 punten en uit het spel OF scoren volgens de gekende methode.

Slotwaardering : Gebouwen :
- 1 afzonderlijke gebouwkaart = 0 punten
- 2 verschillende gebouwkaarten = 5 punten
- 3 verschillende gebouwkaarten = 15 punten
- 4 verschillende gebouwkaarten = 30 punten

U merkt zelf al wel door het lezen van de regels of dit een spel is voor u of niet. Ik vind het in ieder geval een leuk tussendoortje. Je moet er niet té veel van verwachten, maar een ontgoocheling is het zeker niet.

Titel : Cardcassonne
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

26-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mauerbauer
   

Weer zo'n doos vol houten materiaal, waarbij je best een gasmasker gebruikt om de doos voor de eerste keer te openen.
Dit is meer positief dan negatief, want het materiaal is weer erg mooi en kleurrijk.

De spelers bouwen muren op het speelbord en zo ontstaan er ommuurde steden die je punten kunnen opleveren als je een passende gildenkaart kan uitspelen. De speler die het meeste punten weet te scoren, wint het spel.

Een speler die aan de beurt is, moet de volgende stappen doorlopen :
- muur bouwen : op een vrije bouwlijn op het speelbord

- dobbelen : dobbelen met de torendobbelsteen en twee huisdobbelstenen, inzetten van passende toren(s) en huizen. De gegooide toren moet aan één van beide zijden van de muur worden geplaatst, de andere vrije plaats mag de speler een toren naar keuze zetten. De huizen worden in de gegooide kleur langs beide kanten van de muur geplaatst. Zodra er in een afgesloten stad 2 huizen van eenzelfde kleur staan, worden deze vervangen door een paleis (groter houten huisje), dit gebeurt voor de waardering.

- waarderen : in geval er een stad wordt afgesloten door het plaatsen van een muur, indien er grenzende steden zijn, kunnen de tussenmuren worden verwijderd om een grotere stad te creëren, de speler kan 1 of 2 gildenkaarten afleggen en punten scoren, nadien trekt iedere speler 1 gildenkaart (diegene die laatst staat in de stand, mag gildenkaarten ruilen). Je kan er ook voor opteren om geen gildenkaarten te spelen, maar er 1 weg te gooien en twee nieuwe in de plaats te trekken.

- doorgeven : dobbelstenen doorgeven aan de volgende speler

Gildenkaarten : je kan op verschillende manieren punten scoren afhankelijk van de gildenkaarten die je krijgt.


Je kan punten scoren met bepaalde kleuren huizen, kleuren torens, alle torens langs de kust, vrije muren op het speelbord, vrije huizen op het bord, huizen in een bepaalde provincie, steden met een zekere grote, ...

Zodra de laatste muur of laatste toren of laatste huis of laatste paleis wordt gebouwd, eindigt het spel. Als er met dit laatste onderdeel nog een stad wordt afgewerkt, wordt deze stad nog gewaardeerd en eindigt het spel. Als er geen stad wordt afgewerkt, mag iedereen nog één stad uitzoeken en waarderen met 1 of 2 gildenkaarten naar keuze.

Titel : Mauerbauer
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Leo Colovini
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

25-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maori

   

In dit spel is het vooral puzzelen geblazen. Elke speler bezit een eigen speelbord waarop hij tegels gaat leggen. Het spel eindigt als het speelbord bij een speler vol ligt en dan volgt een telling. Ik begin hier met de telling aangezien je dan ook direct weet waar je eigenlijk naartoe moet werken :
- onafgewerkte eilanden worden eerst verwijderd van het bord
- elk leeg veld dat op deze manier ontstaat = -1 punt
- elke palmboom op een eiland zonder hut = 1 punt
- elke palmboom op een eiland met een hut = 2 punten
- een complete bloemenkrans = 10 punten
- de speler met de meeste boten = aantal punten gelijk aan aantal boten
- de speler met de meeste mosselen (witte, houten blokjes) = aantal punten gelijk aan aantal mosselen

In het begin van het spel worden zestien fiches in een vierkant gelegd, het ontdekkersschip wordt naast één van de fiches gezet. De spelers krijgen een leeg bord en 5 mosselen.

Als je aan de beurt bent :
- moet je het ontdekkersschip verplaatsen (minstens 1, max. aantal boten op je speelbord (begin = 2))
- eilandfiches ontdekken : de speler moet één van volgende acties doen :
1) een fiche nemen uit het rooster (kosten rand = gratis, één van de kant kost één mossel, twee van de kant 2, ...) en op zijn speelbord leggen
2) een fiche nemen uit het rooster en op zijn reserve leggen (je mag één fiche opsparen voor later)
3) een fiche uit je reserve op het bord leggen
4) niets doen
Nog enkele regeltjes : de palmbomen moeten steeds naar jezelf wijzen, staat er een mossel op de fiche, mag je een mossel nemen uit de voorraad.
Er is nog één speciale fiche, nl. de vulkaan : deze kan je zelf niet nemen en vormt tevens een blokkade voor alle achterliggende fiches

Het spel eindigt zo gauw een speler zijn speelbord heeft volgelegd.

U kan het al raden, dit is een lekker, luchtig puzzelspel, waarbij je hier en daar wel eens een slag kan slaan (als je over de nodige mosselen beschikt). Leuk zonder meer, maar daar houdt het ook wel op.

Titel : Maori
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Günter Burkhardt
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

24-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manhattan
  

Wie bouwt het hoogste? In verschillende wereldsteden ontspringen de wolkenkrabbers uit de grond als paddestoelen.
De speler die het hoogste verdiep bouwt, controleert de toren en scoort de punten.

Het spelbord toont zes wereldsteden die bestaan uit 9 bouwvakken. Elke speler krijgt 4 bouwkaarten. Deze kaarten tonen de bouwkavels waarop mag gebouwd worden bij het uitspelen van deze kaart. De stad waarin je bouwt, is vrij te kiezen.
In een beurt speelt men een kaart, bouwt een deel van de toren en trekt een nieuwe handkaart, erg eenvoudig allemaal. Let er wel op dat je de oriëntatie van de kaarten aanhoudt voor alle spelers, anders krijg je een probleem.
Er is nog één bouwregel die je in gedachten moet houden, het stuk dat je in de toren bezit, moet minstens zo groot zijn als dat van de tegenstanders.

Het spel wordt gespeeld in verschillende ronden (afh. aantal spelers). De spelers kiezen in het begin een aantal bouwstenen uit (deze verschillen in hoogte van 1 tot 4). Na een ronde volgt er telkens een telling, waarbij het hoogste gebouw op het bord 3 punten scoort, de meerderheid in een wereldstad 2 punten en elke toren die je beheerst levert ook nog eens een punt op. De speler die op het einde het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.
 
Dit spel is al een ouder spel, dat merk je aan de artwork en het materiaal. Desalniettemin is dit best wel een sterk spel, je hebt wel wat bouwmogelijkheden, tracht de meerderheid te houden, maar niet ten koste van alles. Dit goed afwegen, lijkt de boodschap. Is het top? Neen, dat is het zeker niet, maar zeker de moeite om eens te proberen.

Titel : Manhattan
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Andreas Seyfarth
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

23-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampf der gladiatoren


In dit spel is het echt wel last man standing. Ik moet u waarschijnlijk niets meer vertellen over de film Gladiator met Russell Crowe, dit fantastische epos over een Romeins veldheer die als slaaf wordt opgeleid tot gladiator om wraak te nemen op de keizer, formidabele film die ik telkens weer opnieuw wil zien. Fascinerend thema ook, moet Reiner Knizia gedacht hebben. In Kampf der gladiatoren speel je met enkele groepen vechtersbazen en probeer je je staande te houden in de ring tegen de andere getrainde moordmachines en wilde dieren. De speler die het meeste slachtoffers weet te maken wint, dus chicken spelen en in een hoekje wachten zal je misschien in leven laten, maar de overwinning en eeuwige roem mag je dan wel vergeten.

Eigenlijk is dit spel een dobbelspel, waarbij je echt het geluk aan je zijde moet hebben om te winnen. Op zich heeft het ook zeer weinig inhoud, maar de sfeer en het vechtgegeven, maakt het best wel spannend en misschien heeft dit spel dan wel héél wat in huis om in familieverband te spelen. Je begint het spel met enkele standplaatsen (afh. aantal spelers), deze worden ergens in de arena gezet en gevuld met vier gladiatoren, die de spelers om beurten mogen kiezen. De verschillende gladiatoren zorgen ervoor dat je verschillende zaken tijdens het vechten meer kan doen.

In een beurt neemt de actieve speler de duelfiche en legt deze tussen zijn standplaats met gladiatoren en die van een andere speler of een wild dier.
Daarna wordt er een duel uitgevoerd en wordt er rekening gehouden met de verschillende gladiatoren die in het gevecht verwikkeld zitten :
- speerwerper : de speler die er het meeste in zijn standplaats heeft, mag als eerste aanvallen (bij gelijke stand, de speler die de duelfiche legde)
- netwerpers : de spelers zetten deze om beurten in om gladiatoren van de andere speler buitenspel te zetten
- zwaardvechter : voor elke zwaardvechter mag je één dobbelsteen meer gooien
- schilddrager : voor elke schilddrager mag je een schampschot afweren
De spelers gooien met de dobbelsteen (of dobbelstenen). Je kan ofwel een voltreffer gooien (rode sterren), dit heeft een dode tot gevolg, de verdediger geeft één gladiator naar keuze aan de aanvaller die hem houdt als overwinningspunt. Je kan ook een schampschot gooien (gele ster) die wordt bij de standplaats gelegd, twee schampschoten maken ook een slachtoffer. Ofwel gooi je een misser (niets op de dobbelsteen). Na de aanvaller, mag ook de verdediger met de dobbelstenen gooien.



Na het duel schuift de duelfiche naar de volgende speler. Een duel met wilde dieren verloopt exact hetzelfde. Een aangeduide speler speelt voor het wilde dier. Op de wilde dieren staan soms de symbolen speer, schild, zwaard, zodat je weet wat de aanvalskracht is van het dier. Er staat ook telkens bij hoeveel treffers je moet hebben om het dier te doden.

Het leuke aan dit spel is dat als je al je gladiatoren kwijt bent, dat je dan nog niet verloren bent. Je mag nog verderspelen met de wilde dieren en op die manier nog wat punten binnenrijven. Zo gauw er nog maar één speler gladiatoren op het bord heeft staan, eindigt het spel en tellen de spelers hun punten : 1 punt voor elke verslagen gladiator en 2 punten voor elk verslagen wild dier. 

Titel : Kampf der gladiatoren
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

22-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kabale & hiebe
  

Dit kaartspel is best wel tof, veel tactiek en strategie kan je er niet insteken, hoogstens hier en daar eens een leuke "move" doen,
maar het heeft wel iets. Het speelmechanisme is toch weer net dat ietsje anders dan je gewend bent.

Elke speler heeft een stapel personagekaarten, die elk hun eigenschappen hebben. Ze hebben sowieso allemaal een waarde, sommigen
kunnen een speciale actie uitvoeren en anderen gaan nog iets uit de hoge hoed toveren bij een waardering. De bedoeling van het spel is om
de doelkaartjes (kleine kaartjes die je op bovenstaande foto ziet) te verzamelen. Er zijn zes soorten van deze kaartjes en als je wil winnen ga je trachten om alle zes de soorten te verzamelen, want dan verdubbelen je punten. Als je dan ook nog eens de kaartjes met de hoge getallen kan verzamelen sta je er echt goed op.

De spelers nemen in het begin van het spel drie kaarten op handen, de rest van hun kaarten is trekstapel.
In een beurt doet een speler niets meer dan een kaart aanleggen aan een rij onder zo'n doelkaartje.
Als je een kaart speelt, doe je dit dicht. De kaart boven jouw kaart wordt opengedraaid en eventuele acties worden uitgevoerd.
Vanaf het moment dat er een aantal kaarten onder een doelkaartje ligt gelijk aan de waarde van deze doelkaart wordt de rij gesloten.
Als op deze manier alle kolommen (gelijk aan aantal spelers) zijn afgesloten worden alle resterende kaarten omgedraaid, worden
eventuele acties voor de waardering nog doorgevoerd en worden de doelkaartjes verdeeld aan de speler die het sterkst vertegenwoordigd is in
de bewuste kolom (dwz de kaarten met gezamenlijk hoogste waarde heeft gespeeld). Tenslotte van een beurt, trek je een nieuwe handkaart.

Het spel eindigt na zo'n 6 rondes en dan volgt er een telling. De spelers tellen al hun gewonnen doelkaartjes op. Heb je van elke soort ééntje verzameld worden deze waarden opgeteld en vermenigvuldigt met twee, maar krijg je voor elk extra doelkaartje dat je won wel 1 strafpunt.
De speler met de meeste punten wint het spel.

Natuurlijk wordt dit spel wel volledig gemaakt door de kaarten die in het spel zitten en die ga ik hier niet allemaal uit de doeken doen. Het is zo'n beetje als bij Dominion en andere kaartspellen met personages en karakters. Er zitten verschillende personages in het spel die door hun actie het spel zo wat kunnen manipuleren, bv. een kaart verschuiven naar een andere rij, de zwakste wint een doelkaart, andere kaarten betoveren en verwijderen, ...

Bedriegers bedrogen (nederlandste titel) is zeker een leuk spel, je bent natuurlijk een beetje afhankelijk van je handkaarten die je krijgt op welk moment, maar je kan meestal wel iets leuks doen, al is het maar om de anderen te pesten. Zoals zo vaak bij dit soort spellen, is het spel moeilijker om uit te leggen dan om het te spelen, eens je de personages een beetje kent. Er staat dan ook wat tekst op de kaartjes, dus moest je het aanschaffen, kies dan misschien gemakkelijkheidshalve toch maar voor de nederlandstalige versie.

Titel : Kabale & hiebe
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Lutz Stepponat
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

21-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Im schatten des kaisers
   

Kaiser is zo'n spel dat u niet al te snel op tafel legt. Het is een erg goed spel voor een veelspeler, maar als u gezellig met de kinderen een spelletje wil spelen, is dit misschien niet de beste optie. Ik vergelijk dit spel een beetje met Caylus, omdat het heel wat fase en stapjes heeft. Of het materiaal en het speelbord aantrekkelijk zijn, laat ik nog in het midden, daar oordeelt u zelf maar even over.

Bedoeling van het spel is uw adellijke familie in het Heilige Romaanse Rijk van de late middeleeuwen naar de keizerstroon te manoeuvreren. Hiervoor moeten overwinningspuntenkaarten verzameld worden door steden te bouwen of Keurvorst te worden.

Het spel bestaat uit vijf ronden, die op hun beurt zijn opgesplitst in acht fase. Even een overzichtje van de fasen in het spel :
I) Inkomen
II) Verouderen
III) Nakomelingen
IV) Acties
V) Nieuwe keurvorsten
VI) Verkiezing van een keizer
VII) Actie van de keizer
VIII) Rondenteller verzetten of einde van het spel

I) de spelers krijgen zes daalders basisinkomen + één daalder voor elk eigen stad + één daalder voor elke stad onder beheer + twee daalder voor de keurvorst van Saksen (U merkt al bij het lezen van deze eenvoudige fase, dat u met héél wat rekening dient te houden

II) alle edelen worden één leeftijdsklasse ouder, je speelt eigenlijk met fiches die vier leeftijdscategorieën hebben, je moet ze enkel draaien om ze ouder te maken

III) een speler met meer blauwe kaarten dan roze, krijgt een zoon, een dochter wordt andersom verkregen, nadien wordt er een huwelijkskandidaat gezocht (bij de andere spelers), stemt deze toe, krijg je een overwinningspunt, zoniet gaat ze in het klooster en krijgt één daalder

IV) de actiefase bestaat uit het kopen en uitspelen van actiekaarten, het privilege van keurvorst gebruiken en een ridder inzetten of verplaatsen (kost 1 daalder en je plaatst hem vanuit je voorraad in een vorstendom)
(het uitleggen van deze actiekaarten en privileges zou ons nog verder leiden, dus daarvoor ga ik hier passen)

V) de machtspunten van de spelers worden in de vorstendommen berekend en elke winnaar wordt keurvorst en krijgt overwinningspunten

VI) deze fase gebeurt uitsluitend als er in fase IV de actiekaart "tegenkeizer" is gespeeld. Alle spelers mogen nu stemmen of de huidige keizer aan de macht blijft, of de speler die de actiekaart uitspeelde.

VII) de keizer  mag een extra actie uitvoeren waar de keizersteen zich bevindt op dat moment (punten, steden inzetten, geld)

VIII) de rondenteller wordt één veld verder gezet

U merkt het zelf ook, een spel met héél wat mogelijkheden, inzetten van adelen op de verschillende vorstendommen, meerderheden creëren, eventueel nog het voordeel van de keizer meenemen en vooral je actiekaarten goed en wijs gebruiken. Deze kaarten maken het spel uiteindelijk wel, maar ik geef u de raad om het spel dan eerst eens een keertje te proberen. Je bent er niet zo maar mee klaar met dit spel. Naar mijn bescheiden mening is dit wel een goed spel, maar de juiste sfeer en het juiste gezelschap om het te spelen zijn wel noodzaak.

Titel : Im schatten des kaisers
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Ralf Burkert
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

20-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 21 mei 2010
Zoals reeds vermeld in de nieuwsbrief vooral Schmidtspiele en kinderspellen. Indien u nog graag een ander spel uitprobeert, laat het ons dan weten voor donderdagavond aub.

      -         Zoowaboo                                                      - chaos im kinderzimmer

-         turbo taxi                                                        - kakkerlakkensalade

-         jakkiebak kippenkak                                      - halli galli (gigamic)

-         dier op dier                                                     - don drago

-         erster obstgarten                                             - hazenjacht

-         jungle speed                                                    - kissenklau

-         geharrewar in de sushibar                                - schildpaddenrace

-         totem                                                              - gewoon geweldig

-         pinguinparty                                                    - dschungelschatz

-         schat van de mummie                                      - karawane

-         kattenbende                                                    - wilde vikingen

      -         livingstone                                                       - big points

-         portobello market                                           - tiki topple

-         auf achse                                                        - wurfelligretto

-         gemblo                                                           - los banditos

-         take it                                                             - burgenland

-         numeri                                                            - level x

      -         capitol                                                            - finito

-         diamant                                                           - hands up

-         aquadukt                                                        - drachenwurf

-         spel der torens                                                - oasis

            -           het piratenspel                                                - smartcar

-         coco collecto                                                  - castle logix

-         katoiz                                                             - day and night

-         tover je toverweg                                            - camelot jr     

-         spokentrap                                                     - duo puzzle

-         bal lieveheersbeestjes                                      - qwirkle

-         schnappburg                                                   - pino sortino

-         ubongo

      -         fladderadatsch                                                - gulo gulo

-         primo calculino                                               - didi dotter

-         vrolijke biggetjes                                             - egelrace

-         bunte runde                                                     - wijsneus

-         muizencarrousel                                              - up and down

      -         seeland                                                           - rattus

-         endeavor                                                        - glen more

-         cosmic encounter

19-05-2010 om 16:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hängende gärten
  

Misschien kent u het spel Bloom van QWG, indien ja, dan weet u ongeveer hoe het spelconcept in elkaar zit. Indien neen, dan leg ik het hier graag even voor u uit. Pas op, ook de Bloom-specialisten moeten even opletten, want er zijn enkele essentiële verschillen.

In de eerste plaats gaat iedereen zelf bouwen aan zijn eigen hangende tuinen. De spelers starten met een lege kaart (6 bouwvakken). Op deze kaart gaan ze steeds andere kaarten bouwen (zie afbeelding) om zo mooie tuinen te vormen. Bedoeling is om dezelfde soorten bouwwerken naast elkaar te krijgen tot een reeks van min. 3. Vanaf het moment dat je er minstens 3 naast elkaar hebt liggen, kan je overwinningsfiches gaan kiezen uit de vitrine, die je op het einde van het spel punten opbrengen.

In een beurt kan je dan ook niet al te veel doen. Je kiest één van de vier openliggende kaarten (3 bij 3 spelers), legt deze volgens de bouwregels aan op je speelvlak, kan eventueel een tempel inzetten om een deel te waarderen (min. 3 dezelfde bouwwerken) en verzamelt op die manier de puntenfiches die open op het gezamenlijke speelbord liggen.

Bouwregels :
- bouwplaatsen mogen op de tafel komen te liggen
- gebouwen mogen niet op tafel komen te liggen, moeten worden gezet op een bouwplaats
- je mag gebouwen afdekken (zeker om grotere gehelen te creëren met andere bouwwerken)
- je mag een gescoorde groep gebouwen opsplitsen, maar mag geen tempel bedekken

Scoringsregels :
- er moeten minstens 3 dezelfde gebouwen aan elkaar grenzen om een tempel op in te zetten (moet op de pas gelegde kaart zijn)
- afh. of je 3, 4, 5, 6+ gebouwen aan elkaar hebt liggen, mag je respectievelijk puntenfiches kiezen uit de 1ste, 2de, 3de kolom en zelfs één extra van de trekstapel (bij 6+) (zie afbeelding rechts onder)
- indien al je tempels reeds op het speelveld staan, mag je voor een nieuwe score een oude tempel (van de kleinste groep gebouwen) verzetten

   

De puntenfiches tracht je te verzamelen in setjes. Als je hierboven even bekijkt zie je dat een enkelvoudige gele fiches 3 punten oplevert, een set van twee 7, drie dezelfde 12 en een kwartet zelfs 20 punten. Linksonder zie je ook een personenfiche, hiervoor scoor je 3 punten als je enkele gele fiches hebt verzameld 3 punten, maar als je een setje volledig hebt kunnen sparen (in dit geval 4) dan krijg je 12 punten.

De speler die het meeste punten weet te scoren, wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste tegels.
Ik word persoonlijk koud noch warm van dit spel. Het heeft wel iets, maar je hebt weinig vat op het gegeven, pas op het moment dat je het gevoel hebt dat het een beetje gaat lopen, loopt het spel gewoon op z'n eind. Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen wat dit laatste betreft, maar ik vind dat er betere spellen zijn in de HiG-stal.

Titel : Hängende gärten
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Din Li Tsan
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

19-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hazienda
   

Don't cry for me Argentina! De spelers zijn grootgrondbezitters in Argentinië en ze kopen extra land en dieren, bouwen haciënda's, oogsten en verkopen kuddes vee op de markten. Punten sprokkelt men door toegang tot de markten, grenzen aan water, voor landketens, haciënda's en voor geld.

Een spelersbeurt bestaat telkens uit 3 acties, waarbij de speler kan kiezen uit volgende opties (dit kan in willekeurige volgorde) :
- 1 object kopen
- 1 kaart uitspelen (landschap- of dierenkaart)
- 1 oogstfiche plaatsen

Er zijn verschillende objecten die een speler kan kopen :
- 1 landschapskaart/dierenkaart van de gedekte stapel = 2 pesos (mag meermaals per beurt)
- 1 open landschapskaart/dierenkaart = 3 pesos (mag meermaals per beurt)
- 1 haciënda = 12 pesos (éénmaal per beurt)
- 1 waterkaartje = 12 pesos (éénmaal per beurt)

Een kaart uitspelen : de speler legt een landschapsfiche van de eigen kleur op het overeenkomstige landschap op het speelbord, probeer meerdere fiches naast elkaar te krijgen tot een keten (min. 3 fiches). Een dierkaart werkt op dezelfde manier, maar dan leg je de bijpassende dierenfiche op een pampaveld. De dieren moeten per kudde aan elkaar grenzen, er kunnen ook verschillende kuddes tegen elkaar komen te liggen.
Als een kudde een marktplaats bereikt wordt er onmiddellijk uitbetaald : (aantal dierfiches + aantal landfiches) x 1 peso

Als een speler ervoor opteert om een oogstfiche te spelen, legt hij deze op een landschapsfiche en wordt ervoor uitbetaald :
aantal landfiches x 3 pesos. Een haciënda inbrengen, kost 12 pesos, je plaatst de haciënda op een landschapsketen of kudde.

Zodra de stapel dierkaarten (bij de voorbereiding in twee gedeeld) is opgebruikt volgt er een waardering. Je scoort op diverse manieren :
- punten voor aangesloten marktplaatsen (zie overzicht)
- punten voor landketens : som van aantal landfiches x 2
- punten voor haciënda's : som van alle land- en dierfiches die tot een keten of kudde behoren
- punten voor waterkaartjes : 1 punt voor elk aangrenzende fiche
- punten voor geld : voor elke 10 pesos 1 punt (enkel op het einde van het spel, na tweede stapel dierkaarten)

Het belangrijkste spelonderdeel in dit spel zijn de kaarten, er zijn dierkaarten en landschapskaarten.

Titel : Hazienda
Uitgeverij : Hans im Glück (uitgebracht in het Nederlands door 999 games)
Auteur : Wolfgang Kramer
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

18-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goa
   

Dames en heren, aanschouw één van mijn favoriete spellen, beetje bieden, beetje opwaarderen, kleine geluksfactor en vooral opbouwen en dat is iets dat me wel weet te boeien. Voor diegenen die Endeavor kennen, wel ...je mag stellen dat ze hun ogen de kost hebben gegeven toen ze GOA speelden.

In dit spel krijgen de spelers een eigen spelersbord, met daarop 5 ontwikkelingen waaraan ze kunnen werken. De bedoeling is dat ze zowel op vlak van schepen, kruiden, geld, expeditie(kaarten) als kolonies gaan groeien. Dit kunnen ze enkel doen als ze hiervoor de nodige grondstoffen en schepen afgeven.

Op het centrale speelbord kan alles netjes worden gestockeerd, in deze spelregels lees je dus niet "leg het overige speelmateriaal naast het speelbord klaar", hier kan alles netjes op z'n plaats. Geld, kolonisten, schepen, expedities, kolonies en de tegels die worden geveild.
Met deze laatste tegels gaan we trouwens beginnen. Het eerste deel van elke ronde bestaat uit het veilen van deze tegels die door een ingenieus systeem (hoewel, vooral eenvoudig) gekozen worden. De startspeler heeft als voordeel dat hij twee tegels mag veilen. De veilingmeester heeft als laatste de mogelijkheid om de tegel zelf te kopen en te betalen aan de bank of het geld te incasseren wat een medespeler er voor over heeft.
Deze tegels leveren grondstoffen, kolonisten, schepen, punten, actiekaarten, ... (uitgebreidere info vindt u terug in de spelregels)

Daarna begint deel 2 van een ronde, de spelers mogen om beurten een drie acties uitvoeren, en hebben keuze uit :
- scheepsbouw : aantal scheepskaarten nemen (afh. hun ontwikkeling op dat moment)
- oogst : aantal grondstoffen nemen (afh. hun ontwikkeling op dat moment)
- belasting : geld nemen (afh. hun ontwikkeling op dat moment)
- expeditie : expeditiekaarten nemen (afh. hun ontwikkeling op dat moment) deze kaarten zorgen dat je hier en daar kan manipuleren
- kolonie stichten : een kolonie kiezen, twee expeditiekaarten omdraaien en kolonisten optellen bij eigen inbreng om kolonie te stichten. Lukt het niet om aan het gevraagde aantal te komen neemt de speler een kolonistenkaart als troostprijs.
- opwaarderen van één van hun ontwikkelingen : benodigde schepen en grondstoffen afgeven en ontwikkelingsniveau opkrikken
Na drie acties kunnen de spelers ook nog extra actiekaarten spelen.

De spelers kunnen ook extra actiekaarten winnen als startspeler en als eerste speler om alle ontwikkelingsblokjes op een volgende rij te krijgen.
Na acht ronden (4 ronden met tegels A en 4 ronden met tegels B) eindigt het spel en wordt de eindscore berekent.

- het niveau van de afzonderlijke ontwikkelingen (rij 1,2,3,4,5 leveren 0/1/3/6/10 punten op)
- aantal kolonies (1,2,3,4 kolonies leveren 1/3/6/10 punten op)
- gelijke symbolen op expeditiekaarten (1,2,3,4,5,6 zelfde symbolen leveren 1/3/6/10/15/20 punten op)
- meeste geld op het einde = 3 punten
- per plantage met één grondstof = 1 punt
- overwinningspunten voor speciale tegels indien vervuld aan de opdracht 
 
Titel : Goa
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Rüdiger Dorn
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoals beloofd : Glen More

     

Spiksplinternieuw verschenen in de Alea-reeks : Glen More. Het betreft hier een midbox-game, dwz dat u dit spel mag neerzetten naast Wie verhext, Augsburg, Palazzo en Louis XIV. In Glen More bent u hoofdman van een Schotse clan die z'n macht en invloed over de Schotse hooglanden probeert uit te strijken. Je vergroot je gebied, verzamelt grondstoffen, produceert Whiskey en probeert uiteindelijk overwinningspunten te scoren hiermee.

Het spel verloopt over drie delen, na elk deel volgt er een tussentelling en daarna nog een slottelling. De delen duren net zolang tot de fiches van een deel zijn opgebruikt. Het speciale bij Glen More is de speelvolgorde, deze loopt niet volgens de richting van de klok, maar de speler die achter staat blijft aan de beurt (à la Thebe en Red November). Als een speler aan de beurt is, doorloopt hij de volgende stappen :
1) verzetten van de speelfiguur naar een vrije tegel op het speelbord
2) deze tegel aan zijn gebied aanbouwen
3) deze tegel en alle omliggende activeren (ook diagonaal)
4) een nieuwe tegel aanvullen op het speelbord

Het belangrijkste aan het spel zijn de tegels. Deze komen voor in diverse kleuren, groen en geel leveren je grondstoffen op, bruin overwinningspunten, met grijs bouw je je stad verder uit en krijg je meer inwoners en bewegingspunten om deze inwoners door je gebied te loodsen en blauw levert je een éénmalige gunst op.
Sommige tegels zijn meer waard dan andere en houden dan ook de nodige kosten in. Je betaalt steeds in grondstoffen. Heb je deze niet voor handen kan je op de markt je tekort gaan kopen tegen de huidige prijs. Hier kan je ook grondstoffen verkopen tegen de meest waardevolle prijs.

De bouwregels zijn inzake erg makkelijk. De tegels moeten volledig grenzen aan een reeds aanwezige tegel. De weg op je tegels dient steed horizontaal verder te lopen en de rivier verticaal. Je mag enkel een tegel aanleggen aan een tegel waar een inwoner aangrenst. Bij het activeren van de tegels krijg je grondstoffen, punten of kan je tarwe gaan omzetten in whisky (dit levert ook punten op).

De tellingen zijn ook anders dan anders. Je gaat alle zaken apart bekijken ten opzichte van de medespelers. Je scoort enkel voor het aantal dat je meer hebt dan de speler met het minste van een bepaalde soort. Er wordt geteld voor whisky, inwoners en speciale kaarten en je gebruikt de vergelijkingstabel van het speelbord om het aantal punten te berekenen. Op het einde van het spel volgt er nog een slottelling waarbij bepaalde tegels nog scoren, je krijgt nog punten voor het geld dat je nog bezit en tenslotte verlies je nog 3 punten voor elke tegel dat je meerhebt dan de speler met het minste tegels.

Glen More is dus een echt telspel. Een vermoeilijkte carcassonne eigenlijk een beetje. Het principe is gelijklopend, je verzamelt tegels, bouwt wel aan een eigen gebied, gaat deze tegels activeren en zo inkomsten verwerven. Ik heb nog niet de kans gehad om het spel effectief te spelen, dus een uitgebreide mening kan ik hier nog niet verkondigen. Hopelijk hebt u bij deze voldoende info om een zicht te krijgen op het spel, want het is niet eenvoudig om dit spel te omschrijven, vooral omdat de tegels allemaal weer anders zijn en deze de kern zijn van het spel.

Titel : Glen More
Auteur : Matthias Cramer
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-05-2010 om 11:33 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finca
      

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Maar ik raad u toch aan om deze stukjes fruit niet naar binnen te spelen. Erg aanlokkelijk nochtans als u ook M&M's of nootjes op tafel heeft staan. Het zou wel eens kunnen tegenvallen, ik denk in ieder geval dat het vitamine C-gehalte in hout niet erg hoog ligt.

Finca wordt eigenlijk op twee delen van het spelbord gespeeld, langs de ene kant heb je de windmolen waarover je je landbouwers gaat verplaatsen, langs de andere kant heb je het eiland zelf met de verschillende fruitgaarden waar je de puntenfiches kan gaan verzamelen. Het spel heeft eigenlijk een héél apart en ingenieus spelconcept. Afhankelijk van het aantal spelers bezit iedereen een aantal landbouwers die op de schoepen van de molen worden geplaatst. In een beurt kan je één actie kiezen uit de volgende drie :
- een landbouwer verplaatsen
- vruchten leveren
- een actiefiche gebruiken

  

Actie 1 : een landbouwer verplaatsen : je kiest een landbouwer op de molen en verplaatst hem net zoveel stappen als er landbouwers staan op de schoep waarop hij vertrekt (bv. er staan 2 landbouwers, hij verplaatst 2 plaatsen in de richting van de klok). Bovendien verzamel je op deze manier fruit, het aantal hangt af van het aantal landbouwers op de schoep waar je terechtkomt. (bv. je komt op een schoep met citroenen terecht met in totaal 3 landbouwers, je krijgt 3 citroenen). Overschreidt je bij het verplaatsen een bepaalde lijn, krijg je ook een ezelskar (deze heb je nodig om vruchten te gaan leveren.

Actie 2 : vruchten leveren : als je voldoende vruchten hebt verzameld en bovendien een ezelskar ter beschikking hebt, kan je vruchten inleveren en overeenkomstige puntenfiches van het spelbord nemen, je mag max. 6 vruchten inleveren (dit mag ook een combinatie zijn bv. 2 en 3 vruchten).
Als alle vruchtenfiches van een regio zijn verdwenen wordt de fincafiche uitgedeeld aan diegene die op dat moment het meeste vruchtenfiches van die soort heeft verzameld. (een fincafiche levert 5 punten op)

Actie 3 : een actiefiche gebruiken : deze fiches zorgen ervoor dat je een beetje mag valsspelen tegen de regels. Zo kan je twee keer na elkaar verplaatsen, je landbouwer ineens naar een plaats naar keuze verzetten, tot 10 vruchten in één keer leveren, een vrucht minder betalen dan nodig om een vruchtenfiche te winnen. Niet gebruikte actiefiches leveren op het einde van het spel wel nog 2 punten op.

Afhankelijk van het aantal spelers eindigt het spel als er een aantal regio's zijn leeggemaakt. De spelers tellen hun punten op :
- vruchtenfiches (afh. waarde), fincafiches (5 punten per fiche), niet gebruikte actiefiches (2 punten per fiche), eventueel gewonnen bonusfiche (die krijg je als je alle waarden van vruchtenfiches hebt verzameld). De speler met de meeste punten wint.

Dit is zonder twijfel één van de speciaalste spellen uit de reeks, totaal anders dan wat je gewoon bent, het materiaal is erg mooi, maar als je de doos voor de eerste keer opendoet, inhalleer je beter niet, je zou de rest van het spel wel eens high kunnen rondlopen. Ik vind dit een zeer geslaagd spel, vlot spelend, eenvoudige regels, tikkeltje geluk nodig.

Titel : Finca
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Ralf zur Linde & Wolfgang Sentker
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fjord
   

Fjord is een twee-persoonsspel en zo zitten er niet al te veel in de HiG-collectie. Het is een leuk, snel tussendoortje,
waarbij je je tegenstrever een hak probeert te zetten. Het spelconcept is vergelijkbaar met Carcassonne. Je draait
tegels om, legt deze aan en plaatst een hut op een tegel als je dat wil.

Het spel bestaat uit 2 grote delen. In deel 1, de ontdekkingsfase, bouw je het spelbord op en plaats je je hutten op strategische plaatsen.
In deel 2, de claimfase, gaat het pas echt om de knikkers, de spelers leggen nu om beurten schijven op het speelbord en proberen
zo veel mogelijk schijven kwijt te geraken, de speler die hierin slaagt, wint het spel.

Om beurten nemen de spelers dus een tegel van de dichte stapel en bouwen deze aan aan het speelbord. De bouwregels moeten in acht genomen worden en alle zijden moeten kloppen (à la Carcassonne). Je mag overigens geen nieuw stuk land overzee stichten.
Daarnaast mag de speler ervoor opteren om één van z'n vier hutten op de gelegde tegel in te zetten. Doe dit slim en zeker verspreid over het land, met in je achterhoofd fase 2 van het spel.

Als alle tegels geplaatst zijn, gaan we om beurten stukken land claimen, door er onze schijfjes op te leggen. De speler die als voorlaatste een tegel heeft aangelegd, start met claimen. Je eerste fiche moet grenzen aan een eigen hut, daarna mag je verder gaan vanaf deze gelegde fiche of tegen een andere hut natuurlijk. De spelers leggen om beurten een schijfje. Diegene die er het meeste wegkrijgt, wint de ronde. Er wordt voor geopperd om een best-of-three te spelen, maar je kan natuurlijk ook na één sessie stoppen.

Titel : Fjord
Uitgeverij : Hans im Glück (uitgegeven in het Nederlands door 999 games)
Auteur : Franz-Benno Delonge
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

15-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Egizia

   

HiG staat garant voor speelplezier op familiaal niveau, maar met voldoende uitdaging om de veelspeler ook te overtuigen. En daar zijn ze met Egizia weer prima in geslaagd. Net zoals zovele spellen uit Essen dit jaar, komt dit spel uit het land van de pizza en de pasta, dat leek de enige echte trend uit Essen te zijn. Ze zijn daar goed bezig in de laars van Italië.

Egizia is weer een typisch HiG-spel, een mooi spelbord, kaartjes, fiches en het draait vooral weer om bouwen. In Egizia gaan de spelers bouwen aan de piramide, de tempel en de obelisk. Hiervoor hebben ze sterke arbeiders en veel grondstoffen nodig. Maar om je arbeiders sterk te houden, moet je natuurlijk voldoende voedsel in huis hebben. U hoort het al, opbouwen, verzamelen, inleveren en ... punten scoren. Het lijkt of we het allemaal al eens een keertje meegemaakt hebben, maar het blijft gewoon grandieus leuk en goed, dus ... ons hoor je zeker niet klagen.

Het spel verloopt over vijf ronden. Elke ronde kunnen de spelers hun arbeiders sterker maken, nieuwe steenmijnen ontginnen, Nijl- en Sfinxkaarten nemen en deelnemen aan de bouw van de antieke wereldwonderen. Hiervoor krijgen ze onmiddellijk punten, voor de verzamelde kaarten worden op het einde van het spel nog  punten uitgedeeld.

Een ronde bestaat op zijn beurt dan weer uit zeven fasen :
1) Nijlkaarten uitspelen : elke ronde worden 10 nieuwe kaarten op het spelbord gelegd
2) Nijl bevaren : de spelers plaatsen om beurten hun bootjes bij de acties die ze graag willen uitvoeren (nijlkaarten verzamelen, acties van rondevelden, bouwvelden)
3) Arbeiders voeden : de waarde van de arbeiders en het voedsel worden opgeteld en vergeleken, een te weinig aan voedsel wordt gecompenseerd met overwinningspunten af te geven
4) Steen produceren : afhankelijk van het aantal steenmijnen krijgt elke speler nieuwe stenen in zijn voorraad
5) Bouwen : kan zowel bouwen aan de gebouwen inhouden, als sfinxkaarten nemen, als graaffiches nemen
6) Bonus krijgen voor het bouwen aan de bouwwerken : de speler krijgt bonuspunten voor het aantal deelnames aan het bouwen van gebouwen
7) Spelersvolgorde voor de volgende ronde vastleggen : de speler met het minste punten wordt in de volgende ronde speler 1, enz.

Na vijf ronden volgt er een slottelling :
- per twee resterende stenen in de voorraad één punt
- de totaalwaarde van hun graaffiches geeft punten (1-10 = 2 punten; 11-20 = 5 punten; 21+ = 9 punten
- de spelers krijgen punten voor vervulde sfinxkaarten

Een volledige opsomming van deze sfinxkaarten is interessant, maar ga ik hier niet plaatsen, dat zou me te ver leiden. Het is wel zo dat ik het jammer vind, dat ze niet enkel met symbolen hebben kunnen werken op deze kaarten. Het Duits dat erop staat is erg beperkt en op zich wel duidelijk, maar misschien hadden ze dit beter op een blad in een bijlage geplaatst en de kaartjes zonder tekst gemaakt, dat toont toch altijd iets strakker vind ik persoonlijk. Desalniettemin is dit maar een beetje muggenziften en is dit gewoon weer een oerdegelijk, leuk spel!

Titel : Egizia
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Tijdsduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

14-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eufraat & Tigris kaartspel
  

Dit is Eufraat & Tigris, het kaartspel in de letterlijke betekenis van het woord. De spelregels? Ik raad u aan om ons verslag van gisteren te herlezen. Verschil? Weinig of geen. Of toch, u heeft meer plaats nodig om het kaartspel te spelen, dan het bordspel. U voelt me al komen. Een aankoop van dit spel is op zich een beetje overbodig, haal het bordspel in huis, dan heeft u alles bij de hand en hoeft u niet te zitten sukkelen met rijen en kolommen kaarten.

In het kaartspel ga je eigenlijk een speelbord opbouwen, je legt acht schatten (rode kaart met gele drakenkop op foto) naast elkaar, met een plaatsje tussen. In de loop van het spel worden koninkrijken opgebouwd onder deze kaarten. Legt men een kaart tussen twee schatkaarten ontstaat er wederom een conflict tussen de koninkrijken. Het afhandelen van de conflicten verloopt identiek als bij het bordspel. De waarden van de koninkrijken + uitgespeelde handkaarten van dezelfde kleur. Het verzamelen van punten verloopt misschien ietsje moeilijker. In het bordspel mocht je gewoon een blokje uit de voorraad snoepen, hier moet je een extra handkaart van de gewonnen kleur op handen hebben of je recht op het punt vervalt. Je spaart je punten (kaarten) op een stapeltje bij elkaar en op het einde van het spel ga je wederom het scoreverloop van het bordspel hanteren. De kleur waarin je het zwakste bent, bepaalt je slotscore.

De monumenten hoor ik u denken, wel die zijn er niet in dit spel. En ja er is nog een verschil. Bij het bordspel heb je zes fiches, hier heb je acht handkaarten. De leiders zijn overigens exact dezelfde houten schijfjes als bij het bordspel.
Aan u de keuze wat u prefereert.

Titel : Eufraat & Tigris kaartspel
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

13-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/5 onderweg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als u uw mailbox vandaag nog checkt, zou onze nieuwsbrief voor de maand mei moeten gearriveerd zijn.
Zoniet, laat dan even een seintje of schrijf je nog eens in via de website. Bij deze plaats ik hem ook ineens op de weblog.

12-05-2010 om 13:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs