IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
08-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van Smart games
De hoofdbrok van hun bezigheden is het uitgeven van hun eigenste Smart games, en dit is ondertussen toch al een fijne collectie :

* IQ-Cabin (nieuw in 2009)
* IQ-Puzzler

* Riomino (nieuw in 2009)
* Anti-Virus (nieuw in 2009)
* Titanic (nieuw in 2009)
* Metroville
* Alcatraz
* Tower of logic inferno
* Airport traffic control
* Camouflage north pole

* Camouflage booster pack (nieuw in 2009)
* Hide & seek pirates
* Hide & seek safari
* Safari booster pack (nieuw in 2009)

* Roadblock
* Roadblock booster pack (nieuw in 2010)
* Colour code
* Day and night (nieuw in 2009)
* DuoPuzzle (nieuw in 2009)

* Camelot JR.
* Castle logix

* Gogetter mummy mystery
* Gogetter prince & dragon
* Gogetter land & water
* Gogetter cat & mouse


Verschenen in de Foxmind-reeks :                     Verschenen in Tangoes-reeks :

* Oops (nieuw in 2009)                                    * Tangoes Jr.
* Zoologic                                                        * Magnetic travel tangoes
* Cliko book                                                    * Tangoes classic
* Architecto
* Tangramino book                                          Verschenen onder naam Wobbally :
* Equilibrio                                                       * Wobbally
* Metaformes
* Turbo mind twister (nieuw in 2009)

Verschenen in de Gipf-reeks :

* Gipf (+ gipf set 2 & 3)
* Pünct
* Yinsh
* Dvonn
* Zertz
* Tzaar
* Tamsk (niet meer verkrijgbaar)


De spellen in het blauw zitten in onze collectie en zullen dan ook besproken worden.

08-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Smart games

Als u even langs de website van Smart games gaat op http://www.smart.be dan leest u daar de volgende tekst :

"Als distributeur en fabrikant van kwaliteitsspeelgoed heeft Smart een hele duidelijke filosofie ontwikkeld over speelgoed. Speelgoed door Smart gefabriceerd of gecommercialiseerd dient kwalitatief te zijn, en dit zowel op het vlak van de uitvoering als op het vlak van de speelwaarde. Al te vaak heeft de onwetende consument een ontevreden gevoel wanneer een veel te grote doos weer eens heel weinig speelplezier oplevert. De eerlijke kwaliteit waarvoor Smart garant staat vertaalt zich in een mooie uitvoering van onze speelgoedprodukten met "pedagogische waarde " en "langdurig speelplezier".  Bovendien zijn onze produkten voorzien van stevige, duidelijke verpakkingen die de inhoud op een juiste manier laten zien en wordt de consument geïnformeerd in zijn of haar eigen taal zowel op de verpakking als in de spelregels."

Ook bij deze uitgeverij, moet ik zeggen, slaan ze de nagel op de kop. Het zijn inderdaad steeds spellen bestaande uit stevig materiaal, een ingenieus spelsysteem, dat wel vaak terugkeert, zoals u in de spelbesprekingen zal zien. Maar u krijgt zeker waar voor uw geld als u van dit genre spellen houdt. Vaak betreft het hier puzzelspellen en breinbrekers, waarin sommigen onder ons (ik ga geen namen noemen) niet echt goed zijn. Zij hebben waarschijnlijk vaak de neiging om de spellen van Smart tegen een muur te gooien, maar zullen dit niet doen aangezien ze, ten eerste er te mooi voor zijn en ten tweede omdat het materiaal er toch niet zou onder lijden en het dus toch geen nut heeft.

Het zal u dan waarschijnlijk ook niet verbazen dat de spellen van Smart al héél wat prijzen in de wacht hebben geslepen. Enkele voorbeelden :
- speelgoed van het jaar
- Dr Toy's Best Vacation Product
- Parent's Choice Award
- Toy of the Year (Parenting Magazine)
- Seal of Approval (National Parenting Center)
- Toy Award Winner
- Best Puzzle Runner-Up 2009 (GAMES magazine USA)

Naast de Smartgames zijn ze ook uitgever van de Foxmind, Tangoes, Wobbally en de Gipf-reeks, die we indien tijd en mogelijkheid, ook zullen bespreken. Want het moet gezegd, we mogen best ook eens chauvinistisch zijn en de Belgische uitgeverijen en auteurs ook een plaats geven in bordspellenland. En u zal het merken, het zal meer dan de moeite waard zijn.

Voor meer info verwijs ik u graag naar hun website of voor contact kan u terecht op :

Smart
Neerveld 14
2550 Kontich
België
+32-15.45.10.50
http://www.smartgames.eu (nieuwe website)
info@smart.be

07-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geslaagde Winning-moves spellenavond
De Winning moves-avond zit er weeral helemaal op. Ik denk dat we mogen stellen dat het een succes was, de 53 aanwezigen hebben zich geamuseerd met het ruime aanbod uit deze reeks. De quizvragen bleken niet echt makkelijk en was voor velen een gok. Dat maakte het natuurlijk wel des te leuker, want iedereen maakte op deze manier kans op de spellen. Twee kids en twee broers gingen met de prijzen lopen. U vindt hun foto's op de website bij de spellenavond van gisteren.

Ik maak ineens graag een afspraak met u allen voor onze volgende spellenavonden. Let wel op, want de drie volgende avonden vallen niet op de eerste vrijdagen van de maand :
- vrijdag 12 maart 2010
- vrijdag 9 april 2010
- vrijdag 21 mei 2010

Ook voor deze spellenavonden hopen we dat we u weer een reeks spellen kunnen aanbieden en misschien vallen er dan ook weer prijzen te winnen. U verneemt alleszins alles hierover op deze weblog.

06-02-2010 om 16:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slot Winning moves
Zo, hier sluiten we onze reeks van Winning moves af. Ik hoop dat u genoten heeft van deze reeks schitterende spellen.

Ik zou graag Winning moves willen danken :

- voor het ontwerpen van zulke leuke spellen
- voor het makkelijk houden van de spelregels, zodat ik deze reeks zo vlot kon maken
- voor hun demonstratiespellen die ze ons zonden
- voor hun medewerking aan onze wedstrijd op de spellenavond vanavond
- voor het gebruik van informatie en foto's ivm de uitgeverij en de spellen
- ...

Ik hoop dat we u allen mogen verwelkomen op onze spellenavond zodat u al deze spellen kan komen testen.
Na al dat lezen is het de hoogste tijd om de spellen gewoon te proberen en indien u zin en tijd heeft, is het altijd leuk
als u dan hier even een korte reactie neertypt bij het bijbehorende spel.

Zoals u misschien reeds gezien heeft, staat er trouwens een nieuwe reeks klaar vanaf morgen, dus ik hoop u hier zeker terug
te zien.

06-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand februari

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Smart games

06-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondje casino tot slot
We sluiten onze Winning moves-reeks af met "Vabanque" : een spel waarin de spelers naar het casino trekken en trachten te achterhalen op welke speeltafels het meeste geld te rapen valt. Ze spelen karakterkaarten uit en bewegen hun pion naar een tafel. Hopelijk kies jij de juiste tafel en doorzie je de valse streken van je tegenstrevers.

Het speelbord wordt gevormd door 12 casinotafels die in een cirkel worden gelegd. Het speelgeld mag natuurlijk niet ontbreken in het casino, net
als de fiches die bepalen hoeveel er zal worden uitbetaald. Elke speler ontvangt vier personagekaarten : 1 x verhogen, 1 x bluf, 1 x valsspelen, 1 x vervangkaart (geeft aan met welke kleur je speelt). Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal casinotafels en fiches gebruikt.



Een spelronde bestaat uit vijf fase :
1) Fiches plaatsen
2) Personagekaarten plaatsen
3) Verplaats pionnen
4) Uitbetaling
5) Nieuwe speelvolgorde bepalen

1) Vanaf de startspeler legt iedereen om beurten een fiche bij een casinotafel. Een tafel kan meerdere fiches hebben.

2) Vanaf de startspeler legt iedereen z'n personagekaarten blind aan de casinotafels. Alle kaarten worden geplaatst.
Verhogen : heeft een positief effect op het bedrag dat uitbetaald wordt
Bluf : heeft geen effect maar misleid misschien de tegenspelers
Valsspelen : de eigenaar van deze kaart ontvangt al het geld

3) Vanaf de startspeler plaatst elke speler zijn pion aan een casinotafel. Je mag blijven zitten aan de tafel waar je bent of tot vier stappen met de klok mee verhuizen naar een andere tafel.

4) De personagekaarten worden opengelegd en er wordt uitbetaald aan de tafels waar pionnen staan.
De waarde van de uitbetaling hangt af van het aantal verhoogkaarten. Iedereen die aan de tafel aanwezig is, wordt uitbetaald behalve als er een valsspelen-kaart gespeeld werd. De speler die deze kaart speelde krijgt het geld voor elke pion die zich aan deze casinotafel bevindt.



5) De spelers zeggen hoeveel geld ze reeds verzamelden. De rijkste speler wordt de nieuwe startspeler. De rijkste speler blijft op z'n stoel zitten, de andere gaan in volgorde zitten. Ze nemen hun vervangkaart mee, de pionnen en fiches blijven staan en liggen.

Het spel eindigt na ronde 4. De speler met het meeste geld wint het spel.



05-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dienstberichten

Beste SpinLiërs,

Ik kreeg vandaag een mailtje van Lindelo dat we de zaal niet konden hebben op vrijdag 2 april aangezien ze ze nodig hebben voor een interne organisatie dat weekend. Natuurlijk moeten wij dan ook toegeven en onze spellenavond verplaatsen. Hopelijk komt dit voor de meesten nog goed uit, want dan kan u het verlengde weekend van Pasen vrijhouden of misschien uw ganse aandacht op Zuiderspel zetten.

Onze spellenavond schuift dan ook gewoon één weekje op, nl. naar vrijdag 9 april 2010. Noteer het alvast in uw agenda, ik zal het ook zeker vermelden op onze volgende nieuwsbrieven.

Nog een tweede berichtje misschien : er zijn nog geen aanvragen gedaan voor de spellenavond van morgen, op zich geen probleem natuurlijk, maar als u een welbepaald spel graag zou spelen, laat dan zeker een seintje. Kwestie dat we u niet moeten teleurstellen.

04-02-2010 om 21:14 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toen de post er nog een erezaak van maakte ...
Aangezien we eigenlijk zo goed als de ganse collectie van Winning moves aan u konden voorstellen, hebben we een extra inspanning gedaan en nog twee spellen uit de reeks aangeschaft die niet zo vanzelfsprekend te vinden zijn. Het spel dat we als eerste gaan voorstellen, is "Kurier des Zaren". De spelers proberen hun bodes zo snel mogelijk tot bij het paleis van de tzaar te krijgen, nog snel even een paleiswacht omkopen en het spel vlotjes winnen.



Zo simpel zal het niet zijn. Het speelbord toont de weg van de verafgelegen provincies, door verschillende landschapstypes en herbergen tot aan het paleis van de machtige tzaar. In de herbergen hebben de verschillende koeriers een eigen plaats (naar gelang hun rang). De spelers zullen al hun bodes goed moeten inzetten en fris op pad sturen om de belangrijke boodschap zo snel mogelijk tot bij de tzaar te geraken. Elke speler beschikt over 12 (vier verschillende) bodes, 1 enveloppe met de boodschap. Afhankelijk van het aantal spelers zijn er sommige herbergen gesloten. Aan het paleis liggen roebelstukken die aan het einde van het spel aan bod zullen komen.



Tijdens een speelbeurt kan een speler één van de drie volgende acties kiezen :
- een koerier inzetten
- de boodschap verplaatsen
- doorreizen naar het volgende dorp

1) een koerier wordt steeds onderaan op het spelbord ingebracht in het moeras :
- ofwel plaatst hij een koerier uit zijn open reserve
- ofwel draait hij de bovenste koerier van zijn stapel om en zet deze in (kan hij deze niet inzetten, komt hij bij de open voorraad)
Een herberg kan maar drie koeriers onderdak geven. (er is dus altijd 1 lege kamer), wie aan het einde van zijn beurt geen koeriers
meer in z'n open reserve heeft liggen, draait de bovenste koerier van zijn stapel en legt deze open voor zich neer.

2) een speler verplaatst de boodschap van zijn kleur binnen éénzelfde dorp van een eigen koerier naar een andere eigen koerier

3) je kan slechts doorreizen als een herberg volzet is, slechts 2 van de drie koeriers verplaatsen, de koerier naar wie de pijl wijst en die van de  kamer ernaast, de 3de koerier blijft liggen. De speler die aan de beurt is, beslist waar hij de koeriers legt in het volgende dorp. Ze moeten wel in verschillende herbergen worden ondergebracht. Een koerier die de boodschap draagt, neemt deze mee. Indien je een koerier niet kan onderbrengen in een volgend dorp, springt deze ineens naar het volgende dorp (opmars).
De koeriers die van de herberg in het bovenste dorp naar het paleis doorreizen, hebben hun opdracht vervuld en worden onder de blinde stapel geschoven. Boodschappen worden bij de paleiswachter achtergelaten die boven de betreffende herberg ligt.

Vanaf het moment dat de boodschap bij de paleiswachter ligt, begint de fase van het roebelen voor de betreffende speler.
In je beurt moet je aan voldoende roebels zien te geraken, gelijk aan de waarde van de paleiswachter. Je mag roebels omdraaien zoveel je wil en deze houden. Maar als je een "njet" omdraait, gaan al deze roebels uit het spel. Zodra een speler een vereist aantal roebels heeft, wint hij het spel.

Gewijzigde spelregels :
Aangezien het "roebelen" zo'n hoge geluksfactor met zich meebracht, heeft men de spelregels enigszins gewijzigd. De 3de koerier die moet blijven liggen in een herberg, krijgt een roebelfiche (houdt deze verborgen). Zo heeft hij toch een soort troostprijs en kan hij misschien sneller de wachter omkopen. Dus snelheid is niet meer de boodschap. Vanaf het moment dat alle roebels zijn uitgedeeld, mag je bij medespelers gaan trekken. Het roebelen blijft wel voor de spelers die nog steeds onvoldoende roebels hebben verzameld voor de wachters.

Titel : Kurier des Zaren
Auteur : Knepel & Graf
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

04-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mongool of Chinees? Doe mij maar een Chineesje!

Wist u dat België te zien was vanuit de ruimte? Jawel, een kleine lichtstip op onze aardbol, dat zijn wij. Wat wil je, met zo'n verlicht autostradenetwerk. Daar kan de rest van Europa nog een puntje aan zuigen. Fijn voor onze energiefactuur ook!
Maar we zijn niet alleen hoor, neen, ook de Chinese muur is vanuit de ruimte waarneembaar. Het immense bouwwerk dat de grens is
tussen China en Mongolië. Het moest vooral China beschermen tegen de Mongoolse invallen, het Mongoolse leger onder leiding van Dschingis Khan.
 
U kent deze man met z'n zwarte moustache waarschijnlijk wel vanuit de Disneyfilm Mulan. U merkt dat ik de hele collectie thuis heb. Die stoute mijnheer die die kleine, brave chineesjes wilde inlijven en de baas wilde spelen over het keizerrijk van "the rising sun". Geschiedkundig zal het misschien niet allemaal zo zwart-wit geweest zijn. Ondertussen weten we ook al wel dat de Chinezen van geen kleintje vervaard zijn en ze best ook wel venijnig uit de hoek durven komen. In dit spel kan je dan ook zowel punten verdienen met Mongolen als met Chinezen. (We hebben trouwens een spel in onze collectie (Chang Cheng) waar je voor de Chinese kant van de muur pluspunten krijgt, en voor de Mongoolse kant minpunten)

Het speelbord toont een Mongoolse en Chinese kant, daartussen wordt de befaamde muur opgebouwd. De spelers beschikken over 17 speelstenen (5 Chinezen, 5 Mongolen, 5 landbouwer, 1 pest, 1 heelkruid), 1 verkenner en 2 stukken muur in voorraad. Om het spel voor te bereiden schudden de spelers hun speelstenen, stapelen ze (zodat ze onzichtbaar zijn), plaatsen de bovenste twee (na bekijken) op een dorp op het bord en nemen ook al 2 stenen in hun actieve voorraad om het spel te starten. Hun verkenner start op één van hun dorpen.

Een speelbeurt bestaat uit 2 delen : materiaal trekken & materiaal inzetten
- trekken : de speler kiest 2 onderdelen : 2 muren (max. van 4 muren), 2 speelstenen of 1 muur en 1 speelsteen
- inzetten : de speler moet telkens alle onderdelen van één soort inzetten bv. alle muren of alle speelstenen

1) inzetten van speelstenen :
- in naburige dorpen van het uitgangsdorp (van de verkenner) die door een straat verbonden zijn en aan dezelfde zijde van de muur
- in naburige dorpen van het uitgangsdorp aan de andere zijde van de muur op voorwaarde dat de muur nog open is (muur wordt gesloten)
- in andere dorpen aan de muur als het uitgangsdorp en het doeldorp naast een open muurdeel liggen (beide muurstukken worden gesloten)
Het doelveld waar de verkenner komt, daar wordt een speelsteen geplaatst, desnoods op andere speelstenen. De bovenste steen is leider van het dorp. Indien de verkenner niet meer zou kunnen verplaatsen, worden de resterende speelstenen uit het spel verwijderd.
De speelstenen "pest" en "heilkruid" worden als andere speelstenen ingezet, maar gaan een gevolg hebben bij de telling.

2) inzetten van muren :
Alle muren in je voorraad moeten worden ingezet. Ze worden op de lichtgekleurde lijnen geplaatst in verbinding met de muur. Ze worden steeds met de poort open geplaatst. Je maakt een aftakking aan de muur. Zo gauw je een lus maakt, wordt het kortste stuk muur ertussenuit gehaald.

3) In plaats van speelstenen en muren in te zetten, kan de speler er ook voor opteren om je verkenner van het speelbord te nemen als deze geblokkeerd staat en niet kan bewegen. De verkenner wordt op een eigen dorp gezet, indien je geen dorp bezit, mag je een vrij plaatsje kiezen (leeg veld)

Als er twee voorraden (muren en één kleur speelstenen of twee kleuren speelstenen) op zijn, loopt het spel op z'n einde.
Iedereen mag nog exact één ronde spelen en dan worden er punten uitgedeeld.

De dorpen krijgen punten (enkel de leider van het dorp = bovenste speelsteen)
Chinezen in China of Mongolen in Mongolië = 3 punten
Chinezen in Mongolië of Mongolen in China = -3 punten
boeren telkens positief = 1 punt

Indien er een peststeen in het dorp zit, wordt alles negatief
- Chinezen en Mongolen = -3 punten
- boeren = -1 punt
- speelsteen pest telt niet

Indien er heilkruid in het dorp zit, wordt alles positief 
- Chinezen en Mongolen, onafhankelijk van hun plaats = 3 punten
- boeren = 1 punt
- speelsteen heilkruid telt niet

Indien er in een dorp zowel stenen pest als heilkruid zitten, heffen ze elkaar op.
 
Titel : Dschingis Khan
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Race naar de sla of ... hoe traag toch snel kan zijn!


Dit spel hebben we reeds geruime tijd in ons assortiment en het gaat elke spellenavond mee. Ik vind dit persoonlijk een erg leuk kinderspel, omdat het gewoon voor volwassenen ook nog leuk is. Het spelidee mag je vergelijken met Clans, die we al eerder bespraken. In het begin van het spel starten alle schildpadjes, je trekt een fiche en deze bepaalt jouw kleur. Natuurlijk hou je die geheim en ga je proberen om onopgemerkt met jouw schildpad als eerste aan te komen bij de sla.

Elke speler krijgt vijf handkaarten, in z'n beurt speelt hij een kaart, voert de actie uit en trekt een nieuwe handkaart, zo simpel is het spel.

Op de kaarten vind je drie verschillende symbolen :
++ = de schildpad van de kleur op de kaart gaat twee vakjes vooruit
+ = de schildpad van de kleur op de kaart gaat één vakje vooruit
- = de schildpad van de kleur van de kaart gaat één vakje achteruit
Daarnaast heb je ook kaarten met één of twee pijlen : de laatste schildpad in de race gaat dan respectievelijk één of twee vakjes vooruit.
Er zitten ook jokerkaarten tussen zodat je mag kiezen welke kleur je vooruit plaatst. (regenboogkaart)

Natuurlijk zullen de schildpadden vaak op dezelfde vakjes komen, dan worden ze op elkaar gesteld. De onderste wordt aanzien als de snelste, dit is belangrijk op het einde van het spel, indien er verschillende schildpadden zouden aankomen.
Als je een bepaalde schildpad moet verzetten, neemt hij alle schildpadden mee die op zijn rug zitten.

Vanaf het moment dat een schildpad het laatste vakje bereikt, eindigt het spel, wordt bekend gemaakt wie met welke kleur speelt en wie de winnaar wordt van deze spannende race.

Titel : Schildpaddenrace
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

02-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
01-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een historisch figuur om U tegen te zeggen.
Na Karel de Grote, zullen we ook de rode loper uitrollen voor Alexander de Grote. Familie is het niet voor zover ik weet, maar ze hebben alleszins beiden hun stempel op de geschiedenis gedrukt.

In het spel "Alexandros" proberen de spelers de rijkste gebieden te veroveren. In tegenstelling tot de andere Winning moves spellen is dit spel toch wel een beetje geflopt. Niet zozeer omdat het een slecht spel is, maar ik denk dat waar de meeste spellen van onze uitgeverij twee spelregels gebruiken, men hier voor het dubbele gaat. Misschien ligt het ook deels aan de artwork, de nogal fletse kleuren van de kaartjes en het spelbord doen alvast hun duit in het zakje, maar langs de andere kant past dit misschien binnen het thema. Wie zal het zeggen? Ik ga me er verder niet over uitlaten. Bekijk hieronder maar even en weet het ons te zeggen in een reactie :


Iedere speler krijgt vier speelfiguren, de scoremarker wordt op nul gezet, het speelfiguur "alexandros" wordt op z'n startplaats gezet (rode stip, linksboven op het speelbord), de rode en zwarte grensmuren worden naast het bord gelegd, de kaarten worden geschud en elke speler krijgt er één uit. Daarna worden er twee omgedraaid en op het speelbord gelegd.

Een speelbeurt bestaat uit het verzetten van Alexandros en 2 acties. En hier komt de aap uit de mouw, je hebt als speler keuze uit vier mogelijke acties : een kaart pakken, een vrije provincie bezetten of een bezette provincie overnemen, belasting heffen, een eigen stadhouder aflossen.

1) Alexandros verzetten : je kiest één van de opengedraaide kaarten en verplaatst Alexandros naar de dichtstbijzijnde figuur op het speelbord (die overeenkomt met kaart) dat vrij is (nog niet ommuurd, geen stadhouder erop, geen Alexandros zelf erop). Daarna plaats je Alexandros op één van de drie hoeken van deze figuur. Tenslotte ga je met de zwarte staafjes de kortst mogelijke route leggen die je gevolgd hebt. Deze grensmuren moeten natuurlijk niet dubbel worden gezet, ook niet aan de rand van het bord en ze mogen elkaar kruisen. Je mag Alexandros trouwens door reeds gevormde provincies (afgespannen gebieden) laten lopen, zodat je de provincie kleiner maakt en dus minder winstgevend voor de tegenspelers die er staan. De rode grensmuren worden enkel gebruikt voor de allerlaatste zet van Alexandros. Indien beide open kaarten niet goed zijn voor jou, mag je een eigen handkaart spelen, maar dit kost je twee kaarten (één die je uit je hand weggooit en één die je normaal opraapt), doe deze zet dan ook niet te vaak.

2) Na het verzetten mag je twee willekeurige acties kiezen (enkel belasting heffen mag je geen twee maal uitvoeren)
- een kaart pakken : een kaart van de trekstapel nemen, of de resterende openliggende kaart. Indien deze beide weg zijn, worder er terug twee nieuwe gelegd (of op het einde van je beurt natuurlijk)
- provincies bezetten : een met elkaar verbonden groep driehoeken omgeven door muren is een provincie. Er moet minstens één symboolgebied zijn anders is hij waardeloos, ook enkel omsloten symboolgebieden leveren niets op. De waarde van een provincie hangt af van het aantal neutrale (lichtbruine) gebieden, die een punt per stuk opleveren. Om een vrije provincie te bezetten, zet je een stadshouder op een symboolgebied naar keuze, voor alle symboolgebieden in de provincie moet je een passende kaart afleggen. Indien je niet beschikt over de juiste kaarten, kan je extra stadshouders plaatsen, maar dan levert de provincie aanvankelijk niets op (tot je kiest voor de actie : stadshouder aflossen).
- een bezette provincie overnemen. Je geeft voor elke stadshouder van je tegenstrever twee kaarten voor het symboolgebied waarop de wachter staat, plaatst je eigen stadshouders en betaalt de kosten zoals bij het innemen van een vrije provincie
- belasting heffen : mag je maar éénmaal in een beurt doen, je speelt een kaart af van een soort. Alle stadshouders die op dit symbool staan, heffen belasting, dus ook je tegenspelers. Je krijgt één punt per neutraal veld in een provincie waar één stadshouder staat op het symboolgebied van de kaart.
- een stadshouder aflossen : je trekt een eigen stadhouder terug om zo bijvoorbeeld maar één stadshouder te hebben in een provincie. Daarna kan je die stadshouder trouwens ook terug gebruiken in een andere provincie.

Het spel eindigt indien er geen zwarte grensmuren meer zijn en voor de laatste zet van Alexandros reeds rode muren zijn gebruikt. De speler met het meeste punten wint. Indien een speler meer dan 100 punten scoort, loopt het spel ook af.

Titel : Alexandros
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winnig moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min. 
Leeftijd : 10+

01-02-2010 om 07:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diep in de zee ...
... Jipiejajee, diep in zee, jipiejajee, al die sardientjes, zijn toch mijn vriendjes, die in de zee, jipiejajee...
Fantastische herinneringen aan nog steeds één van de mooiste Disney-tekenfilms, de kleine zeemeermin.
U moet toch ruiterlijk toegeven, dat u Ariël, toch ook wel schattig vindt met die paarse schelpjes?
Bon, laat het dan nog een afwijking zijn van mijnentwege, ik kom gewoon vlekkeloos tot onze volgende spelbespreking.



In "Submarine" gaan we de wondere waterwereld van onze zeemeermin ontdekken, en naar goede menselijke gewoonte leegroven.
Het spelbord toont de zee, met verschillende dieptes, op deze dieptes zijn schatten te vinden. Bovenaan weinig, des te dieper, des te meer schatten. Elke speler krijgt een containerkaart waarop hij de 12 verschillende schatten probeert te verzamelen, 1 jokerfiche, 15 bergingskaarten, 1 bergingsschip en 5 duikboten. (met 2-3 spelers, met meer spelers krijg je duikboten en kaarten minder) De speler schudt zijn bergingskaarten en neemt er drie op handen. Met de wijzers van de klok mee, zetten de spelers om beurten hun duikboten op het speelveld, direct onder het wateroppervlak. Er mogen verschillende boten (zelfde of verschillende kleur) op hetzelfde vak staan. Het spel kan beginnen.



Iedere speelbeurt bestaat uit 2 delen :
- de beweging van de bergingsschepen
- de actie van de duikboot of duikboten

1) De bergingsschepen varen op het oppervlakt van de zee, ze starten op het linkse veld en varen steeds verder naar rechts. Het schip moet in een beurt minstens één veld verschoven worden (mag ook meer) tot het uiteindelijk rechts aankomt. Daar zal het blijven staan tot alle berginsschepen zijn aangekomen. Pas dan beginnen ze helemaal terug links. Indien het schip rechts staat en niet meer kan verzet worden, kan de speler ook actie 2 (actie duikboten) niet uitvoeren, in plaats daarvan mag hij een bergingskaart ruilen. Hij steekt één kaart onder de stapel en trekt een nieuwe.

2) De duikboten die zich onder het bergingsschip bevinden komen in actie. De duikboten kunnen in deze kolom verplaatst worden, ofwel voor de berging van schatten worden ingezet. Elke speler moet minstens één actie ondernemen, dus als je niet kan bergen, moet je verplaatsen.
- Bij het verplaatsen mag je de duikboot zowel over de ganse rij (zelfde niveau) verplaatsen of een niveau laten stijgen of dalen.
- Bij het bergen van schatten mag hij met z'n duikboten onder het bergingsschip een willekeurig aantal schatten bergen, indien hij hiervoor de kosten kan betalen. Voor elke schat moet hij één kaart met dezelfde achtergrond als de schat afgeven (aflegstapel) en bovendien moet hij nog betalen met kaarten van zijn voorraadstapel voor elke vreemde duikboot tussen zijn duikboot en het bergingsschip per schat (te betalen aan de tegenstrever). Indien de speler minder dan 3 handkaarten heeft, mag hij direct aanvullen. Indien een speler onvoldoende kaarten in de voorraadstapel heeft, mag hij ook met handkaarten betalen aan de tegenstrevers.

Als je een schat hebt geborgen, leg je deze op je containerkaart. Heb je deze schat al, kan je hem gebruiken als joker. (net zoals diegene die je in het begin van het spel al kreeg). Aan het einde van je beurt zorg je dat je sowieso 3 handkaarten terug hebt. (indien voldoende in voorraadstapel natuurlijk)

De jokers kunnen gebruikt worden als vervangingsmiddel bij het betalen van een schat (de kleur doet nu niet ter zake). Ofwel wordt de joker gebruikt bij het bergen van een schat, er moeten nu geen kaarten betaald worden aan tegenstrevers, je vervangt de joker met de schat die je bergt en je joker is terug beschikbaar om in volgende rondes op te bergen.

Het spel eindigt als één speler z'n containerkaart heeft kunnen vullen. Deze speler wint het spel. Of als een speler de laatste schat uit een kolom bergt en dus de kolom helemaal leeg is. (een joker-mossel telt in dit geval niet als schat, de rij is leeg) Tenslotte is het spel ook ten einde als geen enkele speler nog kaarten heeft en alle kaarten op de aflegstapel liggen. De speler die het meeste schatten verzamelde, wint. Bij gelijke stand telt het aantal jokers dat men nog heeft, is dit ook gelijk, tellen het aantal kaarten die men nog heeft over de winst.

Titel : Submarine
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+


31-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel de Grote op onze spellenavond


Na Vineta nog eens een spel in een grote doos. Is dat wederom nodig? Bwaaa ... waarschijnlijk wel aangezien er zo'n 200 houten blokjes in het spel zitten, maar afgezien daarvan is het weer zo ééntje met weinig spelregels. Nochtans ligt de aangegeven leeftijd ineens hoger voor dit spel, waarschijnlijk niet omdat het zo complex is, maar gewoon omdat overzicht houden moeilijker is. Ik denk dat eerder van de speler afhangt, dan wel van de leeftijd of je dit spel gaat kunnen of niet.
Dit spel is een meerderhedenspel dwz dat je constant zal moeten tellen, tellen en nog eens tellen. Dat is misschien wel de reden waarom ik tot nu nog niemand heb kunnen overtuigen om het spel eens mee te spelen, vandaar ook dat de persoonlijke commentaar op dit spel zeer karig zal zijn.

Op het spel staat aangegeven dat het voor 2-4 spelers is, beetje misleidend, want als je de spelregels er even bijneemt zie je dat het eigenlijk bedoeld is voor 3 spelers. Dat zou het perfecte spelbeeld moeten creëren. Langs de andere kant raadt men je wel af om als beginneling wel met z'n tweeën te beginnen om het spel te leren kennen. En met z'n vieren ... dan speel je gewoon per twee, maar dan raad ik je toch eerder kleurenwiezen of Krakow 1325AD aan.

Het speelplan toont 15 afzonderlijke provincies die in een kring worden gelegd. Op elke provincie wordt willekeurig een houten blokje gelegd, zorg ervoor dat er van elke kleur drie in het spel zijn. De vijf zwarte en witte fiches (+ grijze met 3 spelers) worden in het midden van de cirkel gelegd, net als de vijf gekleurde cilinders. De spelfiguur van Karel de Grote (gele pion) wordt willekeurig ergens op een stuk gezet. Daarna krijgt elke speler een burgkaart, 10 torens (bij 3 spelers 8), gooi je met de kleurdobbelstenen tot je 7 ridders (blokjes) in verschillende kleuren hebt (9 ridders bij 3 spelers) en dan kan het spel van start gaan.



De bedoeling van het spel is om zo snel mogelijk al je torens te bouwen. Je kan dit echter slechts doen als je de meerderheid
aan ridders hebt in de kleuren die op het speelveld zijn vertegenwoordigd. Aan je eigen burgkaart ga je legers maken met ridders in diverse kleuren. Heb je het sterkste leger, krijg je de cilinder in de kleur. Dit geeft aan dat je wint tov de tegenstrever. Natuurlijk gaan die cilinders gedurende het spel van de ene naar de andere speler.

In een beurt doorloop je steeds 2 fasen : de voorbereidingsfase en de actiefase.

In de voorbereiding nemen de beide spelers één van hun fiches. De speler die de vorige ronde het laagste nummer had, begint de volgende ronde. Ze mogen geen dezelfde fiche nemen. (in het begin van het spel wordt een startspeler gekozen) Deze fiche geeft aan wie in de volgende ronde startspeler is (laagste nummer) en bovendien vertelt het hoeveel stappen je met Karel de Grote maximaal kan doen.

Daarna volgt de actiefase, die op z'n beurt is opgesplitst in 3 delen :
- drie ridders in het spel brengen
- Karel de Grote verzetten
- de ridderreserve aanvullen

1) Je kiest drie van je 7 ridders en hebt twee mogelijkheden. Ofwel leg je ze bij je legers om die sterker te maken. Het kan zijn dat je dan de cilinder wint (je neemt hem trouwens pas over als je effectief meer ridders hebt dan de andere speler, bij gelijkheid blijft hij bij de oorspronkelijke eigenaar). Daarnaast kan je ook ridders op de provincies plaatsen, dit zal je pas in de loop van het spel gaan doen, want dit kan zowel in je voor als je nadeel zijn.

2) De keizer wordt afhankelijk van je fiche een aantal plaatsen verzet, minimum 1 en maximum het getal dat op de fiche staat.

3) De speler gooit met de dobbelstenen om zijn riddervoorraad terug aan te vullen tot 7 (een kroon is een ridder naar keuze overigens)

Om het spel te winnen moet je dus torens bouwen, dit kan enkel in het gebied waar de keizer terechtkomt. Je gaat zien welke ridders daar belangrijk zijn. Ben jij de sterkste in de vertegenwoordigde kleuren, dan mag je daar je toren bouwen. Is dit niet het geval, mag je er geen toren zetten. Op elk stuk kan maar één toren staan, daarom zal je ook torens moeten overnemen van een tegenstrever. Als je op het moment dat de keizer er terechtkomt sterker bent dan je tegenstander, verwissel je zijn toren met de jouwe.
 
Daarnaast worden sommige provincies tot regio's omgevormd. Vanaf het moment dat aangrenzende provincies dezelfde kleur van toren bevatten, versmelten ze tot een grotere regio met alle gevolgen vandien. Het wordt op dat ogenblik nog meer rekenen, welke ridders zijn belangrijk, hoe kan ik de regio overnemen, ... Bovendien telt een toren bij het berekenen van de sterkte ook telkens voor één.

Vanaf het moment dat een speler z'n 10de toren kan bouwen, wint hij het spel. Het spel eindigt ook, als er nog maar vier regio's zijn. Dan wint de speler met het meest gebouwde torens.

Titel : Carolus Magnus
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

30-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/2
Klik op de afbeelding om de link te volgen U mag hem één van de volgende uren ook in uw mailbox verwachten, maar hier is alvast onze nieuwsbrief voor de spellenavond van vrijdag 5 februari 2010.

29-01-2010 om 12:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stars and ... circles



De laatste nieuwe aanwinst van Winning moves en enige voorgestelde spel in Essen 2009 was Cirkis.
Het uitzicht van dit spel doet onmiddellijk denken aan Blokus Trigon. Het plastic bord, zij het in een paars kleurtje dit keer,
de rare vormen van de plastic speelstukken en zelfs de spelregels gaan ongeveer dezelfde richting uit.
Toch is dit spel ietsje anders, je gaat in de loop van het spel al trachten om punten te scoren. De speler met het meeste punten wint.

De startspeler moet zijn eerste stuk minstens met één stukje laten vertrekken in het centrum van het bord. De volgende speler legt een speelstuk steeds aan het vooraf gelegde speelstuk. Het mag zowel met een puntje, als met een volledige zijde eraan grenzen.

Bovendien kan je een extra beurt winnen als :
- je een speelstuk kan leggen dat volledig omringt is door andere speelstukken, je brengt dan een volgend speelstuk in waarvan men verder bouwt
- je de centrale ster op het speelbord vol maakt
- je de eerste bent om het spaanderstukje te spelen (vorm van trapezium), volgende gespeelde spaanderstukjes leveren geen extra beurt op
Het voordeel van zo'n extra beurt is dat je meestal extra kan scoren.

Hoe scoor je punten?
- als er een cirkel of sterfiguur wordt vervolledigd, krijgt de speler die het meeste vertegenwoordigd is 10 punten
- de speler die de cirkel of ster afmaakt, sprokkelt 5 punten (niet indien hij ook de 10 punten wegneemt)

Je kan ook een beurt verliezen, als je geen enkel blokje kan aanleggen aan het laatst gespeelde speelstuk.

Andere manieren om het spel te beëindigen :
- een speler scoort 40 punten, de ronde wordt nog afgespeeld
- een speler speelt z'n laatste speelstuk
- wanneer niemand nog een speelstuk kan plaatsen

Bij gelijke stand op het einde wint de speler met het meeste blokjes in z'n reserve !!!

Optionele regel : diegene die het meeste stukjes heeft in de centrale ster op het speelbord krijgt 15 punten als ze wordt afgewerkt
Voor een langer spel kan er ook gespeeld worden over meerdere ronden tot een speler 100 punten heeft.

Titel : Cirkis
Auteur : Philip Orbanes
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min. 
Leeftijd : 8+

29-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eéntje voor de allerkleinsten



We hebben reeds enkele kinderspellen besproken, maar Winning moves heeft ook één spel in hun reeks die ook met kleuters kan gespeeld worden. Ze zijn zelfs zo attent geweest om te differentiëren en verschillend materiaal te voorzien afhankelijk van de leeftijd van de spelertjes.

We spelen ofwel met houten blokken in zes kleuren en zes vormen, ofwel de makkelijkere variant met 25 kartonnen fiches in 5 kleuren en met daarop 5 verschillende dieren. Het spelprincipe van beide spellen is hetzelfde, maar als de kinderen nog niet vertrouwd zijn met de vormen (staaf, rechthoek, driehoek, ovaal, vierkant, cirkel), dan gebruik je de dieren.

Je legt de 36 houten blokken willekeurig in een cirkel en plaats het mannetje op één van de blokken. De 36 kleine en 1 grote goudmunt leg je in de cirkel. Als een speler aan de beurt is, mag hij de speelfiguur 1, 2 of 3 plaatsen verzetten en het blokje nemen waarop hij terechtkomt. Dit blokje legt hij voor zich neer.



Indien hij het laatste blokje van een kleur (of vorm) neemt volgt er een telling. Elke speler die een blokje in de betreffende kleur (of vorm) heeft, krijgt een kleine gouden munt. Indien je het laatste blokje van een kleur en vorm neemt, volgt er een dubbele telling, zowel voor de vorm als voor de kleur. Komt het tot een dubbele telling op het einde van het spel en zijn er maar zes munten om te verdelen, wisselt iemand zijn zes gewonnen munten tegen de grote munt, zodat er toch geld kan verdeeld worden.

De speler met het meeste geld wint het spel!

Eenvoudig, maar toch uitdagend om met kleinere kinderen te spelen. Ze moeten goed in het oog houden welke kleuren en vormen er bijna uit het spel zijn en welke ze eventueel willen waarderen en welke niet.

Titel : Bunte runde
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+

28-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsunami's, verzonken steden en ander waterleed



Na de rechthoekige doos van Hab & Gut, gaan we naar de grote vierkante "Kosmos"-dozen.
"Vineta, atlantis van het noorden" prijkt er op de doos. Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar is het dat ook wel.
In die grote doos zit er een kenmerkend Winning moves-spel. 't Is misschien omdat het materiaal anders iets te klein moest
gemaakt worden dat ze voor een groter formaat kozen, of omdat ze voor zo'n grote doos toch wel een dubbele prijs konden
vragen, wie zal het zeggen ...

Ook in dit spel komen er veel kenmerken terug die je de vorige dag al gelezen hebt. Door het inzetten van kaartjes ga je proberen
het spel een beetje te manipuleren, je gaat gokken op een bepaald eiland, in de hoop dat het overleefd. Eigenlijk bevat dit spel enkele
elementen als "Metropolys", het spel van Ystari en sinds kort ook verschenen in het Nederlands bij QWG. Je krijgt in het begin van het spel
twee fiches : één duidt aan welk eiland je graag zou willen redden en één duidt aan welke kleur van huisjes je op het spelbord wil houden.
Sla je er het beste in om beide opdrachten tot een goed einde te brengen, dan scoor je het meeste punten en win je het spel.


Het speelbord toont een hoop water waarin de stad Vineta ligt, deze bestaat uit verschillende eilanden en een kern, in totaal 9 delen.
De spelers krijgen allen 30 godenkaarten en één godenfiche, hun twee opdrachttegels en de startspeler, krijgt een startspelerpion.
Ter voorbereiding van het spel worden de gekleurde huisjes om beurten één voor één op de delen geplaatst. Dan nemen de spelers 7 handkaarten van hun deck en kan het spel beginnen.

Het spel verloopt over 8 rondes, waarin telkens 1 deel van de stad zal zinken. Elke ronde is dan weer opgebouwd rond 3 etappes, dit is het uitspelen van kaarten die proberen om bepaalde stadsdelen te laten vergaan. Natuurlijk proberen de spelers hun deel en huizen boven water te houden. De spelers kiezen gelijktijdig een handkaart en leggen deze blind neer, vertrekkende vanaf de startspeler, legt iedereen zijn kaart aan.

Er zijn twee soorten kaarten : vloedkaarten en actiekaarten
- vloedkaarten : je start een nieuwe vloed tegen een stadsdeel door de kaart ernaast te leggen en je godenfiche erin. Andere spelers kunnen de vloed hier versterken door hun kaarten ook erbij te leggen. Je vormt een rijtje kaarten, met de waarden duidelijk zichtbaar. Zo ontstaan er verschillende rijen.
- actiekaarten : worden naast een reeks vloedkaarten gelegd (machtspreuk), blijft voor een speler liggen (1 etappe meer of minder) of wordt afgelegd na het uitvoeren van de actie.

Daarna trekken de spelers terug een handkaart zodat ze er terug zeven ter beschikking hebben. Tenslotte wordt de startspelerpion doorgegeven.

Na 3 etappes volgt een waardering. De verschillende rijtjes met vloedkaarten worden vergelijken en de sterkste vloed overstroomt dit stadsgedeelte dat uit het spel verdwijnt. De huizen worden over de spelers verdeeld die er een vloedkaart hebben gelegd. (deze huizen zijn punten op het einde van het spel). Zo worden er 8 rondes gespeeld en tenslotte volgt de slotwaardering :

- voor elk huis van de eigen kleur op het laatste stadsdeel : 3 punten
- voor elk huis dat tijdens het spel werd gewonnen : 1 punt
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in het centrum (rood) : 2 punten
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in de randstad (geel) : 4 punten
- het laatste stadsdeel levert zijn bezitter bij een stadsdeel in de voorstad (groen) : 7 punten

U merkt zelf ook dat het spelprincipe wederom eenvoudig is, maar het behalen van de winst des te moeilijker.
Ik heb het spel nog maar één keertje kunnen proberen en vond het best wel leuk. Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben met je handkaarten,
maar je kan steeds wel een leuke zet doen. Je stadsdeel laten overleven is natuurlijk puur geluk hebben, zeker als je met meer spelers speelt, wordt de kans dat het jouw deel wordt mathematisch kleiner. Scoren met de huisjes is dan ook de boodschap.

Titel : Vineta
Auteur : Fabiano Onça, Mauricio Gilbrin, Mauricio Miyaji
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

27-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijk zijn is goed. Rijk en populair nog beter!

Onder bovenstaande leuze verscheen tot nog toe het enige spel bij Winning moves in een rechthoekige doos.
"Hab & gut" is een beursspel in de beste zin van het woord, je gaat aandelen aanschaffen, die hopelijk voor jou meer waarde
gaan krijgen, maar die ook ineens kunnen devalueren en de spreekwoordelijke tuimeling maken op de beurs.

Het materiaal is op z'n minst gezegd sfeervol, een mooi speelbord en eigen speelbordjes, leuke pionnen voor de diverse grondstoffen, stevige kaarten en houten kaartenhouders. De eeuwige discussie zal wel het speelgoedgeld blijven, het is aangepast aan het thema, dat wel, maar het is
nog steeds monopolygewijs enorm breekbaar. 

Het spel verloopt in 2 delen, elk bestaande uit 4 ronden. Elke ronde bestaat op zijn beurt uit 2 acties :
- kopen of verkopen van aandelen
- de koersen van de aandelen worden gewijzigd

Beginnend met de startspeler heeft iedereen de kans om tot 3 aandelen te kopen of te verkopen tegen de huidige prijs van de bepaalde grondstof.
Bovendien kan elke speler per ronde na het kopen of verkopen 1 aandeel schenken, dwz dat hij het aandeel op zijn spelersbordje legt, hij geeft het aandeel eigenlijk uit handen en kan dit niet meer gaan verkopen. Op het einde van een deel worden al deze schenkingen uitbetaald en dat geld wordt opzij gehouden, ook in deel 2 wordt dit zo gedaan en de speler die uiteindelijk het minste heeft gespendeerd, verliest sowieso het spel. Zorg er dus zeker voor dat je ook spendeert als de andere spelers dit doen.



Als de eerste actie door alle spelers is uitgevoerd, gaan we over naar het wijzigen van de koers. Tussen de spelers staan de houten houders met de koerskaarten. Op deze kaarten staan de diverse grondstoffen afgebeeld met een plus- of minwaarde. In deze actie nemen de spelers, beginnend vanaf de startspeler een kaart van de linkerhouder en één van de rechterhouden en past de koers van de bijhorende grondstoffen aan.

Daarna schuift de startspelerpion door naar de volgende speler. Dit wordt vier keer herhaald en dan eindigt het eerste deel. De schenkingen worden voor een eerste keer uitbetaald en alles wordt in gereedheid gebracht voor een tweede deel dat exact hetzelfde verloopt.
Na de twee delen valt eerst de speler die het minste schonk af, alle spelers verkopen nog hun aandelen tegen de gangbare koers en tellen dan hun geld. De rijkste speler wint het spel.

Hab & gut vind ik persoonlijk een héél erg sterk spel. Het toont mooi, speelt soepel, er is toch altijd die stress van het schenken.
Ik zal het spel hoogstwaarschijnlijk zelden winnen, maar desalniettemin speel ik het graag mee, kenmerk van een sterk spel me dunkt.

Titel : Hab & gut
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

26-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na Avatar, nu ook Blokken in 3D


Het is de laatste tijd al niet moeilijk genoeg! Wat is er toch mis met een gewoon platformgame à la Mario Bros? Neen, er moest zonodig een Nintendo 64-versie komen van dit spel. Hatelijk, alles draait voor je ogen, het camerastandpunt doet nooit wat je ervan verwacht. Hoe dikwijls moet je in een put vallen vooraleer je het kotsbeu bent en het hele spel diagonaal in 3D tegen de muur knalt.

Leuk om te starten toch zo'n ervaring. Nu gaan ze dat ook al naar de bordspelwereld brengen. Het fantastische spel Blokus kennen jullie ondertussen, maar een 3D-versie kon niet uitblijven. Het zou de uitdaging nog groter moeten maken! Nou, dat ga ik toch even in vraag stellen.

In de eerste plaats vind ik Blokus één van de beste spellen die er in zijn genre bestaat. Daarnaast moeten we eerlijk bekennen dat deze Blokus 3D eigenlijk geen Blokus is. Het spel bestond al een tijdje onder de naam "Rumis", maar wat klinkt er commercieel natuurlijk veel aanlokkelijker? U raadt het zelf wel, maak gerust de rekening.

Pas op, ik vind het goed dat ze het spel hernoemd hebben, want nu krijgt Rumis de erkenning die het verdient, zij het onder een andere naam.
Qua spelprincipe leunt het spel wel dicht aan bij Blokus. Ook nu weer krijgen de spelers een aantal blokken en gaan ze deze op een speelbord proberen op de juiste plaats te zetten. Toch enkele wijzigingen :

- daar Blokus nog een gewoon vierkant bord voorschotelde, heb je hier verschillende keuzes : een trap, een piramide, een L-vormig gebouw, een kubus of balk
- daar er bij Blokus slechts een puntje mocht geraakt worden tussen twee blokken, moet er hier een volledige ribbe grenzen aan de eigen kleur
- je krijgt niet enkel strafpunten voor niet ingezette blokjes, maar je krijgt ook pluspunten voor elk blokje dat van jouw kleur zichtbaar is als je het bouwwerk van bovenaf bekijkt

Dus : de één kiest voor de traditionele Blokus, diegene met een beter wiskundig inzicht gaat misschien voor de 3D. Ik kies persoonlijk voor de eerst genoemde, de blokjes liggen lekker vast op het bord, niet zoveel gedoe met het ronddraaien van het spelbord om er een betere kijk op te krijgen (alhoewel ik moet zeggen dat ze er een draaischijf in verwerkt hebben en dit best wel handig werkt). Maar bij de afrekening zijn beide spellen erg sterk en is het een puur gevoelsmatige keuze. Gewoon eens uittesten en zelf beslissen zou ik zeggen.

Titel : Blokus 3D
Auteur : Stefan Kögl
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15-20 min.
Leeftijd : 7+

25-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier piraten op één rij : deel 4


Tot slot van ons piratenverhaal pen ik hier snel even deel 4 neer. Ook nu weer werd er gekozen voor een spel van een andere hand.
De piraten hadden in het vorige deel goud verzameld en nu ze op terugreis zijn, ontstaat er op het schip onenigheid. Al vlug gaan de poppen aan het dansen en zal men een kant moeten kiezen. Ga je mee voor de kapiteit of doe je mee aan de muiterij? Met andere woorden, kies je de kant van stuurman Ramon Diaz of die van kapitein Valverde?

Het spelbord toont het dek van onze piratenboot. Hierop staan 10 piratenfiguren die genummerd zijn van 1 tot 10 (onderkant figuur), dit getal geeft hun basissterkte aan in een duel. In de loop van het spel zullen de spelers zowel vechtkaarten van de ene als de andere kant verzamelen om alzo het gevecht te gaan beïnvloeden. Vanaf het moment dat een kant drie piratenduels heeft gewonnen, wint deze groep. Voor de gevechten heb je trouwens een partij moeten kiezen. Verliest je partij, dan kan je de winst sowieso op je buik schrijven. Zijn er meerdere spelers die de winnende partij kozen, dan wint de speler met het meeste goud. (verzameld in de loop van het spel)

Het spel is opgesplitst in twee delen, de zeevaart en de muiterij.

De zeevaart verloopt over meerdere ronden. De kaartengeven mengt de speelkaarten en legt een aantal kaarten (aantal spelers + 3) dicht voor zich af. De resterende kaarten gaan naar de linkerbuurman (ze worden niet gebruikt) maar hij is de volgende kaartendeler. Per ronde kan een speler slechts één kaart gebruiken. De kaarten tonen kajuitdeuren die één voor één (van links naar rechts) zullen worden geopend. De kaartdeler begint en opent de eerste kajuit. Hij kan nu opteren voor volgende zaken :
- hij gebruikt de eigenschap van de kaart en beëindigd op deze manier zijn beurt
- hij gebruikt het voordeel niet en opent de volgende kajuit, hij kan nu deze eigenschap gebruiken of voort kajuiten opendraaien
- indien hij de "geest" omdraait eindigt zijn beurt onmiddellijk en kan hij deze ronde geen actie ondernemen
Zo gauw de speler een actie heeft gedaan, legt hij de gebruikte kaart af en heeft de volgende speler de keuze uit de kaarten die reeds openliggen of gaat hij in het bovengeschreven systeem verder. Nadat elke speler een actie heeft ondernomen eindigt een ronde en wordt het schipfiguur op de track voortbewogen afhankelijk van het niet opengedraaide kaarten (0-3 stappen). Komt het schip op een stormveld dan wordt er een piraat ziek, de speelkaarten worden geschud en één kaart wordt afgelegd in het sloepje. Komt het schip op muiterij eindigt de zeevaartfase en komt het tot muiterij op het schip. (muiterij kan ook plaatsvinden als alle vechtkaarten, goudkaarten of goudmunten zijn opgebruikt)

Enkele mogelijke acties die er tussen zitten : goudkaart en goudmunt nemen, de bovenste vecht- of goudkaart bekijken en er één uitkiezen, twee gevechtskaarten van de stapel nemen, twee bovenste vechtkaarten bekijken en één kiezen, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen met de trekstapel, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen tegen goudstukken, de bovenste vechtkaart of één goudstuk nemen, een goudstuk stelen van een tegenspeler, je krijgt goudstukken afhankelijk van het aantal opengedraaide kaarten, je legt je keuze qua partij vast of wisselt deze nog, je gaat de keuze bij andere spelers bekijken, je legt een duel vast of verandert piraten van plaats



Aan de muiterij kunnen enkel spelers deelnemen die tegen dan partij getrokken hebben. Wie dat niet heeft gedaan, stopt onmiddellijk met het spel en kan winst dus ook logischerwijs vergeten. Let op : je laat nog niet zien voor wie je partij hebt getrokken.

- ten eerste worden de duels vastgelegd (in die mate dat dit nog niet in de zeevaart is gebeurd)
- elke speler neemt z'n gevechtskaarten en aapkaart bij de hand
- de sterkte van de beide piraten wordt bekend gemaakt (onderkant figuur)
- de spelers beïnvloeden de sterkte door het uitspelen van gevechtskaarten (verdekt)
- de kaarten worden geschud, bekend gemaakt, de sterkte van de piraten aangepast
- zo kunnen er verschillende rondes gespeeld worden, maar vanaf ronde 2 mag je ook je aapkaart spelen

Het spelen van de aapkaart heeft twee gevolgen :
- je trekt je terug uit het huidige gevecht en legt geen vechtkaarten meer aan
- zijn aap steelt een goudmunt bij een willekeurige tegenspeler als je alleen de aapkaart speelt, een goudmunt uit de voorraad indien er meerdere spelers de aapkaart spelen (dit kan enkel als je de kaart speelt in ronde 2)

- als iedereen zijn aap gespeeld heeft, eindigt het duel en wordt er gekeken welke piraat wint
- er worden duels uitgevochten tot een partij drie overwinningen heeft

Ik had beloofd dat dit spel eenvoudiger was dan het vorige in de reeks en ik vind dat dit zeker het geval is, al zullen de spelregels waarschijnlijk het tegendeel laten vermoeden. Eigenlijk heb je echt niet zo erg veel keuze. Je wordt voor een voldongen feit gezet als ze die personenkaarten omdraaien. Je verzamelt vooral vechtkaarten, hier en daar wat goudmunten of goudkaarten en maakt vooral je keuze voor het einde van de zeevaart. En dan is het gewoon een beetje bluffen, en er proberen voor te zorgen dat jouw piraten winnen. Span je samen met een andere speler, geen probleem, maar zorg dat je dan meer goud hebt, zodat je uiteindelijk de winst naar je toe kan trekken.

Titel : Cartagena - die meuterei
Auteur : Michael Rieneck
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs