IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom in de Lilse hel ! (bis)

De Lilse hel is hopenlijk tegen vrijdag verandert in een klein vagevuur. De werken zouden normaal gezien dan moeten afgelopen zijn. U kan ons dan terug gewoon via de hoofdbaan bereiken. Enkel slecht weer zou de opening van de weg kunnen uistellen, maar zo ziet het er niet naar uit. Tot vrijdag!

01-07-2009 om 08:11 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2009/7 online

Hopelijk vindt u onze nieuwsbrief terug in uw mailbox. Zo niet, laat ons dan een seintje of neem alvast een kijkje op onze website.

24-06-2009 om 13:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom in de Lilse hel !
We zijn volle bak bezig met de voorbereiding van onze 31ste spellenavond die zal plaatsvinden op vrijdag 3 juli. Ook de nieuwsbrief mag u één dezer dagen verwachten, maar ik zou nu toch al graag u willen waarschuwen voor de verkeershinder die u misschien zult ondervinden, mocht u ons een bezoekje brengen. De wegenwerken zouden tegen de spellenavond moeten zijn opgelost, maar we houden hier toch nog maar best hout vast vrees ik. Bovendien begint dit weekend ook Lille kermis. Dat is nu geen Sinksenfoor, maar er worden wel enkele wegen in Lille afgesloten.

Ik beschrijf hieronder misschien de makkelijkste wegen om tot bij ons te geraken. Indien de wegenwerken nog niet zijn opgedoekt, kan u best deze weg volgen :

Komende van Herentals : de omleiding volgen die staat aangegeven, afslaan aan de Bierhoeve, gewoon de baan blijven volgen, aan kapelletje rechtdoor, u passeert het scoutsheem en rijdt tot het eind van deze straat, sla nu rechtsaf en op 75 m ligt Lindelo op uw linkerkant.

Komende van E34 : sla rechts af aan de Brouwketel (Amaryllis) in de Boskant, rijdt deze straat volledig uit, u komt nu op de kermis terecht, maar alles is nog gesloten en normaal mag u dan over dit kruispunt, steek het kruispunt dwars over, rijdt de boskapelstraat uit en sla links af, op 75 m ligt Lindelo op uw linkerkant
ps : pas op dat u niet botst met de mensen komende van Herentals

23-06-2009 om 18:18 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2009/3
Vandaag zat de nieuwe spielbox in de bus. In dit fantastische spellenmagazine vonden we twee uitbreidingen terug van spellen die reeds in SpinLi-bezit zijn. Enerzijds de saboteur (extra personage) voor Planet Steam, anderzijds een variant voor het spel Eufraat & Tigris.

Daarnaast staat het boekje natuurlijk weer vol besprekingen van nieuwe en minder nieuwe spellen, héél veel van deze spellen hebben we ook al effectief gespeeld of staan op onze verlanglijst, dus dat maakt het alleen maar interessanter. Blijkbaar komt onze smaak overeen met die van de Duitse spelers, wat ik automatisch toch koppel aan kwaliteit.

Hieronder volgt een overzichtje van de inhoud van dit blad :

Spelbesprekingen :
- Livingstone
- Der Palast von Eschnapur
- Finca
- Der hexer von Salem
- Ghost stories
- Space alert
- Battlestar galactica
- Die Prinzen von Machu Picchu
- Bombay
- After the flood
- Masterbuilder
- Bakong
- Circus Maximus
- Fiese Kühe

Daarnaast is er natuurlijk weer plaats voor oudere spellen te bespreken of een bepaald spelmechanisme. Ook een interessant artikel over sjoemelen om te overleven (Ursuppe bijvoorbeeld) en beursspellen (met o.a. Hab und gut) worden toegelicht.

11-06-2009 om 16:34 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pre-order Treefrog
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bent u een fan van de Treefrog-reeks. U kent ze wel : Tinner's trail, Waterloo, After the flood en Steel driver.
Wel dan is het nu de hoogste tijd om de nieuwste telg in deze reeks te pre-orderen op de site van warfroggames.

"Automobile" is een spel voor 3 - 5 spelers en neemt zo'n 90 - 120 minuten in beslag. Het spel gaat over de
geschiedenis van auto-industrie in de Verenigde staten van 1896 tot 1929. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk geld
te verzamelen, dus dat betekent auto's ontwerpen, maken en verkopen.

Het spelbord kan u hier al bewonderen en de spelregels (Engels) vindt u hier.
Meer info omtrent dit spel mag u hier zeker verwachten binnen enkele weken.

09-06-2009 om 18:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sumeria : Reiver Games
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Sumeria
Auteur : Dirk Liekens (Belg)
Uitgeverij : Reiver Games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30-60 min.


In dit strategische spel strijden de spelers om de controle over de belangrijkste stadstaten van het oude Sumerië.

In elke ronde gebruiken de spellers hun handelaren om het belang van één van de stadstaten te manipuleren.

Elke keer een stadstaat aan belang wint, verliest een andere z’n macht.

Het doel is om controle te verwerven over de belangrijkste stadstaten tijdens de scoreronde op het einde van elke regeerperiode.

Spelers moeten hun acties goed overwegen aangezien de stadstaten snel aanzien kunnen verliezen.


Spelonderdelen


Spelbord bestaande uit acht stadstaten met hoofdstad, drie steden en drie dorpen aan elkaar verbonden door handelsroutes.

Een startspelerpion (grote houten pion)

Een beurtpion (grote witte pion)

36 invloedsmarkers (9 economische, 9 militaire, 9 politieke, 9 religieuze)

56 handelaarsmarkers (14 in elk van de vier spelerskleuren)

8 stadstatentegels

Een zak

Spelvoorbereiding

Elke speler krijgt de handelaarsmarkers van een kleur :

elk 14 in een spel met drie spelers

elk 10 in een spel met vier spelers

De rest wordt in de doos gestopt en wordt niet gebruikt tijdens het spel.

Plaats de acht stadstatentegels in willekeurige volgorde onderaan het spelbord.

Hun positie zal hun belang tijdens het spel bepalen.

De drie eerste plaatsen van links zijn de stadstaten die momenteel het meeste aanzien hebben (deze zullen op het einde van de ronde gescoord worden)

De drie stadstaten die het meeste aanzien hebben, veranderen gewoonlijk als de spelers hun acties uitvoeren.

Plaats de invloedsmarkers in de zak en trek er zes willekeurig. Plaats deze op de daarvoor voorziene plaatsen onderaan het spelbord, boven de drie stadstaten met het meeste aanzien (zie afbeelding)

De rondemarker wordt op de eerste plaats van het rondespoor (gemarkeerd met een 1) op het spelbord geplaatst.

Kies een willekeurige startspeler en geef hem de startspelerpion.

Beginnend met de startspeler, plaatsen de spelers beurtelings hun handelaren in een hoofdstad, stad of dorp op het spelbord.

Elke nederzetting kan maar één handelaar bevatten.

De hoofdstad is belangrijker dan de steden, die op hun beurt belangrijker zijn dan de dorpen (zoals later wordt uitgelegd)

Het is goed om handelaren verspreid over het bord te bezitten en in het bijzonder deze in de stadstaten met aanzien.

Dit wordt herhaald tot elke speler heeft geplaatst :

acht handelaren in een spel met drie spelers

vijf handelaren in een spel met vier spellers

Spelers houden hun resterende handelaren voor zich.


Spelverloop :

Het spel bestaat uit zes rondes.

Gedurende elke ronde hebben de spelers (beginnend met de startspeler) elk drie beurten.

Tijdens je eigen beurt moet je één van de volgende acties uitvoeren :

Voeg één van je handelaren toe op het spelbord, of

verplaats één van je handelaren op het spelbord, of

verwijder één van je handelaren van het spelbord.


* Voeg één van je handelaren toe :

Neem één van je handelaars uit je voorraad en voeg deze toe aan een lege nederzetting op het spelbord.

Deze stadstaat wint nu aan invloed.

Wissel de stadstaattegel waar je een nieuwe handelaar hebt geplaatst met diegene die er links van ligt, indien mogelijk.

Indien al jouw handelaren op het bord zijn, kan je deze optie niet kiezen.

* Verplaats één van je handelaren op het spelbord.

Verplaats één van je handelaren langs een handelsroutes naar een volgende lege nederzetting in die richting.

Je kan over andere handelaren van jezelf of tegenspelers springen, maar je moet stoppen aan de volgende lege nederzetting.

Indien je op een bezette stad terechtkomt, mag je reizen over één van de handelsroutes die aan deze stad grenst.

De omcirkelde handelaar kan naar de drie locaties (aangegeven door de pijlen) bewegen.

Indien de handelaar zijn beweging eindigt in een verschillende stadstaat dan diegene waarin hij vertrokken is, wint de nieuwe stadstaat invloed.

Wissel de tegel van de nieuwe stadstaat waar je de handelaar hebt geplaatst met diegene die er links van ligt, indien mogelijk.

* Verwijder één van je handelaren van het spelbord.

Neem één van je handelaren van het spelbord en plaats hem in je voorraad.

Deze stadstaat verliest nu invloed. Wissel de tegel van de stadstaat waarvan je je handelaar hebt verwijderd met diegene die er rechts van ligt, indien mogelijk.


Eens alle spelers hun beurt hebben vervolmaakt, wordt de rondemarker naar de volgende plaats op het rondespoor gezet.

Einde van een ronde :

De ronde eindigt als alle spelers drie beurten hebben gehad.

Op het einde van elke ronde bepaal je wie de controle heeft in de stadstaten met het meeste aanzien.

De drie stadstaten wiens tegel links liggen hebben het meeste aanzien, en de spelers met het meeste invloed in deze stadstaten winnen kracht in de vorm van invloedsmarkers. Voor elk van deze stadstaten, heeft de speler met het meeste handelaren in de stadstaat controle, de speler met het tweede meeste handelaren is tweede. Een gelijkstand wordt gebroken door de bezette nederzettingen van de stadstaat te tellen.

Indien er een gelijkspel is, wint de speler met de meeste handelaren in de stad.

Indien nog steeds gelijk, wint de speler met de meeste handelaren in de dorpen.

Indien nog steeds gelijk, wint de speler die eerst speelde deze ronde.

De speler die de controle heeft in de meest toonaangevende stadstaat, krijgt als eerste twee van de drie invloedsmarkers (naar keuze) boven de tegel van de stadstaat. De tweede speler bekomt de overblijvende invloedsmarker.

De speler die de controle heeft in de tweede toonaangevende stadstaat mag als eerste één van de twee invloedsmarkers kiezen boven de tegel van de stadstaat. De tweede speler krijgt de overblijvende invloedsmarker.

De speler die de controle heeft in de derde toonaangevende stadstaat krijgt de invloedsmarker boven de tegel van de stadstaat.

De tweede speler in de derde toonaangevende stadstaat krijgt niets.

Indien er geen handelaren zijn in een toonaangevende stadstaat, worden alle invloedsmarkers afgelegd.

Gelijkaardig, indien één speler handelaren heeft in een toonaangevende stad, heeft hij de keuze voor invloedsmarkers zoals gewoonlijk, de overblijvende markers worden afgelegd.

Maak het spelbord klaar voor een volgende ronde :

Plaats de rondemarker terug op plaats “ op het rondespoor.

Hervul de zes plaatsen boven de drie stadstaten met het meeste aanzien met zes nieuwe, willekeurige invloedsmarkers uit de zak.

Bepaal de startspeler voor de volgende ronde.

De speler die het minste handelaren had in de meest toonaangevende stadstaat gaat laatst in de volgende ronde – geef de startspelerpion aan zijn linkerbuurman. Indien er hier een gelijkspel optreedt, herhaal dan dit process in de volgende stadstaat tussen deze twee spelers, tot er een verschil is. Leg de drie stadstaattegels die gescoord zijn opzij. Verplaats de andere stadstaattegels drie plaatsen naar links (zodat de vierde stadstaat nu op de eerste positie ligt) Plaats de opzij gelegde stadstaattegels tenslotte aan de andere kant van het bord in omgekeerde volgorde (vb. 1→8, 2→7, 3→6) Spelers plaatsen gewonnen invloedsmarkers voor zich, zodat ze ten allen tijde zichtbaar zijn voor de tegenspelers.


Einde van het spel :

Speel zes rondes (tot de invloedsmarkers zijn opgebruikt)

Elke speler krijgt punten voor z’n markers.

Punten worden gescoord voor elk van de vier types markers zoals aangegeven in de tabel van de spelregels.

Tel je scores van elk van de vier types samen, de speler met het hoogste puntenaantal is de winnaar.

In het geval van gelijkspel, wint de speler met het meeste markers van één bepaald type.

Indien dit nog steeds gelijk is, dan delen deze spelers de overwinning.

08-06-2009 om 17:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi in de Postiljon

Ook dit keer staat er weer een artikeltje over onze spellenavond in de regionale krant "De Postiljon".
U kan dit hier lezen.

05-06-2009 om 12:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor overmorgen
Volgende spellen zijn alvast ingepakt voor vrijdag :

Smallworld, Cuba + uitbreiding, Sherwood forest, Mecanisburgo, Waterloo, Modern art, Doge, Finca, Livingstone, Kakkerlakkensalade, Zwijntjeskermis, Spokenjacht, Mollenmania, Doolhof, Luxor, Ramses II, Ave Caesar, Up & down, Kai piranja, Rolit, Loop it, Spokentrap, Caylus, Metropolys, Demetra, Goa, Age of empires III,Risk, Axiom, Ubongo, Cavum, Metro, Fangfrish, Alhambra, Thief of bagdad, Eketorp, Graantje de voorste, Sushizock im gockelwock, Machiavelli en de doos met kaartspellen e.d.

Indien u nog een ander spel wil uitproberen, mail dan even !

03-06-2009 om 13:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opus Dei : Demagames
Klik op de afbeelding om de link te volgen De spellenavond van juni is nog enkele dagen van kant, en toch kunnen we al een spel aankondigen voor de spellenavond van juli.
Opus Dei van Dema games is een kaartspel, bestaande uit 160 kaarten met daarop filosofen, wetenschappers en wetenschappelijke en filosofische feiten. Klinkt allemaal moeilijk en misschien een beetje saai, maar de gameplay is dit alles behalve.

Eigenlijk is dit spel een kopie van het spel Guillotine, dat u misschien al bij ons speelde. Het is de bedoeling dat de spelers personen gaan
verzamelen met de meeste punten. De personen worden in een rij gelegd. Telkens je aan de buurt komt, moet je de voorste persoon in de rij nemen. Vrij belachelijk hoor ik u denken en dat is wel zo, ware het niet dat de actiekaarten met wetenschappelijk en filosofishe feiten ervoor zorgen dat je bepaalden personen kan gaan verleggen, van de trekstapel nemen, door elkaar husselen, ...

Op uitzicht lijkt dit dan ook een zeer volwassen en moeilijk spel, maar indien u over een beetje basis Engels beschikt, gaat het zeker en vast lukken om hiervan een potje rond te krijgen. De leeftijdsindicatie van 16+ vinden we dan ook wel een beetje overdreven.
Het spel kan gespeeld worden van 2 tot en met 6 personen en neemt een dik halfuurtje tijd in beslag.

31-05-2009 om 13:27 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Assyria : Ystari
Spiksplinternieuwe aankondiging voor Essen 2009 :

Een nieuw spel van deze Franse uitgeverij en auteur Emanuele Ornella, en volledig terug met de Y en de S in de naam.
In dit spel spelen de spelers nomaden die rondtrekken in de woestijn en trachten te overleven.
Het zal weer een gamersgame worden à la caylus, waarin spelers diverse acties kunnen doen,
actieblokjes kunnen inzetten en deze van anderen gebruiken.
Meer info volgt ongetwijfeld later.

Afbeelding

28-05-2009 om 16:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2009/6 online
De nieuwsbrief voor de volgende spellenavond staat online en is vertrokken naar de digitale brievenbussen van onze leden.
Veel leesplezier!

27-05-2009 om 15:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Games on the road
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We ontvingen onderstaande mail van Hodin, dus bij deze is iedereen uitgenodigd :

Beste Spellenclub/ Spellenliefhebber,

Wij hebben fantastisch nieuws!
Zaterdag 27 en zondag 28 juni 2009 organiseren wij voor het eerst «Games on the Road» in de Wolubilis (www.wolubilis.be) te Sint Lambrechts Woluwe!

Daarom nodigen we jullie van harte uit op dit ludiek evenement. Kom gratis met clubleden, familie en vrienden met de hipste gezelschapsspellen van het ogenblik spelen!

Het evenement is geschikt voor beginnende en meer ervaren spelers en voor alle leeftijden van 5 tot 99 jaar!
Meer informatie over het evenement vind je op: www.gamesontheroad.be/nl

Zet deze data nu al in je agenda en nodig zoveel mogelijk mensen uit voor dit evenement! Dankzij jullie hulp kan dit evenement een groot succes worden!

27-05-2009 om 13:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El presidente : Eggertspiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : El presidente (uitbreiding Cuba)
Uitgeverij : Eggertspiele

Dit spel is geen losstaand spel, het is een uitbreiding van het populaire bordspel Cuba, dat we al van Essen 2007 in onze collectie hebben. In de grote vierkante doos (formaat Cuba, maar een beetje dunner), vinden we niet al te veel materiaal, een kleinere doos had dan ook op z'n plaats geweest, maar misschien heeft men bij Eggertspiele om esthetische redenen hetzelfde formaat van doos gebruikt.

In de doos vinden we een klein stukje spelbord dat perfect aansluit op het spelbord van Cuba, een houten presidentswagen, 6 nieuwe personagekaarten, 2 ezelskaarten, 6 grote schipkaarten, 8 statuutkaarten, 5 nieuwe gebouwen en één perstegel.

Het spelprincipe van Cuba wordt in dit spel gewoon gehanteerd, er komen slechts enkele variaties aan bod afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt. Zowel de schipkaarten, nieuwe gebouwen als statuutkaarten zijn facultatief, je beslist aan het begin van het spel of je ze al dan niet gebruikt. Door alle statuutkaarten te gebruiken, kan je bijvoorbeeld twee ronden langer spelen. De personagekaarten en ezelskaarten die in het spel komen, hangen af van met hoeveel spelers je speelt.

En in deze personagekaarten zit nu net het verschil met het basisspel. Elke speler kan nu éénmaal in de actiefase ervoor kiezen om een nieuwe personagekaart te kiezen. Deze liggen open op het nieuwe spelbordje. Je voert de bijpassende actie onmiddellijk uit. Elk personage kan maar één keer per ronde en dus maar door één speler gebruikt worden.
- de danser : je wordt de nieuwe startspeler (de oorspronkelijke regel vervalt)
- de musicus : je krijgt direct 2 pesos
- de dagwerker : je mag al je grondstoffen (die je op dat moment bezit) stockeren
- de havenmeester : je mag 2 schepen die naast elkaar liggen van plaats verwisselen
- de advocaat : je mag onmiddellijk de actie van een eigen gebouw uitvoeren, je betaalt hiervoor 1 peso
- de revolutionair : je krijgt 1 overwinningspunt

Op het einde van de actiefase wordt er een evenement van de president afgehandeld, afhankelijk van de plaats waar de presidentswagen staat.
De evenementen :
1. elke speler stuurt in de volgende ronde 2 personages naar het parlement
2. in de volgende ronde wordt de parlementsfase overgeslagen
3. degene die zijn foreman speelt, mag ineens zijn werker verplaatsen (deze beweegt dus twee keer)
4. iedere speler mag 1 peso betalen en één van zijn gebouwen overbouwen, hij betaalt eventueel het verschil tussen de gebouwen
5. de leider verliest 2 overwinningspunten
6. elke speler mag, beginnend van de startspeler, een grondstof van de markt nemen

Over de statuutkaarten en gebouwen ga ik het hier niet hebben, daarvoor komt u het best eens een keertje uitproberen.

26-05-2009 om 19:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sherwood forest : Eggertspiele
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Sherwood forest
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 9+
Speelduur : 60 min.

Speldoel :
Sherwood forest wordt belegerd door rivaliserende bendes. Iedereen wil de leider zijn om te heersen over de bendes zoals Robin Hood.
Maar enkel diegene die het meeste rijkdom verwerft en aan de armen geeft, kan de leider worden.
Plan je aanvallen door informatie te verzamelen, samen te spannen en plannen te smeden in je schuilplaats. Vorm allianties om de sterk bewaakte goudtransporten te overvallen en vermijd vooral de sherif.

Spelmateriaal :
- 1 spelbord
- 1 startspelerkaart
- 6 spelertableaus
- 48 overvallers
- 18 markers (blokjes)
- 12 alliantie markers
- 42 goudzakken
- 1 startspelerfiguur
- 1 kar
- 55 reiskaarten
- 24 uitrustingskaarten

Spelverloop :
Het spel bestaaat uit zes rondes. Elke ronde bestaat op zijn beurt uit twee fasen, de planningsfase en de overvalfase.
Het spel kan ook weer in een basisversie of een geavanceerde versie gespeeld worden (deze bespreking omvat enkel de basisversie).

De planningsfase : de spelers plaatsen om beurten hun pionnen op het spelbord, dit gaat door tot alle pionnen zijn ingezet.
Er zijn vijf mogelijke acties waaruit je kan kiezen.
1. doneren aan de kerk : de speler plaatst een pion op de kerk en geeft een aantal goudzakken af aan de pot. Hij krijgt voor elke zak één overwinningspunt. (indien een speler vijf goudzakken heeft, moet hij deze actie als eerste kiezen)
2. informatie verzamelen in het café : de speler plaatst een pion in de herberg en bekijkt één van de dichtliggende reiskaarten om zo te achterhalen waar de geldtransporten zullen passeren
3. koop uitrusting bij de handelaar : de speler plaats een pion bij de handelaar en betaalt 1 goudzak in ruil voor een getrokken uitrustingskaart. Een speler mag maximaal drie kaarten op handen hebben
4. recruteer bendeleden : plaats een pion op de marktplaats, betaal twee goudzakken en neem een extra bendelid van de voorraad, deze kan vanaf volgende ronde worden ingezet
5. bezet een schuilplaats : dit is eigenlijk de kern van het spel, spelers komen samen in de schuilplaatsen om de geldtransporten te overvallen, er zijn verschillende mogelijkheden hoe dit kan gebeuren. Een overval is succesvol als de waarde van de overvallers gelijk of groter is aan de sterkte van het geldtransport. Er kunnen ook uitrustingskaarten gespeeld worden om sterker te worden.

5.1. plan een overval zonder alliantie : de speler plaatst gewoon enkele pionnen op de schuilplaats, kondigt aan dat hij het alleen wil klaarspelen en de andere spelers kunnen hier dan niet meer bij komen staan. De bewuste speler mag voor al uitrustingskaarten bij de schuilplaats leggen om zijn kracht op te drijven

5.2. plan een overval met alliantie : de actieve speler vraagt aan de medespelers of ze mee de overval willen uitvoeren, er wordt onderhandeld over hoeveel overwinningspunten er te rapen vallen en het aantal goudzakken er te verdienen valt. De actieve speler kan een bepaalde sterkte van bendeleden vragen, ook nu kunnen er weer uitrustingskaarten worden gespeeld. De andere spelers mogen steeds een voorstel doen van hun mogelijke inbreng. De andere spelers mogen niet onderling onderhandelen, enkel met de actieve speler. De actieve speler kan ten allen tijde nog beslissen om zonder alliantie verder te gaan en alles af te blazen. Vanaf het moment dat er een concensus is, kan dat niet meer, de betrokken spelers leveren de bendeleden, uitrustingskaarten en plaatsen hun markers ter plaatse, zodat wordt onthouden wie allemaal deelneemt.

Einde van de plannigsfase : de spelers die als eerste geen pionnen meer kan inzetten krijgt een overwinningspunt, de tweede de startspelerkaart. Als iedereen al zijn pionnen heeft ingezet, eindigt de planningsfase.

De overvalfase : de startspeler kiest als eerste een reiskaart en voert de reis van de kar uit. Zo worden alle reiskaarten één voor één afgehandeld. Indien er een overval plaatsvind kunnen zich weer twee gebeurtenissen voordoen : een succesvolle overval of niet.
Er geldt dat alle gebruikte uitrustingskaarten steeds op de aflegstapel worden geplaatst, anders niet.

- succesvolle overval : indien de kracht van de bende minstens even sterk is als het geldtransport, dan moet de overval doorgaan. Daarna worden de overwinningspunten en de schatten verdeeld. Alle pionnen gaan terug naar de bewuste speler en de reiskaart wordt uit het spel genomen.
- onsuccesvolle overval : verwijder de reiskaart uit het spel, de kar rijdt gewoon verder op zijn weg, de pionnen wachten op het volgende geldtransport (een volgende reiskaart)

Einde van de ronde : alle pionnen worden terug aan de eigenaar gegeven, er worden nieuwe reiskaarten klaargelegd en de speler met het minste goud wordt de nieuwe startspeler. (je mag nooit twee keer na elkaar startspeler zijn)

Einde van het spel :
Na zes ronden stopt het spel. Je krijgt nog voor elke goudzak één overwinningspunt. Voor elke nieuwe pion die een speler nog aanwerft, krijgt hij 2 overwinningspunten. De speler met de meeste punten, wint het spel.


26-05-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterloo : Treefrog games (Warfrog)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de eerste keer een echte wargame in de treefrog line. Hiermee gaat Martin Wallace terug een beetje de oude toer op die hij met Warfrog al bewandelde. Aan dit spel heb je zeker een vette kluif, een speelduur van 3 tot 4 uur is niet uitzonderlijk. Ondanks het feit dat ik het spel nog niet gespeeld heb en het toch héél erg zwaar toont, lijkt me de gameplay best wel mee te vallen. Ik heb er zo'n beetje een Memoir of Battlelore-gevoel bij.

In dit wederom knap vormgegeven spel met fantastisch speelbord, schitterend houten spelmateriaal en lijvige spelregels nemen de Fransen het op 15 juni 1815 op tegen de geallieerden, bestaande uit Britten, Duitsers, Nederlanders en Pruisen.

Het spel wordt gespeeld in rondes die elk een uur voorstellen uit één van de grootste veldslagen van onze Europese geschiedenis. De startopstelling en het aantal eenheden dat je mag inbrengen op bepaalde ogenblikken tracht een beetje de realiteit na te bootsen, maar Martin Wallace haalt zelf wel aan dat het niet de bedoeling is om een volledige kopie na te streven, want dan zou de winnaar op voorhand al bekend zijn. Bij Memoir wordt dit opgelost door twee maal een scenario te spelen en dan te zien wie het meeste overwinningsmedailles haalt, bij dit spel lijkt me één potje wel voldoende op een dag.

Ook in dit spel worden weer de actiefiches gehanteerd en is er een keuze uit diverse activiteiten. Een leuk concept dat erin is gestopt is dat de tegenstrever uit een zak een fiche trekt met daarop het aantal acties dat de tegenstrever mag uitvoeren. Hij begint zijn acties uit te voeren tot de tegenspeler zegt dat zijn beurt over is. Je weet dus nooit op voorhand wat je allemaal kan plannen op voorhand. Zo gauw één van beide speler zijn actiefiches op zijn, eindigt de ronde en niet gebruikte actiefiches gaan gewoon verloren. Dat zorgt toch een beetje voor een verrassingseffect in het spel.

Voor de rest zien we de gekende spelprincipes van het wargame terugkomen. Troepen worden verplaatst, gaan een strijd aan, worden herverdeeld en de overwinningsvoorwaarden worden gecontroleerd. Ook hier wordt er rekening gehouden met de verschillende strijdmachten (infanterie, cavalerie of artillerie) die het tegen elkaar opnemen, de afstand tussen de legers, een geblokkeerd gezichtsveld, hoogtes in het landschap, dorpen die versterkt worden, ...

Een uitgebreid overzicht van de spelregels zou me te ver leiden, het is dan ook al een hele klus om de spelregels al door te nemen. Wel erg handig is een overzicht dat Martin heeft toegevoegd, waar alle fasen, alle soorten strijd en overwinningsvoorwaarden op staan vermeld.

Ik wil het spel alleszins een keertje uitproberen. Nu nog een tegenspeler zoeken!

19-05-2009 om 19:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Axiom : Axiomgame
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eindelijk nog eens een spel dat we kunnen toevoegen voor de liefhebber van abstracte tweepersoonsspellen.
Dit fraai vormgegeven spel van Michael Seal kwam voor het eerst op de markt in 1988, maar pas in 1993 kwam er
een Europese versie van dit spel. De versie die wij toegezonden kregen is de nieuwe, magnetische versie die pas
op Spiel Essen in 2008 verscheen.

Het spel bestaat uit 12 kubussen in 2 kleuren en 4 scepters die in deze kubussen passen en blijven hangen dmv magneten.
Nadat de spelers de startpositie in elkaar hebben geknutseld (en dit is al een ernstige opgave voor de mensen met een zwak
meetkundig inzicht) kan de strijd beginnen.

De spelers kiezen een kleur en enkel de figuren in deze kleur zullen ze kunnen bewegen. Een kubus kan naar een nieuwe plaats
worden gezet, een scepter verplaatst zich lateraal of diagonaal over de kubussen. Een scepter kan een kubus van
de tegenstander elimineren. Je moet elke ronde een zet doen.

Hoe beweeg je een kubus?
Een kubus wordt gewoon uit de blok genomen en wordt op een andere plaats toegevoegd, hij moet wel in het blok passen.
Een kubus mag niet verplaatst worden als er een scepter in zit, mag niet onder een andere kubus worden gestopt, mag niet verplaatst worden
als het onder een andere kubus zit of mag niet gedraaid worden op dezelfde plaats.

Hoe beweeg je een scepter?
Een scepter kan zowel diagonaal of lateraal bewogen worden. Een scepter kan zoveel plaatsen worden verzet in rechte lijn tot hij op een hindernis botst. Een scepter mag geen hoogteverschillen overbruggen in een diagonale beweging over kubussen. Bij een laterale verplaatsing kan een scepter wel van niveau verspringen. Hij blijft wel in dezelfde richting bewegen.

Hoe elimineer je een kubus?
Als een scepter wordt verplaatst van een kubus van de andere kleur naar een kubus van zichzelf, wordt de kubus van de tegenstander geëlimineerd en uit het spel genomen. Een kubus kan niet geëlimineerd worden als het zich onder een andere kubus bevindt of een scepter bevat. Het elimineren van een kubus is niet facultatief en moet verwijderd worden als aan de voorwaarden wordt voldaan.

Hoe win je het spel? De eerste speler die erin slaat om zijn scepter in een kubus te plaatsen waarin reeds een scepter van een tegenstander
zit, wint het spel. Twee scepters in één kubus is steeds het einde van het spel. Dus als een speler verplicht wordt om zijn scepter te plaatsen
in dezelfde kubus als waar zijn andere scepter in zit, verliest hij.

18-05-2009 om 20:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matagot editions : Modern art
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze aankoop voor de volgende spellenavond : Modern art.

Dit spel is eigenlijk al een goude oude. Reiner Knizia ontwierp dit spel al in 1992 en toen werd het uitgebracht
door Hans im Glück. Het was al een héle tijd niet meer verkrijgbaar in de handel en is nu terug opgerakeld door
de mensen van Matagot Editions en verdeeld in België door Hodin, dus makkelijk verkrijgbaar.

In dit spel draait alles rond veilingen. De spelers trachten een zo waardevolle mogelijke collectie van kunstwerken
te vergaren. Het spel bestaat eigenlijk enkel uit een overzichtsbord met enkele fiches en 70 kaarten. Op deze kaarten
staan de kunstwerken van vijf kunstenaars.

Het spel wordt gespeeld over vier rondes, een ronde omvat diverse veilingen tot er van een bepaalde kunstenaar vijf
kunstwerken zijn verhandeld, dan gaat men kijken welke kunstenaars het meest succesvol zijn geweest en gaan
de spelers hun verworven kunstwerken terug verkopen (hopelijk met veel winst).

Diegene die na vier rondes het meeste geld heeft verzameld wint het spel.

Nu het allerbelangrijkste zijn natuurlijk de veilingen en die verlopen telkens een beetje anders, afhankelijk van het pictogram
dat op de kaart staat die wordt geveild.

De verschillende veilingen zijn : kris-kras door elkaar bieden, één bod uitbrengen in volgorde, geheim bieden door geld in je hand
te stoppen, een vaste prijs betalen voor de eerste die wil kopen en sommige kunstwerken worden per twee kaarten geveild.

Een erg leuk, eenvoudig bied- en veilingspel met toch voldoende afwisseling en spanning. Zeker eens proberen!

17-05-2009 om 10:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gen X Games : Mecanisburgo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een beetje onverwacht, maar niet minder leuk, arriveerde vorige week een pakketje uit Spanje bij SpinLi.
In Essen hadden we al mogen kennismaken met het eerste spel van het Spaanse Gen X Games. Toen draaide
alles om "2de mayo", een oorlogspel voor twee personen waar de Fransen het opnemen tegen de Spanjaarden.

Dit keer gaan ze met het spel "Mecanisburgo" meer de science fiction richting uit. Het is ook geen spel voor de
beginnende speler. Het feit dat de gegevens : 14+ en meer dan 120 minuten op de doos prijken, bevestigen dit
alleen maar.

In Mecanisburgo, de grootste wereldstad, gaan de spelers elkaar bestrijden om de beste bedrijven in handen te
krijgen om op die manier overwinningspunten te verdienen. Na vier ronden eindigt het spel sowieso, maar het
zou ook kunnen dat het spel vroegtijdig stopt, als iemand aan de overwinningsvoorwaarden heeft voldaan.

Of er een uitgebreidere review van dit spel zal verschijnen op onze weblog, hangt een beetje af van het feit of ik
medespelers ga vinden voor dit soort spel, waar voor het eerste spel waarschijnlijk toch wat tijd zal moeten worden
uitgerokken. Het materiaal is in ieder geval erg mooi (galaxy trucker mannetjes, knappe kaarten, stevig speelbord en fiches),
dus daarvoor alleen al misschien toch eens de moeite waard om te proberen.

17-05-2009 om 10:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeer kort verslag
Vandaag slechts een zeer kort verslag over de spellenavond van gisteren, want de bouwwerken vergen héél wat tijd deze weken.
Het was gisteren een aangename, rustige spellenavond met zo'n 50 bezoekers. De nieuwe spellen werden grondig getest en ook
enkele nieuwe gezichten vonden hun weg naar SpinLi ondanks de enorme verkeersproblemen in Lille City.

De foto's van de avond staan reeds op onze website. U zal misschien dan ook merken dat de foto's van het eerste speeljaar verdwenen zijn.
Aangezien we maar een beperkte hoeveelheid webspace hebben, was het de hoogste tijd om deze foto's van het net te halen. Uiteraard zijn
deze nog wel te bekijken op aanvraag.

Bij deze ook al graag aanstippen in uw agenda :

- zaterdag 30 mei : speeldag bij 't Geel Pionneke
- vrijdag 5 juni : 30ste spellenavond SpinLi

09-05-2009 om 17:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 8 mei
De spellen voor de spellenavond van vrijdag 8 mei staan klaar. Deze zullen er alvast bij zijn :

- bombay, smallworld, die goldene stadt, valdora, finca, senji, bakong, livingstone, alea iacta est, crash by crash, zwijntjeskermis, bonnie & clyde, mow

- spokenjacht, mollenmania, doolhof, ubongo, middernacht vampierenjacht, kai piranha, kakkerlakkensalade, ave caesar, qwirkle, up & down, schildpaddenrace, wijsneus, fazantenbal, regenwormen, sushizock im gockelwok

- magische labyrinth, jakkiebak kippenkak, dice town, oregon, zooloretto + exotic, pixel, blokus

- yellowstone park, avalam, pecunio non olet, perudo, montego bay

Indien je nog graag een ander spel zou willen spelen, laat dan een seintje of vraag je spel aan door op het groene vraagteken te klikken linksboven op deze weblog.

Tot vrijdag,

SpinLi

06-05-2009 om 16:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs