IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
10-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Costa Rica
Costa Rica (Mayfair games) :

+ push-your-luck à la Diamant, maar toch met iets meer keuzes
+ het speelt erg vlot
+ je kan naast het verzamelen van tegels je ook concentreren op het afsluiten van gebieden zodat er voor andere spelers minder te rapen valt
+ extra achtergrondinfo omtrent de dieren die in het spel zitten in de spelregels is toch een meerwaarde (voor diegenen die dit graag lezen)
+ de kwaliteit van de tegels en het hout is prima
+ de bijgeleverde overzichtstegels zijn nuttig

- het is en blijft push-your-luck, dus als het even tegenzit, dan zit het vaak hard tegen
- de scores liggen erg ver uit elkaar aan het einde van het spel
- een goeie ronde spelen levert je misschien plotsklaps de winst op
- het artwork op de tegels en de dieren zijn niet echt mijn persoonlijke smaak
- het opzetten van het spel duurt bijna even lang als het spel zelf
- het uittellen van de punten aan het eind is zonder pen en papier niet eenvoudig

Conclusie : ik weet het zo niet met deze titel. Het is op zich zeker geen slechte push-your-luck. Intrinsiek is het volgens mij zelfs beter dan Diamant, maar het uitzicht van het spel doet hier wat afbreuk aan. Het formaat van de doos is overigens niet conform het aanwezige materiaal, het had ook in de helft van de doos gepast. Al bij al vind ik het wel een goed spel, waar je wat fijne keuzes kan maken, maar of het effectief vaak uit de kast zal komen dat is nog maar de vraag.

10-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Santo Domingo
Santo Domingo (Pegasus spiele) :

+ artwork van Franz Klemens, toch een vaste waarde
+ het spel is kort en snel
+ bij het lezen van de spelregels verwacht je erg goede dingen (zaken die er toch niet volledig uitkwamen mijns inziens)
+ het is compact, het is elegant, het omvat meer dan je op eerste zicht zal denken
+ de kleine overzichtjes op het speelbordje zijn prima gedaan
+ de gekozen symbolen op de kaarten zijn superduidelijk en maken het makkelijk om het spel uit te leggen

- het spel lijkt ietwat te veel op Port Royal qua artwork, ik begrijp dat ze in hetzelfde thema wilden blijven, maar voor mij had dit nu eens niet gehoeven, liever dan iets compleets nieuw en origineel
- je zit erg snel aan de vooropgestelde punten, wat op zich ook weer goed is, want anders zou het spel misschien wat gaan rekken

Conclusie : Santo Domingo is zo'n spel dat je, na het lezen van de spelregels, met hoge verwachtingen achterlaat. In zekere zin worden deze ook wel deels opgelost, maar als puntje bij paaltje komt, omvat het spel toch net dat tikje te weinig om interessant te blijven. Het feit dat je enkel goederen gaat verzamelen om in te ruilen tegen punten of rechtstreeks punten gaat oprapen is net te beperkt. Ik vermoed dat wat extra kaarten die je kan verzamelen of andere scoremogelijkheden dit spel interessanter zouden maken. Ik vind dit meer een goed-draaiend spelmechanisme dan een compleet spel, dus een beetje een gemiste kans. Misschien is het wel de bedoeling dat ze dit spel gaan combineren met Port Royal en nog wat worker-placement om tot een mooi, groot bordspel te komen.

09-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Candy match
Candy match (Pegasus spiele) :

+ mmm.... snoepjes
+ het opzet van Halli Galli, gecombineerd met snoep ipv gezond fruit, joepie
+ pluim voor de spelregels die aangeven dat je de inzet kan verhogen door te spelen voor echte snoepjes
+ het feit dat je meerdere kaarten tegelijk mag gaan combineren steekt dit spel boven z'n voorgangers uit
+ een fraai idee, netjes uitgewerkt

- weeral een Halli Galli-clone en ik ben daar al niet sterk in
- iemand die snel het overzicht verliest, gaat zichzelf totaal verliezen in dit soort spellen

Conclusie : love it ... or hate it. Reactiespelletjes zijn misschien totaal niet aan jou besteedt, troost je dan met de gedachte dat een spelletje zo over is. En wie weet ... wie weet ... roep je per ongeluk toch één keer op het juiste moment "Candy match"!

08-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Sheep & Thief
Sheep & Thief (Pegasus spiele) :

+ het cartoony artwork is enorm schattig en erg fraai
+ het draften zorgt ervoor dat je je beurten toch een beetje gaat vooruit kunnen denken
+ een spelronde is snel en duidelijk
+ er zijn 2 varianten voorzien, ik zou ze onmiddellijk erbij ingooien na een eerste sessie om het interessant te houden
+ de houten meeples (schapen en vossen) zijn erg mooi
+ het is een beetje puzzelen, maar toch met enkele doordachte, moeilijke keuzes
+ je kan met de vos elkaar echt wel pijn gaan doen

- het cartoony artwork geeft ook een beetje een fout beeld van dit spel met , toch wel wat, diepgang
- je kan wel een deel van je spel plannen, maar sommige zaken ga je echt niet in de hand hebben
- de kwaliteit van de speelborden en kaarten zijn weer een tikje minder dan we gewend zijn
- als de vos langskomt, kan het echt wel pijnlijk zijn, als je niet van pestgedrag houdt tijdens spellen is dit niet je ding

Conclusie : Sheep & Thief is een interssant spelletje dat enkele toffe spelmechanismen, zijnde draften, puzzelen en setcollecting combineert. Het artwork is fraai, de kwaliteit van het papier en karton een tikje minder. Dit is zo'n spel dat je onmiddellijk met alle varianten moet spelen als je met veelspelers aan tafel gaat. Met jongeren spelers ga je ook zeker scoren met dit spel. Ik ben alleszins geïntrigeerd om het nog meer op tafel te gooien.

07-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Frogriders
Frogriders (Pegasus spiele) :

+ Frogriders speelt snel, erg snel, de beurten volgen elkaar snel op
+ de plastic kikkers zijn fraai
+ het artwork is ietwat uniek, het hoeft niet altijd Franz Klemens te zijn
+ de kaarten zijn prima vormgegeven, ze zijn eigenlijk onmiddellijk duidelijk, ook al krijg je ook nog eens een overzichtje op de achterkant van de spelregels
+ een overzichtskaartje van een speelbeurt, we kunnen dit enkel toejuichen

- de kleuren van de kikkers zijn oké, maar dat bruin had ik misschien liever in een fleurig groen gezien
- het artwork is bijzonder te noemen, maar ik vind het persoonlijk nogal schreeuwerig op de kaarten
- een overzichtskaartje van een speelbeurt, hier toch een beetje overbodig (aangezien een beurt uit slechts 1 of 2 stappen bestaat)

Conclusie : Frogriders is zo'n typisch abstract denkspel, maar met een fraaie vormgeving. Het concept is simpel en duidelijk, maar het spel winnen dat is een ander paar mouwen. De scores zullen overigens vaak erg kort bij elkaar liggen. Het feit dat je naar 2 publieke doelstellingen speelt en 1 persoonlijke maakt het wel fijn, zeker omdat er toffe combinaties uit voort kunnen komen. Op zich zit hier ook onmiddellijk een klein minpuntje. Als je het geluk hebt dat jouw persoonlijke opdracht in grote lijnen overeenkomt met de publieke, dan heb je toch een streepje voor. De privilegekaarten zorgen net voor dat tikje extra, zodat het niet al te gauw saai wordt. Een potje kan tegen een stevig tempo in minder dan 10 minuten afgehandeld worden, en dat spreekt ons zeker aan.

06-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bärenpark (Mayfair games)


Vergeet pretparken, circussen en andere Disneylanden, berenparken ... daar draait het om! De spelers bouwen een zo mooi mogelijk park uit met diverse beren, eetstanden, toiletten, speeltuinen, waterpartijen, ... Zo gauw een speler z'n park heeft afgewerkt eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

In de doos vinden we 16 parkdelen (waarvan 4 starttegels met een inkom) en een heleboel tegels in de vorm van 16 eettenten, 10 toiletten, 10 speeltuinen, 16 rivieren, 28 dierenverblijven, 12 dierenruimtes en 16 berenbeelden. Er is ook nog een voorraadbord waarop al deze tegels netjes worden gesorteerd. Daarnaast zijn er ook nog 30 doeltegels voor de variant. Het voorraadbord wordt in het midden van de tafel gelegd en afhankelijk van het aantal spelers doen er een aantal van elk soort tegels mee, dit staat netjes opgelijst in de spelregels. De parktegels worden geschud en als twee trekstapels klaargelegd. Elke speler neemt een startparktegel en er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Deze neemt alvast een toilettegel in z'n voorraad, de volgende spelers een speeltuin en de laatste speler een eetkraampje.



Tijdens je beurt doorloop je de volgende fasen :
1) plaats een tegel : kies één tegel uit je voorraad en leg deze op je parktegels. Je moet steeds orthogonaal aangrenzend bouwen aan een eerder gebouwde tegel (behalve bij eerste tegel, deze is vrij). Je mag niet op een putdeksel bouwen, naast het bord terechtkomen of over een andere tegel heen bouwen. Je mag de tegel roteren en draaien zoals je wil. Wanneer je geen tegel in je voorraad hebt die je kan afleggen, neem je één van de groene tegels in je voorraad. Je beurt eindigt onmiddellijk. Je mag niet passen als je kan leggen.

2) evalueer de afgedekte symbolen : alle symbolen die je afdekt met de gelegde tegel worden uitgevoerd in een zelfgekozen volgorde.
- groene kruiwagen : neem een groene tegel naar keuze (toilet, speeltuin, eetkraam, rivier) en leg in je voorraad (OP = OP)
- witte cementtruck : neem een dierenverblijf naar keuze en leg in je voorraad (OP = OP)
- oranje graafmachine : neem een dierenruimte naar keuze en leg in je voorraad (OP = OP)
- bouwcrew : neem een parktegel van één van de beide trekstapel en leg deze aan je eerder gebouwde parktegels. Je mag maximaal vier tegels hebben in je park. Het nieuwe park moet orthogonaal grenzen aan je park en de tegel moet juist georiënteerd worden. Je mag de tegel niet onder je ingang leggen.

3) plaats een berenstandbeeld : indien je een parkbord volledig hebt gevuld met tegels (behalve een putdeksels) ontvang je het berenstandbeeld van de grootste waarde. Je legt deze op het putdeksel van de zonet volgelegde tegel.

Wanneer een speler z'n vierde parktegel heeft volgebouwd, mogen de andere spelers nog één beurt spelen. Daarna volgt er een slotwaardering waarin de spelers de waarde van hun park bepalen door alle zichtbare punten (op de tegels) bij elkaar op te tellen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste punten op de resterende tegels in z'n voorraad.

Titel : Bärenpark
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 8+

05-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Costa Rica (Mayfair games)


Costa Rica, een push-your-luck spel waarbij je door de wildernis van Costa Rica struint om het meeste zeldzame dieren te verzamelen. In de (veel te grote) doos vinden we 72 tegels (van drie verschillende terreinen gebergte, water, bos), 30 ontdekkingsreizigers (in 5 spelerskleuren), 1 expeditieleider en 5 speeloverzichten (met scoretabel en overzicht van diersoorten en hun frequentie waaarin ze voorkomen).

Maak een speelveld bestaande uit gedekt gelegde tegels, een zeshoek (honingraat) met aan elke zijde 5 tegels. De resterende tegels worden uit het spel genomen. Nemen alle ontdekkingsreizigers van de aanwezige spelers en plaats er telkens één per speler op elk van de zes hoektegels van het spelveld. Elke speler krijgt ook het speeloverzicht in z'n kleur. Kies een startspeler en geef deze de expeditieleider, je bent klaar om te beginnen.

De tegels :
- gebergte : komen erg veel gevaren op voor, toekans zijn véélvoorkomend, jaguars schaars, er komen véél dieren op voor
- water : minder gevaren, basilisks zijn véélvoorkomend, kikkers schaars, er komen minder dieren op voor
- bos : weinig tot geen gevaren, apen zijn véélvoorkomend, neushoornkevers schaars, er komen het minste dieren op voor



In een ronde kiest de expeditieleider een groep ontdekkingsreizigers waar hij zelf bij betrokken is om de wildernis in te trekken. Hij draait een aangrenzende tegel open. Je moet nu onmiddellijk bepalen of je de tegel neemt of niet. Neem je hem niet, dan wordt hij aangeboden aan de andere spelers die betrokken partij zijn. Indien iemand de tegel claimt, neemt hij deze tegel bij zich en neemt ook z'n ontdekkingsreiziger van het bord. Als al je ontdekkingsreizigers verwijderd zijn, is jouw spel alvast afgelopen. De andere ontdekkingsreizigers die betrokken waren worden op de opening geplaatst van de laatst genomen tegel. De expeditieleider wordt doorgeschoven naar de volgende speler. Indien niemand de tegel claimt, dan kiest de expeditieleider een volgende aangrenzende tegel en worden beide tegels aangeboden zoals hierboven beschrijven. Dit kan zo blijven duren tot een speler de tegels neemt of tot er 2 keer een gevarensymbool te zien is op de omgedraaide tegels. In dit laatste geval worden de tegels met de gevaren uit het spel verwijdert, neemt de expeditieleider de andere tegels bij zich, alsook z'n ontdekkingsreiziger.

Indien ontdekkingsreizigers worden afgesloten van de wildernis, door het wegnemen van tegels en dus geen nieuwe expeditie kunnen starten worden ze uit het spel genomen. Als alle ontdekkingsreizigers van het speelveld zijn verwijderd, eindigt het spel en worden de punten geteld. Je scoort voor de zes diersoorten afhankelijk van het aantal dat je verzamelde, zijnde 1/3/6/10/15/21/28 punten voor 1/2/3/4/5/6/7 of meer dieren. Daarbovenop scoor je 20 punten als je van elke diersoort minstens één dier hebt verzameld. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Costa Rica
Auteurs : Matthew Dunstan & Brett J. Gilbert
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 8+

04-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheep & thief (Pegasus spiele)


In Sheep & thief gaan de spelers aan de slag om om ter meeste schapen te hoeden ... en te stelen. Door het tactisch draften van kaarten kom je in het bezit van de gewenste kaarten om deze nadien stapsgewijs in je tableau aan te bouwen. Je verkrijgt nieuwe schapen, kan ze gaan bewegen en kan ook de vos gaan bewegen. Deze laatste doet dat niet enkel op jouw spelersbord, maar evenzeer op dat van jouw tegenspelers ... en dan maar schapen vangen!

In de doos vinden we 4 spelersborden (bestaande uit een lege grid van 4x4 met aan de rand enkele dorpen), 50 witte schapen, 4 zwarte schapen (voor een variant), 9 missiekaarten (voor een andere variant), 56 landschapskaarten, 4 vosfiguren, 4 boerderij "start"kaarten, 4 omheinde weitegels, 3 startspelerkaarten en 4 overzichtskaarten.

Elke speler neemt een landschapsbord, 1 boerderijkaart, 1 vos, 1 weitegel en 1 overzichtskaart. Leg de boerderijkaart alvast in de linkerbovenhoek van je spelersbord en plaats er één wit schaap op (zwart bij variant). De resterende schapen vormen een algemene voorraad. Plaats de vos op de aangegeven plaats. Leg de weitegel en de overzichtskaart naast je speelbord. Kies een startspeler en geef hem de startspelerkaarten, die je in volgorde op elkaar klaarlegt (deze geven aan in welke richting er gedraft zal worden en in welke ronde we zijn). Deze startspeler schudt de landschapskaarten en geeft elke speler er 5 op handen.


(afbeelding van de originele Japon Brand)

Het spel verloopt over 3 ronden, die op hun beurt bestaan uit 2 fasen :
1) de kaartenfase : je draft (à la 7 Wonders) 5 keer. Je kiest één van je handkaarten en legt deze terzijde. De resterende kaarten geef je door aan je buur. Dit wordt 4 keer herhaald zodat je deze fase eindigt met 5 handkaarten. In ronde 1 en 3 gebeurt het draften met de klok, in ronde 2 gebeurt dit tegen de klok, zoals aangegeven op de startspelerkaarten.

2) de plaatsingsfase : vertrekkende van de startspeler gaat iedere speler een kaart spelen en de acties van de afgebeelde symbolen uitvoeren. Dit wordt vier keer herhaald, de laatste handkaart wordt niet uitgespeeld.
De plaatsingsregels :
- je moet een kaart plaatsen, orthogonaal aangrenzend aan een eerder geplaatste kaart
- rivieren mogen niet doodlopen en moeten doorlopen, ze mogen wel eindigen aan de rand van het speelbord of aan een leeg vak (dat later misschien nog wordt opgevuld)
- de vosfiguur blokkeert het vak, dus hier mag geen kaart gespeeld worden
- wegen moeten niet doorlopen en mogen doodlopen
- indien je geen kaart legaal kan plaatsen, moet je er één gedekt op een vak leggen en kan je hier nadien (volgens bovenstaande regels) aan verder bouwen
De symbolen en hun acties :
- schaap : plaats een schaap op de gespeelde kaart voor elk schaapsymbool
- hond : verplaats één schaap/kudde (aantal schapen op dezelfde kaart) één vak per hondsymbool. Je mag enkel bewegen naar kaarten, niet naar lege vakken
- vos : verplaats de vosfiguur één veld (orthogonaal) per vossymbool. Je verplaatst niet enkel de vos van de actieve speler, maar van alle spelers (dus hij zal bij iedereen telkens op hetzelfde vak staan). Indien de vos schapen tegenkomt, worden deze gevangen genomen en plaatst de actieve speler deze op z'n weitegel. Vang je schapen van je eigen kaarten, dan worden deze in de algemene voorraad gelegd. Schapen die op een kaart staan met een stal zijn veilig voor de vos.

Na een ronde geeft de startspeler elke speler terug vier nieuwe handkaarten, zodat je er terug vijf op handen hebt. Hij legt de bovenste startspelerkaart terug in de doos en geeft de resterende aan de linkerbuur die de nieuwe startspeler wordt. Daarna begint het draften opnieuw. Na ronde 3 eindigt het spel (elke speler heeft nog 3 lege velden op z'n spelersbord) en volgt er een eindwaardering, waarin de spelers punten krijgen voor het volgende :
- 1 punt voor elk schaap op je spelersbord
- 1 punt voor elk schaap op je weitegel
- 5 of 10 punten als je je boerderijkaart kan aansluiten op één (of meer) van de afgebeelde dorpen aan de rand van je spelersbord (zoals afgebeeld)
- punten voor het aantal kaarten waarop een rivier doorlopend stroomt (zijnde 1/3/5/8/11/15 punten voor 1/2/3/4/5/6 kaarten +5 voor elke extra kaart)
- punten voor het volbrengen van je missie (indien je met deze variant speelt, zie spelregels)
- punten voor de plaats van je zwarte schaap (indien je met deze variant speelt, zie spelregels)

Titel : Sheep & thief
Auteur : Yuichi Sakashita
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frogriders (Pegasus spiele)


Frogriders komt met een speelbord, 6 publieke scorekaarten, 10 persoonlijke scorekaarten, 24 privilegekaarten, 4 overzichtskaarten, 4 spelerspionnen en vooral 56 "frogrider"-figuren. Plaats het speelbord in het midden van de tafel. Plaats de frogrider-figuren willekeurig op alle leliebladeren met uitzondering van het centrale gele lelieblad (bij 2 spelers, worden enkele uit het spel genomen en de donkergroene lelies niet bezet). De privilegekaarten worden geschud en er worden er 4 opengelegd als vitrine. Er worden 2 publieke scorekaarten willekeurig getrokken en op het bord gelegd. Elke speler ontvangt ook 2 persoonlijke scorekaarten, waarvan je er één houdt, de andere wordt afgelegd. Tenslotte krijgt elke speler een overzichtskaart en bijpassende scorepion die je op de nul plaatst op het scorespoor rondom het speelbord.



Een beurt van een speler bestaat uit 2 zaken :
1) je moet een frogrider-figuur laten springen en een ander figuur slaan (verplicht)
2) je mag één van je verzamelde figuren inruilen in het dorp voor de bijpassende actie

1) Springen en slaan : neem een willekeurige figuur en spring over een orthogonaal aangrenzende figuur. Je moet er voor zorgen dat het vakje achter deze laatste figuur vrij is, zodat je er kan op eindigen. Je mag niet diagonaal springen. Indien je deze actie niet kan uitvoeren, eindigt het spel onmiddellijk. Na het springen, neem je de figuur waarover je sprong in je persoonlijke voorraad.

2) Inruilen en een speciale actie uitvoeren : een speler mag één van z'n ingezamelde figuren inruilen om een speciale actie uit te voeren.
- rode frogrider : voer de eerste stap (springen en slaan) nogmaals uit, fase 2 mag je dan niet nog eens doen
- gele frogrider : ruil deze figuur voor een andere figuur die reeds in het dorp staat
- blauwe frogrider : neem een privilegekaart en leg ze open voor je neer. Deze kaarten leveren vaak extra punten op aan het einde van het spel en laten je toe om te zondigen tegen de basisregels (zoals diagonaal springen, springen over een gat, springen in L-vorm, ...)
- bruine frogrider : kan nooit ingeruild worden, maar leveren extra punten op aan het einde van het spel

Zo gauw er geen legale sprongen meer gemaakt kunnen worden, eindigt het spel en volgt een slotwaardering :
- scoren van de publieke scorekaarten : verzamel de juiste combinatie aan figuren en scoor de overeenkomstige punten. Je kan elke combinatie meermaals scoren en bovendien kan je de figuren inzetten over verschillende kaarten
- scoren van de persoonlijke scorekaarten : idem publieke scorekaarten
- elke bruine figuur levert 1 punt op
- sommige privilegekaarten leveren extra punten op (sommigen zelfs minpunten)

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste figuren.

Titel : Frogriders
Auteurs : Asger Harding Granerud & Daniel Skjold Pedersen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

02-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
01-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santo domingo (Pegasus spiele)


Santo domingo doet onmiddellijk denken aan Port royal. Niet enkel het doosje is gelijkaardig qua grootte, vorm en kleurenpallet, maar ook het gebruikte artwork en de benamingen zijn identiek. Het gaat hier echter niet om een uitbreiding of sequel, maar om een totaal ander spel, dat gewoon in hetzelfde jasje is gegoten. In het doosje vind je 60 kaarten, waarvan 8 actiekaarten voor elk van de zes mogelijke spelers. Daarnaast zijn er ook voor elke speler 2 overzichtskaarten (overwinningspunten en goederen). Daarnaast zit er een klein speelbordje in en 15 houten blokje (7 blauw, 7 rood en 1 geel).

Het speelbordje wordt in het midden van de tafel gelegd. Er wordt een houten blokje gelegd op "1" van elk van de drie sporen (rood = punten, blauw = goederen, geel = handel). Elke speler krijgt een set van 8 actiekaarten en 2 overzichtskaarten. Op de overzichtskaart "goederen" legt hij een blauw blokje op de plaats gelijk aan het aantal spelers, het rode blokje leg je gewoon nog naast de kaart voor de overwinningspunten. Deze laatste kaart is overigens dubbelzijdig bedrukt, op de voorkant tot 15, op de achterkant loopt het scorespoor tot 30. Deze 30 is overigens zeer belangrijk omdat het de trigger is van het einde van het spel. De speler die erin slaagt om het meeste overwinningspunten bij elkaar te sprokkelen nadat het einde is ingeluid, wint het spel.

Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk zijn opgedeeld in 3 fasen :
1) bevoorrading : zet de blokjes op het speelbord een aangegeven plaatsen vooruit (afh. aantal spelers, afgebeeld op speelbord)
2) actiekaarten spelen : elke speler kiest 1 van z'n actiekaarten (2 bij 2-3 spelers) en legt deze gedekt voor zich neer
3) actiekaarten uitvoeren : de spelers draaien gelijktijdig de gekozen kaarten open en nu worden ze van laag naar hoog uitgevoerd



De actiekaarten en hun eigenschappen :
1) Kapitein : elke speler die voor de kapitein koos krijgt tot 2 punten. Om beurten nemen ze één punt en verminderen ze dit op het speelbord. Indien er onvoldoende voorradig is, krijgt niemand nog punten.
2) Admiraal : elke speler die de admiraal koos krijgt tot 5 punten. Om beurten nemen ze één punt en verminderen ze dit op het speelbord. Je kan met de admiraal meer punten scoren dan de kapitein, maar loopt zeker het risico dat alle punten reeds opgebruikt zijn.
3) Gouverneur : elke speler die de gouverneur koos krijgt 4 goederen voor elke gespeelde kapitein in deze ronde en 2 goederen voor elke gespeelde admiraal in deze ronde. Deze goederen worden niet van het speelbord genomen.
4) Fregat : elke speler die het fregat koos krijgt tot 3 goederen. Om beurten nemen ze één goed en verminderen ze dit op het speelbord. Indien er onvoldoende goederen voorradig zijn, krijgt niemand nog goederen.
5) Gallei : elke speler die het gallei koos krijgt zoveel goederen als er voorradig zijn om te verdelen onder deze spelers. Er worden goederen verdeeld tot ze volledig opgebruikt zijn. (of er resteren er omdat er onvoldoende zijn om eerlijk te verdelen)
6) Douane : elke speler die de douane koos krijgt 3 punten voor elke gespeeld fregat en 1 punt voor elk gespeelde gallei deze ronde. De punten worden niet van het speelbord genomen.
7) Handelaar : indien er meer dan één handelaar werd gespeeld, wordt het geel blokje per extra handelaar 2 plaatsen achteruit gezet. Nu mag elke speler die de handelaar koos een willekeurig aantal goederen inruilen voor punten zoals aangegeven op het speelbord. Nadien wordt het gele blokje terug op nul gezet op het spoor op het speelbord. (indien er geen handelaar is gespeeld, gebeurt dit niet)
8) Bedelaar : elke speler die de bedelaar speelt ontvangt een aantal goederen afhankelijk van het aantal handkaarten die hij nog vast heeft (zijnde 4/3/2/1 bij 0/1-2/3-4/5-7 handkaarten). Nadien neemt hij alle gespeelde actiekaarten terug op handen. De verkregen goederen worden niet van het speelbord genomen.

Nadat de bedelaar is afgehandeld, leggen alle andere spelers hun gespeelde actiekaarten op hun persoonlijke aflegstapel en begint een nieuwe ronde. Als een speler in een lopende ronde 30 of meer punten scoort, eindigt het spel na de ronde. Elke speler mag nog z'n resterende goederen omzetten in punten tegen een ratio van 3:1. De speler met de meeste punten wint, bij gelijkstand tellen resterende goederen en nadien resterende handkaarten.

Titel : Santo domingo
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

01-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timmy räumt auf (Pegasus spiele)


Eindigen doen we onze kinderreeks van de afgelopen week met deze herwerkte versie van "Pino Sortino", tevens ook het spel voor de jongste spelers en al vanaf 3 jaar (en jonger) op tafel te gooien. In Timmy räumt auf moet Timmy zijn kamer opruimen. Alles laat hij altijd maar rondslingeren en het is de hoogste tijd dat hier verandering in komt. Tegelijk dus ook een wijze levensles voor uw kleuter.

In de doos vinden we 6 speelborden (in verschillende kleuren), 18 puzzelstukken (3 ervan passen in elk speelbord), 1 Timmy-figuur, 6 houten schijfjes en 1 dobbelsteen met kleuren. Leg de speelborden tegen elkaar in een willekeurige volgorde (vormen een cirkel). Leg alle puzzelstukken in het midden van de cirkel (je kan zelf kiezen of je ze open of dicht legt, in het laatste geval maak je het spel een beetje moeilijker voor de kinderen). Kies een startspeler en geef deze de dobbelsteen.

In een speelbeurt gooi je met de dobbelsteen en verplaats je Timmy naar het overeenkomstige speelbord. Nadien zoek je een puzzelstuk dat hoort bij de kleur van het bord en leg je het puzzelstuk in het speelbord. Is het bord reeds gevuld of neem je een fout puzzelstuk is je beurt voorbij. Slaag je erin om het derde (en laatste) puzzelstuk toe te voegen, dan ontvang je een houten schijfje. Nadat alle puzzelstukken zijn opgebruikt, kijk je wie het meeste houten schijfjes heeft verzameld, deze speler wint het spel.

In de originele Pino Sortino waren nog enkele varianten voorzien die het spel aantrekkelijker maakten. Zo zat er ook een gewone zeszijdige dobbelsteen bij, zodat je Timmy dit aantal stappen moest verzetten vooraleer te gaan puzzelen. Bovendien kon je het spel ook starten door om beurten puzzelstukken te nemen en deze zo snel mogelijk proberen weg te spelen. Deze varianten zijn niet onmiddellijk voorzien in deze "nieuwe" versie, maar zijn makkelijk integreerbaar natuurlijk.

Titel : Timmy räumt auf
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 3+

30-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peggy porcupine (Pegasus spiele)
Afbeeldingsresultaat voor sabrina stachelschwein

Wat hoort er bij elk goed feestje? Ballonnen kunnen natuurlijk niet ontbreken. Peggy houdt ook erg van feestjes, maar heeft één groot probleem. Als stekelvarken kan ze niet echt in de buurt komen van ballonnen, want dan hebben deze laatste wel eens de neiging om er de brui aan te geven. Wie weet er in deze helse situatie toch het meeste ballonnen te verzamelen?

In het spel vinden we 28 ballonkaarten, 5 feestgasten, 1 stekelvarkenfiguur en 1 dobbelsteen. Afhankelijk van het aantal spelers krijgt elke speler een aantal ballonkaarten die hij voor zich open op tafel legt. De spelers leggen deze zo dat ze een grote cirkel vormen. De feestgasten worden tussen de kaarten van de spelers gelegd om aan te geven welke kaarten van welke speler zijn. De resterende ballonkaarten worden gedekt in het midden van de cirkel gelegd. De speler die de kaart heeft met de hoogste waarde EN het stekelvarkensymbool legt deze kaart ook gedekt in het midden van de tafel en zet het stekelvarkenfiguurtje op de vrijgekomen plaats tussen z'n kaarten. Hij kiest zelf in welke richting het figuurtje kijkt en neemt de dobbelsteen.

De speler die aan de beurt is, gooit de dobbelsteen en voert uit wat er op de dobbelsteen verschijnt :
- 2/3/5 : zet het aangegeven aantal stappen (over kaarten) in de richting waarin het figuurtje kijkt
- 1-5 : zet een aantal stappen tussen 1 en 5 (naar keuze) in de richting waarin het figuurtje kijkt
- pijl : draai het figuurtje naar de andere kant en gooi nog eens
- kaart : neem een gedekte kaart uit het midden van de tafel en leg deze open tussen je kaarten en gooi nog eens
De kaart waarop het figuurtje eindigt, wordt gedekt in het midden van de tafel gelegd. De speler wiens kaart "ontploft" is, speelt de volgende beurt. Zo gauw een speler z'n laatste kaart moet wegleggen, eindigt het spel. De spelers tellen hun overgebleven aantal ballonnen. De speler met de hoogste score wint. TIP : speel 3 ronden en noteer de scores, de speler met de hoogste score wint het spel.

Titel : Peggy Porcupine
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10-15 min.
Leeftijd : 6+

29-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The cat's meow (Pegasus spiele)


Wie heeft er vroeger nooit met zo'n mini-doolhofje gespeeld. De bedoeling was om een ijzeren balletje doorheen een doolhof te loodsen om het uiteindelijk in het juiste gaatje te laten vallen. Dat principe wordt een klein beetje toegepast op dit spel waarin de spelers de juiste muis aan de juiste poes willen voederen.

Het spel bestaat uit een speelbord (dat in de doos dient verwerkt te worden), 4 voedselkommen, 35 muisjes (in 5 kleuren) en 1 katfiguur. Elke speler krijgt een voedselkom die hij voor zich legt. De muizen worden gedekt geschud en als trekstapel klaargelegd. Het speelbord wordt in de speeldoos bevestigd, onder dit bord zitten er verschillende compartimenten in de doos. De katfiguur wordt in het midden van de tafel gezet. De speler die als laatste een snoepje kreeg, is de startspeler.

Als je aan de beurt bent neem je drie muizenfiches en leg je deze open in het midden van de tafel. Draai de muizenfiches nadien terug gedekt en leg ze op het speelbord. Neem de speeldoos in handen en probeer de muizenfiches in het juiste gat (poes) te laten vallen. Je mag dit enkel doen door de speeldoos te bewegen en mag de fiches absoluut NIET met je handen aanraken. De andere spelers kijken aandachtig mee. Indien er een muizenfiche in een gat valt dat niet overeenkomt met z'n kleur, dan nemen de andere spelers om ter snelste de katfiguur, de actieve speler plaatst de speeldoos onmiddellijk op tafel. Muizenfiches die nog niet gevallen waren worden terug in de voorraad geplaatst, de fiches die in de doos zitten worden bekeken.
- de speler die de katfiguur nam krijgt alle muizenfiches die in de doos zitten als er één muis fout gevoederd werd en legt ze in z'n kom
- indien alle muizenfiches wel perfect zijn verdeeld, krijgt de actieve speler de fiches in z'n kom. De speler die foutief de katfiguur heeft gegrepen moet één van z'n gewonnen fiches terug in de voorraad leggen.
- indien niemand de katfiguur neemt, dan krijgt de actieve speler alle muizenfiches in z'n kom
Daarna is de volgende speler (klokwijzerzin) aan de beurt. De speler(s) die als eerste 9 of meer fiches heeft verzameld, wint het spel.

Titel : The cat's meow
Auteurs : Anja Wrede & Christoph Cantzler
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 5+

28-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Good night monsters (Pegasus spiele)


Kijk jij nog altijd even onder je bed vooraleer je onder de wol kruipt? Soms kan je dit beter toch even doen, wie weet wat zit er nog allemaal verstopt? In "good night monsters" probeer je zo snel mogelijk te onthouden welke zaken er allemaal gedobbeld zijn vooraleer ze onder het deksel van de doos verdwijnen. Nadien krijg je een opdracht en moet je deze zo goed mogelijk trachten te beantwoorden.

Het spel omvat 6 dobbelstenen, 6 pionnen, 1 speel(score)bord, 6 x 6 tipkaarten en 11 opdrachtkaarten. Elke speler ontvangt de pion en de tipkaarten in z'n kleur. De pionnen worden op het scorespoor van het speelbordje geplaatst. De tipkaarten (tonen waarden 0 tot en met 5) nemen de spelers in handen. De opdrachtkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De dobbelstenen en het deksel van de doos worden alvast klaargelegd. De speler die als laatste een lichtschakelaar heeft bediend, wordt de startspeler.

Deze speler gooit de zes dobbelstenen. Alle spelers bekijken het gegooide resultaat en proberen dit zo snel mogelijk te memoriseren. De dobbelstenen tonen teddyberen en/of monsters in drie mogelijke kleuren (geel, rood of blauw). Als een speler denkt dat hij voldoende kennis heeft, zet hij het deksel van de doos over de dobbelstenen heen. Daarna wordt de bovenste opdrachtkaart opengedraaid en gaan de spelers op de gestelde vraag antwoorden. De mogelijke vragen zijn : Hoeveel gele, rode of blauwe monsters zag je? Hoeveel gele, rode of blauwe teddyberen zag je? Hoeveel gele (rode of blauwe) monsters en teddyberen zag je? Hoeveel monsters/teddyberen zag je?
De spelers kiezen één van hun tipkaarten waarvan de waarde overeenkomt met het antwoord op de vraag en leggen deze kaart gedekt voor zich neer. Nadien draaien alle spelers gelijktijdig deze kaart open en controleren het antwoord door het deksel op te heffen. De spelers die het juiste antwoord kozen, zetten hun scorepion één stapje vooruit. De speler(s) die als eerste 8 punten heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Good night monsters
Auteur : Hartwig Jakubik
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 5+

27-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manic monkeys (Pegasus spiele)


Wie heeft er nog nooit "ik ga op reis en neem mee ..." gespeeld? Het ideale spelletje om tijdens een lange autorit je kinderen bezig te houden. Ook een ideaal spelletje om er een bordspel van te maken heeft mr. Knizia gedacht. Plak er nog enkele leuke tekeningen op en het kan eigenlijk al niet meer misgaan.

In Manic Monkeys proberen de spelers zo lang mogelijk te "overleven". Spelers die een foutje maken in het memoriseren van allerhande geluiden en bewegingen worden onherroepelijk uit het spel gebonjourd. Het spel bestaat uit 5 x 6 tegels in verschillende kleuren en 1 dobbelsteen die de vijf kleuren toont en één zijde met een banaan. De tegels worden per kleur op gedekte en geschudde stapeltjes klaargelegd. De dobbelsteen wordt aan de speler gegeven die als laatste een banaan at, dit is de startspeler.

Als je aan de beurt bent, gooi je de dobbelsteen en draai je een tegel van de gegooide kleur open. Gooi je een banaan dan neem je een fiche van een kleur naar keuze. Kopieer de beweging van alle voorgaande tegels en tenslotte deze van de laatst getrokken fiche en draai de fiche daarna dicht en leg ze achter de voorgaande fiches. Maak je een fout in de reeks, wordt dit indien nodig gecontroleerd en valt de speler uit het spel. De volgende speler herhaalt dan gewoon de volledige sequentie nog eens in z'n beurt in plaats van een nieuwe tegel toe te voegen.

Als er maar één speler overblijft, wint deze het spel.

De verschillende kleuren hebben diverse uitdagingen :
- oranje : kopieer geluiden
- geel : kopieer bewegingen met je handen
- rood : kopieer rare snoeten
- groen : kopieer diergeluiden
- blauw : kopieer bewegingen met je armen

Titel :  Manic monkeys
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 10 - 20 min.
Leeftijd : 4+

26-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Candy match (Pegasus spiele)


Vanaf vandaag beginnen we nog eens met een reeksje nieuwe kinder- en familiespellen van Pegasusspiele.
We starten alvast met het mierzoete "Candy match" waarin spelers hun snelheidsvermogen testen, dus begin al maar suiker in je lijf te proppen.

Het spel bestaat uit 60 kaarten waarop telkens 1,2 of 3 soorten snoepjes staan afgebeeld (je ziet ze netjes op de cover van de speeldoos). Deze kaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Laat voldoende ruimte naast deze trekstapel om kaarten open te leggen. De speler die als laatste snoepte begint met het spel. Om beurten neem je de bovenste kaart van de trekstapel en leg je deze open in het midden van de tafel. De volgende speler doet aansluitend hetzelfde, dit proces blijven de spelers tegen een strak tempo herhalen. Het doel van het spel is het zoeken van overeenkomsten tussen één of meerdere kaarten. Je probeert steeds setjes van twee dezelfde snoepjes te maken. Je moet er wel op letten dat er geen snoepjes overblijven nadat je koppeltjes hebt gevormd, alle afgebeelde snoepjes moeten gekoppeld worden over één of meerdere kaarten. Zie je zo'n combinatie dan roep je "Candy match" en wordt het spel even stilgelegd.
Je neemt onmiddellijk de kaarten bij elkaar, dus je mag niet eerst roepen en dan beginnen nadenken.

Indien je een juiste combinatie weet samen te stellen, neem je alle kaarten die betrokken zijn in de combinatie als overwinningspunten voor je. Maak je een foutje dan mag elke tegenspeler één kaart uit het midden van de tafel nemen (of van de trekstapel indien geen voorradig op tafel). Na het checken van een "candy match" gaat de volgende speler gewoon met het spel verder. Zo gauw de laatste kaart van de trekstapel wordt genomen, checken de spelers nog een laatste keer op combinaties en eindigt het spel. De speler die het meeste kaarten wist te verzamelen, wint het spel.

De spelregels raden aan om snoepgoed te voorzien voor de winnaars van elke speelronde om het geheel wat aantrekkelijker te maken

Titel : Candy match
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

25-04-2017 om 18:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BrilliAnts (Sphere games)


BrilliAnts is nog zo'n Kickstarter die recentelijk op onze dorpel stond. BrilliAnts is een spel in het thema van Myrmes en March of the ants, maar is toch voor een totaal ander publiek. Het unieke aan dit spel is dat het zowel een kindervariant, familievariant, gevorderdenvariant als expertenvariant met zich meebrengt. Het jammerlijke van de zaak is dat dit zeker niet ten goede kwam aan de overzichtelijkheid van de spelregels. Je moet, zelfs als geoefend lezer, toch wat liggen grasduinen in het boekje vooraleer je het doorhebt (en zelfs dan zijn er nog vragen). Men heeft alleszins alvast beloofd dat de spelregels herschreven zullen worden ... en dat is een goede zaak.

In de zware tjokvolle doos vinden we volgende zaken terug (en ik vertel er al graag bij dat het prachtig materiaal is) : 1 speelbord, 78 doelkaarten, 60 speciale kaarten, 3 bonuspuntenkaarten, 6 dubbelzijdig bedrukte spelersborden (voor links- of rechtshandigen), 6 soortenkaarten, 4 grote hexagonale tegels (om delen van het bord af te dekken afh. aantal spelers), 3 miniaturen van de jagers (sprinkhaan, spin en worm), 90 mierminiaturen met roterende basis, 108 feromoontegels, 90 grondtegels, 24 nesttegels, 18 ondergrondse nesttegels, 142 grondstoftegels, 47 lege grondtegels, 7 jagertegels, 1 startspelertegel, 8 geboortetegels, 1 weerbordje met draaipijl, 6 puntenmarkers en de spelregels.



Het doel van het spel is voor alle varianten dezelfde, namelijk het meeste punten trachten te scoren door opdrachtkaarten te vervullen. Al deze opdrachtkaarten tonen overigens een combinatie van insecten, vegetatie of grondsoorten. Het leutige hieraan is dat je mieren van een verschillende type zijn, nl. soldaat, boer of graver en dat je enkel met het toepasselijke type de gevraagde zaken kan gaan zoeken. De graver zorgt uiteraard voor de grondtegels, de soldaat voor de insecten en de boer zorgt voor de vegetatie. De speler die het meeste opdrachten van een soort uitvoert, krijgt nog eens extra bonuspunten. Tenslotte krijg je punten voor het achterlaten van feromonen, dit doe je automatisch als je insecten of vegetatie oppikt op het speelbord. En veel meer is er wat dit betreft niet om handen, tenzij je de gevorderden- en expertvariant hanteert waarbij je nog extra punten kan behalen met speciale kaarten die je op handen hebt. Ik ga me vandaag in deze bespreking richten op de expertenvariant, daar deze de meest uitgebreide versie is die alles omvat en die bovendien ook het meest uitdagend zal zijn. Wens je het spel te spelen met beginners of kinderen dan verwijs ik je graag door naar de spelregels.

Het speelbord wordt klaargemaakt door de juiste kant te kiezen en stukken af te dekken met tegels, afhankelijk van het aantal spelers. Alle grond/insecten/vegetatie-fiches mogen in een voorraad gelegd worden (hoeft zelfs niet gesorteerd). De opdrachten worden allen door elkaar geschud en als trekstapel klaargelegd. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal kaarten opengelegd. Het weerbordje en de geboortetegels worden op het speelbord geplaatst. Elke speler ontvangt een spelersbord, een jagertegel, al de mieren, feromonen en nesttegels in z'n kleur, die op de daarvoor voorziene plaatsen gelegd worden. De bonuskaarten en jagers worden naast het speelbord klaargelegd. De puntenmarkers worden op de nul van het scorespoor gelegd. Elke speler krijgt een willekeurige soortkaart (of je kan ook laten kiezen), deze bezorgen je een unieke eigenschap (deze staan netjes in de spelregels uitgelegd). Daarnaast worden er speciale kaarten gedraft, de spelers ontvangen er aanvankelijk acht, kiezen er één en geven de anderen door. Dit wordt herhaald tot de spelers 6 kaarten kozen, de resterende 2 worden afgelegd. Afhankelijk van hun hand en de openliggende doelkaarten bepalen de spelers met welke drie mieren ze het spel willen aanvatten en zetten deze in klaar. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de startspelertegel krijgt en deze opgooit. Afhankelijk of deze dag of nacht toont worden de startmieren die de spelers kiezen op deze zijde gedraaid. Dit dag en nacht-draai-systeem is handig om te weten welke mier in de lopende ronde al z'n actie heeft uitgevoerd.



Tijdens een ronde draait de startspeler eerst aan de weerpijl. Afhankelijk van waar deze halt houdt, hebben de spelers in de lopende ronde een extra bewegingspunt met één van de drie typen van mieren. Daarna voeren de spelers om beurten telkens één actie uit, tot iedereen alle mogelijke acties heeft ondernomen. De mogelijke acties zijn :
- een geboortetegel kiezen en het bijhorende miertje geboren laten worden. Neem de mier uit je voorraad en plaats deze op je spelersbord op de aangegeven plaats op de geboortetegel (deze geeft dan aan dat je deze actie reeds uitvoerde). De nieuwe mier is al in de lopende ronde inzetbaar, maar zal al één stap moeten spenderen om uit het nest te kruipen, dus heeft eigenlijk één stapje minder.
- een jager inzetten : draai de jagertegel op je spelersbord om (deze geeft dan aan dat je deze actie reeds uitvoerde), kies één van de jagerminiaturen, plaats ze op een legale plaats op het speelbord en voer de desbetreffende actie uit. De sprinkhaan eet onmiddellijk de afgebeelde vegetatie op, leg er een lege grondtegel. De spin eet onmiddellijk het afgebeelde insect op, leg er een lege grondtegel. De worm (komt op de spelersborden terecht) eet onmiddellijk de afgebeelde grond op, leg er een lege nesttegel (beige).
- beweeg je mier tot 3 plaatsen en voer de desbetreffende actie uit : door het weertype kan het zijn dat je vier bewegingspunten hebt.
* de gravers lopen op je spelersbord en stoppen bij het eerstvolgende grondtegeltje, neem de overeenkomstige tegel in je persoonlijke voorraad en dek de plaats af met een lege nesttegel (beige). Indien dit een plaatsje van de bovenste rij is, plaats je ook direct een nieuw hol op het speelbord. Dit hol moet op een leeg veld geplaatst worden of een veld met een eigen feromoon en mag slechts op drie plaatsen van een eerder geplaatst hol liggen.
* de soldaten lopen naar de insecten op het speelbord en nemen de overeenkomstige fiche in de persoonlijke voorraad, daarna leg je een feromoontegel op deze plaats op het speelbord, maar enkel als deze grenst aan een eerder geplaatst feromoon (enkel in expertversie, maakt het toch ietwat moeilijker).
* de boeren lopen naar de vegetatie op het speelbord en nemen de overeenkomstige fiche in de persoonlijke voorraad, daarna leg je een feromoontegel op deze plaats op het speelbord, maar enkel als deze grenst aan een eerder geplaatst feromoon.
Tenslotte kan je met elk type mier naar de bibliotheek op je spelersbord wandelen. Je mag dan een doelkaart van het type mier gaan incasseren door de gevraagde tegels af te geven. Daarna wordt een nieuwe opdrachtkaart opengelegd.

Als een speler z'n achtste opdrachtkaart vervuld, eindigt het spel na de lopende ronde en worden de punten geteld. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : BrilliAnts
Auteur : Maxime Tardif
Uitgeverij : Sphere games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 8+

18-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
17-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sagrada
Sagrada (Floodgate games) :

+ kleurrijk, erg kleurrijk allemaal
+ het spel speelt vlot, weinig regels, perfecte filler
+ ik speelde het nu vooral met niet-veel-spelers en ze vonden het allen top
+ je kan een beetje gaan manipuleren met de 3 openliggende gereedschapskaarten, maar niet overdreven
+ het is puzzelen en afhankelijk van de opdrachten is het steeds compleet anders
+ je hebt zeker keuzes te maken, maar het neemt niet veel tijd in beslag om je beurt te spelen

- misschien af en toe een beetje te kleurrijk, komt het overzicht soms wel niet ten goede
- het materiaal is fraai en het karton erg dik, een beetje te dik zelfs voor het KS-dobbelsteenbakje, dit was niet eenvoudig in elkaar te schuiven
- de KS-extra's zijn niet van een superspectaculaire aard, daarvoor moest je het zeker niet doen

Conclusie : Sagrada is een, in mijn ogen, fraai vormgegeven spel. Het is een zeer interessante puzzel-dobbelsteen-filler die in menig collectie thuishoort en waaraan je zeker plezier zal beleven. Het heeft een sweetspot qua speelduur voor mij en zal dan ook nog regelmatig op tafel verschijnen. Ook mijn niet-spelende partner en vrienden kon ik hiermee overtuigen en dat zegt op zich al voldoende. Dit is zo'n spel dat weinig mensen zullen afkeuren in mijn ogen. Zelfs als je houdt van het zwaardere werk ga je hier mooie en moeilijke keuzes moeten maken. Je gaat voor de perfecte puzzel, maar zal al gauw je plannen moeten bijstellen. Ik ben alleszins fan!

17-04-2017 om 14:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sagrada (Floodgate games)


Sagrada is een Kickstarter waar we al een tijdje op zaten te wachten, niet dat deze uitgesteld werd, maar gewoon omdat hij er zo fantastisch leuk leek uit te zien. Qua artwork en vormgeving zeggen beelden meer dan woorden, dus bekijk onderstaande foto's maar eens goed. Dit lichte familie-dobbel-spel heeft een relatief korte speelduur en zal dus ook makkelijk op tafel verschijnen.

Het doel in Sagrada is zo goed mogelijk te scoren op de algemene doelstellingen en je persoonlijke doel door het plaatsen van dobbelstenen in bepaalde kleuren en met bepaalde waarden. Je doet dit op een patroonkaart die in de spelersframes worden geschoven. Deze patroonkaart legt je bepaalde voorwaarden op voor het plaatsen van bepaalde kleuren en waarden van dobbelstenen. Daarnaast zal je hulp kunnen "inroepen" van de gereedschapskaarten, waarvan er in elk spel drie voor handen zijn. Het spel komt met 4 spelersframes (en 1 extra voor de KS), 12 patroonkaarten, 12 gereedschapskaarten, 10 algemene doelstellingskaarten, 5 persoonlijke doelstellingskaarten, 1 ronde/scorespoor, 24 glazen gunstmarkers en 4 scoremarkers. Daarnaast zijn er 90 gekleurde zeszijdige dobbelstenen voorzien (in de 5 kleuren van het spel) en een dobbelsteenzakje. Bij de KS zat er ook nog een dobbelbakje met het bijpassende artwork.



Bij aanvang van het spel krijgt elk speler 1 spelersframe en 1 eigen doelkaart (die je geheim houdt van de andere spelers). Je krijgt 2 dubbelzijdige bedrukte patroonkaarten en kiest uit één van de vier mogelijkheden en schuift deze kaart in je frame. De andere kaart wordt afgelegd. Elke speler krijgt een aantal gunstmarkers, zoals afgebeeld onderaan de gekozen patroonkaart (des te hoger de moeilijkheid van de kaart, des te meer gunstmarkers). Tenslotte legt elke speler z'n scorefiche alvast naar het rondespoorbordje.
Alle gereedschapskaarten worden geschud en er worden er 3 open gelegd als vitrine. Je doet exact hetzelfde met de algemene doelstellingen. De 90 dobbelstenen worden in het zakje geschud. De speler die meest recent een kathedraal bezocht, begint het spel.



Het spel loopt over 10 ronden. Elke ronde trekt de startspeler een aantal dobbelstenen uit de zak gelijk aan het aantal spelers plus één. (spelregels voor solospel zijn ietwat anders en staan netjes in de spelregels uitgelegd). Daarna worden deze dobbelstenen gegooid en vormen ze de voorraad waaruit de spelers gaan kiezen. Om beurten doorlopen de spelers hun beurt. Nadat elke speler één beurt gehad heeft, komen ze nog eens aan de beurt maar in omgekeerde volgorde. De beurt begint en eindigt dus bij dezelfde speler.
In je beurt mag je twee zaken uitvoeren in een zelfgekozen volgorde. Beide acties zijn optioneel, het kan zelfs zijn dat je niets doet.
1) een dobbelsteen kiezen en op je patroonkaart plaatsen :
- de eerste dobbelsteen moet aan de rand of in een hoek op de kaart gelegd worden
- elke volgende dobbelsteen moet grenzen aan een voorgaande, orthogonaal of diagonaal
- de dobbelsteen moet voldoen aan de kleur of waarde van de patroonkaart
- een dobbelsteen mag nooit orthogonaal grenzen aan een dobbelsteen van dezelfde kleur of waarde
- witte vakjes zijn vakjes die geen voorwaarde stellen
2) een gereedschapskaart gebruiken : plaats gunstmarkers op de kaart en gebruik de aangegeven actie. Als je als eerste gebruik maakt van de kaart plaats je 1 marker. Elke volgende keer dat de kaart wordt gebruikt, dien je 2 markers te leggen.



Nadat alle spelers twee keer aan de beurt zijn geweest, eindigt de ronde. De resterende dobbelstenen worden op het rondespoor gelegd op het vakje met het huidige rondenummer. De dobbelsteenzak wordt doorgegeven aan de volgende speler (kloksgewijs) en een nieuwe ronde wordt aangevangen. Na 10 ronden eindigt het spel en volgt de slotwaardering :
- je scoort punten voor de drie openliggende algemene doelkaarten als je aan de voorwaarden voldoet (je kan ook meermaals de punten scoren als je meermaals aan de voorwaarde voldoet)
- je scoort de punten van je persoonlijke doelkaart : tel de waarde van de dobbelstenen in de kleur van je kaart op
- je scoort nog 1 punt voor elke ongebruikte gunstmarker
- je verliest 1 punt voor elke open plaats op je patroonkaart
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Sagrada
Auteurs : Daryl Andrews & Adrian Adamescu
Uitgeverij : Floodgate games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 13+

15-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN BrilliANTS
BrilliANTS (Sphere games) :

+ kleurrijk, prachtig, aantrekkelijk artwork
+ fantastische componenten, erg fraai systeem waarbij je de arbeiders in dag-nacht-stand zet
+ het spel voorziet 4 moeilijkheidsniveaus, gaande van een spel voor kinderen tot experten
+ het spel speelt zeker vlot en is vrij logisch eens je bezig bent
+ je kan elkaar een beetje blokkeren en pesten, maar het blijft zeker beperkt
+ de scores liggen erg kort bij elkaar, iedereen doet mee tot de allerlaatste snik
+ het is een eenvoudig pick-and-deliver systeem dat fraai is uitgewerkt
+ de doos zit knoertvol materiaal, om het ergens mee naar toe te zeulen is het een nadeeltje

- de spelregels zijn op zich duidelijk, maar zo slecht geschreven, door de verschillende moeilijkheidsgraden springen ze van hot naar her. Je moet het ene regeltje gaan zoeken in versie 1, de andere in versie 2, ... op de duur zie je door het bos de bomen niet
- het is wel even wennen, dat dag-nacht-systeem, vergeet zeker niet je gebruikte arbeider te verdraaien anders kom je in de problemen

Conclusie : BrilliANTS is een KS die bij een eerste launch niet lukte, bij een tweede was het wel prijs en daar ben ik erg blij voor. Dit is een spel dat zich toch vooral in de familiesfeer situeert. Het heeft naar mijn aanvoelen wat weg van Takenoko, ook qua zwaartegraad en dit is enkel een positief punt. De mensen van Spheregames zijn ondertussen hard aan het werk om de regels te herschrijven en ze hebben hiervoor ook blijkbaar professionele hulp ingeschakeld, ook voor hun nieuwe KS-project DiverCity. De volgende keer dat ik BrilliANTS speel ga ik wel voor de moeilijkste expertenversie met alle toeters en bellen en ben ik erg benieuwd, want ik vermoed dat ik dan nog wel een half tot heel puntje extra ga geven voor dit spel op BGG.

07-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (11)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (637)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel
  • imprESSEN : Secrets
  • Riga uitbreidingen (Ostia spiele)
  • Riga (Ostia spiele)
  • Legends (Ravensburger)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!