IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NMBR9 (Abacusspiele)


Met NMBR9 brengt Abacusspiele een spel voort dat in het rijtje met Qwixx, Quinto en vooral Träxx zou passen.
De doos omvat 80 puzzelstukken, waarvan telkens 8 stukken met de nummers 0 t.e.m. 9, alsook 20 cijferkaarten
(2x de waarden 0 t.e.m. 9). Deze cijferkaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel gelegd en het spel kan beginnen.

Eén van de spelers draait de bovenste cijferkaart om en vernoemt het cijfer op de kaart. Alle spelers krijgen nu een puzzelstuk met het desbetreffende cijfer en gaan dit voor zich leggen. Daarna wordt het volgende kaartje omgedraaid en wordt dit herhaald. Dit gaat zo door tot alle 20 kaarten zijn omgedraaid en elke speler dus 20 puzzelstukken heeft gebruikt.

De puzzelstukken dienen volgens enkele regels geplaatst (gebouwd) worden.
- het cijfer van het puzzelstuk moet zichtbaar zijn, maar mag wel georiënteerd worden zoals je wil
- op niveau nul (tafel) mogen zo veel stukken liggen als je wil
- elk puzzelstuk moet grenzen met één zijde (van één vierkantje) aan een puzzelstuk op hetzelfde niveau (tenzij dit het eerste puzzelstuk op dit niveau is)
- als je een puzzelstuk op een hoger niveau plaatst, moet dit volledig ondersteund worden met onderliggende tegels
- het puzzelstuk moet ook op minstens twee andere puzzelstukken geplaatst worden en mag dus niet volledig op één stuk gelegd worden



Nadat alle puzzelstukken gelegd zijn, breken de spelers hun bouwsel terug af, niveau per niveau.
Je scoort de waarde van de tegel vermenigvuldigt met het niveau waarop de tegel zich bevindt.
Op niveau nul scoren alle tegels dus nul punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : NMBR9
Auteur : Peter Wichmann
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20 min. 
Leeftijd : 8+

09-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Anachrony
Anachrony (Mindclash games) :

+ wat een doos, wat een enorm goed gevulde doos
+ de miniaturen zijn erg fraai en voor mij persoonlijk een must
+ speel je liever met de kartonnen fiches? Geen probleem, deze zitten er ook bij
+ dit spel is een pure worker-placement, maar meaty en heavy, net waar we van houden
+ het spel heeft een hogere speelduur, maar de tijd vliegt voorbij
+ het thema is erg grondig uitgewerkt, val je hiervoor dan is het totaal je ding
+ de spelregels zijn erg lijvig, maar prima geschreven (er is overigens een fantastische Nederlandse vertaling online te vinden)
+ de vormgeving is fraai, de iconografie erg duidelijk en intuïtief, proficiat Mindclash
+ eens je bezig bent, is alles zo duidelijk en wordt het een erg toffe puzzel
+ de diverse arbeiders die hun voordeeltjes hebben, de keuzes die je moet maken, de diverse einddoelen waarop je kan spelen, ...

- de grondstofblokjes zijn niet altijd even duidelijk van elkaar te onderscheiden (afh. de ondergrond waarop ze liggen)
- de speelduur zal spelers ook afschrikken, net als de hoeveelheid materiaal en de regels als je die voor een eerste keer moet vatten
- de kostprijs van dit spel ligt hoog, erg hoog, het lijkt een beetje standaard te worden, maar je betaalt voor de kwaliteit alleszins

Conclusie : Anachrony bombardeert zich onmiddellijk tot één van mijn persoonlijke favorieten. Ik wil dit spel terug herspelen, en liever snel dan laat. Enerzijds omdat de regels natuurlijk nu nog fris in het geheugen zijn geprent en het dan toch iets handiger is om uit te leggen en te spelen, maar anderzijds gewoon omdat de eerste sessie me zo goed bevallen is. De exosuits zijn machtig om te zien en geven het spel zeker een meerwaarde. Het spel is stevig, maar toch gestroomlijnd. Het tijdreizen lijkt op het eerste zicht complex, maar eens je bezig bent, loopt dit erg vlot en heb je echt het gevoel dat het spel je wil overbrengen. Ik zou je niet aanraden om dit spel blindelings te kopen, daarvoor is het net dat tikje te duur (zeker omdat je het best met de miniaturen koopt), maar probeer het alleszins eens een keertje en beslis dan zelf maar of het iets voor jou is of niet.

08-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Santorini
Santorini (Roxley games) :

+ méér dan fantastisch artwork
+ een overfunded KS-project, dit wil zeggen héél wat stretchgoals
+ variatie, variatie, variatie ... door alle mogelijke goden tegen elkaar uit te spelen
+ herspeelbaarheid is enorm
+ speelduur is kort, zodat je verschillende potjes na elkaar kan doen
+ spelregels zijn superkort en superduidelijk
+ dit spel kan je aan het kleinste kind aanleren, maar is oh zo moeilijk om te winnen
+ de uitvoering van dit spel is fraai, erg fraai, je laat het zonder problemen op je salontafel staan prijken
+ ...

- totaal geen negatieve punten op te merken hier

Conclusie : het is wel duidelijk dat ik in de wolken ben (letterlijk en figuurlijk) van dit spel. Santorini is zo'n abstract hebbedingetje dat in elke collectie thuishoort. Ook al ben je niet onmiddellijk fan van het abstracte genre, dan gaat dit spel, door z'n schoonheid je toch bekoren. Het herbergt zo veel mogelijkheden en diversiteit en is toch oh zo simpel om uit te leggen. Elke keer dat je met een unieke combinatie aan goden speelt zal je spel totaal anders zijn, ga je anders moeten denken en je strategie aanpassen. De leuze "30 seconds to teach, a lifetime to master" is volledig van toepassing. Ik zou zelfs durven stellen dat, indien mijn partner me hierbij wil helpen, dit spel meer dan 100 plays zou kunnen halen op een jaar. Dit spel zal op die manier elke euro waard zijn. Moest er al zoiets bestaan als een "seal of excellence van SpinLi", dan gaat Santorini hier zeker mee aan de haal.

07-03-2017 om 09:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : In the name of Odin
In the name of Odin (NSKN) :

+ het artwork is erg fraai en thematisch
+ de miniatuurtjes zijn fijn, maar ook weer geen must voor de gameplay op zich
+ het is een relatief toegankelijk familiespel waarvan de moeilijkheidsgraad te vergelijken is met Ticket to Ride
+ het spel speelt op zich erg vlot, eens je de diverse acties kent, loopt het als een trein

- als je met de volle bezetting speelt, is er te veel downtime, uiteindelijk speelt iedereen z'n beurt volledig apart
- de spelregels zijn op zich erg duidelijk, maar gezien de hoeveelheid aan diverse acties en mogelijkheden had een overzichtje of verduidelijkende symboliek op het speelbord erg handig (een must!) geweest
- qua herspeelbaarheid weet ik het niet zo goed met deze titel, het lijkt me vaak hetzelfde te zijn
- de speelduur is volgens mij enkel met drie spelers in verhouding tot het speelplezier (misschien lukt vier ook nog als iedereen stevig doorspeelt)

Conclusie : In the name of Odin is één van de Essen-titels die redelijk lang is blijven liggen ondanks het feit dat het een erg toegankelijk spel is. Ik ben wel erg blij dat ik hem eindelijk op tafel heb gekregen en ik heb me zeker wel geamuseerd. We speelden met de volle bezetting en dan kom je al gauw de sterkere en mindere punten te weten. Het spel is toegankelijk, echt wel gericht op de niet-veelspeler ook, maar zal ook zeker liefhebbers weten te boeien. Of het echter een blijvertje is, dat durf ik te betwijfelen, daarvoor omvat het spel misschien net iets te weinig. Het grootste probleem vond ik de wachttijden tussen de beurten. Elke speler speelt z'n beurt volledig af vooraleer de volgende speler aan de beurt is en je beurt is niet één actie, maar kan wel wat zaken omvatten. Je kan wel enigszins anticiperen en op voorhand je acties plannen, maar vaak wordt dit nog in de war gestuurd doordat iemand anders met je favoriete gebouw weg is of net op raid is gegaan en net die kaart heeft weggenomen waarvoor je ging. Liefhebbers van het thema kan ik het wel aanbevelen om een keertje te genieten van het prachtige artwork en vooral de eigenschappen van de gebouwen en helden trachten te combineren. Solide ... ja, slecht ... zeker niet, altijd zin om dit te spelen ... dat nu ook weer niet!

02-03-2017 om 19:17 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kingdomino
Kingdomino (Blue Orange/WGG) :

+ zéér kwalitatief materiaal
+ speelbaar vanaf jonge leeftijd, maar ook boeiend voor de veelspeler
+ supersnel tussendoortje dat zeker weet te boeien
+ interessant keuzesysteem om de tegels te veroveren
+ beetje puzzelen, beetje dominoën, dat beviel ons wel
+ korte spelregels, je bent onmiddellijk bezig
+ variantjes voorzien voor extra punten, gooi ze gelijk in de strijd zou ik zeggen
+ je kan dit spel zelfs 2 keer in het Nederlands aanschaffen, Blue orange heeft de internationale versie (met Nederlandstalige spelregels incluis), WGG heeft de Nederlandstalige versie.

- voor de die-hards sowieso te weinig inhoud (maar dat wil dit spel ook helemaal niet pretenderen)

Conclusie : ons is Kingdomino absoluut bevallen. Het is een charmant tussendoortje met kwalitatief stevig materiaal. Het oogt mooi, is kleurrijk, snel uitgelegd en nog sneller gespeeld. Dit is het perfecte tussendoortje of spel om niet-spelers te overtuigen. Iedereen gaat zich toch op zijn manier geamuseerd hebben bij dit spel. Het puzzelaspect is fijn, maar niet overheersend en vooral het tegel-neem-systeem leent zich tot hergebruik in andere "grotere" spellen. Ik kan je enkel aanraden om dit spel een keertje op tafel te gooien, het is alleszins geen verloren tijd. Op beurzen lijkt mij dit het perfecte demo-spel.

26-02-2017 om 08:36 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The oracle of Delphi
The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games) :

+ als Feld-fan kunnen we dat enkel als positief puntje neerpennen
+ Feld brengt dit keer een a-typisch Feld-spel, met toch de gekende Feld-ingrediënten
+ het race-aspect van het spel is wel tof, je moet echt optimaliseren, want elke actie telt
+ er zijn héél erg veel mogelijkheden en routes naar de overwinning volgens mij
+ er is al bij aanvang van het spel discussie over de speciale eigenschappen van de boottegels die elke speler heeft, maar toch komt alles netje bij elkaar
+ gelukkig is het spel relatief kort, want AP loert achter de hoek
+ het materiaal is rijkelijk aanwezig, kleurrijk en speelt lekker

- de speciale eigenschappen van de boottegels zullen wel uitgebalanceerd zijn, maar er is wel het risico dat het ene makkelijker te spelen is als de andere, of dat de situatie zich meer leent tot de ene dan de andere eigenschap
- het speelbord durft wel héél druk te worden met al die kleurtjes, als je te veel gaat nadenken, dan zie je sowieso scheel
- het is de bedoeling dat je buiten je beurt je acties al overdenkt, maar afhankelijk van de situatie kan héél wat veranderen, dit leidt toch wel tot wat AP
- in ons exemplaar zat een drukfoutje in de groene opdrachttegels waar er één kant niet bedrukt was (erg raar en nog nooit meegemaakt, het lijkt me ook raar dat dit enkel bij mijn exemplaar zou zijn)
- het opbouwen van het speelbord is al een moeilijke puzzel op zich, dat is de tol die je betaalt voor een modulair speelbord dat je dan toch probeert op te bouwen zoals in het voorbeeld

Conclusie : The oracle of Delphi is een typische euro met als extraatje het race-aspect. En het is volgens mij nu net dat aspect dat ervoor zorgt dat ook niet-Feld-fans dit spel absoluut ook een keer moeten proberen. Het vechten tegen de monsters is een lichte sluier Ameritrash, maar je kan ook op andere manieren zorgen dat je sowieso wint, dat kost tijd en is je eigen keuze. Het spel heeft zeker een leercurve en de mogelijkheden zijn enorm, zeker omdat het bord er telkens helemaal anders zal uitzien. De speciale eigenschappen van de boottegels gaan je ook in een bepaalde speelstijl duwen, dus elk spel zal anders zijn. Ik ben alleszins fan van dit spel en leg het graag meer op tafel. Maar het is in mijn ogen niet de beste Feld, daar moet het nog opboksen tegen andere kleppers à la Burgundy en Trajan.

29-01-2017 om 08:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Thief's market
Thief's market (TMG) :

+ prachtig geïllustreerde unieke kaarten
+ fraaie dobbelstenen
+ de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar (5 spelers, slechts 2 punten tussen winnaar en laatste)
+ het verdelen van de buit is een erg fijn systeem vind ik persoonlijk
+ zelfs met de volle bezetting is de speelduur nog oké (maar misschien iets te lang voor een tussendoortje)
+ de gebruikte iconografie is even wennen, maar nadien erg duidelijk, bovendien worden alle kaarten netjes overlopen op de achterkant van de spelregels

- de geld- en puntenfiches zijn oké, maar in vergelijking met de kaarten en dobbelstenen wat minnetjes
- de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar dat je je afvraagt of het er toe doet wat je eigenlijk doet tijdens het spel
- het verdelen van de buit is een fijn systeem, maar kan wel wat AP in de hand werken, als je buit gestolen wordt, moet je helemaal overnieuw gaan denken over de situatie die op dat ogenblik op tafel ligt
- tijdens je eerste spel lijkt de iconografie wel wat overheersend

Conclusie : Als ik een tip mag geven, als je dit spel voor de eerste keer speelt, laat je het allemaal even gebeuren. Overloop elke kaart pas als deze in het spel komt en dan heb je geen last meer met de iconografie. Thief's market heeft een erg fijn verdeelsysteem van de buit, soms gebeuren er extreem interessante dingen. Je moet je keuze ook erg goed overwegen aangezien elk puntje echt wel telt. Ga je op lange termijn werken of op korte termijn? Ik weet nog niet welke het meest succesvol is, maar het zal spannend zijn. Hou altijd in je achterhoofd dat de punten het belangrijkste zijn, dus te extreem opbouwen is er hier niet bij. Af en toe kan het ook een beetje frustrerend zijn als je buit telkens weer wordt gestolen, maar dan wordt ook plotsklaps de centrale buit weer veel interessanter. Ik ga het dan ook bij dit woord houden voor dit spel "interessant". Ik heb er persoonlijk plezier aan beleefd, maar of het als tussendoortje op tafel komt, daar heb ik mijn twijfels over. Het spel zit zo in een schemerzone wat dat betreft, te kort en te beperkt voor een deftig spel, te lang en complex voor het snelle tussendoortje.

27-01-2017 om 07:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games)


Het heeft z'n tijd geduurd vooraleer we het nieuwste spel van Stefan Feld in handen kregen. Uiteraard waren we zeer geïnteresseerd in deze titel en als je de beschrijving leest, het materiaal overschouwt of de spelregels doorneemt, dan begrijp je ook waarom. Feld doet met dit spel een keertje iets anders, geen punten-salade zoals collega-recensent Tom Vasel zegt, maar een race. Een race om als eerste aan de 12 opdrachten die Zeus je oplegt te voldoen. Bouw 3 heiligdommen, breng 3 offers, richt 3 standbeelden op en versla 3 monsters. De speler die hierin het eerste slaagt en dan zich naar het Zeusbeeld haast, wint naar alle waarschijnlijkheid dit spel. Naar alle waarschijnlijkheid want meerdere spelers kunnen in dezelfde ronde eventueel hierin slagen en dan zijn er enkele tie-breakers die over winst of verlies oordelen.

Het materiaal in de doos is kleurrijk, erg fraai en bovendien zit het Feldsgewijs goed vol. Een overzicht : 12 bordtegels, 6 stadstegels, 12 eilandtegels, 34 gunstfiches (betaalmiddel in dit spel), 48 zeusfiches (in de spelerskleuren), 8 scheepstegels (voor veranderlijke en unieke starteigenschappen), 4 schilden, 1 Zeusfiguur, 24 offers, 6 tempels, 24 monsters, 18 standbeelden, 24 goden, 12 heiligdommen, 4 schepen, 12 orakeldobbelstenen, 1 titaandobbelsteen, 1 gevechtsdobbelsteen, 42 wondekaarten, 30 orakelkaarten, 18 metgezelkaarten, 4 overzichtskaarten en 4 spelersborden.  Het zou ons te ver leiden om al dit materiaal te gaan bespreken, maar dit staat erg netjes in de spelregels uitgelegd, alsook de opstelling van het spel. De spelregels verdienen overigens een speciale vermelding. Ondanks het feit dat het 12 pagina's telt (maar 12!), zijn er daarvan slechts 2 die effectief de acties moeten uitleggen die je kan gaan uitvoeren. Bovendien staat alles netjes afgebeeld op je spelersbord en overzichtje, dus je gaat er zo mee weg zijn. Er is ook nog een overzicht voorzien van alle mogelijke kaarten en ander materiaal met bijhorende info (super duidelijk). Ik vermeld er nog graag bij dat het speelbord willekeurig wordt samengesteld, dus samen met de variabele spelerseigenschappen, de veranderlijke tegels en de diverse kaarten in het spel gaat dit je reis telkens totaal anders maken en zelfs anders laten aanvoelen.



Het spel wordt gespeeld in ronden, waarin elke speler beurtelings 1 beurt heeft. Elke beurt bestaat dan weer uit 3 fasen (waarbij vooral de 2de telt, de anderen zijn erg kort).
1) Controleer je wondekaarten :
- heb je 3 of meer gelijkgekleurde wondekaarten of 6 of meer wondekaarten in totaal, dan moet je aan je beurt verzaken en 3 wondekaarten naar keuze afleggen
- heb je 0 wondekaarten, dan mag je 2 gunstfiches nemen of 1 god 1 stap vooruit zetten op je spelersbord
- in de andere gevallen (meestal) gebeurt er gewoon niets
2) Voer je acties uit :
- gebruik je 3 orakeldobbelstenen
- gebruik eventueel 1 van je orakelkaarten (deze kaarten tonen gewoon dezelfde kleuren als die van de dobbelstenen). Je mag slechts 1 kaart per beurt gebruiken, deze wordt getapt en aan het einde van je beurt afgelegd
- je mag de speciale godenacties gebruiken van goden die tot op het hoogste niveau van het spoor zijn geraakt
3) Eindig je beurt :
- gooi je orakeldobbelstenen en zeg luidop welke kleuren je gegooid hebt. De andere spelers (enkel de andere) mogen 1 van hun goden 1 stap vooruit zetten op het spoor (op voorwaarde dat deze god al vertrokken is, goden die op de onderste tree staan mogen niet verzet worden)
- indien je de laatste speler bent, gooi je ook de titaandobbelsteen. Gooi je een 6, nemen alle spelers 2 wondekaarten. Bij elke andere waarde wordt er vergeleken met de schildwaarde van de spelers. Is de titaan sterker, dan neemt de bewust speler 1 wondekaart.



De acties die je in dit spel kan ondernemen zijn kleurgerelateerd of niet. Je moet hiervoor kijken naar de kleur van je orakeldobbelstenen of orakelkaarten.
Een overzicht van de niet-kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen naar keuze
- trek 1 orakelkaart
- neem 2 gunstfiches
- bekijk 2 dichte eilandtegels en leg ze terug op hun plaats

Een overzicht van de kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen in de aangegeven kleur. Je kan dobbelstenen herkleuren door het afgeven van gunstfiches (volg het orakel wijzerszin)
- schip verplaatsen : je moet je beweging eindigen op de kleur die je gebruikte (standaard kan je 3 vakken ver varen, maar dit kan door talloze bonussen verlengd worden)
- monster bevechten : gooi de gevechtsdobbelsteen en tel de waarde van je schild erbij. Versla je het monster met waarde 9? Zo niet, kan je een gunstfiche afgeven om een nieuwe vechtronde te starten, het monster zakt dan met waarde 1. Je kan dit zo vaak herhalen als je wil (kan). Indien je het monster verslaat, leg je het op je spelersbord en verwijder je de opdracht en ontvangt de bonus. Gooi je trouwens een nul tijdens een gevecht moet je verplicht 1 wondekaart nemen. (mini-regeltje dat je misschien zou vergeten)
- eiland ontdekken : je moet naast het eiland staan met je schip en de dobbelsteen gebruiken in de kleur van het eiland, draai de tegel om. Is het een plaats waar jij mag bouwen, dan zet je er een heiligdom, leg je deze opdracht af en krijg je de bonus. Is het geen eiland waar je kan bouwen, ontvang je de bonus van het eiland (zijnde 4 gunstfiches of 2 orakelkaarten of goden 3 stappen verzetten of je wondekaarten in een kleur afleggen en je schild opwaarderen)
- heiligdom bouwen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het eilandveld en plaats je tempel op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus
- offer inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het offer op een aangrenzend veld naast je schip en stop het offer in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren).
- offer brengen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van de tempel waaraan je offert (zelfde kleur als offer trouwens) en leg het offer bij de tempel. Verwijder de opdracht en ontvang de aangegeven bonus.
- standbeeld inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het standbeeld op een aangrenzend veld naast je schip en stop het standbeeld in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren).
- standbeeld oprichten : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het aangrenzend standbeeldeiland, zet een standbeeld uit je scheepsvoorraad op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus.
- wondekaarten afleggen : leg alle wondekaarten af in de kleur van de gebruikte dobbelsteen
- god vooruitzetten : zet de god in de kleur van de gebruikte dobbelsteen 1 stap vooruit op het godenspoor

De orakelkaarten tonen overigens gewoon de kleuren van de dobbelstenen en kunnen voor de bovenstaande acties gebruikt worden.
De goden hebben elk hun eigenschap die gebruikt kan worden zo gauw de godenstenen op de bovenste rij van het spoor liggen. Na gebruik worden de goden terug op de onderste rij geplaatst. Hun voordelen zijn de volgende :
- Poseidon : verplaats je schip naar een plaats naar keuze op het speelbord
- Artemis : draai een dichte eilandtegel om en neem de bijbehorende beloning
- Ares : ligt je schip aangrenzend aan een monster, dan versla je het zonder te vechten, voer de actie voor de rest zoals normaal uit
- Apollon : trek 1 orakelkaart, deze beurt mag je je dobbelstenen en kaart gebruiken als een kleur naar keuze
- Aphrodite : leg al je wondekaarten af
- Hermes : ligt je schip naast een stadstegel, dan neem je een standbeeld van een stadstegel naar keuze en scheep je deze in
Als alternatief aan deze acties mag je er ook steeds voor kiezen om je god op de onderste rij te leggen en een orakelkaart te nemen.

De metgezelkaarten krijg je als bonus voor het verslaan van een monster, ze leveren je volgende voordelen op :
- verplaats je schild éénmalig 2 stappen naar rechts, leg alle wondekaarten van de aangegeven kleur af
- trek éénmalig 1 orakelkaart en je mag vanaf nu de dobbelsteen in de aangegeven kleur als joker gebruiken (voor eender welke kleur)
- als je opteert voor de actie schip verplaatsen, mag je je schip 3 stappen verder verplaaatsen

Gunstfiches kunnen gebruikt worden om je dobbelstenen te herkleuren, om je vaarbereik telkens met 1 stap te verhogen en om een nieuwe vechtronde te initiëren bij een gevecht met een monster.

De bonussen voor het uitvoeren van opdrachten zijn :
- zet 1 god 1 stap vooruit op het spoor
- neem een metgezelkaart naar keuze in de kleur van het opgerichte standbeeld
- neem 3 gunstfiches
- neem 1 uitrustingskaart (deze ga ik niet overlopen, staan netjes in het spelregelboek)

Titel : The oracle of Delphi
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : TMG/Pegasus spiele/999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 70-100 min.
Leeftijd : 12+

25-01-2017 om 07:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thief's market (TMG)


In Thief's market gaan de spelers zich onderdompelen in de onderwereld. Gedrocht, gespuis, krapuul, ... het zijn je beste vrienden in dit spel. Je gaat letterlijk stelen bij je medespelers om de grootste en meest waardevolle gangsters aan je ploegje ongeregeld toe te voegen. Elke schavuit gaat je een specifiek voordeel opleveren, zij het punten, mogelijkheden om dobbelstenen aan te passen, te zondigen tegen de reguliere spelregels, enzovoort.
De speler die aan het einde van het spel het meeste invloed heeft verzameld in de vorm van invloedsfiches en handlangers die invloed hebben, wint het spel.

In het doosje (formaat Flip city, Harbour, Cthulhu realms) vinden we 5 spelersoverzichten, 13 custom dobbelstenen, 33 geldfiches, 33 invloedsfiches, een startspelermarker en 49 gespuiskaarten. Elke speler krijgt een spelersoverzicht, 1 goudfiche en diegene die als laatste iets heeft gestolen de startspelermarker. De kaarten worden per soort (A,B,C) geschud en als trekstapels klaargelegd. Van de A-stapel worden alvast 5 kaarten opengelegd als vitrine. Afhankelijk van het aantal spelers neemt de startspeler 13/11/10 dobbelstenen (voor 5/4/3 spelers) op handen. Het spel kan al beginnen!

De dobbelstenen tonen op vier zijden, de vier verschillende kleuren edelstenen in het spel, één zijde met goudsymbool en één zijde met invloedssymbool.



Het spel verloopt over verschillende ronden, waarbij elke ronde bestaat uit 2 fasen :
1) de buit verdelen :
De startspeler gooit de dobbelstenen en voegt de startspelermarker aan dit aanbod toe. Daarna neemt hij een willekeurig aantal van deze objecten bij zich. Daarna heeft de volgende speler (klokwijzerzin) de keuze om ook iets uit het aanbod te nemen OF alles te stelen wat een andere speler reeds nam. Indien hij dit doet, moet hij minstens één object van het gestolen goed terug in het midden van de tafel leggen (dobbelstenen worden dan hergooid). De rest legt hij voor zich neer, dit brengt met zich mee dat je niet mag stelen van een speler die één object voor zich heeft liggen. Zo gauw elke speler iets voor zich heeft liggen, is alles verdeeld en gaan we over tot fase 2.
2) aankopen doen :
Vertrekkende van de (eventueel nieuwe) startspeler kunnen de spelers met hun dobbelstenen het gespuis uit de vitrine kopen. Op de zijkant van de kaart staat aangegeven welke edelstenen de speler moet afgeven. Een goudfiche wordt aanzien als een joker en kan voor elke kleur edelsteen doorgaan. Let wel, dobbelstenen met een goudsymbool mogen nog niet ingezet worden als zijnde goud. In principe mag elke speler slechts max. 1 kaart aanschaffen, tenzij hij over een eerder gekochte kaart beschikt die dit tegenspreekt. Zo gauw alle spelers de kans hadden om een kaart te kopen, ruilen de spelers die nog een dobbelsteen hebben met een goudsymbool of invloedssymbool deze in voor respectievelijk goudfiches (die in de volgende ronde wel als joker gebruikt kunnen worden) en invloedsfiches. De vitrine met kaarten wordt aangevuld. Indien er onvoldoende kaarten van een soort zijn om aan te vullen, worden 5 kaarten van de volgende stapel gebruikt (er zijn op dat moment meer dan 5 kaarten beschikbaar). Alle dobbelstenen (ook de niet-gebruikte) worden afgegeven en er volgt een nieuwe ronde, tenzij er onvoldoende C-kaarten zijn om de vitrine aan te vullen.

Als de vitrine niet aangevuld kan worden, eindigt het spel en scoort de speler met de meeste invloed op z'n kaarten nog 3 invloedsfiches, de tweede speler scoort er nog 1. De speler met het meeste goudfiches krijgt ook nog 3 invloedsfiches, er is geen tweede plaats. Bij gelijkstand scoor je één invloed minder. De speler tellen al hun invloed op (fiches en kaarten) en de speler met het meeste invloed wint!

De 49 kaarten zijn allen uniek en herbergen een unieke eigenschap. Al deze eigenschappen staan netjes opgelijst op de achterkant van de spelregels en in het kort op de spelersoverzichten. De meest voorkomende zijn :
- ruil een bepaalde edelsteen in tegen een andere kleur
- scoor X aantal punten aan het einde van het spel
- indien je dobbelsteen inruilt met goud/invloedsymbool krijg je één goud/invloedsfiche extra
- krijg invloedsfiche afh. van het aantal ingeruilde edelstenen/dobbelstenen/...

Titel : Thief's market
Auteur : Dave Chalker
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 14+

24-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mysterium app (Asmodée digital)
Het bordspel Mysterium was vorig speeljaar één van de grotere hits. Het coöperatieve spel waarin één speler als geest hints geeft aan allerhande helderzienden om gezamenlijk op zoek te gaan naar de moordenaar, de plaats en het moordwapen en dit binnen een tijdspanne van 7 uur. Nu brengt de digitale cel van Asmodée het spel naar de tablet op iOS, Android en PC.

In de persmededeling sprak men van de volgende zaken :
- een paranormaal-geïnspireerd thema, vertrekkende vanuit het bordspel met gemoderniseerde en oogverblindende illustraties en animaties
- het interpreteren van afbeeldingen en dynamische discussies
- volledig coöperatief onderzoek, iedereen wint of iedereen verliest
- asymmetrisch spel, 2 rollen die totaal anders aanvoelen
- sterke en intrigerende verhaallijn
- hoge herspeelbaarheid, grote keuze tussen kaarten en overeenkomsten
- gebruiksvriendelijke interface met beschikbare spelregels en aanpasbaarheid van de moeilijkheidsgraad

Voldoet dit spel nu aan al die bovenstaande beloftes, we gaan hier even dieper op in en vertrekken vooral vanuit het bordspel, wat uiteindelijk onze core-business is. Qua graphics en animatie kunnen we erg snel en duidelijk zijn, die zijn erg mooi. Natuurlijk was hier niet zo veel uitdaging te zoeken, want de kaarten en afbeeldingen uit het spel konden gewoon behouden blijven. Er is wel dat beetje extra door de geluiden die er op zijn geplakt. Op de website van Asmodée kon je overigens ook een soundtrack downloaden die je bij een speelsessie kan afspelen, dus dat brengt beiden netjes terug in balans.

Qua spelverloop en werking van de app hebben we geen foutjes of oneffenheden kunnen vaststellen. Het verloopt allemaal zeer vlot en een potje kan je wel erg snel afwerken. Het enige wat me wel tegen de borst stoot is dat de grootste kracht van het bordspel, nl. de al-dan-niet-onderlinge communicatie hier volledig wegvalt. In de multiplayer kan je via een soort chatsessie wel communiceren met de anderen waarmee je speelt, maar dit werkt toch niet zoals je rond een tafel zit. Het doel en de manier van werken zijn natuurlijk identiek, maar de charme van het bordspel is nu net dat je als geest de anderen hoort sukkelen, filosoferen en er totaal naast zitten.

Als je met de multiplayer aan de slag wil, zal je je wel even moeten aanmelden op de Asmodée digitale website om een account aan te maken. Op zich logisch en overzichtelijk en bovendien niet moeilijk om dit te doen, maar het had fijn geweest als je hier gewoon ook als een soort van gast had kunnen deelnemen aan speelsessies. Dat bespaart toch wat gedoe en zou velen misschien sneller aanzetten om deel te nemen.  

Conclusie : Mysterium blijft er op de app even indrukwekkend uitzien, speelt erg vlot en ademt zeker het thema volledig uit. Maar ... de grote kracht van discussie, non-verbale communicatie en onderlinge spanning gaat wel wat verloren. Bovendien spitst de IA van de app zich erg toe op overeenkomstige voorwerpen op de kaarten, wat in realiteit vaak gewoon niet mogelijk is. Je gaat het spel kunnen aanpassen aan je deelnemersveld als je het bordspel speelt en gaat ook hints en tips geven die inhoudelijk met de kaarten te maken hebben of ik ken zelfs spelers die zich vooral bezighouden met overeenkomstige kleuren (wat ik persoonlijk wat flauw vind). De app werkt wel erg goed en is zeker z'n geld waard ... maar als je er de tijd en het gezelschap voor hebt, zou ik altijd het bordspel prefereren.

Titel : Mysterium
Platform : iOS/Android/PC
Ontwikkelaar : Playsoft
Uitgeverij : Asmodée digital
Prijs : 7 euro

23-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Railroad revolution
Railroad revolution (What's your game?) :

+ de WYG-trein dendert lekker voort op een golf van fantastische spellen
+ deze titel raakt mijn softspot wat moeilijkheidsgraad betreft, eenvoudig qua gameplay, maar toch diverse mogelijkheden
+ dit spel is makkelijk om uit te leggen, wegens materiaal zo overzichtelijk opgebouwd
+ de gebruikte iconografie is op sommige plaatsen een beetje wennen, maar is eigenlijk reuzegoed gedaan
+ er is bijzonder weinig interactie mogelijk in dit spel, elkaar blokkeren is er bijna niet bij (met uitzondering van het kleine voordeel dat de eerste speler overal krijgt), maar het stoort totaal niet
+ het materiaal is fraai, simpel maar goed
+ de opzettijd is erg kort, je bent zo aan de slag
+ iedereen heeft wel het gevoel dat hij op een gegeven moment punten aan het scoren is en combo's aan het maken

- de scores kunnen serieus oplopen, dus aan het eind heb je beter wat hoofdrekentalent of een rekenmachine bij de hand
- de eerste rondjes kan je misschien nog wat zitten sukkelen met alle mogelijkheden, maar al gauw stippel je je weg uit
- qua kleurgebruik van het speelbord is het nogal geel naar mijn bescheiden mening, mij houdt het niet tegen, maar ik vrees dat er aantrekkelijkere spellen op de markt komen qua uitzicht
- het verschil qua punten aan het eind is wel duidelijk tussen de spelers onderling, hier komt het niet op één puntje aan (meestal denk ik)

Conclusie : ik heb een hele tijd op deze titel zitten wachten en het is de moeite waard geweest. Railroad revolution herbergt een spel met de mogelijkheden en speelgevoel van Zhanguo, Signorie en Nippon, maar lijkt makkelijker omdat de mogelijke acties beperkter en gestroomlijnder zijn. Ik vind het echter geen "makkelijker" spel, ook hier zal je serieus uitgedaagd worden om de beste combinaties te gaan zoeken. Ik hoop het spel alleszins snel terug op tafel te krijgen, want het is me erg bevallen.

20-01-2017 om 07:25 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railroad revolution (What's your game)


We gaan het niet onder stoelen of banken steken, wij zijn grote fans van What's your game. De spellen die ze de laatste drie jaren op de markt brengen, zijn van zo'n hoog niveau dat we ze altijd graag op tafel gooien. Daarvoor waren hun spellen heavy euro's die iets te complex waren naar mijn bescheiden mening. Vinhos, Madeira, Vasco da Gamma zijn ook ronkende namen ... maar ze komen gewoon iets minder aan bod wegens hoge complexiteit en oplopende speelduur. Maar schotel ons een Zhanguo, Nippon, Signorie voor en wij zijn gelukkig. Ook nu trekken ze de lijn door met hun nieuwe "Railroad revolution". De spelers gaan op zoek naar de gebruikelijke overwinningspunten door spoorlijnen aan te leggen van de oost- naar de westkust van de VS. Daarnaast proberen ze ook nog wat voordelen te doen aan telecommunicatie en opdrachten te vervullen. Zoals uit de beschrijving zal blijken, zijn er diverse wegen naar de overwinning en kunnen punten op verschillende manieren behaald worden.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord, 4 spelersborden, 64 arbeiders (in 5 kleuren), 52 gebouwen (in spelerskleuren), 68 rails (in spelerskleuren), 12 prestatiemarkers (in spelerskleuren), 48 telegraafaandelen, 6 telegraaftegels, 13 stadstegels, 24 treintegels, 38 opdrachttegels, 9 dealtegels, 4 opstellingstegels (dubbelzijdig), 1 startspelerfiche en 52 geldfiches in verschillende waarden. 
De spelopstelling is relatief snel. Elke speler ontvangt een spelersbord, 600 dollar, 3 telegraafaandelen, 5 arbeiders (4 neutrale witte en 1 gespecialiseerde), 1 treintegel, 2 doeltegels en een extraatje van de startopstelling. Dit alles staat stapsgewijs en netjes uitgeschreven in de zeer overzichtelijke en goed geschreven spelregels. Bovendien kan ik éénieder ook het filmpje van Paul Grogan "Gaming rules" aanbevelen.



Doel van het spel is je eigen acties optimaliseren om een zo goed mogelijk netwerk van treinen en telegraafhuizen uit te bouwen. Waardeer zeker ook je prestaties in de drie sporen op, zodat ze aan het eind van het spel nog extra veel punten opleveren. Punten scoor je voor de volgende zaken :
- 8 punten voor elke actieve treintegel
- punten voor volbrachte opdrachttegels
- punten voor de drie prestatiesporen (gebouwde stations, telegraafhuizen en verbonden steden aan de westkust)
- 5/8 punten voor de telegraafhuizen (2 aangrenzende)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers hun beurt uit in klokwijzerzin tot één van de spelers z'n laatste huis of rail van z'n spelersbord verwijderd dat links van z'n logo staat (zie afbeelding onder). Dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en krijgt elke speler nadien nog één beurt.

In een beurt doorloop je de volgende stappen :
1) neem een arbeider van naast je bord
2) plaats de arbeider op één van de vier mogelijke acties op je spelersbord
3) voer de gekozen actie uit
Indien je geen arbeiders meer naast je speelbord hebt, neem je eerst alle arbeiders van je spelersbord en zet je onmiddellijk er terug één in.
De vier acties die het spel met zich meebrengt zijn : een station bouwen, je spoorwegennet uitbreiden, je telegraafnetwerk uitbreiden, handelen.

Daarnaast zijn er enkele zaken die gedurende heel het spel in acht genomen moeten worden :
- Je mag de effecten van de acties in eender welke volgorde uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld eerst geld incasseren om nadien de actie te betalen
- Je moet telkens je beurt eindigen met 4 arbeiders. Sommige acties vragen om arbeiders af te geven, maar je mag dus nooit met minder dan 4 arbeiders eindigen.
- Je mag ten allen tijde telegraafaandelen verkopen aan de voorraad voor 150 dollar, omgekeerd geldt dit niet
- Je mag ten allen tijde een arbeider (kleur naar keuze) aanschaffen voor 800 dollar (dit is duur, maar kan ten gepaste tijde nuttig zijn)
- Indien je een treintegel mag nemen, mag je volledig zelf kiezen, je mag een tegel meerdere keren bezitten en je mag zoveel treintegels hebben als je wil



De acties even uitgelicht :
1) een station bouwen : neem het meest linkse station van je spelersbord en zet het op een stad die aangesloten is op je netwerk van rails. Betaal de kosten die boven de stad staan en ontvang de specifieke actie, het verwerven van specialisten, die de stad met zich meebrengt (elk spel anders afhankelijk van de stadstegel die erbij komt te liggen). Daarnaast ontvangt de speler die als eerste een station in een stad bouwt een extraatje. Elke speler kan maar één station in een stad bouwen, maar elke speler kan er wel terecht.

2) aan je treinnetwerk bouwen : neem de twee meest linkse rails van je spelersbord en plaats ze op het speelbord. Ze moeten je netwerk verlengen en moeten niet noodzakelijk verder gebouwd worden op een station. Je mag de rails achter elkaar leggen of op diverse plaatsen in je netwerk plaatsen. De vaste kosten zijn 400 dollar, daarenboven komt 100 dollar voor elk driehoeksymbooltje op je weg (dit stelt ruw terrein voor). Indien je een rail plaatst op een plaats met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

3) aan je telegraafnetwerk bouwen : neem het meest linkse gebouw van je spelersbord en plaatst het op een telegraafvakje op het speelbord naar keuze. De speler die als eerste een gebouw in het vakje plaatst krijgt een bonus. Je ontvangt de aangegeven aandelen en daarenboven kan je de telegraaftegel activeren na het betalen van de kosten. Indien je een vak activeert met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

4) handelen : neem het meest linkse gebouw of rail van je spelersbord en ontvang het aangegeven aantal dollar. Daarnaast mag je één van je treintegels omdraaien. Draai je deze van de actieve naar passieve kant, dan voer je de actie van de tegel uit. Indien je de omgekeerde weg bewandelt, doe je voor de rest niets, maar is de treintegel terug actief voor een volgende keer (en is hij bovendien 8 punten waard aan het einde van het spel).

* Dealtegels : indien je een actie uitvoert met een dealsymbool, wordt de bovenste dealtegel afgehandeld. De actieve speler mag de twee afgebeelde acties uitvoeren indien hij dit kan en wenst (of één of geen). Daarna mogen de andere speler in klokwijzerzin één van beide acties uitvoeren. Al deze acties vergen het inleveren van aandelen, dus je moet ermee rekening houden dat je dit aantal aandelen probeert achter de hand te houden.
* Doeltegels : indien je de gevraagde arbeider op je doeltegel krijgt en je voldoet aan de ganse vraag van de tegel, leg je de arbeider af, draai je de opdrachttegel om en krijg je er een nieuwe van een hoger niveau. Je trekt 3 nieuwe tegels, kiest er één en legt de overige twee onder de bewuste trekstapel. De volbrachte doeltegels leveren punten op aan het einde van het spel.

Het spelregelboek geeft ook een mooi overzicht van alle mogelijke symbolen die in het spel voorkomen. Dit alles is redelijk intuïtief en je zijn erg duidelijk zodat ze geen al te grote problemen met zich mee zullen brengen. Het gaat dan om de symbolen op de doeltegels, de prestatiesporen, de voorbereidingstegels, de treintegels, de telegraaftegels, de bonussen van de steden, de dealtegels en vooral op de achterkant van de spelregels de speciale mogelijkheden van de specialisten. Indien je een specialist inzet bij het uitvoeren van je actie (stap 1), levert deze je een eigenschap op (allen divers, afhankelijk van de kleur van arbeider en de gekozen actie). Zo levert de ene je geld of kortingen op, de andere zorgt dat de actie rendabeler wordt, nog een andere zorgt voor punten aan het einde van het spel. Elke specialist kan telkens gebruikt worden als een witte "neutrale" arbeider om ze op de doeltegels te kunnen plaatsen.

Titel : Railroad revolution
Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2017 om 16:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mess machine
Mess machine (Quick simple fun games) :

+ deze nieuwe versie heeft prachtig artwork op z'n puzzels (in vergelijking met de oorspronkelijke versie)
+ dit spel is vernieuwend, het puzzelaspect gecombineerd met semi-coöp maakt het wel speciaal
+ je gaat uitgedaagd worden om, zelfs op het makkelijkste niveau, de puzzel in elkaar te krijgen
+ het is constant afwegen of en welke medespeler je punten wil geven
+ je moet echt wel samenwerken om dit taakje tot een goed einde te brengen, maar dan liefst op een manier in jouw voordeel
+ de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn

- de scoremarkers zijn toch iets te petieterig naar mijn smaak
- het artwork van de drukknoppen en machine is niet conform met de puzzels
- de puzzels zijn bloedmooi, maar erg moeilijk om gewoon zo al in elkaar te puzzelen, het is wel even kijken
- de spelregels zijn op zich redelijk eenvoudig, maar ze zijn niet echt vlekkeloos geschreven (maar eens je het spel een keertje hebt doorgespeeld is alles wel duidelijk)
- de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn, tenzij je tijdens het spel de spelregels nog eens moet checken
- in de rechteronderhoek staat met een klein sterretje de oriëntatie van de tegel aangegeven, iets te klein om het goed te zien (maar ook weer niet onoverkomelijk)

Conclusie : Mess machine is een fijn tussendoortje dat eigenlijk compleet "nieuw" aanvoelt. Ondanks de eenvoudige spelregels zal bij het eerste spel niet onmiddellijk duidelijk zijn hoe je het beste speelt. Dit spelletje moet je absoluut leren spelen om het te kunnen winnen. Natuurlijk wil je graag de puzzel netjes afkrijgen, maar anderzijds wil je vooral dat anderen een bepaalde actie uitvoeren. Ondanks het feit dat dit een relatief eenvoudig spelletje is, ga je toch uitgedaagd worden. Of de herspeelbaarheid ook groot genoeg is, zal nog moeten blijken. Ik vrees er een beetje voor. Eens je het een aantal keer gespeeld hebt, lijkt het nieuwe me er weer af en zijn er misschien wel toffere tussendoortjes. Het spel heeft wel wat kleine, negatieve puntjes (zoals je hierboven ziet), maar niets dat doorslaggevend is voor het spelverloop, dus wat dat betreft enkel lof in z'n categorie.

13-01-2017 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Energy empire
The Manhattan Project - Energy empire (Minion games) :

+ de doos zit tsjokvol materiaal, dat overigens erg fraai is te noemen
+ het spelverloop is simpel, de mogelijkheden enorm
+ de spelregels lezen supervlot, ondanks het aantal bladzijden is alles onmiddellijk duidelijk
+ dit spel is een voorbeeld qua gebruik van iconen en symbolen (TOP!)
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug te spelen, zelfs na elkaar en dat is straf voor een spel van deze omvang
+ het spel vliegt vooruit, voor je het weet zit je aan de slotronde
+ de gebruikte grondstoffen (olie, plastic), de dobbelstenen, alles komt tot z'n recht
+ de achievements zorgen voor unieke doelen zonder dodelijke combo's teweeg te brengen
+ alles lijkt enorm uitgebalanceerd en er zijn héél wat wegen naar de overwinning lijkt me

- jammer dat men niet enkel "Energy empire" koos als titel en dat men van Manhattan Project een melkkoe probeert te maken, het spel is op zich méér dan goed genoeg
- de spelregels zijn prima geschreven, jammer van één klein foutje (tegenspraak inzake de olieprijs)
- interactie? Wat is dat?
- de prijs is stevig te noemen, zoals alle spellen die uit Amerika komen de laatste tijd (maar hij is het voor mij persoonlijk wel waard)

Conclusie : dit spel schiet niet voor niets naar de top van de hotlist van BGG. Energy empire is een must voor iedere euro-liefhebber. Persoonlijk heb ik Terraforming Mars nog niet gespeeld, maar medespelers leggen hem in de weegschaal met deze topper van 2016 en dat wil wel wat zeggen. De interactie in dit spel is wel nul komma nul, dus als je hiernaar op zoek bent, dan laat je het spel beter links liggen. Eigenlijk doe je dat best na een testsessie, want ook de die-hard ameritrasher heeft zich met dit spel geamuseerd. Ik ben alleszins erg tevreden over mijn aankoop en hoop het spel de komende weken nog frequent op tafel te krijgen.

09-01-2017 om 18:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanamikoji
Hanamikoji (Quick simple fun games) :

+ prachtige geisha-kaarten, fantastisch artwork in het algemeen
+ klein, fijn, elegant ... zonder meer
+ de vier mogelijke acties zijn divers, zorgen voor een ander denkpatroon dat je moet aannemen
+ het spel is supersnel uitgelegd en erg vlug gespeeld, tenzij je elkaar in evenwicht kan houden
+ de spelregels zijn kort en erg duidelijk opgesteld

- het spel moet snel gedaan zijn, als je elkaar constant in evenwicht houdt, dan gaat het een beetje slepen
- het doosje is zelfs nog te groot voor het weinige materiaal, het zou zelfs in het Love Letter-zakje kunnen passen
- enigszins jammer dat dit enkel voor 2 spelers is, maar ik begrijp ook absoluut waarom het een 2-speler is, want dat is z'n kracht
- weinig tot geen negatieve punten, het spel doet waarvoor het gemaakt is, niet meer maar zeker ook niet minder

Conclusie : Hanamikoji is een elegant kaartspelletje dat diverse spelmechanismen combineert, althans één aspect van diverse mechanismen. Zo zit er onder andere het "I pick, you chose"-mechanisme van Jolly & Roger erin, dat ons wel enorm weet te bekoren. Daarnaast is er het aspect van de geheime kaart, het afleggen van kaarten en vooral de juiste geisha's op het juiste moment winnen door middel van set-collecting. Het spel is kort, krachtig, maar vraagt toch wel wat denkwerk van de spelers. Ik ga niet zeggen dat dit spel het allerbeste is dat er is en dat het volledig aan de hype voldoet die nu op het internet raast, maar het is zeker een leuk spel. Het spel zal telkens anders verlopen. Het moment waarop je een bepaalde actie zal spelen hangt af van je handkaarten, maar je weet welke acties je nog zal moeten uitvoeren ... en vooral ook welke je tegenstander nog zal gaan doen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een interessant spelletje vind dat ik graag meer op tafel gooi als ik een medekandidaat heb.

08-01-2017 om 12:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Adrenaline
Adrenaline (CGE) :

+ een first-person-shooter in een bordspel, dat hadden we nog niet gezien
+ CGE staat garant voor jaarlijks iets nieuws en vernieuwend en dat is met deze titel niet anders
+ de componenten zijn fraai te noemen, groot speelbord, mooie mini's, toffe bloeddruppels
+ geen oeverloze regeltjes over de line-of-sight, damage, ... het is allemaal netjes en duidelijk
+ dit is een pure chaos en fun, maar toch moet je je acties erg goed wikken en wegen
+ als je je ietwat kan inleven in het thema en met wat termen goochelt, zorgt dit voor de nodige animo

- het speelbord is wel wat donker, dit komt het thema ten goed, maar het overzicht verliest er wat punten door
- de gebruikte iconografie op de wapenkaarten is toch wel even wennen, fijn dat er een overzichtsblad bij zit
- vijf spelers leidt tot nog meer chaos, misschien net ietsje te veel, bovendien heb je dan ook zeer weinig in handen
- je hebt vaak wel het gevoel dat het spel zichzelf wat speelt, je bent bezig op een leuke manier, maar hebt geen typisch bordspelgevoel (kan natuurlijk ook als pluspunt worden aanzien)

Conclusie : Adrenaline is een titel die in de eerste plaats erg fraai toont op de tafel. Het speelt vlot, heeft een fijn concept en is absoluut geen straf om aan deel te nemen. Je hebt echter net dat tikje te weinig in de hand, waardoor het al gauw een reguliere slachtpartij dreigt te worden, waarbij diegene met het stevigste wapen de tikken kan uitdelen en de punten binnenrijft. Ik heb me persoonlijk niet verveeld en zeker ook geamuseerd, maar de volgende keer zou ik het graag met 3 (max. 4) spelers willen doen.

06-01-2017 om 18:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mess machine (Quick simple fun games)


In mess machine werk je samen in een fabriek. De machine is echter defect en het product komt helemaal in stukken verhakselt uit de machine. Het is aan jou om samen met de andere spelers trachten alles te herstellen. Maar let wel, je wint niet als team, enkel de speler die de gewiekste keuzes maakt, zal het spel winnen. In de doos vinden we een speelbord, 4 verschillende puzzels (bestaande uit 16 stukken),  4 scorefiches, 16 actiefiches (A,B,C,D), 40 knopfiches (A,B,C,D), 4 tandwielfiches en 1 dobbelsteen.

Kies één van de puzzels, schudt de stukken gedekt en leg ze in een rooster van 4x4 (allemaal wel hetzelfde georiënteerd, sterretje op de tegels rechtsonder). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de knopfiches worden bij de desbetreffende actie gelegd. Elke speler plaatst z'n scorefiche op het speelbord, neemt z'n vier actiefiches en 1 tandwielfiche. Na de puzzel te hebben bestudeerd, kiest elke speler twee van z'n actiefiches, de andere legt hij terzijde. Op één van de twee gekozen actiefiches leg je de tandwielfiche. Dit geeft aan dat dit je primaire actie is, de andere gekozen actie is je secundaire actie. Deze twee acties leveren je aan het einde van het spel punten op. De primaire actie levert je 1 punt op per keer dat je deze actie koos, de secundaire actie levert je 2 punten op voor elke keer dat een andere speler deze actie koos als de puzzel is afgeraakt en 1 punt als de puzzel niet is opgelost.


(foto van het prototype van het originele Griekse spel, artwork is ietwat aangepast en de puzzels zijn veranderd)

Om beurten kiezen de speler één van de vier mogelijke acties. Ze nemen één van de knopfiches die erbij liggen bij zich en voeren de actie uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Leg je in je beurt een puzzelstuk op z'n juiste plaats, scoor je onmiddellijk 1 punt. Indien een bepaald soort knopfiches uitgeput is, scoor je echter geen punten meer gedurende de rest van het spel. Je mag geen actie ongedaan maken in de daaropvolgende beurt. Afhankelijk van een vooraf gekozen moeilijkheidsgraad gaat de machine op een bepaald ogenblik haperen (de eerste keer als een stapel slechts 5 knopfiches telt en de eerste keer dat er slechts 2 knopfiches in een stapel overblijven). Je gooit dat twee maal met de dobbelsteen en ruilt de desbetreffende puzzelstukken van plaats.

Actie A : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4de tegel in een rij
Actie B : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een rij
Actie C : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4 tegel in een kolom
Actie D : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een kolom

Het spel eindigt indien aan één van volgende zaken wordt voldaan :
- de puzzel is volledig afgewerkt
- één of meer knopfiches van een bepaalde actie zijn uitgeput en er wordt overeengekomen dat er geen nuttige zetten meer mogelijk zijn

Titel : Mess machine
Auteur : Nikos Chondropoulos
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

06-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanamikoji (Quick simple fun games)


De 2 spelers trachten in dit spel de geisha's voor zich te winnen. Geisha's zijn elegante gezelschapsdames die diverse banale zaken tot een kunst verheffen, zoals thee inschenken, kalligrafie, dans, muziek, ... De speler die na een ronde 4 van de 7 geisha's voor zich kan winnen of een totale invloed (charme) van 11 kan verzamelen wint dit spel. Het spel bestaat uit 7 geishakaarten (waarden 2/2/2/3/3/4/5), 21 voorwerpenkaarten, 7 overwinningspuntenfiches en 8 actiefiches. De 7 geishakaarten worden in volgorde in het midden van de tafel tussen de spelers gelegd. In het midden van elke kaart komt een puntenfiche te liggen. De voorwerpkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt de vier actiefiches in z'n kleur en legt ze op de actieve (gekleurde) kant voor zich. De jongste speler is de startspeler.

De voorwerpkaarten komen overeen met het talent van de diverse geisha's. Dit kan je merken aan de kleur en waarde van de kaarten. Bovendien zijn er van een geisha bv. waarde 2, ook exact 2 voorwerpkaarten. De waarde van de geisha komt overeen met de charmepunten die een speler scoort als hij de geisha weet te overtuigen om voor hem te kiezen in de scorefase.



Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden tot aan de eindcondities wordt voldaan. Een ronde bestaat telkens uit 3 fasen.
Fase 1 : deelfase : de startspeler schudt de voorwerpenkaarten en legt er 1 ongezien in de doos. Elke speler ontvangt 6 handkaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel. De handkaarten blijven geheim voor de tegenspeler.

Fase 2 : actiefase : de spelers voeren om beurten één actie uit, beginnend met de startspeler. Eerst neem je een nieuwe handkaart van de trekstapel. Daarna kies je één van je nog ongebruikte actiefiches, draai je deze om en voer je de desbetreffende actie uit. De vier acties :
- Geheim : kies één handkaart en leg deze gedekt voor je neer onder deze actiefiche, ze wordt pas bekend gemaakt bij het scoren.
- Verhandel : kies twee kaarten uit je hand en leg ze gedekt onder deze actiefiche, deze kaarten worden genegeerd bij het scoren.
- Gift : kies drie kaarten uit je hand, je tegenspeler kiest er één, leg de overige twee aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaart aan zijn kant bij de juiste geisha.
- Competitie : kies vier kaarten uit je hand en verdeel ze in twee sets van twee kaarten, je tegenspeler kiest een set, leg de overige set aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaarten aan zijn kant bij de juiste geisha.
 
Fase 3 : scoren en opschonen : nadat beide spelers hun vier acties hebben uitgevoerd wordt de situatie bij de geisha's vergeleken. Eerst wordt de kaart onder de actiefiche "geheim" nog toegevoegd. Indien een speler een absolute meerderheid heeft, schuift hij de puntenfiche naar zijn kant. Bij gelijkstand blijft de fiche in het midden op de geishakaart liggen. Kijk of een speler 4 geisha's heeft weten te overtuigen of een totale waarde van 11 charmepunten heeft verzameld. Indien dit het geval is, wint deze speler. In beide gevallen wint de speler met de charmepunten. Indien er nog geen winnaar is, worden alle kaarten terug geschud, draai je de actiefiches terug open en speel je een nieuwe ronde. De tweede speler wordt nu de startspeler. Puntenfiches worden niet terug in het midden van de geishakaarten gelegd.

Titel : Hanamikoji
Auteur : Kota Nakayama
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

05-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OMG (999 games)


O mijn goederen is een titel die reeds een jaartje oud is, maar die al erg lang op onze wishlist stond. Ik had de eer en het genoegen om het spel reeds een keertje in z'n duitstalige vorm te mogen spelen en was onmiddellijk gecharmeerd door de kwaliteit van dit kleine hebbedingetje. We zijn suckers voor kleinere kaartspellen met héél wat diepgang en deze is er zo eentje. Alexander Pfister, de auteur die niet voor niets gebombardeerd is tot één van dé topauteurs van de laatste tijd. Het spel omvat 110 speelkaarten, die zijn opgedeeld in 4 lichtblauwe startkaarten (kolenbranderijen), 4 arbeiderkaarten, 8 assistenten en 94 gebouwkaarten. Elke gebouwkaart bevat eigenlijk  verschillende info, zijnde de bouwkosten (linksboven), de overwinningspunten (rechtsboven), de grondstof die het met zich meebrengt, de benodigde grondstoffen om het gebouw te laten produceren, het geproduceerde product en z'n waarde en de productieketen die ermee kan gevormd worden.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler een lichtblauwe kolenbranderij en één arbeiderkaart. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal assistenten weerhouden, zijnde 4,6,8 bij 2,3,4 spelers. Deze worden terzijde gelegd en kunnen gedurende het spel aangeschaft worden. De resterende assistenten gaan terug in de doos. De gebouwkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler neemt alvast 7 kaarten die hij gedekt op z'n kolenbranderij legt. Als de kaarten gedekt op de gebouwen terechtkomen, stellen ze de producten voor die door het gebouw geproduceerd worden.


(enkele originele duitstalige kaarten)

Het spel verloopt over een aantal ronden, die op hun beurt bestaan uit 4 fasen.
Fase 1 : nieuwe handkaarten
Elke speler mag zoveel handkaarten als hij wil afleggen en hetzelfde aantal van de trekstapel bijtrekken. Daarna pakt elke speler 2 extra kaarten van de trekstapel. Er is geen handkaartenlimiet.

Fase 2 : Zonsopgang
De actieve speler draait één voor één kaarten van de trekstapel tot er 2 halve zonnen te zien zijn (zie links kaart boven). De rij die hierdoor gevormd wordt, is het marktaanbod. Enkel het grondstofsymbool, linksmidden op de kaarten is hierbij belangrijk (dus je kan de kaarten overeen leggen voor een beter overzicht). Alle spelers beslissen nu welk van hun gebouwen ze willen activeren en welk gebouw ze willen bouwen in fase 4. Ze leggen hun arbeiderkaart onder het gebouw dat ze willen activeren. Je kan opteren om netjes of slordig te produceren, afhankelijk van je keuze draai je de arbeiderskaart naar boven of onder. Om netjes te produceren heb je alle grondstoffen nodig die het gebouw vergt om te produceren en produceer je 2 grondstoffen. Als je slordig produceert heb je één grondstof minder nodig, maar zal je ook slechts één grondstof produceren. (bv. kaart linksboven heeft 3 graan en 3 hout nodig om schoenen te produceren). Tenslotte kiest de speler één handkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Dit is het gebouw dat hij fase 4 wil bouwen. Dit is optioneel.

Fase 3 : Zonsondergang
De actieve speler draait een tweede rij kaarten open (idem fase 2) en voegt deze toe aan het marktaanbod. Als er weer twee halve zonnen zijn verschenen, is de markt gesloten.

Fase 4 : Produceren en bouwen
Te beginnen bij de actieve speler gaat elke speler z'n gebouw activeren, een gebouw bouwen en eventueel een assistent aannemen.
* De speler bekijkt of de gevraagde grondstoffen van het gekozen gebouw in het marktaanbod liggen en past een eventueel tekort bij met handkaarten. De handkaarten worden afgelegd, het marktaanbod blijft voor iedereen geldig. Produceert de speler netjes ontvangt deze 2 grondstoffen, bij een slordige productie slechts 1 grondstof. Hiervoor neem je kaart(en) van de trekstapel en leg je deze gedekt op het productiegebouw. Indien een speler niet aan de voorwaarden kan voldoen wordt er niet geproduceerd.
* De speler kan het gekozen gebouw bouwen door de bouwkosten te betalen. Hiervoor gebruikt hij grondstoffen op z'n gebouwen. De waarde van de grondstoffen staat op de gebouwen aangegeven. Je mag teveel betalen, maar krijgt niets weer.
* In plaats van te bouwen mag een speler er ook voor opteren om een assistent aan te schaffen. Ook hiervoor dient het gepaste bedrag (of meer) betaald te worden. De assistent wordt onmiddellijk toegewezen aan een gebouw dat voor de speler ligt. Je mag max. 2 assistenten hebben, er mag slechts 1 persoon (arbeider of assistent) bij een gebouw liggen. In fase 2 kan een speler ervoor opteren om de assistent van gebouw te veranderen tegen betaling van 2 goud.
Tenslotte worden alle kaarten uit het marktaanbod afgelegd en wordt de volgende speler de actieve speler.

° Een assistent die bij een gebouw ligt, heeft alle afgebeelde grondstoffen nodig om één grondstof te produceren. Tekorten mogen weer bijgepast worden met handkaarten
° Heeft een gebouw minstens één grondstof geproduceerd, dan mag de speler de rechtsonder afgebeelde productieketen zo vaak hij wil gebruiken. Hiervoor legt hij kaarten uit z'n hand met de afgebeelde grondstof (rechts op de kaart, bv. leer bij het voorbeeld linksboven) op het gebouw als geproduceerde grondstof.

Het spel eindigt als 1 of meer spelers 8 gebouwen hebben gebouwd (inclusief de kolenbranderij). Je speelt de huidige en volgende ronde nog volledig uit en elke speler mag in de laatste ronde nog al z'n ketens activeren (ook zonder assistent of arbeider). Je telt alle punten van gebouwen en assistenten bij elkaar op, alsook 1 punt voor elke 5 munten (waarde goederen). De speler met de meeste punten wint.
 


imprESSEN :

+ véél spel in een klein kaartspelletje, daar houden we van
+ het loopt als een trein eens je vertrokken bent
+ het spel hanteert enkele fijne spelmechanismen die vlotjes in elkaar vloeien
+ het berekende push-your-luck-gehalte stoorde me hier niet
+ de kaarten zijn fraai vormgegeven en worden meervoudig gebruikt wat een plusje is
+ het past in je binnenzak, is zo op tafel gegooid en je gaat het gevoel hebben dat je iets deftigs hebt gespeeld

- aanvankelijk is het wel even zoeken hoe de productieketens exact werken, maar eens je ermee weg bent, gaat het vlot
- voorzie wel wat ruimte op je tafel als je naar het einde toe alle gebouwen hebt liggen, met eronder nog een arbeider of assistent (leg de gebouwen ook ver genoeg uit elkaar anders wordt het al snel een soepje)
- het is een relatief eenvoudig spel, maar toch niet dermate toegankelijk dat beginnende spelers zich direct thuis zullen voelen, het is even wennen

Conclusie : Alexander Pfister was al goed bezig en combineert al z'n positieve zaken in deze OMG. In z'n categorie kan dit spel gerust naast de grote namen gaan staan voor mijn part. De categorie lijvigere kaartspellen met een beetje extra diepgang, zonder een zondvloed aan kaarten op onze tafel tevoorschijn te toveren. Dit is overigens een categorie die erg in opmars is en ons erg aanspreekt. Veel spel voor weinig geld!

Titel : OMG (O Mijn Goederen)
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

04-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keer op keer (999 games)



Wij hebben er een zwak voor, kleine dobbelspelletjes met een hoge aaibaarheidsfactor. Qwixx, Quinto, ... en nu dus ook "Keer op keer", het zou zo maar in de rij passen. Gedreven door de dobbelsteenworp, afkruisen van een blaadje met een stiftje en punten scoren voor het vervolledigen van kolommen en kleuren. De titel is absoluut juist gekozen, het gaat niet bij één spelletje blijven. Pas dus op, want je bent al snel verslaafd en gaat best onmiddellijk op zoek naar navulblaadjes zodat je tijdens de speelavonden niet zonder valt.

In het doosje vinden we 3 dobbelstenen met kleuren, 3 dobbelstenen met cijfers, 6 stiftjes en 1 notitieblokje. De getallendobbelstenen hebben de waarden 1 tot en met 5 en een vraagteken, dat geldt als joker met waarden 1 tot en met 5 (6 bestaat dus niet in dit spel). De gekleurde dobbelstenen tonen de kleuren blauw, geel, roos, oranje, groen en zwart. Deze laatste doet ook dienst als joker en kan dus elke andere kleur aannemen. Daarnaast zijn de notitieblaadjes natuurlijk het belangrijkste. Op onderstaande foto ziet u de blaadjes van de Duitse versie (maar dat maakt totaal geen verschil natuurlijk) en deze gaan veel verduidelijken.



In het spel gaat de actieve speler telkens de zes dobbelstenen gooien. Zo kunnen er telkens drie mogelijke kleuren-getallencombinaties gemaakt worden. De actieve speler speler kiest als eerste een combinatie om te gaan afkruisen op z'n blaadje. Deze combinatie is niet meer beschikbaar voor de andere spelers. Nadien mogen de andere spelers één van de andere combinaties naar believen gebruiken. (Enkel in de eerste drie beurten van het spel zijn alle combinaties voor alle spelers beschikbaar).

De combinatie geeft telkens een kleur en een waarde weer. Je moet het exact aantal vakjes in de aangegeven kleur afkruisen. De eerste kruisjes moeten uit de middelste kolom (H) komen en nadien moet er telkens orthogonaal aangrenzend afgekruist worden. Je moet telkens het volledige aantal kunnen aanduiden en je mag ze niet opsplitsen over twee verschillende groepen. Maak je gebruik van een joker (vraagteken en/of zwart kruisje), dan moet je je beschikbare jokers onderaan je blaadje afkruisen. Tijdens het spel kan je max. 8 jokers gaan gebruiken. Niet-gebruikte jokers leveren aan het einde van het spel een punt op.

Als je erin slaagt om een volledige kolom af te kruis, meld je dit aan de medespelers. De eerste speler die erin slaagt, krijgt het hoogst aantal punten. De spelers die nadien de kolom nog vol krijgen, scoren de kleinere waarde aan punten. Probeer ook zeker alle vakjes met een sterretje af te kruisen, want deze leveren 2 strafpunten op aan het einde van het spel. Zo gauw een speler het laatste vakje van een kleur afkruist, meldt hij dit ook en scoort hij de grote waarde aan bonuspunten in die kleur (rechts op het blaadje). De andere spelers kunnen nog de kleinere waarde scoren later. Als een speler z'n tweede bonuspunten scoort voor kleuren (grote of kleine waarde maakt niet uit) eindigt het spel.

De spelers tellen hun punten op :
- punten voor afgewerkte kleuren
- punten voor afgewerkte kolommen
- punten voor resterende jokers
- minpunten voor niet-afgekruiste vakjes met een ster
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste jokers over heeft.
Het spel voorziet ook regels voor een solitair spel waarbij je probeert om zo goed mogelijk te scoren op je uppie.

ImprESSEN :
+ dit is pure fun, licht en luchtig
+ het past in de familie van qwixx en quinto, dus topshit
+ je hebt steeds enkele leuke keuzes, maar zelden ga je moeten passen
+ het is af en toe spannend om als eerste een kolom af te werken, het is en blijft uiteindelijk een race
+ dit is een spel dat snel uitgelegd is, dat de meeste makkelijk zullen kunnen meespelen, maar dat je niet zo maar wint

- blaadjes waar je op moet afkruisen geraken na verloop van tijd opgebruikt
- je moet spelen met spelers die doorspelen, want als je te lang gaat talmen, dan is de leute er ook wel af

Titel : Keer op keer
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

03-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs