IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Railroad revolution
Railroad revolution (What's your game?) :

+ de WYG-trein dendert lekker voort op een golf van fantastische spellen
+ deze titel raakt mijn softspot wat moeilijkheidsgraad betreft, eenvoudig qua gameplay, maar toch diverse mogelijkheden
+ dit spel is makkelijk om uit te leggen, wegens materiaal zo overzichtelijk opgebouwd
+ de gebruikte iconografie is op sommige plaatsen een beetje wennen, maar is eigenlijk reuzegoed gedaan
+ er is bijzonder weinig interactie mogelijk in dit spel, elkaar blokkeren is er bijna niet bij (met uitzondering van het kleine voordeel dat de eerste speler overal krijgt), maar het stoort totaal niet
+ het materiaal is fraai, simpel maar goed
+ de opzettijd is erg kort, je bent zo aan de slag
+ iedereen heeft wel het gevoel dat hij op een gegeven moment punten aan het scoren is en combo's aan het maken

- de scores kunnen serieus oplopen, dus aan het eind heb je beter wat hoofdrekentalent of een rekenmachine bij de hand
- de eerste rondjes kan je misschien nog wat zitten sukkelen met alle mogelijkheden, maar al gauw stippel je je weg uit
- qua kleurgebruik van het speelbord is het nogal geel naar mijn bescheiden mening, mij houdt het niet tegen, maar ik vrees dat er aantrekkelijkere spellen op de markt komen qua uitzicht
- het verschil qua punten aan het eind is wel duidelijk tussen de spelers onderling, hier komt het niet op één puntje aan (meestal denk ik)

Conclusie : ik heb een hele tijd op deze titel zitten wachten en het is de moeite waard geweest. Railroad revolution herbergt een spel met de mogelijkheden en speelgevoel van Zhanguo, Signorie en Nippon, maar lijkt makkelijker omdat de mogelijke acties beperkter en gestroomlijnder zijn. Ik vind het echter geen "makkelijker" spel, ook hier zal je serieus uitgedaagd worden om de beste combinaties te gaan zoeken. Ik hoop het spel alleszins snel terug op tafel te krijgen, want het is me erg bevallen.

20-01-2017 om 07:25 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railroad revolution (What's your game)


We gaan het niet onder stoelen of banken steken, wij zijn grote fans van What's your game. De spellen die ze de laatste drie jaren op de markt brengen, zijn van zo'n hoog niveau dat we ze altijd graag op tafel gooien. Daarvoor waren hun spellen heavy euro's die iets te complex waren naar mijn bescheiden mening. Vinhos, Madeira, Vasco da Gamma zijn ook ronkende namen ... maar ze komen gewoon iets minder aan bod wegens hoge complexiteit en oplopende speelduur. Maar schotel ons een Zhanguo, Nippon, Signorie voor en wij zijn gelukkig. Ook nu trekken ze de lijn door met hun nieuwe "Railroad revolution". De spelers gaan op zoek naar de gebruikelijke overwinningspunten door spoorlijnen aan te leggen van de oost- naar de westkust van de VS. Daarnaast proberen ze ook nog wat voordelen te doen aan telecommunicatie en opdrachten te vervullen. Zoals uit de beschrijving zal blijken, zijn er diverse wegen naar de overwinning en kunnen punten op verschillende manieren behaald worden.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord, 4 spelersborden, 64 arbeiders (in 5 kleuren), 52 gebouwen (in spelerskleuren), 68 rails (in spelerskleuren), 12 prestatiemarkers (in spelerskleuren), 48 telegraafaandelen, 6 telegraaftegels, 13 stadstegels, 24 treintegels, 38 opdrachttegels, 9 dealtegels, 4 opstellingstegels (dubbelzijdig), 1 startspelerfiche en 52 geldfiches in verschillende waarden. 
De spelopstelling is relatief snel. Elke speler ontvangt een spelersbord, 600 dollar, 3 telegraafaandelen, 5 arbeiders (4 neutrale witte en 1 gespecialiseerde), 1 treintegel, 2 doeltegels en een extraatje van de startopstelling. Dit alles staat stapsgewijs en netjes uitgeschreven in de zeer overzichtelijke en goed geschreven spelregels. Bovendien kan ik éénieder ook het filmpje van Paul Grogan "Gaming rules" aanbevelen.



Doel van het spel is je eigen acties optimaliseren om een zo goed mogelijk netwerk van treinen en telegraafhuizen uit te bouwen. Waardeer zeker ook je prestaties in de drie sporen op, zodat ze aan het eind van het spel nog extra veel punten opleveren. Punten scoor je voor de volgende zaken :
- 8 punten voor elke actieve treintegel
- punten voor volbrachte opdrachttegels
- punten voor de drie prestatiesporen (gebouwde stations, telegraafhuizen en verbonden steden aan de westkust)
- 5/8 punten voor de telegraafhuizen (2 aangrenzende)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers hun beurt uit in klokwijzerzin tot één van de spelers z'n laatste huis of rail van z'n spelersbord verwijderd dat links van z'n logo staat (zie afbeelding onder). Dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en krijgt elke speler nadien nog één beurt.

In een beurt doorloop je de volgende stappen :
1) neem een arbeider van naast je bord
2) plaats de arbeider op één van de vier mogelijke acties op je spelersbord
3) voer de gekozen actie uit
Indien je geen arbeiders meer naast je speelbord hebt, neem je eerst alle arbeiders van je spelersbord en zet je onmiddellijk er terug één in.
De vier acties die het spel met zich meebrengt zijn : een station bouwen, je spoorwegennet uitbreiden, je telegraafnetwerk uitbreiden, handelen.

Daarnaast zijn er enkele zaken die gedurende heel het spel in acht genomen moeten worden :
- Je mag de effecten van de acties in eender welke volgorde uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld eerst geld incasseren om nadien de actie te betalen
- Je moet telkens je beurt eindigen met 4 arbeiders. Sommige acties vragen om arbeiders af te geven, maar je mag dus nooit met minder dan 4 arbeiders eindigen.
- Je mag ten allen tijde telegraafaandelen verkopen aan de voorraad voor 150 dollar, omgekeerd geldt dit niet
- Je mag ten allen tijde een arbeider (kleur naar keuze) aanschaffen voor 800 dollar (dit is duur, maar kan ten gepaste tijde nuttig zijn)
- Indien je een treintegel mag nemen, mag je volledig zelf kiezen, je mag een tegel meerdere keren bezitten en je mag zoveel treintegels hebben als je wil



De acties even uitgelicht :
1) een station bouwen : neem het meest linkse station van je spelersbord en zet het op een stad die aangesloten is op je netwerk van rails. Betaal de kosten die boven de stad staan en ontvang de specifieke actie, het verwerven van specialisten, die de stad met zich meebrengt (elk spel anders afhankelijk van de stadstegel die erbij komt te liggen). Daarnaast ontvangt de speler die als eerste een station in een stad bouwt een extraatje. Elke speler kan maar één station in een stad bouwen, maar elke speler kan er wel terecht.

2) aan je treinnetwerk bouwen : neem de twee meest linkse rails van je spelersbord en plaats ze op het speelbord. Ze moeten je netwerk verlengen en moeten niet noodzakelijk verder gebouwd worden op een station. Je mag de rails achter elkaar leggen of op diverse plaatsen in je netwerk plaatsen. De vaste kosten zijn 400 dollar, daarenboven komt 100 dollar voor elk driehoeksymbooltje op je weg (dit stelt ruw terrein voor). Indien je een rail plaatst op een plaats met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

3) aan je telegraafnetwerk bouwen : neem het meest linkse gebouw van je spelersbord en plaatst het op een telegraafvakje op het speelbord naar keuze. De speler die als eerste een gebouw in het vakje plaatst krijgt een bonus. Je ontvangt de aangegeven aandelen en daarenboven kan je de telegraaftegel activeren na het betalen van de kosten. Indien je een vak activeert met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

4) handelen : neem het meest linkse gebouw of rail van je spelersbord en ontvang het aangegeven aantal dollar. Daarnaast mag je één van je treintegels omdraaien. Draai je deze van de actieve naar passieve kant, dan voer je de actie van de tegel uit. Indien je de omgekeerde weg bewandelt, doe je voor de rest niets, maar is de treintegel terug actief voor een volgende keer (en is hij bovendien 8 punten waard aan het einde van het spel).

* Dealtegels : indien je een actie uitvoert met een dealsymbool, wordt de bovenste dealtegel afgehandeld. De actieve speler mag de twee afgebeelde acties uitvoeren indien hij dit kan en wenst (of één of geen). Daarna mogen de andere speler in klokwijzerzin één van beide acties uitvoeren. Al deze acties vergen het inleveren van aandelen, dus je moet ermee rekening houden dat je dit aantal aandelen probeert achter de hand te houden.
* Doeltegels : indien je de gevraagde arbeider op je doeltegel krijgt en je voldoet aan de ganse vraag van de tegel, leg je de arbeider af, draai je de opdrachttegel om en krijg je er een nieuwe van een hoger niveau. Je trekt 3 nieuwe tegels, kiest er één en legt de overige twee onder de bewuste trekstapel. De volbrachte doeltegels leveren punten op aan het einde van het spel.

Het spelregelboek geeft ook een mooi overzicht van alle mogelijke symbolen die in het spel voorkomen. Dit alles is redelijk intuïtief en je zijn erg duidelijk zodat ze geen al te grote problemen met zich mee zullen brengen. Het gaat dan om de symbolen op de doeltegels, de prestatiesporen, de voorbereidingstegels, de treintegels, de telegraaftegels, de bonussen van de steden, de dealtegels en vooral op de achterkant van de spelregels de speciale mogelijkheden van de specialisten. Indien je een specialist inzet bij het uitvoeren van je actie (stap 1), levert deze je een eigenschap op (allen divers, afhankelijk van de kleur van arbeider en de gekozen actie). Zo levert de ene je geld of kortingen op, de andere zorgt dat de actie rendabeler wordt, nog een andere zorgt voor punten aan het einde van het spel. Elke specialist kan telkens gebruikt worden als een witte "neutrale" arbeider om ze op de doeltegels te kunnen plaatsen.

Titel : Railroad revolution
Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2017 om 16:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mess machine
Mess machine (Quick simple fun games) :

+ deze nieuwe versie heeft prachtig artwork op z'n puzzels (in vergelijking met de oorspronkelijke versie)
+ dit spel is vernieuwend, het puzzelaspect gecombineerd met semi-coöp maakt het wel speciaal
+ je gaat uitgedaagd worden om, zelfs op het makkelijkste niveau, de puzzel in elkaar te krijgen
+ het is constant afwegen of en welke medespeler je punten wil geven
+ je moet echt wel samenwerken om dit taakje tot een goed einde te brengen, maar dan liefst op een manier in jouw voordeel
+ de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn

- de scoremarkers zijn toch iets te petieterig naar mijn smaak
- het artwork van de drukknoppen en machine is niet conform met de puzzels
- de puzzels zijn bloedmooi, maar erg moeilijk om gewoon zo al in elkaar te puzzelen, het is wel even kijken
- de spelregels zijn op zich redelijk eenvoudig, maar ze zijn niet echt vlekkeloos geschreven (maar eens je het spel een keertje hebt doorgespeeld is alles wel duidelijk)
- de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn, tenzij je tijdens het spel de spelregels nog eens moet checken
- in de rechteronderhoek staat met een klein sterretje de oriëntatie van de tegel aangegeven, iets te klein om het goed te zien (maar ook weer niet onoverkomelijk)

Conclusie : Mess machine is een fijn tussendoortje dat eigenlijk compleet "nieuw" aanvoelt. Ondanks de eenvoudige spelregels zal bij het eerste spel niet onmiddellijk duidelijk zijn hoe je het beste speelt. Dit spelletje moet je absoluut leren spelen om het te kunnen winnen. Natuurlijk wil je graag de puzzel netjes afkrijgen, maar anderzijds wil je vooral dat anderen een bepaalde actie uitvoeren. Ondanks het feit dat dit een relatief eenvoudig spelletje is, ga je toch uitgedaagd worden. Of de herspeelbaarheid ook groot genoeg is, zal nog moeten blijken. Ik vrees er een beetje voor. Eens je het een aantal keer gespeeld hebt, lijkt het nieuwe me er weer af en zijn er misschien wel toffere tussendoortjes. Het spel heeft wel wat kleine, negatieve puntjes (zoals je hierboven ziet), maar niets dat doorslaggevend is voor het spelverloop, dus wat dat betreft enkel lof in z'n categorie.

13-01-2017 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Energy empire
The Manhattan Project - Energy empire (Minion games) :

+ de doos zit tsjokvol materiaal, dat overigens erg fraai is te noemen
+ het spelverloop is simpel, de mogelijkheden enorm
+ de spelregels lezen supervlot, ondanks het aantal bladzijden is alles onmiddellijk duidelijk
+ dit spel is een voorbeeld qua gebruik van iconen en symbolen (TOP!)
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug te spelen, zelfs na elkaar en dat is straf voor een spel van deze omvang
+ het spel vliegt vooruit, voor je het weet zit je aan de slotronde
+ de gebruikte grondstoffen (olie, plastic), de dobbelstenen, alles komt tot z'n recht
+ de achievements zorgen voor unieke doelen zonder dodelijke combo's teweeg te brengen
+ alles lijkt enorm uitgebalanceerd en er zijn héél wat wegen naar de overwinning lijkt me

- jammer dat men niet enkel "Energy empire" koos als titel en dat men van Manhattan Project een melkkoe probeert te maken, het spel is op zich méér dan goed genoeg
- de spelregels zijn prima geschreven, jammer van één klein foutje (tegenspraak inzake de olieprijs)
- interactie? Wat is dat?
- de prijs is stevig te noemen, zoals alle spellen die uit Amerika komen de laatste tijd (maar hij is het voor mij persoonlijk wel waard)

Conclusie : dit spel schiet niet voor niets naar de top van de hotlist van BGG. Energy empire is een must voor iedere euro-liefhebber. Persoonlijk heb ik Terraforming Mars nog niet gespeeld, maar medespelers leggen hem in de weegschaal met deze topper van 2016 en dat wil wel wat zeggen. De interactie in dit spel is wel nul komma nul, dus als je hiernaar op zoek bent, dan laat je het spel beter links liggen. Eigenlijk doe je dat best na een testsessie, want ook de die-hard ameritrasher heeft zich met dit spel geamuseerd. Ik ben alleszins erg tevreden over mijn aankoop en hoop het spel de komende weken nog frequent op tafel te krijgen.

09-01-2017 om 18:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanamikoji
Hanamikoji (Quick simple fun games) :

+ prachtige geisha-kaarten, fantastisch artwork in het algemeen
+ klein, fijn, elegant ... zonder meer
+ de vier mogelijke acties zijn divers, zorgen voor een ander denkpatroon dat je moet aannemen
+ het spel is supersnel uitgelegd en erg vlug gespeeld, tenzij je elkaar in evenwicht kan houden
+ de spelregels zijn kort en erg duidelijk opgesteld

- het spel moet snel gedaan zijn, als je elkaar constant in evenwicht houdt, dan gaat het een beetje slepen
- het doosje is zelfs nog te groot voor het weinige materiaal, het zou zelfs in het Love Letter-zakje kunnen passen
- enigszins jammer dat dit enkel voor 2 spelers is, maar ik begrijp ook absoluut waarom het een 2-speler is, want dat is z'n kracht
- weinig tot geen negatieve punten, het spel doet waarvoor het gemaakt is, niet meer maar zeker ook niet minder

Conclusie : Hanamikoji is een elegant kaartspelletje dat diverse spelmechanismen combineert, althans één aspect van diverse mechanismen. Zo zit er onder andere het "I pick, you chose"-mechanisme van Jolly & Roger erin, dat ons wel enorm weet te bekoren. Daarnaast is er het aspect van de geheime kaart, het afleggen van kaarten en vooral de juiste geisha's op het juiste moment winnen door middel van set-collecting. Het spel is kort, krachtig, maar vraagt toch wel wat denkwerk van de spelers. Ik ga niet zeggen dat dit spel het allerbeste is dat er is en dat het volledig aan de hype voldoet die nu op het internet raast, maar het is zeker een leuk spel. Het spel zal telkens anders verlopen. Het moment waarop je een bepaalde actie zal spelen hangt af van je handkaarten, maar je weet welke acties je nog zal moeten uitvoeren ... en vooral ook welke je tegenstander nog zal gaan doen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een interessant spelletje vind dat ik graag meer op tafel gooi als ik een medekandidaat heb.

08-01-2017 om 12:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Adrenaline
Adrenaline (CGE) :

+ een first-person-shooter in een bordspel, dat hadden we nog niet gezien
+ CGE staat garant voor jaarlijks iets nieuws en vernieuwend en dat is met deze titel niet anders
+ de componenten zijn fraai te noemen, groot speelbord, mooie mini's, toffe bloeddruppels
+ geen oeverloze regeltjes over de line-of-sight, damage, ... het is allemaal netjes en duidelijk
+ dit is een pure chaos en fun, maar toch moet je je acties erg goed wikken en wegen
+ als je je ietwat kan inleven in het thema en met wat termen goochelt, zorgt dit voor de nodige animo

- het speelbord is wel wat donker, dit komt het thema ten goed, maar het overzicht verliest er wat punten door
- de gebruikte iconografie op de wapenkaarten is toch wel even wennen, fijn dat er een overzichtsblad bij zit
- vijf spelers leidt tot nog meer chaos, misschien net ietsje te veel, bovendien heb je dan ook zeer weinig in handen
- je hebt vaak wel het gevoel dat het spel zichzelf wat speelt, je bent bezig op een leuke manier, maar hebt geen typisch bordspelgevoel (kan natuurlijk ook als pluspunt worden aanzien)

Conclusie : Adrenaline is een titel die in de eerste plaats erg fraai toont op de tafel. Het speelt vlot, heeft een fijn concept en is absoluut geen straf om aan deel te nemen. Je hebt echter net dat tikje te weinig in de hand, waardoor het al gauw een reguliere slachtpartij dreigt te worden, waarbij diegene met het stevigste wapen de tikken kan uitdelen en de punten binnenrijft. Ik heb me persoonlijk niet verveeld en zeker ook geamuseerd, maar de volgende keer zou ik het graag met 3 (max. 4) spelers willen doen.

06-01-2017 om 18:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mess machine (Quick simple fun games)


In mess machine werk je samen in een fabriek. De machine is echter defect en het product komt helemaal in stukken verhakselt uit de machine. Het is aan jou om samen met de andere spelers trachten alles te herstellen. Maar let wel, je wint niet als team, enkel de speler die de gewiekste keuzes maakt, zal het spel winnen. In de doos vinden we een speelbord, 4 verschillende puzzels (bestaande uit 16 stukken),  4 scorefiches, 16 actiefiches (A,B,C,D), 40 knopfiches (A,B,C,D), 4 tandwielfiches en 1 dobbelsteen.

Kies één van de puzzels, schudt de stukken gedekt en leg ze in een rooster van 4x4 (allemaal wel hetzelfde georiënteerd, sterretje op de tegels rechtsonder). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de knopfiches worden bij de desbetreffende actie gelegd. Elke speler plaatst z'n scorefiche op het speelbord, neemt z'n vier actiefiches en 1 tandwielfiche. Na de puzzel te hebben bestudeerd, kiest elke speler twee van z'n actiefiches, de andere legt hij terzijde. Op één van de twee gekozen actiefiches leg je de tandwielfiche. Dit geeft aan dat dit je primaire actie is, de andere gekozen actie is je secundaire actie. Deze twee acties leveren je aan het einde van het spel punten op. De primaire actie levert je 1 punt op per keer dat je deze actie koos, de secundaire actie levert je 2 punten op voor elke keer dat een andere speler deze actie koos als de puzzel is afgeraakt en 1 punt als de puzzel niet is opgelost.


(foto van het prototype van het originele Griekse spel, artwork is ietwat aangepast en de puzzels zijn veranderd)

Om beurten kiezen de speler één van de vier mogelijke acties. Ze nemen één van de knopfiches die erbij liggen bij zich en voeren de actie uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Leg je in je beurt een puzzelstuk op z'n juiste plaats, scoor je onmiddellijk 1 punt. Indien een bepaald soort knopfiches uitgeput is, scoor je echter geen punten meer gedurende de rest van het spel. Je mag geen actie ongedaan maken in de daaropvolgende beurt. Afhankelijk van een vooraf gekozen moeilijkheidsgraad gaat de machine op een bepaald ogenblik haperen (de eerste keer als een stapel slechts 5 knopfiches telt en de eerste keer dat er slechts 2 knopfiches in een stapel overblijven). Je gooit dat twee maal met de dobbelsteen en ruilt de desbetreffende puzzelstukken van plaats.

Actie A : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4de tegel in een rij
Actie B : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een rij
Actie C : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4 tegel in een kolom
Actie D : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een kolom

Het spel eindigt indien aan één van volgende zaken wordt voldaan :
- de puzzel is volledig afgewerkt
- één of meer knopfiches van een bepaalde actie zijn uitgeput en er wordt overeengekomen dat er geen nuttige zetten meer mogelijk zijn

Titel : Mess machine
Auteur : Nikos Chondropoulos
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

06-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanamikoji (Quick simple fun games)


De 2 spelers trachten in dit spel de geisha's voor zich te winnen. Geisha's zijn elegante gezelschapsdames die diverse banale zaken tot een kunst verheffen, zoals thee inschenken, kalligrafie, dans, muziek, ... De speler die na een ronde 4 van de 7 geisha's voor zich kan winnen of een totale invloed (charme) van 11 kan verzamelen wint dit spel. Het spel bestaat uit 7 geishakaarten (waarden 2/2/2/3/3/4/5), 21 voorwerpenkaarten, 7 overwinningspuntenfiches en 8 actiefiches. De 7 geishakaarten worden in volgorde in het midden van de tafel tussen de spelers gelegd. In het midden van elke kaart komt een puntenfiche te liggen. De voorwerpkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt de vier actiefiches in z'n kleur en legt ze op de actieve (gekleurde) kant voor zich. De jongste speler is de startspeler.

De voorwerpkaarten komen overeen met het talent van de diverse geisha's. Dit kan je merken aan de kleur en waarde van de kaarten. Bovendien zijn er van een geisha bv. waarde 2, ook exact 2 voorwerpkaarten. De waarde van de geisha komt overeen met de charmepunten die een speler scoort als hij de geisha weet te overtuigen om voor hem te kiezen in de scorefase.



Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden tot aan de eindcondities wordt voldaan. Een ronde bestaat telkens uit 3 fasen.
Fase 1 : deelfase : de startspeler schudt de voorwerpenkaarten en legt er 1 ongezien in de doos. Elke speler ontvangt 6 handkaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel. De handkaarten blijven geheim voor de tegenspeler.

Fase 2 : actiefase : de spelers voeren om beurten één actie uit, beginnend met de startspeler. Eerst neem je een nieuwe handkaart van de trekstapel. Daarna kies je één van je nog ongebruikte actiefiches, draai je deze om en voer je de desbetreffende actie uit. De vier acties :
- Geheim : kies één handkaart en leg deze gedekt voor je neer onder deze actiefiche, ze wordt pas bekend gemaakt bij het scoren.
- Verhandel : kies twee kaarten uit je hand en leg ze gedekt onder deze actiefiche, deze kaarten worden genegeerd bij het scoren.
- Gift : kies drie kaarten uit je hand, je tegenspeler kiest er één, leg de overige twee aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaart aan zijn kant bij de juiste geisha.
- Competitie : kies vier kaarten uit je hand en verdeel ze in twee sets van twee kaarten, je tegenspeler kiest een set, leg de overige set aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaarten aan zijn kant bij de juiste geisha.
 
Fase 3 : scoren en opschonen : nadat beide spelers hun vier acties hebben uitgevoerd wordt de situatie bij de geisha's vergeleken. Eerst wordt de kaart onder de actiefiche "geheim" nog toegevoegd. Indien een speler een absolute meerderheid heeft, schuift hij de puntenfiche naar zijn kant. Bij gelijkstand blijft de fiche in het midden op de geishakaart liggen. Kijk of een speler 4 geisha's heeft weten te overtuigen of een totale waarde van 11 charmepunten heeft verzameld. Indien dit het geval is, wint deze speler. In beide gevallen wint de speler met de charmepunten. Indien er nog geen winnaar is, worden alle kaarten terug geschud, draai je de actiefiches terug open en speel je een nieuwe ronde. De tweede speler wordt nu de startspeler. Puntenfiches worden niet terug in het midden van de geishakaarten gelegd.

Titel : Hanamikoji
Auteur : Kota Nakayama
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

05-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OMG (999 games)


O mijn goederen is een titel die reeds een jaartje oud is, maar die al erg lang op onze wishlist stond. Ik had de eer en het genoegen om het spel reeds een keertje in z'n duitstalige vorm te mogen spelen en was onmiddellijk gecharmeerd door de kwaliteit van dit kleine hebbedingetje. We zijn suckers voor kleinere kaartspellen met héél wat diepgang en deze is er zo eentje. Alexander Pfister, de auteur die niet voor niets gebombardeerd is tot één van dé topauteurs van de laatste tijd. Het spel omvat 110 speelkaarten, die zijn opgedeeld in 4 lichtblauwe startkaarten (kolenbranderijen), 4 arbeiderkaarten, 8 assistenten en 94 gebouwkaarten. Elke gebouwkaart bevat eigenlijk  verschillende info, zijnde de bouwkosten (linksboven), de overwinningspunten (rechtsboven), de grondstof die het met zich meebrengt, de benodigde grondstoffen om het gebouw te laten produceren, het geproduceerde product en z'n waarde en de productieketen die ermee kan gevormd worden.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler een lichtblauwe kolenbranderij en één arbeiderkaart. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal assistenten weerhouden, zijnde 4,6,8 bij 2,3,4 spelers. Deze worden terzijde gelegd en kunnen gedurende het spel aangeschaft worden. De resterende assistenten gaan terug in de doos. De gebouwkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler neemt alvast 7 kaarten die hij gedekt op z'n kolenbranderij legt. Als de kaarten gedekt op de gebouwen terechtkomen, stellen ze de producten voor die door het gebouw geproduceerd worden.


(enkele originele duitstalige kaarten)

Het spel verloopt over een aantal ronden, die op hun beurt bestaan uit 4 fasen.
Fase 1 : nieuwe handkaarten
Elke speler mag zoveel handkaarten als hij wil afleggen en hetzelfde aantal van de trekstapel bijtrekken. Daarna pakt elke speler 2 extra kaarten van de trekstapel. Er is geen handkaartenlimiet.

Fase 2 : Zonsopgang
De actieve speler draait één voor één kaarten van de trekstapel tot er 2 halve zonnen te zien zijn (zie links kaart boven). De rij die hierdoor gevormd wordt, is het marktaanbod. Enkel het grondstofsymbool, linksmidden op de kaarten is hierbij belangrijk (dus je kan de kaarten overeen leggen voor een beter overzicht). Alle spelers beslissen nu welk van hun gebouwen ze willen activeren en welk gebouw ze willen bouwen in fase 4. Ze leggen hun arbeiderkaart onder het gebouw dat ze willen activeren. Je kan opteren om netjes of slordig te produceren, afhankelijk van je keuze draai je de arbeiderskaart naar boven of onder. Om netjes te produceren heb je alle grondstoffen nodig die het gebouw vergt om te produceren en produceer je 2 grondstoffen. Als je slordig produceert heb je één grondstof minder nodig, maar zal je ook slechts één grondstof produceren. (bv. kaart linksboven heeft 3 graan en 3 hout nodig om schoenen te produceren). Tenslotte kiest de speler één handkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Dit is het gebouw dat hij fase 4 wil bouwen. Dit is optioneel.

Fase 3 : Zonsondergang
De actieve speler draait een tweede rij kaarten open (idem fase 2) en voegt deze toe aan het marktaanbod. Als er weer twee halve zonnen zijn verschenen, is de markt gesloten.

Fase 4 : Produceren en bouwen
Te beginnen bij de actieve speler gaat elke speler z'n gebouw activeren, een gebouw bouwen en eventueel een assistent aannemen.
* De speler bekijkt of de gevraagde grondstoffen van het gekozen gebouw in het marktaanbod liggen en past een eventueel tekort bij met handkaarten. De handkaarten worden afgelegd, het marktaanbod blijft voor iedereen geldig. Produceert de speler netjes ontvangt deze 2 grondstoffen, bij een slordige productie slechts 1 grondstof. Hiervoor neem je kaart(en) van de trekstapel en leg je deze gedekt op het productiegebouw. Indien een speler niet aan de voorwaarden kan voldoen wordt er niet geproduceerd.
* De speler kan het gekozen gebouw bouwen door de bouwkosten te betalen. Hiervoor gebruikt hij grondstoffen op z'n gebouwen. De waarde van de grondstoffen staat op de gebouwen aangegeven. Je mag teveel betalen, maar krijgt niets weer.
* In plaats van te bouwen mag een speler er ook voor opteren om een assistent aan te schaffen. Ook hiervoor dient het gepaste bedrag (of meer) betaald te worden. De assistent wordt onmiddellijk toegewezen aan een gebouw dat voor de speler ligt. Je mag max. 2 assistenten hebben, er mag slechts 1 persoon (arbeider of assistent) bij een gebouw liggen. In fase 2 kan een speler ervoor opteren om de assistent van gebouw te veranderen tegen betaling van 2 goud.
Tenslotte worden alle kaarten uit het marktaanbod afgelegd en wordt de volgende speler de actieve speler.

° Een assistent die bij een gebouw ligt, heeft alle afgebeelde grondstoffen nodig om één grondstof te produceren. Tekorten mogen weer bijgepast worden met handkaarten
° Heeft een gebouw minstens één grondstof geproduceerd, dan mag de speler de rechtsonder afgebeelde productieketen zo vaak hij wil gebruiken. Hiervoor legt hij kaarten uit z'n hand met de afgebeelde grondstof (rechts op de kaart, bv. leer bij het voorbeeld linksboven) op het gebouw als geproduceerde grondstof.

Het spel eindigt als 1 of meer spelers 8 gebouwen hebben gebouwd (inclusief de kolenbranderij). Je speelt de huidige en volgende ronde nog volledig uit en elke speler mag in de laatste ronde nog al z'n ketens activeren (ook zonder assistent of arbeider). Je telt alle punten van gebouwen en assistenten bij elkaar op, alsook 1 punt voor elke 5 munten (waarde goederen). De speler met de meeste punten wint.
 


imprESSEN :

+ véél spel in een klein kaartspelletje, daar houden we van
+ het loopt als een trein eens je vertrokken bent
+ het spel hanteert enkele fijne spelmechanismen die vlotjes in elkaar vloeien
+ het berekende push-your-luck-gehalte stoorde me hier niet
+ de kaarten zijn fraai vormgegeven en worden meervoudig gebruikt wat een plusje is
+ het past in je binnenzak, is zo op tafel gegooid en je gaat het gevoel hebben dat je iets deftigs hebt gespeeld

- aanvankelijk is het wel even zoeken hoe de productieketens exact werken, maar eens je ermee weg bent, gaat het vlot
- voorzie wel wat ruimte op je tafel als je naar het einde toe alle gebouwen hebt liggen, met eronder nog een arbeider of assistent (leg de gebouwen ook ver genoeg uit elkaar anders wordt het al snel een soepje)
- het is een relatief eenvoudig spel, maar toch niet dermate toegankelijk dat beginnende spelers zich direct thuis zullen voelen, het is even wennen

Conclusie : Alexander Pfister was al goed bezig en combineert al z'n positieve zaken in deze OMG. In z'n categorie kan dit spel gerust naast de grote namen gaan staan voor mijn part. De categorie lijvigere kaartspellen met een beetje extra diepgang, zonder een zondvloed aan kaarten op onze tafel tevoorschijn te toveren. Dit is overigens een categorie die erg in opmars is en ons erg aanspreekt. Veel spel voor weinig geld!

Titel : OMG (O Mijn Goederen)
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

04-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keer op keer (999 games)



Wij hebben er een zwak voor, kleine dobbelspelletjes met een hoge aaibaarheidsfactor. Qwixx, Quinto, ... en nu dus ook "Keer op keer", het zou zo maar in de rij passen. Gedreven door de dobbelsteenworp, afkruisen van een blaadje met een stiftje en punten scoren voor het vervolledigen van kolommen en kleuren. De titel is absoluut juist gekozen, het gaat niet bij één spelletje blijven. Pas dus op, want je bent al snel verslaafd en gaat best onmiddellijk op zoek naar navulblaadjes zodat je tijdens de speelavonden niet zonder valt.

In het doosje vinden we 3 dobbelstenen met kleuren, 3 dobbelstenen met cijfers, 6 stiftjes en 1 notitieblokje. De getallendobbelstenen hebben de waarden 1 tot en met 5 en een vraagteken, dat geldt als joker met waarden 1 tot en met 5 (6 bestaat dus niet in dit spel). De gekleurde dobbelstenen tonen de kleuren blauw, geel, roos, oranje, groen en zwart. Deze laatste doet ook dienst als joker en kan dus elke andere kleur aannemen. Daarnaast zijn de notitieblaadjes natuurlijk het belangrijkste. Op onderstaande foto ziet u de blaadjes van de Duitse versie (maar dat maakt totaal geen verschil natuurlijk) en deze gaan veel verduidelijken.



In het spel gaat de actieve speler telkens de zes dobbelstenen gooien. Zo kunnen er telkens drie mogelijke kleuren-getallencombinaties gemaakt worden. De actieve speler speler kiest als eerste een combinatie om te gaan afkruisen op z'n blaadje. Deze combinatie is niet meer beschikbaar voor de andere spelers. Nadien mogen de andere spelers één van de andere combinaties naar believen gebruiken. (Enkel in de eerste drie beurten van het spel zijn alle combinaties voor alle spelers beschikbaar).

De combinatie geeft telkens een kleur en een waarde weer. Je moet het exact aantal vakjes in de aangegeven kleur afkruisen. De eerste kruisjes moeten uit de middelste kolom (H) komen en nadien moet er telkens orthogonaal aangrenzend afgekruist worden. Je moet telkens het volledige aantal kunnen aanduiden en je mag ze niet opsplitsen over twee verschillende groepen. Maak je gebruik van een joker (vraagteken en/of zwart kruisje), dan moet je je beschikbare jokers onderaan je blaadje afkruisen. Tijdens het spel kan je max. 8 jokers gaan gebruiken. Niet-gebruikte jokers leveren aan het einde van het spel een punt op.

Als je erin slaagt om een volledige kolom af te kruis, meld je dit aan de medespelers. De eerste speler die erin slaagt, krijgt het hoogst aantal punten. De spelers die nadien de kolom nog vol krijgen, scoren de kleinere waarde aan punten. Probeer ook zeker alle vakjes met een sterretje af te kruisen, want deze leveren 2 strafpunten op aan het einde van het spel. Zo gauw een speler het laatste vakje van een kleur afkruist, meldt hij dit ook en scoort hij de grote waarde aan bonuspunten in die kleur (rechts op het blaadje). De andere spelers kunnen nog de kleinere waarde scoren later. Als een speler z'n tweede bonuspunten scoort voor kleuren (grote of kleine waarde maakt niet uit) eindigt het spel.

De spelers tellen hun punten op :
- punten voor afgewerkte kleuren
- punten voor afgewerkte kolommen
- punten voor resterende jokers
- minpunten voor niet-afgekruiste vakjes met een ster
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste jokers over heeft.
Het spel voorziet ook regels voor een solitair spel waarbij je probeert om zo goed mogelijk te scoren op je uppie.

ImprESSEN :
+ dit is pure fun, licht en luchtig
+ het past in de familie van qwixx en quinto, dus topshit
+ je hebt steeds enkele leuke keuzes, maar zelden ga je moeten passen
+ het is af en toe spannend om als eerste een kolom af te werken, het is en blijft uiteindelijk een race
+ dit is een spel dat snel uitgelegd is, dat de meeste makkelijk zullen kunnen meespelen, maar dat je niet zo maar wint

- blaadjes waar je op moet afkruisen geraken na verloop van tijd opgebruikt
- je moet spelen met spelers die doorspelen, want als je te lang gaat talmen, dan is de leute er ook wel af

Titel : Keer op keer
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

03-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The unusual suspects (999 games)


The unusual suspects is een coöperatief spel waarin de spelers op zoek gaan naar een moordenaar tussen 12 verdachten. Eén van de spelers zal door middel van ja-neen-vragen de anderen dichter bij de dader proberen te brengen. "Wie is het?" hoor ik u denken en in zekere zin heeft dit er een beetje van weg, in die mate dat het voor iedereen aan tafel onmiddellijk duidelijk zal zijn hoe het spel werkt.
Bij deze alvast een verwittiging vooraleer je het spel op tafel gooit : "Dit is geen spel voor politiek correcte mensen". Gooi en goochel met vooroordelen, uiteraard op een leutige en niet denigrerende manier en je gaat erg veel plezier beleven aan de speeltafel.

In de doos vinden we 50 verdachtenkaarten (en 3 blanco als je zelf aan het werk wil gaan), 78 vragenkaarten (allerhande ja-neen-vragen), 12 locatiekaarten, 1 ja-kaart, 1 neen-kaart en een scoreblok en getuigenpet. Deze laatste twee gebruiken wij eigenlijk nooit in onze spellen. Het scoreblokje omdat we zelden of nooit voor de punten gaan spelen, maar puur voor de leute. De pet dient enkel en alleen voor de spelers die de hints geeft om niet te verraden naar welke verdachtekaart hij vaak kijkt. 


(foto : William Hunt)

Er worden 12 willekeurige verdachtenkaarten in een vitrine van vier rijen en drie kolommen op tafel gelegd (zie foto). De ja- en neen-kaart worden terzijde klaargelegd. De speler die de ja-neen-vragen op zal lossen trekt een locatiekaart. Deze kaart geeft aan welke van de 12 verdachten de dader is. Daarna trekt hij één vragenkaart van de gedekte stapel. Hij leest de vraag luidop voor en legt de kaart bij de ja- of neen-kaart. De andere spelers gaan nu aan het werk en overleggen welke verdachten overeenkomen met de beschrijving die overeenkomt met de ja-neen-vraag. De spelers die ze niet verdenken, draaien ze dicht. Draaien ze de dader om, dan is het spel ten einde en verliezen de spelers. Ze mogen zo veel kaarten omdraaien als ze willen. Stoppen ze, dan wordt de volgende ja-neen-vraag getrokken, voorgelezen en bij de ja-neen-kaart gelegd en herhaalt het proces zich. Blijft er uiteindelijk één dader over, dan winnen de spelers gezamenlijk.

Punten scoren : indien je met punten wenst te spelen, tel je elke ronde hoeveel kaarten je dichtdraait en vermenigvuldigt dit aantal met het nummer van de ronde. Nadat je de verdachte hebt ontmaskerd, tel je de punten op en probeer je zo weinig mogelijk punten te behalen.

ImprESSEN :

+ lachen, gieren, brullen, zeker met het juiste publiek
+ weinig, tot geen spelregels, superduidelijk voor iedereen rond tafel
+ de tekeningen zijn grappig en echt wel kenmerkend, ze gaan de vooroordelen in je naar boven brengen
+ de ja-neen-vragen zijn best nog wel oké en braaf, hoewel er natuurlijk wel gradatie in zit
+ je kan met een grote groep aan de slag
+ er is nog veel ruimte voor extra verdachtenkaarten en vragenkaarten (misschien wel een XXX-rated versie)

- diegenen met het meeste lawaai zullen waarschijnlijk weer het voortouw nemen (ik voel mezelf geroepen)
- als je politiek correct bent en totaal niet kan lachen met een kleine dosis racisme, gay-bashing, vooroordelen, ... dan kan je beter een rechtzaak openen tegen dit spel
- qua herspeelbaarheid heeft dit spel een zekere houddatum, je gaat het niet keer op keer spelen, maar zeker wel met tussenpozen
- de leeftijd die wordt aangegeven op de doos klopt zeker qua spelmechanisme, maar qua diepgang zou ik toch eerder 16+ adviseren

Titel : Unusual suspects
Auteur : Paolo Mori
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 3-18
Speelduur : 10-30 min.
Leeftijd : 13+

02-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1775 - Rebellion (Academy games)


In 1775 ga je een deel van de Amerikaanse geschiedenis herbeleven en een stukje herschrijven. Elke speler controleert één van de grote facties die deelnamen aan de Amerikaanse revolutie. Aan de Britse kant worden deze vertegenwoordigd door de British regulars (redcoats), Loyalist militia en German Hessian Mercenaries, de Amerikaanse kant bestaat uit het Continental army, Patriot militia en French regulars. Daarboven kunnen beide zijden profiteren van de oorspronkelijke inwoners van het continent die zich aansluiten bij diegene die het gebied controleert. De spelers trachten zoveel mogelijk kolonies op het speelbord te controleren. Elke ronde zullen er versterkingen worden uitgestuurd, gevechten worden afgehandeld en controles op kolonies wijzigen. Zo gauw elke factie z'n vredeskaart heeft gespeeld, eindigt het spel en wint de zijde die het meeste kolonies controleert.

In de doos vinden we één fraai speelbord (verdeeld over 16 kolonies, die op hun beurt soms zijn opgesplitst), 205 blokjes (die de verschillende eenheden voorstellen, in de kleuren van de facties), 16 gevechtsdobbelstenen, 54 kaarten (verdeeld over de vier facties), 1 rondemarker, 16 dubbelzijdige controlefiches en 4 volgordemarkers die in het linnen zakje worden gestopt. Het spel komt met een standaardversie, een introductiespel en een variant waarbij de belegering van Quebec wordt nagespeeld. Elke speler kiest een factie en neemt het overeenkomstige materiaal. Bij minder dan vier spelers, neemt één speler meerdere facties op zich. Alle facties doen telkens mee in elk spel. Plaats alvast eenheden zoals op het speelbord staat afgebeeld. Trek een volgordemarker uit de zak. De speler wiens marker getrokken is, voegt nog 4 extra eenheden aan het bord toe in een regio die hij controleert. Nadien doet ook de andere factie van z'n zijde dat en daarna doen de facties van de tegenpartij hetzelfde. De resterende eenheden vormen de voorraad van waaruit versterkingen worden gehaald. De kolonies die volledig door één zijde worden gecontroleerd krijgen een controlefiche op de juiste kant in het gebied. Elke speler neemt z'n basiskaarten (genummerd van 1-12), schudt deze en trek er drie op handen. Plaats de rondemarker op 1 en stop alle vorlgordemarkers terug in de zak. Het spel kan beginnen.



Aan het begin van een ronde worden de vier volgordemarkers in de zak gestopt. Ze worden er één voor één uitgetrokken. Telkens nadat er een marker verschijnt, voert de desbetreffende speler z'n beurt volledig uit. Daarna wordt de volgende marker uit de zak getrokken tot alle spelers hun beurt hebben gespeeld. De actieve speler voert in z'n beurt de volgende fasen uit :

1) versterkingsfase :
- de actieve speler plaatst 4 nieuwe eenheden uit z'n voorraad op een regio die z'n team controleert. Indien de voorraad onvoldoende eenheden bevat, gebruik je alle resterende
- de actieve speler plaatst de gevluchte eenheden (uit vorige gevechten) op een regio die z'n team controleert.
- indien het team van de actieve speler alle regio's van een kolonie controleert, wordt er een controlefiche geplaatst. Indien het team deze kolonie verlaat, wordt deze neutraal en de fiche verwijderd.

2) bewegingsfase :
- In z'n beurt moet de actieve speler minstens één bewegingskaart spelen. Deze beweging kan over land of water zijn, afhankelijk de gespeelde kaart. Deze geeft overigens ook aan hoeveel legers en hoeveel stappen je mag zetten. Indien je met een leger een regio van de vijand binnenvalt, moet je je beweging stoppen. Je kan geen eenheden oppikken en meenemen in je beweging en elk leger mag slechts éénmaal bewogen worden.
- Naast de bewegingskaarten heeft elke speler ook een vredeskaart. Als je deze kaart speelt, wordt deze naast het speelbord open gelegd. Ze wordt gespeeld als een bewegingskaart. Het spel eindigt als na ronde 3 (of alle volgende rondes) elke speler deze kaart gespeeld heeft.
- Elke factie heeft ook een aantal gebeurteniskaarten. De actieve speler mag deze spelen op het moment zoals aangegeven op de kaart. Bovendien mag hij er zoveel uit z'n hand spelen als hij kan en wil. Deze gebeurteniskaarten laten je toe om extra eenheden te plaatsen, te verplaatsen, te bewegen of kunnen gebruikt worden in een gevecht.

3) gevechtsfase :
De spelers die betrokken zijn in een gevecht nemen de dobbelstenen van hun factie. Het aantal wordt bepaald door het aantal eenheden, maar het aantal dobbelstenen voorzien in het spel is het maximum. De verdedigende speler gooit als eerste, nadien is de aanvaller aan de beurt (indien nog vertegenwoordigd). De mogelijke resultaten zijn een hit, een vluchtmogelijkheid of een commando.
Bij een hit moet de tegenspeler één van z'n eenheden van het speelbord halen en in de algemene voorraad plaatsen. Bij een vluchtresultaat beslist de tegenstander welke eenheden hij in de vluchtsectie op het speelbord legt (deze eenheden komen terug op het bord in fase 1). Bij een commando (lege dobbelsteenzijde) tenslotte mag de speler die de dobbelsteen gooide, beslissen om één van z'n eenheden terug te trekken naar een aangrenzende regio, die niet bezet is door de vijand.

4) trek kaartenfase :
De actieve speler vult na z'n beurt, zijn hand terug aan tot 3 kaarten. Indien er onvoldoende handkaarten zijn, doe je het met de resterende kaarten. Indien de actieve speler geen bewegingskaart op handen heeft, toont hij dit, herschudt hij z'n trekstapel en trekt 3 nieuwe kaarten. Een speler moet steeds een bewegingskaart op handen hebben. De volgende volgordemarker wordt uit de zak getrokken en die speler speelt z'n beurt. Zo gauw alle spelers aan de beurt zijn geweest, eindigt de ronde, wordt de rondemarker verzet en begint alles overnieuw.

Als alle facties hun vredekaart hebben gespeeld op het einde van een ronde wint het team dat het meeste kolonies controleert.

Titel : 1775 - Rebellion
Auteurs : Beau Beckett & Jeph Stahl
Uitgeverij : Academy games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 10+

31-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Droomhuis
Droomhuis (Chronicle games) :

+ prachtig artwork op speelborden, kaarten en kartonnen fiches
+ het spel loopt als een trein, het is eenvoudig in gameplay
+ het puzzelachtige deel is aanwezig, maar absoluut niet overheersend
+ er zijn diverse lagen in dit spel, je kan dit spelen met jong en oud
+ de speciale kaarten zijn netjes van tekst voorzien, zodat onmiddellijk duidelijk is wat ze doen. Bovendien komen deze kaarten één voor één in het spel en is het niet nodig om alles op voorhand te overlopen
+ de scores aan het einde van het spel liggen superdicht bij elkaar
+ het is opportuniteiten zien en een beetje vooruit kijken (zonder erop te rekenen)
+ een potje is zo voorbij ... en dan ... doe je gewoon nog een potje
+ bij gelijkspel moet je op zoek gaan naar de kindjes op de kaarten, leuke tie-breaker
+ dit spel is perfect om uit te leggen of te demoën, je gaat héél véél volk kunnen overtuigen om mee te spelen

- jammerlijk genoeg is dit spel maar voor vier spelers (voorlopig?)
- eigenlijk heb ik geen negatieve zaken opgemerkt, dit spel doet wat het belooft

Conclusie : Droomhuis is zonder meer één van de toppers die dit najaar bij ons op tafel kwam. Het is toegankelijk, fijn om te spelen, ziet er erg fraai uit en een extra troef is dat alles in het Nederlands verschenen is bij Chronicle games. Ik vermoed (en hoop) dat dit spel bij veel mensen onder de kerstboom lag of door de Sint werd gebracht. Dit is zo'n spel dat je graag met je kinderen zal spelen, zonder jezelf te hoeven vervelen of in te houden. Als ik dan toch één puntje van kritiek moet geven, dan is dit de laatste ronde : als je dan pech hebt, zal deze laatste kaart niet veel meer uithalen, voor een andere speler kan het dan meezitten en wel het verschil maken, maar dat heeft ook te maken met de manier waarop je je huis opbouwt natuurlijk. Neen, dit is zonder meer één van de beste familiespellen die ik in 2016 heb gespeeld ... en dat zijn er toch héél wat.



30-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mea Culpa
Mea Culpa (Zoch verlag) :

+ prachtig, prachtig materiaal
+ fraai thema (dat je eigenlijk niet zou verwachten van Zoch, want het is toch wat stout)
+ zelden in een spel naar de "meisjes-van-plezier" mogen gaan, er gaat gelachen worden
+ het overzichtsscherm is echt nodig aangezien er veel stapjes zijn

- het spel is op zich eenvoudig, maar de diverse stapjes die je moet ondernemen zijn zo complex dat je het noorden verliest
- het is aanvankelijk nog leuk, maar wordt al gauw saai
- de schwung zat niet echt in onze sessies en ik vermoed dat dit met het spel zelf te maken heeft
- het overzichtsscherm is fraai en nodig, maar nog steeds niet volledig (niet alle stappen zijn duidelijk voor velen), bovendien staat het schermpje schuin (prima om af te schermen), dus moeilijk af te lezen

Conclusie : Mea culpa is zo'n spel dat bij de juiste speelgroepen waarschijnlijk wel zal werken, maar dat bij de meeste toch niet doet wat het belooft te doen. Het thema is erg leuk, iedereen wil z'n hemel wel verdienen ... door zo stout mogelijk te zijn. In realiteit vond ik dat er te veel stapjes en fiddly gedoe was om het spel gestroomlijnd en leuk te houden. Ik had de spelregels ook al diverse keren (moeten) lezen vooraleer het op tafel kwam en had alles dus redelijk goed in mijn hoofd, maar de regels overbrengen is zeer moeilijk (en ik ben toch al wel wat gewend). Ik had ronde na ronde meer het gevoel dat je maar wat doet en dat je wel ziet waar je uitkomt. Mij wist deze titel niet echt te overtuigen. Gelukkig bracht Zoch deze Essen twee andere toppers mee die wel vaak op tafel zullen komen, dus als je moet kiezen ga dan vooral voor Kilt Castle of Dreams.

29-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droomhuis (Chronicle games)


In Droomhuis gaat u (je raadt het nooit) je droomhuis bouwen. In dit prachtig vormgegeven spel gaan de spelers hun persoonlijke speelbord vullen met kamerkaarten en verbouwingskaarten gebruiken om hun huis te verfraaien. De speler die de mooiste combinaties weet te maken wint dit fraaie familiespel dat toch de nodige mogelijkheden met zich meebrengt.
In de doos, met supercoole en functionele inlay, vinden we 1 speelbord om de kaarten op uit te leggen, 1 startspelerhuis, 1 scoreblokje (handig), 4 huisborden (één voor elke speler), 4 overzichtskaarten (ter herinnering waar je bonuspunten voor scoort), 10 inrichtingstegels en de erg knappe 60 kamer- en 48 verbouwingskaarten.

Elke speler krijgt een huisbord voor zich. Het speelbord wordt centraal gelegd en gevuld met 4 verbouwingskaarten op de bovenste rij en 5 kamerkaarten op de onderste rij. Het eerste vak van de bovenste rij blijft altijd vrij (hiermee kan je het startspelerhuis voor je winnen). De resterende kaarten worden als trekstapels klaargelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. De inrichtingstegels worden als voorraad klaargelegd en de jongste speler wordt de startspeler.

Het spel verloopt over 12 korte ronden waarin de spelers om beurten, vertrekkende van de startspeler een kolom van het speelbord kiezen en de kaart(en) bij zich nemen. Kiest een speler de eerste kolom krijgt hij maar één kaart, maar ook het startspelerhuis om in de volgende ronde startspeler te worden. De twee genomen kaarten worden dan onmiddellijk in het huis ingebouwd, tenzij anders vermeld op de kaart (vooral bij verbouwingskaarten het geval). Na 12 ronden worden de huizen geëvalueerd en gewaardeerd en wint de speler met de meeste punten.

De normale kamerkaarten worden op de bovenste 10 velden van je huis geplaatst en leveren je punten op afhankelijk van het aantal aangrenzende (horizontaal) kamerkaarten van dezelfde soort (bv. één slaapkamerkaart geeft 1 punt, 2 kaarten geven je 4 punten). Eens je het maximum aanliggende kamerkaarten hebt bereikt, is de kamer afgewerkt en mag er geen dezelfde kamer meer naast gelegd worden. De kelderkaarten dienen op de onderste twee vakken van je huis gelegd te worden. Deze kaarten zijn makkelijk te herkennen aan de donkere rand en het feit dat hun symbolenbalk bovenaan de kaart staat. Een kamer kan enkel gebouwd worden op een plaats die reeds ondersteund wordt door een andere kaart (of de afgebeelde muur op je bord). De unieke luxekamers zijn kamers die op zichzelf scoren en eventueel nog een eigenschap met zich meebrengen.
De dakkaarten maken deel uit van een set-collecting-principe. Als je een dakkaart wint, leg je deze gedekt voor je neer op je speelbord. Pas op het einde van het spel worden ze bekeken en gescoord (zie onder). De inrichtingskaarten brengen je de overeenkomstige inrichtingstegels op. Je plaatst deze tegels op de aangegeven kamer (indien je dit niet hebt, leg je de tegel en kaart gewoon af). De kamer geldt op dit moment ook als afgewerkt (zie boven). Tenslotte bevat het spel ook een aantal gereedschapskaarten en klusserskaarten die allen een specifieke eigenschap hebben die netjes in de spelregels en op de kaart staan uitgelegd (dus hier ga ik niet te diep op in). Deze laatste kaarten zorgen er voor dat je tegen de standaardregels kan gaan zondigen. Als je een kaart neemt die je niet onmiddellijk correct kan aanleggen, wordt deze omgedraaid en als lege kamer in je huis gelegd. (zie afbeelding onder, bovenste rij helemaal rechts)


(kaarten uit de originele Engelse versie van Rebel)

Je krijgt op het einde van het spel punten voor :
- je kamers (zoals reeds aangegeven hierboven), lege kamers leveren niets op
- de inrichtingstegels die je plaatste (staat ook op de tegels aangegeven)
- de functionaliteit van het huis (zijnde 3 punten voor een huis met een badkamer op beide verdiepingen en 3 punten voor een huis met een badkamer, slaapkamer en keuken)
- punten voor het dak (zijnde 8 punten voor 4 dakkaarten van dezelfde kleur, 3 punten voor een compleet dak (4 kaarten met verschillende kleur) en extra punten voor dakkaarten met een raam; extra dakkaarten na de vierde kaart en incomplete daken leveren niets op)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wordt er gezocht naar kinderen die zichtbaar zijn op de kaarten en wint de speler die het meeste kinderen heeft. (goed zoeken!)

Variant 2-3 spelers : voor aanvang van elke ronde bepaalt de startspeler één kolom kaarten die uit het spel verwijderd worden.

Titel : Droomhuis
Auteur : Klemens Kalicki
Uitgeverij : Chronicle games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 7+

29-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
28-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mea culpa (Zoch verlag)


In Mea culpa zijn de spelers rijke handelslui die hun plaatsje in de hemel proberen te verdienen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hun rijkdom is niet altijd te wijten aan eerlijkheid en goedheid. Zondigen is hen niet vreemd en de aflaten die aangeboden worden, zijn letterlijk en figuurlijk een godsgeschenk. Welke speler verdient er zijn hemel ... of komt er het dichtste bij?

De doos bevat prachtig vormgegeven materiaal, dit is misschien wel het spel dat het meest over-geproduceerd is uit de volledige Essenreeks. Je vindt een speelbord, 3 houten kathedralen (bestaande uit 2 delen), 4 karaktertegels, 3 pausstenen, 4 bouwvakkers, 1 pausdobbelsteen, 1 stoffen zakje, 35 goederenstenen, 6 licht grijze aflaatstenen, 1 "suite 5"-kaart, 24 kaarten "huis van plezier", 51 aflaten (in 4 kleuren), 4 spelerspionnen, 4 kerfstokken (in de spelerskleuren), 4 spelersschermen, 28 zondestenen (7 per speler), 4 schatkisten (om offers te brengen) en 65 goudstukken.


Het spel verloopt over diverse ronden. Elke ronde bestaat op zich uit vier fasen :
1) voorbereiden van een ronde :
- trek 7 goederenstenen uit de zak en plaats ze op de markten op het speelbord
- leg de karaktertegels op de daarvoor voorziene plaats op het speelbord, de pausdobbelsteen leg je op de paus en je plaatst 1 bouwvakker op de keizerkaart
- leg een gele aflaat op suite 6, leg de suite 5-kaart open, leg vier nieuwe "huis-van-plezier"-kaarten open op de eerste vier vakken (leg kaarten die er nog liggen af)

2) kies een karakter en voer de hoofdactie uit
De spelers maken gelijktijdig een bod. Dit bod bestaat uit je kerfstof en het bijpassen van goudstukken. Tel de waarde van je kerfstof (vrij te kiezen tussen 1 en 6) bij je goudmunten op. De speler met de hoogst geboden waarde kiest als eerste een karakter en voert de hoofdactie uit. De andere spelers kiezen daarna in volgorde één van de resterende karakters en voeren de hoofdactie uit. De speler die het meeste punten bood op z'n kerfstok houdt het geld, de andere spelers leggen hun goudmunten af.
De hoofdacties :
- paus : verplaats een paussteen naar een aangrenzend veld op één van de zondevelden
- keizer : zet de bouwvakker bij één van de kathedralen en bouw onmiddellijk één deel van de kathedraal. Is ze afgebouwd wordt er onmiddellijk gedoneerd en gescoord (zie later)
- handelaar : heeft geen hoofdactie
- zondaar : leg 2 zondestenen op de zondevelden en bezoek het "huis-van-plezier"

3) voer twee acties uit :
De spelers voeren in speelvolgorde (paus, keizer, handelaar, zondaar) hun acties uit. Nadat elke speler een actie gedaan heeft, begint er een nieuwe ronde van acties. Dit gaat zo door tot alle goederenstenen van de markten verdwenen zijn. In je beurt mag je passen of één van de volgende acties uitvoeren :
- Koop één goed Of één aflaat : een aflaatgoed kost 4 goudstukken, ruil het blokje voor een groene of rode aflaatbrief. Leg de brief achter je zichtscherm en stop het blokje terug in de stoffen zak. Indien er geen aflaatgoederen liggen, kan je geen aflaten aanschaffen. Betaal de kostprijs van een goed en neem het blokje van de markt achter je scherm. Indien de kleur die je aanschaft meer dan één blokje bevat, mag je in één koopactie twee blokjes aanschaffen voor de prijs van één. Nadien moet je wel een zondesteen op een zondeveld leggen.
- Verkoop één goed : verkoop één van je blokjes van achter je scherm en neem de waarde van de verkoopsprijs uit de bank. Het blokje gaat terug in de stoffen zak. Een aflaat kan niet verkocht worden.
- Doneer : toon de andere spelers of je één blokje of één goudstuk doneert. Steek het in één van beide vakken (je moet de tegenspelers niet laten zien welk vak) van je schatkist en sluit de kist. Donaties mogen niet meer uit de schatkist gehaald worden. De speler met de keizerstegel mag twee donaties maken.
- Bezoek het "huis-van-plezier" : voer de actie uit die op de kaart staat aangegeven. De kostprijs en de gevolgen hangen af van je keuze van kamer. De kamers 1 tot en met 4 betaal je met extra punten op je kerfstok, daarna voer je de actie van de kaart uit en leg je de kaart op de aflegstapel. In kamer 5 plaats je één zondesteen op het zondeveld, draai je kaart 5 naar de rugzijde, kies je één actie uit kamers 1 tot en met 4 (zonder je kerfstok aan te passen) en leg je deze laatste kaart af. In kamer 6 moet je één zondesteen afleggen op een zondeveld, je kerfstok 2 plaatsen hoger zetten en dan de gele aflaatbrief achter je scherm leggen. De zondaar moet in het "huis-van-plezier" z'n kerfstok nooit hoger draaien. De paus moet incognito naar het "huis-van-plezier", dus kondigt niet aan welke kamer hij bezoekt. De andere spelers proberen hem te onderscheppen. De paus legt de dobbelsteen op de waarde van de kamer die hij wenst te bezoeken. Indien de paus onderschept wordt, moet hij één stap richting hel zetten. Indien hij niet onderschept wordt, moet hij z'n kerfstok niet hoger zetten of zondestenen gebruiken.

4) pas scores aan : vergelijk de waardes van de kerfstokken van de spelers en zoek het verschil tussen de hoogste en laagste waarde. De speler met de hoogste waarde verplaatst z'n pion zoveel stappen richting hel als dit verschil. Bij gelijkstand beweegt de pion die het verste van de hel verwijderd is. Tijdens het spel kan je enkel richting de hel bewegen. Aan het einde van het spel ga je jouw aflaten gebruiken om richting hemel te bewegen.



De zondevelden :
Indien alle pausstenen bij één zondeveld staan, worden de zondestenen in de twee andere velden (ver-) en beoordeeld. Voor elke zondesteen die je in één van beide zondevelden zonder pausstenen hebt, beweeg je één stap richting hel. De speler die de derde paussteen verzette en deze actie triggerde, laat z'n pion netjes staan en wordt gepardonneerd. De zondestenen worden van de beide velden afgehaald, die van het andere veld (met de pausstenen) blijven gewoon liggen. Indien een speler tijdens het spel een zondesteen moet inzetten, maar geen meer heeft, dan neemt hij alle stenen van één veld terug en plaatst de steen die hij moest plaatsen.

De kathedraal-bouwsites :
Indien er een tweede bouwvakker bij een kathedraal komt te staan, wordt één deel van de kathedraal gemaakt. De bouwvakkers worden terug afgelegd in de voorraad. Dit proces herhaalt zich dan nogmaals en dan is de kathedraal afgewerkt en volgt er een tussenevaluatie.

De tussenevaluatie :
De spelers openen hun schatkist (deel 1 bij de eerste evaluatie, deel 2 bij de tweede evaluatie). Vergelijk de offers met die bij de kathedraal staan die afgewerkt is. De speler die het meeste brood en win doneerde neemt als eerste een aflaat die ook wordt aangegeven. Daarna neemt de speler die het tweede meeste aanbood. Daarna nemen deze twee spelers alternerend nog eventuele aflaten (indien beschikbaar). De twee spelers die het meeste kledij en juwelen offerden, verdelen ook weer de aflaten die staan afgebeeld. Tenslotte worden ook de geofferde goudstukken vergeleken en aflaten verdeeld. Bij gelijke offers wint de speler wiens pion dichter bij de hel staat telkens. De offers worden afgelegd in de voorraad.

Einde en waardering :
Zo gauw de twee kathedraal is afgewerkt en geëvalueerd, worden de kerfstokken nog één keer vergeleken en worden de aflaten gescoord. Voor elke set van vier verschillende aflaten (vier kleuren) gaat een pion 8 stappen richting hemel. Elke resterende aflaat laat je één stap dichter richting hemel gaan. De speler wiens pion het dichtste bij de hemel komt, wint het spel.

Titel : Mea culpa
Auteurs : Rüdiger Kopf & Klaus Zoch
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

28-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Treasure lair
Treasure lair (AEG) :

+ een beetje chauvinisme is op z'n plaats, Belgisch product door AEG
+ het systeem met de actiekaarten werkt verduiveld leuk
+ het is een race naar de schatkisten, opbouwen en een goede doorstart, daar moet je naar werken
+ het artwork is fabuleus, ook het aantal illustratoren is dat (elke kaart is verschillend)
+ het is een erg toegankelijk spel
+ het blijft spannend voor de overwinning tot de laatste beurt
+ het is een doordacht spel waarbij de limiet aan geldkaarten en helden echt wel z'n functie hebben
+ als je op queeste gaat, is het soms echt een sprong in het diepe en spannend om te doen

- het uitleggen van de queesten blijft het moeilijkste aan dit spel, eens je dit doorhebt, zijn er geen geheimen meer
- enkele basisbegrippen moet je uit de spelregels halen (monster, encounter, location zijnde rode/blauwe/groene kaarten), dit had misschien wel vermeld kunnen worden op de kaarten zelf
- het is en blijft wel gewoon het koppelen van symbolen aan elkaar, ondanks het fantasy-thema

Conclusie : Treasure lair heeft me zeker weten te charmeren. Het speelt vlot, daagt je toch wat uit tot het maken van bepaalde (kleinere) keuzes. Vooral het systeem van de actiekaarten vind ik erg fijn, je kan op voorhand al een beetje beginnen uitzoeken en puzzelen wat je zou kunnen doen. Je kan ook niet alles gaan uittellen, soms moet je een sprong in het diepe wagen. Het is en blijft een race, er zullen schatkaarten voor je neus worden weggeplukt. Het spel speelt met alle spelersaantallen even goed. Om af te ronden zoals we begonnen zijn : een beetje chauvinisme is op z'n plaats. Dat 2 kleine Belgjes het schoppen tot in de hoofdzetel van AEG in Amerika om hun spel uit te geven is bewonderenswaardig. Qua samenwerking met deze firma verliep alles blijkbaar zeer professioneel en ook het eindproduct mag zeker gezien worden, een droom van een "kleine" spelauteur (en iets "grotere" co-vennoot). Ik raad iedereen zeker aan om het spel een keertje te proberen, ook al ben je niet zo'n fantasy-liefhebber en het spel te nemen waarvoor het ontworpen is, een spannende strijd en race naar de schatkaarten. Je gaat zeker een leuke tijd hebben en fijne combinaties op de tafel kunnen leggen.

28-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ulm
Ulm (Huch/Geronimo) :

+ erg fraaie rondeteller, de kathedraal die ronde na ronde verder opbouwt
+ er zijn diverse punten waar er gedifferentieerd kan worden en zodoende elk spel anders zal zijn (speciale eigenschappen, gebeurtenistegels, ...)
+ de spelregels zijn erg rechtlijnig en eenvoudig
+ de strijd is uitermate spannend, het komt op enkele punten aan
+ het is een traditionele, nauwe, solide euro, het is dit keer eens geen engine-builder die eens hij begint te rollen alles kapot dendert, je moet elke beurt gewoon proberen het beste eruit te halen

- de basisspelregels zijn erg makkelijk, maar eens je alle bonusacties doorhebt en de cohesie tussen al deze bonussen ben je toch even aan het neuzen in het tweede spelregelboekje
- je las het goed, 2de spelregelboekje, de spelregels zijn opgesplitst. Ik ben er nog steeds niet uit of dit nu positief is of niet. Het maakt de basis op zich erg duidelijk en eenvoudig, maar bij het lezen van het tweede boekje gaat er toch wat verloren.
- het spel op zich is een beetje retro, niet supervernieuwend, maar heeft vooral een stoffig gevoel (wat jammer is voor een nieuw spel)
- het thema blijft natuurlijk fraai, maar voor de veelspeler is het misschien wel welletjes geweest
- een spel waar je een heleboel geschiedenis in de spelregels bijkrijgt, lijkt misschien eerder een toeristische gids voor de stad en zulke spellen zijn meestal de moeite niet waard (deze wel trouwens!)

Conclusie :
Ulm is een zeer solide euro, een spel waar je zo mee weg bent. Het is wel even zoeken naar de cohesie tussen alle spelonderdelen en bonussen. De strijd is spannend en aan het eind zal alles op elkaar pakken voor de overwinning. Het verkrijgen van speelkaarten, die toch erg straf zijn, verloopt aanvankelijk wel redelijk stroef, het is niet eenvoudig om onmiddellijk zicht te krijgen op het hoe en waar in dit spel. Eens je een spelletje hebt gespeeld, valt er een groot struikelblok weg en wordt het toch nog een stuk beter en toegankelijker, maar je moet je natuurlijk door dat eerste potje werken (wat zeker geen straf is). Of Ulm nu ook daadwerkelijk overeind blijft in al dat nieuwe geweld is wel nog maar de vraag. Het is niet zo dat Ulm supervernieuwend is, het spelmechanisme dat gehanteerd wordt om de acties te bepalen is dat wel (in zekere zin) en duwt dit spel er dan ook tussenuit. Voor mij zeker voor herhaling vatbaar, maar ik had liever een ander thema gezien.

27-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Treasure lair (AEG)


We hadden de eer en het genoegen om de auteur van dit spel (Arno Maesen) bij ons op de spellenzolder te mogen ontvangen. We zullen voor hem ook een instructiefilmpje maken van z'n spel. Treasure lair is overigens een coöperatieve geworden tussen Arno, Frédéric Moyersoen (gekend van Saboteur) en de uitgeverij AEG. Wenst u meer achtergrondinfo omtrent de productie van dit spel verwijs ik dan ook graag door naar ons filmpje "interview met Arno".

Het spel bestaat uit 200 kaarten :
30 actiekaarten, 64 heldenkaarten, 4 startheldenkaarten, 90 uitdagingskaarten en 12 schatkaarten. Doel van het spel is om zo veel mogelijk schatten te verzamelen. Het speleinde wordt getriggerd als een speler z'n 7de/6de/5de schatkist heeft verzameld bij 2/3/4 spelers, de andere spelers krijgen dan nog één beurt en daarna wint de speler die het meeste schatkisten heeft verzameld op z'n schatkaarten.

Even een overzichtje van de kaarten :
- Actiekaarten : zijn onderverdeeld in 2 tekstblokken, een hoofdactie en de secundaire acties
- Uitdagingkaarten : tonen een monster (rood), ontmoeting (blauw) of locatie (groen) in de vorm van verschillende symbolen
- Heldenkaarten : tonen linksboven een kostprijs van 1 tot en met 3 en hebben allen een unieke eigenschap en/of combinatie van symbolen
- Schatkaarten : tonen 1 tot 3 schatkisten en linksboven een cijfer dat aangeeft hoeveel verschillende symbolen (uitdagingskaarten) op de kaart komen te liggen
- Startheldenkaarten : tonen 3 verschillende symbolen



De opstelling :
- schud de startheldkaarten en geef elke speler er één. De rogue moet er zeker inzitten want deze geeft de startspeler aan
- schud alle stapels kaarten apart en leg ze alvast klaar
- elke speler krijgt 3 goudstukken (achterkant van de uitdagingkaarten) en legt deze voor zich neer
- draai de drie bovenste heldenkaarten open en leg ze klaar als vitrine
- draai de drie bovenste actiekaarten open en leg ze klaar als vitrine
- draai de drie bovenste schatkaarten open en maak de queesten. Een queeste is een samenstelling van uitdagingen die de spelers dienen te overwinnen om de schatkaart te kunnen nemen. De schatkaart geeft aan (linksboven) hoeveel verschillende symbolen er in de queeste moeten vertegenwoordigd zijn. Leg eerst een uitdagingskaart gedekt op de schatkaart en daarna leg je net zoveel uitdagingskaarten open op de queeste tot minstens het aangegeven aantal diverse symbolen aanwezig is. Draai je een kaart open die exact hetzelfde is als een kaart die reeds in de queeste ligt, wordt deze afgelegd.

 Spelverloop :
Als je aan de beurt bent, kies je één van de drie openliggende actiekaarten. Als eerste voer je verplicht de bovenste hoofdactie uit door te doen wat er staat omschreven. Daarna voer je één van de drie mogelijke secundaire acties uit :
- neem 1 goudstuk : neem de bovenste uitdagingskaart en leg ze gedekt (als munt) voor je neer. Hou er rekening mee dat je op het einde van je beurt maximaal 5 goudstukken mag hebben
- koop één of meer helden uit de voorraad : betaal de kosten die staan aangegeven bij de held en leg de held open voor je neer. De gekochte held wordt onmiddellijk vervangen door een nieuwe van de trekstapel, die ook direct beschikbaar is. Je mag zoveel helden kopen als je budget toelaat.
- ga op queeste : duid één van de queesten aan en zet helden in om de gevaren (symbolen) op de uitdagingskaarten te overkomen. Elke kaart die je verslaat, komt als goudstuk dicht bij je te liggen. Je mag altijd een symbool counteren door 3 goudstukken te betalen (je moet dus de bewuste held niet inzetten als je niet wil. Let wel, je moet wel minstens één held inzetten om op queeste te mogen gaan). Zo gauw je bij de gedekte kaart komt, draai je deze open en tracht je ook deze weg te spelen. Indien je hierin slaagt, krijg je de schatkaart en leg je deze open voor je neer. Slaag je er niet in is je queeste mislukt en wordt deze afgebroken waar je bent geraakt. Gebeurt dit vroegtijdig (minder dan 2 uitdagingskaarten gecounterd), dan wordt de queeste terug opgebouwd zoals ze aanvankelijk was. Alle gebruikte helden worden afgelegd.

Einde van het spel :
Zo gauw een speler z'n 7de/6de/5de schatkistje verzamelt, eindigt het spel voor deze speler. De andere spelers krijgen nog één beurt om beter te doen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel worden de waarden van de schatkaarten (linksboven) opgeteld en wint de speler met het hoogste aantal. Is het dan nog gelijk, is er sprake van gelijkspel.

Titel : Treasure lair
Auteurs : Arno Maesen & Frédéric Moyersoen
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 14+

27-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
26-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ulm (Huch & friends)


De introductie van dit spel laat in de spelregels weinig ter verbeelding over : het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren door de diverse regio's van de stad Ulm te activeren. In een beurt voert een speler 3 acties uit en na 10 ronden eindigt het spel. Welgeteld 30 acties scheiden je dus van winst of verlies in dit spel.

Het spelmateriaal is talrijk en fraai te noemen. Een speelbord, een kathedraal, 12 torentegels (klok van het spel), 1 startspelerfiche, 50 actiefiches, 12 wapenschilden (in spelers kleuren), 52 zegels in de spelerskleuren, 4 boten, 33 kaarten, 12 stadswapenschilden, 8 afgevaardigdentegels, 26 geldstukken, 30 zwaluwfiches (teken van Ulm) en 2 (!) spelregelboekjes. In het ene boekje vind je een overzicht van het spelverloop, in het andere een verdiepende studie van de kaarten, afgevaardigden, diverse acties en een hoop achtergrondinformatie over Ulm. Ik ben er nog wel niet echt uit of ik dit nu goede tendens vind of niet.



Het hart van het spel bevindt zich in de actiefiches (zie foto boven). Er liggen er negen in een grid van 3x3 op het speelbord. De rest van de fiches zitten in de zak. In je beurt trek je één actiefiche uit de zak en schuif je deze in een rij of kolom van de grid, zodat je één andere fiche uit het kader duwt. Deze uitgeduwde fiche blijft aan de rand liggen en kan later worden opgepikt door de spelers. De actieve speler voert dan de 3 acties uit, afgebeeld op de drie fiches die in de rij of kolom liggen waarin de desbetreffende actiefiche is geschoven. Dit wil dus zeggen, de actie van de tegel die de speler erin schoof en de twee volgende in de rij of kolom (de actie van de uitgeduwde tegel wordt niet uitgevoerd!).

De mogelijke acties :
- grijze actiefiche : neem 1 geldstuk uit de voorraad
- witte actiefiche : neem de uitgeduwde actiefiches van één rij of kolom (dit zijn 1 tot 3 fiches, rondom de grid van 3x3)
- bruine actiefiche : koop een kaart van de stapel door 2 actiefiches uit je voorraad af te leggen (als dit 2 dezelfde fiches zijn, mag je de bovenste twee kaarten van de stapel bekijken en er één uitkiezen). OF je mag een extra handkaart spelen in deze ronde. (Standaard mag je er maar één uitspelen in je beurt)
- blauwe actiefiche : zet je boot één stap vooruit op het rivierspoor. Plaatsen die reeds bezet zijn worden oversprongen en tellen niet mee. Kom je op de laatste posities terecht, krijg je de afgebeelde bonus. Bovendien leveren deze plaatsen op het einde van het spel ook overwinningspunten op. Geraak je in de loop van het spel niet tot voorbij de afgebeelde brug scoor je zelfs minpunten aan het eind.
- oranje actiefiche : betaal 2 goudstukken aan de voorraad en plaats één van je fiches op één van de twee stadsdelen (boven of onder) waar je boot zich bevindt. Nadien ontvang je de bonus van de desbetreffende regio.

Indien je één van je acties niet kan uitvoeren, vervallen deze gewoon. Je mag je drie acties uitvoeren in de volgorde dat je zelf wil.
Kaarten kunnen verworven worden door de bruine actiefiches of door bepaalde privileges in stadsdelen. De kaarten kunnen voor twee doeleinden gebruikt worden. Ofwel leg je ze op de aflegstapel in je beurt en voer je de beschreven actie op de kaart uit OF je legt ze open voor je neer en scoort de afgebeelde punten op het einde van het spel. (max. 1 kaart spelen in je beurt) Kaarten die aan het einde van het spel nog op handen van de spelers zijn, leveren niets meer op.



Punten scoren kan op diverse manieren :
1) tijdens het spel :
- door het uitspelen van bepaalde actiekaarten scoor je punten
- zegels : de zegelactie van de Reichenauer Hof regio levert je punten op
- stadswapenschilden : elk verzameld schild geeft je onmiddellijk punten
- afgevaardigden : de stadswachttegel levert je punten op wanneer je een actiefiche op een correct manier in de 3x3 grid schuift

2) aan het einde van het spel :
- het aantal Ulm-zwaluwen die je voor je hebt liggen
- de positie van je boot op de rivier
- de openliggende actiekaarten voor je

De speler die in totaal de meeste punten scoort, wint het spel.

Titel : Ulm
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-75 min.
Leeftijd : 10+

26-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs