IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Glück auf the card game

Glück auf cardgame (Eggertspiele) :

 

+ erg tof worker-placement-gedeelte met de kaarten

+ het lijkt allemaal moeilijker dan het eigenlijk is, je bent er vlug mee weg en gaat er wel wat puzzelplezier aan beleven

+ het spel heeft een perfecte verhouding speelduur – diepgang – keuzestress

+ je bouwt zowel op korte als lange termijn aan je spel

+ de inlay is handig, het opruimen ook aangezien je dit al grotendeels tijdens het scoren van de punten doet

+ persoonlijk vind ik ‘m leuker dan z’n grote broer

 

-       in dit genre zijn er in deze periode zoveel spellen verschenen en jammerlijk genoeg voor Glück auf is hij niet de beste
-      
het verschil tussen de spelerskleuren zwart en blauw is niet altijd even duidelijk als de lichtinval niet echt goed is

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Venise

Venise (EGG games) :

 

+ eenvoudig om te spelen, moeilijk om te doorgronden

+ verschillende startopstellingen maken het telkens weer anders

+ artwork is erg fijntjes gedaan

 

-       de bruggen zijn tof gedaan, maar het is toch even wennen of je onder de brug loopt of erover
-      
het is wel redelijk repetitief wat je doet, je hebt niet zo erg veel keuzes
-      
op het juiste moment, de juiste kaart in handen krijgen kan het verschil maken in deze spannende race
-      
met twee werkt het op zich wel, maar het is toch eerder geschikt voor 4 spelers

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FTF - First to find (2D6.EE games)


Bij mijn weten is dit het eerste gezelschapsspel dat "geocaching" als thema draagt. Geocachen is de laatste tijd enorm populair en spreekt veel mensen aan omdat het gezond en spannend is. Wie gaat er niet graag op zoek naar een "schat". In dit spel dat bestaat uit 49 landschapskaartjes, 6 pionnen, 2 dobbelstenen en een cachemarker kan je op drie verschillende manieren caches gaan zoeken. De traditionele geochache, de multi-cache of de mysterieuze cache voor gevorderden). De speler die als eerste de caches weet te vinden wint het spel, maar als het te lang duurt kunnen ook alle spelers het spel verliezen.

Bij aanvang van het spel worden alle landschapstegels gedekt gemixt en in een grid van 7x7 in het midden van de tafel gelegd. De vier tegels met kruispunten worden telkens in het midden van de buitenste rijen en kolommen gelegd en gelden als startplaatsen voor de spelers. Elke spelers kiest vrij op welk startveld hij wil vertrekken. Beginnende met de startspeler en daarna kloksgewijs voeren de spelers om beurten hun actie uit. Een beurt bestaat uit een beweging en/of het ontdekken van een landschapstegel.
 


Er kunnen zich voor of na een beweging de volgende zaken voordoen :
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggend pad, mag je tot het einde van deze weg bewegen. Daarna mag je nog één beweging maken naar een aangrenzende, onbekende tegel door deze om te draaien en zoals gewenst aan z'n pad te leggen en z'n pion erop te plaatsen
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel naar een aangrenzende openliggende tegel zonder pad, kan je slechts één beweging doen en moet je op deze eindtegel stoppen
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel via een pad naar een onbekende tegel, wordt deze opengedraaid en gelegd naar keuze en de pion op deze eindtegel gelegd
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel zonder pad naar een onbekende tegel, wordt deze tegel gewoon opengedraaid (niet naar keuze) en de pion op deze eindtegel gelegd
- indien een speler z'n beweging begint van een onbekende tegel, wordt de tegel opengedraaid ipv dat je beweegt

Speciale tegels :
- als je een moeras omdraait, moet je de volgende beurt een beurt overslaan
- indien je een meer opendraait, moet je terug op de voorgaande tegel gaan staan en je volgende beurt overslaan
- als je een tegel vindt met de "N" of de "E" bepaal je zelf hoe je deze legt (de tweede tegel moet wel haaks op de eerste staan). Deze tegels geven aan in welke rij of kolom de cache verstopt zit

In de traditionele variant ga je op zoek naar de cache zo gauw de N of E eruit komt. Zet je pion op een nog-niet-ontdekte tegel en gooi met de dobbelsteen. Gooi je een 5 of 6 win je het spel. Vind je ondertussen ook de andere N/E-tegel, geldt enkel een 6 als zijnde een gevonden cache. Als alle tegels van de rij of kolom zijn opengedraaid, verliezen alle spelers onmiddellijk het spel.
Titel : FTF - First to find
Auteurs : Aigar & Inga Alaveer
Uitgeverij : 2D6.EE games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
06-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : World fair 1893

World fair 1893 (DLP games) :

 

+ prima introductie spel voor de beginnende veelspeler

+ toegankelijk, speelt vlot en is gewoon erg tof

+ combineert enkele leuke spelmechanismen zonder ze te diep door te drijven

+ je hebt het gevoel dat je zelf wel kan gaan combineren en goede keuzes maken

+ gate-way-game pur sang

+ de kaarten zijn mooi en herbergen nog wat extra achtergrondinfo die er voor de rest van het spel niet toe doen

 

-       drukfoutje in de eerste editie, maar dat wordt normaal gauw rechtgezet
-       misschien is het een beetje te beperkt om erg veel uit de kast te komen
-      
het thema is bij dit spel totaal overbodig, wel fijn dat men eens een keer iets anders heeft gezocht

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Snatch

Snatch (Freode games) :

 

+ de diertjes zijn op zich wel grappig getekend

+ het zit in dezelfde lijn als de andere Geode games en is zeker niet het slechtste

 

-       het is als stronten, maar dan met diertjes
-      
hun nut van de bedrukte fiches is me niet onmiddellijk duidelijk, overbodig lijkt me
-      
het is erg repetitief en duurt een tijdje vooraleer je vier dezelfde hebt
-      
je kan je ook gewoon focussen op het feit dat een andere speler wel vier dezelfde zal verzamelen, gewoon niet laatste zijn is de boodschap

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weltausstellung 1893 (DLP games)


In "Weltausstellung 1893" bezoek je de expo in Chicago, één van 's wereld grootste internationale exposities met successen op het vlak van wetenschap, technologie, cultuur en entertainment. In drie ronden en evenveel scorerondes trachten de spelers zo veel mogelijk geld (punten) te vergaren. Ze doen dit door fiches te verzamelen in de verschillende categorieën en door de meerderheid te hebben aan bezoeken in de diverse categorieën. De speler die aan het einde van het spel het meeste geld heeft, wint het spel.

In de doos vinden we één dubbelzijdig speelbord, 1 bovenstuk, 5 categorietegels, 40 bezienswaardighedenkaarten, 23 gezagsfigurenkaarten, 60 goedkeuringsfiches, 28 expo-tickets, 1 reuzenradgondel, 1 rondemarker, 88 arbeiders (in 4 kleuren), 37 medailles, 36 expo-munten (geld), 4 startbonuskaarten en 4 overzichtskaarten.
Plaats het speelbord en bijpassende bovenstuk afhankelijk van het aantal spelers in het midden van de tafel. Leg de categorietegels in een willekeurige volgorde rond dit speelbord. Leg de reuzenradgondel op het onderste gondeltje en plaats de rondemarker op de eerste ronde.
Elke speler neemt z'n 22 arbeiders en plaatst er alvast 1 op elke categorie. De kaarten worden allemaal gezamenlijk geschud en twee onder elk categoriebord gelegd (afh. aantal spelers worden enkele kaarten uit het spel genomen). De goedkeuringsfiches, geld en medailles worden als voorraad klaargelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef elke speler een bonuskaart met de klok mee. Elke speler plaatst bonusarbeiders op de categorieën zoals aangegeven op hun bonuskaart. De 2 overzichtskaarten die betrekking hebben op het aantal spelers worden naast het speelbord klaargelegd en geven een zicht op het scoreverloop.
 


Een spelersbeurt bestaat uit volgende stappen :
- leg één van je arbeiders in een categorie naar keuze
- neem de kaarten die bij deze categorie liggen en voer hun acties uit :
* bezienswaardigheden worden per soort voor de speler gelegd (hiervoor kan je goedkeuringsfiches verdienen tijdens het scoren)
* expo-tickets leveren punten op bij het scoren en zijn de klok van het spel. Voor elk expo-ticket zet je de reuzenradgondel één stapje vooruit op het reuzenrad
* gezagsfiguren leg je voor je neer en moet je tijdens je volgende beurt gebruiken (of afleggen). Deze figuren laten je toe om arbeiders bij te plaatsen of te verplaatsen
- vul drie kaarten van de trekstapel aan. Leg de eerste kaart in de categorie waar je kaarten nam en leg vervolgens met de klok mee één kaart in elke categorie. Elke categorie heeft wel een limiet aan kaarten (aangegeven op het bordje). Is een categorie vol dan sla je deze gewoon over en ga je naar de volgende categorie.

Zo gauw de reuzenradgondel terug onderaan het rad is, vervallen alle eventuele extra bewegingspunten van de gondel en volgt er een score :
- elk expo-ticket levert je 1 munt op en de speler(s) met de meerderheid aan expo-tickets krijgt 2 munten extra.
- de vijf categorieën worden één voor één gescoord, de speler met de meerderheid aan blokjes krijgt de gouden medaille, de tweede nog een zilveren medaille. Naast de medailles mag je een aantal bezienswaardighedenkaarten goedkeuren. Hiervoor leg je de kaarten van deze categorie af en krijg je het overeenkomstige fiche. Bij gelijkspel hangt het af van het aantal spelers of er al dan niet prijzen worden uitgedeeld en bezienswaardigheden goedgekeurd worden (zie ook scoreoverzichten afh. aantal spelers).
- roep arbeiders terug, voor elk paar in een gebied moet je er één verwijderen
- verplaats de rondemarker tenslotte naar de volgende ronde

Na drie scorefases eindigt het spel met een slotwaardering :
- elke geldmunt is punten waard gelijk aan z'n waarde
- elke medaille is punten waard gelijk aan z'n waarde
- reik punten uit voor de verzamelde fiches, setjes verschillende fiches leveren 1/3/6/10/15 punten op voor 1/2/3/4/5 unieke fiches

De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Weltausstellung 1893
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
05-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Port Royal - unterwegs

Port royal unterwegs (Pegasus spiele) :

 

+ de gestripte versie van z’n voorganger, waarbij de essentie behouden blijft

+ de perfecte instapper om op termijn met jongere spelers naar z’n grote broer te gaan

+ de speelduur van deze titel is aangenamer dan z’n voorganger

+ de eigenschappen van de karakters van deze versie houden weinig in, dus je bent er snel mee weg en moet geen eigenschappen gaan opzoeken in de spelregels

 

-       je zal snel naar z’n grote broer willen, want dit spel is te beperkt
-      
dit spel gaat erg snel, acht punten ben je zo, misschien had 10 ietsje interessanter geweest, zeker omdat deze veel sneller speelt dan z’n broer
-      
de eigenschappen van de karakters in dit spel zijn niet echt leuk

05-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kodama

Kodama (Capsicum) :

 

+ erg fraai spel, uniek

+ het spel speelt erg vlot, is niet supertactisch, maar toch enkele fijne keuzes te maken

+ de Kodama-kaarten duwen je echt in een bepaalde richting

+ het zen-gehalte straalt van dit spelletje

+ de eindscores liggen altijd erg close bij elkaar

 

-       jammer dat dit spel niet in het Nederlands verschijnt (tot nog toe)
-      
het scorebordje van de Franse versie is niet echt handig, dat is bij de Engelse versie al ietwat aangepast
-      
je bent afhankelijk van de Kodamakaarten die je krijgt en sommigen zijn iets makkelijker om punten mee te scoren dan anderen

05-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geister, geister, schatzsuchmeister! (Mattel)


Vandaag presenteren we u niet een spiksplinternieuw spel, maar eentje van twee jaar geleden dat we eindelijk op de kop konden tikken in Essen. Anderzijds is het morgen de verjaardag van ons groot idool, Sinterklaas en zetten we graag een kinderspel in de kijker dat in elke familiespellenkast thuishoort. Dit spel kreeg een nominatie voor Kinderspiel des Jahres 2014 ... en verdiend!

De spelers duiken met z'n allen in een spookhuis en trachten de 8 juwelen uit het huis te halen vooraleer er 6 kamers volledig behekst zijn. Winnen of verliezen? Je doet het alleszins samen. In de doos vind je prachtig materiaal : 1 speelbord, 4 schattenjagers, 19 kaarten, 24 spookfiguren, 5 behekst-markers, 1 bewegingsdobbelsteen, 2 vechtdobbelstenen en 8 juwelen.
Leg het speelbord in het midden van de tafel, zet de schattenjagers die deelnemen aan het spel alvast voor de deur. Schud alle kaarten (voor een basisspel worden enkele kaarten eruit gelaten) en leg ze op het speelbord. Zet een spookfiguur in de kamers C,F,I en L en plaats een juweel en elke kamer met een juweelsymbool. Zorg ervoor dat je de letters van de kamers niet afdekt zodat deze goed leesbaar zijn.



In je beurt doorloop je volgende stappen :
1) gooi de bewegingsdobbelsteen
2) indien de dobbelsteen een spookje toont (bij waarden 1-5) draai je de bovenste kaart van de stapel open en plaats je een spook in de aangegeven kamer. Er zitten ook kaarten bij die deuren sluiten of de trekstapel laten herschudden. Indien je een zes gooit, sla je deze stap volledig over.
3) verplaats je schattenjager het aangegeven aantal stappen. Een passage door een kamer telt als 1 stap, elk vakje in de gang ook. Velden in de gang kunnen slechts door één jager bezet worden, je mag elkaar wel passeren. In een kamer mogen wel meerdere jagers samen staan. Je mag ook verzaken aan het bewegen, maar stap 1 en desgevallend 2 moeten wel eerst uitgevoerd worden.
4) indien je je beweging eindigt in een kamer met een juweel kan je dit oppikken en in je rugzak stoppen. Je kan slechts één juweel dragen en je moet het eerst buiten de deur gaan afleggen vooraleer je een nieuw kan gaan oppikken. In het basisspel maakt de waarde van het juweel niet uit. In de gevorderden variant moet je de juwelen in oplopende volgorde naar buiten sleuren. Als je in het laatste geval in een kamer met een juweel komt, draai je de fiche om zodat je de waarde kan zien. Je beslist nadien zelf of je het juweel al dan niet al oppikt.
5) indien je met een juweel in je rugzak tot uit het huis kan bewegen, leg je het juweel buiten aan de deur. Je beweging eindigt onmiddellijk.
6) indien je je beurt eindigt in een kamer met een spookfiguur kan je ertegen vechten. Je gooit één vechtdobbelsteen. Toont deze het spookfiguur met een kruis over, dan mag je één figuur verwijderen. Sta je toevallig met twee jagers in de kamer mag je zelfs met twee dobbelstenen gooien. Je kan echter maar max. 1 figuur uit de kamer verwijderen, ook al gooi je twee spoken met een kruis door.

Behekste kamers :
Als er een derde spookfiguur in een kamer zou moeten verschijnen, worden de spookfiguren uit de kamer gehaald en een behekst-marker in de plaats gelegd (rode spoken). Als je een spook zou moeten plaatsen in een kamer die reeds behekst is, dan schuift het spook door naar de volgende kamer in alfabetische volgorde. Als je in een behekste kamer bent en je draagt een juweel mag je de kamer niet verlaten tot de beheksing verwijderd is. Je kan een beheksing enkel met meer dan één jager bekampen. Je gooit met de twee vechtdobbelstenen en mag de beheksing verwijderen als je een rood symbool gooit.

Je wint het spel als je alle juwelen uit het huis hebt kunnen halen (in volgorde in het gevorderden spel).
Je verliest het spel als er zes kamers behekst zijn, dus als de zes rode spoken op het speelbord staan. In het gevorderden spel verlies je ook het spel als elke schattenjager in een aparte kamer is die behekst is en ze een juweel dragen. Ze mogen dan niet meer uit de kamer en je moet met twee in een behekste kamer staan om de beheksing op te heffen en dit is niet meer mogelijk.

Titel : Geister, geister, schatzsuchmeister!
Auteur : Brian Yu
Uitgeverij : Mattel
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

05-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
04-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Key to the city - London

Key to the city – London (Quined) :

 

+ dit is een Keyflower met minder toeters en bellen, meer gestroomlijnd

+ je speelt meer op je eigen wijk en zoekt combo’s die in dit spel relatief makkelijk te verwezenlijken zijn

+ de scores liggen erg dicht bij elkaar, ondanks het feit dat elke speler z’n eigen weg gaat

+ de tegels zijn fraai vormgegeven en het spel toont echt wel op tafel

+ weer een fantastische titel in de Key-reeks, het lijkt niet op te houden

+ het is een perfecte instapper om naar Keyflower te geraken, bovendien ben je als Keyflower-speler met dit spel onmiddellijk weg

 

-       je hebt naar mijn gevoel iets minder interactie dan bij Keyflower
-      
je speelt meer op je eigen wijk
-      
je hebt een grote tafel nodig om alles bij aanvang uit te leggen
-      
het verschuiven van de verbindingen bij een opwaardering van een tegel is soms een beetje prulwerk, maar mij stoorde het niet

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Geister, geister, schatzsuchmeister

Geister, geister, schatzsuchmeister (Mattel) :

 

+ erg fraai tactiel materiaal, nodigt uit om te spelen

+ het is een uitdagend spel om te winnen in de gevorderden variant, en haalbaar in de basis(kinder)stand

+ ideaal om met het ganse gezin te spelen

+ de stappen zijn zo eenvoudig dat je onmiddellijk mee bent met het spel

+ ik ben normaal geen fan van het “ganzendbord” principe, gooien en stappen, maar hier werkt het wonderwel

+ het spel nodigt uit tot communicatie met je medespelers

+ er is een nodige dosis geluk nodig om dit spel te overleven, maar het stoort totaal niet

+ het artwork is van Piêro, do we need to say more

+ een uitbreiding met nog wat extra kaartjes met diverse mogelijkheden kan perfect, dan kom je dicht bij Pandemie, zeker als je de schattenzoekers dan ook nog persoonlijke eigenschappen geeft

 

-       de spookjes zijn superschattig en mooi, maar vallen nogal makkelijk om (kan hinderlijk zijn als je er niet tegenkan dat ze plat liggen op het bord)

 

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mi tierra - New Era (Aldebaran games)


Mi tierra was één van de spellen waar ik wel naar uit keek om op te pikken in Essen. De angst bekroop ons dan ook toen men ons aan de stand vertelde dat alles uitverkocht was, ook al was ons exemplaar gereserveerd, een administratieve fout had ons de das omgedaan blijkbaar. Gelukkig had de auteur/verkoper/eigenaar uitgeverij z'n eigen exemplaar nog bij de hand en mochten we dit mee huiswaarts nemen. Mi tierra is de tweede versie van dit spel, men heeft bovendien nog enkele extraatjes aan het spel toegevoegd om het nog leuker en interessanter te maken. Je krijgt alleszins al héél wat mooi materiaal voor je geld : 1 speelbord, 3 speelhulpen, 6 spelersborden, 4 uitbreidingsmodules (30 kaarten), 48 marktkaarten, 14 gebeurteniskaarten, 32 industriële verbeteringstegels, 80 grondstofkaarten, 12 dieren-omheiningtegels, 23 zaden (appels, graan en druiven), 39 dieren (paarden, koeien, schapen en kippen), 10 watermarkers, 2 dobbelstenen, 6 volgordemarkers, 6 geldmarkers, 30 arbeiders en 1 rondemarker. Qua opstelling ga ik hier niets achterlaten, dat kan je allemaal netjes volgen in de spelregels.  



Het spel loopt over 7 ronden, die elk bestaan uit drie fasen :
1) Onderhoud :
Vanaf ronde 2 moet er telkens wat worden klaargelegd voor de volgende ronde :
- de rondemarker wordt een plaatsje verzet (zo gauw je in ronde 5 komt, worden de A-markten en industriële verbeteringstegels verwijderd en komen de B-tegels in het spel)
- leg een gebeurteniskaart open, in de eerste 4 ronden wordt het bovenste effect uitgevoerd, vanaf ronde 5 de onderste. Dit effect blijft gedurende de ganse ronde van kracht.
- bepaal de speelvolgorde naar gelang het geld dat de spelers bezitten. De armste speler wordt de startspeler, de tweede komt op de tweede plaats, enz.
- verwijder alle marktkaarten uit de onderste rij, leg alle kaarten met een pijlsymbool op de onderst rij, leg nieuwe markten op de bovenste rij zodat je er 4 (6) hebt bij 4 (5/6) spelers
- verwijder alle resterende industriële verbeteringstegels en leg er vier nieuwe

2) Arbeiders plaatsen :
Dit spel is pure worker-placement. Om beurten, in speelvolgorde, plaatsen de spelers één van hun arbeiders op een vrije actieplaats (aangegeven door een karrenwiel) op het speelbord of hun persoonlijke spelersbord. Enkel bij de industriële verbeteringstegels moeten ze kiezen tussen welke tegels ze hun arbeider zetten (zo grenzen ze aan 2 of 4 tegels in het midden). Je mag een actie meerdere keren bezetten als er nog karrenwielen vrij zijn. Op de meeste actieplaatsen plaats je de arbeiders gewoon van links naar rechts, maar op sommige plaatsen kan je kiezen (aangezien ze verschillende effecten hebben). Op je eigen spelersbord (boerderij) kan je een arbeider tussen twee velden zetten om goederen te produceren. Zijn deze van hetzelfde type produceer je twee goederen, zijn het verschillende types, dan kies je één van beiden.

3) Arbeiders activeren :
De arbeiders worden allen in volgorde afgehandeld. Meestal kan er simultaan gespeeld worden per actieplaats. Je doorloopt eerst het speelbord vertrekkende van het platteland, langs de rivier (van boven naar beneden), dan de stad (volg de weg van boven naar beneden), dan de spelersborden en tenslotte de markten en rodeo (enkel in rondes 2,5 en7).



De actieplaatsen :
1) Bos : neem een omheining en plaats ze op je spelersbord. Elke omheining biedt plaats aan drie dezelfde dieren. Je mag ze over je paardenstallen plaatsen, maar dan zijn deze niet meer beschikbaar.
2) Schuur : neem een appel, graan of druif en plant deze onmiddellijk op één van je velden op je spelersbord.
3) Koeienwei : gooi met de zwarte dobbelsteen en win 1 koe (bij 1,2 of 3) of 2 koeien (bij 4). Plaats de koeien in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
4) Schapenwei : gooi met de witte dobbelsteen en win 1 schaap (bij 1,2,3) of 2 schapen (bij 4,5) of 3 schapen (bij 6). Plaats de schapen in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
5) Plaza : schaf je extra arbeider aan. Betaal de kosten, die gelijk zijn aan 2 x het aantal arbeiders dat er nog staat. Zijn er meerdere spelers die deze actie kiezen, betalen ze evenveel. (geen specifieke volgorde nodig)
6) Kippenren : gooi met de witte dobbelsteen en win 1 kip (bij 1,2,3) of 2 kippen (bij 4,5) of 3 kippen (bij 6). Plaats de kippen in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
7) Watertoren : gooi de zwarte dobbelsteen en ontvang 1 water (bij 1,2,3) of 2 water (bij 4). Leg deze druppels tussen twee plantages op je spelersbord om ze te bevloeien of leg ze op een paardenstalling (indien er nog geen druppel ligt). Wanneer de laatste druppel wordt weggenomen (droogte) moeten alle spelers één druppel terugleggen (tenzij je slechts 1 of 0 druppels hebt, ook de druppel die je net nam, moet je niet terugleggen, deze wordt pas na de droogte op je spelersbord gelegd).
8) Industriële verbeteringen : in speelvolgorde mogen de spelers om beurten een tegel aanschaffen. De kosten zijn gelijk aan het aantal tegels dat je arbeider raakt. Het kan gebeuren dat je geen tegel meer kan of wil kopen, dan neem je gewoon je arbeider terug. Indien je twee arbeiders plaatste, moet je voor je 2de arbeider wachten tot alle andere spelers hun eerste hebben afgehandeld. Leg de verbeteringstegel op één van de drie plaatsen op je spelersbord. Je mag nog een volgende kopen, maar dan dek je een tegel af, zodat de eigenschap niet meer geldt.
9) Klokkentoren : kijk naar de bovenste vier marktkaarten (en leg ze in een gekozen volgorde terug op de stapel) OF neem een paard en plaats deze onmiddellijk in één van je vrije paardenstallen (slechts één paard in een stal).
10) Kleine fabriek - planten : betaal 5 geld en zet 2 soorten planten om in niveau 2 goederen. Zo krijg je voor elke 3 druiven 1 wijn en voor elke 3 graan 1 bloemzak. De gebruikte druiven en graan worden afgelegd.
11) Kleine fabriek - dieren : betaal 5 geld en zet 3 soorten dieren om in niveau 2 goederen. Zo krijg je voor elke 2 koeien 1 melk, voor elke 3 schapen 1 wol en voor elke 3 kippen 1 ei. De gebruikte dieren worden NIET afgelegd, je moet ze gewoon ter beschikking hebben.
12 en 13) Grote fabrieken : zet de niveau 2 goederen om in niveau 3 goederen en 35 extra geld, zoals aangegeven op het speelbord.
14) Boerderij (eigen spelersbord) : arbeiders die naast een veld staan leveren de goederen op die eraan grenzen (2 indien identiek, 1 naar keuze uit beide indien verschillend). Industriële verbetering kunnen geactiveerd worden in een volgorde naar keuze in deze fase. De B-tegels gelden enkel aan het einde van het spel. Indien je een paard in je stal hebt, kan je het gaan trainen door een appel af te leggen. Je kan je paard ook 2 niveaus laten stijgen, maar dan geef je nog een appel en een water extra af.
15) Plattelandsmarkt : ruil de aangegeven goederen om in geld. Afhankelijk van de plaats van je arbeider kan je 1 of 2 markten activeren. Je kan ook voor de zwarte markt opteren, je (ver)koopt dan 1/2/3 goederen van dezelfde soort, voor de prijs aangegeven op het speelbord.
16) Stadsmarkt : verkoop de aangegeven goederen en ontvang het geld afgebeeld op de markt. Nadien verdwijnt de marktkaart en leg je deze bij je. De markten worden pas in fase 1 terug aangevuld. Wie eerst komt, eerst maalt!
17) Rodeo : enkel in ronde 2,5 en 7. Iedereen mag eraan deelnemen, er zijn geen karrenwielen waar je arbeiders moet inzetten. Diegene met het beste paard ontvang de eerste prijs (aangegeven geld), de andere spelers ontvangen evenzeer de geldprijs bij hun plaats. Bij gelijkstand worden de respectievelijke plaatsen opgeteld en gedeeld. Het winnende paard gaat terug in de voorraad, het tweede paard zakt naar niveau 1, de andere paarden zakken de helft van hun niveau (naar boven afgerond).

Na zeven lopende ronde worden volgende zaken nog bij je geld geteld :
- set van identieke goederen (niveau 3) : 0/4/9/15/22 geld voor 1/2/3/4/5 goederen
- set van verschillende goederen (niveau 3) : 0/10/25/50 geld voor 1/2/3/4 goederen
- geld voor de industriële verbeteringen B
- verkoop van goederen niveau 1 en 2 aan de zwarte markt gedeeld door 2 (afgerond naar boven)

De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste niveau 3 goederen, daarna naar de speler met het beste paard.

Titel : Mi tierra - New Era
Auteurs : Alberto Abudinen & Diego Benavente
Uitgeverij : Aldebaran games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 12+

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
03-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Papa Paolo

Papa Paolo (Quined) :

 

+ alle spelmechanismen haken erg mooi in elkaar

+ dit spel speelt vlot, bolt zoals het moet bollen, is voor mij het spel dat Food Chain Magnate had moeten zijn (qua leveringsdeel dan)

+ de houten speelstukken zijn erg fraai

+ de scores liggen belachelijk dicht bij elkaar, elke keuze blijkt achteraf belangrijk

+ dit is voorlopig één van de beste spellen die ik uit de nieuwe Essen-lading speelde

+ dit spel is van Belgische makelij, we mogen al eens chauvinistisch zijn

 

-       je gaat moeten stickeren, erg veel stickeren (leuk, maar voor iemand met dikke, onhandige vingers een frustratie)
-       het artwork is thematisch fraai, maar zorgt toch voor héél wat drukte op het bord, tegels, …
-       thematisch euvel waarbij je 2 geld moet betalen om pizza’s uit te leveren, rare situatie (maar speeltechnisch klopt het natuurlijk volledig)

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bubblee pop

Bubblee pop (Bankiiz) :

 

+ een digitaal spel naar een bordspel gebracht, dat gebeurt niet vaak

+ dit speelt erg natuurlijk en vlot

+ de speciale eigenschappen van de bubblees maken het spel voldoende anders dan de digitale versie

+ het artwork is cartoony leuk

+ de binnenkant van de doos is bedrukt met de eigenschappen van de bubblees = TOP

+ dit is echt zo’n 2-speler die vaak tussendoor op tafel zou kunnen komen, iedereen kent het principe van het spel, dus je bent er snel mee weg

+ je kan het spel moeilijker maken door extra zwarte bubblees toe te voegen

 

-       er is wel wat geluk gemoeid met het trekken van nieuwe bubblees

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kodama (Capsicum games)


In Kodama laten de spelers hun boom groeien. Door de takken netjes te laten aangroeien, zodat er ruimte is voor toekomstige groei, zullen ze punten scoren voor één van de Kodama's (ofte boomgeesten). De speler bepaalt zelf welke van z'n Kodama-handkaarten hij wil gebruiken en waar hij dus naartoe werkt. De speler die na drie seizoenen het meeste punten heeft, wint het spel. Je scoort enerzijds punten door takken aan je boom te laten groeien en symbolen op de takken in een doorlopende lijn te combineren en door het spelen van de Kodamakaarten.

In het doosje vinden we 65 tak-kaarten (elke kaart voorzien van een aantal symbolen), 20 Kodama-kaarten (elk met een eigenschap die punten oplevert als aan de voorwaarden is voldaan), 12 seizoenskaarten (4 lente, 4 zomer, 4 herfst) waarvan er slechts één van elke soort in het spel wordt gebruikt, 6 stamkaarten, 1 startspelermarker, 1 seizoensfiche, 1 scorebord en 6 spelersfiches.

Leg het scorebord in het midden van de tafel en de scoremarkers van de spelers op de nul. Elke speler krijgt een stamkaart en plaatst deze vlak voor zich op de rand van de tafel. De Kodama-kaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 4. De seizoenskaarten worden per soort geschud en van elk seizoen één kaart gedekt in het midden van de tafel gelegd. Resterende kaarten worden allemaal terug in de doos gestopt. De tak-kaarten worden geschud en er worden er drie opengelegd als vitrine De speler met het meeste groen in z'n kledij wordt de startspeler en krijgt de startspelerfiguur.



Kodama loopt dus over drie seizoenen, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
1) Seizoensfase : de bewakers van het bos zetten hun eigen voorwaarden neer.
Draai de seizoenskaart van het passende seizoen open en lees de tekst luidop voor. Gedurende gans dit seizoen wordt er aan deze voorwaarden gewerkt of moeten de spelers er zich aan houden. Vaak mag je zondigen tegen de standaardregels met deze kaarten. Na het seizoen wordt de kaart uit het spel genomen en de volgende seizoenskaart opengedraaid. Als alle kaarten zijn afgelegd, eindigt het spel.

2) Groeifase : spelers laten hun boom groeien in vier lopende ronden.
Om beurten, vertrekkende van de startspeler, voeren de spelers vier ronden na elkaar de volgende stappen uit :
- kies een tak-kaart uit de vitrine en leg deze aan je boom. De kaart mag niet over de tafelrand komen en mag slechts één andere kaart raken. Je mag geen symbolen afdekken door het leggen van een kaart en je mag niet meer dan 10 punten scoren (zie 2de stapje) door het leggen van een kaart. Zorg er ook voor dat je geen andere kaarten beweegt of per ongeluk verschuift.
- scoor punten voor de zopas gelegde kaart waarvan de symbolen overeenkomen met eerder gelegde kaarten richting stamkaart. Indien de lijn onderbroken wordt, tellen enkel de punten vertrekkende vanaf de zopas gelegde kaart. Je scoort niet voor vertakkingen.
- vul de vitrine terug aan door een nieuwe kaart van de tekstapel open te leggen.

3) Kodamafase : spelers kiezen één van hun Kodama-kaarten om ze te scoren volgens de voorwaarden op de kaart.
Elke speler kiest één van z'n Kodamakaarten en scoort volgens de voorwaarden die op de kaart staan. Daarna wordt de kaart afgelegd. Aan het einde van het spel zal elke speler één Kodamakaart overhouden die niet gescoord wordt.

De speler die na drie seizoenen het meeste punten heeft weten te verzamelen, wint het spel.

Titel : Kodama
Auteur : Daniel Solis
Uitgeverij : Capsicum games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10 min./speler
Leeftijd : 8+ 

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
02-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Jolly & Roger

Jolly & Roger (Abacusspiele) :

 

+ fraaie 2-speler die één eenvoudig mechanisme hanteert

+ af en toe krijg je lastige verdelingen voorgeschoteld

+ je houdt elkaar relatief netjes in evenwicht

+ het materiaal is erg netjes en het artwork bijzonder fraai


-      
als het echt tegenzit voor één van beide spelers, kan het verschil wel oplopen
-      
de speciale actiekaarten zijn oké, maar de Tortuga-kaart kan (als ze op het juiste moment komt) voor dodelijke gevolgen zorgen

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sea of clouds

Sea of clouds (Iello) :

 

+ wederom schitterend artwork van Iello

+ het keuze-systeem is doodsimpel, maar oh zo goed

+ de combinaties die je kan vormen met de kaartjes zijn soms wel grappig

+ vlotte gameplay, relatief kleine pestfactor (gezond)

 

-       de weinige tekst op de kaarten zorgt ervoor dat je het spel niet onmiddellijk met kleinere kinderen kan spelen, wat jammer is, want dit zou perfect mogelijk zijn
-      
aanvankelijk is het even wennen aan het systeem van kaarten bekijken, zeker als een stapeltje blijft liggen en je het voor de derde keer bekijkt, sla je jezelf wel voor het hoofd
-      
de uiteindelijke verschillen in punten kunnen wel wat oplopen

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edenia (BLAM!)


In Edenia is het gras letterlijker groener aan de overkant. Elke speler beheert een meute (3) schapen die van hun oorspronkelijke planeet Arridis naar Edenia willen omdat het gras daar groener, sappiger en lekkerder is. Onderweg sprokkelen ze klavertjes die gelden als currency in dit spel. Telkens je iets moet betalen, blijken de klavertjes erg kostbaar. Je kan dit spel overigens op drie manieren winnen, als race (diegene die eerst z'n 3 schapen op Edenia heeft), als wet van het universum (als je 42 punten hebt op een gegeven moment) of als prestige (voor de speler met de hoogste score als alle trifoliumfiches vergeven zijn die te rapen zijn op Edenia voor de arriverende schapen).

Het speelveld wordt klaargemaakt door met de vier puzzelstukken de rand te maken. In het midden van het speelveld leg je het zwarte gat. De andere tegels worden als trekstapel klaargelegd (de 3 starttegels bovenop de stapel). Op elke springveer op de puzzelstukken wordt een klavertje gelegd (9), afh. van het aantal spelers worden er trifoliumfiches op Edenia gelegd (6/5/4 fiches bij 4/3/2 spelers). De sabotagefiches, resterende klavertjes alsook de dobbelsteen worden terzijde klaargelegd. Elke speler z'n drie schapen op Arridis en de 3 vlaggen voor zich. De eerste en twee speler krijgen 2 klavertjes, de 3de en 4de speler krijgen 3 klavertjes om het spel aan te vatten.


Als je aan de beurt bent, kan je ervoor opteren om een schaap te bewegen OF je beurt over te slaan.
Als je je beurt overslaat, ontvang je één klavertje uit de voorraad (er is geen limiet voor het aantal klaver in je voorraad)
Als je ervoor opteert om te bewegen, neem je één van je schapen en kies je één van de mogelijke wegen waarover je schaap kan bewegen. Je beweegt het schaap tot het einde van deze route. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- kom je in een tunnel terecht, verander je van richting (zijn er meerdere mogelijkheden, mag je kiezen)
- kom je op een leeg veld trek je de bovenste tegel van de stapel, pas je deze aan en vervolg je je weg over het pad tot aan de volgende planeet of einde van de weg (je mag slechts één tegel exploreren tijdens je beurt)
- kom je bij een ander schaap terecht, mag je haasje-over spelen tegen betaling van één klavertje per schaap waarover je springt. Indien je niet kan of wil betalen blijf je achter het schaap staan
- kom je op Edenia terecht, neem je een Trifolium-fiche naar keuze (ze leveren punten op)
- kom je terug op Arridis terecht, moet je je beweging eindigen en je beurt beëindigen

De extra's die je onderweg kan tegenkomen :
1) Als je een planeet ontdekt onderweg, leg je er drie klavertjes op. Een schaap dat hierop eindigt, kan kiezen tussen 2 opties. Neem 1 van de klavertjes OF zet één van je vlaggen op de planeet. Staat er reeds een vlag dan wordt deze aan de desbetreffende speler teruggegeven. Een vlag telt voor 7 punten.
2) Indien er op een tegel een dwergplaneet staat, leg je er 2 artefactfiches op. Als een schaap langs de dwergplaneet passeert, heeft deze volgende opties. Je kan stoppen op de dwergplaneet en één van beide fiches nemen en gedekt voor je leggen (ze levert je punten op en een speciale actie, waarvan netjes een overzicht in de spelregels). Je kan er ook voor opteren om je weg gewoon verder te zetten OF je kan er stoppen en niets doen. Er kan slechts één schaap op een dwergplaneet staan.
3) Indien je schaap in het zwarte gat terechtkomt, gooi je met de dobbelsteen en vervolg je je weg in die richting.
4) Kom je op een relay-station aan de rand van het speelbord, neem je het klavertje (indien nog voorradig) en bots je terug naar de kant waarvan je kwam
5) Als je op een teleporteerveld terechtkomt, eindigt je beurt. In je volgende beurt kan je onmiddellijk naar een ander teleporteerveld. Is dit van dezelfde kleur is de verplaatsing gratis. Indien een andere kleur kost het je een klavertje. Het veld waar je terechtkomt, wordt afgedekt met een sabotagefiche. Dit teleporteerveld kan niet als aankomstveld gebruikt worden. Als er een schaap zelf opkomt, verwijder je de fiche en kan je het terug gebruiken. Na het teleporteren zet je je weg verder. 

Zo gauw er aan één van de drie eindvoorwaarden voldaan is, eindigt het spel en wordt de winnaar bekend gemaakt :
1) de eerste speler die z'n 3 schapen in Edenia krijgt, wint onmiddellijk
2) de eerste speler die 42 punten scoort (vlaggen, artefactfiches, trifoliumfiches, klavertje = waarde 1) wint onmiddellijk
3) wanneer alle trifoliumfiches van Edenia zijn weggehaald, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten

Titel : Edenia
Auteur : Matthieu Lanvin
Uitgeverij : BLAM!
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
01-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Behind the throne

Behind the throne (Ares games) :

 

+ hanteert het push-your-luck-principe van Port royal, maar door de speciale eigenschappen ga je niet vaak jezelf “kapot” draaien

+ de speciale eigenschappen maken het wel leuk

+ de slotscore wordt niet bepaald door het aantal kaarten dat je verzamelt, de scores liggen dus sowieso erg dicht bij elkaar, de laatste ronde kan beslissend zijn

+ je gaat elkaar pesten en backstabben

+ het speelt vlot weg (eens je de eigenschappen van de kaarten onder de knie hebt)

 

-       het is wel even wennen aan de eigenschappen
-      
het is een gedoe om een overzicht te houden van welke speler welke eigenschap al dan niet mag gebruiken, verandert constant

01-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kanagawa

Kanagawa (Iello) :

 

+ erg fraai vormgegeven spel

+ het speelt vlot, maar in je eerste sessie moet je toch heel wat in het oog houden

+ net zoals Tokaido straalt de Feng Shui van dit spel af

+ het past vlekkeloos binnen de filosofie die Iello hanteert

 

-       de diploma’s moet je erg goed in het oog houden en eigenlijk goed kennen
-      
de categorieën op de kaarten zouden ook symbolisch aangegeven mogen worden

01-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs