IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Key to the city - London

Key to the city – London (Quined) :

 

+ dit is een Keyflower met minder toeters en bellen, meer gestroomlijnd

+ je speelt meer op je eigen wijk en zoekt combo’s die in dit spel relatief makkelijk te verwezenlijken zijn

+ de scores liggen erg dicht bij elkaar, ondanks het feit dat elke speler z’n eigen weg gaat

+ de tegels zijn fraai vormgegeven en het spel toont echt wel op tafel

+ weer een fantastische titel in de Key-reeks, het lijkt niet op te houden

+ het is een perfecte instapper om naar Keyflower te geraken, bovendien ben je als Keyflower-speler met dit spel onmiddellijk weg

 

-       je hebt naar mijn gevoel iets minder interactie dan bij Keyflower
-      
je speelt meer op je eigen wijk
-      
je hebt een grote tafel nodig om alles bij aanvang uit te leggen
-      
het verschuiven van de verbindingen bij een opwaardering van een tegel is soms een beetje prulwerk, maar mij stoorde het niet

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Geister, geister, schatzsuchmeister

Geister, geister, schatzsuchmeister (Mattel) :

 

+ erg fraai tactiel materiaal, nodigt uit om te spelen

+ het is een uitdagend spel om te winnen in de gevorderden variant, en haalbaar in de basis(kinder)stand

+ ideaal om met het ganse gezin te spelen

+ de stappen zijn zo eenvoudig dat je onmiddellijk mee bent met het spel

+ ik ben normaal geen fan van het “ganzendbord” principe, gooien en stappen, maar hier werkt het wonderwel

+ het spel nodigt uit tot communicatie met je medespelers

+ er is een nodige dosis geluk nodig om dit spel te overleven, maar het stoort totaal niet

+ het artwork is van Piêro, do we need to say more

+ een uitbreiding met nog wat extra kaartjes met diverse mogelijkheden kan perfect, dan kom je dicht bij Pandemie, zeker als je de schattenzoekers dan ook nog persoonlijke eigenschappen geeft

 

-       de spookjes zijn superschattig en mooi, maar vallen nogal makkelijk om (kan hinderlijk zijn als je er niet tegenkan dat ze plat liggen op het bord)

 

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mi tierra - New Era (Aldebaran games)


Mi tierra was één van de spellen waar ik wel naar uit keek om op te pikken in Essen. De angst bekroop ons dan ook toen men ons aan de stand vertelde dat alles uitverkocht was, ook al was ons exemplaar gereserveerd, een administratieve fout had ons de das omgedaan blijkbaar. Gelukkig had de auteur/verkoper/eigenaar uitgeverij z'n eigen exemplaar nog bij de hand en mochten we dit mee huiswaarts nemen. Mi tierra is de tweede versie van dit spel, men heeft bovendien nog enkele extraatjes aan het spel toegevoegd om het nog leuker en interessanter te maken. Je krijgt alleszins al héél wat mooi materiaal voor je geld : 1 speelbord, 3 speelhulpen, 6 spelersborden, 4 uitbreidingsmodules (30 kaarten), 48 marktkaarten, 14 gebeurteniskaarten, 32 industriële verbeteringstegels, 80 grondstofkaarten, 12 dieren-omheiningtegels, 23 zaden (appels, graan en druiven), 39 dieren (paarden, koeien, schapen en kippen), 10 watermarkers, 2 dobbelstenen, 6 volgordemarkers, 6 geldmarkers, 30 arbeiders en 1 rondemarker. Qua opstelling ga ik hier niets achterlaten, dat kan je allemaal netjes volgen in de spelregels.  



Het spel loopt over 7 ronden, die elk bestaan uit drie fasen :
1) Onderhoud :
Vanaf ronde 2 moet er telkens wat worden klaargelegd voor de volgende ronde :
- de rondemarker wordt een plaatsje verzet (zo gauw je in ronde 5 komt, worden de A-markten en industriële verbeteringstegels verwijderd en komen de B-tegels in het spel)
- leg een gebeurteniskaart open, in de eerste 4 ronden wordt het bovenste effect uitgevoerd, vanaf ronde 5 de onderste. Dit effect blijft gedurende de ganse ronde van kracht.
- bepaal de speelvolgorde naar gelang het geld dat de spelers bezitten. De armste speler wordt de startspeler, de tweede komt op de tweede plaats, enz.
- verwijder alle marktkaarten uit de onderste rij, leg alle kaarten met een pijlsymbool op de onderst rij, leg nieuwe markten op de bovenste rij zodat je er 4 (6) hebt bij 4 (5/6) spelers
- verwijder alle resterende industriële verbeteringstegels en leg er vier nieuwe

2) Arbeiders plaatsen :
Dit spel is pure worker-placement. Om beurten, in speelvolgorde, plaatsen de spelers één van hun arbeiders op een vrije actieplaats (aangegeven door een karrenwiel) op het speelbord of hun persoonlijke spelersbord. Enkel bij de industriële verbeteringstegels moeten ze kiezen tussen welke tegels ze hun arbeider zetten (zo grenzen ze aan 2 of 4 tegels in het midden). Je mag een actie meerdere keren bezetten als er nog karrenwielen vrij zijn. Op de meeste actieplaatsen plaats je de arbeiders gewoon van links naar rechts, maar op sommige plaatsen kan je kiezen (aangezien ze verschillende effecten hebben). Op je eigen spelersbord (boerderij) kan je een arbeider tussen twee velden zetten om goederen te produceren. Zijn deze van hetzelfde type produceer je twee goederen, zijn het verschillende types, dan kies je één van beiden.

3) Arbeiders activeren :
De arbeiders worden allen in volgorde afgehandeld. Meestal kan er simultaan gespeeld worden per actieplaats. Je doorloopt eerst het speelbord vertrekkende van het platteland, langs de rivier (van boven naar beneden), dan de stad (volg de weg van boven naar beneden), dan de spelersborden en tenslotte de markten en rodeo (enkel in rondes 2,5 en7).



De actieplaatsen :
1) Bos : neem een omheining en plaats ze op je spelersbord. Elke omheining biedt plaats aan drie dezelfde dieren. Je mag ze over je paardenstallen plaatsen, maar dan zijn deze niet meer beschikbaar.
2) Schuur : neem een appel, graan of druif en plant deze onmiddellijk op één van je velden op je spelersbord.
3) Koeienwei : gooi met de zwarte dobbelsteen en win 1 koe (bij 1,2 of 3) of 2 koeien (bij 4). Plaats de koeien in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
4) Schapenwei : gooi met de witte dobbelsteen en win 1 schaap (bij 1,2,3) of 2 schapen (bij 4,5) of 3 schapen (bij 6). Plaats de schapen in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
5) Plaza : schaf je extra arbeider aan. Betaal de kosten, die gelijk zijn aan 2 x het aantal arbeiders dat er nog staat. Zijn er meerdere spelers die deze actie kiezen, betalen ze evenveel. (geen specifieke volgorde nodig)
6) Kippenren : gooi met de witte dobbelsteen en win 1 kip (bij 1,2,3) of 2 kippen (bij 4,5) of 3 kippen (bij 6). Plaats de kippen in een omheining. Kan je ze niet op een plek onderbrengen, zet je ze om in vlees (kaartje).
7) Watertoren : gooi de zwarte dobbelsteen en ontvang 1 water (bij 1,2,3) of 2 water (bij 4). Leg deze druppels tussen twee plantages op je spelersbord om ze te bevloeien of leg ze op een paardenstalling (indien er nog geen druppel ligt). Wanneer de laatste druppel wordt weggenomen (droogte) moeten alle spelers één druppel terugleggen (tenzij je slechts 1 of 0 druppels hebt, ook de druppel die je net nam, moet je niet terugleggen, deze wordt pas na de droogte op je spelersbord gelegd).
8) Industriële verbeteringen : in speelvolgorde mogen de spelers om beurten een tegel aanschaffen. De kosten zijn gelijk aan het aantal tegels dat je arbeider raakt. Het kan gebeuren dat je geen tegel meer kan of wil kopen, dan neem je gewoon je arbeider terug. Indien je twee arbeiders plaatste, moet je voor je 2de arbeider wachten tot alle andere spelers hun eerste hebben afgehandeld. Leg de verbeteringstegel op één van de drie plaatsen op je spelersbord. Je mag nog een volgende kopen, maar dan dek je een tegel af, zodat de eigenschap niet meer geldt.
9) Klokkentoren : kijk naar de bovenste vier marktkaarten (en leg ze in een gekozen volgorde terug op de stapel) OF neem een paard en plaats deze onmiddellijk in één van je vrije paardenstallen (slechts één paard in een stal).
10) Kleine fabriek - planten : betaal 5 geld en zet 2 soorten planten om in niveau 2 goederen. Zo krijg je voor elke 3 druiven 1 wijn en voor elke 3 graan 1 bloemzak. De gebruikte druiven en graan worden afgelegd.
11) Kleine fabriek - dieren : betaal 5 geld en zet 3 soorten dieren om in niveau 2 goederen. Zo krijg je voor elke 2 koeien 1 melk, voor elke 3 schapen 1 wol en voor elke 3 kippen 1 ei. De gebruikte dieren worden NIET afgelegd, je moet ze gewoon ter beschikking hebben.
12 en 13) Grote fabrieken : zet de niveau 2 goederen om in niveau 3 goederen en 35 extra geld, zoals aangegeven op het speelbord.
14) Boerderij (eigen spelersbord) : arbeiders die naast een veld staan leveren de goederen op die eraan grenzen (2 indien identiek, 1 naar keuze uit beide indien verschillend). Industriële verbetering kunnen geactiveerd worden in een volgorde naar keuze in deze fase. De B-tegels gelden enkel aan het einde van het spel. Indien je een paard in je stal hebt, kan je het gaan trainen door een appel af te leggen. Je kan je paard ook 2 niveaus laten stijgen, maar dan geef je nog een appel en een water extra af.
15) Plattelandsmarkt : ruil de aangegeven goederen om in geld. Afhankelijk van de plaats van je arbeider kan je 1 of 2 markten activeren. Je kan ook voor de zwarte markt opteren, je (ver)koopt dan 1/2/3 goederen van dezelfde soort, voor de prijs aangegeven op het speelbord.
16) Stadsmarkt : verkoop de aangegeven goederen en ontvang het geld afgebeeld op de markt. Nadien verdwijnt de marktkaart en leg je deze bij je. De markten worden pas in fase 1 terug aangevuld. Wie eerst komt, eerst maalt!
17) Rodeo : enkel in ronde 2,5 en 7. Iedereen mag eraan deelnemen, er zijn geen karrenwielen waar je arbeiders moet inzetten. Diegene met het beste paard ontvang de eerste prijs (aangegeven geld), de andere spelers ontvangen evenzeer de geldprijs bij hun plaats. Bij gelijkstand worden de respectievelijke plaatsen opgeteld en gedeeld. Het winnende paard gaat terug in de voorraad, het tweede paard zakt naar niveau 1, de andere paarden zakken de helft van hun niveau (naar boven afgerond).

Na zeven lopende ronde worden volgende zaken nog bij je geld geteld :
- set van identieke goederen (niveau 3) : 0/4/9/15/22 geld voor 1/2/3/4/5 goederen
- set van verschillende goederen (niveau 3) : 0/10/25/50 geld voor 1/2/3/4 goederen
- geld voor de industriële verbeteringen B
- verkoop van goederen niveau 1 en 2 aan de zwarte markt gedeeld door 2 (afgerond naar boven)

De speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste niveau 3 goederen, daarna naar de speler met het beste paard.

Titel : Mi tierra - New Era
Auteurs : Alberto Abudinen & Diego Benavente
Uitgeverij : Aldebaran games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 12+

04-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
03-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Papa Paolo

Papa Paolo (Quined) :

 

+ alle spelmechanismen haken erg mooi in elkaar

+ dit spel speelt vlot, bolt zoals het moet bollen, is voor mij het spel dat Food Chain Magnate had moeten zijn (qua leveringsdeel dan)

+ de houten speelstukken zijn erg fraai

+ de scores liggen belachelijk dicht bij elkaar, elke keuze blijkt achteraf belangrijk

+ dit is voorlopig één van de beste spellen die ik uit de nieuwe Essen-lading speelde

+ dit spel is van Belgische makelij, we mogen al eens chauvinistisch zijn

 

-       je gaat moeten stickeren, erg veel stickeren (leuk, maar voor iemand met dikke, onhandige vingers een frustratie)
-       het artwork is thematisch fraai, maar zorgt toch voor héél wat drukte op het bord, tegels, …
-       thematisch euvel waarbij je 2 geld moet betalen om pizza’s uit te leveren, rare situatie (maar speeltechnisch klopt het natuurlijk volledig)

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bubblee pop

Bubblee pop (Bankiiz) :

 

+ een digitaal spel naar een bordspel gebracht, dat gebeurt niet vaak

+ dit speelt erg natuurlijk en vlot

+ de speciale eigenschappen van de bubblees maken het spel voldoende anders dan de digitale versie

+ het artwork is cartoony leuk

+ de binnenkant van de doos is bedrukt met de eigenschappen van de bubblees = TOP

+ dit is echt zo’n 2-speler die vaak tussendoor op tafel zou kunnen komen, iedereen kent het principe van het spel, dus je bent er snel mee weg

+ je kan het spel moeilijker maken door extra zwarte bubblees toe te voegen

 

-       er is wel wat geluk gemoeid met het trekken van nieuwe bubblees

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kodama (Capsicum games)


In Kodama laten de spelers hun boom groeien. Door de takken netjes te laten aangroeien, zodat er ruimte is voor toekomstige groei, zullen ze punten scoren voor één van de Kodama's (ofte boomgeesten). De speler bepaalt zelf welke van z'n Kodama-handkaarten hij wil gebruiken en waar hij dus naartoe werkt. De speler die na drie seizoenen het meeste punten heeft, wint het spel. Je scoort enerzijds punten door takken aan je boom te laten groeien en symbolen op de takken in een doorlopende lijn te combineren en door het spelen van de Kodamakaarten.

In het doosje vinden we 65 tak-kaarten (elke kaart voorzien van een aantal symbolen), 20 Kodama-kaarten (elk met een eigenschap die punten oplevert als aan de voorwaarden is voldaan), 12 seizoenskaarten (4 lente, 4 zomer, 4 herfst) waarvan er slechts één van elke soort in het spel wordt gebruikt, 6 stamkaarten, 1 startspelermarker, 1 seizoensfiche, 1 scorebord en 6 spelersfiches.

Leg het scorebord in het midden van de tafel en de scoremarkers van de spelers op de nul. Elke speler krijgt een stamkaart en plaatst deze vlak voor zich op de rand van de tafel. De Kodama-kaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 4. De seizoenskaarten worden per soort geschud en van elk seizoen één kaart gedekt in het midden van de tafel gelegd. Resterende kaarten worden allemaal terug in de doos gestopt. De tak-kaarten worden geschud en er worden er drie opengelegd als vitrine De speler met het meeste groen in z'n kledij wordt de startspeler en krijgt de startspelerfiguur.



Kodama loopt dus over drie seizoenen, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
1) Seizoensfase : de bewakers van het bos zetten hun eigen voorwaarden neer.
Draai de seizoenskaart van het passende seizoen open en lees de tekst luidop voor. Gedurende gans dit seizoen wordt er aan deze voorwaarden gewerkt of moeten de spelers er zich aan houden. Vaak mag je zondigen tegen de standaardregels met deze kaarten. Na het seizoen wordt de kaart uit het spel genomen en de volgende seizoenskaart opengedraaid. Als alle kaarten zijn afgelegd, eindigt het spel.

2) Groeifase : spelers laten hun boom groeien in vier lopende ronden.
Om beurten, vertrekkende van de startspeler, voeren de spelers vier ronden na elkaar de volgende stappen uit :
- kies een tak-kaart uit de vitrine en leg deze aan je boom. De kaart mag niet over de tafelrand komen en mag slechts één andere kaart raken. Je mag geen symbolen afdekken door het leggen van een kaart en je mag niet meer dan 10 punten scoren (zie 2de stapje) door het leggen van een kaart. Zorg er ook voor dat je geen andere kaarten beweegt of per ongeluk verschuift.
- scoor punten voor de zopas gelegde kaart waarvan de symbolen overeenkomen met eerder gelegde kaarten richting stamkaart. Indien de lijn onderbroken wordt, tellen enkel de punten vertrekkende vanaf de zopas gelegde kaart. Je scoort niet voor vertakkingen.
- vul de vitrine terug aan door een nieuwe kaart van de tekstapel open te leggen.

3) Kodamafase : spelers kiezen één van hun Kodama-kaarten om ze te scoren volgens de voorwaarden op de kaart.
Elke speler kiest één van z'n Kodamakaarten en scoort volgens de voorwaarden die op de kaart staan. Daarna wordt de kaart afgelegd. Aan het einde van het spel zal elke speler één Kodamakaart overhouden die niet gescoord wordt.

De speler die na drie seizoenen het meeste punten heeft weten te verzamelen, wint het spel.

Titel : Kodama
Auteur : Daniel Solis
Uitgeverij : Capsicum games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10 min./speler
Leeftijd : 8+ 

03-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
02-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Jolly & Roger

Jolly & Roger (Abacusspiele) :

 

+ fraaie 2-speler die één eenvoudig mechanisme hanteert

+ af en toe krijg je lastige verdelingen voorgeschoteld

+ je houdt elkaar relatief netjes in evenwicht

+ het materiaal is erg netjes en het artwork bijzonder fraai


-      
als het echt tegenzit voor één van beide spelers, kan het verschil wel oplopen
-      
de speciale actiekaarten zijn oké, maar de Tortuga-kaart kan (als ze op het juiste moment komt) voor dodelijke gevolgen zorgen

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sea of clouds

Sea of clouds (Iello) :

 

+ wederom schitterend artwork van Iello

+ het keuze-systeem is doodsimpel, maar oh zo goed

+ de combinaties die je kan vormen met de kaartjes zijn soms wel grappig

+ vlotte gameplay, relatief kleine pestfactor (gezond)

 

-       de weinige tekst op de kaarten zorgt ervoor dat je het spel niet onmiddellijk met kleinere kinderen kan spelen, wat jammer is, want dit zou perfect mogelijk zijn
-      
aanvankelijk is het even wennen aan het systeem van kaarten bekijken, zeker als een stapeltje blijft liggen en je het voor de derde keer bekijkt, sla je jezelf wel voor het hoofd
-      
de uiteindelijke verschillen in punten kunnen wel wat oplopen

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edenia (BLAM!)


In Edenia is het gras letterlijker groener aan de overkant. Elke speler beheert een meute (3) schapen die van hun oorspronkelijke planeet Arridis naar Edenia willen omdat het gras daar groener, sappiger en lekkerder is. Onderweg sprokkelen ze klavertjes die gelden als currency in dit spel. Telkens je iets moet betalen, blijken de klavertjes erg kostbaar. Je kan dit spel overigens op drie manieren winnen, als race (diegene die eerst z'n 3 schapen op Edenia heeft), als wet van het universum (als je 42 punten hebt op een gegeven moment) of als prestige (voor de speler met de hoogste score als alle trifoliumfiches vergeven zijn die te rapen zijn op Edenia voor de arriverende schapen).

Het speelveld wordt klaargemaakt door met de vier puzzelstukken de rand te maken. In het midden van het speelveld leg je het zwarte gat. De andere tegels worden als trekstapel klaargelegd (de 3 starttegels bovenop de stapel). Op elke springveer op de puzzelstukken wordt een klavertje gelegd (9), afh. van het aantal spelers worden er trifoliumfiches op Edenia gelegd (6/5/4 fiches bij 4/3/2 spelers). De sabotagefiches, resterende klavertjes alsook de dobbelsteen worden terzijde klaargelegd. Elke speler z'n drie schapen op Arridis en de 3 vlaggen voor zich. De eerste en twee speler krijgen 2 klavertjes, de 3de en 4de speler krijgen 3 klavertjes om het spel aan te vatten.


Als je aan de beurt bent, kan je ervoor opteren om een schaap te bewegen OF je beurt over te slaan.
Als je je beurt overslaat, ontvang je één klavertje uit de voorraad (er is geen limiet voor het aantal klaver in je voorraad)
Als je ervoor opteert om te bewegen, neem je één van je schapen en kies je één van de mogelijke wegen waarover je schaap kan bewegen. Je beweegt het schaap tot het einde van deze route. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- kom je in een tunnel terecht, verander je van richting (zijn er meerdere mogelijkheden, mag je kiezen)
- kom je op een leeg veld trek je de bovenste tegel van de stapel, pas je deze aan en vervolg je je weg over het pad tot aan de volgende planeet of einde van de weg (je mag slechts één tegel exploreren tijdens je beurt)
- kom je bij een ander schaap terecht, mag je haasje-over spelen tegen betaling van één klavertje per schaap waarover je springt. Indien je niet kan of wil betalen blijf je achter het schaap staan
- kom je op Edenia terecht, neem je een Trifolium-fiche naar keuze (ze leveren punten op)
- kom je terug op Arridis terecht, moet je je beweging eindigen en je beurt beëindigen

De extra's die je onderweg kan tegenkomen :
1) Als je een planeet ontdekt onderweg, leg je er drie klavertjes op. Een schaap dat hierop eindigt, kan kiezen tussen 2 opties. Neem 1 van de klavertjes OF zet één van je vlaggen op de planeet. Staat er reeds een vlag dan wordt deze aan de desbetreffende speler teruggegeven. Een vlag telt voor 7 punten.
2) Indien er op een tegel een dwergplaneet staat, leg je er 2 artefactfiches op. Als een schaap langs de dwergplaneet passeert, heeft deze volgende opties. Je kan stoppen op de dwergplaneet en één van beide fiches nemen en gedekt voor je leggen (ze levert je punten op en een speciale actie, waarvan netjes een overzicht in de spelregels). Je kan er ook voor opteren om je weg gewoon verder te zetten OF je kan er stoppen en niets doen. Er kan slechts één schaap op een dwergplaneet staan.
3) Indien je schaap in het zwarte gat terechtkomt, gooi je met de dobbelsteen en vervolg je je weg in die richting.
4) Kom je op een relay-station aan de rand van het speelbord, neem je het klavertje (indien nog voorradig) en bots je terug naar de kant waarvan je kwam
5) Als je op een teleporteerveld terechtkomt, eindigt je beurt. In je volgende beurt kan je onmiddellijk naar een ander teleporteerveld. Is dit van dezelfde kleur is de verplaatsing gratis. Indien een andere kleur kost het je een klavertje. Het veld waar je terechtkomt, wordt afgedekt met een sabotagefiche. Dit teleporteerveld kan niet als aankomstveld gebruikt worden. Als er een schaap zelf opkomt, verwijder je de fiche en kan je het terug gebruiken. Na het teleporteren zet je je weg verder. 

Zo gauw er aan één van de drie eindvoorwaarden voldaan is, eindigt het spel en wordt de winnaar bekend gemaakt :
1) de eerste speler die z'n 3 schapen in Edenia krijgt, wint onmiddellijk
2) de eerste speler die 42 punten scoort (vlaggen, artefactfiches, trifoliumfiches, klavertje = waarde 1) wint onmiddellijk
3) wanneer alle trifoliumfiches van Edenia zijn weggehaald, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten

Titel : Edenia
Auteur : Matthieu Lanvin
Uitgeverij : BLAM!
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
01-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Behind the throne

Behind the throne (Ares games) :

 

+ hanteert het push-your-luck-principe van Port royal, maar door de speciale eigenschappen ga je niet vaak jezelf “kapot” draaien

+ de speciale eigenschappen maken het wel leuk

+ de slotscore wordt niet bepaald door het aantal kaarten dat je verzamelt, de scores liggen dus sowieso erg dicht bij elkaar, de laatste ronde kan beslissend zijn

+ je gaat elkaar pesten en backstabben

+ het speelt vlot weg (eens je de eigenschappen van de kaarten onder de knie hebt)

 

-       het is wel even wennen aan de eigenschappen
-      
het is een gedoe om een overzicht te houden van welke speler welke eigenschap al dan niet mag gebruiken, verandert constant

01-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kanagawa

Kanagawa (Iello) :

 

+ erg fraai vormgegeven spel

+ het speelt vlot, maar in je eerste sessie moet je toch heel wat in het oog houden

+ net zoals Tokaido straalt de Feng Shui van dit spel af

+ het past vlekkeloos binnen de filosofie die Iello hanteert

 

-       de diploma’s moet je erg goed in het oog houden en eigenlijk goed kennen
-      
de categorieën op de kaarten zouden ook symbolisch aangegeven mogen worden

01-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Not alone (Geek attitude games)


Not alone is een asymmetrisch kaartspel, waarbij één speler (de jager) speelt tegen alle andere spelers (de opgejaagden). Indien je wordt opgejaagd, onderzoek je de planeet Artemia (waarop je bent gecrasht) door de locatiekaarten te gebruiken en door overleefkaarten te spelen. Je tracht het net zolang vol te houden tot er hulp is om  je te komen redden. Als je de rol aanneemt van "het wezen"  probeer je de gestranden tegen te houden om te ontsnappen en ze te laten assimileren met het ecosysteem van de planeet. Door het spelen van jaagkaarten en de krachten van Artemia te ontluiken val je de opgejaagden aan en tracht je ze voor eeuwig op je planeet te houden.

De 10 plaatskaarten worden in 2 rijen van vijf in oplopende volgorde in het midden van de tafel gelegd. Het scorespoor wordt erboven gelegd, met op de startplaatsen de scoremarkers (ontsnapping en assimilatie). Elke speler krijgt 5 locatiekaarten (1-5) op handen en 3 wilskrachtblokjes, alsook 1 overlevingskaart van de trekstapel. De jager neemt z'n kaartenstapel, schud deze en trekt drie kaarten op handen. Daarnaast neemt hij ook de 3 fiches die hij op de locatiekaarten kan gaan plaatsen. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal locatiekaarten van locaties 6-10 klaargelegd boven het speelbord (zie foto onder).



Een spel verloopt over een aantal ronden, die zijn opgebouwd uit 4 fasen :

1) Exploratie : de opgejaagden kiezen simultaan een plaatskaart uit hun hand. Ze mogen luidop overleggen en bluffen, maar kiezen zelf een kaart die ze gedekt voor zich neerleggen. Een speler mag zich ook verzetten, hiervoor legt hij 1 of 2 wilskrachtblokjes af om respectievelijk 2 of 4 locatiekaarten terug op handen te nemen (dit om te voorkomen dat de jager makkelijk kan voorzien waar je terecht zal komen). Een speler moet soms ook opgeven omdat hij geen wilskrachtblokjes en/of locatiekaarten meer heeft. De speler neemt alle locatiekaarten terug op handen, alsook de 3 wilskrachtblokjes. De assimilatiemarker wordt één plaats verder gezet.

2) Jagen : de jager speelt z'n fiches op diverse plaatsen op het speelbord. Hij plaatst sowieso z'n jagerfiche op een locatie. Afhankelijk van de gespeelde jaagkaart mag hij eventueel ook het jaagfiche plaatsen en indien de kaart een Artemia-symbool toont, mag ook deze fiche gelegd worden.

3) Afrekening : de opgejaagden tonen het gekozen kaarten.
- Indien ze een plaats kozen waar geen fiches van de jager liggen, gebruiken ze de kracht van de plaats OF nemen ze één plaatskaart van de aflegstapel terug op handen
- Indien ze een plaats kozen waar het jaagfiche ligt, wordt onderworpen aan het effect van de locatie. Nadien mag de speler de kracht van de plaats gebruiken OF één plaatskaart van de aflegstapel terug op handen nemen
- Indien ze een plaats kozen met het Artemiafiche, moeten ze één plaatskaart uit de hand afleggen. Het effect van de locatie wordt niet geactiveerd en ze mogen geen kaart terug op handen nemen
- Indien ze een plaats kozen waar de jager ligt, verliezen ze één wilskrachtblokje en wordt de assimilatiemarker één plaats verzet. Het effect van de locatie wordt niet geactiveerd en ze mogen geen kaart terug op handen nemen. Indien de speler z'n 3de wilskrachtblokje hierdoor verliest, wordt de assimilatiemarker nog een plaats verzet.
 
4) Einde van de ronde : de gespeelde kaarten komen op de aflegstapel te liggen, zodat de jager netjes kan zien welke kaarten reeds gespeeld zijn. De jager neemt de fiches terug van het speelveld en vult z'n hand terug aan tot 3 jaagkaarten. Verzet de reddingsmarker tenslotte één stapje verder op het scorespoor.

Zo gauw de assimilatiemarker op het doelveld terechtkomt, wint de jager het spel. Als de reddingsmarker als eerste op het doelveld komt, winnen de opgejaagden.

Titel : Not alone
Auteur : Ghislain Masson
Uitgeverij : Geek attitude games
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 10+

01-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
30-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cottage garden

Cottage garden (Spielewiese edition) :

 

+ de hoge verwachtingen zijn ingelost, Patchwork tot 4 spelers en een tikje meer

+ het artwork is mooi, maar de potjes zij niet altijd onmiddellijk goed zichtbaar (af en toe moet je wat gaan zoeken)

+ het speelt vlot, is puzzelly en toegankelijk voor iedereen

+ speelt met alle spelersaantallen even goed


-      
sommige regels zijn niet direct duidelijk : mag je onmiddellijk met je puntenmarker naar 20 springen van het vorige vak?

30-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Noxford

Noxford :

 

+ een kaartspelletje met goede bedoelingen

+ je kan enkele tactische keuzes gan maken

+ dit spel heeft zeker nood aan meerdere speelsessies om het onder de knie te krijgen, als is het niet moeilijk qua spelverloop

+ de plaatsing van de kaarten is niet alledaags

 

-       of het spel vaak uit de kast zal komen is nog maar de vraag, want er zijn erg veel betere kaartspellen
-      
het had handig geweest als men symbolisch de waarde van de kaarten had aangegeven op de kaarten

30-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sweet nose (MoZi game)


Sweet nose is volgens een Chinese legende een aan suiker-verslaafde-luie man. Hij was zo verslaafd dat hij het snoep van de goden wilde proeven, want wat zou er nog zoeter kunnen zijn? Jammerlijk genoeg werd hij onderschept door de dondergod die hem in stukken sloeg en op de aarde neerwierp in de vorm van mieren. En laat deze diertjes nu toevallig ook gek zijn op zoetigheid.

In een spelletje Sweet nose proberen de spelers in drie ronden zo weinig mogelijk zoetpunten te verzamelen. In de doos vinden we prachtig materiaal : een speelbord, 5 spelersborden, 25 zoetmarkers, 5 rondemarkers, 45 zoetfiches, 10 winkeltegels, 5 komtegels, 5 plateautegels, 5 spelersmarkers, 1 dondergod en 1 zakje.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler neemt een set zoetmarkers, een spelersbord, een rondemarker, een plateau en komfiche. De spelersmarkers worden onderaan het scorespoor geplaatst. De winkeltegels worden op de juiste plaats per soort op het speelbord gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers worden er zoetfiches in het zakje gestopt. Elke speler trekt er acht en plaatst deze op z'n plateaufiche. De resterende fiche en 2 die je eventueel hebt terzijde gelegd, gaan in de markt op het speelbord (er liggen er steeds 3 op deze plaats). De willekeurige startspeler plaatst de dondergod voor zich.


Het spel verloopt over drie ronden, die op hun beurt zijn opgedeeld in 3 fasen :
1) voorbereiding : elke speler plaatst z'n zoetmarkers in z'n spelersbord, hou de waarde verborgen voor andere spelers. De hoogste waarden geef je aan de zoetigheid waarvan je er weinig denkt over te houden, de lage waarden aan diegene waar je er veel van zal hebben.

2) ruilen en winkels gebruiken : om beurten voeren de spelers acties uit. Dit gaat door tot één speler z'n plateau volledig leeg is.
- ruil één snoepje met een tegenspeler : neem een snoepje van jouw plateau en leg het in de kom van de tegenstander en neem uit z'n plateau een snoepje dat je in jouw kom legt
- ruil één snoepje met de markt : leg één snoepje van je plateau in de markt en leg één snoepje van de markt in jouw kom
- je kan nooit hetzelfde snoepje ruilen
- in deze fase kan je ook de eigenschap van één van je winkels gebruiken (pas vanaf ronde 2), de winkel gaat na gebruik terug in de voorraad

3) zoetigheid tellen : tel de waarde van je zoetmarker met de eventuele zoetigheid in de markt en vermenigvuldig deze met het aantal van dit type snoepjes die in je kom en eventueel plateau liggen. Tel de waarde van al deze zoetigheid op en plaats je rondemarker op de aangegeven plaats op het scorespoor. Nadien tel je deze score op bij je score van vorige ronden (indien van toepassing) en verplaats je jouw spelersmarker naar dit aantal.

Klaarmaken voor volgende ronde :
- leg je zoetigheid uit je kom terug op je plateau
- leg eventueel niet-gebruikte winkels terug in de voorraad
- schaf nieuwe winkels aan naar gelang je behaalde zoetigheid in deze ronde

De speler die na 3 ronden het minste zoetigheidpunten verzamelde, wint het spel.
Variant I : speel tot één speler tot 100 punten heeft verzameld
Variant II : bied voor aanvang van het spel voor een winkel, je betaalt in zoetigheidpunten

De eigenschappen van de winkels :
- leg een zoetje uit je kom naar je plateau
- leg een zoetje uit je plateau naar je kom
- leg een zoetje van een tegenstander z'n kom in z'n plateau
- ruil een zoetje van je plateau en je kom
- negeer de zoetjes van de markt bij de telling
- ruil een zoetje met een tegenstander van hetzelfde type (wat normaal niet mag)
- ruil een zoetje met de markt
- ruil een zoetje uit je kom met een zoetje uit de kom van een tegenstander
- ruil 3 zoetjes van jouw plateau met zoetjes uit het plateau van een tegenstander
- verplaats 2 zoetmarkers van plaats tijdens fase 2
 
Titel : Sweet nose
Auteurs : Frank Liu & Jason Lin
Uitgeverij : MoZi
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

30-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
29-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Clown standoff

Clown standoff (Artipia) :

 

+  je kan het spel winnen zonder één keer na te denken

 

-       push-your-luck ten top en ver erover
-      
flauw spelletje, samenraapsel van 2 fasen en spelmechanismen
-      
de bedrukking van het doosje is van bedenkelijke kwaliteit, het lijkt afgegaan en heeft geen volle kleuren (wat voor dit thema toch zou mogen)

29-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Capital lux

Capital lux :

 

+ topkaartspel waar je telkens de juiste keuzes gaat moeten maken

+ je moet goed kunnen inschatten en de eigenschappen van de karakters gebruiken

+ het draften bij aanvang van de ronde zorgt voor diepgang en planning

+ het artwork is arty-farty futuristisch, maar ook erg volwassen te noemen

+ de gouden fiches zijn blokjes geworden, maar misstaan absoluut niet, het is zelfs mooier

+ er is een goeie interactie tusen de spelers onderling en de algemene voorraad

 

-       weinig negatiefs op te merken

29-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glück auf - the big card game (Pegasus)


Zoals de titel al doet vermoeden is dit spel de kaartspelversie van het gekende spel Glück auf (Coal baron). Het zal u dan ook niet verbazen dat je vooral kaarten in de doos terug zal vinden, 40 arbeiderskaarten (10 per speler), 28 opdrachtkaarten, 24 aandelenkaarten, 40 lorriekaarten, 40 wagonkaarten, 28 locomotiefkaarten, 18 doelstellingkaarten, 16 innovatiekaarten en 5 actiekaarten in het bijzonder. Voor het overige zijn er 4 spelersborden, 7 shiftfiches en 1 scoreboekje.

Qua opstelling worden de kaarten per soort geschud en als stapels naast elkaar klaargelegd (zie opstelling spelregels). Belangrijk is dat je boven en onder de stapels ruimte laat voor de spelers om hun arbeiderskaarten aan te leggen. Elke speler neemt een spelersbord dat hij vor zicht legt, 10 arbeiderskaarten op handen en afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal shiftfiches op de desbetreffende actiekaart gelegd (5/6/7 fiches voor 4/3/2 spelers).
 


Het spel verloopt dus over een aantal shiften waarin de spelers om beurten acties uitvoeren. Dit doen ze door hun arbeiderkaarten aan te leggen aan de stapel kaarten waar ze een actie willen ondernemen. Elke keer een actie gekozen wordt moet er exact één arbeider meer gespendeerd worden dan de vorige keer. De spelers mogen deze arbeiders afleggen met één of meerdere kaarten. Indien een speler geen actie meer kan of wil uitvoeren, past hij en valt hij uit de lopende shift. Na het vooropgestelde aantal shiften volgt er een puntentelling waarin spelers punten ontvangen voor hun vervulde opdrachten, verzamelde lorrie en wagonkaarten en eventueel bereikte doelstellingen.

De acties :
- neem de bovenste lorriekaart : neem de bovenste kaart van de stapel en leg de kaart links in de rij met lorriekaarten aan de linkerkant van je spelersbord
- neem de bovenste wagon : neem de bovenste kaart van de stapel en leg de kaart rechts in de rij met wagonkaarten aan de rechterkant van je spelersbord in de rij met overeenkomstig symbool. Indien er reeds een locomotief in de rij ligt, schuif je deze eerst even naar rechts om de wagonkaart er tussen te stoppen
- neem de bovenste locomotief : neem de bovenste kaart van de stapel en leg deze rechts in een rij met wagonkaarten aan de rechterkant van je spelersbord. Eens geplaatst mag je dit niet meer wijzigen, en als alle rijen een locomotief hebben, mag je deze actie niet meer kiezen
- neem de bovenste opdrachtkaart : neem de bovenste kaart op handen. Er is geen limiet van opdrachtkaarten die je op handen mag hebben. Elke kaart toont het aantal wagons en één van de vier locaties, alsook de punten die het oplevert als je de opdracht vervult.
- neem de bovenste aandeelkaart : neem de bovenste kaart en leg de kaart open voor je neer. Je kan deze aandelenkaart toewijzen aan een vervulde opdracht aan het einde van het spel.
- neem de bovenste innovatiekaart : neem de bovenste kaart van de stapel op handen. Je kan deze kaarten gebruiken tijdens je beurt. Sommige gelden als een arbeiderskaart en worden zo ingezet, anderen mogen naast je normale beurt extra gespeeld worden. Indien je geen normale beurt kan of wil spelen, mag je deze laatste kaarten niet afzonderlijk spelen.
- neem de bovenste doelstellingskaart : neem de bovenste kaart en leg ze open voor je neer. Je scoort extra overwinningspunten als je aan het einde van het spel aan de voorwaarden voldoet.
- gebruik één van de mijnactiekaarten (3 kaarten) : je spendeert onmiddellijk het aangegeven aantal mijnpunten (0-1/1-2/2-3). Je verplaatst lorriekaarten onder een wagonkaart aan je spelersbord. Let erop dat de symbolen van beide kaarten overeen moeten komen. Een lorrie met één steenkoolhoopje vergt 1 mijnpunt, een kaart met 2 steenkoolhoopjes vraagt 2 mijnpunten. Je dient de lorriekaarten overigens van rechts naar links weg te spelen. Indien je een kaart niet kan wegleggen, kan je deze (tegen het normale aantal mijnpunten) naar onder schuiven en in je lorrie-opslag plaatsen. In plaats van bovenstaande actie uit te voeren, kan je volgens de normale regels lorriekaarten (naar keuze) uit je lorrie-opslag onder wagonkaarten plaatsen.
- gebruik de leveractiekaart : kies een type locomotief en plaats er een passende opdrachtkaart bij (met minstens het aantal afgebeelde lorries), verzamel al deze kaarten en leg ze onder je spelersbord, ze leveren punten op aan het einde van het spel.
- gebruik de jokeractiekaart : kies één van de stapels met kaarten, trek er 4 en houdt er één van die je volgens de bovenste regels plaatst of in handen neemt. De eerste die deze actie kiest, moet al 2 arbeiders inleveren (er staat al 1 arbeider op de kaart afgebeeld)

Einde van de shift :
Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de shift. De speler die als laatste de mijnactiekaart 0-1 heeft gespeeld, krijgt de shiftfiche en wordt de startspeler in de volgende ronde. Alle spelers nemen hun arbeiders terug op handen. Als de stapel shiftfiches is opgebruikt, eindigt het spel en volgt de slotwaardering.

Einde van het spel :
- verwijder alle lorrie-, wagon- en locomotiefkaarten die nog naast je spelersbord liggen en leg ze bij de desbetreffende stapel
- leg niet vervulde opdrachtkaarten uit je hand terug op de stapel
- neem je stapel met geleverde kaarten en sorteer deze per soort voor een duidelijk overzicht (verwijder lorriekaarten met 2 steenkoolhoopjes, ze leveren geen punten op)
- neem je aandelenkaarten en wijs ze toe aan vervulde opdrachten waarvan de bestemming overeenkomt met de aandelenkaart
- je scoort punten voor :
1) lorriekaarten met 1 steenkoolhoopje (1 of 2 punten)
2) punten voor vervulde opdrachtkaarten (3,5,7 of 10 punten)
3) punten voor toegewezen aandelenkaarten (3 punten)
4) punten voor shiftfiches (1 punt per fiche)
5) punten voor doelstellingkaarten (afh. aan de voorwaarden waaraan al dan niet voldaan is, overzicht zie spelregels)

Titel : Glück auf - the big card game
Auteurs : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

29-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
28-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Avenue

Avenue (Aporta) :

 

+ het lijkt wel de voorloper van Doodle city

+ het is eenvoudiger en gestroomlijnder dan z’n voorganger

+ fijn instapspel in de “teken-een-parcours” categorie

 

-       de blaadjes zijn enkelzijdige bedrukt (dit had langs beide kanten gemogen)
-      
bij aanvang van het spel heb je nog keuzes, maar deze worden erg beperkt en dan moet het gewoon wat meezitten

28-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The mysterious forest

The mysterious forest (Iello) :

 

+ prachtig, uitdagend materiaal (zeker voor jongere spelers)

+ de verschillende moeilijkheidsgraden zijn nodig (zeker voor ervaren spelers)

 

-       je hebt op zich weinig in de hand wat het dobbelen betreft
-      
het spel is eigenlijk in fase 2 al afgelopen, dan is het maar afwerken van de kaarten

28-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs