Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-11-2016
imprESSEN : Avenue
Avenue (Aporta) :
+ het lijkt wel de voorloper van Doodle city
+ het is eenvoudiger en gestroomlijnder dan zn voorganger
+ fijn instapspel in de teken-een-parcours categorie
-de blaadjes zijn enkelzijdige bedrukt (dit had
langs beide kanten gemogen) -bij aanvang van het spel heb je nog keuzes, maar
deze worden erg beperkt en dan moet het gewoon wat meezitten
Camel up cards is een vertaling naar een kaartspel van het populaire en prijswinnende bordspel "Camel up". Als je denkt dat je een eenvoudigere versie in handen krijgt, dan heb je het enigszins mis. Je gaat in wezen hetzelfde spel spelen, maar bouwt nu het ganse bord op door middel van kaarten. De kaarten vervangen hier het bord, de biedfiches, het racespoor, het geld, biedfiches, ...
In het doosje vinden we dan ook hoofdzakelijk kaarten : 110 kaarten om precies te zijn, alsook 5 houten kamelen, 1 houten vos en 1 houten palmboom. Je creëert een racespoor door de racekaarten achter elkaar te leggen, lengte hangt af van het aantal spelers. Boven het racespoor komen de biedkaarten voor ultieme winnaar en loser. De 5 kamelen worden op de startkaart geplaatst. Elke speler ontvangt een basisgeldkaart en legt deze met waarde 3 naar boven (je kan ze draaien om de waarde aan te passen). Schud de racekaartenen bepaal de startposities van de kamelen door de eerste vijf kaarten uit te voeren. Kamelen die op hetzelfde vak komen, worden op elkaar gezet. Kamelen die bewegen nemen alle kamelen op hun rug met zich mee, kamelen die eronder staan blijven ter plekke. (net zoals bij Camel up).
Voor elke ronde worden de biedkaarten per soort klaargelegd. De voskaart en palmboomkaart worden klaargelegd met hun houten speelstuk erop. De 30 racekaarten worden terug geschud en de instructies van de rondekaart worden gevolgd (afh. aantal spelers), deze kaart geeft aan hoeveel kaarten er verdeeld worden onder de spelers, hoeveel kaarten dienen afgelegd te worden, hoeveel er in de racestapel terecht komen en welke de speler voor zich laat liggen.
De speler met het minste geld begint telkens aan de ronde. Als je aan de beurt bent, voer je één racespooractie uit en mag je exact één biedactie uitvoeren. Je mag deze biedactie voor of na je racespooractie uitvoeren.
RACESPOORACTIES : kies één van onderstaande acties - plaats de vos of palmboom op het racespoor : je legt de kaart voor je en plaatst het speelstuk op een vrij veld op het racespoor. Je mag ze niet op de start of finish plaatsen. - draai de bovenste kaart van de racespoorstapel open : verplaats de kameel zoals aangegeven op de kaart, indien je op de palmboom terechtkomt, zet je nog één extra stap (kan stapel kamelen zijn). Kom je hierdoor op een plaats waar al kamelen staan, wordt je erbovenop gezet. Kom je op de vos terecht, moet je één stap terug zetten. Kom je hierdoor op een andere kameel terecht, wordt je onder deze kameel geplaatst. - speel een racekaart vanuit je hand en voer bovenstaande stappen uit (let op : een +2 telt op deze manier maar voor een +1)
BIEDACTIES : kies één van onderstaande acties - neem een beschikbare biedkaart : neem de kaart in de kleur van de kameel die je vermoedt dat de race kan winnen - neem een beschikbare slotbiedkaart : indien je de ultieme winnaar-kaart neemt, hoop je dat die kameel de wedstrijd wint, als je de ultieme loser-kaart neemt, hoop je dat die kameel laatst zal eindigen. Je mag slechts één van beide kaarten nemen tijdens een ronde. Je mag er wel meer nemen, maar dan leg je de oude steeds terug.
Einde van een ronde : Als de laatste kaart van de racestapel wordt omgedraaid, eindigt de lopende ronde onmiddellijk. Dit wil zeggen dat de bewuste speler z'n beurt niet meer speelt. Nu wordt er uitbetaald. Kijk of je inkomsten krijgt van je biedkaarten (ultieme winnaar of loser niet, enkel bij einde van het spel) en tel je de waarden bij elkaar op of af. De palmkaart en voskaart geven je respectievelijk 1 minpunt en 1 pluspunt. Neem de gewonnen waarde aan geldkaart en/of draai je geldkaart op de bewuste waarde. Start nadien de volgende ronde. Zo gauw een kameel de finishlijn passeert, eindigt het spel onmiddellijk. Er vindt een slotuitbetaling plaats. Tenslotte krijg je nog geld voor de finale biedkaarten die je eventueel hebt verworven tijdens het spel. De speler met het meeste geld wint het spel.
Titel : Camel up cards Auteur : Steffen Bogen Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 30-60 min. Leeftijd : 8+
Save the treasure of
fairy tales (Pegasus spiele) :
+ mooi thema, die klassieke sprookjes, erg waardevol en
herkenbaar voor kids
+ erg spannend spelverloop (wij wonnen met slechts één
stapje over)
-niet duidelijk of je de tegels mag bekijken bij
de opstelling en het omdraaien van tegels -je kan aan de stans van de kartonnen zien of de
tegels reeds omgedraaid is of niet en hier ga je toch wat naar spelen (ook als
is het onbewust)
Ik zou de voorstelling van dit spel erg kort kunnen houden : "Het Koopmanshuis met een nieuw thema erover gegoten". En dit mag je erg letterlijk nemen. Het basisspel komt volledig overeen met dat van het koopmanshuis. Gelukkig hebben ze ook nog een extra module toegevoegd, voor de "geoefende" speler die het spel toch net dat ietsje extra geeft. De versies heten Karl en Jarl, waarbij de eerste staat voor het basisspel en de tweede die met de variant.
In de doos vinden we een speelbord (dat half of helemaal gebruikt wordt afhankelijk van de variant), 30 geldmunten, 1 zakje, 1 startspelermarker, 104 kaarten (waarvan je er slechts een deel gebruikt in het basisspel, verdeeld over 4 seizoenen), 54 goederenblokjes, 22 vikingmeeples (4 per spelerskleur en 2 neutrale bruine), 5 puntenmarkers en 5 spelersborden.
Het spel verloopt, afhankelijk van het aantal spelers, over een aantal
ronden, aangeduid door de kaarten A,B,C,D en E. Elke ronde bestaat uit 4
fasen : - Aanbod - Bieden - Aanschaf - Verwerking & Inkomsten
1) Aanbod : er worden nieuwe kaarten opengelegd (1 meer dan aantal spelers) waarop geboden kan worden 2) Bieden : de spelers zetten om beurten (vertrekkende van de startspeler) hun figuren in op de verschillende kaarten. Er mogen meerdere figuren bij één kaart geplaatst worden (zelfs van dezelfde speler) 3) Aanschaf : de kaarten worden van links naar rechts verkocht, de speler die zijn figuur als eerste heeft gezet, heeft de
keuze om de kaart te kopen voor een prijs gelijk aan het aantal figuren
dat bij de kaart staat (inclusief eigen figuren). Indien hij past,
neemt hij z'n figuur terug en wordt de prijs van de kaart op die manier
verlaagd. De volgende speler heeft dan de keuze om de kaart te kopen aan een lagere prijs. 4)
Verwerking : goederen worden op kaarten geplaatst, personagekaarten worden bij de speler persoonlijk gelegd, sommige kaarten geven je een onmiddellijk voordeel, een éénmalig te gebruiken voordeel of punten aan het einde van het spel. Inkomsten : elke speler krijgt één nieuwe munt. Indien een speler geen
kaart heeft kunnen aanschaffen krijgt hij één munt extra als troost.
In
de loop van het spel komen er 4 aanvallen van de Picts uit de kaarten. Dan wordt het
spel even stilgelegd en gekeken wie het meeste en minste afweer
heeft vergaard. Diegene met de meeste krijg pluspunten (afh. sterkte aanval), de zwakste krijgt evenveel minpunten. Na de 4de aanval eindigt
het spel en worden punten uitgereikt voor kaarten met het "einde van het spel" symbool, als er aan hun voorwaarden is voldaan. De speler die het verste gevorderd is op de puntenspoor is de winnaar.
De Jarl-variant : - opstelling : gebruik het ganse bord en alle kaarten, elke speler gebruikt 4 (ipv 3) vikingmeeples, verwijder enkele kaarten zoals aangegeven in de spelregels - aanbod : leg ook kaarten op plaatsen 7-12 (tweede deel van het speelbord dat bij het basisspel niet wordt gebruikt) - bieden : je mag naast het bieden ook een kaart uit de vakken 7-12 nemen en op de meest linkse vrije reservatieplaats leggen met je vikingmeeple erop geplaatst. - aanschaf : nadat alle kaarten zoals gewoonlijk zijn verdeeld, ga je de kaarten uit de reservatierij kunnen aanschaffen. De kosten worden bepaald door het aantal gereserveerde kaarten dat er op dat ogenblik nog liggen. Als je de kaart niet kan/wil kopen, wordt ze afgelegd. - verwerken : indien je een orakelkaart hebt, mag je goederen opofferen voor overwinningspunten - inkomsten : elke speler krijgt nog 1 munt extra (dus standaard 2 en eventueel 3 als je geen kaart hebt kunnen kopen)
Titel : Jorvik Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45-90 min. Leeftijd : 10+
+ absoluut een verrassend diep en goed spelletje van Zoch
verlag
+ wederom zon spel dat onder de radar gaat vliegen, maar
netjes zn voet kan zetten naast de abstractere, tactische spellen in de
torenbouw à la Torres
+ het verplaatsingssysteem van de kaarten is erg knap
gevonden
+ er zijn geen speciale regels voor het inzetten van torens
met of zonder zegel, dit lijkt aanvankelijk raar (we zijn dat niet gewend),
maar het werkt absoluut wel en zorgt voor extra keuzestress
-de spelerskleuren zijn niet alledaags en lijken
een beetje op elkaar (zeker op de kaarten) -dit spel heeft een thema, maar eigenlijk is dit
puur abstract -een goede timing en constructie die enkele keren
een goede uitbetaling met zich meebrengt kan spelbepalend zijn, je moet elkaars
linies doorbreken
Ik vermoed dat ik het bordspel "Istanbul" niet meer moet voorstellen. Het feit dat het spel met deze "letters & seals" een tweede uitbreiding krijgt, bewijst z'n waarde. Ik geef u graag de extraatjes van deze versie mee. In de doos vinden we volgend materiaal (zie ook foto onder) : 5 nieuwe plaatstegels, 24 kiosktegels, 28 bonuskaarten, 36 brieven met zegels, 5 compagnon-pionnen, 1 koeriermarker, 10 robijnen, 1 stickervel en 1 overzichtje van de bonuskaarten.
Deze uitbreiding kan vrij gecombineerd worden met het basisspel en de eerste uitbreiding van Istanbul. Qua voorbereiding worden er vier plaatstegels toegevoegd, je speelt nu in een grotere stad (4x5). Het einde wordt steeds getriggerd als een speler z'n 6de robijn verzamelt, ongeacht het aantal spelers. Zo gauw de laatste robijn uit het paleis van de sultan, de edelsteenhandelaar of koffiehuis verdwijnt (uitbreiding), wordt deze onmiddellijk door een nieuwe vervangen. Zorg dat de fontein steeds in het middelste rechthoekje van het speelveld ligt en dat er minstens drie posities tussen de zwarte markt en het theehuis zijn, voor de rest mag je het speelbord willekeurig vormen. De positie van de koerier wordt bepaald zoals voor de andere personages in het spel. De bonuskaarten kunnen gemixt worden met die van het basisspel of apart gebruikt worden. De kiosktegels komen in twee stapels op de kiosktegel te liggen. De brieven worden gedekt als trekstapels klaargelegd. De compagnon-pionnen komen met de resterende robijnen naast het speelbord gelegd.
De nieuwe elementen die de uitbreiding met zich meebrengt : - brieven : zorgen voor extra mogelijkheden om robijnen te verzamelen en het spelen van dubbele beurten. Elke brief toont een locatie, als de brief voor je ligt en je in de loop van je beurt op de gevraagde locatie passeert, draai je de brief om naar de achterzijde (2 zegels zichtbaar) en leg je deze voor je neer. Deze zegels kunnen ingeruild worden voor robijnen of dubbele beurten. Zo kan je 3 zichtbare zegels afgeven om onmiddellijk nog een beurt te spelen. - compagnon : ipv je normale actie uit te voeren, kan je je compagnon op de tegel van je handelaar plaatsen (de eerste keer plaats je hem op het bord als je naar de fontein gaat). Je mag de compagnon maar één stap verplaatsen, houdt geen rekening met ontmoetingen en voert de actie van de locatie uit. - kiosktegels : leveren voordelen op voor jezelf en de medespelers - koerier : geeft je 1 brief in ruil voor 2 geld of een brief die je aflegt
De nieuwe locaties : - Ambassade : neem 2 brieven uit de voorraad en plaats ze open voor je neer - Kiosk : neem 1 brief en leg open voor je neer. Draai daarna een aantal kiosktegels open gelijk aan het aantal spelers +1, kies zelf een tegel, daarna alle medespelers in volgorde en de laatste tegel is weer voor jou. - Veilingshuis : neem 1 goed naar keuze, veil nadien 2 bonuskaarten. De startspeler biedt minstens 1, alle andere spelers mogen één bod uitbrengen, tenslotte mag je zelf beslissen om nog te overbieden of niet. Indien je zelf de veiling wint, betaal je aan de voorraad. Indien een andere speler het bod wint, betaalt hij aan de actieve speler. - Geheim vennootschap : leg brieven af met een waarde 6 aan zegels, je neemt de volgende robijn uit het paleis, de edelsteenhandelaar of koffiehuis. De eerste speler die hierin slaagt, krijgt nog 3 geld, de volgende 2 en die daarna 1, nadien wordt er geen geld meer uitgedeeld. - Catacomben : neem 1 goed naar keuze, zet je handelaar daarna op een plaats naar keuze. Je voert niet de actie van de nieuwe locatie uit en hebt geen ontmoetingen.
Titel : Istanbul - Letters & Seals Auteur : Rüdiger Dorn Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 40-60 min. Leeftijd : 10+
+ de eigenschappen van de diverse karakters zijn
uiteenlopend
+ neem je het spel niet te serieus, dan ga je hier wel
plezier aan beleven
+ het materiaal is top, de bekertjes zijn erg fraai, het
artwork op de kaarten evenzo
-de eigenschappen van de karakters zijn
uiteenlopend, maar ook niet uitgebalanceerd -je hebt bijzonder weinig in de hand, er kan
zoveel veranderen op korte tijd en zo veel onbekende parameters dat je dit spel
niet te serieus mag nemen
+ welke wacko komt er met dit soort spellen, moet wel iets
Koreaans zijn
+ het werkt echt wel, eens je de structuur doorhebt, gaat
het allemaal sneller
+ sommige opdrachten gaan echt een uitdaging zijn
+ het materiaal is fraai en de doekes waar het omdraait zijn
erg kwaliteitsvol (wat natuurlijk moet in dit geval)
-zoals bij alle snelheidsreactie-spellen ga je
grote verschillen hebben tussen spelers -het is een gimmick, leuk om een keer te doen,
maar de herspeelbaarheid lijkt me niet al te groot, gelukkig kan het als snel
tussendoortje op tafel gegooid worden
Port Royal Unterwegs is een speciaal geval, het is eigenlijk niet meer dan een gestripte stand-alone versie van z'n grote broer Port Royal. Er zitten echter enkele kaartjes bij die je samen met het basisspel kan combineren, wat het ook tot een mini-uitbreiding maakt. Het spel kan je eigenlijk zien als een kortere, snellere Port Royal met minder kaarten en waar je wint met minder overwinningspunten, 8 is hier voldoende, waar je nog 12 moest halen bij de grote broer. Bovendien vallen de expedities in deze versie weg en scoor je je punten op een andere manier (nl. door de personages te verzamelen). Ook de belastingen zijn ietsje strenger, je moet al afleggen vanaf 9 goud ipv 12. Deze versie is uitermate geschikt voor iets jongere spelers, als je minder tijd hebt of als je geen zin hebt om alle eigenschappen van de personages te onthouden.
Het spel bestaat uit 60 speelkaarten, waarvan 32 personen, 25 schepen (in 5 kleuren) en 3 belastingskaarten. De kaarten die te combineren zijn met het basisspel tonen in de rechterbovenhoek 2 nagels, het betreft 5 groothandelaars, 5 passagiers en 10 schepen. Deze kan je gewoon combineren met de kaarten uit het basisspel. Ook qua spelregels verandert deze Unterwegs-versie niet, dus bij deze wat knip-en-plakwerk om u nog eens een overzicht te geven.
Een speelbeurt in dit spel bestaat uit 2 fasen, maar vaak kan het gebeuren dat je fase 2 zelfs niet zal kunnen spelen. In
fase 1 gaan we op ontdekkingstocht, de actieve speler draait kaarten
van de trekstapel en legt ze in het midden van de tafel. Hij kan dit
blijven doen tot hij vrijwillig beslist te stoppen of tot hij een tweede
schip van éénzelfde kleur omdraait. Dit laatste beëindigt onmiddellijk
de beurt van de actieve speler, tenzij hij kan counteren. Beslist een
speler vrijwillig te stoppen, gaat hij over naar fase 2. In fase 2 kan
een speler kaarten gaan inruilen voor geld of kaarten aanschaffen in z'n
persoonlijke voorraad door de kosten te betalen. Het aantal kaarten dat
aangeschaft of ingeruild kan worden, hangt af van het aantal schepen
van verschillende kleuren dat de speler in de beurt omdraaide.
Even concreet : Fase
1 : een speler kan 4 soorten kaarten omdraaien. Personen worden in het
midden van de tafel gelegd. Schepen kunnen ook in het midden van de
tafel terecht komen, maar mogen ook afgelegd als je voldoende piraten in
je persoonlijke voorraad hebt liggen (het aantal zwaardsymbolen moet
gelijk of hoger zijn dan dat van het schip). Schepen met een doodshoofd
op kunnen niet worden afgelegd. Tenslotte zijn er ook nog de
belastingskaarten. Alle spelers die op dat moment 9 of meer geld voor
zich hebben liggen, moeten de helft afgeven (afgerond naar beneden). De speler met de minste punten wint 1 geld. Indien een speler
vrijwillig stopt, gaat hij naar fase twee. Draait hij een tweede schip
van een bepaalde kleur om en kan hij dit niet verwijderen, eindigt de
beurt en worden alle getrokken kaarten afgelegd.
Fase
2 : In deze fase kan de actieve speler 1 - 3 kaarten aanschaffen uit de
omgedraaide kaarten. Nadien krijgen alle andere spelers ook nog de kans
om 1 kaart te nemen door de actieve speler 1 goud te betalen.
Afhankelijk van hoeveel kleuren van boten er liggen, mag de actieve
speler kaarten nemen (0-3 boten = 1 kaart, 4 boten = 2 kaarten, 5 boten =
3 kaarten). Indien je een schip neemt, leg je deze op de aflegstapel en
neem je het aantal afgebeelde goud aan kaarten van de trekstapel. Om
een persoon in te huren, betaal je de gevraagde gouden munten door
goudkaarten af te leggen en leg je de persoon open voor je neer. Vanaf
nu kan je z'n speciale eigenschap gebruiken.
De speciale eigenschappen van de karakters : - Wholesaler : indien je handel drijft met eens schip in de kleur die de "wholesaler" aangeeft, leg je de scheepskaart niet af, maar onder de "wholesaler". Deze kaart is 1 extra overwinningspunt waard. - Sailor : toont 1 zwaardsymbool om scheepskaarten te kunnen counteren - Pirate : toont 2 zwaardsymbolen om scheepskaarten te kunnen counteren - Passenger : hebben geen speciale eigenschap maar leveren punten op
Titel : Port royal unterwegs Auteur : Alexander Pfister Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
+ er zit een leuk verhaal achter dit spel, de Chinese
legende lees je best even
+ het materiaal is fraai en van een erg degelijke kwaliteit
+ het ruilen lijkt allemaam simpel, maar toch ga je
doordacht te werk moeten gaan
+ de eigenschappen van de winkels lijken op het eerste zicht
niet zo belangrijk, maar ze gaan je toch uit de nood kunnen helpen
+ je moet je denkwijze helemaal aanpassen aan het scoren van
zo weinig mogelijk punten, wat in het begin toch wat ambetant kan zijn
-de spelregels zijn op zich wel voldoende, maar
bij eerste leessessies is niet onmiddellijk alles duidelijk -het instructiefilmpje dat online staat (van de
auteur) is verhelderend, maar niet echt volledig en correct
+ knotsgek spelverloop, waarbij iedereen gelijktijdig aan de
slag kan gaan
+ het is lachen, gieren, brullen geblazen rond de speeltafel
+ de kaarten geven je hier en daar leuke mogelijkheden of
extra scoringskansen
+ de tegeltjes zijn fraai en voelen lekker aan om te spelen
-het is hectisch als je allemaal tegelijk begint
te grabbelen -soms is het met de ogen dicht op een mijn
gokken, je kan onmogelijk alles in de gaten houden -als je iets onhandiger bent met de tegels,
durven ze in alle hevigheid wel eens opendraaien, maar dat hoort er nu eenmaal
bij in het heetst van de strijd -de goblinfiches hadden gestickerd mogen zijn en
ietsje dikker (pokerfiches)
Voor de tweede kinderspellen-titel van Pegasus op een rij gaan we weer coöperatief aan het werk. Dit keer trachten we de traditionele sprookjes te redden. Een kwaadaardige koning haatte de sprookjes zo erg dat hij het sprookjesboek in talloze stukken heeft getrokken en gescheurd. Het is aan jou en je kameraden om dit boek terug te herstellen en de sprookjes van hun ondergang te redden. Maar pas op, je moet hierin slagen vooraleer de koning terug is van z'n dagelijkse wandeling rond de tuin.
Qua materiaal stellen we het dit keer met 1 speelbord (zijnde de bodem van de doos), 24 sprookjestegels (+1 lege tegel), 22 grastegels, 1 tuinpad (bestaande uit een puzzel van 4 delen), 1 appelboom, 12 pagina's uit het sprookjesboek (+ 2 covers), 4 spelerspionnen, 1 koningpion en 1 koord
De doos wordt klaargelegd, het pad rondom geplaatst, met de deur aan het vakje met de kroon waarop de koning z'n tocht start. De appelboom wordt aan de andere kant geplaatst. Alle sprookjestegels worden open op het speelbord gelegd. De lege tegel wordt aan de appelboom gelegd en de pionnen erop geplaatst. Leg alle weidetegels met hun grijze kant bovenop de tegels. Drie sprookjestegels blijven uiteindelijk zichtbaar (zorg ervoor dat deze van verschillende sprookjes zijn). De pagina's worden open naast het speelveld gelegd, zodat iedereen ze kan zien (er zijn telkens 2 tegels die overeenkomen met één sprookje en de pagina).
Als je aan de beurt bent, schuif je met de weidetegels, één of twee keer. Je schuift de tegel tot je tegen de rand van het bord botst of tot je 2 tegels van hetzelfde sprookje vindt. Je mag groene of grijze weidetegels verschuiven. Indien er pionnen op de tegel staan, schuiven deze gewoon mee. Indien je tijdens je eerste verschuiving geen koppeltje vindt, mag je nog een tweede keer schuiven. Indien je er in slaagt om de 2 tegels van een sprookje te vinden, neem je de overeenkomstige pagina, draai je de tegels om (grijze kant zichtbaar) en draai je één weidetegel van de grijze naar de groene kant. Tenslotte verplaats je je pion (indien mogelijk) naar een aangrenzend groen weideveld. Je tracht naar de poort van de tuin te bewegen.
Indien je tijdens je beurt geen 2 tegels van een sprookje weet te vinden, mag je toch je speelfiguur één stap proberen te verzetten volgens de bovenstaande regels. Ook de koning verplaatst zich één stapje kloksgewijs rond het bord. Deze regel gaat pas in vanaf het moment dat je een eerste pagina gevonden hebt (wil je de moeilijkheidsgraad opdrijven, laat je deze regel weg).
Het spel kan op twee manieren eindigen : - zo gauw de spelers samen de 12 pagina's weten te "herschrijven", worden alle resterende weidetegels naar de groene kant gedraaid. De spelers trachten nu zo snel mogelijk uit de tuin te geraken, tot aan de poort. Je mag tijdens je beurt vanaf nu twee keer verschuiven (liefst met pionnen op en richting poort) en één stap zetten zoals gewoonlijk. Daarna beweeg je de koning sowieso 1 stap. Indien je met alle figuren uit de tuin geraakt vooraleer de koning rondom het pad is geraakt, winnen de spelers. - de koning bereikt de poort vooraleer de spelers alle pagina's gevonden hebben of vooraleer ze allen zijn buitengeraakt. In dit geval verliezen de spelers het spel.
Titel : Save the treasure of fairy tales Auteur : Kai Haferkamp Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 5+
+ erg mooie twee-speler die het worker-placement-mechanisme
hanteert (zijn er niet zo veel)
+ het formaat van het doosje past netjes in je Kosmos/999
games-serie
+ het spel speelt supervlot, is uitgebalanceerd
+ je hebt steeds nuttige keuze te maken
+ je hebt ruimte en krijgt ronde na ronde meer
mogelijkheden, je kan ook niet echt geblokkeerd worden (wat fijn en relaxt
speelt)
+ je gebruikt niet telkens alle actiekaarten, bovendien zijn
er nog 3 extra kaarten voorzien voor variatie
+ de gekozen symboliek op de kaarten is erg goed gedaan,
taalonafhankelijkheid ten top
-je kan elkaar niet echt blokkeren met het kiezen
van actieplaatsen, dus er is niet superveel strijd (enkel om de kaarten) -raar dat er nog geen grotere uitgever deze heeft
opgepikt
+ Yikes! In een 4 speler-variant, goed werk Jumping turtles
+ het artwork is natuurlijk weer baby-schattig
+ de ontsnappingskaarten zorgen voor extra mogelijkheden
+ de papflesjes zijn erg mooi gedaan en vergemakkelijken
natuurlijk het overzicht op de punten
+ je moet de gevorderdenvariant gebruiken voor het stellen
van vragen, anders geef je teveel weg aan je tegenstanders
+ de overzichtskaarten zijn prima gedaan, zo hou je toch een
beetje overzicht
-het overzicht is wel wat weg bij 4 spelers, dan
moet je al iets geoefender zijn -het thema hoort nu éénmaal bij Jumping turtle
games en het is knap dat ze de lijn doortrekken, maar of dit nu het beste past
bij het spel is me nog de vraag -de ontsnappingskaarten zorgen voor extra
mogelijkheden, maar maken het ontmaskeren (toch de essentie) een beetje
moeilijker
We beginnen ons Pegasus-hoofdstuk met de nieuwe kinderspellen in hun kinderspellenreeks. Het betreft dit keer een spel in de rode reeks (6+) en eentje in de gele (5+) categorie. Vandaag beginnen we met de rode doos, die van "Wizardry to the power of three". In dit coöperatieve kinderspel zijn de spelers leerlingtovenaars die nog studeren aan de tovenaarsschool. Zoals het een goede student betaamt, ontglippen ze de strenge regels van het internaat en gaan ze naar de verboden middernachtmarkt. Maar oei oei, Willy de "spook"bewaker heeft hen in de gaten. Slagen onze leerlingtovenaars erin terug tot in het internaat te glippen vooraleer Willy ze te pakken krijgt?
In de doos vinden we 1 speelbord, 1 trap naar het internaat, 6 spelerspionnen, 1 willy de bewaker-spookfiguur, 1 geestenklok (startspelerfiche), 18 boomfiches (met 16 lichtjes en 2 spoken op de achterkant), 3 dobbelstenen (die de 16 lichtfiguren, 1 spook en 1 magisch drankje tonen), 3 magische drankjes-fiches en 3 dobbelsteen-toverspreukfiches.
Het speelbord, dat een weg door het donkere bos toont, wordt in het midden van de tafel gelegd, de trap in de linkerbovenhoek. De 18 boomfiches worden gedekt geschud en rond de weg gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. Elke speler kiest een pion en plaatst deze op de startplaats in het bos. Willy de bewaker wordt op het eerste veld (dieper in het bos) geplaatst, hij start met een achterstand op de pionnen. De drie dobbelstenen worden klaargelegd, er wordt een startspeler gekozen die de geestenklok voor zich legt. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wil hanteren gebruik je 3, 2 of 1 van beide soorten fiches (magisch drankje/dobbelsteen-toverspreuk). Elke speler mag nu alvast 1 van de boomfiches gaan bekijken en terug gedekt neerleggen. Indien ze een lichtje zien, memoriseren ze deze. Zien ze een spook, moeten ze dit tonen aan de rest en Willy één stapje vooruit zetten.
De startspeler neemt de drie dobbelstenen en gooit deze. In 16 van de 18 gevallen gaan deze een combinatie van lichtjes tonen. De speler gaat dan op zoek naar deze lichtjes in een volgorde naar keuze. Bovendien is het coöp dus mag iedereen mee helpen. Er kunnen zich 3 zaken voordoen : - je vindt het lichtje onder de boomfiche, je mag het volgende lichtje zoeken dat staat afgebeeld op één van de andere dobbelstenen. Indien je dit drie keer kan doen, zet je je figuur 3 stappen vooruit en draai je nadien de boomfiches terug dicht - je hebt een verkeerd lichtje omgedraaid, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Je draait de boomfiches terug dicht - je draait een spook om, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Daarna verzet je Willy 1 stapje op de weg (naar de pionnen toe). Op de dobbelstenen staan ook nog 2 andere symbolen : - magisch drankje : zet een pion naar keuze één stap vooruit op de weg - spokenval : zet Willy één stap vooruit op de weg (aan het einde van je beurt)
Tenslotte beschik je als groep over een aantal fiches (afh. gekozen moeilijkheidsgraad). Je mag de magische drankjes-fiches gebruiken om pionnen een stapje te laten zetten op de weg. De dobbelsteen-toverspreukfiches stellen je in staat om al je dobbelstenen te hergooien. De gebruikte fiches worden nadien afgelegd.
Zo gauw iedere speler z'n beurt heeft afgehaspeld en de startspeler (met geestklok) terug aan de beurt komt, zet hij eerst Willy een stapje vooruit. Nadien voert de speler wederom z'n beurt uit. Als Willy één van de pionnen inhaalt en te pakken krijgt, verliezen de spelers. Geraken de spelers tot aan de trap, moeten ze deze laatste hindernissen alleen nemen (zonder hulp van de rest). Geraken alle spelers hun pionnen op de trap (en in het internaat) vooraleer Willy hen te pakken heeft gekregen, winnen de spelers.
Titel : Wizardry to the power of three Auteurs : Lukas Zach & Michael Palm Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 6+
+ liefhebbers van het boederijthema halen hun hartje op
+ de tegeltjes zijn het enige grote verschil met AtS, en
maken het spel thematisch een stukje sterker
+ je speelt het ganse spel op jezelf
+ de spelregels zijn erg straight forward, alsook de tekst op
de kaarten, je komt ondanks de vele soorten kaarten zelden voor vragen te staan
-het materiaal is van een lagere kwaliteit, zowel
hout, stanskarton als kaarten -de kleuren zijn nogal flets -je speelt het ganse spel op jezelf, interactie
komt er waarschijnlijk pas bij kijken als je het spel erg goed kent