IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sweet nose

Sweet nose (Mozi Games) :


+ er zit een leuk verhaal achter dit spel, de Chinese legende lees je best even

+ het materiaal is fraai en van een erg degelijke kwaliteit

+ het ruilen lijkt allemaam simpel, maar toch ga je doordacht te werk moeten gaan

+ de eigenschappen van de winkels lijken op het eerste zicht niet zo belangrijk, maar ze gaan je toch uit de nood kunnen helpen

+ je moet je denkwijze helemaal aanpassen aan het scoren van zo weinig mogelijk punten, wat in het begin toch wat ambetant kan zijn

 

-       de spelregels zijn op zich wel voldoende, maar bij eerste leessessies is niet onmiddellijk alles duidelijk
-      
het instructiefilmpje dat online staat (van de auteur) is verhelderend, maar niet echt volledig en correct

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Greedy greedy goblins

Greedy greedy goblins (AEG) :

 

+ kleurrijk, mooie tekeningen

+ knotsgek spelverloop, waarbij iedereen gelijktijdig aan de slag kan gaan

+ het is lachen, gieren, brullen geblazen rond de speeltafel

+ de kaarten geven je hier en daar leuke mogelijkheden of extra scoringskansen

+ de tegeltjes zijn fraai en voelen lekker aan om te spelen

 

-       het is hectisch als je allemaal tegelijk begint te grabbelen
-      
soms is het met de ogen dicht op een mijn gokken, je kan onmogelijk alles in de gaten houden
-      
als je iets onhandiger bent met de tegels, durven ze in alle hevigheid wel eens opendraaien, maar dat hoort er nu eenmaal bij in het heetst van de strijd
-      
de goblinfiches hadden gestickerd mogen zijn en ietsje dikker (pokerfiches)

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Save the treasure of Fairy tales (Pegasus)


Voor de tweede kinderspellen-titel van Pegasus op een rij gaan we weer coöperatief aan het werk. Dit keer trachten we de traditionele sprookjes te redden. Een kwaadaardige koning haatte de sprookjes zo erg dat hij het sprookjesboek in talloze stukken heeft getrokken en gescheurd. Het is aan jou en je kameraden om dit boek terug te herstellen en de sprookjes van hun ondergang te redden. Maar pas op, je moet hierin slagen vooraleer de koning terug is van z'n dagelijkse wandeling rond de tuin.

Qua materiaal stellen we het dit keer met 1 speelbord (zijnde de bodem van de doos), 24 sprookjestegels (+1 lege tegel), 22 grastegels, 1 tuinpad (bestaande uit een puzzel van 4 delen), 1 appelboom, 12 pagina's uit het sprookjesboek (+ 2 covers), 4 spelerspionnen, 1 koningpion en 1 koord

De doos wordt klaargelegd, het pad rondom geplaatst, met de deur aan het vakje met de kroon waarop de koning z'n tocht start. De appelboom wordt aan de andere kant geplaatst. Alle sprookjestegels worden open op het speelbord gelegd. De lege tegel wordt aan de appelboom gelegd en de pionnen erop geplaatst. Leg alle weidetegels met hun grijze kant bovenop de tegels. Drie sprookjestegels blijven uiteindelijk zichtbaar (zorg ervoor dat deze van verschillende sprookjes zijn). De pagina's worden open naast het speelveld gelegd, zodat iedereen ze kan zien (er zijn telkens 2 tegels die overeenkomen met één sprookje en de pagina).



Als je aan de beurt bent, schuif je met de weidetegels, één of twee keer. Je schuift de tegel tot je tegen de rand van het bord botst of tot je 2 tegels van hetzelfde sprookje vindt. Je mag groene of grijze weidetegels verschuiven. Indien er pionnen op de tegel staan, schuiven deze gewoon mee. Indien je tijdens je eerste verschuiving geen koppeltje vindt, mag je nog een tweede keer schuiven. Indien je er in slaagt om de 2 tegels van een sprookje te vinden, neem je de overeenkomstige pagina, draai je de tegels om (grijze kant zichtbaar) en draai je één weidetegel van de grijze naar de groene kant. Tenslotte verplaats je je pion (indien mogelijk) naar een aangrenzend groen weideveld. Je tracht naar de poort van de tuin te bewegen.

Indien je tijdens je beurt geen 2 tegels van een sprookje weet te vinden, mag je toch je speelfiguur één stap proberen te verzetten volgens de bovenstaande regels. Ook de koning verplaatst zich één stapje kloksgewijs rond het bord. Deze regel gaat pas in vanaf het moment dat je een eerste pagina gevonden hebt (wil je de moeilijkheidsgraad opdrijven, laat je deze regel weg).

Het spel kan op twee manieren eindigen :
- zo gauw de spelers samen de 12 pagina's weten te "herschrijven", worden alle resterende weidetegels naar de groene kant gedraaid. De spelers trachten nu zo snel mogelijk uit de tuin te geraken, tot aan de poort. Je mag tijdens je beurt vanaf nu twee keer verschuiven (liefst met pionnen op en richting poort) en één stap zetten zoals gewoonlijk. Daarna beweeg je de koning sowieso 1 stap. Indien je met alle figuren uit de tuin geraakt vooraleer de koning rondom het pad is geraakt, winnen de spelers.
- de koning bereikt de poort vooraleer de spelers alle pagina's gevonden hebben of vooraleer ze allen zijn buitengeraakt. In dit geval verliezen de spelers het spel.

Titel : Save the treasure of fairy tales
Auteur : Kai Haferkamp
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 5+

24-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
23-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Holmes

Holmes - Sherlock & Mycroft (Devir) :

 

+ erg mooie twee-speler die het worker-placement-mechanisme hanteert (zijn er niet zo veel)

+ het formaat van het doosje past netjes in je Kosmos/999 games-serie

+ het spel speelt supervlot, is uitgebalanceerd

+ je hebt steeds nuttige keuze te maken

+ je hebt ruimte en krijgt ronde na ronde meer mogelijkheden, je kan ook niet echt geblokkeerd worden (wat fijn en relaxt speelt)

+ je gebruikt niet telkens alle actiekaarten, bovendien zijn er nog 3 extra kaarten voorzien voor variatie

+ de gekozen symboliek op de kaarten is erg goed gedaan, taalonafhankelijkheid ten top

 

-       je kan elkaar niet echt blokkeren met het kiezen van actieplaatsen, dus er is niet superveel strijd (enkel om de kaarten)
-      
raar dat er nog geen grotere uitgever deze heeft opgepikt

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Baby clues

Baby clues :

 

+ Yikes! In een 4 speler-variant, goed werk Jumping turtles

+ het artwork is natuurlijk weer baby-schattig

+ de ontsnappingskaarten zorgen voor extra mogelijkheden

+ de papflesjes zijn erg mooi gedaan en vergemakkelijken natuurlijk het overzicht op de punten

+ je moet de gevorderdenvariant gebruiken voor het stellen van vragen, anders geef je teveel weg aan je tegenstanders

+ de overzichtskaarten zijn prima gedaan, zo hou je toch een beetje overzicht

 

-       het overzicht is wel wat weg bij 4 spelers, dan moet je al iets geoefender zijn
-      
het thema hoort nu éénmaal bij Jumping turtle games en het is knap dat ze de lijn doortrekken, maar of dit nu het beste past bij het spel is me nog de vraag
-      
de ontsnappingskaarten zorgen voor extra mogelijkheden, maar maken het ontmaskeren (toch de essentie) een beetje moeilijker

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wizardry to the power of three (Pegasus)


We beginnen ons Pegasus-hoofdstuk met de nieuwe kinderspellen in hun kinderspellenreeks. Het betreft dit keer een spel in de rode reeks (6+) en eentje in de gele (5+) categorie. Vandaag beginnen we met de rode doos, die van "Wizardry to the power of three". In dit coöperatieve kinderspel zijn de spelers leerlingtovenaars die nog studeren aan de tovenaarsschool. Zoals het een goede student betaamt, ontglippen ze de strenge regels van het internaat en gaan ze naar de verboden middernachtmarkt. Maar oei oei, Willy de "spook"bewaker heeft hen in de gaten. Slagen onze leerlingtovenaars erin terug tot in het internaat te glippen vooraleer Willy ze te pakken krijgt?

In de doos vinden we 1 speelbord, 1 trap naar het internaat, 6 spelerspionnen, 1 willy de bewaker-spookfiguur, 1 geestenklok (startspelerfiche), 18 boomfiches (met 16 lichtjes en 2 spoken op de achterkant), 3 dobbelstenen (die de 16 lichtfiguren, 1 spook en 1 magisch drankje tonen), 3 magische drankjes-fiches en 3 dobbelsteen-toverspreukfiches.

Het speelbord, dat een weg door het donkere bos toont, wordt in het midden van de tafel gelegd, de trap in de linkerbovenhoek. De 18 boomfiches worden gedekt geschud en rond de weg gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. Elke speler kiest een pion en plaatst deze op de startplaats in het bos. Willy de bewaker wordt op het eerste veld (dieper in het bos) geplaatst, hij start met een achterstand op de pionnen. De drie dobbelstenen worden klaargelegd, er wordt een startspeler gekozen die de geestenklok voor zich legt. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wil hanteren gebruik je 3, 2 of 1 van beide soorten fiches (magisch drankje/dobbelsteen-toverspreuk).
Elke speler mag nu alvast 1 van de boomfiches gaan bekijken en terug gedekt neerleggen. Indien ze een lichtje zien, memoriseren ze deze. Zien ze een spook, moeten ze dit tonen aan de rest en Willy één stapje vooruit zetten.

De startspeler neemt de drie dobbelstenen en gooit deze. In 16 van de 18 gevallen gaan deze een combinatie van lichtjes tonen. De speler gaat dan op zoek naar deze lichtjes in een volgorde naar keuze. Bovendien is het coöp dus mag iedereen mee helpen.
Er kunnen zich 3 zaken voordoen :
- je vindt het lichtje onder de boomfiche, je mag het volgende lichtje zoeken dat staat afgebeeld op één van de andere dobbelstenen. Indien je dit drie keer kan doen, zet je je figuur 3 stappen vooruit en draai je nadien de boomfiches terug dicht
- je hebt een verkeerd lichtje omgedraaid, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Je draait de boomfiches terug dicht
- je draait een spook om, je mag een aantal stappen vooruit zetten gelijk aan het aantal lichtjes dat je misschien al wel had gevonden. Daarna verzet je Willy 1 stapje op de weg (naar de pionnen toe).
Op de dobbelstenen staan ook nog 2 andere symbolen :
- magisch drankje : zet een pion naar keuze één stap vooruit op de weg
- spokenval : zet Willy één stap vooruit op de weg (aan het einde van je beurt)

Tenslotte beschik je als groep over een aantal fiches (afh. gekozen moeilijkheidsgraad). Je mag de magische drankjes-fiches gebruiken om pionnen een stapje te laten zetten op de weg. De dobbelsteen-toverspreukfiches stellen je in staat om al je dobbelstenen te hergooien. De gebruikte fiches worden nadien afgelegd.

Zo gauw iedere speler z'n beurt heeft afgehaspeld en de startspeler (met geestklok) terug aan de beurt komt, zet hij eerst Willy een stapje vooruit. Nadien voert de speler wederom z'n beurt uit. Als Willy één van de pionnen inhaalt en te pakken krijgt, verliezen de spelers. Geraken de spelers tot aan de trap, moeten ze deze laatste hindernissen alleen nemen (zonder hulp van de rest). Geraken alle spelers hun pionnen op de trap (en in het internaat) vooraleer Willy hen te pakken heeft gekregen, winnen de spelers.

Titel : Wizardry to the power of three
Auteurs : Lukas Zach & Michael Palm
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 6+

23-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
22-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eternity

Eternity (Blackrock editions) :

 

+ prachtig vormgegeven slagen-halen spelletje, fraai artwork

+ de twist en verandering van troef maken dit een redelijk uniek spelletje

+ het scoreverloop lijkt erg raar met de harmoniebonus, maar dit maakt dat je effectief dat aantal slagen probeert te halen

+ er is een potloodje in het doosje voorzien

 

-       oh nee, weer een slagen-halen spelletje
-      
als je een goede laatste ronde speelt, lijkt de overwinning erg dichtbij

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fields of green

Fields of Green :

 

+ copy-paste met Among the stars

+ liefhebbers van het boederijthema halen hun hartje op

+ de tegeltjes zijn het enige grote verschil met AtS, en maken het spel thematisch een stukje sterker

+ je speelt het ganse spel op jezelf

+ de spelregels zijn erg straight forward, alsook de tekst op de kaarten, je komt ondanks de vele soorten kaarten zelden voor vragen te staan

 

-       het materiaal is van een lagere kwaliteit, zowel hout, stanskarton als kaarten
-      
de kleuren zijn nogal flets
-      
je speelt het ganse spel op jezelf, interactie komt er waarschijnlijk pas bij kijken als je het spel erg goed kent

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raise your goblets (Horrible games)


Horrible games staat ondertussen wel gekend voor hun spellen met "wacko" thema en dat is dit keer niet anders. Gezellig de drinkbeker vullen van de andere spelers met lekkere rode wijn ... of is het vergif ... antigif of nog iets anders??? In de fraaie inlay vinden we volgend materiaal terug : 6 bekers en 6 gekleurde ringen (ter identificatie van de bekers), 21 karakterkaarten, 6 speelschermen, 52 plastic stenen (21 rood, 15 zwart, 14 wit, 1 groen en 1 blauw), 47 overwinningspuntenfiches, 6 doelkaarten en 6 wijndegustatiekaarten.

Zet een aantal bekers in het midden van de tafel, gelijk aan het aantal spelers. Elke speler krijgt een zichtscherm en ring die hij aan de dichtstbijzijnde beker plaatst. Neem een doelkaart van alle aanwezige huizen (spelerskleuren). Schudt de karakterkaarten en geef elke speler er één. Elke speler leest z'n specifieke eigenschap luidop voor. Leg alle stenen als voorraad klaar. 



Raise your goblets wordt gespeeld over 3 ronden. Elke ronde zet de speler z'n eigen beker voor zich. Je neemt 3 wijnstenen, 2 vergif- en 2 antigifstenen en legt deze achter je zichtscherm. Neem 1 antigif, 2 gif en genoeg wijnstenen zodat je er in totaal zo veel hebt als het aantal spelers en doe er willekeurig (zonder te kijken) in elke beker één. De speler die als laatste heeft getoost, wordt de startspeler. Deze speler geeft iedereen een gedekte doelkaart (deze kaart geeft aan wie je probeert de vergiftigen). Om beurten leggen de spelers deze kaart open voor hun zichtscherm. Hebben ze een kaart van zichzelf ruilen ze deze met hun linkerbuur. Beginnend met de startspeler en kloksgewijs voeren de spelers eventueel hun speciale eigenschap uit, als deze vermeld dat ze "bij het begin van een ronde" worden uitgevoerd.

In een beurt voert een speler tot 2 acties uit, kiezende uit de volgende mogelijkheden :
- neem één van de stenen achter je zichtscherm en plaats ze in het geheim in één van de bekers
- kijk in jouw beker om te zien wat er in zit
- schuif alle bekers één plaats verder met of tegen de klok
- ruil twee bekers met elkaar van plaats
- doe een toost en beëindig hiermee de lopende ronde. Dit kan enkel als eerste actie uitgevoerd worden en mag enkel als je geen wijnstenen meer achter je zichtscherm hebt
- pas in plaats van een actie uit te voeren

Wanneer een speler een toost doet, begint een speciale fase.  Alle speler voeren om beurten nog één laatste actie uit, eindigend met de speler die de toost deed. Vertrekkende van de speler links van de tooster voeren de spelers met een "voor het drinken" speciale eigenschap uit. Nadien checkt elke speler de beker vlak voor zich en maakt de inhoud bekend :
- voor elke antigif mag je één gifsteen verwijderen
- bekers met nog minstens één gifsteen zijn vergiftigd en leveren de speler niets op
- indien er geen gifstenen meer inzitten, overleef je de ronde
- overblijvend antigif heeft geen gevolg
- de spelers scoren punten : 1 punt voor overleven, 1 punt voor vergiftigen van de tegenstander op de doelkaart, 1 extra punt indien je beide voorgaande hebt gehaald, 1 punt voor diegene met de meeste wijnstenen in z'n beker

De speler die na drie ronden de meeste punten heeft gescoord wint het spel.

Titel : Raise your goblets
Auteur : Tim Page
Uitgeverij : Horrible games
Aantal spelers : 2-12
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

22-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
21-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Jorvik

Jorvik (Eggertspiele/Pegasus) :

 

+ copy-paste met het koopmanshuis

+ er is een extra variant voorzien zodat het spel toch dat net ietsje anders wordt

+ het interessante biedsysteem blijft overeind


-       was een remake nodig?
-      
Het vikingthema is tof, maar je voelt toch telkens het bieden van het koopmanshuis erdoor komen wat het thema volledig laat wegvallen

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Oceanos

Oceanos (Iello) :

 

+ prachtig artwork, vrolijke, cartoony tekeningen

+ vlotte gameplay, supergestroomlijnd

+ je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt, maar hebt toch keuzes te maken

+ je scoort punten op diverse plaatsen en kan onmogelijk alles hebben

+ dit spel heeft zeker een geluksfactor, maar die neem je er gewoon bij omdat het zo’n aangenaam, toegankelijk spel is

+ het kleine overzichttegeltje van de ronde en score is fijn meegenomen

+ de grote, voorziene zakjes maken het opruimen erg makkelijk

 

-       je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt
-      
de puzzelstukken zijn leuk gevonden, maar passen soms niet mooi in elkaar (jammer!)

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Celestia - a little help (BLAM!)


Dit kleine doosje omvat de uitbreiding voor het prachtig vormgegeven Celestia, een hit familiespel van vorig speeljaar.
De uitbreiding bestaat uit 33 kaarten, waarvan 14 uitrustingskaarten (een beetje hulp), 8 geavanceerde uitrustingskaarten, 6 karakterkaarten en 4 krachtkaarten.

Bij aanvang van het spel worden alle kaarten, behalve de karakterkaarten toegevoegd aan de stapel kaarten. Elke speler kiest willekeurig of naar keuze een karakterkaart en neemt de overeenkomstige pion. Al de rest qua voorbereiding blijft identiek aan het basisspel. U vindt hierover trouwens meer op de blog : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2861075

Welke eigenschappen of veranderingen brengen de nieuwe kaarten met zich mee?
1) Geavanceerde uitrustingskaarten : tonen 2 symbolen en kunnen dus 2 dobbelstenen coveren. Er wordt geen wisselgeld gegeven, dus een te veel aan symbolen gaat verloren. De kapitein is zoals steeds verplicht om deze kaarten te spelen als hij de dobbelsteen kan overwinnen.
2) Krachtkaarten : de bandiet kan gespeeld worden vooraleer de kapitein z'n dobbelstenen gooit, hij moet met één dobbelsteen meer gooien. De "mooring line" wordt dan weer gespeeld door de kapitein. Het vliegtuig beweegt niet naar een volgende tegel, de kapitein legt gespeelde kaarten af en de volgende speler wordt onmiddellijk kapitein in deze lopende ronde.
3) Uitrustingskaarten "Een beetje hulp" : wanneer de kapitein een crash aankondigt, kunnen andere spelers deze kaarten gedekt op tafel spelen. Ze draaien deze gelijktijdig om en de kapitein moet deze kaarten gebruiken om dobbelstenen te overwinnen en eventueel verder te vliegen. Gespeelde kaarten worden nadien afgelegd (of ze het vliegtuig nu hebben kunnen redden of niet). De kapitein zelf kan dit type kaarten NIET spelen!
4) Karakterkaarten : elk karakter brengt een speciale eigenschap met zich mee. Een overzichtje van de eigenschappen :
- rood : leg een schatkaart af om alle dobbelstenen te hergooien als het vliegtuig crasht
- blauw : je neemt de rol van kapitein over als het vliegtuig op crashen staat en je speelt de benodigde uitrustingskaarten
- groen : negeer alle "piraten"gebeurtenissen
- geel : als het vliegtuig zou crashen trek je 2 kaarten van de trekstapel, je mag deze gebruiken om de dobbelstenen te coveren
- zwart : leg 2 dobbelstenen aan de kant en gooi de anderen
- paars : je mag één speler meenemen (verplichten) om bij je te blijven of je uit het vliegtuig stapt of uitstapt

Het einde van het spel vindt nog steeds plaats als een speler 50 of meer punten heeft verzameld. Let wel dat elke "een beetje hulp"- kaart op handen 2 punten aftrekt van je totaal. 
Titel : Celestia - a little help
Auteur : Aaron Weissblum
Uitgeverij : BLAM!
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
20-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSENs à volonté
Liefste bezoeker van dit blog. Zoals je reeds merkte, zijn we goed in de weer met het presenteren van alle nieuwigheden die ons bereikten in de periode rond Spiel Essen. We kunnen alvast melden dat we nog een dikke maand verder gaan met de beschrijvingen van al deze spellen. Daarnaast is het ook de hoogste tijd om onze bevindingen te publiceren in de vorm van onze gekende en populaire imprESSENs. Tijdens de vorige weken hebben we reeds zo'n dikke 50 nieuwe spellen kunnen testen en ik wil jullie dan ook niet langer laten wachten op onze bevindingen. Elke dag zal er dus naast een bespreking ook één (of meerdere) imprESSENs verschijnen. Aangezien het in vele gevallen gaat over de impressie na één speelsessie hebben we voorlopig nog geen slotconclusie toegevoegd. Deze zullen we in de loop van de komende weken, maanden, ... aanvullen als het ons past. Bovendien kan het ook perfect gebeuren dat je op deze manier een imprESSEN van een spel te zien krijgt vooraleer de beschrijving verschenen is (don't shoot the messenger please). Veel leesplezier en laat zeker ook je eigen mening achter als je dat wenst (of nog beter op onze FB-pagina)!

20-11-2016 om 19:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chimère (Gameflow)


In Chimère zijn de spelers tovenaars die op drie tornooien zo'n goed mogelijke chimaeres proberen te maken. Dit zijn fantasiedieren die samengesteld zijn uit andere dieren, bv. de kop van een haai, het lijf van een stier en de kont van een paard. De spelers trachten zo goed mogelijk te voldoen aan de vraag en opdrachten van de lopende ronde. In een ronde "bouwen" de spelers gelijktijdig aan vier dieren, die in de vier seizoenen worden voorgesteld. Elke seizoen heeft z'n eigen voorwaarden en eisen waaraan het dier moet voldoen.

Het kleine doosje komt met héél wat kartonnen materiaal. Zo vinden we in het doosje een wedstrijdbord, 20 seizoensborden (4 voor elke speler), 15 hoofdopdrachttegels, 15 opdrachttegels, 15 oorkondetegels, 40 tegels dierenkop, 40 tegels dierenromp, 40 tegels dierenstaart en 1 zandloper.
Het wedstrijdbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Op elk seizoen wordt een hoofd- en gewone opdrachttegel gelegd, deze geven aan wat de eisen zijn voor het dier dat seizoen. Elke speler krijgt 4 seizoensborden, alsook een stapel dierenkop-, romp- en staarttegels.



Een speelronde bestaat uit 3 fasen :
1) onderzoeksfase : de spelers gaan gelijktijdig aan de slag. Ze nemen tegels van een willekeurige stapel (ook van tegenspelers), bekijken deze en plaatsen de tegels op de bijpassende plaatsen (kop, romp of staart) op één van hun seizoensborden of die van de tegenspelers. Je moet wel tegel per tegel spelen en éénmaal een tegel op het bord ligt, mag deze niet meer verplaatst of verwijderd worden. Zodra alle seizoensborden van de spelers vol liggen eindigt deze fase.
 
2) ontwikkelingsfase : draai de zandloper om. Alle spelers mogen gelijktijdig de tegels op hun seizoensborden van plaats gaan verleggen. Elk dier moet natuurlijk zijn opgebouwd uit een kop, romp of staart en bovendien telkens van een ander dier. Let ook op de opdrachten, want je wil natuurlijk de eigenschappen van je dier laten matchen met de eisen op het wedstrijdbord. De eerste speler die tevreden is, neemt de zandloper in z'n hand en wordt kampioen van het volk gekroond. Hij krijgt de bovenste oorkondetegel en legt deze op de chimaera die het beste bij de beschrijving op het wedstrijdbord past. Vooraleer hij dit doet, draait hij de lege zandloper nog een keertje om (misschien moet je nog even wachten op het doorlopen van de eerste keer). Is de zandloper een tweede keer leeg, moet je de resterende tegels willekeurig op lege vakken leggen.

3) wedstrijdfase : in deze fase worden de dieren seizoen per seizoen met het wedstrijdbord vergeleken en gekeken welke speler het beste aan de eisen voldoet. Dieren die bestaan uit éénzelfde stuk dier, moeten één van deze tegels omdraaien naar de kant zonder eigenschappen. Bij gelijkstand wint de speler die de hoofdopdracht het beste uitvoerde. Is het dan nog gelijk beslist de kampioen van het volk wie er wint van deze spelers (kan zichzelf zijn). De speler met het beste dier krijgt de hoofdopdrachttegel, de tweede speler krijgt de gewone opdrachttegel als prijs. De oorkonde tenslotte wordt gegeven aan de speler wiens dier het beste bij het thema past dat op het wedstrijdbord staat gevormd. Alle spelers beslissen gelijktijdig, door aan te wijzen, wie de oorkonde verdient (je mag niet voor jezelf kiezen). Bij gelijkstand beslist de kampioen weer (en nu mag die wel zichzelf kiezen).

Na drie ronden (tornooien) tellen de spelers hun punten op, zijnde verzamelde hoofdopdrachten, gewone opdrachten en oorkondes. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste oorkondes, daarna de meeste (hoofd)opdrachttegels.

Titel : Chimère
Auteurs : Roméo Hennion & Clément Leclercq
Uitgeverij : Gameflow
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+

20-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
19-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1001 (Tiki editions)


In 1001 ga je in teams tegen elkaar aan de slag, maar scoor je zowel punten voor je team als individueel. Je tracht met z'n allen Aladdin in de juiste richting te laten vliegen met z'n tapijt. De wind vanachter en de edelstenen voor het rapen, dat is de bedoeling, maar telkens gaat het andere team je tegenwerken door de vizier tactisch in te zetten. Het team dat het het beste doet zal het meeste punten scoren, maar ook individueel liggen er punten voor het rapen ... enkel de speler die beide elementen goed weet te combineren wint dit oosterse avontuur.

Het spel omvat 36 edelstenen, 24 edelsteenfiches, 24 wolkfiches, 32 puntenfiches, 1 zandloperfiche (rondefiche), 16 dubbelzijdige speeltegels (die het speelbord vormen in een kader die je in elkaar moet puzzelen), 2 scoremarkers voor de teams, 1 aladdinfiguur, 2 stormwaarschuwingfiches, 12 beloningsfiches, 1 startlocatiefiche, 1 zandloper, 1 beloningenbord, 16 vluchtkaarten, 4 vizierkaarten en 32 stemkaarten. Het speelbord wordt willekeurig samengesteld door de kader te maken en er de 16 tegels in te plaatsen (wel met de ster naar nummer 1 gericht), de edelstenen worden willekeurig in de gaten van het speelbord geplaatst. De spelers worden in twee evengrote teams verdeeld (indien mogelijk natuurlijk), het ene team is het dagteam, het andere het nachtteam. Alle puntenfiches, wolkenfiches en edelsteenfiches worden gesorteerd terzijde gelegd. De zandloperfiche wordt op ronde 1 van het rondespoor geplaatst en de 12 beloningsfiches worden op het beloningsbord gelegd. Gebruik voor je eerste spellen enkel de 8 basisvluchtkaarten (met ster). De vizierkaarten worden klaargelegd en elke speler ontvangt 4 stemkaarten (met nummers 1 tot en met 4). Elke team ontvangt alvast 2 wolkenfiches.



In elke ronde speelt het ene team het actieve team, het andere team neemt de rol van vizier op zich. Elke team zal dus vier keer actief team of vizierteam zijn. Het dagteam begint als actieve team. Schud de vluchtkaarten en leg er vier willekeurig rond het bord. Deze kaarten geven aan in welk richting de Aladdinfiguur zal vliegen en vooral over welke tegels hij vliegt, want daar neemt hij de schatten mee. Het actieve team start met het nemen van 1 wolkenfiche (dus starten doe je met 3 fiches).

De zandloper wordt omgedraaid en de beide teams krijgen 2 minuten de tijd om te overleggen waar ze voor gaan stemmen. Afhankelijk van het team krijg je bepaalde opdrachten. Het actieve team overlegt welke vluchtkaart interessant is. Elke speler kiest uiteindelijk wel zelf welke vluchtkaart volgens hem het interessants is. Indien al de spelers dezelfde vluchtkaart kiezen, scoort het team 3 extra punten, maar kan het ook makkelijk geblokkeerd worden door de vizier.
Het vizierteam heeft een dubbele opdracht. In de eerste plaats proberen ze de tegenstanders te doorzien door ook een stemkaart te leggen waarvan ze denken dat één (of meer) tegenstanders hiervoor zal kiezen. Daarnaast leggen ze ook één vizierkaart gedekt (ook genummerd van 1 tot en met 4). Deze kaart zal bepalen welke vluchtkaart volledig zal genegeerd worden gedurende deze ronde.

Na de twee minuten overleg (of als de teams klaar zijn), draaien we alle gekozen kaarten open. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- indien het actieve team allemaal dezelfde kaart koos, scoren ze onmiddellijk 3 punten als team
- als het vizierteam koos voor kaarten die het actieve team koos, scoren deze spelers afh. van de ronde 1,2,3 of 4 punten
- alle kaarten van het actieve team die overeenkomen met de gespeelde vizierkaart worden verwijderd en zijn niet geldig
- indien er nog minstens één kaart bij het actieve team ligt, zal er een vlucht plaatsvinden
- indien er geen kaarten meer liggen bij het actieve team ga je onmiddellijk over tot het aanschaffen van beloningen

Als er een vlucht plaatsvindt en er zijn nog verschillende kaarten bij het actieve team zichtbaar, worden deze kaarten blind geschud en één getrokken door het vizierteam. Nadien vliegt de Aladdin-figuur het aantal plaatsen in de richting zoals aangegeven op de vluchtkaart. Indien de figuur van het bord zou vliegen, komt hij gewoon langs de andere kant er terug op. Afhankelijk van de tegels waarover je vliegt ga je edelstenen winnen, verliezen of wolkenfiches vergaren of moeten afgeven. Je voert altijd eerst de straf uit en pas daarna de beloning. Kan je geen edelsteenfiches afgeven, verlies je niets. Moet je echter je laatste wolkenfiche afgeven, stopt de vlucht onmiddellijk op de tegel waar Aladdin op dat moment geraakt is. Je mag overigens max. 5 edelsteenfiches en 10 wolkenfiches in je voorraad hebben, een teveel wordt onmiddellijk afgelegd.



Na de vlucht (of als er geen vlucht was) kan het actieve team edelstenen spenderen om één beloningsfiche aan te schaffen van het beloningsbord. Je betaalt de kosten die staan aangegeven op de tegels en scoort de afgebeelde punten. De tegel verdwijnt uit het spel.  Daarnaast kan het team ook edelsteenfiches of 2 wolkenfiches afgeven om 1 punt per combinatie te krijgen.

Aan het einde van een ronde verplaatst de startplaatsfiche naar de plaats waar de Aladdinfiguur nu staat. De vluchtkaarten worden allen terug geschud en vier nieuwe klaargelegd. De zandloperfiche gaat naar de volgende ronde en het andere team wordt het actieve team.

Het spel eindigt na acht ronden. Elke speler telt nu z'n persoonlijke punten bij de punten van z'n team en diegene met het hoogste aantal wint het spel.

Titel : 1001
Auteurs : David Duperret & Vincent Greco
Uitgeverij : Tiki editions
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+

19-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
18-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papa Paolo (Quined)


De derde en laatste titel die Quined mee naar Essen bracht, is Papa Paolo, een product van eigen Belgische bodem met Fabrice Vandenbogaerde als auteur. U kent Fabrice misschien van z'n vorige spel Warlock, dat ook bij Quined verscheen. In Papa Paolo nemen de spelers de rol aan van een pizzabakker die de traditionele Italiaanse pizza wil vrijwaren tegen de Hollandese patat. Als leerling-pizzabakkers proberen ze in de gunst te komen van de pizza-godfather Papa Paolo.

De doos zit propvol kleurrijk speelmateriaal. Je krijgt een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers), 84 stadstegels, 20 investeringstegels, 5 grote investeringstegel (enkel voor 2 spelers), 20 leveringstegels, 8 pizzeria's (verschillende waarden), geldmunten, een speciale tegel om een deel van het speelbord af te dekken (bij 3 spelers), 4 starttegels en voor elke speler persoonlijk : 1 ervaringsbord, 4 ervaringsmarkers, 4 actiepionnen, 1 volgordepion en 36 pizza's. Al deze laatste mag je netjes gaan stickeren, waar je toch ook een tijdje mee zoet zal zijn. Met de startopstelling ook overigens, maar deze staat netjes en overzichtelijk in de spelregels.



Een spel Papa Paolo loopt over vijf ronden. Elke ronde bestaat uit 7 fasen :
1) Wijk uitbreiden/ een actie uitvoeren
Om beurten plaatsen de spelers hun actiepionnen op de openliggende stadstegels en hebben ze de keuze om de stadstegel te nemen en aan te bouwen aan hun eigen wijk OF de overeenkomstige actie van de rij of kolom uit te voeren. Om een wijk uit te breiden, neem je de tegel waarop je je actiepion plaatste en legt deze aan je eigen wijk aan. De oriëntatie van de tegel is onbelangrijk, maar moet met een weg verbonden zijn aan één van je pizzeria's. Een weg mag nooit eindigen tegen huizen en je wijk mag max. uit een grid van 4x5 bestaan. Als je opteert om de actie uit te voeren, kies je één van beide acties overeenkomstig met de rij of kolom waarin je je actiepion plaatste.
De mogelijke acties zijn :
- sponsor zoeken : ontvang geld overeenkomstig met je niveau op het financiële spoor op je spelersbord
- winkelen : betaal 2/3/5/7/9 pond voor 1/2/3/4/5 pizza's en ontvang nog een aantal extra afh. je niveau op het marktspoor op je spelersbord. Leg de pizza's op je pizzeria's en hou rekening met de limiet van de pizzeria's.
- spoedlevering uitvoeren : betaal 2 pond en voer een levering uit. Het aantal pizza's dat je mag leveren hangt af van je niveau op het express-spoor van je spelersbord. De afstand is irrelevant voor een spoedlevering.
- bouwen : neem een pizzeria uit de voorraad, betaal de kosten en leg hem in je wijk. De nieuwe pizzeria mag hooguit met één hoekpunt aan een andere pizzeria grenzen. Leg ook 2 pizza's op de nieuwe zaak.

2) Smeergeld ontvangen : kijk welke speler het meeste actiepionnen in de rijen en kolommen op het speelbord plaatste en geef hem het geld dat in de kolom en/of rij ligt (zie voorbereiding bord in de spelregels). Bij gelijkstand krijgt de betrokken speler wiens pion het dichtste bij het geld ligt het geld.

3) Bieden : de spelers bieden om beurten op het biedspoor. Met dit bieden verwerven ze leveringstegels, investeringstegels en een speelvolgorde. Als je wordt overboden mag je naar een ander veld op het biedspoor springen over een andere speler. Indien je naar een lege kolom springt, mag je niet zakken ten opzichte van je vorige plaats. Zo gauw elke speler alleen in een kolom ligt, eindigt het bieden. Startend met de speler met het hoogste bod, betaal je het bod, neem je de leveringstegel van de kolom en kies je een investeringstegel. De speler die in de meest linkse kolom ligt, wordt de startspeler voor de volgende fase. De andere spelers volgen kloksgewijs en passen hun speelvolgorde aan.

4) Investeren : elke speler kan z'n nieuw verworven investeringstegel op één van twee manieren gebruiken. Ofwel voer je de overeenkomstige actie uit (zie ook boven - acties) of je schuift je ervaringsmarker in de desbetreffende kleur een veld naar rechts.

5) Pizza's leveren : alle spelers leveren gelijktijdig hun pizza's. Het aantal en de afstand die ze mogen overbruggen staat op de net verworven leveringstegel. Het aantal leveringsrondes hangt af van je niveau op het netwerkspoor op je spelersbord. Je mag slechts één keer over een weg rijden per leveringsronde (dus niet terugkeren). Je mag niet door pizzeria's rijden. Het aantal pizza's dat je mag leveren in totaal staat op je leveringstegel afgebeeld. Dit aantal wordt verdeeld over het aantal leveringsronden en geldt niet voor elke ronde apart.

6) Ervaring opdoen : voor elke tegel die volledig bediend werd in deze ronde, wordt de overeenkomstige (afh. kleur van de huizen) ervaringsmarker één plaats naar rechts geschoven. Dit gebeurt overigen ook bij spoedleveringen.

7) De volgende ronde voorbereiden : resterende stadstegels gaan uit het spel. Er worden 16 nieuwe stadstegels en geld uitgelegd. Nieuwe leveringstegels en investeringstegels worden klaargelegd. (dit alles zoals tijdens de startopstelling) Geleverde pizza's worden nooit verwijderd uit de wijken.

Na vijf speelronden worden er punten en strafpunten verdeeld :
- 1 punt per pizza op een stadstegel in je wijken
- het getal onder de kolom van je minst geavanceerde spoor op je spelersbord (zijnde 2/3/5/8 punten)
- 2 bonuspunten voor ervaringsmarkers die helemaal rechts geraakt zijn op hun spoor
- 1 strafpunt per pizza die niet uitgeleverd is en nog op de pizzeria ligt

Titel : Papa Paolo
Auteur : Fabrice Vandenbogaerde
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 10+

18-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (3)
17-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Key to the city - London (Quined)


Voor de tweede Quined-titel heeft men teruggegrepen naar een geslaagd recept, nl. Keyflower van R&D games. Dit spel vormde eigenlijk de basis voor dit nieuwe spel van de auteurs Bleasdale & Breese. Key to the city - London hanteert dezelfde spelmechanismen, maar is toch een stuk gestroomlijnder en directer dan z'n voorganger. Een aantal elementen zijn gestript en herleid tot de essentie, maar het spelverloop is in grote lijnen behouden gebleven en dat kunnen we enkel toejuichen.

In Key to the city London gaan de spelers hun eigen stad opbouwen. Dit doen ze door te bieden op stadstegels, er gebruik van te maken (bij zichzelf, de tegenspelers of de centrale tegels) en waarderen ze tegels op zodat deze betere opbrengsten met zich meebrengen.
In de doos vinden we 57 locatietegels, 8 3D-gebouwmarkers, 6 houten binnenschepen, 144 houten verbindingen, 72 vaardigheidsfiches, 120 keyples (in 3 kleuren, groen valt hier weg in vergelijking met Keyflower), 1 stoffen zak en 6 zichtschermen.



Het spel loopt over vier ronden, waarin spelers om beurten acties gaan uitvoeren tot alle spelers na elkaar passen of tot elke speler met z'n boot heeft gevaren. Als een speler aan de beurt is, kan hij één van volgende acties uitvoeren :

1) bieden op een tegel : elke speler kiest een kant van de tegels en plaatst z'n keyples van achter z'n scherm naast de tegel die te koop is. Eens er een bepaalde kleur keyples gespeeld zijn rond (of op) een tegel, moet men telkens in die kleur overbieden. Word je overboden kan je in een volgende beurt extra keyples toevoegen of je bod terugnemen om ergens anders in te zetten. Je bod mag wel niet meer opgesplitst worden. Er is geen maximum aantal voor het aantal keyples dat kan geboden worden op een tegel.

2) middelen genereren : plaats je keyples bovenop een tegel om de middelen te ontvangen die staan aangegeven. Het gaat dan om verbindingen of vaardigheidsfiches. De verbindingen worden onmiddellijk op eigen tegels geplaatst om tegels aan elkaar te hangen (of nog slechts op één tegel om later een tegel eraan toe te voegen) en er mag slechts één verbinding per zijde van een tegel gebruikt worden, de vaardigheidsfiches worden achter het zichtscherm gelegd en kunnen dienen als betalingsmiddel tijdens het opwaarderen van tegels. Je mag een tegel meermaals activeren, maar dan moet er telkens een keyple meer ingezet worden dan het vorige aantal. Uiteraard moet ook nu weer alles in dezelfde kleur gebeuren. Eenmaal geplaatste verbindingen kunnen niet meer verzet worden. Witte verbindingen of witte vaardigheidsfiches zijn een verbinding of fiche naar keuze. Je kan zowel middelen genereren op tegels bij jezelf, de tegenspeler (je bent dan wel keyples kwijt aan de tegenspeler) of de tegels waarop geboden wordt.

3) opwaarderen : de tegels in je eigen speelgebied kan je gaan opwaarderen door de gevraagde verbindingen te creëren of vaardigheidsfiches af te geven. Je draait dan de tegel om en plaatst eventuele keyples en verbindingen die op de tegel stonden of lagen er gewoon terug op. Om een tegel op te waarderen plaats je ook nu weer een keyple op de tegel zelf en betaal je de gevraagde kosten. De overwinningspunten die de tegel aan het einde van het spel oplevert, zal hierdoor oplopen.

4) passen : je slaat gewoon een beurt over en komt eventueel terug aan de beurt als het wederom jouw beurt is. Passen alle spelers echter na elkaar, eindigt de lopende ronde onmiddellijk nadat alle resterende spelers in volgorde hebben gevaren.

5) varen : als je deze actie kiest, beëindig je persoonlijk je ronde. Je verplaatst je schip over de Thames-tegels één tegel en legt je schip op een vakje naar keuze. Dit vakje geeft aan hoeveel keyples je uit de zak mag trekken voor de volgende ronde, of je eventueel de riviertegel uit de vorige ronde wint en bepaalt bovendien de startspeler voor de volgende ronde.

Als alle speler gevaren hebben, of na elkaar gepast, eindigt de lopende ronde en volgt een korte opschoning :
- keyples van verloren biedingen komen terug achter je scherm
- winnaars van een bod nemen de tegels met alle keyples die erop staan n hun voorraad (de keyples waarmee het bod gewonnen werd, gaan gewoon terug in de zak)
- de winnaar van de vorige riviertegel neemt deze ook en voegt deze omgedraaid toe aan z'n wijk. Deze tegels leveren extra punten op voor het voldoen aan bepaalde voorwaarden.
- de spelers trekken het aantal keyples zoals aangegeven op de huidige riviertegel
- neem alle keyples van je eigen wijk en plaats ze achter je scherm
- plaats alle gewonnen tegels gelijktijdig in je eigen wijk, tegels kunnen onder bestaande verbindingen verschoven worden als je ze aan een tegel legt die reeds van verbindingen voorzien is. (rivierzijden kunnen enkel tegen elkaar gelegd worden)

Na vier ronden tellen de spelers hun aantal punten (op tegels afgebeeld) op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Key to the city - London
Auteurs : Sebastian Bleasdale & Richard Breese
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-6
Speelduur  : 90-120 min.
Leeftijd : 14+

17-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
16-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanuatu (Quined)


Quined kwam dit jaar met maar liefst drie grote, nieuwe titels naar Spiel Essen afgezakt. Bovendien gaat het dan ook nog allemaal om Masterprints. De eerste in het rijtje is een heruitgave van het spel "Vanuatu" van KND. Het materiaal is echter veel steviger gemaakt en veel kleurrijker ook, ook het artwork heeft een facelift ondergaan en men heeft ineens een variantje voorzien.

In de zware doos vinden we een speelbord, 3 starttegels, 12 archipeltegels, 11 personagetegels, 5 speelhulpen, 10 exporttegels, 14 vistegels, 10 schattegels, 9 toeristentegels, 4 rustfiches, 9 zandtekeningfiches, 5 "50-punten"fiches, 1 startspelermarker, 1 visprijsmarker, 1 rondemarker, 18 toeristpionnen, 14 vissen, 10 schatkisten, 24 goederenblokjes, en voor elke speler 1 zeilboot, 5 actiestenen, 2 spelersschijven en 8 hutten. Voor de variant is er nog wat extra materiaal voorzien in de vorm van 5 tegels, 20 dijken, 20 waterschijfjes en 1 zeszijdige dobbelsteen. Voor de opstelling verwijs ik u graag door naar de spelregels, deze staat netjes en met afbeeldingen uitgelegd.
 


Een spel verloopt over 8 ronden, die op hun beurt bestaan uit 5 fasen. Elke speler rondt volledig een fase af vooraleer er wordt overstapt op de volgende fase. De spelers voeren kloksgewijs hun acties uit.
1) Voorbereiden van de ronde :
- verplaats de rondemarker
- leg huidige toeristen en tegel af, trek een nieuwe tegel en vul toeristen aan
- volledig gevulde exporttegels worden verwijderd, de andere tegels verschoven en aangevuld
- eilandtegels met 0 grondstofblokjes worden volledig terug opgevuld
- de visprijsmarker komt terug op 3 te staan
- de startspeler legt de 2 nieuwe archipeltegels op het speelbord volgens de plaatsingsregels
- nieuwe vissen, schatkisten en grondstoffen worden op de nieuwe tegels gelegd zoals aangegeven
- de volgende 2 nieuwe archipeltegels worden opengedraaid en klaargelegd

2) Personage kiezen :
In speelvolgorde leggen de spelers hun vorige personagetegel terug in de voorraad en nemen ze één van de andere beschikbare tegels. Het gekozen personage levert een voordeel op tijdens de lopende ronde (zo zullen bepaalde acties beter, goedkoper of krachtiger worden). Voor een moeilijker spel wordt aangeraden om zonder deze personagetegels te spelen (en deze fase dus volledig over te slaan)

3) Acties plannen :
De spelers plaatsen om beurten 2 actiestenen op één of meer acties. Nadat elke speler dit deed, volgt er nog een ronde waarin er 2 stenen worden gelegd. Tenslotte volgt er nog een slotronde waarin elke speler z'n laatste steen inzet. Je mag actiestenen op plaatsen leggen waar je reeds stenen legde.

4) Acties uitvoeren :
In speelvolgorde kiezen de speler een actie waar ze de meerderheid aan actiestenen hebben om uit te voeren. Voer de actie uit en leg de actiestenen terug in je voorraad. Ook als je de actie niet kan uitvoeren, moet je de stenen terugnemen. Heb je geen meerderheid bij één van de acties, moet je je stenen van één actie terugnemen zonder de actie uit te voeren. Acties (zie onder)

5) Rustfiches afhandelen :
Spelers die een rustfiche hebben genomen, krijgen nu de voordelen van de fiche(s), zijnde de startspelermarker, geld en/of punten.
Belangrijk principe wat geld betreft : als je 10 (of meer) geld bereikt op het geldspoor wordt dit onmiddellijk geruild voor 5 punten.

De acties :
- Zeilen : betaal 1 - 3 geld om je boot dit aantal plaatsen te verzetten op oceaantegels.
- Bouwen : betaal 3 geld en bouw een hut op een eilandtegel grenzend aan de oceaantegel waar je zeilboot is. Er moet natuurlijk een lege bouwplaats zijn
- Onderzoeken : neem een schattegel gelijk aan het aantal schatkisten op de oceaantegel waar je je bevindt. Verwijder daarna een schatkist van de tegel. Je kan schattegels houden tot het einde van het spel voor punten, of ze tijdens het spel verkopen voor geld.
- Vissen : neem een vistegel gelijk aan het aantal vissen op de oceaantegel waar je je bevindt. Verwijder daarna een vis van de tegel. Je vistegels kan je verkopen voor geld.
- Vis verkopen : verkoop vis op een eiland waarop je minstens één hut hebt en waar je met je zeilboot aan grenst. Verkoop één of meer vistegels en ontvang geld gelijk aan de waarde van de verkochte vistegels vermenigvuldigd met de waarde van de vis op de markt (zie visprijsmarker). Nadien verlaag je deze marker met één. De verkochte vistegels gaan uit het spel.
- Kopen en exporteren : Koop goederenblokjes van een eiland waar je zeilboot aan grenst. Betaal de prijs van de blokjes zoals aangegeven op  het speelbord en leg de blokjes op de bovenste tegel die het type van blokje vraagt. Je krijgt onmiddellijk de waarde van de blokjes in punten. Leg je het laatste blokje op een exporttegel scoor je bovendien nog 2 bonuspunten.
- Tekenen : je zeilboot moet zich naast een eilandtegel bevinden met plaats voor een zandtekening. Leg een zandtekeningfiche op deze plaats en scoor onmiddellijk 3 punten.
- Toeristen vervoeren : indien er nog toeristen beschikbaar zijn en je zeilboot zich naast een eilandtegel ligt waar er nog ruimte is voor toeristen, leg je er een toerist en krijg je 1 geld per hut op dit eiland. Aan het einde van het spel scoor je nog punten voor toeristen op de eilanden met jouw hutten.
- Rusten : neem de rustfiches van het bord, kies er één en leg deze gedekt voor je neer. In de volgende fase krijg je de opbrengst van deze fiche.

Na de 8ste ronde volgt er nog een slotwaardering :
- spelers die nog een rustfiche hebben, krijgen nog de bonus
- spelers die nog vistegels hebben, krijgen de waarde ervan in geld (elke 10 geld wordt weer omgezet in 5 punten)
- de speler met de startspelermarker krijgt 3 punten
- je krijgt nog 1 punt voor elke 3 geld
- je krijgt nog punten gelijk aan de waarde van je schattegels maal 2
- 2 punten per eigen hut voor elke toerist op een eiland
De speler met de meeste punten wint het spel.

Voor een overzichtje van de verschillende personages en de uitbreiding verwijs ik u graag door naar de spelregels en naar onze imprESSEN die zal verschijnen na enkele speelsessies.

Titel : Vanuatu
Auteur : Alain Epron
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

16-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
15-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noxford (Capsicum games)


Aangezien we gisteren een spel presenteerden waarbij je kaarten aan en op elkaar ging bouwen tot een stad, gaan we hier vandaag vrolijk mee verder. Noxford omvat 40 syndicaatkaarten (10 per speler) en 15 neutrale kaarten (waaronder 12 rijke districten en 3 barakken).
Noxford speelt zich af in een steampunkwereld waarbij de tandwielen constant draaien en de stad bij elkaar houden. Elke speler leidt een criminele bende die vertrouwen op hun handlangers en allerhande gespuis om de macht over de rijke buurten te krijgen.

Elke speler neemt z'n 10 syndicaatkaarten, haalt de meester eruit en legt deze open voor zich neer. De resterende negen kaarten worden geschud, 3 op handen genomen en de resterende vormen een persoonlijke trekstapel. De 15 neutrale kaarten worden geschud en als algemene trekstapel klaargelegd. Trek de 2 bovenste kaarten en leg ze tegen elkaar (in L-vorm) in het midden van de tafel. Er worden nog 3 kaarten opengelegd als vitrine. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Tijdens je beurt moet je één van beide mogelijke acties uitvoeren :
1) plaats een syndicaatkaart vanuit je hand of een neutrale kaart : kies een kaart en plaats deze met twee zijden aan eerder geplaatste kaarten. De uitlijning moet steeds blijven kloppen (zie afbeelding boven).
2) plaats een syndicaatkaart over een andere syndicaatkaart : dit mag enkel als je een hogere rang er bovenop legt (meester = rang 4, luitenant = rang 3, boef = rang 2 en nozem = rang 1). De meester heeft elke speler open voor zich liggen. In plaats van een kaart uit je hand of de vitrine te spelen, mag je deze kaart spelen. Het plaatsen volgt de normale regels. Een meester telt dubbel bij het bepalen van de meerderheid.

Aan het einde van je beurt vul je de vitrine eventueel terug aan tot 3 kaarten. Indien je een kaart uit je hand speelde, vul je je hand terug aan tot 3.

De neutrale kaarten :
- rijke districtskaarten : dit zijn de kaarten die je wil beheersen aan het einde van het spel. Ze tonen 1,2 of 4 symbolen, die aangeven hoeveel punten de kaarten aan het einde van het spel waard zijn. Bovendien tonen ze hun favoriete symbool dat bonuspunten oplevert.
- barakken : cancellen alle syndicaatkaarten die eraan grenzen tijdens het waarderen en bepalen van meerderheden.

Tussen de neutrale en syndicaatkaarten zitten tandwielkaarten. Wanneer een speler zulk een kaart speelt, mag hij onmiddellijk een andere kaart in het spel van plaats veranderen, volgens de normale regels. Je mag hierdoor geen kaarten isoleren. Indien gestapelde kaarten worden verplaatst, verplaatst enkel de bovenste kaart. Een meester kan nooit verplaatst worden.

Wanneer een speler z'n laatste handkaart speelt, eindigt het spel onmiddellijk en volgt de waardering :
- alle syndicaatkaarten die aan barakken grenzen worden dichtgedraaid en tellen niet mee
- voor elk district wordt er gekeken welke speler er de meerderheid aan syndicaatkaarten heeft aan grenzen (meesters tellen dubbel). Bij gelijkstand worden er geen punten uitgedeeld. De winnaar krijgt de districtskaart.
- voor elk symbool op de districtskaart scoort een speler 1 punt en 2 bonuspunten voor elk van z'n favoriete symbool (staat op de meester)
- de speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met de meeste districtskaarten.

Titel : Noxford
Auteur : Henri Kermarrec
Uitgeverij : Capsicum
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

15-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
14-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honshu (Lautapelit)


Vandaag is Honshu aan de beurt, een erg elegant "kaart"spel dat de ambities heeft van een bordspel. In het doosje vinden we 40 grondstofblokjes (in 4 kleuren), 6 dubbelzijdige startkaarten (zodat je gelijk of asymmetrisch kan starten), 60 landkaarten, 8 eindscorekaarten, 5 speelvolgordekaarten en 5 score-overzichtkaarten. Qua uitzicht lijkt dit spel wel wat op "Hangende tuinen van Babylon", maar toch mag je wel iets anders verwachten.

De grondstoffen worden in het midden van de tafel als voorraad klaargelegd. Elke speler ontvangt een startkaart met hierop alvast de grondstoffen die erop geproduceerd worden. Elke speler krijgt willekeurig een volgordekaart en overzichtskaart. Schud de landtegels en geef elke speler er zes op handen. De rest vormt een algemene trekstapel.



Het spel verloopt over 12 ronden, elk bestaande uit een soort slagen-haalfase en een bouwfase.
1) De slagen-haalfase wordt afgewerkt in speelvolgorde (zie volgordekaarten). De speler legt één van z'n handkaarten (die genummerd zijn van 1-60) met eventueel daarbij één van z'n grondstoffen. Deze grondstof verhoogt de waarde van de kaart met 60. De volgende speler speelt ook een kaart met eventueel een grondstof. De eerste speler die een grondstof speelt, bepaalt overigens de kleur van het grondstof (dat iedereen dan ook moet volgen). Nadat alle spelers een kaart (met eventueel grondstof) speelde, wordt de speelvolgorde aangepast. De speler met de hoogste uitgespeelde waarde krijgt nummer 1, ... De gebruikte grondstoffen worden afgelegd.

2) In de nieuwe speelvolgorde nemen de spelers om beurten één van de openliggende kaarten uit de slag en bouwen deze aan op hun bestaande kaarten. Ze overleggen deze, zodat er minstens één vakje wordt afgedekt (op of onder een eerder gelegde kaart) en zodat er ook minstens één vakje van de nieuwe kaart zichtbaar blijft. Watervelden mogen nooit afgedekt worden. Op elk productieveld van de nieuwe kaart dat zichtbaar is, wordt een grondstof van de desbetreffende kleur gelegd. Dek je grondstoffen af met het leggen van een kaart, worden deze grondstoffen afgelegd.

Na drie ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de linkerbuur.
Na zes ronden krijgen de spelers zes nieuwe handkaarten.
Na negen ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de rechterbuur.
Na twaalf ronden eindigt het spel en volgt er een slotwaardering.

Eindwaardering :
- 2 punten voor elk zichtbaar bosveld
- 1 punt voor elk zichtbaar stadsveld van je grootste aaneengesloten stad (orthogonaal)
- 2/3/4 punten voor elk fabrieksveld dat kan voorzien worden van een grondstofblokje in de overeenkomstige kleur (dus zet niet al je blokjes in bij het slagen-haalgedeelte)
- 0 punten voor een enkel waterveld, 3 punten per waterveld van grotere waterpartijen (dan 1 veldje)
- woestijn = geen punten, maar doorslaggevend bij gelijkspel

Je kan er ook voor opteren om met de eindscorekaarten te spelen. Dan trek je bij aanvang van het spel één van de acht kaarten en kan er nog op een extra manier gescoord worden. Zo kan je bijvoorbeeld dubbel gaan leveren aan een fabriek, probeer je bossen naast elkaar te krijgen een lijn, tracht je woestijnblokjes van 2x2 te maken, scoren waterpartijen minder, probeer je exact 5 stadsvelden naast elkaar te krijgen, ...

Titel : Honshu
Auteur : Kalle Malmioja
Uitgeverij : Lautepelit
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-40 min.
Leeftijd : 8+

14-11-2016 om 18:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs