IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Jorvik

Jorvik (Eggertspiele/Pegasus) :

 

+ copy-paste met het koopmanshuis

+ er is een extra variant voorzien zodat het spel toch dat net ietsje anders wordt

+ het interessante biedsysteem blijft overeind


-       was een remake nodig?
-      
Het vikingthema is tof, maar je voelt toch telkens het bieden van het koopmanshuis erdoor komen wat het thema volledig laat wegvallen

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Oceanos

Oceanos (Iello) :

 

+ prachtig artwork, vrolijke, cartoony tekeningen

+ vlotte gameplay, supergestroomlijnd

+ je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt, maar hebt toch keuzes te maken

+ je scoort punten op diverse plaatsen en kan onmogelijk alles hebben

+ dit spel heeft zeker een geluksfactor, maar die neem je er gewoon bij omdat het zo’n aangenaam, toegankelijk spel is

+ het kleine overzichttegeltje van de ronde en score is fijn meegenomen

+ de grote, voorziene zakjes maken het opruimen erg makkelijk

 

-       je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt
-      
de puzzelstukken zijn leuk gevonden, maar passen soms niet mooi in elkaar (jammer!)

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Celestia - a little help (BLAM!)


Dit kleine doosje omvat de uitbreiding voor het prachtig vormgegeven Celestia, een hit familiespel van vorig speeljaar.
De uitbreiding bestaat uit 33 kaarten, waarvan 14 uitrustingskaarten (een beetje hulp), 8 geavanceerde uitrustingskaarten, 6 karakterkaarten en 4 krachtkaarten.

Bij aanvang van het spel worden alle kaarten, behalve de karakterkaarten toegevoegd aan de stapel kaarten. Elke speler kiest willekeurig of naar keuze een karakterkaart en neemt de overeenkomstige pion. Al de rest qua voorbereiding blijft identiek aan het basisspel. U vindt hierover trouwens meer op de blog : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2861075

Welke eigenschappen of veranderingen brengen de nieuwe kaarten met zich mee?
1) Geavanceerde uitrustingskaarten : tonen 2 symbolen en kunnen dus 2 dobbelstenen coveren. Er wordt geen wisselgeld gegeven, dus een te veel aan symbolen gaat verloren. De kapitein is zoals steeds verplicht om deze kaarten te spelen als hij de dobbelsteen kan overwinnen.
2) Krachtkaarten : de bandiet kan gespeeld worden vooraleer de kapitein z'n dobbelstenen gooit, hij moet met één dobbelsteen meer gooien. De "mooring line" wordt dan weer gespeeld door de kapitein. Het vliegtuig beweegt niet naar een volgende tegel, de kapitein legt gespeelde kaarten af en de volgende speler wordt onmiddellijk kapitein in deze lopende ronde.
3) Uitrustingskaarten "Een beetje hulp" : wanneer de kapitein een crash aankondigt, kunnen andere spelers deze kaarten gedekt op tafel spelen. Ze draaien deze gelijktijdig om en de kapitein moet deze kaarten gebruiken om dobbelstenen te overwinnen en eventueel verder te vliegen. Gespeelde kaarten worden nadien afgelegd (of ze het vliegtuig nu hebben kunnen redden of niet). De kapitein zelf kan dit type kaarten NIET spelen!
4) Karakterkaarten : elk karakter brengt een speciale eigenschap met zich mee. Een overzichtje van de eigenschappen :
- rood : leg een schatkaart af om alle dobbelstenen te hergooien als het vliegtuig crasht
- blauw : je neemt de rol van kapitein over als het vliegtuig op crashen staat en je speelt de benodigde uitrustingskaarten
- groen : negeer alle "piraten"gebeurtenissen
- geel : als het vliegtuig zou crashen trek je 2 kaarten van de trekstapel, je mag deze gebruiken om de dobbelstenen te coveren
- zwart : leg 2 dobbelstenen aan de kant en gooi de anderen
- paars : je mag één speler meenemen (verplichten) om bij je te blijven of je uit het vliegtuig stapt of uitstapt

Het einde van het spel vindt nog steeds plaats als een speler 50 of meer punten heeft verzameld. Let wel dat elke "een beetje hulp"- kaart op handen 2 punten aftrekt van je totaal. 
Titel : Celestia - a little help
Auteur : Aaron Weissblum
Uitgeverij : BLAM!
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

21-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
20-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSENs à volonté
Liefste bezoeker van dit blog. Zoals je reeds merkte, zijn we goed in de weer met het presenteren van alle nieuwigheden die ons bereikten in de periode rond Spiel Essen. We kunnen alvast melden dat we nog een dikke maand verder gaan met de beschrijvingen van al deze spellen. Daarnaast is het ook de hoogste tijd om onze bevindingen te publiceren in de vorm van onze gekende en populaire imprESSENs. Tijdens de vorige weken hebben we reeds zo'n dikke 50 nieuwe spellen kunnen testen en ik wil jullie dan ook niet langer laten wachten op onze bevindingen. Elke dag zal er dus naast een bespreking ook één (of meerdere) imprESSENs verschijnen. Aangezien het in vele gevallen gaat over de impressie na één speelsessie hebben we voorlopig nog geen slotconclusie toegevoegd. Deze zullen we in de loop van de komende weken, maanden, ... aanvullen als het ons past. Bovendien kan het ook perfect gebeuren dat je op deze manier een imprESSEN van een spel te zien krijgt vooraleer de beschrijving verschenen is (don't shoot the messenger please). Veel leesplezier en laat zeker ook je eigen mening achter als je dat wenst (of nog beter op onze FB-pagina)!

20-11-2016 om 19:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chimère (Gameflow)


In Chimère zijn de spelers tovenaars die op drie tornooien zo'n goed mogelijke chimaeres proberen te maken. Dit zijn fantasiedieren die samengesteld zijn uit andere dieren, bv. de kop van een haai, het lijf van een stier en de kont van een paard. De spelers trachten zo goed mogelijk te voldoen aan de vraag en opdrachten van de lopende ronde. In een ronde "bouwen" de spelers gelijktijdig aan vier dieren, die in de vier seizoenen worden voorgesteld. Elke seizoen heeft z'n eigen voorwaarden en eisen waaraan het dier moet voldoen.

Het kleine doosje komt met héél wat kartonnen materiaal. Zo vinden we in het doosje een wedstrijdbord, 20 seizoensborden (4 voor elke speler), 15 hoofdopdrachttegels, 15 opdrachttegels, 15 oorkondetegels, 40 tegels dierenkop, 40 tegels dierenromp, 40 tegels dierenstaart en 1 zandloper.
Het wedstrijdbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Op elk seizoen wordt een hoofd- en gewone opdrachttegel gelegd, deze geven aan wat de eisen zijn voor het dier dat seizoen. Elke speler krijgt 4 seizoensborden, alsook een stapel dierenkop-, romp- en staarttegels.



Een speelronde bestaat uit 3 fasen :
1) onderzoeksfase : de spelers gaan gelijktijdig aan de slag. Ze nemen tegels van een willekeurige stapel (ook van tegenspelers), bekijken deze en plaatsen de tegels op de bijpassende plaatsen (kop, romp of staart) op één van hun seizoensborden of die van de tegenspelers. Je moet wel tegel per tegel spelen en éénmaal een tegel op het bord ligt, mag deze niet meer verplaatst of verwijderd worden. Zodra alle seizoensborden van de spelers vol liggen eindigt deze fase.
 
2) ontwikkelingsfase : draai de zandloper om. Alle spelers mogen gelijktijdig de tegels op hun seizoensborden van plaats gaan verleggen. Elk dier moet natuurlijk zijn opgebouwd uit een kop, romp of staart en bovendien telkens van een ander dier. Let ook op de opdrachten, want je wil natuurlijk de eigenschappen van je dier laten matchen met de eisen op het wedstrijdbord. De eerste speler die tevreden is, neemt de zandloper in z'n hand en wordt kampioen van het volk gekroond. Hij krijgt de bovenste oorkondetegel en legt deze op de chimaera die het beste bij de beschrijving op het wedstrijdbord past. Vooraleer hij dit doet, draait hij de lege zandloper nog een keertje om (misschien moet je nog even wachten op het doorlopen van de eerste keer). Is de zandloper een tweede keer leeg, moet je de resterende tegels willekeurig op lege vakken leggen.

3) wedstrijdfase : in deze fase worden de dieren seizoen per seizoen met het wedstrijdbord vergeleken en gekeken welke speler het beste aan de eisen voldoet. Dieren die bestaan uit éénzelfde stuk dier, moeten één van deze tegels omdraaien naar de kant zonder eigenschappen. Bij gelijkstand wint de speler die de hoofdopdracht het beste uitvoerde. Is het dan nog gelijk beslist de kampioen van het volk wie er wint van deze spelers (kan zichzelf zijn). De speler met het beste dier krijgt de hoofdopdrachttegel, de tweede speler krijgt de gewone opdrachttegel als prijs. De oorkonde tenslotte wordt gegeven aan de speler wiens dier het beste bij het thema past dat op het wedstrijdbord staat gevormd. Alle spelers beslissen gelijktijdig, door aan te wijzen, wie de oorkonde verdient (je mag niet voor jezelf kiezen). Bij gelijkstand beslist de kampioen weer (en nu mag die wel zichzelf kiezen).

Na drie ronden (tornooien) tellen de spelers hun punten op, zijnde verzamelde hoofdopdrachten, gewone opdrachten en oorkondes. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste oorkondes, daarna de meeste (hoofd)opdrachttegels.

Titel : Chimère
Auteurs : Roméo Hennion & Clément Leclercq
Uitgeverij : Gameflow
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+

20-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
19-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1001 (Tiki editions)


In 1001 ga je in teams tegen elkaar aan de slag, maar scoor je zowel punten voor je team als individueel. Je tracht met z'n allen Aladdin in de juiste richting te laten vliegen met z'n tapijt. De wind vanachter en de edelstenen voor het rapen, dat is de bedoeling, maar telkens gaat het andere team je tegenwerken door de vizier tactisch in te zetten. Het team dat het het beste doet zal het meeste punten scoren, maar ook individueel liggen er punten voor het rapen ... enkel de speler die beide elementen goed weet te combineren wint dit oosterse avontuur.

Het spel omvat 36 edelstenen, 24 edelsteenfiches, 24 wolkfiches, 32 puntenfiches, 1 zandloperfiche (rondefiche), 16 dubbelzijdige speeltegels (die het speelbord vormen in een kader die je in elkaar moet puzzelen), 2 scoremarkers voor de teams, 1 aladdinfiguur, 2 stormwaarschuwingfiches, 12 beloningsfiches, 1 startlocatiefiche, 1 zandloper, 1 beloningenbord, 16 vluchtkaarten, 4 vizierkaarten en 32 stemkaarten. Het speelbord wordt willekeurig samengesteld door de kader te maken en er de 16 tegels in te plaatsen (wel met de ster naar nummer 1 gericht), de edelstenen worden willekeurig in de gaten van het speelbord geplaatst. De spelers worden in twee evengrote teams verdeeld (indien mogelijk natuurlijk), het ene team is het dagteam, het andere het nachtteam. Alle puntenfiches, wolkenfiches en edelsteenfiches worden gesorteerd terzijde gelegd. De zandloperfiche wordt op ronde 1 van het rondespoor geplaatst en de 12 beloningsfiches worden op het beloningsbord gelegd. Gebruik voor je eerste spellen enkel de 8 basisvluchtkaarten (met ster). De vizierkaarten worden klaargelegd en elke speler ontvangt 4 stemkaarten (met nummers 1 tot en met 4). Elke team ontvangt alvast 2 wolkenfiches.



In elke ronde speelt het ene team het actieve team, het andere team neemt de rol van vizier op zich. Elke team zal dus vier keer actief team of vizierteam zijn. Het dagteam begint als actieve team. Schud de vluchtkaarten en leg er vier willekeurig rond het bord. Deze kaarten geven aan in welk richting de Aladdinfiguur zal vliegen en vooral over welke tegels hij vliegt, want daar neemt hij de schatten mee. Het actieve team start met het nemen van 1 wolkenfiche (dus starten doe je met 3 fiches).

De zandloper wordt omgedraaid en de beide teams krijgen 2 minuten de tijd om te overleggen waar ze voor gaan stemmen. Afhankelijk van het team krijg je bepaalde opdrachten. Het actieve team overlegt welke vluchtkaart interessant is. Elke speler kiest uiteindelijk wel zelf welke vluchtkaart volgens hem het interessants is. Indien al de spelers dezelfde vluchtkaart kiezen, scoort het team 3 extra punten, maar kan het ook makkelijk geblokkeerd worden door de vizier.
Het vizierteam heeft een dubbele opdracht. In de eerste plaats proberen ze de tegenstanders te doorzien door ook een stemkaart te leggen waarvan ze denken dat één (of meer) tegenstanders hiervoor zal kiezen. Daarnaast leggen ze ook één vizierkaart gedekt (ook genummerd van 1 tot en met 4). Deze kaart zal bepalen welke vluchtkaart volledig zal genegeerd worden gedurende deze ronde.

Na de twee minuten overleg (of als de teams klaar zijn), draaien we alle gekozen kaarten open. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- indien het actieve team allemaal dezelfde kaart koos, scoren ze onmiddellijk 3 punten als team
- als het vizierteam koos voor kaarten die het actieve team koos, scoren deze spelers afh. van de ronde 1,2,3 of 4 punten
- alle kaarten van het actieve team die overeenkomen met de gespeelde vizierkaart worden verwijderd en zijn niet geldig
- indien er nog minstens één kaart bij het actieve team ligt, zal er een vlucht plaatsvinden
- indien er geen kaarten meer liggen bij het actieve team ga je onmiddellijk over tot het aanschaffen van beloningen

Als er een vlucht plaatsvindt en er zijn nog verschillende kaarten bij het actieve team zichtbaar, worden deze kaarten blind geschud en één getrokken door het vizierteam. Nadien vliegt de Aladdin-figuur het aantal plaatsen in de richting zoals aangegeven op de vluchtkaart. Indien de figuur van het bord zou vliegen, komt hij gewoon langs de andere kant er terug op. Afhankelijk van de tegels waarover je vliegt ga je edelstenen winnen, verliezen of wolkenfiches vergaren of moeten afgeven. Je voert altijd eerst de straf uit en pas daarna de beloning. Kan je geen edelsteenfiches afgeven, verlies je niets. Moet je echter je laatste wolkenfiche afgeven, stopt de vlucht onmiddellijk op de tegel waar Aladdin op dat moment geraakt is. Je mag overigens max. 5 edelsteenfiches en 10 wolkenfiches in je voorraad hebben, een teveel wordt onmiddellijk afgelegd.



Na de vlucht (of als er geen vlucht was) kan het actieve team edelstenen spenderen om één beloningsfiche aan te schaffen van het beloningsbord. Je betaalt de kosten die staan aangegeven op de tegels en scoort de afgebeelde punten. De tegel verdwijnt uit het spel.  Daarnaast kan het team ook edelsteenfiches of 2 wolkenfiches afgeven om 1 punt per combinatie te krijgen.

Aan het einde van een ronde verplaatst de startplaatsfiche naar de plaats waar de Aladdinfiguur nu staat. De vluchtkaarten worden allen terug geschud en vier nieuwe klaargelegd. De zandloperfiche gaat naar de volgende ronde en het andere team wordt het actieve team.

Het spel eindigt na acht ronden. Elke speler telt nu z'n persoonlijke punten bij de punten van z'n team en diegene met het hoogste aantal wint het spel.

Titel : 1001
Auteurs : David Duperret & Vincent Greco
Uitgeverij : Tiki editions
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+

19-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
18-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papa Paolo (Quined)


De derde en laatste titel die Quined mee naar Essen bracht, is Papa Paolo, een product van eigen Belgische bodem met Fabrice Vandenbogaerde als auteur. U kent Fabrice misschien van z'n vorige spel Warlock, dat ook bij Quined verscheen. In Papa Paolo nemen de spelers de rol aan van een pizzabakker die de traditionele Italiaanse pizza wil vrijwaren tegen de Hollandese patat. Als leerling-pizzabakkers proberen ze in de gunst te komen van de pizza-godfather Papa Paolo.

De doos zit propvol kleurrijk speelmateriaal. Je krijgt een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers), 84 stadstegels, 20 investeringstegels, 5 grote investeringstegel (enkel voor 2 spelers), 20 leveringstegels, 8 pizzeria's (verschillende waarden), geldmunten, een speciale tegel om een deel van het speelbord af te dekken (bij 3 spelers), 4 starttegels en voor elke speler persoonlijk : 1 ervaringsbord, 4 ervaringsmarkers, 4 actiepionnen, 1 volgordepion en 36 pizza's. Al deze laatste mag je netjes gaan stickeren, waar je toch ook een tijdje mee zoet zal zijn. Met de startopstelling ook overigens, maar deze staat netjes en overzichtelijk in de spelregels.



Een spel Papa Paolo loopt over vijf ronden. Elke ronde bestaat uit 7 fasen :
1) Wijk uitbreiden/ een actie uitvoeren
Om beurten plaatsen de spelers hun actiepionnen op de openliggende stadstegels en hebben ze de keuze om de stadstegel te nemen en aan te bouwen aan hun eigen wijk OF de overeenkomstige actie van de rij of kolom uit te voeren. Om een wijk uit te breiden, neem je de tegel waarop je je actiepion plaatste en legt deze aan je eigen wijk aan. De oriëntatie van de tegel is onbelangrijk, maar moet met een weg verbonden zijn aan één van je pizzeria's. Een weg mag nooit eindigen tegen huizen en je wijk mag max. uit een grid van 4x5 bestaan. Als je opteert om de actie uit te voeren, kies je één van beide acties overeenkomstig met de rij of kolom waarin je je actiepion plaatste.
De mogelijke acties zijn :
- sponsor zoeken : ontvang geld overeenkomstig met je niveau op het financiële spoor op je spelersbord
- winkelen : betaal 2/3/5/7/9 pond voor 1/2/3/4/5 pizza's en ontvang nog een aantal extra afh. je niveau op het marktspoor op je spelersbord. Leg de pizza's op je pizzeria's en hou rekening met de limiet van de pizzeria's.
- spoedlevering uitvoeren : betaal 2 pond en voer een levering uit. Het aantal pizza's dat je mag leveren hangt af van je niveau op het express-spoor van je spelersbord. De afstand is irrelevant voor een spoedlevering.
- bouwen : neem een pizzeria uit de voorraad, betaal de kosten en leg hem in je wijk. De nieuwe pizzeria mag hooguit met één hoekpunt aan een andere pizzeria grenzen. Leg ook 2 pizza's op de nieuwe zaak.

2) Smeergeld ontvangen : kijk welke speler het meeste actiepionnen in de rijen en kolommen op het speelbord plaatste en geef hem het geld dat in de kolom en/of rij ligt (zie voorbereiding bord in de spelregels). Bij gelijkstand krijgt de betrokken speler wiens pion het dichtste bij het geld ligt het geld.

3) Bieden : de spelers bieden om beurten op het biedspoor. Met dit bieden verwerven ze leveringstegels, investeringstegels en een speelvolgorde. Als je wordt overboden mag je naar een ander veld op het biedspoor springen over een andere speler. Indien je naar een lege kolom springt, mag je niet zakken ten opzichte van je vorige plaats. Zo gauw elke speler alleen in een kolom ligt, eindigt het bieden. Startend met de speler met het hoogste bod, betaal je het bod, neem je de leveringstegel van de kolom en kies je een investeringstegel. De speler die in de meest linkse kolom ligt, wordt de startspeler voor de volgende fase. De andere spelers volgen kloksgewijs en passen hun speelvolgorde aan.

4) Investeren : elke speler kan z'n nieuw verworven investeringstegel op één van twee manieren gebruiken. Ofwel voer je de overeenkomstige actie uit (zie ook boven - acties) of je schuift je ervaringsmarker in de desbetreffende kleur een veld naar rechts.

5) Pizza's leveren : alle spelers leveren gelijktijdig hun pizza's. Het aantal en de afstand die ze mogen overbruggen staat op de net verworven leveringstegel. Het aantal leveringsrondes hangt af van je niveau op het netwerkspoor op je spelersbord. Je mag slechts één keer over een weg rijden per leveringsronde (dus niet terugkeren). Je mag niet door pizzeria's rijden. Het aantal pizza's dat je mag leveren in totaal staat op je leveringstegel afgebeeld. Dit aantal wordt verdeeld over het aantal leveringsronden en geldt niet voor elke ronde apart.

6) Ervaring opdoen : voor elke tegel die volledig bediend werd in deze ronde, wordt de overeenkomstige (afh. kleur van de huizen) ervaringsmarker één plaats naar rechts geschoven. Dit gebeurt overigen ook bij spoedleveringen.

7) De volgende ronde voorbereiden : resterende stadstegels gaan uit het spel. Er worden 16 nieuwe stadstegels en geld uitgelegd. Nieuwe leveringstegels en investeringstegels worden klaargelegd. (dit alles zoals tijdens de startopstelling) Geleverde pizza's worden nooit verwijderd uit de wijken.

Na vijf speelronden worden er punten en strafpunten verdeeld :
- 1 punt per pizza op een stadstegel in je wijken
- het getal onder de kolom van je minst geavanceerde spoor op je spelersbord (zijnde 2/3/5/8 punten)
- 2 bonuspunten voor ervaringsmarkers die helemaal rechts geraakt zijn op hun spoor
- 1 strafpunt per pizza die niet uitgeleverd is en nog op de pizzeria ligt

Titel : Papa Paolo
Auteur : Fabrice Vandenbogaerde
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 10+

18-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (3)
17-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Key to the city - London (Quined)


Voor de tweede Quined-titel heeft men teruggegrepen naar een geslaagd recept, nl. Keyflower van R&D games. Dit spel vormde eigenlijk de basis voor dit nieuwe spel van de auteurs Bleasdale & Breese. Key to the city - London hanteert dezelfde spelmechanismen, maar is toch een stuk gestroomlijnder en directer dan z'n voorganger. Een aantal elementen zijn gestript en herleid tot de essentie, maar het spelverloop is in grote lijnen behouden gebleven en dat kunnen we enkel toejuichen.

In Key to the city London gaan de spelers hun eigen stad opbouwen. Dit doen ze door te bieden op stadstegels, er gebruik van te maken (bij zichzelf, de tegenspelers of de centrale tegels) en waarderen ze tegels op zodat deze betere opbrengsten met zich meebrengen.
In de doos vinden we 57 locatietegels, 8 3D-gebouwmarkers, 6 houten binnenschepen, 144 houten verbindingen, 72 vaardigheidsfiches, 120 keyples (in 3 kleuren, groen valt hier weg in vergelijking met Keyflower), 1 stoffen zak en 6 zichtschermen.



Het spel loopt over vier ronden, waarin spelers om beurten acties gaan uitvoeren tot alle spelers na elkaar passen of tot elke speler met z'n boot heeft gevaren. Als een speler aan de beurt is, kan hij één van volgende acties uitvoeren :

1) bieden op een tegel : elke speler kiest een kant van de tegels en plaatst z'n keyples van achter z'n scherm naast de tegel die te koop is. Eens er een bepaalde kleur keyples gespeeld zijn rond (of op) een tegel, moet men telkens in die kleur overbieden. Word je overboden kan je in een volgende beurt extra keyples toevoegen of je bod terugnemen om ergens anders in te zetten. Je bod mag wel niet meer opgesplitst worden. Er is geen maximum aantal voor het aantal keyples dat kan geboden worden op een tegel.

2) middelen genereren : plaats je keyples bovenop een tegel om de middelen te ontvangen die staan aangegeven. Het gaat dan om verbindingen of vaardigheidsfiches. De verbindingen worden onmiddellijk op eigen tegels geplaatst om tegels aan elkaar te hangen (of nog slechts op één tegel om later een tegel eraan toe te voegen) en er mag slechts één verbinding per zijde van een tegel gebruikt worden, de vaardigheidsfiches worden achter het zichtscherm gelegd en kunnen dienen als betalingsmiddel tijdens het opwaarderen van tegels. Je mag een tegel meermaals activeren, maar dan moet er telkens een keyple meer ingezet worden dan het vorige aantal. Uiteraard moet ook nu weer alles in dezelfde kleur gebeuren. Eenmaal geplaatste verbindingen kunnen niet meer verzet worden. Witte verbindingen of witte vaardigheidsfiches zijn een verbinding of fiche naar keuze. Je kan zowel middelen genereren op tegels bij jezelf, de tegenspeler (je bent dan wel keyples kwijt aan de tegenspeler) of de tegels waarop geboden wordt.

3) opwaarderen : de tegels in je eigen speelgebied kan je gaan opwaarderen door de gevraagde verbindingen te creëren of vaardigheidsfiches af te geven. Je draait dan de tegel om en plaatst eventuele keyples en verbindingen die op de tegel stonden of lagen er gewoon terug op. Om een tegel op te waarderen plaats je ook nu weer een keyple op de tegel zelf en betaal je de gevraagde kosten. De overwinningspunten die de tegel aan het einde van het spel oplevert, zal hierdoor oplopen.

4) passen : je slaat gewoon een beurt over en komt eventueel terug aan de beurt als het wederom jouw beurt is. Passen alle spelers echter na elkaar, eindigt de lopende ronde onmiddellijk nadat alle resterende spelers in volgorde hebben gevaren.

5) varen : als je deze actie kiest, beëindig je persoonlijk je ronde. Je verplaatst je schip over de Thames-tegels één tegel en legt je schip op een vakje naar keuze. Dit vakje geeft aan hoeveel keyples je uit de zak mag trekken voor de volgende ronde, of je eventueel de riviertegel uit de vorige ronde wint en bepaalt bovendien de startspeler voor de volgende ronde.

Als alle speler gevaren hebben, of na elkaar gepast, eindigt de lopende ronde en volgt een korte opschoning :
- keyples van verloren biedingen komen terug achter je scherm
- winnaars van een bod nemen de tegels met alle keyples die erop staan n hun voorraad (de keyples waarmee het bod gewonnen werd, gaan gewoon terug in de zak)
- de winnaar van de vorige riviertegel neemt deze ook en voegt deze omgedraaid toe aan z'n wijk. Deze tegels leveren extra punten op voor het voldoen aan bepaalde voorwaarden.
- de spelers trekken het aantal keyples zoals aangegeven op de huidige riviertegel
- neem alle keyples van je eigen wijk en plaats ze achter je scherm
- plaats alle gewonnen tegels gelijktijdig in je eigen wijk, tegels kunnen onder bestaande verbindingen verschoven worden als je ze aan een tegel legt die reeds van verbindingen voorzien is. (rivierzijden kunnen enkel tegen elkaar gelegd worden)

Na vier ronden tellen de spelers hun aantal punten (op tegels afgebeeld) op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Key to the city - London
Auteurs : Sebastian Bleasdale & Richard Breese
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-6
Speelduur  : 90-120 min.
Leeftijd : 14+

17-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
16-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanuatu (Quined)


Quined kwam dit jaar met maar liefst drie grote, nieuwe titels naar Spiel Essen afgezakt. Bovendien gaat het dan ook nog allemaal om Masterprints. De eerste in het rijtje is een heruitgave van het spel "Vanuatu" van KND. Het materiaal is echter veel steviger gemaakt en veel kleurrijker ook, ook het artwork heeft een facelift ondergaan en men heeft ineens een variantje voorzien.

In de zware doos vinden we een speelbord, 3 starttegels, 12 archipeltegels, 11 personagetegels, 5 speelhulpen, 10 exporttegels, 14 vistegels, 10 schattegels, 9 toeristentegels, 4 rustfiches, 9 zandtekeningfiches, 5 "50-punten"fiches, 1 startspelermarker, 1 visprijsmarker, 1 rondemarker, 18 toeristpionnen, 14 vissen, 10 schatkisten, 24 goederenblokjes, en voor elke speler 1 zeilboot, 5 actiestenen, 2 spelersschijven en 8 hutten. Voor de variant is er nog wat extra materiaal voorzien in de vorm van 5 tegels, 20 dijken, 20 waterschijfjes en 1 zeszijdige dobbelsteen. Voor de opstelling verwijs ik u graag door naar de spelregels, deze staat netjes en met afbeeldingen uitgelegd.
 


Een spel verloopt over 8 ronden, die op hun beurt bestaan uit 5 fasen. Elke speler rondt volledig een fase af vooraleer er wordt overstapt op de volgende fase. De spelers voeren kloksgewijs hun acties uit.
1) Voorbereiden van de ronde :
- verplaats de rondemarker
- leg huidige toeristen en tegel af, trek een nieuwe tegel en vul toeristen aan
- volledig gevulde exporttegels worden verwijderd, de andere tegels verschoven en aangevuld
- eilandtegels met 0 grondstofblokjes worden volledig terug opgevuld
- de visprijsmarker komt terug op 3 te staan
- de startspeler legt de 2 nieuwe archipeltegels op het speelbord volgens de plaatsingsregels
- nieuwe vissen, schatkisten en grondstoffen worden op de nieuwe tegels gelegd zoals aangegeven
- de volgende 2 nieuwe archipeltegels worden opengedraaid en klaargelegd

2) Personage kiezen :
In speelvolgorde leggen de spelers hun vorige personagetegel terug in de voorraad en nemen ze één van de andere beschikbare tegels. Het gekozen personage levert een voordeel op tijdens de lopende ronde (zo zullen bepaalde acties beter, goedkoper of krachtiger worden). Voor een moeilijker spel wordt aangeraden om zonder deze personagetegels te spelen (en deze fase dus volledig over te slaan)

3) Acties plannen :
De spelers plaatsen om beurten 2 actiestenen op één of meer acties. Nadat elke speler dit deed, volgt er nog een ronde waarin er 2 stenen worden gelegd. Tenslotte volgt er nog een slotronde waarin elke speler z'n laatste steen inzet. Je mag actiestenen op plaatsen leggen waar je reeds stenen legde.

4) Acties uitvoeren :
In speelvolgorde kiezen de speler een actie waar ze de meerderheid aan actiestenen hebben om uit te voeren. Voer de actie uit en leg de actiestenen terug in je voorraad. Ook als je de actie niet kan uitvoeren, moet je de stenen terugnemen. Heb je geen meerderheid bij één van de acties, moet je je stenen van één actie terugnemen zonder de actie uit te voeren. Acties (zie onder)

5) Rustfiches afhandelen :
Spelers die een rustfiche hebben genomen, krijgen nu de voordelen van de fiche(s), zijnde de startspelermarker, geld en/of punten.
Belangrijk principe wat geld betreft : als je 10 (of meer) geld bereikt op het geldspoor wordt dit onmiddellijk geruild voor 5 punten.

De acties :
- Zeilen : betaal 1 - 3 geld om je boot dit aantal plaatsen te verzetten op oceaantegels.
- Bouwen : betaal 3 geld en bouw een hut op een eilandtegel grenzend aan de oceaantegel waar je zeilboot is. Er moet natuurlijk een lege bouwplaats zijn
- Onderzoeken : neem een schattegel gelijk aan het aantal schatkisten op de oceaantegel waar je je bevindt. Verwijder daarna een schatkist van de tegel. Je kan schattegels houden tot het einde van het spel voor punten, of ze tijdens het spel verkopen voor geld.
- Vissen : neem een vistegel gelijk aan het aantal vissen op de oceaantegel waar je je bevindt. Verwijder daarna een vis van de tegel. Je vistegels kan je verkopen voor geld.
- Vis verkopen : verkoop vis op een eiland waarop je minstens één hut hebt en waar je met je zeilboot aan grenst. Verkoop één of meer vistegels en ontvang geld gelijk aan de waarde van de verkochte vistegels vermenigvuldigd met de waarde van de vis op de markt (zie visprijsmarker). Nadien verlaag je deze marker met één. De verkochte vistegels gaan uit het spel.
- Kopen en exporteren : Koop goederenblokjes van een eiland waar je zeilboot aan grenst. Betaal de prijs van de blokjes zoals aangegeven op  het speelbord en leg de blokjes op de bovenste tegel die het type van blokje vraagt. Je krijgt onmiddellijk de waarde van de blokjes in punten. Leg je het laatste blokje op een exporttegel scoor je bovendien nog 2 bonuspunten.
- Tekenen : je zeilboot moet zich naast een eilandtegel bevinden met plaats voor een zandtekening. Leg een zandtekeningfiche op deze plaats en scoor onmiddellijk 3 punten.
- Toeristen vervoeren : indien er nog toeristen beschikbaar zijn en je zeilboot zich naast een eilandtegel ligt waar er nog ruimte is voor toeristen, leg je er een toerist en krijg je 1 geld per hut op dit eiland. Aan het einde van het spel scoor je nog punten voor toeristen op de eilanden met jouw hutten.
- Rusten : neem de rustfiches van het bord, kies er één en leg deze gedekt voor je neer. In de volgende fase krijg je de opbrengst van deze fiche.

Na de 8ste ronde volgt er nog een slotwaardering :
- spelers die nog een rustfiche hebben, krijgen nog de bonus
- spelers die nog vistegels hebben, krijgen de waarde ervan in geld (elke 10 geld wordt weer omgezet in 5 punten)
- de speler met de startspelermarker krijgt 3 punten
- je krijgt nog 1 punt voor elke 3 geld
- je krijgt nog punten gelijk aan de waarde van je schattegels maal 2
- 2 punten per eigen hut voor elke toerist op een eiland
De speler met de meeste punten wint het spel.

Voor een overzichtje van de verschillende personages en de uitbreiding verwijs ik u graag door naar de spelregels en naar onze imprESSEN die zal verschijnen na enkele speelsessies.

Titel : Vanuatu
Auteur : Alain Epron
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

16-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
15-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noxford (Capsicum games)


Aangezien we gisteren een spel presenteerden waarbij je kaarten aan en op elkaar ging bouwen tot een stad, gaan we hier vandaag vrolijk mee verder. Noxford omvat 40 syndicaatkaarten (10 per speler) en 15 neutrale kaarten (waaronder 12 rijke districten en 3 barakken).
Noxford speelt zich af in een steampunkwereld waarbij de tandwielen constant draaien en de stad bij elkaar houden. Elke speler leidt een criminele bende die vertrouwen op hun handlangers en allerhande gespuis om de macht over de rijke buurten te krijgen.

Elke speler neemt z'n 10 syndicaatkaarten, haalt de meester eruit en legt deze open voor zich neer. De resterende negen kaarten worden geschud, 3 op handen genomen en de resterende vormen een persoonlijke trekstapel. De 15 neutrale kaarten worden geschud en als algemene trekstapel klaargelegd. Trek de 2 bovenste kaarten en leg ze tegen elkaar (in L-vorm) in het midden van de tafel. Er worden nog 3 kaarten opengelegd als vitrine. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Tijdens je beurt moet je één van beide mogelijke acties uitvoeren :
1) plaats een syndicaatkaart vanuit je hand of een neutrale kaart : kies een kaart en plaats deze met twee zijden aan eerder geplaatste kaarten. De uitlijning moet steeds blijven kloppen (zie afbeelding boven).
2) plaats een syndicaatkaart over een andere syndicaatkaart : dit mag enkel als je een hogere rang er bovenop legt (meester = rang 4, luitenant = rang 3, boef = rang 2 en nozem = rang 1). De meester heeft elke speler open voor zich liggen. In plaats van een kaart uit je hand of de vitrine te spelen, mag je deze kaart spelen. Het plaatsen volgt de normale regels. Een meester telt dubbel bij het bepalen van de meerderheid.

Aan het einde van je beurt vul je de vitrine eventueel terug aan tot 3 kaarten. Indien je een kaart uit je hand speelde, vul je je hand terug aan tot 3.

De neutrale kaarten :
- rijke districtskaarten : dit zijn de kaarten die je wil beheersen aan het einde van het spel. Ze tonen 1,2 of 4 symbolen, die aangeven hoeveel punten de kaarten aan het einde van het spel waard zijn. Bovendien tonen ze hun favoriete symbool dat bonuspunten oplevert.
- barakken : cancellen alle syndicaatkaarten die eraan grenzen tijdens het waarderen en bepalen van meerderheden.

Tussen de neutrale en syndicaatkaarten zitten tandwielkaarten. Wanneer een speler zulk een kaart speelt, mag hij onmiddellijk een andere kaart in het spel van plaats veranderen, volgens de normale regels. Je mag hierdoor geen kaarten isoleren. Indien gestapelde kaarten worden verplaatst, verplaatst enkel de bovenste kaart. Een meester kan nooit verplaatst worden.

Wanneer een speler z'n laatste handkaart speelt, eindigt het spel onmiddellijk en volgt de waardering :
- alle syndicaatkaarten die aan barakken grenzen worden dichtgedraaid en tellen niet mee
- voor elk district wordt er gekeken welke speler er de meerderheid aan syndicaatkaarten heeft aan grenzen (meesters tellen dubbel). Bij gelijkstand worden er geen punten uitgedeeld. De winnaar krijgt de districtskaart.
- voor elk symbool op de districtskaart scoort een speler 1 punt en 2 bonuspunten voor elk van z'n favoriete symbool (staat op de meester)
- de speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met de meeste districtskaarten.

Titel : Noxford
Auteur : Henri Kermarrec
Uitgeverij : Capsicum
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

15-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
14-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honshu (Lautapelit)


Vandaag is Honshu aan de beurt, een erg elegant "kaart"spel dat de ambities heeft van een bordspel. In het doosje vinden we 40 grondstofblokjes (in 4 kleuren), 6 dubbelzijdige startkaarten (zodat je gelijk of asymmetrisch kan starten), 60 landkaarten, 8 eindscorekaarten, 5 speelvolgordekaarten en 5 score-overzichtkaarten. Qua uitzicht lijkt dit spel wel wat op "Hangende tuinen van Babylon", maar toch mag je wel iets anders verwachten.

De grondstoffen worden in het midden van de tafel als voorraad klaargelegd. Elke speler ontvangt een startkaart met hierop alvast de grondstoffen die erop geproduceerd worden. Elke speler krijgt willekeurig een volgordekaart en overzichtskaart. Schud de landtegels en geef elke speler er zes op handen. De rest vormt een algemene trekstapel.



Het spel verloopt over 12 ronden, elk bestaande uit een soort slagen-haalfase en een bouwfase.
1) De slagen-haalfase wordt afgewerkt in speelvolgorde (zie volgordekaarten). De speler legt één van z'n handkaarten (die genummerd zijn van 1-60) met eventueel daarbij één van z'n grondstoffen. Deze grondstof verhoogt de waarde van de kaart met 60. De volgende speler speelt ook een kaart met eventueel een grondstof. De eerste speler die een grondstof speelt, bepaalt overigens de kleur van het grondstof (dat iedereen dan ook moet volgen). Nadat alle spelers een kaart (met eventueel grondstof) speelde, wordt de speelvolgorde aangepast. De speler met de hoogste uitgespeelde waarde krijgt nummer 1, ... De gebruikte grondstoffen worden afgelegd.

2) In de nieuwe speelvolgorde nemen de spelers om beurten één van de openliggende kaarten uit de slag en bouwen deze aan op hun bestaande kaarten. Ze overleggen deze, zodat er minstens één vakje wordt afgedekt (op of onder een eerder gelegde kaart) en zodat er ook minstens één vakje van de nieuwe kaart zichtbaar blijft. Watervelden mogen nooit afgedekt worden. Op elk productieveld van de nieuwe kaart dat zichtbaar is, wordt een grondstof van de desbetreffende kleur gelegd. Dek je grondstoffen af met het leggen van een kaart, worden deze grondstoffen afgelegd.

Na drie ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de linkerbuur.
Na zes ronden krijgen de spelers zes nieuwe handkaarten.
Na negen ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de rechterbuur.
Na twaalf ronden eindigt het spel en volgt er een slotwaardering.

Eindwaardering :
- 2 punten voor elk zichtbaar bosveld
- 1 punt voor elk zichtbaar stadsveld van je grootste aaneengesloten stad (orthogonaal)
- 2/3/4 punten voor elk fabrieksveld dat kan voorzien worden van een grondstofblokje in de overeenkomstige kleur (dus zet niet al je blokjes in bij het slagen-haalgedeelte)
- 0 punten voor een enkel waterveld, 3 punten per waterveld van grotere waterpartijen (dan 1 veldje)
- woestijn = geen punten, maar doorslaggevend bij gelijkspel

Je kan er ook voor opteren om met de eindscorekaarten te spelen. Dan trek je bij aanvang van het spel één van de acht kaarten en kan er nog op een extra manier gescoord worden. Zo kan je bijvoorbeeld dubbel gaan leveren aan een fabriek, probeer je bossen naast elkaar te krijgen een lijn, tracht je woestijnblokjes van 2x2 te maken, scoren waterpartijen minder, probeer je exact 5 stadsvelden naast elkaar te krijgen, ...

Titel : Honshu
Auteur : Kalle Malmioja
Uitgeverij : Lautepelit
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-40 min.
Leeftijd : 8+

14-11-2016 om 18:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
13-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dokmus (Lautapelit)

De volgende twee dagen beschrijven we de nieuwigheden van de Finse firma Lautapelit, gekend van Eclipse onder andere. Ondanks het feit dat we starten met de grote doos, mag u zeker geen klepper van het genre Eclipse verwachten. Zowel Dokmus, als Honshu dat morgen aan de beurt komt, zijn relatief kleine, korte strategische familiespellen. We bijten vandaag alvast de spits af met Dokmus, wat de naam is van een oude godheid. De spelers zijn stamleden op zoek naar roem, faam en goedkeuring van hun god Dokmus. Ze doen dit door nederzettingen over het land te verspreiden en offers te brengen aan hun god.

Het spel omvat 8 dubbelzijdige landtegels, 5 bewakertegels, 1 talisman (startspelertegel), 1 puntenbord (met scorespoor en offerplaats), 1 scoremarker per spelerskleur en 25 houten nederzettingen (tentjes) per spelerskleur. Schud de 8 landtegels en leg ze op een willekeurige kant in een vierkant in het midden van de tafel, laat het middelste vak bij aanvang vrij. Elke speler krijgt z'n 25 nederzettingen. Het scorebord met de scoreblokjes wordt nog terzijde gelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de talisman. Vertrekkende van de laatste speler en tegen de klok in plaatsen alle spelers hun eerste nederzetting in één van de hoektegels van het speelveld op een weiland of bosveld. 



Een spelletje Dokmus verloopt over acht ronden, die op hun beurt bestaan uit drie fasen. Je zal het verloop van de ronden perfect kunnen volgen aangezien je elke ronde 3 nederzettingen ter beschikking krijgt. Je voorraad nederzettingen dunt zo ronde na ronde uit en zo gauw alle nederzettingen zijn gebruikt eindigt het spel met een eindtelling.

Fase 1 : kiezen van de bewakertegels :
De startspeler neemt de bewakertegels, kiest er één uit en geeft de resterende door aan de volgende speler. Die doet op z'n beurt hetzelfde, dit gaat zo door tot alle speler één tegel kozen. Resterende tegels komen terzijde te liggen. De tegel bepaalt enerzijds de speelvolgorde van de volgende fase en ook de speciale actie die de spelers ter beschikking hebben.

Fase 2 : spelersacties :
De bewakertegels worden in volgorde afgeroepen, beginnend met nummer 1. De spelers voeren om beurten, volgens deze volgorde, hun acties uit. Ze kunnen hun nederzettingen op het bord gaan bouwen OF gaan offeren aan de god. Daarnaast kunnen ze de speciale actie van hun bewakertegel uitvoeren. Al deze keuzes, acties, kunnen ze in een gewenste volgorde uitvoeren.
Het plaatsen van een nederzetting : nederzettingen worden op een veld geplaatst dat orthogonaal aan een eerder geplaatste nederzetting grenst. Elk veld kan maar één nederzetting bevatten en ze kunnen enkel op weiland, bos, ruïne of vulkaan terechtkomen, water, tempel en gebergte is niet toegankelijk. Sommige plaatsingen vragen je een extra nederzetting op te offeren, je moet dan nog één ter beschikking hebben om dit te mogen doen. Plaats de nederzetting in het offerveld op het scorebord. In het uitzonderlijke geval een speler z'n nederzetting niet volgens de regels kan plaatsen, mag hij de nederzetting op een vrij veld ergens naar keuze plaatsen (gebergte, tempel en water zijn nog wel steeds off-limit).
Afhankelijk van het terrein waarop je je nederzetting plaats, vindt er ook een effect plaats :
- weiland : geen effect
- gebergte : hier mag geen nederzetting komen te staan
- vulkaan : wordt op het einde van de speelbeurt in het offerveld gelegd, maar kan als burg dienen om andere plaatsen op een tegel te bereiken
- tempel : hier mag geen nederzetting op komen te staan, als je een nederzetting aangrenzend aan de tempel hebt, gelden wel alle velden naast de tempel als zijnde aangrenzend en aangesloten voor verdere plaatsing van nederzettingen
- bos : indien je hier een nederzetting op wil plaatsen, moet je een extra nederzetting opofferen, tenzij het aangrenzende veld reeds een bosveld was (je bevindt je al in het bos), het aangrenzende veld was een bos via een tempel, je passeert een waterweg, je gebruikt de specilae actie "beweeg een nederzetting" met een bewakertegel.
- water : hier kan geen nederzetting geplaatst worden. Indien je een veld bezet dat grenst aan water, kan je voor het opofferen van een nederzetting, een nieuwe nederzetting plaatsen aan éénder welk aangrenzend veld (volgens de regels) van de waterpartij of via een tempel aangrenst aan het water.
- ruïnes : een nederzetting die hierop wordt geplaatst, zorgt dat je één van de speciale acties kan uitvoeren. Een nederzetting op een ruïne kan wel nooit meer verplaatst worden. De mogelijke speciale acties die je hiermee kan uitvoeren zijn : beweeg een landtegel, verzet een nederzetting of roteer een landtegel. (zie ook onder)

De bewakeracties :
- bewaker 1 : neem de talisman, speel als eerste en kies in de volgende ronde als eerste uit de bewakertegels
- bewaker 2 : beweeg een landtegel in een rechte lijn (orthogonaal) naar de eerst vrije plaats die hij tegenkomt. Je kan hierbij over een andere tegel(s) bewegen. Er zijn steeds vier tegels ter beschikking, de oriëntatie mag niet veranderd worden
- bewaker 3 : beweeg een nederzetting van een weiland, bos of vulkaan naar een leeg aangrenzend weiland, bos, vulkaan of ruïne.
- bewaker 4 : roteer een landtegel 90° (met of tegen de klok)
- bewaker 5 : kies één van de bovenstaande bewakeracties naar keuze (2,3 of 4)

Fase 3 : einde van de ronde :
Het spel eindigt na 8 ronden. Alle nederzettingen zijn nu opgebruikt. Er worden punten gescoord en de speler met de meeste punten wint. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste offers an de god.

Slotwaardering :
- nederzetting op een ruïne = 1 punt
- één of meer nederzetting aan een kleine tempel = 2 punten
- één of meer nederzetting aan een grote tempel = 3 punten
- één of meer nederzettingen aan alle tempels van een landtegel = 8 punten
- het aantal verschillende landtegels waarop men aan een tempel grenst = 1/3/6/10/14/18/22/27 punten voor 1/2/3/4/5/6/7/8 landtegels
- offers aan de god = afhankelijk van het aantal spelers bv. 4 spelers : 5/3/1/0 punt voor de 1ste/2de/3de/4de speler qua aantal offers.

Titel : Dokmus
Auteur : Mikko Punakallio
Uitgeverij : Lautapelit
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

13-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
12-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eternity (Blackrock editions)


Na een kleine maand bordspellengeweld hier op de blog is het de hoogste tijd voor een nieuw slagen-halen-spel. Eternity gaat dit jaar zonder meer met de prijs lopen. Enerzijds omdat het een slagen-halen-spel is met een twist (wat we weten te appreciëren) en anderzijds omdat het artwork fabuleus te noemen is.

In het doosje vinden we 42 speelkaarten, 3 troeftegels, 18 boomfiches, een scoreblokje en een potloodje.
De 42 speelkaarten zijn opgedeeld in drie kleuren (categorieën : zee, lucht en water), genummerd van 1 tot en met 14.
Doel van het spel is niet zo zeer zo veel mogelijk slagen halen, maar vooral boomfiches te verzamelen en ze op jouw verworven slagen "inplanten". Leg de 3 troeftegels aan een zijde van de tafel naast elkaar. Laat voldoende ruimte onder de tegels om kaarten aan te leggen. Daarnaast leg je de boomfiches met hun "boom nog te planten"-zijde naar boven. Een speler noteert de namen van de spelers op een scoreblaadje. Een spel verloopt over drie ronden. Aan het einde van een ronde worden de punten genoteerd en aan het einde wordt het totaal berekend. De speler met de meeste punten wint uiteraard.



De startspeler (willekeurig gekozen) is de deler en geeft elke speler een aantal handkaarten, zijnde 8 voor 5 spelers en 10 bij vier spelers. Bij drie spelers krijgen de spelers ook 10 kaarten en worden de resterende kaarten boven de troeftegels opengelegd zodat alle spelers ze kunnen zien. De resterende 2 kaarten komen onder de desbetreffende troeftegels te liggen. De troeftegel met de meeste kaarten geeft aan welke kleur troef is gedurende het spel. Bij een gelijkstand is het de meest links gelegen troeftegel die de doorslag biedt.

De startspeler van een slag moet telkens een kaart spelen. De andere spelers kunnen kiezen om deel te nemen aan de slag OF een bijdrage te leveren aan de troeftegels.
1) Deelnemen aan de slag : de speler moet de kleur van de uitgespeelde kaart volgen indien mogelijk. Indien je dit niet kan, moet je een troefkaart spelen. Is dit ook niet mogelijk mag je eender welke kaart leggen.
2) Een bijdrage leveren : leg één van je handkaarten horizontaal voor je af. Neem een aantal boomfiches zoals aangegeven op de kaart (zijnde 0,1 of 2) en leg ze bij je voorraad.

Wanneer elke speler één van beide acties heeft uitgevoerd, eindigt de slag. Indien er een troefkaart aanwezig is in de slag, wint de speler met de hoogste troefkaart de slag. Indien er geen troefkaart aanwezig is, wint de speler met de hoogste kaart van de uitgekomen kleur de slag (zoals u welgekend bij slagen-halen). De winnende speler neemt de slag en legt deze als gedekt stapeltje voor zich neer. Je mag deze kaarten niet meer gaan bekijken. De kaarten die als bijdragen zijn gespeeld worden netjes onder de troeftegels van de desbetreffende kleur gelegd en kunnen dus mogelijks voor een nieuwe troefkleur zorgen in de volgende slag. De speler die de slag won, begint de volgende slag. In de loop van de ronde mag je ten allen tijde één van je boomfiches op één van je slagen leggen. Elke slag biedt onderdak voor één boomfiche. Nadat alle kaarten zijn uitgespeeld, eindigt de lopende ronde en wordt er gescoord.

- indien je exact evenveel boomfiches als slagen hebt gehaald, scoor je 1 punt per slag en 2/4/7 punten bonus (in ronde 1/2/3)
- indien je al je bomen geplant hebt, maar nog meer slagen haalde, scoor je 1 punt per geplante boom
- indien je nog bomen over hebt, scoor je helemaal niets.

Titel : Eternity
Auteurs : Jim Dratwa & Cyril Blondel
Uitgeverij : Blackrock editions
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

12-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
11-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Codenames - pictures (CGE)


Het grote voordeel van al een tijdje in het circuit te zitten is dat je op de duur materiaal kan gaan recupereren. Net als gisteren gaan we vandaag een spel ontmoeten dat heel erg bekend voorkomt. Codenames verscheen vorig jaar en heeft alle mogelijke prijzen bij elkaar geschraapt. Dit jaar komt CGE ook met een variant op hun populaire spel. De woorden in het spel zijn vervangen door tekeningen, de grid van 5x5 wordt er één van 4x5 en dan heb je de grootste aanpassingen eigenlijk gehad.

Voor diegenen die het spel Codenames nog niet kennen, hier een kort overzichtje :
In het spel verdelen de spelers zich in twee teams, het blauwe en rode team. Elke team bestaat op z'n beurt uit een spionmeester en de andere spelers zijn diegenen die de agenten moeten ontmaskeren. Het team dat als eerste al z'n eigen agenten heeft kunnen ontmaskeren wint het spel.

De kaarten worden geschud en 20 kaarten worden weerhouden. Deze worden in een rooster van 4x5 in het midden van de tafel gelegd. Langs de ene kant van de grid gaan de spionmeesters zitten, de andere spelers zetten zich hier recht tegenover. Daarna wordt er een sleutelkaart getrokken en willekeurig in de kaartstand geplaatst voor de spionmeesters. Zij zien hierop twee zaken, de plaats van hun agenten in de grid en de kleur die mag starten (staat aangegeven door de lichtjes aan de zijkant van de sleutelkaart, rood in bovenstaand voorbeeld). Het startende team moet overigens op zoek gaan naar 8 agenten, terwijl het andere team 7 agenten moet ontmaskeren.

Een speelbeurt bestaat uit 2 delen. In het eerste deel bekijkt de spionmeester de grid en zoekt de tekeningen die passen bij zijn agenten. Hij gaat op zoek naar een woord dat één of meerdere kaarten zou kunnen omvatten. Daarna geeft hij een tip, bestaande uit 1 woord, gevolgd door een getal. Het woord is een tip die verband zou (moeten) houden met de tekeningen waarnaar we op zoek zijn. Het getal geeft aan hoeveel van de agenten met de tip zouden ontmaskerd kunnen worden.
In de tweede stap van een speelbeurt gaan de andere spelers van het team aan de slag. Ze mogen overleggen en zoeken verbanden tussen de gegeven tip en de tekeningen in de grid. Ze mogen in principe zo veel agenten ontmaskeren als het gezegde getal +1, zo lang ze juiste agenten ontmaskeren. Duiden ze een neutrale kaart aan gaat de beurt naar de tegenspelers. Duiden ze een agent van de tegenstanders aan, dan behalen de tegenstanders alvast dit punt en komen zij ook onmiddellijk aan de beurt. Duidt een team ooit de moordenaar aan, dan wint het andere team onmiddellijk.



Bovendien voorziet deze "Pictures" editie van het spel enkele nieuwe varianten die het spel nog pittiger maken. Zo is er :
- het moordenaarseinde : zo gauw een team al z'n agenten gevonden heeft, moeten ze als laatste nog de moordenaar vinden
- expertenaanwijzing ongelimiteerd : nadat de spionmeester een aanwijzing heeft gegeven, vermeldt deze geen getal maar zegt oneindig. Het team mag dan zoveel kaarten aanduiden als ze willen (tot ze uiteraard een foute kaart aanduiden en hun beurt stopt)
- expertenaanwijzing nul : nadat de spionmeester een aanwijzing heeft gegeven, vermeldt deze geen getal maar zegt nul.
Het team mag dan zoveel kaarten aanduiden als ze willen (tot ze uiteraard een foute kaart aanduiden en hun beurt stopt), maar bovendien weten ze ook dat de aanwijzing totaal niets met de gezochte tekeningen te maken heeft.
Tenslotte voorzien de spelregels ook enkele varianten voor 2 en 3 spelers, alsook een combinatie met de traditionele Codenames.

Titel : Codenames - pictures
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 10+

11-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
10-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shadowscape (NSKN)


Een stevige dungeoncrawler in een doosje ter grootte van een middelmatig kaartspel, zo zou je deze Shadowscape op het eerste zicht kunnen omschrijven. Het spel speelt zich af in de wereld van Mistfall, één van de vorige titels van NSKN. In dit spel gaan 2 tot 4 avonturiers op zoek naar de schaduwsplinters die op fluisterkaarten staan om het spel te winnen. Er is zowel een competitieve als coöperatieve versie van dit spel in de regels voorzien. Het spel omvat maar liefst 220 kaarten en 106 fiches. Er is ook nog een apart te verkrijgen miniaturenpak, zodat je met miniatuurtjes aan de slag kan gaan ipv de kartonnen fiches. Op zich ben ik niet zo thuis in het dungeon-crawling-wereldje, maar op het eerste zicht lijkt er me bijzonder weinig vernieuwend aan de gameplay. Uiteraard gaat elke dungeon er bij dit spel wel totaal anders uitzien, daar hij volledig wordt opgebouwd met kaarten. Er zijn 25 kamerkaarten, 13 heldenkaarten, 52 heldenactiekaarten, 16 algemene actiekaarten, 9 vijandkaarten, 17 uitrustingskaarten, 19 fluisterkaarten, 5 heer-van-de-kerker-kaarten, 4 overzichtskaartjes. De fiches zijn onderverdeeld in 30 vijandfiches, 10 schatfiches, 40 wondefiches, 13 heldenfiches en 5 heer-van-de-kerker-fiches.

De opstelling brengt ons onmiddellijk al bij het grootste obstakel van dit kaartspel. Het omvat maar liefst 3 volle bladzijden in het spelregelboekje om het spel op te zetten, wat toch wel véél mag genoemd worden voor een kaartspel. Ik ga hier dan ook niet beginnen met het opsommen van alle stapjes die je moet uitvoeren. Bovendien is het erg handig om een afbeelding bij de hand te houden om alle verschillende kaarten op de juiste plaats te krijgen. De kerker wordt helemaal opgebouwd met kerkerkaarten, heldenfiches, vijanden, schatten en miniaturen. Elke speler krijgt z'n specifieke heldenactiekaarten, heldenkaart en overzichtskaart. Alle andere kaarten worden als gedekte trekstapels of als vitrines klaargelegd en dan kan het spel beginnen.  



Het spel verloopt over een aantal ronden, tot de heer-van-de-kerker wordt veslagen. De andere spelers voeren dan nog een allerlaatste actie uit, zonder de vijand nog acties te laten uitvoeren en dan worden de punten opgeteld. De punten worden aangegeven als schaduwsplinters (zoals hierboven op de foto zichtbaar).

In een beurt voert een speler 2 reguliere acties uit en daarenboven kan hij tot 2 speciale acties uitvoeren op eender welk moment in z'n beurt. Om acties uit te voeren, dienen de heldenactiekaarten of algemene actiekaarten gebruikt te worden. Ze worden dan getapt om aan te geven dat ze in de lopende beurt niet nogmaals gebruikt kunnen worden. De meeste acties kunnen ook geboost worden door de gevraagde symbolen af te leggen. Deze symbolen vinden we vooral op de fate-kaarten (dit zijn eigenlijk de kaarten die effectief gespeeld worden voor hun symbolen of tekst). Enkele acties kunnen ook geboost worden door vaardigheidssymbolen die op diverse kaarten staan afgebeeld, zoals uitrusting, wapens, ... (zie dit gerust als een soort jokers die je voor diverse acties kan gebruiken). Als één van je actiekaarten wondemarkers heeft, kan deze kaart niet gebruikt worden. Je moet dan eerst de geneesactie kiezen om de wondemarkers van de kaart te verwijderen.

De acties : speel er twee van tijdens je beurt in een volgorde naar keuze, je mag een actie ook meermaals uitvoeren in je beurt.
1) bewegen : speel een kaart met het "beweeg"symbool, elk extra symbool kan je beweging boosten met één extra stap. Een stap is van één kamer naar een aangrenzende kamer. Als je een kamer betreedt met een vijand moet je er je beweging stoppen. Met een tweede beweegactie kan je de kamer eventueel wel verlaten.
2) aanvallen : er zijn twee soorten aanvallen, de traditionele en de magische aanvallen. Deze verlopen identiek aan elkaar, maar tonen andere symbolen (zowel de actiekaart, boostsymbool, als symbolen op de kerkerkaarten). Je moet ervoor zorgen dat je een aanvalswaarde haalt gelijk of hoger aan de verdedigingswaarde van de vijand. Verwijder dan de vijand en neem het fiche bij je als trofee. Je mag max. 3 trofeeën (vijanden en schatten) in je voorraad hebben.
3) onderzoeken : verloopt gelijkaardig aan aanvallen, maar dan in een kamer met een schat. Leg minstens het aantal gevraagde onderzoekssymbolen af en neem de schatfiche als trofee. Sommige fluisterkaarten laten je toe om een kamer te onderzoeken waar je niet aanwezig bent, dit verandert echter niets aan het verloop van deze actie.
4) voorbereiden : deze actie laat je toe om fate-kaarten van de trekstapel te nemen. Hou wel rekening met je handkaartenlimiet. Deze limiet geldt enkel tijdens deze actie. Je mag gedurende het spel meer kaarten op handen houden, enkel als je deze actie uitvoert, wordt er naar je limiet gekeken.
5) Genezen : leg één wondemarker af per geneessymbool dat je op je actiekaart of boostkaart speelt. Kaarten waar alle wondemarkers afgehaald zijn, zijn terug actief en kunnen terug gebruikt worden.



Speciale acties : ook hier mag je er in je beurt 2 van spelen
1) claim een speciale kaart : uitrustingskaart, algemene actiekaart of fluisterkaart
- algemene actiekaart : spendeer het gevraagde aantal trofeeën uit je voorraad om de kaart aan te schaffen. Je mag slechts één actieve algemene actiekaart hebben, extra kaarten schuif je onder je heldenkaart, ze leveren je nog punten op aan het einde van het spel.
- uitrusting : spendeer 1 schat om een uitrustingskaart aan te schaffen. Elke speler mag slechts 2 wapens en 1 type kledij hebben. Als je een teveel neemt, leg je het andere af. Je mag een uitrusting nemen die niet bij je held past om fluisterkaarten te verkrijgen
- fluisterkaarten : je moet aan de voorwaarden op de fluisterkaart voldoen om deze te kunnen krijgen (zie het als opdrachtkaarten). Je legt deze kaarten onder je heldenkaart, ze leveren je punten op aan het einde van het spel. Als de eerste fluisterkaart waarde 3 tevoorschijn komt, leg je de heer-van-de-kerker op het speelveld.
2) alternatieve eigenschap van de fate-kaart : je gebruikt de kaart dit keer niet voor het symbool, maar voor de tekst die op de kaart staat. Speel je het competitieve spel geldt de rode tekst, bij de coöp-versie geldt de groene tekst (zie foto boven)



Fase van de vijand :
- trek een fate-kaart en kijk naar het symbool onderaan op de kaart, al de vijanden van deze soort worden geactiveerd
- indien er geen vijanden van dit type aanwezig zijn in de kerker worden er nieuwe op het speelveld geplaatst zoals bij de opstelling (ze gaan dan niet meer bewegen of aanvallen)
- als de stapel fate-kaarten opgeraakt, schud je de aflegstapel en leg je op elke lege schatplaats in de kerker een nieuwe schatfiche
- de betrokken vijanden worden één voor één geactiveerd (actieve speler kiest volgorde)
- de vijanden gaan bewegen zoals op de kaart staat aangegeven
- nadat de vijand heeft bewogen, valt deze een held aan indien mogelijk (via melee-aanval of afstandsaanval)
- vergelijk de aanvalskracht met het aantal verdedigingssymbolen van de held (met eventueel bijgespeelde schilden van fate-kaarten of afgedrukt op de kerkerkaarten). De held neemt het verschil aan wondemarkers op z'n kaarten.

Titel : Shadowscape
Auteur : Blazej Kubacki
Uitgeverij : NSKN
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 13+

10-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
09-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fields of green (Artipia)


U neme "Among the stars" (waarover u hier meer kan lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2029467), ontdoet het van z'n Sci-Fi-jasje en giet er gewoon een portie "boer en tuinder" bovenop en u krijge "Fields of green".
Eigenlijk zou ik er mij erg makkelijk kunnen van af maken vandaag door gewoon onze beschrijving van Among the stars hier te publiceren en enkele woorden hier en daar aan te passen, want de gelijkenis tussen beide spellen is wel erg frappant. Op zich geen enkel probleem natuurlijk, want voor vele spelers is thema toch een obstakel en als een erg goed "ruimte"spel als Among the stars dan z'n intrede vindt bij de agrarische spelers is dat een surplus.

In de doos vinden we 33 veldkaarten, 33 veekaarten, 33 constructiekaarten, 33 gebouwkaarten, 20 watertorenkaarten, 14 silokaarten, 4 spelershulpen, 1 overzichtskaart, 30 uitrustingstegels, 61 geldfiches, 20 overwinningspuntenfiches, 44 voedselmarkers, 32 watermarkers, 1 startspelertegel, 4 overzichttegels, 1jaarfiche, 1 jaaroverzichttegel, 1 scoreblok en de spelregels. Bij aanvang van het spel worden de stapels kaarten allen apart gedekt geschud en als trekstapels klaargelegd. De overwinningspunten, geldfiches en houten voedsel- en watermarkers worden in het midden van de tafel gelegd. (zie ook afbeelding onder) Elke speler ontvangt een silokaart en watertorenkaart waarop ze respectievelijk 1 voedselmarker en 3 watermarkers leggen. Daarnaast krijg je een startkapitaal van 15 geld en wordt er willekeurig een startspeler gekozen.


Een spelletje Fields of green verloopt over 4 ronden, die zijn opgebouwd uit 3 fasen :
1) Onderhoudsfase :
- verplaats het jaarfiche één stap op het jaaroverzicht (behalve in de eerste ronde), deze geeft ook aan of er die ronde met de klok of tegen de klok zal gespeeld worden.
- krijg nieuwe grondstoffen, zijnde 1 voedselmarker, 2 watermarkers en 3 geld (behalve in eerste ronde). Je moet de markers kunnen onderbrengen op je kaarten, anders gaan ze verloren. (dus water op watertoren en voedsel in silo)
- om beurten nemen de spelers 6 kaarten uit de vier hoofdtrekstapels (veld, vee, constructie of gebouw) naar keuze. Je moet wel van minstens 3 stapels en kaart nemen. Je moet alle kaarten in één keer trekken en mag geen getrokken kaarten bekijken tijdens het trekken.

2) Actiefase : deze fase duurt welgeteld 6 ronden. In elke ronde kiezen de spelers één kaart uit hun hand, leggen deze gedekt voor zich neer en schuiven de resterende handkaarten naar hun buurman (zoals aangegeven op het jaaroverzicht kloksgewijs of tegen de klok). Daarna worden de gekozen kaarten opengedraaid en de mogelijke acties uitgevoerd :
- bouw de locatie : betaal de kosten (geld en/of markers) linksboven op de kaart en leg de kaart orthogonaal aan jouw kaarten. Hou er rekening mee dat wanneer je water moet betalen deze kaart niet verder dan 2 stappen van een watertorenkaart (met marker) mag gelegd worden. Voedsel kan van overal op je kaarten komen. Toont de kaart een grijze balk onderaan wordt de eigenschap van de kaart onmiddellijk uitgevoerd. Groene of gele kaders geven pas voordelen in de oogst- of eindfase.
- bouw een watertoren : leg de gekozen kaart gewoon af en bouw een watertoren uit de voorraad (kosten = 2 geld) en leg er 3 watermarkers op. Watertorens zijn een apart locatietype (voor sommige eigenschappen). Als er geen watertorens meer beschikbaar zijn, kan deze actie niet gekozen worden.
- bouw een silo : leg de gekozen kaart gewoon af en bouw een silo uit de voorraad (kosten = 0 geld) maar leg er geen voedselmarkers op. Silo's zijn een apart locatietype (voor sommige eigenschappen). Als er geen silo's meer beschikbaar zijn, kan deze actie niet gekozen worden.
- ga naar de markt : leg de gekozen kaart en tot max. 2 voedselmarkers af en ontvang respectievelijk 2/4/6 geld voor het afleggen van 0/1/2 voedselmarkers
- herstel een locatie : leg de gekozen kaart af, betaal 1 geld en draai een omgedraaide locatie in je speelveld terug om.

3) Oogstfase : Tijdens de oogstfase activeer je al je kaarten met een groene kader. Betaal de activatiekosten (water, voedsel, geld) en voer de eigenschap uit. Kaarten die niet geoogst worden, worden omgedraaid en moeten hersteld worden om nadien terug te gebruiken. Je bepaalt zelf de volgorde waarin je kaarten activeert en kan opbrengsten van de ene kaart gebruiken om de volgende te activeren. Watermarkers mogen max. 2 ver verplaatst worden, een teveel aan voedsel wordt afgelegd, je moet het in silo's onderbrengen. Sommige lcoaties leveren je uitrustingstegels op die onmiddellijk gebruikt kunnen worden. Aan het eind van deze fase verwijder je alle gebruikte grondstoffen die je gebruikte om te betalen en dan wordt de startspelerfiche nog doorgegeven aan de volgende speler.

Na de vierde ronde eindigt het spel en volgt er een slotwaardering :
- de som van de punten die op de locatiekaarten staan aangegeven, alsook punten die ze genereren
- punten voor uitrustingen met eindpuntbonus en 1 punt per uitrusting die niet gebruikt is
- 1 punt voor elke 3 resterende geld in je voorraad
- 1 punt voor elke 2 voedselmarkers in je silo's
- 1 punt voor elke lege watertoren in je speelveld
- punten voor locaties met een eindpuntbonus
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste locaties en nadien de rijkste speler.

Titel : Field of green
Auteur : Vangelis Bagiartakis
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

09-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
08-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clown standoff (Artipia)


Vandaag gaan we voor een snel en kort tussendoortje. Artipia kwam enkele jaren geleden op het spellentoneel met het circusspel "Drum roll" en nu brengen ze hiervan een spin-off tussendoortje-push-your-luck kaartspel met hetzelfde artwork. 30 kaarten, meer heb je niet nodig om dit spelletje te spelen, 24 clownkaarten (waarden 1-6) en 6 taartkaarten om precies te zijn. De clownskaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 4 op handen. De resterende kaarten worden uit het spel genomen. De taartkaarten worden nog terzijde gelegd.



Het spel verloopt over 2 fasen :
1) argumenteerfase :
Gedurende vier ronden herhalen de spelers de volgende handelingen. Kies een kaart uit je hand en leg gedekt voor je neer. De spelers draaien gelijktijdig hun kaarten open. Indien spelers een kaart met zelfde waarde speelden, heffen deze elkaar op. De speler met de hoogste unieke kaart wint de slag. Let wel, indien er een 1 en 6 gespeeld worden, telt de 1 als een 7 en wint deze de slag. De winnaar neemt de kaarten van deze slag.

2) stand-off-fase :
De spelers tellen de verzamelde clownkaarten uit de argumenteerfase. De speler met de meeste kaarten begint. In geval van gelijke stand speelt diegene eerst die de meeste kaarten met hoogste waarde heeft. Als je aan de beurt bent, neem je de taartenkaartenstapel en kies je één van de volgende stappen :
- Draai de bovenste taartkaart open.
- Leg een clownkaart af, schud de zes taartkaarten terug en draai wederom de bovenste kaart ervan open.
- Leg clownkaarten af gelijk aan het aantal resterende spelers en geef de stapel door aan de volgende speler.
Indien je een "ontwijk"kaart opendraait, blijf je in het spel en geef je de stapel taartkaarten door aan de volgende speler.
Indien je een "raak"kaart opendraait, lig je uit het spel. De zes taartkaarten worden terug geschud en vormen een nieuwe trekstapel.
Indien een speler geen clownkaarten meer heeft als hij aan de beurt is, draait hij de bovenste kaart open. Draait hij een "ontwijk"kaart open dan mag hij de stapel doorgeven of beslissen om nog een kaart open te draaien. Draai je als tweede kaart ook een "ontwijk"kaart open, mag je een clownkaart stelen van de andere spelers (gelijk aan het aantal resterende spelers)
Dit alles wordt herhaald tot er slechts één speler overblijft, dit is de winnaar van het spel.

Titel : Clown standoff
Auteur : Ludovic Barbe
Uitgeverij : Artipia
Aantal speler : 2-6
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 8+

08-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
07-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greedy, greedy goblins (AEG)

In greedy, greedy goblins zijn we, je raadt het al, goblins. Goblins die de mijn gaan ontginnen en zoveel mogelijk rijkdom proberen te vergaren. Maar mijnen is niet zonder risico, als je niet voorzichtig bent met het dynamiet, durf je jezelf wel eens opblazen. Dit knotsgekke goblinspel omvat 60 mijntegels, 12 goblinpionnen (3 in elke kleur), 4 spelersborden 8 mijnlocaties, 1 gildenhaltegel, 24 minionkaarten en 96 munten, waarvan 56 gouden en 40 zilveren.

Elke speler kiest een clan en neemt het overeenkomstige speelbord en 3 goblinpionnen (2 bij 4 spelers). Leg een aantal mijnlocaties in een cirkel in het midden van de tafel (5/8 bij 2/3-4 spelers). De minionkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De mijntegels worden allen gedekt geschud en in het midden van de cirkel geplaatst. Extra materiaal wordt terug in de doos gestopt.



Het spel verloopt over een aantal rondes. Aan het eind van een ronde scoren de spelers hun goblinpionnen en dan vooral de mijntegels die op hun locatie verzameld zijn. Alle spelers gaan gelijktijdig aan de slag. Je neemt een mijntegel uit het midden van de tafel, bekijkt deze en voegt deze gedekt toe aan één van de mijnlocaties. Ten allen tijde mag een speler ook één van z'n goblinpionnen op een mijnlocatie plaatsen om deze te claimen. Er mogen nu geen tegels of goblins meer toegevoegd worden op deze locatie. Deze geplaatste goblins kunnen ook niet meer verplaatst of verwijderd worden. Indien er slechts één speler nog goblins heeft, worden er nog maar 5 tegels getrokken en geplaatst, daarna moet de speler beslissen of hij z'n goblins al dan niet inzet.

Zo gauw alle goblins zijn ingezet of de speler(s) beslist ze niet te plaatsen, eindigt de ronde. Het waarderen gaat van start, dit kan in volgorde of simultaan. Op dit moment kunnen er ook minionkaarten gespeeld worden om het resultaat van de mijnlocaties wat aan te passen. Gespeelde kaarten gaan op de aflegstapel. Een kaart die pas getrokken is, kan niet onmiddellijk ingezet worden op dezelfde mijnlocatie (wel op andere mijnlocaties dezelfde ronde)
Waarderen van de gildenhal : trek één kaart van de minionstapel
Waarderen van de mijnlocaties : draai alle mijntegels open en voer de effecten uit, verzamel nadien muntstukken
Daarna volgt de volgende ronde. Een speler mag nooit meer dan 4 minionkaarten op handen hebben. De goblins gaan terug naar de speler en de mijntegels worden terug in het midden van de cirkel gedekt geschud.
Zo gauw een speler 100 of meer geld heeft (60 bij 4 spelers), eindigt het spel en wint de rijkste speler.

De mijntegels :
- toorts : worden opengespeeld op de mijnlocaties en je mag één extra tegel op de locatie opendraaien, geen speciaal effect bij waardering
- schat (emerald, robijn, saffier en goud) : één punt waard, tenzij je clans favoriet (aangegeven op spelersbord), dan is het 2 punten waard
- schat (diamant) : 2 punten waard
- dynamiet : één dynamiet verdubbelt de waarde van de mijn, twee dynamiet verdrievoudigen de score, drie dynamiet is een ontploffing en een waardeloze mijn. Bovendien verliest de opgeblazen goblin ook nog eens vijf munten.
- dubbele dynamiet : telt gewoon als 2 dynamiet
- monster : eet één schat naar jouw keuze op, dit punt ben je kwijt
- minion : trek een minionkaart (niet als je opgeblazen wordt in die mijnlocatie)

Titel : Greedy, greedy goblins
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 14+

07-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
06-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bubblee pop (Bankiiiz editions/Blackrock editions)


Ik moet u waarschijnlijk spellen zoals Candy crush en Jewel quest niet meer voorstellen. Indien je af en toe een spelletje op je gsm of tablet speelt, lijkt dit principe dagelijkse kost. Probeer minstens drie dezelfde figuurtjes uit te lijnen en ze verdwijnen en leveren punten op. Wel, Bubblee pop is een letterlijke vertaling van dit principe naar een 2-spelerbordspel. Er is echter interactie tussen de twee spelers, want je scoort niet enkel punten door dezelfde "bubblees" op een rij te krijgen, ze laten je bovendien een speciale actie uitvoeren waarmee je je tegenstander danig kan gaan pesten.

Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord, 1 zakje en 96 bubblees (16 elk in de 6 kleuren). Leg het speelbord tussen de spelers, elke speler heeft een planeet, in het midden is de hemel van waaruit de bubblees zullen vallen. Zo gauw de hemel niet meer kan worden aangevuld met bubblees of een speler z'n volledig planeet gevuld heeft en geen bubblee meer kan laten zakken, eindigt het spel. In het eerste geval wint de speler met het meest verzamelde punten. In het tweede geval verliest de desbetreffende speler onmiddellijk (het tetris-einde weet je wel). De spelers leggen alvast 3 zwarte bubblees op de onderste rij van hun planeet (voor een moeilijker spel voeg je nog één of twee extra zwarte bubblees toe). Deze zwarte bubblees zijn obstakels en verdwijnen niet zomaar van je planeet door een rijtje te vormen, enkel door de speciale eigenschappen kunnen ze verdwijnen. Tenslotte wordt de hemel alvast gevuld met 2 bubblees van elke kleur en worden de resterende bubblees in de zak terzijde gelegd.


In een speelbeurt doorloop je enkele stappen :
1) vul de hemel terug aan met bubblees uit de zak, je trekt de bubblees één voor één
2) de actieve speler mag 2 aangrenzende bubblees in de hemel van plaats wisselen (horizontaal of verticaal)
3) de actieve speler kiest 2 aangrenzende bubblees (horizontaal of verticaal) en laat deze op z'n planeet zakken. Deze bubblees vallen gewoon recht naar beneden (zwaartekrachtprincipe)
4) indien de actieve speler 3 of meer bubblees van éénzelfde kleur op elkaar kan laten aansluiten, worden deze bubblees van de planeet genomen en onder het speelbord van de speler gelegd, deze vormen de scorestapel van de speler.
5) Eventuele bubblees die bovenop de verdwenen bubblees lagen, vallen verder naar beneden. Dit kan eventueel een kettingreactie veroorzaken.

Daarnaast voert een speler telkens een speciaal effect uit als hij bubblees in een bepaalde kleur verwijdert van z'n planeet :
- rood : ruil 2 aangrenzende bubblees op de planeet van je tegenspeler
- paars : zend één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je tegenstander, verschuif de bubblee in dezelfde rij. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- blauw : laat een bubblee uit de hemel op de planeet van je tegenspeler vallen. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- groen : ruil 2 aangrenzende bubblees op je eigen planeet
- geel : plaats één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je scoregebied
- zwart : geen effect, kunnen niet verwijderd worden door een rijtje te vormen, wel door de bovenstaande effecten. Ze leveren dan ook gewoon 1 punt op.

Als de hemel niet meer volledig kan opgevuld kan worden eindigt het spel. De speler met de meeste verzamelde bubblees wint het spel.
Als je ooit een bubblee moet toevoegen aan je planeet maar je geen ruimte meer hebt, verlies je het spel onmiddellijk.

Titel : Bubblee pop
Auteur : Grégory Oliver
Uitgeverij : Blackrock editions/Bankiiiz editions
Aantal spelers : 1-2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

06-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
05-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holmes - Sherlock & Mycroft (Devir)


Dit spel was ons al opgevallen toen het op GenCon dit jaar werd gepresenteerd. Het filmpje dat we te zien kregen was niet van een optimale kwaliteit, maar het spel intrigeerde me meteen. In het doosje voor 2 spelers vinden we 1 speelbord, 6 meeples (3 voor Sherlock, 3 voor Mycroft), 12 karakterkaarten, 52 aanwijzingskaarten, 24 onderzoeksfiches en 3 optionele kaarten.

Het speelbord wordt tussen de spelers gelegd. De karakterkaarten Dr. Watson, Mrs. Hudson en Inspector Lestrade worden alvast open gelegd op hun plaatsen op het speelbord. De andere karakterkaarten worden geschud en als trekstapel op het bord geplaatst. Daarna worden de 2 bovenste kaarten opengedraaid op de vrije velden van dag 1. De onderzoeksfiches worden in het midden van de tafel gelegd en elke speler krijgt er alvast 5. Daarnaast neemt elke speler ook z'n 3 meeples. De aanwijzingskaarten worden geschud en er wordt een vitrine van 4 open kaarten tussen de spelers klaargelegd. (zie afbeelding onder).

Het spel verloopt over 7 ronden (staat aangegeven op het speelbord) waarin de spelers aanwijzingen zoeken en trachten in elk type van aanwijzing de beste te zijn. Je krijgt extra punten voor absolute meerderheid (monopolie) en voor verzamelde stadskaarten. Niet-gebruikte jokerkaarten leveren je nog minpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.


Een ronde verloopt over 3 grote fasen :
1) start van de dag : trek een nieuwe karakterkaart en leg deze op het speelbord op de overeenkomstige dag. Alle meeples van de spelers worden terug rechtgezet op de kaart waarop ze liggen (niet in ronde 1)
2) onderzoek : vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten een actie uit. Hiervoor nemen ze één van hun meeples van een kaart en plaatsen deze op een andere kaart. Ze leggen de meeple plat en voeren de actie van de kaart uit. Dit gaat zo door tot alle meeples van de twee spelers om beurten gespeeld zijn. Je mag nooit een meeple plaatsen op een kaart waar reeds een eigen meeple staat of ligt. In de eerste ronde komen alle meeples van naast het speelveld. Vanaf de tweede ronde verschuiven ze.
3) einde van de dag : kijk na of er karakterkaarten zijn waar meeples van beide spelers liggen. Draai deze kaart gedekt, ze is niet beschikbaar in de volgende ronde. Draai tenslotte de kaarten die deze ronde niet beschikbaar waren naar hun actieve kant.

De eigenschappen van de karakters kunnen verschillende zaken opleveren. Aanwijzingskaarten worden netjes voor de spelers verzameld. Leg dezelfde soort bij elkaar op een rijtje. Verborgen aanwijzingskaarten worden van de gedekte trekstapel getrokken en gedekt voor de speler gelegd. Jokerkaarten worden toegewezen aan een soort aanwijzingen of apart gelegd als nieuwe soort aanwijzing (dan kan er later een aanwijzingskaart aan toegevoegd worden). De stadskaarten worden apart verzameld en leveren punten op afhankelijk van het aantal dat je verzamelt.

De karakters :
- Dr. Watson : betaal 1 onderzoeksfiche en neem een aanwijzingskaart uit de vitrine
- Mrs. Hudson : ontvang 3 onderzoeksfiches
- Inspector Lestrade : betaal 3 onderzoeksfiches en neem twee aanwijzingskaarten uit de vitrine
- Irene Adler : betaal een aantal onderzoeksfiches, gelijk aan de dag waarin je je bevindt en neem een aanwijzingskaart van de tegenspeler en voeg ze toe aan je eigen verborgen (gedekte) aanwijzingskaarten. Deze verborgen kaarten zijn beschermd.
- Inspector Gregson : betaal 2/4/6 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten te nemen uit de vitrine
- Wiggins : ontvang 5 onderzoeksfiches
- Langdale Pike : betaal 1/2/3 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten van de trekstapel te nemen, kies er één uit om te houden en leg de andere(n) af
- Toby : ontvang een aantal onderzoeksfiches gelijk aan het aantal verschillende aanwijzingskaarten die je voor je hebt liggen. Jokerkaarten die apart liggen tellen niet als soort, stadskaarten wel.
- Shinwell "porky" Johnson : leg 1 tot 3 kaarten uit de vitrine af
- Billy, the bellboy : leg een aanwijzingskaart af uit je voorraad en ontvang onderzoeksfiches gelijk aan de waarde van de kaart
- Von Kramm : neem één aanwijzingskaart uit de vitrine OF betaal 1 onderzoeksfiche om 1 kaart van de trekstapel te nemen
- Violet Hunter : ruil één eigen aanwijzingskaart met één kaart van de vitrine
==> Eén van de karakters komt nooit in het spel. In principe is al het materiaal onuitputtelijk, behalve onderzoeksfiches, op is op.

Na 7 ronden wordt er gescoord :
- Vergelijk elk type aanwijzingen. De speler met de meeste van de soort scoort een aantal punten gelijk aan de waarde van het type aanwijzing min het aantal kaarten dat de tegenspeler hiervan heeft verzameld
- Monopolie in een type aanwijzingen : je krijgt 3 bonuspunten bovenop de waarde van het type
- Stadskaarten scoren -1/1/3/6/10 punten voor respectievelijk 1/2/3/4/5 kaarten van dit type
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Holmes - Sherlock & Mycroft
Auteur : Diego Ibanez
Uitgeverij : Devir
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

05-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs