IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Great western trail

Great western trail (Eggertspiele) :

 

+ voor de liefhebbers, dit is een stevige euro waar alles weer aan elkaar hangt en waar je tracht te comboën tegen de sterren op

+ het materiaal is fraai, duidelijk en de iconografie laat niets aan de verbeelding over

+ ondanks de zwaarte van het uitzicht en de lijvige spelregels speelt dit spel vlot, erg vlot

+ je zal voor – en tegenstanders hebben voor dit puntje, maar je speelt vooral op jezelf, je kan elkaar niet echt stokken in de wielen steken, dus je hebt “alles” zelf in de hand

+ er wordt snel vergeleken met Mombasa, wat een ongelooflijk pluspunt is

+ dit is een expertspel pur sang, met een leercurve ongetwijfeld, maar de eindscores liggen wel erg dicht bij elkaar

+ het thema is er natuurlijk maar opgeplakt (zoals bij elke euro), maar het is wel fraai vormgegeven

 

-       op de duur wordt het misschien wel wat repetitief
-      
als het wordt vergeleken met Mombasa, moet je dan wel beide titels in je kast hebben staan
-      
de spelersbordjes zijn gewoon van dik papier, geen erg daar je ze niet intensief gebruikt, maar wij houden toch meer van iets dikker karton
-      
in een eerste oogopslag lijkt het bord en al het materiaal wel wat druk en staat er zoveel te gebeuren dat je het overzicht misschien verliest, laat dit je wel niet ontmoedigen, want eens je een rondje gedraaid hebt, is alles superduidelijk

12-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Honshu

Honshu (Lautapelit) :

 

+ fraai vormgegeven puzzelspel

+ de kaarten zijn zo opgebouwd dat je steeds je hersenen zal moeten pijnigen om ze netjes in je stad aan te bouwen op de manier dat het voordeligst voor je is

+ het feit dat je kaarten eerst moet spelen en nadien nog een totaal andere keuze kan maken, maakt het wel interessant

+ de overzichtjes van de scores zijn prima gedaan

+ een variant met einddoelen zit onmiddellijk inbegrepen = prima, de focus zal hierdoor elk spel toch weer net ietsje anders liggen

+ dit is héél wat spel in een klein doosje

+ erg elegant, één van de toppertjes in een kleiner doosje voor mij persoonlijk

 

-       het opleggen van kaarten lukt nog wel, maar als je een kaart onder een andere wil stoppen, is dit soms wel lastig
-      
als je zes kaarten in handen hebt, zijn de mogelijkheden soms zo groot dat je toch wat AP krijgt, al weet je dat je de gespeelde kaart misschien zelfs niet mag toevoegen aan je eigen stad

12-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The big book of madness (Iello)


Vandaag presenteren we een spel dat met een jaartje vertraging in onze collectie terechtgekomen is. Ook deze titel van Iello pikten we in Essen op omdat we, zelfs na een jaar, nog uitermate geïnteresseerd waren hierin. In "The big book of madness" vinden de spelers een boek dat ze niet mochten openen. Maar onze ziekelijke geest deed dit natuurlijk wel, zodat we nu overspoelt worden door een hoop monsters die we moeten proberen te verslaan. We gaan coöperatief te werk in dit spel en zullen de handen in elkaar moeten slaan om uiteindelijk het boek terug te kunnen sluiten, door het allerlaatste monster te verslaan.

Het materiaal is traditiegetrouw, wat Iello betreft, flawless met prachtig artwork. In de doos vinden we, 1 speelbord, 48 vloekkaarten, 35 madness-kaarten, 56 toverspreukkaarten, 8 magiërskaarten, 17 boekkaarten, 1 boekmarker, 1 rondemarker, 1actieve spelerfiche en 16 elementfiches. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal madness-kaarten gebruikt. De vloekkaarten worden verdeeld per element (aarde, vuur, wind en water) en geschud als trekstapels klaargelegd. De elementkaarten worden per waarde gesorteerd en open naast het speelveld gelegd.
Elke speler neemt een magiërkaart, met eigen startkaarten en een eigenschap die ze tijdens het spel kunnen hanteren (aangegeven op de magiërkaart). Daarnaast legt elke speler de vier basistoverspreuken open voor zich neer. De geavanceerde spreuken worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Er worden alvast vier toverspreuken als vitrine opengelegd. De rondemarker wordt op het speelbord bij ronde 1 geplaatst op het moeilijkheidsniveau dat je wil hanteren (3 mogelijkheden). Het boek wordt samengesteld door de slotpagina als eerste te leggen, daarna vijf willekeurige pagina's en tot slot de bovenste pagina, deze wordt op het speelbord geplaatst. De boekmarker wordt op de eerste plaats van het spoor geplaatst. De elementfiches worden naast het speelbord klaargelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef deze de actieve spelerfiche.



De eerste bladzijde van het boek wordt opengedraaid en dit heeft gevolgen. Er komt een monster tevoorschijn die een onmiddellijk effect teweegbrengt dat de spelers uitvoeren (vaak handkaarten afleggen). Daarnaast geeft het aan welke vloeken het met zich meebrengt en hoe je het kan verslaan. Leg de vloekkaarten op het speelbord op de genummerde plaatsen. Aan de rechterkant van het boek (volgende pagina) zien we de gevolgen van een winst of verlies tegen het monster.

Daarna voeren de spelers om beurten hun beurt uit. Een beurt bestaat uit vier fasen :
1) Concentratiefase : leg alle getapte toverspreukkaarten terug recht, zodat je deze terug kan gebruiken in de huidige ronde.
2) Monsterfase :  verzet de boekmarker één stap op het spoor en voer de effecten van de nieuwe plaats uit. Indien er een vloekkaart ligt, wordt deze geactiveerd en onderga je bepaalde negatieve effecten. Indien de boekmarker een rondje heeft gemaakt en terug op z'n startplaats is, wordt er gekeken of er nog actieve vloekkaarten zijn. Is dit het geval, is het monster niet verslagen en krijg je een negatief effect. Is dit wel het geval, is het monster wel verslagen en krijg je een bonus. Draai nadien een nieuw monster open, voer z'n effect uit, voeg vloekkaarten toe en verzet de rondemarker één stapje (dit kan ook extra vloekkaarten met zich meebrengen).
3) Actiefase : in deze fase mag je zo veel acties uitvoeren als je wil en kan. Als je persoonlijke trekstapel met kaarten opgebruikt is, voeg je een madness-kaart toe aan je aflegstapel vooraleer te herschudden. Trek je op een gegeven moment een hand met enkel madness-kaarten, lig je uit het spel. Wanneer er madness-kaarten toegevoegd moeten worden en deze niet meer beschikbaar zijn, verliezen de spelers het spel. In de actiefase heb je de keuze uit de volgende acties :
- een toverspreuk activeren : betaal de kosten zoals aangegeven op de toverspreuk met passende symbolen op kaarten uit je hand door ze op de aflegstapel te plaatsen en voer de actie van de toverspreuk uit. Tap de toverspreuk, ze kan slechts éénmalig per ronde gebruikt worden.
- een nieuwe toverspreuk leren : betaal 2 elementen van het aangegeven type door de passende kaart(en) af te leggen. Voeg de spreuk toe aan je kaarten. Ze is onmiddellijk beschikbaar. Elke speler mag max. 5 spreuken voor zich hebben liggen. Je mag spreuken wel vervangen.
- een elementkaart ontvangen : betaal de elementen zoals aangegeven op de kaart die je wil aanschaffen en voeg de kaart onmiddellijk toe aan je aflegstapel.
- een vloekkaart bestrijden : betaal de 4 elementen zoals aangegeven op de vloekkaart. Leg de vloekkaart af (in de doos) en neem een elementkaart waarde 2 als compensatie die je toevoegt aan je aflegstapel.
- genezen van een madness-kaart : betaal 2 elementen naar keuze om een madness-kaart uit je hand terug op de stapel madness-kaarten te leggen.
4) Recuperatiefase : op het einde van je beurt moet je exact 6 handkaarten hebben. Als je er teveel hebt, leg je ze af. Heb je er te weinig trek je nieuwe van je trekstapel. Geef daarna de actieve spelerfiche door aan de volgende speler.

Indien je erin slaagt om het laatste monster te verslaan, win je het spel.
Indien je een madness-kaart moet trekken maar de stapel leeg is OF wanneer alle spelers uit het spel liggen omdat ze enkel madness-kaarten op handen hebben OF als je het laatste gevecht verliest, verlies je het spel.

Titel : The big book of madness
Auteur : Maxime Rainbourg
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 14+

12-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
11-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eight epics

Eight epics (AEG) :

 

+ coöperatief dobbelen hebben we nog niet al te vaak gezien

+ je moet de eigenschappen van de helden echt goed gaan gebruiken

+ niet makkelijk te winnen coöp, zelfs in de eenvoudigste stand

+ het artwork is redelijk strak te noemen

+ het is en blijft dobbelen, dus soms gebeurt er iets magistraals

 

-       threats die uit meer dan 6 delen bestaan zijn niet makkelijk bij te houden, ze staan kort op elkaar gedrukt, dus je kan er ook niets naastleggen
-      
misschien net iets te lang en te langdradig om een micro-game te zijn
-      
het is en blijft dobbelen, dus als het tegenslaat, is het over

11-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mystic vale

Mystic vale (AEG) :

 

+ het card-crafting-systeem wordt niet onterecht vernieuwend genoemd

+ het feit dat je met slechts 20 kaarten speelt, zorgt ervoor dat de opgebouwde kaarten ook met regelmaat terugkomen

+ de eigenschappen van de kaarten zijn erg duidelijk, het beetje tekst is niet doorslaggevend en je kent al gauw de mogelijkheden

+ dit spel heeft in mijn ogen een prima speelduur, vanaf het moment dat je kaarten perfect zijn opgebouwd, is het onmiddellijk gedaan

+ het is een constante balans zoeken tussen hoe je je kaarten opbouwt

+ je wil dit spel snel herspelen om beter te proberen doen

+ er is ruimte voor enorm veel uitbreiding(en)

+ het artwork is feeëriek

+ de kaarten bezitten nog een beschermlaag, fijn voor de eerste sessies

 

-       het opruimen vraagt toch wat werk, aangezien je alle kaartjes terug uit de sleeves moet halen
-      
de tekst op de kaarten is soms wel redelijk klein gedrukt,
-      
de sleeves zijn van een goede kwaliteit, maar hoe lang gaan ze mee gaan?
-      
er is ruimte voor uitbreiding en dat zullen we ongetwijfeld geweten hebben, leg je euro’s maar opzij als je je collectie compleet wil houden
-      
na enkele keren spelen komt de beschermlaag er stilaan af, best verwijderen dan die handel, anders ga je je er aan storen

11-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The arrival (Game's up)


Martin Wallace bracht deze Essen slechts één spel op de markt, op een spel uit z'n eigen Treefrogreeks is het nog even wachten (het zal trouwens het allerlaatste spel uit de reeks worden, want Treefrog wordt opgedoekt).
In The arrival strijden de spelers tegen het onheil, de Fomori die uit het noorden van het eiland komen. Enerzijds trachten ze zoveel mogelijk faampunten te verzamelen, anderzijds willen ze ook zo weinig mogelijk corruptiepunten, want het spel kan op twee verschillende manieren eindigen. Als de Fomori het eiland inpalmen en hun overmacht niet ingedijkt kan worden, zal de speler met de minste corruptie aan het langste eind trekken (en zijn de faampunten de tiebreaker). In het geval dat de Fomori zich niet kunnen doorzetten en worden weggedrukt door de stammen zal de speler met de meeste faampunten aan de haal gaan (en zijn de corruptiepunten de tiebreaker). Het spel omvat 1 speelbord, 68 gebouwfiches (17 per spelerskleur), 8 blokkers, 4 stamkaarten, 1 startspelerkaart, 4 overzichtskaarten, 1 rondemarker, 4 kasteelfiches, 50 Fomori-fiches (in 3 soorten, Sineach, Athach en Monghfinn), 20 zwaardfiches, 12 schilden, 30 tactiektegels en 54 inkomstenkaarten.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de kasteelfiches op hun plaatsen in het noorden van het eiland gelegd. Er worden alvast 4 Fomori-fiches gedekt getrokken en open onder de kastelen geplaatst. De rondemarker komt op ronde 1 te staan, de scoremarkers op 4 faam en 0 corruptie. Elke speler krijgt een stamkaart, overzichtskaart, 3 gebouwfiches en 2 blokkers. Daarnaast krijgen ze hun startpositie op het speelbord. De inkomstenkaarten worden geschud en in drie evengrote stapels gedekt klaargelegd (de achterkanten van de kaarten tonen al wel het type dat op de kaarten zal voorkomen).



Een spel loopt over verschillende ronden die op hun beurt bestaan uit 2 fasen :
1) inkomstenfase :
Beginnend met de startspeler neemt elke speler vier inkomstenkaarten gedekt van de trekstapels naar keuze en legt deze kaarten gedekt naast elkaar voor zich neer. De eerste twee kaarten worden omgedraaid, daarna beslist de speler welke rij hij wil blokkeren door er een blokker op te plaatsen. Daarna draai je de derde kaart open en plaats je de tweede blokker. Tenslotte draai je de laatste kaart open en heb je zich op een rij inkomsten waar je recht op hebt (de rij zonder blokkers). Indien een trekstapel is opgebruikt, worden de overigen kaarten overigens geschud en terug verdeeld in drie trekstapels.
Afhankelijk van de zichtbare inkomsten krijgen de spelers om beurten punten, bouwfiches, zwaardfiches en/of schilden.
Voor de zichtbare corruptiesymbolen neemt de speler Fomori-fiches, legt deze gedekt voor zich neer en past z'n corruptie aan (marker wordt op het spoor verzet).
Tenslotte kan een speler ook tactiektegels winnen. Je kiest deze uit een vitrine van zes openliggende fiches. Een speler kan er nooit meer dan 6 nemen in één ronde. Pas nadat de speler z'n fiches heeft genomen, wordt de vitrine aangevuld.

2) actiefase :
In deze fase spelen de spelers rondes in speelvolgorde en voeren tot twee mogelijke acties (afh. van hun inkomsten) uit. Dit mogen twee verschillende of twee keer dezelfde actie zijn. In de eerste beurt mag je slechts één actie uitvoeren, nadien telkens twee.
Mogelijke acties :
- vestingen bouwen : plaats een bouwfiche uit je voorraad op een onbebouwde locatie aangrenzend aan een eigen vesting OF op een onbebouwde locatie aangrenzend aan een eigen vesting en die van een tegenstander, deze verliest 2 faampunten OF op een onbebouwde havenlocatie (enkel als je al een versterkte havenlocatie hebt) OF bovenop een eigen vesting om te versterken (max. 3 hoog).
- schilden plaatsen : leg het schild in een provincie met minimum één van je eigen vestingen. Schilden beschermen ALLE vestingen in een provincie.
- Fomori verspreiden : plaats een aantal Fomori-tegels, gelijk aan het aantal schilden in de provincie EN het aantal aanwezige bouwfiches EN één extra in de provincie. Draai ze pas daarna open. Alle schilden en bouwfiches worden verwijderd, alsook extra Fomori-fiches in je voorraad.
- Fomori bestrijden : geef zwaardfiches af om Fomori te bestrijden in een locatie aangrenzend aan een eigen vesting OF naast een havenlocatie (als je zelf een havenlocatie hebt) OF in een provincie waarin je een versterkte vesting hebt. Je verwijdert de Fomori-fiches en scoort de afgebeelde faampunten. Versla je een kasteelfiche leg je deze voor je neer en kan je dit nog gebruiken als trofee.
- passen : als je geen Fomori-tegels meer in je voorraad hebt, mag je passen. Je kan tot 3 zwaardfiches/schilden en/of bouwfiches in je voorraad houden om mee te nemen naar de volgende ronde.

Daarnaast mag je tijdens, voor of na je acties telkens volgende gratis acties uitvoeren :
- een tactiektegel gebruiken : voer het effect éénmaal uit en leg de tegel af
- een trofee van een kasteel gebruiken : draai de trofeetegel om en leg tot 3 Fomori-tegels terug in de voorraad

Nadat alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde. Indien de corruptielimiet bereikt is, eindigt het spel. Deze limiet hangt af van het aantal spelers (25/21/17 voor 2/3/4 spelers). Het spel is ook afgelopen na 6/5/4 ronden bij 2/3/4 spelers. In het eerste geval wint de speler met het minste corruptie. In het tweede geval draait het om de faampunten.

Titel : Game's up
Auteur : Martin Wallace
Uitgeverij : Game's up
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75-90 min.
Leeftijd : 12+

11-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
10-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 1001

1001 (Tiki editions) :

 

+ tof concept om in groepen te spelen, maar toch afzonderlijk punten te scoren

+ het materiaal is mooi, vol van kleur en zeer duidelijk

+ er hangt een zekere spanningsboog bij het kiezen van de acties omdat er tijd mee gemoeid is

+ de opdrachten waar je naartoe werkt, kunnen je tactiek mogelijks verklappen, het is echt inschatten wat de tweede beste optie of minst slechte optie zijn om de tegenstand te misleiden

+ de spelregels zijn duidelijk en rechtlijnig, er is ook een handig overzichtje voorzien op het einde van de spelregels

+ elke keer worden de vluchtkaarten herlegd en moet je terug beginnen denken, bovendien moet iedereen, zowel actief team als oppositie duchtig nadenken tijdens het doorlopen van de zandloper

 

-       het is en blijft vooral een sfeerspel, waarbij de intrige en overleg een groot deel van het spel maken
-      
je hebt bijzonder weinig in de hand wat betreft overwinningspunten, eerder toeval dat je de winst naar je toetrekt
-      
om het tof te maken, moet je al minstens met 4 spelers zijn
-      
druk de spelregels nu toch eens op een normaal formaat papier en in boekvorm, die arty-farty-krantenvorm is toch niet echt handig (gelukkig moet je niet al te vaak iets opzoeken)

10-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vikings on board

Vikings on board (Blue orange games) :

 

+ erg fraai speelmateriaal

+ een functionele inlay

+ je hebt geen uitpakwerk, uitpunchen hoeft niet, Blue orange verpakt alles netjes

+ het speelbord is dubbelzijdig bedrukt, erg fraai, maar heeft geen functie

+ het spel ruimt zichzelf vlekkeloos op, de boten verdwijnen één voor één

+ je hebt soms erg leuke keuzes te maken

+ ondanks de relatief eenvoudige, mogelijke acties, ga je toch af en toe voor een dilemma komen te staan

 

-       de schildjes staan langs de zijkant van de boten, als je er recht opkijkt, zie je niet onmiddellijk de waarden
-      
je hebt niet zo erg veel in de hand, je zal moeten anticiperen en ook gewoon een beetje geluk hebben
-      
er zijn zoveel veranderlijke elemenenten dat je er weinig grip op krijgt

10-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dice city expansions (AEG)
Vandaag krijg je hier op de blog 3 titels voor de prijs van 1, het gaat om drie uitbreidingen van het spel Dice city. Je komt alvast meer te weten over het basisspel hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2798495
Bij deze geef ik je graag een overzichtje van de nieuwigheden die de diverse uitbreidingen met zich meebrengen. Elke uitbreiding beschrijft ook welke combinaties je het beste maakt om het basisspel met de uitbreidingen te combineren. Uiteraard kan je ook zelf naar hartelust gaan mixen en samenstellen.



In "Crossroads" komen er vier nieuwe locaties en de goudmijn bij. Deze laatste levert goud op, een extra grondstof/betaalmiddel dat erbij komt. Het spel komt met 48 locatiekaarten, 12 grondstoflocatiekaarten, extra overwinningspunten, 12 goudfiches en deactivatiefiches.
Goud is een jokergrondstof die voor alle andere soorten gebruikt kan worden, het is echter geen grondstof op zichzelf. Je mag er slechts één overhouden op het einde van je beurt en overdragen naar de volgende beurt. Andere spelers kunnen het afnemen als ze een aanvalskracht van 3 kunnen voorleggen. Het wordt vooral gebruikt voor het opbouwen en betalen van locaties.
Kaarten die betrekking hebben op grondstoffen raken goud echter niet. Goud kan niet gebruikt worden indien de kosten van een bepaalde locatie een specifieke grondstof vraagt. De voorraad goud is beperkt, eens gebruikt gaan de goudfiches terug in de doos niet in de voorraad.



In "All that glitters" komen er drie nieuwe locaties en de goudmijn bij. Het spel komt met 36 locatiekaarten, 12 grondstoflocatiekaarten en 12 goudfiches. Voor de rest is een volledige copy-paste met "Crossroads" hier op z'n plaats. Ook deze spelregels geven mogelijke startopstellingen weer afhankelijk van het type spel dat je beoogt, een snel spel, een puur willekeurig of een volledig.



De uitbreiding "By royal decree" komt met 39 nieuwe locatiekaarten, 18 plannen-van-de-koninging-kaarten en 12 aanvalsfiches. Er zit ook een nieuw dubbelzijdig handelsbordje en 4 groene handelsdobbelstenen bij.
Een aantal van de locaties brengen een nieuwe term met zich mee, nl. "presence". Dit woord wordt meestal gecombineerd met een getal, deze geeft aan hoeveel dobbelstenen op de kaart moeten staan om de eigenschap van de kaart te activeren, nadat je er een extra dobbelsteen af hebt gehaald. Als er bijvoorbeeld "Presence 2" staat, wil dit zeggen dat er 3 dobbelstenen op de kaart moeten liggen om deze te activeren door de derde dobbelsteen eraf te halen.

Daarnaast komt de uitbreiding met 2 nieuwe opties :
1) De plannen van de koningin :
Elke speler krijgt bij aanvang 3 plannen-van-de-koningin-kaarten, bekijkt deze, kiest er één voor persoonlijk gebruik en één voor algemeen gebruik in het midden van de tafel. De derde kaart wordt afgelegd. Als alle spelers hebben gekozen worden die in het midden van de tafel opengedraaid. Indien je tijdens je beurt aan de voorwaarden op één van de algemene of persoonlijke kaart voldoet, mag je de kaart claimen. Ze leveren je extra overwinningspunten op aan het einde van het spel.

2) Handelsbord en groene handelsdobbelstenen :
Voor het spel begint, kies je met welke kant van het speelbordje je wil gaan spelen. Het kleine handelsdorp zorgt voor extra mogelijkheden qua kleine oogstlocaties en basisgebouwen. De grote handelsstad (achterkant bord) zorgt voor sterkere combinaties en grotere schommelingen tijdens het spel. Om gebouwen op dit speelbord te activeren gebruik je de groene dobbelstenen. Deze groene dobbelstenen tellen in geen enkel geval als één van de andere dobbelstenen. Ze worden op het handelsbord bij de desbetreffende actie gelegd. Daarnaast moet je ook nog kosten betalen om de eigenschap te activeren, in de vorm van een grondstof of een aanvalsfiche waarde 1. Je mag de dobbelsteen naar een aangrenzende locatie verplaatsen tegen betaling van een extra fiche. Als je een groene dobbelsteen van het speelbord neemt, krijg je alle fiches die bij de bewuste locatie liggen. In dit geval voer je de eigenschap van de locatie niet uit. 

Titel : Dice city expansions (Crossroads, All that glitters, By royal decree)
Auteur : Vangelis Bagiartakis
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 14+

10-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
09-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Donkey derby

Donkey derby (Franjos) :

 

+ het is een klassieker om een reden

+ dit is een toegankelijk spel, ook voor kinderen, ze zijn er zo mee weg

+ een ezelrace, met toffe, grote ezelfiguurtjes = leuk

+ het speelt snel, is duidelijk en is een goeie opstap naar andere biedspellen

 

-       het omvat misschien toch een tikje te weinig om te blijven boeien
-       het spelmechanisme is prima, maar een spel als Winner’s circle is volmaakter in dit geval
-      
de keuzes tijdens het spel zijn eerder beperkt

09-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : First class

First class (Hans im Glück) :

 

+ enorm véél mogelijke wegen te bewandelen, maar zo weinig acties

+ 18 kaarten nemen en er toch zo veel mogelijk uithalen, het is telkens een uitdaging die je anders wil aanpakken

+ de verschillende modules die in één keer voorzien zijn, maken het divers, altijd anders en elke combinatie stelt je in staat om weer op andere manieren punten te scoren

+ de iconografie is fantantisch goed gedaan, het is even wennen, maar daarna loopt het letterlijk en figuurlijk als een trein

 

-       het scorebordje is nogal pover, zeker als je jouw overwinningsblokjes moet beginnen leggen (gelukkig is dit meer naar het einde van het spel)
-      
het is even wennen aan de symbolen op de kaarten omdat het er toch wel enkele zijn

09-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mystic vale (AEG)


Mystic vale was één van die spellen waar we wel benieuwd naar waren, omdat het een héél nieuw spelsysteem met zich meebrengt. In Mystic vale gebruikt AEG voor een eerste keer hun nieuwe, innovatieve CCS (ofte Card Crafting System). De spelers gaan aan het werk om hun eigen kaarten samen te stellen ipv met voorgedrukte kaarten te werken. Concreet heeft elke speler 20 startkaarten in sleeves die ze in de loop van het spel kunnen upgraden en samenstellen door doorzichtige kaarten in de sleeve te schuiven. Elke kaart bestaat uit 3 delen (boven, midden en onder) zodat je een kaart kan opbouwen met drie verschillende lagen.

Het spel bestaat uit 80 startkaarten (20 per speler), 96 geavanceerde kaarten (verdeeld over 3 niveaus), 18 vruchtbare grondkaarten (soort troostprijs die je aanvankelijk kan nemen), 36 vale-kaarten (verdeeld over 2 niveaus), 4 overzichtskaarten, 54 puntenfiches, 4 mannafiches (één bedrukt met startsymbool) en 100 sleeves (waar je er slechts 80 van nodig hebt, maar een reserve kan nooit kwaad).

Elke speler neemt z'n stapel startkaarten, schudt deze en legt hem als trekstapel klaar. De geavanceerde kaarten worden per niveau in het midden van de tafel gelegd en er worden alvast drie kaarten per niveau open gelegd als vitrine. De vruchtbare grondkaarten worden als trekstapel klaargelegd. De vale-kaarten worden per niveau geschud en ook hier wordt een vitrine opgebouwd, maar met 4 kaarten. Er wordt een aantal puntenfiches klaargelegd afh. aantal spelers (23/28/33 voor 2/3/4 spelers). Eens deze puntenfiches allemaal door de spelers zijn gewonnen, eindigt het spel na die lopende ronde.

Het speelveld voor de spelers noemen we het veld en dat dient klaargemaakt te worden. De spelers draaien kaarten van hun trekstapel, plaatsen deze op hun trekstapel en leggen deze nadien eventueel in hun veld. Ze blijven dit doen tot er twee rode symbolen zichtbaar zijn in hun veld en een derde bovenop hun trekstapel. Dit systeem zullen ze telkens herhalen in fase 4 van hun beurt.
Elke speler krijgt een mannafiche en draaien deze naar de inactieve kant. De speler met het startsymbool wordt de startspeler.



De geavanceerde kaarten tonen diverse zaken die je dient in het oog te houden. Eerst en vooral is slechts een deel (boven, midden of onder) bedrukt. Rechtsboven in het vakje vinden we de kostprijs in manna (blauw symbool), in het centrum de eigenschap en links eventuele symbolen zoals overwinningspunten, geestsymbolen (om vale-kaarten mee te kopen) of blauwe of rode symbolen (die respectievelijk dienen als betaalmiddel voor geavanceerde kaarten en obstakels tijdens het samenstellen van je veld).

Tijdens een beurt doorloopt een speler vier fasen :
1) Planten :
Tijdens de plantfase heb je de keuze om te passen of door te duwen. Als je past, ga je onmiddellijk naar fase 2. Als je doorduwt, dan leg je je kaart van bovenop je stapel in je veld en draai je de volgende kaart van je stapel om en legt ze bovenop je trekstapel. Je kan dit blijven herhalen zolang je geen vierde rood symbool tevoorschijn tovert, want dan is je veld totaal verloren, moet je alles afleggen van je veld en ga je onmiddellijk naar fase 4. Als je dit voorhebt, mag je je mannafiche naar de actieve kant draaien als troostprijs.

2) Oogsten :
Je gaat bekijken welke symbolen er allemaal op je kaarten staan aan manna en geestsymbolen. Met deze kan je nieuwe kaarten aanschaffen, respectievelijk geavanceerde kaarten en vale-kaarten. Daarnaast leveren schildsymbolen (blauw) je overwinningspunten op. Let wel dat grijze schildsymbolen overwinningspunten opleveren aan het einde van het spel (dus geen fiches nemen hiervoor). Sommige geavanceerde kaarten tonen ook bijzondere eigenschappen die in deze fase uitgevoerd kunnen/mogen worden. Je mag al deze symbolen afwerken in een volgorde naar keuze. Indien je slechts 2 manna hebt weten te verzamelen, kan je altijd vruchtbare grond-kaarten kopen. Ligt je mannafiche op de actieve kant kan je deze omdraaien om één manna extra te produceren.

3) Afleggen :
- Plaats eerst alle aangeschafte geavanceerde kaarten in één van de kaarten (sleeves) die in je veld liggen om zo betere kaarten op te bouwen. Leg daarna al de kaarten in je veld op de aflegstapel.
- Vul de vitrines aan waar kaarten zijn van gekocht.
- De volgende speler kan al aan z'n beurt beginnen.

4) Prepareren :
In deze fase maak je je veld al klaar zoals beschreven hierboven. Als je trekstapel is opgebruikt, schud je deze en vorm je een nieuwe trekstapel.

Zo gauw het laatste puntenfiche uit de voorraad is verdwenen speel je de laatste lopende ronde nog uit tot het einde en worden er punten geteld. Als je nog punten zou scoren gebruik je de punten die je terug in de doos had gestopt. Tel op het einde alle grijze overwinningspuntensymbolen op bij je verzamelde fiches. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Mystic vale
Auteur : John D. Clair
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 14+

09-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
08-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eight epics (AEG)


Deze Eight epics is een reprint van de titel die Japon brand vorig jaar op de markt bracht. Naast het artwork dat is aangepakt, zijn er ook enkele extra elementen toegevoegd aan deze coöp waarbij je dobbelstenen gaat aanpassen om bedreigingen te overkomen. Het meest opvallende aan deze titel is waarschijnlijk de auteur, die ook de bedenker is van ronkende namen zoals Lost Legacy en Love Letter. Het lijkt erop dat al z'n titels telkens uit twee woorden bestaan die met dezelfde letter beginnen, maar dat zou ook toeval kunnen zijn.

In het kleine doosje vinden we 8 Avatarkaarten (de helden van dit spel), 9 bedreigingskaarten, 12 gebeurteniskaarten (die naar hartelust kunnen worden toegevoegd om het spel nog spannender te maken), 1 actieve avatarkaart, 8 rode en 12 zwarte dobbelstenen en een spelregelboekje.

Elke speler kiest (al dan niet willekeurig) een avatarkaart en plaats er een rode dobbelsteen op. De waarde van de dobbelsteen komt overeen met de startkracht van de avatar, aangegeven op de kaart. Alle niet gekozen avatars komen in het midden van de tafel te liggen, ook met een rode dobbelsteen om hun levenspunten aan te geven. Onafhankelijk van het aantal spelers zijn telkens alle acht de avatars in het spel. De "witch trials"-kaart wordt uit de bedreigingskaarten gehaald (deze wordt enkel bij een variant gebruikt). De anderen worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Twee van deze kaarten worden ongezien terug in de doos gelegd en een derde komt open op tafel te liggen, dit is de actieve bedreiging. Neem een aantal zwarte dobbelstenen zoals aangegeven op de bedreigingskaart en gooi deze. Zij vormen de dobbelsteenvoorraad. 



Doel van het spel is om alle bedreigingen te voorkomen en uit te schakelen. Elke bedreigingskaart toont een aantal opdrachten, alsook het aantal dobbelstenen dat je ervoor mag gebruiken. Je moet de opdrachten uitvoeren van boven naar onder. Deze opdrachten vragen bijvoorbeeld dat een dobbelsteentotaal boven of onder een bepaald aantal ligt, dat alle dobbelstenen dezelfde waarde tonen of dat ze de afgebeelde waardes tonen. De actieve speler kan in z'n beurt telkens één avatar kiezen (eigen of algemene), deze wordt getapt en kan niet meer gebruikt worden voor de lopende opdracht. Daarna mag je gratis een hergooi-actie uitvoeren. Hiervoor mag je tot 3 zwarte dobbelstenen van de voorraad hergooien en tracht je dus stilaan te voldoen aan een opdracht. Daarna mag de speler nog levenspunten opofferen van de gekozen avatar om ofwel nog een hergooi-actie uit te voeren of de eigenschap van de avatar te gebruiken. Alle avatars zorgen dat je dobbelstenen kan gaan aanpassen, hergooien, ...

Als je de opdracht op de kaart hebt vervuld, ga je naar de volgende opdracht op de kaart. Je neemt het gevraagde aantal dobbelstenen, gooit deze en vormt de dobbelsteenvoorraad voor de volgende opdracht. De actieve speler mag gewoon verder gaan met spelen of op éénder welk moment (ook tijdens de eerste opdracht) passen. Daarna komt de volgende speler aan de beurt, tenzij deze geen actieve avatars meer kan kiezen (eigen of algemeen). Avatars wiens levenspunten op nul zijn gevallen worden op het einde van de beurt uit het spel verwijderd. Als alle avatars niet beschikbaar zijn, verliezen de spelers.

Als alle opdrachten van een bedreiging bestreden zijn, wordt de bedreiging afgelegd en een nieuwe van de stapel getrokken. De laatste twee kaarten komen overigens gelijktijdig, maar de spelers moeten ze één voor één afhandelen. Alle gebruikte avatars worden terug recht gelegd en zijn terug beschikbaar. Zo gauw alle bedreigingen bestreden zijn, winnen de spelers het spel.

Titel : Eight epics
Auteur : Seiji Kanai
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 1-8
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
07-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Glück auf the card game

Glück auf cardgame (Eggertspiele) :

 

+ erg tof worker-placement-gedeelte met de kaarten

+ het lijkt allemaal moeilijker dan het eigenlijk is, je bent er vlug mee weg en gaat er wel wat puzzelplezier aan beleven

+ het spel heeft een perfecte verhouding speelduur – diepgang – keuzestress

+ je bouwt zowel op korte als lange termijn aan je spel

+ de inlay is handig, het opruimen ook aangezien je dit al grotendeels tijdens het scoren van de punten doet

+ persoonlijk vind ik ‘m leuker dan z’n grote broer

 

-       in dit genre zijn er in deze periode zoveel spellen verschenen en jammerlijk genoeg voor Glück auf is hij niet de beste
-      
het verschil tussen de spelerskleuren zwart en blauw is niet altijd even duidelijk als de lichtinval niet echt goed is

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Venise

Venise (EGG games) :

 

+ eenvoudig om te spelen, moeilijk om te doorgronden

+ verschillende startopstellingen maken het telkens weer anders

+ artwork is erg fijntjes gedaan

 

-       de bruggen zijn tof gedaan, maar het is toch even wennen of je onder de brug loopt of erover
-      
het is wel redelijk repetitief wat je doet, je hebt niet zo erg veel keuzes
-      
op het juiste moment, de juiste kaart in handen krijgen kan het verschil maken in deze spannende race
-      
met twee werkt het op zich wel, maar het is toch eerder geschikt voor 4 spelers

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FTF - First to find (2D6.EE games)


Bij mijn weten is dit het eerste gezelschapsspel dat "geocaching" als thema draagt. Geocachen is de laatste tijd enorm populair en spreekt veel mensen aan omdat het gezond en spannend is. Wie gaat er niet graag op zoek naar een "schat". In dit spel dat bestaat uit 49 landschapskaartjes, 6 pionnen, 2 dobbelstenen en een cachemarker kan je op drie verschillende manieren caches gaan zoeken. De traditionele geochache, de multi-cache of de mysterieuze cache voor gevorderden). De speler die als eerste de caches weet te vinden wint het spel, maar als het te lang duurt kunnen ook alle spelers het spel verliezen.

Bij aanvang van het spel worden alle landschapstegels gedekt gemixt en in een grid van 7x7 in het midden van de tafel gelegd. De vier tegels met kruispunten worden telkens in het midden van de buitenste rijen en kolommen gelegd en gelden als startplaatsen voor de spelers. Elke spelers kiest vrij op welk startveld hij wil vertrekken. Beginnende met de startspeler en daarna kloksgewijs voeren de spelers om beurten hun actie uit. Een beurt bestaat uit een beweging en/of het ontdekken van een landschapstegel.
 


Er kunnen zich voor of na een beweging de volgende zaken voordoen :
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggend pad, mag je tot het einde van deze weg bewegen. Daarna mag je nog één beweging maken naar een aangrenzende, onbekende tegel door deze om te draaien en zoals gewenst aan z'n pad te leggen en z'n pion erop te plaatsen
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel naar een aangrenzende openliggende tegel zonder pad, kan je slechts één beweging doen en moet je op deze eindtegel stoppen
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel via een pad naar een onbekende tegel, wordt deze opengedraaid en gelegd naar keuze en de pion op deze eindtegel gelegd
- indien een speler z'n pion beweegt over een openliggende tegel zonder pad naar een onbekende tegel, wordt deze tegel gewoon opengedraaid (niet naar keuze) en de pion op deze eindtegel gelegd
- indien een speler z'n beweging begint van een onbekende tegel, wordt de tegel opengedraaid ipv dat je beweegt

Speciale tegels :
- als je een moeras omdraait, moet je de volgende beurt een beurt overslaan
- indien je een meer opendraait, moet je terug op de voorgaande tegel gaan staan en je volgende beurt overslaan
- als je een tegel vindt met de "N" of de "E" bepaal je zelf hoe je deze legt (de tweede tegel moet wel haaks op de eerste staan). Deze tegels geven aan in welke rij of kolom de cache verstopt zit

In de traditionele variant ga je op zoek naar de cache zo gauw de N of E eruit komt. Zet je pion op een nog-niet-ontdekte tegel en gooi met de dobbelsteen. Gooi je een 5 of 6 win je het spel. Vind je ondertussen ook de andere N/E-tegel, geldt enkel een 6 als zijnde een gevonden cache. Als alle tegels van de rij of kolom zijn opengedraaid, verliezen alle spelers onmiddellijk het spel.
Titel : FTF - First to find
Auteurs : Aigar & Inga Alaveer
Uitgeverij : 2D6.EE games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+

07-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
06-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : World fair 1893

World fair 1893 (DLP games) :

 

+ prima introductie spel voor de beginnende veelspeler

+ toegankelijk, speelt vlot en is gewoon erg tof

+ combineert enkele leuke spelmechanismen zonder ze te diep door te drijven

+ je hebt het gevoel dat je zelf wel kan gaan combineren en goede keuzes maken

+ gate-way-game pur sang

+ de kaarten zijn mooi en herbergen nog wat extra achtergrondinfo die er voor de rest van het spel niet toe doen

 

-       drukfoutje in de eerste editie, maar dat wordt normaal gauw rechtgezet
-       misschien is het een beetje te beperkt om erg veel uit de kast te komen
-      
het thema is bij dit spel totaal overbodig, wel fijn dat men eens een keer iets anders heeft gezocht

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Snatch

Snatch (Freode games) :

 

+ de diertjes zijn op zich wel grappig getekend

+ het zit in dezelfde lijn als de andere Geode games en is zeker niet het slechtste

 

-       het is als stronten, maar dan met diertjes
-      
hun nut van de bedrukte fiches is me niet onmiddellijk duidelijk, overbodig lijkt me
-      
het is erg repetitief en duurt een tijdje vooraleer je vier dezelfde hebt
-      
je kan je ook gewoon focussen op het feit dat een andere speler wel vier dezelfde zal verzamelen, gewoon niet laatste zijn is de boodschap

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weltausstellung 1893 (DLP games)


In "Weltausstellung 1893" bezoek je de expo in Chicago, één van 's wereld grootste internationale exposities met successen op het vlak van wetenschap, technologie, cultuur en entertainment. In drie ronden en evenveel scorerondes trachten de spelers zo veel mogelijk geld (punten) te vergaren. Ze doen dit door fiches te verzamelen in de verschillende categorieën en door de meerderheid te hebben aan bezoeken in de diverse categorieën. De speler die aan het einde van het spel het meeste geld heeft, wint het spel.

In de doos vinden we één dubbelzijdig speelbord, 1 bovenstuk, 5 categorietegels, 40 bezienswaardighedenkaarten, 23 gezagsfigurenkaarten, 60 goedkeuringsfiches, 28 expo-tickets, 1 reuzenradgondel, 1 rondemarker, 88 arbeiders (in 4 kleuren), 37 medailles, 36 expo-munten (geld), 4 startbonuskaarten en 4 overzichtskaarten.
Plaats het speelbord en bijpassende bovenstuk afhankelijk van het aantal spelers in het midden van de tafel. Leg de categorietegels in een willekeurige volgorde rond dit speelbord. Leg de reuzenradgondel op het onderste gondeltje en plaats de rondemarker op de eerste ronde.
Elke speler neemt z'n 22 arbeiders en plaatst er alvast 1 op elke categorie. De kaarten worden allemaal gezamenlijk geschud en twee onder elk categoriebord gelegd (afh. aantal spelers worden enkele kaarten uit het spel genomen). De goedkeuringsfiches, geld en medailles worden als voorraad klaargelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef elke speler een bonuskaart met de klok mee. Elke speler plaatst bonusarbeiders op de categorieën zoals aangegeven op hun bonuskaart. De 2 overzichtskaarten die betrekking hebben op het aantal spelers worden naast het speelbord klaargelegd en geven een zicht op het scoreverloop.
 


Een spelersbeurt bestaat uit volgende stappen :
- leg één van je arbeiders in een categorie naar keuze
- neem de kaarten die bij deze categorie liggen en voer hun acties uit :
* bezienswaardigheden worden per soort voor de speler gelegd (hiervoor kan je goedkeuringsfiches verdienen tijdens het scoren)
* expo-tickets leveren punten op bij het scoren en zijn de klok van het spel. Voor elk expo-ticket zet je de reuzenradgondel één stapje vooruit op het reuzenrad
* gezagsfiguren leg je voor je neer en moet je tijdens je volgende beurt gebruiken (of afleggen). Deze figuren laten je toe om arbeiders bij te plaatsen of te verplaatsen
- vul drie kaarten van de trekstapel aan. Leg de eerste kaart in de categorie waar je kaarten nam en leg vervolgens met de klok mee één kaart in elke categorie. Elke categorie heeft wel een limiet aan kaarten (aangegeven op het bordje). Is een categorie vol dan sla je deze gewoon over en ga je naar de volgende categorie.

Zo gauw de reuzenradgondel terug onderaan het rad is, vervallen alle eventuele extra bewegingspunten van de gondel en volgt er een score :
- elk expo-ticket levert je 1 munt op en de speler(s) met de meerderheid aan expo-tickets krijgt 2 munten extra.
- de vijf categorieën worden één voor één gescoord, de speler met de meerderheid aan blokjes krijgt de gouden medaille, de tweede nog een zilveren medaille. Naast de medailles mag je een aantal bezienswaardighedenkaarten goedkeuren. Hiervoor leg je de kaarten van deze categorie af en krijg je het overeenkomstige fiche. Bij gelijkspel hangt het af van het aantal spelers of er al dan niet prijzen worden uitgedeeld en bezienswaardigheden goedgekeurd worden (zie ook scoreoverzichten afh. aantal spelers).
- roep arbeiders terug, voor elk paar in een gebied moet je er één verwijderen
- verplaats de rondemarker tenslotte naar de volgende ronde

Na drie scorefases eindigt het spel met een slotwaardering :
- elke geldmunt is punten waard gelijk aan z'n waarde
- elke medaille is punten waard gelijk aan z'n waarde
- reik punten uit voor de verzamelde fiches, setjes verschillende fiches leveren 1/3/6/10/15 punten op voor 1/2/3/4/5 unieke fiches

De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Weltausstellung 1893
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

06-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
05-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Port Royal - unterwegs

Port royal unterwegs (Pegasus spiele) :

 

+ de gestripte versie van z’n voorganger, waarbij de essentie behouden blijft

+ de perfecte instapper om op termijn met jongere spelers naar z’n grote broer te gaan

+ de speelduur van deze titel is aangenamer dan z’n voorganger

+ de eigenschappen van de karakters van deze versie houden weinig in, dus je bent er snel mee weg en moet geen eigenschappen gaan opzoeken in de spelregels

 

-       je zal snel naar z’n grote broer willen, want dit spel is te beperkt
-      
dit spel gaat erg snel, acht punten ben je zo, misschien had 10 ietsje interessanter geweest, zeker omdat deze veel sneller speelt dan z’n broer
-      
de eigenschappen van de karakters in dit spel zijn niet echt leuk

05-12-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs