IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greedy, greedy goblins (AEG)

In greedy, greedy goblins zijn we, je raadt het al, goblins. Goblins die de mijn gaan ontginnen en zoveel mogelijk rijkdom proberen te vergaren. Maar mijnen is niet zonder risico, als je niet voorzichtig bent met het dynamiet, durf je jezelf wel eens opblazen. Dit knotsgekke goblinspel omvat 60 mijntegels, 12 goblinpionnen (3 in elke kleur), 4 spelersborden 8 mijnlocaties, 1 gildenhaltegel, 24 minionkaarten en 96 munten, waarvan 56 gouden en 40 zilveren.

Elke speler kiest een clan en neemt het overeenkomstige speelbord en 3 goblinpionnen (2 bij 4 spelers). Leg een aantal mijnlocaties in een cirkel in het midden van de tafel (5/8 bij 2/3-4 spelers). De minionkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De mijntegels worden allen gedekt geschud en in het midden van de cirkel geplaatst. Extra materiaal wordt terug in de doos gestopt.



Het spel verloopt over een aantal rondes. Aan het eind van een ronde scoren de spelers hun goblinpionnen en dan vooral de mijntegels die op hun locatie verzameld zijn. Alle spelers gaan gelijktijdig aan de slag. Je neemt een mijntegel uit het midden van de tafel, bekijkt deze en voegt deze gedekt toe aan één van de mijnlocaties. Ten allen tijde mag een speler ook één van z'n goblinpionnen op een mijnlocatie plaatsen om deze te claimen. Er mogen nu geen tegels of goblins meer toegevoegd worden op deze locatie. Deze geplaatste goblins kunnen ook niet meer verplaatst of verwijderd worden. Indien er slechts één speler nog goblins heeft, worden er nog maar 5 tegels getrokken en geplaatst, daarna moet de speler beslissen of hij z'n goblins al dan niet inzet.

Zo gauw alle goblins zijn ingezet of de speler(s) beslist ze niet te plaatsen, eindigt de ronde. Het waarderen gaat van start, dit kan in volgorde of simultaan. Op dit moment kunnen er ook minionkaarten gespeeld worden om het resultaat van de mijnlocaties wat aan te passen. Gespeelde kaarten gaan op de aflegstapel. Een kaart die pas getrokken is, kan niet onmiddellijk ingezet worden op dezelfde mijnlocatie (wel op andere mijnlocaties dezelfde ronde)
Waarderen van de gildenhal : trek één kaart van de minionstapel
Waarderen van de mijnlocaties : draai alle mijntegels open en voer de effecten uit, verzamel nadien muntstukken
Daarna volgt de volgende ronde. Een speler mag nooit meer dan 4 minionkaarten op handen hebben. De goblins gaan terug naar de speler en de mijntegels worden terug in het midden van de cirkel gedekt geschud.
Zo gauw een speler 100 of meer geld heeft (60 bij 4 spelers), eindigt het spel en wint de rijkste speler.

De mijntegels :
- toorts : worden opengespeeld op de mijnlocaties en je mag één extra tegel op de locatie opendraaien, geen speciaal effect bij waardering
- schat (emerald, robijn, saffier en goud) : één punt waard, tenzij je clans favoriet (aangegeven op spelersbord), dan is het 2 punten waard
- schat (diamant) : 2 punten waard
- dynamiet : één dynamiet verdubbelt de waarde van de mijn, twee dynamiet verdrievoudigen de score, drie dynamiet is een ontploffing en een waardeloze mijn. Bovendien verliest de opgeblazen goblin ook nog eens vijf munten.
- dubbele dynamiet : telt gewoon als 2 dynamiet
- monster : eet één schat naar jouw keuze op, dit punt ben je kwijt
- minion : trek een minionkaart (niet als je opgeblazen wordt in die mijnlocatie)

Titel : Greedy, greedy goblins
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 14+

07-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
06-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bubblee pop (Bankiiiz editions/Blackrock editions)


Ik moet u waarschijnlijk spellen zoals Candy crush en Jewel quest niet meer voorstellen. Indien je af en toe een spelletje op je gsm of tablet speelt, lijkt dit principe dagelijkse kost. Probeer minstens drie dezelfde figuurtjes uit te lijnen en ze verdwijnen en leveren punten op. Wel, Bubblee pop is een letterlijke vertaling van dit principe naar een 2-spelerbordspel. Er is echter interactie tussen de twee spelers, want je scoort niet enkel punten door dezelfde "bubblees" op een rij te krijgen, ze laten je bovendien een speciale actie uitvoeren waarmee je je tegenstander danig kan gaan pesten.

Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord, 1 zakje en 96 bubblees (16 elk in de 6 kleuren). Leg het speelbord tussen de spelers, elke speler heeft een planeet, in het midden is de hemel van waaruit de bubblees zullen vallen. Zo gauw de hemel niet meer kan worden aangevuld met bubblees of een speler z'n volledig planeet gevuld heeft en geen bubblee meer kan laten zakken, eindigt het spel. In het eerste geval wint de speler met het meest verzamelde punten. In het tweede geval verliest de desbetreffende speler onmiddellijk (het tetris-einde weet je wel). De spelers leggen alvast 3 zwarte bubblees op de onderste rij van hun planeet (voor een moeilijker spel voeg je nog één of twee extra zwarte bubblees toe). Deze zwarte bubblees zijn obstakels en verdwijnen niet zomaar van je planeet door een rijtje te vormen, enkel door de speciale eigenschappen kunnen ze verdwijnen. Tenslotte wordt de hemel alvast gevuld met 2 bubblees van elke kleur en worden de resterende bubblees in de zak terzijde gelegd.


In een speelbeurt doorloop je enkele stappen :
1) vul de hemel terug aan met bubblees uit de zak, je trekt de bubblees één voor één
2) de actieve speler mag 2 aangrenzende bubblees in de hemel van plaats wisselen (horizontaal of verticaal)
3) de actieve speler kiest 2 aangrenzende bubblees (horizontaal of verticaal) en laat deze op z'n planeet zakken. Deze bubblees vallen gewoon recht naar beneden (zwaartekrachtprincipe)
4) indien de actieve speler 3 of meer bubblees van éénzelfde kleur op elkaar kan laten aansluiten, worden deze bubblees van de planeet genomen en onder het speelbord van de speler gelegd, deze vormen de scorestapel van de speler.
5) Eventuele bubblees die bovenop de verdwenen bubblees lagen, vallen verder naar beneden. Dit kan eventueel een kettingreactie veroorzaken.

Daarnaast voert een speler telkens een speciaal effect uit als hij bubblees in een bepaalde kleur verwijdert van z'n planeet :
- rood : ruil 2 aangrenzende bubblees op de planeet van je tegenspeler
- paars : zend één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je tegenstander, verschuif de bubblee in dezelfde rij. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- blauw : laat een bubblee uit de hemel op de planeet van je tegenspeler vallen. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- groen : ruil 2 aangrenzende bubblees op je eigen planeet
- geel : plaats één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je scoregebied
- zwart : geen effect, kunnen niet verwijderd worden door een rijtje te vormen, wel door de bovenstaande effecten. Ze leveren dan ook gewoon 1 punt op.

Als de hemel niet meer volledig kan opgevuld kan worden eindigt het spel. De speler met de meeste verzamelde bubblees wint het spel.
Als je ooit een bubblee moet toevoegen aan je planeet maar je geen ruimte meer hebt, verlies je het spel onmiddellijk.

Titel : Bubblee pop
Auteur : Grégory Oliver
Uitgeverij : Blackrock editions/Bankiiiz editions
Aantal spelers : 1-2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

06-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
05-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holmes - Sherlock & Mycroft (Devir)


Dit spel was ons al opgevallen toen het op GenCon dit jaar werd gepresenteerd. Het filmpje dat we te zien kregen was niet van een optimale kwaliteit, maar het spel intrigeerde me meteen. In het doosje voor 2 spelers vinden we 1 speelbord, 6 meeples (3 voor Sherlock, 3 voor Mycroft), 12 karakterkaarten, 52 aanwijzingskaarten, 24 onderzoeksfiches en 3 optionele kaarten.

Het speelbord wordt tussen de spelers gelegd. De karakterkaarten Dr. Watson, Mrs. Hudson en Inspector Lestrade worden alvast open gelegd op hun plaatsen op het speelbord. De andere karakterkaarten worden geschud en als trekstapel op het bord geplaatst. Daarna worden de 2 bovenste kaarten opengedraaid op de vrije velden van dag 1. De onderzoeksfiches worden in het midden van de tafel gelegd en elke speler krijgt er alvast 5. Daarnaast neemt elke speler ook z'n 3 meeples. De aanwijzingskaarten worden geschud en er wordt een vitrine van 4 open kaarten tussen de spelers klaargelegd. (zie afbeelding onder).

Het spel verloopt over 7 ronden (staat aangegeven op het speelbord) waarin de spelers aanwijzingen zoeken en trachten in elk type van aanwijzing de beste te zijn. Je krijgt extra punten voor absolute meerderheid (monopolie) en voor verzamelde stadskaarten. Niet-gebruikte jokerkaarten leveren je nog minpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.


Een ronde verloopt over 3 grote fasen :
1) start van de dag : trek een nieuwe karakterkaart en leg deze op het speelbord op de overeenkomstige dag. Alle meeples van de spelers worden terug rechtgezet op de kaart waarop ze liggen (niet in ronde 1)
2) onderzoek : vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten een actie uit. Hiervoor nemen ze één van hun meeples van een kaart en plaatsen deze op een andere kaart. Ze leggen de meeple plat en voeren de actie van de kaart uit. Dit gaat zo door tot alle meeples van de twee spelers om beurten gespeeld zijn. Je mag nooit een meeple plaatsen op een kaart waar reeds een eigen meeple staat of ligt. In de eerste ronde komen alle meeples van naast het speelveld. Vanaf de tweede ronde verschuiven ze.
3) einde van de dag : kijk na of er karakterkaarten zijn waar meeples van beide spelers liggen. Draai deze kaart gedekt, ze is niet beschikbaar in de volgende ronde. Draai tenslotte de kaarten die deze ronde niet beschikbaar waren naar hun actieve kant.

De eigenschappen van de karakters kunnen verschillende zaken opleveren. Aanwijzingskaarten worden netjes voor de spelers verzameld. Leg dezelfde soort bij elkaar op een rijtje. Verborgen aanwijzingskaarten worden van de gedekte trekstapel getrokken en gedekt voor de speler gelegd. Jokerkaarten worden toegewezen aan een soort aanwijzingen of apart gelegd als nieuwe soort aanwijzing (dan kan er later een aanwijzingskaart aan toegevoegd worden). De stadskaarten worden apart verzameld en leveren punten op afhankelijk van het aantal dat je verzamelt.

De karakters :
- Dr. Watson : betaal 1 onderzoeksfiche en neem een aanwijzingskaart uit de vitrine
- Mrs. Hudson : ontvang 3 onderzoeksfiches
- Inspector Lestrade : betaal 3 onderzoeksfiches en neem twee aanwijzingskaarten uit de vitrine
- Irene Adler : betaal een aantal onderzoeksfiches, gelijk aan de dag waarin je je bevindt en neem een aanwijzingskaart van de tegenspeler en voeg ze toe aan je eigen verborgen (gedekte) aanwijzingskaarten. Deze verborgen kaarten zijn beschermd.
- Inspector Gregson : betaal 2/4/6 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten te nemen uit de vitrine
- Wiggins : ontvang 5 onderzoeksfiches
- Langdale Pike : betaal 1/2/3 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten van de trekstapel te nemen, kies er één uit om te houden en leg de andere(n) af
- Toby : ontvang een aantal onderzoeksfiches gelijk aan het aantal verschillende aanwijzingskaarten die je voor je hebt liggen. Jokerkaarten die apart liggen tellen niet als soort, stadskaarten wel.
- Shinwell "porky" Johnson : leg 1 tot 3 kaarten uit de vitrine af
- Billy, the bellboy : leg een aanwijzingskaart af uit je voorraad en ontvang onderzoeksfiches gelijk aan de waarde van de kaart
- Von Kramm : neem één aanwijzingskaart uit de vitrine OF betaal 1 onderzoeksfiche om 1 kaart van de trekstapel te nemen
- Violet Hunter : ruil één eigen aanwijzingskaart met één kaart van de vitrine
==> Eén van de karakters komt nooit in het spel. In principe is al het materiaal onuitputtelijk, behalve onderzoeksfiches, op is op.

Na 7 ronden wordt er gescoord :
- Vergelijk elk type aanwijzingen. De speler met de meeste van de soort scoort een aantal punten gelijk aan de waarde van het type aanwijzing min het aantal kaarten dat de tegenspeler hiervan heeft verzameld
- Monopolie in een type aanwijzingen : je krijgt 3 bonuspunten bovenop de waarde van het type
- Stadskaarten scoren -1/1/3/6/10 punten voor respectievelijk 1/2/3/4/5 kaarten van dit type
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Holmes - Sherlock & Mycroft
Auteur : Diego Ibanez
Uitgeverij : Devir
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

05-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
04-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venise (Eggame)

Venise is een titel van een-voor-mij-voor-Essen-nog-onbekende uitgeverij Eggame. Buiten twee kleinere, lokale spellen is dit hun eerste echte "grote" klapper. Vooral het feit dat Vincent Dutrait het artwork deed, sprak ons aan en zorgde voor de interesse. Venise is een relatief simpel, traditioneel euro-game. Het heeft een klein River-dragons-gevoel wat betreft het leggen van de plankjes en het bewegen van je pionnen. Het spel speelt zich af in Venetië waar je tijdens het jaarlijkse carnaval op een rare snuiter botst. Hij daagt je uit om deel te nemen aan een edelstenenjacht waarbij de verschillende spelers om ter eerste hun vier edelstenen moeten ophalen op de verschillende pontons in de drijvende stad. Vooraleer je dit kan doen, moeten er natuurlijk bruggetjes gebouwd worden (ofte planken) om over te bewegen.

In de doos vinden we een dubbelzijdig speelbord (met dag- en nachtkant, naast het andere artwork heeft de nachtkant iets andere wegen en dus mogelijkheden dan de dagkant), 18 pontons, 8 lange planken, 12 korte planken, 12 zandloperfiches, 16 edelstenen (in de vier kleuren), 4 spelerspionnen en 54 speelkaarten (inclusief 8 jokers). Bouw het speelbord op zoals voorgesteld in de spelregelboek (waar er overigens verschillende staan opgelijst). Elke speler krijgt een aantal planken afhankelijk van het aantal spelers. De jokerkaarten worden op de daarvoor voorziene plaats op het speelbord gelegd. Elke speler krijgt als startkaarten : 1 stap, 2 stappen, lange plank, korte plank. Daarnaast worden alle andere kaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler ontvangt nog 2 kaarten van de stapel zodat hij met 6 handkaarten start. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Tijdens je beurt mag je kaarten spelen met een totale kost van max. 4 zandloperfiches (in de rechterhoek van de kaart staat aangegeven hoeveel zandlopers het kost om de kaart te spelen). Alternatief kan een speler een jokerkaart nemen. Nadat hij dit gedaan heeft, krijg je nog 2 kaarten van de trekstapel. Indien je meer dan 8 handkaarten hebt, dien je het te veel af te leggen. Indien alle kaarten van de trekstapel op zijn, wordt de aflegstapel terug geschud en als nieuwe trekstapel gebruikt. Wanneer je één van je edelstenen bereikt op het speelbord, leg je deze in je tempel en krijg je een zandloperfiche. Deze fiches kan je vrij gebruiken tijdens je beurt om de max. van 4 zandlopers per beurt éénmalig op te trekken, +1 per fiche. Je kan ten allen tijde ook vier willekeurige kaarten afgeven als zijnde een joker.

De kaarten :
- leg een korte plank (1 zandloper)
- leg een lange plank (2 zandlopers)
- verwijder een plank en neem ze in je voorraad (1 zandloper)
- verplaats een plank (2 zandlopers)
--> alle acties met planken moeten plaatsvinden aan het ponton waarop je pion staat
- beweeg 1,2 of 3 stappen (1,2 of 3 zandlopers)
- leg een joker, telt als eender welke kaart (2 zandlopers)
--> je mag nooit meer dan 2 jokers op handen hebben

Titel : Venise
Auteur : Cyprien Grès
Uitgeverij : Eggame
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 9+

04-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
03-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behind the throne (Ares games)


In behind the throne vechten de spelers onderling voor de troon. Ze chanteren, bedreigen, stelen en bedriegen elkaar. Des te meer volgelingen, bedienden, edelen en notabelen ze aan hun zijde krijgen, des te groter de kans op macht en rijkdom. Het spel omvat 82 kaarten, waarvan 9 stuks van de 9 karakters en 1 eindkaart. Afhankelijk van het aantal spelers 2,3 of 4 worden er 5,7 of 9 kaarten van elke karakter geschud in de trekstapel. De eindkaart wordt nog terzijde gelegd en vormt de eerste kaart van de aflegstapel.

In een speelbeurt draait een spelers kaarten open van de trekstapel, één voor één. Het maximum aantal kaarten dat je mag opendraaien is vijf. Je kan ook stoppen vooraleer je de vijf kaarten hebt opengedraaid, want als je een kaart opendraait met een hogere waarde dan de voorgaande en je deze niet kan aanpassen (zie onder), dan eindigt je beurt en krijg je niets. Je legt alle omgedraaide kaarten in dit geval op de aflegstapel en de volgende spelers is aan de beurt. Indien het je wel lukt om vijf kaarten open te draaien of je vroeger wenst te stoppen, neem je alle opengedraaide kaarten en leg je deze voor je neer in een persoonlijke vitrine. Mocht je toevallig een kaart opendraaien waarvan de waarde gelijk is aan de voorgaande, mag je een kaart die voor iemand ligt (ook jezelf), vernietigen en op de aflegstapel leggen. Als de trekstapel op geraakt, dan neem je de aflegstapel en schud je deze om een nieuwe trekstapel te vormen. De eindkaart zit op dit moment in de trekstapel en het spel eindigt onmiddellijk als deze kaart tevoorschijn komt.

Er zijn wel enkele regels en afspraken voor het spelen van de kaarten in je persoonlijke vitrine :
- Kaarten van hetzelfde karakter worden op elkaar gelegd.
- Je mag maximaal vijf stapels met kaarten hebben. Verzamel je een zesde soort karakter moet je één stapel naar keuze afleggen.
- Elke kaartenstapel mag maximaal vijf kaarten bevatten.
In plaats van de kaarten die je opendraait bij je te leggen mag je er ook voor opteren om al deze kaarten te ruilen met één enkele kaart die voor een medespeler ligt. De andere speler kan dit niet voorkomen en neemt de andere kaarten aan. Hij beslist zelf welke kaarten hij hiervan voor zich legt en welke hij eventueel aflegt. Indien hij het minestreelkarakter voor zich heeft liggen, moet de tegenstander deze kaart ruilen.



Elk karakter in het spel heeft een speciale eigenschap en levert aan het einde punten op. Hoe kleiner de waarde qua score, des te sterker de speciale eigenschap natuurlijk. Je hebt niet automatisch de eigenschap ter beschikking, enkel de speler met de meeste kaarten van dit karakter mag de eigenschap gebruiken. Als je een eigenschap gebruikt, tap je de kaart horizontaal. Het is ook handig dat spelers die een bepaalde eigenschap niet hebben deze kaart tappen, zodat ze onmiddellijk zien dat ze de eigenschap niet ter beschikking hebben.

De karakters :
1) profeet : je mag de bovenste kaart van de trekstapel bekijken vooraleer ze open te draaien
2) generaal : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met drie
3) moordenaar : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met twee
4) nar : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met één
5) rechter : je mag één van de bovenstaande eigenschappen uitvoeren (zelfs al heb je die al uitgevoerd met het bewuste karakter)
6) ministreel : andere spelers mogen enkel deze kaart komen ruilen
7) alchemist : andere spelers mogen enkel deze kaart vernietigen
8) koningin : je mag geen kaarten meer vernietigen zolang je niet meer kaarten hebt opengedraaid als je koninginnen hebt liggen
9) koning : je mag geen kaarten ruilen zolang je niet meer kaarten hebt opengedraaid als je koningen hebt liggen

Zo gauw de eindkaart tevoorschijn komt, eindigt het spel en worden de slotscores berekend.
Elke speler krijgt punten voor elk karakter waarvan hij minstens 2 kaarten heeft. Een enkele kaart telt dus niet mee.
Je krijgt een aantal punten gelijk aan de waarde van de kaart. Ook al heb je meerdere kaarten met waarde 5 bijvoorbeeld, je krijgt maar 5 punten. De speler met de hoogste opgetelde waarde wint het spel.

Titel : Behind the throne
Auteurs : Oleksandr Nevskiy & Oleg Sidorenko
Uitgeverij : Ares games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

03-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
02-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jolly & Roger (Abacusspiele)


Na de exoten is het tijd om een pure 2-speler op de blog te gooien. Hiervoor gaan we naar de gerenomeerde uitgeverij Abacusspiele. In Jolly & Roger gaan beide spelers op zoek naar de meeste schatten door onschuldige handelsschepen te enteren en vooral elkaar de loef hierin af te steken. Het spel bestaat uit 50 speelkaarten, waarvan 43 piratenkaarten (in de vier kleuren en verschillende aantallen en waarden) en 7 speciale actiekaarten (enkel voor geavanceerd spel). Er zijn ook nog 2 schatkaarten, 4 scheepsfiches (waarde 3,5,7 en 9), 8 meeples (4 in zwart en wit) en 1 piratenvlag (voor de deler van de ronde).

Elke speler neemt een schatkaart en de vier meeples van z'n kleur bij zich. De piratenkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd, de 3 bovenste kaarten worden ongezien terug in de doos gelegd. Leg de bootfiches in oplopende volgorde tussen de 2 spelers in. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de piratenvlag.



Het spel verloopt in acht ronden, waarin telkens volgende fasen worden herhaald :
1) Splitten : de speler met de piratenvlag neemt de bovenste vijf piratenkaarten en verdeeld deze in twee groepen. Een groep moet minstens uit één kaart bestaan, voor de rest bepaalt de splitter zelf hoe hij de kaarten opdeelt.
2) Nemen : de andere speler (die niet verdeeld heeft) neemt als eerst één groepje kaarten, de resterende groep is voor de splitter.
3) Versterken van je crew of enteren van een schip : de speler die als eerste een groep koos, speelt deze fase als eerste. Hij wijst al z'n gekozen kaarten toe aan boten om z'n crew daar te verstevigen om de boot te enteren. Als je je crew versterkt leg je deze aan de bootfiche van de bijpassende kleur. Leg meerdere kaarten zo dat je de waarde kan blijven aflezen en optellen. Een piratenkaart kan steeds omgedraaid worden, op de achterkant staat een papegaai die bij elke kleur gelegd kan worden en waarde 1 heeft. Als de waarde van je crew groter is dan die van de tegenstander plaats je een eigen meeple op de bootfiche. Bij gelijkstand staan er geen meeples op de fiche (dus eventueel verwijderen). Gebruik je een piratenkaart om een schip te enteren, dan moet deze kaart in kleur overeenkomen met de boot die je entert. Je moet overigens ook een eigen meeple op die boot hebben (je moet sterker zijn dan je tegentander). De gebruikte kaart leg je onder je schatkaart, ze is aan het einde van het spel punten waard. Na voert de splitter z'n volledig 3de fase uit.

Na acht ronden zijn alle piratenkaarten opgebruikt en volgt een slotwaardering. Elke bootfiche wordt gegeven aan de speler die de sterkste crew eraan heeft liggen en dus een meeple erop heeft staan. Boten zonder meeple worden niet vergeven. De spelers tellen al hun verzamelde waarden (bootfiches en piratenkaarten onder de schatkaart) op en de speler met het meeste kapitaal wint.

Al gauw zal je de speciale actiekaarten willen toevoegen aan je spel. Bij aanvang van het spel voeg je ze toe en schudt ze door de stapel piratenkaarten. Voor je begint leg je 10 kaarten terug in de doos, zodat je weer met 40 kaarten start. Als je speciale actiekaarten neemt in je groep, speel je deze in fase 3 en voer je de desbetreffende actie uit. De speciale eigenschappen zijn de volgende :
- skelet : joker met waarde 3, kan aan eender welk schip aangelegd worden. Hij kan niet gebruikt worden om een schip te enteren.
- kraken : verwijder een kaart uit de crew van de tegenspeler. De krakenkaart en die van de tegenspeler gaan uit het spel. Enkel het skelet is veilig voor de kraken.
- tortuga : je draait alle papegaaien in je crews om naar hun piratenkant. Het maakt nu niet uit of er verschillende kleuren aan een boot liggen.

Titel : Jolly & Roger
Auteurs : Shaun Graham & Scott Huntington
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

02-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
01-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fold-it (Happy Baobab)


We gaan van de ene exotische titel naar de andere. Van die gekke Koreanen hebben we ondertussen al wel wat meer materiaal gezien, zij het vaak in vertaalde versies, maar ik moet u Machi Koro bijvoorbeeld niet voorstellen. Wat enorm knap is aan die Koreaanse (en Aziatische) spellen is dat ze uniek zijn, een toffe insteek hebben en erg vaak eenvoudig qua spelregels, maar met voldoende diepgang. Fold-it is niet anders. In het fraaie doosje vinden we 5 receptdoekjes, 22 basisreceptkaarten, 20 geavanceerde receptkaarten, 4 houten schijfjes en 15 sterfiches.

Elke speler krijgt een receptdoekje en leg dit open gespreid voor zich. Daarnaast krijgt elke speler 3 sterfiches bij aanvang van het spel. De twee stapels kaarten worden afzonderlijk geschud en als trekstapel klaargelegd. De houten fiches worden in het midden van de tafel gelegd, je gebruikt er één minder dan het aantal spelers.



De speler die als laatste kookte, wordt de startspeler. Hij kiest één van de trekstapel, telt af en draait de bovenste kaart open in het midden van de tafel. De spelers gaan gelijktijdig hun receptdoekje vouwen. Ze trachten het afgebeelde recept(en) op de kaart op hun doekje tevoorschijn te laten komen. Je mag enkel over de horizontale en verticale lijnen van het doekje vouwen. Enkel de afgebeelde recepten mogen nog zichtbaar zijn, de volgorde maakt niet uit. Als je klaar bent met vouwen, neem je één van de beschikbare houten fiches. Indien er geen fiches meer zijn, is de ronde afgelopen. De speler die als laatste geen fiche wist te verwezenlijken verliest één sterfiche. Indien je een fout maakte in je vouwwerk verlies je ook één sterfiche.

De houten fiches worden terug in het midden van de tafel gelegd en de speler die laatste was, begint een volgende ronde. Zo gauw een speler al z'n sterfiches is verloren, ligt deze uit het spel en wordt er een houten fiche uit het spel genomen. De laatste speler die sterfiches overhoudt, is de winnaar van dit spel.

Titel : Fold-it
Auteur : Taeyun Goh
Uitgeverij : Happy Baobab
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

01-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
31-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand bazaar (Fibonacci)


Spiel Essen staat jaarlijks natuurlijk ook garant aan het toevoegen van enkele exoten aan onze spelcollectie. Grand Bazaar is zonder meer één van deze titels. Fibonacci, de uitgever komt namelijk uit Azebeidjan en als ik me niet vergis had ik vooralsnog geen spellen uit dat land. In Grand Bazaar zijn we handelaren die vooral op de fluctuerende markt proberen onze slag te slaan. De speler die na 27 ronden het grootste kapitaal weet te vergaren wint dit handelsspel. Het spel bestaat uit 27 prijskaarten, 30 diamantkaarten (10 saffier, 10 robijn en 10 emerald), 1 prijsbord, 3 meeples (om de huidige waarde van de diamanten aan te geven) en 100 geldkaarten (waarde 1,2,5 en 10).

Het prijsbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De 3 meeples starten op hun overeenkomstige kleur op waarde 10. De prijskaarten worden geschud en als dichte trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt 30 geld als startkapitaal en de diamantkaarten worden per soort klaargelegd. Er wordt een willekeurige speler gekozen als startspeler en er wordt kloksgewijs gespeeld.



Het spel bestaat uit 27 ronden (kan je volgen aan de hand van de prijskaarten) die uit twee delen bestaan :
1) Neem de bovenste prijskaart en leg deze open op tafel, pas de waarde van de drie edelsteensoorten aan. De prijskaart geeft aan of de prijs stijgt, daalt of hetzelfde blijft.
2) Vertrekkende van de startspeler MOET elke speler minstens één diamantkaart kopen. Je beslist zelf welke soort en hoeveel, maar je moet er minstens één aanschaffen. Vanaf de tweede ronde kan de speler ook optioneel kaarten verkopen. Een speler mag nooit meer dan 4 kaarten op handen hebben. Je mag nooit de zopas gekochte kaart verkopen.

Als de laatste prijskaart wordt opengedraaid, worden alle waarden van de edelstenen terug op 10 gezet. Elke speler verkoopt z'n resterende handkaarten nog voor 10 geld. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Grand bazaar
Auteur : Sanan Mahmudov
Uitgeverij : Fibonacci
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 8+

31-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
30-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cottage garden (Edition Spielewiese)


Cottage garden was misschien wel één van de titels waar ik het meest naar uit keek deze Spiel-editie omwille van twee redenen : het artwork zag er erg veelbelovend uit en het is de "opvolger van Patchwork". Bovendien blijft het ook qua gameplay wat in diezelfde familie, maar kan je nu tot 4 spelers aan de slag en dat vond ik de grootste troef. In dit tetris-achtige puzzelspel gaan de spelers om beurten hun bloembedden bedekken met tegels. Zo gauw een bed is volgeplant, volgt er een waardering. De speler die het meeste potjes en plantbeschermers weet te verzamelen, gaat met de winst lopen.

Het spel komt met een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers), 36 bloementegels, 9 dubbelzijdige bloembedden, 1 tuinierdobbelsteen, 1 parasolfiche, 30 katfiches, 16 bloempotfiches, 2 bijenkorffiches, 4 spelersbordjes (met scorebord), 12 oranje blokjes, 12 blauwe blokjes en 1 kruiwagen. Leg het speelbord met de juiste kant zichtbaar in het midden van de tafel. Leg de tuinierdobbelsteen met waarde 1 op het startvak. Leg op elk vak een willekeurige bloementegel. De resterende bloementegels vormen een wachtrij rondom het speelbord met aan één uiteinde de kruiwagen (om aan te geven van waar je tegels neemt). De katfiches en bloempotfiches vormen een algemene voorraad. Eén bloembed wordt met de lichte kant naar boven naast de voorraad gelegd. Elke speler krijgt een spelersbord met daarop 3 blauwe en 3 oranje blokjes in startpositie, twee bloembedden (één donker kant en één lichte kant) en 2 katfiches om het spel te starten. 



Het spel verloopt over een verschillend aantal ronden (afh. aantal spelers), waarin de tuinierdobbelsteen rondom het speelbord beweegt. Zo gauw de tuinier waarde 6 aanneemt, volgt er een slotronde. De spelers voeren om beurten hun beurt uit. Een speelbeurt bestaat uit vier fasen :

1) Aanvulfase :
Kijk na of de rij of kolom waaraan de tuinier staat 3 of 4 lege plaatsen heeft. Is dit het geval, dan vul je de lege plaatsen aan met tegels van de wachtrij (vertrekkende vanaf de kruiwagen) en plaats de tegels één voor één op deze rij of kolom op het speelbord (eerst vak dichtste bij tuinier, dan volgende, ...). Indien er slechts 1 of 2 lege vakken zijn, wordt er niet automatisch bijgevuld. Je mag echter een katfiche afgeven om toch aan te vullen.

2) Plantfase :
Kies een bloemtegel uit de rij of kolom waar de tuinier staat en leg de tegel op één van je bloembedden. Indien dit niet mogelijk is, neem je één bloempotfiche uit de voorraad en leg je deze op je bloembed (een bloempotfiche is één vakje groot, dus ideaal om gaten op te vullen, bovendien scoor je hiervoor punten). Je mag de tegels draaien en roteren zoals gewenst. Je mag geen tegels op elkaar leggen of buiten het bloemenbed laten komen. Voorgedrukte bloempotten en plantbeschermers mogen wel afgedekt worden, maar dit heeft natuurlijk negatieve gevolgen voor het waarderen. Je kan ook katfiches plaatsen om vakjes op te vullen in je bloembed. Katfiches leveren echter niets op. (Je kan ten allen tijde een bloemfiche van het centrale speelbord testen op je bloembed, leg de parasolfiche ter herinnering op de plaats van het weggenomen fiche zodat je het kan terugleggen).

3) Waarderingsfase :
Als je een bloembed volledig hebt volgebouwd, volgt er een waardering. Je scoort één punt per zichtbaar bloempotje en verplaatst je oranje blokje overéénkomstig op het scorespoor. Voor elke zichtbare plantbeschermer scoor je 2 punten en verplaats je het blauwe blokje op je scorespoor. Je mag kiezen welk van je drie blokjes je verplaatst, maar als je op de 20 punten komt, vervallen resterende punten voor dat blokje. Je mag de punten niet opdelen over verschillende blokjes. De speler die als eerste een blokje op de 20 punten krijgt, wint de bijenkorffiche waarde 2, de tweede speler krijgt de bijenkorf waarde 1. Een speler mag slechts één bijenkorffiche winnen. Deze fiches leveren respectievelijk 2 en 1 punt(en) op aan het einde van het spel. Wanneer je met je scoresteen over de rode lijn gaat, ontvang je onmiddellijk een katfiche. Als je je laatste oranje of blauwe blokje laat vertrekken op het scorespoor ontvang je onmiddellijk een bloempotfiche dat je op één van je bloembedden moet plaatsen. Na het waarderen leg je alle bloemfiches van het bloembed achteraan in de wachtrij, het bloembed wordt gedraaid en geruild met het bloembed uit de voorraad en gebruikte kat- en bloempotfiches gaan naar de voorraad.

4) Tuinierfase :
Op het einde van je beurt zet je de tuinierdobbelsteen één stapje verder (kloksgewijs). Kom je op het doelveld, dan draai je de dobbelsteen naar de volgende waarde en gaat de volgende speler verder met zijn beurt. Draai je de dobbelsteen op 6 volgt er nog een slotronde.



In deze slotronde ga je eerst en vooral je bloembedden met 2 of minder bloemfiches afgeven. Nadien gaat het spel verder zoals ervoor, maar verlies je telkens 2 punten als je aan de beurt bent. Je zet een blauw of oranje blokje terug op het scorespoor. Indien je geen bloembedden meer hebt, zet je enkel de tuinierdobbelsteen nog verder in je beurt en verlies je geen punten meer. Als je een bloembed vol krijgt in de slotronde, leg je het bloembed af en neem je geen nieuw meer natuurlijk. Zo gauw alle bloembedden uit het spel zijn, eindigt het spel en worden alle punten van al je blokjes opgeteld. Daarnaast scoor je ook nog 1 punt per bijenkorf. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand geven de bijenkorven de doorslag.

Titel : Cottage garden
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Edition Spielewiese
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 8+

30-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
29-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baby blues continues (Juming Turtle Games)


Baby blues continues is de eerste uitbreiding van het knotsgekke spel Baby blues, waarover u hier al meer kon lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2807594. Deze uitbreiding bevat verschillende modules die samen of apart gebruikt kunnen worden met het basisspel. De volgende expansies zijn terug te vinden tussen de 55-kaarten-tellende doosje :
- materiaal voor een vijfde en zesde speler
- de actiekaarten
- de zieke baby en het medicijn
- de variant voor 2 spelers
Al de kaarten van de uitbreiding zijn rechtsboven gemarkeerd met een papflesje, zo kan u ze makkelijk terug uitsorteren. De kaarten voor de 2-spelervariant zijn dan weer rechtsonder gemarkeerd met een pampertje waarin de 2 staat.


1) Vijfde en zesde speler : voeg het materiaal gewoon toe aan het basisspel, hanteer exact dezelfde regels en heb met nog meer mensen tegelijk babyplezier! Er wordt wel aangeraden om de baby's met waarde nul te verwijderen om de tijdsduur te beperken. Met zes spelers speel je overigens altijd max. met 4 baby's anders kom je ongelukkige babykaarten te kort.

2) De actiekaarten : Er worden 16 actiekaarten (bruine rand) toegevoegd. Tijdens je beurt kan je nog steeds een groene of rode kaart spelen, maar bovendien kan je ook één of meer actiekaarten spelen tijdens je beurt. Een gespeelde actiekaart komt op de aflegstapel te liggen.
- Ruil een baby : je mag enkel gelukkige baby's  of ongelukkige baby's met elkaar ruilen (geen mix)
- Probleem verschuiven : verschuif een rode kaart naar de eerstvolgende baby (kan je tegenspeler zijn), de toeter mag je niet verplaatsen
- Handkaart vragen : vraag aan een willekeurige speler een specifieke kaart. Indien hij deze heeft, moet hij die afgeven en mag je deze kaart onmiddellijk spelen (met nog steeds een max. van één rode kaart)
- Kaart nemen : neem één van de vijf bovenste kaarten van de aflegstapel op handen.

3) De zieke baby en het medicijn : voeg de 4 zieke babykaarten en 4 medicijnkaarten toe aan het spel. De baby heeft te veel taart gegeten en voelt zich ziek. Speel de rode zieke-baby-kaart bovenop een gelukkige baby. Indien de zieke baby niet in de lopende ronde wordt genezen door een medicijn, zal hij braken op z'n linker- of rechterbuur. Deze baby begint onmiddellijk te huilen. De zieke baby voelt zich veel beter en is onmiddellijk gelukkig. Als beide buren reeds wenen, heeft de brakende baby geen effect op hen.
Een medicijnkaart die gespeeld wordt, wordt samen met de zieke-babykaart op de aflegstapel gelegd.

4) De variant voor 2 spelers :
In deze variant voegen we 7 nieuwe actiekaarten toe (sleutel en kast opruimen). Daarnaast stoppen we deurbellen in het onderste deel van de trekstapel. Er wordt een kast van 5 kaarten samengesteld. Qua basisspelregels verandert er bijzonder weinig. Volgende zaken worden wel toegevoegd :
- de deurbellen symboliseren de ouders die de baby's vroeger ophalen. Het spel eindigt zo gauw de derde deurbel tevoorschijn komt. Je kan deze kaarten ook gebruiken met meer spelers natuurlijk.
- de speler kan nu ook ruilen met de kast : je ruilt één handkaart met één kaart uit  de kast. Je moet overigens ruilen als je deze actie kiest. Deze kast kan door de nieuwe toegevoegde actiekaarten overigens opruimen (vijf nieuwe kaarten erin stoppen) of sluiten (voor 2 lopende beurten).

Titel : Baby blues continues
Auteur : Jurgen Spreutels
Uitgeverij : Juming Turtle Games
Aantal spelers : 2+6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

29-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
28-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baby clues (Jumping Turtle Games)


Wie een vaste bezoeker is van dit blog zal zich misschien volgend artikel nog herinneren : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2814598. Het betreft hier een link naar het spel "Yikes!" van Prontoplaygames. We hadden al het genoegen om dit spel te mogen testen en vonden de 2-speler van Ally Steven erg geslaagd. Blijkbaar waren we niet alleen, want onze vrienden uit Ramsel en omstreken pikten het spel op, deden enkele kleine aanpassingen en gooiden het in hun eigenste, gekende baby-jasje, Baby clues was geboren!

In dit spel gaan tot 4 (!) spelers aan de slag om elkaar te ontmaskeren of net te ontsnappen aan juiste beschuldigingen. De speler die als eerste vijf papflesjes weet te verzamelen, wint het spel. Het spel komt met 36 aanwijzingskaarten (ofte clues), 6 ontsnappingskaarten, 9 geheime identiteitskaarten, 20 papflesjes en 4 handige overzichtskaarten.

Bij aanvang van het spel ontvangt elke speler een geheime identiteitskaart, deze toont het karakter dat de speler vertegenwoordigt, alsook het voorwerp waar hun karakter absoluut niet tegen kan (bv. detective = toeter). De aanwijzingskaarten worden geschud, 5 opengelegd en de rest wordt trekstapel. De 6 ontsnappingskaarten worden als aparte stapel klaargelegd en ook de papflesjes vormen een voorraad. Tenslotte krijgt elke speler een overzichtskaartje waar de negen baby's en hun dingen die ze haten in drie gekleurde categorieën zijn onderverdeeld. (dit is een kleine esthetische ingreep die het spel een stuk overzichtelijker maakt)



Tijdens een beurt heeft de speler een keuze uit volgende acties :
1) een aanwijzing nemen : kies één van de openliggende kaarten en leg ze open voor je neer. Indien er geen 5 kaarten meer in de rij liggen, vul je ze aan tot 5. Je mag nooit het voorwerp nemen dat je karakter haat en ook nooit 2 keer dezelfde aanwijzing. Leg de kaarten zo voor je neer dat ze overeenkomen met je overzicht (in rijen per kleur), dit maakt het overzichtelijker. Sommige van deze kaarten tonen een speciaal-actie-symbool en dan voer je deze actie onmiddellijk uit. Deze acties zijn :
- een extra beurt spelen
- de 2 bovenste kaarten van de stapel geheime identiteitskaarten bekijken (en ze nadien onder de stapel stoppen)
- een ja-neen-vraag stellen aan een medespeler (er is ook een variant voorzien waarbij je het antwoord geheim houdt voor andere spelers)

2) neem een ontsnappingskaart : kies een kaart van de ontsnappingskaartstapel en leg de kaart voor je neer als aanwijzing. Je mag ook nu geen kaart dubbel hebben. Op deze manier kan je je geheime identiteit iets langer geheim houden, maar zal je bij de waardering ook minder punten scoren.
==> ontsnappen : als je 8 verschillende aanwijzingskaarten voor je hebt liggen (of een combinatie van 8 aanwijzings- en ontsnappingskaarten). Je onthult je geheime identiteit, legt alle aanwijzingskaarten en ontsnappingskaarten terug onder hun betreffende stapels en trekt een nieuwe geheime identiteit. Als beloning krijg je 3 papflessen - 1 voor elke ontsnappingskaart die je gebruikte.

3) Verschoon je luier : voeg 2 nieuwe aanwijzingskaarten van de trekstapel toe aan de rij (een variant laat je toe om alle kaarten uit de rij terug onder de trekstapel te stoppen en vijf nieuwe uit te leggen).

4) Ontmasker een andere speler : beschuldig een andere speler door een aanwijzingskaart die voor je ligt bij die speler te leggen. Indien dit het voorwerp is dat de tegenspeler haat, is de beschuldiging correct. De beschuldigde speler legt z'n kaarten af zoals hierboven al vermeld en krijgt een nieuwe identiteit. Je wint 2 papflesjes. De aanwijzing is niet correct, de speler toont z'n ware identiteit niet en krijgt de aanwijzingskaart als extraatje. Bovendien krijgt hij ook nog 1 papflesje uit de voorraad ter compensatie voor de valse beschuldiging.

Titel : Baby Clues
Auteur : Ally Steven Severi
Uitgeverij : Juming Turtle Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+

28-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
27-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oceanos (Iello)


Antoine Bauza is zonder meer een grote naam bij de spelauteurs. Combineer deze met Iello en het artwork waarvoor ze staan en je krijgt deze titel als resultaat. Onmiddellijk valt het prachtige materiaal op. In Oceanos zijn de spelers expeditiekapiteins die met hun onderzeeër onder water duiken om koraalriffen te zoeken, exotische waterdieren te spotten en verzonken schatten op te delven ... maar pas op voor de mythische Kraken!

In de doos vinden we 75 puzzelstukken van onderzeeërs (15 per spelerskleur), 30 schatfiches, 1 stoffen buidel, 135 exploratiekaarten (verdeeld in 3 ronden), 15 benzinefiches, 9 krakenfiches, 15 duikerfiches, 5 speeloverzichten en 1 scoreboekje.
De spelers kiezen een kleur en stellen hun startonderzeeër samen (alle puzzelstukken met één symbooltje op, van elk onderdeel zijn er overigens drie puzzelstukken in de drie niveaus). Daarnaast ontvangt elke speler een speeloverzicht, 1 benzinefiche en 1 duikerfiche. De Kraken wordt samengesteld, bestaande uit 3 fiches (1 van elke grootte), de resterende gaan uit het spel. De exploratiekaarten worden geschud per ronde en klaargelegd. De schatfiches worden allen in de stoffen buidel gestopt en dan kan het spel beginnen.



Een spel bestaat uit 3 ronden, die op hun beurt uit 5 beurten bestaan. Na elke ronde volgt er een waardering en na de derde waardering (van ronde 3) volgt er nog een slotwaardering. De speler met de meeste punten wint het spel.
Overzichtje van een ronde :
1) De expeditiekapitein (startspeler) deelt de exploratiekaarten uit aan alle andere spelers, niet aan zichzelf. Elke speler krijgt een aantal kaarten gelijk aan het aantal periscopen op hun onderzeeër plus één.
2) Elke speler kiest een kaart in het geheim en legt deze gedekt voor zich neer, de resterende kaarten worden terug aan de kapitein gegeven.
3) Alle spelers tonen gelijktijdig de gekozen kaart en leggen deze in een rij (per ronde een nieuwe rij) open voor zich neer. Je mag de volgorde van de kaarten niet meer wijzigen.
4) De kapitein kiest één van de kaarten die de andere spelers hem gaven en plaatst deze kaart ook in z'n rij. Indien hij minder kaarten kreeg dan z'n limiet toelaat, krijgt hij de resterende van de trekstapel. (aantal periscopen +1)
5) De volgende speler wordt de kapitein en begint de volgende ronde.

In een ronde kan je telkens :
- een benzinefiche spelen : je mag een extra handkaart houden en voor je uitspelen. Het benzinefiche wordt daarna op de extra kaart gelegd. De motor van je onderzeeër bepaalt hoeveel bezinefiches je ter beschikking hebt. Als je deze sectie upgrade, krijg je telkens één fiche extra.
- een duiker spelen : leg de duiker op een zo-pas-gespeelde kaart met een schat erop. Aan het einde van het spel mag je voor elke schat die de duiker tegenkomt een schatfiche uit het zakje nemen (de rijen met kaarten worden ronde na ronde onder elkaar gelegd, dus je probeert schatkisten onder elkaar te krijgen en je duiker zo laag mogelijk in te zetten).
- je onderzeeër upgraden : als je een kaart openlegt met een basissymbool en je hebt reeds één of meerdere kristallen gespeeld in de huidige rij kaarten dan kan je je onderzeeër upgraden. Met één kleur van kristal kan je een onderdeel van niveau 1 naar niveau 2 opwaarderen. Met twee verschillende kleuren kristallen (groen en geel) kan je een niveau 2 naar niveau 3 tillen. Je kan slechts één upgrade per basis doen. De kristallen die voor de basis in de rij liggen worden als gebruikt beschouwd en kunnen niet meer voor een volgende basis gebruikt worden.

Nadat er 5 ronden gespeeld zijn voer je volgende stappen uit :
1) leg je speeloverzicht aan het einde van de rij kaarten, indien je nog ongebruikte kristallen hebt, kan je een upgrade doen.
2) tel het aantal overwinningspunten van de huidige ronde : 2 punten per verschillend dier en 0/2/5 punten voor de propeller van je onderzeeër (afh. upgrades). De speler met de meeste Kraken-oog-symbolen draait de bovenste tegel van de Kraken open en verliest het aangegeven aantal punten. Bij gelijkstand verliezen al deze spelers de punten.
3) Na het scoren neem je al je verbruikte benzinefiches terug op je onderzeeër. Duikerfiches blijven liggen tot het einde van het spel.

Na 3 ronden eindigt het spel met een slotwaardering :
- 1 punt voor je grootste aaneengesloten koraalrif (alle orthogonaal aangrenzende koralen tellen mee)
- trek schatfiches voor het aantal schatkisten die je duikerfiches tegenkomen op hun weg naar boven en scoor de overeenkomstige punten
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste upgrades aan z'n onderzeeër.

Titel : Oceanos
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2 - 5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

27-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
26-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanagawa (Iello)


Kanagawa is een titel waar we erg naar uitkeken. Enerzijds omwille van de auteurs, zijnde Cathala-Chevallier, anderzijds naar het prachtige artwork. En niet enkel het artwork springt eruit, ook de andere materialen spreken tot de verbeelding. Een bamboematje als speelbord, 19 langwerpige diplomategels en 4 starttegels, 3 stormfiches, 2 assistentenpionnen (groot en klein), 15 houten borstels en 72 leskaarten. De kern van het spel bevindt zich in deze leskaarten, die uit 2 delen bestaan. Langs de rechterkant toont de kaart een prachtig schilderij die netjes naast elkaar gelegd een kleurrijk tafereel vormen. De linkerkant van de kaart toont dan weer een speciale eigenschap die de speler verwerft als hij de kaart aan z'n studio toevoegt. De achterkant van de kaart tenslotte is in een bepaalde kleur, zodat je gedekt ook al kan zien dat de kaart bomen, dier(en), mens(en) of gebouw(en) bevat.

In de studio ga je overigens alle mogelijke eigenschappen proberen te verzamelen om zo goed en flexibel mogelijk te kunnen "schilderen", zijnde schilderen open naast elkaar leggen tot tafereel. Je kan alle landschapstypes gaan bestuderen, extra borstels verzamelen, de assistentpion overnemen, een borstel bewegen of handkaarten behouden tussen de rondes.

De schilderijen zijn dan weer opgebouwd uit een landschapstype, een seizoen, punten, een achtergrond en een onderwerp. Het landschap moet je gestudeerd hebben (in je studio zichtbaar zijn) om het schilderij te kunnen schilderen. Het onderwerp stelt je in staat om diploma's te winnen. De punten worden aan het einde van het spel verrekend en hetzelfde seizoen probeer je alvast in een lange rij naast elkaar te schilderen.

Elke speler krijgt een starttegel en 2 borstels om het spel mee te beginnen. Het bamboematje wordt in het midden van de tafel gelegd. De diplomategels worden gesorteerd (naar kleur) en de kaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de beide pionnen voor zich zet.



Het spel bestaat uit verschillende ronde die als volgt zijn opgebouwd :
1) Volg de les van de meester : de speler met de startspelerpion legt kaarten zoals aangegeven (sommigen open, anderen gedekt) op de eerste rij van het matje.

2) Vergroot je kennis of zet ze om in de praktijk : om beurten bepalen de spelers of ze :
- passen en nog geen kaarten van het matje nemen (je gaat meer kaarten kunnen nemen in een volgende beurt, maar loopt het risico om bepaalde kaarten mis te lopen)
- pas datgene toe dat je geleerd hebt door een kolom van kaarten te nemen, je werk verder te zetten (studio uitbreiden en/of schilderen) en eventueel diploma's op te strijken. Voor elke kaart die je neemt, bepaal je onmiddellijk of je ze in je studio legt (ondersteboven), zodat je meer speciale eigenschappen krijgt (nieuwe borstels, extra bewegingen, bepaalde landschapstypes, startspeler overnemen). Als je verder wil werken aan je schilderij, moet je een desbetreffend landschapstype in je studio afdekken met een borstel om de kaart te mogen aanleggen. Je kan een nieuwe borstel inzetten of een bewegingspunt gebruiken om een borstel te verschuiven. Uiteraard kan je elk bewegingspunt maar éénmalig in een ronde gebruiken. Indien je schilderij voldoet aan één van de voorwaarden op de diploma's, mag je het diploma nemen. Ze lopen op naar gelang het aantal kenmerken. Als je ervoor kiest om een diploma van een kleur te nemen, mag je later geen andere meer nemen van deze kleur. Beslis je echter om het diploma nog te laten liggen, mag je het later niet meer oppakken en moet je werk maken van de grotere diploma's.

3) Nieuwe lessen : Indien er spelers pasten, legt de startspeler nieuwe kaarten uit in de volgende rij, onder de rijen waar nog kaarten liggen. Dan herhaalt zich de ganse procedure.

Indien de drie rijen vol liggen, moeten de spelers een kolom kaarten nemen in hun beurt. De speler die aan het einde van de ronde de kleine assistent heeft bemachtigd, krijgt de startspelerpion (groot) voor de volgende ronde. Herhaal dit tot de laatste kaart op het matje wordt gelegd of tot één of meer spelers 11 of meer kaarten in hun schilderij hebben. Het spel eindigt op het einde van die lopende ronde en de spelers scoren punten :
- 1 punt per leskaart in je schilderij (inclusief starttegel)
- 1 punt per leskaart van de langste rij opeenvolgende kaarten van hetzelfde seizoen
- de punten die op de leskaarten staan geprint (schilderij en studio), kunnen ook negatieve punten zijn
- de punten van je diploma's
- 2 punten voor de speler met de startspelerfiguur
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Kanagawa & Charles Chevallier
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

26-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
25-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sea of clouds (Iello)


Sea of clouds brengt je boven de wolken waar je tracht de beste luchtpiraat van het hemelruim te worden. Recruteer de beste piraten, verzamel de waardevolste schatten en steek vooral je tegenstrevers de loef af ... en vergeet af en toe ook niet zo'n lekker glaasje rum achterover te kieperen. Elke speler krijgt een kapiteinsbord waarrond hij tijdens het spel de verzamelde kaarten zal afleggen (piraten boven, relieken rechts, rum en geheimen onder en waardevolle objecten links). De 94 kaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Het centrale speelbord toont een voortgangsspoor, waarop het bootfiche op het eerste eiland wordt geplaatst, en drie aflegvakken om kaarten onder te leggen. Hier worden alvast drie kaarten van de trekstapel gedekt klaargelegd. De dubloenen worden terzijde gelegd als voorraad en iedereen ontvangt alvast 3 dubloenen. Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen die de startspelerpapegaai en de hoedfiche voor zich legt.



Het spel verloopt over een aantal ronden, zoals aangegeven op het centrale speelbord en te volgen met het bootfiche. In sommige ronden zullen de luchtschepen zo dicht bij elkaar vliegen dat ze elkaar het leven zuur kunnen maken, elkaar kunnen enteren en buit stelen. (dit wordt aangegeven op het speelbord door een roos zwaardsymbool). Tijdens een beurt doorloopt een speler de volgende stappen :
- Bekijk de kaart(en) onder het eerste vak van het speelbord en maak één van beide keuzes :
1) neem de kaart(en) en plaats ze rond je kapiteinsbord. Rum- en geheimkaarten worden gedekt gelegd. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, dit wordt uitgevoerd. Andere kaarten hebben een constant effect en blijven gedurende het ganse spel gelden. Nadat je de kaart(en) hebt genomen, vul je het lege vak met een kaart van de trekstapel.
2) laat de kaart(en) voorlopig liggen. Leg de kaart terug op z'n plaats en leg er nog een nieuwe van de trekstapel bovenop. Indien er reeds drie kaarten liggen, wordt er geen vierde toegevoegd, maar een dubloen op de kaarten gelegd.
Daarna ga je naar de volgende stapel en doorloop je wederom keuze 1 of 2. Indien geen van alle drie de stapels je interesseert, neem je de bovenste kaart van de trekstapel en plaats je deze rond je kapiteinsbord en voer je een eventueel effect uit. Wanneer alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd, wordt het bootfiche één plaats verder gezet en begint een nieuwe ronde.

Wanneer het bootfiche een haven verlaat met een zwaardsymbool, volgt er een gevecht tussen de spelers. De spelers bepalen hun kracht door de waarde van hun piraten op te tellen en te vergelijken met hun rechtstreekse buren. Indien je een gevecht wint, voer je alle effecten van je kaarten uit. Hierdoor kan je dubloenen winnen, andere spelers hun kaarten laten verwijderen, de startspeler worden, kaarten stelen, kaarten ruilen, ... Sommige effecten mogen slechts éénmalig uitgevoerd worden, dit staat aangegeven met een "x1".

Wanneer het bootfiche het laatste eiland bereikt, wordt er een laatste normale ronde gespeeld met nadien een gevecht en eindigt het spel.
Daarna bepalen de spelers hun slotscore :
- 1 punt voor elke dubloen in je voorraad
- de waarde van je verzamelde rum
- de waarde van je collectie relieken (kan ook negatief zijn als je er maar ééntje van een soort hebt weten te verzamelen)
- de waarde van je geheimkaarten
- de waarde van je objectbonussen
De kapitein met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de papegaai (daarna meeste dubloenen en tenslotte meeste rumkaarten).

Titel : Sea of clouds
Auteur : Théo Rivière
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

25-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
24-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The mysterious forest (Iello)


The mysterious forest is een spel dat de volgende spelmechanismen met elkaar combineert : coöperatief spelen en memory.
Deze combinatie intrigeerde ons wel, zeker omwille van het feit dat dit een spel is dat met de jongere spelertjes kan gespeeld worden, er erg fraai uitziet en zonder twijfel spannende verhalen oplevert. Het doosje bevat 24 padkaarten, 1 rugzak, 55 uitrustingsfiches, 2 zwerverfiches, 1 prachtig Jonas-miniatuurtje en 4 dobbelstenen.

Afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad wordt de weg der avonturen klaargelegd. Je doet dit in een voorgeschreven volgorde van startkaart, boskaarten, zwerverkaart, nog boskaarten en een eindkaart. Alle fiches worden gesorteerd terzijde gelegd en het Jonas-figuurtje wordt op de startkaart geplaatst, klaar om aan z'n tocht te beginnen. De rugzak wordt in het midden van de tafel gelegd en de dobbelstenen aan de startspeler gegeven. Er worden bovendien 4 lokifiches (jokers) op willekeurige plaatsen in de rugzak geplaatst.

Het doel van het spel is om alle kaarten op het pad te verslaan en tot de eindkaart toe de nodige uitrusting te verzamelen. Het spel verloopt over drie fasen :
1) Bekijk het pad en memoriseer alle gevraagde uitrusting op deze kaarten : de kaarten worden één voor één opengedraaid, gememoriseerd in groep en terug dichtgedraaid. Je kan al afspreken wie wat probeert te onthouden eventueel.
2) Vul je rugzak met uitrusting om aan je tocht te beginnen : Om beurten gooien de spelers met de vier dobbelstenen. Deze tonen alle mogelijke uitrustingen. Je kiest twee van je vier gegooide resultaten aan fiches en plaatst deze in je rugzak. Uiteraard mag er overlegd worden welke uitrusting te nemen. Is een soort uitrusting niet meer beschikbaar in de voorraad, mag je de dobbelsteen hergooien. Indien je een loki gooit, leg sowieso één lokifiche en nog één andere fiche naar keuze in je rugzak. Gooi je twee lokifiches moet je lokifiches nemen.  Zo gauw alle plaatsen in de rugzak gevuld zijn, gaan we op tocht.
3) Ga op tocht doorheen het mysterieuze woud : Draai de kaarten van het pad één voor één open en leg de gevraagde uitrusting op de kaart vanuit je rugzak. Indien je een uitrusting niet hebt, kan je een loki's hulp inroepen. Draai een lokifiche open (deze kunnen een combinatie van drie uitrustingen tonen of een ruil met de voorraad). Als je bij de zwerverkaart bent aanbeland en deze kan voltooien, ontvang je de twee zwerverfiches. Dit zijn jokers en kunnen voor elke soort uitrusting gebruikt worden in het vervolg van je tocht. Afhankelijk van de zwerver in het spel moet je 2 dezelfde fiches, lokifiches, drie verschillende, vier willekeurige fiches afleggen. Zo gauw je de eindkaart volledig kan vullen met uitrusting eindigt het spel en winnen de spelers het spel. Indien dit niet lukt, verlies je het spel en probeer je het best nog een keertje opnieuw.

Je kan ook een alternatief einde spelen door, vooraleer de slotkaart open te draaien, alle gewenste uitrusting boven de kaart te leggen (hopelijk heb je alles goed onthouden). Draai nadien de kaart open en kijk of je het slotgevecht wint door de juiste fiches te hebben afgelegd.

Titel : The mysterious forest
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10 - 25 min.
Leeftijd : 6+

24-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
23-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 in a row (Freod games)
Vandaag brengen we u een specialleke, niet één nieuw spel, maar maar liefst vijf van één-en-dezelfde uitgeverij, nl. Freod games.
De mensen van Freod contacteerden ons de dinsdag voor Spiel en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van deze Australische
uitgeverij had gehoord. Ze vroegen of we aan hun stand zouden willen passeren voor een goodie bag, wat op zich natuurlijk al erg leuk was en zeker niet om af te slagen. Groot was onze verbazing echter toen we merkten dat het zakje gewoon gevuld werd met al hun nieuwe spellen. Daar het allemaal toegankelijke spellen zijn, die hier en daar zeker een belletje zullen laten rinkelen bij u zetten we ze graag even na elkaar in de kijker. Wat betreft de componenten kunnen we trouwens erg snel zijn, alle doosjes hebben hetzelfde formaat, exact dezelfde inlay, dezelfde reclamefolder en de gekende ronde kaartjes ipv rechthoekige. Enkel het aantal kaarten waaruit het spel bestaat, wisselt hier en daar.

 

Op de kaartjes van Hootie Cutie staan telkens de schattige dierenvriendjes afgebeeld. 12 kaarten tonen een kaartje met een individueel diertje, de andere 72 kaarten tonen telkens een andere combinatie van drie dieren. Alle kaarten worden geschud en er worden er drie opengelegd in het midden van de tafel. De resterende kaarten worden onder de spelers verdeeld en als gedekte trekstapel voor de spelers gelegd. Om beurten draaien de spelers Halli-Galli-gewijs hun kaarten open en plaatsen de kaart (zonder te kijken) op één van de drie stapels. Zo gauw er op de drie kaarten hetzelfde vriendje te zien is, slaan ze vliegensvlug op één van de stapels. Indien ze juist zijn, krijgen ze alle kaarten van deze stapel en leggen deze onder hun trekstapel. Konden ze echter slaan op een individueel diertje, dan wordt deze terzijde gelegd bij de speler als overwinningspunt. Indien je een fout maakt, moet je één puntenkaart terug afgeven (indien mogelijk).
De speler die als eerste 3 punten heeft, wint het spel!



U kent Jungle Speed? Wel verander de rare vormen met rare monsters en de totem door een plastic monstertje en je hebt Monster mash.
Er zijn 48 standaardkaarten en 12 jokerkaarten (alle kleuren). Het plastic monster wordt in het midden van de tafel gelegd met daarrond drie opengedraaide kaarten. De resterende kaarten worden onder de spelers verdeeld en als gedekte trekstapel klaargelegd. Om beurten plaatsen de spelers één kaart van hun trekstapel op één van de drie stapels. Indien er een stapel leeg is, moet er daar eerst gelegd worden. Indien er 3 monsters in éénzelfde kleur of met dezelfde kleur achtergrond verschijnen, grabbel je het monster en mag je één van de stapels aan een tegenspeler geven. Ook wanneer 3 monsters van hetzelfde type verschijnen, grabbel je en mag je zelfs alle stapels geven aan één of meerdere spelers. Indien er 2 jokermonsters verschijnen, leg je de tweede stapel met de joker volledig af (verwijder uit het spel). Indien je een fout maakt bij het nemen van het monster, moet je zelf de drie stapels bij je trekstapel nemen. De speler die als eerste al z'n handkaarten kan afleggen, wint het spel.



In butterKO ga je totaal flippen van de kleurrijke vlinders die van de kaarten spatten. Er zijn 48 vlinderkaarten met telkens een combinatie van 3 vlinders. Daarnaast zijn er 12 kaarten waarop de vlinders afzonderlijk zijn afgebeeld. Deze 12 kaarten worden in een vierkant op tafel gelegd. In dit vierkant plaats je negen vlinderkaarten. De resterende kaarten worden geschud, onder de spelers verdeeld en als dichte trekstapel voor de spelers gelegd. Om beurten draaien de spelers één van hun kaarten open op één van de negen plaatsen in het vierkant. Indien er drie dezelfde vlinders op een rij, kolom of diagonaal verschijnen, duiden ze deze vlinder om ter snelste aan op één van de 12 omringende kaarten. Indien ze correct zijn, krijgen ze deze kaart als punt. Bij een fout moet je één van deze kaarten terug afgeven (indien mogelijk). Het spel eindigt als alle 12 de vlinders gevangen zijn. De speler met de meeste gevangen vlinders wint het spel.



Dit spel omvat naast de 52 gekke dierenkaarten ook 13 dierenfiches. Gebruik in een spel één fiche minder dan het aantal spelers en leg deze open in het midden van de tafel. Schud alle dierenkaarten en geef er elke speler 4 op handen. De resterende kaarten vormen een gedekte trekstapel naast de startspeler. De spelers kiezen gelijktijdig één van hun handkaarten om door te geven aan hun linkerbuur. Wanneer een speler een kwartet heeft verzameld, grabbelt hij zo snel mogelijk een willekeurige dierenfiche. Ook de andere spelers mogen dan een fiche grabbelen. De traagste speler heeft geen fiche weten te bemachtigen en krijgt de eerste gegrabbelde fiche als strafpunt. Indien je fout had gegrabbeld, verlies je zelf en krijg je het strafpunt. De volgende speler wordt de deler voor de volgende ronde. Zo gauw alle fiches verdeeld zijn, wint de speler met de minste fiches. Bij gelijkstand wordt er nog een rondje gespeeld tussen deze spelers.



Lightning is de laatste en meest complexe in de rij. Het bestaat uit 84 element-dieren-geest-kaarten, 14 gevechtskaarten en 7 bliksemkaarten. Er zijn 7 elementen met elk 12 dieren, elke kaart is dus uniek. Schud alle kaarten en geef elke speler 8 handkaarten. De resterende kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel. Je mag je eigen handkaarten bekijken. Om beurten leg je een kaart in het midden van de tafel. Alle kaarten worden op elkaar gespeeld. Vanaf het moment dat de eerste kaart gespeeld is, gaan de spelers simultaan aan de slag. Je mag kaarten spelen zolang er maar een kenmerk matcht, het element of het dier. Je mag ook ten allen tijde kaarten nemen van de trekstapel. Indien een kaart fout wordt gespeeld of je speelt twee kaarten na elkaar dan moet je 5 strafkaarten van de trekstapel nemen. Indien je een kaart speelt die geen enkele speler kan volgen, dan moeten de andere speler 1 kaart nemen vooraleer je een andere kaart kan spelen. De speler die als eerste alle kaarten kan wegspelen, wint het spel. 

23-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
22-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gämsh Alpin (Zoch verlag)


Bij de laatste titel van Zoch verlag hebben we toch even de wenkbrauwen moeten fronsen. Gämsh Alpin stond helemaal niet op onze Essenlijst, maar de mensen aan de booth verzekerden ons dat dit een tof kaartspelletje was en gaven een exemplaartje met ons mee. Toen ik de spelregels ter hand nam, groeide mijn verbazing met de seconde. Ik had dit allemaal al eerder gezien ... en nog niet zo lang geleden. Enkele weken geleden presenteerden we u het spel "Tamps", het eerste spel van een nagelnieuwe Nederlandse uitgever, dat weldra op KS zou verschijnen. Ik weet niet hoe het komt, maar dit spel komt voor meer dan 95% overeen met Gämsh Alpin. Het artwork is anders, hier zijn er puntenblokjes voorzien en variantenkaarten, maar in wezen is dit gewoonweg een kopie van elkaar.

Het spel bestaat uit 40 kaarten, telkens 9 sets van 4 dieren vormen de basis van dit spel. Daarnaast zijn er 4 speciale actiekaarten die het spel nog wat hectischer kunnen maken en waarbij er tegen de basisregels gezondigd mag worden.
Doel van het spel is een kwartet te vormen, een set van 4 dezelfde dieren. Bovendien moet je dan op een niet-al-te-opvallende manier je teamgenoten waarschuwen en moeten zij het "kwartet" aankondigen om een punt te kunnen scoren. Geef de hint niet te opzichtig, want als de andere spelers het signaal van jouw team kunnen achterhalen, scoren ook zij punten. Een potje wordt gespeeld naar 9 (of meer) punten.

Afhankelijk van het aantal spelers ga je in teams worden opgedeeld, de spelregels geven hiervan een handig overzichtje. De teamgenoten zitten telkens alternerend, dus nooit naast elkaar. Voor aanvang van het spel gaan de teamleden even samenzitten om een signaal af te spreken. Er kunnen ook diverse signalen afgesproken worden om zaken door te geven, maar in hoofdzaak dient het "kwartet"-signaal te worden afgesproken. Belangrijk is wel dat het signaal door alle spelers moet gedetecteerd kunnen worden. De deler neemt alle kaarten, schudt deze en geeft elke speler er 4 op handen. Daarna worden er vier kaarten open in het midden van de tafel gelegd. Tenslotte roept de deler "start" en gaan de spelers simultaan aan het spelen.

Tijdens het spel ga je kaarten ruilen. Je moet steeds minstens 3 en maximaal 5 kaarten op handen hebben. Je mag dus nooit meer dan 1 kaart tegelijk ruilen. De ruil gebeurt altijd met kaarten die in het midden van de tafel liggen, niet met andere spelers.  Zo gauw de spelers geen ruil meer doen met de kaarten in het midden van de tafel, wordt het spel kort gepauzeerd. De deler legt de kaarten in het midden van de tafel op de aflegstapel en plaatst nieuwe kaarten in het midden van de tafel (zoals bij de opstelling). Er wordt weer "start" geroepen en het ruilen gaat verder. Dit gaat zo door tot een speler "kwartet" roept. De medespeler z'n team zal nu z'n kwartet moeten tonen om punten te scoren.

Het team dat een kwartet weet te scoren, krijgt één punt. Hebben beide spelers gelijktijdig een kwartet scoren ze zelfs twee punten. Vermoed een tegenspeler dat je een kwartet hebt en geeft hij dit aan, scoren zij één punt. Indien het andere team het signaal kan achterhalen van de tegenstanders scoren ze 3 punten.




Tenslotte voorziet dit spel 4 speciale actiekaarten die hun effect geldt als ze centraal op tafel liggen :
1) Oplettende spelopzichter : je mag enkel dagkaarten ruilen (1 van de 4 kaarten in een kwartet is een nachtkaart). Als iemand je onderschept, krijgt dit team één punt.
2) Slimme boer : je mag een kwartet claimen met slechts 3 kaarten van éénzelfde soort
3) Hartige snack : je mag geen kaarten meer ruilen met het midden, maar slaat om ter snelste op één van de openliggende kaarten in het midden van de tafel. Indien beide partners van een team een kaart hebben, ontvangen ze één punt. Nadien worden de vier kaarten vervangen
4) Bronstige stier : als een speler op de bronstige stier slaat, komen er vier nieuwe kaarten te liggen

Titel : Gämsh Alpin
Auteur : Daniel Fehr
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 4 of 6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

22-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
21-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dreams (Zoch verlag)


Aan deze dromerige, intrigerende titel en afbeeldingen zit een grappige anekdote vast. Toen we in Essen op de stand van Zoch verlag passeerden en een woordje konden doen met de persverantwoordelijke deed deze een onthulling over "Dreams". Toen men een dik jaar geleden de auteur ontving met een spelidee werd dit genadeloos afgeschoten. Teleurgesteld wou deze de zaak verlaten, maar men kon het niet nalaten om aan de Fransman te vragen of hij nog materiaal had. "Niets voor Duitsers," antwoordde deze. Het spel dat hij zou voorstellen, zou te zweverig, te dromerig en vooral te onrealistisch zijn voor de in-zijn-ogen-te-stugge Duitsers. En zo werd Dreams geboren, een spel dat zonder meer aandacht verdient en dat de fans van het genre Dixit en Mysterium zeker zal aanspreken.

In Dreams komen de goden op een gegeven moment op het idee om de mens visioenen, dromen en beelden te geven. Ze vonden het een fantastisch idee om die armzalige mens in z'n hemd te zetten. Maar in hun drukte waren ze vergeten de poort van hun godendom te bewaken en was er een mens binnengeslopen. In het spel Dreams trachten de goden te achterhalen welke van de medespelers de mens is ... en de mens gaat zich vooral niet laten opvallen en trachten de trucen van de goden te doorzien, want de goden hebben een valstrik bedacht om de mens te snappen. Ze zouden allen samenwerken aan een gesternte in een bepaalde vorm. De mens moet ook mee schilderen aan deze sterrenhemel en mag vooral niet door de mand vallen, hij zal z'n ster goed en tactisch moeten plaatsen.

Het spel komt met een ovalen speelmat (het firmament), twee scoresporen die rond het speelveld worden gelegd, 72 prachtig vormgegeven droomkaarten (van diverse artiesten overigens), 4 nummerfiches, 18 sterren en 20 godenmarkers. Daarnaast is er voor elke speler een keuze-ster en een puntenmarker in de vorm van de maan. De godenmarkers worden per nummer gesorteerd en aan elke stapel wordt een mensenfiche toegevoegd.



Het spel verloopt over verschillende ronden, die op hun beurt bestaan uit volgende fasen :
1) De dromen uitleggen : draai vier droomkaarten open en leg de nummerfiches (1 t.e.m. 4) op de kaarten, zodat duidelijk is voor alle spelers welk nummer aan welke kaart vasthangt.

2) Bepaal het visioen en de mens : alle spelers, behalve één sluiten hun ogen. De speler met z'n ogen open, schuift de stapels godenmarkers door elkaar en sluit nadien z'n ogen. De andere spelers openen hun ogen en mogen ook elk een stapel van plaats verschuiven. De speler die als eerste z'n ogen openhield, kiest nu één stapel en verdeelt de fiches onder de spelers. Zij houden deze gedekt voor de andere spelers maar mogen zelf wel kijken. Ofwel zien zij een nummer (dat overeenkomst met de droomkaart die ze zullen schilderen) of een mens.

3) Beginnende met de speler die heeft gedeeld, plaatsen de spelers om beurten hun sterren (kristallen) op de speelmat. Ze leggen deze ergens op een plaats dat overeenkomt met een typisch punt van de droomkaart. Als de sterren stilaan hun posities innemen, zal er zich een afbeelding vormen.

4) Raden en oplossen : alle spelers nemen nu hun keuze-ster en kiezen de kleur van de speler waarvan ze vermoeden dat het de mens is. De mens daarentegen kiest het nummer waarvan hij denkt dat het schilderij is getekend. Als alle spelers gekozen hebben, tonen ze gelijktijdig hun keuze-ster en worden de punten gescoord.

5) Punten scoren op het puntenspoor
- De mens krijgt 3 punten als niemand hem ontmaskerd heeft en 2 punten om het juiste schilderij te raden
- De goden krijgen 2 punten als ze de mens ontmaskerd hebben en 1 punt als niemand hen heeft verdacht als mens

Na een ronde nemen de spelers hun sterren terug, worden er vier nieuwe droomkaarten opengelegd en de droommarkers terug klaargezet om te verdelen zoals in fase 2. Zo gauw een (of meerdere) speler(s) 16 punten haalt, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.



Titel : Dreams
Auteur : Olivier Grégoire
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

21-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
20-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilt castle (Zoch verlag)


In dit spel bouwen de spelers gezamenlijk aan de ouderlijke burcht van de clan : Kilt castle.
Er zullen gebouwkaarten rond het speelbord zwerven om aan te geven waar de beste bouwsites zijn.
Je zal opportuun moeten zijn en de stukken van de andere spelers overbouwen, zodat er torens boven het landschap groeien.
Maar tracht je bouwkosten zo laag mogelijk te houden, want zoals het een goede Schot betaamt ben je bovenal gierig en wil
je vooral de rijkste speler zijn aan het einde van het spel.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler ontvangt z'n 16 speelstukken en 10 geld. De rest van het geld wordt als voorraad klaargelegd. Het hart van het spel bevindt zich in de bouwkaarten, waarvan 4 in elke speelkleur en 6 met een dubbele kleur. Deze bouwkaarten worden langs het speelbord gelegd zoals aangegeven op het speelbord (afh. spelersaantal) De startspeler krijgt de startspelermarker en begint het spel, daarna voeren alle spelers kloksgewijs hun actie uit. Dit gaat zo door tot een speler z'n laatste toren geplaatst heeft.



Als je aan de beurt bent, doorloop je 2 stappen in een vaste volgorde :
1) verplaats een bouwkaart (en trigger eventueel een uitbetaaldag) :
Kies een actiekaart aan de rand van het bord (ook al bevindt deze zich in een kaartenstapel) en verplaats deze kloksgewijs.
Er dient met volgende zaken rekening gehouden te worden :
- indien je een kaart naar het begin van de rij legt, moet deze minstens één naburige kaart hebben
- elke kaartenrij mag maximaal uit 4 kaarten bestaan
- er mogen nooit meer dan 5 kaartenrijen zijn
- als je een kaart met twee kleuren verplaatst, moet je deze ook roteren als je ze terug neerlegt
- zorg je ervoor dat je een laatste kaart uit een stapel verplaatst, dan volgt er een uitbetaaldag

2) de speler wiens kleur op de verplaatste kaart wordt getoond, bouwt een toren :
De verplaatste kaart in fase 1 geeft aan wie en waar er gebouwd moet worden. De speler wiens kleur op de kaart zichtbaar is, moet bouwen. Bij een dubbele kleurenkaart bouwt eerst de speler wiens kleur naar het speelbord wijst, daarna de andere speler. Je bouwt je toren in de rij die grenst aan de verplaatste kaart. Je mag gratis op de eerst volgende vrije plaats bouwen OF overbouwen. Bij het overbouwen plaats je jouw toren op eerder geplaatste speelstukken, maar betaal je een aantal ducaten aan de speler die bovenaan in de toren ligt. Het aantal ducaten komt overeen met de hoogte van de oorspronkelijke toren.
Indien twee spelers op dezelfde toren bouwen in één beurt wordt er een dak op de toren geplaatst. Indien de twee daken reeds geplaatst zijn, mag er een dak verplaatst worden. Je mag nooit op een dak bouwen.

Uitbetaaldag : De spelers bepalen hun meest waardevolle gebied op het speelbord. De waarde wordt bepaald door orthogonaal aan elkaar grenzende torens, een wapenschild levert ook één extra waarde op en daken tellen voor alle spelers. Het aantal ducaten dat je ontvangt, is de optelsom van het aantal eigen zichtbare torens in het gebied, met 1 extra ducaat voor elk eigen wapenschil en dak in dit gebied. Je krijgt geen ducaten voor andere gebieden of als jouw kleur niet zichtbaar is op het speelbord.

Einde van het spel : Nadat een speler z'n laatste gebouw zet, volgt er eventueel nog een uitbetaaldag uitgevoerd (indien getriggerd) en wordt een slotuitbetaling uitgevoerd waarbij elke speler 1 ducaat ontvangt voor elke zichtbare eigen toren en elk zichtbaar wapenschild. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint.

Titel : Kilt castle
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 10-

20-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
19-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avenue (Aporta games)


Vandaag staat de laatste titel van Aporta op het programma. En naar goede gewoonte komen we terug terecht bij scoreblaadjes en een potloodje. Dit keer krijgen we er ook een aantal kaarten bij, 6 boerderijkaarten en 42 wegenkaarten om precies te zijn. In dit spel gaan de spelers wegen tekenen op hun scoreblaadje om wijngaarden te verbinden met de boerderijen. Op het einde van een ronde wordt er telkens één boerderij gewaardeerd. Zorg er wel voor dat ze telkens meer punten scoren dan de vorige, anders ga je zonder punten naar huis en krijg je aan het eind zelfs strafpunten. De speler die na vijf ronden het meeste punten behaalt, wint het spel.

De boerderijkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel klaargelegd, alsook de 42 wegenkaarten (waarvan 22 met een gele achtergrond). Eén van de spelers wordt de "roeper". Hij draait de bovenste boerderijkaart open. Alle spelers noteren de letter van deze boerderij in het gele vakje op hun scoreblaadje van de lopende ronde. Daarna draait de "roeper" telkens een wegenkaart open en legt deze in het midden van de tafel. Alle spelers dienen nu de afgebeelde weg ergens op hun scoreblaadje te tekenen. Je moet uiteraard tekenen op een vrije plaats en de weg moet identiek lopen als die op de kaart. Wegen mogen doodlopen of aan de rand van je blaadje eindigen. In plaats van te tekenen mag je er ook voor opteren om de bovenste boerderijkaart te gaan bekijken (en nadien terug te leggen). Dit principe wordt herhaald tot de "roeper" een vierde kaart met gele achtergrond opendraait. Nu wordt de boerderij gewaardeerd die geldt voor de lopende ronde. Elke speler telt het aantal wijngaarden dat grenst, via een aaneengesloten weg, aan de boerderij.

Indien deze waarde groter is dan de gescoorde waarde van de vorige ronde, dan noteer je je puntenaantal op het scoreblaadje.
Indien de waarde kleiner of gelijk is aan de vorige score, dan noteer je een nul voor deze ronde.
Alle gebruikte wegenkaarten worden afgelegd en de volgende boerderijkaart wordt opengedraaid om de volgende ronde te starten. Nadat er vijf van de zes boerderijen gescoord zijn, eindigt het spel en volgt de slotwaardering.
- je scoort 1 punt voor elke paarse wijngaard die aan het paarse kasteel hangt via een weg
- je scoort 1 punt voor elke groene wijngaard die aan het groene kasteel hangt via een weg
- je scoort al je punten van de vijf gespeelde ronden
- je verliest 5 strafpunten voor elke nul die je noteerde in de vijf ronden
De speler met de meeste punten in totaal is de winnaar. Bij gelijkstand wint de speler met de hoogste score in één van de categorieën.



Titel : Avenue
Auteur : Kristian Amundsen Ostby & Eilif Svensson
Uitgeverij : Aporta games
Aantal spelers : 1-10 (in principe onbeperkt aantal spelers)
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

19-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs