IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champions of Midgard (Grey Fox Games)


In Champions of Midgard ga je op zoek naar het meeste glorie. Je doet dit door monsters en trollen te verslaan, runen te verzamelen en aan bepaalde eindconditie te voldoen. De speler die erin slaagt om deze combinatie het beste voor elkaar te krijgen wint dit spel. De doos zit vol met prachtig, stevig materiaal (zowel hout als karton) en een heleboel speciale dobbelstenen die je vechters voorstellen. Concreet omvat de doos één speelbord, 5 vikingborden (elke met speciale eigenschap), 8 marktfiches, 1 rondefiche, 1 startspelerfiche, 1 klein publiek schip, 1 groot publiek schip, 4 private schepen, 8 spelersschijven, 10 runenkaarten, 8 handelaarschipkaarten, 18 reiskaarten, 36 monsterkaarten, 16 trolkaarten, 12 einddoelkaarten, 21 draugrkaarten, 20 houtblokjes, 30 voedselblokjes, 60 geldfiches, 3 schadefiches, 54 gunstfiches, 28 schandefiches en 34 dobbelstenen (in 3 soorten: zwaard, speer en bijl). Voor de opstelling van het spel verwijs ik je graag door naar de spelregels, deze zijn erg duidelijk en eenvoudig.


(foto : Henk Rolleman)

Champions of Midgard verloopt over acht ronden. Elke ronde bestaat uit 4 fasen, deze staan allen netjes op het speelbord afgebeeld, dus kan je alles vlot volgen. In z'n hart is dit spel gewoon een workerplacement, waarbij alle acties netjes op het bord staan.

Fase 1 : Voorbereiding van een ronde :
- plaats de bovenste trolkaart op z'n plaats
- plaats 2 nieuwe draugr-kaarten op hun plaats
- plaats nieuwe reiskaarten op vrijgekomen plaatsen
- plaats nieuwe monsterkaarten op vrijgekomen plaatsen
- plaats een nieuwe handelaarschipkaart op z'n plaats (op de andere kaarten)
- voeg voedsel en dobbelstenen toe aan de actieplaatsen met blauwe banner (plaatsen waar elke ronde grondstoffen/dobbelstenen worden toegevoegd)

Fase 2 : Worker-placement :
Vertrekkende vanaf de startspeler plaatst elke speler om beurten één van z'n arbeiders. De plaatsen met een bruine en blauwe banner worden onmiddellijk uitgevoerd, die met een rode banner worden in fase 3 uitgevoerd. Op de "hunting grounds" mogen arbeiders van meerdere spelers staan, de andere plaatsen zijn voorbehouden voor de speler die er als eerste naartoe gaat.
De verschillende actieplaatsen geven telkens duidelijk aan wat er te rapen valt. Zo ga je voedsel kunnen nemen, de verschillende dobbelstenen, naar de markt om tegen betaling voedsel en hout te vergaren. Je kan runenkaarten verwerven of een nieuwe einddoelkaart op handen krijgen. Je kan een eigen schip gaan bouwen of met een neutraal schip op tocht gaan om een monster te verslaan. Je kan een reiskaart gaan bekijken en naar de markt gaan om je hout, voedsel en geld te gaan omruilen. Je kan de trol gaan bekampen of de startspelerfiche claimen. Bovendien kan je ook nog een extra arbeider gaan vrijkopen of gaan jagen om voedsel te bekomen. Tenslotte kan je ook gunstfiches verwerven tegen betaling.

Fase 3 : Vechters toewijzen aan de gevechten :
Spelers die een arbeider op een actieplaats met rode banner hebben geplaatst moeten nu hun vechters (dobbelstenen) gaan toewijzen aan de gevechten. Elk monster/trol/draugr tonen hun verdedigingswaarde en kracht, alsook de beloning om hen te verslaan en af en toe het symbool dat bepaalde vechters (zwaard/speer/bijl) niet gebruikt mogen worden. Hou hier zeker rekening mee of je verliest dit type vechters voor het gevecht begint. Als je monsters gaat bevechten moet je met je boot varen en dien je ook het nodige voedsel toe te voegen en zien dat je niet over de capaciteit van je boot gaat (zie onder). Nadat alle spelers hun vechters hebben toegewezen worden de gevechten afgehandeld.
- gooi je vechters bij een tegenstander en leg schadefiches op het monster gelijk aan het aantal gegooide hits
- je mag optioneel gunstfiches afgeven om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien
- verwijder één eigen vechter voor de sterkte van het monster (voor elk gegooid schild negeer je 1 sterkte)
- indien je de verdediging van het monster versloeg, mag je de beloning nemen van het monster en de kaart voor je leggen
- indien je zelf geen vechters meer over hebt, is het gevecht verloren en krijg je niets
- indien het monster nog niet verslagen is en je nog vechters hebt, start een nieuwe gevechtsronde
- vooraleer je een monster kan bekampen zoals hierboven geschreven doorloop je 2 extra stapjes, je draait eerst de bijhorende reiskaart open en doet wat de kaart voorschrijft (vaak afgeven voedsel of dobbelstenen). Daarna moet je voedsel betalen voor je vechters op het schip zoals aangegeven bij de plaats waar je schip ligt. Indien je hierin slaagt en nog vechters overhebt, mag je het monster bekampen.

Fase 4 : Opschonen :
- neem je arbeiders en eventueel schepen terug in je voorraad en plaats publieke schepen op hun plaats
- indien de trol niet verslagen is, krijgt elke speler een schandefiche
- leg overgebleven draugr-kaarten af
- leg opengelegde reiskaarten af
- leg 1 munt op elk onverslagen monster (zodat ze meer waard worden voor de volgende ronde)
- indien dit de 8ste ronde was, ga je over tot de slottelling, anders start je met de volgende ronde en schuif je de rondefiche één vak verder

Eindtelling :
- Scoor punten voor vervulde einddoelkaarten (als je de beste bent in het beschreven onderdeel scoor je de links afgebeelde punten, bij gelijkstand voor de 1ste plaats scoor je de rechts afgebeelde punten. Je kan enkel scoren met eigen kaarten)
- Voor elke set van vijanden (in de 3 kleuren rood, geel en blauw) scoor je 5 punten, trollen tellen hier niet voor
- Scoor de punten die afgebeeld staan op je runenkaart (gebruikt of ongebruikt maakt niet uit)
- Scoor de punten die aangegeven staan op je aanschafte schepen
- Elke resterende gunstfiche levert je nog 2 punten op
- Voor elke resterende 3 munten scoor je nog 1 punt
- Trek punten af voor het aantal schandefiche die je voor je hebt liggen (-1,-3,-6,-10,-15,-21 voor 1,2,3,4,5,6+ fiches)

Titel : Champions of Midgard
Auteur : Ole Steiness
Uitgeverij : Grey Fox Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 10+

20-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Viceroy



Viceroy (Mayday games) :


+ nog zo'n titel die lang stof heeft vergaard, een KS dan nog wel ... eindelijk gespeeld
+ opportuniteiten zien is de boodschap, combo's zoeken tussen je karakterkaarten en wetkaarten
+ de piramide opbouwen oogt erg mooi
+ er is een reden waarom Mayday games deze Russische titel naar zich toe heeft gehaald, elk spel is totaal anders en het zal je héél wat tijd vergen om alle mogelijke combinaties eens in je piramide te hebben gehad
+ het artwork is schitterend, zonder meer
+ de iconografie is prima gedaan, het overzichtje in de zichtschermen evenzeer

- de kaartjes zijn (ondanks gesleeved) dun, erg dun
- dit spel is tijdens je eerste sessie zeker niet makkelijk en kan wel tot wat AP leiden
- het bieden kan wel frustrerend zijn als je beiden voor dezelfde kaart wil gaan, edelstenen zijn al schaars en als je die dan ook nog op zo'n domme manier verliest, doet het extra pijn
- het scoreverloop is tijdens een eerste sessie niet echt onmiddellijk duidelijk, je moet het allemaal eerst een keertje doorlopen
- de spelregels zijn relatief slecht geschreven, ze zijn niet zo eenvoudig, een overzichtje van de stappen had erg handig geweest, dit had makkelijk op je zichtscherm gekund
- het is erg raar dat essentiële regels op het zichtscherm van elke speler staan, maar NIET in de spelregels (raar)
- het heeft te lang geduurd vooraleer dit spel hier op tafel kwam

Conclusie : Viceroy is een prima spel. Het heeft alles om een topper te zijn, maar de productie laat een beetje te wensen over. Indien dit spel door andere uitgeverijen opgepikt zou geweest zijn, zou de hype nog groter geweest zijn volgens mij. Het is zeker geen makkelijk spel en het vergt héél wat kunde en doorzicht om alle combinaties zo optimaal mogelijk te maken. Het spel zal telkens weer anders zijn en dat is een erg groot voordeel. Ik ben alleszins erg blij met mijn exemplaar en hoop deze titel nu toch frequenter op de tafel te krijgen.

19-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Royals



Royals (Abacusspiele) :


+ het is bijzonder jammer dat deze titel bijna 2 jaar ongespeeld in onze kast stond
+ het spel is redelijk retro, old-school als je wenst, maar dat hoeft zeker niet altijd slecht te zijn
+ de strijd is spannend, ook al heb je het gevoel dat bepaalde spelers beter onderweg zijn dan anderen, aan het eind komt het verdraaid dicht bij elkaar
+ een familiespel pur sang, éénvoudige spelregels, snelle beurten, spanning opbouwend naar de tellingen toe
+ de puzzelstukken waaruit de nobelen bestaan zijn een leuk gimmick (maar ook niet meer dan dat)
+ het feit dat deze titel naar Amerika verhuist om een plaatsje te krijgen bij de "Dice tower essentials" wil toch al wel wat zeggen
+ een overzichtje van de spelregels op de achterkant van de regels is handig als je een tijdje niet meer gespeeld hebt en als hulp gedurende je eerste rondes
+ qua verhouding speelduur en speelgenot zit dit spel er spot-on!

- het artwork en het thema zijn ook wel stoffig en gaan misschien niet uitnodigen tot spelen, vandaar dat het ook zo lang in de kast is blijven staan
- uiteraard blijf je een beetje afhankelijk van de kaartjes die je trekt, dus als je geen geluksfactor kan verdragen, is dit misschien frustrerend

Conclusie : Royals is een erg degelijk familiespel dat netjes in het rijtje naast Ticket to Ride kan plaatsnemen. Dit is inderdaad zo'n spel dat in elke collectie thuis zou kunnen (moeten) horen. Probleem is dat het thema nogal stoffig is en dat het materiaal niet onmiddellijk uitnodigt tot spelen. Waar "Ticket to ride" met z'n schattige materiaal wel aanspreekt (bewijze zijn de vele uitbreidingen), gaat dit spel alles zowat geruisloos voorbij. Gelukkig heeft men het spel in Amerika opgepikt. Ze hebben het artwork van de doos wel wat veranderd, maar voor de rest heeft men alles ongemoeid gelaten (een gemiste kans). Plak op dit spel een ander thema, gooi er een hoop coole mini's in (CMoN, ik spreek jullie aan) en dit spel levert ongetwijfeld miljoenen dollars op op Kickstarter.

18-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Scythe
Scythe (Stonemaier games) :

+ waar te beginnen met de positieve punten
+ het materiaal is fantastisch, de grondstoffen flawless
+ de KS extra's kan je gewoon extra aanschaffen, dus als je de KS hebt gemist, geen erg (hoewel je ietsje meer zal moeten betalen)
+ het grote speelbord is absoluut een meerwaarde (je hebt wel een grote tafel nodig, maar het zicht is schitterend)
+ de eigenschappen van de facties zijn allen tof, maar niet overheersend, het is niet zo dat je een totaal asymmetrisch spel aan het spelen bent, wat ik een voordeel vind
+ dit is een erg goeie euro (niveau Puerto Rico, Terra Mystica, ...) in een erg mooi jasje
+ zonder al te veel ongelukken gaat deze titel zonder problemen de top 10 op BGG binnenduiken (voor wat het waard is)
+ de service en communicatie van Stonemaier games zijn superb
+ het feit dat je telkens een ander bordje hebt waar de acties anders geordend staan, gaan je niet toelaten om stereotiep te spelen
+ de regels zijn erg duidelijk (aanvankelijk zijn er wel enkele kleine regels te onthouden), na één speelsessie zit dit spel zonder twijfel in je vingers
+ je wil dit spel spelen, herspelen en nog eens herspelen
+ zelfs met 5 spelers ben je binnen de twee uren binnen
+ niet de speler die zes sterren plaatst is de winnaar, maar diegene met het meeste geld, je moet dit wel wat in het oog houden
+ het artwork is zo bloedmooi, je gaat een tijdje zitten staren naar je kaarten
+ slechts enkele kaarten worden telkens in een spel gebruikt, dus je gaat altijd nieuwe zaken ontdekken
+ AP wordt bestraft in dit spel!!! (de regels voorzien dit, schitterend als je het mij vraagt)
+ ... (je hebt geen zin meer om nog meer te lezen, dus stop ik hier misschien best)

- de miniaturen zijn mooi, maar pas geschilderd komen ze volledig tot hun recht, de details zijn niet zo duidelijk als de mini's van CMON
- de retailversie van het spel omvat al het speciale materiaal niet, je kan ze wel aankopen (dus geen KS exclusives)
- spelers met AP blijven beter weg van de tafel, dit spel leent zich daar niet toe, je moet SPELEN

Conclusie : Deze imprESSEN laat er geen twijfel over bestaan dat ik Scythe een fantastisch spel vind. Dit spel heeft alles wat een modern bordspel nodig heeft : prachtig materiaal, vlotte gameplay, eurostijl met ameritrash-elementen (maar erg beperkt). De acties die aan elkaar gekoppeld worden, de speciale eigenschappen die je vrijspeelt met je mechs, de eigenschap van je factie, de keuzes die je kan maken, ... alles, alles, maar werkelijk alles straalt kwaliteit uit. Deze titel wordt door mij getrakteerd op een 10 op BGG (en dat geef ik niet al te vaak). Uiteraard is geen enkel spel perfect en de toekomst zal moeten uitwijzen of Scythe de tand des tijds zal doorstaan, maar het spel heeft de lat in ieder geval erg hoog gelegd voor de volgende.

17-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fuse
Fuse (Renegade games) :

+ coöp met dobbelstenen met een speelduur van 10 minuten = top
+ het is spannend, het gaat vooruit en je bent constant gefocust
+ ondanks het feit dat we het trainingsspel onmiddellijk winnend afsloten is dit spel niet eenvoudig te winnen
+ het thema is tof en het spel straalt die sfeer ook uit
+ véél spel voor relatief weinig materiaal (dobbelstenen, setjes kaarten en een stoffen zakje)

- niet makkelijk te vinden bij ons ten lande
- als je het al vindt, dan ga je diep in je buidel moeten tasten (al gauw 30 euro wat wel kan tellen voor een klein tussendoortje)

Conclusie : Fuse was een zeer aangename ervaring en ik zou het zo terug willen spelen. Jammerlijk genoeg zit het niet in onze collectie, één van onze bezoekers had het meegebracht. Ik vond het spel spannend (het gevoel dat je kreeg bij de eerste keer "Escape van Queen games"), het artwork meer dan behoorlijk en het totale gevoel méér dan oké. Ik denk dat het spel echter niet al te snel in onze collectie zal komen wegens te prijzig bij de spellenwinkels wegens de hoge invoerkosten uit de States. Indien we echter een exemplaartje op de kop kunnen tikken tegen een redelijk prijs zullen we het niet nalaten om het spel aan te schaffen en nodig ik u graag uit om een bommetje te ontmantelen.

16-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Clonk!
Clonk! (Huch & friends) :

+ gisteren was ik nog eerder ontgoocheld in Skibe, maar vandaag kan ik je Clonk! met de glimlach presenteren
+ het artwork is erg mooi, de spelersborden tof en kleurrijk. Neen, niets mis met dit kaartspel
+ het concept is tof gevonden, de interactie die erin zit zorgt dat iedereen actief blijft meedenken
+ het verzamelen van de juiste schat en kleur maken het spel extra tof, je gaat je op die kaarten richten (maar hoeft dit niet te doen, zeker niet als ze ogen opleveren en geen munten)

- met twee is het een beetje erop en eronder wat het verzamelen van ogen betreft, dit probleem ga je minder hebben met 3 of 4 spelers

Conclusie : ik kan bijzonder weinig negatieve zaken vertellen over dit spel. Het is leuk, speelt enorm vlot en heeft iets unieks. Het puzzelachtig gegeven waarbij je je volgende beurt al een beetje kan gaan uitdokteren en vooral handkaarten in de juiste kleur en schat verzamelt, maken het tof. Ik ben persoonlijk geen speler die kaarten gaat tellen, muntstukken en oogsymbolen onthoudt van mezelf en de tegenspelers, maar als je iemand bent die dit leuk vindt, dan ga je je hart hier ophalen. Het afleggen van een kaart in een mijnschacht op het einde van je beurt zorgt voor wat extra tactiek. Het feit dat je ook kaarten bij je tegenstrevers mag gaan spelen brengt dan weer een pestfactor met zich mee. Dit kaartspel benadert voor mij persoonlijk zowat de perfectie van wat een kaartspel eigenlijk zou moeten zijn. Ik ben zéér blij en opgetogen over dit spelletje en leg het de komende tijd graag nog op tafel. Of het na verloop van tijd zo goed blijft, dat laat ik je dan wel weten.

15-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
14-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Skibe
Skibe (Huch & friends) :

+ als je houdt van korte, chaotische spellen (die je niet echt in de hand hebt), dan moet je dit spel eens proberen
+ de tekeningen zijn mooi (maar nu ook niet superspeciaal)
+ de eigenschappen van de opperhoofdkaarten dienen zich als leuk aan, maar uiteindelijk is het toch een beetje op geluk een kaart ergens leggen en hopen dat ze waardevol zal zijn voor jou (en niet voor een andere speler)

- het doosje lijkt op het eerste zicht een kinderspelletje te herbergen, maar dat is het niet
- er is veel randomness mee gemoeid, je krijgt geen vat op het geheel
- het materiaal is oké, maar nodigt nu niet onmiddellijk uit tot spelen

Conclusie : Skibe is zeker geen slecht kaartspelletje. Het is een middelmaatje in z'n categorie. Het spel is wel echt niet in de hand te krijgen. Door de opperhoofdkaarten verandert er nog zo veel bij een telling, dat je eigenlijk niet echt een superscore kan halen. Op zich is dit natuurlijk weer wel goed, want je gaat een spannende strijd krijgen tot het eind. Jammerlijk genoeg gaat de winnende speler totaal niet weten waar hij uiteindelijk de overwinning heeft gepakt. Gelukkig is dit wel een spelletje dat vlot speelt en erg snel afgelopen is, zodat het zeker in sommige middens wel op tafel zou kunnen verschijnen. Hou je dus van niet al te veel denkwerk, vind je wat chaos wel leuk in een kaartspel en ken je de maaltafels van 2,3 en 4, dan ga je dit spel misschien wel leuk vinden.

14-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
13-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gigi gnomo
Gigi gnomo (Huch & friends) :

+ het artwork is fraai
+ het draaien van de draaischijf krijg je totaal niet onder controle
+ het memoriseren van de kaarten is nog niet zo evident omdat alles constant verandert
+ de toverkaarten zorgen voor hilariteit en kinderen houden zich echt wel aan de opgelegde straffen

- de toverkaarten zorgen soms voor schaamteloze gedragingen en mensen die te serieus zijn zullen dit niet leuk vinden
- je moet wel het nodige geluk hebben met dobbelen, memoriseren van de kaarten om als eerste uit te spelen

Conclusie : Gigi gnomo is een spel dat eigenlijk niet in de 3 magier-reeks zou misstaan. Zowel qua thema, als spelverloop leunt het hier erg dicht bij aan. En je weet ondertussen dat dit kwaliteit is. Mijn kinderen vonden het spel erg fijn, vooral de toverkaarten en "straffen", wat ik niet had verwacht. Ze houden het echt wel in de gaten dat je je handen op tafel moet houden, moet kwaken als een kikker, je oorlel moet vasthouden, ... Hierdoor wordt het memoriegedeelte nog wel moeilijker, want je wordt effectief afgeleid. Focus is enorm belangrijk in het spel en als je dit kan trainen (al op jonge leeftijd), dan vind ik dat een enorm grote surplus.

13-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Top that!
Top that! (Blue orange) :

+ deze titel zit in hetzelfde formaat van doos als Dr. Eureka en past perfect in de reeks
+ het thema en het materiaal spreken aan tot spelen
+ je kan dit spel op diverse niveaus gaan spelen met de kinderen
+ ook met volwassenen zal dit (voor korte tijd alleszins) uitdagend zijn
+ de spelregels zijn eenvoudig en duidelijk

- we kennen dit soort spel al in de vorm van enkele Smartgames die op de markt zijn, enig verschil is dat je nu met meerdere spelers aan de slag gaat en er tijdsdruk bij komt omdat je elkaar wil verslaan
- persoonlijk vind ik de oranje cilinder en het rode potje te hard op elkaar gelijken, zeker voor kleinere kinderen is dit onderscheid niet altijd duidelijk

Conclusie : Top that! is een fraai denk-puzzelspel waar je toch wel wat plezier gaan beleven. Net zoals Dr. Eureka is het vooral een gimmick en ga je mensen voor korte tijd erg geboeid kunnen laten meekijken of spelen tijdens braderijen, beurzen en andere festiviteiten. Ook in de klas lijkt deze titel bijzonder geschikt : weinig en duidelijke spelregels, korte speelduur en erg stevig en mooi materiaal. Top that ... top that!

12-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vroom vroom
Vroom vroom (Blue orange) :

+ het materiaal is prachtig, stevig karton en toffe slakjes
+ voor deze leeftijd is er niet al te veel materiaal (met uitzondering van HABA en Selecta) dus kunnen we het enkel toejuichen
+ het gebruik van de dobbelstenen is hier prima, meer kans als je achterligt (maar niet noodzakelijk een inhaalbeweging bij een slechte worp)
+ de racen zijn spannend, erg spannend, wat het natuurlijk leuk maakt
+ er is een variantje voorzien, alles op maat van de jongere kinderen = prima

- het is een spel voor kinderen van 4 jaar, meespelen is erg leuk, maar als je enkel met volwassenen aan de slag gaat, zal deze in de kast blijven
- bij alle foto's en video's die ik zie verschijnen, is er een podium voorzien om de slakken op te zetten na de aankomst, maar dit podium is niet in de speeldoos te vinden

Conclusie : Vroom vroom is zonder meer een leuk racespel om met kinderen te spelen. Formula D voor de kids dus eigenlijk. Het materiaal is kleurrijk en erg fijn om mee te spelen. Het is wel even wennen hoe je de slakjes met één vinger kan verder duwen en tegelijk ook het slakkenhuisje ronddraait. Mijn zoontje van 4,5 was er direct mee weg, die van 3 jaar had er nog wat moeite mee. De kinderen worden vooral erg aangetrokken tot dit spel en de speelduur en spanning zorgen voor een fijn speelgevoel, dus we kunnen enkel een positief duimpje geven voor Vroom vroom!

11-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fast flip
Fast flip (Blue orange) :

+ een leuke variant op Halli Galli, Jungle speed en dobble
+ vooral het feit dat je ééns op zoek moet gaan naar het soort fruit en dan weer moet gaan tellen maakt het afwisselender dan z'n voorgangers
+ het formaat van doosje is wel origineel

- het formaat van doosje stond nog niet in je kast en zal dus weer netjes ingepast moeten worden
- het formaat van het doosje brengt ook een rare vorm van kaarten met zich mee, lekker schudden is er hier niet bij
- het is leuk, maar we kennen het ondertussen al wel, het is daarenboven al snel repetitief

Conclusie : Fast flip is zeker een leuk spel in z'n genre. Maar jammerlijk genoeg hebben we het nu wel stilaan gezien met al die snelheid-oog-hand-coördinatie spellen. Heb je zo nog geen spel in je collectie, dan zou ik het een keertje proberen. Heb je er al enkele staan, dan kan je deze misschien even passeren. Een goede waardemeter zijn mijn kinderen. Ze konden wel even hun aandacht bij dit spel houden, maar al gauw verdween de interesse en werd er overgeschakeld op ander materiaal.

10-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AYA (Act in games)


Domino-day, altijd een vermakelijk programma vind ik persoonlijk. Vroeger speelde ik ook nog regelmatige met Domino-steentjes, maar mijn beperkte geduld en niet-al-te-vaste-hand zorgden dat ik het niet meer uit de kast haalde de afgelopen jaren. Nu combineren ze het traditioneel domino-steentjes-zetten met een bordspel dus wil ik het er gerust nog eens op wagen.

In het doosje van AYA vinden we véél en prachtig materiaal. Zo zijn er 16 ronde landschapstegels, 25 dierenfoto's, 15 landschapsfoto's, 10 herlanceerfiches, 156 dominostenen waarop een lopende rivier in verschillende landschappen is afgebeeld en 1 zandloper van 10 min.
De spelers leggen de starttegel ergens op het speelveld waar iedereen er goed bij kan. De dierenfoto's en landschapsfoto's worden gedekt per soort geschud en beurtelings op elkaar gestapeld om een voorraad te vormen. De herlanceerfiches worden nog terzijde gelegd. De zandloper wordt ergens geplaatst waar iedereen hem goed ziet. Tenslotte krijgt elke speler een aantal dominostenen afhankelijk van het aantal spelers (78/52/39/31 voor 2/3/4/5 spelers) en legt deze gedekt in stapels voor zich neer. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Het spel verloopt in 3 fasen :
1) installatiefase : in 2 ronden van 10 minuten gaan de spelers gezamenlijk het parcours uitbouwen.
2) cascadefase : gedurende enkele seconden zullen alle (hopelijk) dominostenen tegen de vlakte gaan.
3) aftelfase : bereken hoeveel punten je gezamenlijk gescoord hebt en tracht je record te verbeteren.

Tijdens de installatiefase krijgen de spelers 2 x 10 minuten om het parcours op te bouwen. Als een speler aan de beurt is, neemt hij één van z'n dominostenen, ofwel uit z'n voorraad ofwel uit z'n reserve (zie later). Communiceren over de tegels is uiteraard toegelaten. Daarna plaatst hij de steen ofwel op het parcours (eender waar in het speelveld), op een landschapstegel of voegt hij de tegel toe aan z'n reserve (om later te gebruiken). Als je de steen hebt geplaatst, mag je onmiddellijk de volgende al nemen om de volgende ronde voor te bereiden. Je mag slechts met één steen tegelijk spelen. Je mag geen steen terug in de voorraad plaatsen om een andere te nemen. Vallen er stenen in het speelveld mag iedereen helpen om ze terug recht te zetten. De rivier zichtbaar op de stenen moeten in dezelfde richting geplaatst worden, zodat als ze omvallen ze een doorlopende rivier tonen.
- Plaats je een steen met een fotoapparaat, dan mag je OFWEL een landschapstegel met foto van hetzelfde type als de steen nemen OFWEL een dierenfoto nemen van hetzelfde type als de steen OFWEL hem als klassieke steen gebruiken.
- Een landschapstegel wordt in het speelveld geplaatst in een oriëntatie naar keuze, nadien kan hij niet verplaatst worden. De steen met het fotoapparaat wordt net buiten de tegel geplaatst.
- Een dierenfoto plaats je op de steen met het fotoapparaat en de vorige steen. Er mag normaal slechts één dierenfoto op een keten liggen.
- Er zijn sommige dominostenen die als joker fungeren. Je mag hem gebruiken om je rivier te vertakken of als een klassieke steen. Deze steen kan een keten splitsen, zodat er 2 dierenfoto's op kunnen komen te liggen.
- De installatiefase komt ten einde als de zandloper 2 maal is doorgelopen (eventueel kan je een pauze houden tussen beide om je tactiek te bespreken) of als een speler geen stenen meer in z'n voorraad heeft.

In de cascadefase gaan we de stenen laten vallen. Valt de stroom stil, dan gebruik je een herlanceerfiche om de volgende steen om te duwen. Niet gebruikte fiches leveren punten op bij de telling.

In de aftelfase ga je punten scoren voor hoe de situatie in het speelveld eruit ziet na de cascade. Een dierenfoto wordt gewaardeerd als : hij de keten raakt, hij verbonden is met een landschapstegel van hetzelfde type, hij de landschapstegel niet raakt, er slechts één dierenfoto op de keten ligt. Een dierenfoto levert 1 punt op. Een landschapsfoto wordt geteld als alle stenen die hem raken van hetzelfde type zijn, alle in- en uitgangen van de landschapstegel stenen van het overeenkomstige type bevatten. Een landschapsfoto levert je 1 punt op. Elk drieluik van landschapsfoto's levert je 1 bonuspunt op. Tenslotte krijg 1 punt voor elke niet-gebruikte herlanceerfiche. De spelregels geven een overzicht van hoe groot je succes bij een bepaald aantal behaalde punten is.

Titel : AYA
Auteurs : Olivier Grégoire & Thibaut Quintens
Uitgeverij : Act in games (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min. (en een aantal seconden!)
Leeftijd : 8+

09-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clonk! (Huch & friends)


In Clonk! verzamelen de spelers de nodige edelstenen en schatten uit de donkere diepten van de aarde.
De spelers gaan op zoek naar hun favoriete schat en edelsteen, maar moeten vooral de juiste combinaties trachten te verzamelen ... en vooral niet te veel lawaai maken, want dan zouden er wel eens duistere monsters wakker gemaakt kunnen worden die een deel van jouw opbrengst wegkapen.

Het spel omvat 4 mijnkaarten, 12 opdrachtfiches, 4 opdrachtkaarten, 1 startspelerfiche, 1 kaart "het ontwaken", 8 snurkkaarten, 9 kaboemkaarten en 108 schatkaarten. Elke speler krijgt een mijnkaart en opdrachtkaart. Op de opdrachtkaart komen 2 opdrachtfiches te liggen, één kleur en één type schat. Eén van deze opdrachtfiches ligt open, één gesloten, de speler bepaalt zelf welke info hij vrijgeeft en welke niet. De snurkkaarten, kaboemkaarten en ontwakenkaart worden terzijde gelegd. Er worden vijf mijnschachten gevormd. Elke mijnschacht is een stapel schat kaarten waarvan de onderste 2 gedekt, dan één open, één gesloten, één open, één gesloten en twee open kaarten. Elke speler krijgt ook alvast 4 schatkaarten op handen. De resterende schatkaarten worden in gelijkmatige stapels verdeeld gelijk aan het aantal spelers. Leg op één stapel de "ontwaken"kaart en leg alle andere stapels op deze stapel.



Als een speler aan de beurt is, doorloopt hij de volgende fasen :
1) de lorrie vullen : kaarten die op je mijnkaart zijn verzameld tijdens de vorige ronde komen op je schatkaartenstapel te liggen, de meest rechtse kaart komt bovenaan de stapel. (deze fase vervalt in je eerste beurt, je legt één van je handkaarten op je schatkaartenstapel om te starten).

2) schatten omhoog halen : je mag tot vier kaarten op je mijnkaart leggen. Deze kaarten kunnen uit de mijnschachten komen of uit je handkaarten. Belangrijk is dat elke kaart verdergaat op de eigenschappen van de vorige. Dwz de eerste kaart moet een overeenkomst hebben met de bovenste kaart uit je schatkaartenstapel, de tweede moet dan weer een eigenschap delen met de eerst gekozen kaart. De eigenschappen zijn de kleur of het type van schat. Eénmaal tijdens je beurt mag je een kaart (uit je hand of uit de mijnschacht) op de mijnkaart van een tegenspeler leggen (indien hij ruimte heeft en aan de eigenschappen zoals hierboven beschreven voldaan wordt). Je mag tijdens deze fase ook een kaboemkaart spelen indien je die hebt, hiermee kan je de bovenste kaart uit de mijnschacht afleggen, de kaboemkaart komt terug op z'n trekstapel. Indien je een kaart uit een mijnschacht neemt en er hierdoor een gedekte kaart bovenaan komt te liggen, wordt deze onmiddellijk open gelegd. Indien een mijnschacht volledig leeg is, leg je 1 gedekte met daarop 2 open kaarten in de plaats.

3) rommel opruimen : aan het einde van je beurt ga je na hoeveel lege velden je nog op je mijnkaart hebt. Voor elke lege plaats krijg je een "straf/beloning".
- 1ste veld : neem een snurkkaart en leg ze onder je schatkaartenstapel (deze kaart heeft 3 oogsymbolen, zie later)
- 2de veld : neem een kaboemkaart en leg ze naast je speelbord
- 3de & 4de veld : neem een schatkaart van de trekstapel op handen
Tenslotte neem je sowieso nog een extra handkaart en moet je één van je handkaarten open op één van de vijf mijnschachten aanleggen. Aan het einde van je beurt mag je max. 5 handkaarten houden. Het teveel leg je af op de aflegstapel.

Vanaf het moment dat de "ontwaken"kaart tevoorschijn komt uit de trekstapel wordt de lopende ronde nog afgerond en worden de handkaarten afgelegd. Deze leveren niets meer op. De spelers nemen alle kaarten van hun mijnkaart, hun schatkaartenstapel en kaboemkaarten. Ze tellen alle muntsymbolen op de kaarten op. De speler met de meeste oogsymbolen verliest punten gelijk aan de helft van het aantal van deze oogsymbolen.
De opdrachtfiches worden opengedraaid en van elke soort wordt er gekeken hoeveel de speler er verzameld heeft. De spelers scoren de punten volgens de afgebeelde tabel (in spelregels) en tellen hun punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Clonk!
Auteur : Michael Xuereb
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

08-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skibe (Huch & friends)


In Skibe trachten de spelers Groenland te koloniseren. Ze zijn rivaliserende Noorse opperhoofden die hun plaatsje trachten te verwerven in het nieuwe gebied door vikingen van hun stam op de juiste boten te plaatsen. Maar pas op, voor de schepen vertrekken worden ze door de opperhoofden geïnspecteerd en duchtig door elkaar geschud.

In het doosje vinden we 3 boegkaarten, 40 vikingkaarten, 25 opperhoofdkaarten (in de vijf kleuren), 10 achterschipkaarten (in de vijf kleuren), 6 proviandstenen (hexagonaal) en 4 uitrustingstenen (kubus). Elke speler kiest een kleur en neemt de overeenkomstige kaarten (5 opperhoofden en 2 achterschipkaarten). Bij minder de 5 spelers worden de vikingkaarten van de niet-gebruikte kleuren uit het spel genomen (kaarten met twee kleuren, waarvan één niet meedoet, blijven wel in het spel). De drie boegkaarten worden onder elkaar gelegd, er wordt op elke boegkaart 1 proviandsteen geplaatst. De overige proviandstenen en uitrustingstenen vormen een voorraad. De vikingkaarten worden geschud en er worden er twee open achter elke boegkaart gelegd. Tenslotte worden er drie vikingkaarten opengelegd naast de trekstapel als vitrine. De jongste speler begint het spel.

Als je aan de beurt bent, heb je 2 mogelijkheden :
1) een schip verder uitbouwen en een schip van lading voorzien OF
2) een achterschipkaart aanleggen en de puntentelling beginnen

1) Een schip verder uitbouwen :
- Kies één van de drie openliggende vikingkaarten of de bovenste van de trekstapel en leg deze achteraan aan een boot aan. Let erop dat er maximaal 5/6/7 vikingkaarten per boot mogen liggen bij 3/4/5 spelers.
- Nadien moet je een willekeurig schip van lading voorzien. Je neemt een proviandsteen of uitrustingsteen (aangegeven op de vikingkaart die je hebt aangelegd). Je neemt de stenen telkens uit de voorraad indien beschikbaar. Indien er geen in de voorraad zijn, neem je ze van een andere boot. De laatste proviandsteen mag je echter nooit van een boot halen. De uitrustingsteen mag je nooit plaatsen op een vikingkaart met de kleur van de kaart je net plaatste.
- Optioneel mag je één van je opperhoofdkaarten uitspelen. Je plaatst deze voor de boten (links van eerder gelegde opperhoofdkaarten). Let erop dat elk symbool maar één keer aanwezig mag zijn per boot. Je mag zelf meerdere opperhoofden bij één boot hebben.
- Tenslotte vul je de vitrine terug aan tot drie kaarten indien je daar één kaart van genomen hebt


2) Een achterschipkaart plaatsen en een puntentelling beginnen :
Als een schip het max. aantal vikingkaarten heeft, kan je het niet meer langer maken en kan je het afsluiten met een achterschipkaart. Dit kan echter ook vroeger, maar het schip moet uit minstens 3 vikingkaarten bestaan. Nadat je je achterschipkaart legde, voer je volgende fasen uit :
- opperhoofdkaarten uitvoeren : van rechts naar links, dus eerst de vroegergeplaatste kaarten (zie ook onder : opperhoofden)
- punten verdelen : noteer de punten van de spelers volgens de volgende rekensleutel (eigen schilden in de boot + uitrustingstenen op eigen schilden) x aantal proviandstenen
- leg alle uitrustingstenen van dit schip terug in de voorraad, leg alle kaarten af (behalve de boegkaart), leg alle proviadstenen (behalve 1) terug in de voorraad, leg 2 vikingkaarten van de trekstapel achter de boegkaart (zoals begin spel)

Als de trekstapel op is en de laatste kaart uit de vitrine is aangelegd, worden alle schepen nog gewaardeerd. Alle opperhoofdacties worden uitgevoerd van boven naar beneden en nadien de schepen gewaardeerd. De punten van alle tellingen worden opgeteld en de speler met de meeste punten wint het spel.

Opperhoofden : (de eerste vier acties moeten niet noodzakelijk worden uitgespeeld op het schip waarvoor ze liggen)
- verplaats 1 uitrustingsteen (vikingkaart naar andere vikingkaart; van voorraad naar vikingkaart of omgekeerd)
- verplaats 1 proviandsteen (boegkaart naar boegkaart; van voorraad naar boegkaart en omgekeerd (niet de laatste steen))
- 1 willekeurige vikingkaart uit het spel verwijderen. Uitrustingstenen beschermen een kaart.
- 2 willekeurige vikingkaarten van plaats wisselen. Je mag ook met een kaart uit de vitrine ruilen.
- bescherming tegen bovenstaande 2 acties als deze kaart rechts van deze kaarten ligt (dus eerder geplaatst is)

Titel : Skibe
Auteur : Arve D. Fühler
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

07-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gigi Gnomo (Huch & friends)


Ga op pad en zoek de vijf verschillende schatten die het bos herbergt. De speler die als eerste de vijf verschillende schatten weet te verzamelen, wint het spel. Maar pas op voor Gigi, de kleine gnoom-tovenaar. Hij zal z'n spreuken over jou uitspreken en je het leven een stukje moeilijker proberen te maken. In de speeldoos, die ook dienst doet als speelbord, vinden we 1 draaischijf, een toplaag met bos, 10 bomen, 20 schatfiches, 4 spelersbordjes om je schatten te verzamelen, 4 spelerspionnen en 3 dobbelstenen.

Qua voorbereiding worden de bomen willekeurig in de openingen rondom het speelbord geplaatst (al dan niet onder het toekijkend oog van de spelers, die dan onmiddellijk kunnen memoriseren). Daarnaast krijgt elke speler een spelersbord en een pion die hij op één vrije plaats in het bos zet. De schatfiches worden terzijde gelegd en de dobbelstenen worden aan de jongste speler gegeven.

Als je aan de beurt bent, gooi je met de dobbelstenen en voer je uit wat erop staat. Je doorloopt de volgende stappen :
1) voetstappen : zet je pion een aantal stappen vooruit op het bosspoor volgens het aantal gegooide voetstappen. Je mag ook minder verplaatsen. Velden waarop tegenstanders staan of gaten worden niet meegeteld in je stappen en gewoon overgeslagen.
2) Nadat je op een plaats eindigt, bekijk je de afgebeelde schat van die plaats en zoek je deze door één van de bomen uit het speelbord te trekken. Komt deze overeen met de afbeelding, win je een schatfiche die je op je bord legt en plaatst de boom op een andere plaats in het speelbord. Had je al zo'n schatfiche, dan mag je een toverkaart afleggen (indien je er één hebt). Trek je de verkeerde boom, dan gebeurt er niets en zet je de boom terug op dezelfde plaats terug.
3) Tenslotte kijk je of je draaikolken had gegooid op je dobbelstenen. Per draaikolk draai je één stap aan de draaischijf. Doe dit in een vlotte beweging. Er gaan gaten ontstaan op andere plaatsen en het kan gebeuren dat een pion van een speler in de grond zakt. Resterende draaipunten vervallen dan. De speler z'n pion wordt terug op de eerst vorig leeg veld van het bos geplaatst en bovendien wordt deze speler betovert door Gigi en krijgt een toverkaart.
4) De toverkaarten kunnen een effect hebben die enkel uitgevoerd wordt na je eigen beurt, na elke beurt (ook van tegenspelers) of gedurende het ganse spel. Al deze effecten maken het je moeilijker om te spelen en de andere spelers houden toezicht op het feit dat je dit niet vergeet uit te voeren. Indien de speler reeds een toverkaart heeft, vervangt deze nieuwe kaart de vorige. Je kan een toverkaart ook kwijtspelen door een schatfiche af te geven.

Is een speler volledig rond het speelbord gelopen, mag hij één willekeurige schatfiche kiezen om op z'n spelersbord te leggen. Heeft hij nog steeds geen vijf schatten, moet hij een nieuw rondje starten rond het bos. Zo gauw een speler z'n vijfde schat verzamelt, wint hij het spel.



Enkele effecten van toverkaarten :
- trommel met je vingers op tafel
- loop een rondje rond tafel
- draai een keer rond je as
- klap in je handen
- geeuw uitgebreid
- aai één van je medespelers
- hou je armen over elkaar
- hou één van je oorlellen vast
- knijp je neus dicht
- ...

Titel : Gigi Gnomo
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

06-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroom Vroom (Blue orange)


Een racespel met slakken, Pixar-film Turbo zou zo maar voor de inspiratie gezorgd kunnen hebben.
In dit spel proberen de spelers hun slak als eerste over de finishlijn te stuwen. Het spel omvat erg kleurrijk
en stevig materiaal in de vorm van 14 stukken parcours (6 rechte stukken en 8 bochten), 4 houten slakken, 4 dobbelstenen en 4 slakkenkaarten.

De spelers vormen een parcours zoals afgebeeld in de spelregels of bouwen een eigen route met de parcoursstukken.
Daarna neemt elke speler een slakkenkaart en de bijbehorende slak. Hij plaatst z'n slak op de startgrid van het parcours. De jongste speler komt op de pole-position en mag als eerste spelen.

Als een speler aan de beurt is, gooit hij met de dobbelste(e)n(en) afhankelijk van z'n huidige positie. De speler die het verste op het parcours gevorderd is, speelt eerst. Deze speler gooit één dobbelsteen en mag z'n slak het gegooid aantal ogen gaan bewegen. De tweede speler (die op dat ogenblik tweede ligt) komt dan aan de beurt en gooit 2 dobbelstenen, waaruit hij er één mag kiezen. De derde speler mag met 3 dobbelstenen gooien en de vierde met 4 dobbelstenen. Het bewegen gebeurt in dit spel door met één vinger je slak voort te duwen. Elke keer het lijntje op het slakkenhuis van je slak rondgedraaid is, telt dit als een stap.

Indien je tijdens je beweging een slak van het parcours duwt, eindigt je beurt onmiddellijk en wordt de slak terug op het parcours geplaatst waar hij stond. De speler die als eerste over de finishlijn komt, is de winnaar.

De turbo-variant van het spel gebruikt de slakkenkaart. Een speler mag deze kaart éénmalig tijdens het spel gebruiken om onmiddellijk nog eens te spelen. Ze gooien het aantal dobbelstenen overéénkomstig met de huidige positie die ze bekleden.



Titel : Vroom Vroom
Auteur : Frédéric Moyersoen
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 4+

05-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top that! (Blue orange)


Speed cups was de vorige jaren ongetwijfeld een hit bij veel kinderen (en families). Op snelheid de afgebeelde opdracht op een kaart nabouwen om de kaart als overwinningspunt binnen te rijven. Erg leuk concept, maar het kan in een nog mooier jasje hebben ze bij Blue orange gedacht. In Top that! nemen we het ganse spelmechanisme van Speed cups over, voegen we nog enkele kleine zaken toe en ovegieten we het met een magische "goochelaarssausje".

In de speeldoos vinden we 4 zwarte hoeden, 4 rode bekertjes, 4 oranje cilinders, 4 groene jetons, 4 witte konijnen en 55 opdrachtkaarten.
Elke speler neemt 1 van elke plastic spelonderdeel en de kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel in het midden van de tafel klaargelegd.
Aan het begin van een ronde wordt de bovenste kaart opengedraaid. De speler gaan gelijktijdig aan de slag met hun persoonlijke materiaal om de juiste combinatie te bouwen. Hierbij nemen ze volgende regels in acht :
- de gekleurde voorwerpen moeten in hun constructie worden opgenomen
- de grijze voorwerpen moeten ergens in hun stapel (constructie) verborgen worden
- de voorwerpen die niet op de kaart staan, mogen ze niet gebruiken en dienen terzijde te worden gelegd

Als een speler erin slaagt om de constructie te bouwen, roept hij "Top that!". Zijn bouwsel wordt langs de zijkant bekeken en gecontroleerd. Is het correct, wint hij de opdrachtkaart. Bij een fout ligt deze speler uit de lopende ronde. De speler die als eerste vijf kaarten kan winnen, wint het spel.
Het spel komt ook met een extra geavanceerde regel : sommige kaarten tonen sterren rond een voorwerp. In dit voorwerp moeten één of meerdere grijze voorwerpen verborgen worden. Er wordt dus een extra bouwvoorwaarde ingesteld. Je kan er ook voor opteren om de ganse stapel opdrachtkaarten door te spelen of de eindcondities te verleggen naar eigen inzicht en zin.

Titel : Top that!
Auteur : Thierry Denoual
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

04-08-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-08-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fast flip (Blue orange)


Fast flip is een spelletje dat behoort tot de categorie van de reactiespellen à la Jungle speed, Halli galli en andere Geisterblitzen.
Het driehoekige metalen doosje valt onmiddellijk op en zorgt wederom voor een ander formaatje in onze spellenkast. Het spel omvat 54 kaarten, 5 fruitfiches en 5 cijferfiches. Dat is alles wat je nodig hebt om een potje te spelen.
De fiches zijn zelfs enkel nodig indien je één van de varianten wil spelen. Doel van het spel is zo veel mogelijk kaarten te verzamelen door als snelste het juiste antwoord te roepen (of fiche te nemen bij variant).

De kaarten worden geschud en als open trekstapel in het midden van de tafel klaargelegd. De eerste kaart wordt naast de trekstapel gelegd en dan gaan alle spelers gelijktijdig op zoek naar het juiste cijfer of fruit. Als de omgedraaide kaart een stuk fruit toont, dan ga je vliegensvlug op zoek naar het aantal stukken van dit type fruit op de andere kaart. Als de omgedraaide kaart een cijfer toont, zoek je welk type fruit dit exacte aantal keer staat afgebeeld op de bovenste kaart van de stapel. De eerste speler die het juiste antwoord geeft, wint de opgedraaide kaart en verdient hiermee een punt. Als een speler zich vergist, mag hij de volgende ronde niet meespelen. Het spel eindigt als er nog maar twee kaarten in het midden van de tafel liggen. De speler die het meeste kaarten wist te verzamelen, wint het spel.

Voor de variant ga je aan de slag met de fiches. In plaats van het correcte antwoord te roepen, neem je nu vliegensvlug de juiste fiche. Je legt deze als overwinningspunt voor je neer. Maar in de loop van het spel kan deze fiche ook bij jou afgenomen worden, zorg er dus voor dat je ook als eerste reageert om je eigen fiches te verdedigen. De speler die als eerste vijf fiches voor zich heeft liggen, wint het spel. Je kan ook opteren voor een korter spel door te spelen naar 3 of 4 fiches.




Titel : Fast flip
Auteurs : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

03-08-2016 om 13:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Jäger und späher


Jäger und späher (Kosmos) :


+ de hand van de auteur van Kashgar is hier duidelijk te voelen
+ dit spel is een pareltje dat niet vertaald is geworden (net zoals Kashgar)
+ het artwork is stijlvol en de kaarten superduidelijk
+ de acties op de kaarten zijn simpel, maar elegant
+ er zijn een basisspel, normaal spel en varianten voorzien
+ het spel loopt als een trein, zoals een 2-speler moet lopen
+ het oprapen van "nieuwe" kaarten om je hand te vormen is zo'n goed spelmechanisme

- het spel is enkel in het Duits te verkrijgen en het materiaal is niet taalonafhankelijk
- onbegrijpelijk dat andere uitgeverijen de spellen van deze auteur niet oppikken
- de spelregels zijn op zich wel oké, maar na een instructiefilmpje te hebben bekeken werd het toch allemaal duidelijker
- de grondstoffen op de kaarten zijn nogal klein, als je die afdekt met de blokjes zie je de vrije grondstoffen niet altijd even goed

Conclusie : Jäger und späher is een erg deftig 2-persoonsspel dat gerust in de rij met Targi en Patchwork mag gaan staan. Het thema dat gebruikt is, is niet het meest innovatieve, maar het spelmechanisme is dat zeker wel. Het is onbegrijpelijk dat beide titels van deze auteur aan alle Engelstalige (en andere talen) voorbij gaan. Aan alle uitgeverijen die graag iets vertalen dan ook een warme oproep om in de eerste plaats Kashgar eens te bekijken en daarna ook deze titel als ze op zoek zijn naar een 2-speler.

28-07-2016 om 07:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Signorie



Signorie (Whats your games) :


+ het spel past vlekkeloos in de reeks van WYG, de kwaliteit wordt doorgetrokken
+ het kiezen van de dobbelstenen, waarbij de waarde belangrijk is voor zowel de actie als het passen is erg fijn
+ het spel is erg spannend, bij ons was er gisteren slechts één punt verschil tussen de 1ste en 2de plaats
+ het spel loopt netjes op, je bouwt naar je doel toe en hebt telkens héél wat keuzes te maken
+ knap dat WYG in één Essen-jaargang met twee toppers op de markt komt (Nippon en deze titel)
+ het materiaal is verzorgd, sfeervol en vooral erg netjes gemaakt om het taalonafhankelijk te houden

- de eerste keer is het wel even wennen aan alle symbolen en de interactie tussen deze symbolen
(maar eens je het gewend bent, speelt het héél intuïtief en vlot)
- misschien duurt dit spelletje net één ronde te lang voor wat het is (natuurlijk gaan volgende sessies wel sneller, maar toch ...)
- dit spel is, zoals steeds bij WYG, erg euro, het zijn spelmechanismen die erg netjes in elkaar pakken, maar het is daardoor ook droog
(tenzij je er zelf natuurlijk het nodige thema in stopt en acties koppelt aan het thema)

Conclusie : het heeft z'n tijd geduurd vooraleer deze titel op tafel is verschenen (ook door een misprint), maar ik ben erg blij dat ik hem eindelijk kon spelen. Het is een erg degelijke euro-game die je snel onder de knie hebt qua spelverloop, maar niet zo maar naar je hand zal kunnen zetten. Ik vermoed dat het spel nog beter had geweest als men de speelduur iets meer had kunnen beperken (zeker met vier), ik vermoed dat met 3 spelers de verhouding speelduur-speelplezier optimaal zal zijn. Op naar een volgende sessie (met drie) zou ik zeggen.

26-07-2016 om 08:32 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs