IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Quadropolis



Quadropolis (DoW) :


+ big-box van Days of Wonder = kwaliteitsvol materiaal, een doosje vol
+ fantastische inlay die ervoor zorgt dat je onmiddellijk aan het spelen bent en dat al het materiaal netjes kan worden weggestopt
+ een waarschuwingsblaadje om de gebruikte stanskartons onder de inlay te stoppen (handig)
+ de spelregels in het Nederlands zijn mijn inziens flawless, geen foutjes gevonden
+ het spel speelt vlot, maar heeft toch voldoende diepgang
+ het spelprincipe is eenvoudig, het winnen al héél wat minder
+ er is een basis- en expertvariant voorzien zodat je met alle mogelijke speelgroepen aan de slag kan
+ het karton dat gebruikt wordt in dit spel is dik, erg dik, op deze manier is hout of plastic absoluut niet nodig
+ de overzichtjes met de eindwaardering zijn erg nuttig en prima gedaan
+ je bouwt een beetje op jezelf en bent ook vooral met jezelf bezig (zeker tijdens de eerste sessies), sommigen zullen dit ook eerder als een minpunt ervaren natuurlijk

- je moet goed weten wat de score op het einde van het spel inhoudt, de eerste speelsessie is het toch gewoon wat proberen
- je kan elkaar in zekere zin wel blokkeren, maar volgens mij enkel als dit jou ook goed uitkomt, het blijft een "positief" bouwspel (in mijn ogen niet echt een nadeel, maar spelers die een grotere pestfactor in een spel willen misschien wel)

Conclusie : Quadropolis is een erg solide euro die zonder meer thuishoort in het rijtje illustere voorgangers van de big-box-games van Days of Wonder. Het is voor ons dan ook sowieso een blinde aankoop geworden en we hebben er absoluut geen spijt van. Dit is een spel dat je met héél veel spelers op tafel kan gooien. Het is erg toegankelijk, maar heeft toch voldoende diepgang. Een nadeeltje is misschien dat er de laatste tijd wel erg veel city-builders op de markt zijn gekomen. Bij ons kwam spontaan Between 2 Cities in gedachten, zeker qua score. Het spel is nochtans anders, misschien wel iets meer spel, terwijl bij de andere titel vooral (enkel) gedraft moet worden. Quadropois is een titel die ongetwijfeld nog vaak op tafel zal komen, omdat héél wat spelers die bij ons passeren die waarschijnlijk graag zullen proberen. Ik doe graag met ze mee!

07-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Orléans Deluxe (TMG)



Orléans - Deluxe edition (TMG)


Exact één jaar en één maand geleden gooide ik hier de imprESSEN van Orléans op de blog. Toen vond ik het alvast een fantastisch spel, maar er waren enkele kleine flaws waaraan gewerkt moest worden. Nu hebben we ondertussen de deluxe editie van TMG in ons bezit en geven we nog eens graag een overzichtje van de pro's en cons.

+ we startten het spel met hoge verwachtingen en deze zijn volledig ingelost, ook in de nieuwe editie
+ het spel is erg gestroomlijnd, duidelijk en de spelregels zijn prima geschreven. Dit is zo'n steviger spel dat je toch makkelijk kan uitleggen en dat voor de meeste spelers ongetwijfeld erg duidelijk zal zijn
+ er zijn héél wat mogelijkheden, maar toch heb je wel door waar je naartoe wil. (of dit een overwinning oplevert, dat is een andere zaak)
+ dit is een titel die we absoluut in de collectie wilden en we zijn er in geslaagd
+ aanvankelijk vrees je een lange speelduur, maar met de maximum bezetting speelde wij hem in een anderhalf uur ongeveer
+ het spel is nu ook te spelen met vijf spelers
+ het houten materiaal is zoveel mooier, tactieler en nuttiger (zie onderstaande minpuntjes van vorige editie)
+ in de deluxe editie zit zowel het kartonnen als houten materiaal, dus je hebt nog de optie met het één of ander te spelen
+ er zitten twee bladeren met stickers in de deluxe versie, handig als er stickers lossen van de schijfjes. Ik raad u aan om de schijven niet dubbelzijdige te bekleven. Hou een reserve en tijdens het spel kan je de fiches omdraaien om te zien welke fiches in de huidige ronde geplaatst werden (zodat je geen oudere fiches verplaatst)
+ ook het geldprobleem (tekort bij standaardspel) is opgelost, de spelregels zijn ook aangepast hieromtrent. Aangezien resterend geld punten opleveren, mogen deze uiteraard niet uitgeput geraken.
+ Ook de functie van het badhuis is aangepast, dit gebouw werd als te sterk bestempeld en is lichtjes gewijzigd. Het spel laat je wel toe om te kiezen met welke versie je graag speelt.
 
- het overzicht dat je aanvankelijk bij het spel krijgt, is erg droog en onduidelijk te noemen, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de regels begint uit te leggen
- de spelregels in de deluxe-editie zijn geschreven voor 4 personen, als je met z'n vijven aan de slag gaat, is het even zoeken. Al bij al gebruik je dan gewoon al het materiaal en hanteer je dezelfde spelregels. Speel je met minder moet je wel materiaal in de doos laten en dit zoek je best even op op BGG (er is daar een handig overzichtje voor)
- de fiches die uit de zak worden getrokken, beginnen na verloop van tijd wat sleet te vertonen en dat is erg jammer. Houten schijfjes zou hier geen overbodige luxe zijn. Bovendien zou je deze ook makkelijker kunnen detecteren op je spelersbord. Dank je wel TMG om naar deze suggestie te luisteren, probleem volledig opgelost



Conclusie : Orléans is z'n buzz op Essen echt wel waard geweest. Het speelt enorm lekker weg, is iets voor de eurospeler en iemand die graag worker-placement doet, die wel in is voor fiche-building en die graag met blokjes schuifelt op diverse sporen. Optimaliseren, opportuniteiten zien en vooral de juiste arbeiders op het juiste moment en de juiste plaats hebben. Alles aan dit spel klopte bijna, met uitzondering van het "saaiere" materiaal. TMG, de Amerikaanse uitgeverij, bracht dit spel ondertussen op de markt met houten speelstukken en na het behalen van alle stretchgoals van de KS zijn er zelfs helemaal geen kartonnen fiches meer in het spel te vinden. Enige nadeel was dat Europese backers niet welkom waren. Via DLP games kan je wel een luxe-setje aanschaffen en zo toch al wat je spel pimpen. Aanrader! Ondertussen is er ook al een uitbreiding op de markt en deze zou ook zondermeer de moeite zijn (maar hebben wij nog niet kunnen testen)

04-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quadropolis (DoW)


Een nieuwe big-box van Days of Wonder, wij zijn geïnteresseerd. In Quadropolis kruipen de spelers in de huid van architecten en proberen hun eigen stad op te bouwen. In vier (5) speelrondes zoeken ze de meest geschikte gebouwen bij elkaar en proberen ze deze tactisch op hun spelersbord te plaatsen. Diegene die het beste combo's weet te creëren gaat met de winst lopen. Quadropolis komt in twee varianten, de basic-versie en de expert-versie. Men raadt aan om met de basic te beginnen en na enkele spellen over te schakelen op de expert-versie. De fantastische inlay maakt dit allemaal erg makkelijk, want meer dan enkele tegels toevoegen en je spelersbord en overzichtskaartje omdraaien, moet je niet doen.

In de mooie doos, volgepakt met materiaal vind je : 1 centraal speelbord (bouwwerf), 4 dubbelzijdige spelersborden (basic en expert), 142 gebouwtegels, 20 architecttegels, 1 bouwmeesterpion, 1 burgemeesterpion, 65 inwoners (blauwe meeples), 50 energie-eenheden (rode hexagonale blokjes), 1 scoreblok (vergelijkbaar met die van Five tribes), 4 overzichtskaarten en een stoffen zak.
Bij deze stel ik alvast de basisversie van het spel voor, aan het einde som ik de verschillen met de expertversie even op.
Leg de centrale bouwwerf in het midden van de tafel. De inwoners en energie-eenheden worden terzijde gelegd. Elke speler krijgt 1 spelersbord, overzichtskaart en de 4 architecten in z'n kleur. Sorteer alle gebouwen (dit kan netjes in de inlay) en stop de tegels met een 1 op de achterkant in de stoffen zak. Trek er tegels uit en leg deze gedekt op de centrale bouwwerf. Als alle gebouwen er liggen, draai je alle gebouwen om afh. aantal spelers (op de achterkant van de tegels staat vermeld of ze in een spel met 3 of 4 spelers gebruikt worden. Leg de bouwmeester voorlopig naast het speelbord. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de burgemeesterpion.



Een spel Quadropolis bestaat uit 4 ronden. Elke ronde telt 4 beurten waarin de spelers telkens vier fasen doorlopen :
1) Neem een gebouw van de bouwwerf : plaats één van je architecten naast een rij of kolom van de centrale bouwwerf. Je moet ermee rekening houden dat je jouw architect niet op een andere architect mag plaatsen en je architect niet naar de bouwmeester mag wijzen. Neem daarna het gebouw uit de rij of kolom die op de plaats ligt die wordt aangegeven door het nummer van je architect (1-4). Het zou kunnen zijn dat er geen gebouw meer op deze plaats ligt, dan heb je pech. Je moet je architect inzetten, al is het maar om andere spelers te blokkeren.

2) Beweeg de bouwmeester : verzet de bouwmeester naar de plaats waar je jouw tegel genomen hebt.

3) Plaats het gebouw in je stad : je legt de tegel op de rij of de kolom met het nummer dat overeenkomt met je ingezette architect. Sommige gebouwen mogen op elkaar gebouwd worden (appartementen bijv.), het nummer van je architect bepaalt de hoogte van het verdiep, dus je mag de tegel ook daar leggen als je net aan dat niveau bent toegekomen.

4) Inkomsten van het gebouw (indien van toepassing) : neem het aantal inwoners en/of energie-eenheden die linksboven op de geplaatste tegel staan afgebeeld. Hou deze terzijde. Op het einde van het spel activeer je hiermee de gebouwen in je stad. Een gebouw moet geactiveerd worden om het te kunnen waarderen. De activatiekosten staan rechtsonder op de tegels.

Op het einde van een ronde, nadat alle spelers hun vier architecten hebben ingezet, gebouwen hebben gebouwd en inkomsten hebben verworven, wordt de centrale bouwwerf leeggemaakt en terug gevuld met tegels van de volgende ronde. Zo gauw de vierde ronde is afgelopen, eindigt het spel en worden de punten voor je stad berekend.

Waardering :
- 1 punt voor elke niet gebruike inwoner of energie-eenheid (je mag per park één energie-eenheid die je overhebt eerst nog verwijderen)
- flatgebouwen : kost 1 energie-eenheid, max. 4 hoog en scoren 1/3/6/10 punten voor 1/2/3/4 hoog
- winkels : kost 1 energie-eenheid, kan 4 klanten aantrekken en scoren 1/2/4/7 punten voor 1/2/3/4 inwoners op de tegel
- openbare gebouwen : kost 1 inwoner, leveren sowieso 0,1 of 2 punten op en scoren 2/5/9/14 punten voor 1/2/3/4 districten met ten minste één openbaar gebouw (een district is een kwart van je spelersbord, in verschillende kleuren aangegeven)
- parken : kost niets, absorberen 1 overgebleven energie-eenheid en scoren 2/4/7/11 punten voor 1/2/3/4 aangrenzenden flatgebouwen
- fabrieken : kost 1 inwoner en scoren 2 punten per aangrenzende winkel en 3 per aangrenzende haven
- havens : kost 1 inwoner, levert eventueel sowieso al punten op en scoren 0/3/7/12 punten voor 1/2/3/4 uitgelijnde havens (horizontaal of verticaal naast elkaar gebouwd)



De expert-variant :
Deze variant verloopt over 5 rondes. Elke speler gebruikt nu de achterkant van z'n spelersbord. Deze is ietwat anders ingedeeld, niet in rijen en kolommen, maar in districten en een centrale rij en kolom. Daarnaast worden nu de tegels met expert gebruikt en die met basis terug in de doos gestopt. Per speler worden vijf architecten gebruikt, nu komen deze echter in een algemene voorraad te liggen, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Als je aan de beurt bent, kies je een vrije architect. Dit stelt je in staat om meermaals een architect met hetzelfde nummer te spelen, of een nummer uiteraard ook niet te spelen. De grootste wijzigingen bevinden zich in de puntentelling voor de gebouwen die wat wordt aangepast. Ten eerste zijn er de expertgebouwen, zijnde :
- kantoorgebouwen : kosten 1 energie-eenheid en 1 inwoner, je kan zo max. 5 hoog stapelen en scoren punten afhankelijk hoogte en aangrenzende kantoorgebouwen (zie overzichtje in de spelregels of je overzichtskaartje)
- monumenten : kosten niets, scoren punten afh. gebouwen die er naast liggen, haven = -5, flatgebouw of kantoorgebouw of monument = 0, openbaar gebouw = 2, winkel = 3, park = 5
Ook de andere gebouwen hun scorebereik wordt ietwat aangepast, maar dat staat allemaal netjes op de achterkant van je overzichtsblaadje.

Titel : Quadropolis
Auteur : François Gandon
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+

03-03-2016 om 08:11 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The world of Yo-ho (Volumique)


World of Yo-ho : war of the orchids is de volledige naam van dit spel dat een ietwat andere aanpak zal vergen dan we gewend zijn hier op de blog. Een bordspel waarbij er een app wordt gebruikt, dat zien we de laatste tijd meer en meer, maar een app waarvoor er een speelbord wordt gebruikt, dat is de eerste keer.  In World of Yo-ho speelt elke speler een piraat die op zoek is naar rijkdom en glorie en verplaatst hij zich op het speelbord met z'n eigenste schip (gsm). De speler die het snelst een vooropgesteld aantal punten haalt door zeeslagen te winnen en opdrachten uit te voeren, wint het spel.

Qua materiaal vind je dan ook niet zo superveel in de doos. Een erg stevig en groot speelbord, dat wel, bestaande uit grid van 60 vakken waarop telkens een smartphone moet passen. Op het speelbord zijn enkele eilanden afgebeeld en vaarroutes die je al dan niet mag volgen. Het is op zich wel fraai vormgegeven moet ik zeggen. Daarnaast zitten er 8 kaarten in het spel, waarvan 4 piratenkaarten en 4 scheepskaarten. Je krijgt deze overigens ook netjes in het overzicht op je gsm. 4 kapiteinsfiches en scheepsfiches gebruik je enkel als niet iedereen een gsm heeft en je met de pass-and-play-optie aan de slag gaat. Erg fijn over nagedacht zijn dan weer de acht zuignapjes in de vorm van de kapiteins en schepen om op je gsm te zetten, je zou maar eens met vier exact dezelfde toestellen rond het bord zitten. Meer zit er niet in de doos, maar alles zit netjes in de app die je gratis kan downloaden.



De app gaat je overigens vlekkeloos doorheen je eerste partijtje loodsen. Je kan de tutorial inschakelen, zodat je geen spelregels moet lezen op voorhand. Ik vind het echter eerder storend als er telkens pop-ups komen tijdens het spelen en lees de regels liever op papier, maar het is wel erg handig moet ik zeggen. Voor je het spel begint, start je de app op en moet je enkele korte plichtplegingen doen. Zo kiest elke speler om beurten een kapitein (elk met z'n eigenschappen) en nadien in omgekeerde volgorde een schip (ook weer met unieke kenmerken). Tenslotte kies je het aantal overwinningspunten waarnaar je wil gaan spelen (zo bepaal je enigszins of je een kort, middelmatig of lang spel wil spelen). Deze overwinningspunten vergaar je door missies te volbrengen, andere spelers te verslaan tijdens een zeegevecht en zeemonsters te verslaan die je sporadisch tegenkomt in de open zee. Je start ook met een aantal schelpen, dit zijn het geld gedurende het spel, waarmee je uitrusting en wapens kan gaan kopen, je schip kan herstellen, ...

In een speelbeurt heeft elke speler 2 acties. Op je scherm wordt onmiddellijk duidelijk welke acties je op welke plaatsen kan ondernemen. Zo zal je altijd in de mogelijkheid zijn om te bewegen (roer) naar een orthogonaal aangrenzend veld. Een andere speler aanvallen (kanon) kan als die zich in het veld naast dat van jou bevindt. Af en toe kan je een specfieke actie uitvoeren in een veld (fles). Je kan je schip op open-zee proberen te herstellen (sleutel en hamer). Indien je aan een haven komt, kan je deze bezoeken (piratenhoed) en één van de vier mogelijke acties uitvoeren : missies aanschaffen (perkament), de tussenstand bekijken van alle spelers qua punten (beker), je schip repareren (hamer en sleutel), uitrusting en wapens kopen (kist).

Missies die fungeren in dit spel als de ticketjes van Ticket to ride. In de havens kan je er tot 3 gaan ophalen om op die manier aan de noodzakelijke overwinningspunten te geraken. Je mag 3 actieve missies bezitten en kan ze ten allen tijde cancellen of vervangen door andere missies. Een deel van de missies moeten binnen een aantal beurten afgewerkt worden, anders faal je. Meestal krijg je zowel schelpen als punten als beloning. De meeste missies omvatten het wegbrengen van mensen van het éne naar het andere eiland.
Er zit echter ook de nodige dynamiek in de opdrachten. Als je een haven verlaat en betaald voor de missies die je nam, blijven je opdrachten verborgen voor de tegenstanders. Betaal je echter niet, dan gaan de tegenspelers missies krijgen die vooral in jouw vaarwater terechtkomen of net het tegenovergestelde vragen van jouw missie. Mislukt één van je missies krijgen andere spelers vaak een wraakmissie waarbij ze als opdracht jou zullen moeten aanvallen.

Een gevecht tussen twee spelers doorloopt telkens 3 stappen :
- aanval aankondigen (door op het symbool te klikken als actie)
- programmeren : beide spelers nemen hun telefoon in de hand en kunnen een aantal gevechtsvoorwerpen programmeren die ze in de havens hebben aangeschaft. Het aantal items dat je kan programmeren hangt af van de status van de vlag van de aanvaller. Deze vlag verandert automatisch naar zwart als je een andere speler aanvalt. Elke gevechtsfase doorloopt eerst een schietronde en nadien een close-combat. Enkele items die je kan lanceren zijn kanonskogels, werphaken, zwaarden, rookbommen en ook mogelijke cancel-effecten die andere wapens annuleren.
- uitkomst : beide spelers leggen hun telefoon terug op het speelbord en het gevecht wordt in een animatie afgehandeld. De winnaar krijgt overwinningspunten en kan tot 3 items van de verliezer stelen.

Een gevecht met zeemonsters (die je terloops kan ontmoeten in open zee) loopt ietwat anders en je kan nu ook vluchten. Als je vlucht onderga je een kleine aanval en loop je wat schade op. Als je beslist te vechten, worden de verhoudingen onmiddellijk berekend en kan je overwinningspunten verdienen door het monster te verslaan. Indien je verdedigingspunten ooit op nul terechtkomen, ga je KO. Je verliest alle actieve missies, kan geen gevecht meer aangaan zolang je op nul staat en tegenstanders krijgen geen punten als ze je op dit moment aanvallen.

Gebeurtenissen komen ook terloops in het spel. Als je een nieuw gebied betreedt, kan het voorvallen dat je een gebeurtenis tegenkomt. Een fles zorgt voor een speciale missie (die je al dan niet accepteert), een scheepswrak stelt je in staat om items te zoeken of je komt in een storm terecht en kan niet meer bewegen tijdens deze beurt.



Zo gauw een speler het vooropgesteld aantal overwinningspunten heeft vergaard, wint deze het spel.

Titel : World of Yo-ho : war of the orchids
Auteur : Etienne Mineur
Uitgeverij : Volumique
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 10+

01-03-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tiny epic galaxies


Tiny epic galaxies (Gamelyn games) :

+ zoals steeds bij de Tiny-reeks : erg veel spel in een erg klein doosje = we love it
+ ook hier krijg je tonnen KS extra's bij de deluxe editie, zeker een meerwaarde
+ het spel oogt klein, maar is echt wel groots
+ het materiaal is erg netjes afgewerkt en het artwork idem dito
+ de strijd om de 21 punten is erg spannend, de einddoelen laten héél vaak veel samenlopen aan het einde
+ ook buiten je beurt speel je mee (als je cultuur kan spenderen)
+ het spel bouwt erg snel op, je hebt al gauw héél wat mogelijkheden, hoewel het aanvankelijk beperkt begon

- in het begin zijn het wel wat zaken om mee rekening te houden, alles is aan elkaar verbonden
- dit spel zit voor mij tussen een snel tussendoortje en een redelijk spel, dus ik ben niet zeker of het vaak op tafel komt in één van beide categorieën
- er zit wel wat cutt-throat in het spel, met een beetje pech word je netjes van de kaarten gegooid (kan frustrerend zijn)
- als de dobbelstenen echt niet meewillen, is het soms om je haar van uit te trekken, super frustrerend. Gelukkig kan je hier en daar gaan aanpassen en heb je wel wat mogelijkheden

Conclusie : ongeveer dezelfde conclusie als gisteren. Het spel in de deluxe-versie omvat toch een stukje meer dan de standaardeditie, dus misschien wachten tot een volgende KS waarbij je hem kan bijbestellen. Vaak houdt de prijs je ook tegen omdat zo'n klein spel toch de prijs hanteert van een volwaardig bordspel, maar hierdoor mag je je niet laten misleiden. Tiny epic galaxies is een volwaardig spel in een erg klein doosje. Ik wil het zeker nog spelen, want het is de moeite waard!

17-02-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Above and below


Above and below (Red raven games) :

+ sfeervolle worker-placement in combinatie met een storytelling, een niet frequente combo
+ het materiaal is erg mooi, het artwork zoals we gewend zijn van Ryan Laukat prachtig
+ de story's zijn kort, maar erg duidelijk en sfeervol, ook mensen die niet volledig thuis zijn in het Engels gaan hier toch plezier aan beleven
+ er zijn vele wegen naar de overwinning, grondstoffen verzamelen, avonturen ondernemen, reputatie verwerven, gebouwen zetten, ...
+ de extra's van de KS voegen echt leuke zaken toe, bovendien is een extra verhalenboek een prachtige toevoeging
+ de keuze die je maakt tijdens een avontuur, heeft een logisch gevolg (dit is bij andere storytelling-spellen à la Tales of the Arabian nights niet altijd het geval)
+ dit is een spel waar zowel de euro-liefhebbers als de storytelling-liefhebbers van gaan genieten

- de KS-extra's zijn niet te verkrijgen, dus als je de basisdoos koopt, heb je maar een half spel (bij wijze van spreken) = jammer
- het storytelling-gedeelte wordt nog afgehandeld met een dobbelsteenworp, dus je kan wel eens een rondje met lege handen blijven zitten

Conclusie : Het lijkt jammerlijk genoeg een trend te worden. De KS-edities van spellen zijn van prima kwaliteit en erg tof, maar de extra's die ze erbij voegen, zijn echt een meerwaarde. Op zich natuurlijk allemaal prima, maar als je de KS hebt gemist, houdt dit je wel tegen om de retailversie van het spel aan te schaffen. In dit spel heb ik dat gevoel héél erg hard. De KS extra's zijn enerzijds mooi (houten materiaal), maar dit zou ik nog zeker kunnen laten vallen. De kartonnen fiches (met extra mogelijkheden) en het extra verhalenboek zijn in mijn ogen een must om het spel dat extraatje te geven. Ik twijfel dus nog erg hard of ik dit spel wel zal aanschaffen. Ik vond het aangenaam om te spelen, vernieuwend en relatief uniek, maar ... Misschien is er bij een volgende KS van de uitgever wel de mogelijkheid om deze titel erbij te nemen met de extra's en dan spring ik graag op de kar.

16-02-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Haspelknecht


Haspelknecht (Quined games) :


+ spielworxx wilde dit 3de spel in de "kolen-reeks" niet uitbrengen, gelukkig heeft Quined het spel opgepikt en uitgebracht ... en dan nog wel in een masterprint
+ het artwork zal ongetwijfeld voor- en tegenstanders hebben, maar het is wel passend bij de tijdsgeest van het thema
+ het mechanisme dat gebruikt wordt om de actieschijven te nemen is erg leuk, af en toe een doordenker
+ de strijd wordt op enkele terreinen gestreden en je zal ongetwijfeld tot het einde meedoen voor de overwinning
+ er zijn al enkele leuke ontwikkelingstegels, maar ik zou er niet van verschieten als er nog extra op de markt komen (er is alleszins ruimte voor)
+ dit spel is een erg solide euro, dus hou je wel van dit werk, dan ga je er sowieso plezier aan beleven
+ mensen die lijden aan verzamelwoede wat betreft het verzamelen van de Masterprints gaan deze titel geen zotte kosten vinden, er huist een erg goed spel in deze doos

- de kwaliteit van het papier van de spelregels is niet echt lekker, het lijkt me herbruikbaar papier. Op zich geen probleem, dit zou zelfs een pluspuntje moeten zijn, maar het voelt wel raar in de hand (zeker als je gewend bent van veel spelregels te lezen)
- de spelregels!!! Het moet gezegd, hoe jammer het ook is. De spelregels zijn erg slecht geschreven, staan boordevol fouten en tekortkomingen en doen afbreuk aan de kwaliteit van dit spel. Wij moesten regelmatig zaken gaan opzoeken die we dan niet terugvonden, of wel terugvonden, maar in vier verschillende versies in de vier verschillende talen die in de doos zitten. Wij hebben ons altijd gehouden aan de Duitstalige regels (welke de oorspronkelijke zijn). Ik voel me genoodzaakt om van dit spel een samenvatting te maken en deel deze dan graag met u allen via BGG

Conclusie : Hij stond al een tijdje naar mij te staren, dit spel, maar het kwam er maar niet van. Ik was dan ook zeer blij dat hij eindelijk op tafel is verschenen. Ik heb er absoluut geen spijt van. Haspelknecht is een erg leuk spel, met héél wat toffe mogelijkheden, op zich zeker niet moeilijk, maar af en toe wel een moeilijkere beslissing. Het spel is sfeervol en het materiaal is oké te noemen. Het enige jammerlijke zijn zoals hierboven vermeld de spelregels. Hopelijk vinden ze bij Quined te tijd om deze te herschrijven (of te laten herschrijven) en bieden ze deze aan via BGG of op hun website, dit zou véél mensen gelukkig maken en het spel nog toegankelijker maken voor het grote publiek. Ik denk dat dit een spel is voor de veelspeler, maar tegelijk ook een poort kan zijn voor de occasionele speler om een stapje verder te gaan. Deze titel blijft alleszins netjes in onze collectie en komt hopelijk gauw nog een keertje op tafel.

15-02-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Area 1851


Area 1851 (Gamesalute) :

+ het artwork is ronduit fantastisch en hilarisch
+ het thema kan ook niet anders dan uitdagen, cowboys die samenleven met natives en aliëns en samen de gekste voorwerpen bouwen?!?!
+ het materiaal is netjes, stevige doos en speelbord, leuke meeples en scoremarkers en prachtige kaarten
+ het spelverloop is netjes afgebeeld op de spelersborden, alles is hierop terug te vinden
+ de scores lopen lekker op, maar echt veel afscheiding is er niet op het einde, het blijft spannend
+ de namen van de combinaties die je maakt, zijn erg tof gevonden
+ de gebeurteniskaarten zijn echt wel hatelijke gebeurtenissen en kunnen een volledige ronde in de war sturen

- sommige kaarten zijn sterker dan andere, maar deze zijn talrijk, dus iedereen zal wel eens een goede en minder goede hand hebben
- het spel kan simultaan gespeeld worden (en dit is het beste, want anders kan het lang duren), maar kan ervoor zorgen dat spelers (ongewild) foutjes maken en valsspelen
- je moet een beetje geluk hebben met het trekken van de feat-kaarten, sommige kan je snel incasseren
- de gebeurtenissen kunnen serieus roet in het eten gooien, als je hier niet van houdt, moet je misschien gewoon heel het spel laten links liggen

Conclusie : Area 1851 is zo'n spel dat voor- en tegenstanders gaat hebben. You love it or you hate it! Het artwork is prachtig (zelfde maker als die van Nothing personal). De mogelijke combinaties dat je kan gaan maken met kaarten zijn hilarisch te noemen. Het spel zelf is redelijk simpel eens je bezig bent. Het worker-placement-gedeelte op het speelbord is toch even wennen, daar je jouw acties eigenlijk al op voorhand moet proberen te gaan doorzien. Soms kan je een erg goede beurt maken, maar soms zit je ook een rondje vast. Het draften van de kaarten is oké, maar voor ons (tijdens de eerste sessie) zeker geen must. Het brengt natuurlijk weer een extra pigment met zich mee, maar ik heb geen één keer gekeken naar wat mijn tegenspelers nodig hadden van kaarten. In de spelregels wordt gewag gemaakt van simultaan spelen, maar dan zit je nog meer op je uppie te spelen en kan er natuurlijk wel iets fout lopen (wat ongetwijfeld niet intentioneel is). De acties zijn daarentegen wel erg eenvoudig en eens je het spel een keertje deed, kunnen volgens mij ook jongere spelers (die het Engels niet machtig zijn) hiermee aan de slag. Voor mij persoonlijk is het weer zo'n spel dat perfect in de Gamesalute-stal thuishoort : een spel dat je leuk wil vinden, maar waar toch wat aan hapert. Het oogt fantastisch, maar voldoet niet volledig aan de verwachtingen door de te beperkte gameplay.

10-02-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
09-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Blood rage


Blood rage (Cool mini or not?) :

+ Cool mini or not? Very cool minis, zoals je gewend bent van deze uitgeverij
+ ook de kwaliteit van het plastic is erg fraai te noemen, zware mini's in de hand speelt lekker
+ een euro in een thematisch jasje, wij willen het graag proberen
+ er zijn veel wegen naar de overwinning, dat maakt het toch ietsje anders dan de harde ameritrash-games
+ het artwork is erg mooi, alles is erg sfeervol
+ verrassend weinig regelwerk en gestroomlijnd spelverloop in de gevechtsfase
+ de verpakking van de mini's vereist ook een apart puntje hier, netjes in die bedrukte doosjes

- het artwork is sfeervol, maar ik vind het persoonlijk niet consistent. Er worden verschillende stijlen gebruikt op de verschillende borden, kaarten en het speelbord. Dit laatst vind ik persoonlijk niet mooi, maar wel functioneel (dus dat compenseert dan weer)
- qua spelregels hebben de Amerikanen nog steeds wat te leren van de euro's. Een handig speeloverzichtje had tof geweest, vooral enkele kleine regeltjes die snel vergeten worden. Het dient wel gezegd dat de spelregels netjes zijn, voorzien van voorbeelden en volledig.

Conclusie : Ik wilde Blood rage zeer graag eens proberen, na al het goede dat ik ervan gehoord had. Ik had het spel overigens al op onze wishlist geplaatst, maar nu moest er toch eerst een speelsessie aan vooraf gaan. Dankzij mijn medespelers, die het spel in hun bezit hadden, is me dat gelukt en ik heb het me zeker niet beklaagd. Gelukkig hadden meerdere spelers het al gespeeld en konden we kleine foutjes en misinterpretaties snel rechtzetten. Het is een eurogame in een erg fraai jasje, die vlot speelt, volwassen overkomt (hoewel het thema ook weer even goed iets totaal anders had kunnen zijn) en die echt wel indruk maakt. De spelmechanismen lopen vlot in elkaar over. Er is volgens mij geen manier om een runaway-leader te krijgen, je wordt toch terug van het bord geveegd. En wat erg interessant voor mij persoonlijk is, is dat van het bord geveegd worden hier geen slecht teken hoeft te zijn. Het spel omvat voldoende variatie om niet te lang te hoeven stil te staan bij een nederlaag. De miniaturen zijn echt fantastisch, maar maken natuurlijk ook wel de prijs van dit spel. Je gaat het spel op dit ogenblik ook niet zo makkelijk vinden. Bovendien zijn er enkele Kickstarter-exclusives die je helemaal op je buik kan schrijven, tenzij je echt veel geld over de toonbank wil gooien. Bij het artwork heb ik dubbele gevoelens. De mini's zijn mooi, de doos ook zeker. Het artwork op de kaarten vind ik van een totaal andere stijl, de opbouw van de spelersborden had mijns inziens nog grootser gemogen en het speelbord vind ik persoonlijk niet echt mooi, maar wel erg functioneel. Dit laatste doet anderzijds niet af aan mijn eindoordeel en dat is dat dit spel zeker aan onze collectie mag toegevoegd worden. Het zal waarschijnlijk wel wachten zijn tot de herdruk om makkelijker aan dit spel te geraken. Of ik er eventuele uitbreidingen bij ga aanschaffen, daar ben ik nog wel niet over uit. Het basisspel is volgens mij meer dan voldoende speelplezier gegarandeerd en het is toch al een stevige investering om dit spel in je kast te krijgen.

09-02-2016 om 07:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
06-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Colonialism


Colonialism (Spielworxx) :

+ sfeervol speelmateriaal, wel eerder vintage te noemen
+ redelijk duidelijk en rechtlijnig spelverloop
+ de kaarten zijn overduidelijk, ondanks het feit dat ze toch wel voor wat mogelijke interactie
+ het afhandelen van een gevecht is erg makkelijk en voor iedereen toegankelijk (maar het kan wel wat telwerk zijn als er erg veel invloedsfiches liggen)
+ de strijd voor de overwinning is spannend, erg spannned. Bij ons volledig gelijk en tie-breaker draaide om één blokje verschil, dus uitgebalanceerd is het spel zeker
+ een variantje met historische gebeurtenissen brengt nog wat meer animo in het spel, dus als je er wat op uitgekeken bent, kan je deze snel toevoegen

- een overzichtje voor het afhandelen van de kolonisatieperiode had handig geweest, nu moet je de eerste keren toch de spelregels erbij nemen zodat je niets vergeet
- na één speelsessie weet ik nog zeker niet hoe ik dit spel moet spelen om te winnen, er zijn zo veel zaken om rekening mee te "kunnen" houden, maar echt alles voorzien lijkt me onmogelijk

Conclusie : Ik kon Colonialism op de kop tikken voor een prijsje en daarom heb ik dat ook gedaan. Ik heb er zeker geen spijt van. Dit is zo'n euro die een ander type publiek wel zal aanspreken dan de traditionele euro-grondstoffen-punten-sprokkel-speler. Het mag gerekend worden tot één van de lichtere spellen van Spielworxx, ondanks het feit dat het thema nogal zwaar oogt (qua slavernij heb ik niets gemerkt in dit spel, dus thematisch is het zeker geen hoogvlieger). In Colonialism draait het vooral om het uitoefenen van invloed, area-control en het gebruiken van de juiste invloedskaaten op het juiste moment. Er zitten voldoende leuke mechanismen en twisten in het spel die het boeiend maken. Het spel duurt net lang genoeg, (de eerste keer misschien net ietsje te lang) voor het gaat vervelen. Ik vermoed dat ik dit spel zeker in de collectie ga houden, maar ik durf nu nog niet te beweren dat het spel ook erg veel gespeeld gaat worden.

06-02-2016 om 08:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eminent domain - battlecruisers


Eminent domain - battlecruisers (TMG) :

+ een micro-game met zoveel variëteit en afwisseling = TOP!!!
+ afhankelijk van de samenstelling van de kaarten waarmee je speelt, krijg je telkens een ander spel
+ een spelletje is zo afgelopen, revanche kan erg snel genomen worden
+ men is trouw gebleven aan het Eminent domain-artwork, dat is zéér zeker naar onze zin

- de negatieve effecten zijn nogal klein geprint op de kaarten, niet onoverkomelijk maar bij slechte belichting wel een klein probleempje
- er zijn zeker ook combinaties van kaarten die minder leuk spelen dan de andere, de juiste keuze maken met een bepaald type spelers is de boodschap, maar dat is niet altijd makkelijk
- het hoofdprincipe "kaart kiezen, opendraaien, unieke kaart proberen te spelen of pech" is niet altijd even leuk, zeker als je zo'n speler bij je aan tafel hebt die altijd identiek hetzelfde denkt als jij zelf

Conclusie : voorlopig heb ik nog maar met twee combinaties kaarten gespeeld. Enerzijds een erg agressieve variant waarbij de last man-standing de overwinning naar zich toe trok, anderzijds een puntensalade waarbij het een strijd bleek te worden tot de vijftien punten.
In het eerste spel ging het erg snel vooruit en waren de laatste beurten compleet overbodig. Bij het vergaren van de punten bleef het meer in balans, dit zou kunnen te maken hebben met de speelstijl van de spelers of de combinatie aan kaarten. We hebben ons echter in beide scenario's geamuseerd. Ik moet zeggen dat ik gecharmeerd ben door dit spelletje. Het is eenvoudig qua spelconcept, enorm variërend afhankelijk van de kaarten die je gebruikt en het kan dienen voor allerhande spelers met diverse speelstijlen. Het spel is daarenboven kort en je gaat zonder enige twijfel een volgend potje willen spelen. Ik vermoed dat dit spel nog wel meer op tafel zal verschijnen, telkens met een andere kaartencombo.

26-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Swords & Bagpipes


Swords & Bagpipes (Right games) :

+ de bagpipe-kaarten herbergen héél wat leuke interacties
+ het cartoony-artwork kan ons wel bekoren
+ het opzet van het spel op zich is wel leuk
+ de regels voorzien onmiddellijk enkele varianten (die je na een eerste sessie best integreert)
+ de kans dat Engeland wint is inderdaad bijzonder klein, het gaat om gepast en getimed samenspannen met de vijand

- het materiaal van Rightgames blijft toch nog steeds van beperkte kwaliteit
- het basisspel zelf is ietsje te beperkt
- als je het spel start met 3 handkaarten ipv 1 is er meer animo in het spel, maar ook héél wat meer willekeur
- dit spel moet je spelen met de juiste groep medespelers of het is een flop
- het spel doet het beste verwachten, maar stelt toch enigszins teleur en is net ietsje te dun naar mijn bescheiden mening

Conclusie : Als je houdt van een spel waar er de nodige animo kan zijn (met het juiste publiek), waar je lekker aan backstabbing kan doen en elkaar voortdurend in de zak zet, waar je zelf niet al te veel in de hand hebt en waar het vooral draait om de sfeer en het gevoel van verraad of niet, ... dan is dit spel misschien iets voor u. Pas op, er zijn véél betere spellen in z'n genre, dus probeer het misschien eerst een keertje. Ik vond het persoonlijk zeker niet slecht, maar ik vrees dat het zo'n spel is dat gewoon weinig uit de kast zal komen omdat je er enerzijds het juiste publiek voor moet hebben en anderzijds er betere spellen in het gamma zijn.

25-01-2016 om 18:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eminent domain - Battlecruisers (TMG)


Battlecruisers is een microgame die zich afspeelt in het Eminent domain-universum. Let wel, dit is geen uitbreiding op het spel, maar een stand-alone spel voor 3 tot 5 spelers. In het "dikke" kaartendoosje vind je 165 kaarten (5 x dezelfde deck in de spelerskleuren), 34 overwinningspuntfiches, 5 spelersbordjes en 5 herinneringsfiches. Meer heb je niet nodig om een supergevarieerd spel te produceren.

De spelersborden omvatten een speeloverzichtje en drie aflegplaatsen voor je kaarten. De kaarten die je links legt, vormen je aflegstapel. Bovenaan plaats je de kaarten die uit je hand in het spel worden gebracht om een actie uit te voeren en aan de rechterkant komen de kaarten te liggen in de zogenaamde "recovery zone". De gespeelde kaarten komen hier een rondje te liggen, vooraleer ze terug jouw hand vervoegen.

Doel van het spel is om zo snel mogelijk 15 overwinningspunten te vergaren of last-man-standing te zijn, door netjes je tegenstrevers van de tafel te spelen. Dit gebeurt zo gauw je geen kaarten meer ter beschikking hebt om te spelen (dus een lege hand, lege recovery en geen kaarten meer in het spel).

Bij aanvang van het spel beslissen de spelers welke kaarten ze uit de deck gaan gebruiken. Bij 3 spelers zijn dit zes kaarten, bij 4 spelers zeven en bij 5 spelers ga je met acht kaarten aan de slag. Alle spelers spelen met dezelfde kaarten gedurende het spel. De spelregels voorzien alvast 21 mogelijke combinaties. Sommige combinaties zijn erg agressief, terwijl bij andere de nadruk eerder op punten sprokkelen ligt. Je kan ook volledig willekeurige combinaties gaan maken en je spel dus een beetje afstemmen op het type van spelers dat rond de tafel zit. Als je een combinatie hebt gekozen, leg je één willekeurige kaart op je aflegstapel en één willekeurige kaart in je recovery zone.  Je ontvangt alvast één overwinningspunt (want je kan ook punten verliezen) en dan kan het spel van start gaan.

In een ronde kiest elke speler één kaart uit z'n hand en legt deze gedekt boven z'n spelersbord. Als alle spelers klaar zijn, worden de gekozen kaarten gelijktijdig opengedraaid. Zijn alle kaarten uniek, dan worden ze in volgorde (van klein naar hoog) uitgevoerd. Je voert de actie uit die centraal op de kaart staat. Zijn er echter spelers die dezelfde kaart kozen, ondergaan ze het effect onderaan op de kaart, wat in vele gevallen een soort van straf zal zijn.

Nu checken de spelers hoeveel kaarten ze nog in het spel hebben. Is dit slechts één kaart, draaien ze hun spelersbord op de rode kant. Dit geeft enerzijds aan dat ze bijna uit het spel zijn, anderzijds stelt hen dit in staat om hun gespeelde kaart onmiddellijk te recupereren zonder dat deze naar de recovery zone moet. Je kan die ene kaart dan dus blijven spelen (tot een andere speler je dwingt om ze af te leggen).
Is dit alles niet het geval, dan neem je de kaart die eventueel in de recovery zone ligt op handen en verschuif je je gespeelde kaart van deze ronde naar de recovery zone.

Je herhaalt dit concept tot één van de overwinningsvoorwaarden voldaan is. In een zeldzaam geval kan het voorvallen dat er een impasse wordt bereikt. Als je vijf ronden na elkaar geen enkel overwinningspunt binnenrijft of geen kaarten dienen te worden afgelegd, moet je het spel opnieuw starten. Dit is een beetje raar en ambetant, maar voor een spelletje van 15 minuutjes is het ook geen ramp. Indien er meerdere spelers gelijktijdig 15 punten scoren, wint de speler met de meeste punten, de meeste resterende kaarten en tenslotte met de hoogste waarde aan resterende kaarten. Is het dan nog steeds gelijk dient er een extra potje gespeeld te worden.

Titel : Eminent domain - Battlecruisers
Auteur : Philip Dubarry
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 13+

22-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Signorie (What's your game)


Na Nippon gisteren gooien we ineens die andere klepper van What's your game op de blogtafel. De uitgeverij verraste ons dit jaar met maar liefst 2 big-box-games en dat kunnen we in dit geval enkel toejuichen. In Signorie speelt u een lid van een vooraanstaande familie in de rennaissance in Italië. Je probeert invloed te winnen door economische vooruitgang te boeken, politieke spelletjes juist (vuil) te spelen en je familieleden uit te huwelijken aan de andere invloedrijke families.

In de doos vind je 1 speelbord, 4 unieke spelersborden (elk met eigen einddoelen), 48 mannelijke familieleden (in 4 spelerskleuren), 44 vrouwelijke familieleden (in 4 spelerskleuren), 12 spelersschijven, 16 bruiden, 48 helpers, 14 beloningstegels, 54 alliantietegels, 5 geboortedobbelstenen, 20 actiedobbelstenen, 10 contracttegels en geldfiches.



Het spel verloopt over 7 ronden, elk opgebouwd in 3 fasen.

Fase 1 : Rondevoorbereiding
In de vijf Italiaanse steden zijn steeds twee plaatsen voorzien voor alliantietegels. Eén tegel te verkrijgen bij het uithuwelijken en de andere kan diplomatiek gewonnen worden. Alle lege plaatsen worden opgevuld met deze tegels. De actiedobbelstenen worden gegooid en op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gelegd (per kleur, zonder de waarde te veranderen). Tenslotte worden de contracttegels gedekt geschud en open op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gelegd, zo zullen ze steeds bij een andere kleur terecht komen.

Fase 2 : Acties uitvoeren
De spelers kiezen in spelersvolgorde om één van de dobbelstenen te nemen en de bijbehorende actie uit te voeren of te passen. Eens je past, kan je niet meer deelnemen in de lopende ronde. Je schuift je volgordeschijf van het spoor om dit aan te geven. Je kan maximaal 4 acties nemen per ronde. Zo gauw je 4 acties hebt gedaan, moet je passen. Als een speler een dobbelsteen neemt, plaats hij deze op z'n spelersbord bij dezelfde kleur (zodat je van elke kleur maar één dobbelsteen kan nemen). Indien de waarde van de genomen dobbelsteen lager is dan de afgebeelde waarde, betaal je het verschil in florijnen. Daarna voer je één van de drie mogelijke acties uit : Signoria, Contract of Helper inhuren. Nadat je de actie hebt uitgevoerd, kan je ook alle helpers gebruiken die bij dezelfde kleur liggen (van boven naar onder)
- Helper inhuren : neem één helper uit de voorraad, plaats ze op een vrije ring bij de kleur aangegeven bij de zopas genomen dobbelsteen en betaal het afgebeeld aantal florijnen.
- Een contract vervullen : kies één van beide contracttegels in de kleur van de genomen dobbelsteen, spendeer één of meer meeples uit je persoonlijke voorraad (overzicht contracten staan netjes op extra blad) en voer de actie van het contract uit. De contracttegels blijven liggen en zijn voor meerdere spelers toegankelijk per ronde. Na elke ronde worden ze geschud en verplaatst.
- Signoria-actie : de speler voert de actie uit die staat aangegeven bij de kleur van de genomen dobbelsteen. De mogelijke Signoria-acties :
* sporen : gebruik 1 tot 4 verplaatsingspunten op de diverse sporen, vrij te verdelen over carrièresporen en initiatiefspoor.
* diplomatieke missie : neem één van je meeples van een carrièrespoor en plaats het op de eerste vrije plaats van een stad. De genomen meeple moet wel minstens de afgebeelde waarde behaald hebben op het spoor. Scoor het aantal punten aangegeven op het carrièrespoor. Neem de alliantietegel die in de stad op het diplomatieke vak ligt, indien je deze naast je spelersbord kan onderbrengen. Je mag deze actie altijd doen, ook al kan je de alliantietegel niet nemen (of als er geen meer aanwezig is). Een speler mag meerdere meeples in een stad hebben.
* trouwen : neem één van je vrouwelijke meeples en plaats ze op de laagste waarde in een stad. Betaal de waarde van de plaats aan geld en scoor 2 punten per geld. Je mag altijd tot 4 geld max. betalen om punten te winnen. Neem de alliantietegel van de huwelijksplaats en leg ze aan je spelersbord indien mogelijk. Je mag de actie altijd doen, ook al kan je de alliantietegel niet nemen (of als er geen meer aanwezig is). Een speler mag meerdere meeples in een stad hebben.
* geboorte : gooi een aantal witte dobbelstenen, gelijk aan het aantal uitgehuwelijkte mannen in je familie. Voor elke dobbelsteen krijg je meeples van de algemene voorraad. Een mannelijk exemplaar voor elke 4,5,6 en een vrouwelijk voor elke 1,2,3.
* florijnen : neem 3 geld van de voorraad 

Fase 3 : Beloningen
- je scoort punten voor je plaats op het initiatiefspoor
- de nieuwe speelvolgorde wordt bepaald volgens de posities op het initiatiefspoor
- de spelers tellen de waarden van de genomen dobbelstenen op en indien deze 13 of lager is, krijgen ze nog een beloning (dit getal kan opgetrokken worden tot 22 door de juiste contracttegel te activeren). Elke ronde is er een nieuwe bonus voorzien ofwel neem je 3 geld. Bovendien mag je één van je vrije familieleden uithuwelijken (ontvang punten en eventueel geld). Bovendien scoor je punten volgens de afgebeelde waarde van die ronde.

Einde van het spel :
- Voor elk van je meeples op het carrièrespoor scoor je nog de helft van de waarde
- Voor elke positie waar er 3 alliantietegels liggen, scoor je de waarde van de tegels
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Signorie
Auteurs : Andrea Chiarvesio & Pierluca Zizzi
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+

21-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
20-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nippon (What's your game)


What's your game bracht in Essen 2 nieuwe big-box-games op de markt. Diegene die we als eerste in de picture zetten is Nippon. Na Zanghuo dus wederom een oosters thema. In dit spel tracht je de Japanse economie aan te zwengelen en invloed uit te oefenen in de vier provincies op het speelbord. In de doos vind je een mooi geïllustreerd speelbord, 4 spelersborden, 48 arbeiders (in 6 kleuren), 4 spelersschijven, 90 zwarte blokjes, 1 scoremarker, 24 treintegels, 24 scheepstegels, 40 invloedsfiches, 24 fabriekstegels, 24 machinefiches, 32 contracttegels, 16 blueprintfiches, 9 stadstegels, 24 beloningsfiches, geld, een stoffen zakje en enkele vermenigvuldigingstegels.
Voor de opstelling van al dit lekkers verwijs ik u graag door naar de spelregels, daar krijg je een mooi overzichtje hoe alles op te zetten en een kennismaking met alle velden van je spelersbord en het algemene speelbord.

Het spel verloopt over een aantal ronden, die op een speciale manier verlopen. In de loop van een ronde gaan de spelers arbeiders van het algemene bord nemen. Eens de arbeiders van een actieveld zijn opgebruikt worden ze opgevuld met die van de reservevakken. Zijn deze eveneens opgebruikt, dan verschuift de scoremarker naar de volgende fase van het spel en worden alle arbeiders terug aangevuld. Na de 2de en 4de fase volgt er een tussentelling. Na de vijfde fase krijgt elke speler nog 3 speelbeurten en dan volgt er een slottelling. De speler die het meeste punten verzamelt, is de winnaar.



In een beurt heeft een speler de keuze tussen het nemen van een arbeider en het uitvoeren van de bijbehorende actie of te consolideren.

1) Een arbeider nemen : neem een arbeider van het speelbord en plaats deze op je spelersbord. Je hebt plaats voor 6 arbeiders. Zijn al deze plaatsen bezet, moet je consolideren. Daarna voer je de actie uit van het actieveld waar je de arbeider nam. Sommige velden tonen 2 mogelijke actie, je kiest er dan ééntje van. Je moet de actie overigens volledig (kunnen) uitvoeren. De kleur van de arbeider die je neemt doet er op zich niet toe, enkel bij het consolideren zal dit de kostprijs gaan bepalen.
De acties :
- investeren in een nieuwe industrie : kies één van de fabriekstegels, betaal 6000 yen, voldoe aan de kennisvoorwaarde van de tegel en leg de tegel open voor je neer. Je kan slechts één fabriekstegel van elke soort (zijde, papier, bento, lenzen, klokken, lampen) hebben.
- machines : waardeer 1 tot 3 fabriekstegels op, betaal hiervoor 5000 yen per upgrade. Leg een machinefiche op een fabriekstegel. Je plaatst eerst een +1, nadien een +2 (max.). Deze fabrieken produceren een extra goed bij de actie produceren.
- produceer goederen : zet 1 tot 3 fabriekstegels in werking om goederen te produceren. Betaal het aantal gevraagde koolsteenblokjes van de fabriekstegel en leg een blokje op de productievelden van de fabriekstegel (1 extra voor elke upgrade die je reeds deed). Elke fabriek kan maar éénmaal per beurt geactiveerd worden.
- kennis vergaren : betaal 1000/3000/6000 yen om 1/2/3 stappen vooruit te gaan op het kennisspoor op je spelersbord
- mijnen : betaal 1000/3000/6000 yen om 1/2/3 stappen vooruit te gaan op het steenkoolspoor op je spelersbord
- treinen : bouw 1 tot 3 treinen voor 5000 yen per treinfiche. Plaats de fiches in verschillende provincies op het speelbord
- schepen : bouw 1 tot 3 schepen voor 5000 yen per scheepsfiche. Plaats de fiches in verschillende provincies op het speelbord
(indien door de actie treinen of schepen een +1-symbool volledig zichtbaar wordt op je spelersbord verhoog je je inkomstenspoor met 1 stap)
- exporteren : vervul 1 tot 3 contracten. Geef de gevraagde combinatie van goederenblokjes af, ontvang de punten van het contract en pas je inkomstenspoor aan zoals aangegeven en draai de contracttegel om om aan te geven dat deze vervuld is
- lokale markt : plaats 1 tot 3 invloedsfiches in de provincies op het speelbord. Leg het gevraagde aantal goederen af (zoals aangegeven op de stadstegels) en leg een invloedsfiche aan de stadstegel in de provincie. Ontvang de regiobonus (5000 yen/ 2 kool/ 2 blueprints/ 2 punten). De invloedsfiche die je mag plaatsen hangt af van het type goed en het aantal (er staat een handig overzichtje op het speelbord).
Je mag een invloedsfiche plaatsen op een lege plaats of een plaats waar reeds een fiche ligt van een lagere waarde.

2) Consolideren : leg al je yen en steenkool in je voorraad af. Neem daarna een aantal yen zoals aangegeven op je inkomstenspoor, een aantal steenkoolblokjes zoals aangegeven op je steenkoolspoor. Indien er minstens 3 arbeiders op je spelersbord staan, moet je één beloningsfiche nemen gelijk aan of lager dan de waarde van het symbool dat op de arbeidersvakken staat. Je krijgt onmiddellijk de bonus van deze tegel, zijnde 5000 yen, 2 blueprints of 2 steenkoolblokjes. Daarna plaats je deze beloningsfiches met de puntenkant op je doelen op je spelersbord (deze leveren je punten op tijdens de eindtelling). Tenslotte moet je je arbeiders betalen, zijnde 3000 yen voor elke kleur van arbeiders die je genomen had. Daarna worden de arbeiders terug in de zak gestopt.

Tussentelling : (na ronde 2, ronde 4 en aan het einde van het spel) : bepaal je invloed door je invloedsfiches in een provincie op te tellen bij je treinen (+2). Vergelijk de scores van de spelers en de afgedrukte waardes op het speelbord en bepaal de onderlinge posities. Afhankelijk van de telling scoor je voor de 1ste, 2de en 3de plaats punten (handig overzichtje op het speelbord). De speler met het meeste en 2de meeste invloed ontvangen ook eventuele punten voor schepen in de provincie (2 punten per schip).
Eindtelling : na de derde tussentelling scoor je nog extra punten voor de doelen die je bereikte tijdens het spel en waarop je beloningsfiches plaatste. Sommige doelen hebben geen fiche nodig, anderen moeten er één hebben. Een overzichtje van deze doelen staan op een apart bijgevoegd blad

Titel : Nippon
Auteurs : Paulo Soledade & Nuno Bizarro Sentieiro
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 12+

20-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haspelknecht (Quined games)


Haspelknecht, ofte Masterprint 15, van Quined games is de nieuwe bigbox die het 10-jarig bestaan van de uitgeverij wat extra luister moet geven. Het spel is van Thomas Spitzer, u misschien gekend van z'n vorige spellen Kohle & Kolonie en Ruhrschifffahrt, en is het derde in het steenkolen-drieluik. De vorige spellen verschenen bij de kwaliteitsuitgeverij Spielworxx, maar deze titel leek aanvankelijk het niet te halen. Gelukkig is Quined games onmiddellijk op de kar gesprongen om deze titel op de markt te brengen. In Haspelknecht gaan we terug naar het begin van de steenkoolontginning. Lang geleden in het Ruhrgebied maakte men 's nachts een vuurtje in een put en merkte men dat het vuur de volgende dag nog brandde. Er moest dus iets beter zijn dan verzameld hout daar onder de grond. Het kostbare zwarte goud werd al gauw erg waardevol en de plaatselijke boeren gingen na het werk samen met hun knecht aan de slag om de steenkooltjes op te graven. Maar hoe kon je dat vervelende grondwater tegen houden?

In de doos vind je erg fraai materiaal : 1 jaarcirkelbord, 4 spelersborden, 3 grondstoffenborden, 20 ontwikkelingstegels, 4 mijnwerkertegels, 16 gebouwtegels, 24 actiefiches, 24 schuldfiches, 16 munten, 1 jaarmarker, 36 actieschijven (geel, bruin, zwart), 80 steenkoolblokjes, 34 houtstaafjes, 18 voedselmarkers, 44 spelersschijven, 18 mijnwaterdruppels, 1 fasemarker en een stoffen zakje.

Elke speler neemt een spelersbord met daarop 18 steenkoolblokjes en 11 spelersschijven. Afhankelijk van het aantal spelers worden de ontwikkelingstegels gebruikt om een ontwikkelingsbord te maken (kan in verschillende vormen, zie spelregels), de hulptegels worden aan de ontwikkelingstegels gelegd. Het jaarcirkelbord wordt klaargelegd, elke speler zet een schijf op 0 op het scorespoor en 1 willekeurig op het volgordespoor. De fasemarker wordt op de mijnwaterfase van de lente geplaatst en de rondemarker wordt op stap 1 gezet. De grondstoffenborden worden klaargelegd afh. van het aantal spelers. Doe alle actieschijven in de stoffen zak en trek er 3 uit voor elk voorraadveld en 6 voor elk actieveld.



Het spel verloopt over drie ronden (jaren), die opgedeeld zijn in vier seizoenen. Tijdens de lente, zomer en herfst worden de actiefasen gespeeld, gevolgd door de winter met een waarderings-, pacht- en opslagfase. Je houdt deze fasen bij door de fasemarker te verzetten op het jaarcirkelbord.

Een actiefase is op zijn beurt ingedeeld in de volgende stappen :
1) actievelden aanvullen : (niet in 1ste ronde) alle schijven bij de spelers gaan terug de zak in. De 3 schijven op het voorraadveld schuiven naar het actieveld. Daarna worden de voorraadvelden aangevuld met 3 schijven uit de zak. Vul daarna actievelden aan waar nog geen zes schijven op liggen.

2) actieschijven pakken : de spelers nemen in speelvolgorde de actieschijven van één kleur van een actieveld. Daarna pakken ze nog een tweede keer schijven. Je mag slechts een tweede keer nemen als je minder dan 5 schijven in je bezit hebt na de eerste beurt. Je kan ook nooit meer dan een totaal van vijf schijven nemen. Als je actieschijven neemt van een actieveld met een watersymbool, neem je ook een mijnwater. De schijven worden op het spelersbord op de eerste, respectievelijk tweede kruiwagen geplaatst.

3) spelersvolgorde bepalen : de spelers tellen de waarden van hun genomen schijven op. (geel = 3; bruin = 2; zwart = 1) De spler met de laagste waarde komt als eerste op het speelvolgordespoor. Bij gelijke stand worden onderlinge volgordes omgewisseld.

4) acties plannen en uitvoeren : de spelers wijzen hun actieschijven, geld en voedsel toe aan mogelijke acties. Dit gebeurt gelijktijdig (tenzij de spelers onderling anders beslissen). De mogelijke acties kunnen ondernomen worden door de boer of knecht van de spelers of de specialisten kolengraver, mijnwerker en Haspelknecht (indien reeds in het spel). Ze kunnen slechts één maal per fase geactiveerd worden, door de gevraagde items te betalen (voedsel, geld, schijven). Op elk karakter staat aangegeven welke acties ze kunnen uitvoeren.

Boer : kan een ontwikkeling aanschaffen OF grondstoffen produceren/mijnwater verwijderen
Knecht : kan aanvankelijk alleen grondstoffen produceren/mijnwater verwijderen
Ontwikkelingstegels : geven alleen een bepaald voordeel (zie spelregelboekje) als je ze aanschaft door de gevraagde items (schijven) af te leggen op de boer (bij aanvang van het spel kan enkel de boer dit doen, later ook nog andere)
Kolengraver : kost 1 gele schijf OF 1 voedsel OF 1 geld, heeft 2 acties waarmee hij 2 water kan verwijderen of 1 steenkool opgraven
Mijnwerker : kost 1 voedsel OF 1 geld, wint tot 3 steenkool (maar kan geen water verwijderen)
Haspelknecht : kost 1 gele schijf OF 1 voedsel OF 1 geld, mag 3 acties uitvoeren, 2 mijnwater verwijderen of 1 steenkool opgraven

De waarderings-, pacht- en opslagfase :
1) waardering : de speler krijgt punten afh. van het aantal steenkool (1 en 2 steenkool = nul punten; 3 = 2 punten; elke extra steenkool = 1 punt extra)
2) pacht betalen : elk jaar moet je pacht betalen (jaar 1 = 2 voedsel, jaar 2 = 2 voedsel en 1 geld, jaar 3 = 1 voedsel en 2 geld). Per ding dat je niet kan betalen, neem je 1 schuldfiche (die je strafpunten opleveren aan het einde van het spel)
3) opslag : je kan 1 voedsel, hout of steenkool opslaan op je erf, resterende grondstoffen worden afgelegd. Je krijgt 1 punt als je hout opslaat op je erf. Sommige ontwikkelingen leveren extra opslagplaatsen op
4) het volgende jaar : verplaats de rondemarker naar de volgende ronde. Het spel eindigt na 3 ronden.

Ontwikkelingen :
Afhankelijk van het niveau van de ontwikkeling moeten bepaalde kosten gedaan worden (niveau 2 = 1 steenkool of 1 voedsel of 1 hout, niveau 3 = een steenkool, niveau 4 = een voedsel). Je mag enkel een ontwikkeling nemen die grenst aan een eigen eerder verworven ontwikkeling of een ontwikkeling die reeds door een andere speler is bezet. Elke speler mag dezelfde ontwikkelingen bezitten en van het effect genieten, maar des te vroeger je het haalt, des te meer punten krijg je.
Niveau 1 = 1ste speler 1 punt
Niveau 2 = 1ste speler 2 punten, 2de speler 1 punt
Niveau 3 = 1ste speler 3 punten, 2de speler 2 punten, 3de speler 1 punt
Niveau 4 = 1ste speler 4 punten, 2de speler 3 punten, 3de speler 2 punten, 4de speler 1 punt

Einde van het spel :
- 1 tot 3 punten per leeg gespeeld tunneldeel (zie spelersbord)
- tunnelbonussen afhankelijk van de verworven ontwikkelingen scoren spelers voor verzamelde handkaarten, olielampen, lege tunneldelen
- ontwikkelingsbonus afhankelijk van de verworven ontwikkeling scoren de spelers voor verzamelde hooivorken, hamer en beitel
- bouwbonus : punten voor aantal gebouwsymbolen op ontwikkelingen die ze bezitten (1/3/6/10 punten voor 1/2/3/4 symbolen)
- ongebruikte actiefiches : 1 punt per niet-gebruikte actiefiche
- geld : 2/5/9/14 punten voor 1/2/3/4 geld over + 6 punten voor elke volgend geld dat ze over hebben
- puntenaftrek voor schuldfiches : 1 punt voor 1 fiche, elke volgende fiche 2 strafpunten
- puntenaftrek voor mijnwater : nul punten voor 0 of 1 mijnwater, 1 punt voor elk mijnwater meer

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de betrokken speler die het meeste steenkool heeft ontgonnen. Indien nog gelijk telt de spelersvolgorde.

Titel : Haspelknecht
Auteur : Thomas Spitzer
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

19-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
18-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carson city - Horses & heroes (Quined games)


Carson city is zonder meer één van de grote toppers van Quined games, dit werd nog maar eens bewezen door de KS-campagne die er liep voor een big-box van dit spel. Wij hadden reeds het basisspel en 1ste uitbreiding in ons bezit en waren dan ook dermate geïnteresseerd in deze 2de uitbreiding. In dit topic geef ik u graag mee welke extra elementen deze uitbreiding met zich meebrengt.

Qua materiaal vind je in de doos : 3 nieuwe dubbelzijdige personagekaarten, 12 rode eigendomstegels, 10 rode cowboymeeples, 2 rode markeerschijven, 5 zwarte wegenstaafjes, 4 rodeofiches en 25 paardfiches, 1 "beurt- en pasvolgorde"afdektegel, 1 afdektegel en 6 individuele erfborden.

1) Zesde speler : met deze uitbreiding kan u met zes spelers aan de slag, er is rood materiaal voorzien voor deze speler. We wijzen er u wel graag op dat het spel dan aanzienlijk moeilijker en vooral onvergevender wordt.

2) De nieuwe personages : krantenjongen, cowboy & helden
Krantenjongen :
- betaal 3 dollar en kies direct een ander personage (uitz. sheriff). Je profiteert van de eigenschap van dit karakter, maar je geldlimiet bedraagt nul dollar (van de krantenjongen)
- variant : idem bovenstaande, maar nu verlaag je de geldlimiet van het gekozen personage met 5 dollar (ipv nul van de krantenjongen)

Cowboy :
- ontvang onmiddellijk een paardenfiche, geldlimiet = 20 dollar
- betaal onmiddellijk 8 dollar, kies een ranch en plaats deze met een eigendomstegel op een vrije kavel, de resterende gebouwen schuiven door en er wordt een extra gebouw bijgetrokken voor op de 12-dollarplaats (als alle ranches zijn opgebruikt, draai je het personage naar de andere kant)

Helden :
- al je gebouwen zijn gedurende de ronde beschermd tegen aanvallen van andere spelers (ook outlaws), geldlimiet = 240 dollar
- kies één van de volgende drie opties : 3 punten/1 eigen cowboy afleggen voor 6 punten/ 2 eigen cowboys afleggen en 9 punten, geldlimiet = 40 dollar



3) Variant : paarden
Elke speler ontvangt een erfbord waarop ze tijdens het spel hun paardenfiches leggen en bijhorende eigenschappen kunnen gebruiken.
Aan het begin van het spel krijgt elke speler één paardenfiche. Je kan extra paarden winnen door het personage cowboy te kiezen of door op de afdektegel (die bij in de rij komt te liggen) te gaan staan. Het actieveld "salaris" geeft de speler de mogelijkheid om voor 4 dollar een nieuw paard te kopen ipv 4 dollar te ontvangen.
Tijdens de fase "plaatsen van de cowboys" mag de speler na het plaatsen van een cowboy één van z'n paarden te gebruiken door deze op één van de erfvelden van z'n bordje te leggen.
De acties van de erfvelden :
- verhoog je vuurkracht met 1 (voor 1 paard) of met 2 (voor drie of meer paarden) voor de ganse ronde
- een extra cowboy uit je voorraad plaatsen/een cowboy verplaatsen/passen
- inkomsten van één van je ranches verdubbelen (niet in combo met de winkeljuffrouw)
- 2 dollar
- +5 rodeo-punten

Aan het einde van de ronde vindt er telkens een rodeo plaats. Alle spelers doen mee aan dit evenement. Vermenigvuldig per bezet erfveld de hoedwaarde (onder het vak afgebeeld) met het aantal paarden in het veld. Verdubbel het resultaat als er ook nog een cowboy op de velden is geplaatst. De speler met de hoogste rodeowaarde krijgt een rodeofiche. Deze fiche levert aan het einde van het spel 1 punt op voor elk paard in je bezit.

Na elke ronde neemt de speler z'n paarden terug en kan deze terug inzetten in de volgende ronde. Elk paard levert op het einde van het spel 1 punt op en elke rodeofiche dus 1 punt per paard.

Titel : Carson city - Horses & heroes
Auteur : Xavier Georges
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 75-120 min.
Leeftijd : 13+

18-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ortus Regni (Jon Sudbury Games)

Ortus Regni is een sfeervol kaartspel voor 2 spelers, dat mits aanschaf van de uitbreiding ook tot 4 spelers kan gespeeld worden. Wat vooral opvalt als je het spel de eerste keer in handen krijgt, is de ongelooflijke kwaliteit van al het materiaal. Alles is zo afgewerkt en knap gemaakt, met liefde voor het spel dat je niet anders kan dan bewondering hebben voor deze "kleine" uitgever. De doos met z'n zwarte afwerking en de titel die erop glanst, de voorkant met het sfeervolle artwork dat ook op de kaarten terugkomt. Het spelregelboek dat is gedrukt op papier met linnen finish, erg kwaliteitsvol en passend binnen de sfeer die het spel wil uitstralen. De 2 houten kaartenhoduers die netjes in de inlay passen, waar je de 91 oogverblindend mooie kaarten netjes kan instoppen, Een koningskaart, een leren buidel, invloedsblokjes in de spelerskleuren, vikingsmarkers, een zandloper, 2 overzichten gedrukt op een stoffen zakdoekje en een overzicht van de diverse kaarten. Aaaahhh, je moet het gewoon een keertje in levende lijve komen bekijken. Naast de uitbreiding is er ook een starterdeck beschikbaar, dit is een stapel van kaarten voor het basisspel met hierop de eigenschappen van de kaarten gedrukt, want wat één van de grote pluspunten van dit spel (de mooi vormgegeven kaarten) zijn onmiddellijk ook het grootste hiaat, nl. dat de eigenschappen van de kaarten uit het hoofd geleerd moeten worden of afgelezen van het overzicht omdat op de kaarten zelf niets staat.
Als je je eerste spelletjes met het starterdeck speelt, is dit euvel natuurlijk al snel verholpen. Daarnaast zijn er ook allerhande speelmatten beschikbaar, matten die gewoon gebruikt kunnen worden als sfeervolle ondergrond of speelmatten met bepaalde missies, plaatsen om kaarten op de sorteren, ... Ik zal zeker een resem foto's van dit spel nemen en hier op de blog publiceren binnenkort. Tot slot kan je het spel ook op je pc spelen, gewoon even downloaden en je kan de basisversie gratis uitproberen, wil je verder gaan, moet je een activatiecode aanvragen (aanschaffen). Ook op deze digitale versie kan je het spel eigenlijk goed leren kennen.


Afhankelijk van de variant die je wil spelen, ga je een deck van kaarten samenstellen. Ik ga me hier niet bezighouden met alle mogelijke opstellingen te overlopen, deze staan netjes in het spelregelboek. Doel van het spel is om als laatste te overleven in de strijd die je met de andere spelers voert. Zo gauw een speler z'n koninkrijk verliest of wanneer hij geen kaarten meer kan trekken van z'n trekstapel verlaat hij het spel. Een speelbeurt is op zich relatief kort en eenvoudig. Je onderneemt één actie (facultatief, later meer), speelt zo veel torenkaarten en aanvalskaarten als gewenst en sluit je beurt af met het trekken van één kaart van je trekstapel. 

De acties :
- een handkaart op tafel spelen, zijnde een eigendom of kasteel uitspelen, een lord in een kasteel plaatsen, een huurlingkaart spelen of een politieke kaart spelen (en de bijhorende eigenschappen uitvoeren)
- een andere speler aanvallen door z'n gebied aan te vallen, kasteel te viseren of de torens te attackeren
- een aanvalskaart recruteren uit de aanvalsstapel (dit is enkel mogelijk als je minstens 1 landerij in je gebied hebt)
- een vazal of pater vanuit je hand naar de vikings sturen
- de speciale eigenschap van je klooster gebruiken 

De kaarten : deze 15 verschillende kaarten kunnen onderverdeeld worden in 3 categorieën van 5 kaarten elk.
1) Eigendomskaarten :
- Paleis : je startkasteel, idem als een ander kasteel qua werking, wordt vernietigd bij 3 schadepunten
- Kasteel : er kan slechts één kasteel in een gebied zijn, andere kaarten kunnen eraan gekoppeld worden, er kan ook een persoon aan gekoppeld worden (behalve een huurling), wordt vernietigd bij 2 schadepunten
- Landerij : wordt aan een gebied gekoppeld, trek onmiddellijk 1 aanvalskaart, staat je toe om later de recruteeractie te kiezen, wordt vernietigd bij 1 schadepunt
- Markt : in combinatie met een landerij kunnen 2 aanvalskaarten getrokken worden, verhoogt het aantal aanvalskaarten dat je kan spelen in een gevecht, wordt vernietigd bij 1 schadepunt
- Kerk : wordt gebruikt in combinatie met een pater die over het gebied heerst om de tegenspeler te verplichten z'n handkaarten te laten zien, geeft de doorslag in gelijke standen bij gevechten (zie onder), geeft een speciale kloosterbonus en wordt vernietigd bij 1 schadepunt
- Kathedraal : er kan er slechts één in het spel zijn (door één speler, die de aartsbisschop is op dat moment), beslist bij gelijke standen in gevechten, geeft een speciale kloosterbonus en wordt vernietigd bij 1 schadepunt

2) Personenkaarten :
- Prins : er kan er slechts één in je gebied liggen, je mag een bannerkaart erbij spelen, dan worden beide kaarten afgelegd en wordt je aflegstapel in je trekstapel geschud. In een gevecht kan het domein van de prins worden overgenomen door de aanvaller. In een tornooi geldt de prins als één van de twee kaarten die beslissend zijn. In een gevecht brengt de prins 1 schadepunt toe en kan hij 1 schadepunt opvangen.
- Vazal : er kunnen meerdere vazallen in een gevecht gebruikt worden, een speler kan hierdoor gebieden overnemen. Ook de vazal geldt als één van de twee kaarten die beslissend zijn in een tornooi. In een gevecht brengt de vazal 1 schadepunt toe en kan hij 1 schadepunt ontvangen.
- Kampioen : een speler kan meerdere kampioenen uitspelen in een gevecht. De kampioen brengt 2 schadepunten toe. Bovendien is hij een joker in een tornooi, en dus de beste kaart om te gebruiken. Hij ontvangt in een gevecht 1 schadepunt.
- Pater : een speler kan meerdere paters gebruiken in een gevecht of ze op missie sturen naar de vikings. Hij plaatst dan 2 van z'n markers in het lederen zakje met vikingsmarkers. Ook de vikings krijgen hierdoor extra invloed.  In een gevecht brengt een pater 0 schadepunten toe, maar kan hij zelf 1 schadepunt opvangen.
- Huurling : kan als een actie in een gebied uitgespeeld worden, brengt 2 schadepunten toe in een gevecht en kan 1 schadepunt ontvangen.

3) Politieke kaarten
- Verraad : je kan een lord vermoorden, de hand van een tegenspeler vernietigen of een huurling verwijderen
- Intrige : steel bezittingen uit een gebied, steel legers uit de stapel aanvalskaarten, steel een huurling
- Bondgenoten : countert offensieve politieke kaarten
- Banket : trek 2 kaarten van je trekstapel, nadien gratis acties uitvoeren zoals torens plaatsen of aanvalskaarten voorbereiden
- Banner : in combinatie met een prins gebruiken om je aflegstapel terug in je trekstapel te schudden, proberen om koning te worden, een tornooi inlassen

Torens staan op de achterkant van elke van bovenstaande kaarten. Je mag ze zoveel uitspelen als je wil, als gratis actie (dus bovenop bovenstaande kaarten). Elke toren verhoogt de defensieve waarde van een gebied met 1. Ze moeten specifiek aangevallen worden om ze te kunnen verwijderen uit het spel.

De tafelstapels : er zijn vier stapels kaarten die niet spelergebonden zijn, beide spelers kunnen hier kaarten van gebruiken en moeten trekken. De aanvalskaarten, vikingkaarten, vechtstapel en tornooistapel. Tussen de aanvalskaarten zit voetvolk (kracht 1) en ridders (kracht 2). De vikings komen in de loop van het spel méér en méér aan bod tot ze de gebieden van de spelers aanvallen. Ook hier zijn er kaarten met kracht 1 en 2. De vechtstapel bepaalt hoe een eventuele strijd tussen spelers afgehandeld moet worden en wie al dan niet op welke manier wint.

Om alle spelregels hier op te lijsten, zouden we nog wel een tijdje bezig zijn, dus dat gaan we niet meer doen. Graag kom ik dus nog een keertje bij u terug met foto's en met een imprESSEN.

Titel : Ortus Regni
Auteur : Jon Sudbury
Uitgeverij : Jon Sudbury Games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20-50 min.
Leeftijd : 14+

14-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
13-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port Royal - ein auftrag geht noch ... (Pegasus spiele)


Port Royal is een kaartspelletje dat vorig jaar toch wel wat faam en naam verwierf en ook in het Nederlands op de markt kwam. De hoogste tijd dus om er ook nog een uitbreiding van te maken moeten ze bij Pegasus gedacht hebben. In het doosje, dat hetzelfde formaat heeft als het basisspel, vinden we 14 nieuwe personenkaarten, 10 scheepskaarten (2 per kleur), 15 houten markers (3 per kleur), 18 grote contractkaarten.

De uitbreiding omvat diverse modules die je naar willekeur en believen kan toevoegen. Bovendien is er zowel een competitieve als coöperatieve variant voorzien met de contractkaarten. Aan de basisspelregels wordt er eigenlijk niet geraakt, dus volstaat het hoogstwaarschijnlijk om de nieuwe kaarten even van naderbij te bekijken.

Personenkaarten :
- clerk (1 per scheepskleur) : indien je in fase 2 een schip kiest in de kleur van de clerk die je voor je hebt liggen, mag je een extra kaart nemen uit de haven, volgens de normale regels (dus indien je niet de actieve speler bent, betaal je 1 geld meer dan de actieve speler).
- gunner (4x) : elke keer als je een kaart uit de haven gaat halen, krijg je een aantal munten gelijk aan het aantal schepen in de haven -1.
- vice-admiral (5x) : wanneer je een kaart uit de haven gaat halen, krijg je 1 geld (per vice-admiral) als er 3 of 4 kaarten in de haven liggen.
Scheepskaarten :
Bovenop het geld dat het schip met zich meebrengt, krijgt ook één andere speler naar jouw keuze 1 geld. Indien je niet de actieve speler bent, moet je uiteraard ook nog steeds de actieve speler betalen.



De contracten :
Deze kunnen op twee manieren gebruikt worden, in de competitieve variant of in de coöperatieve variant. In beide varianten krijgen de spelers 3 houten markers te beschikking in hun spelerskleur. De contractkaarten geven steeds een voorwaarde op en de opbrengsten voor het volbrengen van deze opdrachten.

In de competitieve variant trek je 4 contractkaarten en leg je deze goed zichtbaar in het midden van de tafel. Zo gauw een speler voldoet aan de voorwaarden van één van deze contracten, legt hij een eigen marker op het eerste vrije veld van deze contractkaart en ontvangt hij het aangegeven geld. Daarnaast krijg je bij het plaatsen van je tweede marker 1 punt (de achterkant van de contractkaarten die niet gebruikt worden gebruik je hiervoor). Bij het plaatsen van je derde marker ontvang je 2 punten. Je mag maximaal 3 contracten vervullen.

In de coöperatieve variant maak je een tijdstapel van de gewone kaarten. Bij aanvang van je beurt neem je steeds eerst één kaart van deze stapel. Standaard bestaat deze stapel uit 13 kaarten. Je kan zelf ook beslissen om het spel makkelijker of moeilijker te maken door meer of minder kaarten toe te voegen. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal contractkaarten gebruikt (1,2,3,4,5 spelers gebruiken 3,5,7,9,11 contracten). Indien je de contracten kan vervolledigen vooraleer de tijdstapel is opgebruikt, win je het spel. Slaag je er niet in om dit te doen vooraleer de tijdstapel is opgebruikt, verlies je samen het spel. Voor de rest blijven de standaardregels van kracht.

Titel : Port Royal - ein auftrag geht noch ...
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+

13-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
12-01-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yikes! (Prontoplay games)


Yikes! is de tweede titel van Prontoplay games, een relatief jonge Belgische uitgeverij. We berichtten jullie reeds over hun eerste spel "Pirato poker" en dat was op zich al een aangename kennismaking. Prontoplay games is trouw aan z'n concept, namelijk het uitbrengen van spellen die gestript worden zo ver het kan en dan kom je vaak uit bij een kaartspel met eenvoudige regels, maar toch wat diepgang.

Yikes! is een 2-spelersspel waarin je elkaars geheime identiteit probeert te achterhalen. Hiervoor scoor je 2 punten, maar als je weet te ontkomen door acht hintkaarten te verzamelen of als er een valselijke beschuldiging plaatsvindt, scoor je ook 1 punt. De speler die als eerste 5 (of meer) punten heeft verzameld, wint het spel.
Het spel bestaat uit 27 hintkaarten, 9 identiteitskaarten en 2 overzichtskaarten, meer heb je niet nodig.
Elke speler neemt één geheime identiteitskaart die hij gedekt voor zich legt, daarna wordt de stapel hintkaarten geschud en vorm je een vitrine met drie kaarten van deze hintkaarten. Het spel kan beginnen.



In een beurt voer je één van volgende mogelijke acties uit :
1) Neem één van de hintkaarten uit de vitrine en leg ze open voor je af. Je mag geen hintkaart nemen die je reeds voor je hebt liggen en ook niet de hint die jouw karakter haat. Op deze manier geef je de tegenstander eigenlijk onrechtstreeks tips over jouw identiteit.
2) Scoor één punt omdat je 8 verschillende hintkaarten voor je hebt liggen. Indien je erin slaagt om de acht hintkaarten te verzamelen (de negende is het item dat je haat), scoor je 1 punt. De hintkaarten worden afgelegd. Je identiteitskaart gaat terug in de trekstapel en je begint overnieuw. Het kan dus perfect zijn dat je terug hetzelfde karakter bent.
3) Voeg 2 extra hintkaarten toe aan de vitrine. Dit mag je enkel doen als je geen enkele hintkaart kan nemen uit de vitrine.
4) Raad naar de geheime identiteit van je tegenspeler door één van je hintkaarten aan de andere speler te geven. Indien deze kaart het item vertoont dat het karakter van hem haat, zegt hij Yikes! en is hij ontmaskert. De beschuldigende speler scoort 2 punten. Je legt je hintkaarten af en krijgt een nieuwe identiteitskaart (zoals hierboven beschreven). Bij een valselijke beschuldiging scoort de beschuldigde speler 1 punt. Indien de beschuldigde speler door deze actie zijn achtste hintkaart krijgt, scoort hij onmiddellijk ook nog een tweede punt.

Sommige hintkaarten tonen ook een actiesymbool. Als een speler één van deze kaarten oppikt, mag hij onmiddellijk de eigenschap ervan gebruiken :
- 2 kaarten : je mag onmiddellijk nog een tweede hintkaart nemen
- onderzoeken : je mag de 2 bovenste kaarten van de identiteitsstapel bekijken (en kan dus weeral 2 karakters definitief uitschakelen)
- vraagteken : je mag een ja-neen-vraag aan de tegenstander stellen, waarop deze moet antwoorden

Titel : Yikes!
Auteur : Ally Steven Severi
Uitgeverij : Prontoplay games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

12-01-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs