IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Barony


Barony (Matagot) :

+ in mijn ogen het beste spel dat we op de vorige spellenavond speelden (met Bloody inn, Sapiens, Dolmen), dus dat wil al iets zeggen
+ prachtig, houten materiaal, waar we een zwak voor hebben
+ dit is abstract, erg abstract, droog, erg droog ... maar echt tof en leuk
+ het gaat gelijk op, kom je even op voorsprong, word je nadien netjes de kop ingedrukt
+ de regels zijn omvangrijk, maar eigenlijk valt dit 100% mee om te spelen
+ één actie in je beurt, dit spel gaat als een trein (zonder AP-spelers natuurlijk)
+ de overzichtjes zijn handig, maar eens je enkele beurten draait, is alles erg duidelijk
+ de ridders in een lichtere kleur, het lijkt een productiefoutje, maar het is verdorie erg handig gedaan
+ de strijd is spannend, erg spannend, het is een race naar de finish
+ de speelduur is ook bij deze titel erg aangenaam te noemen, 45 minuutjes rond

- het is abstract, het is droog, ... maar echt tof en leuk, dus je moet wel doorspelen en ervan genieten, niet te lang overpeinzen
- het thema is aanwezig, maar flinterdun en ongeschikt, bent u hier naar op zoek, zoek verder
- je moet wel tegen wat pesten kunnen, je wordt ongetwijfeld geviseerd als je wat voorop huppelt
- eens een speler goed heeft opgebouwd en klaar is om het spel te beëindigen, voelen de andere spelers de bui ongetwijfeld hangen en zijn de laatste beurten puur formeel, afstoppen is dan niet altijd meer mogelijk (maar ik vind het goed, op deze manier blijft de speelduur ook beperkt)

Conclusie : Op zich ben ik altijd al wel een fan geweest van de spellen van Matagot en deze Barony doet daar geen afbreuk aan, in tegendeel zelfs. Dit is een elegant, abstract spel met prachtig materiaal (misschien wel wat overproductie). Het loopt als een trein eens je de mogelijke acties in gedachten hebt. Je zoekt naar opportuniteiten en vaak is de actie die je gaat doen overduidelijk. Eens je hebt geïncasseerd, is het vaak terug even opbouwen en is het ook wel logisch wat je allemaal gaat doen. Het is echter de interactie met de andere spelers die het verschil maakt. De acties die zijn doen, bepalen toch ook wel deels hoe jij je volgende zetten te werk gaat gaan. Ook het veranderende speelbord, dat bij elk spel anders in elkaar zal gebokst worden, zorgt voor afwisseling. Ik vermoed wel dat geoefende spelers een licht voordeel zullen hebben op nieuwe spelers, daar tactiek hier toch wel belangrijk is. Voorlopig één van de betere spellen die we dit jaar uit Essen meebrachten.

22-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sapiens


Sapiens (Iello) :

+ kleurrijk materiaal, alsook een uitdagende cover op de speeldoos
+ het materiaal is erg verzorgd en stevig zoals we van Iello gewend zijn
+ de inlay in de doos is fantastisch, functioneel en topshit
+ het spel heeft wel wat diepgang en het puzzelen bleek helemaal niet zo eenvoudig
+ het scoren op twee fronten, waarvan het slechtste resultaat telt, werkte ook al goed bij Between two cities, hier dus ook
+ we zien het niet meer gewend om weinig punten te scoren, combo's maken was de laatste tijd de boodschap, dat is hier redelijk moeilijk, probeer gewoon het meest opportune en waardevolste te doen
+ de spelersborden zijn dubbele puzzelstukken die op verschillende manieren kunnen worden samengesteld, dus het spel is telkens anders
+ het spel heeft een aangename speelduur, het gaat wel vooruit moet ik zeggen, op zo'n 45 minuutjes ben je zeker rond

- het zijn wel wat regeltjes voor zo'n toegankelijk spel, het duurt even vooraleer je alle bonussen in je geheugen hebt opgeslagen (ook al staan ze netjes onderaan op je spelersbord)
- dit is een frustrerend puzzelspelletjes, het komt echt nooit uit en een combo maken is erg moeilijk, op die manier vond ik het eigenlijk te stroef lopen (dit zijn we gewoon niet meer gewend)

Conclusie : Sapiens is zeker geen slecht spel, maar het sprak me persoonlijk gewoon wat minder aan. Ik wil het zeker nog een keertje proberen (of meermaals zelfs), maar ik vond het eerder een frustrerend spel waarbij je nooit datgene kon doen dat je voor ogen had. Hoe je ook je best doet om alles netjes in elkaar te puzzelen, dat lukt niet in dit spel. Je moet totaal anders gaan denken en dan moet ik zeggen dat alles toch wat komt "zoals het komt". Uiteraard kan je uit de vitrine tegels kiezen, maar als er niet echt interessante zaken tussenliggen, moet je het er maar mee doen. Ik vermoed wel dat er een zekere leercurve in het spel zit, dus meerdere sessies zijn waarschijnlijk aanbevolen om beter te worden in dit spel. Redenen genoeg om dit dus te doen de komende tijd.

21-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dolmen


Dolmen (Eggertspiele) :

+ we kenden het spel al als Die Dolmengötter, maar nu kreeg het spel ook een mooie, aantrekkelijke doos en speelbord
+ gelukkig is aan het spelconcept niets veranderd, dat was al prima
+ een spel met zo weinig regels, maar zo veel diepgang en mogelijkheden, altijd leuk
+ de punten zijn verdekt, dus het blijft enorm spannend tot het slot, de eindscores liggen overigens erg dicht bij elkaar
+ dit spel kan je intuïtief en snel spelen, of doordacht en langzaam, 't is maar wat je belieft
+ het scorespoor met de maantjes is lekker helder en springt eruit
+ dit spel kan met alle spelersaantallen bekoren
+ je kan het gevoel hebben dat je totaal niet in het spel zit, maar toch opkomen in de laatste rechte lijn. Maar ook het tegendeel is waar, voorop liggen en uiteindelijk de duimen moeten leggen, behoort hier tot de mogelijkheden

- het scorespoor is mooi, maar ze hadden overal gerust een cijfertje op mogen plaatsen, zodat het tellen makkelijker verloopt
- je moet in dit spel bij de les blijven, hou in het oog wanneer je stenen mag plaatsen, want je bent al gauw iets vergeten
- het artwork is vernieuwd en al zeker aantrekkelijker dan de vorige editie, maar het is nog steeds niet super"wauw" vind ik persoonlijk

Conclusie : Ik heb dit spel altijd al een verborgen abstract toppertje gevonden, dat simpelweg te weinig uit de kast kwam. Vooral het feit dat het spel er niet uitzag, schrikte medespelers af om het op tafel te gooien. Dat probleem is nu misschien opgelost. In tijden van hopen materiaal, spelregelboeken van 20 bladzijden of meer, is dit type spel een verademing en een genot om te spelen. Ik ben er superslecht in en zal het zelden of nooit winnend afsluiten, maar een speelsessie van Dolmen sla ik zeker niet af!

20-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coup (Funbox jogos)

Ook deze titel is niet volledig nieuw, u kent het spel misschien al onder bovenstaande naam van Indie boards & cards of Ferti, de franstalige versie waar er ook een deluxe versie van op de markt is verschenen met het leuke flesje. Wij konden echter onze handen leggen op de Braziliaanse versie en zijn hier reuze blij mee. Enerzijds omdat het artwork véél mooier is dan de andere versies (persoonlijke mening natuurlijk) en omdat de kaarten taalonafhankelijk zijn gemaakt met de nodige symboliek. Enkel de overzichtjes kunnen een afdrukje van BGG gebruiken en je kan zo aan de slag.

In de doos vind je 25 karakterkaarten, 5 inquisiteur karakterkaarten (voor de variant), 6 overzichtskaarten, 24 geldmunten en 6 gouden munten (gelijk aan 5 geld). Deze Braziliaanse versie voorziet eveneens een mini-uitbreiding en een promo met bierkaartjes.
Afhankelijk van het aantal spelers wordt een deel van de karakterkaarten gebruikt, een handig overzichtje hiervan vind je ook op een kaartje. Het doel van het spel is de andere spelers te elimineren en als laatste over te blijven. Schud alle karakterkaarten bij aanvang van het spel en geef elke speler er 2 gedekt. De speler mag zelf z'n kaarten gaan bekijken, maar houdt deze geheim voor de andere spelers. De resterende kaarten worden in het midden van de tafel gelegd en vormen het hof. Daarnaast krijgt elke speler 2 munten en één overzichtskaart, hierop staan de eigenschappen van de verschillende karakters (eens u deze kent, heb je het overzicht niet meer nodig).

De 2 kaarten die voor een speler liggen, zijn de invloed die de speler heeft. Als een speler invloed verliest dan moet hij één van z'n kaarten opendraaien. Moet hij z'n tweede kaart opendraaien, ligt hij uit het spel. 

In speelvolgorde voert elke speler één actie uit. Je mag in je beurt niet passen en moet een actie uitvoeren.
Indien een actie niet gecounterd wordt of betwist, wordt de actie sowieso uitgevoerd. Sommige acties die je wil uitvoeren, hebben een karakter nodig. Je claimt het benodigde karakter als zijnde één van je gedekte kaarten. Je kan de waarheid vertellen of bluffen, het is aan de andere spelers om hierover te oordelen. Je moet je kaart niet laten zien, tenzij een andere speler je in twijfel trekt. Indien je niet in twijfel wordt getrokken, voer je de actie van het karakter uit. Indien je jouw beurt start met 10 geld, dan moet je de actie "coup" uitvoeren.

De acties :
1) 1 geld nemen van de bank
2) 2 geld nemen van de bank, kan geblokkeerd worden door de Duke 
3) Coup : betaal 7 geld en val een andere speler aan, deze verliest onmiddellijk 1 invloed. Een coup is altijd succesvol.
4) acties van de karakters :
- Duke : neem 3 geld uit de bank
- Assassin : betaal 3 geld en vermoord een andere speler, indien succesvol verliest deze speler 1 invloed, kan geblokkeerd worden door de Contessa.
- Captain : steen 2 geld van een andere speler (indien hij maar 1 geld heeft, neem je dat), kan geblokkeerd worden door de ambassadeur of kapitein
- Ambassador : neem 2 kaarten van de trekstapel, kies er één en ruil met een eigen invloedskaart en leg de twee andere terug in het hof

Indien iemand vermoedt dat een speler bluft, kan hij contesteren. Indien de speler de genoemde invloedskaart kan omdraaien, verliest de speler die hem uitdaagt 1 invloed. De kaart wordt in het hof geschud en de speler trekt een nieuwe kaart. Indien de speler niet kan bewijzen dat hij het karakter heeft, verliest hij 1 invloed natuurlijk. 

Titel : Coup
Auteur : Rikki Tahta
Uitgeverij : Funbox jogos
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min. 
Leeftijd : 9+

20-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : De geheimzinnige drakengrot


De geheimzinnige drakengrot (Drei magier spiele) :

+ innovatief en Drei magier spiele : een magische combinatie
+ er is een makkelijke en moeilijkere versie voorzien
+ het vuurspuwend draakje is echt wel erg mooi en uitdagend materiaal voor kinderen
+ de speeldoos wordt weer netjes in het spel geïntegreerd, ook qua opberging is het wederom prima
+ de regels zijn erg simpel en toegankelijk, zelfs voor erg jonge kinderen (3 jaar)

- het schuiven van het draakje zorgt ervoor dat je natuurlijk makkelijker de plaatsen vind waar het draakje vuurspuwt, dat maakt het misschien te makkelijk
- kinderspellen en memory, het blijft toch blijkbaar een goed-verkopende combinatie
- men had misschien beter nog wat extra varianten voorzien die het spel moeilijker, uitdagender, lijviger zouden maken, maar ik vermoed dat er hier nu wel huisregels voor zullen worden gevormd

Mogelijke huisregels waaraan ik denk :
- geef de spelers een tegel van elke kleur, zodat je tenminste overal op het bord een keertje moet geweest zijn (nu trek je vaak dezelfde kleur van tegel en ga je gewoon terug naar de plaats waarvan je kwam)
- vlieg altijd met het draakje over het gegooide aantal plaatsen (zodat je het niet ziet oplichten tijdens de beweging)
- als je een draakje gooit, draai je de doos 90°, zodat je goed moet onthouden welke plekken je nu weer moet bezoeken

19-11-2015 om 16:01 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haus der Sonne (Feuerland spiele)

Haus der Sonne is een puur 2 spelersspel van de uitgever die ons Terra Mystica bracht. Ook de graphics komen bekend voor, want niemand minder dan Dennis Lohausen nam dat voor z'n rekening. Het materiaal is erg verzorgd te noemen, zoals u hieronder ook kan bewonderen. In de doos van standaardformaat (maar een beetje smaller) vind je 1 speelbord (het eiland, verdeeld in 6 regio's), 1 scorebord, 1 houten vissersboot, 4 lavafiches (voor de variant), 42 palmboomkaarten (voor periode 1,2,3), 1 startspelerkaart, 6 waarderingskaarten en 1 lavapriesterskaart. In elke spelerskleur (rood en geel) krijg je 1 sjamaan, 8 standbeelden, 1 telsteen, 1 set schijven (met waarden 1 tot en met 5). 

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de sjamaans tegenover elkaar in een willekeurig gebied geplaatst op het eiland. De scoremarkers worden op de 0 van het scorespoor geplaatst. De palmboomkaarten worden per soort (1,2,3) geschud en op het scorebord gelegd. Van de palmboomkaarten met één palmboom worden er in elke opening rond het speelbord één open gelegd. De vissersboot wordt op de locatie met de aanlegsteiger geplaatst. De waarderingskaarten, lavapriesteres en resterende palmboomkaarten worden op het scorebord geplaatst. Elke speler krijgt de standbeelden en schijven van z'n kleur ter beschikking.


De spelers voeren om beurten hun acties uit. Ze kunnen opteren uit drie mogelijkheden : 
1) een schijf inzetten : indien je een schijf inzet op een veld waar reeds schijven van de tegenspeler liggen, moet je ervoor zorgen dat er nooit dezelfde waarde ligt. 
- op een strandveld waar de vissersboot niet ligt : je mag je sjamaan tot 2 velden vooruit zetten. Je mag maximaal 1 veld landinwaarts bewegen (strand/gras/bos). Je mag door het veld van de andere sjamaan bewegen, maar er niet eindigen. Je mag op of over een veld met standbeelden bewegen, maar je mag nooit op een kraterveld terechtkomen. Je mag wel 2 plaatsen naar het strand toe bewegen. 
- op een strandveld waar de vissersboot wel ligt : je verzet de vissersboot een aantal plaatsen gelijk aan de waarde van je schijf in de richting van de klok. Waar de vissersboot z'n beweging eindigt, worden de kaarten verdeeld. Liggen er schijven van beide spelers, dan neemt de speler met de hoogste waarde als eerste een kaart, de andere speler neemt de andere kaart. Liggen er schijven van één speler, neemt deze speler één van beide kaarten. Indien er geen kaarten liggen, gebeurt er niets en blijven de kaarten liggen. De verworven kaarten worden voor de speler gelegd en onmiddellijk uitgevoerd. Neem daarna de schijven terug van het speelbord (van de gewaardeerde regio) en leg nieuwe palmboomkaarten. Verschijnt er een lavakaart, wordt er een lavafiche in het midden van het eiland gelegd in de regio waar de vissersboot staat. Daarna wordt de lavakaart afgelegd.
2) een schijf terugnemen : beweeg je sjamaan tot 2 velden.
3) de vissersboot 1 plaats vooruitzetten : deze actie mag enkel wanneer je al je schijven reeds hebt ingezet.

Zo gauw de laatste palmboomkaart waarde 2 wordt getrokken, volgt er een tussentelling. De 2de tussentelling wordt uitgevoerd als de palmboomkaarten waarde 3 allemaal zijn getrokken en de vissersboot in een regio terechtkomt waar geen kaarten meer liggen. 
In een waardering krijgen de spelers eerste de kans om een waarderingskaart te kopen. Daarna wordt er gekeken waar de vulkaan uitbreekt. In elke regio waar 1 lavafiche ligt, worden de kratervelden geraakt. Met 2 fiches geraakt de lava tot aan het bos en met 3 fiches tot aan het gras. Komt de lava op een veld met een standbeeld, wordt deze verwijderd. Sjamanen kunnen tegen de lava. Tenslotte worden er punten uitgereikt : 
- standbeelden op een berg/woud/grasveld leveren respectievelijk 3/2/1 punt(en) op
- de speler die het meeste viskorven op z'n kaarten heeft, krijgt 3 punten
- voor elke witte parel krijg je 1 punt, voor elke zwarte parel 2 punten. Indien je beide parels hebt, scoor je 4 punten.
- 3 punten voor de nautilus (schelp)
- punten voor de waarderingskaarten, die na de telling terug op het speelbord komen te liggen, zodat ze bij de tweede waardering terug gekocht kunnen worden
- bij de 2de waardering krijgt de speler voor elke afgebeelde mossel op z'n kaarten 1 punt
De speler die na de 2de waardering het meeste punten heeft, wint het spel.

Kaarten :
- bouw een standbeeld
- verplaats een lavafiche
- koop een waarderingskaart van het scorebord
- viskorven
- witte en zwarte parels
- nautilus
Waarderingskaarten :
- 1 punt per afgebeelde vlinder op je kaarten
- 2 punten voor elke meerderheid aan standbeelden in een gebied
- 4 punten voor standbeelden in elk landschapstype in een regio
- 2 punten voor elk standbeeld op een bos
- 3 punten voor elk standbeeld op een gebergte

Titel : Haus der Sonne
Auteurs : Marc Klerner & Florian Racky
Uitgeverij : Feuerland spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 40 min. 
Leeftijd : 12+ 

19-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
18-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolution - flight (North Star Games)

Exact een week geleden publiceerden we de beschrijving van het basisspel van Evolution. Een razendpopulair spel dat erg snel uitverkocht werd vorig jaar en dat in Essen werd heruitgegeven. Tegelijkertijd had men ook de uitbreiding laten kickstarten en die zetten we vandaag dan ook in de schijnwerpers. Deze uitbreiding laat je toe om ook in de lucht te gaan. Ik overloop graag even het nieuwe materiaal en de nieuwe mogelijkheden die deze uitbreiding met zich meebrengt.

In de doos, die assorti is met die van het basisspel, vinden we 12 soortborden (voor soorten die kunnen vliegen), 12 vliegkaarten, 34 nieuwe kaarten met eigenschappen, 14 gebeurteniskaarten en een speelbord "de klif". Qua voorbereiding van het spel verandert er niet al te veel. De vliegsoortborden worden naast de standaard landsoortborden gelegd. De nieuwe kaarten, alsook de gebeurteniskaarten worden in de trekstapel geschud. Er worden 40 kaarten van de trekstapel genomen en terzijde gelegd. Deze kaarten worden aan het einde van het spel gebruikt ipv de stapel te herschudden zoals in het basisspel gebeurde. De klif wordt naast de waterpoel gelegd.

De vliegsoortborden komen grotendeels overeen met de landsoortborden. Een vliegende soort kan echter maar grootte 3 krijgen (ipv 6). Daarnaast staan er onderaan nog extra vakjes voor voedsel. Er moet extra voedsel voorzien worden afhankelijk van de grootte van de soort. Er moet hier eerst aan voldaan worden vooraleer je de populatie zelf gaat voeden. Tenslotte moeten er 2 kaarten opgeofferd worden om een vliegsoort te ontvangen (met de gebruikelijke 2 blokjes op 1).

De vliegkaarten werken net zoals de andere kaarten. Ze worden gespeeld als 1 van de 3 kaarten die bij een soort kunnen gelegd worden. Ze tellen voor 1 punt op het einde van het spel. De kaart kan geruild worden voor een andere kaart, maar dan wordt het vliegsoortbord ook vervangen door een landsoortbord. Je kan van een landsoort echter geen vliegsoort maken. 

De gebeurteniskaarten kunnen door de speler uit z'n hand gespeeld worden, het effect uitgevoerd en nadien komt de kaart op de aflegstapel terecht. Elke gebeurteniskaart heeft een specifiek moment waarop ze gespeeld mag worden, dit staat op de kaart aangegeven. 

De klif werkt zoals de waterpoel, er worden voedselfiches opgelegd. Hier komen echter gewoon per ronde een aantal fiches terecht gelijk aan het aantal spelers. Enkel vliegsoorten kunnen hier hun voedsel gaan oprapen. Deze kunnen ze gebruiken om in de eerste plaats aan hun behoeften te voldoen om nadien de populatie te voeden.


Wijzigingen aan het spelverloop :
Fase 3 : speel kaarten : 
Je kan 2 kaarten afleggen om een vliegsoortbord te nemen, er een vliegkaart boven uit te spelen en de 2 houten markers op 1 te plaatsen.

Fase 4 : voeden :
Leg een aantal voedselfiches, gelijk aan het aantal spelers op de klif
De vliegsoorten kunnen voedsel nemen van de klif of de waterpoel, maar moeten eerst aan hun behoeften qua grootte voldoen vooraleer ze hun populatie mogen voeden. De voedselfiches die gebruikt zijn om aan de behoeften te voldoen gaan naar de voorraad terug, niet in het voedselzakje.

Einde van het spel :
In plaats van de kaarten te schudden, worden de 40 terzijde gelegde kaarten gebruikt gedurende de laatste (lopende) ronde.

Titel : Evolution - flight
Auteurs : Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre & Sergey Machin
Uitgeverij : North Star Games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

18-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
17-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quartz (Funbox jogos)


Vandaag gaan we nog eens naar onze Braziliaanse vrienden van Funbox jogos voor één van hun nieuwigheden Quartz. Na het doornemen van de spelregels doet dit spel erg denken aan Incan Gold van Faidutti & Moon. Hier gaan de spelers achter individueel hun geluk beproeven in de mijn. Punten worden dit keer verzameld in de vorm van bepaalde combinaties van edelstenen. Daarnaast is er een extra aspect toegevoegd in de vorm van actiekaarten waarmee je jouw tegenspelers het leven zuur probeert te maken. Wie durft het langste in de mijn blijven, met het risico om zich vast te lopen en met lege handen terug te moeten komen?

In de doos zitten 84 geldfiches, 6 ervaringsfiches, 55 actiekaarten, 5 kistkaarten, 68 edelstenen, 1 stoffen zak, 1 dagmarker, 1 speelbord en 5 spelersborden in de vorm van een steenkoolkarretje.
Leg het speelbord in het midden van de tafel met de dagmarker op 1. Het geld en de ervaringsfiches worden als voorraad klaargelegd. De edelstenen komen in de zak terecht en elke speler neemt z'n spelersbord en 1 schatkaart die hij voor zich neerlegt. De actiekaarten worden geschud, elke speler ontvangt er 5 en de rest vormt de trekstapel. De speler met de langste baard is de startspeler.



Het spel bestaat uit 5 dagen (ronden) waarin de spelers in de mijn duiken om edelstenen boven te halen. Voor de dag begint wordt er een aantal actiekaarten omgedraaid en op het centrale speelbord gelegd, gelijk aan het aantal spelers min 1. Sommige kaarten hebben geldfiches nodig die erop worden gelegd. Deze kaarten en geld vormen een bonus voor de moedige mijnwerkers. Een dag verloopt over verschillende ronden tot er slechts één speler nog actief is in de mijn. In je beurt heb je de mogelijkheid om één van de drie volgende acties uit te voeren :

1) Een edelsteen uit de zak trekken
Trek een willekeurige edelsteen uit de zak en leg het op je spelersbordje bij de juiste kleur. De meeste edelstenen zijn waardevol, maar er zitten ook instabiele stenen (lichtgroen) bij. Indien je zo'n eerste steen trekt is het geen probleem, maar trek je een tweede, dan stort de mijn in en moet je de lopende ronde verlaten, zonder de reeds verzamelde edelstenen. Je kan pas terug meespelen de volgende dag, maar je ontvangt wel een ervaringsfiche. Deze fiche kan je later inzetten om een instabiele edelsteen terug af te leggen.

2) Een actiekaart gebruiken
Speel de kaart, voer het effect uit en leg de kaart op de aflegstapel. Elke kaart toont ook een waarde in de linkerbovenhoek, dit is het geld dat je krijgt na de 5de dag als je de kaart niet hebt gebruikt. De effecten worden hieronder besproken.

3) Je mijnkarretje naar buiten brengen
Je mag bij aanvang van je beurt beslissen om uit de mijn te stappen en dan zijn de verzamelde edelstenen safe. Leg ze naast je spelersbord. Indien een speler de mijn verlaat terwijl er nog 2 spelers in de mijn zijn, krijgt hij een bonus. Hij neemt de meest linkse kaart en geld van het speelbord in z'n hand en voorraad. Indien een speler de mijn laat instorten, moet de meest linkse kaart uit het spel verwijderd worden. Indien er 2 spelers in de mijn zijn en één laat de mijn instorten, krijgt de andere speler de laatste bonus.

Zo gauw alle spelers de mijn hebben verlaten, eindigt de dag. Op het einde van de dag mogen de spelers hun edelstenen verkopen. Er mogen tot 2 edelstenen meegenomen worden naar de volgende ronde, maar de rest moet verkocht worden. De prijzen staan aangegeven op je spelersbord. Je kan daarenboven één bonus verdienen door een combinatie te maken :
- als je 3 dezelfde edelstenen verkoopt, mag je de waarde verdubbelen van een andere kleur die je die ronde verkoopt
- als je 4 dezelfde edelstenen verkoopt, mag je de waarde van 2 andere kleuren verdubbelen die je die ronde verkoopt
- als je 5 dezelfde edelstenen verkoopt, krijg je 8 geld
- als je 6 dezelfde edelstenen verkoopt, krijg je 12 geld

Alle edelstenen die verkocht zijn, gaan terug in de zak voor de volgende ronde en de dagmarker wordt één plaatsje verzet. Elke speler trekt een nieuwe actiekaart. Er worden nieuwe actiekaarten en geld op het speelbord gelegd. De speler die de mijn als laatste verliet in de vorige ronde, wordt de startspeler.

Na de vijfde dag verkopen alle spelers hun edelstenen en actiekaarten nog en de speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die het meeste geld kreeg voor z'n resterende actiekaarten.



Actiekaarten :
- trek 7 edelstenen, kies er één en wissel deze met een eerder verzamelde edelsteen op je spelersbord
- trek 3 edelstenen, instabiele edelstenen gaan terug in de zak, de andere op je spelersbord
- leg deze kaart naast je spelersbord om één edelsteen te beschermen, plaats hem hierop
- ruil één van je edelstenen met die van een tegenspeler (geen instabiele)
- neem een eigen instabiele edelsteen en geeft deze aan een andere speler
- elke tegenspeler moet één edelsteen terug in de zak stoppen (geen instabiele)
- kies een speler en steel 2 edelstenen van z'n spelersbord
- kies een speler, hij moet 2 edelstenen trekken, jij krijgt één van deze, daarna houdt de andere speler de andere (ook de instabiele, indien je zelf een instabiele zou moeten nemen, gaat deze terug in de zak)
- REACTIE : in plaats van dat een dief bij jou 2 edelstenen komt stelen, neem je er zelf 1 van de dief
- REACTIE : indien een speler je dwingt 2 edelstenen te trekken, wordt dit genegeerd
- REACTIE : geef een instabiele edelsteen die je kreeg van een andere speler aan een andere speler, indien er geen andere speler is, gaat de instabiele edelsteen naar de zak
- leg tot 2 edelstenen op deze kaart, ze zijn veilig voor deze dag

Titel : Quartz
Auteurs : Sergio Halaban & André Zatz
Uitgeverij : Funbox jogos
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

17-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
16-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 Wonders - duel


7 Wonders - duel (Repos productions) :

+ 7 Wonders kwam al prima uit de verf voor alle spelersaantallen van 3 tot en met 7, maar de 2 spelervariant was niet de sterkste, maar met deze duel slaan ze de nagel op de kop
+ dit spel speelt vlot, vloeiend, is spannend en is even sfeervol als 7 Wonders
+ de 2 extra overwinningscondities maken het competitiegevoel groter, maar het is niet eenvoudig om op deze manieren te winnen op zich
+ alles komt zo bekend voor als je 7 Wonders kent, dus dat bevordert het speelgemak
+ het doosje en de inlay zijn prima voor dit spel, alles past netjes en je hebt een "groot" spel in een "klein" doosje
+ men heeft extra elementen toegevoegd, enkele nieuwe symbolen en acties, maar deze zijn eigenlijk allemaal trouw aan het spelprincipe
+ het gebruik van symbolen om gebouwen gratis te mogen bouwen, dit is véél duidelijker dan de namen er verticaal op te noteren zoals bij de grote broer

- aangezien je 7 Wonders gewend bent, zijn sommige kleine regels aanvankelijk even wennen (bv. een kaart afgooien voor geld is normaal 3 geld, nu wordt het 2 geld en 1 extra per gele kaart)
- de namen op de kaarten zorgen ervoor dat je weer vele versies krijgt, wij hebben de duitstalige versie, wegens Engels en Nederlands uitverkocht in Essen. Geen erg op zich, ze doen totaal niet ter zake, maar ze staan er wel
 
Conclusie : 7 Wonders - duel is een topspel in vele opzichten. Aangezien het over een pure 2-speler gaat en het spel echt wel confronterend is, is de naam "Duel" echt wel goed gekozen. De draftstructuren zijn een erg leuk, nieuw spelmechanisme en deze werkt verduiveld goed. Voorts is het spel zeer herkenbaar, zodat je eigenlijk relatief vlot vertrokken bent als je 7 Wonders kent. De nieuwe acties en symbolen zorgen aanvankelijk voor een beetje opzoekwerk, maar dit kan allemaal op voorhand gebeuren, voor het eigenlijke spel start. De kostprijs van grondstoffen die je wil kopen van de bank, lopen wel enorm snel op, dus tijdig grondstoffen nemen, wordt nog belangrijker. De 2 nieuwe overwinningscondities bevorderen het duel-gevoel, maar zijn allesbehalve makkelijk te behalen. Mij lijkt het zelfs onmogelijk, zeker als je dit als speler in het oog houdt, gooi dan op dat moment gewoon een kaart weg die de tegenspeler zo graag heeft. 7 Wonders duel is voor mij de perfecte make-over die de grote broer nodig had om er een spannende, vlotte 2-speler van te maken.

16-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barony (Matagot)


Als je een eerste blik werpt op het materiaal van Barony dan verwacht je een erg groots opgezet spel en dat is zeker niet het geval. Het gaat hier om een meerderhedenspelletje met gewoonweg prachtig materiaal. De korte speelduur en het toch wel abstracte spelverloop gekoppeld aan dit materiaal was voldoende om ons te overtuigen.

In de zware doos vind je 36 tegels (die op hun beurt bestaan uit 3 hexagonen van verschillende landschapstypes), 1 scorebord, 80 grondstoffiches, 1 startspelerfiche. Alsook prachtig houten materiaal in de spelerskleuren, zijnde 7 ridders, 5 steden, 2 vestingen, 14 dorpen en 1 scoremarker. Er is ook een handig speeloverzicht voorzien voor elke speler.

Er wordt met de tegels een willekeurig speelbord samengesteld (9 tegels/speler). De grondstoffiches worden naast het speelbord klaargelegd. Het scorebord wordt naast het speelbord gelegd en de scoremarkers van de speler komen op nul te staan. Elke speler neemt het materiaal in z'n kleur en een overzichtje. Daarna plaatsen de spelers in speelvolgorde 3 steden en 3 ridders op het bord (à la Catan). Deze steden mogen niet op bossen of meren worden gezet, ze mogen ook niet op een tegel geplaatst worden naast een eerder geplaatste stad. (startopstelling : zie onder)


Het spel verloopt over meerdere ronden, waarin de spelers om beurten één (slechts één) van volgende acties kiest en uitvoert :
1) Recruteren : kies één van je steden en plaats er 2 ridders bij. Indien deze stad aan een meer ligt, mag je 3 ridders zetten. Indien je geen ridders in je voorraad hebt, kan je deze actie niet kiezen.

2) Bewegen : verplaats tot 2 van je ridders naar een aangrenzend veld. De 2 bewegingen zijn totaal onafhankelijk. Elke ridder mag wel maar één keer bewogen worden in een beurt. Er is geen limiet voor het aantal ridders op een veld. Je mag niet naar een meer bewegen of een veld met een vesting of stad van een tegenspeler. Een veld met 2 pionnen van een tegenspeler of een bergveld met een pion van een tegenspeler is ook taboe. Er kunnen meerdere kleuren ridders samen staan, zolang er van elke kleur max. 1 ridder staat. Komt er een tweede ridder van een kleur bij, worden alle andere speelstukken vernietigd en teruggegeven aan de desbetreffende speler. Vernietig je een dorp, dan neem je ook de grondstoffiche van die speler af.

3) Constructie : vervang alle of enkele van je ridders op het bord door een dorp of vesting uit je voorraad. De ridders komen terug naar je voorraad. Voor elke bouw ontvang je onmiddellijk het overeenkomstig grondstoffiche (afh. landschapstype). Indien je geen dorpen of vestingen meer in je voorraad hebt, kan je niet meer bouwen. Je kan niet bouwen op een veld waar reeds een gebouw staat of waar een vijandige ridder staat.

4) Nieuwe stad oprichten : vervang één van je dorpen door een stad uit je voorraad. Het vervangen dorp komt terug naar je voorraad. Je krijgt onmiddellijk 10 overwinningspunten. Je kan geen stad bouwen als je geen stadpion meer in je voorraad hebt of als het dorp op een bos stond gebouwd. Ook een veld dat grenst aan een andere stad of waar een vijandige ridder op staat is taboe.

5) Expeditie : neem 2 ridders uit je voorraad, één leg je af in de doos, de andere plaats je op een vrij veld aan de rand van het speelbord. Je mag hem niet plaatsen op een meer of een veld waar reeds een pion staat (ongeacht de eigenaar)

6) Adellijke titel verwerven : In ruil voor 15 grondstofpunten (gouden cijfers op grondstoffiches) mag je naar een hogere rang springen op het scorebord. De grondstoffiches gaan terug naar de voorraad. Een teveel kan niet terugbetaald worden. Je kan maximaal één titel per beurt opschuiven, ook al heb je voldoende fiches om meer te springen.



Zodra een speler de titel "Hertog" heeft verworven, eindigt het spel na de lopende ronde (zodat alle spelers evenveel beurten hebben gehad). De spelers tellen hun punten op, zijnde hun adellijke titel, hun grondstofpunten (grijze getal op fiches) en verworven winstpunten tijdens het spel. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die het verste verwijderd zit van de startspeler.

Titel : Barony
Auteur : Marc André
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 14+

16-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bullfrogs


Bullfrogs (Funbox Jogos) :

+ véél spel in een klein doosje
+ prachtig artwork en dito houten kikkers
+ dit is een abstract spel met prachtig materiaal, de mogelijkheden zijn enorm
+ de eindstrijd was superspannend, je strandt op enkele punten van elkaar, maar de beste speler trekt toch aan het langste eind
+ meerderheden creëren om nadien nog meer meerderheden te creëren door tactisch verspringen van kikkers = leuk
+ er zit ook een zekere pestfactor in dit spelletje, maar je moet vooral "verdeel-en-heers" en "geven en nemen" hanteren
+ er zit een soort van balans in dit spel dat moeilijk uit te leggen valt, soms kan een speler een fantastische beurt spelen en denk je dat je erbij zit voor spek en bonen, maar nadien trekt dit weer netjes recht

- misschien speel je het spel best met een even aantal spelers, het werkt wel met drie maar het gevoel vertelt me dat 4 het beste is
- het spel zou wel eens wat AP met zich kunnen meebrengen, zet dan gerust een klokje klaar, want het zou jammer zijn

Conclusie : Bullfrogs beantwoordt volledig aan mijn verwachtingen, een abstract meerderhedenspel met prachtig materiaal en dit alles in een klein doosje. De Braziliaanse versie komt bovendien met de houten kikkers ipv blokjes en met een solovariant. Indien je met spelers van een zelfde niveau dit spel op tafel legt, er geen speler aan AP lijdt, dan ga je hier wel plezier aan beleven. Wij hadden de spelregels aanvankelijk zelfs iets strakker gemaakt dan ze bedoelden, maar daar kwamen we snel achter. Het lijkt of je te véél opties hebt als je de spelregels zo ruim houdt als ze beschreven staan, en dat is enigszins wel zo, maar dit zorgt er ook voor dat het allemaal leuker wordt. Je kan meer gaan sjoemelen en iets in je voordeel proberen te draaien. Ik ben er zeker van dat we alle mogelijkheden nog niet hebben gezien van dit spel, want er zitten serieus wat pk's onder motorkap van deze mini. Hopelijk komt hij binnenkort nog eens op tafel!

15-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
14-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Savanne


Savanne (Trefl) :

+ de dierenkaartjes zijn mooi, erg mooi
+ kinderen spelen dit spel op zich wel graag, het is éénvoudig, maar de extra acties van de dieren (in de gevorderden variant) zorgen voor wat extra animo

- het speelbordje is misschien een tikkeltje te klein om alle fiches netjes naast elkaar erop te krijgen
- het spel is oké, maar misschien een tikje te makkelijk en/of afhankelijk van je dobbelsteenrol
- voor zo'n simpel spelletje zijn de spelregels te moeilijk en uitgebreid vind ik persoonlijk, dit had makkelijker gekund
(zeker het feit dat ze de gevorderdenvariant dan ook nog eens in een apart boekje zetten, is onnodig)

Conclusie : deze imprESSEN is niet al te uitgebreid, misschien heeft de kwaliteit van het spel hier in zekere zin wel z'n weerslag op. Savanne is op zich een leuk kinderspel dat je zeker met iets jongere gasten op tafel kan gooien. Het race-aspect werkt niet echt goed in mijn ogen. Je kan hier en daar wel eens een tactische beslissing nemen om een speler te blokkeren, maar na een beurt of 3-4 is het spel sowieso afgelopen. Je kan runaway-leaders hier echt niet afstoppen. Heb je geluk met je gooi en kan je een dier onmiddellijk een stap of 5-6 laten zetten in één beurt, dan is het spel snel afgelopen. Op zich pretendeert dit spel ook niet meer dan dat te zijn, dus wat betreft kan ik geen kritiek geven hierop. Het artwork is wel héél mooi, verzorgd en aantrekkelijk en het zal dan ook een doosje zijn dat snel uit het rek wordt genomen... of dat na een speelsessie nog het geval zal zijn, dat is de vraag!

14-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
13-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Between two cities


Between two cities (Stonemaier games) :

+ ondanks het feit dat de review hier pas op 22 december op de blog verschijnt, geef ik je nu al graag een imprESSEN
+ je houdt van éénvoudige spelregels, toch een beetje keuzes en diepgang met een korte speelduur
+ interactie tussen de spelers is hier het codewoord,  je beslist echter altijd zelf
+ de laatste keer dat je met z'n zevenen aan de slag kon voor een halfuurtje was bij 7 Wonders, dat doet dit spel vlotjes over
+ er is iets aan dit spel, het straalt het uit, je voelt het gewoon aan, het is een leuk spelletje
+ er zijn maar zes verschillende soorten gebouwen, het blijft overzichtelijk en de overzichtskaart is erg handig
+ ronde 2 is erg kort, maar zorgt voor een extra twist, de dubbele tegels maken het dat tikkeltje uitdagender
+ je moet een beetje gaan puzzelen, maar het puzzelen neemt zeker niet de overhand
+ de strijd om de overwinning is spannend te noemen
+ opportuniteiten zien in je eigen steden is de uitdaging, als je die van de anderen ook nog kan ontleden ben je goed bezig

- er zijn maar zes verschillende soorten gebouwen, misschien dat de die-hard-gamer er snel op uitgekeken raakt
- het draften, dat systeem kennen we ondertussen nu wel
- de strijd om de overwinning is dermate spannend dat het vaak de tie-breakers zijn die het spel beslissen
- de eerste speelsessie ben je sowieso gefocust op je eigen steden, een overzicht houden op wat de andere spelers doen, is niet eenvoudig, maar toch wel belangrijk
- je bent en blijft natuurlijk afhankelijk van je buren en de tegels die je in handen krijgt, maar ik heb het gevoel dat alle soorten gebouwen in evenwicht liggen in de balans

Conclusie : Between two cities is een spelletje dat aanvankelijk niet hoog op onze wishlist stond, het kondigde zich aan als één van de vele tegelspellen die zouden verschijnen. Het spel was ook niet zo blits en boordevol materiaal als we gewend zijn van Stonemaier games, het zou de eerste titel in hun fictieve "light-serie" kunnen zijn. Maar hebben wij ons even vergist ... dit zou wel eens één van de ontdekkingen van Essen kunnen zijn. Niet voor z'n componenten (die overigens wel erg goed en mooi zijn), niet voor z'n supervernieuwende gameplay, maar gewoon omdat hij zo lekker wegspeelt en dat hij ongetwijfeld véél op tafel zal komen. Daarnaast is ook het feit dat je effectief met je buren aan de slag moet gaan een erg fijn nieuw elementje. Waar je bij  7 Wonders vooral probeerde te werken op kap van je buren of je buren de loef af te steken, ga je nu niet anders kunnen dan opbouwend met je buren samen te werken om je doel te bereiken. Vooral als je op voorhand al zaken en plannen gaat doorspreken voor de volgende tegels die je gaat kiezen wordt het erg leuk (zeker omdat je weet welke tegels je doorstuurt naar de buren). Toppertje in z'n genre!

13-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Wonders - duel (Repos production)


De mensen die vertrouwd zijn met 7 Wonders gaan in deze beschrijving héél wat zaken herkennen van het basisspel. Kort door de bocht is 7 Wonders - duel de 2 spelersvariant van z'n grote broer. De grootste wijziging is het feit dat er enkel en alleen met 2 kan gespeeld worden en dat er naast de traditionele eindtelling, 2 andere eindcondities zijn die onmiddellijk het pleit voor één van beide spelers beslecht. Zo kan je zowel militair als wetenschappelijk de overwinning op je naam schrijven alvorens alle normale ronden uit te voeren.

Ook qua materiaal en artwork gaat u hier weinig nieuws treffen, maar dat was ook totaal niet nodig. De stijl van 7 Wonders wordt allerminst verloochend en als u het basisspel reeds gespeeld heeft, gaat u héél snel weg zijn met de symboliek en gang van zaken in dit spel. In de doos vind je een speelbordje, 23 kaarten tijdperk I, 23 kaarten tijdperk II, 20 kaarten tijdperk III, 7 gildekaarten, 12 wonderkaarten, 4 militaire fiches, 10 vooruitgangsfiches, 1 conflictpion, 31 muntstukken, 1 speloverzicht en een scoreboekje. Indien je het spel in Essen oppikte heb je misschien ook het "Essen"-wonder en een fraaie metalen conflictpion.



Bij aanvang van het spel wordt het speelbord tussen de spelers gezet, de conflictpion in het midden van het conflictspoor geplaatst. Elke speler krijgt 7 geld, alsook vier gekozen wonderkaarten. Er worden 5 willekeurige voortgangsfiches boven het speelbord gelegd en de militaire fiches worden ook op de daarvoor voorziene plaatsen gelegd. Uit elk tijdperk worden er drie kaarten verwijderd en ongezien terug in de doos gelegd. In de stapel van tijdperk III worden tenslotte 3 willekeurige gildekaarten geschud.

Het grootste verschil speeltechnisch tussen dit spel en z'n grote broer is het draften van de kaarten. Waar je bij 7 Wonders de kaarten doorgeeft, worden de kaarten hier bij aanvang van een tijdperk in het midden van de tafel gelegd in een voorbeschreven opstelling. De helft van de kaarten ligt bij aanvang overigens open, de andere helft gesloten. Zo gauw gedekte kaarten vrij komen te liggen, worden deze ook open gedraaid. In een speelbeurt neemt de speler één van de vrijliggende kaarten en voert hiermee een actie uit. Zo gauw alle kaarten zijn opgespeeld, eindigt het lopende tijdperk.

De mogelijke acties die je kan ondernemen met een kaart :
1) een gebouw optrekken : leg de kaart open voor je neer. Sommige kaarten hebben bouwkosten (geld, materialen, ...), hier moet je uiteraard aan voldoen. Heb je zelf het gevraagde materiaal niet, dan kan je voor 2 geld standaard deze grondstof kopen. Heeft je tegenstander echter deze grondstof, betaal je per grondstof dat hij heeft, 1 geld extra. Sommige gebouwen kan je ook gratis oprichten, enerzijds omdat ze geen kostprijs hebben, anderen kan je gratis bouwen omdat je een vorig gebouw al hebt gebouwd dat hieraan gelinkt is met symbolen (idem basisspel)
2) geld ontvangen : leg de kaart af en ontvang 2 geld + 1 geld per gele kaart tussen je opgerichte gebouwen
3) een wonder bouwen : betaal de kostprijs van het wonder en leg de kaart gedekt onder het wonder, je krijgt onmiddellijk de voordelen van het wonder. In het ganse spel kunnen max. 7 van de 8 wonderen gebouwd worden. Eens het 7de wonder is gebouwd, wordt het laatste wonder sowieso afgelegd.



De symbolen :
* militair (rood) : voor elk symbool zet je de conflictpion één stap in de richting van de tegenstander. Komt de pion in een zone met een militaire fiche, krijg je deze fiche (deze levert je punten op aan het einde van het spel). Indien de conflictpion de hoofstad (einde conflictspoor) van de tegenstander bereikt, win je het spel.
* wetenschap : telkens je een paar dezelfde symbolen hebt, mag je een vooruitgangsfiche nemen en het afgebeelde effect uitvoeren. Indien je 6 verschillende symbolen weet te verzamelen, win je het spel onmiddellijk.

Einde van het spel :
Indien er geen van beide spelers de overwinning kan claimen tijdens het spel, volgt er een slotwaardering.
- punten voor militaire fiches
- overwinningspunten op gebouwen (geel, blauw, groen en paars)
- overwinningspunten voor je wonders
- overwinningspunten voor je vooruitgang
- elke 3 geld is nog 1 punt waard

Titel : 7 Wonders - duel
Auteurs : Antoine Bauza & Bruno Cathala
Uitgeverij : Repos production
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

13-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
12-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Potion explosion


Potion explosion (Horrible games) :

+ een digitaal spelletje vertaald in een bordspel, de omgekeerde wereld, het moet kunnen
+ het systeem van knikkers verzamelen door explosies te veroorzaken is erg tof om te doen (het tactiele aspect van het spel is top)
+ het gesjoemel met de hulp van de prof en het drinken van de gemixte drankjes maken het spel erg leuk
+ het is en blijft een race voor de prestigefiches, optimaliseren is de boodschap
+ qua sfeer en spelgevoel zit het hier wel enorm snor

- het concept is fantastisch, maar het kartonnen bouwsel dat je in elkaar moet stoppen, werkt niet perfect. De knikkers blijven niet mooi in hun baan en duwen elkaar soms opzij.
- niet alle knikkers zijn van eenzelfde formaat en kleur wat ook wel wat jammer is.
- het bouwsel in elkaar knutselen de eerste keer is een spel op zich

Conclusie : Potion explosion is een erg leuk spel, het is gewoon pure fun. Het vertaalt het leuke aspect van de app naar een bordspel. Natuurlijk had een kunststoffen bakje voor de knikkers beter gewerkt, maar zou het waarschijnlijk te duur worden. In weze doe je in dit spel hetzelfde als in de topper van vorig jaar Alchemists, maar hier is het véél leuker en eenvoudiger. Als je de eerste keer heel het spel moet opbouwen valt het wel wat tegen, zeker omdat er al een misprint was in de doos en je er vervangstukken bijkreeg, maar niet echt een handleiding van hoe alles in elkaar moest gestopt worden. Na wat puzzelwerk mag je dan ook trots zijn op het resultaat, dat dan blijkbaar toch niet echt fantastisch werkt. Ik vermoed (en hoop) dat er bij een tweede druk hier rekening mee gehouden wordt, want qua speelgevoel en speelplezier is dit één van de leukere spellen die ik tot nog toe speelde van alle Essen nieuwigheden.

12-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bullfrogs (Thunderworks games)

Bullfrogs is een spel dat op de markt kwam via een geslaagde Kickstartercampagne. Daar we deze gemist hadden, zat er niets anders op dan te wachten op de retailversie van het spel. Gelukkig bracht de Braziliaanse uitgeverij Funboxjogos een exemplaartje voor ons mee naar Essen zodat we ook de verzendingskosten konden ontlopen.

In Bullfrogs tracht elke speler de meerderheid te creëren op de leliebladeren met zijn kikkers of brulkikkers (die voor 2 tellen). De leliebladeren tonen een aantal plaatsjes en zo gauw deze gevuld zijn met kikkers, zinkt het blad en wordt het gewaardeerd. De speler die er het beste vertegenwoordigd is, zal met de punten gaan lopen. De kikkers springen echter naar aangrenzende bladeren en wie geen plaatsje meer heeft, komt van het speelveld terug naar de voorraad. Wie aan het einde van het spel het meeste punten verzamelde aan leliebladeren en kikkers op de centrale stamkaart heeft gekregen, zal het spel winnen.

In het doosje zitten 49 kaarten, waaronder 10 leliebladeren in de kleur van de spelers, 4 hulpkaarten en 5 startkaarten (stamkaart en vier omliggende kaarten met 6 plaatsen). Daarnaast zijn er 64 kikkerpionnen, waarvan telkens 14 kikkers en 2 brulkikkers in iedere kleur. 
Elke speler neemt z'n leliebladeren, schudt deze en trekt er drie op handen, de resterende vormen de trekstapel. Hij krijgt ook een overzichtskaartje. De stamkaart wordt centraal op de tafel gelegd, de 4 andere startkaarten worden er in een kruisvorm naast gelegd. De jongste speler begint het spel.

 

Als je aan de beurt bent, voer je de volgende acties uit :
1) speel een lelieblad : leg een lelieblad uit je handen aan de stamkaart of een eerder geplaatst lelieblad. Aangrenzend wil zeggen dat er een volledig zijde elkaar moet raken (diagoneel mag niet).

2) voer acties uit  : het aantal pictogrammen linksboven op de leliekaart bepaalt hoeveel acties je mag uitvoeren. Er zijn twee soorten acties die je naar believen mag uitvoeren zolang je je limiet maar niet overschrijdt. 
- kikkers inzetten : plaats een eigen (brul)kikker op een aangrenzend lelieblad van de zojuist geplaatste kaart (dus niet op zojuist geplaatste blad, niet op de stam, niet meer dan 2 kikkers op hetzelfde blad in deze stap). Indien je niet genoeg kikkers in je voorraad hebt, mag je ergens anders een kikker verwijderen om hier te gebruiken.
- sabotage : verzet een kikker van je tegenstander van een kaart aangrenzend aan het zojuist geplaatste lelieblad (brulkikkers mag je niet verplaatsen, een kikker op de stam kan ook niet verplaatst worden)
 
3) scoor leliebladeren (indien nodig)
Indien er een lelieblad volledig gevuld is met kikkers, wordt dit blad gewaardeerd. Indien er meerdere bladeren vol zijn, kiest de actieve speler in welke volgorde ze gewaardeerd worden.
- tel (brul)kikkers : de spelers tellen de kracht van hun aanwezige kikkers (kikker = 1, brulkikker = 2). De speler met het meeste kracht wint de strijd. Bij gelijke stand wint niemand.
- spring met (brul)kikkers : na de strijd springen de kikkers naar aangrenzende bladeren, de actieve speler kiest naar waar de kikkers springen, maar moet ze wel in volgende volgorde laten springen : kikkers van verliezende spelers, brulkikkers van verliezende spelers, kikkers van winnende speler, brulkikkers van winnende speler. Er zullen maximaal vier kikkers springen aangezien er op elk aangrenzend blad max. 1 kikker mag terecht komen. Alle overgebleven kikkers gaan terug naar de voorraad van de speler, brulkikkers worden uit het spel genomen. In geval van gelijkspel wordt de actieve speler als winnaar beschouwd voor het verspringen van de kikkers.
- verwijder lelieblad : het zinkende lelieblad gaat naar de winnaar die het bijhoudt tot het einde van het spel als punten. Indien er niemand won, wordt het blad verwijderd uit het spel. Indien er meerdere leliebladeren gevuld zijn, herhaal je bovenstaande stappen.
- verschuif lelieblad (indien nodig) : nadat leliebladeren zijn weggenomen, kunnen gaten zijn ontstaan. De actieve speler bepaalt zelf waar hij de leliebladeren tegen schuift ( de stam kan niet verschuiven, de bladeren schuiven 1 voor 1, je moet proberen ze niet op één lange rij te leggen.

4) neem een nieuw lelieblad : indien er nog kaarten in de trekstapel voor handen zijn, trekt de speler één extra kaart op handen. Daarna gaat de beurt naar de linkerbuur.


Zo gauw alle leliebladeren gespeeld zijn, eindigt het spel en volgt er een slotwaardering. Elke speler telt de punten op de verzamelde leliebladeren, een eigen lelieblad is 1 extra punt waard. Daarnaast levert elke eigen kikker op de stam 1 punt op, elke eigen brulkikker 2 punten. De speler met de meeste kracht op de stam scoort 3 punten extra, indien gelijke stand krijgt niemand deze 3 bonuspunten.
De speler met het hoogst aantal ovewinningspunten wint het spel. Bij gelijke stand tel je de overgebleven kikkers (1 punt) en brulkikkers (2 punten) op de overgebleven leliebladeren.

Titel : Bullfrogs
Auteur : Keith Matejka
Uitgeverij : Thunderworks games/Funbox jogos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

12-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
11-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gobblestones


Gobblestones (R&R games) :

+ de tegels zijn kleurrijk, de blokjes verrassend te noemen
+ puzzelen is de boodschap, optimaal je blokjes plaatsen om punten te scoren is altijd leuk
+ het bijtrekken van blokjes is ideaal, een slechte beurt laat je toe om meer blokjes te trekken zodat je meer opties hebt in een volgende beurt

- de blokjes zijn verrassend met hun felle, blinkende kleurtjes, maar bij kunstlicht zijn ze soms moeilijk van elkaar te onderscheiden
- de blokjes zijn ook nogal licht plastic, het is geen ramp, maar hout had ook fijn geweest

Conclusie : als ik Gobblestones speel, kan ik me niet ontdoen van het feit dat ik een Qwirklegevoel heb, maar dan op een bord. De spelregels zijn simpel, duidelijk en rechtlijnig, maar zorgden aanvankelijk voor een foutje. Wij speelden een variant waarbij je je tegels niet in een rechte lijn moest plaatsen. Dit maakte het spel een stuk makkelijker, maar op zich ook wel sneller en meer fun. Als je volgens de regels speelt, is het spel wel uitgebalanceerder. Je moet je plaatsing goed overwegen, met 2 goed geplaatste blokjes scoor je soms beter dan met een combo van 5, zeker als je weet dat je in het eerste geval nog 3 tegels extra mag trekken en bij het tweede geval niets. Gobblestones is dus een leuk puzzelspel, met mooi maar raar materiaal, dat door families zeker gesmaakt zal worden.

11-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolution (North Star Games)


Vandaag nemen we een spel onder de loep dat reeds vorig jaar verscheen, maar dat in geen tijd was uitverkocht. Ondertussen verscheen er een Duitse versie en in Essen kwam er ook een tweede druk van de Engelse versie uit, samen met een uitbreiding (waarover later meer). In Evolution tracht je jouw diersoorten te laten overleven, rekening houdend met de voedselschaarste en tracht je zo veel mogelijk voort te planten. De speler die aan het einde van het spel het meeste voedsel wist te verorberen en wiens soorten het meest uitgebreid zijn, wint dit spel der evolutie.

In de stevige doos, waarvan het papier wel losjes bevestigd is, vind je 1 speelbord (waterpoel), 1 startspelerfiche (supergrote houten dino), 129 kaarten, 24 soortborden, 48 houten markers, 240 voedselfiches, 6 voedselzakjes en 6 speeloverzichten. De spelopstelling is één van de eenvoudigste ooit, zeker voor dit type van spel.

De waterpoel wordt in het midden van de tafel gelegd, de voedselfiches als een voorraad ernaast. Elke speler ontvangt één soortbord met daarop 2 houten markers (op waarden 1 populatie en grootte dier) en één voedselzakje. De kaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Tenslotte wordt er willekeurig een startspeler gekozen die de startspelerfiche voor zich zet.

(foto : Henk Rolleman - al het materiaal)

Evolution wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit 4 fasen.
Fase 1 : uitdelen van de kaarten
Elke speler die geen soort heeft, krijgt sowieso één soort gratis met 2 houten markers op waarde 1 (zoals bij de startopstelling). Daarnaast krijgt elke speler standaard 3 kaarten + 1 kaart per soort dat hij voor zich heeft liggen. Indien de trekstapel is opgebruikt, schud je de stapel en vorm je een nieuwe trekstapel. Na deze lopende ronde eindigt het spel.

Fase 2 : voedsel selecteren
Elke speler kiest één van z'n kaarten om in de waterpoel te leggen. Rechtsonder op de kaarten staat de voedselwaarde die jij wil toevoegen aan de waterpoel. De kaarten worden er voorlopig gedekt gelegd en zullen later bepalen wat de hoeveelheid voedsel is dat die ronde kan verdeeld worden.

Fase 3 : kaarten spelen
In deze fase spelen de spelers in speelvolgorde hun kaarten uit of beslissen ze om ze te houden voor de volgende ronde. Er zijn drie dingen die je met de kaarten kan doen.
- speel een kaart : leg de kaart gedekt bij één van je soorten. Hou er rekening mee dat er maximaal drie kaarten bij elke soort geplaatst mogen worden en dat er bij één soort nooit twee dezelfde kaarten mogen liggen. Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest worden deze kaarten opengedraaid en kan iedereen zien hoe de soort zich heeft aangepast en welke eigenschappen de soort heeft.
- start een nieuwe soort : leg één kaart op de open aflegstapel, neem een nieuwe soort en leg deze links of rechts naast je andere soorten (niet ertussen) en leg 2 houten markers op waarde 1
- vergroot populatie of grootte : leg één kaart op de open aflegstapel en verplaats één houten marker een plaatsje naar rechts. Op deze manier verhoog je de populatie (hoeveelheid dieren) of de grootte van het dier (belangrijk om carnivoren te weerstaan of zelf sterk te staan als carnivoor). Je kan max. waarde 6 bereiken van beiden sporen.

Fase 4 : Voeden
- Draai de voedselkaarten in de waterpoel open en tel de waarden van de kaarten op. Leg zoveel voedselfiches in de waterpoel. Het zou zelfs kunnen dat dit een negatief aantal is en dat je voedselfiches moet verwijderen indien mogelijk. Sommige kaarten (met groene rand) hun effect wordt nu getriggerd. Zij zullen voor hun beurt mogen voedselfiches nemen bijvoorbeeld.
- Voed de soorten : beginnende vanaf de startspeler moet elke speler z'n hongerige soorten voeden. Hongerig wil zeggen dat er minder voedselfiches op het bordje liggen dan dat er populatie is. Elk voedselfiche is een punt waard aan het einde van het spel. De herbivoren nemen gewoon 1 voedselfiche van de waterpoel en leggen deze op hun soortbordje. Je mag echter nooit meer voedsel nemen dan je populatie groot is. Carnivoren eten echter nooit van de waterpoel. Zij vallen andere soorten aan, op voorwaarde dat hun grootte kleiner is dan die van zichzelf. Daarnaast moet hij kunnen weerstaan aan alle verdedigende eigenschappen van het aangevallen dier. Gevolg van zo'n aanval is dat de populatie van het aangevallen dier met 1 verminder (het zou kunnen zijn dat de speler nu ook 1 voedselfiche moet afleggen). De carnivoor neemt een voedselfiche uit de voorraad en legt deze op z'n bord (de fiches zijn dubbelzijdig bedrukt, één kant met planten, andere kant met vlees). Indien de populatie van het slachtoffer op nul komt, is de soort uitgestorven. Dit voeden blijven de spelers uitvoeren tot er geen voedsel meer in de waterpoel is, tot de soorten voldaan zijn en/of tot de carnivoren niet meer kunnen aanvallen. Indien er te weinig voedsel is, verdwijnt er populatie bij de soorten tot er aan de voedselvoorwaarde voldaan is. Op deze manier kunnen dieren ook uitsterven. De voedselfiches worden nadien in het voedselzakje van de speler gestopt en leveren punten op aan het einde van het spel. Eventueel resterende voedselfiches blijven in de waterpoel. De startspeler wordt doorgeschoven naar de linkerbuur.

Uitsterven :
Indien een soort uitsterft, wordt de soort uit het spel verwijderd. Ook de kaarten worden afgelegd, maar de speler krijgt onmiddellijk hetzelfde aantal kaarten op handen van de trekstapel.

Einde van het spel :
Indien de stapel is geschud tijdens fase 1 eindigt het spel na de lopende ronde. Indien de stapel werd geschud op een ander moment (door het uitsterven van soorten en het vervangen van kaarten), wordt er nog een volledige ronde gespeeld alvorens het spel eindigt. De speler scoren 1 punt per voedselfiche in hun voedselzakje, punten voor de populatie van de soorten en 1 punt voor elke kaart bij hun soorten. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste kaarten bij z'n soorten. Indien nog gelijk wordt er naar de populatiepunten gekeken.

(foto : Henk Rolleman - de 17 verschillende kaarten)

Titel : Evolution
Auteurs : Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre & Sergey Machin
Uitgeverij : North Star Games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

11-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
10-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hengist

(foto : Henk Rolleman)

Hengist (Lookout spiele) :

+ tof spelconcept met de verschuivende borden, het knappe vikingsbootje en sfeervolle kaartjes
+ het is niet meer dan het verzamelen van de juiste kaarten, maar toch is het leuk
+ de spelregels zijn op zich eenvoudig, eens je de verschillende mogelijkheden kent
+ als je het spel een beetje in de vingers hebt, ga je echt wel tactischer spelen en op voorhand kijken waar de grote punten te verdienen zijn, want de strijd kan erg spannend verlopen en op het einde uitdraaien op een thriller

- het is niet véél meer dan het verzamelen van kaarten, dus superveel uitdaging is het nu misschien ook weer niet
- je mag met elke pion een beurt spelen, in het begin durf je dat al wel eens te vergeten
- misschien had men een overzichtje van de mogelijke acties op een overzichtskaartje kunnen printen (of de achterkant van de spelregels)

Conclusie : Hengist is een alleraardigst 2-spelerspel. Vaak lees ik negatieve kritieken omtrent deze titel, maar die vind ik niet terecht. Feit is dat Lookout vorig jaar met Patchwork een toppertje in huis had. Deze Hengist moet daar misschien wel wat voor onderdoen, maar op zich is dit ook gewoon een leuk spel. Ander thema, ander spelverloop, ander spelprincipe, ... maar is dat niet datgene waar we nood aan hebben?

10-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atlantis (Trefl)


Vandaag een nieuwe titel van Trefl. Alhoewel nieuw niet echt het juiste woord is. Met Atlantis brengen ze wederom een remake van een ouder spel. Dit keer gaat het om "Vineta" dat enkele jaren geleden bij Winningmoves verscheen. Wij hadden de originele versie in huis en die beviel ons zonder meer, ik weet eigenlijk niet exact meer waarom we hem ooit hebben van de hand gedaan. Misschien dat de toenmalige opslagplaats een beetje te klein werd. We zijn dan ook zeer blij dat we deze titel, met véél fraaier artwork, kunnen toevoegen aan onze collectie.

In de doos vind je een speelbord, 9 eilandregio's, 35 huizen (in 5 kleuren), 150 godenkaarten (30/speler), 2-delig startspelerfiche, 9 regiomarkers, 5 huismarkers en 5 godenfiches. Het speelbord wordt gevormd door de 9 regio's aan elkaar te leggen op de daarvoor voorziene plaatsen. Elke speler kiest een godenfiche en de bijpassende stapel godenkaarten. Deze worden geschud en elke speler neemt er 7 op handen. De regiofiches worden geschud en elke speler trekt er één gedekt, die hij geheim houdt voor de andere spelers. Je doet identiek hetzelfde met de huisfiches. Deze fiches geven aan welke kleur van huizen en welke regio je moet trachten te sparen. Om beurten plaatsen de spelers de huizen op een regio naar keuze. Op deze manier kan je de tegenspelers al proberen te misleiden over jouw kleur en regio. De oudste speler neemt de startspelerfiche.

In Atlantis nemen de spelers de rol aan van goden, die samen beslissen om Atlantis in de oceaan te laten zinken. Elke god zal een bepaalde regio willen sparen, alsook een bepaalde kleur van huisjes proberen te redden van de vloed. Deze verdoken opdrachten zorgen voor een spannend steekspel tussen de spelers, die elk hun eigen doelstellingen voor ogen dienen te houden. De speler die aan het einde van het verhaal het meeste punten sprokkelt door het redden van huizen, het vrijwaren van zijn regio en het verzamelen van huizen uit ondergelopen gebieden wint het spel.

 
(de nieuwe versie)                                                      (de oude versie)

Het spel verloopt over acht ronden, die standaard bestaan uit 3 beurten waarin de goden hun kaarten gaan uitspelen. Er zijn twee types van godenkaarten, stormkaarten en actiekaarten. De stormkaarten hebben waarde 1 tot en met 4 en +/- 7 kaart. Als je één van deze stormkaarten speelt, leg je ze naast de desbetreffende regio (ben je de eerste leg je ook je godenfiche op deze regio). Je kan maar een storm starten in één regio dus. In de andere gevallen moet je de kracht van de storm laten toenemen (of afnemen) door stormkaarten toe te voegen. Nadat alle spelers een kaart speelden, geeft de startspeler het binnenste deel van de startspelerfiche aan z'n linkerbuurman die nu als eerste een kaart speelt. Als iedereen nu een kaart speelde, geeft deze speler het binnenste deel naar de derde speler die het laatste rondje inzet. Nadat deze 3 beurten gespeeld zijn, gaat de regio met het meeste storm zinken. De spelers nemen in volgorde van gespeelde kaarten een aantal huizen (gelijk aan de waarde van de kaart) van de regio bij zich. Elk huis levevert op het einde van het spel 1 punt op. Indien er een gelijke stand is qua storm wordt er nog een rondje gespeeld om een verschil te bepalen. De +/- 7 kaarten gaan terug naar de aflegstapel van de eigenaars, hiervoor kan je geen huizen verdienen. Eventueel resterende huizen gaan terug in de doos. Alle gespeelde stormkaarten gaan naar de respectievelijke aflegstapels en de startspeler geeft de hele startspelerfiche aan z'n linkerbuur.

Zo gauw er acht rondes gespeeld zijn en slechts één regio overblijft, volgt de slotwaardering. Elk verzameld huis levert 1 punt op, elk eigen huis dat nog op de overlevende regio staat, is 3 punten waard en de regio die overblijft is een aantal punten waard zoals aangegeven op het regiofiche (2,4 of 7). De speler met de meeste punten wint het spel.

De actiekaarten :
- valse profeet : verzet een huis uit een regio naar een bedreigde regio
- vluchten : verzet twee huizen uit een bedreigde regio naar een andere regio
- veranderlijke wind : neem een kaart uit de stapel stormkaarten bij een regio en plaats deze bij een andere regio
- kalme zee : verwijder één kaart uit de stapel stormkaarten bij een regio en leg in de aflegstapel van de eigenaar
- gesloten regio : sluit een regio af tot het einde van de ronde
- één ronde meer : de ronde duurt één beurt langer
- één ronde minder : de ronde duurt één beurt minder
- goddelijke interventie : annuleer de eigenschap van een andere actiekaart

Titel : Atlantis
Auteurs :Mauricio V. Gibrin, Mauricio Miyaji & Fabiano Onca
Uitgeverij : Trefl
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

10-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs