IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tides of time (Portal)


Portal publishing, de uitgeverij van Ignacy Trzewiczek, kwam dit jaar met héél wat nieuwe titels naar Spiel, waaronder 2 uitbreidingen en een herwerkte versie van Stronghold. Deze titels lieten we, omwille van financiële plafonds, aan ons voorbijgaan. De 2 andere titels mag u hier wel op de blog verwachten en we beginnen met het 2-spelersspel "Tides of time".

Tides of time kunnen we catalogeren als een micro-game, een spel dat bestaat uit bijzonder weinig materiaal, maar toch héél wat diepgang herbergt. In het doosje vind je welgeteld 19 kaarten, waarvan 1 overzichtskaart, 1 potlood, 1 scoreblokje en 4 fiches. Elke kaart bevat een naam en een eigenschap, alsook de punten die de kaart je kan opleveren en de meeste kaarten behoren ook nog tot één van de vijf categorieën (paleis, bibliotheek, tuin, tempel en fort). Bij aanvang van een ronde worden de kaarten geschud, krijgt elke speler 5 handkaarten en wordt de rest terzijde gelegd, deze doen niet mee in de lopende ronde.



Een spel bestaat uit drie ronden waarin de spelers uit de beschikbare kaarten gaan draften om zo een koninkrijk op te bouwen. Je tracht vooral een goeie combo te maken tussen de beschikbare kaarten om zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Beide spelers kiezen één van hun handkaarten, leggen deze gedekt voor zich en draaien gelijktijdig om. Deze kaart wordt in hun koninkrijk gelegd. Daarna wisselen ze van handkaarten en doen ze identiek hetzelfde. Dit wordt herhaald tot alle kaarten zijn uitgespeeld. Dan worden de scores bepaald.
Na het scoren van de eerste ronde leggen de spelers op één van hun kaarten een fiche. Deze kaart blijft gedurende het ganse spel in hun koninkrijk. Daarnaast wordt er één kaart uit het spel verwijderd. Tenslotte trekken de spelers drie handkaarten bij en vullen hun hand terug aan tot 5. De 2de ronde verloopt identiek, alleen blijven er nu op het einde 2 kaarten liggen met een fiche. Ook de derde ronde verloopt hetzelfde, maar deze eindigt bij de score (er moeten geen kaarten meer geselecteerd worden om een fiche op te leggen of te verwijderen uit het spel). De spelers tellen hun scores van de drie ronden op en de speler met de meeste punten wint het spel.

De locaties op de kaarten en hun effecten :
1) Kings nest : je wint alle gelijke standen die betrekking hebben op één van de scores
2) Ancient divide : indien je meer fort-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten
3) Eternal palace : voor elke bibliotheek-kaart ontvang je 3 punten
4) The great library of Ahm : indien je meer tempel-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten
5) The mana well : voor elke set van 1 paleis, 1 fort en 1 tempel ontvang je 9 punten
6) The citadel of the prophets : voor elke tuin ontvang je 3 punten
7) Golden ziggurat : indien je meer paleizen hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten
8) Gods baths : voor elk fort ontvang je 3 punten
9) The maze of the damned : indien je 1 paleis, 1 fort, 1 tuin, 1 bib en 1 tempel hebt, ontvang je 13 punten
10) The eye of the north : voor elke categorie van kaarten dat je niet hebt ontvang je 3 punten
11) The jinn shackles : voor elke tempel ontvang je 3 punten
12) Old man's pass : indien je meer bibliotheek-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten
13) Blood-tear spring : indien je meer tuin-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten
14) The sky pillars : voor elke set van 1 bibliotheek en 1 tuin ontvang je 5 punten
15) The vestibule : voor elk paleis ontvang je 3 punten
16) The molehill : indien je meer solitaire kaarten van een categorie in je koninkrijk hebt dan je tegenspeler ontvang je 8 punten
17) The roof of the world : verdubbel de waarde van de categorie waarvan je het meeste kaarten hebt (kunnen meerdere categorieën zijn)
18) The sapphire port : indien je hoogste score van een kaart je meer punten geeft dan je tegenspeler ontvang je 8 punten

Als er niet aan de voorwaarden van de kaart is voldaan, scoor je uiteraard geen punten.

Titel : Tides of time
Auteur : Kristian Curla
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

22-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
21-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welcome to the dungeon (Iello)


Welcome to the dungeon is één van die kaartspellen van Iello die verpakt zitten in de kleine doosjes. Hier betreft het een  push-your-luck spel waarin je in de kerkers naar schatten moet gaan delven. Alhoewel er niet echt schatten aan te pas komen. Je overleeft een tripje naar de kelder ... of net niet. De speler die als eerste 2 delvingen weet te doorstaan of de speler die als enige overlevende overblijft, wint het spel.

In het doosje vind je 13 monsterkaarten, 4 speelhulpen, 4 avonturiertegels, 24 uitrustingstegels en 8 succeskaarten. Je kiest een willekeurige avonturier en legt z'n uitrustingtegels er netjes in een rij onder. De monsterkaarten worden geschud en klaargelegd. De succeskaarten worden voorlopig terzijde gelegd, deze ontvang je als je succesvol door de kerker bent gedwaald. Elke speler krijgt een overzichtskaart en het spel kan beginnen.



Een speelronde bestaat uit 2 fasen : een biedfase en een kerkerfase.

In de biedfase spelen de spelers volgens de wijzers van de klok. Als je aan de beurt bent, trek je een nieuwe kaart van de monsterstapel of pas je en doe je niet langer mee aan de biedfase. Indien alle kaarten van de monsterstapel zijn opgebruikt, moet je passen natuurlijk.
Als je ervoor opteert om een kaart te trekken, bekijk je deze in het geheim en heb je 2 keuzes. Of je legt de kaart in de kerker (gedekt op tafel) of je legt de kaart gedekt voor je neer en neemt één van de uitrustingstegels in het midden van de tafel. Deze uitrusting wordt vernietigd door de kaart die je uit het spel neemt op deze manier. Indien er geen uitrusting meer is nadat je een kaart trok, moet je ze in de kerker leggen. Zo gauw alle spelers, behalve één, gepast hebben, eindigt de fase.

In de kerkerfase gaat de speler die nog niet paste de kerker induiken. Bereken de kracht van de avonturier door z'n initiële waarde te verhogen met de kracht van de uitrustingstegels die nog op tafel liggen. Daarna draaien we de monsterkaarten uit de kerker één voor één open. Indien je nog voldoende uitrusting hebt om het monster te verslaan (z'n kracht staat linksboven op de kaart), wordt het monster afgelegd. Heb je geen uitrusting meer, brengt het monster jou schade toe. Dit gaat zo door tot alle monsters zijn afgehandeld en de speler nog kracht overheeft, hij wint de ronde en krijgt een succeskaart. Ofwel heeft de avonturier te weinig kracht om alle monsters te verslaan en verliest de speler deze ronde. Hij draait z'n overzichtskaart naar de rode kant of indien ze al op deze kant lag, wordt de speler volledig geëlimineerd.

Daarna volgt er een nieuwe ronde waarbij de monsterkaarten terug geschud worden. De speler die de vorige ronde in de kerker zat, kiest een nieuwe avonturier, legt de bijpassende uitrusting erbij en de volgende ronde kan beginnen met deze speler.
Het spel eindigt zo gauw een speler z'n 2de succeskaart wint of tot er nog maar één speler overblijft.

De verschillende uitrustingstegels hebben elk hun eigenschap die de avonturiers hulp kunnen bieden tijdens hun toch door de kerker.

Titel : Welcome to the dungeon
Auteur : Masato Uesugi
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

21-10-2015 om 06:44 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
20-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beschrijving of Bespreking ?!?
Soms krijgen we de opmerking dat we te veel beschrijvingen op onze blog plaatsen en geen eigen mening formuleren bij de spellen. Ik wil dit hier graag even nuanceren en voor iedereen verduidelijken. Als tegemoetkoming voor de recensie-exemplaren die we van uitgeverijen krijgen, willen we effectief iets terugdoen. Een spelbeschrijving is een eerste zaak, die we quasi onmiddellijk kunnen doen. Op deze manier zetten we het spel alvast in the picture en kan u de spelregels in vogelvlucht eens doornemen (in het Nederlands!) en voor u zelf uitmaken of het iets voor u is of niet. Bent u eerder geïnteresseerd in onze mening, dan verwijs ik u graag door naar onze imprESSENs, waarin wij onze persoonlijke plus- en minpunten van een spel beschrijven. Uiteraard plaatsen we dit pas nadat we het spel één of meerdere keren konden proberen, dus hiervoor moet u wat meer geduld hebben. Je vindt alle imprESSENs op de blog door hier rechts op het mapje "imprESSEN" te klikken of de titel van het gezochte spel in de zoekfunctie in te geven. Bij deze wens ik u nog veel leesplezier! Let op! Dit berichtje blijft hier even bovenaan staan, scroll dus zeker naar hier vlak onder, voor een volgende beschrijving (of bespreking).

20-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santiago (Trefl)


Toen ik deze titel voor het eerst onder ogen kreeg, kwam deze me onmiddellijk bekend voor. Na een snel bezoekje aan BGG was het dan ook al gauw duidelijk dat het een herwerkte versie (qua artwork) was van de Amigo-titel die we vroeger in onze collectie hebben gehad. Op een gegeven moment is die uit onze collectie verdwenen, de exacte reden weet ik niet meer, maar ik kan me wel herinneren dat het geen slecht spel was. Nu komt de nieuwe Poolse uitgeverij Trefl met enkele herwerkte versies van oudere spellen op de markt (en ook enkele nieuwe trouwens), waarover ik zeer te spreken ben. Allereerst is er het bloedmooie artwork, dat dit spel ongetwijfeld sneller tot z'n recht zal laten komen. De kleuren zijn voller, de tekeningen mooi en grappig en ook het overige materiaal is zeer te pruimen.

U krijgt een bord, met een scorespoor (dit was in de oude versie niet het geval), 110 boeren (blokjes in de spelerskleuren), 3 houten palmbomen, 15 blauwe kanaalstaafjes, 5 kanaalstaafjes in de kleuren van de spelers, 1 startspelerfiche, 45 plantagefiches, 72  geldbriefjes (jammerlijk genoeg van papier) en één bronmarker. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en  de bronmarker wordt op een donkerbruine splitsing naar keuze geplaatst. Daarnaast worden de drie palmbomen verspreid over het speelbord in een vakje gezet. Elke speler krijgt de blokjes in z'n kleur, alsook een blauw kanaalstaafje en één in z'n eigen spelerskleur en 10 geld. De plantagetegels worden geschud en als vier gedekte trekstapels klaargelegd (bij 5 spelers worden er 5 stapels gemaakt).

In het spel proberen de spelers hun boeren op de vruchtbare landerijen te krijgen, zodat deze aan het eind het meeste opbrengen. Ook niet te veel geld over de balk gooien is de boodschap, want je resterende centen zijn ook nog iets waard.


(foto van de originele Amigo-versie)

Een spel verloopt over 11 ronden (9 ronden bij 5 spelers), die op hun beurt bestaan uit 7 fasen.
1) Bieden : draai de bovenste tegels van de plantagefichestapels om, iedere speler vanaf de startspeler mag één bod doen of passen.
2) De nieuwe startspeler bepalen : de speler die als eerste past tijdens de bieding wordt de nieuwe startspeler. Indien niemand past, gaat hij naar de speler met het laagste bod.
3) Plantagefiches ontvangen : van hoogste tot laagste bieder nemen de spelers om beurten één van de openliggende plantagetegels en betaalt z'n bod aan de bank. Daarna legt de speler deze tegel op het speelbord op een plaats naar keuze en legt er z'n boeren op zoals afgebeeld op de tegel (1 of 2 boeren). De spelers die pasten, komen als laatste aan de beurt. Bij 3 spelers blijft er één tegel over die door de hoogste bieder op het speelbord wordt gelegd. Hierop worden geen boeren geplaatst, de tegel blijft neutraal. Je kan best grotere plantages maken door fiches van eenzelfde grondstof tegen elkaar te leggen, aangezien aan het einde van het spel het aantal fiches vermenigvuldigd worden met het aantal boeren.
4) Het kanaal bouwen : elke speler mag om beurten de startspeler proberen te overtuigen om het kanaal op z'n favoriete plek te bouwen. Hij plaatst hiervoor z'n kanaalstaafje op de plaats waar hij dat wil (volgens de aanbouwregels) en kan de startspeler hiervoor wat smeergeld geven. Nadat iedereen z'n voorstel heeft gedaan (al dan niet met smeergeld), bepaalt de startspeler waar hij het kanaal aanbouwt. Neemt hij het aanbod van een speler aan, dan neemt hij dat bedrag van die speler en plaatst het kanaal op de gevraagde plaats. Hij mag echter ook beslissen om het kanaal ergens anders te bouwen, maar betaalt hiervoor het hoogste bod +1 aan de bank.
5) Extra kanaalbouw : in speelvolgorde heeft elke speler de kans om z'n blauw kanaalstaafje aan te bouwen. Je hebt er wel maar één voor het ganse spel en er mag elke ronde slechts één extra bouw zijn, dus als iemand je voor is, heb je pech.
6) Droogte : de plantagefiches die niet grenzen aan het kanaal drogen uit. Indien er nog boeren op liggen, wordt er een boer van verwijdert. Is de tegel dan leeg, wordt deze neutraal. Was de tegel al neutraal, dan droogt hij uit en wordt de tegel omgedraaid. Deze tegel is vanaf nu waardeloos en kan zelfs grotere plantages opsplitsen. In de laatste ronde worden alle plantagefiches die niet aan het kanaal grenzen uitgedroogd.
7) Geld verzamelen : elke speler krijgt 3 geld voor de volgende ronde. In de laatste ronde wordt dit geld niet meer uitgereikt.

De spelers bepalen hun punten na 11 (9) ronden door hun resterende geld op te tellen bij de punten die ze scoren door de boeren op hun plantages te vermenigvuldigen met het aantal tegels waaruit de plantage bestaat. Plantagefiches waarop een palmboom staat en een boer, telt als een extra boer voor de desbetreffende speler.

Titel : Santiago
Auteur : Claudia Hely & Roman Pelek
Uitgeverij : Trefl
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

20-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (1)
19-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 0 0 0 0 0 x D A N K


Een korte interventie wegens het behalen van een nieuwe kaap wat bezoekers betreft.
De teller staat in zo'n zeven jaar tijd op 200.000, niet slecht voor een nederlandstalige blog in een toch redelijk kleine markt.

Ik ben erg blij dat zo velen onder jullie ons terug weten te vinden de laatste weken. In de zomermaanden was het bijzonder
rustig. Dit zal zonder twijfel te maken hebben gehad met het feit dat er minder post verschenen, maar ook met de opkomst van
zo veel andere Facebookpagina's, websites en blogs.

Hou onze blog de komende zeker in het oog voor nog erg veel nieuw lekkers op spellengebied. Hopelijk kan ik er ook op regelmatige
basis een imprESSEN tussen gooien, want dat is een teken dat we vooral de spellen hebben kunnen spelen.

Bedankt aan één ieder van u en tot ziens hier op de blog!

19-10-2015 om 07:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heckmeck Extrawurm (Zoch verlag)


Een nieuwe week, een eerste uitbreiding. Spiel Essen leek dit jaar wel overspoeld met uitbreidingen. Gelukkig heb ik in vele gevallen de lokroep kunnen weerstaan, want de traditie leert ons dat uitbreidingen vaak toch niet echt aan de bak komen bij ons. Dat is een nadeel van steeds met andere mensen een spel te spelen, dan beperk je je meestal tot het basisspel.

Aan de stand van Zoch verlag lag er dit jaar echter een uitbreiding die je niet mocht laten liggen, nl. die van het populaire Regenwormen. In deze uitbreiding krijg je 2 extra tegels, 5 specialisten en 7 wormfiches. Je hebt natuurlijk het basisspel nodig om dit spel te kunnen spelen. In de voorbereiding verandert er niet zo erg veel. De twee nieuwe tegels met waarde 11 en 13 worden voor de normale rij gelegd, de wormfiches worden nog terzijde gelegd en de vijf specialisten worden op de volgende tegels geplaatst :

- rode worm : op tegel 11
- blauwe hen : op tegel 21
- zwarte raaf : op tegel 23
- witte wezel : op tegel 25
- gele dobbelsteen : op tegel 27



De basisregels van Regenwormen blijven met deze uitbreiding gewoon van tel. In de uitbreiding geldt dat je steeds een tegel mag nemen met een waarde 1 lager dan het gegooide resultaat als de gegooide waarde niet zichtbaar is in de rij of bovenop de stapel van een tegenspeler. De extra's in het kort :

- De tegels 11 en 13 : je kan deze tegels enkel nemen als je exact 11 of 13 gooit. Je mag deze tegels niet van een andere speler stelen of nemen als één waarde lager dan de gegooide waarde.
- Je wint de specialisten als je de tegel wint waarop ze staan. In sommige gevallen moet je ze ook terugplaatsen of verplaatsen in de rij, bv. bij het verliezen van een tegel of het winnen van een tweede specialist aangezien je er maar één mag hebben. De specialisten worden steeds teruggeplaatst op de laagst mogelijke vrije tegel. Indien alle tegels bezet zijn, wordt de specialist uit het spel genomen.
- gele dobbelsteen : je hebt 9 dobbelstenen ter beschikking in je beurt ipv 8
- rode worm : telt als een wormpje waarde 5 als je geen wormen gooi hebt. Indien je al wormen hebt, mag je de specialist niet gebruiken.
- witte wezel : leg hem plat en hergooi de dobbelstenen die je net gooide (één maal per beurt)
- blauwe hen : beschermt je tegen het verlies van tegels. Indien je je kapot gooit, gaat de hen terug in de rij ipv een tegel, als een tegenspeler komt stelen, neemt hij de hen ipv de tegel en tenslotte verlies je ook nooit wormfiches.
- zwarte raaf : de raaf blijft in de rij tot hij uit het spel verdwijnt. Niemand kan de raaf nemen. Indien je de tegel zou mogen nemen waarop de raaf staat, neem je onmiddellijk een wormfiche en de tegel en herpositioneer je de raaf naar de laagste vrije tegel.
- dubbele 1 : indien een speler minstens 2 dobbelstenen met waarde 1 terzijde legt, ontvangt hij direct een wormfiche
- indien de voorraad wormfiches op is, steel je deze bij een tegenspeler (tenzij de hen in z'n bezit is). De wormfiches tellen op het einde van het spel voor 1 punt.

Het spel eindigt zoals gewoonlijk wanneer de laatste wormtegel uit de rij wordt genomen. De speler met de meeste wormen + punten voor wormfiches wint het spel.

Titel : Heckmeck extrawurm
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-7
Speeltijd : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

19-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
18-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 8-28


8-28 (Zoch verlag) :

+
de mooie diamantjes zijn altijd welkom in een spel
+ de eenvoud en het principe, het 21-en op zich, is wel een leuk push-your-luck-systeem

- ondanks het feit dat het een eenvoudig spelletje is, stelden we ons bij de eerste sessie toch veel vragen
- de spelregels waren ons niet altijd duidelijk, ondanks het feit dat ze wel correct zijn waarschijnlijk
- het steeds doorgeven van stapel kaarten om kaarten uit te delen vond ik ergerlijk
- ik vond het met z'n zessen nogal repetitief en saai

Conclusie : Ik zou eigenlijk nog een tijdje kunnen doorgaan met het opsommen van negatieve puntjes, maar dat zou misschien een te zwaar verdict opleveren. Mijn eerste speelsessie van dit spel was nu éénmaal niet geweldig. We speelden eerst wat foutjes, pasten dan logisch aan, maar het kwaad was eigenlijk al geschied. Met z'n zessen (maximale bezetting) vond ik dit een redelijk saai en repetitief spelletje. Je vraagt een kaart bij of past, heb je pech ben je kapot, heb je geluk dan stop je en kan je misschien incasseren, tenzij er iemand natuurlijk het geluk heeft om 8 en 28 te hebben, want dan gaat die met alles aan de haal. Misschien dat je met 3 à 4 spelers meer plezier zal hebben, ik zou het dan ook graag nog eens testen. Het feit dat je de stapel kaarten doorgeeft om elke keer van deler te wisselen, daar zit zeker een logica in, maar ik ervaarde het toch eerder ergerlijk. Neen, geen positieve kaartspelervaring dit keer voor mij, maar misschien moet ik hier na een volgende sessie natuurlijk op terugkomen.

18-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qwinto



Qwinto (NSV) :

+
na Qwixx, de broertjes gemixt en big points en het Qwixx het kaartspel zou z'n neefje Qwinto wel eens hetzelfde succes kunnen ervaren
+ het spelconcept is gelijklopend met Qwixx, maar het voelt toch weer net dat ietsje anders
+ het inschatten van de grootte van getallen is een fijne meerwaarde, zeker aangezien de rijen schuin op elkaar staan
+ de potloodjes worden ineens mee in het doosje geleverd, dat is iets dat we te weinig zijn
+ de keuze of je met 1, 2 of 3 dobbelstenen mag gooien is erg mooi

- de gekozen kleuren en de combinatie ervan is niet alledaags en vind ik persoonlijk niet zo mooi, het doosjes spreekt ook niet zo aan
- misschien is het iets minder toegankelijk dan Qwixx voor jongere spelertjes aangezien er hier toch iets inzichtelijker moet gewerkt worden
- de blaadjes mochten dubbelzijdig bedrukt zijn, als we toch eens ecologisch willen doen

Conclusie : Ik ga hier niet te veel woorden aan vuil maken. Qwinto is een must-have voor elke collectie, zeker als je fan bent van het genre en genoten hebt van Qwixx. Ook Qwinto is weer zo elegant, eenvoudig op zich, maar heeft toch weer telkens dat momentum waarop je belangrijke beslissingen moet maken. Het blijft lekker luchtig dobbelen, maar is helemaal niet hersenloos. Ik stel wel voor dat je best de blaadjes kopieert, want ze gaan er erg snel doorgaan



17-10-2015 om 15:17 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Musée (Eagle-Gryphon)


De titel die we u vandaag presenteren is niet meteen een gloednieuw spel, het is al een tijdje op de markt, maar we hebben het in Essen opgepikt, dus we zetten hem lekker hier in de lijst. Musée is een kaartspel voor 2 of 3 spelers, met z'n vieren kan u ook aan de slag maar dan moet u in paren gaan spelen. Mijn gevoel zegt me dat dit vooral een erg leuk spel voor twee is.

Wat onmiddellijk opvalt als je dit spel in handen krijgt, is de fantastische artwork. Het spel bestaat uit een heleboel klassieke kunstwerken en staan op de gekende kwaliteitsvolle kaarten die Gryphon games ons steeds aanbiedt. 60 kaarten om precies te zijn, allen genummerd van 1 tem 60 en een uniek kunstwerk erop. Daarnaast zitten er in het doosje nog 3 gallerijbonussen, 30 dubbelzijdige tegels (trap-luchter) en 4 overzichtskaarten. De inlay, afdekplaat en doos zijn ook weer prima in orde.

Elke speler gaat z'n eigen gallerij uitbouwen. Hiervoor neemt hij 12 dubbelzijdige fiches die je in 2 rijen van zes open voor je op tafel legt. Boven en onder deze kaarten moet ruimte zijn om kaarten te plaatsen, zodat je een bovenste, middelste en onderste rij van zes kaarten kan vormen. In elke rij draai je drie fiches naar keuze op de trapkant, de andere liggen op de luchterkant. Het enige verschil tussen deze twee is dat een fiche met een trap aangeeft dat de kaart erboven en eronder met elkaar in verbinding staan en je hiervoor kan gaan scoren op het einde van het spel. Elke speler krijgt nog vijf handkaarten en de rest wordt als trekstapel klaargelegd.

Tijdens een beurt voert een speler twee eenvoudige stappen uit : één kaart uit je hand spelen en een nieuwe kaart van de trekstapel trekken. Als je een kaart speelt, mag je deze eender waar in je gallerij leggen. Je moet er enkel rekening mee houden dat de kaarten in een rij steeds in oplopende volgorde moeten liggen. Indien je geen handkaart meer kan spelen omdat je geen geschikte plaatsen meer hebt, eindigt de ronde voor jou. De andere speler(s) mogen nog rustig doorspelen tot ook zijn niet meer kunnen.

Daarna worden de punten uitgereikt :
- 1 punt voor elke kaart in je gallerij
- 2 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die aan elkaar grenzen (aangegeven door de kleur, boord van de kaart)
- 3 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die met elkaar verbonden zijn via een trapfiche
- 4 punten voor elke gallerijbonus die je hebt (de speler die als eerste een volledige rij, 6 kaarten, kan maken, krijgt zo'n bonus)
(Voor het scoren mag een kaart meerdere malen gebruikt worden!)
De speler met de meeste punten wint de ronde. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste kaarten in z'n gallerij. De speler die als eerste 2 ronden kan winnen, wint het spel.

Titel : Musée
Auteur : Alf Seegert
Uitgeverij : Eagle-Gryphon games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8-28 (Zoch verlag)


Voor vandaag staat het eerste kaartspel op het programma. 8-28 is een push-your-luck-spel dat trekjes heeft van 21-en.
In de doos van je 51 kaarten, 15 rode en 55 blauwe edelstenen. Het doel van het spel is om deze edelstenen binnen te halen door kaarten te verzamelen met een waarde zo dicht mogelijk bij 8 of 28.

De kaarten worden geschud en de edelstenen per kleur klaargelegd. Elke speler krijgt alvast één kaart, die je in het geheim bekijkt en dan gedekt voor je af legt. De oudste speler wordt de eerste gever en neemt de resterende kaarten op handen. Hij voert twee acties uit :
A) leg een blauwe edelsteen in het midden van de tafel (indien er geen blauwe meer zijn, gebruik je de rode)
B) bied iedere speler volgens de wijzers van de klok een kaart aan en als laatste zichzelf
Iedere speler mag beslissen om een kaart aan te nemen of niet. Indien je de kaart aanneemt, leg je ze open naast je gedekte kaart. (de 1/11 kaart telt voor waarde 1 of waarde11). Indien een speler openliggende kaarten heeft met een waarde van 28 of hoger, ligt hij uit de lopende ronde en worden z'n kaarten afgelegd. Nadat de actieve speler actie A en B heeft uitgevoerd, geeft hij de kaarten aan de volgende speler die de actieronde herhaalt. Dit gaat zo door tot er geen enkele speler nog een kaart neemt. De ronde eindigt en de edelstenen worden verdeeld.

Alle spelers draaien nu hun gedekte kaart open. De edelstenen in het midden van de tafel worden in de helft verdeeld. De eerste helft gaat naar de speler die z'n totale waarde het dichtste de 8 benaderd (zonder erover te gaan). De tweede helft gaat naar de speler die de 28 het dichtste benadert (zonder erover te gaan). Bij gelijke stand wordt de buit verdeeld. Je kan maximaal één van beiden buiten verzamelen, indien je in aanmerking komt om beiden te winnen moet je voor één van beiden kiezen.

Onmiddellijk incasseren!!! Als je er in slaagt om een exacte waarde van 8 en 28 te bereiken, ontvang je alle edelstenen in de voorraad. Indien meerdere spelers dit kunnen incasseren, verdelen ze de edelstenen.

Na een lopende ronde worden resterende edelstenen, die niet verdeeld werden, in het midden van de tafel gelegd. De kaarten worden allemaal terug geschud en de volgende speler wordt de actieve speler. Nadat je de eerste rode edelsteen op tafel hebt moeten plaatsen, wordt de lopende rond nog afgehandeld. Daarna wint de speler met de meeste punten (blauw = 1 punt, rood = 2 punten)

Titel : 8-28
Auteurs : David L. Hoyt, Colin Morgan & Mike Hirtle
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

15-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwinto (NSV)


In Qwinto gaan de spelers gelijktijdig aan de slag en probeert iedereen z'n scoreblaadje zo volledig mogelijk in te vullen met (liefst) hoge nummers. Het speldoosjes omvat een boekje scoreblaadjes, potloodjes en 3 dobbelstenen.

Elke speler neemt een scoreblaadje dat bestaat uit drie gekleurde rijen, die op hun beurt zijn opgebouwd uit cirkels en hier en daar een vijfhoek. Op sommige plaatsen overlappen de rijen elkaar, zodat er vijf verticale kolommen worden gevormd waarin er minstens één vijfhoek zit.

(voorbeeldje van een scoreblaadje halfweg het spel)
 
In een beurt gooit de actieve speler 1 tot 3 dobbelstenen naar keuze. Deze dobbelstenen hebben dezelfde kleur als de rijen (zijnde oranje, geel en paars). Elke speler mag dan van het gegooide resultaat een som naar keuze in een rij schrijven (de dobbelsteen in de kleur van de gekozen rij moet er wel in gebruikt zijn). Er moet met 2 zaken rekening gehouden worden :

- alle genoteerde nummers moeten in oplopende volgorde staan (je mag wel vakjes open laten en later invullen)
- er mag geen identiek nummer in een kolom staan

Je moet geen nummer noteren in een beurt, behalve de actieve speler. Indien die geen mogelijkheid ziet, moet hij de foutworp aankruisen. Dit levert hem 5 strafpunten op aan het einde van het spel. Daarna wordt de volgende speler actieve speler.

Het spel gaat zo door tot er iemand 2 volledige rijen heeft gevuld of tot er iemand vier foutworpen heeft gemaakt. Dan tellen de spelers hun punten op. Voor elke volledige kolom scoren ze de waarde die in de vijfhoek staat. Voor elke volledige rij scoor je het meest rechtse getal en voor de onvolledige rijen scoor je 1 punt per ingevuld vakje. Tenslotte worden er 5 punten afgetrokken voor elke foutworp. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Qwinto 
Auteurs : Uwe Rapp & Bernhard Lach
Uitgeverij  : NSV
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+  

14-10-2015 om 07:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
13-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hengist (Lookout spiele)


De eerste bespreking na Essen is weggelegd voor een 2-spelersspel van Uwe Rosenberg. Vorig jaar stond de combinatie Rosenberg, Lookout en 2-spelersspel garant voor succes in de vorm van Patchwork. Of dat dit jaar ook zo gaat zijn, is nog een vraagteken, maar bij deze geef ik u al graag een overzichtje van Hengist.

In Hengist ga je als Vikingstam op zoek naar goud en schatten. De Romeinen hebben Brittannië verlaten en eigenlijk ligt alles te grabbel. Aan jou om eens lekker te gaan plunderen! In de standaard 2-spelersspeldoos vind je 3 dubbelzijdige speelborden, waarop wegen zijn afgebeeld met diverse symbolen. Daarnaast is er een 3D-vikingboot, 6 pionnen, 12 wegfiches, 30 schattenfiches, 3 schildfiches en 60 speelkaarten. Deze laatste tonen ofwel de symbolen die ook op de wegen staan, een combinatie van 2 symbolen ofwel een viking (ontdekkingskaart) die meerdere functies heeft.

Bij aanvang van het spel worden de speelborden willekeurig naast elkaar gelegd. De boot wordt in de baai linksboven geplaatst en de pionnen worden erin gezet. De speelkarten worden geschud en elke speler ontvangt er 3. De wegfiches worden geschud, 3 ervan gedekt op de speelborden gelegd, 3 gedekt terzijde gelegd en de resterende komen ongezien terug in de doos. De schattenfiches worden ook gedekt geschud en onder elk speelbord worden er willekeurig 4 gelegd (van groot naar klein). Daarnaast worder er nog 12 gedekt naast het bord klaargelegd en de resterende verdwijnen ongezien terug in de doos. De schildfiches worden voorlopig nog naast het bord klaargelegd.



In een beurt doorloopt een speler 2 fasen : de actiefase en het aanvullen van de kaarten.

In de actiefase voert de speler één van de volgende zes mogelijke acties uit voor elk van z'n pionnen :
- een pion uit de boot op een vrij strandveld plaatsen dat grenst aan de boot (er zijn slechts 3 strandvelden, dus als deze volstaan, is deze actie niet mogelijk) of vanop een strandveld terug in de boot springen. (deze actie kost je niets)
- een ontdekkingskaart spelen en een pion die uit het spel was terug in de boot plaatsen (zie ook later)
- vanop een strandveld naar een vakje in het hinterland gaan door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld (de kaart wordt op de aflegstapel gelegd, een kaart met dubbel symbool kan voor één van beide symbolen gespeeld worden, maar niet voor beiden!)
- vanuit het hinterland terugkeren naar het strand of naar een aangrenzend hinterland door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld
- een nederzetting gaan plunderen door vanuit het hinterland te vertrekken en 3 passende kaarten uitspelen om tot aan de nederzetting te geraken. De schattenfiche die er ligt, neem je in je persoonlijke voorraad, de pion keert nadien kosteloos terug naar het hinterland waarvan hij kwam (de 3 kaarten moeten gelijktijdig gespeeld worden, je kan ze niet opsparen over meerdere rondes)
- een ontdekkingskaart spelen om als spion in te zetten en een wegfiche te gaan bekijken. Leg daarna de schildfiche op de wegfiche om aan te geven dat je ten allen tijde terug mag gaan kijken. Zo gauw beide spelers hun schildfiche op de wegfiche hebben liggen, wordt deze laatste opengedraaid

Na de actiefase vult de speler z'n hand aan. Je trekt standaard 2 kaarten. Daarnaast krijg je voor elke pion die in het hinterland staat 1 kaart extra (dus tot een maximum van 5 kaarten).

De ontdekkingskaart kan voor drie zaken gebruikt worden :
- als joker voor éénder welk ander symbool
- als spion, zodat je naar de wegfiche mag gaan kijken
- om een pion die uit het spel is terug in de boot te plaatsen
Nadat een speler een ontdekkingskaart uitspeelt en één van bovenstaande 3 acties heeft uitgevoerd, vaart de boot verder naar de volgende baai op het speelbord. Staat de boot echter al op de laatste baai, wordt het eerste bord weggenomen, omgedraaid en terug aangevuld met schattenfiches en een wegfiche (de wegfiche en niet gewonnen schattenfiches gaan terug in de doos). Pionnen die eventueel nog op het weggenomen speelbord stonden, worden uit het spel genomen (deze kunnen met een ontdekkingskaart terug in de boot terechtkomen).

Als er voor de vierde maal een speelbord zou moeten aangelegd worden, eindigt het spel. Beide spelers tellen hun schatten op en de speler met de hoogste waarde wint.

Titel : Hengist
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

13-10-2015 om 06:56 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
12-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel - het verslag
Afgelopen zaterdag was het weer zo ver, onze jaarlijkse afspraak met de messe in Essen waar Spiel plaatsvond.
Iets voor achten zaten we in de wagen, met de voorbereidingen bij de hand, het beloofde wederom een fijne, maar drukke dag te worden.
Bij deze ook al eerst mijn dank aan Guy, Jan en Andy voor de aangename rit en het gezelschap. Dit jaar waren we een beetje later en kozen we een iets andere aanrij-route, gevolg hiervan was toch een beetje aanschuiven rond de hallen, maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartiertje later (dan gepland) op de parking terecht. Binnen was het op dat moment al een gezellige drukte, vorig jaar liep ik er bijna helemaal alleen rond. Ik had dit jaar het idee om van achter naar voren te werken en snelde dan ook al eerste naar hal 7.

Hal 7 was vorig jaar ook al deels in gebruik, maar dit jaar was het een volwaardige hal. Het deed enorm veel deugd om te zien dat het een rustige, ruime hal was. Misschien zit de buffer, die de Galleria blijkbaar is, daar wel voor iets tussen. De mensen vinden hun weg volgens mij wel naar deze hal, maar het komt allemaal véél gespreider. Ook toen ik in de late namiddag nog terug iets moest oppikken, was het er nog steeds rustiger dan in de andere hallen. In hal 7 passeerden we bij Eagle-Gryphon games en zagen we dat Wombat Rescue het extremis had gehaald. Daar het spel niet in ons budget was opgenomen, hebben we het voorlopig nog wel even laten liggen. Nadien had ik een fijn onderhoud met de Brazilianen van Funboxjogos die ook Bullfrog verdeelden. Daarnaast heb ik enkele van hun spellen kunnen aanschouwen en viel me vooral het knappe artwork van Coup op. Tenslotte passeerde ik aan de booth van Mr. B games waar ze me een Stoplights hadden beloofd, waarvan u hier op de blog de imprESSEN al kon lezen. Ze vonden het spel echter niet aan hun stand, het zou ergens anders verstopt zitten (aangezien het geen nieuw spel is), maar ze wilden graag dat we een ander spel van hen zouden recenseren.

De Galleria heb ik voor de rest van de beurs genegeerd. Ik wilde graag omstreeks 12 uur een keertje passeren voor de auction en 2de handsbeurs, want dat is een belevenis op zich, maar het strakke schema gooide daar roet in het eten.

Om 10.30 uur had ik mijn eerste afspraak met Agnieska van NSKN games. Zij brachten dit jaar 3 spellen mee naar Essen, waaronder Simurgh en Mistfall. Deze laatste sprak ons echter minder aan, wegens erg veel tekstgebruik op de kaarten. Mistfall is ook erg diep en complex en kan wel eens zorgen voor een iets langere speelduur. Simurgh en Fool's gold daarentegen, bleken erg goed aan te leunen bij onze spelinteresses en verdwenen dan ook in onze tas. Na het verplichte bezoekje aan de stand van Fragor games zat onze zak al goed vol. De mensen die de doos van A game of gnomes gezien hebben, zullen ongetwijfeld weten wat ik bedoel. Na een bezoekje aan de wagen schuifelden we vrolijk verder in hal 1, die volgens mij vooral druk is door de slechte opstelling van de winkels. Ik begrijp volkomen dat uit economisch standpunt er zo'n winkel voor de in- en uitgang wordt geposteerd, maar het zorgt voor ongelooflijk geschuifel en gedraal. Geen enkel probleem, dan verleggen we de looplijnen denkt een ervaren beursganger, wat op zich best wel lukte, want tegen 13 uur had ik ook nog standen van Aporta, Geek attitude, NSV, Cranio, White wizard, Lookout, PD-verlag, Backspindle en Rebel bezocht. Tot slot gingen we nog even langs bij één van mijn favoriete ontwerpers, Martin Wallace. Z'n nieuwe ships ziet er echt wel fantastisch uit, vandaar dat de limited edition in onze zak verdween. Ook Mythotopia, die vorig jaar verscheen en ondertussen erg goed was bevallen tijdens een vorige speelsessie ging mee richting Lille.

Iets voor 13 uur was het de hoogste tijd om richting hal 2 af te zakken waar ik een afspraak had met één van de mensen van TMG. U heeft de besprekingen van hun spellen al voor Essen op dit blog kunnen lezen, maar nu kon eindelijk de overdracht van de spellen plaatsvinden. Qua besparing aan verzendingskosten en inklaringskosten kan dat natuurlijk tellen en vooral was het een fijne ontmoeting met de persverantwoordelijke van één van onze favoriete uitgeverijen. Voor de rest was hal 2 niet echt onze dada, de miljoenen dobbelstenen, sleeves, leren pakjes en rpg-boeken zijn voorlopig nog niet aan ons besteed. De verkoopsstand van Adriaensen lag ook in deze hal. Ik ben er enkele keren naast gelopen, maar de tijd ontbrak om effectief de winkel te bezoeken. Gelukkig kwam ik Carl en Christophe 's morgens al een keertje tegen om een goeiedag te zeggen. Als ik op Spel geraak, zal ik zeker wel eens in hun winkel binnenspringen .

Nu konden we uiteindelijk hal 3 induiken, de grootste en drukste hal van allen. De hal van de grote Duitse uitgeverijen ook. De hal met de rijkelijk versierde standen en héél wat animo. De persverantwoordelijke van Zoch verlag vond het echter relatief rustig tijdens de ganse beurs, de tafels waren steeds goed gevuld, maar een overrompeling was het ook weer niet. Eigenlijk kan ik dit wel beamen. Vorige jaren zag je overal ook mensen op de grond zitten spelen en dat was nu helemaal niet het geval. Misschien zitten de meer dan 1000 Catan-spelers hier voor iets tussen, die mochten hun sessie in een andere hal afwerken, ofwel het feit dat er nog een extra hal (7) bij gekomen was. Wij malen er alleszins niet om, want het zorgde er alleszins voor dat we makkelijker van de éne naar de andere stand konden huppelen ... en het waren er nogal wat in hal 3. Een spel dat onze aandacht al ver voor de beurs trok was Domus Domini, hopelijk voldoet het ook aan de hoge verwachtingen. De standen van Iello, Asmodée, Amigo, Pegasus, ... waren zoals steeds luchtig, groot, mooi aangekleed en erg sfeervol ... en vooral volzet, dus hier zijn wel dan maar relatief snel voorbij gegaan. Bij Abacusspiele, een vaste stop voor ons, was er dit jaar weinig te rapen. Ze brachten geen enkel nieuw spel mee naar Essen, buiten een remake van Mexica en hun voorjaarsnieuwigheid Cacao. Ook voor de promo's visten we rijkelijk achter het net, alles uitverkocht, maar ik twijfel er niet aan dat deze later wel eens tot bij ons zullen geraken. Een spel dat erg véél positieve commentaar kreeg vorig jaar was Evolution en in Essen brachten ze ook de uitbreiding Flight uit, genoeg redenen om ze beiden in onze tas te laten verdwijnen. Bij Quined moesten we jammerlijk genoeg vaststellen dat alles uitverkocht was. Eigenlijk is dit helemaal niet jammer, dit is een prima zaak, want Arno en de zijnen verdienen dit zonder meer. We wachten zonder enige problemen op ons exemplaar dat met de post komt (bovendien weer wat minder sleurwerk op de beursvloer, dus enkel blije gezichten). Op de stand van Repos was het ook grabbelen in de schaarste, er waren enkel nog Duitstalige versies van hun topper 7 Wonders duel. Op zich niet erg, want enkel de namen op de kaarten staan in het Duits vermeld en de spelregels vinden we zonder enige problemen online. Een jammerlijke trend die we dit jaar ook moesten vaststellen was wederom de afwezigheid van enkele spellen, wegens niet klaar of volledig uitverkocht. Automobiles van AEG, Termites van Rebel, Between 2 cities van Stonemaier games, Haspelknecht van Quined, Drachenzähne van Trefl, Nippon van What's your game, Jolly Roger van Ares games, Raptor van Matagot, Haru Ichiban van Blackrock, ... Maar onze tassen waren erg goed gevuld, dus erg zwaar tillen we er niet aan. Misschien is de spreiding juist een goede zaak en werkt het niet zo verstikkend, zodat goede spellen in de massa verdwijnen.

Een goede zaak die ik tot nogtoe constateerde is dat de meeste spellen die ik al uitpakte van een prima kwaliteit zijn, voorlopig slechts één spel dat niet in orde was wegens een complete misprint op één van de punchboards, maar dit komt ongetwijfeld wel goed de komende tijd. Tenslotte wil ik ook Nico en Dirk nog bedanken voor het oppikken van enkele spellen die we voorbestelden of vertaalden, deze vervullen onze collectie ongetwijfeld binnenkort.

Bij deze nodig ik u allen de komende dagen, weken en maanden hier op de blog graag uit om de spellen te ontdekken die we uit Essen meebrachten. Ik ga u niet beloven dat er dagdagelijks een nieuwe recensie verschijnt, de spreiding zal iets ruimer zijn dan de vorige jaren, maar dit mag de pret niet bederven. Zoals steeds krijgt u eerst een voorstelling van het spel met een overzicht van de spelregels en het materiaal. Na enkele speelsessies mag u de imprESSENs verwachten, maar hier kan ik geen tijd op plakken omdat dit natuurlijk ook afhangt van tijd, medespelers en persoonlijke goesting

12-10-2015 om 07:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
05-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cthulhu Realms (TMG)


Een tijdje geleden presenteerden we hier op de blog Star Realms, een tweespeler die ons danig beviel. Nu zouden we perfect die bespreking hier kunnen copy-pasten, want Cthulhu realms blijft trouw aan bijna het ganse spelconcept van z'n voorganger. Het  thema is uiteraard iets totaal anders en vooral het feit dat je nu ook met 3 of 4 spelers aan de slag kan gaan is een verandering.

Het spelprincipe is gelijklopend met dat van Dominion en Star realms. Je schudt je trekstapel (die bij aanvang van het spel voor alle spelers identiek is) en neemt er vijf op handen. Tijdens je beurt speel je deze kaarten uit om de acties uit te voeren en één of meerdere kaarten aan te schaffen uit de vitrine. Speel je overigens met meer dan 2 spelers, zullen er verschillende vitrines gevormd worden tussen de spelers. Je mag enkel kaarten aanschaffen uit de vitrines tussen jezelf en je buren. Daarna worden alle gespeelde en aangeschafte kaarten en resterende handkaarten afgelegd en mag je vijf nieuwe kaarten trekken. Is je trekstapel opgebruikt, wordt de aflegstapel geschud en vul je hiermee je hand terug aan tot vijf. Een uitzondering op deze regel zijn de locatiekaarten die netjes in je speelzone blijven liggen en die je elke beurt de nodige voordelen zullen opleveren, al dan niet moeten ze geactiveerd worden en/of aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dit gaat zo door tot één van de spelers geen sanitypunten meer over heeft. Je probeert de andere spelers letterlijk totaal gek te maken, maar je kan je geestelijke gezondheid ook gaan versterken door het uitspelen van bepaalde kaarten. De symboliek die gebruikt wordt in dit spel is redelijk duidelijk, maar toch een beetje complexer dan die van Star realms als je het mij vraagt. De kaarten zijn over het algemeen ook compleet hetzelfde opgebouwd. In de rechterbovenhoek staat de kost om de kaart aan te schaffen, linksonder de kleur en familie tot welke ze behoort en linksboven staan alle mogelijke acties die je met de kaart kan uitvoeren. Zo zal ze je geestelijke gezondheid doen stijgen, die van een tegenstander doen dalen, krijg je "geld" om andere kaarten te kopen, moet je kaarten afleggen of zelfs volledig uit het spel verwijderen ...
Daar ik het spel zelf nog niet in handen heb (dit zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week in Essen zijn), kan ik nog niet al te veel kwijt over alle kaarten. In de spelregels staat enkel een overzichtje van mogelijke symbolen, maar hoe deze met elkaar mengen of je mooie combo's kan maken, is nog af te wachten.

Het lijkt me dan ook nuttiger om een uitgebreidere imprESSEN te maken voor dit spel en het qua beschrijving hierop te houden.

     
(enkele kaarten van de gele familie)                                            (en de groene familie)

Titel : Cthulhu realms
Auteur : Darwin Kastle
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

05-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up - supercup (Pegasus spiele)


Ook vandaag zetten we een uitbreiding op het programma. Camel up is een spel dat ondertussen in héél wat talen verschenen is, dus dat bewijst al zeker z'n waarde. Graag verwijs ik naar ons artikel hier op de blog voor meer info omtrent dit spel : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494707 en de imprESSEN : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2495596
In het voorjaar verscheen er een uitbreiding op dit spel die enkele modules omvat. Het spel kan nu overigens ook met 10 spelers gespeeld worden, maar dan moet je alle modules van de uitbreiding ook toevoegen.



Qua materiaal ontvang je, zoals je hierboven ziet, een extra speelbord. Dit kan je ook gebruiken als opslagplaats voor het materiaal als je de uitbreiding niet wenst te gebruiken. 5 ondersteuningdobbelstenen, 22 extra muntjes die gewoon aan het basisspel kunnen worden toegevoegd, 5 extra biedtegels per kleur, 4 positiebiedtegels, 1 fotograaftegel, een fototoestel en podium. Daarnaast zijn 2 extra woestijntegels, 10 biedkaarten (om met 10 aan de slag te kunnen) en tenslotte 10 partnership-kaarten (1 per speler).

Module 1 : langere racebaan en ondersteuningsdobbelstenen
Het extra speelbord wordt gebruikt om de racebaan langer te maken. Daarnaast worden ook de 5 ondersteuningsdobbelstenen gebruikt en die van de laatste kameel in de piramide gestopt. De extra biedtegels en piramidetegel worden toegevoegd aan die van het basisspel. Het spel verloopt volgens de normale regels. Als er een ondersteuningsdobbelsteen uit de piramide komt, verzet je de overeenkomstige kameel zoals het hoort en plaats je de dobbelsteen terug op het podium. Aan het begin van elke nieuwe ronde wordt de ondersteuningsdobbelsteen van de kameel op de laatste plaats in de piramide gestopt.

Module 2 : Fotograaf en fototoestel
Gebruik voor deze module het fototoestel en de fotograaftegel. Er komt een mogelijke actie bij die je in je beurt kan uitvoeren, nl. word de fotograaf. Indien de fotograaftegel nog niet bij een speler ligt, mag je deze nemen en het fototoestel naar één bepaald vakje van de racebaan laten wijzen. In volgende beurten mag je het fototoestel eventueel verzetten (als actie). Indien er kamelen op het vakje eindigen waar je het fototoestel plaatste, ontvang je 1 geld per kameel aanwezig. Nadien wordt de fotograaftegel terug beschikbaar voor andere spelers. Voor het begin van elke nieuwe ronde moet de tegel overigens terug beschikbaar worden, ook al heb je er nog geen voordeel uit gehaald. Opm. : indien je je woestijntegel wil plaatsen, mag dit niet op een vakje met het fototoestel zijn.

Module 3 : Bieden op de posities
Gebruik de 4 positiebiedtegels en de 5 extra biedtegels. De extra biedtegels worden gewoon toegevoegd aan de desbetreffende stapels, de positiebiedfiches worden op hun voorziene plaats gelegd. Met deze module kan je ook opteren voor een andere actie in je beurt, nl. het nemen van een positiebiedfiche. Daarna leg je deze fiche ofwel op een biedtegel die je reeds aanschafte OF je neemt de onderste biedtegel van een stapel en plaatst het fiche daarop (onderste deel van de fiche). Op deze manier geef je aan dat je biedtegel niet gebruikt wordt voor de eerste plaats, maar de desbetreffende plaats op de positiebiedtegel (2de, 3de, 4de of 5de). Bij de uitbetaling ontvang je 3 geld voor elke kameel die exact de positie bekleed die je biedfiches aangeven. Je verliest natuurlijk nog steeds 1 geld voor elke kameel die niet op z'n positie staat. Na het waarderen gaan de positiebiedfiches terug naar de voorraad en zijn ze weer beschikbaar.

Module 4 : Samen bieden (partnership)
Gebruik de partnership-kaarten en geef elke speler er één. In je beurt kan je een nieuwe mogelijke actie kiezen, nl. in een samenwerkingsverband stappen met andere spelers. Indien je partnership-kaart nog beschikbaar is, ruil je deze met een kaart van een medespeler wiens kaart ook nog beschikbaar is en leg je elkaars kaart omgekeerd bij jezelf neer. De medespeler mag dit niet weigeren. Bij het waarderen mogen partners bij elkaar één tegel komen nemen (piramide-, bied-, positiebiedtegel) die ze toevoegen aan hun beloningen. Ook de eigenaar krijgt nog steeds deze beloning, je deelt en neemt niet af. Na de waardering worden alle kaarten terug actief voor de eigen speler gelegd.

Titel : Camel up - supercup
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

01-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul - Mocha & Baksheesh (Pegasus spiele)


Istanbul is zonder meer één van de betere spellen die we vorig jaar speelden. De toegankelijke spelregels, maar een redelijke diepgang die het spel toch met zich meebrengt, zorgden voor een erg fijne coctail, zoals je reeds kon lezen hier op de blog. Ik verwijs jullie voor de regels van het basisspel dan ook graag naar : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494841 en voor diegenen die niet goed weten wat onze imprESSENs zijn, hierbij de imprESSEN van het basisspel :

+ leuk vormgegeven, prima materiaal, tweetalige tegels en overzichten
+ taalonafhankelijk speelmateriaal, maar er is een Nederlandstalige versie beschikbaar bij WGG
+ het is wederom een race naar de vijf robijnen, dus eens vertrokken gaat het verschrikkelijk goed vooruit
+ het actiepuntensysteem is erg leuk uitgewerkt, je zoekt een bepaalde route die je zowel op als af kan doen, zodat je geen beurten verliest
+ je hebt echt het gevoel dat het spannend is en het komt vaak op één beurt aan wie het spel naar zich toe zal trekken
+ de verschillende mogelijke opstellingen maken het spel effectief wel helemaal anders
+ wij speelden met de shortcuts (beginnersopstelling) en dan ligt alles effectief in de juiste volgorde om mooie combo's te maken
+ je hebt echt véél keuzes, wat je op het eerste gezicht niet zou zeggen
+ een speelbeurt is snel en intuïtief, dus dit komt het vlot spelen zeker ten goede

- misschien is het spel zelfs iets te snel gedaan ... maar dat is hier vooral een goed teken
- misschien gaan de verwachtingen iets te groot zijn, verwacht geen big-box zoals het dorp bijvoorbeeld, het spel past wel perfect in de lijn van de andere spellen in hetzelfde formaat van doos



Vandaag leggen we graag even de uitbreiding voor u klaar. In de doos vind je 6 nieuwe plaatstegels (waarvan er 2 "oude" tegels uit het basisspel vervangen en 4 totaal nieuwe), 8 tavernetegels, 18 bonuskaarten, 20 gildekaarten, 30 houten koffiezakjes, 1 houten koffiehandelaar, de baksheesh-tegel, 5 extra robijnen en nog een barrière tegel en marker. Er zijn ook nieuwe stickertjes voorzien om de, door het véélvuldig gebruik, verweerde van het basisspel te vervangen.

In tegenstelling tot het basisspel bestaat het speelbord met de uitbreiding uit 20 plaatsen die je kan bezoeken. In de spelregels staat er een voorstel qua opstelling voor je eerste speelsessies, nadien mag je alles willekeurig gaan leggen. De fontein moet echter in het centrale gedeelte liggen en de zwarte markt en het theehuis moeten minstens 3 plaatsen van elkaar verwijderd zijn. De nieuwe bonuskaarten worden gewoon met de oude geschud, de koffiehandelaar wordt op het bord geplaatst net als de gouverneur en smokkelaar (dobbelstenen gooien) en de gildekaarten worden geschud en gedekt op het gildenhuis gelegd. De tavernetegels wordt per soort op een stapel gelegd met de minste koffiesymbolen bovenaan en de meeste onderaan. Op het koffiehuis worden de vijf nieuwe robijnen geplaatst. Het spel verloopt in zéér grote lijnen zoals het basisspel, maar eindigt altijd (onafhankelijk van spelersaantal) als een speler 6 robijnen heeft verzameld.

De nieuwigheden :
- koffie : kan je verzamelen zo veel je wil, wordt niet als een goed gezien (dus je kan er bijv. ook niet mee betalen bij de sultan)
- gildekaarten : kan je uitspelen in plaats van je normale beurt te spelen. Je kan deze kaarten niet combineren met andere bonuskaarten of moskeetegels en je moet alles op de gildekaart uitvoeren (anders mag je ze niet spelen). Er zijn allerlei combinaties qua goederen, geld betalen en ontvangen, handelaars bewegen, bepaalde acties extra uitvoeren, koffie nemen, ...)
- tavernetegels : werken zoals de moskeetegels, geven je een doorlopend voordeel eens je ze verworven hebt
- koffiehandelaar : stelt je in staat om 1 koffie te ruilen tegen 2 geld OF 1 willekeurig goed
- nieuwe bonuskaarten : neem 2 koffie; betaal 2 koffie voor een gildekaart; betaal 1 koffie voor 8 geld; gooi 2 dobbelstenen en neem de afgebeelde voordelen (goederen, koffie, geld); ruil tot 3 goederen/koffie voor hetzelfde aantal andere goederen/koffie; je mag één gegooide dobbelsteen naar 6 draaien; je mag je handelaars in één van de hoeken van het speelbord plaatsen; je mag een bepaalde actie 2x uitvoeren
- nieuwe locaties : koffiebranderij (betaal 2 geld voor 2 koffie OF betaal 1 goed voor 2 koffie OF betaal 1 bonus/gildekaart voor 2 koffie), gildehal (neem 1 koffie en 2 gildekaarten waarvan je er één op handen houdt en de andere aflegt), taverne (betaal 2 koffie en leg een barrière op het speelbord om de overgang voor andere spelers tussen 2 plaatsen onmogelijk te maken OF koop de bovenste tavernetegel die je nog niet in je bezit hebt OF betaal 4 koffie en de goederen afgebeeld op de baksheesh (smeergeld)-tegel en neem een robijn van de sultan of de edelsteenhandelaar of het koffiehuis), koffiehuis (lever koffie in om de volgende robijn te claimen).

Titel : Istanbul - Mocha & Baksheesh
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

30-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viva topo! (Pegasus spiele)


Viva topo! hanteert het spelprincipe van mens-erger-je-niet gecombineerd met Haai baai!. In dit laatste spel probeer je steeds voorop te blijven met je visjes voor de haai je te pakken krijgt. In dit spel is het echter de kat die achter je muisjes aanzit. Ook nu vind je weer erg mooie materiaal in de doos. Een speelbord met daarop het spoor waar de muisjes en de kat over lopen, de vier holletjes waarin de muizen kunnen schuilen en de start- en finishplaats in het midden van het bord. Daarnaast zijn er 20 houten muizen in 4 kleuren, 20 houten kazen en verschillende stukken en 1 dobbelsteen.

"De kleine muisjes zijn erg enthousiast als ze aan die overheerlijke kaas denken die op hun ligt te wachten in de holletjes en in de keuken. Ze kunnen niet wachten om aan hun gevaarlijke reis te starten. Gevaarlijk ... want de kat ligt op de loer. Wie durft de kat het meeste uit te dagen en geraakt tot in de keuken?"

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en plaatst 5 (2 spelers) of 4 (3 of 4 spelers) muizen in het midden van het speelbord in het holletje. De kazen worden over de schuilplaatsen verdeeld, de kleine stukken in het eerste holletje, de andere in oplopende grootte over de andere holletjes en de volledige kazen in de keuken aan de finish. De kat wordt op z'n startpositie geplaatst (vak 2, 3 of 4 bij 2, 3 of 4 spelers). Diegene die het meeste kaas eet, begint het spel.

Als je de dobbelsteen gooit, kan er een nummer tevoorschijn komen of de kat (met een nummer 1). In het laatste geval zet je één van je muizen één plaats vooruit (in klokwijzerzin) en zet je ook de kat 1 (in ronde 1) of 2 stappen (in ronde 2) vooruit.
Gooi je een nummer dan verplaats je één van je muizen zo veel stappen vooruit. Let op, op elk vak mogen maximaal 4 muizen staan. Kom je op een vak terecht als vijfde moet je op het voorgaande vak stoppen. Indien de kat passeert of landt op het vak met muizen worden al deze muizen uit het spel genomen. Ook wanneer de kat aan z'n tweede ronde begint, worden alle nog-niet-vertrokken muizen uit het centrale hol uit het spel verwijderd. Een gouden tip : blijf netjes achter de kat zo lang het kan.

Vluchten naar de holletjes : in de vier hoeken van het speelbord zijn er holletjes waar je kaas kan gaan rapen. Indien je schrik hebt dat de kat je gaat pakken, kan je hierin vluchten. Je moet één extra stapje tellen om vanaf het kaassymbool in het holletje te springen. Je neemt een kaasblokje in de grootte die daar aanwezig is en verwijdert je muis uit het spel.

Indien een speler geen muizen meer heeft, omdat ze allen gepakt zijn door de kat of in een hol gevlucht zijn, speelt de speler nog steeds mee. Hij zou de kat bijvoorbeeld nog kunnen moeten verzetten in z'n beurt. Gooit hij een getal dan vervalt z'n volledige beurt. Geraak je met één van je muizen tot aan de keuken neem je natuurlijk een volledige kaas en verwijder je de muis uit het spel.

Nadat alle muizen zijn gepakt of binnen gevlucht zijn, eindigt het spel en tellen de spelers hun stukken kaas bij elkaar op. De speler met het meeste kaas wint!




Titel : Viva topo!
Auteur : Manfred Ludwig
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 4+

29-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoowaboo (Pegasus spiele)


Zoowaboo is een spel met erg leuk materiaal. De vele (30) houten diertjes, de fraaie dierenkaarten, 18 overwinningspuntenfiches, de 8 biedfiches en de 6 uitgedrukte raften zijn erg tof om mee te spelen. Tenslotte zit er ook nog 1 zandloper bij van 1 minuut.

"De dieren zijn zo gelukkig, want vandaag gaan ze raften en iedereen wil graag mee. Maar het raftje zit overvol, sommige dieren vallen in het water. Daarom zorgt de kleine muis-matroos ervoor dat iedereen een plaatsje krijgt. Iedereen aan boord? Daar gaan we dan! Volle kracht vooruit!"

Leg de houten dieren op een stapel bij elkaar. Ook de overwinningspuntenfiches en de zandloper worden klaargelegd. De dierenkaarten worden geschud en vormen een trekstapel en elke speler krijgt een "ja-" en "neen-biedfiche". Plaats één van de raften in het midden van de tafel, trek 10 dierenkaarten en plaats deze rond de raft en leg op elke kaart het passend diertje.

Elke speler bekijkt de dieren die open liggen, daarna moet je beslissen of deze dieren met z'n allen op de raft kunnen of niet. Je legt de overeenkomstige biedfiche gedekt voor je neer. Als iedereen heeft gekozen, worden ze open gedraaid.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er op passen, wordt er een nieuwe dierenkaart getrokken (met diertje erop) en wordt het bieden herhaald.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er niet op passen, wordt er een dierenkaart vervangen door een andere kaart (en bijpassend dier) en wordt het bieden herhaald. Indien er 3 keer na elkaar een negatief resultaat zou volgen, worden alle kaarten afgelegd en wordt alles opnieuw klaargezet.
- Indien er onenigheid is tussen de spelers, krijgen de spelers die denken dat het haalbaar is 1 minuut de tijd (zandloper) om alle dieren "plat" in de raft te krijgen. Indien ze hierin slagen krijgen zij de punten. Indien ze er niet in slagen, krijgen de andere spelers de punten.

Er worden identieke ronden gespeeld (met alle raften), maar ook de scores lopen per ronde op (dus ronde 1 = 1 punt, ronde 5 = 5 punten, ...). De speler die het meeste punten verzamelt, wint het spel!




Titel : Zoowaboo
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 5+

28-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hopp hopp häschen (Pegasus spiele)


De spellen die de komende dagen op de blog verschijnen, zullen je misschien bekend in de oren klinken. Het zijn oudere titels van Selecta spielzeug die door Pegasus spiele zijn opgepikt en terug zijn uitgebracht. Een goede zaak? ... Jazeker, als je het ons vraagt.

De eerste titel is er één van niemand minder dan Reiner Knizia (die de laatste tijd wel erg veel opduikt hier op de blog). Bouncing bunnies ofte Hopp Hopp Häschen is een spelletje voor kinderen vanaf 3 jaar. Doel van het spel is vooral de kleuren leren kennen. In de doos, die overigens fungeert als speelbord bevinden zich 20 leuke houten haasjes en 1 dobbelsteen.

"Op een lekker warme zomerdag begint het toch wel te stortregenen zeker. De haasjes hun hol loopt onder water en hun voetjes worden nat. Ze vluchten zo snel mogelijk naar de dichtsbijzijnde uitgang en zoeken een schuilplaats bovengronds. Wie helpt er het meeste haasjes aan een veilige schuilplaats?"

Alle haasjes worden netjes in het midden van de doos geplaatst. Rond het centrale gat in het speelbord zijn er vijf gaten (uitgangen) voorzien in verschillende kleuren (geel, rood, blauw, groen en paars). De speler met de langste oren begint, neemt de dobbelsteen en gooit deze.

Je kan een kleur gooien (in 5 van de 6 gevallen) of een haasje. Indien je een haasje gooit, neem je een haasje uit het midden van de speeldoos en plaats je deze voor je als overwinningspunt. Gooi je een kleur kunnen zich 2 scenario's voordoen. Indien er in de overeenkomstige uitgang nog geen haasje bevindt, dan plaats je een haasje uit het midden in het gaatje van de uitgang. Staat er echter al een haasje in de uitgang van de gegooide kleur, mag je dit haasje bij je nemen als overwinningspunt.

Daarna is de volgende speler aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle haasjes uit het midden van de doos zijn verdwenen. De resterende haasjes op de uitgangen tellen niet meer mee. De speler die het meeste haasjes heeft verzameld, wint het spel.

Variant 1 : gooi je een haas, dan moet je nog eens gooien
Variant 2 : gooi je een haas, dan moet je één van je verzamelde haasjes terug in het midden van de doos plaatsen



Titel : Hopp hopp häschen
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 3+

25-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Star Trek : five-year mission (Mayfair games)


Star Trek : five-year mission is een coöperatief dobbelspel dat tot met 7 spelers kan gespeeld worden. Het leuke aan dit spel is dat je zowel met de karakters van de oorspronkelijke Star Trek-serie kan spelen, alsook de karakters uit Star Trek a new generation. Elke speler neemt één van deze karakters en bijbehorende speciale eigenschap. Qua spelprincipe is er in dit spel weinig nieuws onder de zon, u gaat met z'n allen trachten om voldoende missies uit te voeren vooraleer de Enterprise vernield is, of tot je een aantal missies hebt laten schieten. In deze laatste gevallen ga je gezamenlijk de boot in. Bij aanvang van het spel bepaal je welke moeilijkheidsgraad je gaat spelen. In het makkelijkste scenario heb je slechts 10 punten nodig met minstens één missie van elke kleur, in het moeilijkste scenario met je 20 punten scoren met minstens 2 missies van elke kleur en minstens één urgente missie.

In de doos vind je een dubbelzijdig speelbord met de Enterprise. Hierop staat de afbeelding van de Enterprise uit beide series en onderaan een schadespoor. De schademarker loopt over dit spoor en moest die tot het laatste vak gaan, dan is het spel verloren. Daarnaast zijn er 7 spelersborden (genummerd), in je eerste potjes wordt er aangeraden om de nummer in volgorde te nemen, nadien kan je random spelen. De 35 dobbelstenen (in 3 kleuren blauw, geel en rood) en de 112 missiekaarten vormen het hart van het spel. Tenslotte is er ook nog een zandloper die je bij urgente missies zal gebruiken. Deze missies moeten binnen de 3 minuten opgelost worden.



Tijdens een speelbeurt doorloopt een speler 4 fasen :
- trek een nieuwe missiekaart
- heraanvullen van je dobbelsteenvoorraad (behalve eerste beurt)
- dobbelstenen gooien
- dobbelstenen inzetten en missies voltooien + aansluitend einde van je beurt

1) Bij aanvang van je beurt trek je een missiekaart van één van de drie trekstapels (blauw, geel, rood). Afhankelijk van waar de schadefiche op de Enterprise staat, kan het zijn dat je geen blauwe missies mag trekken of geen blauwe en gele. Voer de eigenschappen van de gevaren op de missies onmiddellijk uit. Sommigen hebben ook een langdurig effect (zo lang ze in het spel zijn), anderen zijn dan weer urgent en behoeven de zandloper erop.

2) Kijk naar je spelersbord, er zouden 5 dobbelstenen moeten liggen (in je actieve voorraad en bij je wonden). Indien je er minder dan 5 hebt, mag je er eventueel van de Enterprise nemen, indien voorradig, tot je er weer 5 hebt. Je mag kiezen welke kleuren je neemt.

3) Gooi alle dobbelstenen die je in fase 2 hebt genomen van de Enterprise en deze in je actieve voorraad, NIET die van je wonden. Leg alle gegooide resultaten in je actieve voorraad.

4) Je mag zo veel dobbelstenen als gewenst gaan inzetten om missies te voltooien of de Enterprise terug te herstellen en de schadefiche terug te dringen. Er kunnen verschillende voorwaarden aan een kaart vasthangen. Sommigen behoeven een exacte waarde in een bepaalde kleur, voor anderen is het in een kleur naar keuze, nog anderen vragen een bepaalde waarde of hoger dan aangegeven of lager dan aangegeven, tenslotte zijn er ook nog missies die bepaalde setjes vragen. Al je niet gebruikte dobbelstenen blijven in je actieve voorraad liggen.

Indien je een missie volbrengt, leg je de kaart bij je overwinningspuntenstapel. Sommige kaarten geven je ook een voordeel dat je éénmalig tijdens het spel mag nuttigen. De gebruikte dobbelstenen komen terug op de Enterprise terecht.

Eigenschappen van de karakters : elk karakter heeft een bepaalde eigenschap die hij éénmalig in z'n beurt mag gebruiken. Je mag ze op elk moment gebruiken als je wil, maar wel pas na het trekken van de nieuwe missie.

Wonden : sommige missies leveren je een wonde op, leg hiervoor één van je dobbelstenen bij je wonden. Deze dobbelsteen is nu niet meer beschikbaar. Indien je geen dobbelstenen voorradig hebt, neem je er één van de Enterprise. Is er daar ook geen, voeg je geen wonde toe.

Genezen : je kan aan de fasen 2-4 volledig verzaken om wonden te genezen. Je moet nog wel steeds een nieuwe missie toevoegen. Je verwijdert nadien 1 dobbelsteen van je wonden en legt deze op de Enterprise.

Conditie van de Enterprise : sommige missies bezorgen schade aan de Enterprise, verschuif de schademarker één plaatsje. De plaats waar  de marker staat bepaalt welke kleur van missies je mag trekken. Daarnaast verlies je het spel als de marker voorbij vak 5 zou moeten springen. Ook de Enterprise kan hersteld worden door actieve dobbelstenen in te zetten zoals bij een missie.

Mislukte missies : een missie kan mislukken omdat er een nieuwe kaart getrokken wordt en er reeds drie missies in die kleur openlagen. De oudste verdwijnt en triggert misschien bovendien nog eens een nadeel. Daarnaast gaan de urgente missies ook verloren als ze niet binnen de drie minuten uitgevoerd worden. Er kunnen nooit 2 urgente missies gelijktijdig afgehandeld worden. Laat de zandloper eerst volledig doorlopen vooraleer je naar een eventuele volgende urgente missie gaat.


(op de achterkant van de spelregels staat een handig overzichtje van alle iconen en symbolen op de kaarten en een overzichtje van je beurt, alsook de voorwaarden om het spel te winnen)

Titel : Star Trek : five-year mission
Auteur : David E. Whitcher
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 3-7
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs