IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hengist (Lookout spiele)


De eerste bespreking na Essen is weggelegd voor een 2-spelersspel van Uwe Rosenberg. Vorig jaar stond de combinatie Rosenberg, Lookout en 2-spelersspel garant voor succes in de vorm van Patchwork. Of dat dit jaar ook zo gaat zijn, is nog een vraagteken, maar bij deze geef ik u al graag een overzichtje van Hengist.

In Hengist ga je als Vikingstam op zoek naar goud en schatten. De Romeinen hebben Brittannië verlaten en eigenlijk ligt alles te grabbel. Aan jou om eens lekker te gaan plunderen! In de standaard 2-spelersspeldoos vind je 3 dubbelzijdige speelborden, waarop wegen zijn afgebeeld met diverse symbolen. Daarnaast is er een 3D-vikingboot, 6 pionnen, 12 wegfiches, 30 schattenfiches, 3 schildfiches en 60 speelkaarten. Deze laatste tonen ofwel de symbolen die ook op de wegen staan, een combinatie van 2 symbolen ofwel een viking (ontdekkingskaart) die meerdere functies heeft.

Bij aanvang van het spel worden de speelborden willekeurig naast elkaar gelegd. De boot wordt in de baai linksboven geplaatst en de pionnen worden erin gezet. De speelkarten worden geschud en elke speler ontvangt er 3. De wegfiches worden geschud, 3 ervan gedekt op de speelborden gelegd, 3 gedekt terzijde gelegd en de resterende komen ongezien terug in de doos. De schattenfiches worden ook gedekt geschud en onder elk speelbord worden er willekeurig 4 gelegd (van groot naar klein). Daarnaast worder er nog 12 gedekt naast het bord klaargelegd en de resterende verdwijnen ongezien terug in de doos. De schildfiches worden voorlopig nog naast het bord klaargelegd.



In een beurt doorloopt een speler 2 fasen : de actiefase en het aanvullen van de kaarten.

In de actiefase voert de speler één van de volgende zes mogelijke acties uit voor elk van z'n pionnen :
- een pion uit de boot op een vrij strandveld plaatsen dat grenst aan de boot (er zijn slechts 3 strandvelden, dus als deze volstaan, is deze actie niet mogelijk) of vanop een strandveld terug in de boot springen. (deze actie kost je niets)
- een ontdekkingskaart spelen en een pion die uit het spel was terug in de boot plaatsen (zie ook later)
- vanop een strandveld naar een vakje in het hinterland gaan door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld (de kaart wordt op de aflegstapel gelegd, een kaart met dubbel symbool kan voor één van beide symbolen gespeeld worden, maar niet voor beiden!)
- vanuit het hinterland terugkeren naar het strand of naar een aangrenzend hinterland door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld
- een nederzetting gaan plunderen door vanuit het hinterland te vertrekken en 3 passende kaarten uitspelen om tot aan de nederzetting te geraken. De schattenfiche die er ligt, neem je in je persoonlijke voorraad, de pion keert nadien kosteloos terug naar het hinterland waarvan hij kwam (de 3 kaarten moeten gelijktijdig gespeeld worden, je kan ze niet opsparen over meerdere rondes)
- een ontdekkingskaart spelen om als spion in te zetten en een wegfiche te gaan bekijken. Leg daarna de schildfiche op de wegfiche om aan te geven dat je ten allen tijde terug mag gaan kijken. Zo gauw beide spelers hun schildfiche op de wegfiche hebben liggen, wordt deze laatste opengedraaid

Na de actiefase vult de speler z'n hand aan. Je trekt standaard 2 kaarten. Daarnaast krijg je voor elke pion die in het hinterland staat 1 kaart extra (dus tot een maximum van 5 kaarten).

De ontdekkingskaart kan voor drie zaken gebruikt worden :
- als joker voor éénder welk ander symbool
- als spion, zodat je naar de wegfiche mag gaan kijken
- om een pion die uit het spel is terug in de boot te plaatsen
Nadat een speler een ontdekkingskaart uitspeelt en één van bovenstaande 3 acties heeft uitgevoerd, vaart de boot verder naar de volgende baai op het speelbord. Staat de boot echter al op de laatste baai, wordt het eerste bord weggenomen, omgedraaid en terug aangevuld met schattenfiches en een wegfiche (de wegfiche en niet gewonnen schattenfiches gaan terug in de doos). Pionnen die eventueel nog op het weggenomen speelbord stonden, worden uit het spel genomen (deze kunnen met een ontdekkingskaart terug in de boot terechtkomen).

Als er voor de vierde maal een speelbord zou moeten aangelegd worden, eindigt het spel. Beide spelers tellen hun schatten op en de speler met de hoogste waarde wint.

Titel : Hengist
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

13-10-2015 om 06:56 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
12-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel - het verslag
Afgelopen zaterdag was het weer zo ver, onze jaarlijkse afspraak met de messe in Essen waar Spiel plaatsvond.
Iets voor achten zaten we in de wagen, met de voorbereidingen bij de hand, het beloofde wederom een fijne, maar drukke dag te worden.
Bij deze ook al eerst mijn dank aan Guy, Jan en Andy voor de aangename rit en het gezelschap. Dit jaar waren we een beetje later en kozen we een iets andere aanrij-route, gevolg hiervan was toch een beetje aanschuiven rond de hallen, maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartiertje later (dan gepland) op de parking terecht. Binnen was het op dat moment al een gezellige drukte, vorig jaar liep ik er bijna helemaal alleen rond. Ik had dit jaar het idee om van achter naar voren te werken en snelde dan ook al eerste naar hal 7.

Hal 7 was vorig jaar ook al deels in gebruik, maar dit jaar was het een volwaardige hal. Het deed enorm veel deugd om te zien dat het een rustige, ruime hal was. Misschien zit de buffer, die de Galleria blijkbaar is, daar wel voor iets tussen. De mensen vinden hun weg volgens mij wel naar deze hal, maar het komt allemaal véél gespreider. Ook toen ik in de late namiddag nog terug iets moest oppikken, was het er nog steeds rustiger dan in de andere hallen. In hal 7 passeerden we bij Eagle-Gryphon games en zagen we dat Wombat Rescue het extremis had gehaald. Daar het spel niet in ons budget was opgenomen, hebben we het voorlopig nog wel even laten liggen. Nadien had ik een fijn onderhoud met de Brazilianen van Funboxjogos die ook Bullfrog verdeelden. Daarnaast heb ik enkele van hun spellen kunnen aanschouwen en viel me vooral het knappe artwork van Coup op. Tenslotte passeerde ik aan de booth van Mr. B games waar ze me een Stoplights hadden beloofd, waarvan u hier op de blog de imprESSEN al kon lezen. Ze vonden het spel echter niet aan hun stand, het zou ergens anders verstopt zitten (aangezien het geen nieuw spel is), maar ze wilden graag dat we een ander spel van hen zouden recenseren.

De Galleria heb ik voor de rest van de beurs genegeerd. Ik wilde graag omstreeks 12 uur een keertje passeren voor de auction en 2de handsbeurs, want dat is een belevenis op zich, maar het strakke schema gooide daar roet in het eten.

Om 10.30 uur had ik mijn eerste afspraak met Agnieska van NSKN games. Zij brachten dit jaar 3 spellen mee naar Essen, waaronder Simurgh en Mistfall. Deze laatste sprak ons echter minder aan, wegens erg veel tekstgebruik op de kaarten. Mistfall is ook erg diep en complex en kan wel eens zorgen voor een iets langere speelduur. Simurgh en Fool's gold daarentegen, bleken erg goed aan te leunen bij onze spelinteresses en verdwenen dan ook in onze tas. Na het verplichte bezoekje aan de stand van Fragor games zat onze zak al goed vol. De mensen die de doos van A game of gnomes gezien hebben, zullen ongetwijfeld weten wat ik bedoel. Na een bezoekje aan de wagen schuifelden we vrolijk verder in hal 1, die volgens mij vooral druk is door de slechte opstelling van de winkels. Ik begrijp volkomen dat uit economisch standpunt er zo'n winkel voor de in- en uitgang wordt geposteerd, maar het zorgt voor ongelooflijk geschuifel en gedraal. Geen enkel probleem, dan verleggen we de looplijnen denkt een ervaren beursganger, wat op zich best wel lukte, want tegen 13 uur had ik ook nog standen van Aporta, Geek attitude, NSV, Cranio, White wizard, Lookout, PD-verlag, Backspindle en Rebel bezocht. Tot slot gingen we nog even langs bij één van mijn favoriete ontwerpers, Martin Wallace. Z'n nieuwe ships ziet er echt wel fantastisch uit, vandaar dat de limited edition in onze zak verdween. Ook Mythotopia, die vorig jaar verscheen en ondertussen erg goed was bevallen tijdens een vorige speelsessie ging mee richting Lille.

Iets voor 13 uur was het de hoogste tijd om richting hal 2 af te zakken waar ik een afspraak had met één van de mensen van TMG. U heeft de besprekingen van hun spellen al voor Essen op dit blog kunnen lezen, maar nu kon eindelijk de overdracht van de spellen plaatsvinden. Qua besparing aan verzendingskosten en inklaringskosten kan dat natuurlijk tellen en vooral was het een fijne ontmoeting met de persverantwoordelijke van één van onze favoriete uitgeverijen. Voor de rest was hal 2 niet echt onze dada, de miljoenen dobbelstenen, sleeves, leren pakjes en rpg-boeken zijn voorlopig nog niet aan ons besteed. De verkoopsstand van Adriaensen lag ook in deze hal. Ik ben er enkele keren naast gelopen, maar de tijd ontbrak om effectief de winkel te bezoeken. Gelukkig kwam ik Carl en Christophe 's morgens al een keertje tegen om een goeiedag te zeggen. Als ik op Spel geraak, zal ik zeker wel eens in hun winkel binnenspringen .

Nu konden we uiteindelijk hal 3 induiken, de grootste en drukste hal van allen. De hal van de grote Duitse uitgeverijen ook. De hal met de rijkelijk versierde standen en héél wat animo. De persverantwoordelijke van Zoch verlag vond het echter relatief rustig tijdens de ganse beurs, de tafels waren steeds goed gevuld, maar een overrompeling was het ook weer niet. Eigenlijk kan ik dit wel beamen. Vorige jaren zag je overal ook mensen op de grond zitten spelen en dat was nu helemaal niet het geval. Misschien zitten de meer dan 1000 Catan-spelers hier voor iets tussen, die mochten hun sessie in een andere hal afwerken, ofwel het feit dat er nog een extra hal (7) bij gekomen was. Wij malen er alleszins niet om, want het zorgde er alleszins voor dat we makkelijker van de éne naar de andere stand konden huppelen ... en het waren er nogal wat in hal 3. Een spel dat onze aandacht al ver voor de beurs trok was Domus Domini, hopelijk voldoet het ook aan de hoge verwachtingen. De standen van Iello, Asmodée, Amigo, Pegasus, ... waren zoals steeds luchtig, groot, mooi aangekleed en erg sfeervol ... en vooral volzet, dus hier zijn wel dan maar relatief snel voorbij gegaan. Bij Abacusspiele, een vaste stop voor ons, was er dit jaar weinig te rapen. Ze brachten geen enkel nieuw spel mee naar Essen, buiten een remake van Mexica en hun voorjaarsnieuwigheid Cacao. Ook voor de promo's visten we rijkelijk achter het net, alles uitverkocht, maar ik twijfel er niet aan dat deze later wel eens tot bij ons zullen geraken. Een spel dat erg véél positieve commentaar kreeg vorig jaar was Evolution en in Essen brachten ze ook de uitbreiding Flight uit, genoeg redenen om ze beiden in onze tas te laten verdwijnen. Bij Quined moesten we jammerlijk genoeg vaststellen dat alles uitverkocht was. Eigenlijk is dit helemaal niet jammer, dit is een prima zaak, want Arno en de zijnen verdienen dit zonder meer. We wachten zonder enige problemen op ons exemplaar dat met de post komt (bovendien weer wat minder sleurwerk op de beursvloer, dus enkel blije gezichten). Op de stand van Repos was het ook grabbelen in de schaarste, er waren enkel nog Duitstalige versies van hun topper 7 Wonders duel. Op zich niet erg, want enkel de namen op de kaarten staan in het Duits vermeld en de spelregels vinden we zonder enige problemen online. Een jammerlijke trend die we dit jaar ook moesten vaststellen was wederom de afwezigheid van enkele spellen, wegens niet klaar of volledig uitverkocht. Automobiles van AEG, Termites van Rebel, Between 2 cities van Stonemaier games, Haspelknecht van Quined, Drachenzähne van Trefl, Nippon van What's your game, Jolly Roger van Ares games, Raptor van Matagot, Haru Ichiban van Blackrock, ... Maar onze tassen waren erg goed gevuld, dus erg zwaar tillen we er niet aan. Misschien is de spreiding juist een goede zaak en werkt het niet zo verstikkend, zodat goede spellen in de massa verdwijnen.

Een goede zaak die ik tot nogtoe constateerde is dat de meeste spellen die ik al uitpakte van een prima kwaliteit zijn, voorlopig slechts één spel dat niet in orde was wegens een complete misprint op één van de punchboards, maar dit komt ongetwijfeld wel goed de komende tijd. Tenslotte wil ik ook Nico en Dirk nog bedanken voor het oppikken van enkele spellen die we voorbestelden of vertaalden, deze vervullen onze collectie ongetwijfeld binnenkort.

Bij deze nodig ik u allen de komende dagen, weken en maanden hier op de blog graag uit om de spellen te ontdekken die we uit Essen meebrachten. Ik ga u niet beloven dat er dagdagelijks een nieuwe recensie verschijnt, de spreiding zal iets ruimer zijn dan de vorige jaren, maar dit mag de pret niet bederven. Zoals steeds krijgt u eerst een voorstelling van het spel met een overzicht van de spelregels en het materiaal. Na enkele speelsessies mag u de imprESSENs verwachten, maar hier kan ik geen tijd op plakken omdat dit natuurlijk ook afhangt van tijd, medespelers en persoonlijke goesting

12-10-2015 om 07:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
05-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cthulhu Realms (TMG)


Een tijdje geleden presenteerden we hier op de blog Star Realms, een tweespeler die ons danig beviel. Nu zouden we perfect die bespreking hier kunnen copy-pasten, want Cthulhu realms blijft trouw aan bijna het ganse spelconcept van z'n voorganger. Het  thema is uiteraard iets totaal anders en vooral het feit dat je nu ook met 3 of 4 spelers aan de slag kan gaan is een verandering.

Het spelprincipe is gelijklopend met dat van Dominion en Star realms. Je schudt je trekstapel (die bij aanvang van het spel voor alle spelers identiek is) en neemt er vijf op handen. Tijdens je beurt speel je deze kaarten uit om de acties uit te voeren en één of meerdere kaarten aan te schaffen uit de vitrine. Speel je overigens met meer dan 2 spelers, zullen er verschillende vitrines gevormd worden tussen de spelers. Je mag enkel kaarten aanschaffen uit de vitrines tussen jezelf en je buren. Daarna worden alle gespeelde en aangeschafte kaarten en resterende handkaarten afgelegd en mag je vijf nieuwe kaarten trekken. Is je trekstapel opgebruikt, wordt de aflegstapel geschud en vul je hiermee je hand terug aan tot vijf. Een uitzondering op deze regel zijn de locatiekaarten die netjes in je speelzone blijven liggen en die je elke beurt de nodige voordelen zullen opleveren, al dan niet moeten ze geactiveerd worden en/of aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dit gaat zo door tot één van de spelers geen sanitypunten meer over heeft. Je probeert de andere spelers letterlijk totaal gek te maken, maar je kan je geestelijke gezondheid ook gaan versterken door het uitspelen van bepaalde kaarten. De symboliek die gebruikt wordt in dit spel is redelijk duidelijk, maar toch een beetje complexer dan die van Star realms als je het mij vraagt. De kaarten zijn over het algemeen ook compleet hetzelfde opgebouwd. In de rechterbovenhoek staat de kost om de kaart aan te schaffen, linksonder de kleur en familie tot welke ze behoort en linksboven staan alle mogelijke acties die je met de kaart kan uitvoeren. Zo zal ze je geestelijke gezondheid doen stijgen, die van een tegenstander doen dalen, krijg je "geld" om andere kaarten te kopen, moet je kaarten afleggen of zelfs volledig uit het spel verwijderen ...
Daar ik het spel zelf nog niet in handen heb (dit zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week in Essen zijn), kan ik nog niet al te veel kwijt over alle kaarten. In de spelregels staat enkel een overzichtje van mogelijke symbolen, maar hoe deze met elkaar mengen of je mooie combo's kan maken, is nog af te wachten.

Het lijkt me dan ook nuttiger om een uitgebreidere imprESSEN te maken voor dit spel en het qua beschrijving hierop te houden.

     
(enkele kaarten van de gele familie)                                            (en de groene familie)

Titel : Cthulhu realms
Auteur : Darwin Kastle
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

05-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up - supercup (Pegasus spiele)


Ook vandaag zetten we een uitbreiding op het programma. Camel up is een spel dat ondertussen in héél wat talen verschenen is, dus dat bewijst al zeker z'n waarde. Graag verwijs ik naar ons artikel hier op de blog voor meer info omtrent dit spel : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494707 en de imprESSEN : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2495596
In het voorjaar verscheen er een uitbreiding op dit spel die enkele modules omvat. Het spel kan nu overigens ook met 10 spelers gespeeld worden, maar dan moet je alle modules van de uitbreiding ook toevoegen.



Qua materiaal ontvang je, zoals je hierboven ziet, een extra speelbord. Dit kan je ook gebruiken als opslagplaats voor het materiaal als je de uitbreiding niet wenst te gebruiken. 5 ondersteuningdobbelstenen, 22 extra muntjes die gewoon aan het basisspel kunnen worden toegevoegd, 5 extra biedtegels per kleur, 4 positiebiedtegels, 1 fotograaftegel, een fototoestel en podium. Daarnaast zijn 2 extra woestijntegels, 10 biedkaarten (om met 10 aan de slag te kunnen) en tenslotte 10 partnership-kaarten (1 per speler).

Module 1 : langere racebaan en ondersteuningsdobbelstenen
Het extra speelbord wordt gebruikt om de racebaan langer te maken. Daarnaast worden ook de 5 ondersteuningsdobbelstenen gebruikt en die van de laatste kameel in de piramide gestopt. De extra biedtegels en piramidetegel worden toegevoegd aan die van het basisspel. Het spel verloopt volgens de normale regels. Als er een ondersteuningsdobbelsteen uit de piramide komt, verzet je de overeenkomstige kameel zoals het hoort en plaats je de dobbelsteen terug op het podium. Aan het begin van elke nieuwe ronde wordt de ondersteuningsdobbelsteen van de kameel op de laatste plaats in de piramide gestopt.

Module 2 : Fotograaf en fototoestel
Gebruik voor deze module het fototoestel en de fotograaftegel. Er komt een mogelijke actie bij die je in je beurt kan uitvoeren, nl. word de fotograaf. Indien de fotograaftegel nog niet bij een speler ligt, mag je deze nemen en het fototoestel naar één bepaald vakje van de racebaan laten wijzen. In volgende beurten mag je het fototoestel eventueel verzetten (als actie). Indien er kamelen op het vakje eindigen waar je het fototoestel plaatste, ontvang je 1 geld per kameel aanwezig. Nadien wordt de fotograaftegel terug beschikbaar voor andere spelers. Voor het begin van elke nieuwe ronde moet de tegel overigens terug beschikbaar worden, ook al heb je er nog geen voordeel uit gehaald. Opm. : indien je je woestijntegel wil plaatsen, mag dit niet op een vakje met het fototoestel zijn.

Module 3 : Bieden op de posities
Gebruik de 4 positiebiedtegels en de 5 extra biedtegels. De extra biedtegels worden gewoon toegevoegd aan de desbetreffende stapels, de positiebiedfiches worden op hun voorziene plaats gelegd. Met deze module kan je ook opteren voor een andere actie in je beurt, nl. het nemen van een positiebiedfiche. Daarna leg je deze fiche ofwel op een biedtegel die je reeds aanschafte OF je neemt de onderste biedtegel van een stapel en plaatst het fiche daarop (onderste deel van de fiche). Op deze manier geef je aan dat je biedtegel niet gebruikt wordt voor de eerste plaats, maar de desbetreffende plaats op de positiebiedtegel (2de, 3de, 4de of 5de). Bij de uitbetaling ontvang je 3 geld voor elke kameel die exact de positie bekleed die je biedfiches aangeven. Je verliest natuurlijk nog steeds 1 geld voor elke kameel die niet op z'n positie staat. Na het waarderen gaan de positiebiedfiches terug naar de voorraad en zijn ze weer beschikbaar.

Module 4 : Samen bieden (partnership)
Gebruik de partnership-kaarten en geef elke speler er één. In je beurt kan je een nieuwe mogelijke actie kiezen, nl. in een samenwerkingsverband stappen met andere spelers. Indien je partnership-kaart nog beschikbaar is, ruil je deze met een kaart van een medespeler wiens kaart ook nog beschikbaar is en leg je elkaars kaart omgekeerd bij jezelf neer. De medespeler mag dit niet weigeren. Bij het waarderen mogen partners bij elkaar één tegel komen nemen (piramide-, bied-, positiebiedtegel) die ze toevoegen aan hun beloningen. Ook de eigenaar krijgt nog steeds deze beloning, je deelt en neemt niet af. Na de waardering worden alle kaarten terug actief voor de eigen speler gelegd.

Titel : Camel up - supercup
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

01-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul - Mocha & Baksheesh (Pegasus spiele)


Istanbul is zonder meer één van de betere spellen die we vorig jaar speelden. De toegankelijke spelregels, maar een redelijke diepgang die het spel toch met zich meebrengt, zorgden voor een erg fijne coctail, zoals je reeds kon lezen hier op de blog. Ik verwijs jullie voor de regels van het basisspel dan ook graag naar : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494841 en voor diegenen die niet goed weten wat onze imprESSENs zijn, hierbij de imprESSEN van het basisspel :

+ leuk vormgegeven, prima materiaal, tweetalige tegels en overzichten
+ taalonafhankelijk speelmateriaal, maar er is een Nederlandstalige versie beschikbaar bij WGG
+ het is wederom een race naar de vijf robijnen, dus eens vertrokken gaat het verschrikkelijk goed vooruit
+ het actiepuntensysteem is erg leuk uitgewerkt, je zoekt een bepaalde route die je zowel op als af kan doen, zodat je geen beurten verliest
+ je hebt echt het gevoel dat het spannend is en het komt vaak op één beurt aan wie het spel naar zich toe zal trekken
+ de verschillende mogelijke opstellingen maken het spel effectief wel helemaal anders
+ wij speelden met de shortcuts (beginnersopstelling) en dan ligt alles effectief in de juiste volgorde om mooie combo's te maken
+ je hebt echt véél keuzes, wat je op het eerste gezicht niet zou zeggen
+ een speelbeurt is snel en intuïtief, dus dit komt het vlot spelen zeker ten goede

- misschien is het spel zelfs iets te snel gedaan ... maar dat is hier vooral een goed teken
- misschien gaan de verwachtingen iets te groot zijn, verwacht geen big-box zoals het dorp bijvoorbeeld, het spel past wel perfect in de lijn van de andere spellen in hetzelfde formaat van doos



Vandaag leggen we graag even de uitbreiding voor u klaar. In de doos vind je 6 nieuwe plaatstegels (waarvan er 2 "oude" tegels uit het basisspel vervangen en 4 totaal nieuwe), 8 tavernetegels, 18 bonuskaarten, 20 gildekaarten, 30 houten koffiezakjes, 1 houten koffiehandelaar, de baksheesh-tegel, 5 extra robijnen en nog een barrière tegel en marker. Er zijn ook nieuwe stickertjes voorzien om de, door het véélvuldig gebruik, verweerde van het basisspel te vervangen.

In tegenstelling tot het basisspel bestaat het speelbord met de uitbreiding uit 20 plaatsen die je kan bezoeken. In de spelregels staat er een voorstel qua opstelling voor je eerste speelsessies, nadien mag je alles willekeurig gaan leggen. De fontein moet echter in het centrale gedeelte liggen en de zwarte markt en het theehuis moeten minstens 3 plaatsen van elkaar verwijderd zijn. De nieuwe bonuskaarten worden gewoon met de oude geschud, de koffiehandelaar wordt op het bord geplaatst net als de gouverneur en smokkelaar (dobbelstenen gooien) en de gildekaarten worden geschud en gedekt op het gildenhuis gelegd. De tavernetegels wordt per soort op een stapel gelegd met de minste koffiesymbolen bovenaan en de meeste onderaan. Op het koffiehuis worden de vijf nieuwe robijnen geplaatst. Het spel verloopt in zéér grote lijnen zoals het basisspel, maar eindigt altijd (onafhankelijk van spelersaantal) als een speler 6 robijnen heeft verzameld.

De nieuwigheden :
- koffie : kan je verzamelen zo veel je wil, wordt niet als een goed gezien (dus je kan er bijv. ook niet mee betalen bij de sultan)
- gildekaarten : kan je uitspelen in plaats van je normale beurt te spelen. Je kan deze kaarten niet combineren met andere bonuskaarten of moskeetegels en je moet alles op de gildekaart uitvoeren (anders mag je ze niet spelen). Er zijn allerlei combinaties qua goederen, geld betalen en ontvangen, handelaars bewegen, bepaalde acties extra uitvoeren, koffie nemen, ...)
- tavernetegels : werken zoals de moskeetegels, geven je een doorlopend voordeel eens je ze verworven hebt
- koffiehandelaar : stelt je in staat om 1 koffie te ruilen tegen 2 geld OF 1 willekeurig goed
- nieuwe bonuskaarten : neem 2 koffie; betaal 2 koffie voor een gildekaart; betaal 1 koffie voor 8 geld; gooi 2 dobbelstenen en neem de afgebeelde voordelen (goederen, koffie, geld); ruil tot 3 goederen/koffie voor hetzelfde aantal andere goederen/koffie; je mag één gegooide dobbelsteen naar 6 draaien; je mag je handelaars in één van de hoeken van het speelbord plaatsen; je mag een bepaalde actie 2x uitvoeren
- nieuwe locaties : koffiebranderij (betaal 2 geld voor 2 koffie OF betaal 1 goed voor 2 koffie OF betaal 1 bonus/gildekaart voor 2 koffie), gildehal (neem 1 koffie en 2 gildekaarten waarvan je er één op handen houdt en de andere aflegt), taverne (betaal 2 koffie en leg een barrière op het speelbord om de overgang voor andere spelers tussen 2 plaatsen onmogelijk te maken OF koop de bovenste tavernetegel die je nog niet in je bezit hebt OF betaal 4 koffie en de goederen afgebeeld op de baksheesh (smeergeld)-tegel en neem een robijn van de sultan of de edelsteenhandelaar of het koffiehuis), koffiehuis (lever koffie in om de volgende robijn te claimen).

Titel : Istanbul - Mocha & Baksheesh
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

30-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viva topo! (Pegasus spiele)


Viva topo! hanteert het spelprincipe van mens-erger-je-niet gecombineerd met Haai baai!. In dit laatste spel probeer je steeds voorop te blijven met je visjes voor de haai je te pakken krijgt. In dit spel is het echter de kat die achter je muisjes aanzit. Ook nu vind je weer erg mooie materiaal in de doos. Een speelbord met daarop het spoor waar de muisjes en de kat over lopen, de vier holletjes waarin de muizen kunnen schuilen en de start- en finishplaats in het midden van het bord. Daarnaast zijn er 20 houten muizen in 4 kleuren, 20 houten kazen en verschillende stukken en 1 dobbelsteen.

"De kleine muisjes zijn erg enthousiast als ze aan die overheerlijke kaas denken die op hun ligt te wachten in de holletjes en in de keuken. Ze kunnen niet wachten om aan hun gevaarlijke reis te starten. Gevaarlijk ... want de kat ligt op de loer. Wie durft de kat het meeste uit te dagen en geraakt tot in de keuken?"

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en plaatst 5 (2 spelers) of 4 (3 of 4 spelers) muizen in het midden van het speelbord in het holletje. De kazen worden over de schuilplaatsen verdeeld, de kleine stukken in het eerste holletje, de andere in oplopende grootte over de andere holletjes en de volledige kazen in de keuken aan de finish. De kat wordt op z'n startpositie geplaatst (vak 2, 3 of 4 bij 2, 3 of 4 spelers). Diegene die het meeste kaas eet, begint het spel.

Als je de dobbelsteen gooit, kan er een nummer tevoorschijn komen of de kat (met een nummer 1). In het laatste geval zet je één van je muizen één plaats vooruit (in klokwijzerzin) en zet je ook de kat 1 (in ronde 1) of 2 stappen (in ronde 2) vooruit.
Gooi je een nummer dan verplaats je één van je muizen zo veel stappen vooruit. Let op, op elk vak mogen maximaal 4 muizen staan. Kom je op een vak terecht als vijfde moet je op het voorgaande vak stoppen. Indien de kat passeert of landt op het vak met muizen worden al deze muizen uit het spel genomen. Ook wanneer de kat aan z'n tweede ronde begint, worden alle nog-niet-vertrokken muizen uit het centrale hol uit het spel verwijderd. Een gouden tip : blijf netjes achter de kat zo lang het kan.

Vluchten naar de holletjes : in de vier hoeken van het speelbord zijn er holletjes waar je kaas kan gaan rapen. Indien je schrik hebt dat de kat je gaat pakken, kan je hierin vluchten. Je moet één extra stapje tellen om vanaf het kaassymbool in het holletje te springen. Je neemt een kaasblokje in de grootte die daar aanwezig is en verwijdert je muis uit het spel.

Indien een speler geen muizen meer heeft, omdat ze allen gepakt zijn door de kat of in een hol gevlucht zijn, speelt de speler nog steeds mee. Hij zou de kat bijvoorbeeld nog kunnen moeten verzetten in z'n beurt. Gooit hij een getal dan vervalt z'n volledige beurt. Geraak je met één van je muizen tot aan de keuken neem je natuurlijk een volledige kaas en verwijder je de muis uit het spel.

Nadat alle muizen zijn gepakt of binnen gevlucht zijn, eindigt het spel en tellen de spelers hun stukken kaas bij elkaar op. De speler met het meeste kaas wint!




Titel : Viva topo!
Auteur : Manfred Ludwig
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 4+

29-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoowaboo (Pegasus spiele)


Zoowaboo is een spel met erg leuk materiaal. De vele (30) houten diertjes, de fraaie dierenkaarten, 18 overwinningspuntenfiches, de 8 biedfiches en de 6 uitgedrukte raften zijn erg tof om mee te spelen. Tenslotte zit er ook nog 1 zandloper bij van 1 minuut.

"De dieren zijn zo gelukkig, want vandaag gaan ze raften en iedereen wil graag mee. Maar het raftje zit overvol, sommige dieren vallen in het water. Daarom zorgt de kleine muis-matroos ervoor dat iedereen een plaatsje krijgt. Iedereen aan boord? Daar gaan we dan! Volle kracht vooruit!"

Leg de houten dieren op een stapel bij elkaar. Ook de overwinningspuntenfiches en de zandloper worden klaargelegd. De dierenkaarten worden geschud en vormen een trekstapel en elke speler krijgt een "ja-" en "neen-biedfiche". Plaats één van de raften in het midden van de tafel, trek 10 dierenkaarten en plaats deze rond de raft en leg op elke kaart het passend diertje.

Elke speler bekijkt de dieren die open liggen, daarna moet je beslissen of deze dieren met z'n allen op de raft kunnen of niet. Je legt de overeenkomstige biedfiche gedekt voor je neer. Als iedereen heeft gekozen, worden ze open gedraaid.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er op passen, wordt er een nieuwe dierenkaart getrokken (met diertje erop) en wordt het bieden herhaald.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er niet op passen, wordt er een dierenkaart vervangen door een andere kaart (en bijpassend dier) en wordt het bieden herhaald. Indien er 3 keer na elkaar een negatief resultaat zou volgen, worden alle kaarten afgelegd en wordt alles opnieuw klaargezet.
- Indien er onenigheid is tussen de spelers, krijgen de spelers die denken dat het haalbaar is 1 minuut de tijd (zandloper) om alle dieren "plat" in de raft te krijgen. Indien ze hierin slagen krijgen zij de punten. Indien ze er niet in slagen, krijgen de andere spelers de punten.

Er worden identieke ronden gespeeld (met alle raften), maar ook de scores lopen per ronde op (dus ronde 1 = 1 punt, ronde 5 = 5 punten, ...). De speler die het meeste punten verzamelt, wint het spel!




Titel : Zoowaboo
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 5+

28-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hopp hopp häschen (Pegasus spiele)


De spellen die de komende dagen op de blog verschijnen, zullen je misschien bekend in de oren klinken. Het zijn oudere titels van Selecta spielzeug die door Pegasus spiele zijn opgepikt en terug zijn uitgebracht. Een goede zaak? ... Jazeker, als je het ons vraagt.

De eerste titel is er één van niemand minder dan Reiner Knizia (die de laatste tijd wel erg veel opduikt hier op de blog). Bouncing bunnies ofte Hopp Hopp Häschen is een spelletje voor kinderen vanaf 3 jaar. Doel van het spel is vooral de kleuren leren kennen. In de doos, die overigens fungeert als speelbord bevinden zich 20 leuke houten haasjes en 1 dobbelsteen.

"Op een lekker warme zomerdag begint het toch wel te stortregenen zeker. De haasjes hun hol loopt onder water en hun voetjes worden nat. Ze vluchten zo snel mogelijk naar de dichtsbijzijnde uitgang en zoeken een schuilplaats bovengronds. Wie helpt er het meeste haasjes aan een veilige schuilplaats?"

Alle haasjes worden netjes in het midden van de doos geplaatst. Rond het centrale gat in het speelbord zijn er vijf gaten (uitgangen) voorzien in verschillende kleuren (geel, rood, blauw, groen en paars). De speler met de langste oren begint, neemt de dobbelsteen en gooit deze.

Je kan een kleur gooien (in 5 van de 6 gevallen) of een haasje. Indien je een haasje gooit, neem je een haasje uit het midden van de speeldoos en plaats je deze voor je als overwinningspunt. Gooi je een kleur kunnen zich 2 scenario's voordoen. Indien er in de overeenkomstige uitgang nog geen haasje bevindt, dan plaats je een haasje uit het midden in het gaatje van de uitgang. Staat er echter al een haasje in de uitgang van de gegooide kleur, mag je dit haasje bij je nemen als overwinningspunt.

Daarna is de volgende speler aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle haasjes uit het midden van de doos zijn verdwenen. De resterende haasjes op de uitgangen tellen niet meer mee. De speler die het meeste haasjes heeft verzameld, wint het spel.

Variant 1 : gooi je een haas, dan moet je nog eens gooien
Variant 2 : gooi je een haas, dan moet je één van je verzamelde haasjes terug in het midden van de doos plaatsen



Titel : Hopp hopp häschen
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 3+

25-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Star Trek : five-year mission (Mayfair games)


Star Trek : five-year mission is een coöperatief dobbelspel dat tot met 7 spelers kan gespeeld worden. Het leuke aan dit spel is dat je zowel met de karakters van de oorspronkelijke Star Trek-serie kan spelen, alsook de karakters uit Star Trek a new generation. Elke speler neemt één van deze karakters en bijbehorende speciale eigenschap. Qua spelprincipe is er in dit spel weinig nieuws onder de zon, u gaat met z'n allen trachten om voldoende missies uit te voeren vooraleer de Enterprise vernield is, of tot je een aantal missies hebt laten schieten. In deze laatste gevallen ga je gezamenlijk de boot in. Bij aanvang van het spel bepaal je welke moeilijkheidsgraad je gaat spelen. In het makkelijkste scenario heb je slechts 10 punten nodig met minstens één missie van elke kleur, in het moeilijkste scenario met je 20 punten scoren met minstens 2 missies van elke kleur en minstens één urgente missie.

In de doos vind je een dubbelzijdig speelbord met de Enterprise. Hierop staat de afbeelding van de Enterprise uit beide series en onderaan een schadespoor. De schademarker loopt over dit spoor en moest die tot het laatste vak gaan, dan is het spel verloren. Daarnaast zijn er 7 spelersborden (genummerd), in je eerste potjes wordt er aangeraden om de nummer in volgorde te nemen, nadien kan je random spelen. De 35 dobbelstenen (in 3 kleuren blauw, geel en rood) en de 112 missiekaarten vormen het hart van het spel. Tenslotte is er ook nog een zandloper die je bij urgente missies zal gebruiken. Deze missies moeten binnen de 3 minuten opgelost worden.



Tijdens een speelbeurt doorloopt een speler 4 fasen :
- trek een nieuwe missiekaart
- heraanvullen van je dobbelsteenvoorraad (behalve eerste beurt)
- dobbelstenen gooien
- dobbelstenen inzetten en missies voltooien + aansluitend einde van je beurt

1) Bij aanvang van je beurt trek je een missiekaart van één van de drie trekstapels (blauw, geel, rood). Afhankelijk van waar de schadefiche op de Enterprise staat, kan het zijn dat je geen blauwe missies mag trekken of geen blauwe en gele. Voer de eigenschappen van de gevaren op de missies onmiddellijk uit. Sommigen hebben ook een langdurig effect (zo lang ze in het spel zijn), anderen zijn dan weer urgent en behoeven de zandloper erop.

2) Kijk naar je spelersbord, er zouden 5 dobbelstenen moeten liggen (in je actieve voorraad en bij je wonden). Indien je er minder dan 5 hebt, mag je er eventueel van de Enterprise nemen, indien voorradig, tot je er weer 5 hebt. Je mag kiezen welke kleuren je neemt.

3) Gooi alle dobbelstenen die je in fase 2 hebt genomen van de Enterprise en deze in je actieve voorraad, NIET die van je wonden. Leg alle gegooide resultaten in je actieve voorraad.

4) Je mag zo veel dobbelstenen als gewenst gaan inzetten om missies te voltooien of de Enterprise terug te herstellen en de schadefiche terug te dringen. Er kunnen verschillende voorwaarden aan een kaart vasthangen. Sommigen behoeven een exacte waarde in een bepaalde kleur, voor anderen is het in een kleur naar keuze, nog anderen vragen een bepaalde waarde of hoger dan aangegeven of lager dan aangegeven, tenslotte zijn er ook nog missies die bepaalde setjes vragen. Al je niet gebruikte dobbelstenen blijven in je actieve voorraad liggen.

Indien je een missie volbrengt, leg je de kaart bij je overwinningspuntenstapel. Sommige kaarten geven je ook een voordeel dat je éénmalig tijdens het spel mag nuttigen. De gebruikte dobbelstenen komen terug op de Enterprise terecht.

Eigenschappen van de karakters : elk karakter heeft een bepaalde eigenschap die hij éénmalig in z'n beurt mag gebruiken. Je mag ze op elk moment gebruiken als je wil, maar wel pas na het trekken van de nieuwe missie.

Wonden : sommige missies leveren je een wonde op, leg hiervoor één van je dobbelstenen bij je wonden. Deze dobbelsteen is nu niet meer beschikbaar. Indien je geen dobbelstenen voorradig hebt, neem je er één van de Enterprise. Is er daar ook geen, voeg je geen wonde toe.

Genezen : je kan aan de fasen 2-4 volledig verzaken om wonden te genezen. Je moet nog wel steeds een nieuwe missie toevoegen. Je verwijdert nadien 1 dobbelsteen van je wonden en legt deze op de Enterprise.

Conditie van de Enterprise : sommige missies bezorgen schade aan de Enterprise, verschuif de schademarker één plaatsje. De plaats waar  de marker staat bepaalt welke kleur van missies je mag trekken. Daarnaast verlies je het spel als de marker voorbij vak 5 zou moeten springen. Ook de Enterprise kan hersteld worden door actieve dobbelstenen in te zetten zoals bij een missie.

Mislukte missies : een missie kan mislukken omdat er een nieuwe kaart getrokken wordt en er reeds drie missies in die kleur openlagen. De oudste verdwijnt en triggert misschien bovendien nog eens een nadeel. Daarnaast gaan de urgente missies ook verloren als ze niet binnen de drie minuten uitgevoerd worden. Er kunnen nooit 2 urgente missies gelijktijdig afgehandeld worden. Laat de zandloper eerst volledig doorlopen vooraleer je naar een eventuele volgende urgente missie gaat.


(op de achterkant van de spelregels staat een handig overzichtje van alle iconen en symbolen op de kaarten en een overzichtje van je beurt, alsook de voorwaarden om het spel te winnen)

Titel : Star Trek : five-year mission
Auteur : David E. Whitcher
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 3-7
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
23-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Stingy


Stingy (Play this one) :

+
het materiaal is wederom verzorgd, de tegels zijn van een oké kwaliteit
+ het bijgeleverde zakje is wel fijn (maar toch stop ik alle tegels steevast in een ziplock-zakje)
+ het ruilen op zich is een leuk spelmechanisme dat een beetje tactisch kan worden
+ het doosje heeft hetzelfde formaat als dat van RevoltAAA wat aangenaam staat in je kast en het doosje is goed gevuld

- persoonlijk had ik de tegels misschien liever een tikje dikker gezien
- als er veel tegels op tafel beginnen te liggen, is niet alles even duidelijk en overzichtelijk naar mijn bescheiden mening
- het spel duurt misschien net een tikje te lang en wordt eerder repetitief naar het einde, maar op dat punt schiet het in een stroomversnelling en is het spel zo over
- er staan enkele typo's in de Nederlandstalige spelregels, geen erg, maar wel jammer natuurlijk

Conclusie : Ik ga verder waar ik gisteren ben gestopt. Het lijkt in deze imprESSEN dat ik Stingy niet zo hoog inschat omdat er toch wat negatieve puntjes zijn. Dit is volgens mij vooral te wijten aan het feit dat Play this one nu toevallig met twee spellen gelijktijdig op de markt komt, van dezelfde auteur, in hetzelfde formaat van doosje, ... en dat RevoltAAA voor mij persoonlijk véél beter is dan deze titel. Dit neemt niet weg dat Stingy ook best leuk is, vlot speelt en uitdagend kan zijn. Ondanks de drukke Essen-periode raad ik je toch aan om beide spellen sowieso even te testen, je gaat er zeker plezier aan beleven en daarna kan je zelf een keuze maken. Play this one wil ook tegemoetkomen in deze financieel zware Spiel-tijden en biedt het pakketje van beide spellen aan een democratische prijs aan. Bravo Play this one!

23-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : RevoltAAA



RevoltAAA (Play this one) :

+
een tactisch kaartspel met een twist, we hebben er een zwak voor en dit spel heeft dit zeker
+ zowel het standaardspel als de variant zorgen voor een ander en vooral goed gevoel
+ de kaarten zijn op zich duidelijk en verzorgd, ook de kwaliteit is méér dan behoorlijk
+ een rondje is snel over, meerdere rondjes spelen is in dit spel zeker geen straf
+ de scores liggen sowieso dicht bij elkaar, de keuzes die je moet maken zijn op zich niet zo makkelijk als ze eruit zien
+ lage of hoge handkaarten? Maakt niet uit, met de hoge kan je een kleur makkelijker laten winnen, met de lagere waarden kan je de slag gaan proberen te halen
+ Knizia is een begrip en daar doet hij in dit spel geen afbreuk aan

- het thema is misschien een beetje raar en had iets volwassener gemaakt kunnen worden (ik denk spontaan aan de kleuren wit-zwart ipv rood-blauw en een strijd tussen 2 aartsvijanden, er zouden dus héél wat varianten op dit spel kunnen ontstaan)

Conclusie : RevoltAAA is een aanwinst voor iedereen die houdt van het betere kaartspel met een twist erin. Het is helemaal niet zo makkelijk om je stempel te drukken en het spel in handen te krijgen. Toch is het een supertactisch spelletje, hoewel je dit op het eerste ogenblik waarschijnlijk niet zal vermoeden. Ik ben alvast fan en ik kan dan ook bijzonder weinig negatieve zaken verzinnen. Na onze imprESSEN van Stingy (die morgen gepland staat), komt er nog wel een bedenking bij qua marketing van Play this one voor Spiel maar daarvoor komt u ongetwijfeld ook morgen een keertje langs op de blog.

22-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steam works (TMG)

Steam Works is nog zo’n titel die TMG naar een topnajaar moet leiden. Steam Works is een tegellegspel dat zich in een steampunkwereld afspeelt. De spelers bouwen aan allerhande rare apparaten die het leven van de mensen makkelijker zouden moeten maken op de één of andere manier. Wij zien het vooral als handige apparaten die de spelers overwinningspunten opleveren, zeker als ook de tegenstanders er gebruik van willen maken.

In de doos vind je een speelbord, waarop een overzicht komt van de beschikbare tegels, 8 dubbelzijdige spelersborden (iedereen kan weer met een uniek personage aan de slag), 1 startspelerpion (die lijkt weggeplukt uit Kings of air and steam), 4 mechaniekermeeples en 1 ploegbaasmeeples per spelerskleur, 28 tijdperk I-tegels, 23 tijdperk II-tegels en 16 tijdperk III-tegels. Daarnaast zijn er nog 8 starttegels, 15 karaktertegels en 60 basis-kracht-tegels. Er zijn ook geldfiches, prestigepuntenfiches en klokfiches aanwezig.

Het spel verloopt over drie tijdperken, die op zich weer zijn opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde zal je jouw mechaniekers op pad sturen om grondstoffen te verzamelen, tegels aan te schaffen en deze in apparaten omzetten door ze netjes in elkaar te puzzelen. De tegels worden per tijdperk geschud en op de voorziene plaatsen van het speelbord als trekstapels klaargelegd. De 8 starttegels worden alvast opengelegd, elke speler krijgt een karakterbord en bijhorende grondstoffen en geld en de mechaniekers (waarvan 2 op handen en 2 in de reserve) en ploegbaas (in de reserve) in z’n kleur. Afhankelijk van het aantal spelers worden er klokfiches op het speelbord geplaatst.

In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende vanaf de startspeler, hun mechaniekers inzetten. Hiervoor moeten ze ook telkens het gevraagde bedrag betalen. Indien ze dit niet willen, moeten ze passen en inkomsten verwerven. Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde. Een mechanieker kan geplaatst worden op één van de acties op het eigen spelersbord of op één van de apparaten die op de tafel liggen. Op deze manier kan je ook gebruik maken van de apparaten van andere spelers. De eigenaar van het gebruikte apparaat krijgt in ruil hiervoor een klokfiche van het speelbord. Deze klokfiches fungeren op deze manier als speelklok. Zo gauw de fiches van tijdperk opgebruikt zijn, worden de tegels van een volgend tijdperk gebruikt. Elke klokfiche is op het einde van het spel een overwinningspunt waard.

Als je je mechanieker op een apparaat plaatst, zet je deze op de energiebron van het apparaat en activeer je alle aangekoppelde componenten in een volgorde naar keuze. Je mag er ook voor opteren om bepaalde componenten niet te activeren. Sommige componenten leveren ook de eigenaar een bonus op, deze staan rood omlijnd op de tegels.

Indien je past, verplaats je je mechanieker naar de tekening op je spelersbord en ontvang je inkomsten gelijk aan de normale kost om de mechanieker in het spel te brengen.

Tijdens het spel ga je tegels verwerven die op het centrale speelbord liggen uitgestald. Hou deze tegels onder je spelersbord tot je ze gaat aanbouwen aan een bron van één van je apparaten. Kies je later de bouwactie, dan kan je een aantal tegels toevoegen (dit aantal wordt aangegeven naast de actie). Er zijn enkele eenvoudige regels die je moet volgen om tegels aan te leggen. Elk apparaat moest minstens één energiebron hebben en minstens één component. Daarnaast moet elke energiebron met een component zijn verbonden en omgekeerd. Er zijn twee tegels die een uitzondering zijn op deze regels, de één laat je toe om twee componenten ver van de energiebron te bouwen, de andere splitst energie op naar twee componententegels.

Nadat elke speler heeft gepast, eindigt de ronde. Verzamel al je mechaniekers terug naar je spelersbord, je ploegbaas gaat terug naar het centrale speelbord (indien gebruikt). Indien er een stapel klokfiches is opgebruikt, ga je over naar het volgende tijdperk en leg je de desbetreffende tegels open op het speelbord. Indien je reeds in tijdperk III was, eindigt hier het spel. De tegels worden aangevuld, nadat de meest rechtse tegels zijn verwijderd en de andere doorgeschoven. Als laatste wordt de startspelerpion doorgeschoven naar links naar de volgende speler.

Op het einde van het spel tellen de spelers hun punten op. Dit zijn de prestigefiches die ze tijdens het spel verzamelden. Elke klokfiche levert ook nog 1 punt op en sommige tegels in hun apparaten hebben ook een puntensymbool en worden bij de totale puntenwaarde van de speler opgeteld. De speler met de meeste punten wint het spel.

De acties van een karakterbord kunnen een beetje verschillen naargelang het karakter, maar in grote lijnen omvatten ze telkens volgende vier mogelijkheden :

- neem de meest rechtse tegel van een rij op het speelbord bij je
- neem een basisgrondstof (al dan niet met extra geld)
- bouw een apparaat van grootte 2 (al dan niet moet je nog bijbetalen of krijg je zelfs geld)
- activeer één van je energiebronnen

De tegels overlopen zou ons iets te ver leiden, maar er zijn drie soorten verbindingen die erg belangrijk zijn om tegels aan elkaar te hangen. Zo heb je tandwielenconnectoren, pijpleidingconnectoren en elektrische bedradingconnectoren. Vaak kunnen aan bepaalde energiebronnen maar één soort componenten worden gehangen, sommigen zijn dan weer universeel en laten héél wat mogelijkheden toe. In grote lijnen geven de diverse tegels je inkomsten, prestige, tegels en bouwmogelijkheden als ze worden geactiveerd.

Titel : Steam Works
Auteur : Alex Churchill
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+

21-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 315


Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : Mice and mystics, Rattlebones, Stingy & RevoltAAA
Speeldatum : 18/09/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

19-09-2015 om 08:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
18-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold west (TMG)


Gold west is zonder meer de titel waarnaar ik het meeste heb uitgekeken het afgelopen spellenjaar. Na een eerste lezing van de spelregels had ik hem dan ook met rood aangestipt op onze lijstjes. Dit zou voor de eurogamer, die houdt van korte, maar toch diepgaande spellen, wel eens het spel van het najaar kunnen worden denk ik.

Het speelbord bestaat uit 4 grote delen, waarvan 1 deel bestaat uit 8 terreintegels en 1 watertegel. Doordat je de terreintegels steeds in een andere volgorde rond de centrale watertegel legt, zal de beginsituatie op die manier ook steeds ietsje anders zijn. Bij aanvang van het spel worden op alle terreintegels fiches gelegd in de overeenkomstige kleuren (koper, goud, zilver, bos) en diegene die grenzen aan het water worden alvast opengedraaid en voorzien van grondstoffen (blokjes) die staan afgebeeld op de fiches.

Elke speler krijgt een spelersbord, een mijnmeeple om de punten aan te geven op het scorespoor dat rond het speelbord loopt, 3 postkoetsen die later op het spoor linksboven van het speelbord hun intrede doen, 12 kampen en 12 invloedsfiches die in de loop van het spel op het speelbord geplaatst zullen worden, maar voorlopig in de speler z’n voorraad worden gelegd.

Er worden vier willekeurige boomtownfiches genomen en in het 3x3 rooster geplaatst op een willekeurige manier. Het resterende vakje wordt steeds opgevuld het met 4-puntenfiche. Dit rooster is verdeeld in rijen en kolommen en bij elke rij of kolom staat één van de grondstoffen uit het spel afgebeeld, dit zal aangegeven welke grondstoffen je moet ophoesten om punten te verzamelen op het einde van het spel (zie boomtownfase).

Kies acht willekeurige investeringskaarten (van de 20) en leg ze naast het speelbord klaar. Ook de investeringsbonustegels worden hier naast gelegd. (afh. aantal spelers). De 12 verschepenbonustegels worden ook op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd, hoogste waarde per soort bovenaan.

Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen, krijgen de andere spelers ook een volgordefiche in wijzerzin verdeeld en nemen ze de hierop afgebeelde grondstoffen als startkapitaal. Deze grondstoffen leggen ze op hun persoonlijke voorradenspoor op hun spelersbord, zoals aangegeven op de volgordetegel.


Tijdens een beurt doorloop je drie fasen :
1) activeer je voorradenspoor
2) gebruik metalen
3) bouwen of incasseren

Activeer je voorradenspoor : kies één van de vakken in je voorradenspoor en neem alle daar aanwezige grondstoffen op handen, daarna plaats je telkens één van deze grondstoffen in de vakken erboven (mancala-systeem). De resterende grondstoffen worden boven je spelersbord gelegd en kunnen gedurende het resterende verloop van de ronde gebruikt worden. Niet gebruikte grondstoffen worden overigens afgelegd op het einde van je beurt en kunnen niet worden overgedragen op een volgende ronde.

Gebruik metalen : heb je toevallig goud, koper of zilver boven je voorradenspoor gekregen, dan kan je deze gaan gebruiken om te investeren OF boomtown te gebruiken OF te verschepen. Indien je wenst te investeren, geef je de afgebeelde grondstoffen op de investeringskaarten af aan de algemene voorraad en krijg je de afgebeelde bonus (punten en een voordeel). Dit kan je maar één keer per beurt doen. Ook de boomtownactie mag je maar één keer per beurt doen. Geef de gevraagde grondstoffen volgens de rij en kolom aan de algemene voorraad en plaats je invloedsfiche op het aangegeven kruispunt op de boomtownfiche. Aan het einde van het spel zal je hiervoor scoren als je aan de gevraagde voorwaarde voldoet. Indien je op de 4-puntenfiche landt, zet je onmiddellijk vier punten bij op het scorespoor. Tenslotte kan je ook je resterende materiaal inleveren om met je postkoetsen op de verschillende sporen verder te springen. Indien je een puntenfiche passeert, neem je de bovenste en zet je jouw scoremarker het desbetreffende aantal overwinningspunten op het scorespoor vooruit.

Hout en steen zijn de andere grondstoffen die je uit je voorraad kunt toveren. Deze kan je gaan gebruiken om te bouwen of te incasseren. Welke actie je ook kiest, je gaat steeds één van je kampen moeten plaatsen. Je kan opteren om een kamp te bouwen, om een nederzetting te bouwen of om te incasseren.

* Als je een kamp wil bouwen, leg je 1 hout OF 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord op de desbetreffende kleur, deze geeft je invloed weer in de diverse gebieden.  

* Als je een nederzetting wil bouwen, leg je 1 hout EN 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp, met daaronder een invloedsfiche, op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord, met één spatie tussen, aangezien je 2 invloed hebt verworven in deze kleur.

* Als je geen hout of steen hebt, moet je incasseren. Je plaatst één van je kampen op het Wanted-gebied op het bord, verliest 1 punt, verwijderd een openliggende fiche naar keuze van het speelbord uit het spel, maar plaatst wel de grondstoffen in je voorradenspoor. Je scoort natuurlijk geen punten of invloed bij deze actie.

Welke actie je hierboven ook kiest, nadat je dit deed, worden alle aangrenzende fiches op het speelbord opengedraaid en voorzien van grondstoffen.


Het spel loopt door tot alle spelers al hun kampen hebben geplaatst. Nadien krijgt elke speler nog één beurt. In deze beurt wordt er enkel nog fase 1 en 2 uitgevoerd. Er volgt nog een slotwaardering waarbij je 2 punten scoort per kamp in je grootste groep van aanééngesloten kampen en nederzettingen.  Je scoort voor je invloedsfiches op boomtowntegels en verliest punten als je de meeste kampen hebt in het Wanted-gebied. De speler met de meeste kampen daar krijgt 1 strafpunt per eigen kamp daar, de 2de speler krijgt 1 strafpunt per 2 eigen kampen daar. Tenslotte worden er nog bonussen uitgereikt voor de speler met de meeste en 2de meeste invloed in de verschillende kleuren op z’n spelersbord.

Titel : Gold west
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij :  TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

18-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (1)
17-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon of Fortune (TMG)

Eén van de nieuwe herfsttitels van TMG is deze “Dungeon of Fortune”. Naar alle waarschijnlijkheid gaat er nu een belletje rinkelen en denk je dat dit al een ouder spel is. Nee, jij denkt aan Dungeon roll, maar dat is geen schande, want zowel qua materiaal als spelverloop gaat u hier héél wat overeenkomsten vinden.

Dungeon of Fortune speelt zich af in dezelfde wereld als Dungeon roll, het artwork is identiek en alle symbolen die je op de dobbelstenen terugvond, zie je nu op fiches verschijnen. Ook nu weer ga je jouw geluk beproeven in de diepe kerkers waar gedrochten je het leven zuur proberen te maken. De meest moedige speler die de diepste schatten opdelft, zal aan het langste eind trekken en het spel winnen. Maar pas vooral op voor de draak!

In het doosje vind je : meer dan 100 gezelschaps/ervaringsfiches, 80 kerkerkaarten, 96 buitfiches, 12 niveaufiches en 12 karakterborden.

Elke speler kiest één van deze 12 verschillende karakterkaarten. Elke kaart levert je een verschillend gezelschap op waarmee je het spel begint en daarnaast een speciale eigenschap die je tijdens het spel kan gebruiken. De speelervaring zal dus telkens een beetje anders zijn als je met een ander karakter aan de slag gaat. Je plaatst een niveaumarker op de eerste plaatsen van het kerkerniveau en het karakterniveau. Tenslotte krijgt elke speler alvast het afgebeelde gezelschap aan fiches dat op z’n karakterbord staat afgebeeld.

Er worden een aantal buitfiches uit het spel genomen, afhankelijk van het aantal spelers. De resterende worden gedekt geschud en klaargelegd. De kerkerkaarten worden geschud en in het midden van de tafel gelegd. De moedigste speler wordt als startspeler verkozen.

Het spel bestaat uit diverse ronden, die opgravingen worden genoemd. Tijdens elke opgraving spelen de spelers om beurten tot elke speler z’n schatten heeft geborgen of is moeten vluchten. Tijdens je beurt ga je steeds kiezen of je verder gaat delven of dat je jouw schatten gaat opbergen.

Indien je gaat delven trek je de bovenste kerkerkaart en leg je ze voor je neer.  Je moet de afgebeelde gevaren het hoofd gaan bieden. Er zijn drie types van kaarten : kerker-, draken- en steelkaarten.
De kerkerkaarten tonen vijf rijen die overeenkomen met de kerkerniveaus op je karakterbord. Je moet enkel kijken naar de rij van het niveau waarin jij je op dat moment bevindt. Elke rij toont een combinatie van monsters en schatten. Om de monsters te verslaan moet je de gevraagde compagnons uit je gezelschap opofferen, draai deze fiche om naar z’n ervaringskant (1 punt) en laat het voorlopig nog bij je gezelschap liggen. Indien je de monsters niet de baas kan, moet je vluchten (later meer). Er zijn ook twee types schatten : buit en kisten. Indien er op de kerkerkaart een buit staat afgebeeld, neem je een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. Kisten moeten opengemaakt worden door één van je compagnons te gebruiken. Als je dit doet, neem je wederom een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. De gebruikte compagnon wordt terzijde gelegd en is niet meer beschikbaar deze ronde, maar je krijgt geen ervaringspunten voor het openen van een schatkist.

Stoot je op een drakenkaart dan heeft dit andere gevolgen. De eerste en twee drakenkaart gaan nog gewoon zonder gevolgen voorbij, maar eens een derde drakenkaart voor je komt te liggen, moet je de draak bekampen of vluchten. Een draak vraagt 3 compagnons om hem te verslaan. Elke draak heeft echter ook een zwakke plek en heeft één soort compagnon dat hem makkelijker de baas kan. In dit geval ga je naast deze compagnon nog maar één andere moeten spelen. Alle gebruikte compagnons worden omgezet in ervaring. Als je een draak verslaat, worden de kaarten afgelegd en neem je 2 buitfiches die je op de buidel legt.

Trek je een steelkaart tenslotte, dan mag  je één buitfiche bij een tegenspeler wegnemen en deze, zonder te bekijken, op jouw buidel leggen.

Sommige kaarten hebben ook een perkamentsymbooltje. Indien je een zulk een kaart voor je hebt liggen, mag je deze altijd afleggen als je een kaart trekt die je niet wil bekampen. Je moet daarna wel een andere kaart trekken.

Indien je tijdens je avontuur moet vluchten, laat je alle buitfiches en ervaring van deze ronde achter en blijf je met lege handen achter. Eens gevlucht neem je niet meer deel aan deze ronde.

In plaats van een kaart te trekken en dieper in de kerkers te gaan, kan je er ook voor opteren om je buit op te bergen. Je stapt dan vrijwillig uit de lopende ronde en legt al je verworven buitfiches in je rugzak (daar zijn ze veilig voor de rest van het spel). Alle verworven ervaring wordt in het hiervoor voorziene vak gelegd en kan nu worden omgezet in een hoger karakterniveau. Pas ook je gezelschap aan als je een hoger niveau bereikt zoals aangegeven op je karakterbord. Als je niveau 5 bereikt, krijg je overigens nog een unieke eigenschap. Tenslotte kijk je hoeveel “trap”symbolen er op de kaarten staan die voor je liggen en pas je ook het kerkerniveau desbetreffend aan. (je kan echter max. 1 niveau per ronde zakken).

Ben jij de laatste, moedige speler die nog in een ronde aanwezig is, krijg je een bonus van 2 buitfiches om toe te voegen aan je rugzak. Deze speler wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Elke speler vult z’n gezelschap terug aan overeenkomstig z’n karakterniveau.

Het gezelschap :

- tovenaar : kan één willekeurig monster verslaan OF alle slijmmonster (ooze) OF kan een schatkist openen
- vechter : kan één willekeurig monster verslaan OF alle goblins OF kan een schatkist openen
- priester : kan één willekeurig monster verslaan OF alle skeletten OF kan een schatkist openen
- dief : kan één willekeurig monster verslaan OF alle schatkisten openen
- kampioen : kan alle monsters van één soort verslaan OF alle schatkisten openen

Wanneer de laatste buitfiche uit de voorraad is genomen, eindigt het spel onmiddellijk. Alle spelers draaien nu hun verzamelde buitfiches open. De meeste leveren gewoon 1,2 of 3 punten op. Sommige tonen echter edelstenen, deze leveren je één punt op per desbetreffende edelsteen in je voorraad. Alle ervaringspunten zijn ook nog punten waard. De speler met de meeste punten wint!

Titel : Dungeon of Fortune
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

17-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
16-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flea market (Mayfair games)


Enkele weken geleden konden we alvast de eerste titel van Mayfair games voor Essen voorstellen. Isle of skye was onmiddellijk een voltreffer zoals is gebleken uit onze imprESSEN. Flea market is een totaal ander genre spel. Mensen die de spellen van Colovini een beetje kennen, weten dat hij wel houdt van relatief eenvoudige spellen, met simpele rechtlijnige spelregels, ... maar toch wel wat speelplezier. Flea market is zo'n klein hebbedingetje dat een marktsysteem van vraag- en aanbod simuleert en waarbij je tracht je 2de-handsspullen aan een mooiere prijs door te verkopen. De speler die als eerste 45 dollar kapitaal weet te verzamelen, wint het spel.

In de speldoos vindt u een speelbord, 10 spelersdobbelstenen (in 5 kleuren), 3 witte dobbelstenen, 16 voorwerpfiches, 1 actieve speler fiche, 5 spelersfiches en 60 geldfiches met verschillende waarden (die overigens erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de 16 voorwerpen willekeurig op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd en elke speler krijgt in z'n kleur een spelersfiche, 24 dollar en 2 dobbelstenen. Er wordt gedobbeld om startspeler te worden en deze krijgt de actieve spelerfiche en de 3 witte dobbelstenen.



De actieve speler gooit de 3 witte dobbelstenen, telt de waardes op en legt het voorwerp met het overeenkomstig nummer op de veilingplaats. Indien het voorwerp reeds bij een speler lag, legt hij deze op de veilingplaats en zal de opbrengt integraal naar deze speler gaan. Valt er een gat in de weg van de voorwerpen op het speelbord, wordt deze opgevuld met de eerste voorwerpfiche in de rij. (op deze manier speel je getallen vrij die je als bonus kan ontvangen, zie later)

In stap 2 gooien alle spelers hun 2 dobbelstenen (achter hun hand, zodat de andere spelers ze niet zien). Je mag beslissen om één van beide dobbelstenen één maal te hergooien. Je finale resultaat is je bod dat je zal doen op het geveilde voorwerp. Het voorwerp wordt als eerste aangeboden aan de speler met het hoogste bod. Wenst hij het te kopen, betaalt hij z'n gegooide waarde aan de bank OF de speler die het voorwerp terug op de veilingplaats moest leggen. Indien dit tweede het geval is, krijgt deze speler ook nog eens het hoogste zichtbare getal als bonus. Indien de speler het voorwerp niet wenst te kopen, wordt het aan de volgende speler aangeboden. Wenst niemand het voorwerp te kopen, ontvangt de actieve speler het voorwerp gratis. De verworven voorwerpen worden open voor de spelers gelegd. Indien meerdere spelers éénzelfde bod hebben, mag de speler het dichtse bij de startspeler (klokwijzerzin) als eerste aanschaffen.

Tenslotte geeft de actieve speler z'n fiche en de 3 witte dobbelstenen in klokwijzerzin door naar de volgende speler en volgt er een volgende veiling. Dit gaat zo door tot een speler op een moment 45 dollar in z'n bezit heeft. Deze speler wint onmiddellijk het spel. In het zeldzame geval dat de spelers geen 45 dollar weten te verzamelen tegen dat de rij met voorwerpen is opgebruikt, worden de witte dobbelstenen nog één keer gegooid en krijgt de eigenaar van het voorwerp nog 10 dollar. De speler met het meeste geld wint in dit geval. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste verworven voorwerpen.

Titel : Flea market
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

16-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stingy (Playthisone)


Stingy is de andere titel waarmee Playthisone naar Essen trekt. Ook deze komt van de hand van de spellenmeester Reiner Knizia. Het spel omvat 115 tegels, 6 informatiekaarten en 1 stoffen buidel om alles in te bewaren. Op deze tegels staan 3 flessen in 6 verschillende kleuren, 4 papegaaien in 6 kleuren, 5 munten in 6 kleuren, 6 edelstenen in 6 kleuren en 7 piratenvlaggen die enkel op zwarte tegels staan.

Bij aanvang van het spel worden al deze tegels gedekt geschud in het midden van de tafel. Elke speler neemt er zes uit en legt deze open voor zich neer. Tegels in dezelfde kleur en met dezelfde tekening worden bij elkaar gelegd. Doel van het spel is om volledige sets te verzamelen bv. 3 rode flessen, 4 groene papegaaien, 5 gele munten, ...

Om beurten voeren de spelers volgende acties uit in hun beurt : eerst mogen ze een ruil doen, daarna trekken ze nieuwe tegels.

1) Ruilen : je kiest één groep (één of meerdere identieke) tegels van een medespeler en legt deze bij jouw tegels. Daarna mag deze tegenspeler bij jou tegels nemen van maximaal dezelfde waarde (de waarde hangt af van het aantal tegels dat je afneemt, zijnde 1,3,6,10,15,20,25 voor respectievelijk 1,2,3,4,5,6,7 tegels die je afpakt). Uiteraard mag hij geen tegels nemen van de groep die je net zelf afnam. Indien de tegenspeler niet dezelfde waarde aan tegels kan nemen, dan mag hij je ook verplichten om "uit te betalen". In dit geval kiest de eigenaar zelf welke tegels hij weggeeft, maar het moet van een hogere waarde zijn dan hetgene dat jij nam. Indien dit laatste niet mogelijk is, vind er geen ruil plaats.
Als je een complete groep vormt door het ruilen van tegels, worden deze tegels als gedekte stapels bij je gelegd. Ze leveren punten op op het einde van het spel.

2) Nieuwe tegels : je trekt één (bij 5-6 spelers) of twee (bij 3-4 spelers) tegels uit het midden en legt ze bij je aan. Indien je geen ruil hebt gedaan deze beurt en je hebt niet meer dan 2 groepen van één tegel voor je liggen, mag je nog een extra tegel trekken.

Als alle tegels uit het midden zijn verdwenen wordt er nog één volledige ronde gespeeld, dus eindigt het spel bij de speler die de laatste tegel trok. Alle spelers tellen nadien de waardes van hun volledige groepen (idem als ruilwaarden) op. De speler met de meeste punten wint. Enkel bij gelijke stand worden de ruilwaardes van de incomplete groepen nog geteld, voor het overige zijn ze waardeloos.

Het spel voorziet ook een variant voor 2 spelers, waarbij je met een derde virtuele speler aan de slag gaat. Er worden telkens 2 nieuwe tegels toegevoegd bij de virtuele speler als die aan de beurt is. Je mag tegels van hem afpakken, maar dan gaat je tegenstander in naam van de virtuele speler bij jou stelen en bij de virtuele speler neerleggen.

Daarnaast is er de Captain Sly variant waarbij je je tegenstander niet mag dwingen om "uit te betalen". Kan je geen tegel(s) nemen van gelijke of lagere waarde dan krijg je gewoon niets terug.

Tot slot kan je als gevorderde speler nog extra bonuspunten toevoegen voor het verzamelen van verschillende kleuren van sets. Des te meer kleuren, des te meer punten verdien je extra. (zelfde waarden als ruilwaarden : overzichtje staat netjes op de informatiekaarten)

Titel : Stingy
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Play this one
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RevoltAAA (Playthisone)
De nederlandse uitgeverij Play this one komt in Essen met twee nieuwe titels op de proppen. Beide nieuwe spellen zijn van niemand minder dan Reiner Knizia himself, toch wel een ronkende naam in spellenland. Dit maakt ons natuurlijk meer dan nieuwsgierig en we hebben het geluk om de spellen alvast even voor u te mogen bekijken.



In RevoltAAA gaan badeendjes de strijd aan tegen speelgoedrobots, qua thema misschien een beetje absurd, maar we kunnen wat dat betreft ook nog wel andere voorbeelden geven. Abstracter bekeken kunnen we zeggen dat het een strijd zal zijn tussen de rode en de blauwe kaarten die u in dit kaartspelletje vindt. 66 kaarten om precies te zijn, 7x0, 6x1, 5x2, 5x3, 5x4 en 5x5 zowel in rood als blauw.

Bij aanvang van het spel schud je de kaarten en geef je elke speler 11 kaarten. Er wordt ook een extra "neutrale" stapel van 11 kaarten in het midden van de tafel gelegd. De resterende kaarten worden uit het spel genomen. Elk spel gaat over enkele ronden, net zo lang tot er vier slagen zijn gewonnen door één van beide kleuren (blauw of rood).
- In een ronde wordt de bovenste kaart van de neutrale stapel omgedraaid en in het midden van de tafel gelegd. Daarna kiezen alle spelers een kaart uit hun handen, leggen deze gedekt voor zich neer en draaien gelijktijdig om als iedereen klaar is.
- Alle waarden van de kaarten worden per kleur opgeteld en er wordt bepaald welke de winnende kleur van de ronde is (diegene met de hoogste waarde natuurlijk). Bij gelijke stand geeft de kaart van de neutrale stapel de doorslag.
- Tenslotte wordt de winnende kaart van de ronde bepaald, dit is de laagste unieke kaart van de winnende kleur. De desbetreffende speler neemt alle kaarten bij zich en legt de winnende kaart bovenop zichtbaar voor zich neer. Indien er zo geen unieke laagste kaart is, gaat de slag naar de neutrale stapel.
- Daarna volgt een nieuwe ronde of het einde van het spel als er vier scorestapels in rood of blauw bij alle spelers en neutrale stapel liggen. Indien dit het geval is, is deze kleur de winnende kleur van het spel. Er volgt een waardering om de winnaar te bepalen.

* 1 punt voor elke stapel die je voor je hebt liggen in de winnende kleur
* 1 punt voor elke resterende handkaart in de winnende kleur

De speler met de meeste punten wint het spel. Men raadt ook aan om meerdere potjes te spelen en de punten te noteren. Er is ook nog een variant waarbij de neutrale stapel wordt weggelaten en waarbij de kaarten om beurten worden gespeeld, vertrekkende vanaf een startspeler. Ook hier wordt de winnende kleur en kaart bepaald en de speler die een slag wint, begint de volgende ronde. De overige regels zijn identiek.

Een imprESSEN volgt binnenkort hier op de blog!

Titel : RevoltAAA
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Play this one
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

14-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
10-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 314


Deelnemers : Gert, Marijke & Arne
Gespeelde spellen : Viticulture & Cappuccino
Speeldatum : 10/09/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Na het drukke begin van het schooljaar kwam er eindelijk nog eens een spel op tafel.
Iets in mij vermoed dat dat de komende weken en maanden nog wel meer het geval zal zijn.

10-09-2015 om 22:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
26-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 313


Deelnemers : Dirk, Xander & Arne
Gespeelde spellen : City of iron, Isle of Skye, Flip city & The game
Speeldatum : 26/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : City of iron nog eens op tafel gekomen naar aanleiding van lopende Kickstarter voor de tweede editie.
We voelden onmiddellijk het unieke van het spel, maar ook het erg nauwe en berekenbare, wat het spel zeker niet zo
toegankelijk maakt. Hopelijk heeft men ook duchtig aan de spelregels gewerkt, zodat deze vollediger en gestroomlijnder zijn.
Neemt niet weg dat het wel een leuk spel is, waar héél wat in zit en mogelijkheden zijn. Dit zou wel eens kunnen leiden tot AP.
Tot slot : artwork van Ryan Laukat = fabuleus.

26-08-2015 om 07:32 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs