IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : RevoltAAA



RevoltAAA (Play this one) :

+
een tactisch kaartspel met een twist, we hebben er een zwak voor en dit spel heeft dit zeker
+ zowel het standaardspel als de variant zorgen voor een ander en vooral goed gevoel
+ de kaarten zijn op zich duidelijk en verzorgd, ook de kwaliteit is méér dan behoorlijk
+ een rondje is snel over, meerdere rondjes spelen is in dit spel zeker geen straf
+ de scores liggen sowieso dicht bij elkaar, de keuzes die je moet maken zijn op zich niet zo makkelijk als ze eruit zien
+ lage of hoge handkaarten? Maakt niet uit, met de hoge kan je een kleur makkelijker laten winnen, met de lagere waarden kan je de slag gaan proberen te halen
+ Knizia is een begrip en daar doet hij in dit spel geen afbreuk aan

- het thema is misschien een beetje raar en had iets volwassener gemaakt kunnen worden (ik denk spontaan aan de kleuren wit-zwart ipv rood-blauw en een strijd tussen 2 aartsvijanden, er zouden dus héél wat varianten op dit spel kunnen ontstaan)

Conclusie : RevoltAAA is een aanwinst voor iedereen die houdt van het betere kaartspel met een twist erin. Het is helemaal niet zo makkelijk om je stempel te drukken en het spel in handen te krijgen. Toch is het een supertactisch spelletje, hoewel je dit op het eerste ogenblik waarschijnlijk niet zal vermoeden. Ik ben alvast fan en ik kan dan ook bijzonder weinig negatieve zaken verzinnen. Na onze imprESSEN van Stingy (die morgen gepland staat), komt er nog wel een bedenking bij qua marketing van Play this one voor Spiel maar daarvoor komt u ongetwijfeld ook morgen een keertje langs op de blog.

22-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steam works (TMG)

Steam Works is nog zo’n titel die TMG naar een topnajaar moet leiden. Steam Works is een tegellegspel dat zich in een steampunkwereld afspeelt. De spelers bouwen aan allerhande rare apparaten die het leven van de mensen makkelijker zouden moeten maken op de één of andere manier. Wij zien het vooral als handige apparaten die de spelers overwinningspunten opleveren, zeker als ook de tegenstanders er gebruik van willen maken.

In de doos vind je een speelbord, waarop een overzicht komt van de beschikbare tegels, 8 dubbelzijdige spelersborden (iedereen kan weer met een uniek personage aan de slag), 1 startspelerpion (die lijkt weggeplukt uit Kings of air and steam), 4 mechaniekermeeples en 1 ploegbaasmeeples per spelerskleur, 28 tijdperk I-tegels, 23 tijdperk II-tegels en 16 tijdperk III-tegels. Daarnaast zijn er nog 8 starttegels, 15 karaktertegels en 60 basis-kracht-tegels. Er zijn ook geldfiches, prestigepuntenfiches en klokfiches aanwezig.

Het spel verloopt over drie tijdperken, die op zich weer zijn opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde zal je jouw mechaniekers op pad sturen om grondstoffen te verzamelen, tegels aan te schaffen en deze in apparaten omzetten door ze netjes in elkaar te puzzelen. De tegels worden per tijdperk geschud en op de voorziene plaatsen van het speelbord als trekstapels klaargelegd. De 8 starttegels worden alvast opengelegd, elke speler krijgt een karakterbord en bijhorende grondstoffen en geld en de mechaniekers (waarvan 2 op handen en 2 in de reserve) en ploegbaas (in de reserve) in z’n kleur. Afhankelijk van het aantal spelers worden er klokfiches op het speelbord geplaatst.

In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende vanaf de startspeler, hun mechaniekers inzetten. Hiervoor moeten ze ook telkens het gevraagde bedrag betalen. Indien ze dit niet willen, moeten ze passen en inkomsten verwerven. Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde. Een mechanieker kan geplaatst worden op één van de acties op het eigen spelersbord of op één van de apparaten die op de tafel liggen. Op deze manier kan je ook gebruik maken van de apparaten van andere spelers. De eigenaar van het gebruikte apparaat krijgt in ruil hiervoor een klokfiche van het speelbord. Deze klokfiches fungeren op deze manier als speelklok. Zo gauw de fiches van tijdperk opgebruikt zijn, worden de tegels van een volgend tijdperk gebruikt. Elke klokfiche is op het einde van het spel een overwinningspunt waard.

Als je je mechanieker op een apparaat plaatst, zet je deze op de energiebron van het apparaat en activeer je alle aangekoppelde componenten in een volgorde naar keuze. Je mag er ook voor opteren om bepaalde componenten niet te activeren. Sommige componenten leveren ook de eigenaar een bonus op, deze staan rood omlijnd op de tegels.

Indien je past, verplaats je je mechanieker naar de tekening op je spelersbord en ontvang je inkomsten gelijk aan de normale kost om de mechanieker in het spel te brengen.

Tijdens het spel ga je tegels verwerven die op het centrale speelbord liggen uitgestald. Hou deze tegels onder je spelersbord tot je ze gaat aanbouwen aan een bron van één van je apparaten. Kies je later de bouwactie, dan kan je een aantal tegels toevoegen (dit aantal wordt aangegeven naast de actie). Er zijn enkele eenvoudige regels die je moet volgen om tegels aan te leggen. Elk apparaat moest minstens één energiebron hebben en minstens één component. Daarnaast moet elke energiebron met een component zijn verbonden en omgekeerd. Er zijn twee tegels die een uitzondering zijn op deze regels, de één laat je toe om twee componenten ver van de energiebron te bouwen, de andere splitst energie op naar twee componententegels.

Nadat elke speler heeft gepast, eindigt de ronde. Verzamel al je mechaniekers terug naar je spelersbord, je ploegbaas gaat terug naar het centrale speelbord (indien gebruikt). Indien er een stapel klokfiches is opgebruikt, ga je over naar het volgende tijdperk en leg je de desbetreffende tegels open op het speelbord. Indien je reeds in tijdperk III was, eindigt hier het spel. De tegels worden aangevuld, nadat de meest rechtse tegels zijn verwijderd en de andere doorgeschoven. Als laatste wordt de startspelerpion doorgeschoven naar links naar de volgende speler.

Op het einde van het spel tellen de spelers hun punten op. Dit zijn de prestigefiches die ze tijdens het spel verzamelden. Elke klokfiche levert ook nog 1 punt op en sommige tegels in hun apparaten hebben ook een puntensymbool en worden bij de totale puntenwaarde van de speler opgeteld. De speler met de meeste punten wint het spel.

De acties van een karakterbord kunnen een beetje verschillen naargelang het karakter, maar in grote lijnen omvatten ze telkens volgende vier mogelijkheden :

- neem de meest rechtse tegel van een rij op het speelbord bij je
- neem een basisgrondstof (al dan niet met extra geld)
- bouw een apparaat van grootte 2 (al dan niet moet je nog bijbetalen of krijg je zelfs geld)
- activeer één van je energiebronnen

De tegels overlopen zou ons iets te ver leiden, maar er zijn drie soorten verbindingen die erg belangrijk zijn om tegels aan elkaar te hangen. Zo heb je tandwielenconnectoren, pijpleidingconnectoren en elektrische bedradingconnectoren. Vaak kunnen aan bepaalde energiebronnen maar één soort componenten worden gehangen, sommigen zijn dan weer universeel en laten héél wat mogelijkheden toe. In grote lijnen geven de diverse tegels je inkomsten, prestige, tegels en bouwmogelijkheden als ze worden geactiveerd.

Titel : Steam Works
Auteur : Alex Churchill
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+

21-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 315


Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : Mice and mystics, Rattlebones, Stingy & RevoltAAA
Speeldatum : 18/09/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

19-09-2015 om 08:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
18-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold west (TMG)


Gold west is zonder meer de titel waarnaar ik het meeste heb uitgekeken het afgelopen spellenjaar. Na een eerste lezing van de spelregels had ik hem dan ook met rood aangestipt op onze lijstjes. Dit zou voor de eurogamer, die houdt van korte, maar toch diepgaande spellen, wel eens het spel van het najaar kunnen worden denk ik.

Het speelbord bestaat uit 4 grote delen, waarvan 1 deel bestaat uit 8 terreintegels en 1 watertegel. Doordat je de terreintegels steeds in een andere volgorde rond de centrale watertegel legt, zal de beginsituatie op die manier ook steeds ietsje anders zijn. Bij aanvang van het spel worden op alle terreintegels fiches gelegd in de overeenkomstige kleuren (koper, goud, zilver, bos) en diegene die grenzen aan het water worden alvast opengedraaid en voorzien van grondstoffen (blokjes) die staan afgebeeld op de fiches.

Elke speler krijgt een spelersbord, een mijnmeeple om de punten aan te geven op het scorespoor dat rond het speelbord loopt, 3 postkoetsen die later op het spoor linksboven van het speelbord hun intrede doen, 12 kampen en 12 invloedsfiches die in de loop van het spel op het speelbord geplaatst zullen worden, maar voorlopig in de speler z’n voorraad worden gelegd.

Er worden vier willekeurige boomtownfiches genomen en in het 3x3 rooster geplaatst op een willekeurige manier. Het resterende vakje wordt steeds opgevuld het met 4-puntenfiche. Dit rooster is verdeeld in rijen en kolommen en bij elke rij of kolom staat één van de grondstoffen uit het spel afgebeeld, dit zal aangegeven welke grondstoffen je moet ophoesten om punten te verzamelen op het einde van het spel (zie boomtownfase).

Kies acht willekeurige investeringskaarten (van de 20) en leg ze naast het speelbord klaar. Ook de investeringsbonustegels worden hier naast gelegd. (afh. aantal spelers). De 12 verschepenbonustegels worden ook op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd, hoogste waarde per soort bovenaan.

Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen, krijgen de andere spelers ook een volgordefiche in wijzerzin verdeeld en nemen ze de hierop afgebeelde grondstoffen als startkapitaal. Deze grondstoffen leggen ze op hun persoonlijke voorradenspoor op hun spelersbord, zoals aangegeven op de volgordetegel.


Tijdens een beurt doorloop je drie fasen :
1) activeer je voorradenspoor
2) gebruik metalen
3) bouwen of incasseren

Activeer je voorradenspoor : kies één van de vakken in je voorradenspoor en neem alle daar aanwezige grondstoffen op handen, daarna plaats je telkens één van deze grondstoffen in de vakken erboven (mancala-systeem). De resterende grondstoffen worden boven je spelersbord gelegd en kunnen gedurende het resterende verloop van de ronde gebruikt worden. Niet gebruikte grondstoffen worden overigens afgelegd op het einde van je beurt en kunnen niet worden overgedragen op een volgende ronde.

Gebruik metalen : heb je toevallig goud, koper of zilver boven je voorradenspoor gekregen, dan kan je deze gaan gebruiken om te investeren OF boomtown te gebruiken OF te verschepen. Indien je wenst te investeren, geef je de afgebeelde grondstoffen op de investeringskaarten af aan de algemene voorraad en krijg je de afgebeelde bonus (punten en een voordeel). Dit kan je maar één keer per beurt doen. Ook de boomtownactie mag je maar één keer per beurt doen. Geef de gevraagde grondstoffen volgens de rij en kolom aan de algemene voorraad en plaats je invloedsfiche op het aangegeven kruispunt op de boomtownfiche. Aan het einde van het spel zal je hiervoor scoren als je aan de gevraagde voorwaarde voldoet. Indien je op de 4-puntenfiche landt, zet je onmiddellijk vier punten bij op het scorespoor. Tenslotte kan je ook je resterende materiaal inleveren om met je postkoetsen op de verschillende sporen verder te springen. Indien je een puntenfiche passeert, neem je de bovenste en zet je jouw scoremarker het desbetreffende aantal overwinningspunten op het scorespoor vooruit.

Hout en steen zijn de andere grondstoffen die je uit je voorraad kunt toveren. Deze kan je gaan gebruiken om te bouwen of te incasseren. Welke actie je ook kiest, je gaat steeds één van je kampen moeten plaatsen. Je kan opteren om een kamp te bouwen, om een nederzetting te bouwen of om te incasseren.

* Als je een kamp wil bouwen, leg je 1 hout OF 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord op de desbetreffende kleur, deze geeft je invloed weer in de diverse gebieden.  

* Als je een nederzetting wil bouwen, leg je 1 hout EN 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp, met daaronder een invloedsfiche, op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord, met één spatie tussen, aangezien je 2 invloed hebt verworven in deze kleur.

* Als je geen hout of steen hebt, moet je incasseren. Je plaatst één van je kampen op het Wanted-gebied op het bord, verliest 1 punt, verwijderd een openliggende fiche naar keuze van het speelbord uit het spel, maar plaatst wel de grondstoffen in je voorradenspoor. Je scoort natuurlijk geen punten of invloed bij deze actie.

Welke actie je hierboven ook kiest, nadat je dit deed, worden alle aangrenzende fiches op het speelbord opengedraaid en voorzien van grondstoffen.


Het spel loopt door tot alle spelers al hun kampen hebben geplaatst. Nadien krijgt elke speler nog één beurt. In deze beurt wordt er enkel nog fase 1 en 2 uitgevoerd. Er volgt nog een slotwaardering waarbij je 2 punten scoort per kamp in je grootste groep van aanééngesloten kampen en nederzettingen.  Je scoort voor je invloedsfiches op boomtowntegels en verliest punten als je de meeste kampen hebt in het Wanted-gebied. De speler met de meeste kampen daar krijgt 1 strafpunt per eigen kamp daar, de 2de speler krijgt 1 strafpunt per 2 eigen kampen daar. Tenslotte worden er nog bonussen uitgereikt voor de speler met de meeste en 2de meeste invloed in de verschillende kleuren op z’n spelersbord.

Titel : Gold west
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij :  TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

18-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (1)
17-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon of Fortune (TMG)

Eén van de nieuwe herfsttitels van TMG is deze “Dungeon of Fortune”. Naar alle waarschijnlijkheid gaat er nu een belletje rinkelen en denk je dat dit al een ouder spel is. Nee, jij denkt aan Dungeon roll, maar dat is geen schande, want zowel qua materiaal als spelverloop gaat u hier héél wat overeenkomsten vinden.

Dungeon of Fortune speelt zich af in dezelfde wereld als Dungeon roll, het artwork is identiek en alle symbolen die je op de dobbelstenen terugvond, zie je nu op fiches verschijnen. Ook nu weer ga je jouw geluk beproeven in de diepe kerkers waar gedrochten je het leven zuur proberen te maken. De meest moedige speler die de diepste schatten opdelft, zal aan het langste eind trekken en het spel winnen. Maar pas vooral op voor de draak!

In het doosje vind je : meer dan 100 gezelschaps/ervaringsfiches, 80 kerkerkaarten, 96 buitfiches, 12 niveaufiches en 12 karakterborden.

Elke speler kiest één van deze 12 verschillende karakterkaarten. Elke kaart levert je een verschillend gezelschap op waarmee je het spel begint en daarnaast een speciale eigenschap die je tijdens het spel kan gebruiken. De speelervaring zal dus telkens een beetje anders zijn als je met een ander karakter aan de slag gaat. Je plaatst een niveaumarker op de eerste plaatsen van het kerkerniveau en het karakterniveau. Tenslotte krijgt elke speler alvast het afgebeelde gezelschap aan fiches dat op z’n karakterbord staat afgebeeld.

Er worden een aantal buitfiches uit het spel genomen, afhankelijk van het aantal spelers. De resterende worden gedekt geschud en klaargelegd. De kerkerkaarten worden geschud en in het midden van de tafel gelegd. De moedigste speler wordt als startspeler verkozen.

Het spel bestaat uit diverse ronden, die opgravingen worden genoemd. Tijdens elke opgraving spelen de spelers om beurten tot elke speler z’n schatten heeft geborgen of is moeten vluchten. Tijdens je beurt ga je steeds kiezen of je verder gaat delven of dat je jouw schatten gaat opbergen.

Indien je gaat delven trek je de bovenste kerkerkaart en leg je ze voor je neer.  Je moet de afgebeelde gevaren het hoofd gaan bieden. Er zijn drie types van kaarten : kerker-, draken- en steelkaarten.
De kerkerkaarten tonen vijf rijen die overeenkomen met de kerkerniveaus op je karakterbord. Je moet enkel kijken naar de rij van het niveau waarin jij je op dat moment bevindt. Elke rij toont een combinatie van monsters en schatten. Om de monsters te verslaan moet je de gevraagde compagnons uit je gezelschap opofferen, draai deze fiche om naar z’n ervaringskant (1 punt) en laat het voorlopig nog bij je gezelschap liggen. Indien je de monsters niet de baas kan, moet je vluchten (later meer). Er zijn ook twee types schatten : buit en kisten. Indien er op de kerkerkaart een buit staat afgebeeld, neem je een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. Kisten moeten opengemaakt worden door één van je compagnons te gebruiken. Als je dit doet, neem je wederom een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. De gebruikte compagnon wordt terzijde gelegd en is niet meer beschikbaar deze ronde, maar je krijgt geen ervaringspunten voor het openen van een schatkist.

Stoot je op een drakenkaart dan heeft dit andere gevolgen. De eerste en twee drakenkaart gaan nog gewoon zonder gevolgen voorbij, maar eens een derde drakenkaart voor je komt te liggen, moet je de draak bekampen of vluchten. Een draak vraagt 3 compagnons om hem te verslaan. Elke draak heeft echter ook een zwakke plek en heeft één soort compagnon dat hem makkelijker de baas kan. In dit geval ga je naast deze compagnon nog maar één andere moeten spelen. Alle gebruikte compagnons worden omgezet in ervaring. Als je een draak verslaat, worden de kaarten afgelegd en neem je 2 buitfiches die je op de buidel legt.

Trek je een steelkaart tenslotte, dan mag  je één buitfiche bij een tegenspeler wegnemen en deze, zonder te bekijken, op jouw buidel leggen.

Sommige kaarten hebben ook een perkamentsymbooltje. Indien je een zulk een kaart voor je hebt liggen, mag je deze altijd afleggen als je een kaart trekt die je niet wil bekampen. Je moet daarna wel een andere kaart trekken.

Indien je tijdens je avontuur moet vluchten, laat je alle buitfiches en ervaring van deze ronde achter en blijf je met lege handen achter. Eens gevlucht neem je niet meer deel aan deze ronde.

In plaats van een kaart te trekken en dieper in de kerkers te gaan, kan je er ook voor opteren om je buit op te bergen. Je stapt dan vrijwillig uit de lopende ronde en legt al je verworven buitfiches in je rugzak (daar zijn ze veilig voor de rest van het spel). Alle verworven ervaring wordt in het hiervoor voorziene vak gelegd en kan nu worden omgezet in een hoger karakterniveau. Pas ook je gezelschap aan als je een hoger niveau bereikt zoals aangegeven op je karakterbord. Als je niveau 5 bereikt, krijg je overigens nog een unieke eigenschap. Tenslotte kijk je hoeveel “trap”symbolen er op de kaarten staan die voor je liggen en pas je ook het kerkerniveau desbetreffend aan. (je kan echter max. 1 niveau per ronde zakken).

Ben jij de laatste, moedige speler die nog in een ronde aanwezig is, krijg je een bonus van 2 buitfiches om toe te voegen aan je rugzak. Deze speler wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Elke speler vult z’n gezelschap terug aan overeenkomstig z’n karakterniveau.

Het gezelschap :

- tovenaar : kan één willekeurig monster verslaan OF alle slijmmonster (ooze) OF kan een schatkist openen
- vechter : kan één willekeurig monster verslaan OF alle goblins OF kan een schatkist openen
- priester : kan één willekeurig monster verslaan OF alle skeletten OF kan een schatkist openen
- dief : kan één willekeurig monster verslaan OF alle schatkisten openen
- kampioen : kan alle monsters van één soort verslaan OF alle schatkisten openen

Wanneer de laatste buitfiche uit de voorraad is genomen, eindigt het spel onmiddellijk. Alle spelers draaien nu hun verzamelde buitfiches open. De meeste leveren gewoon 1,2 of 3 punten op. Sommige tonen echter edelstenen, deze leveren je één punt op per desbetreffende edelsteen in je voorraad. Alle ervaringspunten zijn ook nog punten waard. De speler met de meeste punten wint!

Titel : Dungeon of Fortune
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

17-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
16-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flea market (Mayfair games)


Enkele weken geleden konden we alvast de eerste titel van Mayfair games voor Essen voorstellen. Isle of skye was onmiddellijk een voltreffer zoals is gebleken uit onze imprESSEN. Flea market is een totaal ander genre spel. Mensen die de spellen van Colovini een beetje kennen, weten dat hij wel houdt van relatief eenvoudige spellen, met simpele rechtlijnige spelregels, ... maar toch wel wat speelplezier. Flea market is zo'n klein hebbedingetje dat een marktsysteem van vraag- en aanbod simuleert en waarbij je tracht je 2de-handsspullen aan een mooiere prijs door te verkopen. De speler die als eerste 45 dollar kapitaal weet te verzamelen, wint het spel.

In de speldoos vindt u een speelbord, 10 spelersdobbelstenen (in 5 kleuren), 3 witte dobbelstenen, 16 voorwerpfiches, 1 actieve speler fiche, 5 spelersfiches en 60 geldfiches met verschillende waarden (die overigens erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de 16 voorwerpen willekeurig op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd en elke speler krijgt in z'n kleur een spelersfiche, 24 dollar en 2 dobbelstenen. Er wordt gedobbeld om startspeler te worden en deze krijgt de actieve spelerfiche en de 3 witte dobbelstenen.



De actieve speler gooit de 3 witte dobbelstenen, telt de waardes op en legt het voorwerp met het overeenkomstig nummer op de veilingplaats. Indien het voorwerp reeds bij een speler lag, legt hij deze op de veilingplaats en zal de opbrengt integraal naar deze speler gaan. Valt er een gat in de weg van de voorwerpen op het speelbord, wordt deze opgevuld met de eerste voorwerpfiche in de rij. (op deze manier speel je getallen vrij die je als bonus kan ontvangen, zie later)

In stap 2 gooien alle spelers hun 2 dobbelstenen (achter hun hand, zodat de andere spelers ze niet zien). Je mag beslissen om één van beide dobbelstenen één maal te hergooien. Je finale resultaat is je bod dat je zal doen op het geveilde voorwerp. Het voorwerp wordt als eerste aangeboden aan de speler met het hoogste bod. Wenst hij het te kopen, betaalt hij z'n gegooide waarde aan de bank OF de speler die het voorwerp terug op de veilingplaats moest leggen. Indien dit tweede het geval is, krijgt deze speler ook nog eens het hoogste zichtbare getal als bonus. Indien de speler het voorwerp niet wenst te kopen, wordt het aan de volgende speler aangeboden. Wenst niemand het voorwerp te kopen, ontvangt de actieve speler het voorwerp gratis. De verworven voorwerpen worden open voor de spelers gelegd. Indien meerdere spelers éénzelfde bod hebben, mag de speler het dichtse bij de startspeler (klokwijzerzin) als eerste aanschaffen.

Tenslotte geeft de actieve speler z'n fiche en de 3 witte dobbelstenen in klokwijzerzin door naar de volgende speler en volgt er een volgende veiling. Dit gaat zo door tot een speler op een moment 45 dollar in z'n bezit heeft. Deze speler wint onmiddellijk het spel. In het zeldzame geval dat de spelers geen 45 dollar weten te verzamelen tegen dat de rij met voorwerpen is opgebruikt, worden de witte dobbelstenen nog één keer gegooid en krijgt de eigenaar van het voorwerp nog 10 dollar. De speler met het meeste geld wint in dit geval. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste verworven voorwerpen.

Titel : Flea market
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

16-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stingy (Playthisone)


Stingy is de andere titel waarmee Playthisone naar Essen trekt. Ook deze komt van de hand van de spellenmeester Reiner Knizia. Het spel omvat 115 tegels, 6 informatiekaarten en 1 stoffen buidel om alles in te bewaren. Op deze tegels staan 3 flessen in 6 verschillende kleuren, 4 papegaaien in 6 kleuren, 5 munten in 6 kleuren, 6 edelstenen in 6 kleuren en 7 piratenvlaggen die enkel op zwarte tegels staan.

Bij aanvang van het spel worden al deze tegels gedekt geschud in het midden van de tafel. Elke speler neemt er zes uit en legt deze open voor zich neer. Tegels in dezelfde kleur en met dezelfde tekening worden bij elkaar gelegd. Doel van het spel is om volledige sets te verzamelen bv. 3 rode flessen, 4 groene papegaaien, 5 gele munten, ...

Om beurten voeren de spelers volgende acties uit in hun beurt : eerst mogen ze een ruil doen, daarna trekken ze nieuwe tegels.

1) Ruilen : je kiest één groep (één of meerdere identieke) tegels van een medespeler en legt deze bij jouw tegels. Daarna mag deze tegenspeler bij jou tegels nemen van maximaal dezelfde waarde (de waarde hangt af van het aantal tegels dat je afneemt, zijnde 1,3,6,10,15,20,25 voor respectievelijk 1,2,3,4,5,6,7 tegels die je afpakt). Uiteraard mag hij geen tegels nemen van de groep die je net zelf afnam. Indien de tegenspeler niet dezelfde waarde aan tegels kan nemen, dan mag hij je ook verplichten om "uit te betalen". In dit geval kiest de eigenaar zelf welke tegels hij weggeeft, maar het moet van een hogere waarde zijn dan hetgene dat jij nam. Indien dit laatste niet mogelijk is, vind er geen ruil plaats.
Als je een complete groep vormt door het ruilen van tegels, worden deze tegels als gedekte stapels bij je gelegd. Ze leveren punten op op het einde van het spel.

2) Nieuwe tegels : je trekt één (bij 5-6 spelers) of twee (bij 3-4 spelers) tegels uit het midden en legt ze bij je aan. Indien je geen ruil hebt gedaan deze beurt en je hebt niet meer dan 2 groepen van één tegel voor je liggen, mag je nog een extra tegel trekken.

Als alle tegels uit het midden zijn verdwenen wordt er nog één volledige ronde gespeeld, dus eindigt het spel bij de speler die de laatste tegel trok. Alle spelers tellen nadien de waardes van hun volledige groepen (idem als ruilwaarden) op. De speler met de meeste punten wint. Enkel bij gelijke stand worden de ruilwaardes van de incomplete groepen nog geteld, voor het overige zijn ze waardeloos.

Het spel voorziet ook een variant voor 2 spelers, waarbij je met een derde virtuele speler aan de slag gaat. Er worden telkens 2 nieuwe tegels toegevoegd bij de virtuele speler als die aan de beurt is. Je mag tegels van hem afpakken, maar dan gaat je tegenstander in naam van de virtuele speler bij jou stelen en bij de virtuele speler neerleggen.

Daarnaast is er de Captain Sly variant waarbij je je tegenstander niet mag dwingen om "uit te betalen". Kan je geen tegel(s) nemen van gelijke of lagere waarde dan krijg je gewoon niets terug.

Tot slot kan je als gevorderde speler nog extra bonuspunten toevoegen voor het verzamelen van verschillende kleuren van sets. Des te meer kleuren, des te meer punten verdien je extra. (zelfde waarden als ruilwaarden : overzichtje staat netjes op de informatiekaarten)

Titel : Stingy
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Play this one
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RevoltAAA (Playthisone)
De nederlandse uitgeverij Play this one komt in Essen met twee nieuwe titels op de proppen. Beide nieuwe spellen zijn van niemand minder dan Reiner Knizia himself, toch wel een ronkende naam in spellenland. Dit maakt ons natuurlijk meer dan nieuwsgierig en we hebben het geluk om de spellen alvast even voor u te mogen bekijken.



In RevoltAAA gaan badeendjes de strijd aan tegen speelgoedrobots, qua thema misschien een beetje absurd, maar we kunnen wat dat betreft ook nog wel andere voorbeelden geven. Abstracter bekeken kunnen we zeggen dat het een strijd zal zijn tussen de rode en de blauwe kaarten die u in dit kaartspelletje vindt. 66 kaarten om precies te zijn, 7x0, 6x1, 5x2, 5x3, 5x4 en 5x5 zowel in rood als blauw.

Bij aanvang van het spel schud je de kaarten en geef je elke speler 11 kaarten. Er wordt ook een extra "neutrale" stapel van 11 kaarten in het midden van de tafel gelegd. De resterende kaarten worden uit het spel genomen. Elk spel gaat over enkele ronden, net zo lang tot er vier slagen zijn gewonnen door één van beide kleuren (blauw of rood).
- In een ronde wordt de bovenste kaart van de neutrale stapel omgedraaid en in het midden van de tafel gelegd. Daarna kiezen alle spelers een kaart uit hun handen, leggen deze gedekt voor zich neer en draaien gelijktijdig om als iedereen klaar is.
- Alle waarden van de kaarten worden per kleur opgeteld en er wordt bepaald welke de winnende kleur van de ronde is (diegene met de hoogste waarde natuurlijk). Bij gelijke stand geeft de kaart van de neutrale stapel de doorslag.
- Tenslotte wordt de winnende kaart van de ronde bepaald, dit is de laagste unieke kaart van de winnende kleur. De desbetreffende speler neemt alle kaarten bij zich en legt de winnende kaart bovenop zichtbaar voor zich neer. Indien er zo geen unieke laagste kaart is, gaat de slag naar de neutrale stapel.
- Daarna volgt een nieuwe ronde of het einde van het spel als er vier scorestapels in rood of blauw bij alle spelers en neutrale stapel liggen. Indien dit het geval is, is deze kleur de winnende kleur van het spel. Er volgt een waardering om de winnaar te bepalen.

* 1 punt voor elke stapel die je voor je hebt liggen in de winnende kleur
* 1 punt voor elke resterende handkaart in de winnende kleur

De speler met de meeste punten wint het spel. Men raadt ook aan om meerdere potjes te spelen en de punten te noteren. Er is ook nog een variant waarbij de neutrale stapel wordt weggelaten en waarbij de kaarten om beurten worden gespeeld, vertrekkende vanaf een startspeler. Ook hier wordt de winnende kleur en kaart bepaald en de speler die een slag wint, begint de volgende ronde. De overige regels zijn identiek.

Een imprESSEN volgt binnenkort hier op de blog!

Titel : RevoltAAA
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Play this one
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

14-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
10-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 314


Deelnemers : Gert, Marijke & Arne
Gespeelde spellen : Viticulture & Cappuccino
Speeldatum : 10/09/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Na het drukke begin van het schooljaar kwam er eindelijk nog eens een spel op tafel.
Iets in mij vermoed dat dat de komende weken en maanden nog wel meer het geval zal zijn.

10-09-2015 om 22:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
26-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 313


Deelnemers : Dirk, Xander & Arne
Gespeelde spellen : City of iron, Isle of Skye, Flip city & The game
Speeldatum : 26/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : City of iron nog eens op tafel gekomen naar aanleiding van lopende Kickstarter voor de tweede editie.
We voelden onmiddellijk het unieke van het spel, maar ook het erg nauwe en berekenbare, wat het spel zeker niet zo
toegankelijk maakt. Hopelijk heeft men ook duchtig aan de spelregels gewerkt, zodat deze vollediger en gestroomlijnder zijn.
Neemt niet weg dat het wel een leuk spel is, waar héél wat in zit en mogelijkheden zijn. Dit zou wel eens kunnen leiden tot AP.
Tot slot : artwork van Ryan Laukat = fabuleus.

26-08-2015 om 07:32 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
24-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dschunke


Dschunke (Queen games) :

+
één actie per beurt, waar gaan we het schrijven, veel simpeler kan het niet
+ de startspelerpion, een mooie dschunke, tegenwoordig krijg je al te vaak een flauw fiche of belachelijke meeple
+ het biedsysteem was even zoeken, maar eigenlijk komt er wel wat extra bluf bij kijken, een breinbreker is het daarentegen zeker niet

- het papieren geld, het blijft een afknapper, ook al staat er een mooi plaatje op afgebeeld
- het is al een ouder spel en de gameplay is ondertussen wel wat achterhaald in vergelijking met de nieuwe generatie spellen
- enkel in het Duits te verkrijgen, dus de taalbarrière is aanwezig op de speciale kaarten (een kleine vertaling is echter voldoende om zonder problemen het spel te spelen

Conclusie : het heeft belachelijk lang geduurd vooraleer deze titel uit onze spellenkast is gekomen. Het was één van de eerste spellen van Queen die we nochtans hadden, maar het was er op de één of andere manier nooit van gekomen om hem te spelen. Net zoals bij bijna alle spellen van Michael Schacht heb ik hier het gevoel dat er wel iets inzit, maar dat het net niet voldoende is om echt goed te zijn. Het feit dat je maar één actie hebt, zorgt ervoor dat je in een beurt waar je als laatste zit vaak echt niets kan doen. Het is allemaal wel straight-forward en duidelijk, dus echt zware keuzes zal je niet moeten maken. Het materiaal op zich is meer dan voldoende, maar je merkt dat we de laatste jaren meer en meer verwend worden wat dat betreft. Een speciale vermelding toch wel voor de startspelerpion, een mooie, grote, houten, rode Dschunke, die tenminste duidelijk aangeeft wie wanneer startspeler zal worden. De balans in het spel zit op zich ook wel goed heb ik de indruk. Je scoort op diverse manieren gedurende en op het einde van het spel geld en komt relatief kort bij elkaar aan. (bij ons kwam het op 1 geld aan voor de overwinning). De opdrachten die op de speciale kaarten staan, zijn niet zo eenvoudig, maar wel de moeite waard om naar te spelen. Ik ben erg blij dat ik deze titel nu eens op tafel heb gekregen, of het nog vaak daar te zien zal zijn, dat is een andere vraag. Ik heb wat dat betreft terug een Coney Island-gevoel, trouwens ook een Schacht-spel, leuk, goed, toegankelijk, rechtlijnig, ... maar NET niet!

24-08-2015 om 11:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 312


Deelnemers : Viktor, Kamiel, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Spokentrap, Hexenhochhaus, Bunny boo, Jakkiebak kippenkak, Muizencaroussel, Gulo gulo & La cucaracha
Speeldatum : 23/08/15
Speelplaats : Terras SpinLi
Opmerkelijk : The day after een zware, thematische spellendag ... spelen we gewoon terug een spelletje.
Nu met vrouw en kinderen, hoe kan het ook anders, daar ze niets anders te zien krijgen thuis!

23-08-2015 om 17:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
22-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 311


Deelnemers : Nico, Katrien, Reduan & Arne
Gespeelde spellen : Zong shi, Madame Ching, Sushi go!, Sushi draft, Wasabi, Zhanguo, Shitenno, Qin, Lanterns, Dschunke, Karesansui, River dragons & EDO (foto)
Speeldatum : 22/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Dit was de eerste keer dat we een volledige spellendag "in thema" organiseerden. Ik hoop dat de aanwezigen ervan genoten hebben zoals ikzelf. We speelden 13 overheerlijke "oosterse" spellen, smulden 's middags van zelfgeprepareerde Sushi en genoten tijdens het avondmaal ook nog eens van lekkere meeneem-chinees. Topdagje!

22-08-2015 om 23:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
20-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 310


Deelnemers : Gert, Johan & Arne
Gespeelde spellen : Isle of Skye, De glasstraat, Broom Service & Medieval Academy
Speeldatum : 19/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : de overwinningen werden mooi verdeeld. Erg blij dat de Glasstraat nog eens op tafel kwam. Dit is zo'n spel dat je meer moet spelen om het goed te spelen. Ook Isle of Skye is me weer prima bevallen. Broom service was weer zo'n beetje in hetzelfde bedje ziek, maar kon me wel bekoren op zich en volgende keer moeten we Medieval academy toch echt wel eens met al die varianten proberen te spelen.

20-08-2015 om 01:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (1)
19-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Isle of Skye


Isle of Skye (Mayfair games/Lookout games) :

+
prachtig artwork van Franz Klemens (zoals we gewend zijn)
+ elegant puzzel-tegel-legspel dat erg toegankelijk is, maar een upgrade is voor Carcassonne
+ het biedsysteem : hier haal ik mijn hart aan op, een bod leggen bij je eigen tegels om ze zelf te houden of er voldoende voor te krijgen (het prachtige Demetra-systeem is eindelijk nog eens gebruikt)
+ de diversiteit aan scoretegels, zodat elk spel totaal anders is, bovendien is ook de volgorde ook nog eens anders
+ de interactie tussen spelers lijkt in dit soort spellen vaak ver weg, hier is het verbazend dichtbij
+ de snelle, vlotte gameplay
+ de prachtige zichtschermen, die bovendien erg stevig zijn en een mooi overzichtje van de spelfasen bevat

- het artwork van Franz Klemens, we kennen het ondertussen wel en het wordt misschien een beetje té
- er zijn héél wat mogelijkheden, maar als je het centrale "biedsysteem" niet doorhebt, dan ga je je misschien frustreren (je moet ook durven een mooie tegel te verliezen)
- het formaat van de doos is niet standaard, in je rij spelletjes op de kast gaat hij er uit springen (kan misschien ook positief zijn).

Conclusie : Isle of Skye leek me, na het lezen van de spelregels, al onmiddellijk een spel met véél potentieel en iets dat mij persoonlijk zou moeten liggen. Dat is nu ook gebleken, ik heb me kostelijk met dit spel geamuseerd. Het is een vlot en elegant ontwerp dat toegankelijk is voor iedereen, maar met een biedsysteem dat je niet onmiddellijk onder de knie hebt. Het spel brengt naar mijn mening voldoende uitdaging met zich mee, zowel op bied-, puzzel- als scoregebied. Bovendien is het een spelletje met een perfecte speelduur, op zo'n 45 minuutjes moet je normaal rond zijn. Zes ronden zijn voorbij voor je het weet en dat kunnen we enkel toejuichen. Ben je dus op zoek naar een Carcassonne-taken-to-the-next-level, dan is dit spel zeker ééntje dat je moet bekijken. Ik ben erg blij dat hij in de collectie zit en leg hem graag nog een keertje met u op tafel.

19-08-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 1 Nacht weerwolven



1 Nacht weerwolven (WGG) :

+
we zijn niet echt weerwolven-fans, maar deze kon ons toch bekoren
+ het is slechts één dagfase, dus geen player-elimination, behalve op het einde van het spel natuurlijk
+ er zijn héél wat mogelijkheden, ondanks het feit dat het maar één nacht is, zeker als je een beetje gewend geraakt aan de diverse karakters
+ het app-je dat je kan downloaden zorgt ervoor dat je geen verteller meer nodig hebt
+ het artwork is fantastisch en viel ons al op toen de originele versie verscheen

- het is en blijft wel weerwolven, aan het thema en mechanisme is niet echt veel geraakt
- mondige spelers houden hier wel van, stillere spelers vinden dit waarschijnlijk helemaal niets (of vinden het wel oké, maar zijn op zich geen meerwaarde voor het spel)
- één rondje is snel en tof, maar de intrige uitbouwen is er hier niet echt bij
- ondertussen zijn er al uitbreidingen op deze variant, dus misschien weer een straatje zonder eind
- het blijft een spel voor groepen (hoewel je met 5 blijkbaar ook al erg aan je trekken zou komen)

Conclusie : het was waarschijnlijk een schande dat ik dit spel nog niet gespeeld had tot nog toe, maar het is er gewoon nooit van gekomen. Een echte weerwolven-fan was ik niet meer, aangezien ik meestal een grote mond op zet in dit soort spellen (wat volgens mij de bedoeling is) en dat schrikt de meeste mensen (vaak onbekenden, omdat je met zo veel moet spelen) af, daardoor vloog ik er regelmatig in de eerste ronde uit. Low-profile blijven is in het eerste weerwolvenspel interessant, hier héél wat minder, want je kan rechtstreeks aan iedereen rond de tafel gaan vragen welke rol ze hebben. Door gebruik te maken van de fiches, kan je ook visueel gaan voorstellen hoe bepaald denkpatronen eruit zien. Je moet de karakters echt wel goed kennen vooraleer je je uit de nesten kan gaan praten volgens mij en er zijn wel wat parameters die het erg uitdagend maken, maar dat is zeker een pluspunt. Waar ik bij weerwolven vaak het gevoel had dat het een over-en-weer-beschuldigen was, is het in 1 nacht weerwolven allemaal dat tikje eleganter en gestroomlijnder. Is dit spel een must voor onze collectie? Ja en neen, het zal waarschijnlijk niet evident zijn om zoveel mensen bij elkaar te krijgen om dit te spelen, maar moest je toch eens dit aantal bereiken, is dit spel misschien wel een leuk alternatief. De meeste mensen zijn ook wel vertrouwd met het "weerwolven-spel" vanop de scouts of andere jeugdbeweging, dus dat maakt het uitleggen ook aanzienlijk sneller en makkelijker. Moesten we het spel ooit op de kop kunnen tikken, dan nemen we het graag mee. Zeker de kinderen uit de klas gaan dit spel appreciëren, want het moeilijkste "verteller spelen" kan je nu uitschakelen door de knappe app.

18-08-2015 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 309


Deelnemers : Ellen, Gunther, Gert, Paul, Tom, ... & Arne
Gespeelde spellen : Isle of Skye, 1 nacht weerwolven & Wie verhext! (+ demo Mythotopia)
Speeldatum : 17/08/15
Speelplaats : Spellenclub Heist-Statie

18-08-2015 om 01:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
17-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 308


Deelnemers : Kamiel & Arne
Gespeelde spellen : Gulo gulo, Diddi dotter & Riff raff
Speeldatum : 17/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

17-08-2015 om 14:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
15-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 307


Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : La Granja, Spinderella & Crazy coconuts
Speeldatum : 15/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

15-08-2015 om 23:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
13-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isle of Skye (Mayfair/Lookout)


"In Isle of Skye vecht je als Schotse clan om dominantie over het eiland. Enkel het stamhoofd dat het territorium van z'n clan het beste uitbreidt, zal tot koning gekroond worden. De volgende keer dat je het speelt, zal echter alles anders zijn." Met deze vrije vertaling van de inleiding geeft men onmiddellijk aan dat er wat parameters zijn die het spel telkens anders maken. Isle of Skye is een tegel-leg-spel, dat op het eerste gezicht een Carcassonne-look heeft. Het spel is echter een stuk tactischer en dieper. Ik geef dit spel dan ook alvast de ronkende titel "Carcassonne taken to the next level" mee.

In de doos, die overigens geen standaardafmetingen heeft, vindt u een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 5 spelers, de andere voor 2-4) met hierop een overzicht van de speelronden, de kleine regeltjes en de scoremogelijkheden, alsook een scorespoor en een overzichtje van de eindtelling (zie ook afbeelding hieronder). Daarnaast zijn er 16 scoretegels, waarvan er in elke spel slechts 4 gebruikt worden en ook nog eens in willekeurige volgorde, dus u gaat in elk spel op andere zaken moeten spelen. De 73 landschapstegels vormen het hart van het spel en worden in de stoffen zak geschud. Elke speler ontvangt een scorepion, een starttegel die hij voor z'n zichtscherm legt en één aflegfiche. De rondepion wordt op het speelbord geplaatst, de scorepionnen op nul op het rondespoor en het geld wordt klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en dan kan het spel beginnen.



Een spel omvat 6 ronden (5 bij 5 spelers) die op hun beurt bestaan uit 6 fasen.
Fase 1 : Inkomsten
Standaard krijgt elke speler al 5 goud per beurt voor z'n kasteelfiche. Elk, met wegen aan het kasteel verbonden, vat whiskey levert 1 extra goud op. Bovendien krijgen de spelers vanaf ronde 3 extra goud voor spelers die voor hen staan op het scorespoor. (in ronde 3 = 1 goud per speler die voor je ligt op het scorespoor; in ronde 4 = 2 goud; in ronde 4 = 3 goud en in ronde 5 = 4 goud)

Fase 2 : Trek tegels en bepaal de prijzen
Elke speler trekt drie tegels uit de zak die hij naast elkaar voor z'n zichtscherm legt. Achter z'n scherm gaat hij op gelijke hoogte van de tegels een bod erbij plaatsen of de aflegfiche. Je bod moet minstens 1 goud bedragen. Resterend goud hou je in je hand. Zo gauw alle spelers klaar zijn, worden de zichtschermen weggezet, zodat iedereen kan zien welke tegels beschikbaar zijn tegen welke prijs.

Fase 3 : Leg een tegel af
De spelers leggen de tegel, waarbij ze het aflegfiche legden als bod, terug in de zak en schudden de zak nadien.

Fase 4 : Koop een tegel
In speelvolgorde gaan de spelers een tegel kopen bij hun tegenspelers. Ze betalen hiervoor de prijs die de desbetreffende speler bij de tegel heeft geplaatst. De speler wiens tegel werd gekocht, neemt, naast het verworven goud, ook z'n bod van die tegel terug op handen. De gekochte tegel wordt voorlopig nog terzijde gelegd (zie fase 5). Indien je geen tegel wil of kan kopen, moet je passen. Nadat alle spelers kochten of pasten, verwerf je de resterende tegels die voor je liggen. Het bod dat je bij deze tegels plaatste, gaat terug in de algemene voorraad.

Fase 5 : Bouw
In deze fase moeten de spelers al hun tegels die ze verworven in fase 4 aan hun speelveld leggen. Elke tegel moet minstens met één zijde grenzen aan een eerder gelegde tegel. Daarnaast moeten de landschapstypen kloppen. Wegen mogen wel onderbroken worden. Door het plaatsen van tegels kan je afgesloten gebieden vormen, dit zijn gebieden die volledig door een ander landschapstype worden omgeven. Indien je een bepaalde tegel niet kan plaatsen volgens de bouwregels, wordt deze tegel terug in de zak gestopt.

Fase 6 : Einde van de ronde en waardering
De spelers scoren overwinningspunten volgens de scoretegels die geldig zijn voor de lopende ronde (A,B,C,D). Voor een overzicht bekijk je het speelbord. Elke scoretegel wordt 3x in het spel gewaardeerd. De startspeler wordt doorgegeven aan de volgende speler in wijzerzin. Na de laatste ronde volgt er nog een eindtelling.

Eindtelling :
De spelers waarderen de tegels in hun speelgebied met een perkamentje. Zo kan je scoren voor : 1 punt per 2 schapen, 1 punt per 2 whiskey, 1  punt voor elke 2 schepen, 1 punt per vee, 1 punt per toren, 1 punt per boerderij en 1 punt per vuurtoren.
Indien dit perkamentje zich bevindt in een afgesloten gebied worden de punten die dit perkament oplevert, verdubbelt.
Tenslotte krijg je nog 1 punt voor elke 5 goud dat je nog op handen hebt.



De scoretegels :
- 2 punten voor elk vierkant van 4 landschapstegels (tegels mogen meermaals gebruikt worden)
- 1 punt per schaap in je gebied
- 1/3/6 punten voor 1/2/3 torens in je gebied
- 5 punten voor de speler met het meeste whiskeyvaten en 2 punten voor de speler met het tweede meeste whiskeyvaten
- 1 punt voor elk schaap en elk vee dat orthogonaal grenst aan een boerderij of op de tegel van de boerderij staat afgebeeld
- 2 punten voor elk vee dat via wegen aan elkaar verbonden is
- 1 punt voor elke tegel die via wegen aan je kasteel is verbonden
- 2 punten voor elke tegel in je grootste afgesloten watergebied
- 2 punten voor elk afgesloten gebergtegebied
- 3 punten voor elke verticale lijn in je gebied die uit minstens 3 landtegels bestaat
- 3 punten voor elk watergebied met 1 schip dat aan een vuurtoren grenst
- 5 punten voor de speler met het meeste geld, 2 punten voor de speler met het tweede meeste geld
- 5 punten voor de speler met het meeste schepen, 2 punten voor de speler met het tweede meeste schepen
- 5 punten voor elke set van torens, vuurtorens en boerderijen (elk gebouw kan maar in één set gebruikt worden)
- 3 punten voor elk afgesloten gebied dat uit minstens drie landtegels bestaat
- 1 punt voor elk afgesloten gebied

Titel : Isle of Skye
Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister
Uitgeverij : Mayfair games/ Lookout spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 8+

13-08-2015 om 07:54 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs