IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
06-07-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 289


Deelnemers : Els, Esmeralda, Dirk & Arne
Gespeelde spellen :
Speeldatum : 06/07/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : na een spellenarme junimaand nu een blitsstart begin juli. Hopelijk kunnen we nu consolideren en de teller stelselmatig opdrijven de komende dagen en weken. Geïnteresseerden zijn steeds welkom!

06-07-2015 om 23:02 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
24-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 288


Deelnemers : Emiel, Dario, Anke & Arne
Gespeelde spellen : Cacao
Speeldatum : 24/06/15
Speelplaats : in de klas

24-06-2015 om 18:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
20-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Spinderella


Spinderella (Zoch verlag) :

+ Kinderspiel des Jahres? Die titel krijg je niet zo maar!
+ Prachtig vormgegeven wederom, de magnetische spinnen zijn schitterend
+ Er zit meer tactiek in dan op het eerste zicht lijkt, backstabbing is hier nooit ver weg
+ Het is natuurlijk een luchtig kinderspelletje, maar u gaat hier als volwassene graag voor mee aan tafel zitten
+ Er is een kort en lang parcours uitgetekend om te variëren in korte en langere sessies
+ De doos vormt deel van het decors waarin het spel zich afspeelt

- Het gewriemel onder het bladerdek om je mieren te verplaatsen is niet altijd handig
- De boomstam is mooi gemaakt, maar is héél moeilijk op te heffen en te verplaatsen

20-06-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 287


Deelnemers : Wim, Lieve, Bob & Arne
Gespeelde spellen : Bruxelles 1893, Rattlebones & Spinderella
Speeldatum : 18/06/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

18-06-2015 om 23:52 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
14-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Res Publica 2230AD (MAGE Company)

banner

U leest het goed, dit is een preview en geen review. Het betreft hier dan ook een remake van ouder spel dat bij Queen games is verschenen in 1991. Deze nieuwe versie verandert eigenlijk bijzonder weinig aan de gameplay, maar speelt zich af in een ander universum, de ruimte. Qua beeldmateriaal ga ik u dan ook nog niet te veel kunnen schenken, daar alles nog in prototype-vorm zit.
Ik heb hier thuis alvast een prototype liggen (na veel knip- en sleevewerk overigens), dus als u er zich aan wil wagen hoor ik het graag.

Dit kaartspel omvat 60 rassenkaarten (12 elk van de rassen Terrans, Ornopeans, Galaesh, Damakros en Skythris en 6 van de Aturians), 60 technologiekaarten (12 elk van Asteroid mining, Bionic implants, Mechanized warfare, Teleport, Warp speed en 6 van Cloning facility), 6 pilotenkaarten, 6 trooperkaarten, 2 locaties (new colony en university), 5 universele planeten (bestaande uit 4 puzzelstukken) en 24 scorekaarten, waarvan 10 steden (waarden 9 - 4), 10 ruimtestations (waarde 3) en 2 resorts (waarde 7).

De scorekaarten vormen 3 stapels (zoals hierboven beschreven) en worden in het midden van de tafel gelegd. De technologiekaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel. De rassenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er vier op handen. Elke speler krijgt een universele planeet (4 puzzelstukken) en de oudste speler begint het spel.

Doel van het spel is scorekaarten verdienen door bepaalde setjes van kaarten te verzamelen. Zo kan je een ruimtestation bouwen als je vijf identieke rassenkaarten verzamelt en een stadskaart winnen door vijf identieke technologiekaarten weet af te leggen. Vervul bovendien de voorwaarden op je planeet en scoor ook deze punten. Je beurt bestaat uit een ruilactie waarin je kaarten kan verhandelen en ruilen met je medespelers en daarna heb je de mogelijkheid om een setje af te leggen en scorekaarten te winnen.Op het einde van je beurt trek je één rassenkaart van de trekstapel en voor elk ruimtestation dat voor je ligt, mag je een technologiekaart trekken. Je mag echter maximum 3 kaarten bijtrekken.

Bij het ruilen heb je twee mogelijke opties :
- je kan één of meer kaarten vragen : benoem de kaart(en) die je graag wil, zeg niet wat je er voor in de plaats wil geven. In volgorde geven de mogelijke ruilpartners aan wat ze er graag voor zouden terughebben. De actieve speler beslist met wie hij al dan niet in zee gaat.
- je kan één of meer kaarten aanbieden : benoem de kaart(en) die je aanbiedt, zeg niet wat je er in ruil voor wil hebben. In volgorde geven de mogelijke ruilpartners aan wat ze ervoor over hebben. De actieve speler beslist met wie hij al dan niet in zee gaat.
In je uitspraken mag je nooit meer dan twee verschillende types (ras en/of technologie) combineren. Je kan het voegwoord EN of OF gebruiken. Pas op dat men bij OF kan kiezen welke combo men aan jou geeft. Een woord is bindend, je kan niet op je bod terugkomen. Je hoeft niet éénzelfde aantal kaarten terug te geven of te nemen. Scorekaarten kunnen niet verhandeld worden. Er is bovendien geen handkaartenlimiet.

Bij het afleggen heb je vier mogelijke combinaties :
- 5 identieke rassenkaarten : je bouwt een ruimtestation
- 5 identieke technologiekaarten : je neemt de bovenste stadskaart (hoogste waarde)
- 3 Aturiankaarten : je krijgt 1 resort
- 3 Cloning facilitykaarten : je krijgt 1 universiteit (je moet nu slechts 4 identieke kaarten afleggen voor een ruimtestation of stad te bouwen)

(foto : Invalid game)

Het spel is ten einde als de laatste technologiekaart van de trekstapel wordt genomen. Er volgt nog één finale ronde. Elke speler heeft nog één beurt. Ook wanneer een speler z'n vierde puzzelstuk van z'n universele planeet mag omdraaien eindigt het spel na een finale ronde. De spelers berekenen hun punten door de verzamelde scorekaarten, de omgedraaide puzzelstukken, elk paar identieke kaarten in de hand is nog 1 punt waard en de punten van z'n resorts.
De speler met de meeste punten wint het spel.

Er zitten nog enkele unieke kaarten bij het spel die een speciale actie met zich meebrengen. Zo is een trooper een joker qua ras, de piloot stelt je in staat om 2 kaarten te trekken waarvan je er één houdt en de koloniekaarten geven je nog een mogelijkheid om punten te scoren door 3 identieke rassen- en 3 identieke technologiekaarten af te leggen. Je steelt dan ook nog eens een kaart van een tegenspeler.

Titel : Res Publica 2230AD
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : MAGE Company
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

14-06-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spinderella (Zoch verlag)


Met Spinderella heeft Zoch verlag wederom een winnaar in huis, namelijk het Kinderspiel des Jahres 2015.
En de ervaring leert ons dat je die prijs niet zo maar in de wacht sleept de afgelopen jaren. In Spinderella gaan
de spelers een mierenrace aan en proberen ze hun drie mieren zo snel mogelijk over de racetrack te sturen. Maar pas op,
vlak erboven ligt Spinderella met haar twee broers Peter en Parker op de loer.

In de kleurrijke en zéér aantrekkelijke doos vinden we de opbouwelementen voor het "speelbord" in 3D. Het onderste deel van de
doos wordt gebruikt om de racetrack samen te stellen. De racetrack is dubbelzijdig bedrukt en heeft langs de ene kant een kort spoor en langs de andere kant een langer spoor. Daarnaast plaats je de vier plastic bomen in de hoeken van de doos met daarbovenop het spinnenweb. Peter en Parker worden op dit spinnenweb geplaatst, de magneten met daaraan een koordje en Spinderella worden aan hen bevestigd en nadien worden Peter en Parker twee stippen ver uit elkaar gezet. Elke speler plaatst z'n 3 mieren op de startpositie van het racespoor en de boomstronk wordt ergens willekeurig op de racetrack gezet. Tenslotte worden de 3 dobbelstenen klaargelegd. De groene actiedobbelsteen (met symbolen spin, mier en blad), de bruine mierdobbelsteen (waarden 1-6) en de witte spindobbelsteen (waarden 2-3). Er wordt willekeurig een startspeler gekozen en dan kan de race beginnen.



In een speelbeurt gooit de speler de drie dobbelstenen. Eerst wordt er gekeken naar het symbool op de groene actiedobbelsteen. Deze dobbelsteen zal bepalen welke actie je mag gaan uitvoeren.

1) SPIN :
De witte dobbelsteen zegt je hoeveel bewegingspunten je met de spinnen mag gaan zetten. Je mag deze bewegingspunten verdelen over Peter en Parker. Je beweegt de spinnen over de lijnen van het spinnenweb van het éne rode bolletje naar het andere. Je mag Peter en Parker nooit verder dan 2 stippen uit elkaar trekken. Je mag niet heen en weer lopen, maar mag uiteraard wel bochten nemen.

2) MIER :
De bruine dobbelsteen geeft aan hoeveel bewegingspunten je met jouw mier kan bewegen. Je mag slechts één mier bewegen per beurt. Je mag over andere mieren heen springen. Eindig je jouw beweging op een plaats waar reeds een mier staat, dan ga je bovenop deze mier staan. Indien deze mier zich later beweegt, neemt hij jou mee op z'n rug. Indien je op de boomstronk eindigt, ga je erbovenop zitten. Op de boomstronk kunnen max. 2 mieren op elkaar staan. Indien je mier onder de boomstronk zit, kan deze niet bewogen worden. Indien je geen legale beweging kan maken, moet je een beurt passen (dit gebeurt zelden!). Je moet verplicht al je bewegingspunten opgebruiken, met uitzondering bij het overschrijden van de finishlijn.

3) BLAD :
Verplaats de boomstronk en beweeg de spinnen of mier. Hier voer je twee acties uit in de volgorde zoals gewenst. Enerzijds ga je een beweging doen met de spinnen of jouw mier zoals hierboven beschreven. Anderzijds moet je de boomstronk van plaats veranderen. Je mag deze verplaatsen naar een plaats waar één of twee mieren staan. Je mag de boomstronk enkel op een lege plaats zetten als er nergens één of twee mieren staan. Indien er zich mieren op de boomstronk bevinden "rijden" ze mee op de rug van de boomstronk naar de nieuwe positie.

Spinderella vangt een mier : door het bewegen van de spinnen gaat Spinderella boven de racetrack bewegen en mogelijks mieren vangen (door magnetisme). Ze vangt enkel de bovenste mier van een stapel mieren, maar ze kan geen mieren vangen die nog aan het bewegen zijn. Vervolledig dus eerst je beweging en kijk pas dan of de spin de mier aantrekt. Indien je een mier van een tegenspeler kan vangen, mag je jouw mier bewegen (zoals aangegeven door de bruine dobbelsteen) en plaats je de gevangen mier terug op de startplaats. Indien je je eigen mier vangt, krijg je uiteraard geen beloning en start de mier gewoon terug aan het begin. Tenslotte worden Peter en Parker terug op een startpositie geplaatst (2 rode stippen uit elkaar), maar mag er slechts één van de twee bewogen worden.

Zo gauw een speler z'n derde mier over de finishlijn krijgt, wint deze speler. Indien dit meerdere spelers gelijktijdig zijn, is er een gelijkspel en delen de spelers de overwinning.

Titel : Spinderella
Auteur : Roberto Fraga
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 6+

13-06-2015 om 06:51 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speed snacks (Pegasus spiele)


In Speed snacks gaat u als uitbater van een snackbar de strijd aan met uw snackbar-gebuur en tracht aan de vraag van de klanten te voldoen. Razendsnel zal u moeten handelen om het juiste eten te prepareren en het gevraagde menuutje samen te stellen. De keuken staat overhoop en net op dat moment komt de voedselgezondheidsinspectie hoogstwaarschijnlijk nog even langs, aan jou om het hoofd koel te houden! Elke werkdag wordt afgesloten met het uitreiken van de koksmuts (de Michelinsterren van Australië), de speler die er als eerste in slaagt om er vijf op z'n schoorsteenmantel te zetten, kroont zich tot winnaar.

Het standaardspel omvat 9 koksmutskaarten, 5 "Doe-wat-voort"-kaarten en 66 snackskaarten (waaronder telkens 11 van één van de zes soorten snacks). Daarnaast krijgt u nog vier uitbreidingsmodules bestaande uit 10 kakkerlakkaarten, 6 dagschotelkaarten, 6 XXL-kaarten en 15 menukaarten (met telkens een combo van 2 snacks op).

De koksmutskaarten worden terzijde gelegd, deze zijn de overwinningspunten die na elke ronde wordt uitgereikt aan de winnaar van de ronde. De overige kaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel klaargelegd. Elke speler voorziet wat ruimte voor zich waar hij of zij vijf stapels kaarten kan gaan maken en dan kan het spel beginnen.

De startspeler legt z'n hand op de trekstapel, roept start en trekt de eerste kaart. Het spel wordt simultaan gespeeld, dus beide spelers moeten hun beurt niet afwachten. Er mag slechts met één hand gespeeld worden. De speler die een kaart heeft getrokken, heeft de optie tussen twee mogelijkheden. Ofwel legt hij de kaart open in het midden van de tafel op één van de vijf fictieve stapels die de bestellingen van de klanten voorstellen, ofwel legt hij de kaart in één van z'n eigen vijf stapels gedekt voor zich neer.

Eens je een kaart speelde, mag deze niet meer verlegd worden en ook niet meer bekeken (in het geval van de gedekte kaarten), de speler moet dit onthouden. Als je een "doe-wat-voort"-kaart trekt, roep je luid "doe-wat-voort!" en wordt het spel onderbroken. De speler legt de kaart op één van de open bestellingsstapels. Vanaf dit moment mogen er geen kaarten meer aan deze stapel worden toegevoegd. Zo gauw de vierde "doe-wat-voort"-kaart getrokken en in het spel is, eindigt de lopende ronde en volgt de waardering. Kaarten in de hand worden niet meer afgelegd dan.

Bij de waardering wordt de bovenste snackkaart van elke bestellingsstapel vergeleken met de bovenste kaart van je eigen vijf stapels en scoor je punten. (bv. 2 pizza, 2 hotdog en 1 kebab in de bestelling wil zeggen 2 punten voor elke pizzakaart, 2 punten voor elke hotdogkaart en 1 punt voor elke kebabkaart die bovenop je stapels liggen). De speler met de meeste punten krijgt een koksmutskaart. Alle snackskaarten en "doe-wat-voort"-kaarten worden terug geschud en de volgende ronde kan beginnen.

De variantmodules :
* Module 1 :  schud de 10 kakkerlakkenkaarten in de trekstapel. Indien je een kakkerlakkaart trekt, moet je deze in één van je eigen vijf stapels stoppen. Na de lopende ronde mag je één stapel van je tegenstander nemen, deze bekijken (zonder de volgorde te wijzigen) en scoort je tegenstander 1 minpunt per kakkerlakkaart in deze stapel.
* Module 2 : schud de dagschotelkaarten in de trekstapel. Tijdens een ronde kan een speler één van deze kaarten éénmalig in z'n eigen stapels leggen. Je scoort een aantal punten gelijk aan het aantal snackkaarten zichtbaar in je stapels aan het einde van de ronde die overeenkomen met de snack op de dagschotelkaart
* Module 3 : schud de 6 XXL-kaarten en vorm een extra trekstapel. Je mag tijdens de ronde ook van deze stapel trekken en de kaart(en) gedekt naast je stapels leggen. Je moet tijdens de rest van de ronde trachten 3 snacks van de gevraagde soort bovenop deze XXL-kaartenstapel te spelen. Je scoort hiervoor 3 extra punten (meer dan 3 kaarten levert niet meer op). Heb je minder kaarten verzameld, verlies je 3 punten.
* Module 4 : Schud de 15 menukaarten en geef elke speler er 7. Trek voor de eerste ronde 2 van deze kaarten op handen. Na elke ronde vul je je hand aan tot 2 met deze menukaarten. Indien je tijdens het scoren van je kaarten voldoet aan de gevraagde menu's op de kaarten, leg je deze kaarten voor je af. Je kan deze kaarten gebruiken tijdens volgende rondes om voordelen te bekomen. Indien je zo één kaart afgeeft, scoor je bijvoorbeeld 1 extra punt tijdens de waardering. Leg je 2 menukaarten af, mag je een snack van de bestellingsstapels vervangen door een snack naar keuze. Leg je 3 menukaarten af, krijg je onmiddellijk één koksmutskaart. In elke ronde mag je maximaal één van deze effecten kiezen. Je mag zoveel menukaarten opsparen als je wil.


Titel : Speed snacks
Auteur : Ulrich Blum
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+

09-06-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Why first? (Pegasus spiele)
http://cf.geekdo-images.com/images/pic2323662_md.jpg

Wat is dat toch met die eeuwige competitiestrijd onder de mensen? Altijd maar dat streven naar die eerste plaats, de gouden plak? Je wint nooit zilver, je verliest het goud. In dit spel van Pegasus spiele is dat nu wel net even anders. In dit spel ga je op zoek naar de Poulidor in jou en ga je voor de in-onze-ogen meest ondankbare plaats, namelijk de tweede. Spelers scoren punten door in een ronde als tweede te staan op het scorespoor en wie na vijf rondjes (u raadt het al) tweede (!) eindigt, wint het spel.

Het spel bestaat uit een speelbord (twee puzzelstukken), 6 pionnen, 6 kleurenkaarten (spelerskleuren), 32 racekaarten met verschillende waarden (positief en negatief). Het speelbord wordt samengesteld en in het midden van de tafel gelegd, elke speler kiest een kleurenkaart en bijhorende pion en plaatst deze pion op het startveld op het speelbord. De racekaarten worden geschud en elke speler krijgt er vijf op handen. De resterende kaarten worden in de ronde niet gebruikt. Na elke ronde worden alle racekaarten terug geschud overigens. Zorg zelf nog even voor pen en papier en je kan het spel helemaal spelen.



Een ronde bestaat uit het uitspelen van de vijf handkaarten. Nadien volgt er een waardering en volgt een nieuwe ronde. Na vijf ronden eindigt het spel en wint de speler met de tweede meeste punten.

In een kaartenronde kiezen de spelers 1 kaart uit hun hand en houden deze vast terwijl ze de andere kaarten even opzij leggen. Tegelijkertijd (op een signaal) leggen de spelers deze kaart bij zichzelf of één van de andere spelers neer. Het kan perfect zijn dat een speler meerdere of helemaal geen kaarten voor zich heeft liggen. De kaarten worden nu omgedraaid en de positieve en negatieve waarden bij elkaar opgeteld of afgetrokken. Dit is het aantal plaatsen dat de pion van de desbetreffende speler wordt verzet. Indien de pion over 16 of onder -12 zou moeten zakken, blijft deze toch staan. Dit wordt vier keer herhaald. Bij de laatste kaart heb je niet de optie om deze bij een andere speler te spelen, deze moet je bij jezelf neerleggen.

Nadat de spelers hun laatste handkaart speelden, volgt er een waardering. De speler die op de tweede plaats staat, ontvangt het aantal punten aangegeven door de plaats waar z'n pion staat. Dit kunnen ook negatieve scores zijn. Staan er meerdere pionnen samen op deze plaats, krijgen al deze spelers de punten. Noteer de punten ergens en begin een volgende ronde. Wie na vijf ronden het tweede meeste punten scoorde, wint het spel!

Het spel voorziet nog een tactische variant waarbij de spelers de gekozen kaart voor zich neer leggen, gedekt opendraaien en dan in aflopende volgorde (volgens de kleine, witte getallen in de linkeronderhoek van de kaart) afhandelen door een pion naar keuze een aantal plaatsen te verzetten zoals aangegeven op de kaart.

Titel : Why first?
Auteur : Simon Havard
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 7+

08-06-2015 om 17:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Empire engine (Pegasus spiele)


Empire engine is één van die microgames die zijn verschenen bij AEG en vertaald naar het Duits door Pegasusspiele. Het bekendste spel in deze reeks is ongetwijfeld Love letter, maar ook dit spelletje verdient zeker een plaatsje in de rij. Vooral omdat het eens een ander spelmechanisme gebruikt, deductie zit er nog een klein beetje in, maar daarnaast ga je ook blind acties moeten kiezen, tegenspelers moeten inschatten en punten proberen te smokkelen door hierop in te spelen.

Het spel bestaat uit wel erg stevige kaarten en dat kunnen we enkel toejuichen. Hierin zitten vervat : 8 machinekaarten, 8 tandwielkaarten, 1 rondenkaart, 1 startspelerkaart en 4 overzichtskaarten. Daarnaast zijn er ook 56 houten blokjes voorzien, waarvan 20 rode (soldaten) en gele (waren), 15 blauwe (uitvindingen) en 1 zwarte (rondemarker).

Elke speler krijgt 2 machinekaarten (een linkse en rechtse, aangegeven door de letters L en R in het midden van de kaart), 2 tandwielkaarten (waarden 1 (0) en 2 (3)), 1 overzichtskaart, 1 geel en 1 rood blokje. De blokjes legt hij links naar z'n kaarten, elke speler voorziet ook een plaats waar hij z'n overwinningsblokjes stockeert. De rondenkaart wordt klaargelegd en het zwarte blokje wordt op ronde 1 geplaatst. Alle spelers kiezen de startpositie van hun machinekaarten gedekt en draaien gelijktijdig open. Daarna krijgt één willekeurige speler nog de startspelerkaart en kan het spel beginnen.



Een spel voor 2 en 4 spelers duurt 8 ronden, die van 3 spelers 9 ronden, maar er kan ook een langere variant gespeeld worden waarbij er 12 ronden worden afgewerkt. Een ronde bestaat uit 2 fasen :
- Planningsfase : de spelers leggen om beurten hun tandwielkaarten gedekt onder hun machinekaarten. De startspeler begint en daarna de spelers in volgorde van de klok. De laatste speler plaatst onmiddellijk z'n tweede kaart en dan doen de spelers dit tegen de klok in.
Dit is eigenlijk enkel belangrijk als de spelers ook een geel warenblokje op deze kaart plaatsen. De spelers die dit doen maken niet gebruik van de grote nummers van de tandwielenkaart, zijnde 1 of 2 maar de kleine getallen, zijnde 0 of 3. (de gele blokjes worden nadien in de voorraad terug geplaatst) Als tegenspeler kan je dan een klein beetje proberen in te schatten hoeveel kwartjes de machinekaarten van je tegenspeler dan gaan draaien. Als iedereen klaar is, worden de kaarten opengedraaid en de machines het gekozen aantal stappen verder gedraaid.

- Uitvoerfase : De spelers voeren hun acties uit die hun machines aangegeven. Deze acties moeten steeds in een vaste volgorde doorlopen worden :
1) bewapening, productie & uitvinden : de spelers nemen zoals aangegeven 2 gele, 2 rode of 1 blauw blokje. De gele en rode blokjes komen in hun persoonlijke voorraad terecht. De blauwe blokjes komen onmiddellijk in hun overwinningsstapel terecht.

2) aanval en verdediging : op beide machinekaarten staat een aanvalssymbool, de kaart bepaalt welke buur je aanvalt (links of rechts van jou, de speler recht tegenover jou val je nooit aan bij 4 spelers). Een verdedigingssymbool beschermt je dan weer tegen een aanval (links of rechts naar keuze). Er zijn vier verschillende uitkomsten mogelijk :
- 1 aanval zonder verdediging : neem 1 grondstof (geel) af van de verdediger en plaats het blokje bij je overwinningspunten. Heeft de speler geen grondstoffen om af te nemen, neem je een soldaat uit de voorraad
- 1 aanval tegen 1 verdediging : de verdediger neemt 1 soldaat (rood) uit de voorraad en legt deze bij z'n overwinningspunten
- 2 aanvallen zonder verdediging : de aanvaller nemen beiden een grondstof (geel), indien niet voorradig nemen ze een soldaat uit de voorraad en leggen deze bij hun overwinningspunten
- 2 aanvallen tegen 1 verdediging : de verdediger kiest welke aanval succesvol is en welke niet. Hij verliest één grondstof aan de winnaar en wint zelf 1 soldaat voor de afgeslagen aanval

3) Export & berging :
- export : verplaats al je grondstoffen (geel) naar je overwinningspuntenstapel
- berging : neem 1 soldaat, 1 grondstof of 1 uitvinding uit de voorraad en plaats in je overwinningspuntenstapel

Na 8 (of 9) ronden eindigt het spel. Elke speler krijgt 1 punt per gewonnen blokje. Daarnaast krijg je 3 punten voor een meerderheid in de kleuren van blokjes. De speler met de meeste punten, wint het spel.



Titel : Empire Engine
Auteurs : Chris Marling & Matthew Dunstan
Uitgeverij : Pegasus spiele (AEG)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

04-06-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fidelitas (Green Couch Games)


Fidelitas is een kaartspel en eerste project van Green Couch waarin de spelers elkaar de loef trachten af te steken in het veroveren van de macht in de stad Fidelitas. De spelers doen dit in grote lijnen door het vervullen van opdrachtenkaarten (Missio). Hiervoor moeten ze bepaalde personages op de gevraagde plaatsen krijgen in de stad. Het spel komt in een erg stevig en mooi vormgegeven doosje. Het artwork is echt wel top naar mijn smaak. In de doos vindt u 5 locatiekaarten, 1 kasteelkaart, 1 havenkaart, 20 missiokaarten (dit zijn de opdrachten), 50 virtuskaarten (dit zijn de personages), 1 startspelermarker (mooi houten schild, maar eigenlijk een beetje overbodig), 8 kaarten voor een uitbreiding en 3 overzichtskaarten.

Leg de vijf locatiekaarten naast elkaar in een rij op tafel. Begin de rij met de kasteelkaart en sluit af met de havenkaart. De virtuskaarten worden geschud en aan elke zijde van de locaties wordt er één kaart opengelegd. Elke speler krijgt twee virtuskaarten op handen. Ook de missiokaarten worden geschud en elke speler krijgt er 2 op handen. De trekstapels met resterende kaarten worden klaargelegd en er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Een beurt in Fidelitas bestaat uit 3 fasen :
- Speel een virtuskaart en voer de daarop beschreven actie uit
- Waardeer één of meer missiokaarten indien mogelijk
- Trek vervangkaarten (tenzij anders vermeld op de gespeelde kaart)

1) Speel een virtuskaart :
De virtuskaarten verdienen natuurlijk een beetje extra aandacht, aangezien deze het hart van het spel vormen.
De kaarten tonen telkens een personage (erg mooi vormgegeven overigens) en de meesten behoren tot een gilde.
Dit is te zien aan het wapenschild dat bovenaan de kaart staat. Deze kaarten dienen dan ook gespeeld te worden
op de overeenkomstige locaties van die gilde (de wapenschilden staan ook op vier van de vijf locatiekaarten).
Onderaan de kaart staat de actie die het personage met zich meebrengt als je de kaart uitspeelt. De meeste van deze
kaarten stellen je in staat om kaarten te gaan verleggen aan de locaties, nieuwe kaarten te trekken, kaarten van tegenspelers
af te snoepen, ...
Eén locatie, de taverne, heeft geen wapenschild. Hier kan telkens een kaart aangelegd worden. Het gevolg is dat de actie op
de kaart niet wordt uitgevoerd, maar dat de speler één van z'n missiokaarten mag afleggen en een nieuwe van de trekstapel trekken.
Door het spelen van een kaart aan de taverne wordt er ook onmiddellijk een virtuskaart van de trekstapel getrokken en aan de
andere kant van de taverne geplaatst, zodat er méér en méér kaarten in de taverne komen te liggen.

2) Waardeer één of meerdere missiokaarten :
Indien er aan de voorwaarden wordt voldaan op één (of meer) van je missiokaarten, leg je deze open voor je neer.
Op elke missiokaart staan de voorwaarden en een aantal overwinningspunten.

3) Trek nieuwe kaarten :
De speler mag opteren om een kaart te nemen van de trekstapel met virtuskaarten of een openliggende kaart in de taverne. Indien hij deze ronde een kaart in de taverne speelde of er één naar bewoog, mag je wel enkel de kaart nemen die er recht tegenover ligt. Indien je missiokaart(en) waardeerde, trek je ook vervangende missiokaarten. Indien je nog 2 kaarten hebt na het waarderen (kan door bepaalde acties van personages), trek je geen nieuwe missiokaarten. Nieuw getrokken missiokaarten kunnen overigens pas van de volgende ronde gewaardeerd worden (want je kan het geluk hebben dat de gevraagde combinatie reeds op tafel ligt).

Het spel gaat door tot een speler het vooropgesteld aantal overwinningspunten behaald (10-8-6 bij 2-3-4 spelers). De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld (tot de speler rechts van de startspeler, dus die marker komt toch nog van pas). Ook wanneer de stapel virtuskaarten voor een tweede keer zou zijn doorgespeeld, eindigt het spel onmiddellijk. De speler die nu het meeste overwinningspunten verzamelde, wint het spel. Bij gelijke stand geeft het aantal vervulde missiokaarten de doorslag (minste kaarten wint).



Titel : Fidelitas
Auteurs : Jason Kotarski & Philip duBarry
Uitgeverij : Green Couch Games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

03-06-2015 om 07:03 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Sultan's Library


Sultan's Library is kaartspel voor 2-4 speler waarin je diverse mooie locatiekaarten afschuimt, op zoek naar
boeken om mee te nemen naar de bibliotheek van de Sultan. Het land is echter gevuld met uitdagingen en
verrassende gebeurtenissen zodat je avontuur zeker geen gezondheidswandeling zal worden. Wie wordt de
bibliothecaris van de sultan?



Elke ronde bestaat uit 3 fasen : Trekken, ontdekken en waarderen.
1. Trek : In de trekfase trek je twee kaarten van de actiestapel. Actiekaarten stellen je in staat om acties te
ondernemen zoals reizen zonder te betalen, andere spelers acties laten verliezen, ... De actiekaartentrekstapel
omvat ook avonturenkaarten, die je toelaten om, tegen betaling, diverse zaken uit te voeren tijdens het spel.
2. Ontdek: In de ontdekkingsfase betaal je ontdekkingspunten om de omgeving te bekijken, op zoek naar
boeken. Indien er geen boeken in de buurt zijn, zal je automatisch verderreizen naar de volgende locatie. Je
hebt 2 acties per beurt. Je kan zaken doen zoals de omgeving onderzoeken, actiekaarten spelen, oppikken en
afleveren van boeken en meer.
3. Waardeer: Indien iemand 3 boeken aflevert tijdens de waarderingsfase spelen de spelers de ronde uit.
Je scoort zoveel punten als er kennis staat aangegeven op de afgeleverde boeken.
Diegene met de meeste kennis wint!

Er loopt vanaf vandaag een KS-project om dit spel op de markt te brengen. Bij interesse verwijs ik u graag door naar
de KS-pagina van dit spel.

Titel : Sultan's Library
Auteurs : Zane Atkinson & Ryno Lourens
Uitgeverij : Photon Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

02-06-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 286



Deelnemers : Pieter, Steven & Arne
Gespeelde spellen : Jaipur, Cargo noir, Lanterns, King's gold, Buccaneer bones & Chicago stock exchange
Speeldatum : 30/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

31-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
29-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copper country (CMX games)


Copper country speelt zich af in het noordelijk deel van Michigan in de VS. Spelers nemen de rol aan van mijnbedrijven, die op zoek gaan naar koper. Stuur je kompels en machines de diepte van de mijnen in en haal het kostbare goedje uit de grond. De industrie groeit, alsook de hele gemeenschap in en rond het gebied. Maar mijnwerk is ook gevaarlijk werk. Ga op zoek naar die uiterst gevoelige balans tussen pure winst en oog voor veiligheid voor je arbeiders.

Het spel omvat een dubbelzijdige speelbord (winterzijde voor de geavanceerde variant), 4 spelerborden (met alle mogelijke info erop), 66 grondstoffenkaarten, 66 productiekaarten, 3 periodekaarten, 6 bedrijfskaarten, 8 gebeurteniskaarten, 6 industriefiches (voor een variant), 4 overzichtskaarten, 18 terreinfiches, 20 houten mijnwerkers, 12 houten huizen, 16 houten schachten, 8 houten werkhuizen en 33 houten steenpuin.

Het spel omvat wel héél wat kleine regeltjes die netjes op je spelerbord staan aangegeven en intuïtief en thematisch allemaal wel steek houden. Qua thema is er erg veel aandacht besteed aan dit spel. De illustraties op de kaarten en het bord zijn uniek te noemen, sommigen vinden het spuuglelijk, maar ik vind het wel iets hebben. De illustraties zijn echter puur voor de sfeer, ook de bijhorende tekst is enkel achtergrondinfo. Het enige waar je spelgewijs naar moet kijken, zijn de symbolen die op de kaart staan. De twee belangrijkste soorten kaarten in dit spel zijn de productiekaarten en grondstoffenkaarten. De grondstoffenkaarten verzamel je om uiteindelijk te voldoen aan de vraag op de productiekaarten. Vergelijk het gerust met de trein- en bestemmingskaarten van Ticket to ride.

In Copper country weet je echter nooit of je wel de juiste grondstoffen vast hebt op het juiste moment. Je gaat de mijn ontginnen en pas dan krijg je de productiekaart in handen. Sommige kaarten moet je onmiddellijk voorzien van de gevraagde grondstoffen, andere kan je later vervullen, maar velen zullen ook onheil met zich meebrengen en protest of dood zaaien.



Elke keer een mijn bezocht wordt door mijnwerkers zal er ook steenpuin mee naar boven worden genomen en wordt het steeds moeilijker om koper te vinden in deze mijnen, tot ze volledig zijn uitgeput. De bouw van schachten en werkhuizen verhogen dan weer de kans op de vondst van koper, maar uitgeput is uitgeput. Bovendien worden bij aanvang van het spel ook terreinfiches willekeurig over het bord verdeeld. Deze fiches zorgen ervoor dat je sneller koper vind of net niet.

Een spelersbeurt bestaat uit 2 fasen : de beheerfase en de arbeidersactiefase. Het einde van je beurt wordt afgesloten door het checken van je handkaartenlimiet die in de drie opeenvolgende periode steeds groter zal worden.
1) De beheerfase : in deze fase mag je twee van onderstaande acties kiezen, deze mogen overigens dezelfde zijn.
- Capital call : trek één grondstoffenkaart van de stapel of kies er één uit de vier openliggende (en vul onmiddellijk aan)
- Survey : draai één van de gedekte terreinfiches open (zolang ze gedekt zijn, kan je maar beperkt gaan ontginnen in een mijn)
- Build : plaats een huis op een kamp (in periode 1-3), een schacht (in periode 2-3) of een werkhuis (in periode 3) op een vrije plaats ronde de mijn
- Prospect : trek de bovenste twee kaarten van de productiestapel, leg één (of twee) kaart(en) af en plaats de resterende kaart gedekt bovenop de productiestapel
- Negotiate : beweeg één van je arbeiders van de "onrust" naar je persoonlijke speelbord
- Immigrate : beweeg één van je arbeiders van de "begraafplaats" naar "onrust"

2) Arbeidersactiefase : voer één van de volgende acties uit door een actieve arbeider te gebruiken en plat neer te leggen of ze terug rechtop te zetten.
- Work : leg een arbeider neer bij een mijn (of beweeg eerst vanuit een aangrenzende regio) en voer een aantal shiften uit in de kopermijnbouw (zie onder)
- Stockpile : leg een arbeider neer bij een kamp en bekijk de 2 bovenste kaarten van de grondstoffenkaartenstapel. Hou één kaart en leg de andere af. Daarna herhaal je dit een tweede keer.
- Relocate : beweeg één van je arbeiders naar éénder welk kamp en zet deze arbeider rechtop
- Payroll : enkel als je geen actieve arbeiders hebt (ze liggen allemaal neer), mag je door deze actie uit te voeren alle arbeiders terug recht zetten. Daarnaast contracteer je een nieuwe arbeider van je spelerbord naar een kamp op het speelbord.



Ontginnen : Kies de "Work"actie in fase 2 en probeer koper te ontginnen. Bepaal eerst het aantal shiften dat je kan gaan werken. De standaard is twee, maar deze kan opgedreven worden door nabijgelegen schachten en werkhuizen (+2 voor elk). Daarnaast kan het ook dalen door het aantal steenpuin dat er ligt (-1,-3-6 voor 1,2,3 steenpuin). Indien er nog een gedekte terreinfiche ligt, kan je overigens maar één shift werken. Een shift is niets meer dan het omdraaien van een productiekaart en het trachten uit te voeren van één van de opdrachtlijnen die op de kaart staan. De bovenste lijn toont altijd een aantal grondstoffen die je moet afgeven. Soms vertoont de kaart ook een "claim", dan mag je de kaart bijhouden en later trachten te vervullen met een "claim vervullen" symbool. Andere symbolen die je kan tegenkomen zijn het plaatsen van steenpuin, "onrust", "dood" en een pasactie waarbij je de kaart aflegt. Als je een kaart kan vervullen, leg je ze gedekt op je spelersbord en heb je punten verdiend, gelijk aan het kopersymbool dat in de rechterbovenhoek staat. Het werk is afgelopen zo gauw je je shiften hebt opgebruikt, er 3 steenpuin ligt of je geen actieve werker meer hebt in de mijn die je aan het ontginnen bent.

Huisjes bouw je op kampen om je mijnwerkers te beschermen tegen onrust en dood. 1 huisje beschermt je tegen 1 onrust, 2 huizen beschermen je tegen de dood en 3 huizen stellen je in staat om een productiekaart af te leggen en een nieuwe te trekken.
Rondom het speelbord loopt een spoor waar het steenpuin bij aanvang van het spel wordt klaargelegd. Als je steenpuin op het bord moet plaatsen, neem je hier telkens ééntje weg en dit is eigenlijk ook de klok van het spel. Op bepaalde momenten komen er locale bedrijven in het spel die je in staat stellen om iets extra's te doen of komen er gebeurtenissen (positief of negatief) op je af. Zo gauw het 33ste steenpuinfiche op het bord ligt, is het spel afgelopen en tellen de spelers hun verzamelde koper.

Titel : Copper country
Auteurs : David Lankton & Scott Diehl
Uitgeverij : CMX Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 14+

29-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Captains of industry (TMG)

Captains of industry is, net als City Hall (dat hier op de blog reeds besproken werd), een spel van Michael R. Keller. Het heeft héél wat voeten in de aarde gehad om deze spellen te produceren. Een KS-project van City hall flopte en daarna kwam TMG op het lumineuze idee om beide spellen in één project voor te stellen, een koppelverkoop die ervoor zorgde dat beide spellen toch op de markt geraakten. Net als City Hall zal het niet makkelijk zijn om dit spel simpel voor te stellen, aangezien er héél wat abstracte, economische zaken aan de gang zijn, die allen nog betrekking hebben op elkaar ook. We gaan toch ons best doen om een zo volledig mogelijk overzicht te bezorgen.

Captains of industry komt met een overvolle doos aan spelmateriaal van de gekende TMG-kwaliteit. Zo omvat het een groot speelbord, een researchbord, 5 spelersbanken (in elkaar te zetten voor elk spel), 5 volgordemarkers, prijsmarkers, goederenfiches, geldkaarten, fabriekskaarten, kapiteinskaarten, vastgoedkaarten, progressiefiches, progressiekaarten, marktaandeelfiches en periodefiches.
Het speelbord omvat een speelvolgordespoor, een periodespoor, diverse markten en marktsectoren, een progressiefichespoor, marktprijssporen, secundaire markten, vastgoedzones in drie niveaus (brons, zilver en goud) en de vastgoedkosten.

De opstelling :
- leg het speelbord in het midden van de tafel
- sorteer de fabriekskaarten per soort en plaats de fabriekskaart met dubbele productie bovenaan en leg naast het bord
- sorteer de vastgoedkaarten in een bronzen, zilveren en gouden stapel en leg naast het bord
- schud de progressiekaarten en leg de stapel gedekt op de daarvoor voorziene plaats
- plaats de periodemarker 1 op het periodespoor
- elke speler neemt z'n bank, de volgordemarker, goederenfiches en prijsmarkers in z'n kleur en 20 dollar van de bank
- de kapiteinskaarten worden geschud en elke speler ontvangt er vier op handen
- het resterende geld wordt naar waarde gesorteerd en naast het bord gelegd
- er wordt een willekeurige speelvolgorde bepaald.



In Captains of industry voert elke speler één actie uit per ronde. De rondes blijven elkaar opvolgen tot er zes stadskaarten zijn verschenen uit de progressiekaartenstapel. Indien dit het geval is, volgt er een einde van een periode. Na drie perioden eindigt het spel met een slottelling waarin er nog punten worden gescoord voor marktaandelen, kapiteinskaarten en eventuele ontwikkelingen.

Een kort overzicht :
1) Acties (telkens één uit te kiezen) :
- bouw een fabriek of breid er één uit
- laat een fabriek produceren
- marktonderzoek (ontwikkeling)
- markt manipulatie
- bouw vastgoed

2) Einde van een ronde :
- collecteer inkomsten
- verander speelvolgorde
- trek kaarten van de progressiestapel, check einde van een periode

3) Einde van een periode :
- bepaal de vraag naar goederen en leg overbodige goederen af
- scoor voor meerderheid in de sectoren
- verkoop goederen aan de bank en scoor
- scoor alle einde-van-een-periode-ontwikkelingen
- kies een kapiteinskaart om af te leggen
- zet het progressiespoor terug op nul en schud de progressiekaarten terug tot een stapel

4) Einde van het spel :
- toon je marktaandeel in je bank
- scoor einde-van-het-spel-ontwikkelingen
- scoor kapiteinskaarten uit je hand
- scoor marktaandeel voor meeste resterende geld
- roep de winnaar uit



Acties :

1) Bouw of breid een fabriek uit :
Betaal de gevraagde bouwkost door de grondstoffen te kopen (van jezelf of tegenstander). Je moet steeds opteren voor de goedkoopste van deze goederen. Indien van een tegenstander, dan plaatst deze speler de fiche in z'n bank als marktaandeel. Indien je van jezelf koopt, leg je de fiche terug in je voorraad. De gekochte fabriek produceert onmiddellijk de afgebeelde goederen. Plaats de overeenkomstige fiches in de desbetreffende markt op het speelbord. Je mag ook 13 dollar betalen voor een fabriek ipv de gevraagde goederen, als deze goederen niet op het bord liggen. Om een fabriek uit te breiden moet je zowel de bouwkost als de expansiekost betalen, maar levert de fabriek onmiddellijk ook extra goederen op. De kosten blijven op deze manier oplopen.

2) Een fabriek laten produceren :
Kies één van je fabrieken en neem de goederen die zijn afgebeeld op de fabriek en leg ze op de overeenkomstige markt op het speelbord. Indien je de kosten linksonder op de kaart betaalt, produceer je dubbel (je laat je werknemers overuren draaien). Wanneer je goederen op het speelbord plaatst, bepaal je ook onmiddellijk de prijs die je ervoor wil hebben door je prijsmarker op het prijsspoor te zetten. Je mag op elk spoor maar één prijs bepalen. Je mag wel extra goederen toevoegen aan deze markt. Meerdere spelers mogen éénzelfde prijs kiezen. Sommige markten zijn nog op slot en komen pas los na enkele ontwikkelingen.

3) Marktonderzoek :
Betaal de aangegeven ontwikkelingskost (identiek aan bouwen fabriek) en plaats een eigen fiche op het ontwikkelingsbord. De onderste rij ontwikkelingen kan in periode 1 worden gebouwd, de 2de rij pas vanaf periode 2 en de 3de rij pas vanaf periode 3. Sommige ontwikkelingen hebben voorwaarden waaraan voldaan moet worden (aangegeven door de lijnen die je moet volgen op het ontwikkelingsbord). Meerdere spelers kunnen dezelfde ontwikkeling maken, de eigenschappen zijn onmiddellijk bruikbaar. Sommige zaken leveren punten op aan het einde van een periode of het einde van het spel. Na het ontwikkelen mag je al je prijzen op het speelbord aanpassen indien gewenst.

4) Marktmanipulatie :
Trek een kapiteinskaart van de stapel. Deze kaarten leveren je punten op aan het einde van het spel als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Elke ronde moet je zo'n kaart afgeven, dus des te meer kaarten je hier ophaalt, des te meer kan je scoren op het einde. Nadien mag je je prijzen op het speelbord aanpassen indien gewenst.

5) Bouw vastgoed :
Kies één van de zones : residentieel, commercieel, industrieel of transport. Spendeer de gevraagde goederen (idem bouw fabriek en marktonderzoek). Je moet steeds beginnen met de bronzen, daarna zilveren en tot slot gouden vastgoedplaatsen. Daarna zoek je uit de stapels vastgoed van de desbetreffende kleur een kaart die je wil bouwen en plaats je deze op het speelbord op de overeenkomstige plaats en leg je er een eigen fiche op. Deze kaarten gaan bepalen wat de vraag gaat zijn naar bepaalde goederen bij het afhandelen van een periode. Tenslotte plaatst de speler z'n volgordesteen op de allerlaatste vrije plaats op het toekomstige volgordespoor. Indien je als eerste vastgoed bouwt in een ronde, leg je een progressiefiche klaar.

Einde van een ronde :

- elke speler krijgt 2 dollar per vastgoed dat hij bezit
- bepaal de nieuwe speelvolgorde door de markers aan te sluiten op het speelvolgordespoor
- leg de eventueel klaargelegde progressiefiche op het progressiespoor
- trek een aantal progressiekaarten gelijk aan het aantal afgebeelde fiches
- elke stadskaart wordt terzijde gelegd. Indien er zes stadskaarten zijn getrokken, eindigt de periode, anders start een volgende ronde

Einde van een periode :

Bepaal de vraag naar goederen door alle letters op de vastgoedkaarten op te tellen. Van elke goederensoort blijven daarna enkel dit gevraagde aantal over (eerste de goedkoopste), de duurste die te veel zijn, worden van het bord verwijderd en terug aan de desbetreffende speler bezorgd.  Daarna wordt er gekeken in de diverse sectoren welke speler het meeste fiches heeft liggen. De speler met de meerderheid scoort telkens vijf punten die hij in z'n bank deponeert. Bij gelijke stand krijgt niemand de bonus. De goederen die op het bord bleven liggen, worden verkocht tegen de vooraf bepaalde prijs en de fiches worden in de bank van de spelers gestopt. Je scoort eventueel punten voor einde-van-een-periode-ontwikkelingen. Tenslotte kiest elke speler een kapiteinskaart uit z'n hand die hij afgeeft (en dus niet zal scoren op het einde van het spel. De progressiefiches en kaarten worden volledig gereset en klaargemaakt voor de volgende periode (tenzij dit het einde van het spel is, na 3 perioden)

Einde van het spel :

- de speler heft z'n bank op en telt z'n aantal aandelen + eventuele 5-puntenmarkers
- scoor de einde-van-het-spel-ontwikkelingen
- scoor de resterende kapiteinskaarten in je hand als je voldoet aan de voorwaarden
- de speler met het meeste resterende geld scoort 20 punten, de 2de 10 punten en de derde 5 punten
- de speler met het meeste punten wint het spel

Titel : Captains of industry
Auteur : Michael R. Keller
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90-150 min.
Leeftijd : 10+ (lijkt me iets te jong)

27-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lanterns



Lanterns (Renegade Game Studio) :


+ elegant, snel familiespel
+ uniek thema dat direct een bepaalde sfeer weet te scheppen
+ erg vlotte gameplay, iedereen heeft snel door hoe het werkt, dus wat dat betreft prima gateway spel
+ de puntenverdeling is prima uitgedacht, het gaat er erg spannend aan toe

- de vormgeving is zeker niet slecht, maar echt supermooi vind ik de tegels ook niet
- de houten schijfjes zijn oké, maar we zijn betere kwaliteit gewoon
- de startspelermarker is mooi, maar totaal overbodig
 
Conclusie : Lanterns is een fijn spelletje om op tafel te leggen, vooral met niet-veelspelers. Het is erg toegankelijk, heeft een aangename speelduur en is erg spannend qua scores. Iedereen heeft wel het gevoel dat je een goeie richting uitgaat, zeker omdat je ook buiten je beurt om kaarten in ontvangst mag nemen van tegenstanders (tenzij de kaartenstapel is opgebruikt). Je gaat echt proberen te puzzelen om jezelf zo veel mogelijk kaarten te laten verzamelen en indien mogelijk je tegenstanders zo weinig mogelijk (of toch alvast de verkeerde kleuren). Maar je bent en blijft natuurlijk afhankelijk van de drie tegels die je op handen hebt, maar dat stoorde me totaal niet. De kwaliteit van het materiaal vind ik persoonlijk een beetje teleurstellend. De tegels zijn op zich oké, maar de donkerblauwe achtergrond in combinatie met de kleuren geeft wel een drukke boel. De kaarten daarentegen zijn wel mooi, met zo'n hoogglansje erop. De houten speelstukken zijn dan weer erg licht hout en minder aantrekkelijk. Wat het materiaal betreft, blijf ik een beetje op mijn honger zitten, ondanks de erg fraaie cover en dito kaarten.

26-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lanterns - The harvest festival (Renegade Game Studios)


De oogst is binnengehaald, hoog tijd voor een feestje! De spelers worden door de keizer verzocht de keizerlijke vijvers te versieren met de traditionele drijvende lantarens. De speler die hiermee het meeste roem vergaard vooraleer het festival begint, wint het spel.
Het doosje (dat een niet-standaardformaat heeft) omvat 56 lantarenkaarten, 30 toewijdingsfiches, 36 vijvertegels, 20 gunstfiches en 1 startspelermarker.

De startvijvertegel wordt in het midden van de tafel gelegd, met telkens een kleur gericht naar de verschillende spelers. Elke speler krijgt 3 vijvertegels op handen, de resterende tegels vormen een trekstapel (je gebruikt 20,18,16 tegels voor 4,3,2 spelers). De lantarenkaarten worden per kleur naast het speelveld klaargelegd (je gebruikt 8,7,5 kaarten voor 4,3,2 spelers). De drie grijze algemene toewijdingsfiches (waarde 4) worden nog terzijde gelegd, de andere toewijdingsfiches worden per soort in aflopende volgorde op een stapeltje verzameld (afh. aantal spelers verdwijnen er ook hier fiches). Elke speler krijgt alvast de lantarenkaart in de kleur van de lantarens op de starttegel die naar hun kant wijst. De speler met de rode kaart wordt de startspeler en krijgt de startspelermarker.



In een beurt doorloopt een speler 3 fasen, waarvan de eerste twee optioneel zijn, de derde is verplicht uit te voeren.
1) ruil een lantarenkaart : als je 2 gunstfiches spendeert, mag je één van je lantarenkaarten ruilen met een kaart naar keuze uit de voorraad
2) doe een toewijding : de speler mag één toewijding doen en de bovenste fiche van de desbetreffende stapel nemen. De toewijdingen die de spelers in dit spel kunnen doen zijn : vier dezelfde lantarenkaarten afgeven, zeven verschillende of drie paren van verschillende kleuren. Indien een speler aan het begin van z'n beurt meer dan 12 lantarenkaarten heeft, moet hij deze afgeven of een toewijding doen
3) plaats een vijvertegel : leg één van je drie vijvertegels aangrenzend aan één van de tegels die reeds op de tafel liggen. Er moet een volledige zijkant grenzen. Indien je een kleur kan laten aansluiten aan een zelfde kleur op de andere tegel(s) krijg je een lantarenkaart in die kleur. Op deze manier kan je meerdere kaarten winnen. Indien één van deze passende tegels (ook de pas gelegde tegel) een platform heeft (een tekening in het midden op de tegel) krijgt je een gunstfiche per platform. Tenslotte krijgt elke speler een lantarenkaart voor de kleur van lantarens op de nieuwe tegel die naar hen wijst. De kaarten worden uitgedeeld vertrekkende van de actieve speler en met de klok mee, want eens een bepaalde kleur kaarten is verdeeld, kan er geen kaart meer worden uitgedeeld. Tenslotte neemt de speler een nieuwe vijvertegel op handen van de trekstapel



Als alle vijvertegels van de trekstapel zijn opgebruikt, spelen de spelers verder tot ook al hun tegels op handen zijn uitgespeeld. Daarna volgt nog een laatste ronde waarin de spelers de 2 optionele acties nog kan uitvoeren. De spelers tellen de verworven toewijdingsfiches op. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende gunstfiches. Is dit nog gelijk, dan is er een gelijkstand.

Titel : Lanterns - The harvest festival
Auteur : Christopher Chung
Uitgeverij : Renegade Game Studios/ Foxtrot Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

25-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomerspel 2015


Binnen een kleine maand is het weeral zo ver! De tweede editie van Zomerspel in Gent staat op 20 en 21 juni op het programma.
Dit keer draait alles rond het thema piraten ... en een vluchtige blik op onze collectie leert ons dan
dat volgende titels hoogstwaarschijnlijk zeker aanwezig zullen zijn : Piratoons, Black fleet, Get bit!,
Walk the plank ... en misschien ook wel Dead men tell no tales (maar hierover durf ik geen uitsluitsel geven).
Zomerspel wil naast een spellenmoment eigenlijk ook een totaalspektakel worden en komt dan ook op de
proppen met een heuse BBQ, lekker zomerse cocktails, een fresh fruit bar, enkele gekke evenementen en
erg veel randanimatie. Op de actieve Facebookpagina lichten ze regelmatig een tipje van de sluier.
Meer info vindt u op Zomerspel.be, vergeet zeker uw ticket niet te bestellen!

24-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 285


Deelnemers : Gert, Tamara, Cliff, Ilse, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Tsuro & King of New York
Speeldatum : 23/05/15
Speelplaats : Stadsparkfeesten Turnhout
Opmerking : Unieke speellocatie in het Stadspark in Turnhout. Dank aan spellenwinkel "De kolonisten voor de organisatie van het evenement"!

23-05-2015 om 19:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
22-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 284


Deelnemers : Sven, Steven & Arne
Gespeelde spellen : Lanterns, The Game, Sheepland, La Granja & Doodle city
Speeldatum : 22/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

22-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
18-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Wombat rescue (Gryphon)


Op Kickstarter loopt er momenteel een project dat ons erg aanspreekt. Enerzijds is het thema niet alledaags, anderzijds kunnen we hier spreken over een spel met fantastisch artwork en dito materiaal. Ook de gameplay lijkt ons te voldoen aan onze smaak en kan ongetwijfeld door héél wat spelers op tafel worden gegooid. Wombat rescue is het laatste nieuwe KS-project van Eagle-Gryphon Games, de Amerikaanse uitgeverij die ons ook al spellen als Fleet, Karesansui, Zong shi, ... bracht. Redenen genoeg om dit projectje eens van naderbij te bekijken.
Bovendien kunnen we na twee dagen al zeggen dat het project volledig gefund is en dus zeker op de markt zal verschijnen. Op naar de talloze stretchgoals die dit spel nog mooier en uitgebreider kunnen maken.



In het spel neem je de rol aan van een moeder wombat die op zoek is naar haar vier kleintjes die uitééngedreven zijn door de dingo. Dit blijkt niet zo'n makkelijke opgave aangezien wombats een erg beperkt zicht hebben. Ze bewegen zich vooral voort op basis van hun sterk ontwikkelde reukzin. Ze markeren hunt territorium en afgelegde weg met uitwerpselen. En neen, dit is geen fabeltje, hun kakjes zien eruit als blokjes (komt dat even makkelijk uit qua productie van houten blokjes). Blijkbaar doen ze dit omdat vierkante dropjes netjes op hun plaats blijven en ze zo makkelijk een weg kunnen uitstippelen om hun weg naar het thuishol terug te vinden. De speler die als eerste z'n vier kleintjes kan gaan oppikken, is de winnaar van dit spel.

Het materiaal is op z'n minst erg kleurrijk en mooi te noemen, zoals u op toegevoegde foto's ook kan zien. U krijgt in het spel (zonder stretchgoals) 24 terreintegels, 1 voedselzakje, 30 dwaalkaarten, 2 dingo's en 1 dingodobbelsteen, 60 voedselfiches, 4 spelersborden, 4 mama wombats, 16 babywombats, 16 actietegels en 60 poepblokjes. Bij de stretchgoals zitten er onder andere extra terreintegels, beschermingsfiches tegen de dingo, materiaal voor een vijfde speler, een mooier zakje, ...



De terreintegels kunnen op diverse manieren worden samengesteld. De spelregels voorzien alvast enkele opstellingen, maar je bent vrij om een eigen landschap te bouwen. Op alle voedselplaatsen worden willekeurige voedselfiches getrokken en geplaatst. De babywombats worden op de desbetreffende tegels over het bord vespreid. Elke speler krijgt een mama wombat, een spelersbord, de vier actietegels en de poepblokjes in die kleur. Daarnaast krijgt iedereen alvast een zwart voedselschijfje in het middelste deel van de verteringsbaan en afhankelijk van de speelvolgorde krijgen ze ook nog een voedselfiche van een bepaalde kleur in de mond van de wombat. De speler die laatste zit, mag de dingo vrij op één van de startplaatsen voor de dingo plaatsen. De dwaalkaarten worden geschud en klaargelegd.

Een speelbeurt bestaat uit drie fasen :
- bewegingsfase : de speler kan 0 tot 3 keer bewegen in deze fase. Deze bewegingen kunnen een combinatie zijn van normale bewegingen, speciale bewegingen of dwaalbewegingen (zie onder meer). Indien één van je bewegingen eindigt op een voedselfiche plaats je deze fiche in de mond van je mama wombat (spelersbord). Je mag je beweging nooit eindigen op een locatie van een andere mama wombat. Je kan een andere mama wombat wel tot 2 plaatsen verder duwen (of tot een obstakel). Wanneer je op een locatie komt van één van je baby's, stop je de baby in je buidel (op je spelersbord) en tracht je terug in het thuishol te geraken om de baby veilig te stellen voor de dingo. Je kan slechts één baby tegelijkertijd dragen.

- verteringsfase : alle voedselfiches in het verteringsstelsel schuiven een plaatsje op. Indien er voedselfiches uit de aars komen, wordt er een poepblokje op de tegel geplaatst waar de mama wombat nu staat. De voedselfiches in de mond schuiven enkel door als ze een waarde 3 of hoger hebben. (zwart = waarde 3, oranje = 2 en groen = 1). Ongeacht hoeveel voedselfiches je uitpoept, er komt slechts één blokje op het bord. De gebruikte voedselfiches gaan terug in het zakje.

- opschoonfase : kijk of er drie dwaalkaarten met een voedselsymbool zijn uitgespeeld tot nog toe. Indien dit het geval is, leg je deze kaarten op de aflegstapel en vul je de lege voedselplaatsen terug aan met voedselfiches uit de zak. Plaatsen waar een poepblokje, mama wombat of dingo staat worden niet aangevuld. In het zeldzame geval dat de 4 dwaalkaarten met voedselsymbool openliggen, leg je er slechts 3 van af en blijft de resterende open liggen. Daarna verplaats je de dingo als iemand hem controleert en hij nog niet op het bord staat. Indien hij een mama wombat vangt, vertrekt hij terug op één van z'n startplaatsen. Rol de dingo-dobbelsteen en beweeg hem zoveel plaatsen richting de dichtstbijzijnde mama wombat. Bij gelijke stand beslis je zelf naar welke mama hij gaat. Indien er een mama gevangen wordt tijdens het spel, keert deze terug naar het thuishol (en verliest op die manier eventueel een baby wombat die ze draagt). Deze keert dan terug naar z'n plaats op het speelbord. De speler wiens mama wombat werd gevangen krijgt nu de dingo-dobbelsteen.

* Bewegingen :
1) normale beweging : indien je in je geurgebied bent (dwz slechts 2 vakjes verwijderd van eigen poep), mag je in één rechte lijn bewegen. Je beweging eindigt als je buiten je geurgebied komt, je op een voedselfiche stuit, een baby wombat, een poepblokje van een andere speler, de rand van het speelbord of de dingo.
2) speciale beweging : indien je buiten je geurgebied staat, maar 1 vak naast een voedselfiche of een eigen babywombat, mag je naar deze plaats verschuiven.
3) dwaalbeweging : indien je buiten je geurgebied staat en er geen aangrenzende vakken zijn om naartoe te gaan, trek je de bovenste dwaalkaart en voert één van de bewegingen uit die op de kaart staat. Indien er geen legale beweging mogelijk is, blijf je kaarten trekken tot je dit wel kan doen. Nadien leg je de dwaalkaart af op de aflegstapel. Staat er echter een voedselsymbool op, dan leg je deze kaart even terzijde.

* Actietegels : de spelers hebben vier actietegels ter beschikking, die ze elk éénmalig tijdens het spel kunnen uitspelen. Gebruik ze wijs, want eens gebruikt zijn ze weg.
1) je keert onmiddellijk terug naar het thuishol
2) hou een set voedseltegels tegen om niet uitgepoept te worden
3) beweeg 1 plaats in eender welke richting (of je nu in je geurgebied staat of niet)
4) beweeg de meest rechtse set voedselfiches een plaats naar rechts in het verteringssysteem en poep eventueel



Je vindt dit project hier op KS : Wombat rescue

Titel : Wombat rescue
Auteur : Matt Wolfe
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 1-4 (misschien dus 5 afhankelijk van de KS)
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

18-05-2015 om 20:05 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs