IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La Granja



La Granja (999 games) :


+ Dank u wel 999 games voor het vertalen van dit mooie spel dat erg moeilijk te verkrijgen was (en daardoor belachelijk duur)
+ Het prijskaartje dat op dit spel plakt is meer dan oké (zeker in vergelijking met wat men er in Essen voor vroeg)
+ Het plaatsen van de kaarten rondom je spelbordje om zo verschillende functies te hebben is prima
+ Eindelijk geen gesukkel meer met het sorteren van diverse meeples in de verschillende grondstoffen
+ Het is een euro pur sang, met kenmerken van Agricola, Luna en pick-up-and-deliver spellen
+ Er zijn wel wat mogelijkheden en afhankelijk van de kaarten die je krijgt, ga je telkens een ander spel krijgen
+ De spelregels zijn lijvig, maar goed geschreven, eens je een rondje gedraaid hebt, is véél duidelijk
+ Het artwork is méér dan oké, en de symboliek is duidelijk en overzichtelijk
+ Het is een puntensprokkelspel, probeer overal puntjes mee te graaien als het kan
+ De scores lagen relatief dicht bij elkaar (in ons eerste spel 55,59,66)

- Dank u wel voor het vertalen, maar jammer van enkele slechte vertalingen (resourcen en veredelde grondstoffen???)
- Het plaatsen van de kaarten rondom je speelbord is af en toe wat frustrerend, echt vlotjes lukt het niet, bovendien is het speelbordje eigenlijk iets te klein, zodat kaarten die tegenover elkaar staan niet goed geplaatst kunnen worden
- U had toch wel meeples verwacht voor de diverse grondstoffen (maar voor mij dus zeker geen must) en had er graag dan wat meer voor betaald
- Interactie is er zo goed als niet te bespeuren, je kan elkaar enkel de loef afsteken door het plaatsen van kruiwagens en het strijden voor de speelvolgorde (maar dat is dan weer allemaal prima voor mij persoonlijk)

Conclusie : Ik kreeg na een speelsessie al onmiddellijk de vraag of dit spel de hype waard was. Ik weet nu niet echt hoe groot de hype eigenlijk wel was, maar ik kan u wel vertellen dat La Granja een erg degelijk spel is dat de veelspelers onder ons zeker gaan weten te bekoren ... op voorwaarde dat ze van euro's houden. Ook in dit spel probeert u de motor te laten aanslaan en grondstoffen en geld te genereren, het is dus niet veel nieuws onder de zon. Wat dit spel wel voor heeft op de meeste Rosenbergs (we gooien de Agricola-man er toch maar even tussen) is dat het veel vlotter en soepeler loopt. Je staat niet echt onder druk en hebt wel de nodige opties om er een fijn gevoel aan over te houden. Ieder gaat meer zijn richting uit en buiten de volgorde waarin je gaat leveren, kan je de plannen van andere spelers eigenlijk niet echt in de war sturen. Ook de vergelijking met Feld wordt af en toe gemaakt, maar ondanks het feit dat je punten sprokkelt, heb je niet het gevoel dat dit het enige is dat je doet. Dit spel heeft een totaal eigen identiteit en eigenheid. De auteurs Andreas Odendahl & Michael Keller leveren hier een erg fraai eerste product af, een mix van gekende elementen, maar dat erg soepel en ingenieus in elkaar zit. Dit smaakt voor mij alleszins naar meer.

12-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Granja (999 games)
La Granja stond tot heden vooral bekend als zijnde een spel, uitgebracht door Spielworxx, dat in no-time was uitverkocht in Essen en dat bovendien belachelijk veel euro's kostte. Een half jaartje later zijn we dan ook blij dat het spel werd opgepikt door 999 games, zodat het in het Nederlands verscheen en dat het bovendien een stuk betaalbaarder werd. La Granja is ook het spel dat gekend is om z'n rare vorm van spelersbord, het meervoudig gebruik van de kaarten en het terug in de tijd gaan door het gebruik van één type houten blokje voor diverse grondstoffen (we zijn de laatste jaren een beetje verwend geworden).

In La Granja gaan we terug de boer-en-tuinder-richting op en proberen we ons boerderijtje te runnen, varkens te houden, grondstoffen te kweken, te oogsten en te verwerken om alles uiteindelijk uit te leveren aan de markt of de pakhuizen. Dit alles natuurlijk tot verwerving van overwinningspunten om na zes ronden de overwinning te kunnen claimen. In de gekende standaarddoos vindt u een speelbord, 4 spelersborden (ofte erftableaus), 66 erfkaarten, 9 dobbelstenen, 100 markeerstenen (in de vier kleuren), 4 markeerschijven (in de vier kleuren), 16 ezelsfiches (4 per speler), 38 munten, 66 puntenfiches, 4 beurtvolgordetegels, 24 dakfiches, 24 ambachtsfiches, 3 afgesloten pakhuis-fiches, 4 overzichtskaarten en de spelregels met daarbij een bijlage met alle kaarten nog eens netjes op een rij.



Een spel bestaat uit zes ronden, die op hun beurt bestaat uit 4 fasen. Elke fase is dan weer onderverdeeld in een aantal stapjes, die aanvankelijk nogal véél lijken, maar na één rondje eigenlijk superduidelijk zijn. Je weet eigenlijk ook al erg snel wat je al dan niet wil (kan) doen en dat zorgt alleszins voor een vlotter verloop.

Fase 1 : Erffase : deze fase bestaat uit vier stappen :
- een erfkaart spelen en kaart(en) trekken : de spelers spelen één van hun handkaarten uit en leggen deze aan de juiste kant van hun spelersbord. Eigenlijk is dit al een erg groot deel van het spel en hetgene dat La Granja uniek maakt. Leg je de kaart links aan, dan krijg je velden waarop je kan gaan zaaien en oogsten. Leg je de kaart bovenaan, krijg je een kruiwagen, wat een soort van contractje is dat je zelf probeert te vervullen. Schuif je de kaart onder je bord, dan neem je een helper aan (een tekst met een functie die je laat zondigen tegen de normale spelregels of iets extra's geeft). Leg je de kaart rechts, moet je kosten betalen (1ste kaart 1 grondstof, 2de kaart 2 verschillende grondstoffen, ...) en doet de kaart dienst als een soort van upgrade waarbij je je hand vergroot, inkomsten krijgt in een volgende fase, extra plaats hebt voor varkens, ... Na het uitspelen van de kaart vul je je hand terug aan tot je handkaartenlimiet. Deze ligt standaard op drie, maar kan dus vergroten als je kaarten rechts naast je bord speelt. In de eerste ronde van het spel speel je overigens twee kaarten in deze stap.
- inkomen nemen : indien de spelers in de loop van het spel reeds ambachtfiches hebben gewonnen die inkomsten opleveren of kaarten hebben gespeeld die dit geven, dan nemen de spelers hun inkomsten. Deze stap is erg kort en blijft meestal beperkt tot een aantal munten en/of een krat.
- akkers produceren en varken planten zich voort : je legt een grondstof op elke lege akker die je hebt (links naast je speelbord). Indien je twee (of meer) varkens hebt, krijg je een extra varken indien je plaats hebt om het te herbergen.
- dakfiches kopen : in elke ronde worden er nieuwe dakfiches opengelegd. De kosten van deze fiches lopen per ronde op van 1 t.e.m. 6. De spelers mogen in speelvolgorde een dakfiche kopen, ze op hun spelersbord leggen, de afgedekte punten nemen en ten allen tijde het extraatje uitvoeren dat de dakfiche oplevert (de fiche wordt dan omgedraaid en is niet meer beschikbaar).

Fase 2 : Opbrengstfase : in deze fase worden een aantal dobbelstenen gegooid gelijk aan het aantal spelers +1 en gaan de spelers in speelvolgorde om beurten twee acties uitvoeren die bij de dobbelsteen horen. De laatste dobbelsteenactie wordt door alle spelers nog eens uitgevoerd.
1) Neem een varken. Indien je geen ruimte hebt om het te plaatsen, mag je het onmiddellijk verkopen voor 3 geld
2) Speel 1 kaart OF trek 1 kaart OF neem één grondstof naar keuze
3) Neem 2 verschillende grondstoffen naar keuze
4) Neem 4 geld
5) Doe 2 upgrades met je grondstoffen OF doe 1 upgrade en 1 stap op het siëstaspoor OF doe 2 stappen op het siëstaspoor
6) Doe 1 levering OF neem 2 munten



Fase 3 : Transportfase : In deze fase ga je je grondstoffen of veredelde grondstoffen (dit zijn ham, voedsel en wijn als zijnde verwerkte producten varken, graan/olijf en druif) uitleveren aan je kruiwagens of aan de pakhuizen op het speelbord. Ook deze fase omvat vier stapjes.
- ezelsfiche kiezen : elke speler start met vier ezelsfiches, ze kiezen er één uit, leggen deze gedekt voor zich neer, draaien gelijktijdig om. In de volgende rond heb je keuze uit de overige fiches, de ronde daarna nog keuze uit twee en nadien heb je ze terug allemaal ter hande.
- siëstaspoor bijwerken en nieuwe beurtvolgorde bepalen : in speelvolgorde worden een aantal stappen gezet op het siëstaspoor afhankelijk van de gekozen ezelsfiche (geen, 1, 2 of 3 stappen). De speler die vooraan ligt op het spoor, krijgt volgordefiche 1, de volgende de 2, ... Er wordt onmiddellijk in deze nieuwe volgorde voortgespeeld.
- leveren : afhankelijk van het aantal ezels op de ezelsfiche (1-4) mag de speler dit aantal grondstoffen inzetten op eigen kruiwagens of de pakhuizen. Indien je levert aan pakhuizen en je krijgt je eigen rij op het pakhuis vol, dan zet je één steen op het aangrenzende lichtgrijze veld (ligt er nog een puntfiche krijg je deze), scoor je een aantal punten gelijk aan de ronde waarin je je bevindt, scoor je eventueel nog een punt voor het openen van een nieuw pakhuis (bij aanvang zijn er drie gesloten en worden deze één voor één open gespeeld als er een speler een pakhuis vult). Tenslotte krijg je ook het ambachtsfiche dat bij die rij ligt. (deze fiches leveren je geld of kratten op tijdens de inkomsten, stellen je in staat om extra te leveren of extra punten te verkrijgen bij levering) Vervolledig je een kruiwagen, krijg je een krat en het aangegeven aantal punten en mag je één markeersteen op de markt zetten (midden speelbord). Indien er markeerstenen van andere spelers grenzen aan je nieuw geplaatste steen die op een lager getal staan, worden deze verwijderd van het bord en scoor je er 1 punt voor per verwijderde steen.
- extra leveringen kopen en doen : afhankelijk van welke kaarten je rechts naast je spelersbord plaatste, kan je extra leveringen doen tegen betaling. Per levering kost het je één geld.

Fase 4 : Puntentellingsfase : In deze fase krijg je punten voor het aantal eigen stenen op de markt en je positie op het siëstaspoor (1-3 punten). Daarna worden alle fiches op het siëstaspoor in volgorde terug op de startpositie geplaatst en worden de nieuwe dakfiches van de volgende ronde opengelegd.

Indien er geen dakfiches meer zijn, eindigt het spel. Alle spelers verkopen hun grondstoffen nog tegen de normale prijs en krijgen voor elke 5 geld nog 1 overwinningspunt. De speler met de meeste punten wint het spel.



Acties die je ten allen tijde mag ondernemen :
- grondstoffen kopen tegen de aangegeven prijs (op het spelersbord)
- grondstoffen uit het pakhuis verkopen tegen de aangegeven prijs (op het spelersbord)
- grondstoffen verwerken tot veredelde grondstoffen tegen de gevraagde prijs (of met een upgradesymbool "ster")
- handelsvoordelen nemen door het afgeven van een kratje. Deze handelsvoordelen zijn : 4 geld, 1 varken, 1 kaart trekken of spelen, 2 verschillende grondstoffen nemen of 2 upgrades doen van grondstoffen naar veredelde grondstoffen

Titel : La Granja
Auteurs : Andreas Odendahl & Michael Keller
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 90 - 120 min.
Leeftijd : 12+

11-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 281


Deelnemers : Gert, Ilse & Arne
Gespeelde spellen : Elfenland, The game : Spiel ... so lange du kannst!, La Granja & Pandemic - The cure
Speeldata : 09/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : La Granja is nog maar net in het Nederlands verschenen en de eerste play is al een feit. Binnenkort volgt de spelbespreking en de imprESSEN op deze blog.

10-05-2015 om 08:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (1)
08-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cavern of Gossamer (Sunrise Tornado Games)


Ook deze tweede titel op rij van Sunrise Tornado Games is een micro-game. Dit betekent wederom een stoffen buideltje met slechts 18 kaarten, waarvan 4 discipelen, 1 meester, 1 redder, 8 demonen en 4 anderen (2 lege grotten, richtingkaart en "naar het westen"-kaart).
Het spel kan met 2 tot 4 spelers gespeeld worden, maar na lezen van de spelregels lijkt me dit enkel goed tot z'n recht te komen met vier spelers. Aangezien de spelers per twee als team elkaar de loef moeten proberen af te steken, en bij een lager spelersaantal één speler meerdere rollen voor z'n rekening moet nemen. De startspeler en de derde speler zijn steeds de discipelen. Zij hebben als doel de meester te vinden en de kaartendeck door te spelen tot de "naar het westen"kaart tevoorschijn komt. De tweede en vierde speler rond de tafel nemen de rol aan van de demonen en trachten de meester dan weer te liquideren om de overwinning te claimen.

Bij aanvang van het spel krijgt speler 1 sowieso de "Monkey king", speler 2 "Centipede", speler 3 één van de andere discipelen en speler 4 één van de spinnen (staat allemaal ook aangegeven in de rechterbovenhoek van de kaarten). De richtingkaart wordt in het midden van de tafel geplaatst, de twee lege grotten worden er gedekt naast gelegd langs de ene kant, de trekstapel met onderaan de "naar het westen"kaart, de redder en de andere kaarten geschud langs de andere kant. Onder de richtingkaart wordt in de loop van het spel ook nog de "warme bron" gevormd.

De "Monkey king" begint het spel. In een spelersbeurt voert een speler één van z'n mogelijke acties uit. Deze acties staan op de kaart aangegeven met een rood bolletje. In de eerste ronde moeten alle spelers verplicht de "trek" actie uitvoeren. Je kan enkel een actie kiezen die uitvoerbaar is. Indien je kaarten mag trekken kan je kiezen tussen de trekstapel, de warme bron of de grot. Indien er kaarten dienen worden teruggelegd, worden ze onder de stapel geplaatst.

Als een speler een kaart trekt, dan voert hij de "trek" actie van de kaart uit (aangegeven door een blauwe rechthoek). Indien een kaart meerdere trekacties heeft, mag de speler er één kiezen. Mogelijke acties zijn : verbannen (verwijder een kaart uit het spel), afleggen (leg een kaart onderop één van de stapels), redden (vind de meester in de warme bron of grot en neem hem in handen), afslachten (gebruik spinnen om discipelen en de meester af te slachten in de grot).

Als discipel kan je een reddingsactie ondernemen. Je neemt dan twee kaarten van de grot en bekijkt deze. Je mag één kaart op handen houden en de andere terug afleggen. Je mag ook beide kaarten terug afleggen. De discipelen mogen onderling niet overleggen over welke kaarten ze te zien krijgen. Indien een speler op het einde van z'n beurt meer dan één kaart op handen heeft, moet hij deze afleggen in de grot.

De demonen kan dan weer proberen te gaan afslachten. Deze actie kan enkel worden ondernomen in de grot. De speler bekijkt alle kaarten in de grot en gebruikt enkel spinnen om discipelen en de meester af te slachten. Twee spinnen vermoorden een discipel, een meester kan slechts met 3 spinnen worden afgemaakt. Een speler kan meerdere kaarten afslachten indien mogelijk. Eerst moeten alle discipelen dood zijn vooraleer de meester mag afgeslacht worden. Alle spinnen die werden gebruikt, worden afgelegd. De afgeslachte kaarten gaan uit het spel. Alle discipelen-spelers moeten hun hand afleggen. Alle resterende kaarten in de grot worden geschud en vormen een nieuwe trekstapel. Ook wanneer er geen slachting mogelijk is, worden de kaarten terug geschud.

Zo gauw de spelers de "naar het westen"kaart trekken en één van de discipelspelers heeft de meester op handen, dan winnen zij het spel. Indien de demonen erin slagen om de meester af te slachten winnen zij het spel.



Titel : Cavern of Gossamer
Auteur : Ta-Te Wu
Uitgeverij : Sunrise Tornado Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 10+

08-05-2015 om 20:15 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoppers (Sunrise Tornado Games)


Hoppers is één van de nieuwe mini-games van Sunrise Tornado Games. Qua materiaal kan je het onmiddellijk vergelijken met Love letter, 18 kaarten in een stoffen zakje, meer heb je niet nodig om dit spel te spelen. Voor dit spel heb je wel meerdere spelers nodig. Des te meer spelers, des te meer vreugd. De 18 kaarten zijn opgesplitst in 9 steenkaarten en 9 avonturierskaarten. De steenkaarten bestaan telkens uit een dubbele aardesteen, luchtsteen, watersteen, vuursteen en 1 hoppersteen. De avonturiers zijn 4 hoppers, 3 magiërs en 2 vosgeesten. Afhankelijk van het aantal spelers worden enkele kaarten uit de avonturierstapel gehaald. Elke speler krijgt 1 steenkaart en de andere steenkaarten worden gedekt in het midden van de tafel gelegd. De avonturierskaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.

Het spel loopt over vijf ronden. Elke ronde bestaat uit twee fasen : avonturiersfase en ontdekkinsfase. Alle spelers nemen deel aan de eerste fase, maar enkel de spelers die de beproeving doorstaan, gaan mee naar fase twee van een ronde.
De startspeler neemt de avonturierstapel, schudt deze en neemt er zeven kaarten van (gedekt, de rest wordt terzijde gelegd voor deze ronde). Alle spelers houden zich klaar, de eerste avonturier wordt opengedraaid, de spelers nemen onmiddellijk de juiste pose aan of vallen uit de ronde. Zo worden er zeven avonturiers opengedraaid. De startspeler kan enkel aan fase 2 deelnemen als er drie of vier andere spelers zijn afgevallen.

Hopper 1 : de armen strekken met de handpalmen net boven tafel
Hopper 2 : voortgaan op hopper 1, maar de armen 45° laten stijgen
Hopper 3 : voortgaan op hopper 2, linkse hand op rechterschouder en omgekeerd
Hopper 4 : voorgaan op hopper 3 en armen hoog in de lucht steken
Magiër 1 : doe niets en hou je handen op de tafel
Magiër 2 : hou je linkerhand tegen je borst met de palm open naar boven, leg je rechtervuist hierin
Magiër 3 : idem magiër 2, maar dan omgekeerd
Vos 1 : maak twee vuisten en rol ze vijf keer voor je borst
Vos 2 : maak twee vuisten en rol ze vijf keer alsof je fietst

Elke speler die 7 avonturiers heeft overleefd, mag naar fase 2.  Elke speler mag een gedekte kaart in het midden van de tafel bekijken.
- indien deze kaart overeenkomt met jouw steen op handen, wordt deze kaart opengelegd (die op tafel, niet in de hand van de speler)
- indien het de hoppersteen is, laat je deze zeker niet zien
- indien je zowel je eigen steen hebt gevonden als de hoppersteen, dan kan je de overwinning claimen

De huidige startspeler kiest een nieuwe startspeler. Indien er na vijf ronden nog geen winnaar is, dan verliezen alle spelers dit spel.

Titel : Hoppers
Auteur : Ta-Te Wu
Uitgeverij : Sunrise Tornado Games
Aantal spelers : 4-9
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 8+

06-05-2015 om 15:51 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 280


Deelnemers : Jo & Arne
Gespeeld spel : The game : Spiel ... so lange du kannst!
Speeldata : 04 & 05/05/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi & Bloso Herentals
Opmerkelijk : Eén solosessie grandioos gebuisd voor dit spel en één keer tijdens de middagpauze met z'n twee al een pak dichter bij de overwinnning (maar toch nog zo ver af).

05-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
04-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The game (NSV)


The game (spiel ... so lange du kannst!) is een nieuw kaartspel van Nürnberger Spielkarten Verlag, de makers van Qwixx en Träxx.
Het spel omvat 102 kaarten, waarvan 4 startkaarten (2 met nummer 1 en 2 met nummer 100), de overige 98 kaarten dragen elk een uniek nummer van 2 t.e.m. 99. Qua artwork heeft men gekozen voor een doodshoofd, geen idee wat de reden hierachter is, want men had even goed My Little Pony's kunnen gebruiken (maar waarschijnlijk duurder aan rechten). Het is een coöperatief kaartspel waarin de spelers zo lang mogelijk blijven spelen (zoals de titel reeds vermeld). In het uitzonderlijke geval je alle kaarten zou kunnen uitspelen, ben je de onbetwiste winnaar van dit spelletje.

Qua voorbereiding worden de 4 startkaarten naast elkaar in het midden van de tafel gelegd, de andere kaarten geschud en ontvangt elke speler er zes op handen (7 bij 2 spelers en 8 bij een solovariant). Doel van het spel is om telkens kaarten te blijven aanleggen, vertrekkende van de startkaarten in oplopende, of aflopende volgorde. Hoe groot de sprongen tussen kaarten zijn, maakt in principe niet uit, maar verkleint de opties voor volgende beurten natuurlijk.

In een beurt moet een speler minstens 2 handkaarten uitspelen een aanvullen aan één of meerdere rijen naar keuze. Uiteraard moet je rekening houden met de oplopende of aflopende volgorde van de kaarten. Na het afleggen neem je éénzelfde aantal kaarten van de trekstapel en komt de volgende speler aan de beurt. Er is een extra speciale regel die je toelaat om te zondigen tegen de standaardregel. Je mag namelijk een kaart met een exact verschil van waarde 10 op een rij leggen en hiermee zondigen tegen de regels d.w.z. een kaart met waarde 10 minder in een oplopende rij en een waarde 10 meer in een aflopende rij. Zo kan je een rij dus terug "opener" maken om nog meer kaarten aan te leggen. Er mag gedurende het spel gecommuniceerd worden met elkaar, maar exacte getallen mogen niet vermeld worden. Je kan bijvoorbeeld vragen om aan bepaalde rijen niets toe te voegen of net wel.

Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, wordt er gewoon doorgespeeld. Elke speler moet vanaf dit moment overigens maar één kaart toevoegen. Zo gauw geen enkele speler nog kaarten kan spelen, of als alle kaarten zijn uitgespeeld eindigt het spel. Lukt het jou en je team om alle kaarten weg te spelen?



Titel : The game : Spiel ... so lange du kannst!
Auteur : Steffen Benndorf
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

04-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Brew Crafters


Brew Crafters (Dice hate me games) :

+ erg veel materiaal, allemaal erg thematisch uitgewerkt (wat dat betreft een hoog Viticulture-gehalte)
+ qua spelmechanismen kom ik vaak bij het woord "Agricola" terecht, maar toch vind ik dit spel een stuk leuker
+ het is een opbouwspel pur sang, aanvankelijk denk je dat je nooit ergens zult geraken, maar naarmate het spel vordert ga je echt wel zaken kunnen bereiken en voel je ook al onmiddellijk hoe je het de volgende keer anders gaat doen
+ de startspelerpion in de vorm van een Guinness is wel cool
+ je kan op diverse manieren gaan punten scoren, onderzoek, brouwen, innovatief zijn, proeverijen organiseren, ...
+ je moet vooral een economische motor op gang proberen te krijgen (en te houden, wat mij niet lukte)
+ u gaat telkens combo's zoeken tussen je onderzoek en de experten die je kan (wil) inhuren
+ er is wel wat ruimte gelaten in het spel om het telkens net ietsje anders te maken, een gevorderde kant qua onderzoeksbord, telkens andere experten en bierbrouwsels, extra actiekaarten, ...

- dit spel is in mijn ogen dan wel beter dan Agricola, maar toch gaan de fans van Agricola dit spel echt niet graag spelen, omdat de mogelijkheden waarschijnlijk te beperkt zijn voor hen. Als je de kaarten fantastisch vindt in Agricola, dan kom je dat hier zeker te kort
- de eigenschappen van de gebouwen staan netjes op een overzichtskaartje en dat is goed gedoen en ook nodig aangezien ze toch hier en daar wat tekst nodig hebben, mensen die het Engels niet echt machtig zijn gaan hier dan misschien toch wat problemen ondervinden, zeker omdat de experten ook van de nodige tekst zijn voorzien
- u moet wel wat materiaal klaarzetten vooraleer u kan beginnen

Conclusie : Brew Crafters is me erg bevallen. Dit heeft enerzijds zeker te maken met het thema op zich, als goede Belg kan je toch niet ongevoelig blijven voor een bierspel. Anderzijds is dit een eurogame à la Agricola, maar voor mij zonder de frustrerende factor. Het is zeker nog nauw en je gaat een bepaalde weg moeten uitkiezen (alles doen is onmogelijk), kleine combo's maken kan, maar geen megacombo. Het is zo'n spel dat je onmiddellijk terug zou willen spelen om dingen anders te doen. Misschien is het ook wel een spel waarbij de herspeelbaarheid niet zo groot is, maar het voorziene extra materiaal en gevorderden opties zorgen toch dat dit iets vergroot. De speelduur kan best wel stevig uitlopen, maar aangezien het zo vlot speelt, heb je dat gevoel totaal niet. Het zijn maar twaalf rondes waarin je je hele economie moet aanzwengelen en succesvol maken. Ik zet dit spel zeker nog niet bij de echte toppers, maar zeker en vast in de categorie solide veelspelerspel met een graaf thema.

03-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Piratoons


Piratoons (Act in games) :


+ prachtig artwork, zowel op tegels, bootonderdelen, schatkist, ...
+ handig speloverzicht, met op de achterzijde de scoremogelijkheden (dit is zelfs een must)
+ op regelmatige basis deden er zich grappige momenten voor waarbij spelers hetzelfde bieden of elkaar de loef afsteken bij het plaatsen van de meeples, altijd fun
+ dit is een luchtig spelletje, te veel denkwerk is niet echt nodig
+ het draaien van de schatkist, de 15 seconden-timer, het extra bieden, de spelmechanismen zitten allemaal wel snor en gaan vlot in elkaar over
+ de scores liggen op zich relatief dicht bij elkaar, iemand die voor de grote punten probeert te gaan, zal ook veel schade oplopen en komt op die manier automatisch wat terug bij de rest

- het is wel wat hectisch, dus als je dit niet kan smaken dan moet je het links laten liggen
- er zijn héél wat scoremogelijkheden, wat zorgt voor een toch ietwat complexe en langdurige eindtelling, zeker aangezien het spel op zich zo vlot gaat

Conclusie : Piratoons is ons na de eerste speelsessie zeker bevallen. Het is een luchtig spelletje waarin verschillende mechanismen netjes vermixt zijn tot een fijn, grappig en artistiek mooi uitgewerkt spel. Dit spel zal echter ook wel héél wat tegenstand ondervinden. Ben je niet aandachtig en attentvol in de inzetfase, dan kan je het eigenlijk al vergeten. Het spel heeft ook zeker een leercurve, des te beter je weet waarvoor je al dan niet scoort, des te gerichter ga je ongetwijfeld spelen. Het is niet de speler met de meeste onderdelen die het spel wint, wel diegene die de beste combinatie zoekt en heeft aan het einde van het spel. Piratoons zorgde op bepaalde momenten zeker voor een lach op ons gezicht, een dubbel bod dat elkaar opheft, het zenuwachtig inzetten van de meeples, het STOP-signaal dat al dan niet tijdig werd gerespecteerd, ... en dat weten we wel te appreciëren. Maar, wat nu net de kracht is, is ook onmiddellijk de zwakte van dit spel. Het kan er nogal chaotisch aan toegaan, speel je te voorzichtig, dan blijf je met lege handen achter, ben je te bruusk, dan is alles weer minder doordacht. Op het juiste moment de juiste tegels in je bezit krijgen is niet eenvoudig, het is ongetwijfeld een vaardigheid (en misschien zelfs talent), maar het is mij jammerlijk genoeg niet gegeven. Ik probeerde mezelf rustig te houden, bij de biedingen hier en daar nog een aanschaf te doen en dat loonde op zich dat het een relatief rustig spel werd voor mij en dat mijn boot mooi was uitgebouwd, maar het leverde me ook die verduivelde tweede plaats op. Ik vermoed dat dit spel toch nog wel regelmatig op tafel zal verschijnen. Het speelt snel en is vlot uitgelegd (hoewel het scoreverloop toch best een keertje wordt doorlopen, bij uitleg is het allemaal nogal abstract). De huisregels omtrent het inzetten van de meeples zijn een goede leidraad, maar kunnen naar eigen inzicht en rede en fatsoen worden aangepast en dat werkt best prima.

02-05-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 279


Deelnemers : Hans, Dirk, Raf & Arne
Gespeelde spellen : Brew Crafters, Roll for the galaxy, Mmm!, Crazy coconuts & Piratoons
Speeldatum : 30/04/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Het was wederom een tijdje geleden dat we nog speelden, tijd om de schade in te halen. Ook in de maand mei zouden we graag wat meer rond de speeltafel zitten. Alvast een mooie uitdaging!

01-05-2015 om 08:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
28-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piratoons (Act in games)


We zagen Piratoons voor een eerste keer live op Zuiderspel in Eindhoven. Ik had het spel echter al eerder een keertje op een filmpje gezien en was onmiddellijk geïntrigeerd. Om te beginnen ziet het materiaal er allemaal al erg mooi uit en een piratenthema is nooit weg.
In de fraai geïllustreerde doos vindt u een dubbel speelbord die de schatkist voorstelt. Eén van de borden is voorzien van een inleg waarin we andere tegels zullen plaatsen. Daarnaast zijn er 48 uitrustingstegels, 24 scheepstegels, 24 bemanningspionnen (meeples, 6 per spelerskleur), 40 dubloenen, 32 scorefiches (die op het einde van het spel worden uitgereikt), 4 boeg- en 4 achtersteventegels, 1 zandloper, 2 speelhulpen en de spelregels.

Elke speler krijgt een boeg en achtersteven en de zes bemanningen in z'n kleur. Daarnaast ontvangt elke speler alvast 3 dubloenen. De scheepstegels worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De uitrustingstegels worden in acht stapels van zes verdeeld en terzijde klaargelegd. Deze acht stapels zijn ook de klok van het spel, want er zal over acht ronden gespeeld worden. Telkens wordt er één van de stapeltjes gebruikt. De kist (2 speelborden) wordt in het midden van de tafel gelegd.



Het spel verloopt dus over acht ronden, die op hun beurt bestaan uit 6 fasen :
1) Bevoorrading van de schatkist
De schatkist wordt geopend en er worden 6 uitrustingstegels en 3 scheepstegels verdekt opgelegd. De schatkist wordt gesloten en omgedraaid. Het deksel dekt de tegels nog af.

2) Het plunderen van de schat
De kapitein (startspeler) draait de zandloper om en opent de schatkist door het deksel ervan af te nemen. Alle spelers gaan nu tegelijkertijd hun bemanningspionnen inzetten op de diverse tegels in de schatkist. Vanaf het ogenblik dat de zandloper is leeggelopen, mogen alle spelers "stop" roepen. Zo lang dit niet gebeurt, mogen de spelers doorgaan met het plaatsen van hun bemanningen.
De spelregels voorzien enkele plaatsingsregels "voor de goede orde", maar deze zijn allemaal logisch. Zo mag u niemand hinderen, geen handen boven de kist houden, slechts met één hand spelen, geen eerder geplaatste bemanning verzetten, geen bemanning van tegenstanders weggooien , ...

3) Het betalen van de werklozen
Elk bemanningslid dat de spelers niet heeft ingezet (gewild of ongewild) wordt in deze fase beloond met 1 dubloen. Ook bemanningen die in je hand zaten en net niet tijdig op in de schatkist geraakten worden uitbetaald.

4) Het delen van de buit
Bemanningsleden moeten ook duidelijk op de tegels staan. Twijfelgevallen worden nu uit de kist verwijderd (en ontvangen dus geen dubloen). Gelijke aantallen van bemanningsleden op een tegel annuleren elkaar (bv. 2 rood, 2 geel, 1 groen = groen gaat met de buit lopen). Elke speler ontvangt de tegels waar hij een strikte meerderheid heeft. Tegels die niet geplunderd zijn, blijven in de schatkist liggen voorlopig.

5) Het opbod
Alle uitrustingstegels die in eerdere ronden overboord zijn gegooid worden bij de schat gestopt. Nu mogen alle spelers een tegel kopen door een chinees bod te doen. Je neemt een aantal dubloenen in je hand en toont deze gelijktijdig. Bij gelijke biedingen krijgen deze spelers wederom niets. Ze houden hun geld wel bij. De speler met het hoogste bod neemt als eerste één tegel, daarna de volgende, ... Het geld wordt in de voorraad gelegd. Je bent overigens verplicht om je bod af te geven en een tegel te nemen in dit geval. Indien er onvoldoende tegels overblijven, behoudt de speler z'n geld. Daarna worden weer alle uitrustingstegels uit de kist verwijderd en terzijde gelegd (deze kunnen bij volgende opbodfases terug komen), de scheepstegels gaan volledig uit het spel.

6) Assemblage van het schip en plaatsen van de tegels
De spelers bouwen in deze fase hun schip helemaal op. Alles mag overigens nu ook verbouwd worden. Zeiltegels moeten op een mast worden geplaatst, brugdektegels op een brugdekpositie. Patrijspoorttegels op patrijspoorten, schietgattegels op schietgaten en kwartiertegels op kwartierposities natuurlijk. Tegels moeten toegevoegd worden indien mogelijk, ook al geeft dit geen perfecte situatie. Tegels die niet geplaatst kunnen worden, worden weggegooid bij de andere uitrustingstegels. De spelers proberen ook dezelfde symbolen te verzamelen die samen één geheel vormen.



Na de achtste speelronde krijgen de spelers nog rustig de tijd om het schip zo goed mogelijk te assembleren en volgt er een eindtelling.
De speler die de meeste punten scoort, is de winnaar.

De spelers krijgen punten voor :
- de meeste zeilen 5 punten, de tweede 2 punten
- de meeste dubloenen 5 punten, de tweede 2 punten
- het grootste schip (tel de tonnen onderaan) 5 punten, de tweede 2 punten
- elke correctie combinatie van symbolen 2 punten, elke foute combinatie -2 punten
- de speler met de meeste lege plaatsen in volgende categorieën - 2 punten : brugdekposities, schietgaten, patrijspoorten, kwartierposities, alle posities gemengd
- 5 punten voor 3 identieke tegels
- 4 punten voor 3 verschillende tegels van dezelfde soort (bv. patrijspoorten)
- 2 punten voor 2 identieke tegels

Titel : Piratoons
Auteurs : Olivier Grégoire & Thibaut Quintens
Uitgeverij : Act in games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

28-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brew Crafters (Dice hate me games)


Brew Crafters is een spel waar ik al geruime tijd heb naar uitgekeken. Sinds de Kickstarterlancering volg ik dit spel al op de voet. Enerzijds omwille van de spelmechanismen, die doen denken aan een stevige euro à la Agricola, anderzijds omwille van het thema, zijnde "bier brouwen" en het meer dan deftige Amerikaanse materiaal. De doos zit tsjokvol materiaal trouwens. Zo krijgt u 5 brouwerijborden, 5 ontwikkelingsborden, een brouwerij-actie-bord, twee marktborden, een seizoenenbord, 215 (!) bierfiches, 21 gouden labels, 54 reputatiepuntenfiches, 25 grondstoffenvermenigvuldigers, 75geldfiches, 4 samenwerkingsfiches, 15 leenfiches, 3 boerderijfiches, 1 markthelperfiche, 1 seizoensfiche, 15 hopfiches, 5 complexe actietegels, 40 installatiefiches om je brouwerij een upgrade te geven, 24 bierreceptkaarten, 4 locale vennootschapskaarten, 24 specialistenkaarten, 15 meeples, 1 startspelerpion in de vorm van een glas bier, 130 grondstofblokjes, 20 ontwikkelingsblokjes en 15 brouwers.

Het spreekt voor zich dat met dit aantal materiaal ook de opzet van het spel toch wel wat omvat, meer dan de eigenlijke spelregels zelfs kan ik u zeggen met enige zin voor overdrijving. Ik verwijs u hiervoor dan ook graag naa de spelregels. Bovendien gaat u niet al het materiaal moeten gebruiken. Je kan elk spelletje weer dat net ietsje anders maken door gebruik te maken van andere kaarten en bierfiches. Bovendien heeft ook het ontwikkelingsbord twee zijden, één voor de eerste spellen en de andere kant voor de gevorderden. Het aantal recepten dat je gebruikt blijft telkens negen, waarvan drie vaste, maar de andere zes zijn telkens anders. Elke speler ontvangt ook een startkapitaal en enkele grondstoffen en dan kan het spel beginnen.


Een spel Brew Crafters loopt over 12 ronden, die worden voorgesteld door 3 jaren bestaande uit 4 seizoenen. Eigenlijk kan je in dit spel vaak een parallel leggen met Agricola. Ook nu speel je telkens drie volledige actieronden met tot slot de winterfase die ietsje anders verloopt en waarin je de kosten van je brouwerij zal moeten afbetalen. Elke normale ronde bestaat uit 3 fasen :
1) Aanvulfase : Alle actieplaatsen die het symbool dragen dat aangeeft om grondstoffen aan te vullen, worden in deze fase aangevuld. Indien er nog grondstoffen liggen van een vorige ronde, blijven deze liggen en worden er extra bijgelegd.

2) Marktactiefase : In deze fase gaan de spelers om beurten hun beide meeples inzetten op de marktborden. Op deze manier verwerven ze grondstoffen, die ze moeten kunnen opslaan op hun spelersbord. Elke actie kan maar door één meeples bezet worden. Je kan ook opteren om geld te krijgen en de startspelerpion, kan locale vennootschappen oprichten (die je later punten kunnen opleveren), stellen je in staat om extra brouwers aan te werven (om te gebruiken in de brouwerijfase, hoewel hier wel voorwaarden aan verbonden zijn) en specialisten die met hun speciale vaardigheden je mogelijkheden aanzienlijk vergroten.

3) Brouwerijfase : In deze fase gaan de spelers hun brouwer(s) inzetten. In tegenstelling tot de vorige fase mogen meerdere spelers nu dezelfde actie uitvoeren en kan een speler zelfs meermaals dezelfde actie uitvoeren (indien hij meerdere brouwers heeft). Meer over deze acties later.

Na deze fasen wordt de seizoensfiche een stapje vooruit gezet. Kom je niet in de winter terecht, volgt een zelfde rondje. Kom je wel in de winter terecht, dan krijgen de spelers de extraatjes die ze op hun ontwikkelingsbord verdiend hebben (2de kolom) en moeten ze hun installaties en arbeiders betalen. Alle zichtbare dollartekens op hun materiaal tellen ze op en moeten ze betalen. Een tekort kan betaald worden door een lening te nemen die je 2 dollar oplevert, maar die je ook reputatiepunten kosten aan het einde van het spel.

Na zo'n drie volledige jaren eindigt het spel en scoren de spelers punten voor :
- hun gebrouwde bier (bierfiches)
- ontwikkelingen die tot in de laatste kolom geraakt zijn (eindcondities)
- 1 reputatie voor geavanceerde bieren die je brouwde als je een tastingroom bouwde
- de verzamelde reputatiefiches
- gouden labels (die je verdient als je als eerste een bepaalde biersoort brouwt)
- 1 reputatie voor onafgewerkte vennootschappen
- 2 reputatie aftrek voor een eerste lening, 3 reputatie aftrek voor elke volgende lening



De acties :
- Verwerken van bier en/of vennootschap oprichten : in één en dezelfde actie kan je bier gaan brouwen, verwerken en verkopen, maar het moet wel stapsgewijs in die volgorde en je mag je bierfiche maar één plaatsje opschuiven. Indien je je brouwerij al geupgrade hebt, kan je dit misschien zelfs 2 x doen in één beurt. Voor een vennootschap geef je enkele gevraagde grondstoffen af en krijg je hiervoor een vennootschapsfiche in ruil. Zo gauw alle fiches zijn uitgedeeld (aan minstens 2 verschillende spelers) ontvang je voor je bijdrage reputatie en geld.

- Ontwikkelingen : verplaats je ontwikkelingsblokje één stapje naar rechts op één van de ontwikkelingssporen. Je kiest zelf welk blokje je verzet. De eerste kolom geeft een onmiddellijk effect, de tweede kolom een effect in de winter, de derde kolom een constante eigenschap en de vierde kolom een eindconditie.

- Installeer nieuwe gebouwen en uitrusting : je neemt één van de upgrades en plaatst deze op je spelersbord. Je hoeft nog niet te betalen, dit doe je in de winter bij elke afrekening.

Titel : Brew Crafters
Auteur : Ben Rosset
Uitgeverij : Dice hate me games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

27-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broom service (Alea spiele)


Broom service (ofte Wie verhext, het bordspel) is de nieuwe big-box van Aleaspiele (Ravensburger) die in Nürnberg 2015 het daglicht zag. Enkele maanden later is het spel ook beschikbaar voor het grote publiek. Zoals u uit de eerste zin al kan afleiden is dit spel gebaseerd op een ouder spel van Alea spiele, nl. Wie verhext. Ook nu weer krijgen de spelers een aantal karakterkaarten op handen, kiezen ze hier enkelen uit en spelen ze nadien om beurten uit om de mogelijke acties uit te voeren. Naast het feit dat er nu een speelbord is toegevoegd zijn er ook enkele kleine wijzigingen aan het spelconcept veranderd. Tenslotte doet de uitgever wat ze steeds doen, al een uitbreiding (variant) voorzien.

In de doos vindt u 1 speelbord, 24 onweerswolken, 24 toverstaffen, 2 speeloverzichten, 15 amuletten, 17 landschapsfiches, 8 stormwolken, 60 houten drankjes (in drie kleuren), 10 speelfiguren (2 per spelerskleur), 5 puntenmarkers en 60 speelkaarten (waarvan 50 karakterkaarten in de verschillende kleuren en 10 gebeurteniskaarten).

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt 10 karakterkaarten, 2 speelfiguren (die op de gebieden met een burcht worden gezet), de puntenmarker (die op 10 wordt gezet op het scorespoor), 1 drankje per kleur en 1 of 2 toverstaffen (afh. of je startspeler bent of niet). De speeloverzichten worden tussen de spelers gelegd, de onweerswolken worden willekeurig op het speelbord gelegd en de 10 gebeurteniskaarten worden geschud, 7 eraf geteld en als trekstapel klaargelegd (de resterende drie komen terug in de doos). De bovenste kaart wordt opengedraaid en dan kan de eerste ronde beginnen. Indien je  met minder dan 5 spelers aan de slag gaat, worden er van de niet gebruikte karakterkaarten een aantal opengelegd. Deze kaarten kunnen door de spelers gekozen worden, maar dan moet de speler 3 overwinningspunten afgeven. (je kan onder nul gaan hierdoor)



Het spel loopt over 7 ronden (aantal gebeurteniskaarten). In een ronde kiezen de spelers 4 karakterkaarten uit hun 10 handkaarten en leggen de andere kaarten terzijde, zij worden niet gebruikt tijdens de lopende ronde. De startspeler komt dan één van de kaarten uit, zegt de naam van het karakter en kiest één van beide acties die op de kaart staan. De bovenste actie is krachtiger dan de onderste, maar er zit een addertje onder het gras. Indien de speler de bovenste actie leest en één van de andere spelers heeft ook deze kaart gekozen, dan kan deze speler de rol claimen en verliest de eerste speler z'n volledige actie. Daarentegen kan de speler ook op zeker spelen en de onderste actie op de kaart kiezen. Hij voert deze actie dan onmiddellijk uit en dan kunnen de volgende spelers die de kaart kozen weer kiezen of ze de bovenste of onderste actie kiezen. Indien een speler de betrokken kaart niet heeft, gekozen moet hij dit rondje passen. De speler die de bovenste actie heeft kunnen uitvoeren, speelt de volgende kaart uit. Indien deze actie niet is gespeeld, dan speelt dezelfde speler een nieuwe kaart uit. Indien de speler geen kaarten meer op handen heeft, speelt de volgende speler in volgorde een kaart uit. Een speler mag een karakterkaart niet achterhouden, elk karakter kan maar één keer opgeroepen worden per ronde.

Nadat de spelers al hun kaarten hebben uitgespeeld, eindigt de lopende ronde. Er worden eventueel nieuwe kaarten opengelegd van de niet gebruikte karakterkaarten (met minder dan 5 spelers). De spelers nemen alle karakterkaarten terug op handen. De nieuwe gebeurteniskaart wordt opengedraaid en een nieuwe ronde kan van start gaan. De speler die als laatste de bovenste actie van een kaart speelde, wordt de nieuwe startspeler.
Na zeven ronden scoren de spelers nog punten voor hun verzamelde onweerswolken, elke vier verschillende drankjes/toverstaf leveren nog 4 punten op, elke drie verschillende leveren 2 punten op.

De karakters :
- Verzamelaars : verzamelen drankjes en/of toverstaffen
- Heksen : bewegen de pionnen op het speelbord en stellen je in staat om een toverdrankje te leveren aan de burchten (bovenste actie). Je legt het drankje op de burcht (ronde burcht) of in de voorraad (vierkante burcht) en scoort de aangegeven punten op de burchten.
- Druïden : ze leveren drankjes aan de burchten, voor de bovenste actie scoor je 3 extra punten (ze bewegen niet)
- Weerfee : lever een aantal toverstaffen in, zoals aangegeven op de onweerswolk waaraan één van je speelfiguren grenst en neem de wolk, ze levert nog punten op aan het einde van het spel

De gebeurtenissen laten je tijdens een ronde zondigen tegen bepaalde regels of leggen enkele beperkingen op. In de varianten komen er stormwolken bij die extra punten, extra stappen opleveren of die je extra drankjes laat inleveren voor punten. De amuletten stellen je dan weer in staat om rond te reizen op het speelbord en zo veel mogelijk eigen amuletten te verzamelen. Ze leveren aan het einde van de rit 4,9 of 15 punten op. De tegels geven je extra's zoals toverstaffen, drankjes, extra stappen, jokerdrankjes, ...

Titel : Broom service
Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

26-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vivajava - the coffee game - the dice game


Vivajava - the coffee game - the dice game (Pegasus spiele) :


+ een stevig dobbelspel, met wat leuke keuzes, toffe acties
+ je kan ook buiten je beurt je deel doen en meespelen
+ er is een solovariant, gevorderdenvariant, extra (24!) actiefiches die ervoor zorgen dat elk spel anders kan zijn
+ de dobbelstenen zijn fraai

- jammer dat men het materiaal niet taalonafhankelijk heeft gemaakt, de combinatie van tekst en symbool nu is ook niet altijd onmiddellijk duidelijk en moet je dus gaan opzoeken in de spelregels
- de spelregels zijn lijvig te noemen voor een dobbelspel (8 bladzijden om precies te zijn en dan is de variant daar nog niet bij)
- 50 dubbelzijdige blaadjes om de scores te noteren zullen er erg snel doorgedraaid zijn vrees ik

Conclusie : VJTCGTDG is een erg tof dobbelspel, een spel dat niet enkel thematisch mijn hart weet te veroveren, maar dat ook erg fijn speelt. Persoonlijk heb ik weinig schrik van Duitse tekst, maar aangezien alles nogal abstract staat uitgelegd, met hier en daar een moeilijke term was het niet eenvoudig om overzicht te behouden. Eens je het spel een keertje hebt gespeeld, is echter alles duidelijk en wil je vooral "nog" en "meer". Indien u dus een fan bent van te manoeuvreren dobbelstenen, diverse keuzes hebben, ontwikkelen en allerlei eigenschappen gebruiken en vooral erg snel een deftig spel te spelen, dan is VJTCGTDG misschien wel iets voor u.

25-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivajava - the coffee game - the dice game (Pegasus spiele)


Laat ons beginnen met een afkorting : VJTCGTDG, even de titel een beetje toegankelijker gemaakt, want als dit spel al met een prijs gaat lopen, is het zeker die van "langste titel". In VJTCGTDG gaan de spelers om ter snelste 21 punten proberen te scoren door nieuwe koffieblends te maken, hun vaardigheden te ontwikkelen en zelfs aan elkaars blends mee te helpen. Ik heb de Duitstalige versie van het spel en toen ik de spelregels aanvankelijk had gelezen, was zeker niet alles onmiddellijk duidelijk. Een demonstratiefilmpje op internet bood al voldoende hulp om alles wat te verduidelijken. Het geeft toch al direct aan dat dit niet zo maar een dobbelspelletje is en dat er héél wat meer mee gemoeid is.

Het spel omvat : 10 gewone koffiedobbelstenen (wit), 5 aromadobbelstenen (zwart), 1 blendbordje, 1 regenboogbordje, 1 ontwikkelingsbord (dubbelzijdig, eenvoudig en gevorderd), 4 speeloverzichten, 12 markers (in de vier spelerskleuren) en 50 dubbelzijdige blaadjes waarop je alles netjes gaat bijhouden qua score en ontwikkeling. Deze blaadjes zijn niet meer te herbruiken en een kopietje maken lijkt me geen overbodige luxe (of u moet aan het knutselen en lamineren gaan om met uitwisbare stiftjes te gaan werken).
Bovendien is de Duitse versie van het spel onmiddellijk voorzien van een "Al gusto"-uitbreiding waarin je een extra ontwikkelingsbord (dubbelzijdig), 24 speciale actiefiches en materiaal voor een soloversie krijgt.


(foto : originele versie van Dice Hate Me Games)

In een speelbeurt doorloopt de actieve speler vier fasen :
Fase 1 : Waarderen (moeilijk om nu al te begrijpen, dus lees gerust eerst de andere fasen)
- Indien het blendbordje of regenboogbordje bij jou ligt, scoor je de punten die erop staan aangegeven (3 of 2 afh. aantal spelers)
- Ook spelers die hebben bijgedragen tot een blend scoren een punt per markeerschijfje dat op de blend ligt
- Verval van de blend : de actieve speler verwijdert een dobbelsteen van z'n actieve blend (indien hij die heeft natuurlijk)
- Daarna beslist de speler of hij de blend nog een beurt behoudt, z'n beurt is dan over OF hij gebruikt de resterende dobbelstenen op het blendbordje voor deze beurt.

Fase 2 : Gooien
- De speler gooit 5 dobbelstenen (of de resterende van het blendbordje) plus eventuele aromadobbelstenen die hij nog in z'n bezit heeft
- De andere spelers mogen hun aromadobbelstenen aanbieden aan de actieve speler om mee te gooien
- Indien de actieve speler dobbelstenen gebruikt van de tegenstander (in een blend) worden deze vervangen door gewone koffiedobbelstenen in de blend en wordt er een marker van de speler die de dobbelsteen schonk op de dobbelsteen gelegd (deze speler scoort ook één punt overigens)

Fase 3 : Blenden of ontwikkelen
BLENDEN
- Als hij wil blenden moet hij een combinatie op het blendbordje leggen dat sterker is dan de huidige blend. Je moet minstens 2 dezelfde bonen hebben in een blend, daarna is het gewoon het aantal dezelfde bonen dat de doorslag geeft
- Er worden telkens vijf dobbelstenen op het blendbordje gelegd en de actieve speler scoort een punt (indien andere spelers meewerkten aan de blend, scoren deze dus ook punten)
- Bij gelijke stand tussen het gegooide resultaat en de aanwezige blend, telt de sterkte van de bonen (aangegeven met punten onder de bonen, zwarte bonen zijn de sterkste)
- De regenboogcombinatie omvat vijf verschillende kleuren, deze dobbelstenen worden niet op het bordje gelegd, maar gewoon in de voorraad. De speler neemt het bordje bij zich en scoort één punt. Je mag nooit meer dan één bordje bij je hebben liggen. (dus ofwel het blendbord ofwel het regenboogbord)

ONTWIKKELEN
- De speler kiest één van de gegooide kleuren uit z'n worp en duidt op z'n blaadje hetzelfde aantal bonen aan. (max. 5 per beurt)
- Indien de speler zwarte bonen kiest, dan neemt hij voor elke zwarte boon een aromadobbelsteen om in de toekomstige ronde te gebruiken
- Indien je op je blaadje de 1x of 2x passeert, kan je de eigenschap 1 of 2 keer gebruiken in je beurt.
- Afhankelijk van met welke kant van het ontwikkelingsbord dat je speelt, gaan deze ontwikkelingen je bepaalde acties toelaten
Bij deze een overzicht van de standaardacties :
* wit : hergooi 1 of 2 keer een aantal dobbelstenen naar keuze
* geel : waardeer 1 of 2 dobbelstenen op naar een boon van een waarde hoger
* bruin : indien je een blend of regenboog maakt, mag je 1 of 2 extra vakjes kleuren op je blaadje (bij zelfde of verschillende kleuren)
* rood : ontvang een marker en plaats deze op één van de acties, deze actie is één ronde lang niet geldig
* groen : indien je aromadobbelstenen neemt deze beurt, mag je er 1 of 2 extra nemen
- Indien je op een ontwikkelingsspoor tot het tasje geraakt, krijg je de aangegeven punten bij (standaard 3 of 4), maar verlies je wel de kracht van die acties. Zij zijn dan niet meer toegankelijk voor jou

Fase 4 : Activeren
- Indien je op het rode spoor al tot de 1x of 2x gevorderd bent en je hebt een marker ontvangen, mag je deze nu inzetten
- Indien je met andere varianten of actiefiches speelt, zijn er in deze fase nog andere mogelijkheden

(foto : originele versie van Dice Hate Me Games)

Titel : Vivajava - the coffee game - the dice game
Auteur : T.C. Petty III
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

24-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mmm!



Mmm! (Pegasus spiele) :


+ Prachtig materiaal, erg uitnodigend voor kinderen
+ Zo eenvoudig elegant, perfect om het concept coöp aan "niet"-spelers voor te stellen
+ U gaat ook in dit kinderlijke spel van stapel lopen en zitten discussiëren
+ U gaat dit spel opnieuw en opnieuw spelen om het te kunnen winnen

- Het is en blijft een dobbelspel, dus winst zal afhangen van je laatste dobbelsteenrollen
- Eens gewonnen gaat u het misschien niet zo vaak meer op tafel leggen, tenzij u kinderen heeft

Conclusie : Om even te duiden aan wat u zich mag verwachten : We speelden vorige spellenavond 1 x Pandemic - the cure en wonnen deze (ook al was het op het intro-niveau). Mmm! speelden we drie keer en we slaagden er niet in om het laken naar ons toe te trekken. Het is zo'n eenvoudig, maar verslavend spelletje dat je echt wil winnen. Het kan toch niet dat je zo'n kinderspel niet de baas kan. Wel, neem van mij aan, het kan wel degelijk. Uiteraard moet u met de gevorderde kant van het speelbord gebruiken, maar de moeilijkere variant qua dobbelstenen plaatsen hebben wij zelfs nog niet toegepast. Hebt u dus jongere kinderen of vindt u het geen schande om eens een kinderspel op tafel te leggen, dan raad ik u aan om dit spel toch eens te proberen. U gaat misschien niet dezelfde ervaring als Yggdrasil, Ghost stories of andere Pandemie's krijgen, maar u gaat versteld staan hoe dicht dit spel bij de essentie van zo'n coöps ligt.

23-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mmm! (Pegasus spiele)


Reiner Knizia, u waarschijnlijk niet echt onbekend, brengt met Mmm! een coöperatief "kinder"spel op de markt. Eigenlijk zou ik al erg graag de imprESSEN hier neerpennen, maar die hou ik graag tot morgen. Bij deze geef ik u dus een overzichtje van het eenvoudige spelverloop van dit spel.

In de doos vindt u een dubbelzijdig speelbord (één kinderkant en één kant voor gevorderden), 3 dobbelstenen (telkens met hierop kaas, vis, brood, komkommer, wortel en een rood kruis), 1 houten kat en 56 muizenfiches (waarvan 7 extra).

Leg het speelbord in het midden van de tafel op de kant die je wenst te gebruiken en zet de houten kat onderaan z'n spoor. De startspeler neemt de dobbelstenen en de muizenfiches worden naast het bord klaargelegd.

Doel van het spel is om al het voedsel in de keuken te gaan stelen en veilig naar je hol te brengen. Je moet dit doen vooraleer de kat op het einde van z'n spoor is beland anders verlies je gezamenlijk het spel. In je beurt gooi je de dobbelstenen en moet je minstens één dobbelsteen op het speelbord plaatsen. Je mag daarna hergooien met de overige dobbelstenen en moet wederom een dobbelsteen plaatsen. Je mag ook onmiddellijk meerdere dobbelstenen plaatsen of passen nadat je een dobbelsteen geplaatst hebt en toch nog dobbelstenen over hebt.

Op de vakjes waar je een dobbelsteen plaatste, leg je een muizenfiche om aan te geven dat dit voedsel al in je bezit is. Indien je geen volledig voedsel hebt kunnen meenemen in je beurt, zet de kat één stap vooruit. Ook wanneer het push-your-luck-gedeelte mislukt is en je dus geen dobbelsteen hebt kunnen plaatsen, zet de kat een stap. Bovendien mag je dan ook geen muizenfiches plaatsen. Daarna komt de volgende speler aan de beurt.



Een speelbeurt in het kort :

1) gooi de dobbelstenen
- je kan geen dobbelsteen plaatsen --> verzamel geen voedsel (geen fiches plaatsen) en verzet de kat één stap
- plaats minstens één dobbelsteen
2) hergooi (ga terug naar stap 1) of verzamel voedsel (leg fiches)
- het laatste stukje van een voedsel is verzameld --> de kat beweegt niet
- het voedsel is niet volledig verzameld --> de kat beweegt één stap

Variant : indien je het jezelf ietsje moeilijker wil maken, kan je ervoor opteren om dobbelstenen steeds te plaatsen in dezelfde rij of kolom als de eerst geplaatste dobbelsteen.

Titel : Mmm!
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

22-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Crazy coconuts (Pegasus spiele)


Crazy coconuts is een spel dat oorspronkelijk werd uitgebracht door de Koreanen die ons ook al Toc-Toc-Woodman schonken.
U kan zich dus misschien al enigszins indenken waar dit naartoe zal gaan, namelijk waanzinnig en hilarisch spelplezier. Stel u
gewoon even voor : u probeert met een aap kokosnoten in een potje te schieten om deze nadien te stapelen tot een piramide van zes
om het spel te winnen, terwijl de andere spelers hetzelfde doen en jouw piramide proberen te reduceren. Dexterity ten top dus.

In de doos vindt u 4 apen, 4 spelersborden (waarop je de piramide bouwt en waarop een lijn staat van waar je achter moet schieten), 10 gele en 4 rode bekers, 36 kokosnoten (8 per speler) en 12 magische kaarten.

Je stelt de bekers op zoals aangegeven in de spelregels (ietsje anders voor 3 spelers dan voor 2 of 4 spelers), legt de spelersborder errond en geeft elke speler een aap en 8 kokosnoten. Elke speler krijgt ook 2 magische kaarten als je met deze variant wil spelen. Als je aan de beurt bent, schiet je een kokosnoot af met je aap. Er kunnen zich drie mogelijke situaties voordoen :
- je raakt niets : je beurt is voorbij en er gebeurt niets
- je schiet in een gele beker : je neemt deze beker (van het midden of van een tegenstander) en plaatst deze op je spelersbord (en bouwt stilaan een piramide 3-2-1)
- je schiet in een rode beker : je neemt deze beker en plaatst deze op je spelersbord en speelt onmiddellijk nog een beurt

Kokosnoten kunnen naar alle kanten springen, zo kunnen ze uit een beker springen of net erin, ook dit alles telt. Kokosnoten die in bekers geschoten worden, blijven hierin. De andere kokosnoten zijn beschikbaar en worden door alle spelers gebruikt (indien ze er geen meer hebben).

Het spel is afgelopen wanneer een speler een piramide van zes kan bouwen of wanneer alle kokosnoten in bekers zijn verdwenen. In dit geval wint de speler met de meeste kokosnoten in z'n bekers.



De magische kaarten worden gespeeld vooraleer een kokosnoot af te vuren. Eens gebruikt, worden ze afgelegd. De kaarten :
- een speler moet met gesloten ogen een kokosnoot afvuren
- je moet een kokosnoot van ver afvuren (één onderarm lang)
- de andere spelers mogen blazen terwijl een tegenstander z'n kokosnoot afvuurt
- een speler mag onmiddellijk een tweede beurt spelen
- een speler moet een beurt overslaan
- een speler moet in een vooraf aangeduide beker schieten anders is het ongeldig

Titel : Crazy coconuts
Auteur : Walter Schneider
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

21-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 278


Deelnemers : Annelies, Kamiel & Arne
Gespeeld spel : Mmm! (2x)
Speeldatum : 19/04/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De voorkant van het speelbord weer weten te controleren, maar die verdomde achterkant nog nooit kunnen bedwingen, we kwamen wederom 2 broodjes te kort.

20-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pirato poker


Pirato poker (Pronto Play Games) :

+ de kaarten zijn mooi vormgegeven, de dieren zijn grappig (ze doen me aan iets denken, maar ik kan er niet onmiddellijk opkomen)
+ het principe is zo eenvoudig, maar toch zo elegant en fijn om te spelen ook wel
+ je geeft kaarten weg die je graag zelf zou houden en dit zorgt voor frustratie (op een positieve manier)
+ de symboliek op de schatkaarten is wel erg duidelijk, hiervoor hoef je niet naar de spelregels terug te keren

- de eigenschappen van de vier dieren had men misschien met symbolen op de kaarten kunnen aangeven, zodat je niet naar de spelregels moet terugkeren (enkel gedurende je eerste spellen natuurlijk, nadien is het wel logisch)
- je geeft kaarten weg, dus bent wel afhankelijk van de tegenspelers, zeker bij drie attente spelers kan het gebeuren dat je in een situatie komt waarbij je kingmaker moet spelen (je weet dat je de kaart aan geen van beiden mag geven, maar ...)

Conclusie : Pirato poker is een alleraardigst kaartspelletje. Er zitten enkele leuke, vernieuwende elementen in. Vooral de schatkaarten waarbij de spelers verschillende eindcondities op handen krijgen, maken het spel een stuk dynamischer. Het principe is eenvoudig, het winnen is dat allerminst. Zeker als je met meer spelers aan de slag gaat, moet je je hoofd er goed bijhouden. Ally Steven Severi mag zonder meer trots zijn op dit spel, als debuut kan dit zeker tellen. Het is een fijn, klein, elegant spelletje dat ook zeker de pretentie niet heeft om meer dan dat te zijn. Het is een leuke filler, die best wel verslavend kan zijn. Ik heb het spel nog niet gespeeld met de voorgeschreven puntenregels, maar telkens één potje tussendoor.

20-04-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs