IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Battle sheep (Blue orange)


Battle sheep is één van die spelletjes die we leerden kennen op Spel, de spellenbeurs in Antwerpen. Wij, als fans van Pinguïn (Phalanx), waren onmiddellijk overtuigd en enthousiast over die fijne kleinnood. Wat het materiaal betreft, kan ik erg kort zijn : 16 weilandtegels en 64 schapenfiches (16 in elke spelerskleur). Het materiaal is wel van een fantastische kwaliteit, stevig karton, stenen schapenfiches met stickers van unieke (vaak grappige) schaapjes. Dit alles zit mooi vervat in een handige inlay in een kwalitatieve doos met glansbedrukking.

Dit is zo'n spel dat u ook erg makkelijk kan bovenhalen bij alle soorten spelers, beginnelingen, gevorderden, kinderen, in de klas, op beurzen, bij extra-murosactiviteiten van je spellenclub, ... De spelregels zijn kort, duidelijk en toch heeft het spel voldoende diepgang om te blijven boeien.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 4 weitegels en z'n 16 schapentegels. Om beurten bouwen de spelers het speelveld op door hun weitegels één voor één aan elkaar te leggen. Hierbij moet er enkel rekening gehouden worden dat minstens één kantje grenst (logisch, want anders valt alles uit elkaar). Nadat het speelbord gevormd is, plaatsen de spelers hun stapel schapenfiches op één veld aan de rand van het speelbord.



Het doel van het spel is om zoveel mogelijk land te bezetten met jouw schapen. De speler die z'n schapen het beste verdeelt, wint dan ook het spel. Bij gelijke stand wint overigens de speler die de grootste kudde (aaneengesloten fiches) weet te creëren.

In een speelbeurt neemt een speler (een deel) van z'n stapel schapenfiches en verplaatst deze over een rechte lijn op het speelbord. Hij verplaatst deze tot ze op een obstakel botsen en plaatsen de stapel daar. Een obstakel is de rand van het bord, een schaapfiche, een opening in het speelbord, ... Er moet wel altijd minstens één schaap achterblijven op het startveld.

Tactisch kan je natuurlijk gaan trachten om schapenstapels van tegenspelers klem te zetten, zodat ze geen valabele zet meer kunnen maken. Op die manier verliezen ze een aantal schapen die ze niet meer kunnen verdelen. Indien een speler geen zetten meer kan maken, past hij gewoon z'n beurt. De andere spelers spelen door tot geen enkele speler nog een schaap(stapel) kan bewegen.



Titel : Battle Sheep
Auteur : Francesco Rotta
Uitgeverij : Blue orange
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

21-01-2015 om 06:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 254


Deelnemers : Raf, Severijn, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Splendor, Port Royal & Zhanguo
Speeldatum : 16/01/15
Speelplaats : Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Zhanguo tweede speelsessie en ik heb de negen op BGG nog opgekrikt naar een 9.5! Topshit!

17-01-2015 om 00:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (1)
15-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steam Donkey (Ragnar Brothers)


Steam donkey is een kaartspel waarin koningin Victoria haar diamanten jubilee viert en je uitdaagt om een soort van thema-pretpark te bouwen met de nieuwste technologische "stoom"machines anno 1897. Monumenten, verblijven, amusement en transport zijn de vier categorieën waarin je je zal moeten bekwamen om als hoofdarchitect te worden aangesteld op het einde van het spel.

Steam Donkey bestaat uit twee stapels kaarten die in een erg stevig doosje verpakt zitten. Dit stevige doosje is ineens al de grootste frustratie, want door de uitmuntende kwaliteit is het niet altijd eenvoudig om te openen, het zit echt wel strak op elkaar. Maar uiteraard kunnen we de kwaliteit van het doosje enkel toejuichen. Als je het kaartspelletje ziet liggen, nodigt het misschien niet onmiddellijk uit tot een aankoop. Het artwork, je kan voor of tegen zijn, is op zich niet echt uitnodigend. Het is een beetje bizar zo'n steampunk-ezel op een retro-strand op de voorkant van de doos. Maar eens je jezelf hier door hebt gesleurd en jezelf en je speelgroep hebt overtuigd om het spel toch eens op tafel te laten komen, ga je een pareltje ontdekken.



Zoals de meeste spellenliefhebbers, zijn ook wij fans van "grote" spellen in "kleine" doosjes. Vandaar dat San Juan, Fleet en andere kaartspellen waarbij een kaart meerdere functies heeft, ons meestal wel weten te bekoren. Ook in Steam Donkey gaan de kaarten diverse eigenschappen hebben. Een openliggende kaart in je persoonlijke bouwplaats noemen we een attractie, een dichte kaart op deze attracties zijn bezoekers en een kaart op handen ... wel dat is gewoon een kaart. (het moet niet altijd moeilijk zijn).

Om het spel te spelen, moet je allereerst goed begrijpen wat de anatomie van de kaarten is. De attractiekant van de kaart toont het icoon van het type attractie, het aantal bezoekers dat er kan op komen te liggen, een kleur (groen, geel of rood), de kosten van de kaart (zelfde iconen als het type) en de waarde van de attractie op het einde van het spel (de broodnodige overwinningspunten waar alles om draait). De achterkant van de kaarten (ofte de bezoekerskant) toont wederom het icoon van het type attractie en vooral koffers in de kleur (groen, geel, rood) van de bezoeker.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler acht handkaarten van de geschudde trekstapel. Elke speler krijgt ook een blauwdruk van het park dat hij moet bouwen (elke speler zal een licht verschillende eindconditie hebben op deze manier). De resterende kaarten vormen de trekstapel, één kaart wordt al opengelegd en vormt de aflegstapel. Daarnaast worden er ook al vier kaarten gelegd als vitrine (bezoekerskant naar boven). De oudste speler begint het spel.

In je beurt kan je één van volgende vier acties uitvoeren :
1) een nieuwe attractie in je park bouwen
2) bezoekers van het station bewegen
3) bezoekers toevoegen aan je hand
4) de bovenste kaart van de aflegstapel op handen nemen

1) een attractie bouwen : kies één of meerdere kaarten uit je hand van één kleur, betaal de bouwkosten zoals aangegeven op deze attracties. Bij deze betaling doet enkel het icoon ertoe, niet de kleur van de kaarten die je afgeeft. Deze afgegeven kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Je park bestaat uit 12 plaatsen, drie rijen (de kleuren) en vier kolommen (amusement, verblijf, monument en transport). Je mag een eerder gebouwde attractie afdekken met een nieuwe kaart, maar dan zal de eigenschap van de eerste kaart niet meer van tel zijn (de punten op het einde van het spel nog wel). Je mag echter nooit bouwen op een attractie waar bezoekers op liggen.

2) bezoekers van het station bewegen : met deze actie voeg je kaarten toe aan je park. Je kiest een kleur en neemt alle bezoekers uit de vitrine en eventueel de bovenste van de trekstapel van die kleur op handen. Zelfs wanneer de kaart die tevoorschijn komt na het nemen van de bovenste kaart van de trekstapel die kleur heeft, mag je die ook nemen, enz. De genomen kaarten worden op de attracties gelegd die dezelfde kleur vereisen. Het aantal bezoekers staat zoals gezegd vermeld op de attracties. Eventuele extra bezoekers die niet kunnen geplaatst worden, blijven in het station. Sommige transportattracties vermelden een +1 in de rechterbovenhoek. Indien deze kaart de gekozen kleur toont, mag je uit het station ook één bezoeker van een kleur naar keuze nemen en op je attracties plaatsen. Op het einde van de actie zorg je dat er terug vier bezoekers in de vitrine liggen.

3) bezoekers aan je hand toevoegen : neem al de bezoekers uit je park op handen. Je mag nooit meer dan 12 kaarten op handen hebben. Een eventueel teveel aan bezoekers wordt in de vitrine gelegd, hierdoor kan de vitrine groter dan 4 kaarten worden. Je mag de kaarten niet bekijken vooraleer je ze allen hebt genomen of afgelegd.

De blauwdruk toont hoeveel attracties elke speler in z'n park moet hebben en aan welke voorwaarden er moet voldaan zijn om het spel te beëindigen. Zo gauw een speler hierin slaagt, krijgen de andere spelers nog één beurt. Dan worden alle resterende handkaarten afgelegd. De punten van al je attracties (ook de afgedekte) worden opgeteld, met daarbovenop eventuele bonussen van je blauwdruk en een aftrek van 1 punt per ontbrekende attractie in je park (in je rooster van 12 dus). (Je mag identieke gebouwen plaatsen, maar dan levert er slechts één punten op). De speler met de meeste punten wint het spel.

De gevorderde speler kan ook een variant toevoegen waarbij hij bij aanvang van het spel een karakterkaart en "kick-on" kaart krijgt. Deze kaarten bezorgen de speler speciale eigenschappen (die voor elk karakter anders zijn). Zo kan je bijvoorbeeld de bouwkosten betalen met een ander icoon, mag je 15 kaarten op handen houden, start je het spel met 12 handkaarten of mag je drie extra kaarten in de vitrine leggen alvorens bezoekers van het station te bewegen. De karakterkaarten stellen je in staat om het volgende te doen : de eigenschap van het karakter gebruiken (en dan 90° draaien), niet te gebruiken, te ruilen met een nog niet-gebruikte karakterkaart van een tegenspeler (en dan 90° te draaien). Zo laten de karakters het bijvoorbeeld toe om in twee kleuren te bouwen, een kaart minder af te geven bij de bouwkosten, twee kleuren van bezoekers toe te voegen of de bovenste kaart van de aflegstapel aan je hand toe te voegen (voor of na je actie)

Titel : Steam Donkey
Auteurs : Gary Dicken, Steve Kendall & Phil Kendall
Uitgeverij : Ragnar brothers
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

15-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hooop!


Hooop! (Granna) :

+ prachtig, schattig en aantrekkelijk materiaal
+ simpel spelprincipe, moeilijk om te winnen
+ de actiekaarten op het juiste moment gebruiken is een gooi doen naar de zege
+ het spel is erg gelijkopgaand, het gaat op een zet of twee aankomen
+ dubbelzijdig bedrukt bord (achterkant voor 3 spelers)
+ de kettingreacties zorgen af en toe voor fantastische resultaten

- met 2 spelers speel je op dezelfde kant als voor vier spelers en is het principe hetzelfde, maar werkt het toch niet zo leuk
- het is uiteindelijk elkaar een beetje in evenwicht houden
- er kan gerust een speler kingmaker gaan spelen als hij dit echt in de hand zou werken

Conclusie : Hooop! is zo'n abstract spel dat men prachtig heeft vormgegeven. Dit zorgt ervoor dat menig abstracte-spellenhater toch zal aanschuiven voor een potje Hooop! Ik beloof u plechtig dat u een fijn tijdverdrijf zal vinden in dit spel. Of u het elke dag op tafel gaat gooien, daar twijfel ik aan (zeker als u een kast vol spellen heeft staan), maar indien u jongeren in huis heeft, dan lijkt me dit een erg fijne aanvulling voor uw spellenkast.

14-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
13-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mahé


Mahé (Franjos) :

+ leuk materiaal, toffe schildpadjes
+ uniek dobbelsysteem om stappen vooruit te zetten
+ push-your-luck-gehalte is nog te overzien
+ het meeliften op de rug van een ander werkt hier erg goed
+ het speelbord is dubbelzijdig bedrukt (dag- en nachtkant), puur vormgeving maar tof gedaan

- als je erg veel pech hebt met dobbelen, kun je niet veel doen in dit spel
- erg repetitief, duurt net ietsje te lang

Conclusie : Mahé is een leuke filler, waarbij je je hersenen niet zal moeten pijnigen. Het dobbelen met verschillende dobbelstenen is een leuk aspect en zorgt af en toe voor een hilarisch moment, maar daarmee zal je het moeten doen. Het is een fijn spel, zeker met kindjes aangezien het materiaal erg mooi is.

13-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hooop! (Granna)

In Hooop! proberen de spelers hun kikkers op de thuisbladeren van de andere spelers te krijgen. Ze doen dit door van lelieblad naar lelieblad te springen. Maar er moet een bruggetje liggen tussen de bladeren, anders is een sprong niet mogelijk. In een beurt kan een speler dan ook kiezen tussen springen of het plaatsen van een bruggetje.

Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 2 en 4 spelers, andere kant voor 3 spelers), 50 bruggen, 12 kikkers in vier kleuren en 16 speciale kaarten (4 per speler). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en tussen alle bladeren wordt exact één brug geplaatst. De spelers plaatsen hun drie kikkers op hun thuisblad en ontvangen de vier speciale kaarten in hun kleur. (zie afbeelding onder)



De jongste speler begint en kiest één van de volgende twee acties :
- een sprong maken van het ene naar het andere blad
- een brug plaatsen

Een sprong maken : is enkel mogelijk als er een brug tussen beide bladeren is. De brug waarover je je bewogen hebt, wordt daarna van het bord verwijderd. Er kan slechts één kikker op het doelblad staan, dus indien er reeds een kikker stond, moet deze ook verplaatst worden door de actieve speler naar een aangrenzend blad (op voorwaarde dat ook daar een brug kan gebruikt en verwijderd worden). Op deze manier kan er een kettingreactie teweeggebracht worden. Indien er geen uitwijkmogelijkheden zijn, dan is de sprong niet geldig en mag de initiële sprong al niet ondernomen worden. De brug tussen het thuisblad en het speelbord wordt nooit verwijderd en op het thuisblad mogen uiteraard wel meerdere kikkers samen staan.

Een brug plaatsen : is enkel mogelijk op een plaats waar er nog geen brug tussen twee bladeren ligt

Speciale kaarten : elke speler beschikt over vier speciale actiekaarten die hij éénmalig in het spel mag gebruiken. Na gebruik worden ze uit het spel verwijderd. Je mag slechts één actiekaart in een beurt gebruiken (geen combo's dus). De mogelijke acties zijn :
- twee sprongen maken met één kikker in één beurt
- in plaats van te springen wordt een kikker op een willekeurig aangrenzend blad gedropt (niet verbonden met brug)
- je mag twee bruggen aanleggen om het even waar op het speelbord
- na de sprong mag je nog een extra brug verwijderen om het even waar op het speelbord



De speler die er als eerste in slaagt om z'n kikkers op de thuisbladeren van de andere spelers te krijgen (één op elk ander thuisblad) wint het spel.

Titel : Hooop!
Auteur : Adam Kaluza
Uitgeverij : Granna - in de Benelux verdeeld door CLD games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

13-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahé (Franjos)


Mahé is een eiland van de Seychellen waar de schildpadden maar wat graag hun eieren gaan leggen. In dit spel proberen tot 7 (!) spelers zo veel mogelijk eieren op het strand van Mahé achter te laten. Elke speler gaat z'n schildpad rond het eiland bewegen, dit kan soms ook op de rug van een andere schildpad. Zo gauw je een rondje volmaakt, neem je de bovenste broedkaart (die een aantal eieren toont van 1 tot 6). Als de stapel broedkaarten is opgebruikt, wordt er nog een laatste ronde gelopen. De schildpad die dan als eerste over de eindstreep komt, ontvangt nog 7 eieren. De speler wiens schildpad het meeste eieren heeft gelegd, wint het spel.

Het spel omvat een speelbord, 7 schildpadden (in verschillende kleuren), 24 broedkaarten en 3 dobbelstenen.
Elke speler neemt een schildpad en plaatst deze op vakje "1" op het speelbord. De broedkaarten worden geschud, vier worden ongezien uit het spel verwijderd. De andere 20 kaarten komen op het eiland te liggen. De bovenste kaart wordt opengedraaid. Er wordt een startspeler gekozen.

De spelers gaan dobbelen om te zien hoeveel vakjes ze mogen bewegen. De spelers gooien de dobbelstenen één voor één, want ze mogen nooit meer dan een totaal van 7 gooien. De speler bepaalt zelf hoeveel dobbelstenen hij gooit. Indien je meer dan 7 gooit in totaal wordt je schildpad terug op vak 1 gezet. Indien je minder dan 7 gooit, dan vermenigvuldig je het totaal met het aantal gegooide dobbelstenen. Bv. als je een 3 en 4 gooit, vermenigvuldig je 7 met 2 en mag je dus 14 stappen vooruit zetten.

Als je je schildpad beweegt, mag je andere schildpadden passeren. Eindig je op een vak waar reeds een schildpad staat, kruip je op z'n rug. Als de speler van de onderste schildpad aan de beurt komt, bepaalt de eigenaar van de bovenste schildpad of er nog extra dobbelstenen gegooid moeten worden. Indien er dan hoger dan 7 gegooid wordt, wordt de ganse stapel op vak 1 gezet. Ook het verplaatsen gebeurt als ganse stapel. Een schildpad draagt enkel schildpadden die bovenop hem liggen, niet eronder, dus op die manier kan een stapel ook terug in stukken verdeeld worden.

Betreedt een schildpad of een stapel schildpadden het strandveld nr. 21 dan krijgt de speler de open broedkaart en wordt er een nieuwe kaart opengedraaid. De speler van de bovenste schildpad in een stapel krijgt de broedkaart.
Als de laatste broedkaart is genomen, wordt er nog verder gespeeld tot een volgende schildpad vak 21 betreedt, deze wordt op het vak met de 7 eieren op het speelbord geplaatst. De spelers tellen hun verzamelde eieren en de speler met de meeste eieren wint het spel.



Variant : je kan je reeds verzamelde eierenkaarten gebruiken als zijnde tweede of derde dobbelsteen. De kaart wordt nadien uit het spel verwijderd. De speler wiens schildpad bovenaan in een stapel zit, mag ook opteren om een eierenkaart te spelen, je kan dus niet de onderste speler dwingen om er één te spelen.

Titel : Mahé
Auteur : Alex Randolph
Uitgeverij : Franjos - verdeeld door CLD games in Benelux
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

12-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Progress : evolution of technology (NSKN Games)


Progress is de tweede titel die NSKN Games mee naar Essen bracht. Het spel was echter zeer snel uitverkocht en eigenlijk enkel voor de Kickstarterbackers beschikbaar. Enkele weken later wisten ook wij een exemplaartje te bemachtigen. Ook nu weer doet NSKN een prima zaak wat speelmateriaal betreft. De doos omvat 184 technologiekaarten, 56 kennisfiches, 1 krachtbord, 5 spelersborden, 11 tijdsperiodefiches, 100 houten markers, 5 overzichten (tech tree = technologieboom), 5 infokaarten.

Het spel wordt volledig aangedreven door de kaarten die je gaat spelen en gebruiken. De kaarten worden per tijdsperiode gesorteerd en geschud (er worden kaarten verwijderd als je met minder dan 5 spelers speelt). Elke speler neemt een spelersbordje en legt een spelersmarker in elke eerste uitsparing op elke spoor op het speelbord. Het krachtbord wordt in het midden van de tafel gelegd en ook daar worden op elk spoor een marker van elke speler gelegd. Elke speler moet voldoende plaats voor zich houden om z'n kaarten af te leggen. Elke speler neemt een aantal kaarten van de stapel op handen (afh. aantal spelers)

(foto : Ender Wiggins)

Je spelersbord laat je in dit spel zien welke acties je kan ondernemen, hoeveel, hoeveel handkaarten je mag houden, ... Ik overloop graag even alle sporen die je terugvindt op het spelersbord, aangezien deze een goed overzicht geven op het spelverloop.

Handgroottevaardigheid : je mag op het einde van je beurt 5/6/7/8 kaarten op handen houden, tijdens je beurt mag je er meer op handen houden
Trekvaardigheid : je mag 3/4/5/6/7 kaarten trekken met de actie "kaarten trekken". Dit moet wel steeds de laatste actie in je beurt zijn
Schudvaardigheid : je mag een aantal kaarten trekken van de trekstapel, na het schudden ervan met de aflegstapel van de bewuste stapel
Actievaardigheid : je mag 2/3/4/5 acties uitvoeren in je beurt
Ontwikkelingsvaardigheid : toont of je 1/2/3/4 kaarten in ontwikkeling mag hebben
Onderzoeksvaardigheid : toont of je 5/4/3 markers op een kaart in ontwikkeling moet leggen
Snel-trekken-vaardigheid : het linkse nummer toont hoeveel kaarten je mag trekken, het rechtse hoeveel je er nadien moet afleggen

De technologiekaarten hebben een dubbele functie in het spel. Ze kunnen voor de speler worden gelegd om te ontwikkelen tot technologieën om op die manier combo's te zoeken en te gaan samenstellen die je punten opleveren. Anderzijds kunnen de kaarten afgelegd worden als betaalmiddel in één van de drie gebieden (wetenschap, cultuur, techniek) om de kosten van een andere kaart te dekken.


 De spelers spelen om beurten en voeren in hun beurt drie fasen uit : 

- ontwikkelingsfase : in deze fase verwijder je van elke technologiekaart in ontwikkeling een marker. Indien je de laatste marker van een kaart verwijderd is de technologie volledig klaar en wordt het een actieve technologie. Je krijgt onmiddellijk de voordelen van de kaart. Je mag ook steeds de uitgespeelde kaarten terug op handen nemen indien gewenst.

- actiefase : in deze fase onderneemt de speler een aantal acties zoals aangegeven op z'n spelersbord. De mogelijke acties die je kan ondernemen, zijn :

* ontdekken : met deze actie leg je technologiekaarten uit je hand voor je af om ze onmiddellijk actief te maken. Je moet hiervoor de aangegeven kosten betalen. Dit kan op twee manieren. Elke kaart toont een aantal technologieën als kost. Indien je over deze beschikt, kan je de kaart gratis afleggen. Indien je dit niet kan, kijk je naar de andere kosten. Hiervoor moet je met kennisfiches betalen of kaarten die soortgelijke symbolen tonen.

* onderzoeken : met deze actie leg je kaarten uit je hand voor je af bij je kaarten in ontwikkeling. Deze technologieën zijn niet onmiddellijk beschikbaar, maar zullen enkele ronden moeten "rijpen". De andere kosten moeten nu niet betaald worden. Je legt een aantal markers op de kaart, zoals aangegeven op je spelersbord (steeds minder als je op dit spoor vooruit gaat).

* trekken : trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord. Dit is je laatste actie die je mag uitvoeren. Je gaat nu onmiddellijk over naar de opschoonfase.

* snel-trekken : je trekt het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord en legt eventueel een aantal kaarten terug af, zoals ook aangegeven op je spelersbord

* schudden en trekken : schud een aflegstapel in z'n trekstapel en trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord.

- opschoonfase : in deze fase leg je kaarten af tot je handkaartenlimiet en draai je de gebruikte kennisfiches terug naar hun actieve kant



Voordelen van de technologiekaarten : de voordelen die kaarten je kunnen opleveren, zijn het zetten van stappen op de diverse sporen (eigen spelersbord of krachtbord). Ook ontwikkelingspunten en kennisfiches kunnen je op deze manier te beurt vallen.
Op sommige kaarten staan tijdperksymbolen afgebeeld. Zo gauw een aantal symbolen van een bepaalde tijdperiode zichtbaar zijn bij de actieve kaarten van spelers, wordt er overgegaan naar een volgende tijdperiode. De stapel kaarten van die periode wordt toegevoegd aan de reeds actieve stapel kaarten van de vorige periode(n). Zo gauw een aantal symbolen van periode 4 tevoorschijn komen (als je niet met de variant "industriële revolutie" speelt, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.



De punten die je kan scoren :
1) De sporen op het krachtbord : prestigespoor (10/6/3/1 punten voor 1ste, 2de,3de,4de speler); bevolkingsspoor (11/7/4/2 punten voor de 1/2/3/4de speler); legerspoor (12/7/3/1 punten voor de 1/2/3/4de speler)
2) De sporen op je spelersbord : aangegeven met het harpsymbool onder de sporen
3) Punten voor je actieve technologiekaarten

Bij gelijke stand tellen het aantal kennisfiches in volgorde (algemene kennis, cultuurkennis, wetenschapskennis, techniekkennis)
Het spel voorziet ook een solovariant, een snel spel en een uitbreiding met personaliteiten (bekende wetenschappers), industriële revolutie (nog een vierde fase in het spel) en mijlpalen.

Titel : Progress - evolution of technology
Auteurs : Andrei Novac & Agnieszka Kopera
Uitgeverij : NSKN Games
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

11-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheriff of Nottingham (Arcane Wonders)


Met Sheriff of Nottingham brengt Arcane Wonders een herwerkte versie van het "Hart an der Grenze" van Kosmos. Het spel met de blikken koffertjes waarbij je illegale goederen (zoals rum en sigaren) over de Mexicaanse grens moet smokkelen. Het spelconcept is eigenlijk volledig behouden in dit spel, enkel het thema heeft zich verplaatst naar Nottingham, waar de strenge Sheriff toekijkt en afneemt wat prins John toebehoort. Ben jij de sluwe, slinkse handelaar die z'n goederen voorbij het alziend oog van de sheriff krijgt op een propere of minder propere manier?

Het spel bestaat uit maar liefst 216 goederen kaarten, waarvan 144 legale en 60 illegale en 12 koninklijke goederen (die voor een variant worden gebruikt). Er zijn 110 munten in verschillende waarde, 1 Sheriffpion, 5 handelaarkaarten, 5 stoffen zakjes en de spelregels.
De rum en sigaren zijn hier vervangen door peper, mede, zijde en kruisbogen, maar het idee blijft hetzelfde.
Een spelletje duurt net zo lang tot alle spelers 2 keer sheriff hebben kunnen spelen (3 keer in een 3-spelerspel).

Elke speler kiest bij aanvang een handelaarkaart die hij voor zich neerlegt. De handelswarenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 6, de rest vormt een trekstapel waarvan er 10 worden afgenomen en opengelegd in 2 aflegstapels van 5 kaarten. Elke speler krijgt 50 geld als startkapitaal en een zakje. Afhankelijk van het aantal spelers en de variant zullen enkele kaarten uit het spel worden verwijderd of worden toegevoegd.



Een ronde bestaat uit 5 fasen, waarbij de sheriff eigenlijk enkel in fase 4 en 5 actief deelneemt. Het zal echter belangrijk blijken om ook in de andere fasen als sheriff goed op te letten, want hierbij kan je zeker je voordeel halen.

1) De markt : in deze fase mogen alle spelers, behalve de sheriff, hun handkaarten gaan wijzigen. Ze mogen tot vijf handkaarten afleggen en hun hand terug aanvullen tot zes met kaarten van de beide aflegstapels en de trekstapel. Je moet altijd wel eerst kaarten van de aflegstapels nemen vooraleer je van de trekstapel mag nemen. Je mag de aflegstapels ten allen tijde bekijken, maar de onderlinge volgorde van de kaarten erin niet wijzigen. Nadat je jouw kaarten hebt aangevuld, leg je jouw afgelegde kaarten op een zelf gekozen volgorde op één van beide aflegstapels.

2) Je zakje vullen : in deze fase vullen de spelers, behalve de sheriff, hun zakje met kaarten. Je mag één tot vijf kaarten in het zakje stoppen. Zo gauw je het dicht hebt gemaakt, leg je het voor je neer en mag er niets meer aan gewijzigd worden.

3) Handelswaren aankondigen : in deze fase kondigen de spelers aan de sheriff aan wat ze in hun zakje vervoeren. Uiteraard zal er hier duchtig op los worden gelogen. Je moet volgende regels in acht houden :
- je mag enkel legale goederen aankondigen
- je mag slechts één type van goed aankondigen (bv. 4 kaas)
- je moet wel het exact aantal kaarten dat in je zak zitten aankondigen

4) Inspectie : deze fase is het hart van het spel. Hierin gaat de sheriff je aankondiging in twijfel kunnen trekken, en eventueel inspecteren. De sheriff neemt alle zakjes in z'n hand en handelt ze één voor één af. Hij bepaalt zelf of hij jou geloofd of niet. Hij kan het zakje gewoon teruggeven aan de betreffende speler. Deze speler neemt dan de kaarten uit z'n zak en legt ze bij z'n handelaarskaart. De kaarten leveren punten op op het einde van het spel. Legale goederen worden opengelegd, illegale komen op een dichte stapel bij de handelaarskaart te liggen. Maar meestal zal de sheriff je er niet zo goed van laten afkomen. Hij trekt jouw aanbod in twijfel en zou graag de zak openen. Vooraleer hij dit doet, mag je de sheriff proberen om te kopen met zo goed als alles dat je ter beschikking hebt (goud, legale goederen van je handelaarskaart, illegale goederen van je handelaarskaart, kaarten uit je zakje, beloftes voor volgende ronden, ...). (Enkele belangrijke regels hierbij vind je hieronder). Neemt de sheriff je bod aan, dan krijg je je zakje terug en leg je de kaarten weer bij je handelaarskaart. Aanvaard de sheriff je bod niet, dan wordt het zakje geopend en kunnen zich volgende zaken voordoen :
- je aanbod was wel correct : de sheriff betaalt je het aantal goud zoals aangegeven op de kaarten, daarna worden de kaarten toegevoegd aan je handelaarskaart
- je aanbod was (deels) gelogen : de goederen die wel klopten met je aanbod, worden bij je handelaarskaart gelegd. De goederen die niet kloppen worden afgenomen en op één van beide aflegstapels gelegd door de sheriff. Je moet de sheriff daarbovenop nog een boete betalen gelijk aan de boetewaarde die aangegeven staat op de kaarten.

5) Einde van een ronde : alle spelers trekken kaarten bij tot hun hand zes kaarten omvat. Het zou kunnen dat de sheriff meer dan zes kaarten op handen heeft, door omkopingen. Hij legt deze kaarten af. De volgende speler wordt dan sheriff en een volgende ronde kan beginnen.

Nadat elke speler 2 keer sheriff geweest is (of 3 keer bij 3 spelers), eindigt het spel en tellen de spelers hun punten. Deze omvatten :
- de waarde van al hun handelswaren die bij hun handelarenkaart ligt (legaal en illegaal)
- het resterende goud in hun voorraad
- de bonussen om koning of koningen te zijn in bepaalde legale goederen (de speler die het meeste en het 2de meeste appels, kaas, brood en kippen naar de markt bracht scoren respectievelijk 20/10, 15/10, 15/10 en 10/5 punten)

Omkoopregels : De allerbelangrijkste regel bij het omkopen is dat beloftes voor toekomstige ronden nooit bindend zijn. Daarnaast kan het perfect zijn dat een bepaalde kaart uit de zak wordt beloofd, maar als deze niet in het zakje zit, kan je de kaart uiteraard ook niet afgeven. De beloftes van kaarten en goud dat zichtbaar openligt, moet wel worden betaald aan de sheriff. Nog een belangrijke aanbeveling die expliciet in de regels staat, is dat je de sheriff ook mag omkopen om nu net wel het zakje van één van de tegenspelers te openen!

Speel je de variant met de koninklijke kaarten, dan voeg je deze kaarten gewoon aan de trekstapel toe. Deze kaarten tonen de basis legale grondstoffen, maar met een hogere waarde. Ze zijn op deze manier ook illegaal geworden (want ze zijn van de koning), maar tellen wel voor 2 of 3 van de desbetreffende goederen bij het bepalen van de koning en koningin op het einde van het spel.

Er worden ook nog enkele tips gegeven om het spel spannender of sneller te maken. Zo zou je de sheriff slechts 1 minuut onderhandeltijd per speler kunnen geven, de spelers 7 handkaarten laten houden, kaarten verwijderen uit het spel voordat het spel begint (zodat je minder kan gaan "tellen" en nog een aantal promokaarten toevoegen.



Titel : Sheriff of Nottingham
Auteurs : Sergio Halaban & Andre Zatz
Uitgeverij : Arcane Wonders
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

10-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triominos Tribalance (Goliath)
Materiaal : 1 driehoekig bord, 1 voetstuk, 3 sets gekleurde blokjes (genummerd van 1 tot en met 5) en de spelregels

Doel van het spel : Behaal het hoogst aantal punten door blokjes op het bord te leggen en ervoor te zorgen dat het bord niet kantelt.

Voorbereiding van het spel : Plaats het speelbord op het voetstuk in het midden van de tafel. Elke speler neemt het juist aantal gekleurde blokjes en legt deze voor zich neer. Bij 3 spelers krijgt iedereen 9 blokjes, bij 2 spelers krijgen de spelers alle 13 blokjes in de gekozen kleur.

Om de beurt plaatsen de spelers een blokje op een vrij vak. Ze leggen deze natuurlijk zo tactisch mogelijk zodat deze het meeste punten opleveren. Zo gauw je het blokje legt, zal het bord gaan wankelen. Er kunnen twee dingen gebeuren :
- het bord blijft in balans : de zet is geldig, de volgende speler is aan de beurt
- het bord blijft met een punt de tafel raken : de speler neemt z'n blokje terug en slaat z'n beurt over

Einde van het spel : zo gauw een speler z'n laatste blokje op het bord plaatst, is de ronde nog NIET afgelopen. De andere speler(s) mogen nu nog 1 beurt spelen om extra punten te kunnen scoren. Tel alle waarden van de geplaatste blokjes op en daarna worden de waarden van de blokjes die je niet hebt kunnen plaatsen van je totaal afgetrokken. De speler met de meeste punten wint het spel.

Het spel is overigens ook afgelopen als er geen zetten meer mogelijk zouden zijn. Je kan een geldige zet bijvoorbeeld testen door een blad tussen het bord en de tafel te schuiven.

Titel : Triominos Tribalance
Auteur : Michael Sohre
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-3
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 6+


09-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UFO alarm! (Goliath)


Materiaal : 1 speelbord, 1 ruimteschip, 16 pionnen in vier keuren, 1 dobbelsteen met nummers, 1 speciale dobbelsteen en de spelregels

Doel van het spel : blijf als enige met pionnen op het speelbord over

Voorbereiding van het spel : leg het speelbord in het midden van de tafel, assembleer voor het eerste spel het ganse ruimteschip zoals aangegeven in de spelregels en plak alle stickers op de pionnen. Elke speler legt de vier pionnen in z'n kleur op de overeenkomstige boerderij. De speciale dobbelsteen en het ruimteschip worden nog terzijde gelegd.

UFO alarm bestaat uit twee verschillende rondes.

In de eerste ronde gaan de spelers hun pionnen uit de boerderij laten vertrekken. Om beurten gooien ze met de dobbelsteen (met nummers) en plaatsen één van hun pionnen het aantal stappen verder zoals aangegeven door de ogen. Tel bezette vakjes niet mee (zo kan je met enkele stappen erg ver komen). Dezelfde pion mag pas verplaatst worden als al je pionnen de boerderij verlaten hebben.

In de tweede ronde kunnen de aliëns beginnen aanvallen. De speler gooit nu ook de speciale dobbelsteen. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- Boer + nummer : verplaats één van je pionnen het aangegeven stappen vooruit of achteruit (geen combinatie)
- Boer + straal : sla één beurt over
- Aliën + nummer : verplaats het ruimteschip het aangegeven aantal stappen vooruit of achteruit. Probeer elke pion die je tegenkomt te teleporteren (ook je eigen pionnen). Als je boven een pion staat, druk je op de knop. Soms zal een pion worden opgezogen, soms ook niet. (dan gaat een lichtje knipperen).
- Aliën + straal : je mag het ruimteschip naar een plaats naar keuze zetten en nadien een pion die er staat eventueel teleporteren

Op het bord zijn twee speciale plekken :
- geheime vluchtwegen : stellen je in staat om héél erg snel van de ene kant van het bord, naar de andere kant te geraken. Het ruimteschip kan deze weg natuurlijk niet volgen. Je mag niet twee beurten na elkaar dezelfde geheime vluchtweg gebruiken.
- toilet : de ideale schuilplaats, daar het ruimteschip hier niet mag teleporteren. Indien het toilet bezet is, wordt de eerder aanwezige pion verwijderd uit het toilet en op het eerste vrije vak geplaatst.

Een speler die al z'n pionnen kwijt is, moet nog wel mee dobbelen. Gooi je dan een boer, sla je je beurt over, maar als je een aliën gooit, mag je wel proberen om anderen hun pionnen te teleporteren.

Als er slechts pionnen van één speler overblijven, is deze speler de winnaar.

Titel : UFO alarm!
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 6+

08-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hongerige Harrie (Goliath)

Materiaal : 1 hongerige Harrie, 18 voorwerpen en de spelregels

Doel van het spel : pak als eerste speler 5 voorwerpen uit Harrie z'n buik.

Voorbereiding : Duw de ogen van Harrie op hun plaats, trek de mond voorzichtig open tot deze vast staat. Plaats alle voorwerpen in de buik van Harrie en schud de inhoud eens goed door elkaar. Zet Harrie dan in het midden van de tafel.

Als je aan de beurt bent, dan grijp je een voorwerp uit de mond van Harrie. Is dit voorwerp een gekleurd insect of gekleurd voorwerp, dan is het goed en mag je het houden. Je beurt is voorbij en de volgende speler is aan de beurt.
Is het insect of voorwerp zwart, dan moet je het terug in de mond stoppen. Bovendien verlies je één eerder gewonnen voorwerp. Je beurt is voorbij.
Als je Harrie te hard kietelt, doet hij z'n mond dicht. Je verliest nu twee eerder verzamelde voorwerpen (indien je deze hebt). Je maakt Harrie terug klaar voor de actie en je beurt is voorbij.

De speler die als eerste 5 voorwerpen verzamelt, is de winnaar. Je kan ook een variant spelen waarbij voorwerpen 2 en insecten 1 punt waard zijn.

Titel : Hongerige Harrie
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

07-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barbecue party (Goliath)


Materiaal : 1 barbecue, 1 rooster, 16 stukken voedsel, 18 kaarten, 1 tang, 1 vel stickers en de spelregels

Doel van het spel : Verzamel als eerste drie stukken voedsel en win het spel!

Voorbereiding : voor uw eerste spel moet u de stickers op de ogen van het voedsel plakken. Zet de barbecue op een vlakke tafel en schuif de knop op de onderkant van de BBQ op 0. Druk de knop in het midden van de BBQ naar beneden. Let het rooster op de BBQ door de pootjes in de 3 inkepingen te plaatsen. Zet de BBQ in het midden van de tafel en zet de schuifknop op 1. De 18 kaarten worden geschud en vormen een trekstapel, het voedsel wordt naast de BBQ klaargelegd.

De startspeler neemt de bovenste kaart en draait deze om.
Zie je een stuk voedsel dan heb je 2 mogelijkheden :
1) het voedsel ligt nog niet op de BBQ : neem het voedsel met de tang en leg het voorzichtig op de rooster, de kaart wordt op de aflegstapel gelegd. (Is de trekstapel op, wordt de aflegstapel geschud en een nieuwe trekstapel gevormd).
2) het voedsel ligt al op de BBQ : pak het stuk voedsel met de tang van de BBQ en zorg dat het rooster zeker niet springt. Lukt het je om het stuk te nemen, dan plaats je het op de getrokken kaart en leg je deze voor je neer.

Wanneer je een joker trekt, dan mag je zelf een stuk voedsel kiezen om op de BBQ te leggen of eraf te halen.
Je kan ook de kaart "beurt overslaan" omdraaien en dan moet je ... jawel ... een beurt overslaan.

Als het rooster zou springen, dan leg je het rooster terug op de BBQ. Het voedsel dat erop lag, leg je ook terug. Maar het stuk voedsel dat je moest pakken, wordt terug in de voorraad gelegd.

Zo gauw een speler z'n derde stuk voedsel weet van de BBQ te nemen, wint deze het spel.

Titel : Barbecue party
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

06-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snuffie hup (Goliath)

Materiaal : 1 konijnenhol, 1 springend konijn (Snuffie), 12 wortels, 1 draaischijf, 4 gekleurde mandjes en de spelregels

Doel van het spel : Diegene die het meeste wortels weet te verzamelen, wint het spel. Het spel eindigt wanneer het konijn in de lucht springt.

Spelvoorbereiding : plant alle wortels in de gaten van het konijnenhol, zet Snuffie bovenaan in het konijnenhol tot het helemaal vastzit. Elke speler krijgt een mandje en de draaischijf wordt klaargelegd.

In je beurt draai je aan de draaischijf. Voer de actie uit die de pijl aangeeft :
- Trek 1 wortel uit het hol en leg het in je mandje
- Trek 2 wortels en leg ze in je mandje
- Pech : leg één van je wortels uit je mandje (als je er hebt) af (verwijderen uit het spel)
- Sla een beurt over

Let goed op tijdens het spel. Het konijn kan op elk moment springen. Tijdens het spel moeten alle spelers hun handpalmen op tafel leggen. Zo gauw het konijn in de lucht springt, proberen de speler Snuffie te vangen vooraleer hij de grond raakt. De speler die hem vangt mag 2 wortels aan z'n mandje toevoegen. Hij neemt deze af van andere spelers. De speler met het meeste wortels wint het spel.

Titel : Snuffie Hup
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 2-4
Leeftijd : 4+

05-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fladder flats (Goliath)



Materiaal : 1 zeemeeuw, 75 ml zeepsop, 4 kaartjes vader, 4 kaartjes moeder, 4 kaartjes meisje, 4 kaartjes jongen, 1 draaischijf

Doel van het spel : Probeer de anderen op hun kop de ka**en en blijf als laatste speler over met één of meerdere niet bezoedelde kaarten

Voorbereiding : elke speler neemt de vier kaarten in z'n kleur, de draaischijf wordt in het midden van de tafel klaargelegd en de meeuw wordt gevuld met zeepsop (tot aan de rand). Druk een aantal keren op de staart van de meeuw tot hij een kakje laat vallen. Het spel is nu volledig in gereedheid gebracht om te starten.

In een speelbeurt draai je aan de draaischijf. Stopt de pijl op een kleur, dan moet je met de meeuw boven een kaart van deze kleur gaan hangen en één keer in de staart nijpen. Bij de regenboog mag je een kleur kiezen en bij het kruisje moet je een beurt overslaan. Ook wanneer je boven je eigen kleur zou moeten vliegen, moet je dit uitvoeren. Laat de meeuw een kakje op de kaart, dan wordt deze kaart afgelegd. Heeft de speler geluk dan laat de meeuw niets vallen en gebeurt er verder niets.

Het spel gaat door tot er nog slechts één speler met kaart(en) over blijft.

Je kan overigens ook een variant spelen waarbij je de meeuw boven de hoofden van de spelers laat "flatsen".

Titel : Fladder Flats
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

04-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op jacht naar Hubi (Ravensburger)


Het is weer zo ver! Hubi het spookje heeft al het lekkers weer gestolen. Het is nu aan jullie, muizen en hazen om Hubi in eerste instantie te vinden en dan ook nog te vatten. Als je het jezelf nog wat moeilijker wil maken, kan je jezelf ook nog wat tijdsdruk opleggen. Op jacht naar Hubi is een erg mooi spel, waarbij de doos fungeert als een spookhuis dat bij aanvang van het spel nog volledig leeg is en waar nog geen wanden te zien zijn. In de loop van het spel gaan de spelers achterhalen hoe het spookhuis eruit ziet aan de hand van een magisch kompas dat hen tips geeft. U moet dus wel enkele batterijen voorzien in het magische kompas.

Concreet bestaat het spel uit een inlay met daarin vier buitenmuren, een plattegrond (die allen moeten worden vastgeplakt bij je eerste spel. Let hier zeker goed op dat je dit juist doet, of je spel is waardeloos). Daarnaast is er een magisch kompas, dat netjes in de inlay kan gelegd worden, 4 speelfiguren en bijhorende kaarten (2 hazen en 2 muizen), 27 verschillende wanden en 14 fiches (die kunnen helpen als herinneringsmarkeerder).

Bij aanvang van het spel neemt elke speler een speelfiguur en bijhorende kaart (er moet wel minstens één muis en één haas in het spel zijn). De wanden worden per soort naast het speelbord gelegd, de fiches worden naast het speelbord klaargelegd en het kompas wordt ingeschakeld in stand 1,2 of 3 (afh. de gekozen moeilijkheid). Voor het echte spel kan beginnen moeten de spelers zich nog aanmelden bij het kompas. Druk op de dieren die deelnemen aan het spel. Als er minder dan 4 spelers meedoen, druk je op het eind op het vraagteken. Tenslotte druk je nog een extra keer op het dier dat het spel start. Het spel staat nu volledig klaar om te beginnen.



Het spel bestaat uit 2 grote delen. In het eerste deel ga je op zoek naar Hubi. Je kan hem wekken door de geheime deur(en) te vinden in het spookhuis. In deel 2 ga je proberen om Hubi te vangen te nemen, door met 2 speelfiguren in dezelfde kamer terecht te komen als Hubi.

Als een speler aan de beurt is, heeft hij twee mogelijkheden. Ofwel drukt hij op het kompas op een richtingstoets ofwel blijft de speler staan en drukt hij op het vraagteken om een tip te krijgen. Opteer je voor een beweging, dan zal het kompas je vertellen voor welk type muur je staat. Sommige muren geven je vrije doorgang, anderen zijn enkel geschikt voor een haas of enkel voor een muis, nog anderen zijn ondoordringbaar en als je geluk hebt, vind je de geheime deur. De speler plaatst de overeenkomstige wand op de plaats waar hij naartoe wil en verplaatst z'n speelfiguur indien het mogelijk is naar de aangrenzende kamer.

Als je ervoor opteert om te blijven staan, druk je op het vraagteken en krijg je een tip waar de geheime deur zich bevindt (in het eerste deel van het spel). In het tweede deel van het spel krijg je aanwijzingen over de kamer waarin Hubi zich bevindt. Elk dier geeft wel maar één tip, je moet dus goed onthouden wie je al een tip gaf en wie niet.

Zo gauw je de geheime deur(en) gevonden hebt, kan je ze openen door aan beide kanten met een speelfiguur te gaan staan. De geheime deur zal nu openen, zo gauw één van beide spelers erdoor wil wandelen. Het gekraak van de deur zal Hubi wakker doen schrikken en dan kan deel 2 van het spel beginnen. Hubi blijft niet in dezelfde kamer, het zal er dus op aan komen om zo spoedig mogelijk de tips op te volgen die je krijgt en te proberen om met 2 speelfiguren in dezelfde kamer als Hubi terecht te komen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je speelt zal je in deel 1 een aantal geheime deuren moeten vinden en in deel 2 Hubi binnen een beperkte tijd moeten proberen te snappen. Slaag je erin om Hubi te pakken, dan winnen jullie samen het spel.

Titel : Op jacht naar Hubi
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

03-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knorbal! (Ravensburger)


Het eerste spel uit onze kinderreeks komt van Ravensburger en werd genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2014.
In Knorbal draait het allemaal om timing en behendigheid. Stef-Stuntpiloot-gewijs moet u op de koppen van de varkens
slaan om de modderbal in het kamp van de andere spelers te laten springen. Zorg er vooral voor dat de modderbal niet in
jouw kamp ligt op het moment dat Moeder Varken haar timer afloopt, want dan loop je tegen een strafpuntje aan.

Het spel omvat een speeveld, bestaand uit vier stansdelen en vier hekkens, 4 afrasteringen voor aan de zijkant (om opspringende modderballen te stuiten), 4 biggen, 1 timer (moeder varken), 1 modderbal, 1 poel (ring) en 9 "was-jezelf"-fiches (6 x witte zeep, 3 x roze zeep).



In een spel met 4 spelers, neemt elke speler één varken voor z'n rekening, met 3 spelers speelt één speler met 2 biggen en met 2 spelers spelen beide spelers met 2 varkens. De "was-jezelf"-fiches worden gedekt geschud en op de tafel klaargelegd. De poel (ring) leg je nog aan de kant. Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst, zodat alle spelers er goed bijkunnen.

Wie het mooiste kan knorren wordt de eerste "tijdaangever". Hij stelt de timer in en gooit de eerste modderbal door de bal bij z'n varken te leggen. De timer wordt opgedraaid met de richting van de klok mee, des te meer je draait, des te langer blijft Moeder Varken in haar tobbe zitten. Zo gauw de timer wordt gelost, begint het spel en gooien de spelers de modderbal over-en-weer door op de koppen van hun varkens te kloppen. Door dit te doen, sluiten de varkens hun handen en vliegt de bal naar de andere kant. Zodra Moeder Varken uit de tobbe springt, eindigt de ronde en krijgt de speler waar de modderbal ligt een "was-jezelf"'-fiche. Trek je een witte zeepfiche, mag jij de tijd de volgende beurt instellen. Trek je een roze zeep-fiche, dan kan je een poelfeest organiseren om een zeepfiche kwijt te geraken.

Tijdens een poelfeest wordt Moeder Varken van het speelbord genomen en is er veel behendigheid nodig :
- kan een speler de modderbal in het midden van het speelbord (poel) schieten, dan mag hij een fiche afleggen
- heeft een speler na z'n derde poging de modderbal niet in de poel gekregen en ligt deze nog steeds in z'n veld, dan is het aan de volgende speler
- heeft een speler de modderbal in het veld van een andere speler geschoten, dan is de beurt van de actieve speler voorbij en gaat de andere speler (waar de bal ligt) verder met max. 3 pogingen
- de modderbal vliegt van het speelveld, je neemt de bal terug en speelt gewoon verder

Zo gauw een speler er in slaagt om de modderbal in de poel te schieten, eindigt het poelfeest. De speler legt één zeepfiche terug in de voorraad. Het spel gaat nadien gewoon verder met Moeder Varken in het midden.

Zo gauw een speler z'n derde zeepfiche krijgt, eindigt het spel. De speler met het minste zeepfiches wint het spel! Bij een gelijk aantal zijn er meerdere winnaars.

Titel : Knorbal!
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+

02-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cubist


Cubist (Gryphon) :

+ de Gryphonkwaliteit steekt er weer met kop en nek bovenuit (zwaar karton, stevige kaarten en fijne niet-alledaagse dobbelstenen)
+ het spel speelt als een trein, puzzelen tegen de klok zou ik zeggen
+ iedereen doet mee tot het bittere eind, een gelijkopgaande strijd die op details zal worden beslist
+ je krijgt een hoog Blueprints meets Ubongo - gevoel en dat kunnen we enkel als positief ervaren
+ de artiestenkaarten goed gebruiken is zeker een surplus voor dit spelletje

- het thema spreekt waarschijnlijk niet iedereen aan en van de artwork op de doos wordt je waarschijnlijk ook niet vrolijk
- als u dit spel wil aanschaffen, moet u diep in de buidel tasten. Te diep voor dit type van spel, het typische Gryphon-probleem
- de spelregels zijn op zich duidelijk en tijdens een speelsessie is het allemaal erg logisch, maar als je de regels voor een eerste keer leest, vallen ze toch wat tegen (vaak herhalingen zodat je het overzicht wat verliest)

Conclusie : Cubist is een verrassing uit de Essen-reeks. Ik bracht dit spel ook wat mee op goed geluk. Ik had er wel al iets van gelezen, maar de info is bijzonder karig over dit spel. Ik vrees dat er ook niet echt veel extra zal verschijnen, want dit is zo'n spel dat onder de radar zal blijven denk ik. En u gaat ook nu niet onmiddellijk naar de winkel lopen, u opent een nieuw venster in uw browser, zoekt uw plaatselijke spellenwinkel en als u deze titel dan al vindt, valt u in zwijm van de prijs die ernaast prijkt. U past voor een aankoop, maar leg hem gerust hier bij mij eens op tafel.

01-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelse wensen!
Aan de trouwe lezers van dit blog ...

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat al uw dromen en wensen mogen uitkomen!
Laat ons vooral hopen op een gezond, voorspoedig en speels 2015. Uiteraard kan het enkel weer
een topjaar worden als ik u allen weer mag verwelkomen hier op de blog en rond onze speeltafel.

Ik hoop dat ook dat we dit jaar weer kunnen tegemoetkomen aan uw verwachtingen omtrent recensies,
imprESSENs en spelen met SpinLi's hier op het internet en véle fijne speelmomenten overal te lande.

Het nieuwe jaar is nog maar net van start gegaan, maar vanaf morgen brengen we u ook al uw dagdagelijke
portie spellenplezier. En dit laatste mag u de komende weken erg letterlijk nemen. We presenteren u graag
nog eens een reeksje kinderspellen waarbij het niet draait om spelconcepten, hopen materiaal, moeilijke
spelregels en spelmechnanismen ... maar om speelplezier!

Bij deze wens ik u dus een fantastisch en speels 2015!!! Veel leesplezier!!!

01-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
31-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hyperborea


Hyperborea (Asmodée/Yemaia/...) :

+ erg sfeervol, thematisch
+ ondanks het Ameritrash-uiterlijk is dit een echte euro
+ combo's zoeken, ruimte om je acties in volgorde naar keuze te doen, ... heerlijk
+ je kan opteren voor een kort, regulier of lang spel
+ het is uiteindelijk erg gelijkopgaand, je hebt steeds toch het gevoel dat je meedoet
+ de speciale krachten van de facties zijn erg fijn, gebruik ze wijselijk
+ er is bijzonder weinig FAQ te vinden omtrent dit spel, aangezien het gewoon duidelijk is
+ de combat-fase is simpel, zo simpel dat ik het ook begrijp (en dat is hier zeker een pluspunt)
+ de gebruikte symbolen zijn (bijna) allemaal duidelijk en erg intuïtief

- de rode en paarse blokjes hadden een groter tintverschil mogen hebben
- er is nogal wat down-time tussen de beurten, dus liever niet met volle bezetting dit spel
- hier en daar moet je natuurlijk wat geluk hebben, de ruïnefiches die je krijgt, de juiste blokjes op het juiste moment, ... (maar mij stoorde het absoluut niet)
- het speelbord blijft erg compact (onafhankelijk van het aantal spelers, met z'n zessen lijkt het me dan ook wel erg crowded

Conclusie : Ik heb plezier beleefd aan m'n eerste sessie Hyperborea. Het spel loopt als een trein, je bent wel enkele uren (2) zoet, maar zo voelt het niet. Je hebt weinig blokjes ter beschikking in je beurt, maar soms kan je toch echt wel erg veel doen in één beurt. Sommige beurten zal je ook relatief weinig kunnen doen, dat moet je accepteren. De technologiekaarten maken echt wel een verschil in het spel. Je krijgt meer ruimte om je groeiende blokjesaantal op kwijt te geraken en de kracht van sommige kaarten is niet te onderschatten. Het spel heeft zowat alle zaken van de ouderwetse ameritrash-spellen, bewegingsregels, combat, ... maar slankt die zéér elegant af naar een geheel dat deze simpele ziel toch begreep. Ik leg deze titel met plezier nog vaak op tafel, maar liefst met niet te veel spelers dan gaat de tijd het plezier overheersen vrees ik.

31-12-2014 om 10:03 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs