IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op jacht naar Hubi (Ravensburger)


Het is weer zo ver! Hubi het spookje heeft al het lekkers weer gestolen. Het is nu aan jullie, muizen en hazen om Hubi in eerste instantie te vinden en dan ook nog te vatten. Als je het jezelf nog wat moeilijker wil maken, kan je jezelf ook nog wat tijdsdruk opleggen. Op jacht naar Hubi is een erg mooi spel, waarbij de doos fungeert als een spookhuis dat bij aanvang van het spel nog volledig leeg is en waar nog geen wanden te zien zijn. In de loop van het spel gaan de spelers achterhalen hoe het spookhuis eruit ziet aan de hand van een magisch kompas dat hen tips geeft. U moet dus wel enkele batterijen voorzien in het magische kompas.

Concreet bestaat het spel uit een inlay met daarin vier buitenmuren, een plattegrond (die allen moeten worden vastgeplakt bij je eerste spel. Let hier zeker goed op dat je dit juist doet, of je spel is waardeloos). Daarnaast is er een magisch kompas, dat netjes in de inlay kan gelegd worden, 4 speelfiguren en bijhorende kaarten (2 hazen en 2 muizen), 27 verschillende wanden en 14 fiches (die kunnen helpen als herinneringsmarkeerder).

Bij aanvang van het spel neemt elke speler een speelfiguur en bijhorende kaart (er moet wel minstens één muis en één haas in het spel zijn). De wanden worden per soort naast het speelbord gelegd, de fiches worden naast het speelbord klaargelegd en het kompas wordt ingeschakeld in stand 1,2 of 3 (afh. de gekozen moeilijkheid). Voor het echte spel kan beginnen moeten de spelers zich nog aanmelden bij het kompas. Druk op de dieren die deelnemen aan het spel. Als er minder dan 4 spelers meedoen, druk je op het eind op het vraagteken. Tenslotte druk je nog een extra keer op het dier dat het spel start. Het spel staat nu volledig klaar om te beginnen.



Het spel bestaat uit 2 grote delen. In het eerste deel ga je op zoek naar Hubi. Je kan hem wekken door de geheime deur(en) te vinden in het spookhuis. In deel 2 ga je proberen om Hubi te vangen te nemen, door met 2 speelfiguren in dezelfde kamer terecht te komen als Hubi.

Als een speler aan de beurt is, heeft hij twee mogelijkheden. Ofwel drukt hij op het kompas op een richtingstoets ofwel blijft de speler staan en drukt hij op het vraagteken om een tip te krijgen. Opteer je voor een beweging, dan zal het kompas je vertellen voor welk type muur je staat. Sommige muren geven je vrije doorgang, anderen zijn enkel geschikt voor een haas of enkel voor een muis, nog anderen zijn ondoordringbaar en als je geluk hebt, vind je de geheime deur. De speler plaatst de overeenkomstige wand op de plaats waar hij naartoe wil en verplaatst z'n speelfiguur indien het mogelijk is naar de aangrenzende kamer.

Als je ervoor opteert om te blijven staan, druk je op het vraagteken en krijg je een tip waar de geheime deur zich bevindt (in het eerste deel van het spel). In het tweede deel van het spel krijg je aanwijzingen over de kamer waarin Hubi zich bevindt. Elk dier geeft wel maar één tip, je moet dus goed onthouden wie je al een tip gaf en wie niet.

Zo gauw je de geheime deur(en) gevonden hebt, kan je ze openen door aan beide kanten met een speelfiguur te gaan staan. De geheime deur zal nu openen, zo gauw één van beide spelers erdoor wil wandelen. Het gekraak van de deur zal Hubi wakker doen schrikken en dan kan deel 2 van het spel beginnen. Hubi blijft niet in dezelfde kamer, het zal er dus op aan komen om zo spoedig mogelijk de tips op te volgen die je krijgt en te proberen om met 2 speelfiguren in dezelfde kamer als Hubi terecht te komen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je speelt zal je in deel 1 een aantal geheime deuren moeten vinden en in deel 2 Hubi binnen een beperkte tijd moeten proberen te snappen. Slaag je erin om Hubi te pakken, dan winnen jullie samen het spel.

Titel : Op jacht naar Hubi
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

03-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knorbal! (Ravensburger)


Het eerste spel uit onze kinderreeks komt van Ravensburger en werd genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2014.
In Knorbal draait het allemaal om timing en behendigheid. Stef-Stuntpiloot-gewijs moet u op de koppen van de varkens
slaan om de modderbal in het kamp van de andere spelers te laten springen. Zorg er vooral voor dat de modderbal niet in
jouw kamp ligt op het moment dat Moeder Varken haar timer afloopt, want dan loop je tegen een strafpuntje aan.

Het spel omvat een speeveld, bestaand uit vier stansdelen en vier hekkens, 4 afrasteringen voor aan de zijkant (om opspringende modderballen te stuiten), 4 biggen, 1 timer (moeder varken), 1 modderbal, 1 poel (ring) en 9 "was-jezelf"-fiches (6 x witte zeep, 3 x roze zeep).



In een spel met 4 spelers, neemt elke speler één varken voor z'n rekening, met 3 spelers speelt één speler met 2 biggen en met 2 spelers spelen beide spelers met 2 varkens. De "was-jezelf"-fiches worden gedekt geschud en op de tafel klaargelegd. De poel (ring) leg je nog aan de kant. Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst, zodat alle spelers er goed bijkunnen.

Wie het mooiste kan knorren wordt de eerste "tijdaangever". Hij stelt de timer in en gooit de eerste modderbal door de bal bij z'n varken te leggen. De timer wordt opgedraaid met de richting van de klok mee, des te meer je draait, des te langer blijft Moeder Varken in haar tobbe zitten. Zo gauw de timer wordt gelost, begint het spel en gooien de spelers de modderbal over-en-weer door op de koppen van hun varkens te kloppen. Door dit te doen, sluiten de varkens hun handen en vliegt de bal naar de andere kant. Zodra Moeder Varken uit de tobbe springt, eindigt de ronde en krijgt de speler waar de modderbal ligt een "was-jezelf"'-fiche. Trek je een witte zeepfiche, mag jij de tijd de volgende beurt instellen. Trek je een roze zeep-fiche, dan kan je een poelfeest organiseren om een zeepfiche kwijt te geraken.

Tijdens een poelfeest wordt Moeder Varken van het speelbord genomen en is er veel behendigheid nodig :
- kan een speler de modderbal in het midden van het speelbord (poel) schieten, dan mag hij een fiche afleggen
- heeft een speler na z'n derde poging de modderbal niet in de poel gekregen en ligt deze nog steeds in z'n veld, dan is het aan de volgende speler
- heeft een speler de modderbal in het veld van een andere speler geschoten, dan is de beurt van de actieve speler voorbij en gaat de andere speler (waar de bal ligt) verder met max. 3 pogingen
- de modderbal vliegt van het speelveld, je neemt de bal terug en speelt gewoon verder

Zo gauw een speler er in slaagt om de modderbal in de poel te schieten, eindigt het poelfeest. De speler legt één zeepfiche terug in de voorraad. Het spel gaat nadien gewoon verder met Moeder Varken in het midden.

Zo gauw een speler z'n derde zeepfiche krijgt, eindigt het spel. De speler met het minste zeepfiches wint het spel! Bij een gelijk aantal zijn er meerdere winnaars.

Titel : Knorbal!
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+

02-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cubist


Cubist (Gryphon) :

+ de Gryphonkwaliteit steekt er weer met kop en nek bovenuit (zwaar karton, stevige kaarten en fijne niet-alledaagse dobbelstenen)
+ het spel speelt als een trein, puzzelen tegen de klok zou ik zeggen
+ iedereen doet mee tot het bittere eind, een gelijkopgaande strijd die op details zal worden beslist
+ je krijgt een hoog Blueprints meets Ubongo - gevoel en dat kunnen we enkel als positief ervaren
+ de artiestenkaarten goed gebruiken is zeker een surplus voor dit spelletje

- het thema spreekt waarschijnlijk niet iedereen aan en van de artwork op de doos wordt je waarschijnlijk ook niet vrolijk
- als u dit spel wil aanschaffen, moet u diep in de buidel tasten. Te diep voor dit type van spel, het typische Gryphon-probleem
- de spelregels zijn op zich duidelijk en tijdens een speelsessie is het allemaal erg logisch, maar als je de regels voor een eerste keer leest, vallen ze toch wat tegen (vaak herhalingen zodat je het overzicht wat verliest)

Conclusie : Cubist is een verrassing uit de Essen-reeks. Ik bracht dit spel ook wat mee op goed geluk. Ik had er wel al iets van gelezen, maar de info is bijzonder karig over dit spel. Ik vrees dat er ook niet echt veel extra zal verschijnen, want dit is zo'n spel dat onder de radar zal blijven denk ik. En u gaat ook nu niet onmiddellijk naar de winkel lopen, u opent een nieuw venster in uw browser, zoekt uw plaatselijke spellenwinkel en als u deze titel dan al vindt, valt u in zwijm van de prijs die ernaast prijkt. U past voor een aankoop, maar leg hem gerust hier bij mij eens op tafel.

01-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelse wensen!
Aan de trouwe lezers van dit blog ...

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat al uw dromen en wensen mogen uitkomen!
Laat ons vooral hopen op een gezond, voorspoedig en speels 2015. Uiteraard kan het enkel weer
een topjaar worden als ik u allen weer mag verwelkomen hier op de blog en rond onze speeltafel.

Ik hoop dat ook dat we dit jaar weer kunnen tegemoetkomen aan uw verwachtingen omtrent recensies,
imprESSENs en spelen met SpinLi's hier op het internet en véle fijne speelmomenten overal te lande.

Het nieuwe jaar is nog maar net van start gegaan, maar vanaf morgen brengen we u ook al uw dagdagelijke
portie spellenplezier. En dit laatste mag u de komende weken erg letterlijk nemen. We presenteren u graag
nog eens een reeksje kinderspellen waarbij het niet draait om spelconcepten, hopen materiaal, moeilijke
spelregels en spelmechnanismen ... maar om speelplezier!

Bij deze wens ik u dus een fantastisch en speels 2015!!! Veel leesplezier!!!

01-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
31-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hyperborea


Hyperborea (Asmodée/Yemaia/...) :

+ erg sfeervol, thematisch
+ ondanks het Ameritrash-uiterlijk is dit een echte euro
+ combo's zoeken, ruimte om je acties in volgorde naar keuze te doen, ... heerlijk
+ je kan opteren voor een kort, regulier of lang spel
+ het is uiteindelijk erg gelijkopgaand, je hebt steeds toch het gevoel dat je meedoet
+ de speciale krachten van de facties zijn erg fijn, gebruik ze wijselijk
+ er is bijzonder weinig FAQ te vinden omtrent dit spel, aangezien het gewoon duidelijk is
+ de combat-fase is simpel, zo simpel dat ik het ook begrijp (en dat is hier zeker een pluspunt)
+ de gebruikte symbolen zijn (bijna) allemaal duidelijk en erg intuïtief

- de rode en paarse blokjes hadden een groter tintverschil mogen hebben
- er is nogal wat down-time tussen de beurten, dus liever niet met volle bezetting dit spel
- hier en daar moet je natuurlijk wat geluk hebben, de ruïnefiches die je krijgt, de juiste blokjes op het juiste moment, ... (maar mij stoorde het absoluut niet)
- het speelbord blijft erg compact (onafhankelijk van het aantal spelers, met z'n zessen lijkt het me dan ook wel erg crowded

Conclusie : Ik heb plezier beleefd aan m'n eerste sessie Hyperborea. Het spel loopt als een trein, je bent wel enkele uren (2) zoet, maar zo voelt het niet. Je hebt weinig blokjes ter beschikking in je beurt, maar soms kan je toch echt wel erg veel doen in één beurt. Sommige beurten zal je ook relatief weinig kunnen doen, dat moet je accepteren. De technologiekaarten maken echt wel een verschil in het spel. Je krijgt meer ruimte om je groeiende blokjesaantal op kwijt te geraken en de kracht van sommige kaarten is niet te onderschatten. Het spel heeft zowat alle zaken van de ouderwetse ameritrash-spellen, bewegingsregels, combat, ... maar slankt die zéér elegant af naar een geheel dat deze simpele ziel toch begreep. Ik leg deze titel met plezier nog vaak op tafel, maar liefst met niet te veel spelers dan gaat de tijd het plezier overheersen vrees ik.

31-12-2014 om 10:03 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 253



Deelnemers : Bob, Dirk & Arne
Gespeeld spel : Hyperborea, Abyss & Cubist
Speeldatum : 30/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Toffe spellenavond bij Bob z'n eerste bezoek aan de spellenzolder. Morgen is het aan de zingende kinderen, dus ik hou het hier nu kort.


31-12-2014 om 07:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spexxx (Waterfall games)

Spexxx is een titel die we pas na Essen hebben ontdekt. We hadden ervoor al wel eens een leuk filmpje zien passeren van Vliegende Pinguïn, maar wegens tijdsgebrek in de drukke Essenperiode was dit spel ons totaal ontglipt ... en onterecht. Op Spel kwam er gelukkig een rechtzetting en had ik het genoegen om het spel gedemonstreerd te krijgen van één van de ontwerpers Ruben Dijkstra. Spexxx is het eerste spel van een klein Nederlands uitgeverijtje Waterfall games en ze zetten met dit eerste spel een mooi product neer. Eerst en vooral valt dit spel op door z'n vormgeving, het heeft mooie volle kleuren en het spreekt onmiddellijk aan. Ook qua spelconcept zit het wel goed in elkaar. In Spexxx gaat u yathzee-achtig gewijs op zoek naar goede dobbelsteencombinaties. U probeert uw blokjes in bepaalde formaties op het speelbord te plaatsen door combinaties te gooien en hiervoor punten te scoren. De speler die het meeste punten scoort wint het spel.

Qua speelmateriaal krijgt u een kleurig speelbord, 25 speelstenen in de vier spelerskleuren, 5 dobbelstenen en de spelregels. Meer is er niet nodig. U gaat overigens niet altijd alle speelstenen gebruiken. Afhankelijk van het aantal spelers en de variant waarin je speelt (beginner of gevorderd) zal u een aantal speelstenen ter beschikking hebben. Zo gauw deze allen op het bord geplaatst zijn (of afgelegd) is het spel ten einde en wint de speler met de meeste punten.


(foto : Henk Rolleman)

In een speelbeurt gooit de speler de vijf dobbelstenen. Hij mag dit tot 4 keer doen. Je mag telkens dobbelstenen reserveren en terzijde leggen of ze gewoon mee teruggooien. Zo gauw je tevreden bent, mag je ook vroeger stoppen met gooien natuurlijk. De uiteindelijke worp gaat bepalen waar je jouw speelsteen zal plaatsen op het speelbord. De speler bepaalt zelf welke dobbelstenen uit z'n gegooide combinatie hij gebruikt en welke niet.

De speler plaatste z'n speelsteen op de plaats met de coördinaten die hij kan vormen met z'n gegooid dobbelresultaat (min. 2 dobbelstenen, max. 5). De bronzen, zilveren en gouden plaatsjes op het speelbord zijn gereserveerd voor respectievelijk een kleine straat, een grote straat en 5 dezelfde dobbelstenen. Je mag met vijf dezelfde ook op een zilver en brons plaatsje plaatsen en met een grote straat mag je ook op brons gaan staan.

Vanaf het moment dat je met jouw speelstenen op het bord een Spexxx vormt, dwz drie speelstenen op één rij (zowel horizontaal, verticaal als diagoneel) scoor je punten voor elke speelsteen. Een speelsteen op een oranje vakje levert je 1 punt op, een groen 2, een geel 4, een blauw 5, een paars 7, een rood 12, een brons 3 en een zilver 8 (er staat hiervan ook een handig overzicht op het speelbord).

Als je in een latere beurt een Spexxx verlengt, krijg je nog de punten voor de extra speelsteen. Slaag je erin meerdere Spexxxen tegelijk te vormen, wordt elke Spexxx afzonderlijk gescoord (één speelsteen levert dan meermaals punten op). Tenslotte scoor je nog bonuspunten voor een Spexxx van 5, 10,15 of 20 blokjes (telkens 5 punten) en een vierkant van 9 blokjes (3x3) levert 25 punten op.

Als een speler een combinatie zou dobbelen waarmee hij geen speelsteen op het bord kan plaatsen, wordt deze steen afgelegd en uit het spel verwijderd. Stenen die op het einde van het spel geen deel uitmaken van een Spexxx leveren helemaal niets op.

Zo gauw alle speelstenen zijn ingezet, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Spexxx
Auteurs : Ruben Dijkstra & Ruurd Lammers
Uitgeverij : Waterfall games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

31-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
30-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monsters & Maidens - the epic dice expansion (Game Salute)


Een dikke twee maanden geleden zijn we met onze Essenreeks gestart. Nu is het stilaan tijd om de reeks af te ronden. Natuurlijk zullen we hoogstwaarschijnlijk nog wel eens titels tegen komen van spellen die dit jaar hun opwachting in Essen maakten, maar dan zal het niet meer rechtstreeks in deze reeks zijn. Afsluiten doen we met een spel, waarmee we eigenlijk begonnen zijn. Monsters & maidens bleek een simpel push-your-luck-dobbelspel met niet al te veel poespas en diepgang. Enkele weken na de recensie bereikte de mini-uitbreiding ons en die stellen we graag vandaag aan u voor.

De uitbreiding bestaat uit 4 dobbelstenen en 4 overzichtskaartjes met de uitleg van de symbolen op de ene kant en een overzicht van een speelronde op de andere kant. Ik stel de dobbelstenen en hun eigenschappen graag aan u voor door middel van bovenstaande afbeelding. Je ziet dat er telkens een rij met 4 symbolen is, de zeszijdige dobbelstenen hebben dus telkens ook 2 blanco zijden.

Voor de aanvang van een ronde wordt de seizoensdobbelsteen geworpen. De eigenschap hiervan geldt voor alle spelers die ronde. U ziet de symbolen van deze dobbelsteen op de tweede rij op de afbeelding. In volgorde betekenen deze symbolen :
- lente : verwijder 1 monsterdobbelsteen uit de voorraad actieve dobbelstenen
- zomer : verwijder 1 heldendobbelsteen uit de voorraad actieve dobbelstenen
- herfst : verwijder 1 jonkvrouwdobbelsteen uit de voorraad actieve dobbelstenen
- winter : negeer gegooide draken of koningen op de avonturendobbelsteen (zie later)

Daarna gooien de spelers alle actieve dobbelstenen, alsook de avonturendobbelsteen, de lotsdobbelsteen en de werktuigendobbelsteen.
Als eerste wordt de lotsdobbelsteen geëvalueerd en uitgevoerd (deze ziet u op de derde rij op de afbeelding)
- monster : 1 held gaat lopen van de schrik, verwijder een gegooide held uit je voorraad dobbelstenen
- moed : 1 monster gaat lopen van de schrik, verwijder een gegooid monster uit je voorraad dobbelstenen
- verwarring : draai alle dobbelstenen naar hun tegenovergestelde zijde
- plicht : een jonkvrouw verlaat je actieve dobbelstenen om bij de koningin haar zijde te staan

Daarna worden de helden, monsters en jonkvrouwen gespeeld zoals in het gewone spel en worden de werktuigendobbelsteen en avonturendobbelsteen afgehandeld. Bij het hergooien, mag je deze twee dobbelstenen terug gooien als ze een blanco toonden.

Werktuigendobbelsteen (onderste rij op de afbeelding)
- dolk : 1 jonkvrouw is gewapend, de monsters nemen 1 jonkvrouw minder gevangen
- paard : 1 held bracht een paard mee naar de strijd en red 1 extra jonkvrouw, wanneer er meer helden zijn dan monsters
- kar : de monsters brachten en kar mee en kunnen 1 extra jonkvrouw schaken als er meer monsters zijn dan helden
- liefdesdrankje : een monster heeft een liefdesdrankje aan een jonkvrouw gegeven, de helden redden 1 jonkvrouw minder wanneer er meer helden zijn dan monsters

Avonturendobbelsteen (bovenste rij op de afbeelding)
- draak : jaagt alle geredde jonkvrouwen weg, deze kunnen niet gered en dus niet gescoord worden (niet hergooien)
- koning : de koning neemt alle jonkvrouwen mee, deze kunnen niet gevangen genomen worden, ze worden wel gescoord (niet hergooien)
- minotaurus : bevecht 2 helden en vangt 2 jonkvrouwen ineens, je moet hem ook mee hergooien
- ridder : bevecht 2 monsters en redt 2 jonkvrouwen ineens, je moet hem ook mee hergooien



Titel : Monsters & maidens - the epic dice expansion
Auteur : Fred MacKenzie
Uitgeverij : GameSalute
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

30-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
29-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kanban


Kanban (Stronghold games/Giochix) :

+ u staat hier voor keuzes, erg veel keuzes
+ op zoek naar een complexe euro dit jaar, zoek niet verder
+ prachtig materiaal, een vol speelbord waar vanalles gaande is
+ men gebruikte volle kleuren op het materiaal en speelbord
+ het sandra-systeem met een pion van het spel werkt perfect (alhoewel ik er te weinig voordeel uit gehaald heb)
+ alle acties hangen zo nauw met elkaar verbonden dat het een meesterwerk is van een spellenauteur

- het spel heeft een erg lange opzettijd
- de spelregels zijn toch wel lijvig en complex en dit zorgt er ook voor dat het niet eenvoudig is om uit te leggen
- je moet het systeem echt wel doorhebben vooraleer je echt weet wat je aan het doen bent

Conclusie : Kanban gaf mij een Madeira-gevoel, een spel waarbij je toch enkele speelsessies achter de kiezen moet hebben vooraleer je weet wat je werkelijk aan het doen bent. Elke actie die je doet heeft betrekking op zovele anderen en het is belangrijk dat je alles in de juiste volgorde doet om zo weinig mogelijk tijd te verkwisten. Kanban is wel erg sterk afgelijnd, ik heb het gevoel dat je met drie spelers ietsje meer ruimte zal krijgen dan met vier spelers. Dit spel intrigeert sowieso de meeste spellenliefhebbers, er is zo veel gaande op het speelbord dat u ongetwijfeld even bij een tafel blijft staan waar men Kanban aan het spelen is. Ook het thema zit er perfect in verweven, je hebt toch wel het gevoel dat je een auto aan het produceren bent. Kanban is waarschijnlijk wel een spel dat niet al te vaak op tafel zal verschijnen. Je hebt heel wat opzettijd, bent al gauw enkele uren (2) zoet en daarnaast moet je dit spelen met de juiste spelers, want anders vrees ik er een beetje voor. Ik zou dit spel echter graag spoedig terug op tafel leggen, want anders vrees ik dat de meeste spelregels alweer verdwenen zullen zijn.

29-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 Realms (Mage company)


Het heeft z'n tijd geduurd, nadat het spel ons vorig jaar reeds beloofd is geweest, maar het is eindelijk in onze handen terecht gekomen.
Een redelijk uit de hand gelopen Kickstarterproject heeft z'n tijd geduurd, maar 12 Realms is er toch geraakt. Het spel spreekt alleszins tot de verbeelding, een coöperatief familiespel waarbij u in de huid kruipt van enkele historische en fantastische wezens, zoals Roodkapje, D'Artagnan, Jeanne d'Arc, Robin Hood, Sneeuwwitje, ... Doel van het spel is om samen het kwaad te bestrijden. Je kan de talenten van je hoofdrolspeler gaan gebruiken, maar om de Lords of Darkness te verslaan zal je de handen in elkaar moeten slaan.

Elke speler kiest bij aanvang één van de 12 Realmskaarten en bijhorend personage. Daarnaast wordt al het materiaal van dit personage uitgesorteerd. Het niet gebruikte materiaal gaat terug in de doos. Je kan ervoor opteren om alleen te spelen met enkele Realms. Elk personage heeft nog eens een voor- en achterkant op z'n personagebord. De ene kant is ietsje zwakker als de andere, maar bij de zwakkere kant heb je nog een erg speciale, specifieke actie ter beschikking die erg krachtig is. Zo kan je dus bij aanvang van het spel een beetje gaan kiezen hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Er zijn voor een eerste speelsessie wel enkele combinaties van Realms aangegeven. Het spel voorziet ook wel enkele varianten, waarover ik het hier niet al te uitgebreid ga hebben. Ik geef u graag een beknopt overzicht van het basisspel, zodat u misschien te weten komt of het iets voor u is of niet. Ik geef u alvast mee dat u zich niet blind mag staren op het prachtige materiaal dat u op foto's op BGG ziet staan. De basisdoos komt bijna zonder al dat lekkers. Persoonlijk vind ik het ook erg storend dat er op regelmatige tijdstippen in de spelregels fijntjes staat bijgedrukt "U kan dit materiaal apart aankopen", het gaat dan vooral over miniaturen en stadskaarten. Ik snap wel dat ze de kostprijs van het product op die manier misschien wat willen drukken en enkel de fans de kans willen geven om het allemaal aan te schaffen, maar het geeft zo'n gevoel van "ik heb hier geen volledig spel meegekregen".



Een spel bestaat uit verschillende ronden. Elke ronde is dan weer opgesplitst in drie fasen : invasie, acties uitvoeren en opschonen. Dit gaat zo verder tot de spelers erin slagen om de Dark lord te verslaan.

1) Invasie :
- voor elke vijand in z'n realm moet de invasiemarker één stapje vooruit op het spoor onderaan je spelersbord. Indien deze marker het laatste plaatsje bereikt, is het spel over en zijn de spelers verloren
- indien er vijanden aanwezig zijn met speciale krachten (curse, marauding of summon) worden deze nu uitgevoerd
- je trekt 2 realmkaarten per realm aanwezig in het spel +1. Indien je vijandkaarten (zie onder) trekt, worden deze afgehandeld. Indien je een schat of artifact trekt, worden deze ook afgehandeld
- gooi met de gebiedendobbelsteen en leg de fiche van de vijand, die z'n opwachting maakt volgens de vijandkaart, in deze regio op het bord.

2) Voer de acties uit :
Om beurten voeren de spelers hun acties van hun helden uit. Je mag de acties hieronder zo vaak uitvoeren als je wil en kan. De volgorde waarin je ze uitvoert, mag je ook zelf kiezen. De acties moeten "betaald" worden met fiches die de speler elke ronde weer ter beschikking heeft. Als je een fiche gebruikt, leg je ze op de rechterkant van je spelersbord om aan te geven dat de fiche niet meer bruikbaar is in de huidige ronde.
- bewegen : beweeg je figuur op je realm naar een aangrenzende regio, hiervoor moet je een talent "vinnigheid" gebruiken.
- confronteer een vijand : val een vijand aan, los eerst eventuele effecten van de vijand op en geef voldoende talentfiches af om de vijand te verslaan. Verwijder de vijand van het bord.
- claim een schat : indien er een schat in de regio is, gebruik je de gevraagde aantal fiches en neem je een gouden munt. De schat wordt afgelegd op de aflegstapel
- claim een artifact : idem claimen van een schat
- ruilen : indien je in hetzelfde gebied staat met andere spelers (je kan ook van de ene naar de andere realm reizen), mag je artifacten en goud wisselen met elkaar. Je mag geen kaarten of talenten ruilen. Je kan enkel talenten combineren als je de Dark Lord aanvalt of het Zwarte Fort vernietigt
- een stad bezoeken : je moet een bewegingstalentfiche gebruiken, je mag twee kaarten van de stadskaartenstapel nemen. Je mag er één van beiden houden en je kan het gaan ontginnen om goud te vinden (ook hiervoor moet je weer de nodige talenten opofferen).
- reizen tussen realms : je beurt eindigt onmiddellijk als je deze actie kiest, maar het kost je niets.

3) Opschonen : Als alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd, dan :
- leg je je talentfiches terug op de beschikbare kant op je spelersbord

Lords of darkness : zo gauw een invasiemarker over één van de rode getallen beweegt (16+) dan komt er een Lord of darkness in het spel. Je legt deze op het bord zoals elke andere vijand. Om hem te verslaan moet je de drie gevraagde artifacten kunnen afgeven. Andere helden mogen je hierin bijstaan. Indien je de Lord verslaat, verwijder je hem van het bord en verwijder je de invasiemarker uit het spel voor deze realm. Elke vijand van deze realm wordt nu genegeerd als ze getrokken worden.
Wanneer spelers erin slagen om de laatste Lord te verslaan, winnen ze het spel.

Nog enkele details :
- de gebiedendobbelsteen moet je soms gooien om te bepalen in welk gebied een vijand, schat of artifakt terecht komt
- de talentendobbelsteen moet je soms gooien als je een willekeurig talent moet gebruiken (op deze dobbelsteen staan de gekende symbolen om bepaalde acties te triggeren)
- het talent "kroon" is een soort van joker die je kan gebruiken voor alle andere talenten (behalve goud)
- het zwarte fort kan toegevoegd worden aan het basisspel als je het allemaal ietsje moeilijker wil maken. Vooraleer je vijanden kan verslaan in de regio met het zwarte fort, moet dit fort vernietigd worden. Het zwarte fort komt automatisch in het spel als je invasiemarker op 7 komt. Het fort wordt gezien als een vijand die je moet verslaan met 3 zwaarden of 3 sterren.
- het spel heeft ook nog gebeurteniskaarten die toegevoegd kunnen worden en die hun intreden doen op bepaalde momenten bv. als een invasiemarker een bepaald niveau bereikt
- je kan met een "donkere speler" spelen, deze neemt de rol van de vijanden op zich tijdens het spel.



Titel : 12 Realms
Auteur : Ignazio Corrao
Uitgeverij : Mage company
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

29-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
28-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanban (Giochix)


Kanban kunnen we gerust een stevige euro noemen. In dit spel werk je in de auto-industrie en moet je een beetje van alle markten thuis zijn. Je werkt in een autofabriek en moet elke dag in een ander departement van de fabriek aan de slag. Zo moet je ontwerpen maken, auto-onderdelen verzamelen, de auto's produceren, testen en goedkeuren. Maar je moet vooral door hard te werken opklimmen in de hiërarchie van het bedrijf en zetels verwerven in de raad van bestuur, want daar valt de overwinning pas te rapen. In dit spel zit overigens altijd een soort "dummie"-speler, men noemt de roze pion Sandra. Je kan opteren om een eenvoudige versie te spelen met een (groene) gemoedelijke Sandra als baas, maar je kan het jezelf en de rest ook behoorlijk moeilijk maken door de (rode) harde tante te nemen.

De doos zit boordevol taalonafhankelijk materiaal (met uitzondering van de speeloverzichten) : een speelbord, 2 speeloverzichten, 7 houten fiches per speler, 1 dubbelzijdig spelersbordje per speler, 1 kleine en 1 grote meeple per speler, 5 slotfiches per speler, 1 roze meeple (Sandra), 1 roze weekmarker, 1 witte productiemarker, 1 witte auto, 1 witte vergaderingmarker, 12 kanbankaarten, 32 opdrachtkaarten, 8 houten auto's in de vijf kleuren, 2 testpistebordjes (voor een spel met 2 of 3 spelers), 60 houten blokjes (auto-onderdelen in 6 kleuren), 7 ontwerpen telkens van 5 auto's, 16 boektegels, 11 auto-onderdeel-jokerfiches, 3 shifttegels, 12 bedrijfsdoelfiches, 20 beloningsfiches, 44 zetelfiches, 5 vraagtegels en 6 finale doeltegels.

Ook in dit spel is het zowat onmogelijk om alle kleine details hier in de bespreking gaan voor te stellen. Ook van dit spel is er overigens een speeloverzicht van Paul Grogan, maar die is verre van volledig (gewoon een bondig overzicht), dat u hier vindt.
Doel van het spel is je werknemers zo goed mogelijk aan de slag te laten gaan, zodat je de verhouding gespendeerde werkuren en rendement zo hoog mogelijk weet te houden. Effeciëntie wordt hier uitgedrukt in productiviteitspunten.
Elke ronde stelt een werkdag voor, die op z'n beurt uit 2 fasen bestaat. In de eerste fase zal je een departement moeten kiezen in de fabriek die je de dag ervoor niet koos. Tijdens de tweede fase ga je de beschikbare uren gebruiken om jezelf te trainen en te werken in het gekozen departement.



1) Departement kiezen :
De spelers kiezen om beurten, van links naar rechts op het speelbord (vanaf de 2de ronde) een nieuwe plaats in de fabriek. Ze bepalen hiermee in welk departement ze aan de slag gaan en hoeveel shiften (uren) ze ter beschikking zullen hebben. De roze pion (Sandra) neemt de eerst volgende vrije plaats elke keer in. Telkens wanneer ze op haar eigen bureau terechtkomt, wordt er na de lopende ronde een jaar afgesloten, een raad van bestuur georganiseerd en punten uitgereikt.

2) Werkfase :
Van links naar rechts in het werkstation (de gekozen plaatsen) voeren de spelers acties uit, overeenkomstig met het aantal beschikbare uren en het departement waarin ze zich bevinden. Als ze hun acties hebben uitgevoerd leggen ze hun arbeider plat, zodat ze kunnen aangeven dat hun ronde erop zit.

Gedurende je beurt mag je altijd vrijblijvend onderdelen gaan ruilen in de recycleerpool. Er mogen daar wel altijd maar max. 3 verschillende onderdelen liggen. Het gebruik van deze actie is gratis en mag ten allen tijde in je beurt worden uitgevoerd. Er zijn drie gebieden in het bedrijf waar de nadruk op ligt en waar je naartoe gaat proberen werken. Je tracht een aantal certificaten te bereiken door jezelf te trainen in de verschillende vakgebieden, je verzamelt een aantal auto's en probeert de ontwerpen op te waarderen. Indien je hierin slaagt, mag je een zetel nemen in de raad van bestuur en kan je je stem harder laten horen tijdens de waardering.
Tenslotte staat er op het bord nog een shiftenbank waarin je resterende uren kan gaan opslaan voor volgende beurten. Je mag nooit meer dan 4 uren werken in een beurt overigens, maar sommige acties laten je maar 2 shiften toe en dan kan je er 1 of 2 extra "bijkopen". Als je jezelf gaat trainen in verschillende departementen en je schijf vooruit zet op het spoor, dan passeer je op een gegeven moment altijd een slotsymbool. Deze zorgt ervoor dat extra acties, extra ruimte voor auto's en auto-onderdelen worden vrijgespeeld op jet spelersbordje. Je kan gaan studeren overdag door shiften af te geven, maar je kan ook 's avonds in je vrije tijd je boekfiches gebruiken om op deze sporen op te schuiven. Geraak je helemaal volleerd door te eindigen op het laatste vakje van een spoor, dan krijg je een bonus in de vorm van een shift, 2 punten, een boek of een joker-auto-onderdeel. Op het einde van het spel krijg je overigens nog 5,3,1 punt voor de plaats die je op de diverse trainingssporen hebt bereikt.



De verschillende departementen :
1) Ontwerpdepartement : spendeer een shift, neem een ontwerp en plaats deze op een vrije plaats op je spelersbord. Vul daarna de ontwerpen op het speelbord terug aan. Kies je voor de oudste (meest rechtse) ontwerpen krijg je nog een bonus. Indien je het slotje wegspeeld, krijg je 1 extra ruimte om een ontwerp op te slaan.

2) Logistiek departement : hier kan je een shift spenderen om er één op te slaan voor een volgende ronde. Daarnaast speel je een kanbankaart en ga je auto-onderdelen aan het departement toevoegen. Je legt je kanbankaart af en trekt een nieuwe op handen. Hier kan je ook voor 1 shift een aantal auto-onderdelen van één soort nemen. Je legt deze onderdelen op je spelersbord (let op de limiet). Je kan door het wegspelen van het slotje een joker-auto-onderdeel verdienen en een extra plaatsje voor een auto-onderdeel losspelen.

3) Assembleer departement : Hier maak je de auto's door auto-onderdelen te spenderen. Je maakt eerst volledig gevulde plaatsen in de assembleerlijn leeg, dan spendeer je 1 shift om een auto-onderdeel in te brengen. Je mag slechts één en hetzelfde onderdeel per auto hebben. Daarna rijdt de auto verder op de lopende band en duwt hij alle andere auto's een plaatsje verder in de richting van de pijl, zodat er een auto op het testcircuit terechtkomt. Je scoort een aantal punten voor de lijn waar de auto afrolt. De auto wordt op de laatste plaats in de rij achter de witte auto op het circuit geplaatst. Indien je de auto's produceert zoals gevraagd in de opdrachten win je nog eens een zetel in de vergadering. De voordelen voor het wegspelen van een slotje is dat je een extra auto kan stockeren en je krijgt 2 extra bonussen.

4) Testen en innovatie : je test de auto's achter de witte auto door een aantal shifts te spenderen. Daarna verplaats je de auto naar je garage op je spelersbord. Verplaatst de witte auto zich naar een finishlijn, wordt de vergadering op het einde van de dag afgehandeld.
In dit departement kan je auto-onderdelen opwaarderen door het gevraagde auto-onderdeel en 1 shift af te geven. Indien je voor een tweede keer opwaardeert, krijg je 2 punten. Deze geteste auto's en ontwerpen leveren bij de telling punten op. Je krijgt punten voor de upgrades van bepaalde modellen en op het einde krijg je punten afhankelijk van de onderdelenwaarde van je geteste wagens. De bonus voor het wegspelen van het slotje is dat je een auto-onderdeel een keertje dubbel opwaardeert.

5) Administratie : door het spenderen van shiften kan je jezelf trainen in andere departementen. Indien je hier een slotje wegspeelt, kan je een vijfde zitje in de raad van bestuur afdwingen.

Vergaderingen : De opdrachten die openliggen en die spelers in de hand hebben, kan men gaan vervullen. Om beurten mogen de spelers tegemoetkomen aan de opdrachten op de tafel en op handen. Je scoort een aantal punten zoals aangegeven op de opdrachtkaarten. De kaarten geven overigens aan hoe vaak de opdracht mag vervuld worden door dezelfde of andere spelers. De gebruikte zetels hiervoor worden terug dichtgedraaid.

Einde van de week : Als Sandra terug op haar bureau aankomt, volgt er een tussentelling voor de opwaarderingen die je reeds deed. Eigen opwaarderingen leveren je 2 punten op, diegene die anderen voor jou deden leveren nog 1 punt op.
Zo gauw de productiemarker of weekmarker op het einde van het spoor komen, eindigt het spel en worden er nog punten uitgereikt voor :
- spendeer resterende zetels om opdrachten uit te voeren
- 1 punt per shift dat je niet gebruikt hebt
- 1 punt voor elke zetel, boek, joker-auto-onderdeel op je spelersbord
- voor elke auto in je garage een aantal punten zoals aangegeven op het testcircuit
- voor elk getest ontwerp een aantal punten gelijk aan het aantal en de waarde van de auto-onderdelen waaruit het is opgebouwd
- punten voor de onderlinge ligging in de verschillende trainingssporen (zoals eerder vermeld)

Titel : Kanban - automotive revolution
Auteur : Vital Lacerda
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

28-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
27-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historia (Giochix)


In Historia bouwen de spelers een geschiedenis van zo'n 12.000 jaar op in een relatief "klein" kaartspel, waar ze een groot overzichtsbord hebben gestopt. Qua materiaal is de doos zeker niet echt goed gevuld. Een speelbord, 54 houten blokjes, 48 wonderkaarten, 12 gebeurteniskaarten, 18 leiderskaarten, 16 territoriumtegels, 60 actiekaarten (10 per speler), 35 adviseurkaarten, 7 Civbotkaarten (als je solo aan de slag gaat), 2 tijdmarkers, 6 matrixmarkers, 6 spelersoverzichten en 12 punten- en speelvolgordemarkers.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De tijdmarkers worden op de overeenkomstige plaatsen op het tijdspoor gezet. De wonderkaarten worden in de 3 stapels verdeeld (per periode) en geschud. Er worden een aantal kaarten opengelegd aan het aantal spelers +2. Elke speler kiest een volk en neemt de 10 actiekaarten (oorlog en toerisme leg je nog opzij). Elke speler neemt ook z'n 5 adviseurkaarten, schudt ze en neemt er één op handen. Elke speler neemt 4 blokjes in z'n kleur waarvan hij er één in de gebruikte-blokjes-voorraad legt. Elke speler plaatst z'n volgordemarker op het speelbord en één op nul punten op het scorespoor. De matrixmarkers worden helemaal linksonder in de matrix geplaatst. De territoriumtegels worden willekeurig op de landkaart geplaatst. De leiderkaarten worden ook per periode geschud en er worden er een aantal (het aantal spelers +1) door de startspeler genomen. Hij houdt er één en geeft de resterende door. Nadat elke speler één heeft genomen, wordt de resterende uit het spel genomen en leggen de spelers hun gekozen leider open voor zich neer. In speelvolgorde plaatst elke speler tenslotte één van z'n blokjes op de wereldkaart.



Het spel verloopt over 3 perioden, die op hun beurt uit 4 actiefasen bestaan. Met de tijdmarkers geef je aan in welke periode en actiefase je je bevindt. De speler die na 12 ronden het meest overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel. In een speelbeurt kiezen de spelers een aantal actie/adviseurkaarten uit hun hand en plaatsen deze gedekt voor zich neer. Aanvankelijk mogen de spelers maar één kaart kiezen, eens ze hun beschaving ontwikkelen spelen ze extra kaarten (tot 3) vrij. Nadat alle spelers hun actiekaarten gespeeld hebben, draaien ze deze om en voeren ze hun gekozen acties volledig uit. Je kan een gespeelde kaart niet annuleren, ook al is het in je nadeel. Sommige acties kosten blokjes, je moet deze dan in de gebruikte-blokjes-voorraad plaatsen. Sommige actiekaarten hebben zowel een basisactie, als een geavanceerde actie (die een voorwaarde heeft om hem te mogen uitvoeren). Nadat een kaart is uitgevoerd, wordt ze op een persoonlijke open aflegstapel gelegd. Nadat alle acties zijn afgehandeld bij alle spelers wordt er een nieuwe ronde gestart, tot één of meer spelers de "revolutieactie" spelen.

De acties :
- militair : win 1 militair level door je matrixmarker een stap naar boven te zetten. Geavanceerd : spendeer 3 blokjes om 2 plaatsen naar boven te gaan met je matrixmarker.
- technologie : win 1 technologielevel door je matrixmarker één stap naar rechts te zetten. Geavanceerd : spendeer 3 blokjes om 2 stappen naar rechts te gaan met je matrixmarker
- kunst : bouw een wonder, leg een blokje af, kies een wonder uit de beschikbare en leg deze open voor je af. Vanaf dit moment kan je het voordeel van het wonder benutten (éénmalig per ronde). De rij wonderkaarten wordt pas aangevuld op het einde van een ronde.
- exploiteren : neem 2 blokjes uit de gebruikte-blokjes-voorraad. Geavanceerd : spendeer 1 punt om 4 blokjes te recupereren
- expansie : plaats één blokje op de landkaart op een aangrenzend gebied van datgene dat je al bezet (met navigatie mag je een blokje plaatsen waar je wil)
- handel : de speler voert handel met een aangrenzende speler op de kaart met een hoger technologieniveau. Je wint één technologielever en de andere speler wint 2 punten. Geavanceerd : de tegenstander wint slechts 1 punt.
- raid : val een aangrenzend gebied aan met een lagere militaire waarde. De aanvaller wint 1 punt en 1 blokje. Geavanceerd : de aanvaller wint 2 punten en 2 blokjes.
- oorlog : val een aangrenzend gebied aan met een lagere militaire waarde. De winnaar krijgt 2 punten, de verliezer verliest één blokje van de kaart en plaatst dit in de gebruikte-blokjes-voorraad. Geavanceerd : de overwinnnaar krijgt 4 punten.
- toerisme : je krijgt 1 punt voor elke 4 eigen wonderen. Geavanceerd : je scoort 1 punt voor elke 3 eigen wonderen.
- revolutie : kan je enkel spelen als je  aan het begin van de actiefae minstens 3 kaarten in je aflegstapel hebt. Na de lopende ronde neemt de speler die deze kaart speelde de laatst gespeelde kaart terug van z'n aflegstapel en 1 kaart naar keuze. Na deze ronde wordt de tijdmarker verzet en gaat een nieuwe ronde van start, na het uitvoeren van enkele (op het speelbord aangegeven) gebeurtenissen.

Afhankelijk van de ronde krijgen de spelers aan het einde van een ronde enkele beloningen en nieuwe zaken, zoals :
- een nieuw blokje toevoegen aan de gebruikte-blokjes-voorraad
- punten scoren gelijk aan de gebieden die je op de kaart alleen bezet
- de gebruikte wonderen worden terug geactiveerd
- blokjes recuperen van de gebruikte voorraad en punten scoren voor het aantal gebieden waarin een speler staat
- een bonus afhankelijk van waar je matrixmarker staat (zoals punten, blokjes terugkrijgen)
- de speelvolgorde wordt aangepast
- er komen nieuwe wonderen in het spel (aantal spelers +2)
- de leiderkaarten worden gecontroleerd, spelers die aan de voorwaarden voldoen, scoren hiervoor punten
- er komen nieuwe leiders in het spel (aantal spelers +1 en in speelvolgorde weer één kiezen)



Titel : Historia
Auteur : Marco Pranzo
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

27-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
26-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The golden ages


The golden ages (Quined) :

+ Clash of cultures light in een euro-vorm, dus dat is positief
+ dit spel past zeker in de masterprint reeks, dit type van spel zat er nog niet tussen
+ het speelt erg vlot en erg fijn en je ziet onmiddellijk waar je ongeveer naar toe kan en wil
+ dit is een civilisatiespel dat vooruit gaat
+ handig overzicht van alle kaarten
+ de spelersborden en gekozen symboliek zijn prima gedaan

- het artwork is nogal "oud", bij Bruxelles vond ik dit geslaagd, hier toch ietsje minder
- als je naar het materiaal kijkt, wordt je daar niet onmiddellijk vrolijk van (het spel zelf maakt héél veel goed)

Conclusie : Op zich heb ik niet al te veel positieve en negatieve puntjes bij dit spel. The Golden Ages is gewoon een prima, goed ontworpen spel dat je als veelspeler volgens mij wel zal charmeren. De die-hard-civilisation-spelers houden hun handen hier misschien wel best vanaf, want dit is in hun ogen waarschijnlijk te basic. Mij kon het zeker wel bekoren, vooral de combinatie van de doelkaarten, actiekaarten en technologiekaarten gaan telkens bepalen waar je naartoe kan. De spelersborden zijn prima gemaakt, de acties staan er duidelijk op en eens je even bezig bent, zijn eigenlijk alle symbolen duidelijk. Je krijgt er overigens een handig overzichtje bij met alle kaarten. Ik heb zo'n gevoel dat dit spel toch nog wel enkele keren op tafel zal verschijnen de komende tijd.

26-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fields of Arle (Feuerland)


Big-box, Uwe Rosenberg, 3 kg speelmateriaal, ... u weet wat u mag verwachten, dus kan ik hier mijn beschrijving afronden!?!
Ja en neen eigenlijk, het moet gezegd, erg veel nieuw is er hier zeker niet onder de zon. Enkel het feit dat u hier evenveel materiaal krijgt als bij Caverna, een spel tot 7 spelers en hier slechts maximaal 2 spelers. Het brengt ons ineens bij datgene dat voor mij het minst aantrekkelijke is. Ik leg niet vaak een spel voor 2 spelers op tafel, maar deze hadden we er echt wel graag bij. Zeker als u weet dat u meer dan 150 fiches gaat moeten sorteren en ordenen voor aanvang van het spel maakt het al zeker geen snel tussendoortje voor 2. U krijgt hier een lijvige, stevige eurogame voorgeschoteld die aan alle Rosenberg-ingrediënten voldoet. Themaatje landbouw, check, individuele spelersborden, aanwezig, belachelijk veel fiches, kan je niet naast kijken, animeeples, jazeker, zelfs nog te beplakken met vlekken (de koeien toch). Het spel speelt zich af in Arle, de heimat en geboorteplaats van Uwe, dus ik ben er zeker van dat hij z'n hart en ziel in dit spel gestopt heeft. De mogelijkheden zijn zoals gewoonlijk enorm, zonder meer te uitgebreid om hier allemaal te omschrijven, maar het aantal acties dat u daadwerkelijk ter uwer beschikking heeft, is dan weer héél beperkt.

Het spel bevat volgend materiaal : 1 groot speelbord, 2 spelersborden, 2 reis- en stalborden, 1 voorzieningenbord, 9 reistegels, 48 bouwmateriaalfiches, 72 kledijtegels, 3 vervangtegels, 8 houten arbeiders, 40 houten veenblokjes, 60 animeeples, 10 houten indicatoren voor de grondstoffen, 1 startspelermarker, 5 bos/park-tegels, 7 stal/depot-tegels, 3 stal/dubbelstal-tegels, 14 graanveldentegels, 8 karrentegels, 6 boottegels, 10 dijkfiches, 6 veentegels, 31 gebouwtegels en een jaarmarker. Hieronder ziet u een afbeelding van hoe de opstelling er ongeveer moet uitzien.



Het spel verloopt over 9 halve jaren. In een half jaar gaan de spelers acties uitvoeren met hun arbeiders. De zomeracties zijn anders dan de winteracties, dus eigenlijk mag je alle acties in 2 grote delen verdelen. Elke ronde begint met een voorbereiding, dan de actiefase waarin de spelers hun 4 arbeiders in gaan zetten en tenslotte een opschoonfase waarin de spelers hun opbrengsten onderbrengen en gebruiken.

Fase 1 : voorbereiding : plaats de vier arbeiders op de vier daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord. Die van de startspeler worden bovenaan gelegd.

Fase 2 : werkfase : om beurten plaatsen de spelers hun arbeiders op één van de vrije en beschikbare actievelden en voeren de desbetreffende actie uit. In de zomer kunnen enkel de oneven genummerde acties gekozen worden, in de winter enkel de even genummerde actieplaatsen. De actieplaatsen geven met een blauwe omranding aan of er eventuele kosten verbonden zijn aan de actie. In elk seizoen kan 1 van de 8 arbeiders toch opteren voor een actie uit het andere seizoen. Wanneer een speler van deze speciale actie gebruikt maakt, krijgt de andere speler de startspelermarker voor de volgende ronde. Indien niemand deze actie doet, verandert de startspeler sowieso van de ene naar de andere speler. Er zijn ook tal van acties die ten allen tijde mogen uitgevoerd worden tijdens je beurt, zoals je karren beladen met grondstoffen, dieren herverdelen op je speelbord, goederen ruilen met andere goederen tegen ratio 1:1 als je een boot hebt.

Fase 3 : opschonen : afhankelijk van het seizoen dat je afsluit, doorloop je enkele fasen :
- einde van de zomer : maak je voertuigen leeg en plaats alles in je persoonlijke voorraad, krijg 1/2/3 voedsel voor elke 2/5/7 schapen die je hebt en voor elke 1/3/5 vee in je bezit. Je krijgt 1 graan per graanveld en 1 lijnzaad voor elk lijnzaadveld. Daarna moet je je volk onderhouden, je betaalt 3 voedsel en 2 veen. Voor elk ontbrekend voedsel, betaal je 1 graan en nadien 1 dier. Voor elk ontbrekend veen betaal je met hout. Indien je nog tekort komt, geef je 2 punten af per ontbrekende zaak.
- einde van de winter : maak je voertuigen leeg en plaats ze in je persoonlijke voorraad, elke weide die exact 2 dieren heeft van dezelfde soort, krijgt een derde dier erbij. In de stallen krijg je voor 2,3 of 5 dieren een dier extra. Als er exact 4 dieren in de stal staan, krijg je zelfs 2 dieren van die soort extra. Je krijgt 1/2/3 wol voor 1/4/6 schapen. Tenslotte betaal je 3 voedsel, voor elk ontbrekend stuk geef je graan af of nadien 2 punten.



Zonder te veel in detail te gaan, geef ik u nog even een overzicht van waar u allemaal aan kan (moet) werken gedurende het spel :
- stukken land op je spelersbord droogleggen, veen incasseren en omvormen tot weiden en beschikbare ruimten om op te bouwen
- dijken verleggen om op die manier ook meer land te bekomen
- dieren verzamelen en een veestapel proberen uit te breiden, uiteraard moet u hiervoor stallen en weien aanmaken
- goederen verzamelen
- karren inladen met grondstoffen en afgewerkte producten
- ...

Op het einde van het spel scoor je punten voor :
- afgewerkte producten (baksteen, linnen, wol en leer)
- punten voor materiaal in je schuur (ploegen, boten, karren, ...); -3 punten als je geen groot voertuig hebt
- de punten aangegeven op je reisspoor
- de waarde van je opgewaardeerde werkinstrumenten
- punten voor het opschuiven van je dijken, strafpunten voor onontgonnen veengebieden (-4 punten)
- dieren die je op je spelersbord hebt verzameld (2 punten per dier waarvan je er het minste hebt verzameld)
- eventuele strafpunten voor een tekort aan voedsel en hout tijdens het spel

Conclusie :
Het spreekt voor zich dat ik in deze bespreking allesbehalve het ganse spel uit de doeken doe. Het zou me echt véél te ver leiden en er zou overigens totaal geen overzicht meer zijn. De spelregels zijn echter vlot geschreven en als je het materiaal open legt, dan is direct duidelijk wat de bedoeling is. Je kan dit spel eigenlijk onmiddellijk aanvangen als je bekend bent met Agricola en consoorten. Het vraagt natuurlijk wel wat opsteltijd en je bent in je eerste partijtje ook wel even onderweg. Je hebt echter helemaal niet zo veel acties om je doel te bereiken tegen het einde van het spel. Goed plannen, opportuniteiten zien en een duidelijk overzicht houden op de zaken waarvoor je punten scoort, is onontbeerlijk. Qua materiaal valt er bijzonder weinig negatiefs op te merken, het is stevig, duidelijk en volgens het gekende artwork. Als u regelmatig met 2 speelt en zulke stevige euro's wel kan pruimen, dan is dit spel ongetwijfeld een must voor uw spellencollectie. Gaat u echter graag met een ganse bende aan de slag is deze doos jammerlijk genoeg ééntje die je zal moeten laten staan.
Indien u interesse gewekt is, verwijs ik u ook graag door naar Boardgamegeek waar ondertussen al enkele "walkthroughs" zijn verschenen voor dit spel. Het is sowieso handiger om het materiaal voor ogen te houden als je de diverse acties overloopt.

Titel : Fields of Arle
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Feuerland
Aantal spelers : 1-2
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

26-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
25-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Abyss


Abyss (Bombyx) :

+ overgeproduceerd materiaal en fantastische kaarten
+ angstaanjagende spellendozen (met 5 verschillende covers)
+ erg toegankelijk spel waarbij je setjes gaat verzamelen, kaarten aanschaffen en leuke combo's probeert te zoeken
+ het is een familiespel voor de veelspeler en een uitdagend spel voor de gelegenheidsspeler
+ de pareltjes zijn erg leuk om mee te spelen

- angstaanjagende spellendoos die je een totaal ander type van spel doet verwachten
- de pareltjes zijn leuk om mee te spelen, maar ze rollen overal naartoe als je ze niet in het potje laat
- er is wel wat geluk mee gemoeid dat je de juiste kaarten op het juiste moment in handen krijgt, dan nog eens een bijpassende locatie weet te bemachtigen en niet tegen de negatieve eigenschappen van tegenstanders loopt
- de krachten van sommige kaarten lijken me ietwat overdreven en te dominant
- de verschillende kleuren zijn niet erg duidelijk vind ik.

Conclusie : Abyss is een prachtig vormgegeven spel. Het is werkelijk een lust voor het oog, al is het wel allemaal erg donker. Dit zorgt ook af en toe voor de verwarring tussen de verschillende kleuren. Er staan ook wel symbolen hier en daar, maar bij de eerste speelsessies is dat niet onmiddellijk duidelijk. Ook de begrippen die worden gebruikt op de kaarten (alley, lord, court, ...) zijn op zich wel logisch, maar je moet dan wel goed weten wat het verschil is tussen al die kaarten. Het klinkt misschien nu allemaal eerder negatief, maar dat is het zeker niet. Abyss kampt gewoon met een imagoprobleem, de doos voorspelt een volwassen, straf spel en eigenlijk krijg je een vlot lopend familiespel, dat wij altijd toejuichen. Ook nu zal ik zeker aanschuiven aan de speeltafel als deze titel op tafel komt, maar meer dan en gemiddelde score kan ik het wel niet geven.

 


25-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hyperborea (Asmodée/Yemaia)


Hyperborea is waarschijnlijk letterlijk het grootste en zwaarste spel dat we uit Essen meebrachten. Deze big-box had al héél wat belangstelling in Essen en was daar dan ook vlotjes uitverkocht. Ondertussen is hij al wel in grote getale beschikbaar bij uw spellenboeren. In de doos vindt u : 6 centrale tegels, 30 randtegels, 6 thuistegels (3 delen), 6 spelersborden, 36 ontwikkelingsmarkers, 180 houten blokjes in de verschillende kleuren, 12 rassentegels (2 per ras), 60 miniaturen (10 per ras), 48 burchtfiches, 18 geestminiaturen (grijs), 64 technologiekaarten, 72 ruïnefiches, 6 opdrachtfiches, 1 scoreboekje en de spelregels. Voor de opstelling verwijs ik wederom graag naar de spelregels, die overigens erg vlot lezen en zeer duidelijk zijn. Hyperborea mag dan wel een "zwaar" spel zijn, echt moeilijk speelt het niet. Het speciale aan dit spel is dat je in plaats van deckbuilding een blokjes-building gaat doen (als dat al een goed woord is). Elke speler start het spel met in z'n persoonlijke zakje een blokje van elke kleur en één naar keuze extra. Tijdens het spel zullen de spelers extra blokjes verzamelen, alsook de grijze rommelblokjes die in je weg zitten. De blokjes ga je uit de zak trekken en gebruiken om acties uit te voeren.
Voor aanvang van het spel beslissen de spelers of ze een kort, middellang of lang spel willen spelen. Bij de eerste versie moet je slechts aan één van de overwinningsvoorwaarden voldoen om het einde te triggeren. Bij de volgende moet je aan respectievelijk 2 en 3 voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn : 12 of meer punten (kristallen) verzameld hebben, 5 technologiekaarten verwerven en je laatste miniatuur op het bord brengen.


Een speelbeurt bestaat uit enkele verplichte stappen en acties, maar ook enkele facultatieve, gratis acties die je kan ondernemen. Een speler mag zo veel acties uitvoeren als hij wil en kan. Als een speler beslist om te stoppen, doorloopt hij nog enkele stappen voor het "einde van z'n beurt".

Bij aanvang van een beurt gaat een speler :
- al z'n burchtfiches verwijderen van het speelbord
- indien hij minder dan 3 miniaturen op het bord heeft, plaatst hij er nieuwe bij op z'n thuistegel met de hoofdstad op
- alle kaarten die het symbool "aanvang beurt" tonen, worden uitgevoerd

Tijdens z'n beurt moet de speler volgende verplichte acties uitvoeren :
- alle blokjes uit het vak beschikbare blokjes inzetten op hun spelersbord of hun technologiekaarten
- of de blokjes verplaatsen naar het vak "ongebruikte blokjes" op hun spelersbord
Als spelers blokjes op hun spelersbord of een technologiekaart plaatsen en de rij is volgelegd, dan wordt de desbetreffende actie uitgevoerd. Een speler moet de vrije vakken niet volledig opvullen in één beurt, je kan ook sparen over verschillende beurten heen. Belangrijk is wel dat er telkens twee rijen beschikbaar zijn per actie, je mag slechts één hiervan beginnen. De andere mag pas gestart worden als de eerste gebruikt is.

Naast de verplichte acties, kan een speler ook enkele facultatieve acties uitvoeren :
- één of meer steden activeren : de speler plaatst één van z'n miniaturen op een vrije stad en voert eventueel de actie uit die bij deze stad hoort. De ingezette miniaturen staan vast voor de rest van de ronde.
- één of meer ruïnes onderzoeken : de speler plaatst één van z'n miniaturen op een ruïne met een fiche. Hij mag de actie op de fiche onmiddellijk inzetten of opsparen voor later. De ingezette miniaturen staan vast voor de rest van de ronde.
- je ras opwaarderen : je kan de marker op je ontwikkelingsspoor terug op nul zetten. Indien deze zich op de plaatsen 4 of 5 leveren één blokje in de desbetreffende kleur op, een marker van plaats 6 naar 0 brengen levert je 2 blokjes op. Deze blokjes worden in het vak "onbeschikbare blokjes" gelegd en komen bij een "reset" in het spel.

"Einde van je beurt" : als de speler dit aankondigt, doorloopt hij volgende stappen :
- leg alle nog beschikbare blokjes naar het vak "ongebruikte blokjes"
- indien er nog blokjes in het zakje zitten, trek je tot 3 blokjes bij (indien er onvoldoende zijn, trek je er zoveel je kan). Deze blokjes komen in het vak "beschikbare blokjes" voor de volgende ronde.
- indien er geen blokjes meer in de zak zitten, moet je gaan resetten.

Resetten :
- alle miniaturen die op een stad of ruïne staan, worden gedeblokkeerd en komen er naast te staan. Vanaf dat moment kan je ze terug gaan verplaatsen en actief gebruiken
- alle blokjes die je hebt liggen op het vak "onbeschikbare blokjes", dus ook de grijze (puin) of nieuw verworven blokjes komen in je zak terecht.
- blokjes op technologiekaarten die niet volledig gevuld zijn, mogen blijven liggen als de speler dit wenst
- de speler schudt z'n blokjes en trekt er 3 uit de zak die in het vak "beschikbare blokjes" terechtkomen.



De acties : aan de hand van de afbeelding hieronder beschrijf ik nog graag even de acties die je kan activeren. Ik begin linksboven en ga dan naar rechtsonder. Telkens eerst de actie van de bovenste rij en nadien die van de tweede rij.

* exploratie : 2 beweging OF 1 beweging en 1 miniatuur plaatsen
* Oorlogvoering : aanval of 2x burcht OF aanval en beweging
* Groei : miniatuur plaatsen en burcht OF miniatuur plaatsen en aanval
* Ontwikkeling : 2 x 1 stapje ontwikkelen op twee ontwikkelingssporen OF 1 x 2 stappen ontwikkelen op één ontwikkelingsspoor
* Handel : 1 punt OF 1 punt en 1 ontwikkeling
* Wetenschap : een technologiekaart OF een technologiekaart en 1 punt



De spelers scoren nadat 1,2 of 3 eindcondities zijn bereikt en een laatste ronde gespeeld is, punten voor :
- 1 punt per verzameld kristal tijdens het spel
- 1/3/6 punten per vermoorde geest (grijs miniatuur) + 1 punt voor elke extra (boven de drie)
- 1 punt per vermoorde miniatuur van de tegenstander , een tweede kill telt enkel als je een volledige reeks verzameld hebt (van alle tegenspelers één)
- 1 punt per blokje dat je bezit (behalve grijze blokjes)
- 2 punten per eindconditietegels
- punten afgedrukt op de verworven technologiekaarten
- 1 punt voor het controleren van een eigen thuislandtegel
- 2 punten voor het controleren van een randtegel
- 4 punten voor het controleren van de centrale tegel

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste gecontroleerde tegels. Indien nog gelijk geven het aantal blokjes de doorslag (grijs niet meegerekend). Indien dan nog gelijk wint de speler die als laatste aan de beurt kwam.

Titel : Hyperborea
Auteurs : Andrea Chiarvesio & Pierluca Zizzi
Uitgeverij : Asmodée/ Yemaia
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
24-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zhanguo


Zhanguo (What's your game) :

+ fantastisch materiaal en dito artwork in mijn ogen
+ het spel bouwt zich lekker op, je zoekt combo's door het uitspelen van de kaarten
+ je hebt meer mogelijkheden dan je denkt, je moet ook constant je plan durven en kunnen aanpassen
+ de einddoelen moet je steeds in je achterhoofd houden, want hiermee scoor je het meest
+ er is erg veel aan de gang, maar toch bleef het voor mij persoonlijk erg overzichtelijk
+ het spel is compact, slechts 5 ronden waarin je telkens 6 kaarten speelt, het gaat allemaal goed vooruit
+ het spel is snel opgesteld, is relatief snel uitgelegd, maar heeft toch wel héél wat diepgang

- voorlopig weinig negatiefs op te merken

Conclusie : Zhanguo is zonder meer één van de favorieten die we uit Essen hebben meegebracht. Het spel straalt een zekere stijl uit die we gewend zijn van What's your game. Je hebt al gauw het gevoel dat je combo's aan het maken bent (of die nu echt goed genoeg zijn om te winnen is nog de vraag), maar je zoekt je weg doorheen het spel. Je bent eigenlijk ook wel constant betrokken, niet zozeer bij hetgeen dat de andere spelers doen (behalve dan het nummer van de kaart die ze spelen), maar je kan je mogelijkheden al eens overpeinzen tijdens het wachten. Ik heb me kostelijk geamuseerd met dit spel en ik moet ook wel eerlijk bekennen dat dit zo'n spel was waar ik het allemaal onmiddellijk zag, dat zal er zeker ook mee te maken gehad hebben.


24-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sankt Petersburg 2nd edition (HiG)


In deze korte bespreking van vandaag gaan we vooral de nieuwe zaken en verschillen met de oude versie even op een rijtje zetten.
Voor de originele spelregels van het spel verwijs ik u graag naar : hier

Vooreerst is er een duidelijk verschil in artwork. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het nieuwe materiaal wel zo mooi vind als het originele. Wel een feit is dat de inlay prachtig is, en dat ook alle nieuwigheden mooi een plaatsje krijgen in de doos.
Daarnaast kan je het spel nu ook met 5 spelers gaan spelen. Hiervoor wordt er een extra stapel kaarten aan het spel toegevoegd, nl. die van de markt. De gele marktkaarten worden tussen de handarbeiders en gebouwen geplaatst en er komt dus gewoon een extra ronde bij om deze kaarten ook aan te schaffen, op handen te nemen of uit je hand neer te leggen. De marktkaarten tonen bepaalde symbolen, 5 verschillende en een vraagteken. Als je zo'n kaart aanschaft, zet je een schijfje in je kleur voort op de marktplaats. De marktplaats staat extra afgebeeld op de achterkant van het speelbord (dat voor deze versie dus dubbelbedrukt is). De lijsten van de verschillende symbolen lopen tot 10. Indien je er meer verzameld, neem je een 10+ fiche bij je en begin je gewoon terug onderaan de lijst. Bovendien zitten er in het spel ook andere kaarten die zulke symbolen vertonen en je in staat stellen om je fiches op de markt verder te zetten.

De waarderingen aan het einde van de marktronde. Elke kaart brengt op zich 0 tot 2 geld op. Daarnaast scoren de spelers punten voor alle mogelijke grondstoffen, volgende waarde van de puntentegels, die naarmate het spel vordert oplopen. Zowel de beste als de tweede speler scoren voor elk type grondstof de overeenkomstige punten. Bij gelijke stand scoren beiden de hogere waarde, een tweede plaats is er dan niet. Bij gelijkstand bij de tweede plaats, krijgen de betrokken spelers de allen de kleinste puntenwaarde.
Tenslotte zitten er ook nog enkele nieuwe, speciale kaarten in deze nieuwe versie van het spel vervat.



Maar dit is niet alles. Het spel komt ook met een aantal extra modules, een systeem dat we al kennen van Queen games. U kan de modules naar hartelust gaan toevoegen of combineren met het basisspel. Het spel heeft 6 modules meegekregen. Bij deze een overzichtje:

1) Het banket : materiaal = 1 lila fiche en 3 normale kaarten en 12 lila kaarten. De kaarten worden in de overeenkomstige stapels geschud en komen in de loop van het spel in de vitrine terecht. De lila kaarten moeten op handen genomen worden en kunnen niet in één beurt aanschaft worden. Je kan deze speciale actiekaarten dus enkel uitspelen als je nog ruimte hebt op je hand, een extra actie eraan opoffert en de actie ook effectief kan uitvoeren. Ze tellen echter niet als minpunten op het einde van het spel als ze niet gebruikt zijn. De kaarten stellen je onder andere in staat om 2 acties na elkaar uit te voeren, slechts de helft betalen van de kosten van een kaart, een kaart uit de aflegstapel aanschaffen, geld nemen, een handkaart afleggen, ...

2) In het beste gezelschap : materiaal = 12 extra kaarten, nl. 3 gebouwen, 2 edelen en 7 inruilkaarten.  Deze kaarten leveren extra geld en punten op.

3) De helpers : materiaal = 5 helperskaarten, die elk een eigen voordeel hebben.
Groen : aankoop van groene kaarten -1 geld
Geel : aankoop van gele kaarten -1 geld
Blauw : aankoop van blauwe kaarten -1 geld
Rood : aankoop van rode kaarten -1 geld
Joker (Tzaarin) : aankoop van inruilkaarten -2 geld
De kosten blijven telkens wel minstens 1 geld. Alle reglementaire kortingen blijven ook behouden.

4) De gebeurtenissen : materiaal = 6 gebeurteniskaarten
Een speler kan in plaats van een reguliere speelbeurt één van de gebeurteniskaarten nemen en uitvoeren. Elke speler mag in het spel slechts één gebeurtenis uitvoeren. Zo kan er bijvoorbeeld :
- Een extra kaart op het eerste vrije vak worden gelegd, zodat de speler 2 kaarten ineens aanschaft of op handen neemt.
- De speler krijgt 6 geld uit de voorraad en de anderen 2.
- De speler legt één kaart uit de vitrine op de aflegstapel en legt een nieuwe kaart in de plaats.
- Er worden nieuwe kaarten aan de vitrine toegevoegd, gelijk aan het aantal spelers (kan enkel gekozen worden indien er voldoende plaats is in de vitrine)
- De speler kan één kaart meer op handen houden.
- De speler kan de bovenste kaart van de aflegstapel kopen en voor zich afleggen.

5) De opdrachten : materiaal = 15 opdrachtkaarten
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 3 opdrachtkaarten. Op het einde van het spel kiest elke speler één van z'n opdrachtkaarten en krijgt hiervoor de aangegeven punten indien hij aan de voorwaarden voldoet. Zo scoor je onder andere punten voor het verzamelen van bepaalde kleuren kaarten, moet je bepaalde gebouwen verzamelen, overwinningspunten van de marktplaats, meeste geld verzamelen, punten voor dezelfde kaarten, ...

6) De horden : materiaal = 10 hordenfiches (5 echte horden en 5 bonushorden)
Er worden slechts 5 fiches (3 bonus en 2 echte) hiervan gebruikt. Ze worden op bepaalde plaatsen op het scorespoor geplaatst. Zo gauw een speler met z'n speelfiguur aan dit puntenaantal komt, krijgt de bewuste speler extra bonuspunten bij de bonusfiches bv. 1 punt voor elke rode kaart, 1 geld voor elke blauwe kaart, 1 punt of geld voor elke fiche op de marktplaats, 1 geld en 1 punt voor elke inruilkaart die je bezit, ... Komt hij bij een echte horde terecht, moet hij aan de voorwaarde op de fiche voldoen, anders mag hij met z'n speelfiguur geen extra punten meer bijzetten. Zo moet je bijvoorbeeld verschillende groene kaarten verzamelen, een aantal fiches op de markt hebben, een aantal verschillende blauwe kaarten verzamelen, een aantal rode kaarten verzamelen, een aantal inruilkaarten verzamelen.

Titel : Sankt Petersburg (2nd edition)
Auteurs : Bernd Brunnhofer & Karl-Heinz Schmiel
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
23-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Versailles


Versailles (NSKN games) :

+ dit spel gaat als een speer vooruit
+ een goeie ouderwetse euro, erg rechtlijnig en duidelijk
+ héél snel uitgelegd, redelijk eenvoudig regelwerk
+ Murano-achtig actiekeuzesysteem en dat is zeker positief te noemen

- het speelbord krulde redelijk hard en lijkt op de foute kant gedrukt, mindere kwaliteit van materiaal
- persoonlijk had ik er geen problemen mee, maar andere spelers vonden het speelbord, meer bepaald de wegen, niet altijd duidelijk
- het einde van het spel klopt niet helemaal, het sleepte zich wat naar het einde, je acties hadden eigenlijk totaal geen nut meer

Conclusie : Versailles is een erg toegankelijk spel waaraan je zeker plezier zal beleven als beginnende speler. Je merkt hier en daar wel kleine flaws en foutjes in het spelconcept en hebt de indruk dat ze het spel iets te snel op de markt hebben willen gooien. Na Praetor dus wederom een spel dat op zich alles heeft om goed te zijn, maar dat om de één of andere reden toch weer net tekort schiet. Jammer!

23-12-2014 om 15:02 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 252


Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne
Gespeeld spel : Kanban, Mahé, Abyss, Zhanguo, Versailles, Hooop!, Dobbelboonanza & The golden ages
Speeldatum : 22/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Straffe spellendag, een marathon van  nieuwe spellen, dus héél wat imprESSENs de komende dagen

23-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs