IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Battle sheep


Battle sheep (Blue orange) :

+ erg stevig en uitdagend materiaal, ook de cover van de speldoos is aantrekkelijk
+ variërend speelveld, je kan het telkens weer anders opstellen
+ pinguïn-principe vind ik erg geslaagd, zeker het opsplitsen van je stapel fiches is prima gevonden
+ de tekeningen van de schaapjes zijn superschattig

- /

Conclusie : Binnen het concept van dit spel kan ik persoonlijk erg weinig negatiefs opmerken. Mensen die houden van het spel Pinguïn gaan hier zeker hun hart in ophalen. Je kan bovendien het speelbord dan nog gaan aanpassen (kon bij Pinguïn in principe ook, maar hier is in de spelregels geen rekening mee gehouden). Ook het opsplitsen van je stapel fiches vind ik schitterend gevonden. Je hebt toch wel meerdere zaken waarmee je rekening kan houden. Ik vind deze perfect in het rijtje Cappuccino, Pinguïn en deze titel thuishoren. Persoonlijk prefereer ik zelfs deze op het moment om hem op tafel te gooien. Hopelijk komt hij snel bij de collectie. Het is ook het perfecte demospel, snel, eenvoudig aan regels, toch voldoende diepgang, aantrekkelijk materiaal. Voor de veelspeler die niet echt houdt van dit abstractere werk, is het waarschijnlijk wel te beperkt. Het is ook niet meer dan een tussendoortje, zoals we van Blue Orange eigenlijk gewend zijn.

25-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tash-Kalar : everfrost (CGE)


Vandaag eens een korte bespreking, maar dat mag ook al eens een keertje. Het betreft hier een uitbreiding van het spel Tash-Kalar - arena of legends, waarover u hier meer terugvindt : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2397844

In deze uitbreiding vindt u een nieuwe deck met kaarten die zich situeren in een ijswereld. Daarnaast krijg je ook de bijhorende speelfiches en een nieuw speelbordje voor de deathmatch melee-variant die u kan spelen. We kregen in Essen overigens ook nog een upgradepakket van Tash-kalar (omdat er enkele kleine wijzigingen waren ten opzichte van de eerste druk, waarvoor dank CGE).

De grootste verandering (en eigenlijk ook enige verandering) met deze nieuwe deck is dat sommige kaarten een "everfrost" symbool bevatten (sneeuwkristalletje) met een eigenschap die de speler kan lanceren in een latere beurt. In tegenstelling tot bij de andere standaarddecks van Tash-kalar waarbij je na het uitspelen van een wezen onmiddellijk de eigenschap moest gebruiken, kan je nu deze actie beter gaan plannen. Het uitspelen op het juiste moment zal dan ook de sleutel tot succes zijn in deze uitbreiding. Wanneer je een kaart moet verwijderen met zo'n symbool door de actie van de tegenspeler, blijft de everfrost-eigenschap toch actief. Je mag echter wel steeds maar één zo'n eigenschap voor je hebben liggen. Verwerf je een tweede moet je onmiddellijk belissen welke je aflegt. In de teamplay mag je deze eigenschap niet doorschuiven naar je partner trouwens.



Titel : Tash-Kalar everfrost
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

25-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
24-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dino race


Dino race (Ares games) :

+ het materiaal is zonder meer uitdagengd en uitnodigend, ook wij stonden direct stil bij de stand
+ ondanks de lage verwachtingen ('t is weer een racespel) en de flaws (lees onder) hadden we toch een positief gevoel
+ zowel voor erg jong, als echt "gevorderd", iedereen zal hier ongetwijfeld plezier aan beleven
+ het is een "spel", je speelt echt een spelletje, elkaar lekker pesten, geluk hebben met de kaartjes om vooruit te komen
+ je kan fantastisch combo's gaan spelen, waarbij u ongetwijfeld uw speelgenoten in het gezicht bij uitlacht, bijvoorbeeld : je lapt de speler die het ei draagt en neemt het ei over, dan steel je nog gauw een kaart bij hem om hem nadien een plaatsje achteruit te stampen op een tegel die toevallig toch wel niet overstroomd is met lava zeker (erg pijnlijk, maar 't is wel lachen)

- er zijn een aantal "foutjes" in het concept (die mits enkele regelwijzigingen op te lossen zijn) zoals :
* de vulkaan wordt getriggerd met een dobbelsteen, dit wil zeggen dat de uitbarsting snel, maar ook behoorlijk traag kan gaan (en dat maakt het allemaal toch minder spannend)
* de straf die je krijgt als je het ei draagt en er is een vulkaanuitbarsting, is té streng
* het is een race, maar je wil vooral beide dino's in het spel houden, want dan krijg je meer handkaarten
* je kan het ei niet afpakken als het zich achter je bevindt
* dodelijke combo's kunnen echt wel aankomen en spelbepalend zijn
- ik weet niet aan welke hallocinogene drugs die dino's zitten, maar die oogjes priemen los door je heen

Conclusie : ondanks de kleine flaws in het spel, zien we een erg groot potentieel in dit spel. Het is leuk, speelt relatief snel, heeft een hoge geluksfactor (maar stoort niet) en is vooral fun. Het mooie materiaal zet aan tot spelen en zal toevallige passanten ook laten stilstaan. Dit is wel zo'n perfect beursspel, dat iedereen na het eerste potje hoogstwaarschijnlijk aanschaft. Of het spel effectief niet saai wordt op de duur is wel de vraag natuurlijk. Het is nu ook niet van dat niveau dat het alle andere racespellen onder tafel veegt. Er is nog ander en beter uitgewerkt materiaal op de markt, maar die zijn dan vaak weer niet zo mooi en zo leutig. Aan u dus de keuze!

24-11-2014 om 07:17 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Royals (Abacusspiele)


In Royals gaat u op zoek naar invloed in het Europa van de 17de eeuw. Hier stop ik al onmiddellijk mijn verkoopspraatje, want het is gewoon een spelletje meerderheden creëren aan de hand van het uitspelen van kaarten. De spelers proberen gebieden te bezetten, bonuspunten als eerste mee te grissen en bij de tussen- en eindtelling de meerderheid te hebben in de verschillende landen, gebieden en bij de verschillende nobelen.

In de doos vindt u 1 speelbord, 99 landenkaarten, 24 intrigekaarten, 16 stadsbonusfiches, 8 landbonusfiches, 3 nobelebonusfiches, 24 tussentellingfiches, 7 nobelen (bestaande uit 2 puzzeldeeltjes) en 200 houten blokjes (waarvan 36 in elke spelerskleur en 46 in wit en zwart als je met z'n tweeën aan de slag zou gaan).

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De bonusfiches worden overal op de overeenkomstige plaatsen gelegd (en voor 2 spelers vallen er enkele weg), de nobelen worden in elkaar gepuzzeld en naast het bord gelegd. Er wordt een aantal landenkaarten uit het spel verwijderd afhankelijk van het aantal spelers (overzicht, zie spelregels). De resterende landenkaarten worden geschud, drie opengelegd die de vitrine vormen en de intrigekaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De jongste speler wordt de startspelen er begint het spel.




Vooraleer het spel te kunnen beginnen, starten we met een inloopronde waarbij de spelers verplicht een aantal landenkaarten moeten nemen. Ze kunnen kiezen uit de vitrine of de dichte trekstapel. De vitrine wordt steeds aangevuld nadat de voorgaande speler z'n kaarten heeft getrokken. Na deze voorbereidende ronde gaat het echte spel van start en voeren de spelers om beurten steeds één van twee volgende kaarten-trekken-acties uit :
a) 3 landenkaarten trekken : je mag kiezen uit de vitrine of dichte trekstapel. De vitrine wordt pas op het einde van de beurt aangevuld.
b) 1 landenkaart en 1 intrigekaart trekken : je mag voor de landenkaart kiezen uit de vitrine of de dichte trekstapel, de intrigekaart komt sowieso van de dichte trekstapel. Aan het einde van een spelersbeurt mag een speler slechts 12 landenkaarten en 4 intrigekaarten op handen houden, tijdens z'n beurt mag hij deze limiet overschrijden.

Nadat hij kaarten heeft getrokken, mag een speler optioneel nog kaarten gaan spelen om op die manier z'n plaats te gaan innemen op het speelbord en bij de nobelen. Er kunnen zich wederom twee situaties voordoen.
a) Een vacante positie innemen : geef het aantal gevraagde landenkaarten van die kleur af en plaats één blokje in de betreffende stad en één blokje op de nobele (kaart) die erbij staat afgebeeld.
b) Een bezette positie overnemen : je moet één intrigekaart van de betreffende kleur uitspelen, daarna de gevraagde landenkaarten van die kleur afleggen en het huidige blokje verzetten naar het stadsymbool. Je plaatst je eigen blokje op het gebied en legt een eigen blokje bij op de nobele die erbij staat afgebeeld (het vorige blokje wordt daar niet verwijderd). Indien je een gebied aanvalt met een koning afgebeeld, moet je 2 intrigekaarten afgeven.
Jokerregel : je mag ten allen tijde 3 willekeurige landenkaarten afgeven als één landenkaart naar keuze. Je mag ook ten allen tijde 2 willekeurige intrigekaarten afgeven als één intrigekaart naar keuze.

Nadat je deze actie al dan niet hebt uitgevoerd, eindigt je beurt, vul je de vitrine terug aan tot 3 landenkaarten en is de volgende speler aan de beurt.

Bonussen :
- De speler die als eerste een plaats in een stad inneemt, neemt onmiddellijk de bonuspunten die erbij liggen. Deze bonuspunten worden gesloten voor de speler gelegd en op het einde van het spel geteld.
- De speler die als eerste een blokje heeft liggen op alle steden in een land neemt onmiddellijk de bonuspunten. De tweede speler kan ook nog een fiche nemen, de volgende speler scoren niets meer. (ook verdreven blokjes tellen uiteraard mee)
- De speler die als eerste op elke nobele een blokje heeft liggen, neemt de meest waardevolle bonus van het bord. Afhankelijk van het aantal spelers zijn er 1 of 3 bonussen te rapen hier.

Als de vitrine met landenkaarten niet kan worden aangevuld, volgt er een tussentelling. Nadien wordt de aflegstapel geschud en een nieuwe trekstapel gevormd. Nadat de stapel een derde keer is uitgeput wordt de lopende ronde nog volledig uitgespeeld, zodat elke speler evenveel beurten heeft gehad en volgt na een laatst tussentelling de eindtelling.

Tussentelling :
De twee meest invloedrijke spelers in elk land scoren de bonuspunten die bij de overeenkomstige periode liggen. Om de invloed te berekenen tel je de waarde van de perkamenten die naast de blokjes staan op. In geval van gelijke stand wint de speler wiens blokje bij de meest invloedrijke nobele ligt. Indien er maar één speler aanwezig is in een land, vervalt de tweede bonusfiche.

Eindtelling :
Beginnend met de minst invloedrijke nobele scoren de spelers met de meeste blokjes op deze nobelen de punten van die nobele. Is er een meerderheid, dan krijgt de betreffende speler de volledige punten. Bij gelijke stand wordt de puzzel in twee verdeeld. Bij meerdere gelijke standen vervallen de punten.

De spelers tellen al hun punten op en de speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Royals
Auteur : Peter Hawes
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

24-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
23-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 240


Deelnemers : Robèr, Xander, Robin, Tom, Sandy, ... & Arne (ik ben hier en daar gewoon aangeschoven, zonder de namen van de tegenspelers te vragen natuurlijk)

Gespeelde spellen : Five tribes, Venezia 2099, Battle sheep & Dino race
Speeldatum : 23/11/'14
Speelplaats : Spel 2014 - Waagnatie Antwerpen
Opmerkelijk : Een vernieuwde beurs, een verbeterde winkel (met enkel schoonheidsfoutjes), veel speeltafels, veel gebabbeld, te weinig kunnen testen naar de goesting natuurlijk, maar de tijd was dan ook beperkt. Reden te meer om volgende week er nog eens duchtig tegenaan te gaan.

23-11-2014 om 19:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : El Gaucho



El gaucho (Argentum) :


+ luchtig, snel uitgelegd en ook snel gespeeld
+ set-collecting is altijd wel leuk en een vleugje spanning is in dit spel nooit weg, tijdig verkopen, net op tijd stelen, ...
+ de eigenschappen van de gebouwen zijn een cruciaal onderdeel van het spel, hiermee kan je het verschil maken
+ de punten op het einde van het spel liggen echt dicht bij elkaar (uiteraard blijft er wel een verschil tussen de eerste en de laatste, maar het volgt op zich wel goed op)
+ de omheinde dobbelstenenrodeo is een mooi gimmick, dat ook nog echt nuttig is

- het is luchtig, dus als u een nieuwe Yunnan verwachtte, moet ik u teleurstellen
- als je verwacht om ellenlange rijen te kunnen opbouwen (à la Lost Cities), dan moet ik u ook teleurstellen, snel, flitsend en niet te gulzig zijn is hier de boodschap

Conclusie : Ik kan bij El gaucho niet echt veel negatieve zaken verzinnen. Het is een mooi ontwerp, speelt snel en vlot, doet waarvoor het gemaakt is. Het is eerder een goed tussendoortje dat ik zeker meer op tafel wil leggen.

23-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versailles (NSKN Games)


Altijd al eens architect of interieurdecorateur willen zijn? Dit is uw kans en niet zo maar ééntje. U mag mee bouwen aan het fantastische paleis van Lodewijk XIV. Elke ronde zullen je arbeiders zich verplaatsen van de ene naar de andere plaats om aldaar de betreffende actie uit te voeren. Zo verzamel je grondstoffen, bouw je aan het paleis, voorzie je dit van decoraties en tuinen en leer je nieuwe vaardigheden.
Zijne majesteit zal diegene die dit het beste doet rijkelijk belonen.

Het spel bestaat uit een mooi speelbord, 45 arbeidermeeples (in 5 kleuren), 5 activatiemarkers, 20 technologie/scoremarkers, 90 grondstofblokjes, 40 paleistegels, 30 decoratiefiches, 1 koningspion en 10 dubbele bewegingsfiches.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de grondstoffenblokjes op de overeenkomstige plaatsen op het bord geplaatst. De paleistegels worden geschud en hiervan worden er 5 opengelegd op het speelbord. De andere vormen de trekstapel naast het bord. De decoratietegels worden per soort gesorteerd. Bepaal een startspeler en plaats de koningspion op het eerste vak van het koningsspoor.

Elke speler neemt al z'n arbeiders, technologie en scoremarkers en activatiemarker. Elke speler krijgt overigens twee dubbele bewegingsfiches die hij met de actieve kant open voor zich neerlegt. Elke speler plaatst 2 arbeiders op de "nieuwe arbeiders" plaats op het speelbord en de scoremarker op het eerste vak van het scorespoor. De technologiemarkers worden op de startplaatsen van de drie technologiesporen geplaatst. De resterende arbeiders worden al op vooraf bepaalde plaatsen (zie spelregels) op het speelbord geplaatst.



Het spel verloopt over verschillende rondes. Tijdens een beurt beweegt een speler één of meer arbeiders over het bord en voert daarna de actie uit waar de arbeiders terechtkomen. Dit gaat zo door tot ofwel er geen plaatsen meer zijn in het paleis om te bouwen, de koningspion het einde van het koningsspoor heeft bereikt of de stapel paleistegels op is en er 7 of minder tegels zijn om een nieuwe stapel te vormen. Het spel eindigt onmiddellijk als één van de drie bovenstaande situaties zich voordoet.

Wat het bewegen van de arbeiders betreft, zijn er twee mogelijkheden. Meestal gaat het om een reguliere beweging waarbij de speler één van z'n arbeiders van één locatie naar een ander aangrenzende locatie verplaatst over de aangegeven pijl (enkele verplaatsing). Een speler kan ook een dubbele beweging uitvoeren. Hiervoor moet hij nog wel een actieve dubbele bewegingfiche hebben en omdraaien. De speler kan ervoor opteren om één arbeider twee stappen voort te zetten of twee arbeiders (van één locatie) naar een aangrenzende locatie. De speler mag echter nooit naar de plaats bewegen waar z'n activatiemarker staat. Deze marker plaatst een speler telkens op de plaats waar hij een actie uitvoert (je kan dus nooit twee keer na elkaar dezelfde actie gaan uitvoeren).

Na de beweging mag de speler de desbetreffende actie gaan uitvoeren. Het is niet verplicht om de actie uit te voeren. De acties :
- Marmergroeve : neem 1/2/3 marmer voor 1/2/3 aanwezige eigen arbeiders
- Houthakker : neem 1/2/3 hout voor 1/2/3 aanwezige eigen arbeiders
- Goudmijn : neem 0/1/2 goud voor 1/2/3 aanwezige eigen arbeiders
- Architectengilde : afhankelijk van het aantal aanwezige eigen arbeiders kan een speler verschillende acties uitvoeren. Eén of meerdere tegels nemen (meer tegels nemen kost goud). Een speler mag max. 4 tegels voor zich hebben liggen. Een andere mogelijkheid is om tot 3 tegels uit de vitrine te verwijderen ofwel kan een speler één van z'n gebruikte dubbele bewegingsfiches terug actief maken. Na het uitvoeren van de acties worden de paleistegels doorgeschoven en aangevuld. Indien er 7 of minder tegels zijn, eindigt het spel.
- Werkhuis : hier kan je decoratietegels kopen tegen de vraagprijs. De speler moet het aangegeven arbeiders er hebben staan en de gevraagde grondstoffen afgeven om bepaalde tegels aan te schaffen.
- Alchemistengilde : de activatie laat je toe om met één van je technologiemarkers een stapje te zetten op het technologiespoor. Sommige stappen vragen enkel aanwezige arbeiders, voor anderen dienen er ook grondstoffen te worden gespendeerd. Je mag in één beurt meerdere stappen zetten op voorwaarde dat je de arbeiders en grondstoffen hebt natuurlijk.
- Constructiesite : hier kan je je paleistegels gaan verbouwen. Sommige tegels brengen kosten met zich mee die moeten betaald worden. Sommige vragen ook een bepaalde decoratie die bovenop de tegel wordt gelegd. De tegel moet aangrenzend aan een eerder geplaatste tegel worden gelegd (of de voorgedrukte). Je moet ermee rekening houden dat tuin aan tuin grenst en interieur aan interieur. Na het plaatsen van de tegel scoor je punten, zoals aangegeven op de tegel, zet je marker op het scorespoor dit aantal punten voort.
- Gunst van de koning : hier kan je nieuwe arbeiders aanwerven (2 aanwezige arbeiders voor de eerste en 3 aanwezige arbeiders voor de tweede aan te werven arbeider) of dubbele bewegingsfiche(s) terug activeren.
- Koningspion : elke keer wanneer deze plaats wordt geactiveerd of overgeslagen (door dubbele beweging) beweegt de koningspion één stapje verder op het koningsspoor. De aankomst van de koning op het laatste vak is één van de eindcondities.



De technologiesporen :
Het opschuiven op deze sporen levert je extra's op bij het uitvoeren van andere acties :
- 1 extra hout als je naar de houthakker gaat
- 1 extra marmer voor een bezoek aan de marmergroeve
- 1 extra goud voor een bezoek aan de goudmijn
- het activeren van de houthakker/marmergroeve/goudmijn buiten je beurt als een andere speler de locatie activeert (je moet wel je eigen aanwezige arbeiders tellen voor het uitvoeren van de actie)
- het activeren van de architectengilde/werkhuis/constructiesite buiten je beurt als een andere speler de locatie activeert. Ook hier moet je minstens één arbeider in de betreffende locatie hebben.

Zo gauw aan één van de drie eindcondities wordt voldaan, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers scoren nog 1 punt voor elk 3 marmer, elke 3 hout, elke 2 goud. Elke paleistegel in hun bezit levert nog 1 punt op en elke decoratie nog 3 punten. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Titel : Versailles
Auteur : Andrei Novac
Uitgeverij : NSKN Games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

23-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
22-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 239


Deelnemers : Frank, Wouter, Carl, Arne & Wim
Gespeelde spellen : Love letter, First to fight & El gaucho
Speeldatum : 21/11/'14
Speelplaats : Spelenclub Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Slecht begonnen met enkele vroege sterfsessies van mijnentwege bij Love letter, maar dan netjes herpakt en beide andere spellen naar mijn hand kunnen zetten. (geluk dus)

22-11-2014 om 01:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lap dance



Lap dance (Artipia games) :


+ het thema is nog wel grappig
+ de tekeningen zijn hier en daar een tikje pikant, maar nergens over de schreef, eerder humoristisch
+ het is luchtig en als iedereen aan tafel in de juiste sfeer zit, komt het helemaal goed

- eigenlijk is er bijzonder weinig "spel" aan dit spel
- je kan elkaar hier en daar wel eens pesten, maar dit kan dan ook relatief eenvoudig gecounterd worden
- de spelregels zijn op zich duidelijk, maar niet volledig. Sommige gebeurtenissen en speciale actiekaarten brengen toch wat vragen met zich mee.

Conclusie : Lap dance speel je voor het thema, voor de "flavour" en de tekeningen van de rondborstige dames.

22-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nehemiah (Gry Leonardo)


Dit zijn de dagen met de afwijkende thema's. Na een erotische dansclub gisteren, is het vandaag maar een kleine stap naar het heropbouwen van de muren rond Jeruzalem in Israël. In dit spel ben je de leider van een volksstam die meewerkt aan de heropbouw van Jeruzalem en meer bepaald de muren rondom om zich te beschermen tegen invallen en mogelijke plunderingen van de tempel. De speler proberen overwinningspunten te verzamelen en eeuwige roem te vergaren in de geschiedenisboeken.

U krijgt in het kleine doosje wel wat materiaal : 3 kleine speelbordjes (muren, tempel en bewakers), 72 werkkaarten, 8 muurkaarten, 15 bouwopzichterkaarten (voor de variant), 30 houten blokjes, 36 gouden munten, 28 arbeiders (in 4 kleuren), 44 invloedsblokjes (in 4 kleuren), 4 zichtschermen, 36 overwinningspuntenfiches, een startspelerfiche en een bouwopzichterfiche.

De speelborden worden netjes naast elkaar gelegd. De werkkaarten worden naar achterkant (periode I, II, III) verdeeld, geschud en klaargelegd. Er wordt een speelveld uitgelegd met kaarten uit periode I van 4 rijen en 5 kolommen (4 met 2 spelers), de spelers nemen een zichtscherm, leggen hun invloedsblokjes voor hun scherm en hun arbeiders, 4 goud en 2 hout achter hun scherm. De muurkaarten worden in oplopende volgorde gesorteerd en naast het speelveld gelegd. De speler die als laatste de bijbel gelezen heeft, wordt de startspeler.



Een speelbeurt is in dit spel wel héél erg eenvoudig :
- ofwel plaats je één van je arbeiders op een vrije werkkaart. Indien er geen vrije kaarten meer zijn (er mag slechts één arbeider op elke kaart worden gezet) of je geen arbeiders meer hebt, mag je deze actie niet kiezen.
- ofwel activeer je één van je eerder geplaatste arbeiders. Leg de bewuste arbeider neer en voer de actie van de werkkaart uit. Nadien mag je kaarten uit dezelfde kolom en hoger dan de geactiveerde kaart ook activeren mits er een gebruikte arbeider op staat. Indien deze arbeider van een tegenspeler is, betaal je deze speler 1 goud. Indien het een eigen arbeider is, betaal je 1 goud aan de bank. Deze bovenliggende kaarten kunnen eventueel worden uitgevoerd in de gewenste volgorde. Indien je de onderste kaart van een kolom zou activeren, wordt na je volledige actie de kolom vernieuwd. Dit wil zeggen dat alle kaarten van de kolom worden afgelegd, de daarop liggende arbeiders terug naar de eigenaars gaan (ook al zijn ze nog niet geactiveerd) en er nieuwe kaarten worden opengelegd van de bewuste periode.

Indien er geen kaarten meer zijn van de bewuste periode, wordt het spel even onderbroken om een tussentelling uit te voeren. Er wordt gekeken op de drie speelborden welke speler het meeste invloed hebben. Ze scoren punten al naargelang wat er staat afgedrukt op de tegels en naar gelang hun positie in de meerderheid. De winnende speler neemt 1 invloedsblokje terug. Bij gelijke stand worden de punten opgeteld, verdeeld en eventueel naar boven afgerond. Daarna wordt de nieuwe kolom gevormd met kaarten van de volgende periode. Wanneer er geen kaarten meer beschikbaar zijn van de derde periode, loopt het spel op z'n eind. De bewuste ronde wordt nog afgewerkt en dan krijgen alle spelers nog een laatste beurt. De invloed op de 3 speelborden wordt nog een laatste keer gewaardeerd. Bovendien krijgen de spelers nog punten voor de verzamelde muurkaarten, elke 3 hout is nog een punt en elke 2 goud is ook een punt waard.



De meeste werkkaarten hun eigenschappen spreken voor zich, maar ze staan ook allemaal netjes in de spelregels.
Sommigen laten je toe hout of goud te nemen, anderen vragen bouwkosten om aan de muur, tempel of wachters te bouwen (invloedsblokje te leggen), je kan arbeiders terug rechtop zetten op kaarten, kaarten van plaats wisselen, arbeiders laten schuiven op de kaarten, gewoon punten scoren, onbezette werkkaarten gebruiken, ...

De variant : bouwopzichters
Er worden een aantal bouwopzichters opengelegd gelijk aan het aantal spelers +1. Daarna worden deze kaarten geveild. De spelers nemen in hun hand een aantal goud en hout en tonen deze gelijktijdig. Diegene met het grootste bod wint de kaart. De bouwopzichterkaarten hebben allen een éénmalig effect die ze tijdens de lopende periode moeten gebruiken. Op het einde van de periode worden alle bouwopzichterkaarten afgelegd.

Titel : Nehemiah
Auteur : Lukasz Wozniak
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

22-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Night of the grand octopus


Night of the grand octopus (Iello) :

+ het materiaal is erg fraai
+ dit is een spel voor het ganse gezin, 7+ staat op de doos en daar mag gerust nog een jaartje af
+ het speelt erg vlot, is snel gedaan, ideaal om tussendoor te spelen of een spellenavond mee af te sluiten

- te duur (ondanks het mooie materiaal), enkel suckers-for-theme zullen hier voor vallen vrees ik
- het spel is wel erg beperkt, totaal geen diepgang, puur geluk
- men had toch enkele varianten voor gevorderden moeten voorzien
- ik heb me laten vertellen dat de stickers bevestigen een hel was

Conclusie : Mooi, snel, voor de ganse familie, ... maar niet voor mij (zeker niet aan die prijs)!

21-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Grog island



Grog island (Eggertspiele/Pegasusspiele) :

+ eenvoudig van spelregels, vlot te spelen, familiaal karakter, ... maar niet makkelijk te winnen
+ het biedsysteem met de dobbelstenen werkt wel lekker
+ het passen kan even sterk zijn als het actief spelen
+ zeer spannend tot het slot
+ u heeft niet zo erg veel verschillende keuzes, maar toch gaat u vloeken vooraleer een keuze te maken

- je bent wel wat afhankelijk van de opdrachtkaarten die je trekt, maar je kan natuurlijk gaan draften
- timing is erg belangrijk in het spel, je kan beter goed passen en als het echt moet een biedingsfase eens naar je hand zetten
(vind ik persoonlijk een positief punt, maar ik neem aan dat veel spelers in de verleiding komen om toch maar te proberen)
- voorzichtigheid is geboden bij het uitstansen van de fiches, duw ze vooral langs de juiste kant eruit zodat je geen karton kwijtspeelt op de fiches, maar er een beetje te veel aan hebt (gelukkig heb ik dit zo gedaan).
- voor één keer eens niet zo erg veel materiaal in een spel van vandaag de dag, dat mag ook wel eens natuurlijk

Conclusie : Grog island was een verrassing, eigenlijk wist ik dit al na het lezen van de spelregels. Ook een speelbeurt verandert hier niets aan, het speelt vlot, maar je hebt verduiveld lastige keuzes te maken. De opdrachtenkaarten maken wel degelijk het verschil, dus werk hier vooral naartoe.

21-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lap dance (Artipia games)

Lap dance is een spel dat al wel wat stof deed opwaaien vooraleer het op de markt kwam. De preutse Amerikanen vonden het eerst een schande, geen week later stonden ze allemaal mooi in de rij om een spelletje te pre-orderen. Zo massaal zelfs dat het spel volledig is uitverkocht na Essen. Een Kickstarter voor een volgende editie staat dan ook voor de deur. Om even over het thema uit te wijden. Lap dance heeft niets, maar dan ook niets met porno of illegaliteit te maken, het heeft ook niet de bedoeling om er aanstoot aan te nemen. Het is vooral een grappig, humoristisch thema en zo moet het gewoon gezien worden. Ook het spelverloop is luchtig en moet plezant zijn. Vandaar dat men ook een variant voorzien heeft, die met de juiste spelersgroep zéér amusant kan zijn. Je moet dan bepaalde opdrachtjes uitvoeren naast het gewone spel, zoals een liedje zingen, met één hand spelen, ... Misschien zegt het u totaal niets, maar het werkt in sommige gevallen wel, denk maar eens terug aan de Gregoriaanse gezangen tijdens het mysterie van de abdij.

Het spel zelf dan! We beginnen gewoontegetrouw met het materiaal. U krijgt hier 102 actiekaarten die bestaan uit mannelijke en vrouwelijke dansers, goedkope en duurdere drankjes, luxeproducten, luxeservices en gebeurtenissen. Daarnaast zijn er 18 mogelijke klanten, 6 medewerkers, 4 speelhulpen, 18 wenskaarten, 4 volgordekaarten en 18 speciale kaarten. Tenslotte zijn er nog geldfiches, hartfiches, 8 zeszijdige dobbelstenen met speciale print en een zandloper van 1 minuut. De zandloper kan overigens ingeruild worden voor een soundtrack die weldra te downloaden zou moeten zijn op de website van Artipia (op het moment dat ik deze bespreking maakte, was het nog niet beschikbaar). Deze soundtrack zou je wederom in de juiste exotische stemming moeten brengen.




Het spel draait volledig om de kaarten en het zou me dan ook veel te ver leiden om alle kaarten hier één voor één voor u te beschrijven. Ik geef u dan ook graag een kort overzicht op het spelverloop en een grof overzicht van de diverse kaarten.
- klantenkaarten : elke klant brengt een bepaalde eigenschap met zich mee, waaraan de spelers zich die ronde moeten houden. Op deze kaarten staan ook de opdrachten voor de variant die je al dan niet wil toepassen.
- medewerkerkaarten : helpen je bij het vervullen van de wensen van de klanten. Je kan hun hulp een aantal keer per ronde gaan inroepen afhankelijk van het aantal spelers. Hier geldt wel "eerst komt, eerst maalt".
- actiekaarten : deze kaarten gebruiken de spelers om aan de wensen van de klanten te voldoen, ze stellen je in staat om extra dobbelstenen te gooien, hebben elk hun eigenheid en omvatten ook een aantal gebeurtenissen die roet in het eten kunnen gooien (bij de tegenspelers natuurlijk)
- speciale kaarten : kunnen gebruikt worden door één van de medewerkers zijn hulp in te roepen. Ze zijn iets krachtiger dan de gewone actiekaarten
- wenskaarten : stellen de wensen van de klanten voor. De spelers proberen in hun beurt aan zo veel mogelijk wensen van de klant te voldoen om op die manier inkomsten te verwerven. De speler die op het eind het meeste geld weet te verzamelen, wint het spel.

Elke speler neemt de zes startactiekaarten van z'n kleur en krijgt er nog vier van de trekstapel bovenop.
Er worden 5 klanten opengelegd in een rij en erboven een wensenkaart gedekt. De mederwerkers worden onder de rij klanten gelegd. De geld- en hartfiches vormen een algemene voorraad en de zandloper en dobbelstenen worden klaargelegd. Elke speler ontvangt ook alvast 2 hartfiches, 3 dollar en 1 overzichtskaart.

Het spel verloopt over vijf ronden (de vijf klanten), die op hun beurt zijn opgedeeld in 4 fasen :
1) Voorbereidingsfase : draai de wenskaart boven de klant open en draai de zandloper om. De spelers hebben nu exact één minuut om hun acties te plannen. Ze doen dit door hun gekozen actiekaarten gedekt voor zich neer te leggen. Je mag enkel kaarten leggen die een symbool tonen dat de klant ook wenst (op de wenskaart) of gebeurtenissen. Je mag tot 4 kaarten voor je neerleggen. Zo gauw een speler klaar is, neemt hij de eerste vrije volgordekaart. Als de tijd opgebruikt is en er nog meerdere spelers geen volgordekaart hebben genomen, worden ze geschud en onder die spelers verdeeld. Daarna leggen alle spelers hun geplande actiekaarten open.

2) Gebeurtenisfase :
In speelvolgorde voeren de spelers één van hun gespeelde gebeurteniskaarten uit. Dit proces wordt herhaald tot alle gebeurteniskaarten zijn afgehandeld.

3) Actiefase :
In speelvolgorde proberen de spelers te voldoen aan de wensen van de klant. Sommige kaarten tonen een dobbelsteen, de spelers nemen per zulk symbool een extra dobbelsteen, bovenop de 2 die ze standaard mogen gooien. Dan gooit de speler de dobbelstenen. Alle sheriffsterren worden terzijde gelegd en zijn gelockte dobbelstenen. Van de anderen moet de speler minstens één houden (mag ook allemaal) en de resterende hergooien. Dit gaat zo door tot een speler tevreden is of alle dobbelstenen vastliggen. Nadat het resultaat bekend is, krijgt de speler een compensatie voor het gegooide aantal sheriffsterren zoals aangegeven op z'n overzichtskaart. Daarna vervult de speler met z'n uitgespeelde kaarten en dobbelresultaat zoveel mogelijk wensen van de klant. In ruil krijg hij geld, hartfiches (je mag er max. 3 hebben in je voorraad) en andere voordelen zoals het trekken van extra actiekaarten. Je mag de hulp van medewerkers inroepen door hartfiches op te offeren en op de vrije velden van de medewerkers te plaatsen. Alle spelers voeren deze fase in speelvolgorde uit.

4) Opschoonfase :
Leg de huidige klant- en wensenkaart af. Verwijder hartfiches van medewerkers. Leg de volgordekaarten terug in het midden van de tafel en geef elke speler één nieuwe actiekaart.

De speler die na vijf speelronden het meeste geld heeft verdiend, is de winnaar en nieuwe uitbater van de nachtclub. Indien er een gelijke stand optreedt, wint de speler met de meeste resterende hartfiches. Als het dan nog gelijk is, zijn er meerdere winnaars.



Titel : Lap dance
Auteurs : Anastasios Grigoriadis & Panagiotis Tsirogiannis
Uitgeverij : Artipia games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 18+ (gezien het thema)

21-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
20-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grog island (Eggertspiele/Pegasusspiele)


Grog island vertelt het verhaal over het leven van de piraat na alle piraterij, plunderingen, zeegevechten, ... Om hun pensioen te garanderen gaan ze een handeltje starten op Grog island en laten ze hun oude scheepsgenoten de zaak runnen. De spelregels omschrijven dat dit spel een uniek dobbelsteen-bied-mechanisme heeft en dat moeten we eigenlijk wel enigszins beamen. Hoe het allemaal in z'n werk gaat, komt u hieronder dadelijk te weten, maar eerst even een overzichtje van het erg mooie materiaal.

U krijgt een prachtig vormgegeven speelbord, met oog voor detail getekend, u vindt héél wat verstopte verwijzingen en leuke tekeningetjes hierop terug, maar dat is geen verrassing als de tekenaar Franz Klemens is. Daarnaast krijgt u 46 doelkaarten, 32 schatkaarten (waarde 1,2 of 3 goud), 28 papegaaikaarten, 4 overzichtskaarten, 5 bieddobbelstenen, 36 bemanningsleden (in 4 kleuren), 4 handelsschijven, 8 fiches (2 per spelerskleur), 6 scheepstegels, 5 wolktegels, 75 goederentegels, 6 slotfiches, 4 20+ goudfiches en een startspelerfiche in de vorm van een piratenvlag.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De wolkfiches worden willekeurig boven de vijf landarmen geplaatst, de 32 schatkaarten worden geschud en op de daarvoor voorziene plaats op het speelbord gelegd. De 28 papegaaikaarten ondergaan hetzelfde lot. De goederentegels worden per soort onder het speelbord geplaatst. Elke speler neemt de bemanningsleden in z'n kleur 9 (2-3 spelers) en 7 met 4 spelers, 1 handelsschijf, 1 20+goudfiche en een overzichtskaart. De doelkaarten worden geschud, elke speler krijgt er 6 waarvan hij er 4 houdt en de overige terug onder de trekstapel plaatst. Deze doelkaarten zijn de voornaamste manier om punten te scoren op het einde van het spel. Tenslotte krijgt elke speler één goederenfiche naar keuze, 1 schatkaart en 1 papegaaikaart. De markers van de spelers worden op 5 goud geplaatst op het goudspoor en op 0 op het puntenspoor. De zes scheepstegels worden willekeurig op de handelsplaatsen op het bord gelegd. De bieddobbelstenen en sloten worden klaargelegd en dan kan het spel beginnen bij de startspeler.



Het spel loopt over verschillende biedrondes. Spelers bieden voor het recht om winkeltjes te openen op de landarmen. In je beurt kan je telkens opteren om een bod te verhogen of om te passen. Als je past, krijg je een compensatie in de vorm van goederenfiches of het bezoek aan het handelarenschip. Als alle spelers, behalve 1 gepast hebben, betaalt de winnende speler z'n bod en claimt 1 of 2 gebouwen door er bemanningsleden op te plaatsen. Zo gauw een speler z'n laatste bemanningslid in het spel brengt, eindigt het spel. De spelers scoren hun geheime doelkaarten en de speler met de meeste punten wint.

1) Starten van een biedronde :
De startspeler gooit de vijf dobbelstenen en plaatst ze naar kleur op hun overeenkomstige goed. Daarna neemt hij één of meerdere dobbelstenen en plaatst ze op het biedspoor. De dobbelstenen moeten van hoge waarde naar lagere waarde gelegd worden (foto hierboven is dus fout, de dobbelstenen moeten omgekeerd geplaatst worden). De totale gelegde waarde van de dobbelstenen is z'n openingsbod. Let wel, je mag nooit meer bieden dan je goudvoorraad bedraagt. Je goudvoorraad bestaat uit je goud op het goudspoor op het bord en het goud in je handen op de schatkaarten (waarde 1-3). Indien de startspeler geen goud heeft om een reglementair openingsbod te doen, past hij en mag de volgende speler een bod doen. Indien je hoger biedt dan je kan betalen, krijgt de desbetreffende speler niets, terwijl de andere spelers wel compensaties hebben gehad.

2) Het vervolg van de biedronde :
De volgende speler in speelvolgorde heeft nu steeds de keuze om het bod te verhogen of te passen. Als hij ervoor opteert om het bod te verhogen, verandert hij het bod door dobbelstenen toe te voegen (of te wijzigen), zo lang z'n totale bod maar hoger is dan het vorige. Het spreekt voor zich dat de waarde van de dobbelstenen nooit mogen veranderd worden tijdens de ronde.
Indien een speler ervoor kiest om te passen, krijgt hij enkele compensaties. Eerst en vooral krijgt hij een goederenfiche in de kleur die zichtbaar zijn (dwz waarvan de dobbelsteen op het biedspoor is geplaatst). Daarna moet hij handelen met een handelsschip. Hij mag niet kiezen voor het uiterst rechtse schip (op open zee), een schip dat reeds een marker bevat (waarmee al handel gedreven is) en ook geen schip waaraan hij niet kan leveren. De speler plaatst z'n marker op het schip, geeft het type goed af dat het schip vraagt en bekomt de bonus van het handelsschip. Elk schip heeft een hoofdactie en een claimactie. Je mag één van beiden of beiden uitvoeren. (belangrijk : je mag altijd drie willekeurige goederenfiches als 1 naar keuze). Indien er geen schip voorradig is waarmee een speler kan handelen, legt hij gewoon z'n marker op één schip en doet hij verder niets. De voordelen die de schepen bieden :
- 2 goud per goed dat je aflevert (max. 4x)
- 3 goud per afgeleverd goed (max. 2x)
- 4 goud per afgeleverd goed (max. 1x)
- 1 schatkaart per afgeleverd goed (max. 2x)
- 1 papegaaikaart per afgeleverd goed (max. 3x)
- een aantal doelkaarten trekken per afgeleverd goed, maar je mag er slechts één houden
- de claimactie laat je telkens toe om een gebouw te claimen (en bemanningslid te plaatsen) voor het afgeven van 4 dezelfde gevraagde goederenfiches (volg de stappen van claim een gebouw, zie onder)

3) Het winnen van de bieding :
De speler betaalt z'n bod met goud van het goudspoor en schatkaarten. Een teveel wordt terugbetaald op het goudspoor. Nadien krijgt de speler een beloning voor alle plaatsen die een dobbelsteen hebben. Er zijn 3 types van beloningen.
- claim een gebouw (1ste en 2de dobbelsteen) : je plaatst een bemanningslid op een gebouw in de kleur van de desbetreffende dobbelsteen. Je krijgt de beloning van de wolkfiche boven de landarm, je scoort 1 goud voor elk vrij gebouw van dezelfde soort in de andere landarmen. Het tweede gebouw dat je eventueel claimt, met de tweede dobbelsteen, mag niet van dezelfde soort zijn als het eerste gebouw.
- win een punt (3de en 5de dobbelsteen) : zet één punt bij op het scorespoor
- plaats een slot (4de dobbelsteen) : leg een slot op een gebouw met dezelfde kleur als de desbetreffende dobbelsteen. Dit gebouw is geblokkeerd voor de rest van het spel.

4) Einde van de biedronde :
Elke speler neemt z'n marker van de handelsschepen. De schepen verplaatsen één plaatsje naar rechts, het meest rechtse schip komt vooraan in de rij te liggen. De volgende speler krijgt de startspelerfiche en een nieuwe biedronde wordt opgestart.

Nadat een speler z'n laatste bemanningslid heeft ingezet, eindigt het spel met een slottelling :
- 1 punt per schatkaart (onafhankelijk van de waarde)
- 1 punt voor elke 5 goud op het goudspoor
- de punten overeenkomstig hun doelkaarten als er aan de voorwaarden voldaan is (als je een kaart dubbel hebt, mag je ze slechts één keer scoren). Sommige kaarten vragen om op bepaalde winkels een bemanningslid te hebben, de meerderheid te hebben op een landarm, een bepaald soort goederenfiche nog af te geven, papegaaikaarten te verzamelen, ...

De papegaaikaarten stellen je in staat wat te sjoemelen met de regels omtrent het bieden :
- je mag met de duimkaart een bod doen dat even hoog is als dat van de vorige speler.
- je mag de waarde van de dobbelsteen op de kaart veranderen zoals je wenst

Titel : Grog island
Auteur : Michael Rieneck
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

20-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
19-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Le Havre - the inland port


Le havre - the inland port (Lookout games) :

+ loopt véél vlotter dan z'n grote broer
+ speelt erg vlot, is rechtlijnig, beperkte spelregels
+ de draaischijf van "de glasstraat" en "ora et labora" zit erin en dat is een goeie zaak
+ zelfs bij je eerste spel weet je wat je aan het doen bent

- enkel voor 2
- de eigenschappen van de gebouwen zijn eerder saai te noemen (erg beperkt)

Conclusie : Ik heb ooit in mijn leven één keer Le Havre gespeeld. Ik had het graag nog eens een kans gegeven, want die eerste sessie was toch vooral wennen aan het systeem. En wat een geprul met al die grondstoffiches. Dit valt nu compleet weg. Le havre - the inland port is een totaal ander spel. Het gaat erg vlot vooruit, is relatief eenvoudig en laat weinig aan de verbeelding over. Dit brengt me onmiddellijk ook bij mijn grootste nadeel van het spel. Het is allemaal zo saai, de gebouwen zijn allemaal hetzelfde, enkel een andere kleur van pijltje. Grondstofjes verzamelen, inruilen tegen gebouwen en de gebouwen gebruiken om ... jawel meer grondstoffen te bekomen. Ik hou wel van een droge euro moet ik zeggen, en ook deze hoort in die categorie, maar ik vrees dat hij niet zo dadelijk in onze collectie komt. Vooral het feit dat het een pure tweespeler is (en ik zelden met 2 speel), maakt het een no-go voor mij. Hoewel ik perfect kan snappen dat dit spel erg geliefd is bij de spelers die hier wel van houden. Mensen die op zoek zijn naar goede 2-spelersspellen, zullen hier wel plezier aan beleven denk ik.

19-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ark of animals (Historical Games Factory)


De HGF snijdt een periode aan die we nog niet terugvonden in hun gamma. Een verhaal uit het Oude Testament, waarbij Noah de uitverkorene was van God om alle diersoorten te beschermen tegen de zondvloed die stond te gebeuren. De zondvloed was een straf van God voor de mensheid die erop los zondigde alsof het een lieve lust was. Jij bent een helper van Noah (klopt dus al niet met het verhaal, want Noah had geen helpers, met uitzondering van z'n gezin) en probeert zo veel mogelijk diersoorten in de ark te stoppen. Maar sorteer de dieren op een correcte manier, want een vleeseter naast een herbivoor is niet altijd de beste optie.

Het spel omvat 4 spelersborden, 84 dierenfiches, 12 houten graanmarkers, een zandloper en een scoreboekje.
Elke speler neemt een spelersbord en legt het voor zich neer. De dierenfiches worden gedekt geschud en in het midden van de tafel geplaatst. De zandloper wordt alvast klaargezet, maar nog niet omgedraaid. Het startsignaal wordt gegeven en dan kan het spel beginnen.



Het spel loopt over drie ronden, waarin telkens het ganse spel herhaald wordt. De speler die na drie potjes het meeste punten scoort is de winnaar. Op het startsignaal beginnen de speler "Galaxy trucker"-gewijs de dierenfiches om te draaien en naar keuze op hun spelersbord te leggen. Belangrijk is dat er slechts met één hand mag gespeeld worden. Een tweede regel is dat je de ark moet vullen van links naar rechts. Je moet eerst de linkerkolom vullen alvorens aan de volgende kolom te mogen starten. De dierenfiches die je in je ark legt, leg je gedekt op je spelersbord. Dieren die je niet wil plaatsen leg je open terug op de tafel. Op deze manier verzamelen de spelers zo snel mogelijk 16 dieren. Zo gauw de eerste speler klaar is, draait deze de zandloper om en hebben de andere spelers nog welgeteld 30 seconden om verder te werken aan hun ark. Daarna volgt een waardering.

De spelers draaien hun dierenfiches op hun spelersbord open (zonder ze van positie te wisselen). En dan worden enkele stappen in volgorde uitgevoerd. Enkele stappen zullen al dan niet worden uitgevoerd afhankelijk de moeilijkheid die je koos bij aanvang van het spel. Op deze manier kan je niveauverschillen tussen de spelers opvangen.
1) de spelers controleren of hun graan is opgegeten. Indien er zich een herbivoor naast hun graan bevindt, nemen ze de graantegel weg. De speler krijgt -2 punten voor elke verwijderde fiche. (niveau : expert of hoger)
2) de spelers controleren of de dieren elkaar opeten. Indien er zich herbivoren naast vleeseters bevinden. Herbivoren van een gelijke grootte of kleiner worden opgegeten en van het bord verwijderd. (elk niveau)
3) de spelers gaan na of hun ark in evenwicht is. Hiervoor tellen ze de grootte van hun dieren langs de linkerkant op en die langs de rechterkant. Het verschil tussen de beide kanten vormt een aantal minpunten. Speel je op het grootmeesterniveau worden de dieren langs de buitenste kanten vermenigvuldigd met twee alvorens de balans te berekenen. (niveau meester of hoger)
4) de spelers verwijderen dubbele dieren op hun spelersbord. De spelers krijgen 1 punt voor elk resterend dier in hun ark. (alle niveaus)
5) er zijn bonuspunten voor : de speler die de zandloper omdraaide (2 punten), de speler met de meeste zoogdieren (= groene fiches, 2 punten), 2 punten voor een complete set amfibieën, reptielen en vogels (3 verschillende dieren). (alle niveaus)

Titel : Ark of animals
Auteur : Adam Kwapinski
Uitgeverij : Historical Games Factory
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

19-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
18-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Wakanda


Wakanda (Blue orange) :

+ typisch Blue orange, klein doosje, snel spelletje
+ mooi houten materiaal en glanzende tegels
+ er zijn wat keuzemogelijkheden, maar het is wel erg toegankelijk

- het is een fijn tussendoortje, maar niet meer dan dat
- jammerlijk genoeg slechts voor 2 spelers

Conclusie : er valt erg weinig over deze Wakanda te vertellen vind ik persoonlijk. Het is een fijn, mooi vormgegeven spelletje dat volgens mij iedereen wel weet te bekoren. De tegels die niet allemaal in het spel zitten, veranderen het telkens toch een beetje. Het is vooral een teloefening waarbij je probeert veel punten te scoren. Op het juiste moment een totem afsluiten is cruciaal! Ga je er nog een stukje bovenop zetten en het risico lopen dat de andere speler ermee gaat lopen. Dat is eigenlijk het spel in grote lijnen samengevat. Kortom : elegant, klein hebbedingetje dat makkelijk op verplaatsing kan gespeeld worden, maar dat jammerlijk genoeg enkel voor 2 spelers is.

18-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Village - port (Eggertspiele/Pegasusspiele)


Village port is de tweede uitbreiding voor het fantastische "Village" (ofte het Dorp van 999 games). Een bespreking van het basisspel vindt u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1865047 en die van de eerste uitbreiding hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2235715

Ik geef u in deze bespreking dan ook graag even mee wat u allemaal in het doosje terugvindt en de grootste aanpassingen het nieuwe materiaal zal teweegbrengen. In Village port krijgt u de mogelijkheid om in te schepen op je eigen schip en over de zeven zeeën te reizen. Het reisgedeelte van het oorspronkelijke bord wordt volledig afgedekt met een nieuw speelbordje. Je gaat kapiteins huren, goederen verkopen of vreemde grondstoffen en goederen ophalen. Zend familieleden op pad als missionaris, god zal het u zeker lonen. Daarnaast omvat deze uitbreiding ook een set kaarten met levensdoelen, die een speler tegen het einde van het spel probeert te bereiken om zo wederom de belangrijke overwinningspunten binnen te rijven. Beide uitbreidingen kunnen feilloos gecombineerd worden met het basisspel of het basisspel en de uitbreiding "de herberg" (the inn). Er kan in alle mogelijke combinaties met 5 spelers gespeeld worden.

In het doosje vindt u het volgende materiaal terug :
- 1 zeespeelbord, dat dus over de rechterbovenhoek van het spel algemene speelbord wordt gelegd
- 15 kapiteinskaarten (met kosten 1,2 en 3)
- 4 nieuwe burgerkaarten (die je kan combineren met die van de herberg)
- 5 houten schepen
- 5 scheepstegels die je voor je legt en waarop je goederen kan gaan verschepen (os, paard, kar, ploeg, ...)
- 4 opstellingskaarten voor 2,3,4 en 5 spelers (ze vervangen deze uit het basisspel)
- 17 levensdoelkaarten (8 zilver en 9 gouden)
- 6 cacao, 6 thee en 6 schatkisten die op de eilanden kunnen opgepikt worden en teruggebracht worden naar het dorp
- 12 invloedsblokjes die bij de andere blokjes (van het basisspel) in de zak worden gestopt



Het spel verloopt in grote lijnen zoals het basisspel, slechts 2 acties veranderen met deze uitbreiding.

1) Reizen : als je een groen invloedsblokje afgeeft, mag je één van de volgende zaken kiezen :
- afreizen vanuit de haven : om af te reizen, huur je een kapitein in en betaal je de kosten. Des te duurder je kapitein, des te minder groene invloedsblokjes je zal moeten afleggen om jezelf te bewegen op zee. Nadien laad je je schip vol met verschillende goederen als je wil. Er is plaats voor 3 verschillende goederen. Dit kunnen paarden, ossen, ploegen, graan, familieleden, cacao, perkament, thee of schatkisten zijn. Tenslotte verplaats je je schip tot het aantal plaatsen dat het mag bewegen. Als je over sommige routes vaart moet je tijd spenderen bovenop de groene blokjes die je voor een verplaatsing afgeeft. De eerste beweging is altijd gratis. Als je je beweging stopt bij een eiland, stopt de beweging en kan je ter plekke grondstoffen  of graan verkopen voor punten, kan je cacao/thee/schatten oprapen en op een lege plaats in je boot leggen of kan je familieleden afzetten als missionaris. Je krijgt onmiddellijk de aangegeven punten.
 
- verder zeilen op zee : je start je beweging op zee waar je aanbeland was en gaat nu verder volgens de regels van hierboven.

- terugkeren naar de haven : voor 1 tijd mag je ineens terug naar de haven. Leg de grondstoffen en goederen voor je neer en verlies 1 tijd. Leg de kapitein af en verwijder hem uit het spel.

2) Markt : de marktdag verloopt zoals gewoonlijk, maar er zijn nu twee marktkramen extra waar je cacao en thee kan gaan verkopen voor respectievelijk 7 punten en 5 punten + 1 goud. Deze marktkramen blijven ook tijdens de ganse fase open en kunnen dus meermaals voorzien worden van cacao en thee
Indien een familielid overlijdt als missionaris of op zee, dan wordt hij op de groene vakken in de kroniek gelegd. Indien er daar geen ruimte meer is, krijgt hij een zeegraf en wordt hij niet bijgelegd in de onbekende graven. De zeegraven leveren onmiddellijk enkele overwinningspunten op. Op het einde leveren ze niets meer op.

Het einde van het spel is nog steeds op de gekende manier, maar er komt nog een extra trigger bij. Ook als het laatste zeegraf gevuld wordt, eindigt het spel. De waardering verloopt identiek als die van het basisspel, maar dan zonder de groene zone te scoren.

De levensdoelkaarten veranderen totaal niets aan het spel, ze geven je enkel een extra mogelijkheid om punten te scoren. Elke speler krijgt een zilveren en gouden levensdoelkaart. Indien je op een moment in het spel alle voorwaarden vervult, draai je de kaart open en scoor je de aangegeven punten. Je moet enkel de zaken op de kaart bereiken, niet afgeven. Een overzichtje van deze kaarten vindt u netjes op de spelregels terug. Indien je een levensdoelkaart niet kan vervullen, levert dat je geen strafpunten op.

Titel : Village - port
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

18-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
17-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 238



Deelnemers : Patrick, Koen, Lien & Arne
Gespeelde spellen : Crokinole, Korrigans & King's gold
Speeldatum : 16/11/'14
Speelplaats : Spelenzolder SpinLi

17-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The golden ages (Quined)


Quined games bracht dit jaar niet één, maar twee Masterprints mee naar Essen. Vandaag presenteren wij u alvast "The golden ages", een civilization-spel dat eigenlijk wel tot mijn persoonlijke verbeelding spreekt. In het spel herken je wel enkele zaken uit andere civ-spellen, maar toch is het weer net ietsje anders.

In de mooi vormgegeven doos, zoals je mag verwachten van een Masterprint, vind je een speelbord, 17 continenttegels (die overeenkomen met de wereldkaart, als je ze toevallig zo zou uitspelen blijkbaar), 16 wonderkaarten, 116 goud, 16 roemfiches, 1 agora, 25 beschavingskaarten (verdeeld over 4 perioden), 9 toekomstige technologiekaarten, 10 oordeel van de geschiedeniskaarten, 24 gebouwkaarten (verdeeld over 4 perioden) en een spelershulp (zie foto onder). Elke speler krijgt daarnaast een spelersbord, 16 technologietegels, 3 kolonisten, 1 telsteen, 1 hoofstad en 12 blokjes in z'n kleur.



Het spelersbord bestaat uit een aantal ontwikkelingen waarop de tegels worden geplaatst. Deze kunnen worden vrijgespeeld en leveren je extra's op. Rechtsboven is er ruimte voorzien voor de voorraad aan blokjes en goud. Linksonder bemerkt u de drie bouwvelden, waarvan er bij aanvang van het spel één vrij is (de anderen moeten worden opengespeeld door "schrift" en "architectuur" te ontwikkelen). Rechtsonder tenslotte is er een invasiespoor dat aangeeft hoeveel je moet betalen om aan te vallen en bovendien is dit ook de limiet aan aantal aanvallen dat je gedurende het ganse spel kan uitvoeren. Daaronder staat nog een overzicht van de mogelijke acties die een speler in z'n beurt kan ondernemen.

Ik ga nu niet alle ontwikkelingen overlopen, maar in grote lijnen komt het hierop neer :
- de bovenste rij heeft betrekking op de verplaatsingen die je op het speelbord gaat kunnen doen
- de tweede rij zorgt voor goud en punten bij het controleren van symbolen op het bord en het vrijspelen van een bouwveld
- de derde rij bestaat uit het bouwen van steden en voorzien van goud en punten bij erts
- de onderste rij omvat ook het vrijspelen van een bouwveld, goud en punten voor edelstenen en het plaatsen van blokjes



Het spel bestaat uit vier tijdperken. Elk tijdperk bestaat op z'n beurt uit vijf fasen :
1) Begin van het tijdperk :
De wonderen van het huidige tijdperk worden opengelegd. Een aantal bouwkaarten (gelijk aan het aantal spelers) wordt ook van het desbetreffende tijdperk opengelegd naast het speelbord. Beginnend met de startspeler leggen de spelers hun beschavingskaart van dit tijdperk open voor zich en beslist of hij deze kaart wil houden of de kaart uit het vorige tijdperk (indien niet ronde 1). De niet gekozen kaart wordt afgelegd.

2) De wereldkaart uitbreiden :
Beginnend met de startspeler en dan kloksgewijs voeren de spelers volgende twee stappen uit. De speler trekt een continenttegel en plaatst deze op het bord. Elke tegel moet grenzen aan een eerder geplaatste tegel. De tegel mag gedraaid en georiënteerd worden zoals gewenst. Het terrein op de aangrenzende zijdes moet overeenkomen. De tegel mag afgebeelde eilanden op het speelbord afdekken. Eventueel afgedekte kolonisten gaan terug naar hun hoofdstad. Nadien moet de speler zijn hoofdstad plaatsen (in de 1ste ronde) op de zojuist geplaatste tegel. Daarna plaatst hij z'n 3 kolonisten bij z'n hoofdstad. Het symbool op het veld wordt afgedekt en is niet meer beschikbaar. In volgende rondes mag de speler z'n hoofdstad verplaatsen naar de zojuist geplaatste tegel. Alle kolonisten die nog bij de hoofdstad stonden, worden mee verplaatst.

3) Spelersacties :
Dit is de belangrijkste stap in een tijdperk. De spelers voeren om beurten een actie uit, tot ze passen en op die manier een gouden eeuw starten. Elke keer heeft de speler een keuze uit 8 acties, die hij meermaals mag uitvoeren in een beurt. Enkel de "start van een gouden eeuw" mag maar één keer uitgevoerd worden. Voor sommige acties moet je een kolonist gebruiken, voor anderen niet.

- ontdekkingsreiziger : je kan een kolonist verplaatsen EN/OF een stad stichten. Je huidige technologie bepaalt hoever je met je kolonist mag bewegen. Kom je op een gebied terecht met een symbool waar niemand staat, neem je de controle over. Daarna neemt de speler goud voor z'n technologieën en eventueel beschavingskaart. Als de kolonist na z'n verplaatsing op een veld is geëindigd zonder steden of hoofdstad, mag de speler een stad stichten. Hij plaatst één blokje uit z'n voorraad op het veld. Voor ieder geplaatst blokje krijgt de speler goud. De hoeveelheid goud hangt weer af van de ontwikkelde technologieën. Steden mogen enkel opgericht worden op tegels (niet op het speelbord). Na de actie legt de speler z'n kolonist neer.

- bouwvakker : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Neem een open gebouwkaart van de tafel en leg deze op een vrij bouwveld op je spelersbord. Indien je geen vrij bouwveld hebt, mag je een eerder gebouwde kaart verwijderen.

- kunstenaar : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Je krijgt 3 punten en zet ze bij op het scorespoor met je telsteen.

- soldaat : kies één van je staande kolonisten, beweeg deze naar een veld met een kolonist/stad van een tegenstander (NIET hoofdstad). Na het verplaatsen betaal je het aantal goud zoals aangegeven op de eerste vrije plaats van je invasiespoor. Blokjes gaan terug naar de tegenstander, kolonisten gaan terug naar hun respectievelijk hoofdstad. De aanvallende speler neemt een roemfiche en dekt de meest linkse plek op z'n invasiespoor af.  Hierna mag de speler onmiddellijk een stad stichten (zie actie 1) en legt z'n kolonist neer.

- een wonder bouwen : kies een openliggende wonderkaart, betaal de aangegeven bouwkosten en leg de kaart naast je spelersbord. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, anderen een lopend of één dat je moet activeren. Je mag een onbeperkt aantal wonderen bouwen.

- een gebouw of wonder actieveren : kies één van je wonderen of gebouwen met een effect dat moet geactiveerd worden. Draai de kaart om en voer het effect van de kaart uit. Het effect kan maar éénmalig per tijdperk gebruikt worden.

- ontwikkel een technologie : kies een technologie, betaal de bouwkosten (linksboven) en leg de tegel naast je spelersbord. De nieuwe effecten treden onmiddellijk in werking. Sommige technologieën maken voorgaande onbruikbaar.

- start een gouden eeuw : draai je hoofdstad om zodat de sticker met 2 goud zichtbaar is. Als je nadien terug aan de beurt komt, neem je steeds 2 goud uit de voorraad. Je krijgt nog geen goud in de beurt waarin je de hoofdstad omdraait. De eerste speler die deze actie uitvoert, kiest een "oordeel van de geschiedenis"kaart en legt deze naast de agora.

4) Einde van het tijdperk :
Als alle spelers een gouden eeuw zijn gestart, eindigt het tijdperk onmiddellijk. Alle spelers krijgen punten op basis van de "oordeel van de geschiedenis"kaart naast de agora.

5) Voorbereiding van het volgende tijdperk :
- leg de gebouwkaarten en wonderkaarten van het huidige tijdperk af
- draai de hoofdsteden (zodat de sticker niet meer zichtbaar is)
- alle gebruikte gebouwen en wonderen worden terug recht gelegd (zodat ze terug gebruikt kunnen worden)
- zet alle kolonisten terug rechtop, ze blijven wel op de huidige locatie staan
- neem alle kolonisten van de agora en zet ze rechtop bij je hoofdstad



Einde van het spel :
Als een speler een gouden eeuw start in het vierde tijdperk, krijgen alle andere spelers nog één actie en dan eindigt het spel. De "oordeel van de geschiedenis"kaart wordt nog afgehandeld en dan scoren de spelers nog punten :
- 1 punt voor elke 3 goud
- de punten op de achterkant van de technologietegels die ontwikkeld zijn
- de punten van de roemfiches op je invasiespoor
- elke speler draait z'n "toekomstige technologie"kaart open en scoort de aangegeven punten indien hij (en hij alleen) aan de voorwaarde voldoet.
De speler met de meeste punten is de winnaar. Bij gelijke stand wint de betrokken speler met de meeste steden op het speelbord.

Titel : The golden ages
Auteur : Luigi Ferrini
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs